Lage spaarrente, alternatieven? Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 40 Laatste
Acties:
  • 307.167 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:53
Maar bij de Rabo groenbeleggingen is het dus nog anders. De obligaties zijn afkomstig van de Rabo Groen bank. Rabobank NL staat 100% garant voor Rabo Groen. Daarnaast is er een vaste renteuitkering. Mijn geld komt dus slechts in één geval niet terug: Als de rabobank als geheel failliet gaat. En als dat gebeurt dan zijn in Nederland toch wel de rapen gaar.

Om deze reden zie ik de Rabo groenobligatie niet anders dan een achtergesteld deposito.

De Rabo groenobligaties zijn dan ook niet te verhandelen. Je moet de looptijd gewoon uitzitten.

@Armada; ik bedenk me ineens dat wij die effectenrekening al hadden, toen wij ooit wilden gaan beleggen. Met een zeer defensief profiel vonden we dat niet zo'n goed idee uiteindelijk.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:16

XanderDrake

Build the future!

De opwaartse trend van spaar rentes zet door, helaas lang niet zo uitgesproken zoals toen ze naar beneden gingen, maar goed... ;)

NIBC kondigt de volgende rentewijziging aan:
Naar aanleiding van de rentestijging op de kapitaalmarkt, verhoogt NIBC Direct de tarieven op de termijndeposito's.

De tarieven worden per 23 december gewijzigd. De rente op de vrij opneembare internetspaarrekening blijft ongewijzigd op 2,3%.

Bekijk onderstaand de huidige en nieuwe termijndepositotarieven:

Huidig tarief Nieuw tarief
3 maands 2,30% 2,30% 
6 maands 2,40% 2,50%
9 maands 2,50% 2,60%
1 jaar 2,60% 2,70% 
2 jaar 2,75% 3,10%
3 jaar 3,00% 3,40%
4 jaar 3,25% 3,60%
5 jaar 3,50% 4,00%
6 jaar 3,60% 4,00%
7 jaar 3,70% 4,00%
8 jaar 3,80% 4,00%
9 jaar 3,90% 4,00%
10 jaar 4,00% 4,50%

Bij deze danken wij u voor het gestelde vertrouwen in NIBC Direct in 2010 en wensen u fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar!

Met vriendelijke groet,

NIBC Direct
10j deposito's 0.5% erbij. Nou nou, woop woop :Y

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:22
Ik weet niet of andere aanbieders hun rentes hebben verhoogd, maar volgens mij is 4% 5jaar iig het hoogste wat je nu kan krijgen, LPB heeft hetzelfde, maar moet je daar al klant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net even bij veel gestelde vragen bij LPB gelezen en ik zie daar het volgende:
Wanneer wordt de rente bij een termijndeposito uitgekeerd?

Bij termijndeposito’s van een jaar of korter, wordt de rente overgeboekt naar uw internetspaarrekening aan het einde van de looptijd. Bij termijndeposito’s met een looptijd van meer dan een jaar wordt de rente aan het begin van ieder nieuw kalenderjaar uitgekeerd en tenslotte aan het einde van de looptijd.
De rente wordt uitgekeerd? Maar er staat niet of dat naar je internet spaarrekening gezet wordt of naar je tegen rekening of wordt het gewoon bij je deposito gezet waar door je rente op rente effect krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Wat er volgens mij staat is dus dat de rente elk jaar op je internet spaarrekening komt. Ik lees het in de context van de eerste zin.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Guardian Angel schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 23:29:
Wat er volgens mij staat is dus dat de rente elk jaar op je internet spaarrekening komt. Ik lees het in de context van de eerste zin.
Lees de 2e zin dan

Bij termijndeposito’s met een looptijd van meer dan een jaar wordt de rente aan het begin van ieder nieuw kalenderjaar uitgekeerd en tenslotte aan het einde van de looptijd.

In deze zin staat nergens internet spaarrekening genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:36
Verwijderd schreef op zondag 26 december 2010 @ 09:31:
[...]

Lees de 2e zin dan

Bij termijndeposito’s met een looptijd van meer dan een jaar wordt de rente aan het begin van ieder nieuw kalenderjaar uitgekeerd en tenslotte aan het einde van de looptijd.

In deze zin staat nergens internet spaarrekening genoemd.
ik lees het zo dat het op de spaarrekening geboekt gaat worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xxxMaverick schreef op zondag 26 december 2010 @ 09:54:
[...]

ik lees het zo dat het op de spaarrekening geboekt gaat worden
Dat zou mooi wezen als je de rente van je deposito elk jaar gewoon op je spaarrekening krijgt en niet op deposito, uiteraard als laatste geval is dan heb je rente op rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

De rente wordt UITGEKEERD (op je internetspaarrekening) en NIET BIJGESCHREVEN op je depositorekening.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We zullen het zien 1 Januari of de eerst werkdag in het nieuwe jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:04

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Als je het zo belangrijk vind, is het misschien zaak om dat soort dingen vantevoren uit te zoeken, lijkt mij zo.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lolhozer schreef op zondag 26 december 2010 @ 15:14:
Als je het zo belangrijk vind, is het misschien zaak om dat soort dingen vantevoren uit te zoeken, lijkt mij zo.
Nee dat vindt ik totaal niet belangrijk hoor, discussiëren heet niet dat je belangrijk vindt 8)7

Nieuwe spaarrente leaseplanbank is bekend. De opslag voor eerste kwartaal is 1,75% en de rente voor jan is 2.54%, ze bieden nog steeds de hoogste rente aan ondanks de nieuwe opslag.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2010 11:59 ]

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-09 20:44
Leaseplanbank gaat de rente dus flink verlagen. Per 1 januari wordt de renteopslag per kwartaal vastgesteld. Vorig jaar bedroeg die 2,10% bovenop de Euribor. Per 1 januari wordt dat 1,75%.

* yohan vraagt zich af wanneer we weer richting de 5% gaan :P

[ Voor 26% gewijzigd door yohan op 30-12-2010 12:04 ]

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Verwijderd

yohan schreef op donderdag 30 december 2010 @ 12:03:
Leaseplanbank gaat de rente dus flink verlagen. Per 1 januari wordt de renteopslag per kwartaal vastgesteld. Vorig jaar bedroeg die 2,10% bovenop de Euribor. Per 1 januari wordt dat 1,75%.

Dat zei ik net al 8)7 Of wou je het topic bumpen? Ik denk dat we niet gauw weer naar de 5% gaan, we zitten nog in het herstel, maar 0,5% zouden ze wel bij de deposito mogen doen.

• yohan
Jij zei het idd al min of meer, maar het gaat wel om een structureel andere manier van rente berekenen: voorheen was de opslag vast, nu wordt deze vier keer per jaar opnieuw vastgesteld. Logisch vanuit LPB bekeken, maar nadelig voor spaarders.

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Verwijderd

yohan schreef op donderdag 30 december 2010 @ 12:32:
Jij zei het idd al min of meer, maar het gaat wel om een structureel andere manier van rente berekenen: voorheen was de opslag vast, nu wordt deze vier keer per jaar opnieuw vastgesteld. Logisch vanuit LPB bekeken, maar nadelig voor spaarders.
Het is pas nadelig als een andere bank hogere rente bied dan lpb, want zolang lpb hoogste rente blijft bieden blijven de klanten er en ik denk dat juist is wat lpb zal blijven doen.

• yohan
Laten we het hopen. Het zou wel fijn zijn als er eindelijk een stabiele factor komt qua hoogste spaarrente. Ik heb de afgelopen jaren continu moeten verhuizen tussen AT Bank, MoneyYou, DSB, Leaseplan etc.

Verwijderd

yohan schreef op donderdag 30 december 2010 @ 12:03:

Wanneer de inflatie net zo hard meestijgt en je er netto weinig aan hebt ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2010 @ 14:44:
[...]

Wanneer de inflatie net zo hard meestijgt en je er netto weinig aan hebt ;)
Maja als je zoals mij toch geen geld uitgeeft ( Buiten vaste lasten en naar China >:) ) merk je niet zoveel van die inflatie, ik krijg zelfs meer zorgtoeslag dan wat ik in 2011 aan zorgverzekering betaald heb.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2010 15:07 ]

Verwijderd

Dag Leaseplanbank, geld gaat naar Centraal Beheer.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2010 @ 22:51:
Dag Leaseplanbank, geld gaat naar Centraal Beheer.
Wat is daar de rente? Eerlijk gezegd bevalt me de lpb sowieso al omdat ze maandelijke rente uitkeren. Hmmm die rente bij Centraal Beheer is lager, waarom zou je in godsnaam je geld overzetten als die andere bank lagere rente heeft dan Centraal Beheer?

Maar goed ik focus me toch meer op deposito's dus NICB zou interessant zijn, maar zolang ze niet meer bieden dan LPB ( Op 5 jaar ) komt daar echt geen geld van mij.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2010 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:50
Verwijderd schreef op donderdag 30 december 2010 @ 15:05:
[...]
ik krijg zelfs meer zorgtoeslag dan wat ik in 2011 aan zorgverzekering betaald heb.
En ik maar afvragen waar ik al die belasting voor betaal. Maar graag gedaan hoor ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[message=,noline]YipMan schreef op donderdag 30 december 2010 @ 23:15[/message]:
[...]

Wat is daar de rente? Eerlijk gezegd bevalt me de lpb sowieso al omdat ze maandelijke rente uitkeren. Hmmm die rente bij Centraal Beheer is lager, waarom zou je in godsnaam je geld overzetten als die andere bank lagere rente heeft dan Centraal Beheer?

Maar goed ik focus me toch meer op deposito's dus NICB zou interessant zijn, maar zolang ze niet meer bieden dan LPB ( Op 5 jaar ) komt daar echt geen geld van mij.
Omdat je een bank die de rente met 0,4% verlaagt moet straffen. Net zoals ik Moneyou ook niet meer heb, stond op nummer 1 qua spaarrente en in 1 jaar uit de top 10 verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verwijderd schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 10:59:
[...]

Omdat je een bank die de rente met 0,4% verlaagt moet straffen.
O? Welke wet verplicht ons daartoe? Heb je een linkje?

Slaat natuurlijk nergens op, maar ik neem aan dat je dat zelf ook wel inziet?
Net zoals ik Moneyou ook niet meer heb, stond op nummer 1 qua spaarrente en in 1 jaar uit de top 10 verdwenen.
Onzin. Moneyou staat gewoon nog in de Top-10 hoor (10e plek bij sparen, 9e plek bij internetsparen), zie http://www.spaarrente.nl/hoogste-spaarrente.aspx). En verschil met de nummer 2 en de nummer 10 is maar 0,3 procent, scheelt dus vrijwel niks.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 10:59:
[...]

Omdat je een bank die de rente met 0,4% verlaagt moet straffen. Net zoals ik Moneyou ook niet meer heb, stond op nummer 1 qua spaarrente en in 1 jaar uit de top 10 verdwenen.
Dan móet je voor vaste rente kiezen, bij variabel sparen heb je geen vaste rente. Want ik krijg de komende 5 jaar 4% over mijn spaargeld, dat is niet opneembaar, en de rente zal niet hogere worden, maar ook niet lagere en daardoor is mijn rendement gegarandeerd.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2010 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[message=,noline]wildhagen schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 11:06[/message]:
[...]

O? Welke wet verplicht ons daartoe? Heb je een linkje?

Slaat natuurlijk nergens op, maar ik neem aan dat je dat zelf ook wel inziet?

[...]

Onzin. Moneyou staat gewoon nog in de Top-10 hoor (10e plek bij sparen, 9e plek bij internetsparen), zie http://www.spaarrente.nl/hoogste-spaarrente.aspx). En verschil met de nummer 2 en de nummer 10 is maar 0,3 procent, scheelt dus vrijwel niks.
Nee hoor, Moneyou staat niet in de top 10, jouw site is onvolledig.

http://www.spaarinformatie.nl/

0,3% op zeg 100.000 euro is 300 euro per jaar, kan je iets leuks van kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Met een miljoen € 3.000 en met 10 miljoen € 30.000. :) Dan lijkt het tenminste nog iets.

Iemand die € 100.000 op een spaarrekening met variabele rente heeft staan is i.m.o. niet goed bezig.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En ja de rente van de deposito is gestort op de spaarrekening dat dacht ik inderdaad al, maar das best fijn want nu pluk ik de vruchten van de 4% rente op mijn vast staande spaargeld en volgende jaar eind 2011 pluk ik nog meer :) want dan staat geld vast voor een heel jaar en nu was dat maar een half jaar op de eerste deposito die ik openend maar vanwege hoogte van bedrag wat vast staat is het een aardig zakcentje.

Overigens die spaarberekening van Leaseplanbank van de deposito klopt niet omdat er ook nog rente op rente wordt bereken, maar ik laat de rente natuurlijk wel op mijn spaarrekening.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2010 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verwijderd schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 23:13:
[...]

Nee hoor, Moneyou staat niet in de top 10, jouw site is onvolledig.

http://www.spaarinformatie.nl/

0,3% op zeg 100.000 euro is 300 euro per jaar, kan je iets leuks van kopen.
Lekkere vergelijking, jouw link klopt voor geen meter... LPB neemt geen klanten meer aan.

In andere woorden, Moneyou staat dus inderdaad nog gewoon in de top-10 van banken waar je nog terecht kunt.

En hoeveel mensen hebben 100.000 euro? 0,01 procent van de bevolking misschien? Zullen we het ff bij realistische getallen houden?

En bij 100.000 zet je niet alles op een spaarrekening natuurlijk.

Dus 0,3 procent verschil is in de praktijk simpelweg verwaarloosbaar.

Overigens wacht ik nog steeds op een link van je dat het verplicht is om een bank die de rente verlaagt te 'straffen'?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 23:25:
Overigens die spaarberekening van Leaseplanbank van de deposito klopt niet omdat er ook nog rente op rente wordt berekend.........
Dat lijkt me zeer stug. Er is bij een deposito een vooraf vast overeengekomen termijn tegen een vooraf afgesproken vast percentage. Rente op rente zit dus al in het gegeven percentage begrepen zitten.

Jouw bewering zou er nl. ongetwijfeld toe moeten leiden dat LPB eigenlijk de informatie zou moeten gaan aanpassen. Ze bieden dan immers méér als zij zelf op hun website aangeven en meer rente trekt in principe meer klanten voor een deposito.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Guardian Angel schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 10:53:
[...]

Dat lijkt me zeer stug. Er is bij een deposito een vooraf vast overeengekomen termijn tegen een vooraf afgesproken vast percentage. Rente op rente zit dus al in het gegeven percentage begrepen zitten.

Jouw bewering zou er nl. ongetwijfeld toe moeten leiden dat LPB eigenlijk de informatie zou moeten gaan aanpassen. Ze bieden dan immers méér als zij zelf op hun website aangeven en meer rente trekt in principe meer klanten voor een deposito.
De rente klopt, over 5000€ krijg je 200€ rente en op halfjaar is dat natuurlijk 100€, maar de berekening rekend lekker rente op rente mee die je alvast niet krijgt, hooguit op je internet spaarrekening maar das geen 4%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
wildhagen schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 09:29:
[...]

want :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 15:22
Guardian Angel schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 10:53:
[...]

Nee, want de rente wordt meestal maandelijks/jaarlijks bijgeschreven op de spaarrekening, het wordt niet bij de deposito opgeteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Dan stel ik het even anders en misschien duidelijker.

A:
Je krijgt 4% rente per jaar maar per maand wordt de rente niet zichtbaar voor jou wordt vastgezet. Dat doet een bank over de hele looptijd van het depositie waardoor feitelijk de rente op rente in die 4% zit.

B:
Het had ook anders gekund nl. 3,5% jaarlijkse rente wordt maandelijks zichtbaar op het deposito bijgeschreven waardoor aan het eind 4% rendement is behaald.

Het resultaat van A en B is identiek.

Ik weet het niet, maar het lijkt me dat banken het zo berekenen/doen.

Ik denk dat het voor de duidelijkheid makkelijker is om 4% neer te zetten en het oogt ook nog eens een stuk aantrekkelijker.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Guardian Angel schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 19:07:
Dan stel ik het even anders en misschien duidelijker.

A:
Je krijgt 4% rente per jaar maar per maand wordt de rente niet zichtbaar voor jou wordt vastgezet. Dat doet een bank over de hele looptijd van het depositie waardoor feitelijk de rente op rente in die 4% zit.

B:
Het had ook anders gekund nl. 3,5% jaarlijkse rente wordt maandelijks zichtbaar op het deposito bijgeschreven waardoor aan het eind 4% rendement is behaald.

Het resultaat van A en B is identiek.

Ik weet het niet, maar het lijkt me dat banken het zo berekenen/doen.

Ik denk dat het voor de duidelijkheid makkelijker is om 4% neer te zetten en het oogt ook nog eens een stuk aantrekkelijker.
Je krijgt alleen rente op rente op moment dat die uitgekeerd is en jij deze op je spaarrekening laat staan, het geen wat niet klopt is de rendement berekening omdat daar uit wordt gegaan van rente op rente en dat gaat niet want die rente kan ik ja niet bij mijn lopend deposito zetten.

Je hoeft er geen verhaal achter te zoeken hoor, ik concludeer alleen dat voor de variabele spaarrekening en deposito het zelfde rekening model gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Nu begrijp ik je pas. De berekening op hun website klopt niet. Ik dacht dat je rente bijgeschreven had gekregen en er rente op rente was berekend. :)

En ik maar bedenken hoe ik iets simpeler uit kon leggen. 8)7

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-10 22:59
wildhagen schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 09:29:
[...]
En hoeveel mensen hebben 100.000 euro? 0,01 procent van de bevolking misschien? Zullen we het ff bij realistische getallen houden?

Slechts 1 op de 10.000 mensen heeft 100.000 euro of meer op de rekening? Wie denkt er nu onrealistisch?
Ik denk dat dat percentage echt vele malen hoger ligt, voor een nieuwe Golf moet je tegenwoordig bv al minimaal 30 mille neerleggen en dan heb ik het nog eens niet over dure auto's.
En waarom zou je 100.000 niet op een spaarrekening zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Het Fantoom schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 21:38:
[...]
Slechts 1 op de 10.000 mensen heeft 100.000 euro of meer op de rekening? Wie denkt er nu onrealistisch?
Als je kijkt naar het aantal >100.000 € spaarders bij de DSB waren er dat 4.000. Bij Icesave waren er iets van 250. Ik kan geen goede cijfers vinden van andere banken, maar echt grote aantallen zullen het niet zijn.
Ik denk dat dat percentage echt vele malen hoger ligt, voor een nieuwe Golf moet je tegenwoordig bv al minimaal 30 mille neerleggen en dan heb ik het nog eens niet over dure auto's.
En hoeveel mensen lenen daar geld voor denk je?
Omdat er met zo'n bedrag veel betere resultaten zijn te behalen? De 2,54% die je nu maximaal op een spaarrekening krijgt is niet echt veel te noemen.

[ Voor 15% gewijzigd door Guardian Angel op 01-01-2011 22:16 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
Het garantiestelsel garandeert het geld terug tot max 100.000 euro dus dan is het vrij logisch dat er bijna geen spaarders zijn die meer dan dat bedrag op één bank zetten, boven de 100.000 ben je genoodzaakt te spreiden dus die cijfers zeggen niets over het totale vermogen van die spaarders.
Verder ben ik benieuwd hoe je meer dan die 2,54% rendement kunt halen over deze bedragen, met welke methode dan? Beleggen kán meer opleveren maar biedt zeker geen garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Het Fantoom schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 21:38:
[...]

Jij, vrees ik.

De meeste mensen zullen niet zoveel geld hebben nee. Dat kan bijna ook niet, als het modale inkomen zo ergens rond de 32.000 euro (bruto uiteraard, en levensonderhoud moet daar natuurlijk ook nog vanaf) ligt moet je wel erg lang sparen om aan de 100.000 euro spaargeld te komen, dat doe je niet in een paar jaar, en de meeste mensen zullen daar sowieso nooit komen.
8)7

Ja, en de meeste mensen betalen dat met..... *tromgeroffel*.... jawel, een lening! Of dacht je écht dat de meesten dat puur met eigen geld kunnen financieren? Waarom denk je dat elk automerk wel een of andere leenconstructie aanbied?

En je bent bekend met de term 'inruilwaarde van de oude auto', waardoor er effectief ook nog eens een schep geld van de nieuwprijs afgaat?
Omdat het rendement op een spaarrekening nogal minimaal is. Beleggen (op de beurs, of in vastgoed oid) levert meestal een hoger rendement op (als het goed is dan).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wildhagen schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 22:40:
[...]

Jij, vrees ik.

De meeste mensen zullen niet zoveel geld hebben nee. Dat kan bijna ook niet, als het modale inkomen zo ergens rond de 32.000 euro (bruto uiteraard, en levensonderhoud moet daar natuurlijk ook nog vanaf) ligt moet je wel erg lang sparen om aan de 100.000 euro spaargeld te komen, dat doe je niet in een paar jaar, en de meeste mensen zullen daar sowieso nooit komen.

[...]

8)7

Ja, en de meeste mensen betalen dat met..... *tromgeroffel*.... jawel, een lening! Of dacht je écht dat de meesten dat puur met eigen geld kunnen financieren? Waarom denk je dat elk automerk wel een of andere leenconstructie aanbied?

En je bent bekend met de term 'inruilwaarde van de oude auto', waardoor er effectief ook nog eens een schep geld van de nieuwprijs afgaat?

[...]

Omdat het rendement op een spaarrekening nogal minimaal is. Beleggen (op de beurs, of in vastgoed oid) levert meestal een hoger rendement op (als het goed is dan).
Ik zou 100000 wel vast zetten met langst mogelijke deposito met hoge rente, bij 4% loont het zich wel want je hebt gegarandeerd rendement, bij beleggen kun je ook nog geld kwijt raken, want behaalde resultaten uit verleden zijn geen garantie voor de toekomst.

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2011 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
Verwijderd schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 22:43:
[...]

Ik zou 100000 wel vast zetten met langst mogelijke deposito met hoge rente, bij 4% loont het zich wel want je hebt gegarandeerd rendement, bij beleggen kun je ook nog geld kwijt raken, want behaalde resultaten uit verleden zijn geen garantie voor de toekomst.
Waarom haal je nu bijna heel je post weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:05
Hou het even ontopic ajb.

De hele discussie over wat te doen met een ton is niet alleen offtopic, maar wordt ook nog eens gevoerd met uit de heup geschoten argumenten. Dat wordt dus niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het Fantoom schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 23:38:
[...]

Waarom haal je nu bijna heel je post weg?
Omdat het volledig offtopic was ( Behalve het laatste stukje wat er nog staat niet ), en trouwens die edit knop zit er niet zomaar dus die gebruik ik ook dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Guardian Angel schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 21:47:...Omdat er met zo'n bedrag veel betere resultaten zijn te behalen? De 2,54% die je nu maximaal op een spaarrekening krijgt is niet echt veel te noemen.
Weet je ook een methode om meer dan dat percentage te krijgen met dezelfde risicos als sparen? Want daar ben ik wel in geinteresseerd ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Roenie op 02-01-2011 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:00

Q-bone

Dusss...

Heeft iemand al iets vernomen van de bol.com actie van moneyou?

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:03
Q-bone schreef op maandag 03 januari 2011 @ 12:02:
Heeft iemand al iets vernomen van de bol.com actie van moneyou?
Het nieuwe jaar is ook slechts een halve werkdag oud, dus een reactie zou erg snel zijn. Volgens Moneyou zou je hem echter wel deze week ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Sempy schreef op maandag 03 januari 2011 @ 13:36:
[...]
Het nieuwe jaar is ook slechts een halve werkdag oud, dus een reactie zou erg snel zijn. Volgens Moneyou zou je hem echter wel deze week ontvangen.
Nog een toevoeging: cadeaubonnen worden per e-mail verzonden, dus het is misschien raadzaam om ook je spamfolder even door te kijken de komende week.

Zit zelf ook nog te wachten op een cadeaubon voor de Hema van de SNS Bank (Actie MaxiSparenBon).

[ Voor 10% gewijzigd door Cadezo op 03-01-2011 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
Sempy schreef op maandag 03 januari 2011 @ 13:36:
[...]

Heb de 2500,00 in ieder geval weer weggesluisd. LPB biedt toch net ff meer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Inmiddels heb ik de Hema-cadeaubon van de SNS Bank van hun MaxiSpare-actie vandaag ontvangen.

Nu alleen nog de Bol.com-bon van MoneYou...
6/1/2011, 13:28: Bol.com-bon zojuist ontvangen!

[ Voor 16% gewijzigd door Cadezo op 06-01-2011 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
Cadezo schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 20:20:
Nu alleen nog de Bol.com-bon van MoneYou...
Vanmiddag gekregen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:47
Klinkt goed.
Ik wacht ook op een bonnetje van 75 euro! Hopelijk krijg ik 'm ook snel dan...

update: zojuist ontvangen

[ Voor 15% gewijzigd door marklinfan op 06-01-2011 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Lekker dan, in de tijd van stijgende rentes gaat centraal beheer even verlagen naar 2,3%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Was wel te verwachten eigenlijk, LPB heeft ja ook de rente verlaagd dus van andere banken verwacht ik dat ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Roenie schreef op zondag 02 januari 2011 @ 09:44:
Weet je ook een methode om meer dan dat percentage te krijgen met dezelfde risicos als sparen? Want daar ben ik wel in geinteresseerd ;)
Dat is eigenlijk ook de vraag van de topictitel. Maar in de praktijk gaat het vooral over welke bank nu weer net een beetje meer spaarrente vergoed. Zodat je voor 10 euro extra op jaarbasis weer een nieuwe spaarrekening moet openen.

Helaas zijn er ook niet echt alternatieven. Je verliest flexibiliteit (minder opneemvrijheid, deposito's), je risico neemt toe (geldmarktfondsen, obligaties, vastgoed, aandelen, opties/turbos) of er is een combinatie van beide.

Zelf heb ik al een paar jaar naast gewone fonds-aandelen ook wat aandelen in het ASN Novib-fonds, dat heeft een behoorlijk stabiel positief rendement dat meestal net wat hoger is dan de spaarrente en is daarbij belastingvrij en heeft (nog een paar jaar) het voordeel van extra heffingskorting.

Maar ondanks het stabiele positieve rendement geniet het geen garanties zoals je bij spaarrekeningen wel hebt. En er is een - voorlopig slechts theoretisch - risico op waardevermindering of zelfs verlies van je inleg. Kortom, meer risico :) Maar het levert dan - zeker met de huidige stand van zaken - een paar volle procenten (belastingvoordeel meegerekend) meer rendement op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

xxxMaverick schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 13:52:
Lekker dan, in de tijd van stijgende rentes gaat centraal beheer even verlagen naar 2,3%
Stijgende rente? Waar? De meeste banken verlagen afaik nog steeds de rente, of laten hem gewoon ongewijzigd?

Overigens is 2.3 procent, in vergelijking met andere banken, nog altijd een keurig percentage. De meeste banken zitten rond dat percentage of er een stuk onder. Je moet LPB natuurlijk niet als maatstaf nemen, want dat is de uitzondering, niet de regel...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Roenie schreef op zondag 02 januari 2011 @ 09:44:
[...]
Wie niet zou ik haast zeggen. :)

Maar helaas. een methode om een hoger rendement te krijgen zonder risico's is er niet. Waar ik op doelde was dat je niet zomaar een bedrag van >100.000 € op een spaarrekening moet zetten. Eigenlijk is het e.e.a. afhankelijk van de eigen situatie.

Een bestaande woningbezitter zou bijv. een deel van zijn hypotheek kunnen aflossen. Dat scheelt al snel een paar procenten. Een starter zou een deel kunnen gebruiken als eigen inbreng en mogelijk een duurder en groter huis kunnen kopen waardoor tussentijds verhuizen van klein naar groter vermeden wordt. Naar mate je langer een huis bezit wordt de waarde altijd wel meer. Ik geloof nl. op korte termijn zelf niet in een sterk dalende woningmarkt maar evenmin in een sterk stijgende.

Beleggen heeft zijn risico's maar als jongere met vermogen zou je jezelf moeten afvragen of je conservatief moet sparen. Met verstandig beleggen kan het risico minimaal zijn en stel dat je 10% van je ingelegd vermogen zou verliezen is er nog geen man overboord.

Het kopen van kunst is ook iets wat op lange termijn geld kan opleveren maar ook hier zijn risico's aan verbonden. Ben je geen 'kenner' van dat wereldje kun je aardig het schip ingaan.

Zo zijn er best wel meer mogelijkheden te bedenken om een vermogen van >100.000 € beter te beheren en mogelijk een groter rendement te behalen. Zoals ik zei, er zijn risico's maar hoe groot die kunnen en mogen zijn is goed mogelijk te bepalen.

Ik sluit me aan bij jouw vraag, wie betere ideeën heeft, ik hou me aanbevolen. :)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
wildhagen schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 17:05:
[...]

Stijgende rente? Waar? De meeste banken verlagen afaik nog steeds de rente, of laten hem gewoon ongewijzigd?
Nibc , spaardeposito's van bv abn amro, euribor enz....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Euribor daalt al sinds December vorig jaar. 1 jaarstarief daalt ook en is zelfs lager dan op 1 november.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Guardian Angel schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 20:00:
[...]
Beleggen heeft zijn risico's maar als jongere met vermogen zou je jezelf moeten afvragen of je conservatief moet sparen. Met verstandig beleggen kan het risico minimaal zijn en stel dat je 10% van je ingelegd vermogen zou verliezen is er nog geen man overboord.

Het kopen van kunst is ook iets wat op lange termijn geld kan opleveren maar ook hier zijn risico's aan verbonden. Ben je geen 'kenner' van dat wereldje kun je aardig het schip ingaan.

Zo zijn er best wel meer mogelijkheden te bedenken om een vermogen van >100.000 € beter te beheren en mogelijk een groter rendement te behalen. Zoals ik zei, er zijn risico's maar hoe groot die kunnen en mogen zijn is goed mogelijk te bepalen.

Ik sluit me aan bij jouw vraag, wie betere ideeën heeft, ik hou me aanbevolen. :)
Wat ook goed kan verdienen is het handelen in valuta, als ik in November 2009 Thaise bath of andere buitenlandse munt zoals usd had ingekocht en die weer terug ingewisseld had naar euro op moment dat de euro het laagste stond dan had dat een winst van 20% op geleverd.

Ik neem liever deposito's want dan heb gegarandeerd een rendement voor x aantal jaar, bij NICB is 4,5% mogelijk voor 10 jaar, en voor 5 jaar is maximaal 4% mogelijk echter 10 jarige vindt ik te lang.

Bij 20000€ zou ik bij 4% aan einde van jaar 800€ aan rente uitgekeerd krijgen en dat is toch een mooi bedrag, en de eindjaars uitkering van het werk, en op 1 januari rente uitkering, toen ik pas begon met sparen was dat nooit veel, hooguit 30€, maar nu met die deposito's van 4% die ik heb is dat veel meer en blijf ik mijn vermogen op bouwen.

Ohja en dan ook nog eens 51 euro zoveel spaarloon per maand belasting vrij op te nemen naar een x aantal jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2011 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Guardian Angel schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 20:21:
Euribor daalt al sinds December vorig jaar. 1 jaarstarief daalt ook en is zelfs lager dan op 1 november.
ja duh, je moet natuurlijk wel kijken naar de tarieven zoals ze de afgelopen maanden gelden. Centraal beheer staat al een tijd op 2.5,. Sinds introductie van de rekening is er alleen maar een stijging geweest van euribor. Dat dit de laatste maand weet iets daalt is natuurlijk niet relevant op de langere termijn. Wel ff nadenken aub

Nogmaals: langere termijn deposito, + hypo rentes zijn aan het stijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Neem eens een pilletje of relax een beetje
Nogmaals: langere termijn deposito, + hypo rentes zijn aan het stijgen
Dat zal alleen gebeuren als de inflatie toeneemt en dan nog, over hoeveel procent hebben we het dan? 1% 5% of 0,5%?

Voorlopig vind ik niets terug van enige stijging en is momenteel 4,5% met 10 jaar vast het hoogst haalbare.
Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 20:57:
[...]
Wat ook goed kan verdienen is het handelen in valuta.
Dat wel, maar de risico's zijn er dan ook naar. Als particulier vind ik het persoonlijk te riskant maar eind jaren '80 heb ik het zakelijk wel gedaan.

Het is net als met olie, een bommetje, een oorlogje, een aanvaring van een tanker, een ontplofte installatie e.d. en hoppa het gedonder begint.

[ Voor 32% gewijzigd door Guardian Angel op 06-01-2011 22:50 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet te vergeten dat je bij GWK gewoon bestolen ( In de zin van belagelijk hoge service kosten ) wordt als je daar je buitenlandse valuta inlevert en das ook reden waarom ik er niet aan begin, je kunt de valuta in eigen land toch niet in wisselen zonder hoge service kosten betalen.

Dat is overigens wel in Amsterdam mogelijk op sommige plekken, maar beste is je valuta terug inwisselen of houden wanneer je toch nog terug naar het betreffend land gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Valuta handel doe je dan ook niet met cash - maar gewoon online via een forex zoals www.xe.com.

Daarnaast is het GWK sowieso ook voor normale wisselacties een hele dure tent. Vaak krijg je op locatie veel betere wisselkoersen dan dat het GWK bied.

Een collega op het werk doet aan handel in valuta (euro <-> dollar) en doet het naar zijn zeggen goed. Al loopt hij wel altijd met een netbookje + umts te zeulen om de koersen "realtime" te volgen. En besteed hij daar best veel tijd aan.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Of gewoon een valutarekening openen. Die had ik vroeger bij de HBU. Als je een goede relatie hebt met je contactpersoon kan dat ook weer schelen.

Geen idee of het e.e.a. ook voor particulieren geldt. Ben er wat dat betreft aardig uitgeraakt vrees ik.

Ik krijg spontaan een Sgt. Peppers gevoel.......... It was twenty years ago today. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Guardian Angel op 06-01-2011 23:33 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Qwerty-273 schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 23:28:
Valuta handel doe je dan ook niet met cash - maar gewoon online via een forex zoals www.xe.com.

Daarnaast is het GWK sowieso ook voor normale wisselacties een hele dure tent. Vaak krijg je op locatie veel betere wisselkoersen dan dat het GWK bied.

Een collega op het werk doet aan handel in valuta (euro <-> dollar) en doet het naar zijn zeggen goed. Al loopt hij wel altijd met een netbookje + umts te zeulen om de koersen "realtime" te volgen. En besteed hij daar best veel tijd aan.
Vaak? Nou altijd als je het met de bankpas uit muur haalt, en als je cash omwisselt misschien nog iets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Guardian Angel schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 22:21:

Dat zal alleen gebeuren als de inflatie toeneemt en dan nog, over hoeveel procent hebben we het dan? 1% 5% of 0,5%?

Voorlopig vind ik niets terug van enige stijging en is momenteel 4,5% met 10 jaar vast het hoogst haalbare.
Een tijd lang was het hoogst haalbare ongeveer 4 dus is er een stijging. Is nog niet veel maar hierboven heb ik enkele voorbeelden genoemd van stijgingen. Als je dus iets beter zoekt vind je de eerste stijgingen op deposito's wel degelijk terug. Ook bij de grootbanken. En ja , het gaat om tienden, maar de stijging is er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Wie heeft het over een stijging, bij een stijgende inflatie wordt de koopkracht van je vermogen toch minder. Over de definitie en het meten van inflatie kun je discussiëren, dat is mij bekend, maar kijk eens naar dit bericht:
Spaargeld rot weg bij huidige inflatie
En dan wordt daar nog niet eens gesproken over de 1.2% VRH als je boven de drempel zit.

[ Voor 4% gewijzigd door Henk007 op 07-01-2011 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deste meer reden om je geld vast te zetten in langdurige deposito's, want dan levert het tenminste nog een mooie extra aan einde van jaar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Ik weet niet wat jij verstaat onder landurig, maar ik begrijp het als >5 jaar.
Daarmee speculeer er dus op dat de rente de komende 5 jaar laag blijft. Bij een oplopende inflatie kunnen centrale banken op de rem trappen door de rente te verhogen. Dan zit jij daar met je deposito van 4%.
Het risico is aanvaardbaar, maar er bestaat niet zoiets als a free ride ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beter dan de komende jaren lage rente, ookal stijgt in 3 of 4e jaar de rente van deposito's dan open ik dan gewoon een deposito aan de dan geldende rente.

Ik versta onder langdurig ook 5 jaar, maar aan 10 jaar zou ik niet beginnen, je zou met 10 jaar 4.5% kunnen krijgen nu, maar dan kom je er ook echt niet 10 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
Ik heb als student zijnde wat geld over (jaja, het kan wel hoor :) ) en wil dit uitbuiten. Ik zat zelf te denken om wat geld in een beleggingsfonds te stoppen via de ING, daar betaal je geen aan- en verkoopkosten én ik heb er al een betaalrekening.

Ik zat zelf te denken om 1500 euro te verspreiden over twee (misschien drie) fondsen, 1500 euro is ongeveer 15% van mijn beschikbaar vermogen. Naar mate de tijd verstrijkt wil ik steeds meer beleggen in de fondsen (ik heb een redelijk stabiel maand inkomen momenteel), denk aan bijvoorbeeld 85 euro per maand inleggen.

Ik heb de 1500 euro niet binnenkort nodig en kan het zeker nog wel 5 jaar missen (waarschijnlijk zelfs wel langer). Ik weet wel dat ik niet rijk zal gaan worden van het beleggen in fondsen, maar het lijkt mij ook gewoon leuk om te doen. Als ik op jaarbasis 3-4% rendement kan halen ben ik al enorm tevreden.

Is dit redelijk en heeft iemand misschien ervaringen met een goed fonds (ook al weet ik dondersgoed dat resultaten uit het verleden niks zeggen!), het mag eventueel ook via DM. Ik heb zelf al wel twee fondsen op het oog, maar moet dit nog even verder uitzoeken :)

Oeps, er is een apart topic voor dit soort dingen. Sorry! :>

[ Voor 2% gewijzigd door Cubic X op 08-01-2011 19:39 . Reden: Apart topic voor. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Stel die vraag eens in het beleggingstopic want daar zitten de mensen die (menen) expert (te) zijn. :)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cubic X schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 19:29:
Ik heb als student zijnde wat geld over (jaja, het kan wel hoor :) ) en wil dit uitbuiten. Ik zat zelf te denken om wat geld in een beleggingsfonds te stoppen via de ING, daar betaal je geen aan- en verkoopkosten én ik heb er al een betaalrekening.

Ik zat zelf te denken om 1500 euro te verspreiden over twee (misschien drie) fondsen, 1500 euro is ongeveer 15% van mijn beschikbaar vermogen. Naar mate de tijd verstrijkt wil ik steeds meer beleggen in de fondsen (ik heb een redelijk stabiel maand inkomen momenteel), denk aan bijvoorbeeld 85 euro per maand inleggen.

Ik heb de 1500 euro niet binnenkort nodig en kan het zeker nog wel 5 jaar missen (waarschijnlijk zelfs wel langer). Ik weet wel dat ik niet rijk zal gaan worden van het beleggen in fondsen, maar het lijkt mij ook gewoon leuk om te doen. Als ik op jaarbasis 3-4% rendement kan halen ben ik al enorm tevreden.

Is dit redelijk en heeft iemand misschien ervaringen met een goed fonds (ook al weet ik dondersgoed dat resultaten uit het verleden niks zeggen!), het mag eventueel ook via DM. Ik heb zelf al wel twee fondsen op het oog, maar moet dit nog even verder uitzoeken :)

Oeps, er is een apart topic voor dit soort dingen. Sorry! :>
Open een deposito, daar heb je gegarandeerd 4% rente, je zegt zelf ja dat je geld wel 5 jaar kan missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
Verwijderd schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 19:40:
[...]

Open een deposito, daar heb je gegarandeerd 4% rente, je zegt zelf ja dat je geld wel 5 jaar kan missen.
Ik wil het best wegzetten voor 5 jaar maar niet bij een internetbank als NICB...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar wil je het dan wegzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-10 16:15
Het Fantoom schreef op zondag 09 januari 2011 @ 00:52:
[...]

Ik wil het best wegzetten voor 5 jaar maar niet bij een internetbank als NICB...
Wat is er mis met NIBC?

Arriving Somewhere but not here....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat vraag ik me ook dus af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

NIBC heeft al eens problemen met haar liquiditeit gehad: http://www.inveztor.nl/pagina/blog/view/7258

Is weliswaar alweer een tijd geleden, maar toch...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Het Fantoom schreef op zondag 09 januari 2011 @ 00:52:
[...]

Leg eens uit wat je met bovenstaande opmerking precies bedoelt. Dit soort bezwaren komt af en toe weer terug in dit topic. Het risico wordt door de andere banken gedragen in de vorm van depositogarantie. Zolang je onder de 100k blijft kan je niets gebeuren.
Hooguit moet je een paar maanden op je geld wachten als het mis gaat. Het blijft belangrijk om dus niet alles bij één bank weg te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-10 16:15
wildhagen schreef op zondag 09 januari 2011 @ 10:11:
NIBC heeft al eens problemen met haar liquiditeit gehad: http://www.inveztor.nl/pagina/blog/view/7258

Is weliswaar alweer een tijd geleden, maar toch...
Dat was in April 2008 ??????? Toen de crisis hier nog moest beginnen.
Er zijn daarna nog wel meer banken geweest die in problemen kwamen, waaronder de Nederlandse grote banken (die alleen met staatssteun overeind zijn gebleven en waar we nu 2 jaar langer voor mogen werken :( ).

Dit zegt dus helemaal niets. En het is inderdaad zo dat je er nooit meer dan 100k weg moet zetten. Maar dat doe ik bij geen enkele bank......
Ik heb vorige week net een deposito voor 5 jaar tegen 4% weggezet bij NIBC en weet tenminste zeker dat ik die heb want met sparen zonder voorwaarden krijg je momenteel nergens meer dan 2.5%. Dit deposito is gegarandeerd en levert mij meer op dan aflossen op de hypotheek, zelfs met aftrek van de VRH.

Ik zie de spaarrente op sparen zonder voorwaarden voorlopig nog niet stijgen en zeker niet tot 4%.
(De afgelopen 10 jaar heeft deze slechts in totaal 2 jaar boven de 4% gestaan)

Arriving Somewhere but not here....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:04

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Unne Offerse schreef op zondag 09 januari 2011 @ 10:49:
[...]

Er zijn daarna nog wel meer banken geweest die in problemen kwamen, waaronder de Nederlandse grote banken (die alleen met staatssteun overeind zijn gebleven en waar we nu 2 jaar langer voor mogen werken :( ).
Off-topic maar zou de vergrijzing, waardoor het aantal mensen wat kan werken daalt, het aantal mensen die verzorgt moeten gaan worden stijgt en de periode dat mensen naar school gaan ipv beginnen met werken niet een veel grotere reden zijn? Geld is natuurlijk niet de enige reden, we hebben ook de handjes nodig.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Unne Offerse schreef op zondag 09 januari 2011 @ 10:49:
[...]

Dit zegt dus helemaal niets. En het is inderdaad zo dat je er nooit meer dan 100k weg moet zetten. Maar dat doe ik bij geen enkele bank......
Wel 2 verschillen natuurlijk. 1) een grootbank zal men altijd redden, 2) hopen dat er geen aanpassing komt in het garantiestelling in die 5 jaar. Wat wel degelijk mogelijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
Henk007 schreef op zondag 09 januari 2011 @ 10:34:
[...]

Hooguit moet je een paar maanden op je geld wachten als het mis gaat.
Dat dus en je bent de rente opgebouwde rente kwijt die nog niet was uitbetaald (of zie ik dit verkeerd?).
In dat geval maak je dus alleen maar verlies tov andere banken, en is er garantie dat het depositogarantiestelsel over bv 4 jaar nog steeds van kracht is onder dezelfde voorwaarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Zoals hierboven dus wordt gezegd zijn er voordelen en nadelen aan een deposito.

Imo is en blijft het belangrijkste nadeel dat niemand weet hoe de persoonlijke situatie er vanaf dit moment uit gaat zien. Tussentijdse beëindiging is maar zeer beperkt mogelijk en dan zit je in geval van financiële nood meestal met behoorlijke kosten om je geld vrij te krijgen.

De vraag is hoeveel procent van je eigen vermogen je vast zou kunnen zetten. Ik denk dat het antwoord hierop van de persoonlijke situatie afhangt en er geen algemeen advies is.

Naarmate je ouder wordt zijn hoge deposito's minder interessant tenzij je zoveel geld hebt dat je zeer relaxed van je ouwe dag kunt genieten. De meeste ouderen met wat spaargeld zullen dit gebruiken om een vermindering in inkomsten te compenseren of om grote uitgaven te doen. Voor oude knarren kan het echter ook een voordeel zijn dat in geval van overlijden van een van de rekeninghouders, het depositie meestal vrijvalt incl. de tot aan dat moment reeds opgebouwde rente. Je zou een bedrag ter hoogte van een begrafenis of crematie weg kunnen zetten en veelal is dan de rente voldoende om de prijsstijging op te vangen.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
Een deposito nemen om je begrafenis mee te financieren, moet niet gekker worden. Ik maak het geld liever op als ik nog leef, het zal me echt een worst wezen of dat ik een houten of een gouden kist kom te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Het Fantoom schreef op zondag 09 januari 2011 @ 17:53:
Een deposito nemen om je begrafenis mee te financieren, moet niet gekker worden. Ik maak het geld liever op als ik nog leef, het zal me echt een worst wezen of dat ik een houten of een gouden kist kom te liggen.
Mooi, dankje voor het bewijs dat het inderdaad zeer persoonlijk is.

Je hebt vast ook geen partner waar je mee samenwoont. (Tenzij je die bewust opzadelt met de kosten. :) )

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het Fantoom schreef op zondag 09 januari 2011 @ 17:53:
Zoiets hoor ik vaker en toch heb ik een uitvaart verzekering want ik ben niet zo selfish dat ik mijn nabestaanden ermee op ga zadelen.

Ik betaal ongeveer 5€ per maand voor mijn uitvaart verzekering en die stopt na x aantal jaar want je hebt dan genoeg betaald, opzeggen van zo'n verzekering heeft opzich weinig zin want je krijgt geen geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
Waarom zou je dat verzekeren? Je hebt toch ook een spaarrekening waar nabestaanden het van kunnen betalen? Want het zou bijzonder goed ingeschat zijn als je net al je spaargeld voor je dood erdoorheen hebt gejaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het Fantoom schreef op zondag 09 januari 2011 @ 19:42:
Waarom zou je dat verzekeren? Je hebt toch ook een spaarrekening waar nabestaanden het van kunnen betalen? Want het zou bijzonder goed ingeschat zijn als je net al je spaargeld voor je dood erdoorheen hebt gejaagd.
Omdat je nabestaanden niet wilt opzadelen met onkosten en ik het goed geregeld wil hebben en die verzekering geld ook als ik met 30 dood zou gaan ( Niet dat gebeurt ).

En wat is 5€ per maand nou? Ik heb in 5 jaar tijd ongeveer 300€ betaald voor mijn uitvaartverzekering, je bouwt dat bedrag op en op een gegeven moment heb je genoeg opgebouwd.

Ja ik kan het opzeggen, maar dan heb al die jaren voor niks betaald en een begrafenis is echt niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Hoewel we een beetje offtopic dreigen te gaan, wil ik er wel op wijzen dat de mensen die een spaarrekening gebruiken als alternatief voor een begrafenisverzekering er rekening mee moeten houden dat de belastingdienst na overlijden ook nog even wil incasseren in de vorm van successierechten (dit heet nu anders geloof ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henk007 schreef op zondag 09 januari 2011 @ 20:18:
Hoewel we een beetje offtopic dreigen te gaan, wil ik er wel op wijzen dat de mensen die een spaarrekening gebruiken als alternatief voor een begrafenisverzekering er rekening mee moeten houden dat de belastingdienst nz overlijden ook nog even wil incasseren in de vorm van successierechten (dit heet nu anders geloof ik).
Informatie van Nibud

http://www.nibud.nl/uitga.../uitvaartverzekering.html

Je kunt via banksparen ook voor uitvaart sparen, maar een verzekering lijkt me toch fijnere, ik zit overigens bij Monuta. Als je die verzekering al vanaf je 18e neemt kost het je maandelijkse heel weinig

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2011 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Hoewel we een beetje offtopic dreigen te gaan, wil ik er wel op wijzen dat de mensen die een spaarrekening gebruiken als alternatief voor een begrafenisverzekering er rekening mee moeten houden dat de belastingdienst nz overlijden ook nog even wil incasseren in de vorm van successierechten (dit heet nu anders geloof ik).
De nieuwe naam is erfbelasting, maar die betaal je niet over zelfgespaarde begrafeniskosten.
De spaarrekening valt in de erfenis, de begrafenis betaal je uit de erfenis, maar pas over het over het restant betaal je erfbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Dat heet erfbelasting maar de vrijstellingen zijn hoog waardoor het eea best meevalt.

■Voor partners € 600.000
■Voor overige kinderen: €19.000
■Voor kleinkinderen: €19.000
■Voor achterkleinkinderen: € 19.000
■Voor kinderen met een handicap: € 57.000
■Voor ouders: € 45.000
■Voor niet-bloedverwanten: € 2.000

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

offtopic, maar wel een puntje bij het gebruik van spaartegoed itt een overlijdensverzekering is dat de verzekering vaak direct uitkeert en je daarmee de begrafenis kan regelen (soms tegen bepaalde voorwaarden die in de verzekering zijn opgenomen). Maar een spaartegoed kan geblokkeerd zijn totdat de verdeling van de erfenis geregeld is via de notaris etc. Dan zal je zelf dus eerst de kosten voor de begrafenis moeten voorschieten, aangezien je niet kan wachten tot de erfenis geregeld is.... En niet iedereen kan dat of heeft daar zin in.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
In de praktijk kun je daar natuurlijk vaak wel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Laatst online: 09-10 12:49

Brons

Fail!

En je hoeft meestal niet ter plekke te pinnen. Overigens heeft het uitbetalen in natura ook nadelen omdat de uitvaartverzekeraar, via de eerder genoemde voorwaarden, invloed heeft op de uitvaart.

Je bent een dief van je eigen portemonnee als je een uitvaartverzekering neemt. Echter hebben sommige mensen gewoon geld over voor wat extra zekerheid. Er zijn wel meer verzekeringen die mensen nemen die ze eigenlijk niet hoeven te nemen. Persoonlijk zet ik het liever op de spaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Brons schreef op maandag 10 januari 2011 @ 10:17:
Er zijn wel meer verzekeringen die mensen nemen die ze eigenlijk niet hoeven te nemen. Persoonlijk zet ik het liever op de spaarrekening.
Eigenlijk geldt voor elke verzekering dat je de risico's met bijbehorende kosten moet afzetten tegen de kosten van de verzekering. Als je elk jaar 100 euro moet betalen voor iets dat je hooguit 500 euro kost om op te laten lossen en statistisch gezien misschien een keer in de 10 jaar voor komt... Dan is het inderdaad zonde van het geld en kan je die 100 euro beter opsparen.

Als je niet zelf het risico wilt lopen dat e.e.a. meer kost, dan is een verzekering daarvoor een uitkomst.
Verwijderd schreef op zondag 09 januari 2011 @ 20:02:
En wat is 5€ per maand nou? Ik heb in 5 jaar tijd ongeveer 300€ betaald voor mijn uitvaartverzekering, je bouwt dat bedrag op en op een gegeven moment heb je genoeg opgebouwd.
Als je pas over 50 jaar dood gaat bouw je er dus nog eens 3000 euro bij op, met rente-op-rente effecten nog wel veel meer. De vraag is daarom ook een beetje hoe zinvol het is om zoiets te nemen. Wel is het wellicht minder 'gedoe' als een deel van de uitvaart geregeld wordt door een externe organisatie.

Trouwens, wist je dat in de Nederlandse taal het de bedoeling is dat je het euro-teken voor het bedrag zet? Dus € 5 en € 300 ipv zoals jij het opschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En zo blijf je bezig, als ik mijn uitvaartverzekering op zeg dan moeten mijn nabestaanden het regelen en wie weet wordt ik dan gewoon aan wetenschap geschonken omdat me nabestaanden misschien liever het geld houden.

Wat kost een begrafenis? Mijn verzekering loopt tot 2078 en dan heb ik ongeveer € 4020 betaal, dus € 4320 totaal ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Totaal offtopic, maar als je geen uitvaartverzekering hebt hoef je helemaal niets zelf te regelen. Dat doet een uitvaartonderneming voor je. Als je maar betaalt...en dat hoeft niet aan de kist hoor.

Zoveel mensen, zoveel wensen.
Pagina: 1 ... 36 ... 40 Laatste

Dit topic is gesloten.