Lage spaarrente, alternatieven? Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 40 Laatste
Acties:
  • 307.115 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zou het waarschijnlijk moeten zijn! Zoiets bedacht ik mij al na het eerste antwoord dat SeekerNL mij gaf maar later ging ik weer twijfelen omdat iedereen zei dat ze gewoon doorbetaald kregen in het weekend en dat wat ik zei niet waar kon zijn.

Maar dan klopt het dus waarschijnlijk wel. Ik ben weer gerustgesteld, dank je, ik hou het nog steeds even in de gaten maar het zal dus inderdaad allemaal wel kloppen als ze werken met maanden die standaard uit 30 dagen bestaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik heb bij LPB nu 4 euro erbij gekregen qua rente tov gisteren, terwijl dat normaal gesproken ongeveer 1.30 per dag is. Dus het lijkt erop alsof de rente van morgen en overmorgen er vandaag ook al bijgeteld is.

Zo werkte het bij MoneYou overigens ook: op vrijdag kreeg je de rente van het komende weekend er ook bij.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wildhagen schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 22:12:
Ik heb bij LPB nu 4 euro erbij gekregen qua rente tov gisteren, terwijl dat normaal gesproken ongeveer 1.30 per dag is. Dus het lijkt erop alsof de rente van morgen en overmorgen er vandaag ook al bijgeteld is.

Zo werkte het bij MoneYou overigens ook: op vrijdag kreeg je de rente van het komende weekend er ook bij.
Dat is mij ook op gevallen dat rente op vrijdag bij geteld wordt hogere is dan die van donderdag, dus het klopt allemaal wel. Ik heb alleen 90% vast staan voor 5 jaar, dus die andere 10% is variabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ha, het raadsel is toevallig nu net opgelost!

Ik heb nu net voor 2 dagen extra rente bijgekregen, dus de rente van zaterdag en zondag worden op vrijdag pas bijgeschreven. Het klopt dus allemaal wel. Ik heb het zelf gewoon verkeerd gezien. Ik keek steeds maandag, dinsdag en woensdag of het er al extra bijgeschreven was maar dit gebeurd dus pas op vrijdag. Mijn fout dus. Ik ben weer blij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

wildhagen schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 22:12:
Dus het lijkt erop alsof de rente van morgen en overmorgen er vandaag ook al bijgeteld is.
Ik heb ook net gekeken, het bedrag aan rente gedeeld door 5 dagen klopt niet, door 7 wel. Conclusie, de rente van zaterdag en zondag wordt inderdaad op vrijdag bijgeschreven

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-09 08:34
Met ingang van 8 november 2010 verlaagt Centraal Beheer Achmea de variabele rente op de RentePlús Rekening naar 2,5% effectief per jaar. In deze tijd nog steeds één van de hoogste rentes voor een spaarrekening zonder beperkende voorwaarden!

Met vriendelijke groet,
Centraal Beheer Achmea

drs. Karin Hille
directeur Marketing en Sales

ik had net aegon ingeruild voor centraal beheer. Blijf tevreden, hoge rente en vrij opneembaar zonder voorwaarden als eigen stijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roncom
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-09 09:16
Zoals hier eerder is vermeld krijg je bij Bank of Scotland 30eu cadeau als je voor 30 nov €5000 of meer op een spaarrekening bij hun hebt staan. Nu vraag ik mij af: ik zit zelf bij Rabobank en die vergoedt 0.6% (op jaarbasis) over het kernsaldo (laagste saldo in een kwartaal). Dit is +/- 0.15% per kwartaal en klopt het dus dat je uiteindelijke winst zou zijn 30 - 7.50 (0.15%*5000) = 22.50? + natuurlijk nog dat de rente van Bank of Scotland per saldo hoger is, wat echter minimaal is. Met een klein beetje moeite, zou je dus in principe "snel" een kleine 25eu kunnen verdienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als je nu maar 0,6% krijgt dan lijkt het me verstandiger je spaargeld bij Bank of Scotland te laten staan. Daar krijg je toch 2,5%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-09 15:34
Is geld overzetten naar bv Achmea of SNS 100% veilig? Ze zitten dan wel bij het garantiestelsel aangesloten maar geeft dit 100% betrouwbaarheid dat je je geld ten alle tijden terug krijgt? Ik zit momenteel bij Rabo en heb daar +50K staan en wil geen enkel risico lopen als ik het overzet. Hoewel het verschil 'slechts' 0,4% is, is die extra rente natuurlijk toch mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Als je onder het garantiestelsel valt, krijg je je geld idd altijd terug. Nou ja, het deel tot 100.000 euro dan.

De kans dat Achmea en/of SNS omvallen lijkt me overigens niet zo enorm groot, dat zijn behoorlijk grote spelers.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[message=,noline]Het Fantoom schreef op zondag 07 november 2010 @ 12:50[/message]:
Is geld overzetten naar bv Achmea of SNS 100% veilig? Ze zitten dan wel bij het garantiestelsel aangesloten maar geeft dit 100% betrouwbaarheid dat je je geld ten alle tijden terug krijgt? Ik zit momenteel bij Rabo en heb daar +50K staan en wil geen enkel risico lopen als ik het overzet. Hoewel het verschil 'slechts' 0,4% is, is die extra rente natuurlijk toch mooi meegenomen.
De rabo is voor 40% aandeelhouder van achmea. Dan weet je wat zij met jouw spaargeld doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:35
Leaseplanbank is, zoals verwacht, niet zo blij met de hoeveelheid rente die ze nu aan het betalen zijn:
Zoals u weet, volgt onze spaarrente de eenmaands Euribor® met daarop een vaste renteopslag. Deze opslag stelden wij met de start van LeasePlan Bank in februari voor heel 2010 vast op 2,1%. Deze transparante en voorspelbare manier van rentebepalen, heeft u tot nu toe een aantrekkelijk rendement opgeleverd.

Wij verwachten dat de spaarmarkt er in 2011 anders uit zal zien. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe internetspaarbanken of aan de manier waarop andere banken hun spaarproducten aanpassen. Daarom zullen wij in 2011 onze renteopslag ieder kwartaal herzien. We kunnen op deze manier vaker de rente naar boven of naar beneden bijstellen. Deze flexibele aanpak zorgt ervoor dat wij u ook in 2011 een aantrekkelijke spaarrente kunnen bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Klinkt idd alsof we wat dalingen tegemoet kunnen gaan zien ja...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[message=,noline]wildhagen schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 13:31[/message]:
Ze zitten nu ruim boven de nummer twee ja met hun rente. Dat wordt flink minder volgend jaar, maar met een muisklik zit mijn geld weer ergens anders. Zo doe ik geen zaken meer met andolundi, credit europe, icesave en meer van dat soort exoten, te lage rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wildhagen schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 13:31:
Dus misschien nog snel wat deposito's af sluiten? Niet dat ik denk dat de deposito's gaan zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:35
De deposito's van hun zijn wel marktconform

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Das waar, maar de concurrentie heeft lagere deposito's rentes op een bank na die 4.5% bied voor 10 jaar en 4% voor 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20-09 13:06

Armada

-Wat wil je weten?-

Roncom schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 14:07:
Zoals hier eerder is vermeld krijg je bij Bank of Scotland 30eu cadeau als je voor 30 nov €5000 of meer op een spaarrekening bij hun hebt staan. Nu vraag ik mij af: ik zit zelf bij Rabobank en die vergoedt 0.6% (op jaarbasis) over het kernsaldo (laagste saldo in een kwartaal). Dit is +/- 0.15% per kwartaal en klopt het dus dat je uiteindelijke winst zou zijn 30 - 7.50 (0.15%*5000) = 22.50? + natuurlijk nog dat de rente van Bank of Scotland per saldo hoger is, wat echter minimaal is. Met een klein beetje moeite, zou je dus in principe "snel" een kleine 25eu kunnen verdienen?
Plus natuurlijk een paar dagen de reguliere rentevergoeding van een internetbonusspaarrekening.

Dit is de eerste keer dat ik door dit topic heen ga, maar het verbaast me hoeveel moeite de participanten willen doen voor een beetje meer vergoeding. Ik bedoel, ik zou niet door de rompslomp heengaan van het openen van een bankrekening voor 22 eurootjes.
Kijk, ik begrijp dat je het niet bij een grootbank wilt zetten voor de 1,8% inclusief 'bonus', maar om nou van een vergoeding van 2,6% bij bijvoorbeeld centraal beheer te switchen naar een vergoeding van 2,95% bij LPB. En dat is een verschil dat over een heel jaar is, en dat van de kant van LPB in de tussentijd alleen maar weg zal zakken. Dus waar doe je het voor? Bij een saldo van 50k doe je het voor minder 200 EUR, mits je het hele jaar het verschil kan volhouden. Ik stel me zo voor dat je na een jaartje 10 rekeningen (plus inlogcodes en bevestigingsbrieven etc etc) verder bent. Dat is het toch allemaal niet waard? Of mis ik iets belangrijks?

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk inderdaad dat je iets belangrijkst mist. Als je dus door 1€ weg te zetten op een spaarrekening 20€ na een paar maanden krjgt en daar hooguit totaal ongeveer 30 min kwijt voor bent dan is dat gewoon snel verdient.

Maar goed als je groot saldo zoals mij hebt dan loont sparen bij Leaseplanbank echt wel, logische dat je bij klein bedrag niet veel verschil zit, maar een hogere rente levert meer op en daarom is overstappen naar andere spaarrekening al de moeite waard.

Toen ik overstapte naar LBP dit jaar en daarvoor nog bij Moneyou spaarde zag ik moneyou telkens verder zakken en nadat mijn kort lopende deposito daar afgelopen was heb ik al mijn geld naar LPB gezet. Het gaat zich meer over lange termijn en daarom heb ik ook deposito's lopen bij LPB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Moneyou probeert het nu met cadeaubonnen i.p.v. een hogere rente: "Stort € 2.500 op je spaarrekening en ontvang een bol.com cadeaubon van € 25. Bij een storting vanaf € 10.000 ontvang je zelfs een cadeaubon van € 75."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou betere zijn als je gewoon €25 cash krijgt inplaats een cadeau bon, of je moet deze bon cadeau willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada

Armada

-Wat wil je weten?-

Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 19:27:
Ik denk inderdaad dat je iets belangrijkst mist. Als je dus door 1€ weg te zetten op een spaarrekening 20€ na een paar maanden krjgt en daar hooguit totaal ongeveer 30 min kwijt voor bent dan is dat gewoon snel verdient.
Dat is toch totaal geen interessant bedrag? Als je dat nou meerdere keren kon verdienen, maar het gaat hier om twee tientjes. :?
Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 19:27:
Maar goed als je groot saldo zoals mij hebt dan loont sparen bij Leaseplanbank echt wel, logische dat je bij klein bedrag niet veel verschil zit, maar een hogere rente levert meer op en daarom is overstappen naar andere spaarrekening al de moeite waard.
Dat zeg ik: minder dan 200 EUR per jaar op een spaarbedrag van 50.000 EUR, en dat is als LPB op 2,95% blijft gedurende een jaar. Maar dat zal niet zo zijn en vervolgens kan je een jaar lang van rekening naar rekening hoppen om de daling van tiendes van procenten voor te zijn. Het gaat echt niet om materiële bedragen als ik het zo zie, het blijft centenwerk.
Zoals ik al zeg: het lijkt veel moeite om een beetje meer rendement te krijgen. Ik zou zelfs willen stellen dat je je vrije tijd onderwaardeert als je het besteedt aan het blijven overstappen tussen rekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Laatst online: 20-09 11:57

Brons

Fail!

Ik verdien niet honderden euro's voor een paar minuten werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[message=,noline]RemcoDelft schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 20:17[/message]:
Moneyou probeert het nu met cadeaubonnen i.p.v. een hogere rente: "Stort € 2.500 op je spaarrekening en ontvang een bol.com cadeaubon van € 25. Bij een storting vanaf € 10.000 ontvang je zelfs een cadeaubon van € 75."
Met een paar muisklikken gaat wat geld retour van LPB naar MY. Per 1 januari gaat alles weer retour, MY geeft een te lage vergoeding van een lousy 2,2%, maar een kadonon van Bol is altijd meegenomen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2010 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Armada schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 20:59:
[...]

Dat is toch totaal geen interessant bedrag? Als je dat nou meerdere keren kon verdienen, maar het gaat hier om twee tientjes. :?

[...]

Dat zeg ik: minder dan 200 EUR per jaar op een spaarbedrag van 50.000 EUR, en dat is als LPB op 2,95% blijft gedurende een jaar. Maar dat zal niet zo zijn en vervolgens kan je een jaar lang van rekening naar rekening hoppen om de daling van tiendes van procenten voor te zijn. Het gaat echt niet om materiële bedragen als ik het zo zie, het blijft centenwerk.
Zoals ik al zeg: het lijkt veel moeite om een beetje meer rendement te krijgen. Ik zou zelfs willen stellen dat je je vrije tijd onderwaardeert als je het besteedt aan het blijven overstappen tussen rekeningen.
Kun je het spreekwoord: Wie het kleine niet eert is het grote niet waard? Die 2 tientjes krijg je trouwens bovenop de rente vergoeding, en ook die acties van ING zijn extra. Het is helemaal niet veel moeite om je geld over te zetten, ik heb mijn geld met 3 muisklikken over gezet van LPB naar de ING en geld ook voor andere spaarrekeningen die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada

Armada

-Wat wil je weten?-

Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 21:40:
[...]

Kun je het spreekwoord: Wie het kleine niet eert is het grote niet waard? Die 2 tientjes krijg je trouwens bovenop de rente vergoeding, en ook die acties van ING zijn extra. Het is helemaal niet veel moeite om je geld over te zetten, ik heb mijn geld met 3 muisklikken over gezet van LPB naar de ING en geld ook voor andere spaarrekeningen die ik heb.
Nee, maar ik ken het wel (flauw :)). Maar je gaat er nu vanuit dat je al de spaarrekeningen al geopend hebt, dan is het inderdaad maar een overboeking, maar dat is geen eerlijke vergelijking. Met het aanvragen, vergelijken en overboeken (en daarna alle aanbiedingen in de gaten blijven houden!) wordt het een aardige tijdsinvestering.

[ Voor 3% gewijzigd door Armada op 20-11-2010 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Heb je al een keer een internetspaarrekening aangemaakt? Dat kost amper meer werk dan een GoT account registreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En jij stortte blind je geld bij een onbekende bank? Je vergeet mee te nemen dat je ook vooronderzoek hebt gedaan en ook tijd kwijt bent met het zoeken naar de beste deals. Het is een beetje als zeggen dat je huishoudelijke producten bij de goedkoopste winkel kopen amper tijd kost, aangezien het maar een paar seconden kost om het in je karretje te gooien, terwijl je niet de tijd mee neemt die je nodig hebt om apart naar die winkel te rijden, alle folders periodiek door te spitten en bij je buren navraag te doen hoe het met de kwaliteit van een voor jou onbekende winkel is gesteld.

Ik denk dat het - gezien de tijdsinvestering - helemaal niet zo'n goddelijk bedrag is. 20 euro voor een uur? 40 minuten? Kijk alleen al naar het aantal berichten dat je in dit topic post over de materie! Ach ja.. het zal allicht leuk verdiend zijn maar het bedrag is niet dermate hoog dat ik mij persoonlijk geroepen zou voelen om daar al die tijd aan te besteden.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2010 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor werk wordt je betaal wat je in je vrije tijd doet kun je moeilijk jezelf een uurloon rekenen, anders zou ik mijzelf al 40€ in rekening moeten brengen omdat 2 uur op tweakers.net zit.

Ik denk dat de meeste tweakers niet zo'n echte sociale mensen zijn en veel tijd al slijten achter de computer dus dat onderzoek doen naar een bank en kijken waar je hoogste rente krijgt is veel nuttigere vrije tijds besteding dan twitteren en zo voorts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 23:17:
V
Ik denk dat de meeste tweakers niet zo'n echte sociale mensen zijn en veel tijd al slijten achter de computer
:D :D :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Armada schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 18:29:
Dus waar doe je het voor? Bij een saldo van 50k doe je het voor minder 200 EUR, mits je het hele jaar het verschil kan volhouden. Ik stel me zo voor dat je na een jaartje 10 rekeningen (plus inlogcodes en bevestigingsbrieven etc etc) verder bent. Dat is het toch allemaal niet waard? Of mis ik iets belangrijks?
't Zal dan wel aan mij liggen, maar ik vind 200e nog altijd best veel geld. Ik hop af en toe heen en weer tussen rekeningen en dat levert me een paar honderd piek per jaar op tov stilzitten. Dat is toch weer de autoverzekering + MRB die ik ervan kan betalen met slechts een uurtje tijdsbesteding of iets dergelijks.

Maarja, ieder z'n ding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[message=,noline]mockingbird schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 23:07[/message]:
En jij stortte blind je geld bij een onbekende bank? Je vergeet mee te nemen dat je ook vooronderzoek hebt gedaan en ook tijd kwijt bent met het zoeken naar de beste deals. Het is een beetje als zeggen dat je huishoudelijke producten bij de goedkoopste winkel kopen amper tijd kost, aangezien het maar een paar seconden kost om het in je karretje te gooien, terwijl je niet de tijd mee neemt die je nodig hebt om apart naar die winkel te rijden, alle folders periodiek door te spitten en bij je buren navraag te doen hoe het met de kwaliteit van een voor jou onbekende winkel is gesteld.

Ik denk dat het - gezien de tijdsinvestering - helemaal niet zo'n goddelijk bedrag is. 20 euro voor een uur? 40 minuten? Kijk alleen al naar het aantal berichten dat je in dit topic post over de materie! Ach ja.. het zal allicht leuk verdiend zijn maar het bedrag is niet dermate hoog dat ik mij persoonlijk geroepen zou voelen om daar al die tijd aan te besteden.
Onderzoek kost 10 seconden: www.spaarinformatie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 23:07:

Ach, zelfs als ik er een uur in totaal mee bezig ben is een paar honderd euro welkom. Als je geen spaargeld hebt of je hebt een uurloon van enkele honderden euro's dan kan het wel eens ongunstig zijn. Ik heb echter wel spaargeld en mijn uurloon is niet een paar honderd euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We hebben het hier over honderden euro's renteverschil; dat gaat dus over iets van 50.000 euro. En dat stort jij op een bank enkel op basis van een vergelijking van geboden rentes op een niet geaffilieerde site?? Jij had je geld ook op Icesave staan?

Iedereen moet het zelf weten, maar ik heb het idee dat het voor de meeste postsers hier om tientjeswerk (tegeoedbonnetjes en 20 euro bonus) gaat, terwijl er stiekem toch wel heel wat werk in gaat zitten. Dat maakt misschien niet uit als je, zoals hierboven al opgemerkt wordt, toch voor je plezier achter de pc dingen uit zoekt, maar om nou te zeggen dat je die tientjes in luttelle minuten hebt verdiend.. dan houd je jezelf wel wat voor de gek vrees ik.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2010 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 22:43
en dan nog, je hebt die tientjes met een beetje uitzoeken verdiend, iets wat je met plezier gedaan hebt. Ik snap eigenlijk de gehele discussie niet, misschien hou je jezelf voor de gek, misschien niet, het gaat erom dat jij zelf tevreden bent met het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada

Armada

-Wat wil je weten?-

drfrisbee schreef op zondag 21 november 2010 @ 19:56:
en dan nog, je hebt die tientjes met een beetje uitzoeken verdiend, iets wat je met plezier gedaan hebt. Ik snap eigenlijk de gehele discussie niet, misschien hou je jezelf voor de gek, misschien niet, het gaat erom dat jij zelf tevreden bent met het resultaat.
Iedereen mag lekker zelf weten wat hij doet. Maar tenzij je tonnen aan spaargelden hebt, dan hebben we het niet eens over honderden euro's die je hiermee verdient. Je kan er nog niet eens 200 euro mee verdienen tussen twee prijsvechters.
En dat is als iedereen met zijn rentes een jaar lang gelijk blijft, een totaal hypothetische situatie. Dus we hebben het met 50k over misschien 125 euro en dan moet je vanaf de dag dat een verschil ontstaat, kunnen switchen. Dus tja... Maar als het een hobby is, dan is dat een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je thuis woont en niet zoveel geld uit geeft en heel zuinig bent dan kan bedrag wat je maandelijks kan sparen hoog oplopen, zelfs met een minimum loon, bij volle ( vanaf 23 jaar ) loon zou dat 1000€ per maand kunnen zijn dus ja het loont wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Armada schreef op zondag 21 november 2010 @ 20:35:
[...]

Iedereen mag lekker zelf weten wat hij doet. Maar tenzij je tonnen aan spaargelden hebt, dan hebben we het niet eens over honderden euro's die je hiermee verdient. Je kan er nog niet eens 200 euro mee verdienen tussen twee prijsvechters.
En dat is als iedereen met zijn rentes een jaar lang gelijk blijft, een totaal hypothetische situatie. Dus we hebben het met 50k over misschien 125 euro en dan moet je vanaf de dag dat een verschil ontstaat, kunnen switchen. Dus tja... Maar als het een hobby is, dan is dat een ander verhaal.
Hoeveel prijsvechters zijn er überhaupt? Ik heb een stuk of 4 rekeningen en ik verschuif het geld pas als het verschil groot is. In 2008 waren de verschillen soms wel een heel procentpunt. De verschillen zijn nu niet zo groot en is het dus ook niet de moeite om te verschuiven, maar als de verschillen weer groter worden ga ik mij echt niet honderden euro's door de neus boren omdat ik niet 15 minuten wil besteden om rentes te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:46
Ik schuif het ook niet continu heen en weer voor minimale verschillen, maar als ik met heel weinig doen wat kan verdienen in een verloren kwartier dan zal ik het niet nalaten. In dat kader: vanavond even wat geld overgeschreven naar een spaarrekening van Moneyou die ik toch al had om de bol.com cadeaubonnen binnen te harken. Ik zou bijna hetzelfde doel bij ING, maar ik beschouw sporttassen en rentepunten meer als last dan lust dus toch maar niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ook moeite waard is om gebruik te maken van actie rentes, zo kreeg ik in begin van jaar toch redelijke hoge rente op mijn profijt rekening bij ING, maar dat was maar voor 3 maanden en daarna heb ik mijn geld ook verplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ik denk dat ik ook even tijdelijk ga schuiven voor die bol.com waardebonnen. Voor € 75 kun je toch wel leuke dingen bestellen .Ik twijfel wel even of ik het naar de kwartaal- (2.3%) of gewone spaarrekening (2.2%) zet. Maar ja om de bon te krijgen, moet ik het toch minimaal tot 31 dec laten staan, dus waarom niet de kwartaalrekening.
Moneyou bol.com waardebon aktie

Mogelijke addertje onder het gras voor de wantrouwenden onder ons:
MoneYou behoudt zich het recht voor om de actie te allen tijde stop te zetten zonder daarvan nadere aankondiging te doen.
Ik verwacht van een staatsbankdochter geen dirty tricks

[ Voor 24% gewijzigd door Henk007 op 21-11-2010 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Armada schreef op zondag 21 november 2010 @ 20:35:
[...]

Gaat prima, maar al is het 50 euro, dan pak ik het nog mee. Het aanvragen van een rekening en het inkloppen van twee overschrijvingen kost dermate weinig tijd dat ik bij de baas minder verdien in een uur. Sterker nog, ik heb inmiddels een paar rekeningen, nu is het letterlijk een kwestie van twee overschrijvingen doen :)

Maarja, 't is ook een manier van zaken aanpakken: ik wissel bijv ook elk jaar van energieleverancier, voor tien minuten werk krijg je zo makkelijk 175-300 euro. 200 hier, 300 daar, hey verdomd: ik kan ervan op vakantie.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2010 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[message=,noline]mockingbird schreef op zondag 21 november 2010 @ 18:14[/message]:
[...]

We hebben het hier over honderden euro's renteverschil; dat gaat dus over iets van 50.000 euro. En dat stort jij op een bank enkel op basis van een vergelijking van geboden rentes op een niet geaffilieerde site?? Jij had je geld ook op Icesave staan?
Ja, en een dag of 5 voor de val weggehaald, was niet echt goed dat de derde bank van Ijsland toen omviel.
Ik wist dat het niet goed ging in Ijsland, kwestie van opletten. Nu is het risico 0,0 bij de banken tot 100K.
Behalve die 2 met een oranje uitroepteken. Blijft 10 seconden onderzoekswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Hoe lees je in 10 seconden de bank- en rekeningvoorwaarden? Ik neem aan dat je de voorwaarden in elk geval even scant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada

Armada

-Wat wil je weten?-

Die 75 eur van bol vind ik dan wel weer interessant, want dat is een rendement van circa 9% voor die ene maand, bovenop de redelijke rente bij moneyou. Doet je wel weer afvragen waarom einde van het jaar, toch eindejaarsbalans opleuken? Maakt niet uit het blijft gegarandeerd maar toch...

Verwijderd

Ik heb een gevoel gezien de daling van deposito rentes bij andere banken dat Leaseplanbank wellicht ook volgt, in iedere geval zet ik nog deze maar een 5 jarige deposito op.

• xxxMaverick
Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2010 @ 20:01:
Ik heb een gevoel gezien de daling van deposito rentes bij andere banken dat Leaseplanbank wellicht ook volgt, in iedere geval zet ik nog deze maar een 5 jarige deposito op.
euribor daalt in ieder geval hard, ik heb maar voor 1 jaar vastgezet en pak er nog 1 voor 9 en 6 maanden

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Dat harde dalen valt wel mee. In bijna 1 maand tijd zakte het maandtarief met 0,05% en het 12 maandstarief in diezelfde periode met 0,01%.

In het geval LPB betekent dit iig een mindere daling dan bij de andere aanbieders.

ARME AOW’er

• xxxMaverick
Guardian Angel schreef op donderdag 25 november 2010 @ 20:32:
Dat harde dalen valt wel mee. In bijna 1 maand tijd zakte het maandtarief met 0,05% en het 12 maandstarief in diezelfde periode met 0,01%.

In het geval LPB betekent dit iig een mindere daling dan bij de andere aanbieders.
Alles is betrekkelijk ;) ik vergelijk het met de stijgingen in de vorige maand en uiteraard het feit dat leaseplan echt die hoge rente niet gaat aanhouden per januari

Verwijderd

Ja ik denk dat dus ook, ben niet zeker wat ze met deposito gaan doen, maar beste nog even snel 1000€ vast zetten voor 5 jaar want LPB zal vast wel de ontwikkeling van rente gaan volgen en dan vrees ik dat die deposito rente omlaag gaat.

Ik kan mijn geld langere tijd missen, dus dan zet ik vast aan 5 jaar, ik heb tot nu toe 3 deposito's lopen bij Leaseplan bank en die lopen allemaal in 2015 af.

En rest van mijn spaargeld zal ik minder lang vast zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2010 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-09 15:34
Als ik geld overboek van ING naar Centraal Beheer duurt het minimaal 2 dagen voor het weer is bijgeschreven op de andere rekening (en tijdens het weekeind tot 4 dagen). Afgezien van de rente die je hiermee misloopt voelt het ook niet echt veilig om bv 10K over te boeken want in de tussentijd staat het geld dus op geen van beide rekeningen meer. Waar blijft dit geld? Als zo'n transactie misgaat heb je wel een probleem.
Is deze vertraging ook bruikbaar om vermogensbelasting te verminderen, door bv op 30 december 10K over te boeken zodat dit geld gedurende de peildata niet fysiek op je rekening staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Het Fantoom schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 22:00:
Als ik geld overboek van ING naar Centraal Beheer duurt het minimaal 2 dagen voor het weer is bijgeschreven op de andere rekening (en tijdens het weekeind tot 4 dagen). Afgezien van de rente die je hiermee misloopt voelt het ook niet echt veilig om bv 10K over te boeken want in de tussentijd staat het geld dus op geen van beide rekeningen meer. Waar blijft dit geld? Als zo'n transactie misgaat heb je wel een probleem.
Nee, sowieso is elke vorm van giraal geld een vordering. Of je dat nu toevallig wel of niet ergens concreet ziet staan doet niets af aan die vordering opzich.
Is deze vertraging ook bruikbaar om vermogensbelasting te verminderen, door bv op 30 december 10K over te boeken zodat dit geld gedurende de peildata niet fysiek op je rekening staat?
Nee. Geldvorderingen tellen net zo hard mee (zoals overigens al diverse malen in dit topic is gemeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2010 @ 21:12:
Ja ik denk dat dus ook, ben niet zeker wat ze met deposito gaan doen, maar beste nog even snel 1000€ vast zetten voor 5 jaar want LPB zal vast wel de ontwikkeling van rente gaan volgen en dan vrees ik dat die deposito rente omlaag gaat....
Je kunt toch nu niet meer inleggen bij LPB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Roenie schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 10:19:
[...]
Je kunt toch nu niet meer inleggen bij LPB?
Je kan geen nieuwe spaarrekeningen meer openen, maar afaik kan je nog steeds inleggen bij LPB hoor, als je al een rekening had. Gisteren iig nog wel, heb nog iets overgemaakt.

Bestaande klanten kunnen afaik ook nog nieuwe deposito's openen, de optie is er iig nog steeds en lijkt gewoon te werken.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Dat is een meevaller voor bestaande spaarders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wildhagen schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 10:20:
[...]

Je kan geen nieuwe spaarrekeningen meer openen, maar afaik kan je nog steeds inleggen bij LPB hoor, als je al een rekening had. Gisteren iig nog wel, heb nog iets overgemaakt.

Bestaande klanten kunnen afaik ook nog nieuwe deposito's openen, de optie is er iig nog steeds en lijkt gewoon te werken.
Klopt en ik denk dat ook de reden is waarom bij de zoekresultaten op independer de LPB er niet tussen staat, want die heb hoogste deposito rente nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

De rente bij LPB wordt per 1.12.2010 2,91% was 2,95% dus -0,04%

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 18:04
Heb het geld in het weekend overgeboekt en het is keurig op de rekening van Centraal Beheer terecht gekomen. Ik weet niet of he mogelijk is om vermogensbelasting te verminderen aan het einde van het jaar, ik ga dit eens navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:16

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik weet niet of he mogelijk is om vermogensbelasting te verminderen aan het einde van het jaar, ga dit eens navragen.
Jazeker, gewoon je geld schenken aan iemand anders. Of er kunst of onroerend goed van kopen, die vallen niet onder vermogensrendementsheffing (maar wel onder andere regelingen).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OG valt gewoon in box 3, tenzij het je eigen woning is. Schenken kan prima; maar dan zodra je enige garantie van terugbetalen hebt is het het geen schenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:02
Ik koop vlak voor het eind van het jaar denk ik nog snel een nieuwe telefoon, alle beetjes helpen :)

Vorig jaar hebben we op 26 december nog snel een groenobligatie afgesloten bij de Rabo Groen.

Maw; maatschappelijk beleggen/sparen, of uitgeven.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Je maakt over van bank 1 (de bron) naar bank 2 (de bestemming).

Tot het moment dat de transactie volledig is, telt het overgeboekte bedrag mee in je vorderingen op bank 1. Daarna telt het mee in je vorderingen op bank 2. Beide vorderingen vallen in box 3, zodat de transactie daar geen invloed heeft.

Misschien dat je het op deze manier wel uit je financiele jaaroverzichten kan wegpoetsen, waarmee je het iets moeilijker maakt om je belastingaangifte te controleren. Maar het feit dat iets moeilijker te controleren wordt, maakt het niet minder frauduleus :)

Wil je vermogen kwijt uit box 3, dan moet je het uitgeven of naar een andere box verplaatsen. Denk aan: inlossen hypotheekschuld, extra storting in kapitaalverzekering eigen woning, premiestorting aanvullend pensioen binnen de jaarruimte/reserveringsruimte, premiestorting andere inkomensverzekering in box 1, opname in FOR, inbreng in het zakelijk vermogen, investeren in een scheeps-CV etc.

Misschien kun je creatief zijn met leningen aan verminderd kredietwaardige tegenpartijen. Als je bijvoorbeeld 10k uitleent aan een klein bedrijf of particulier in de vorm van een ongedekte lening, zou je misschien een deel van het bedrag kunnen afboeken als post voor wanbetaling. Ik weet niet wat de boekhoudregels zeggen over de omvang van deze posten in de boeken van bedrijven, maar waarschijnlijk zijn er richtlijnen voor en die zou je als leidraad kunnen nemen. Wordt het bedrag vervolgens weer netjes terugbetaald, dan boek je weer bij. In de tussentijd had je dus minder geld in je bezit.

Ik vind dit soort constructies wel erg op het randje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
t_captain schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 14:20:
[...]
Misschien kun je creatief zijn met leningen aan verminderd kredietwaardige tegenpartijen. Als je bijvoorbeeld 10k uitleent aan een klein bedrijf of particulier in de vorm van een ongedekte lening, zou je misschien een deel van het bedrag kunnen afboeken als post voor wanbetaling. Ik weet niet wat de boekhoudregels zeggen over de omvang van deze posten in de boeken van bedrijven, maar waarschijnlijk zijn er richtlijnen voor en die zou je als leidraad kunnen nemen. Wordt het bedrag vervolgens weer netjes terugbetaald, dan boek je weer bij. In de tussentijd had je dus minder geld in je bezit.

Dit lijkt me ook frauduleus zeker als je nu geeft en meteen aangeeft dat er niet betaald is want dat is niet reeel. Beste is gewoon uitgeven of in een ander potje stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
[...]

Ik vind belasting heffen over mijn zuurverdiende spaargeld erg op het randje ;)

Moet zeggen dat ik met name je oplossing die gebruik maakt van een wanbetaler wel grappig gevonden vind.

Mochten ze ooit de hypotheekrenteaftrek afschaffen, en de vermogenrendementheffing blijft in stand ga ik denk ik wel een hoop spaargeld inleggen op mijn hypotheek (voor zover dat boetevrij kan). Nu heb ik het vermoeden dat het aflossen van mijn hypotheek mij onder de streep niet zo veel oplevert, al heb ik de berekening nog nooit helemaal gemaakt.

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]
Waarom zo moeilijk doen, de Belastingdienst heeft hier allang iets op bedacht.
Durfkapitaal.

In 2011 gaat dit trouwens wijzigen, ten nadele van de uitlener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

cheiron schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 14:40:
[...]

Ik vind belasting heffen over mijn zuurverdiende spaargeld erg op het randje ;)
Ze belasten je inkomen uit je vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 13:17
Hangt er ook vanaf wat die HRA doet met je loon. Als jij door het aflossen van je hypotheek minder HRA krijgt en daardoor in een hoger belastingtarief terecht komt of je zorgtoeslag verliest, kan je net zogoed niet aflossen. Voor de een kan het wel uit om af te lossen, voor de ander niet, hangt helemaal van je loon af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Nu online
Brons schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 14:42:
[...]

Ze belasten je inkomen uit je vermogen.
Uitgaande van een op dit moment onrealistisch rendement van 4%. Gezien ik nu maar 2% rendement haal belast je volgens mij mijn vermogen indirect.

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Je rendement is nog altijd hoger dan de belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Nu online
-edit-

nevermind, je hebt helemaal gelijk natuurlijk.

[ Voor 143% gewijzigd door cheiron op 07-12-2010 14:58 ]

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 14:36:
[...]

Dit lijkt me ook frauduleus zeker als je nu geeft en meteen aangeeft dat er niet betaald is want dat is niet reeel.
Subtiel onderscheid: je boekt de vordering deels af omdat je er een reservering voor wanbetaling in verwerkt. Dat is iets anders dan het afboeken van reeds achterstallige inlossingen.

Het is in ieder geval niet realistisch om een krediet aan bv een particulier voor de volle 100% in de boeken te zetten. Maar welke percentages wel realistisch zijn weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Je kunt ook beleggen in Groenfondsen of Cultuurfondsen. Krijg je vrijstelling in Box 3 + 1.3% extra heffingskorting over het belegde bedrag. De nieuwe regering wil de heffingskorting wel afbouwen over 4 jaren.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
edie schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 15:15:
Je kunt ook beleggen in Groenfondsen of Cultuurfondsen. Krijg je vrijstelling in Box 3 + 1.3% extra heffingskorting over het belegde bedrag. De nieuwe regering wil de heffingskorting wel afbouwen over 4 jaren.
De koers van die fondsen zal dan toch ook wel gaan lijden onder die nieuwe maatregelen?

Bespaar je 1,2% maar ben je straks wel 5% koersverlies lichter |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Je hebt pas verlies of winst op het moment dat je de aandelen verkoopt, niet eerder ;)

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
edie schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 15:21:
Je hebt pas verlies of winst op het moment dat je de aandelen verkoopt, niet eerder ;)
Niet helemaal, als het fonds helemaal 0 waard wordt heb je ook verlies natuurlijk. De vraag is of dit met een aantal aandelenfondsen snel zal gebeuren is niet zo groot. Bij normale aandelen kan dit sneller omdat het bedrijf falliet kan gaan.

Natuurlijk kan je meer dan de 4% halen als je daar risico en tijd in wilt investeren maar zonder risico en tijd investering lijkt me dit toch vrij lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:58
_JGC_ schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 14:43:
Hangt er ook vanaf wat die HRA doet met je loon. Als jij door het aflossen van je hypotheek minder HRA krijgt en daardoor in een hoger belastingtarief terecht komt of je zorgtoeslag verliest, kan je net zogoed niet aflossen. Voor de een kan het wel uit om af te lossen, voor de ander niet, hangt helemaal van je loon af.
Zorgtoeslag weet ik niet zo veel van.
Over het hogere belastingtarief, in feite verandert er toch niets, je hebt een inkomen, betaalt daardoor belasting X (voor aftrek). Hoeveel procent van welke schijf dat is, boeit toch eigenlijk niet? Als je dan genoeg hypo hebt afgelost dan komt er op de aangifte misschien ineens een stukje 52% bij omdat je niet meer zoveel mag aftrekken, de totale belasting X (voor aftrek) is toch nog steeds hetzelfde?

Wat feitelijk telt, is het effectieve HRA bedrag. Dat blijkt uit je aangifte aan het eind van het jaar. Dus je laat de belastingdiskette alles doorrekenen mèt huis/hypo en daarna nog een keer maar dan zonder huis/hypo. Dan weet je exact hoeveel HRA je hebt genoten. Dat percentage b.v. 35% moet je meenemen in je overweging wat te doen met je spaargeld. En wat je moet meenemen is dat het effectieve percentage afneemt naarmate je meer afgelost hebt, ook dat kun je bepalen met de belastingdiskette. Het is jouw hulpmiddel, je hebt er (dik :X ) voor betaald.

Besides, als je perse geen stukje 52% tarief wilt, kun je ook gaan parttimen, dat moet lukken zonder hypotheeklast :)

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
mekkieboek schreef op woensdag 08 december 2010 @ 11:32:
[...]
Besides, als je perse geen stukje 52% tarief wilt, kun je ook gaan parttimen, dat moet lukken zonder hypotheeklast :)
Dat is wel een heel apparte redenering niet in het 52% tarief willen vallen. Voor toeslagen zou het kunnen maar hiervoor dan ben je gewoon echt vreemd bezig.
Afgezien van de rente die je krijgt over je spaargeld betekend het 52% tarrief alleen dat je 52% terugkrijgt van wat je betaald hebt.
Dus als je minder betaald dan ben je alsnog beter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
Shadowhawk00 schreef op woensdag 08 december 2010 @ 12:18:
Dat is wel een heel apparte redenering niet in het 52% tarief willen vallen. Voor toeslagen zou het kunnen maar hiervoor dan ben je gewoon echt vreemd bezig.
Afgezien van de rente die je krijgt over je spaargeld betekend het 52% tarrief alleen dat je 52% terugkrijgt van wat je betaald hebt.
Dus als je minder betaald dan ben je alsnog beter uit.
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt? Je valt niet in ineens volledig binnen of buiten de 52% schijf, je inkomstenbelasting bestaat altijd uit meerdere schijven. Als je pech hebt (of geluk zou je kunnen zeggen) ook voor een gedeelte 52%. Als iemand (na aflossing hypo) ineens een stukje 52% heeft en daar vanaf wil (al zie ik geen voordeel) moet ie zorgen dat ie minder verdient. En dat kan b.v. door te gaan part-timen.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
mekkieboek schreef op woensdag 08 december 2010 @ 12:54:
[...]

Ik begrijp niet goed wat je bedoelt? Je valt niet in ineens volledig binnen of buiten de 52% schijf, je inkomstenbelasting bestaat altijd uit meerdere schijven. Als je pech hebt (of geluk zou je kunnen zeggen) ook voor een gedeelte 52%. Als iemand (na aflossing hypo) ineens een stukje 52% heeft en daar vanaf wil (al zie ik geen voordeel) moet ie zorgen dat ie minder verdient. En dat kan b.v. door te gaan part-timen.
We vinden hetzelfde, namelijk dat er geen reden is om niet ni de 52% groep terecht te komen, voor een deel natuurlijk. Voor sommige mensen is dat blijkbaar wel heel belangrijk.
Vreemd aangezien je hypotheekrente aftrek altijd minder is dan je betaald hebt en dus wil je eigenlijk zo min mogelijk kunnen aftrekken want dan heb je effectief het meeste over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Als een groot gedeelte van je HRA in de 52% schijf valt is het voor meerdere redenen waarschijnlijk een slecht plan om af te lossen. Zo goedkoop kan je niet aan geld komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
Brons schreef op woensdag 08 december 2010 @ 14:14:
Als een groot gedeelte van je HRA in de 52% schijf valt is het voor meerdere redenen waarschijnlijk een slecht plan om af te lossen. Zo goedkoop kan je niet aan geld komen.
Dat zou zomaar kunnen, al blijft er voor dat soort mensen :P effectief ook maar 42% over, zie CBS
Van de huishoudens met een bruto-inkomen van 106 duizend euro of meer hadden er acht op de tien een hypotheek. Zij ontvingen bijna 42 procent terug van de kosten die gemiddeld ruim duizend euro per maand bedroegen.
Maar met zoveel inkomsten zou ik periodiek een betaalde belastingadviseur over de vloer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Laatst online: 09:02
mekkieboek schreef op woensdag 08 december 2010 @ 15:37:
[...]
Dat zou zomaar kunnen, al blijft er voor dat soort mensen :P effectief ook maar 42% over, zie CBS
Niet als je volledig aflossingsvrije hypotheek hebt. Je hypotheekkosten bestaan dan voor 100% uit fiscaalaftrekbare kosten. Dan kan het zomaar wel 52% zijn als je maar ruim genoeg in de 52% schaal zit.

[ Voor 6% gewijzigd door sverzijl op 08-12-2010 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
sverzijl schreef op woensdag 08 december 2010 @ 17:32:
Niet als je volledig aflossingsvrije hypotheek hebt. Je hypotheekkosten bestaan dan voor 100% uit fiscaalaftrekbare kosten. Dan kan het zomaar wel 52% zijn als je maar ruim genoeg in de 52% schaal zit.
Neen dat klopt niet helemaal. Stel een villa aan 020 Apollolaan van 1.000.000 (wrs véél duurder) en een hypothetische 100% aflossingsvrije hypotheek a 5%. Rente is 50.000, aftrek zou dan zijn (52%=) 26.000. Maar voor die villa van 1.000.000 geldt een eigenwoningforfait van 0.55% = 5.500.
Ik zou het aangifteprogramma erbij moeten halen voor de details maar ik schat een effectieve HRA van 20500 / 50000 = 41%
Dit wel erg versimpeld, misschien dat ik allerlei voorzieningen voor vermogenden / zelfstandigen enzomeer over het hoofd zie, misschien ook niet. Maar 52% is het niet, lijkt me.

Edit: voor een topbankier in een flatje in Delfzijl zou je gelijk kunnen hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door mekkieboek op 08-12-2010 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Vanaf nu geen belasting- en ander offtopic gedoe, maar sparen en spaarrentes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Laatst online: 09:02
hm, de kosten voor eigenwoningforfait had ik nu niet direct beschouwd als kosten behorende bij de hypotheek, maar nu ik erover nadenk zit er wel wat in. Kan echter niet uit het CBS stukje halen of zij dit ook meegenomen hebben. Anyway, boeit verder ook niet zo (terug naar spaarrentes lees ik net....)

[ Voor 7% gewijzigd door sverzijl op 08-12-2010 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
edie schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 15:15:
Zoals ik al eerder heb gemeld zijn er ook soms inschrijvingen in groenobligaties. Dat is hetzelfde principe als een deposito. Gewoon vaste rente, mét fiscaal voordeel.

Dan is het dus geen beleggen, enig verschil is dat het niet onder het DSG valt. Wij hebben er in 2008 nog eentje afgesloten op 3%. Daarbij komt dan dus nog 2,5% fiscaal voordeel, maw, 5,5% netto rente, gegarandeerd tot 2011 want dan valt het geld weer vrij. (Bij de rabo trouwens)

Tegenwoordig zijn de rente's bij de rabo nog maar 0,5% of zo, dus wij laten de rest lekker bij de SNS tegen 2.5%.
@rakapul
Volgens mij impliceert de topictitle dat we vooral over alternatieven discussieren :?

[ Voor 5% gewijzigd door Mistraller op 08-12-2010 22:34 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Een obligatie is toch beleggen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Mistraller schreef op woensdag 08 december 2010 @ 22:31:
@rakapul
Volgens mij impliceert de topictitle dat we vooral over alternatieven discussieren :?
Het topic vindt zijn oorsprong in spaarrekeningen met hoge rente i.t.t. de spaarrekeningen met lage rente. Varianten op regulier sparen zit in de grijze zone. Echt beleggen, belastingdiscussies en andere alternatieve vormen van vermogensopbouw zijn offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:14

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

Rukapul schreef op woensdag 08 december 2010 @ 23:17:
[...]

Het topic vindt zijn oorsprong in spaarrekeningen met hoge rente i.t.t. de spaarrekeningen met lage rente. Varianten op regulier sparen zit in de grijze zone. Echt beleggen, belastingdiscussies en andere alternatieve vormen van vermogensopbouw zijn offtopic.
Dat betekend dat dit topic voorlopig dus de koelkast in kan, spaarrekeningen met hoge rentes zijn er op dit moment niet....

Leaseplan bank (als je een rekening hebt kunnen bemachtigen) heeft nog een redelijke rente, maar om die hoog te noemen... Leuk wordt het volgens mij pas boven de 4%

Are you following me, Are you following me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ligt eraan, meestal stijgt de inflatie net zo hard mee, schiet je er alsnog weinig mee op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Verwijderd schreef op donderdag 09 december 2010 @ 11:19:
Ligt eraan, meestal stijgt de inflatie net zo hard mee, schiet je er alsnog weinig mee op :P
Precies. In plaats van absoluut rendement moet je kijke naar reeel rendement: rente minus inflatie

Daarom is het altijd belangrijk om op rente te letten. het grote verschil nu en in de tijd van het begin van dit topic was dat de verschillen veel groter waren en de (groot)banken er een uitgekiende methode op nahielden om hun bestaande klanten systematisch op te lichtente benadelen.

Aangezien er op dit moment eigenlijk maar een aanbieder echt uitspringt is er wel minder te bediscussieren. Aan de andere kant is het wel een aardige heads-up voor veranderingen in de markt wanneer deze zich voordoen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:14

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

Verwijderd schreef op donderdag 09 december 2010 @ 11:19:
De rente stijft en daalt op de golf van de inflatie, maar zeker niet even hard!

Inflatie afgelopen 10 jaar
oktober 2010 1,56 %
oktober 2009 0,71 %
oktober 2008 2,78 %
oktober 2007 1,61 %
oktober 2006 0,85 %
oktober 2005 1,60 %
oktober 2004 1,36 %
oktober 2003 2,03 %
oktober 2002 2,94 %
oktober 2001 4,05 %

In 2007 en 2008 kon je met jaar deposito's tot 6% rente krijgen, dat is toch op zijn minst 3% boven de inflatie. Nergens kan je nu 4,5% rente krijgen op 1 jaars deposito, dus ergens is er toch wat mis gegaan en stellen de spaar rentes op dit moment gewoon niks voor.

Are you following me, Are you following me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Centrale banken die geld uitlenen/printen tegen <1%, die zijn de schuld aan de lage spaarrentes. Tuurlijk zijn kredieten van de ECB en de inleg op spaarrekeningen appels en peren, maar je snapt het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Als de bank hoofdsom én rentegarantie geeft voor de looptijd van de inleg, is het enige verschil nog dat het niet onder het DSG valt.
Ik krijg alleen geen rente en/of mijn geld terug als de Rabo failliet gaat. De rente wordt gewoon na een vol jaar overgemaakt.
Je moet er inderdaad een effectenrekening voor openen, en niet vergeten dat je de bedragen even goed invult op je aangifte.

In mijn ogen is het daarom ook gewoon sparen. Het risico op het niet behalen van de beoogde rendementen ligt geheel bij de Rabo.
We hebben ook geen risicoprofiel of zo hoeven opstellen zoals dat bij beleggen wel moet.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada

Armada

-Wat wil je weten?-

Mistraller schreef op donderdag 09 december 2010 @ 23:34:
[...]

Als de bank hoofdsom én rentegarantie geeft voor de looptijd van de inleg, is het enige verschil nog dat het niet onder het DSG valt.
Ik krijg alleen geen rente en/of mijn geld terug als de Rabo failliet gaat. De rente wordt gewoon na een vol jaar overgemaakt.
Je moet er inderdaad een effectenrekening voor openen, en niet vergeten dat je de bedragen even goed invult op je aangifte.

In mijn ogen is het daarom ook gewoon sparen. Het risico op het niet behalen van de beoogde rendementen ligt geheel bij de Rabo.
We hebben ook geen risicoprofiel of zo hoeven opstellen zoals dat bij beleggen wel moet.
Volgens mij is er dan toch iets niet goed gegaan. Als een effectenrekening geopend is, behoort een BIF (belegginginventarisatieformulier) ingevuld te zijn met jouw/jullie DRP (doelrisicoprofiel). Dus ik hoop dat je het je niet meer kan herinneren, anders wordt dat de volgende keer gerepareerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

We gaan offtopic heren. en ik haak desondanks toch even in op het beleggen :)

Het is een behoorlijke stap van sparen naar beleggen. Waar het eerste in een paar muisklikken is geregeld én het voor de gemiddelde mens voldoende duidelijk is, is beleggen dat geenszins. Een obligatie valt logischerwijs onder beleggen en daar zijn risico's aan verbonden die echter door de diverse vormen van aankoop/verkoop teniet kunnen worden gedaan.

Daarnaast zijn er kosten die berekend worden die bij een hoog bedrag aardig kunnen aantikken. Je kunt er tussentijds vanaf maar je obligatie is al naar gelang de rentestand meer of minder waard.

De vraag rijst dan of deze vorm van beleggen meer of minder rendement oplevert dan sparen? In feite is dit een kwestie van gokken op wat de rente in de toekomst gaat doen en dat weet je niet.

De koers van een obligatie hangt dus vooral af van de rentestand. Als de rente stijgt levert een obligatie minder op. Als het uitgevende bedrijf of de uitgevende instantie in financiële moeilijkheden raakt, levert een obligatie minder (of niets) op.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

De koers hangt af van de rentestand en het risico. De uiteindelijk aflossing (meestal) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Inderdaad, maar dat lijkt me zonneklaar. Je leent feitelijk je geld uit en het zou van de gekke zijn als je minder terugkrijgt.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:01

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Guardian Angel schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 00:29:
Inderdaad, maar dat lijkt me zonneklaar. Je leent feitelijk je geld uit en het zou van de gekke zijn als je minder terugkrijgt.
Spaarrekening en obligaties zijn in feite beide beleggingen in vastrentende waarden.
Sparen is echter met een "floating" renteopbrengst (heel korte duur), terwijl een obligatie een langere duur heeft.

Bij beiden loop je het risico geld kwijt te raken bij het omvallen van de tegenpartij, maar bij sparen geldt (meestal) het DGS, waardoor het risico tot een bepaald bedrag is afgedekt. Bij een obligatie is het omvalrisico verwerkt in de creditrating en krijg je als vergoeding voor dat risico een spread (extra rente opslag) boven op de risk free rente. Door de langere looptijd van een obligatie loop je nog wel een risico als je een obligatie voortijdig van de hand wilt doen: bij een hogere rentestand krijg je minder dan je inleg terug. Echter: in principe is dit een waardeneutrale exercitie, want je zou de lagere inleg weer kunnen beleggen in een obligatie met een hogere rente. Afgezien van eventuele kosten zou het sommetje moeten zijn: contante waarde van de oude inleg + oude rente opbrengsten = contante waarde van de nieuwe lagere inleg + nieuwe hogere rente opbrengsten...

Als je bijvoorbeeld gelooft dat de EU te laf is om landen zoals Griekenland om te laten vallen en dat Griekenland nooit uit zichzelf uit de EURO zou willen stappen (mede vanwege het geloof dat de EU toch wel altijd de helpende hand biedt), dan zou het beleggen in Griekse staatsobligaties een prima belegging zijn. Immers: hoge rentes vanwege het hoge gepercipieerde "omvalrisico", terwijl dit risico niet bestaat volgens jouw eigen perceptie. Ik waag me daar echter niet aan... Niet omdat ik daar niet in geloof, maar omdat ik een weerzin heb tegen de gang van zaken en daar niet van wens te profiteren. In de tussentijd spreid ik mijn geld tussen sparen en beleggingsfondsen...

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Dit was ook duidelijk hoor. Ik schreef niet voor niets:
Een obligatie valt logischerwijs onder beleggen en daar zijn risico's aan verbonden die echter door de diverse vormen van aankoop/verkoop teniet kunnen worden gedaan.
en
De koers van een obligatie hangt dus vooral af van de rentestand. Als de rente stijgt levert een obligatie minder op. Als het uitgevende bedrijf of de uitgevende instantie in financiële moeilijkheden raakt, levert een obligatie minder (of niets) op.
Overigens kwam deze wijsheid direct van het internet, o.a. van de AFM, RABO e.d.

Ik ben geen belegger, nou ja, van boterhammen, dat dan weer wel. :)

ARME AOW’er

Pagina: 1 ... 35 ... 40 Laatste

Dit topic is gesloten.