Het Fantoom schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 22:00:
Als ik geld overboek van ING naar Centraal Beheer duurt het minimaal 2 dagen voor het weer is bijgeschreven op de andere rekening (en tijdens het weekeind tot 4 dagen). Afgezien van de rente die je hiermee misloopt voelt het ook niet echt veilig om bv 10K over te boeken want in de tussentijd staat het geld dus op geen van beide rekeningen meer. Waar blijft dit geld? Als zo'n transactie misgaat heb je wel een probleem.
Is deze vertraging ook bruikbaar om vermogensbelasting te verminderen, door bv op 30 december 10K over te boeken zodat dit geld gedurende de peildata niet fysiek op je rekening staat?
Je maakt over van bank 1 (de bron) naar bank 2 (de bestemming).
Tot het moment dat de transactie volledig is, telt het overgeboekte bedrag mee in je vorderingen op bank 1. Daarna telt het mee in je vorderingen op bank 2. Beide vorderingen vallen in box 3, zodat de transactie daar geen invloed heeft.
Misschien dat je het op deze manier wel uit je financiele jaaroverzichten kan wegpoetsen, waarmee je het iets moeilijker maakt om je belastingaangifte te controleren. Maar het feit dat iets moeilijker te controleren wordt, maakt het niet minder frauduleus
Wil je vermogen kwijt uit box 3, dan moet je het uitgeven of naar een andere box verplaatsen. Denk aan: inlossen hypotheekschuld, extra storting in kapitaalverzekering eigen woning, premiestorting aanvullend pensioen binnen de jaarruimte/reserveringsruimte, premiestorting andere inkomensverzekering in box 1, opname in FOR, inbreng in het zakelijk vermogen, investeren in een scheeps-CV etc.
Misschien kun je creatief zijn met leningen aan verminderd kredietwaardige tegenpartijen. Als je bijvoorbeeld 10k uitleent aan een klein bedrijf of particulier in de vorm van een ongedekte lening, zou je misschien een deel van het bedrag kunnen afboeken als post voor wanbetaling. Ik weet niet wat de boekhoudregels zeggen over de omvang van deze posten in de boeken van bedrijven, maar waarschijnlijk zijn er richtlijnen voor en die zou je als leidraad kunnen nemen. Wordt het bedrag vervolgens weer netjes terugbetaald, dan boek je weer bij. In de tussentijd had je dus minder geld in je bezit.
Ik vind dit soort constructies wel erg op het randje