@Moderator: Wat ben je nu aan het doenGrolsch schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 14:37:
Reacties hieropvolgend zijn verwijderd.
Wederom: ontopic
Je kunt de moderator een DM sturen of evt. een email.JAN-B schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 23:12:
[...]
@Moderator: Wat ben je nu aan het doenik had een opmerking/vraag over ink. belasting / box 3 en die is ook weg
En wat je vraag ook was, zo te zien heeft die niets te maken met de lage spaarrente en de alternatieven die er zouden kunnen zijn.
ARME AOW’er
KloptGuardian Angel schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 23:28:
En wat je vraag ook was, zo te zien heeft die niets te maken met de lage spaarrente en de alternatieven die er zouden kunnen zijn.
Maar om een lang verhaal kort te maken: Ja, de spaarrente = laag en daar kan niemand iets aan veranderen
(mag je dus niets vragen over belasting/vermogen enz...) ??
Ja dat mag natuurlijk wel, maar niet in dit topic. 
Zie voor wat voorbeelden hier.
Zie voor wat voorbeelden hier.
[ Voor 63% gewijzigd door Guardian Angel op 22-10-2010 07:28 ]
ARME AOW’er
Vraag: ik heb o.a. een eigenstijl spaarrekening bij aegon. Nu heb ik daar een standaard bedrag op staan en stort elke maand minimaal 250 euro. Dit zorgt voor een leuke rente.
Als ik nu kijk naar het opgebouwde bedrag lijkt dit een stuk lager dan het zou moeten zijn.
Mijn vraag: ik stort meestal rond de 25e het bedrag van 250 euro op de eigen stijl spaarrekening. Ik heb altijd aangenomen dat de hogere rente die ik hiervoor krijg met terugwerkende kracht geld voor de hele maand. Ik heb nooit ergens gelezen dat met deze 'spaarafspraak' het geld op de 1e of 2e binnen moest zijn om de hogere rente te krijgen. Zit ik hierin fout?
Als ik nu kijk naar het opgebouwde bedrag lijkt dit een stuk lager dan het zou moeten zijn.
Mijn vraag: ik stort meestal rond de 25e het bedrag van 250 euro op de eigen stijl spaarrekening. Ik heb altijd aangenomen dat de hogere rente die ik hiervoor krijg met terugwerkende kracht geld voor de hele maand. Ik heb nooit ergens gelezen dat met deze 'spaarafspraak' het geld op de 1e of 2e binnen moest zijn om de hogere rente te krijgen. Zit ik hierin fout?
Ik heb altijd het zelfde gedaan als jij. Altijd rond de 25 26 nadat salaris binnen is geld overmaken naar Aegon. In het rente overzicht staat dat ik elke maand mijn bonus rente over de gehele maand heb ontvangen. Ik zou zeggen kijk in je renteoverzicht onder het kopje werkelijke rente of ook echt de bonusrente voor maandelijkse stortingen wordt weergegeven.
Dus ja je aanname was juist
Dus ja je aanname was juist
[ Voor 4% gewijzigd door Sr_Ogel op 24-10-2010 17:01 ]
Is de renteplus rekening van centraalbeheer nou een normale internetspaarrekening (zoals op hun site staat)
of is het een deposito (zoals het hier in dit topic stond?)
Er zijn geen voorwaarden zo te zien, dus lijkt me gewoon een i-spaarrekening?
Ik heb deze maar aangevraagd, omdat aegon vandaag net hun basisrente hebben verlaagd.
of is het een deposito (zoals het hier in dit topic stond?)
Er zijn geen voorwaarden zo te zien, dus lijkt me gewoon een i-spaarrekening?
Ik heb deze maar aangevraagd, omdat aegon vandaag net hun basisrente hebben verlaagd.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Overigens heeft Aegon sinds vandaag net weer de rente van ESS verlaagd met 0.2%. Met 2% basisrente kan ik het bijna net zogoed op mijn Rabo internetbonussparen rekening zetten
. Ik dacht dat de Euribor rente de laatste tijd aan het stijgen was ipv aan het dalen...

Nou, de rabobank zit altijd nog maar op 1,2% basisrente en 0,6% over het laagste bedrag van het kwartaal.
Maximaal 1,8% dus, terwijl je bij Aegon nog extra rente krijgt voor minimum saldo en maandelijkse inleg.
Maximaal 1,8% dus, terwijl je bij Aegon nog extra rente krijgt voor minimum saldo en maandelijkse inleg.
Signatures zijn voor boomers.
WTF?! Spaarrentes omlaag? Hoe is dat nu te rijmen met hypotheekrentes omhoog?
Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat
Volgens Aegon heeft dat niet te maken met de euribor-rente, maar met de kosten en de resultaten die ze halen met hun beleggingen. Rente kan per dag varieren wordt er aangegeven, dus kan zo zijn dat ze volgende week weer 0,1% eraf halen.
Als ik zie dat Centraal Beheer 2,6% rente geeft zonder gekke voorwaarden waar ik voor de verlagingen bij ESS daarvoor 25K op de rekening moest zetten en maandelijks 500 euro moest inleggen, dan is de overstap snel gemaakt, al helemaal nu ze bij Aegon weer 0.2% afsnoepen van dat percentage.
Als ik zie dat Centraal Beheer 2,6% rente geeft zonder gekke voorwaarden waar ik voor de verlagingen bij ESS daarvoor 25K op de rekening moest zetten en maandelijks 500 euro moest inleggen, dan is de overstap snel gemaakt, al helemaal nu ze bij Aegon weer 0.2% afsnoepen van dat percentage.
bank of scotland is ook 0.1% omlaag, zonder aankondiging.
Verwijderd
Bij leaseplanbank is het alleen gestegen, maar heb de Euribor niet meer in gaten gehouden omdat ik toch meeste vast heb staan aan 4%.
Dat is dan voor 5 jaar vastgezet waarvan ik me dan afvraag of dit op termijn verstandig lijkt te zijn geweest.
Rijst de vraag of het verstandig is met een maatschappij in zee te gaan die de rente bepaald op basis van resultaten. Ik las dat ING, Aegon, BOS de rente verlagen maar als vandaag bij LPB de nieuwe rentetermijn op basis van euribor zou gelden zit je al op bijna 3%. (2,95% om precies te zijn).
Rijst de vraag of het verstandig is met een maatschappij in zee te gaan die de rente bepaald op basis van resultaten. Ik las dat ING, Aegon, BOS de rente verlagen maar als vandaag bij LPB de nieuwe rentetermijn op basis van euribor zou gelden zit je al op bijna 3%. (2,95% om precies te zijn).
ARME AOW’er
Ik heb bij ESS ook nog een potje staan met inmiddels 900 euro erin waar ik nog 2,72% rente op vang onder de nieuwe voorwaarden. Was een potje met 500 euro minimumsaldo en 100 euro saldotoename en maximale opnamekosten. De bedoeling van dat potje is gewoon om er maandelijks een bedrag op te storten wat ik kan missen en dat voor een aantal jaren te laten staan. Ik denk dat ik dat ding nog aanvul tot 1000 euro, het minimumsaldo verhoog naar 1000 euro en dan de spaarafspraak verlaag, rekening laat ik gewoon staan voor wat het is. Om die opnamekosten eruit te halen aan rente moet je geld minimaal 2 jaar laten staan.
Ben benieuwd wat de toekomst van dat potje gaat worden. So far is 2,72% hoger dan wat ik bij Centraal Beheer ga vangen. Zal je net zien dat Aegon volgend jaar gewoon net als in het verleden met nieuwe rekeningen komt en de bestaande rekeningen verlaagt. Ben ooit begonnen met een RenteRekening, daar later een E-Rekening van gemaakt, om die vervolgens om te zetten naar SpaarComfort en later de hele boel weer op te heffen voor ESS.
Ben benieuwd wat de toekomst van dat potje gaat worden. So far is 2,72% hoger dan wat ik bij Centraal Beheer ga vangen. Zal je net zien dat Aegon volgend jaar gewoon net als in het verleden met nieuwe rekeningen komt en de bestaande rekeningen verlaagt. Ben ooit begonnen met een RenteRekening, daar later een E-Rekening van gemaakt, om die vervolgens om te zetten naar SpaarComfort en later de hele boel weer op te heffen voor ESS.
Verwijderd
Ja das voor 5 jaar, ik maak daar bij overwegen en denk diep na of ik binnen 5 jaar echt nodig zou hebben en als antwoord nee is dan zet ik het vast. Maar je krijgt voor 1 jaar 3% bij leaseplanbank. Ja je hebt gelijk rente bij Leaseplanbank zal 2,95% komende maand waarschijnlijk bedragen.Guardian Angel schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 16:30:
Dat is dan voor 5 jaar vastgezet waarvan ik me dan afvraag of dit op termijn verstandig lijkt te zijn geweest.
De ING die lokken mensen niet met hoge rentes maar met spaaracties nu kun je een solar zaklampje krijgen, daarvoor een pennen set en tijdje terug waren het rente punten, en dan hebben ze ook nog actie rentes. Kortom ik vindt leaseplanbank eerlijkere, je weet ook waar je geld voor gebruikt wordt en dat zit wel goed.
Ik heb een deel van mijn spaargeld bij Rabo Doelsparen staan. Je zet je geld weg voor een bepaalde termijn tussen 2 en 20 jaar en je betaalt een boete als je het er eerder af wilt halen. Het is geen deposito, want je kunt gewoon maandelijks blijven inleggen, waarbij je de de op dat moment geldende rente krijgt voor het bedrag wat je inlegt. Aangezien ik het voor mijn pensioen ga gebruiken, heb ik gekozen voor 20 jaar en daar krijg ik momenteel 4,2% rente voor. Die boete zie ik in mijn geval als een goede drempel om het geld niet zomaar weer weg te halen. Bij geld wat ik maandelijk inleg kan ik weer apart een keuze maken voor de looptijd.
Vraag me af in hoeverre doelsparen voordeel oplevert met 20 jaar looptijd. Aangezien je er ondertussen met boete gewoon bij kunt, gok ik dat de belastingdienst dat geld ook gewoon als vermogen ziet en je jaarlijks 1.2% vermogensbelasting moet betalen. Als ik dan toch mijn geld vast zou zetten, zou ik eerder naar pensioenfondsen of lijfrente kijken, maargoed, die hebben dan weer als nadeel dat je het niet elk moment kunt opnemen.
nooit, maar dan ook nooit een afspraak maken over opname kosten. Ook de snsbank heeft in het verleden zo'n rekening gehad. Na 1 jaar daalde de rente alleen maar terwijl alle andere rekeningen een stijgende rente lieten zien. Echt oplichterij_JGC_ schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 16:52:
Ik heb bij ESS ook nog een potje staan met inmiddels 900 euro erin waar ik nog 2,72% rente op vang onder de nieuwe voorwaarden. Was een potje met 500 euro minimumsaldo en 100 euro saldotoename en maximale opnamekosten. De bedoeling van dat potje is gewoon om er maandelijks een bedrag op te storten wat ik kan missen en dat voor een aantal jaren te laten staan. Ik denk dat ik dat ding nog aanvul tot 1000 euro, het minimumsaldo verhoog naar 1000 euro en dan de spaarafspraak verlaag, rekening laat ik gewoon staan voor wat het is. Om die opnamekosten eruit te halen aan rente moet je geld minimaal 2 jaar laten staan.
Voor mij reden om de rekening bij Aegon op te zeggen iig. voorwaarden die je moet instellen om een hogere rente te krijgen zijn het voor mij nu niet meer waard. Ben aardig aan het switchen op deze manier_JGC_ schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 14:59:
Volgens Aegon heeft dat niet te maken met de euribor-rente, maar met de kosten en de resultaten die ze halen met hun beleggingen. Rente kan per dag varieren wordt er aangegeven, dus kan zo zijn dat ze volgende week weer 0,1% eraf halen.

Dat is ook de reden waarom ik heel voorzichtig elke maand maar een klein bedrag spaarde in die spaarpot. Overigens is ESS sowieso tricky, als je geld nodig hebt kost dat je sowieso rente: niet alleen over het bedrag wat je opneemt, maar over je hele spaarpot omdat je niet meer voldoet aan de minimale saldotoename. Wat mij betreft is ESS afgeschreven, zijn genoeg aanbieders die dezelfde of hogere rente bieden zonder allerlei vage spaarafspraken.
Verwijderd
Beetje zelfde als met de iphone van t-mobile. Kpn en vodafone gaan die ook verkopen en t-mobile doet de prijzen omhoog. Nee hoor, kartelvorming? Geen sprake van...[message=,noline]Testert schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 14:46[/message]:
WTF?! Spaarrentes omlaag? Hoe is dat nu te rijmen met hypotheekrentes omhoog?
Vooral dat laatste is een nadeel en inderdaad valt doelsparen gewoon onder de vermogensrendementheffing._JGC_ schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 18:46:
Vraag me af in hoeverre doelsparen voordeel oplevert met 20 jaar looptijd. Aangezien je er ondertussen met boete gewoon bij kunt, gok ik dat de belastingdienst dat geld ook gewoon als vermogen ziet en je jaarlijks 1.2% vermogensbelasting moet betalen. Als ik dan toch mijn geld vast zou zetten, zou ik eerder naar pensioenfondsen of lijfrente kijken, maargoed, die hebben dan weer als nadeel dat je het niet elk moment kunt opnemen.
Mijn "spaarstrategie" is een 3-trapsraket:
1. normale vrij opneembare spaarrekening voor de korte termijn (wasmachine stuk, vakantie, etc.)
2. doelsparen voor de middellange termijn (hoger rendement, je kunt er nog bij, maar wel boete en belasting)
3. pensioen sparen bij Brand New Day voor de lange termijn (staat vast, maar wel belastingaftrek)
Voor de goede orde, ik zit niet bij een pensioenfonds, ik moet volledig zelf zorgen voor mijn pensioen.
Edit: Het is eigenlijk een 4-trapsraket, want ik heb ook nog spaarloon
Ik gebruik daarvoor de volgende rekensom, maar het rendement is dan zo bizar dat ik vast iets over het hoofd zie
Elke maand 50 euro op spaarloonrekening = 25 euro netto. Na 4 jaar komt die 50 euro vrij en is dan 55 euro (2% rente op rente). Die stort ik op een pensioenrekening en dat mag ik dus aftrekken. Dus na belastingteruggave heb ik 55 + 27.50 = 82.50 euro vermogen. Het rendement is dan 230% over 4 jaar. Risicovrij, want alleen spaargeld en nog afgezien van enig rendement op de pensioenrekening en het feit dat je die 27.50 ook weer op de pensioenrekening kan storten.
[ Voor 23% gewijzigd door DutchAddick op 28-10-2010 10:22 ]
NIBC Direct verhoogt de rente met 0,05 procentpunt per 1 november naar 2,3%. Niet veel, maar het is in ieder geval omhoog i.p.v. omlaag. Deposito's veranderen per 5 november, maar deze blijven gelijk of gaan omlaag (maximaal 0,55 procentpunt).
Verwijderd
Daarnaast is 4.2% niet heel veel en zit je er wel bijzonder lang aan vast...._JGC_ schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 18:46:
Verwijderd
Je kunt 4,5% krijgen voor 10 jaar bij NIBC, alleen ik vindt 10 jaar te lang.Verwijderd schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 17:57:
[...]
Daarnaast is 4.2% niet heel veel en zit je er wel bijzonder lang aan vast....
Ik vind een LPB een hele goede bank. Nu dat de oplevering van m'n appartement steeds dichterbij komt(week 2 2011) nam ik contact op met LPB over m'n deposito die in april wordt beëindigd. Zij kunnen dat geld alleen vrijgeven bij faillissement, overlijden of echtscheiding. Nu moet ik het doen met 60% minder geld, en wachten tot april.
Natuurlijk is dat zo want dat staat immers in de voorwaarden.
De nieuwe rente van LPB wordt per 1.11.2010 2,95% was 2,72% dus + 0,23%
De nieuwe rente van LPB wordt per 1.11.2010 2,95% was 2,72% dus + 0,23%
Ten laste van het geblokkeerde spaartegoed kunnen bedragen worden opgenomen terzake van vrijwillig te betalen premies ingevolge een pensioenregeling in de zin van hoofdstuk IIB van de Wet op de Loonbelasting 1964. Daarnaast zijn er nog lijfrenteverzekeringen en kapitaalverzekeringen waarvoor je bedrag kunt opnemen.CAFC1905 schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 20:29:Verhaal over raketten.
[ Voor 62% gewijzigd door Guardian Angel op 29-10-2010 20:36 ]
ARME AOW’er
Verwijderd
Ik vindt LPB ook een goeie bank, heb er dan ook al mijn spaargeld staan en grootste deel staat vast aan 4% voor 5 jaar.Cabo schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 20:13:
Ik vind een LPB een hele goede bank. Nu dat de oplevering van m'n appartement steeds dichterbij komt(week 2 2011) nam ik contact op met LPB over m'n deposito die in april wordt beëindigd. Zij kunnen dat geld alleen vrijgeven bij faillissement, overlijden of echtscheiding. Nu moet ik het doen met 60% minder geld, en wachten tot april.
En dat systeem met rente gebaseerd op Euribo stand is wel fijn, zo weet je wat de rente wordt de volgende maand. Ik zet momenteel bijna elke maand wel een deposito op van 5 jaar bij LPB als dat financieel kan en iedere euro die ik niet nodig hebt gaat naar de variabele spaarrekening bij LPB, dan heb ik iedere maand een kleine rente uitkering.
Maar dan wel zodra de stand van de Euribor bekend is. Ca. 10.00 uur op de laatste werkdag.Verwijderd schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 20:38:
[...]
En dat systeem met rente gebaseerd op Euribo stand is wel fijn, zo weet je wat de rente wordt de volgende maand.
Hoera, je krijgt 4% wauw. Klein probleem is dat je niet weet wat de rente over 1, 2, 3 of 4 jaar doet en als de rente in 1 maand met 1% kan zakken dan is het ook voor te stellen dat die in 4 jaar met 6% stijgt. In dat laatste geval zal het achteraf een minder slimme keuze zijn geweest.Ik zet momenteel bijna elke maand wel een deposito op van 5 jaar bij LPB.
ARME AOW’er
Verwijderd
Ja dat is het risico, maar gaat mij niet alleen om de hoge rente, gaat me er ook om dat ik er echt niet aan kan komen. En als de rente op de deposito's stijgt das toch mooi? Alleen ik denk dat komende 5 jaar toch in soort economische herstel zitten dus de rentes op spaargeld zal niet zoveel stijgen.Guardian Angel schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 21:07:
[...]
Maar dan wel zodra de stand van de Euribor bekend is. Ca. 10.00 uur op de laatste werkdag.
[...]
Hoera, je krijgt 4% wauw. Klein probleem is dat je niet weet wat de rente over 1, 2, 3 of 4 jaar doet en als de rente in 1 maand met 1% kan zakken dan is het ook voor te stellen dat die in 4 jaar met 6% stijgt. In dat laatste geval zal het achteraf een minder slimme keuze zijn geweest.
Dus denk echt niet dat de rente in komende 5 jaar veel meer wordt dan het nu is.
Doordat de rente stijgt en je in het verleden een deposito nam met lagere rente kan het voordeel maar klein, nihil of zelfs negatief zijn.
De huidige economie kan niet veel slechter en hier en daar op dees aardkloot zijn er wat oplevingen. Ik gok erop dat over 5 jaar de rente behoorlijk hoger is dan de 4% die je nu krijgt bij LPB.
Er niet aankomen is een kwestie van discipline. Daar kun je op oefenen.
De huidige economie kan niet veel slechter en hier en daar op dees aardkloot zijn er wat oplevingen. Ik gok erop dat over 5 jaar de rente behoorlijk hoger is dan de 4% die je nu krijgt bij LPB.
Er niet aankomen is een kwestie van discipline. Daar kun je op oefenen.
ARME AOW’er
Verwijderd
Het zal nooit negatief zijn want 4% is 4% en die zal niet zakken, maar ook niet stijgen. Ik denk echt dat rente niet veel hogere meer zal worden, 4% is toch wel zo'n beetje max wat je ook kreeg toen er nog geen economische crisis was.
En goed als je dan meer rente krijgt dan open je toch mooi nog een deposito? Maar dan aan die rente, het maakt echt geen zak uit hoor. Er niet aankomen is een discipline, maar vast zetten help, want als een familie lid aanklopt die zich flink in schulden gewerkt heeft, kun je zeggen sorry maar mijn geld staat vast.
Of je vriendin of vrouw, ik bedoel je wordt psychologische in deze tijd toch beïnvloed, dus vast zetten helpt daar extra bij.
( Uiteraard iemand van jou leeftijd heeft wat meer levenservaring
)
En goed als je dan meer rente krijgt dan open je toch mooi nog een deposito? Maar dan aan die rente, het maakt echt geen zak uit hoor. Er niet aankomen is een discipline, maar vast zetten help, want als een familie lid aanklopt die zich flink in schulden gewerkt heeft, kun je zeggen sorry maar mijn geld staat vast.
Of je vriendin of vrouw, ik bedoel je wordt psychologische in deze tijd toch beïnvloed, dus vast zetten helpt daar extra bij.
( Uiteraard iemand van jou leeftijd heeft wat meer levenservaring
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2010 22:10 ]
Vastzetten is dus een nadeel wanneer je die vriend of familielid wel wilt helpen. Ook kan je zelf een situatie tegenkomen waarin je het toch nodig hebt.Verwijderd schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 22:09:
...Er niet aankomen is een discipline, maar vast zetten help, want als een familie lid aanklopt die zich flink in schulden gewerkt heeft, kun je zeggen sorry maar mijn geld staat vast...
Maar dat zegt niet alles. Ik leer nog elke dag en dus ook van wat/hoe de jongere garde denkt en doet.Verwijderd schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 22:09:
( Uiteraard iemand van jou leeftijd heeft wat meer levenservaring)
@Roenie
Ik kan me wel voorstellen dat je een bedrag vastzet voor bijzondere omstandigheden waarbij het mogelijk is om het toch op te nemen. Er zijn daarvoor soms wat clausules.
[ Voor 23% gewijzigd door Guardian Angel op 29-10-2010 22:31 ]
ARME AOW’er
Verwijderd
Ik zie niet als nadeel hoor, want anders heb je dat gezeik aan je hoofd, en als je vast hebt staan dan weten ze dat ze bij alvast niet hoeven te komen.Roenie schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 22:21:
[...]
Vastzetten is dus een nadeel wanneer je die vriend of familielid wel wilt helpen. Ook kan je zelf een situatie tegenkomen waarin je het toch nodig hebt.
Want geleend geld terug krijgen zonder schuld bekentenis of iets dergelijke succes ermee.
Ik weet niet wat je leeftijd is, maar eind jaren '70 kreeg je >9% op een deposito 5 jaar vast. De hypotheekrente was toen ~12%.Verwijderd schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 22:09: Ik denk echt dat rente niet veel hogere meer zal worden, 4% is toch wel zo'n beetje max wat je ook kreeg toen er nog geen economische crisis was.
Geld uitlenen aan familie/vrienden: no go!
[ Voor 5% gewijzigd door Henk007 op 29-10-2010 23:20 ]
Verwijderd
20+ ben ik, ik denk dat je tegenwordig geen 9% meer zal krijgen, ik zie rente over 5 jaar ook niet veel stijgen, en de variabele rente zal wel iets stijgen, maar volgens mij zal ie even hard zakken.Henk007 schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 23:10:
[...]
Ik weet niet wat je leeftijd is, maar eind jaren '70 kreeg je >9% op een deposito 5 jaar vast. De hypotheekrente was toen ~12%.
Je krijgt natuurlijk meer euro's maar als de inflatie omhoog schiet dan kan je reele geldgroei wel negatief worden. Met alle geldcreatie van de afgelopen tijd om de economie te stimuleren bestaat dit risico in ieder geval. Zelf zie ik het niet zo somber in, maar bijvoorbeeld interessant feitje; afgelopen week heeft de amerikaanse staat obligaties waarvan de waarde met de inflatie meestijgt verkocht (TIPS) met een yield van -0,5%.Verwijderd schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 22:09:
Het zal nooit negatief zijn want 4% is 4% en die zal niet zakken, maar ook niet stijgen. Ik denk echt dat rente niet veel hogere meer zal worden, 4% is toch wel zo'n beetje max wat je ook kreeg toen er nog geen economische crisis was.
enige minpunt aan leaseplan is dat ze die euribor opslag maar garanderen voor 2010. Over 2 maandjes zullen ze het weer toestaan om nieuwe rekeningen te openen maar ondertussen wel de rente laten dalen. Naja, nog 2 maanden genieten
Verwijderd
Alsof je inflatie in je spaargeld gaat rekenen, ik kan een product groep die ondanks inflatie juist goedkopere is geworden, jawel computers.Hielko schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 01:35:
[...]
Je krijgt natuurlijk meer euro's maar als de inflatie omhoog schiet dan kan je reele geldgroei wel negatief worden. Met alle geldcreatie van de afgelopen tijd om de economie te stimuleren bestaat dit risico in ieder geval. Zelf zie ik het niet zo somber in, maar bijvoorbeeld interessant feitje; afgelopen week heeft de amerikaanse staat obligaties waarvan de waarde met de inflatie meestijgt verkocht (TIPS) met een yield van -0,5%.
Tja, dan heb ik andere familie en vrienden dan jij. En dan vraag je toch om een schuldbekentenis of contract.Verwijderd schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 22:30:
Ik zie niet als nadeel hoor, want anders heb je dat gezeik aan je hoofd, en als je vast hebt staan dan weten ze dat ze bij alvast niet hoeven te komen.
Want geleend geld terug krijgen zonder schuld bekentenis of iets dergelijke succes ermee.
Wat mij opviel aan je posting is dat je de boete gebruikt als excuus om niets uit te lenen. Zeg dan gewoon dat je het niet wilt uitlenen.
Maar goed, er is een simpele oplossing voor deze wisselende rentes en dat is regelmatig controleren of je nog wel de juiste spaarrekening voor jouw situatie hebt. Overstappen is makkelijk (behoudens bepaalde voorwaarden). Als je je geld voor langere tijd hebt vastgezet dan loop je het risico dat je ergens anders meer rente kunt krijgen maar dat het financieel niet interessant is om over te stappen.
Verwijderd
Ik leen domweg geen geld uit aan vrienden en slechts bij hoge uitzondering (lees m'n ouders indien nodig, maar dat is niet aan de orde). Het kan alleen maar gezeik geven en het verandert de relatie omdat er andere belangen gaan spelen. Been there done that, nooit meer.
Maar +0.2% is mooi, ben tot nu toe erg blij met LPB. Ze zijn snel, de interface is goed en de rente is relatief hoog.
Maar +0.2% is mooi, ben tot nu toe erg blij met LPB. Ze zijn snel, de interface is goed en de rente is relatief hoog.
Verwijderd
Inderdaad rente voor november is 2.95% das wel aardige rente, jammer dat mijn loon pas eind november komt, dus kan alleen rente krijgen over het bedrag wat er nu op staat.
Als jij je ogen daarvoor gesloten wilt houden moet je natuurlijk zelf weten, maar inflatie kost je net zo goed geld als bijvoorbeeld vermogensbelasting.Verwijderd schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 09:52:
[...]
Alsof je inflatie in je spaargeld gaat rekenen, ik kan een product groep die ondanks inflatie juist goedkopere is geworden, jawel computers.
Voor de economische crisis kon je tegen de 5% rente krijgen, vrij opneembaar. Nu is dat 4% als je het 5 jaar vast zet. Er is dus nog flink wat in te halenVerwijderd schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 22:09:
"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]
Ik heb eind 2008 en begin 2009 nog deposito's afgesloten van respectievelijk 5,65 en 6,0%. Dat vond ik het vastzetten nog wel waard, maar met de 3,5 a 4% nu ga ik dat (inflatie-)risico toch niet meer nemen (..en gaat m'n geld gewoon weer naar de beurs, om daar een nog veel groter risico te lopenVerwijderd schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 22:09:
Verwijderd
Ja je zegt het goed, voor de economische crisis, we zitten komende 5 jaar nog in econonisme herstel, dat gaat echt niet 1 2 3 stijgen, dus 4% ben ik tevreden mee. Maar voor de crisis waren vrij opneembare rentes hogere dan vast zetten.yohan schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 13:37:
[...]
Voor de economische crisis kon je tegen de 5% rente krijgen, vrij opneembaar. Nu is dat 4% als je het 5 jaar vast zet. Er is dus nog flink wat in te halen
Ik zou niet erg vinden als de vrij opneembare rente weer stijgt, maar ik heb deze nog niet op 5% gezien ooit.
IceSave en de Credit Europe Bank boden nog niet zo lang geleden 5,25%, vrij opneembaar.
"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]
Verwijderd
Die eerste is dan ook failliet gegaan.yohan schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 14:02:
IceSave en de Credit Europe Bank boden nog niet zo lang geleden 5,25%, vrij opneembaar.
Klopt, maar dat lag natuurlijk niet per se aan de rentepercentages. Andere banken met vergelijkebare percentages zijn gewoon overeind gebleven.Verwijderd schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 14:19:
[...]
Die eerste is dan ook failliet gegaan.
Ik heb in het najaar (t/m dec. 2008) nog 5,2% rente ontvangen bij een spaarrekening zonder voorwaarden van AKBank. Tegelijkertijd kon je toen via Icesave, Credit Europe, AT Bank, etc. dezelfde rentes ontvangen. De enige echte onverstandige uit de rijtje was Icesave, omdat die niet onder het NL depositogarantstelsel vielen.Verwijderd schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 14:19:
[...]
Die eerste is dan ook failliet gegaan.
Na 2008 is die rente overigens hard gekelderd, tot zo'n 2,3% nu geloof ik.
ooit wel eens iets over hyperinflatie gelezen? dan zit je straks lekker met je 4%Verwijderd schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 13:54:
[...]
Ja je zegt het goed, voor de economische crisis, we zitten komende 5 jaar nog in econonisme herstel, dat gaat echt niet 1 2 3 stijgen, dus 4% ben ik tevreden mee. Maar voor de crisis waren vrij opneembare rentes hogere dan vast zetten.
Ik zou niet erg vinden als de vrij opneembare rente weer stijgt, maar ik heb deze nog niet op 5% gezien ooit.
Verwijderd
De AKBank is een Turkse bank. Maar goed in 2008 waren rentes inderdaad hogere, maar 2 van die banken zij failliet gegaan.Valorian schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 14:24:
[...]
Ik heb in het najaar (t/m dec. 2008) nog 5,2% rente ontvangen bij een spaarrekening zonder voorwaarden van AKBank. Tegelijkertijd kon je toen via Icesave, Credit Europe, AT Bank, etc. dezelfde rentes ontvangen. De enige echte onverstandige uit de rijtje was Icesave, omdat die niet onder het NL depositogarantstelsel vielen.
Na 2008 is die rente overigens hard gekelderd, tot zo'n 2,3% nu geloof ik.
Nee maar nu wel Wikipedia: Hyperinflatie dus heb ik nog wat geleerd. Maar wat ik hele tijd probeer te zeggen is dat inflatie niet toegepast wordt je op je spaargeld, maar dat producten gewoon ietsjes duurdere worden en dat bij sommige producten juist andersom is.xxxMaverick schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 14:33:
[...]
ooit wel eens iets over hyperinflatie gelezen? dan zit je straks lekker met je 4%
Zo zijn harde schijven juist goedkoper geworden bijvoorbeeld inplaats duurdere, dus als ik alleen producten koop uit zulke productgroepen, tel je winst, want bijvoorbeeld SSD schijven zijn nu nog prijzig, maar over 5 jaar zullen die goedkoper zijn.
1€ blijft 1€, maar de waarde van munt kan wel zakken, zo kreeg je vorig jaar deze tijd 48/49 thai bath voor 1€, nu moet je doen met 41.51 thai bath.
[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2010 14:44 ]
Dus? Heeft een hoofdkantoor in NL en valt dus volledig onder het garantstelsel.Verwijderd schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 14:34:
[...]
De AKBank is een Turkse bank. Maar goed in 2008 waren rentes inderdaad hogere, maar 2 van die banken zij failliet gegaan.
[...]
haha gesproken als een echte tweaker. Maar feitelijk natuurlijk onjuistVerwijderd schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 14:34:
[...]
Zo zijn harde schijven juist goedkoper geworden bijvoorbeeld inplaats duurdere, dus als ik alleen producten koop uit zulke productgroepen, tel je winst, want bijvoorbeeld SSD schijven zijn nu nog prijzig, maar over 5 jaar zullen die goedkoper zijn.
1€ blijft 1€, maar de waarde van munt kan wel zakken, zo kreeg je vorig jaar deze tijd 48/49 thai bath voor 1€, nu moet je doen met 41.51 thai bath.
Dus ik snap dat je het graag wilt rechtvaardigen voor jezelf, maar vastzetten is een gok
Wat er natuurlijk bedoeld wordt is als er hyperinflatie ontstaat zal de (variabele) rente van de banken ook stijgen en zal je dus met je vaste percentage beroerd zitten. Maar de kans dat we hyperinflatie krijgen is natuurlijk zeer klein... maar zeg nooit nooitVerwijderd schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 14:34:
Nee maar nu wel Wikipedia: Hyperinflatie dus heb ik nog wat geleerd. Maar wat ik hele tijd probeer te zeggen is dat inflatie niet toegepast wordt je op je spaargeld, maar dat producten gewoon ietsjes duurdere worden en dat bij sommige producten juist andersom is.
Technische producten zijn al verouderd als je ze koopt, dat voorbeeld is irrelevant.Verwijderd schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 14:34:
En daarnaast zal je nooit alleen dat soort producten kopen
Voorbeeld:
Dus als je 50% uitgeeft aan eten en 50% aan harde schijven.
En het eten wordt 10% duurder en het de harde schijven 10% duurder is de inflatie per saldo 0%... (beetje raar voorbeeld natuurlijk
[ Voor 6% gewijzigd door Ikke_Niels op 30-10-2010 15:00 ]
User Error -- Please Replace User
hyperinflatie is natuurlijk een extreem voorbeeld maar gezien de schuldenbergen, de hoeveelheid geld in omloop enz zijn er landen die baat hebben bij een hoge inflatie....Ikke_Niels schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 14:59:
[...]
Wat er natuurlijk bedoeld wordt is als er hyperinflatie ontstaat zal de (variabele) rente van de banken ook stijgen en zal je dus met je vaste percentage beroerd zitten. Maar de kans dat we hyperinflatie krijgen is natuurlijk zeer klein... maar zeg nooit nooit
Rekenen is duidelijk niet je sterkste kantIkke_Niels schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 14:59:
[...]
Dus als je 50% uitgeeft aan eten en 50% aan harde schijven.
En het eten wordt 10% duurder en het de harde schijven 10% duurder is de inflatie per saldo 0%... (beetje raar voorbeeld natuurlijk)
Ontopic: uiteraard is inflatie per persoon verschillend, en het CBS inflatiecijfer is een kunstmatig "mandje" waar voornamelijk "wonen" veel te goedkoop in zit (om jarenlang de inflatie laag te kunnen noemen ondanks enorme prijsstijgingen).
Bericht van de Leaseplanbank:
De 1 maands Euribor® is de afgelopen maand gestegen van 0,62% naar 0,85%. Op grond van de stand van de 1 maands Euribor® op 28 oktober 2010 komt de spaarrente voor november 2010 hiermee uit op 2,95% nominaal op jaarbasis (inclusief onze opslag van 2,10%).
Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.
Zoals hierboven al aangegeven.
Opvallend: deposito rentes blijven gelijk. Dit geeft al een indicatie over het rente niveau vanaf januari
Sterker nog (was beginjaren 80), in die tijd kon je staatsobligaties kopen van 13%. Kon je gewoon elk moment verzilveren, en de bankprovisie bij dat tussentijds verkopen was maar gering. Bovendien steeg de koers ook nog fors toen de bankrenten weer daalden. Ik zie die tijd niet zo gauw terugkomen.Henk007 schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 23:10:
[...]
Ik weet niet wat je leeftijd is, maar eind jaren '70 kreeg je >9% op een deposito 5 jaar vast. De hypotheekrente was toen ~12%.
Verwijderd
Ja zijn die niet al hoog genoeg dan?xxxMaverick schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 12:24:
[...]
Zoals hierboven al aangegeven.
Opvallend: deposito rentes blijven gelijk. Dit geeft al een indicatie over het rente niveau vanaf januari
In verhouding wel, maar euribor stijgt, de variabele spaarrekening stijgt, dus zou je een verhoging verwachten als je dit doortrekt.
Kijk, dit is dan toch netjes... zat me al af te vragen waar mijn euro's gebleven waren.
Keurig vandaag een email met uitleg.

En nu maar hopen dat ze de opslag van 2,10% maar blijven vasthouden volgend jaar... ben er echter bang voor.Uit onze administratie is gebleken dat u vrijdag 29 oktober j.l. vanaf uw LeasePlan Bank spaarrekening een overboeking naar uw tegenrekening heeft ingevoerd. Als gevolg van een technische storing zijn de overboekingen van vrijdag j.l. nog niet zichtbaar op uw tegenrekening. We gaan er vanuit dat het bedrag morgen, dinsdag 2 november, is bijgeschreven op uw tegenrekening.
Wij zullen de transactie in onze administratie corrigeren zodat u de normale rente vergoeding van LeasePlan Bank over de afgelopen dagen ontvangt.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Verwijderd
Mail van Moneyou
-------
Beste davidgilmour,
Wij willen onze klanten graag vooraf informeren over de komende rentewijziging per 4 november aanstaande.
De rentepercentages op onze website worden per deze datum aangepast.
Het rentepercentage van de MoneYou Spaarrekening wordt met ingang van 4 november 2010 verlaagd van 2,30% naar 2,20% (effectief op jaarbasis).
--------
/me maakt spoedoverboeking naar Leasebank
-------
Beste davidgilmour,
Wij willen onze klanten graag vooraf informeren over de komende rentewijziging per 4 november aanstaande.
De rentepercentages op onze website worden per deze datum aangepast.
Het rentepercentage van de MoneYou Spaarrekening wordt met ingang van 4 november 2010 verlaagd van 2,30% naar 2,20% (effectief op jaarbasis).
--------
/me maakt spoedoverboeking naar Leasebank
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2010 14:48 ]
Kwartaalrekening van MoneYou gaat ook omlaag:
Heb net vorige week mijn laatste centen overgeboekt naar Lease Plan Bank, scheelt toch 0.75 procent (tov de normale MY-rekening).Het rentepercentage van de MoneYou Kwartaal Spaarrekening wordt met ingang van 4 november 2010 verlaagd van 2,50% naar 2,30%. De basisrente wordt verlaagd van 2,00% naar 1,80%. De bonusrente blijft 0,5% (alle genoemde rentes zijn effectief op jaarbasis).
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Valt dat onder de garantieregeking tot 100K p.p. ?[message=,noline]wildhagen schreef op woensdag 03 november 2010 @ 17:49[/message]:
Kwartaalrekening van MoneYou gaat ook omlaag:
[...]
Heb net vorige week mijn laatste centen overgeboekt naar Lease Plan Bank, scheelt toch 0.75 procent (tov de normale MY-rekening).
Verwijderd
Ze nemen geen nieuwe klanten meeraan, dat duidt wel op een groter risico, maar gelukkig staan de oud hollandsche banken garant voor deze leaseboys.[message=,noline]wildhagen schreef op woensdag 03 november 2010 @ 21:10[/message]:
LPB valt idd gewoon onder hetzelfde Nederlandse garantiestelsel, waar MY ook onder valt
Duid niet op een groter risico, duid er alleen op dat men niet meer geld nodig heeft voor hun doeleinden, en daarom dus de inschrijvingen gestopt heeft.Verwijderd schreef op woensdag 03 november 2010 @ 23:12:
[...]
Ze nemen geen nieuwe klanten meeraan, dat duidt wel op een groter risico, maar gelukkig staan de oud hollandsche banken garant voor deze leaseboys.
Virussen? Scan ze hier!
Heeft iemand hier een idee wat voor zakelijke spaarders eigenlijk nog een beetje interessant zou zijn?
Ik heb tot nu toe zakelijk vermogen wat niet nodig is bij Moneyou staan, maar die ehh, zakt harder dan die voor consumenten (sinds vandaag dus 2%).
Jammer genoeg zijn er weinig banken die een zakelijke spaarrekening aanbieden tegen interessante tarieven...
Ik heb tot nu toe zakelijk vermogen wat niet nodig is bij Moneyou staan, maar die ehh, zakt harder dan die voor consumenten (sinds vandaag dus 2%).
Jammer genoeg zijn er weinig banken die een zakelijke spaarrekening aanbieden tegen interessante tarieven...
Ook zakelijk is LPB interessant ware het niet dat ook daarvoor een klantenstop geldt.
ARME AOW’er
Ik weet niet zeker of er afwijkende regels voor BVs zijn op dit gebied, maar als je een eenmanszaak hebt is er in ieder geval geen reden om een zakelijke spaarrekening te gebruiken. Je mag ook een gewone consumentenrekening gebruiken en die bestempelen als zijnde zakelijk.Icheb schreef op donderdag 04 november 2010 @ 08:03:
Heeft iemand hier een idee wat voor zakelijke spaarders eigenlijk nog een beetje interessant zou zijn?
Ik zet momenteel mijn spaargeld elk jaar 1 jaar vast om die reden. 4% voor 5 jaar (Leaseplanbank) is mij te weinig. 3% is prima; volgens mij de hoogste van allemaal (voor 1 jaar dan)xxxMaverick schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 14:56:
haha gesproken als een echte tweaker. Maar feitelijk natuurlijk onjuistInflatie zegt iets over de waarde van je geld, tuurlijk zijn er altijd producten die goedkoper worden maar je hebt er weinig aan als je hardeschijf straks goedkoper is maar je voedsel 1000% duurder
Dus ik snap dat je het graag wilt rechtvaardigen voor jezelf, maar vastzetten is een gok
Volgens mij kan die tijd ook helemaal niet terugkomen zonder een slachtveld aan te richten bij huizenbezitters met variabele rente. Ga je van 2.5% hyporente naar 13%... Dan moet een leuk ambitieus koppeltje geen 1500 euro p/m meer ophoesten maar 7.500 p/mTechneut schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 12:40:
[...]
Sterker nog (was beginjaren 80), in die tijd kon je staatsobligaties kopen van 13%. Kon je gewoon elk moment verzilveren, en de bankprovisie bij dat tussentijds verkopen was maar gering. Bovendien steeg de koers ook nog fors toen de bankrenten weer daalden. Ik zie die tijd niet zo gauw terugkomen.

[ Voor 33% gewijzigd door FunkyTrip op 04-11-2010 09:18 ]
Dit dus.
Ik zou zakelijk spaargeld niet bij een rentestunter plaatsen maar bij een van de staatsbanken. Zakelijke tegoeden komen niet in aanmerking voor het DGS.
Niet helemaal waar, zieBrons schreef op donderdag 04 november 2010 @ 10:26:
Ik zou zakelijk spaargeld niet bij een rentestunter plaatsen maar bij een van de staatsbanken. Zakelijke tegoeden komen niet in aanmerking voor het DGS.
http://zakelijk.infonu.nl...j-faillissement-bank.html
Ik zou niet weten waarom niet. De rente vloog in de "goeie ouwe tijd" ook van 6% naar 13% en even zo vrolijk in beginjaren '80 weer omlaag.FunkyTrip schreef op donderdag 04 november 2010 @ 09:14:
[...]
Volgens mij kan die tijd ook helemaal niet terugkomen zonder een slachtveld aan te richten bij huizenbezitters met variabele rente.
En wat betreft een deposito, hoewel 3% nu aardig is scheelt het niet echt veel meer met het variabele tarief, 0,05%.
Ik ben aardig benieuwd wat de regering per 1.1.2011 gaat doen met het garantiestelsel. Als het maximumbedrag wordt verlaagd zou dat weer een enorme verschuiving teweeg brengen. Dat lijkt me ook niet goed voor de stabiliteit die er nu is.
ARME AOW’er
Ik had een nuance in mijn post staan maar die heb ik geedit om het te verduidelijken.Wolly schreef op donderdag 04 november 2010 @ 10:30:
[...]
Niet helemaal waar, zie
http://zakelijk.infonu.nl...j-faillissement-bank.html
[ Voor 58% gewijzigd door Brons op 04-11-2010 10:34 ]
Wel bij eenmanszaak, niet bij BV'sBrons schreef op donderdag 04 november 2010 @ 10:26:
Verwijderd
Tja, als het nodig is, dan is het nodig. De ECB stuurt feitelijk maar op één ding: inflatie om en na bij de 2% houden. Als daar een rentestand van 10% voor nodig is, dan zullen ze dit niet snel nalaten. Op dit moment is de rente voor een hypotheek van 30 jaar zo'n 4,7%, dat levert al erg lage maandlasten op: ik zet de boel straks dus gewoon vast voor 30 jaarFunkyTrip schreef op donderdag 04 november 2010 @ 09:14:
Volgens mij kan die tijd ook helemaal niet terugkomen zonder een slachtveld aan te richten bij huizenbezitters met variabele rente. Ga je van 2.5% hyporente naar 13%... Dan moet een leuk ambitieus koppeltje geen 1500 euro p/m meer ophoesten maar 7.500 p/m
Ik weet niet hoeveel eenpitters er zijn die meer dan 4,4 miljoen aan activa danwel meer dan 8,8 miljoen aan omzet draaien per jaar, maar dat zijn er echt niet veel.. Voor eenmanszaken zal dus vrijwel altijd het zakelijk vermogen onder DGS vallen.
--
Depositogantiestelsel zakelijk
Maar dan de zakelijke rekening. Hoe zit het daarmee. De hoofdregel is, dat particulieren en kleine ondernemingen, die een verkorte balans mogen publiceren, zich kunnen beroepen op het depositogarantiestelsel. Deze twee partijen worden wat betreft de garantie dus gelijk behandeld. Onder deze ondernemingen vallen de ondernemingen met:
■Minder dan € 4,4 mln aan activa.
■Minder dan € 8,8 mln aan netto omzet.
■Minder dan gemiddeld 50 werknemers.
--
Stamrecht BV's kunnen echter wel onder het DGS vallen.
Precies om deze discussie te vermijden heb ik de nuance uit mijn originele post geedit
.
Precies om deze discussie te vermijden heb ik de nuance uit mijn originele post geedit
[ Voor 56% gewijzigd door Brons op 04-11-2010 11:01 ]
Reaal is 2,5% zonder voorwaarden.Icheb schreef op donderdag 04 november 2010 @ 08:03:
Verwijderd
Ik ben nu voor het eerst begonnen met zo'n internetspaarbank en heb gelijk maar voor Leaseplanbank gekozen. Ik heb daar nu al een tijdje m'n geld staan maar het valt me op dat ik zaterdags en zondags geen rente krijg. Op zich lijkt me dat normaal, ik ga ervan uit dat je dit dan op maandag er bij krijgt maar dat gebeurt ook niet. Krijg ik op deze manier wel echt 2.95 procent over 365 dagen of heb ik die 2.95% pas te pakken bij 469 dagen omdat ze 52x 2 dagen niet uitkeren?
Als ik het zelf wat bereken kom ik op deze manier na 365 dagen echt niet op het rentebedrag uit wat ik hoor te krijgen als ik gewoon mijn totaalbedrag deel door 100 x 2.95. Dit even los van de rente op rente die er uiteraard ook nog bij zit. Dus eigenlijk heb je bij die Leaseplan bank helemaal geen 2.95% op jaarbasis maar meer op 469 dagen basis?
Of zie ik dit nu allemaal verkeerd want ik ben niet zo'n rekenwonder. Niet lachen dus, a.u.b.
Maar ik zou het graag willen snappen...
Of zie ik dit nu allemaal verkeerd want ik ben niet zo'n rekenwonder. Niet lachen dus, a.u.b.
Maar ik zou het graag willen snappen...
Verwijderd
Je krijgt sowieso al niet iedere maand 2.95% iedere maand ( Dat is trouwens op jaar basis ). Maar ik geloof dat je gewoon iedere dag rente krijgt, daarom wijkt bedrag wat je aan einde van maand uitgekeerd krijgt ook af van wat het was op vorige werkdag.
Maar wat je zegt is inderdaad waar: je krijg niet per maand 2,95% (natuurlijk)Wat is nominale rente?
De rentepercentages die u op onze site vindt zijn nominaal op jaarbasis. Dat wil zeggen dat wanneer u besluit om iedere maand de bijgeschreven rente van uw spaarrekening af te halen, dit de vergoeding is die u aan het einde van het jaar heeft opgebouwd. Laat u echter de bijgeschreven rente elke maand staan, dan ontvangt u hierover ook rente. Door het rente-op-rente effect is uw effectieve rente op jaarbasis dan hoger dan de aangegeven nominale rente.
[ Voor 7% gewijzigd door paella op 04-11-2010 20:47 ]
No production networks were harmed during this posting
@Haggis
Als je kijkt op je rekening wordt er elke dag rente bijgeschreven en dat is deze maand 2,95%. Je kunt heel eenvoudig controleren of dit wel klopt.
Stel je hebt € 1.0000,= op je rekening staan. De rente op jaarbasis is dan € 1.0000x2,95%= € 295,=. Per dag is dit dan € 295:365= € 0,81.
Op 1.11 had je in dit voorbeeld € 0,81, op 2.11 € 1,62, op 3.11 € 2,43 enz.
Over een heel jaar gezien kom je bij LPB natuurlijk hoger uit. Dit komt omdat de rente elke 1e van de maand wordt bijgeschreven. In dit voorbeeld is je saldo op 1.12 geen € 10.000,= meer maar (+30x0,81) € 10.024,30 en hierover krijg je dan in de maand December rente.
Duidelijk zo?
/me En welkom op GoT trouwens *
Als je kijkt op je rekening wordt er elke dag rente bijgeschreven en dat is deze maand 2,95%. Je kunt heel eenvoudig controleren of dit wel klopt.
Stel je hebt € 1.0000,= op je rekening staan. De rente op jaarbasis is dan € 1.0000x2,95%= € 295,=. Per dag is dit dan € 295:365= € 0,81.
Op 1.11 had je in dit voorbeeld € 0,81, op 2.11 € 1,62, op 3.11 € 2,43 enz.
Over een heel jaar gezien kom je bij LPB natuurlijk hoger uit. Dit komt omdat de rente elke 1e van de maand wordt bijgeschreven. In dit voorbeeld is je saldo op 1.12 geen € 10.000,= meer maar (+30x0,81) € 10.024,30 en hierover krijg je dan in de maand December rente.
Duidelijk zo?
/me En welkom op GoT trouwens *
[ Voor 3% gewijzigd door Guardian Angel op 04-11-2010 22:28 ]
ARME AOW’er
Verwijderd
Dank je, dat snap ik inderdaad, maar nu is het bij mij dus zo:
10.000 : 100 x 2.95 = 295,- Euro : 365 = 0.81 cent. precies zoals jij het berekende even los van de rente op rente.
Ik krijg dit bedrag inderdaad netjes iedere dag. Maar niet op zaterdag en zondag. En dat vind ik raar. Dan mis ik dus 2 dagen rente per week? Het bedrag dat ik van maandag t/m vrijdag krijg is precies wat ik per dag moet hebben als we het als gemiddelde van 365 dagen bekijken (dus 0.81 cent). Maar maandag t/m vrijdag krijg ik dus netjes 0.81 en zaterdag en zondag helemaal niets en dat wordt later ook niet bijgeschreven. Dan klopt er toch iets niet? Als ik het weekend misloop zou ik dus iets meer op de doordeweekse dagen moeten krijgen ter compensatie.
Bovenstaande bedrag is uiteraard een voorbeeld, ik heb een ander bedrag maar komt wel op hetzelfde neer.
Maar dat snap ik dus niet helemaal.
Ik dacht weer even dat alles goed was nadat ik het bericht van SeekerNL had gelezen maar nu breng jij me weer aan het twijfelen, hehe
10.000 : 100 x 2.95 = 295,- Euro : 365 = 0.81 cent. precies zoals jij het berekende even los van de rente op rente.
Ik krijg dit bedrag inderdaad netjes iedere dag. Maar niet op zaterdag en zondag. En dat vind ik raar. Dan mis ik dus 2 dagen rente per week? Het bedrag dat ik van maandag t/m vrijdag krijg is precies wat ik per dag moet hebben als we het als gemiddelde van 365 dagen bekijken (dus 0.81 cent). Maar maandag t/m vrijdag krijg ik dus netjes 0.81 en zaterdag en zondag helemaal niets en dat wordt later ook niet bijgeschreven. Dan klopt er toch iets niet? Als ik het weekend misloop zou ik dus iets meer op de doordeweekse dagen moeten krijgen ter compensatie.
Bovenstaande bedrag is uiteraard een voorbeeld, ik heb een ander bedrag maar komt wel op hetzelfde neer.
Maar dat snap ik dus niet helemaal.
Geld werkt kennelijk niet in het weekend 
Zo kom je in ieder geval op papier wel aan een hoge rente als bank
maar het is wel vreemd. Wat zegt de bank?
Zo kom je in ieder geval op papier wel aan een hoge rente als bank

[ Voor 15% gewijzigd door Roenie op 05-11-2010 17:12 ]
Natuurlijk krijg je in het weekend ook rente. Zal vandaag, morgen, zondag en maandag eens kijken maar bij mij klopt het rentebedrag gewoon.
Geen rente in het weekend, dát zou wat zijn voor mijn hypotheek.
Geen rente in het weekend, dát zou wat zijn voor mijn hypotheek.
[ Voor 19% gewijzigd door Guardian Angel op 05-11-2010 17:14 ]
ARME AOW’er
Ik geloof dit verhaal ook niet. Als het waar was zouden er al lang verhalen van boze Leaseplanbank spaarders naar buiten zijn gekomen. Ook sites als spaarinformatie.nl hadden dit dan gepubliceerd, maar daar staat gewoon het effectieve percentage.
[ Voor 17% gewijzigd door Henk007 op 05-11-2010 17:17 ]
Zoals ik al zei, bij mij klopt het op de cent..... dus
ARME AOW’er
Verwijderd
Ik let er niet zo op, maar is me opgevallen dat rente op einde van maand hogere is dan op voorlaatste werkdag. Ik geloof het verhaal dus ook niet.
Verwijderd
Ik ben geen lieger, ik ben alleen geen rekenwonder en dacht dat het wel zou kloppen maar dat er gewoon een of andere ingewikkelde formule achter zou zitten en ik daarom in de war zou zijn. Maar nu hoor ik dus dat jullie weekends wel gewoon bijschrijvingen krijgen.
Ik snap er zelf niet veel van maar 1 ding weet ik wel, het is al meerdere weken achterelkaar dat er zaterdag en zondag niks bij komt en dat de volgende dagen ook niet extra bijgeschreven wordt. Als ik donderd 10,- euro heb en vrijdagavond 11,- euro, dan zou er maandagavond 14,- euro moeten zijn maar dat is bij mij dus niet zo. Als dat bij jullie wel het geval is klopt het dus bij mij niet en wordt mijn angst bevestigd dat er iets niet deugt. Ik bel volgende week wel even naar de bank en laat dan weten hoe het zit. Misschien is het een foutje. Of misschien dat het later alsnog wel verrekend wordt maar dan aan het eind van de maand ofzo, maar wel even reden om op te letten dus.
Ik heb nog niet 1 volledige maand mijn geld bij Leaseplanbank staan dus alles wordt misschien aan het eind van de maand weer rechtgetrokken bij Leaseplan.
Ik snap er zelf niet veel van maar 1 ding weet ik wel, het is al meerdere weken achterelkaar dat er zaterdag en zondag niks bij komt en dat de volgende dagen ook niet extra bijgeschreven wordt. Als ik donderd 10,- euro heb en vrijdagavond 11,- euro, dan zou er maandagavond 14,- euro moeten zijn maar dat is bij mij dus niet zo. Als dat bij jullie wel het geval is klopt het dus bij mij niet en wordt mijn angst bevestigd dat er iets niet deugt. Ik bel volgende week wel even naar de bank en laat dan weten hoe het zit. Misschien is het een foutje. Of misschien dat het later alsnog wel verrekend wordt maar dan aan het eind van de maand ofzo, maar wel even reden om op te letten dus.
Ik heb nog niet 1 volledige maand mijn geld bij Leaseplanbank staan dus alles wordt misschien aan het eind van de maand weer rechtgetrokken bij Leaseplan.
Vrijwel elke bank gebruikt 30 dagen per maand wat neerkomt op 360 dagen per jaar; is een stuk makkelijker te berekenen. Je krijgt dus ook gewoon in het weekend rente.
Alleen gebruiken niet alle banken dezelfde manier van be- en verrekening. De ene snoept een dag per 2 maanden er vanaf (wat dus zou kunnen betekenen dat je de ene maand net een wat andere rente hebt dan de andere maand) de ander gebruikt geen rentedagen maar rekent standaard per kalendermaand 30/360.
Bij elke spaarvorm hoort een mooi voorwaardenoverzicht waarop je kan zien hoe de bank rekent.
Alleen gebruiken niet alle banken dezelfde manier van be- en verrekening. De ene snoept een dag per 2 maanden er vanaf (wat dus zou kunnen betekenen dat je de ene maand net een wat andere rente hebt dan de andere maand) de ander gebruikt geen rentedagen maar rekent standaard per kalendermaand 30/360.
Bij elke spaarvorm hoort een mooi voorwaardenoverzicht waarop je kan zien hoe de bank rekent.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Dit topic is gesloten.