Eens, ik heb al eerder aangegeven dat het niet interessant is om er veel geld in te steken, omdat er geen enkele garantie is. Dat is ook te zien aan de gemiddelde inleg, bij de meeste windcoorporaties is dat nog geen 1000 euro. Maar goed, het doel van de windvogel is ook niet om veel geld te verdienen, maar om duurzame energie mogelijk te maken en beter op de kaart te zetten. Vandaar ook het samenwerkingsverband met Eneco. Wij hebben er in elk geval ook niet veel geld in zitten.Rukapul schreef op zondag 13 december 2009 @ 00:31:
Alleen heeft Windvogel niets met sparen te maken. Het is gewoon een belegging door het investeren van risicodragendkapitaal. In plaats van rente zou dividend als term beter op z'n plaats zijn. In het verleden heb ik hier wel eens naar gekeken en dat is waar het op neerkomt. Dichter bij de harde praktische waarheid dan de schandalige (hopelijke juridisch wel juiste) formulering die ik zojuist tegenkwam op die site: "De meeste leden verstrekken ook een lening aan De Windvogel, waarmee daadwerkelijk wordt bijgedragen aan het financieren van projecten. De lening valt buiten het risicodragende vermogen van de coöperatieve vereniging." Er is verder geen vermogen dat lager in rang staat dan de leningen dat de leningen beschermt.
Er is binnen de vereniging toevallig net aangegeven dat de juridische teksten en regelgeving over de leningen cq. tegoeden nogal rammelt, en herzien moet worden. Ik heb er ook al eens vragen over gesteld, en daar kreeg ik een vaag antwoord op. Dus wat dat betreft ben ik het zeker eens.
Het lijkt mij toch wel een beetje in dit topic passen, want het is een alternatief voor de lage spaarrentes...
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.