Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Verwijderd
Rente per 9 november op vrij opneembaar van 2% naar 1,5%
Tevens gaan alle deposito's met minimaal 0,5% naar beneden. Dus wil je nog wat afsluiten bij ATBank (voor zover ze uberhaupt nog interessant waren) dan is nu nog het moment.
Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.
Ga me ook heroriënteren op wat anders..ATBank is totaal niet interessant meer en ze gaan ineens zelfs onder de 2% zitten? Mja, kan inderdaad mijn thuisbank ING nog beter gaan overwegen, triest reallyHielko schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 14:43:
ATBank is wel heel erg drastisch bezig. Zelfs bij de rabobank krijg ik meer dan 1,5%.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
/edit
yes, van Credit Europe weet ik nog o/.
[ Voor 10% gewijzigd door xileS op 03-11-2009 15:27 ]
Bonus rente 0,6%.
@xileS, krijg je deze informatie niet via de post?
Whatever.
Verwijderd
_Rayman_ in "Lage spaarrente, alternatieven?"Harmen schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 15:51:
Zag dat de rabo zn basis rente voor een internet rekening heeft verlaagt van 1,4% naar 1,3%.
Bonus rente 0,6%.
Per post krijg je vaak alleen je gebruikersnaam, die heb ik wel allemaal ergens opgeslagen. Of je krijgt een tijdelijke wachtwoord, die je aan moet passen. Maar opeens typ ik alle wachtwoorden verkeerd. Hier had ik anders nooit last van. Maar ik heb al een aantal banken gemaild voor een oplossing. Ik krijg dan waarschijnlijk gewoon een nieuw wachtwoord per post.Harmen schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 15:51:
Zag dat de rabo zn basis rente voor een internet rekening heeft verlaagt van 1,4% naar 1,3%.
Bonus rente 0,6%.
@xileS, krijg je deze informatie niet via de post?
Trouwens ik kan toch gewoon nog geld over maken naar me spaarrekening toch, ookal zijn ze "geblokkeerd".
[ Voor 12% gewijzigd door xileS op 03-11-2009 16:10 ]
Ik zit al heel even bij de SNS, ik heb een jaarsparen-, maxisparen- en een "betaalrekening".
Maxisparen heeft een rente van 2,75% op het moment en maandelijks moet een vast bedrag gestort worden, in mijn geval dus van de betaalrekening. Ik heb dit een bedrag wat ik meestal wel haal.
Een hoop mensen zullen veronderstellen dat dit dom is omdat je elke maand dit bedrag moet hebben. Maar nu komt het mooie: Je kunt kosteloos op elk moment van de dag geld terug boeken naar de tegenrekening.
Heb ik geld nodig boek ik dit dus simpel terug naar mijn tegenrekening.
Het kan wel alleen naar de tegenrekening waar het normaliter vanaf geschreven wordt!
Conclusie, je hebt lekker 2,75% rente. Enige is dat je moet opletten dat op de 1e van de maand er genoeg op je tegenrekening staat. Mocht dit niet zo zijn een paar dagen vantevoren van de maxisparenrekening geld op je tegenrekening boeken.
Ik spaar zo dus bewust. Mocht ik het nodig hebben, niets aan de hand gewoon even terugboeken.
Overigens zijn wel maxisparen achtige producten aan bod geweest in het topic. Het grootste probleem van het product is dat je maximaal €500 per maand mag storten. Als je dus €10000 hebt ben je bijna 2 jaar bezig met sparen. Dat schiet dus niet op, zeker aangezien de rente in die tijd zomaar kan veranderen. Ook in het nadeel van maxisparen.
Dat klopt ja, maxisparen hebben ze één keer in de zoveel tijd een actie dat je een onbeperkt bedrag bij mag storten. Heb daar ook dankbaar gebruik van gemaakt. Het veranderende rentetarief ben ik het volkomen mee eens, ik begon met 4,75% en dit is behoorlijk minder.Brons schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 19:19:
De meeste gesprekken gaan hier over spaarrekeningen zonder voorwaarden. Al is dat de laatste paar weken minder geworden door de dalende percentages.
Overigens zijn wel maxisparen achtige producten aan bod geweest in het topic. Het grootste probleem van het product is dat je maximaal €500 per maand mag storten. Als je dus €10000 hebt ben je bijna 2 jaar bezig met sparen. Dat schiet dus niet op, zeker aangezien de rente in die tijd zomaar kan veranderen. Ook in het nadeel van maxisparen.
Ik snap niet helemaal waarom je dan geen plussparen neemt.jasperaap schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 19:13:
Ik lees dit forum nu al een paar keer en dacht dat ik weinig kon toevoegen. Maar ik zie dat er niet veel mensen zijn die het volgende ontdekt hebben:
Ik zit al heel even bij de SNS, ik heb een jaarsparen-, maxisparen- en een "betaalrekening".
Maxisparen heeft een rente van 2,75% op het moment en maandelijks moet een vast bedrag gestort worden, in mijn geval dus van de betaalrekening. Ik heb dit een bedrag wat ik meestal wel haal.
Een hoop mensen zullen veronderstellen dat dit dom is omdat je elke maand dit bedrag moet hebben. Maar nu komt het mooie: Je kunt kosteloos op elk moment van de dag geld terug boeken naar de tegenrekening.
Heb ik geld nodig boek ik dit dus simpel terug naar mijn tegenrekening.
Het kan wel alleen naar de tegenrekening waar het normaliter vanaf geschreven wordt!
Conclusie, je hebt lekker 2,75% rente. Enige is dat je moet opletten dat op de 1e van de maand er genoeg op je tegenrekening staat. Mocht dit niet zo zijn een paar dagen vantevoren van de maxisparenrekening geld op je tegenrekening boeken.
Ik spaar zo dus bewust. Mocht ik het nodig hebben, niets aan de hand gewoon even terugboeken.
Of nog beter, hetzelfde product als maxisparen maar dan bij de ASN: ideaalsparen.
Allemaal 2,75% momenteel, maar bij plussparen vrij storten en opnemen (overigens boven de 10k) en bij de ASN spaar je duurzaam, dat is wat mij betreft ook wel wat waard.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Met ingang van vandaag, 3 november 2009, heeft Credit Europe Bank N.V. de rente op de dagelijks opvraagbare Top-Interest spaarrekening verlaagd naar 1,90% p.j

Buy low, sell high! Ik word rijk!LuPo schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 16:55:
De beurs is best makkelijk: het is een kwestie van op tijd in- en uitstappen.
Doen we dat niet al, als je de inflatie meerekentFrank Martin schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 22:00:
Dadelijk moeten we nog bijbetalen om het geld op een spaarrekening te laten staan

[ Voor 30% gewijzigd door yohan op 03-11-2009 22:50 ]
"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]
Of zouden de banken dan toch mijn idee opgepikt hebben, en daarom de variabele rentes laten dalen, om zodoende meer geld in de deposito's te drijven, zodat een eventuele bankrun minder schade toebrengt?
---------------
pssxileS schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 15:25:
Ik heb zonet nog een nadeel van zoveel spaarrekeningen ontdekt. Ik weet niet wat ik vandaag heb, maar ik ben alle wachtwoorden vergeten. Kan op dit moment bij geen 1 inloggen. Bijna allemaal geblokeerd
.
/edit
yes, van Credit Europe weet ik nog o/.
http://keepass.info/
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Depositorentes liggen standaard wat hoger dan variabele. De dalingen van beide rentes zijn dan ook aan elkaar gekoppeld.Mistraller schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 23:00:
Hier een aanvraag de deur uit gedaan voor een 3 jaars deposito bij de sns (3%). Die is al lang niet gedaald, dat zit er vast aan te komen...
Of zouden de banken dan toch mijn idee opgepikt hebben, en daarom de variabele rentes laten dalen, om zodoende meer geld in de deposito's te drijven, zodat een eventuele bankrun minder schade toebrengt?
Eensch.Brons schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 23:06:
Ik denk niet dat het verstandig is om je geld voor 3 jaar vast te zetten tegen 3%. Ik heb geen data maar volgens mij is 3% voor 3 jaar in historisch perspectief een erg laag percentage. Als de rente omhoog gaat ben je het bokje.
"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]
Daarom stoppen we er ook niet zoveel in. Beetje spreiding over verschillende bankproducten kan ook geen kwaad lijkt me. We kunnen wel blijven wachten, maar doen we al te lang. Toen ie 4% stond had ik ook al het gevoel dat ik het moest doen. Als de variabele rente bij SNS ook zo blijft dalen zoals bij de Rabo het geval is, dan duurt het wel weer even tot de 3% wordt aangetikt. Omhoog duurt IMHO altijd langer.Brons schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 23:06:
Ik denk niet dat het verstandig is om je geld voor 3 jaar vast te zetten tegen 3%. Ik heb geen data maar volgens mij is 3% voor 3 jaar in historisch perspectief een erg laag percentage. Als de rente omhoog gaat ben je het bokje.
Het blijft toch speculeren, niemand weet hoe 2010 zich qua spaarrente zal ontwikkelen. Er zijn alleen verwachtingen, en toen ik in Icesave stapte had ook niemand verwacht dat een AA bank zomaar om zou kunnen vallen

Niet geheel waar. Bij de SNS is de depositorente al even niet meer aangepast, terwijl de variabele rentes gestaag daalden.Yohan schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 23:08:
[...]
Depositorentes liggen standaard wat hoger dan variabele. De dalingen van beide rentes zijn dan ook aan elkaar gekoppeld.
De rentes van de verschillende producten worden ook bepaald door naar de rente van kort- en langlopende leningen te kijken.
Wat ik mezelf echter eerder afvroeg, was waarom er geen zeer korte deposito's zijn (bv 3 maanden) met een hogere rente dan variabel. Daarmee haalt een bank volgens mij het bankrun-risico voor een deel weg.
Mensen gaan daar echt wel voor. Waarom nu ineens zoveel advertenties over "valt uw geld binnenkort vrij". Er is vorig jaar rond deze tijd heel veel in 1 jaars deposito's geduwd omdat de rente hoog was, en de looptijd te overzien.
In het geval van de SNS zou je kunnen denken aan een depositorente van 3% op een looptijd van 3 mnd. als je uitgaat van de huidige 2,75% variabel.
[ Voor 35% gewijzigd door Mistraller op 04-11-2009 00:31 ]
---------------
Geachte relatie, hierbij willen wij u informeren dat Amsterdam Trade Bank N.V. besloten heeft om met ingang van maandag 9 november 2009 de rentevergoeding op de ATB Internet Spaarrekening te wijzigen naar 1,50%. Eveneens op deze datum wijzigen de tarieven voor het ATB Internet Deposito: 3 maanden (1,50%), 6 maanden (1,50%), 9 maanden (1,50%), 12 maanden (2,50%), 24 maanden (3,00%), 36 maanden (3,25%), 48 maanden (3,25%) en 60 maanden (3,25%). Let op! U kunt nog een ATB Internet Spaardeposito afsluiten tegen de oude tarieven via ATB Connect t/m zondag 8 november 2009, hierna gelden de tarieven per 9 november 2009.
moneyou spaarrekening is 2.8 effecief op jaarbasis
moneyou 6 maanden vast is 2.75% nominaal op jaarbasis
moneyou 2 jaar vast is 2.2% effectief op jaarbasis.
wat is precies het verschil? normaal is geld vastzetten toch tegen hogere rente?
[ Voor 39% gewijzigd door Notehoutelade op 04-11-2009 20:44 ]
Hoe meer mensen ineens een rekening openen (en geld erop zetten) des te lager wordt de rente, tenzij er weer hypotheken worden verstrekt wat in deze tijd wel aannemelijk is.
Maar er zijn ook mensen die hun hypotheek niet meer kunnen aflossen waardoor er ook problemen kunnen ontstaan.
Ik heb een jaar terug overwogen om ook hier een rekening te openen, maar vanwege bepaalde voorwaarden maar vanaf gestapt.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Ik denk dat MY binnenkort ook verder omlaag gaat met de markt mee. Moneyou is een onderdeel van ABN-Amro hypotheken groep b.v. en op die manier een staatsbedrijf.Notehoutelade schreef op woensdag 04 november 2009 @ 20:42: of zal moneyou binnenkort ook gaan dalen?
moneyou spaarrekening is 2.8 effecief op jaarbasis
moneyou 6 maanden vast is 2.75% nominaal op jaarbasis
moneyou 2 jaar vast is 2.2% effectief op jaarbasis.
wat is precies het verschil? normaal is geld vastzetten toch tegen hogere rente?
Dat de deposito's lager zijn dan de variabele rente houdt in dat de partijen in de markt een verdere daling verwachten. Euribor 6 maanden is momenteel 1%.
Excusez-moiLuPo schreef op woensdag 04 november 2009 @ 21:13:
[...]
Dat klopt ja, maar is al gemeld door Verwijderd in "Lage spaarrente, alternatieven?".

Daar gaan we maar even een verhuisactie op uitvoeren.
Signatures zijn voor boomers.
Ik zou die actie pas uitvoeren op 30 december... want je kwartaal is al ingegaan en nu krijg je dus nog 'maar' 1.3% over het deel wat je bijstort...Maasluip schreef op donderdag 05 november 2009 @ 14:34:
zojuist mailtje van de ATB: spaarrente gaat van 2,0% naar 1,5%. En dat is dus lager dan mijn Rabobank spaarrekening (1,3 op het totaal + 0,6% op het laagste van een kwartaal.)
No problem.
let op dat dit toch maximaal 20.000 euro isNotehoutelade schreef op woensdag 04 november 2009 @ 22:00:
mijn ABN young prof spaarrekening geeft nu 2.4%. mocht moneyou daaronder gaan zitten, komt alles gewoon weer terug naar ABN.
Mijn ING toprekening (leeg atmMaasluip schreef op donderdag 05 november 2009 @ 14:34:
zojuist mailtje van de ATB: spaarrente gaat van 2,0% naar 1,5%. En dat is dus lager dan mijn Rabobank spaarrekening (1,3 op het totaal + 0,6% op het laagste van een kwartaal.)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Vorig jaar werd op 3 november een bedrag afgeschreven van mijn betaalrekening naar een SNS keuzedeposito met een looptijd van 1 jaar. Dan verwacht ik dat geld eigenlijk uiterlijk 4 november 2009 terug op mijn rekening.
Vandaag 5 november staat het er nog steeds niet op. Minimaal 1 dag lost in cyberspace dus..
Als het morgen toch nog verschijnt met als valutadatum 4 november, dan heb ik daar niets aan, het renteverlies is al geleden.
Wie van beide banken hier schuld is weet ik niet. Mijn betaalrekening is ING (voorheen Postbank).
Verwijderd
Is het niet zo dat je deposito stilzwijgend met een nieuw jaar is verlengd?, zoals dat bij veel banken automatisch gebeurd zodra je niet in een x periode van tevoren aangeeft dat je niet wilt verlengen?Henk007 schreef op donderdag 05 november 2009 @ 16:16:
Valutering, ik dacht dat we dat hoofdstuk voorbij waren.
Vorig jaar werd op 3 november een bedrag afgeschreven van mijn betaalrekening naar een SNS keuzedeposito met een looptijd van 1 jaar. Dan verwacht ik dat geld eigenlijk uiterlijk 4 november 2009 terug op mijn rekening.
Vandaag 5 november staat het er nog steeds niet op. Minimaal 1 dag lost in cyberspace dus..
Als het morgen toch nog verschijnt met als valutadatum 4 november, dan heb ik daar niets aan, het renteverlies is al geleden.
Wie van beide banken hier schuld is weet ik niet. Mijn betaalrekening is ING (voorheen Postbank).
ook voor het saldo erboven. van de website:xxxMaverick schreef op donderdag 05 november 2009 @ 15:26:
[...]
let op dat dit toch maximaal 20.000 euro is
* Saldo t/m € 20.000,-: 2,40%*
* Saldo boven € 20.000,-: 2,40%*
* De rente van dit product is variabel. Dit betekent dat de rente door de bank altijd kan worden gewijzigd. De genoemde rente is de effectieve rente op jaarbasis.
je hebt helemaal gelijk, dit hebben ze blijkbaar aangepast!Notehoutelade schreef op donderdag 05 november 2009 @ 20:23:
[...]
ook voor het saldo erboven. van de website:
* Saldo t/m € 20.000,-: 2,40%*
* Saldo boven € 20.000,-: 2,40%*
* De rente van dit product is variabel. Dit betekent dat de rente door de bank altijd kan worden gewijzigd. De genoemde rente is de effectieve rente op jaarbasis.
Nee, ik had aangegeven dat het naar de tegenrekening moest worden overgeboekt. Dat is ook gebeurd inmiddels (6 nov). Mijn geld is dus 1 jaar +2 dagen op vakantie geweest, in plaats van de geplande 365 dagen. Doordat het nu net voor het weekend is (niet de schuld van de bank) , zal het waarschijnlijk pas vanaf a.s. maandag 9 november rentedragend worden.Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2009 @ 16:25:
[...]
Is het niet zo dat je deposito stilzwijgend met een nieuw jaar is verlengd?, zoals dat bij veel banken automatisch gebeurd zodra je niet in een x periode van tevoren aangeeft dat je niet wilt verlengen?
Omdat het om een flink bedrag gaat, kan ik komend weekend een paar pilsjes minder drinken door deze inkomstenderving
[ Voor 8% gewijzigd door Henk007 op 06-11-2009 16:04 ]
Verwijderd
Dat is wel jammer iddHenk007 schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 16:02:
[...]
Nee, ik had aangegeven dat het naar de tegenrekening moest worden overgeboekt. Dat is ook gebeurd inmiddels (6 nov). Mijn geld is dus 1 jaar +2 dagen op vakantie geweest, in plaats van de geplande 365 dagen. Doordat het nu net voor het weekend is (niet de schuld van de bank) , zal het waarschijnlijk pas vanaf a.s. maandag 9 november rentedragend worden.
Omdat het om een flink bedrag gaat, kan ik komend weekend een paar pilsjes minder drinken door deze inkomstenderving
Ik twijfel nog. Voorlopig is de helft naar Moneyou (2.80%) en de andere helft naar SNS Plussparen (2.75%) gegaan. Een kleiner bedrag laat ik op de ING toprekening staan omdat ik daar 'realtime' bij kan.Verwijderd schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 16:13:
[...]
Dat is wel jammer idd. Mag ik zo vrij zijn om te vragen wat je nu met het geld gaat doen om het te laten renderen (in de tijd van dalende rente percetnages ben ik wel benieuwd hoe een ieder er mee omgaat)
Samengevat: direct opneembaar, variabele rente, gespreid voor het geval één van beide zou omvallen en ik 3 maanden op het geld moet wachten dmv depositogarantiestelsel.
Een vaste termijn deposito zie ik op dit moment niet zitten, maar misschien heb ik ongelijk en daalt de rente nog verder.
[ Voor 7% gewijzigd door Henk007 op 07-11-2009 15:47 ]
vroeger waren er 2 percentages voor tarief 1 en 2. vandaar je verwarring denk ik :-)xxxMaverick schreef op donderdag 05 november 2009 @ 22:01:
[...]
je hebt helemaal gelijk, dit hebben ze blijkbaar aangepast!
ik heb de centen nu bij moneyou, ik denk dat ik het voor 6 mnd vast zet. ik verwacht eerder dat die 2.8% gaat dalen binnenkort dan stijgt. 2.75% vast voor 6 maanden lijkt me dan een prettig idee. blijf het vreemd vinden dat de 2 jaar vast 2.2% rente geeft..
[ Voor 7% gewijzigd door Notehoutelade op 06-11-2009 18:35 ]
Sommige banken doen er extra lang over om geld intern over te maken. Tussen banken onderling mag het niet meer.Henk007 schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 16:20:
[...]
Een kleiner bedrag laat ik op de ING toprekening staan omdat ik daar 'realtime' bij kan.
Het zou nu wel eens zo kunnen zijn dat je even snel of heel misschien zelfs sneller geld vanaf een andere bank kan laten storten.
[ Voor 4% gewijzigd door mrmrmr op 07-11-2009 14:51 ]
Geachte heer Lolhozer,
Hartelijk dank voor uw vraag over de AEX Spaarrekning.
De AEX Spaarrekening is een ABN AMRO spaarrekening. Deze valt onder
het depositogarantiestelsel.
Waarom? Omdat het kan!!
zie notities hierboven, was al bekendLolhozer schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 16:06:
ABN-AMRO heeft gereageerd op mijn vraag of het AEX-sparen onder het depositogarantiestelsel valt
[...]
Waarom? Omdat het kan!!
De Rekeninghouder dient aan de volgende eisen te voldoen:
a) Rekeninghouder is een in Nederland wonende natuurlijke persoon met een leeftijd van 18 jaar of ouder.
b) Rekeninghouder heeft:
- een geldig identiteitsbewijs (alleen paspoor, EU-identiteitskaart of Nederlands rijbewijs)
- een actueel en geldig Brugerservicenummer (voorheen Sofi-nummer)
- een als tegenrekening bij een Nederlandse bank herkend door de DNB
- een e-mailadress en toegang tot internet
Nu vraag ik mij af, mag een bank wel als voorwaarde hebben dat de klant in Nederland dient te wonen. Lijkt me sterk met Europa, vrij verkeer van goederen en diensten enz...
Vrij verkeer van goederen en diensten houdt in dat bedrijven hun spullen mogen verkopen in het buitenland, niet dat ze het ook verplicht zijn.Galactic schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 22:12:
Nu vraag ik mij af, mag een bank wel als voorwaarde hebben dat de klant in Nederland dient te wonen. Lijkt me sterk met Europa, vrij verkeer van goederen en diensten enz...
Er zitten allerlei problemen aan het faciliteren van buitenlandse klanten zoals voldoen aan de indentificatieplicht en verplichtingen naar eventuele buitenlandse belastingdiensten; als een bank ervoor kiest om daarvoor geen dure oplossingen te gaan verzinnen dan mag dat.
Ook abnamro naar beneden met de spaarrekeningen, direct kwartaal nu 2,6 met minimaal 20.000 euroCadezo schreef op maandag 16 november 2009 @ 18:11:
NIBC Direct gaat per morgen (17/11) naar 2,6% vrij opneembaar. Deposito verandert per 20/11, dus tot en met de 19de kan je een deposito afsluiten tegen de huidige rente.
De enige stijgers die ik aantref zijn Aegon deposito's met een looptijd >10 jaar. Maar er zijn volgens mij weinig mensen die hun geld zo lang vast willen zetten.
NB: Zit je onder de belastingvrije voet dan geldt alleen de heffingskorting van 1,3%, en is dus je nettorente 1,85%. De heffingskorting is wel afhankelijk van de periode hoelang het op een dergelijke rekening staat. Als je dat dus nu doet, is er nog maar 1/12 deel van dat voordeeltje.
[ Voor 23% gewijzigd door Mistraller op 23-11-2009 21:31 ]
---------------
ING heeft bij hun variant iig iets wat lijkt op een rekenvoorbeeld staan. Als je dus minder dan je heffingsvrije deel (20k evt x2) voor box 3 hebt, dan heb je iig de "1.2% niet betalen" winst al niet.Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 06:24:
Ik wil daar wel eens wat rekenvoorbeeldjes van zien. Dus met 20K, 50K, 80K, 100K enz.
[ Voor 13% gewijzigd door ACM op 24-11-2009 07:51 ]
De heffingskorting wordt toch berekend over het gemiddelde saldo tussen 1 januari en 31 december?Mistraller schreef op maandag 23 november 2009 @ 21:28:
NB: Zit je onder de belastingvrije voet dan geldt alleen de heffingskorting van 1,3%, en is dus je nettorente 1,85%. De heffingskorting is wel afhankelijk van de periode hoelang het op een dergelijke rekening staat. Als je dat dus nu doet, is er nog maar 1/12 deel van dat voordeeltje.
Dus:
Saldo 1/1: 25.000
Saldo 31/12: 50.000
Gemiddelde saldo: 75000 /2 = 37.500.
Heffingskorting: 1,3% van 37.500.
Verwijderd
Je hebt gelijk, dat stond ook in de quote erboven. Het ging vooral om de opmerking dat de 'groene' heffingskorting op maandelijkse basis berekend zou worden.Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 08:15:
Je blijft de belastingvrije voet hebben van ~20K voor een alleenstaande of 40K samen met een partner.
Dat klopt. Maar omdat we op het nieuwe jaar afstormen, heb je dus keurig een vol jaar voordeel, als je de bank de opdracht geeft om het per 01/01 over te zetten, en tevens pak je dan de bonusrente van Q4. Dat hebben wij al eerder gedaan bij de rabo, met een deposito.Wolly schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 08:00:
[...]
De heffingskorting wordt toch berekend over het gemiddelde saldo tussen 1 januari en 31 december?
Dus:
Saldo 1/1: 25.000
Saldo 31/12: 50.000
Gemiddelde saldo: 75000 /2 = 37.500.
Heffingskorting: 1,3% van 37.500.
Er geldt een maximum van 55k per belastingplichtige voor wat betreft de "vrijstelling maatschappelijke beleggingen". Daarom hebben ze ook een maximaal saldo op de groensparen rekening gekoppeld van 111000.
Als je boven die ~20K zit, is dit een aardige legale vorm van belastingontduiking
[ Voor 5% gewijzigd door Mistraller op 24-11-2009 21:56 ]
---------------
Zie http://www.volkskrant.nl/...egelijk_een_beetje_gokken
---------------
Het is jammer dat ik geen Volkskrant abonnement heb want ik vraag mij af wat de catch is. Het kan niet zo zijn dat het rendement van de spaarrekening het rendement van de AEX is (met een maximum) en dat er geen verlies is als de AEX negatief is. ABN Amro moet ergens het geld vandaan halen en hoe ze dat hier mee doen weet ik niet. Ik vind het verdacht.
Brons schreef op donderdag 26 november 2009 @ 02:25:
hoe ze dat hier mee doen weet ik niet. Ik vind het verdacht.
[ Voor 14% gewijzigd door Lolhozer op 26-11-2009 08:22 ]
Waarom? Omdat het kan!!
@Brons: ik heb de Volkskrant nog wel liggen. Afaik staat het er niet heel duidelijk in, maar zal vanavond wel even kijken.
Dat kan omdat het gewoon een spaarrekening is. Je stopt er geld in en daar krijg je rente over. Het grote verschil met andere spaarrekeningen is dat de rente bepaald word door de stand van de AEX. Het is dus niet zo dat ABN Amro daadwerkelijk jouw geld in een AEX index fonds stopt. Vergelijk het met Society Shop waar de prijs van een pak gelijk is aan de stand van de AEX index, daar is ook geen relatie tussen de daadwerkelijk kosten van het pak en de AEX index. Het is gewoon marketing.Brons schreef op donderdag 26 november 2009 @ 02:25:
Een periode van 3 jaar zegt niets over het rendement. Ik zou mij daar niet teveel van aantrekken.
Het is jammer dat ik geen Volkskrant abonnement heb want ik vraag mij af wat de catch is. Het kan niet zo zijn dat het rendement van de spaarrekening het rendement van de AEX is (met een maximum) en dat er geen verlies is als de AEX negatief is. ABN Amro moet ergens het geld vandaan halen en hoe ze dat hier mee doen weet ik niet. Ik vind het verdacht.
Er moet dus wel zeker een deel risicovol belegd worden, en ergens moet abn er nog aan verdienen.
Je moet nooit financiele verplichtingen aangaan als je ze niet snapt. en inderdaad, ik snap niet waarom deze rekening bestaat. Ik heb wel al een aantal redenen kunnen bedenken die ik onder uitleg.Lolhozer schreef op donderdag 26 november 2009 @ 08:21:
[...]
Jij snapt het niet en het is meteen verdacht? [Dan ben je tegen de meeste dingen? Je kunt niet alles begrijpen namelijk
Het probleem is dat je mag verwachten dat het gemiddelde rendement van de AEX hoger is dan een spaarrekening. Als je dan wel de voordelen van beleggen kan hebben maar niet de nadelen zou AEX sparen een slam dunk moeten zijn. Er zijn echter wat problemen:BurningSheep schreef op donderdag 26 november 2009 @ 12:01:
[...]
Dat kan omdat het gewoon een spaarrekening is. Je stopt er geld in en daar krijg je rente over. Het grote verschil met andere spaarrekeningen is dat de rente bepaald word door de stand van de AEX. Het is dus niet zo dat ABN Amro daadwerkelijk jouw geld in een AEX index fonds stopt. Vergelijk het met Suit Supply waar de prijs van een pak gelijk is aan de stand van de AEX index, daar is ook geen relatie tussen de daadwerkelijk kosten van het pak en de AEX index. Het is gewoon marketing.
Er is een maximum rendement dat ze zelf mogen zetten. Dat is natuurlijk veel lager dan het gemiddelde rendement van de AEX. De laatste 12 maanden heeft de AEX zo'n 20% rendement (exclusief dividend). Je verliest dus een groot gedeelte van de upside en het gemiddelde rendement. De vraag is dan of de keren dat je het maximum krijgt de keren dat je 0% krijgt compenseren. Dit zou je kunnen back testen door historische gegevens te gebruiken. Een groot probleem is echter dat je niet weet wat het maximum rendement zou zijn geweest. In theorie kunnen ze voor de volgende periode het maximum op 5% zetten.
Ze rekenen waarschijnlijk dividenden niet mee bij hun AEX stand, aangezien de AEX exclusief dividenden is. Dit maakt heel veel verschil uit als je gaat beslissen of je gaat AEX sparen of beleggen.
Als spaarproduct zou ik het niet nemen omdat te variabel en onzeker is. Als je het hele bedrag terug krijgt zonder rendement zie ik het als verlies. Als beleggingsproduct zou ik het niet nemen door het maximale rendement dat je krijgt. De jaren dat de AEX hard omhoog gaat moeten de negatieve jaren goedmaken. Een snelle rekensom ziet dat de gemiddelde rente sinds 2006 onder de 3% zit. Dat is meer dan de AEX deze periode echter minder dan een spaarrekening. Jammer genoeg is de periode te kort om conclusies te kunnen trekken en back testen zal heel moeilijk gaan omdat we niet weten wat de maximale rente geweest zou zijn in het verleden.
Ik blijf er vanaf. Ik blijf gewoon een normaal gedeelte spaarrekeningen (en deposito's als de rente wat normaler is) houden en apart gedeelte dat puur beleggen is. Dit soort producten zijn volgens mij alleen in het voordeel van de aanbieder.
Overigens zou ik nooit willen beleggen enkel en alleen via de AEX index. Er is gewoon niet genoeg diversificatie en sommige onderdelen zijn veel te groot naar mijn mening. Het zou beter zijn om een bredere index te nemen.
Het kan zijn dat de ABN Amro het gebruikt om kapitaal aan te trekken. Ze verwachten waarschijnlijk dat het niet veel meer zal opleveren dan een spaarrekening (of minder).drfrisbee schreef op donderdag 26 november 2009 @ 12:23:
wat doen ze dan wel, want stel de aex stijgt met 7%, never nooit niet dat ze dat terug krijgen via gewone obligaties, hypotheken etc.
Er moet dus wel zeker een deel risicovol belegd worden, en ergens moet abn er nog aan verdienen.
[ Voor 7% gewijzigd door Brons op 26-11-2009 12:38 ]
Maar wat is dan het verdachte? Verkeerde uitdrukking jouwer zijds, of zie ik het nog niet helemaal?Brons schreef op donderdag 26 november 2009 @ 12:37:
[...]
Je moet nooit financiele verplichtingen aangaan als je ze niet snapt. en inderdaad, ik snap niet waarom deze rekening bestaat. Ik heb wel al een aantal redenen kunnen bedenken die ik onder uitleg.
Waarom? Omdat het kan!!
Verdacht is misschien wat overdreven. Met verdacht bedoelde ik dat het waarschijnlijk niet zo'n goed product is als het lijkt.Lolhozer schreef op donderdag 26 november 2009 @ 13:53:
[...]
Maar wat is dan het verdachte? Verkeerde uitdrukking jouwer zijds, of zie ik het nog niet helemaal?
Ben nu toch blij dat ik nog een deposito van 2,75% heb lopen. Verwacht eind volgende maand of begin volgende jaar nog een verdere daling.
"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter
"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."
Ik heb dit jaar mijn geld 2 keer verplaatst van bank.
Verwijderd
Lijkt me toch wel dat er een verband zit tussen de tijd/moeite die men moet doen voor het openen van een nieuwe rekening, uitzoeken etc. en het bedrag waar om het gemoeid gaat. Ik ben gewoon nieuwsgierig bij waar die drempel voor veel mensen ligt.Brons schreef op donderdag 26 november 2009 @ 16:12:
Het maakt toch niets uit hoeveel het is? Het belangrijkste is het renteverschil en de tijd dat het kost om over te boeken.
Ik heb dit jaar mijn geld 2 keer verplaatst van bank.
"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."
ik heb ook enkele weken geleden dezelfde deposito afgesloten. nu maar hopen dat het over 6 maanden weer hoger staatGummie schreef op donderdag 26 november 2009 @ 14:13:
Was te verwachten. Moneyou daalt van 2,8% naar 2,6% effectieve rente op jaarbasis.![]()
Ben nu toch blij dat ik nog een deposito van 2,75% heb lopen. Verwacht eind volgende maand of begin volgende jaar nog een verdere daling.
De hoofdreden daarvoor is dat het rendement op jaarbasis is, maar dat wordt gekeken naar het werkelijke rendement van de AEX - over een periode van zes maanden.Brons schreef op donderdag 26 november 2009 @ 13:57:
[...]
Verdacht is misschien wat overdreven. Met verdacht bedoelde ik dat het waarschijnlijk niet zo'n goed product is als het lijkt.
Ik denk niet dat mensen hun saldo hier gaan posten. Maar neem Icesave als voorbeeld, bestond sinds mei 08 in Nederland. In Oktober van dat jaar vielen ze om en was er 1,6 MLD overgeboekt, door ca. 108000 spaarders. Dat is meer dan 14K per persoon, in zo'n korte tijd.Kid Buu schreef op donderdag 26 november 2009 @ 16:20:
[...]
Lijkt me toch wel dat er een verband zit tussen de tijd/moeite die men moet doen voor het openen van een nieuwe rekening, uitzoeken etc. en het bedrag waar om het gemoeid gaat. Ik ben gewoon nieuwsgierig bij waar die drempel voor veel mensen ligt.
---------------
Nee van die 0.15% verschil word ik niet echt rijk, dat klopt ook weer
Zie het als een PC, is die 2% sneller als die bij het raam staat, zullen een hoop tweakers hem bij het raam zetten, gewoon omdat het kan
Waarom? Omdat het kan!!
Verwijderd
Een bank wil zo goedkoop mogelijk geld hebben. Dus als ABN AEX 'sparen' voor ABN meer gaat kosten dan de huidige rente dan snijden ze zichzelf in de vingers. Kortom ABN verwacht stijgende rente en dalende koersen!
En nu moeten we ook nog tot januari wachten tot er meer duidelijkheid is over Zalm. Blijkbaar kan de markt nu geen extra 'onrust' gebruiken.
lol, wat een onzin. Het aex sparen product bestaat al jaren! Het is een product wat is ingedekt door ingewikkelde optie constructies. Kostprijs is rond de 3% of de beurs nu stijgt of daalt maakt geen enkel verschil. Dus een leuke fantasie maar complete onzin voor een product dat al jaaaarreeen bestaat. (overigens heeft robeco met rentemaxx iets vergelijkbaars)Verwijderd schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 17:45:
ABN heeft misschien 'voorkennis' ?
Een bank wil zo goedkoop mogelijk geld hebben. Dus als ABN AEX 'sparen' voor ABN meer gaat kosten dan de huidige rente dan snijden ze zichzelf in de vingers. Kortom ABN verwacht stijgende rente en dalende koersen!
En nu moeten we ook nog tot januari wachten tot er meer duidelijkheid is over Zalm. Blijkbaar kan de markt nu geen extra 'onrust' gebruiken.
Dussuh, eerst nadenken voordat je dit soort rare dingen gaat roepen
Verwijderd
Ja, me iets teveel laten leiden door mijn 'gezonde wantrouwen'. En dan te bedenken dat ik ooit bij de grootste twee NL banken gewerkt heb (toen het nog echte banken waren) en nog een cursus financial planner gevolgd heb...xxxMaverick schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 20:21:
[...]
lol, wat een onzin. Het aex sparen product bestaat al jaren! Het is een product wat is ingedekt door ingewikkelde optie constructies. Kostprijs is rond de 3% of de beurs nu stijgt of daalt maakt geen enkel verschil. Dus een leuke fantasie maar complete onzin voor een product dat al jaaaarreeen bestaat. (overigens heeft robeco met rentemaxx iets vergelijkbaars)
Dussuh, eerst nadenken voordat je dit soort rare dingen gaat roepen
Anderen hebben er meer werk van gemaakt:
http://forum.spaarinforma...dbfe8c5f21d5fa0d&start=30
Ik snap een product pas als ik het zelf kan narekenen. Gezien de informatie in bovenstaand forum, blijkt dat dus vrijwel onmogelijk. Dus nog steeds wantrouwig!
Het is heel simpel. Heb je de visie dat de beurs hard gaat stijgen? dan instappen! Denk je dat deze gelijk blijft of gaat dalen? weg blijven van de aex rekening.Verwijderd schreef op woensdag 02 december 2009 @ 09:50:
Ik snap een product pas als ik het zelf kan narekenen. Gezien de informatie in bovenstaand forum, blijkt dat dus vrijwel onmogelijk. Dus nog steeds wantrouwig!
wantrouwen naar banken toe ok, dat hebben ze dik verdiend. Maar dit is eigenlijk een heel simpel product qua risico's ( 0% uitkering) of kansen (max 7% op jaarbasis) dat zich de afgelopen jaren heeft bewezen. Welke optie constructies daarachter zitten om de risico's voor de bank in te dekken is toch niet relevant
Maar dat moet je wel de goede aandelen kopen. Dus dan heb je het risico dat je de verkeerde koopt.Cocytus schreef op woensdag 02 december 2009 @ 23:11:
Als je de visie hebt dat de beurs hard gaat stijgen moet je aandelen kopen. Geen spaarrekening openen.
Maar echt handig is die AEX rekening niet, want je geld staat iedere keer voor 6 maanden vast. Ik had één keer die 7% en daarna twee perioden 0%
Twee jaar geleden ingestapt ongeveer, als je het rechtstreeks in de AEX had gestopt dan was je nu ongeveer de helft van je geld kwijt.tweak_dude schreef op donderdag 03 december 2009 @ 12:14:
[...]
Maar dat moet je wel de goede aandelen kopen. Dus dan heb je het risico dat je de verkeerde koopt.
Maar echt handig is die AEX rekening niet, want je geld staat iedere keer voor 6 maanden vast. Ik had één keer die 7% en daarna twee perioden 0%
Dan koop je toch een AEX tracker (iShares AEX) ? Dan weet je zeker dat jouw rendement die van de AEX volgt.tweak_dude schreef op donderdag 03 december 2009 @ 12:14:
[...]
Maar dat moet je wel de goede aandelen kopen. Dus dan heb je het risico dat je de verkeerde koopt.
40% exclusief dividend om precies te zijn. Maar cherry picken op deze manier heeft niet veel zin als je bijvoorbeeld spaart voor je pensioen. Als je bijvoorbeeld over een langere periode kijkt heb je wel dikke winst. 20 jaar geeft je bijvoorbeeld meer dan 200%. 30 jaar geeft je meer dan 1000% exclusief dividend. Technisch gezien moet je geherinvesteerd dividend mee rekenen maar dat is mij iets te veel werk op dit moment. Er komt dus nog een paar honderd procent bij.BurningSheep schreef op donderdag 03 december 2009 @ 13:10:
[...]
Twee jaar geleden ingestapt ongeveer, als je het rechtstreeks in de AEX had gestopt dan was je nu ongeveer de helft van je geld kwijt.
Als je gaat beleggen (zeker voor je pensioen) moet je een verlies van 50% kunnen verwachten en accepteren. Dat hoort er gewoon bij. Jammer genoeg snappen mensen dit niet en leren ze niks. Cijfers van onder andere de DNB, maar ook Amerikaanse organisaties, geven aan dat mensen telkens meer gaan beleggen als de top er aan komt en alles er uit trekken als de crash geweest is. Dus in plaats van "buy low, sell high" doen ze "buy high, sell low".
Ik neem aan dat je daarmee bedoeld dat er tussendoor ook grote verliezen kunnen zijn, maar dat je wel verwacht dat het eindbedrag toch wel een stuk boven de inleg ligt? Als je een verlies van 50% over de totale duur normaal vindt, kan je maar beter niet met pensioenen bezig gaan en het juist wel op een spaarrekening zettenBrons schreef op donderdag 03 december 2009 @ 14:13:
Als je gaat beleggen (zeker voor je pensioen) moet je een verlies van 50% kunnen verwachten en accepteren.
Het is natuurlijk wel heel dom om al het ingelegde geld zonder risico-spreiding te beleggen en/of zonder het risico naar mate de einddatum dichterbij komt te beperken. Dat je tussendoor ook af en toe es fors omlaag kunt gaan hoort inderdaad bij de verwachtingen.
Uiteraard. Ik bedoel dat je in de looptijd naar je pensioen periodes hebt waar je grote verliezen kan hebben. Als je van tevoren een plan maakt kan je hier zelfs voordelen uit halen. Stel je bent 25 jaar oud en je besluit 60% aandelen, 20% obligaties en 20% spaargeld (getallen zijn uit mijn duim gezogen) aan te houden en om iedere maand (of kwartaal, maakt niet zoveel uit) samen met je nieuwe storting te zorgen dat deze verhoudingen ongeveer hetzelfde blijven. Als er dan een crash op de beurs is en je aandelen allocatie dus iedere maand minder is verkoop je je obligaties en spaargeld en koopt er aandelen voor terug. Als er een bubbel is zal je dus langzaam je aandelen verkopen omdat de allocatie aandelen omhoog gaat.ACM schreef op donderdag 03 december 2009 @ 14:36:
[...]
Ik neem aan dat je daarmee bedoeld dat er tussendoor ook grote verliezen kunnen zijn, maar dat je wel verwacht dat het eindbedrag toch wel een stuk boven de inleg ligt? Als je een verlies van 50% over de totale duur normaal vindt, kan je maar beter niet met pensioenen bezig gaan en het juist wel op een spaarrekening zetten
Helaas doen mensen het echter andersom. Ze kopen als aandelen duur zijn en verkopen ze als ze 'goedkoop' zijn.
Je hebt gelijk. De meest voorkomende theorie is dat je veel risico moet nemen als je jong bent en dat risico moet afbouwen naarmate je ouder bent. John Bogle heeft daar veel over geschreven en het is eigenlijk common sense.Het is natuurlijk wel heel dom om al het ingelegde geld zonder risico-spreiding te beleggen en/of zonder het risico naar mate de einddatum dichterbij komt te beperken. Dat je tussendoor ook af en toe es fors omlaag kunt gaan hoort inderdaad bij de verwachtingen.
Helaas? Hoezo is dat helaas? Anders valt er voor ons toch niks meer te verdienen?Brons schreef op donderdag 03 december 2009 @ 18:00:
[...]
Helaas doen mensen het echter andersom. Ze kopen als aandelen duur zijn en verkopen ze als ze 'goedkoop' zijn.
Zo...rente van de Windvogel is al bekend.xxxMaverick schreef op maandag 21 september 2009 @ 17:58:
[...]
we praten wel weer als je de rente over 2009 krijgtik garandeer je een rendement wat een spaarrekening zeker gaat matchen.........Kijk maar eens naar de olieprijzen
Rente over 2009: 6%
Weet je zeker dat jouw spaarrekeningen 6% renderen...? Dat garandeerde je immers
Rente van 2008 (7%) is voornamelijk gedaald vanwege een lager windaanbod tov 2008.
[ Voor 4% gewijzigd door Mistraller op 13-12-2009 00:10 ]
---------------

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 13-12-2009 00:36 ]
Dit topic is gesloten.