Kid Buu schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 12:28:
Ja, multimiljonair of niet, het is gewoon in de meeste gevallen voordeliger om een hypotheek te nemen ook al heb je de middelen om het in één keer af te lossen. Ik had toen ik mijn huis aankocht ook genoeg vermogen om mijn huis zonder hypotheek aan te schaffen, maar heb voor een spaarhypotheek gekozen omdat het gewoonweg rendabeler was.
Let wel:
[...]
Vroeger scheen dat iets anders te zijn. Toen had je een manier om onbeperkt, onbelast te sparen, en diende het niet uitsluitend tot doel van het aflossen van je hypotheek.
Nou...in het geval van Box 3 geldt die hele vrijstelling niet en zou het een kwestie zijn van
altijd voordeel wanneer je het bedrag belegt in een spaarhypotheek (als je het ergens anders in belegt dan staat het voordeel niet bij voorbaat vast).
Immers:
Beleggingsrendement = hypotheekrente (bij spaarhypotheek)
-/- Te betalen rente = hypotheekrente
-/- Te betalen belasting = 1.2%
+ Te ontvangen HRA = IB%*hypotheekrente
------------------------------------------------------------------
Voordeel = IB%*hypotheekrente -/- 1.2% (voordeel wanneer hypotheekrente/IB% > 1.2%)
Als je niet belegt in de spaarhypotheek dan is niet altijd sprake van dit vaststaand voordeel en kan het mee- of tegenvallen. Echter... ik vraag me af of er een bank is die mee zou willen doen aan zo'n soort spaarhypotheek... I doubt it...
edit:
Voor "gewone" mensen geldt natuurlijk een andere rekensom en moet je rekenen met een box1 vrijstelling en de daarbij horende regels. Je leent in ieder geval dan een veel groter bedrag (A+B) dan je initieel in de spaarhypotheek hebt zitten (A).
Beleggingsrendement 1= hypotheekrente*A
Beleggingsrendement 2= beleggingsrendement*B
-/- Te betalen rente = hypotheekrente*(A+B)
-/- Te betalen belasting = 1.2%*B
+ Te ontvangen HRA = IB%*hypotheekrente*(A+B)
In dit geval hangt het er nog maar vanaf hoeveel rendement je maakt op het niet afgeloste gedeelte, of het wel of niet voordelig is...
[
Voor 18% gewijzigd door
The_Sukkel op 18-07-2009 15:03
]
Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450