Lage spaarrente, alternatieven? Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 40 Laatste
Acties:
  • 307.086 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 22:43
doorgaans (ing): 's ochtends overboeken 's avonds op de rekening, 's middags overboeken -> volgende dag op de rekening (beide kanten op).
Verder doe je aan valutering niet zoveel, 29 mei overboeken is idd na het weekend op je rekening. Om die paar dagen wel rente te hebben is het verstandig niet rond de weekenden over te boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rabobank Toekomstsparen met vast rentetarief biedt nu weer 5.0% voor 15 jaar vast, na een daling naar 4.65% afgelopen maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Tuurlijk, met Pinksteren had ik even geen rekening gehouden |:( Een normaal weekend dan moet je inderdaad al langer dan normaal wachten, maar met zo'n extra zondag in de vorm van tweede pinksterdag erbij zit kan je nog een dag extra wachten. Wist je trouwens dat NL zo ong. het enige land is dat al die 2de feestdagen in stand houdt? Tweede kerstdag, tweede pinksterdag, tweede paasdag. Veel andere landen vinden de 1ste dag lang genoeg :+ Moet wel zeggen dat Moneyou het prima geregeld heeft met het openen van een internet spaarrekening. Gaat allemaal online, niks formulier thuisgestuurd krijgen wat je moet ondertekenen en terugsturen alvorens je de eerste instructie voor overboeken krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-09 08:34
Joosie200 schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 00:22:

Tis bij mijn rabo rekening afgeboekt per 1 juni als datum (terwijl ik de transactie uitvoerde op 29 mei) Is dat nu net het fenomeen waar de banken garen bij spinnen? (boekingsdatum paar dagen vooruit de dag waarop de transactie behandeld is zetten)
dat zie je dus juist verkeerd. Als de bank de datum de andere kant op had gedaan (28 mei bv) DAN hadden ze er voordeel mee gehad. Nu matst de rabobank je dus gewoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
Joosie200 schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 17:45:
Wist je trouwens dat NL zo ong. het enige land is dat al die 2de feestdagen in stand houdt? Tweede kerstdag, tweede pinksterdag, tweede paasdag. Veel andere landen vinden de 1ste dag lang genoeg
dit bedoel je neem ik aan positief? een dagje extra wachten op mijn geld vind ik niet erg namelijk, zeker niet met weer als op maandag 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Onvermijdelijk natuurlijk, de AKBANK gaat de rente verlagen
Aanpassing rente spaarrekeningen

In navolging van de ontwikkelingen op de financiële markten, zal Akbank N.V. per 05 juni 2009 de rentepercentages van de AK Spaarrekeningen aanpassen.

- AK Internet Spaarrekening: 3,50%* (voorheen 3,75%)
- AK Internet Plus Spaarrekening: 3,25%* (voorheen 3,50%)
- AK Spaarrekening: 3,25%* (voorheen 3,50%)
- AK Plus Spaarrekening: 3,20%* (voorheen 3,45%)
* Rentewijzigingen voorbehouden. Het rentepercentage is effectief op jaarbasis en kan dagelijks variëren.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 15:04
Goverman schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 11:17:
psies... ik overwoog nog om naar ASN te gaan (zit nu bij Moneyou), maar nu die (ook) op 4,00% zitten maakt dat ook niet meer uit...
nadroJ schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 12:49:
Ze beleggen/investeren wel duurzaam hè, dus misschien speelt dat nog een rol.
Grote nadeel bij ASN vind ik persoonlijk dat je maandelijks een incasso voor tussen de 50 en 500 euro geeft, dat is dus geen sparen zonder voorwaarden. Tenzij jullie hier allebei een ander spaarproduct bedoelen.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:40
Frankfurt, 4 juni. De Europese Centrale Bank (ECB) heeft het belangrijkste rentetarief voor de eurozone zoals verwacht onveranderd gelaten. De rente blijft daardoor op het historisch lage niveau van 1 procent staan, zo maakte de ECB vandaag na afloop van de maandelijkse rentevergadering bekend.

Analisten hadden al voorspeld dat de ECB na de renteverlagingen in maart en april een pas op de plaats zou maken.

ECB-president Jean-Claude Trichet licht het rentebesluit later op de middag in een persconferentie toe. Hij maakt dan ook de details bekend van het in mei aangekondigde plan om obligaties op te kopen om banken van meer geld te voorzien.
Bron

Zouden de spaarbanken nu de rente nóg verder gaan laten zakken? Of zullen ze voor de verandering de rente eens een maandje onveranderd laten? :)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:41

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Afwachten dus.
Sparen heeft op deze manier haast geen zin meer. (ben blij dat mn hele vermogen niet bij de rabo staat, 1,9%/+0,6%)

Ben benieuwd wat de Asn gaat doen deze maand.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Sparen geen zin meer ? 4% is toch nog steeds niet slecht nu de inflatie aan de lage kant is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 15:04
sverzijl schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 12:21:
Sparen geen zin meer ? 4% is toch nog steeds niet slecht nu de inflatie aan de lage kant is?
Idd, 4% is nog steeds prima. Als het onder de 3% gaat zakken, ga ik mij heroriënteren.

[ Voor 12% gewijzigd door Railgunner op 05-06-2009 14:10 ]

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:41

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Heb in een jaar al wat wijziging mee gemaakt.
Ben geswitched van rekening toen het té werd. (Optimaal > Ideaalsparen)

Hoop dat het nu niet teveel gaat schommelen.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Viel me net op dat bij internetspaarrekening van de Postbank/ ING staat "Rentewijziging 15-09-2005" terwijl de knop "Actuele rente" toch echt meld dat de Internetspaarrekening 2,3% % rente geeft sinds 4 mei 2009...

Typisch Postbank/ ING zeg maar :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:01

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Op zich zijn de rentes van de twee hoogste spaarrekeningen van de ING niet zo heel slecht meer t.o.v. de concurrentie:
1) Profijtrekening 1e 3 maanden 4.5% en daarna 4% (minimumsaldo 50.000)
2) Toprekening 1e 3 maanden 4% en daarna 3.5%

Zie: http://www.e-rente.nl/Spaarrekening.htm
MoneYou Spaarrekening 4,00%
NIBC Direct Spaarrekening 4,00%
TEB Ster Spaarrekening 3,85%
Anadolubank Alfa Spaarrekening 3,80%
De Hypotheker Solide Koers Internet Sparen 3,80%
Delta Lloyd Internetspaarrekening 3,80%
Garantibank Gouden Internet Rekening 3,60%
AK Bank Internet Spaarrekening 3,50%
AT Bank Internet Spaarrekening 3,50%
DSB Bank Internet Spaarrekening 3,50%
DSB Bank Spaarrekening 3,50%
OHRA Internet Spaarrekening 3,50%
PGGM Vrij Sparen 3,50%
Garantibank Gouden Klaver Rekening 3,40%
DHB Bank SaveOnline 3,25%
AK Bank Spaarrekening 3,25%
AT Bank Spaarrekening 3,25%

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:02
Je vergeet alleen dat de profijtrekening een voorwaarde heeft. De rest van de rekeningen eronder heeft dat niet. Daarnaast moet de toprekening 8 concurrenten voorlaten en zijn er 6 soortgenoten. Het begint wel beter te worden ten opzichte van een aantal maanden geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Robkazoe schreef op zondag 07 juni 2009 @ 19:16:
Je vergeet alleen dat de profijtrekening een voorwaarde heeft. De rest van de rekeningen eronder heeft dat niet. Daarnaast moet de toprekening 8 concurrenten voorlaten en zijn er 6 soortgenoten. Het begint wel beter te worden ten opzichte van een aantal maanden geleden.
Die voorwaarde "vergeet" ik niet, sterker nog: ik heb 'm erbij vermeld.

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:54
Volgens mij heeft de gemiddelde spaarder wel een redelijk bedrag (anders zou je niet zo gaan leuren voor die paar centen) dus dan kan je net zo goed alle rekeningen mét een beperkende voorwaarde zoals minimaal 10k bij snsbank plussparen erbij zetten.
En dan staan er ineens heel wat bekendere namen in het lijstje.

50k is voor veel spaarders toch weer net aan de hoge kant ;) 10k is wat realistischer, en nog altijd 4,25% bij de SNS :)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cabo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-09 17:18
Ik was verbaast om te zien dat ik in maart een opdracht heb gegeven voor een deposito bij ATB voor 5,2% voor een jaar. Ben niet ontevreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met The Economy Bank? Ze hebben momenteel de hoogste rente op een twee-jarig deposito (4,6%), maar de website ziet er een beetje amateuristisch uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:57

Brons

Fail!

Naar wat voor ervaring zoek je? Persoonlijk ken ik ze niet maar ik zou mijn keuze voor een bank niet zo snel baseren op het ontwerp van de website maar eerder de rente en het garantiestelsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Olaf van der Spek schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 21:09:
Heeft iemand ervaring met The Economy Bank? Ze hebben momenteel de hoogste rente op een twee-jarig deposito (4,6%), maar de website ziet er een beetje amateuristisch uit.
Ik vond de manier van geld overboeken wat vreemd, telefonisch met echte mensen aan de lijn (eng :/ ).

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Nu online
Skinkie schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 21:22:
[...]
Ik vond de manier van geld overboeken wat vreemd, telefonisch met echte mensen aan de lijn (eng :/ ).
Wel 'eng' omdat je dan afhankelijk bent van aanwezigheid van die mensen. Oftewel overboeken kan alleen tijdens werktijd en ik heb weinig zin dit soort zaken telefonisch vanaf kantoor te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Olaf van der Spek schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 21:09:
Ik heb er een rekening en mijn ervaringen zijn prima. Als je geld wil overboeken dan bel je ze gewoon. Er wordt altijd meteen opgenomen, zonder spraakcomputer. En dat je geld laat overboeken door mensen lijkt me niet zo'n probleem, hoe denk je dat dat ging vóór de komst van het internet? En mogelijk is het nog een psychologische drempel om je spaargeld niet zo snel te gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Skinkie schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 21:22:
[...]

Het overboeken werkt wel prima, binnen een minuut geregeld, gratis nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
En de Postbank ING heeft weer een renteverlaging doorgevooerd per 8-6:
ING Profijtrekening 3.75% saldo >50K
ING Toprekening 3.25% saldo >5K
ING Bonusrenterekening 2.50% saldotoename 10%/jaar
ING Kwartaalextrarekening 2.25%

[ Voor 8% gewijzigd door Henk007 op 10-06-2009 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
sverzijl schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 12:21:
Je vergeet de 1,2% vermogensbelasting. 4% haal je niet trouwens niet meer bij een grote bank.

[ Voor 10% gewijzigd door Cocytus op 10-06-2009 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Nu online
Cocytus schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 13:02:
[...]
Je vergeet de 1,2% vermogensbelasting. 4% haal je niet trouwens niet meer bij een grote bank.
Nee hoor daar ben ik me terdege van bewust, maar dan nog is 4% niet slecht. En als je het niet bij een grote bank krijgt, dan ga je toch gewoon naar een wat kleinere bank. Zolang deze maar onder het depositogarantiestelsel valt heb je geen risico zolang je maar tot max 100K stort per rekeninghouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:29
Cocytus schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 13:02:
[...]

De eerste 20k is vrijgesteld, daadwerkelijk 1,2% procent belasting zit er dus niet in. Zelfs bij 100k spaargeld betaal je effectief nog minder dan 1%.

Overigens is die 4% goed mogelijk bij grote banken, SNS biedt 4,25% met als enige voorwaarde dat je er minimaal 10k spaargeld parkeert, wat voor spaarders die zich druk maken over de vermogensrendementheffing geen belemmering moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Henk007 schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 12:57:
En de Postbank ING heeft weer een renteverlaging doorgevooerd per 8-6:
[...]
Bedankt voor de waarschuwing!
Ze zijn weer lekker bezig: "stiekem" verlagen zonder hun klanten in te lichten.
MoneYou stuurt heel netjes een mail op het moment dat ze verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
The_Sukkel schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 20:11:
[...]

Bedankt voor de waarschuwing!
Ze zijn weer lekker bezig: "stiekem" verlagen zonder hun klanten in te lichten.
MoneYou stuurt heel netjes een mail op het moment dat ze verlagen.
Er klopte al iets niet toen "stijger" ING de top 10 van spaarproducten in kwam zetten. Gelukkig hebben ze het snel rechtgezet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
Sempy schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 16:20:
[...]

De eerste 20k is vrijgesteld, daadwerkelijk 1,2% procent belasting zit er dus niet in. Zelfs bij 100k spaargeld betaal je effectief nog minder dan 1%.
Voor een zelfstandig ondernemer wiens vermogen z'n pensioenvoorziening is, of iemand die een paar jaar eerder is gestopt met werken en z'n pensioengat moet dichten, is 100k helemaal niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:29
Cocytus schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 12:22:
[...]

Voor een zelfstandig ondernemer wiens vermogen z'n pensioenvoorziening is, of iemand die een paar jaar eerder is gestopt met werken en z'n pensioengat moet dichten, is 100k helemaal niet veel.
In die gevallen is 100k idd niet veel, al mag ik hopen dat deze spaarders wat betere maatregelen getroffen hebben dan in deze tijd het geld bij een willekeurige spaarbank parkeren tegen fluctuerende rentes. Banksparen voor pensioen is fiscaal gezien aantrekkelijker of desnoods alles voor een paar jaar vast in een deposito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
Ja, en je deposito zal maar nu of in de nabije toekomst aflopen. Verder: dat is wijsheid van nu. Met banksparen moet je uiterlijk beginnen op je vijftigste, maar tien, vijftien jaar geleden was je een sukkeltje als je niet op de beurs zat.
In vergelijking met gewoon sparen is banksparen weliswaar fiscaal aantrekkelijker, maar slechts marginaal (voor zover ik het begrijp, maar correct me if I'm wrong). De prijs die je daarvoor betaalt is het uit handen geven van de controle. Als je 'gewoon' je geld bij een willekeurige bank hebt weggezet kun je je vermogen direct aanspreken en het naar een andere aanbieder verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Sempy schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 12:39:
[...]

In die gevallen is 100k idd niet veel, al mag ik hopen dat deze spaarders wat betere maatregelen getroffen hebben dan in deze tijd het geld bij een willekeurige spaarbank parkeren tegen fluctuerende rentes. Banksparen voor pensioen is fiscaal gezien aantrekkelijker of desnoods alles voor een paar jaar vast in een deposito.
Wedden op het verkeerde paard; tja, dat hebben zelfs de grootste pensioenverzekeraars gedaan. Daardoor zitten ze nu allemaal onder de dekkingsgraad.
Denk niet dat de gemiddelde particuliere spaarder meer wijsheid in pacht heeft dan een grote instelling.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Nu online
NIBC ook weer verder omlaag :

--
Het zal u niet zijn ontgaan dat de afgelopen tijd marktbreed de rentetarieven zijn verlaagd. In lijn met deze ontwikkelingen wijzigt NIBC Direct haar rentetarieven.

Op 12 juni past NIBC Direct de rente aan op de Internetspaarrekening (vrij opneembaar) naar 3,6%.
--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Cocytus schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 12:57:

In vergelijking met gewoon sparen is banksparen weliswaar fiscaal aantrekkelijker, maar slechts marginaal (voor zover ik het begrijp, maar correct me if I'm wrong).
ik snap niet helemaal hoe je dit bedoelt. Banksparen kan ik veel gevallen afgetrokken worden van je inkomen, dus afhankelijk van hoeveel je verdiend is dit al snel 42% wat de belasting bijdraagt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb nu ook maar een SNS plussparen rekening aangevraagd.
die zal ook wel binnenkort gaan dalen, maar is vast nog altijd meer dan de 3,25 waar ING nu naartoe gezakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:21
sverzijl schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 19:07:
NIBC ook weer verder omlaag :

--
Het zal u niet zijn ontgaan dat de afgelopen tijd marktbreed de rentetarieven zijn verlaagd. In lijn met deze ontwikkelingen wijzigt NIBC Direct haar rentetarieven.

Op 12 juni past NIBC Direct de rente aan op de Internetspaarrekening (vrij opneembaar) naar 3,6%.
--
MoneYou zal dan ook wel gaan volgen, nog niet zo lang geleden ben ik begonnen op 5,1%
Gaat aardig hard dus :O

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Ik gok dat MoneYou haar rente zo laat staan. Ze zijn nu hard aan het adverteren met hun 4.0% rente in de bufferweken. Het zou een behoorlijke deuk in de campagne drukken wanneer ze opeens naar 3,5% rente gaan. Dan lopen de klanten net zo hard weg.

Daarnaast, de ABN heeft nog geld nodig want de bank wilde beroep doen op nogmaals staatshulp. Wat denk je dan wat goedkoper is, 4,0% geven aan de consument en dat tarief een tijdje handhaven of 8,5% van minister Bos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Robkazoe schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 22:01:
Ik gok dat MoneYou haar rente zo laat staan. Ze zijn nu hard aan het adverteren met hun 4.0% rente in de bufferweken. Het zou een behoorlijke deuk in de campagne drukken wanneer ze opeens naar 3,5% rente gaan. Dan lopen de klanten net zo hard weg.

Daarnaast, de ABN heeft nog geld nodig want de bank wilde beroep doen op nogmaals staatshulp. Wat denk je dan wat goedkoper is, 4,0% geven aan de consument en dat tarief een tijdje handhaven of 8,5% van minister Bos?
pfft ASN ging ook net zo makkelijk gedurende de campagne van 4,5 naar 4,25 naar 4.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
xxxMaverick schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 20:11:
[...]

ik snap niet helemaal hoe je dit bedoelt. Banksparen kan ik veel gevallen afgetrokken worden van je inkomen, dus afhankelijk van hoeveel je verdiend is dit al snel 42% wat de belasting bijdraagt...
Maar de uitkering na je pensioen is ook weer belast. Als je kunt aftrekken tegen een hoog percentage, die 42%, en een lage uitkering hebt, dan heb je een aardig voordeel. Maar als banksparen je enige pensioenvoorziening hebt, dan ontloopt het elkaar een stuk minder. Dit is althans hoe ik het heb begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 17:01

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Cocytus schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 00:36:
[...]

Maar de uitkering na je pensioen is ook weer belast. Als je kunt aftrekken tegen een hoog percentage, die 42%, en een lage uitkering hebt, dan heb je een aardig voordeel. Maar als banksparen je enige pensioenvoorziening hebt, dan ontloopt het elkaar een stuk minder. Dit is althans hoe ik het heb begrepen.
Inderdaad is het dan wel een stuk minder, maar de schijven zijn wel anders na 65: Niet dus...

De hoogste twee schijven zijn net zo hoog. je haalt dan voordeel uit de 1e en de 2e schijf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Nu online
Jaspertje schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 08:27:
[...]
Inderdaad is het dan wel een stuk minder, maar de schijven zijn wel anders na 65: Niet dus...

De hoogste twee schijven zijn net zo hoog. je haalt dan voordeel uit de 1e en de 2e schijf...
Naast dit voordeel op de 1e/2e schijf hoef je geen vermogensrendementsheffing over je banksparen-saldo te betalen, en kan je het geld wat je terug krijgt van belastingdienst (42/52%) natuurlijk weer op een spaarrekening zetten voor extra rendement.
Als je nu (ruim) in de 52% schijf valt is dit het meest interessant, want de kans dat je na je 65e nog steeds in de 52% schijf valt is een stuk kleiner.

Nadeel is wel dat je er in principe tot je 65e niet aan kunt komen en de fiscale aftrekbaarheid alleen geldt als je een pensioengat hebt (nu heeft vrijwel iedereen dit wel, maar de vraag is hoe groot).

[ Voor 7% gewijzigd door sverzijl op 12-06-2009 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad ideaal voor freelancers :) .

Verder komt het opgebouwde tegoed bij overlijden toe aan de erfgenamen, dit in tegenstelling tot een verzekeringsconstructie.

Nadeel is dan weer dat je van het tegoed een lijfrente moet kopen die een minimale looptijd van (dacht ik) 15 jaar. Je krijgt iig niet de hele smak in 1 keer uitgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Bericht van de AKBANK
Aanpassing rente spaarrekeningen

In navolging van de ontwikkelingen op de financiële markten, zal Akbank N.V. per 16 juni 2009 de rentepercentages van de AK Spaarrekeningen aanpassen.

- AK Internet Spaarrekening: 3,00%* (voorheen 3,50%)
- AK Internet Plus Spaarrekening: 2,75%* (voorheen 3,25%)
- AK Spaarrekening: 2,75%* (voorheen 3,25%)
- AK Plus Spaarrekening: 2,70%* (voorheen 3,20%)
* Rentewijzigingen voorbehouden. Het rentepercentage is effectief op jaarbasis en kan dagelijks variëren.
Zelfs de ABN AMRO waar ik ook zit geeft meer rente, wellicht toch maar deze rekening opzeggen, het was leuk zolang het duurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
3 procent voor een internetstunter is inderdaad niet veel. Wellicht zitten ook de AK Bank met overschotten die ze niet kwijt kunnen in investeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Slasher schreef op maandag 15 juni 2009 @ 18:45:
Bericht van de AKBANK

[...]

Zelfs de ABN AMRO waar ik ook zit geeft meer rente, wellicht toch maar deze rekening opzeggen, het was leuk zolang het duurde.
abn amro verlaagt deze maand ook weer op de direct spaarrekeningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

xxxMaverick schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 18:46:
[...]

abn amro verlaagt deze maand ook weer op de direct spaarrekeningen
Heb je daar een bron van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Slasher schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 19:26:
[...]

Heb je daar een bron van?
Is bij de vestigingen al gecommuniceerd. Definitieve rentes worden deze week vastgesteld maar reken erop dat direct kwartaal naar in ieder geval 3,5% gaat.
/edit abnamro wil de rentes op de kwartaal rekeningen zoveel mogelijk per kwartaal opstellen en niet tussentijds verlagen zoals de rabobank wel vaak doet. Dit is op zich dus heel netjes en zou betekenen dat de rente per 1 juli aangepast gaat worden.

[ Voor 29% gewijzigd door xxxMaverick op 16-06-2009 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

3.5% is nog steeds meer als de 3% bij de AKBANK ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Slasher op 17-06-2009 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Laatst online: 18-09 12:01
Amsterdam Trade Bank (AT Bank) gaat ook naar 3% per 22 juni :(

Deposito's
3, 6 en 9 maanden 3,5% naar 3%
1 jaar 4% naar 3,75%

De rest is ongewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

En helaas, ATbank gaat ook weer verlagen :/

-ben te laat, zie hierboven-

Het is maar goed dat het met mijn standaard saldootje het niet zo heel veel boeit, maar leuk is anders. Wat een sneue bedoeling is dat sparen aan het worden zeg :P

[ Voor 34% gewijzigd door 2Dutch op 17-06-2009 11:47 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

2Dutch schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 11:47:

Wat een sneue bedoeling is dat sparen aan het worden zeg :P
Dan ga je toch gewoon beleggen?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lekker al die verlagingen :r

http://www.spitsnieuws.nl...da_vlaktaks_van_3325.html
Ook de vermogensrendementsheffing zou met 3,25 procent moeten worden verhoogd.
dan zou dit dus naar 4,45% gaan + inflatie eroverheen. Dan ga je aardig renderen met sparen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Er staat toch procent en niet procentpunten? 1,2 *1,0325 = 1,239%. Valt mee dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-09 21:59

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ik vermoed dat het gaat om een aanpassing van de vermogensrendementheffing en die is op dit moment 30%. Uitgaande van een fixtief rendement van 4% op vermogen komt de belastingdienst vervolgens op 0,04*0,3=0,012, ofwel 1,2 procent vermogensheffing. Als je die 30% naar 33,25 procent brengt, wordt het in totaal dus 1,33 procent vermogensheffing. Dat is niet zo'n enorme verhoging :). Overigens wel meer dan wat Brons noemt, maar ik ben er eigenlijk van overtuigd dat dat niet is wat er voorgesteld wordt :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 12:27:
Lekker al die verlagingen :r

http://www.spitsnieuws.nl...da_vlaktaks_van_3325.html
[...]
dan zou dit dus naar 4,45% gaan + inflatie eroverheen. Dan ga je aardig renderen met sparen ;(
Ik dacht eerst hee das een goed plan (voor mij :) ). Maar toen las ik dat ze alsnog een 'topinkomenheffing' in willen voeren. En voor CDA is een 'topinkomen' waarschijnlijk al alles >50K ofzo. Dus nog geen 'vlaktaks'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 13:02
McVirusS schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 11:45:
Amsterdam Trade Bank (AT Bank) gaat ook naar 3% per 22 juni :(

Deposito's
3, 6 en 9 maanden 3,5% naar 3%
1 jaar 4% naar 3,75%

De rest is ongewijzigd.
Zat vanmorgen nog te vergelijken en vond die halve procent verschil met MoneYou niet de moeite om over te stappen, maar nu het inmiddels al 1% is toch maar eens over denken. Hoewel de kans natuurlijk bestaat dat MoneYou eerdaags ook gaat zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Ik heb vertrouwen dat MoneYou voorlopig zo door blijft gaan. Je moet alleen opletten dat er niet een te groot gat ontstaat (van bv 0,5 procent tussen soortgelijke rekeningen) want dan is het heel makkelijk voor hun om ook 0,3 procent te dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
  • Laatst online: 19-09 15:12

Cis

Ik heb ook al mijn spaargeld bij ATB staan. Een deel in een deposito (a 5,10% >:) ), het andere deel gewoon vrij, dus binnenkort 3,00%.
Volgens 2 wizards op internet wordt het nu interessant voor mij om mijn hypotheek te gaan aflossen, omdat ik door de lagere maandlasten "winst" zou gaan maken. Eind van het jaar dus wellicht al mijn overige spaargeld gebruiken om de kosten van hypotheekrente te drukken :)

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Wat betreft het aflossen van je hypotheekschuld, dat blijft toch een gok. Je weet namelijk niet wat de komende jaren de inflatie en de rentes gaan doen.
Zoals al werd verwacht zijn nu nu beland in een situatie met extreem lage rentes van de centrale banken (ECB 1%, US ca. 0%) en een uiterst lage monetaire inflatie (gemiddeld over de Eurozone 0%/jaar bron). Met enige vertraging zie je deze trend terug in de rentetarieven voor consumenten. De kans dat de volgende fase een stevig inflationaire wordt, met bijbehorende rentes, is bepaald niet denkbeeldig.
Wie herinnert zich hier nog de tijd (~1980) dat je op een deposito 5 jaar vast tot wel 9% rente ontving?

[ Voor 7% gewijzigd door Henk007 op 17-06-2009 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
  • Laatst online: 11-03 23:22
net mijn atb leeggetrokken en maar een moneyyou geopend,
atb is lekker terug maandag naar 3% en my staat nu op 4... zet het wel weer terug als atb weer hoger staat.
desnoods open ik nog een rekening en pompen we het gewoon rond hoewel je dan telkens een paar dagen geen rente vangt, (voor die paar duizend maakt dat nu ook weer niet zoveel uit ;) )

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Het wegzetten naar een andere rekening gaat tegenwoordig vrij snel. Normaal was de postbank nog wel eens de vertragende factor maar dat valt ook reuze mee. ATB doet een spoedboeking dus dezelfde dag heb je het geld. Als je het geld voor 12 uur overstort naar MoneYou dan staat het dezelfde dag er waarschijnlijk nog op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
http://www.fd.nl/artikel/...-aanpassing-spaargarantie

het gehele stelsel gaat op de schop, nog niet duidelijk hoe, maar het lijkt erop dat de grotere banken (met name rabobank vraagt hierom) minder risico gaan lopen dan de kleinere banken. Weet niet hoe het gaat werken, maar de kredietbeoordeling als maatgevend nemen lijkt mij niet de oplossing....

Verder is de ING/Postbank al ruim een jaar snel in overboeken (real time), sterker nog, de automatische incasso ING->asn bank wordt eerder bijgeschreven dan afgeboekt (vraag me niet hoe, maar is mij al een paar keer overkomen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:05
Ik heb mijn spaargeld nu verdeelt over Rabobank (lage rente) en Moneyou. Even aanzien hoe alles gaat een beetje extra rente is nooit verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bi-zonder
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
drfrisbee schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 09:24:

het gehele stelsel gaat op de schop, nog niet duidelijk hoe, maar het lijkt erop dat de grotere banken (met name rabobank vraagt hierom) minder risico gaan lopen dan de kleinere banken. Weet niet hoe het gaat werken, maar de kredietbeoordeling als maatgevend nemen lijkt mij niet de oplossing....

Verder is de ING/Postbank al ruim een jaar snel in overboeken (real time), sterker nog, de automatische incasso ING->asn bank wordt eerder bijgeschreven dan afgeboekt (vraag me niet hoe, maar is mij al een paar keer overkomen...)
Mag ik vragen hoe je hierbij komt? Sinds Postbank, ING geworden is, hebben wij alleen maar een enorme vertraging in met name spaaroverboekingen bemerkt. Zowel naar spaarrekening, als van spaarrekening.

Voorbeeld: € 300 overgeboekt voor 8:00 wordt na 18:00 dezelfde dag daadwerkelijk bijgeschreven.
€ 1500 overboeken duurt minstens anderhalve dag, voor het eindelijk wordt bijgeschreven.Grote bedragen houdt de ING vast.

Bij de Postbank gebeurde dit nooit, alles werd dezelfde dag bijgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
binnen de ING?
Ik heb het net nog ff geprobeerd, 5000 euro heen en weer geschreven vanuit toprekening naar giro en weer terug. Ook van ing naar ing gebeurt realtime (zoals ook op de website staat).

ervaringen met moneyou als bovenstaand, vroeg overboeken is dezelfde dag op de andere rekening.

Als dat bij jou 1 1/2 dag duurt is er volgens mij iets mis met je rekening, behalve als je het naar een andere spaarrekening stuurt (niet ing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Mijn SNS plussparen rekening is ook aangemaakt. Heeft wel een week geduurd.
Ondertussen is deze trouwens gezakt van 4,25 naar 4.
Maar dat vind ik voor een bank als SNS toch een mooie rente nog.
In ieder geval meer dan 3,25 van de ING.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik moet zeggen dat ik het lang vind duren met Moneyou. Gisteren om 19.00 overgemaakt, nu nog steeds niets erop.

Weet ik, vroeger duurde het een week, maar dit vind ik voor hedendaagse begrippen wat lang. Zal wel maandag worden.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Cyberpope schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 15:47:
Ik moet zeggen dat ik het lang vind duren met Moneyou. Gisteren om 19.00 overgemaakt, nu nog steeds niets erop.
Als je het op werkdagen vroeg doet (ik meen vóór 12:00) staat het er dezelfde dag nog op (saldo op site bij MY word meestal rond 18:00-19:00 bijgewerkt). Als je het na die tijd doet staat het er pas de volgende werkdag op.

Waarschijnlijk staat het er straks dus op als je vanavond na 19:00 kijkt.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

wildhagen schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 15:49:
[...]

Als je het op werkdagen vroeg doet (ik meen vóór 12:00) staat het er dezelfde dag nog op (saldo op site bij MY word meestal rond 18:00-19:00 bijgewerkt). Als je het na die tijd doet staat het er pas de volgende werkdag op.

Waarschijnlijk staat het er straks dus op als je vanavond na 19:00 kijkt.
Nope.. staat niets op.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Typisch, want ik heb zelf vanochtend een overboeking gedaan (ergens rond 9 uur geloof ik), en die staat er inmiddels wel bij...

Is dit een "activatie-boeking" (d.w.z. eerste storting), of was je rekening al actief? Een eerste storting duurt namelijk iets langer (bij mij duurde het 2 werkdagen).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 13:02
Spaarrekening 18-06 aangevraagd, 19-06 's middags eerste overboeking gedaan en 's avonds staat het er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bi-zonder
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Net als Cyberpope,..onze ervaringen zijn eveneens dat het helemaal niet dezelfde dag erop staat.
Ook van spaarrekening naar ING rekening niet.

Tijdstip van overboeken maakt totaal niet uit.
We hebben getest 's ochtends om 6:00, 7:15, 8:00, 10:00 en 11:00 van spaar naar ING.
Pas anderhalve dag later 's middags stond het op ING rekening.

Het maakt dus niet uit of je vroeg, voor 12:00 overboekt. ING houdt grote bedragen minstens een dag vast, vaker anderhalve dag. Het is alleen met grote bedragen, geen bedragen onder € 200 ofzo, die storten ze wel dezelfde dag.

Postbank deed dit nooit, daar stond het dezelfde ècht bijgeboekt op je rekening (meestal 's middags al).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Bi-zonder schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 11:07:
Net als Cyberpope,..onze ervaringen zijn eveneens dat het helemaal niet dezelfde dag erop staat.
Ook van spaarrekening naar ING rekening niet.

Tijdstip van overboeken maakt totaal niet uit.
We hebben getest 's ochtends om 6:00, 7:15, 8:00, 10:00 en 11:00 van spaar naar ING.
Pas anderhalve dag later 's middags stond het op ING rekening.

Het maakt dus niet uit of je vroeg, voor 12:00 overboekt. ING houdt grote bedragen minstens een dag vast, vaker anderhalve dag. Het is alleen met grote bedragen, geen bedragen onder € 200 ofzo, die storten ze wel dezelfde dag.

Postbank deed dit nooit, daar stond het dezelfde ècht bijgeboekt op je rekening (meestal 's middags al).
Kan een vorm van extra bescherming zijn ivm toenemende internet bankieren fraude. Hanteert ing wel de correcte valuta datum? dan is er natuurlijk niets aan de hand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
sowieso is het probleem bij mij onbekend, ik heb nog steeds realtime overboekingen ook naar mijn spaarrekening, en ook naar bijv. moneyou ('s ochtends overmaken, 's avonds op de andere rekening).

Ben benieuwd hoeveel mensen heir nu last van hebben en hoeveel niet. Het is nameljik volledig in tegenspraak met wat ze op de website zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Vind het toch opvallend dat er zoveel verschil zit tussen rekeningen onderling en het overmaken. Je zou verwachten dat de banken een systeem (of meerdere systemen gebaseerd op een configuratie) gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
drfrisbee schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 10:30:
Ik heb het net nog ff geprobeerd, 5000 euro heen en weer geschreven vanuit toprekening naar giro en weer terug. Ook van ing naar ing gebeurt realtime (zoals ook op de website staat).
Binnen dezelfde bank is realtime prima mogelijk, maar houden ze dan niet gewoon een valatadag aan? M.a.w.: je boekt 5000 euro van je spaarrekening, en meteen weer terug, en toch kost het je 1 of 2 dagen rente?
Wel klantvriendelijker, dat je je geld meteen kan gebruiken om te betalen, met net zo veel winst voor de bank.
drfrisbee schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 09:24:

Het garantiebedrag is door de EU geregeld. Is de manier waarop de garantie betaald wordt, dan een nationale regeling?
De genoemde aanpassingen lijken sterk op een lobby-actie van o.a. de Rabobank, die vooral bezig is met roepen hoe goed ze wel niet zijn... Het hele idee om kleine banken zwaarder te laten betalen is belachelijk: het risico als land zit niet in de kleine banken, maar in de grote banken. Juist die maken veel te veel schade als ze kapot gaan, en juist de grote banken hebben het laatste jaar laten zien hoe slecht ze hun zaken op orde hebben. Verplicht opsplitsen in kleinere filialen lijkt me een betere oplossing: spreid het risico. Trek ABN en AMRO weer uit elkaar, Postbank en ING, en ga daarna eens verder kijken naar opsplitsing, desnoods per provincie of zo. Minder efficient? Tuurlijk, maar vroeger kon dat ook, en verdienden ze er ook genoeg aan. Het landsbelang (ING failliet ==> enkele biljoenen schuld aan het buitenland) lijkt me voorgaan.

Een mooie oplossing zou zijn om niet de kredietbeoordeling (we hebben gezien dat die bar weinig waard is) maar de grootte van de bank als maatstaf voor het te betalen bedrag te nemen. Grotere banken zwaarder belasten zorgt voor een beperking van het risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
geen valutadagen, ing boekt realtime, afschrijvingsdag=valutadatum. Ook naar derden. Vertraging zit, ook volgens de ing site niet bij hun. Mijn ervaringen zijn in deze positief. Hoe het zit met valutadatum als rentedatum weet ik niet, dit is bij elke bank anders.

Maar het geen hierboven word gemeld dat er verschil zit tussen afschrijving/bijboeking is dus niet mijn ervaring.

Daarnaast het garantiestelsel, europees is afgesproken dat alle landen 1 ton garanderen, voorlopig, dit om zekerheid te bieden gedurende de crisis, het vertrouwen te herstellen in de banken. Volgens mij is dit geen harde afspraak, iig een tijdelijke, hoewel men nu geloof ik 1/1/10 als datum heeft voor een nieuwe afspraak.
De gehele garantieregeling is wel een nationale zaak. Als een bank omvalt, betalen de andere banken de spaartegoeden (tot 38.000 van de 40.000 euro), daarboven de overheid.
Het gaat niet om kleine banken, maar om risico's die banken nemen, valutarisico's voor bijv. investeringen buiten de eu, risico's van leningen in opkomende landen etc. Op dit moment heeft de rabobank dus moeten betalen voor icesave en die bank die daarvoor kapot is gegaan, terwijl zij een behoudende koers varen (met lagere rentes). Het idee is dan ook dat zij minder gaan betalen en banken als icesave meer. Op zich logisch, een beetje het idee van de vervuiler betaald. Met name ttv icesave zijn er krachtige geluiden naar voren gekomen dat die bank profiteerde van ons stelsel, maar ook ik geloof wel in een krachtige lobby hierachter en ik geef ze geen ongelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
drfrisbee schreef op zondag 21 juni 2009 @ 09:04:Met name ttv icesave zijn er krachtige geluiden naar voren gekomen dat die bank profiteerde van ons stelsel, maar ook ik geloof wel in een krachtige lobby hierachter en ik geef ze geen ongelijk.
Icesave was een verhaal apart:
-Viel grotendeels niet onder het Nederlandse garantiestelsel (de reden dat ik er geen rekening nam)
-Garantie kwam van een land met minder inwoners dan Utrecht, waar ze al 10-15 jaar op de pof leven
-Om die reden is het ook ronduit schandalig dat Wouter Bos populair doet op koste van de belastingbetaler, door garant te staan voor ruim een miljard euro extra (waarvan we moeten afwachten of IJsland het ooit gaat terugbetalen, grote kans dat het moet worden kwijtgescholden, maar tegen die tijd zit Wouter voor driekwartmiljoen per jaar naast Zalm bij de ABN/Amro)
-DNB had Icesave toestemming gegeven om maximaal een half miljard spaargeld in NL op te halen. DNB heeft grandioos gefaald in toezicht hierop: Icesave had gewoon moeten stoppen met geld ophalen (geen nieuwe klanten, rente omlaag, dat kan op diverse manieren) i.p.v. 3 keer zoveel binnen te harken
-DNB heeft aangegeven totaal schijnheilig te zijn, door niet openbaar te maken dat het slecht gaat met een bank. Dat zagen we ook bij andere banken: Fortis, ING, etc. hielden allemaal tot 2 uur voordat het overheids-miljardeninfuus werd aangebracht vol dat er niets aan de hand is.

M.a.w.: het systeem faalt aan alle kanten! En tegen de tijd dat de huizenprijzen halveren, en de wanbetalers toenemen, gaat Rabobank ook nog wel problemen krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
RemcoDelft schreef op zondag 21 juni 2009 @ 10:23:
[...]

Icesave was een verhaal apart:
-Viel grotendeels niet onder het Nederlandse garantiestelsel (de reden dat ik er geen rekening nam)
-Garantie kwam van een land met minder inwoners dan Utrecht, waar ze al 10-15 jaar op de pof leven
-Om die reden is het ook ronduit schandalig dat Wouter Bos populair doet op koste van de belastingbetaler, door garant te staan voor ruim een miljard euro extra (waarvan we moeten afwachten of IJsland het ooit gaat terugbetalen, grote kans dat het moet worden kwijtgescholden, maar tegen die tijd zit Wouter voor driekwartmiljoen per jaar naast Zalm bij de ABN/Amro)
-DNB had Icesave toestemming gegeven om maximaal een half miljard spaargeld in NL op te halen. DNB heeft grandioos gefaald in toezicht hierop: Icesave had gewoon moeten stoppen met geld ophalen (geen nieuwe klanten, rente omlaag, dat kan op diverse manieren) i.p.v. 3 keer zoveel binnen te harken
-DNB heeft aangegeven totaal schijnheilig te zijn, door niet openbaar te maken dat het slecht gaat met een bank. Dat zagen we ook bij andere banken: Fortis, ING, etc. hielden allemaal tot 2 uur voordat het overheids-miljardeninfuus werd aangebracht vol dat er niets aan de hand is.

M.a.w.: het systeem faalt aan alle kanten! En tegen de tijd dat de huizenprijzen halveren, en de wanbetalers toenemen, gaat Rabobank ook nog wel problemen krijgen...
Het vervelende in dit soort situaties: als je verklaart dat het slecht gaat met een bank, dan is het meteen einde verhaal. Spaarders trekken massaal geld weg en de bank gaat failliet. Dan kan je beter de rust bewaren en op de achtergrond een plan maken voor het geval de bank daadwerkelijk omvalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Ik snap nu ook wel een beetje waarom de Rabo wilt dat de kleine banken meer gaan betalen voor het garantiestelsel. De Rabobank vond het vroeger allemaal wel prima toen ze 2,5% aanboden terwijl een ATB 4% kon bieden en een AK Bank 4,1%. Als AT of AK nu meer moeten betalen, kunnen ze misschien maar 3% of zelfs 2,5% rente uitkeren omdat er een groter deel naar het garantiedepot moet. Vervolgens stapt niet meer over naar een internetstunter en blijven ze lekker bij de Rabobank zitten.

Wil de AK of AT dan toch meer rente geven, dan moeten ze riskanter beleggen waardoor hun rating verder naar beneden gaat en ze vervolgens weer meer geld in het garantiestelsel moeten gooien. Voor de A-rating banken is dit ideaal. Zij moeten minder geld betalen aan de regeling en kunnen maximaal winst over de rug van de klanten behalen terwijl de prijsvechters minder interessant worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
dit is natuurlijk niet helemaal waar, een deel van het verschil komt uit een efficientere organisatie, maar een verschil van 2,5% tussen bijv. rabo en icesave is natuurlijk niet mogelijk, een rente er precies tussen in is dan reeeler, de prijsvechter is dan 0,5% beter dan de grotere bank (zoals nu bij ing/abn/fortis/sns tov moneyou).

En idd een systeem zal de prijsverschillen meer nivelleren, maar tegelijkertijd zie je dat dat nu ook al gebeurd, credit europe, ak, atb bank zitten met hun rentes al niet meer hoger dan de grotere banken en vertonen een sterker dalende trend. Een eerlijker systeem dan het huidige lijkt mij dan ook een wenselijk iets, dat dit tot lagere rentes is dan jammer.

Icesave blijft hier een mooi voorbeeld van, ongehoorde risico's die uiteindelijk deels door andere banken en deels door de belastingbetaler zijn betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
drfrisbee schreef op zondag 21 juni 2009 @ 12:33:
dit is natuurlijk niet helemaal waar, een deel van het verschil komt uit een efficientere organisatie, maar een verschil van 2,5% tussen bijv. rabo en icesave is natuurlijk niet mogelijk, een rente er precies tussen in is dan reeeler, de prijsvechter is dan 0,5% beter dan de grotere bank (zoals nu bij ing/abn/fortis/sns tov moneyou).

En idd een systeem zal de prijsverschillen meer nivelleren, maar tegelijkertijd zie je dat dat nu ook al gebeurd, credit europe, ak, atb bank zitten met hun rentes al niet meer hoger dan de grotere banken en vertonen een sterker dalende trend. Een eerlijker systeem dan het huidige lijkt mij dan ook een wenselijk iets, dat dit tot lagere rentes is dan jammer.

Icesave blijft hier een mooi voorbeeld van, ongehoorde risico's die uiteindelijk deels door andere banken en deels door de belastingbetaler zijn betaald.
Vergeet niet dat de grootbanken echt een behoorlijke marge gepakt hebben op spaargeld de afgelopen jaren hoor! Als je dit combineert met een efficiëntere organisatie kan een renteverschil van 2% zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Dat de prijsvechters zijn gedaald in de rente heeft vaak maar één reden: Te succesvolle formules. ATB had hier last van en ik geloof dat Credit Europe hetzelfde "probleem" had. Teveel klanten waardoor ze het geld slecht konden beleggen. En dat geeft ook wel iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
RemcoDelft schreef op zondag 21 juni 2009 @ 08:20:
Verplicht opsplitsen in kleinere filialen lijkt me een betere oplossing: spreid het risico. Trek ABN en AMRO weer uit elkaar, Postbank en ING, en ga daarna eens verder kijken naar opsplitsing, desnoods per provincie of zo. Minder efficient? Tuurlijk, maar vroeger kon dat ook, en verdienden ze er ook genoeg aan. Het landsbelang (ING failliet ==> enkele biljoenen schuld aan het buitenland) lijkt me voorgaan.
In principe is dat de constructie min of meer van de Rabo, waarbij de rabo nederland garant staat mocht er een lokale rabobank omvallen. Dan moet je dus idd wel die rabo nederland koepel schrappen. (toch?)
Al kan ik me niet voorstellen dat men dan nog vertrouwen heeft in banken die onder dezelfde naam opereren.

Wat eigenlijk wel weer grappig is, want als ergens een filiaal van de blokker failliet gaat, lopen lang niet alle blokker klanten weg.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Blokker klanten raken ook niets kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Brons schreef op zondag 21 juni 2009 @ 22:15:
Blokker klanten raken ook niets kwijt.
In het geval dat de rabo nederland organisatie niet zou bestaan, zou iedere lokale rabobank een eigen bank zijn.
Dat dus lutjebroek failliet gaat, heeft dus geen enkele relatie met andere banken. Maar omdat ze wel het bordje Rabobank op de muur hebben hangen, is het vertrouwen weg.

Dat bedoel ik ermee te zeggen.

Uit elkaar trekken van banken werkt alleen als ook de klanten inzien dat er geen onderlinge relaties bestaan.
ABN los maken van AMRO heeft daarom geen zin.

Maar goed, beetje offtopic aan het raken...

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
SNS plussparen rekening is nu volledig actief. Duurde wel 1,5 week voordat ik alle benodigde inloggegevens had om mijn rekening te bereiken. Hij was wel eerder actief, maar heb hem nog niet gebruikt voordat ik ook kon zien wat er mee gebeurde.
Testbedrag van 10 euro overgemaakt om de rekening te activeren. Verschil tussen afschrijving ING en bijboeking SNS plussparen was 3 dagen.
Uitgaande van de huidige rentestanden (3,25 ING en 4 SNS) is de terugverdien tijd 17 dagen na overschrijving.
4% over 14 dagen levert meer geld op dan 3,25% over 17 dagen.

Heb er nu een zooi geld naar overgemaakt.
Ik houd bij de ING een buffer van een 5k ofzo. omdat ik daar eigenlijk per direct over kan beschikken.
(in tegenstelling tot de ervaring bij sommige anderen is geld dat ik van toprekening naar betaalrekening overmaak bij mij direct beschikbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
korte toevoeging na laatste post. overmaken blijkt toch maar 1 dag te duren.
Blijkbaar duurde de eerste test overschrijving langer omdat die gebruikt werd om mijn tegenrekening te verifieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 21:35

Qwerty-273

Meukposter

Hmzzz, zien net een "aanbieding" voor een deposito van 9 maanden tegen 6,7 procent (op jaarbasis dus wel he). Enig puntje is dat het bij AIG is, en daar heb ik nou weer niet direct het meeste vertrouwen in. Mijn eigen bank geeft dan weer voor een deposito van 2 maanden 4,8 procent en 12 maanden 5,8 procent op jaarbasis - de periodes er tussen vallen weer onder het percentage van de 2 maanden deposito en zijn dus niet echt intressant.
keuzes - keuzes - keuzes
en nee ik woon/bankier niet in NL

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je bankiert in de US of A? Als dat het geval is hoef je toch alleen te kijken of het geld 'FDIC insured' is (oftewel hetzelfde als DGS in Nederland). Je geld is dan tot 250.000 dollar verzekerd. Hoewel ik me afvraag wat die garantie nog betekent als AIG omvalt; de FDIC pot is dan in 1 klap leeg, en nog wel meer dan dat.

Overigens, AIG wordt toch ondersteund door de Amerikaanse overheid? Dan kúnnen ze dus niet omvallen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2009 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Qwerty-273 schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 10:22:
Hmzzz, zien net een "aanbieding" voor een deposito van 9 maanden tegen 6,7 procent (op jaarbasis dus wel he). Enig puntje is dat het bij AIG is, en daar heb ik nou weer niet direct het meeste vertrouwen in. Mijn eigen bank geeft dan weer voor een deposito van 2 maanden 4,8 procent en 12 maanden 5,8 procent op jaarbasis - de periodes er tussen vallen weer onder het percentage van de 2 maanden deposito en zijn dus niet echt intressant.
keuzes - keuzes - keuzes
en nee ik woon/bankier niet in NL
Ik hoop dat je je vermogen voldoende hebt gespreid, ik zou er niet aan willen denken alles in USD denominated assets te stoppen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 21:35

Qwerty-273

Meukposter

Het is een AIG dochter in de EU. Maar valt wat dat betreft wel direct onder het moederbedrijf, als die valt zal de rest wel mee vallen (al dan niet gesteund door de us-overheid - dan valt de USD wel en valt waarschijnlijk de waarde van de beleggingen een stuk omlaag waardoor deze EU dochter zal vallen).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

AIG is al (80%) van de Amerikaanse overheid. Zo ver ik weet zijn ze het bedrijf in stukken aan het verkopen. Het zou dus best kunnen zijn dat de AIG waar jij een aanbieding van kreeg niet de AIG uit Amerika is.

Overigens zou ik het niet doen zolang het niet onder het Nederlandse DGS valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Het enige wat wel onder DGS valt in het buitenland is volgens mij ING Direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

M a r c o schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 11:58:
SNS plussparen rekening is nu volledig actief. Duurde wel 1,5 week voordat ik alle benodigde inloggegevens had om mijn rekening te bereiken. Hij was wel eerder actief, maar heb hem nog niet gebruikt voordat ik ook kon zien wat er mee gebeurde.
Testbedrag van 10 euro overgemaakt om de rekening te activeren. Verschil tussen afschrijving ING en bijboeking SNS plussparen was 3 dagen.
Uitgaande van de huidige rentestanden (3,25 ING en 4 SNS) is de terugverdien tijd 17 dagen na overschrijving.
4% over 14 dagen levert meer geld op dan 3,25% over 17 dagen.

Heb er nu een zooi geld naar overgemaakt.
Ik houd bij de ING een buffer van een 5k ofzo. omdat ik daar eigenlijk per direct over kan beschikken.
(in tegenstelling tot de ervaring bij sommige anderen is geld dat ik van toprekening naar betaalrekening overmaak bij mij direct beschikbaar)
Ik heb ook sinds kort zo'n rekening geopend. Heb jij een brief ontvangen waarin bevestigd wordt dat je een rekening hebt geopend, je gebruikersnaam en TAN codes oid? Ik heb namelijk alleen een wachtwoord via de post gekregen en een rekeningafschrift. Na een email naar de supportafdeling heb ik m'n gebruikersnaam gekregen.
Maar het lijkt me dat dat toch via een brief zou moeten gebeuren. Ook weet ik niet of ik nu m'n geld terug zou kunnen boeken. Of werkt SNS alleen met een username en wachtwoord zonder TAN codes e.d.?

Verder vroeg ik me nog iets af, ik ben na de rentedaling van NIBC naar SNS gegaan. Maar ik heb bij NIBC nog een paar honderd euro aan rente open staan. Ik weet niet hoe lang de rente bij SNS op 4% blijft (was dit niet eerst 4.25%?) dus misschien wil ik later wel weer terug naar NIBC.
Ik heb contact opgenomen met de helpdesk met het verzoek de rente over te maken, maar die zeggen dat ze alleen op 1 jan. rente uitbetalen. Moet ik maar m'n rekening opzeggen of zou NIBC uit moeten keren?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:40
fsfikke schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 19:43:
[...]

Verder vroeg ik me nog iets af, ik ben na de rentedaling van NIBC naar SNS gegaan. Maar ik heb bij NIBC nog een paar honderd euro aan rente open staan. Ik weet niet hoe lang de rente bij SNS op 4% blijft (was dit niet eerst 4.25%?) dus misschien wil ik later wel weer terug naar NIBC.
Ik heb contact opgenomen met de helpdesk met het verzoek de rente over te maken, maar die zeggen dat ze alleen op 1 jan. rente uitbetalen. Moet ik maar m'n rekening opzeggen of zou NIBC uit moeten keren?
NIBC is niét verplicht om jou de rente uit te betalen en wél je rekening aan te houden (en zal dat dus ook niet doen). Alleen als jij je rekening opzegt dan zijn ze wél verplicht om de rente uit te keren. Als jij je rekening aanhoudt dan zijn ze verplicht het op een afgesproken tijdstip (in jouw geval dus 1 januari) uit te keren.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

LuPo schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 19:54:
[...]

NIBC is niét verplicht om jou de rente uit te betalen en wél je rekening aan te houden (en zal dat dus ook niet doen). Alleen als jij je rekening opzegt dan zijn ze wél verplicht om de rente uit te keren. Als jij je rekening aanhoudt dan zijn ze verplicht het op een afgesproken tijdstip (in jouw geval dus 1 januari) uit te keren.
Ok, dat is duidelijk. Ik vind het alleen jammer dat ze niet gewoon die rente overmaken om mogelijk een klant te behouden. Als ik perse op moet zeggen ga ik natuurlijk sowieso niet terug naar hun.

@hieronder:
Dat klopt natuurlijk, maar als het alternatief is dat ik m'n rekening opzeg hebben ze geen geld om te investeren en een klant minder :p

[ Voor 10% gewijzigd door fsfikke op 26-06-2009 20:44 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zolang ze dat geld hebben kunnen ze het beleggen ;)

Overigens is een hoognodig stukje extra functionaliteit bij MY toegevoegd:
Mijn gebruikersnummer bewaren op deze computer.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2009 20:10 ]

Pagina: 1 ... 17 ... 40 Laatste

Dit topic is gesloten.