Haast niet meer interessant genoeg om niet bij mijn eigen bank te blijven. Maar... als ik overstap: krijg ik dan de rente tot die datum of moet ik echt per jaar rekenen?TweakersOnly schreef op maandag 25 mei 2009 @ 12:25:
Moneyou vanaf vandaag zoals verwacht naar 4%.Mail is net binnen.
Snel tweakers alles overboeken naar de bank met de hoogste renteTweakersOnly schreef op maandag 25 mei 2009 @ 12:25:
Moneyou vanaf vandaag zoals verwacht naar 4%.Mail is net binnen.
Elect a clown, expect a circus.
Een constructievere bijdrage aan het topic zou op prijs gesteld worden. Trollen horen in het bos thuis, niet op GoT.Slasher schreef op maandag 25 mei 2009 @ 15:52:
[...]
Snel tweakers alles overboeken naar de bank met de hoogste rente
Voor de huilie-emoticon zou ik ook nog even willen wijzen op Slasher in "Lage spaarrente, alternatieven?". Die emoticon hoort eigenlijk in geen enkele discussie thuis, maar hier zeker niet.
[ Voor 26% gewijzigd door Rukapul op 25-05-2009 15:59 ]
Waarom zo'n zielige reactie? Dit topic gaat toch over de spaarrentes? Niet meer dan logisch dat iemand de verandering van Moneyou post.Slasher schreef op maandag 25 mei 2009 @ 15:52:
[...]
Snel tweakers alles overboeken naar de bank met de hoogste rente
Het verschil tussen de rentepercentages zijn zo klein dat je met die "paar euro per dag" die jij noemt wel heel grote bedragen op de spaarrekening moet hebben om daar echt profijt van te hebben.Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2009 @ 15:54:
Wat rondhoppen kan je zomaar een paar euro per dag schelen dus dat is de moeite wel.
en als je boven de 100k zit aan spaargeld bij een bank dan zit je ook al niet "veilig" of je moet een en/of rekening hebben.
Dus nee die paar euro per dag lijkt mij niet echt haalbaar.
Het was een wat sarcastische bijdrage inderdaad om dat iedereen bij de eerste de beste daling meteen alles gaat overboeken naar de bank die op dat moment de hoogste rente heeft (in dit geval moneyou)Rukapul schreef op maandag 25 mei 2009 @ 15:56:
[...]
Een constructievere bijdrage aan het topic zou op prijs gesteld worden. Trollen horen in het bos thuis, niet op GoT.
Dat blijkt dus zinloos te zijn omdat die bank ook dus flink omlaag is gegaan en dat dus compleet nutteloos is gebleken en je vooraf op je klompen ook wel aan kon voelen dat die ook ging dalen n.a.v de rentedaling door het ECB.
Ik denk dat je beter had kunnen blijven zitten waar je zat omdat je toch ook rentedagen kwijtraakt door overboeken.
Constructief genoeg?
Ik hem hem weggehaald vond hem achteraf ook niet gepast. Zie mijn bovenstaande post voor een wat uitgebreidere uitleg van mijn eerste post. Die ik gaf omdat mensen dus meteen van bank gingen switchen bij een rente daling (wat iemand zijn goed recht is natuurlijk maar wel nutteloos IMO)Rukapul schreef op maandag 25 mei 2009 @ 15:56:
[...]
Een constructievere bijdrage aan het topic zou op prijs gesteld worden. Trollen horen in het bos thuis, niet op GoT.
Voor de huilie-emoticon zou ik ook nog even willen wijzen op Slasher in "Lage spaarrente, alternatieven?". Die emoticon hoort eigenlijk in geen enkele discussie thuis, maar hier zeker niet.
Het is echt allemaal lood om oud ijzer. Welke bank is nu voorlopig het hoogste?
[ Voor 62% gewijzigd door Slasher op 25-05-2009 16:03 ]
Verwijderd
Precies. Het lijkt jou niet haalbaar. Dat is het echter wel voor mensen die daar de middelen voor hebben. Toch mooi meegenomen als het geld er toch staat te staanSlasher schreef op maandag 25 mei 2009 @ 15:57:
Dus nee die paar euro per dag lijkt mij niet echt haalbaar.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2009 16:04 ]
Toch knap dat jij weet wat ik op mijn spaarrekening heb?Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2009 @ 16:03:
[...]
Precies. Het lijkt jou niet haalbaar. Dat is het echter wel voor mensen die daar de middelen voor hebben. Toch mooi meegenomen als het geld er toch staat te staan
Ik zie het nut van het switchen gewoon niet, ik denk dat ik beter uit ben doordat ik "honkvast ben" Zo blijf je echt bezig...
Het verschil met mijn bank en moneyou is 0.25% dat is op 100.000 euro 250 euro, daar ga ik echt die extra moeite niet voor doen
[ Voor 28% gewijzigd door Slasher op 25-05-2009 16:08 ]
Tsja, dat jij nou toevallig zo'n goede bank hebt die maar 0,25% onder MoneYou zit. Ik zat echter tot voor kort met al mijn spaargeld bij de Rabobank en die is inmiddels gedaald naar 2,1% (plus een bonusrente van 0,6% over het laagste bedrag wat er in een kwartaal op staat). Dan is 4% toch wel wat beter hoor.
Pas dus een beetje op met wat je zomaar loopt te schreeuwen. In jou geval loont het misschien de moeite niet, maar dat geldt lang niet voor iedereen (zoals HlpDsK je ook al duidelijk maakte).
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Verwijderd
Toch knap dat jij denkt dat ik dat moet weten om die uitspraak te kunnen doen. Het heeft namelijk helemaal geen betrekking op jouw specifieke situatie. Ook precies waarom jij niet voor iedereen kunt spreken en dus ook niet kunt zeggen dat het je onwaarschijnlijk lijkt. Jij kunt namelijk niet op de rekening van een ander kijkenSlasher schreef op maandag 25 mei 2009 @ 16:04:
Toch knap dat jij weet wat ik op mijn spaarrekening heb?
Met rondkijken kun je tot wel 2 procent of meer pakken. Dat loont dik.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2009 17:59 ]
No offense, maar dan heb je ruim 1 1/2 jaar lopen slapenLuPo schreef op maandag 25 mei 2009 @ 17:56:
Tsja, dat jij nou toevallig zo'n goede bank hebt die maar 0,25% onder MoneYou zit. Ik zat echter tot voor kort met al mijn spaargeld bij de Rabobank en die is inmiddels gedaald naar 2,1% (plus een bonusrente van 0,6% over het laagste bedrag wat er in een kwartaal op staat). Dan is 4% toch wel wat beter hoor.Pas dus een beetje op met wat je zomaar loopt te schreeuwen. In jou geval loont het misschien de moeite niet, maar dat geldt lang niet voor iedereen (zoals HlpDsK je ook al duidelijk maakte).
Dan ga je al richting de deposito's en daar zit ik persoonlijk niet zo op te wachtenVerwijderd schreef op maandag 25 mei 2009 @ 17:58:
[...]
Met rondkijken kun je tot wel 2 procent of meer pakken. Dat loont dik.
[ Voor 16% gewijzigd door Slasher op 25-05-2009 18:38 ]
Verwijderd
Nee kijk naar het verschil tussen sommige grootbanken en de banken zoals MY. Er zijn er meer behalve MY maar dat is voorlopig de koploper die binnen het garantiestelsel opereert en waarvan je nog een beetje inzicht hebt in hoe ze opereren. Zoals gezegd een Rabobank zit richting de 2 procent en MY zit nu pas op 4 procent en heeft daarvoor nog hoger gestaan. Dat is 2%. De deposito's van MY zijn juist al een tijdje niet meer interessant. En ik ook wil mijn geld niet vastzetten op dit moment dus kijk ik naar spaarrekeningen. Ook al zakken die. MY zal wellicht ook nog verder zakken maar dan is er nog altijd een aanzienlijk verschil met bv. een Rabobank. Of banken die een of andere sterfhuisconstructie gebruiken waar op een gegeven moment ook een eind aan zal komen. The hard way, waarschijnlijk.
Wbt het slapen .. dat is ook nogal cru gesteld. Zelf ben ik ook pas royaal laat gaan kijken of ik niet wat meer rendement uit mijn bescheiden reserve kon krijgen. Als een Rabobank een rente heeft (had inmiddels) van 3,5% en een MY heeft op dat moment 4 of 4,5% dan is er weliswaar een verschil maar loont het minder. Dan spelen factoren zoals het vertrouwen in de bank meer mee (Rabo = co-op = doorgaans stabieler). Of dat je verzekeringen en hypotheken bij zo'n instituut hebt lopen. Combi-pakketten en weet ik wat al niet meer.
Op een gegeven moment besef je dat je jezelf daarmee te kort kunt doen. Beide banken zakken maar het verschil loopt op tussen die banken. Daar zit een keerpunt in. Dan ga je handelen. Ook als je pas royaal laat je er in hebt verdiept. Of je weet er van maar neemt de stap pas laat. En heb je eerst de kat uit de boom gekeken. Jij noemt dat slapen, ik noem dat waakzaam zijn. Was ik bv. minder waakzaam cq. terughoudend geweest dan was ik een IceSave-slachtoffer geworden waarschijnlijk
Als je alles vantevoren kunt weten heb je altijd meer rendement. Maar we hebben geen van allen een glazen bol. Dan was ik naar IceSave gegaan tot de dag voordat de bom viel.
Wbt het slapen .. dat is ook nogal cru gesteld. Zelf ben ik ook pas royaal laat gaan kijken of ik niet wat meer rendement uit mijn bescheiden reserve kon krijgen. Als een Rabobank een rente heeft (had inmiddels) van 3,5% en een MY heeft op dat moment 4 of 4,5% dan is er weliswaar een verschil maar loont het minder. Dan spelen factoren zoals het vertrouwen in de bank meer mee (Rabo = co-op = doorgaans stabieler). Of dat je verzekeringen en hypotheken bij zo'n instituut hebt lopen. Combi-pakketten en weet ik wat al niet meer.
Op een gegeven moment besef je dat je jezelf daarmee te kort kunt doen. Beide banken zakken maar het verschil loopt op tussen die banken. Daar zit een keerpunt in. Dan ga je handelen. Ook als je pas royaal laat je er in hebt verdiept. Of je weet er van maar neemt de stap pas laat. En heb je eerst de kat uit de boom gekeken. Jij noemt dat slapen, ik noem dat waakzaam zijn. Was ik bv. minder waakzaam cq. terughoudend geweest dan was ik een IceSave-slachtoffer geworden waarschijnlijk
Als je alles vantevoren kunt weten heb je altijd meer rendement. Maar we hebben geen van allen een glazen bol. Dan was ik naar IceSave gegaan tot de dag voordat de bom viel.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2009 19:14 ]
uiteraard kan het ook andersom zoals nu lijkt te gebeuren bij ing en andere internetspaarrentes.
Mensen zijn de afgelopen tijd wakker geworden door de banken die constant in de actualiteit staan. Daardoor is die constante verschuiving nu te zien. Verdwijnt vanzelf weer, als mensen het zat worden het constant om te zetten.
By the way: asn ideaalsparen voorlopig nog op 4,25%, met een max. eenmalige inleg van 20.000 bij een en/of rekening.
Mensen zijn de afgelopen tijd wakker geworden door de banken die constant in de actualiteit staan. Daardoor is die constante verschuiving nu te zien. Verdwijnt vanzelf weer, als mensen het zat worden het constant om te zetten.
By the way: asn ideaalsparen voorlopig nog op 4,25%, met een max. eenmalige inleg van 20.000 bij een en/of rekening.
Ik heb niet lopen slapen hoor.Slasher schreef op maandag 25 mei 2009 @ 18:36:
[...]
No offense, maar dan heb je ruim 1 1/2 jaar lopen slapen
Ik vond die 3,6% toen der tijd wel prima. Veel vrienden/familie van me wilden toen toch meer en zijn naar IceSave gegaan, met alle gevolgen van dien. Inmiddels is de rente zo dramatisch gezakt dat ik nu wèl over wilde stappen.
Dus slapen? Nee, ik zou het eerder terughoudendheid willen noemen.
Mjah toen icesave hot (leuke woordspeling) was gingen al de berichten dat die bank niet solide was, veel mensen zagen door de hoge rente toch eurotekens in de ogen. Met alle gevolgen van dien.Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2009 @ 18:46:
Toen ben ik gaan kijken naar een andere bank dan icesave en daar zit ik nog steeds, dan maar minder rente
Verwijderd
Iedereen moet ook voor zich de afweging maken natuurlijk. Maar IceSave had ook een AAA-rating. Nou daar hebben we veel aan gehad. Het punt is meer dat ik het niet als slapen wil betitelen als je pas laat overstapt. Als je al met minder rente genoegen moet nemen. Ongeacht of dat dan bij die nieuwe bank ook nog omlaag gaat. Altijd je geld rondschoppen loont idd niet. Al was het maar door de verliezen bij het overboeken die paar dagen dat je geen rente vangt. Voor een kwart-procent ga ik ook niet switchen. Maar pak je 2 procent, of anderhalf .. dan praat je met een beetje geld op de bank toch echt over een flink bedrag aan rente wat je extra krijgt, en wat ook nog gedekt is. Je moet sowieso niet elke laatste cent bij 1 bank zetten. Een verschil van 2% rente is een verschil van 5,5 euro per ton per dag. Grofweg en exclusief belastingen. Nou zijn er maar weinig mensen die een ton hebben maar stel je hebt een halve ton dan is dat toch nog altijd meer dan 2 euro per dag éxtra. 1 euro per procent per ton per dag éxtra.
Dat lijkt niet veel maar als je een halve ton hebt en je krijgt er 4% over dan kun je daar zo onderhand je boodschappen bij de supermarkt van doen. Rentenieren in het klein
Dat lijkt niet veel maar als je een halve ton hebt en je krijgt er 4% over dan kun je daar zo onderhand je boodschappen bij de supermarkt van doen. Rentenieren in het klein
Verwijderd
Als leaseplan nu 4,25% aanbiedt ga ik daar naartoe. De belastingbetaler staat toch garant
Juich niet te vroeg kijk hier eens: kijk vanaf 3:10Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2009 @ 21:14:
Als leaseplan nu 4,25% aanbiedt ga ik daar naartoe. De belastingbetaler staat toch garant
Dat bedoel ik dat mensen de zo snel de eurotekens in hun ogen krijgen, maar dat het nog helemaal niet zeker is dat het onder het DGS valt. Remember Icesave
[ Voor 17% gewijzigd door Slasher op 25-05-2009 21:20 ]
Credit europe is mij in elk geval als klant kwijt...
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Waarom?Cyberpope schreef op maandag 25 mei 2009 @ 21:49:
Credit europe is mij in elk geval als klant kwijt...
Moneyou geeft hogere rente... daarom. Daarbij vind het het beheer bij moneyou (meer rekeningen) ook nog eens handig. En het is een staatsbank zo goed als (voorlopig). Kortom zie alleen voordelen in het overstappen.
Geld van moeders is er ook weg... alles naar rabobank voor het overzicht. Die 0,5% is niet lonend genoeg om nog een extra bank erbij te hebben.
Geld van moeders is er ook weg... alles naar rabobank voor het overzicht. Die 0,5% is niet lonend genoeg om nog een extra bank erbij te hebben.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Nee. De depositorente is een losstaand iets. Deze wordt bepaald door de bank aan de hand van de rente van de centrale banken, de rente die banken onderling aan elkaar betalen voor geleend geld en de verwachte rendementen op de beleggingen die ze doen met jouw geld tijdens de looptijd van je deposito.Brons schreef op maandag 25 mei 2009 @ 14:02:
Robkazoe: dus als ATB de spaarrente van de vrijopneembare spaarrekening verlaagt gaat de uitkering van de deposito rente omhoog? Om de compenseren voor het verloren rente-op-rente effect?
De rente van de vrij opneembare spaarrekening volgt over het algemeen het rentebeleid van de centrale banken. De grootbanken zitten onder het centrale bank-tarief, de internetstunters zitten er weer boven.
Daarnaast, bij ATB vang je gewoon je volledige rentegeld van je deposito in één keer per maand! Als je mijn berekening zag, dan kwam ik na een half jaar 20 cent te kort van de verwachte renteopbrengst van mijn deposito. Dat is veroorzaakt waarschijnlijk door het afronden van bedragen. Dat ATB de rente maandelijks stort op jouw spaarrekening waar jij nog eens 3,5% rente vangt (het rente-op-rente effect) is een leuk voordeeltje maar eigenlijk mag je niet zeuren als het niet gebeurd.
En als die 3,5% rente van je spaarrekening (waar de deposito-rente dus op gestort wordt) verlaagd wordt naar 1,0% dan vang je dus veel minder rente-op-rente. Mag je dan klagen bij de bank? Nee, het is een voordeeltje maar ATB is dat niet verplicht om te doen. Ik denk dat vele banken het zelfs niet doen.
En ik heb bij moneyou een spaarrekening geopend. Tijdje terug al mijn spaargeld bij ATbank terug gehaald naar mijn rabo rekening. Uit gemakshalve alles overzichtelijk te hebben in hetzelfde scherm. Maar nu de rabo op 2,1% staat (weliswaar met 0,6% bonusrente over het laagste bedrag per kwartaal, maar daar hou ik nooit rekening mee tbh) en moneyou op 4%, das zo waar het dubbele. Daarvoor ben ik wel bereid een nieuwe rekening te openen en mijn geld weer een enkeltje nieuwe rekening te geven. Want zelfs nu alle banken elkaar volgen in de ECB renteverlagingen blijf je dus voorlopig 4% innen bij moneyou. Niet slecht dus, want de rentestand kan nauwelijks lager. Worst case gooit ECB er 1% vanaf en dan zakt moneyou naar 3%. Als nog hou je het verschil tussen de rabo en moneyou op 't moment van 2%.
Nu zet mijn spaargeld geen zoden aan de dijk, maar als ik als spaarzame student een paar euro's rente mee kan pakken en het is zo eenvoudig te bewerkstelligen: waarom niet? Alle kleine beetjes helpen nietwaar
En aan het verhaal van dat je door het heen en weer sluizen van geld van spaarrekening naar spaarrekening, devatualering of hoe het ook werd genoemd... het zal vast voor komen, want de banken moeten ergens toch hun winst vandaan halen terwijl ze spaarproducten aanbieden. Dus die halen de krenten uit de pap op die manier. Maar ik beschouw dat als onderdeel van het hele idee rondom sparen: je krijgt van de bank rente als jij geld aan hen in bewaring geeft, maar tegelijkertijd willen de banken natuurlijk die rente terug verdienen. Hetzij door investeren/uitlenen, hetzij door trucjes toe te passen waardoor je spaartegoed 1 dag in 't luchtledige bivakeert tussen spaarrekening A en B.
En m.b.t. Icesave, ik heb het gehele topic gevolgd. Toen ik daar al een paar berichten las van een paar oplettende tweakers omtrent de geringe backup van dat gezamelijke fonds dat garant moest staan voor de spaartegoeden van die ijslandse banken. Tja, toen was het voor mij wel duidelijk dat het verstandig was Icesave links te laten liggen. Dus ging ik naar de Amsterdam Tradebank, ik verruilde IJsland voor Rusland: zit er ook maar enig verschil tussen?
Afijn, nu dus bij moneyou, niet dat ik dat nu zo bijster veel vertrouw, een B-merk van ABN ambro in de bankwereld. Beetje net zoals C1000 en Albert Heijn. Maar ach, bij een worst case scenario grijp je terug op het Nederland en geen ander land. Bovendien zou in geval van een worst case scenario er toch echt wat moeten gebeuren maar dan staat het hele land in rep en roer natuurlijk. En zover laat de overheid dat niet komen, zie maar hoe ze het afgewend hebben met Fortis vorig jaar.
Nu zet mijn spaargeld geen zoden aan de dijk, maar als ik als spaarzame student een paar euro's rente mee kan pakken en het is zo eenvoudig te bewerkstelligen: waarom niet? Alle kleine beetjes helpen nietwaar
En aan het verhaal van dat je door het heen en weer sluizen van geld van spaarrekening naar spaarrekening, devatualering of hoe het ook werd genoemd... het zal vast voor komen, want de banken moeten ergens toch hun winst vandaan halen terwijl ze spaarproducten aanbieden. Dus die halen de krenten uit de pap op die manier. Maar ik beschouw dat als onderdeel van het hele idee rondom sparen: je krijgt van de bank rente als jij geld aan hen in bewaring geeft, maar tegelijkertijd willen de banken natuurlijk die rente terug verdienen. Hetzij door investeren/uitlenen, hetzij door trucjes toe te passen waardoor je spaartegoed 1 dag in 't luchtledige bivakeert tussen spaarrekening A en B.
En m.b.t. Icesave, ik heb het gehele topic gevolgd. Toen ik daar al een paar berichten las van een paar oplettende tweakers omtrent de geringe backup van dat gezamelijke fonds dat garant moest staan voor de spaartegoeden van die ijslandse banken. Tja, toen was het voor mij wel duidelijk dat het verstandig was Icesave links te laten liggen. Dus ging ik naar de Amsterdam Tradebank, ik verruilde IJsland voor Rusland: zit er ook maar enig verschil tussen?
[ Voor 44% gewijzigd door Joosie200 op 25-05-2009 23:24 ]
@Hlpdsk: Slayer's reactie is misschien wat overdreven maar er zit wel een bepaalde kern van waarheid in. Je kan wel blijven schuiven maar daar wordt je ook eindeloos moe van, kost tijd en je raakt misschien zelfs een enkele dag kwijt in verband met overboeken. De grootste winst die je kunt pakken is wanneer je de ogen open doet en van de rabobank/ing/[$grootbank] overstapt naar een internetstunter als ATB, CEB of MoneYou.
En al dat opzoeken en in de gaten houden van de spaarrenten kost ook tijd. Al kijk je elke dag maar een kwartier op het internet of in dit forum dan is dat op een uurloon van 20 euro, 5 euro per dag. Dat is al veel meer dan mogelijke rentewinst die je maakt tussen internetstunter a en internetstunter b na aftrek van de dagen dat je geen rente krijgt door het overboeken.
Winsten van 0,5% rente of meer zijn rendabel. Daaronder denk ik niet meer.
En al dat opzoeken en in de gaten houden van de spaarrenten kost ook tijd. Al kijk je elke dag maar een kwartier op het internet of in dit forum dan is dat op een uurloon van 20 euro, 5 euro per dag. Dat is al veel meer dan mogelijke rentewinst die je maakt tussen internetstunter a en internetstunter b na aftrek van de dagen dat je geen rente krijgt door het overboeken.
Winsten van 0,5% rente of meer zijn rendabel. Daaronder denk ik niet meer.
Verwijderd
Dat is precies wat ik ook zeg 
Verder ga je echt niet dagelijks de tarieven checken, en al deed je dat dan zijn er sites waarin je binnen een paar tellen dat overzicht hebt. Zoveel banken komen er niet bij dus je hebt al snel een overzicht van de markt. Dat kost je echt geen kwartier per dag. Laat staan een minuut per dag. En het is ook al niet alsof je dat niet tegelijk naast je werk kunt doen (vaak), of in je vrije tijd. Dus die redenatie gaat imo ook totaal niet op. De tijd die jij op de WC doorbrengt in de baas zijn tijd zijn voor jouzelf ook geen inkomstenderving. Al helemaal niet als je dat tijdens een backuprun doet oid
Ik word er trouwens echt niet moe van om dat bij te houden en te schuiven wanneer ik dat nodig acht. Dat aanmaken van de rekeningen is veelal ook kinderspel. Je moet zelf bepalen hoeveel moeite je daar in wilt steken maar ik vind dat je nogal overdrijft. Of iig dat je niet jouw motivatiedrempel als maatstaf voor een ander kunt hanteren.
Reken het voor de grap eens door wat 0,25% scheelt, minus een overboekdag. Zelfs in het slechtste geval ben je na een maand al winst aan het maken. Hoe hoger dat procentpunt wordt, hoe korter die terugverdientijd is. Het rendeert echt sneller dan je denkt. En hoe groter de bedragen die je heen en weer schuift hoe meer het oplevert. En ook hoe meer een kleiner percentage verschil de moeite is.
Als jij 1000 euro op een rekening hebt staan dan praat je over centen. Heb je een ton dan praat je over euro's. Ik blijf er bij dat een (paar) euro per dag meer de moeite wel is om daar even die initiele keer een half uurtje voor te gaan zitten. Veelal je werk notabene multitaskend of in het weekend of de avond thuis. Het valt in het niet bij de tijd die je kwijt bent met je belastingen bv.
Verder ga je echt niet dagelijks de tarieven checken, en al deed je dat dan zijn er sites waarin je binnen een paar tellen dat overzicht hebt. Zoveel banken komen er niet bij dus je hebt al snel een overzicht van de markt. Dat kost je echt geen kwartier per dag. Laat staan een minuut per dag. En het is ook al niet alsof je dat niet tegelijk naast je werk kunt doen (vaak), of in je vrije tijd. Dus die redenatie gaat imo ook totaal niet op. De tijd die jij op de WC doorbrengt in de baas zijn tijd zijn voor jouzelf ook geen inkomstenderving. Al helemaal niet als je dat tijdens een backuprun doet oid
Ik word er trouwens echt niet moe van om dat bij te houden en te schuiven wanneer ik dat nodig acht. Dat aanmaken van de rekeningen is veelal ook kinderspel. Je moet zelf bepalen hoeveel moeite je daar in wilt steken maar ik vind dat je nogal overdrijft. Of iig dat je niet jouw motivatiedrempel als maatstaf voor een ander kunt hanteren.
Reken het voor de grap eens door wat 0,25% scheelt, minus een overboekdag. Zelfs in het slechtste geval ben je na een maand al winst aan het maken. Hoe hoger dat procentpunt wordt, hoe korter die terugverdientijd is. Het rendeert echt sneller dan je denkt. En hoe groter de bedragen die je heen en weer schuift hoe meer het oplevert. En ook hoe meer een kleiner percentage verschil de moeite is.
Als jij 1000 euro op een rekening hebt staan dan praat je over centen. Heb je een ton dan praat je over euro's. Ik blijf er bij dat een (paar) euro per dag meer de moeite wel is om daar even die initiele keer een half uurtje voor te gaan zitten. Veelal je werk notabene multitaskend of in het weekend of de avond thuis. Het valt in het niet bij de tijd die je kwijt bent met je belastingen bv.
Laat CEB er maar uit, met hun 2,5% rente!Robkazoe schreef op maandag 25 mei 2009 @ 23:31:
. De grootste winst die je kunt pakken is wanneer je de ogen open doet en van de rabobank/ing/[$grootbank] overstapt naar een internetstunter als ATB, CEB of MoneYou.
Het is misschien al meerdere keren gezegd maar ik vind IceSave toch een speciaal geval. Op het internet (inclusief GoT, om mezelf maar even te quoten) waren genoeg bronnen te vinden die beargumenteerden dat IceSave niet veilig was. Ik vind het dan ook niet terecht om veilige Nederlandse banken te vergelijken met IceSave.Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2009 @ 20:53:
Iedereen moet ook voor zich de afweging maken natuurlijk. Maar IceSave had ook een AAA-rating. Nou daar hebben we veel aan gehad.
Verwijderd
Ik zet de AAA-rating in de context van wat men als checks gebruikt om een bank te beoordelen als gezond. Dat zou normaliter een aardige indicatie moeten zijn maar zoals is gebleken zitten er grote gaten in de manier waarop die rating wordt afgegeven en behouden. Mensen die dus die rating gebruiken, en enkel die rating gebruiken, om een bank als goed genoeg te betitelen voor hun spaarcentjes zijn niet verstandig bezig. Terwijl die rating juist een van de belangrijkste middelen zou moeten zijn om in 1 oogopslag een waardeoordeel of normering van een bank te hebben.
Ik vind vergelijken dan ook prima. Vergelijken is heel wat anders dan gelijkstellen aan
Ik vind vergelijken dan ook prima. Vergelijken is heel wat anders dan gelijkstellen aan
Ik ben het niet helemaal met je eens. AAA zegt niet alles. Berkshire Hathaway is misschien het bedrijf met de beste balance sheet ter wereld (om even een voorbeeld van BRK's greatness te geven: Bill Gates heeft laatst aangegeven dat hij de rest van zijn leven wil blijven werken voor BRK's board), voor z'n grote, en heeft zijn AAA rating laatst ook verloren. Ik vind voor spaarbanken de rating dan ook een secundair belang voor spaarders. Veel belangrijker is of je je geld terug krijgt als de bank kapot gaat. En dat was bij IceSave in eerste instantie niet het geval. En dat had iedereen met een beetje informatie zoeken kunnen weten. Zie mijn post, en de post van vele anderen, lang voor de ondergang van IceSave.
Verwijderd
Die hoef ik niet te zien. Ik ben destijds óók niet naar IceSave gegaan omdat ik verder kijk dan mijn neus lang is. Ik geef alleen aan dat veel mensen die AAA-rating als argument aanvoeren als reden om, ondanks al dan niet bekende twijfels, toch met IJsland in zee te gaan. Dat was dom.
Ik durf echter gerust met een buitenlandse bank in zee te gaan, zolang ik maar keiharde garanties heb die ook gebacked worden door de Nederlandse staat. En niet eerder. Ook als dat IJsland is wil ik daar best even naar kijken ipv meteen keihard nee te roepen en weg te lopen.
Ik durf echter gerust met een buitenlandse bank in zee te gaan, zolang ik maar keiharde garanties heb die ook gebacked worden door de Nederlandse staat. En niet eerder. Ook als dat IJsland is wil ik daar best even naar kijken ipv meteen keihard nee te roepen en weg te lopen.
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2009 02:06 ]
Ah sure, zolang men het maar niet in dit topic gebruikt als argument dat Icesave veilig was
.
Ik ben niet echt een rentehopper. Zolang het maar ongeveer de hoogste is blijf ik rustig zitten. Echter soms is het gewoon nodig om weg te gaan, zoals nu met CEB. Wie nu nog bij CEB blijft zitten met geld op de variabele rekening is echt een dief van zijn eigen portemonnee. Kijk of je nu voor 4% of 3,75% spaart is nog wel te overzien. Maar het verschil tussen 2,5% en 4% is echt enorm.
Fijn is trouwens ook dat er een aantal sites nu zijn (zoals spaarinformatie.nl) die je een waarschuwing per e-mail geven als de rente verandert. Vooral ook omdat sommige banken je er zelfs helemaal niet over informeren (ING) en je dus van dit soort 3en afhankelijk bent om uberhaupt bericht te krijgen. Dan hoef je het zelf ook niet actief in de gaten te houden.
vandaar dat vele met mij er weggaan!MrAcid schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 10:36:
[...]
Wow, dat was twee weken terug nog 4%?! Is hard gegaan daar.
Van CEB krijg ik pas een mail 2 dagen, nadat de rente verlaagd was. dan doen ze het bij ATB toch een stuk klantvriendelijker.dyna18 schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 17:34:
Fijn is trouwens ook dat er een aantal sites nu zijn (zoals spaarinformatie.nl) die je een waarschuwing per e-mail geven als de rente verandert. Vooral ook omdat sommige banken je er zelfs helemaal niet over informeren (ING) en je dus van dit soort 3en afhankelijk bent om uberhaupt bericht te krijgen. Dan hoef je het zelf ook niet actief in de gaten te houden.
Niet elke bank is perfect. Bij ATB mogen ze wel flink van te voren een mail sturen, ze staan nu wel 0,5% lager dan bijvoorbeeld MoneYou. En zo is er met elke bank wel een minpunt. MoneYou heeft waardeloze deposito's bv.
[ Voor 23% gewijzigd door Robkazoe op 26-05-2009 19:36 ]
Ik baal dat m'n huidige deposito pas 1 juli vrij komt. Ik denk dat tegen die tijd de rentes namelijk nog verder zijn gezakt, en dan heeft het al bijna helemaal geen zin om m'n geld vast te zetten. 
ATB leek me perfect: mooie rente, maandelijkse storting en daardoor dus rente-op-rente. Hopen dat de rentestanden zo blijven.

ATB leek me perfect: mooie rente, maandelijkse storting en daardoor dus rente-op-rente. Hopen dat de rentestanden zo blijven.
En wat heb je aan die rente op rente? Leuk bedacht hoor, maar daardoor is de maandelijkse rente gewoon lager.ATB leek me perfect: mooie rente, maandelijkse storting en daardoor dus rente-op-rente.
Een spaarrekening van 4% die 1x per jaar uitkeert levert net zoveel op als een bank á la ATB die 4% per jaar geeft en elke maand uitkeert. 4% per jaar = 4% per jaar, alleen de maandelijke rente verschilt.
edit: volgens de ATB-site wordt de rente trouwens 1x per jaar bijgeschreven of aan het eind van je deposito
[ Voor 11% gewijzigd door Gizz op 26-05-2009 20:36 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Hier moet ik even over nadenken, het kwartje valt nog niet bij mij.Gizz schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 20:34:
[...]
En wat heb je aan die rente op rente? Leuk bedacht hoor, maar daardoor is de maandelijkse rente gewoon lager.
Een spaarrekening van 4% die 1x per jaar uitkeert levert net zoveel op als een bank á la ATB die 4% per jaar geeft en elke maand uitkeert. 4% per jaar = 4% per jaar, alleen de maandelijke rente verschilt.
edit: volgens de ATB-site wordt de rente trouwens 1x per jaar bijgeschreven of aan het eind van je deposito
Variant één: stel je hebt 10.000 euro dat je een jaar op een spaarrekening zet tegen 3% rente (in dit voorbeeld fluctueert de rente even niet
Variant twee: Stel je heb wederom 10.000 euro dat je een jaar op een deposito zet tegen 3% rente. Deze bank zegt erbij dat ze de rente maandelijks uitkeren. Je krijgt dus grofweg 300/12= 25 euro per maand uitgekeerd. Maar dat geld wordt overgemaakt naar je doorlopende spaarrekening bij die bank. Op deze doorlopende spaarrekening krijg je 2% rente. Dus rendeert die eerste 25 euro elf maanden lang tegen 2%. De tweede 25 euro rendeert tien maanden lang tegen 2% rente etc etc etc.
Dan heb je dus uiteindelijk meer rente omdat het geld niet 'vastgehouden' wordt door de bank, maar gelijk na elke maand wordt vrijgegeven. Of zie ik dit helemaal verkeerd en werkt die maandelijkse renteuitkering heel anders?
edit: overigens staat hier toch duidelijk: "Uw rente wordt maandelijks automatisch op uw ATB Internetspaarrekening bijgeschreven".
[ Voor 10% gewijzigd door LuPo op 26-05-2009 20:54 ]
Verwijderd
Ik denk eerder dat hij doelt op nominaalrentes. Stel je rente is 4,25% op jaarbasis en je krijgt 4 keer per jaar gestort. Spaarrekeningen heb ik het nu over dus, niet deposito. Dan krijg je daadwerkelijk 4,17% rente. Maar omdat 4 keer per jaar dat rentebedrag bij het saldo komt wat er al stond, en dus vanaf dan ook mee rendeert, heb je netto effectief op jaarbasis 4,25%
Rente-op-rente is alleen leuk bij deposito's. Bij andere vormen zul je het niet snel tegenkomen.
Nee, maar zelfs bij deposito's zie je het imo vrij weinig. Dus vandaar dat ik het wel een leuke deal vond bij ATB.Robkazoe schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 21:13:
Rente-op-rente is alleen leuk bij deposito's. Bij andere vormen zul je het niet snel tegenkomen.
Moeten ze alleen niet constant die deposito's naar beneden gooien. Graag even wachten tot na 1 juli, dan mogen ze wat mij betreft weer naar beneden just kidding.
Hmmm, ik zie net een mail van MoneYou, ze hebben de rente verlaagd van 4.25% naar 4%.
Het zat eraan te komen.
Het zat eraan te komen.
Is al gemeldCoenen schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 22:00:
Hmmm, ik zie net een mail van MoneYou, ze hebben de rente verlaagd van 4.25% naar 4%.
Het zat eraan te komen.
Toch weer blij dat ik voor SNS plussparen (4,25%) heb gekozen dus
(Voor zolang het duurt.)
En daarnaast nog een rekening bij de ASN met 4,25%.
En daarnaast nog een rekening bij de ASN met 4,25%.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Dat van de SNS valt mij ook reuze mee. Het is dat ik mijn geld op deposito's heb vastgezet voor langere termijn maar anders was ik ook vrijwel zeker aan SNS plussparen begonnen.
Ik had het inderdaad over nominaalrentes 
Maar waar staat dat dan? Op de pagina van de ATB-deposito's staat juist het volgende:LuPo schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 21:45:
[...]
Nee, maar zelfs bij deposito's zie je het imo vrij weinig. Dus vandaar dat ik het wel een leuke deal vond bij ATB.
Dus hoezo maandelijks bijgeschreven? Is dat een speciale aanbieding voor mensen die al klant zijn bij ATB?. De rente die op uw depositorekening wordt opgebouwd, wordt aan het einde van de looptijd van het deposito op uw spaarrekening bijgeschreven of, bij deposito’s met een looptijd van 2 jaar, jaarlijks.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Da's de deposito-rekeningGizz schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 22:52:
[...]
Maar waar staat dat dan? Op de pagina van de ATB-deposito's staat juist het volgende:
[...]
Dus hoezo maandelijks bijgeschreven? Is dat een speciale aanbieding voor mensen die al klant zijn bij ATB?
ATB Internet Spaarrekening & Deposito´s
[...]
Rentevergoeding vindt maandelijks plaats en wordt bijgeschreven op de ATB Internet Spaarrekening. Hierdoor kan de effectieve rente hoger uitvallen. (zie Voorwaarden ATB Internet Sparen NL)
Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment
Maar het ging net ook over een depositorekening?
Overigens wordt het volgens atbsparen.nl wel jaarlijks bijgeschreven op een ATB spaarrekening?
A: ze weten het zelf ook niet meer
B: het staat op sommige pagina's verkeerd aangegeven
C: ze hebben meedere deposito's en/of spaarrekeningproducten die door elkaar lopen en vrijwel dezelfde naam hebben (irritant).
Even uitzoeken wat het is
Het is dus optie C
Ze hebben de volgende producten:
ATB Spaarrekening
ATB Internet Spaarrekening
ATB Deposito
ATB Internet Deposito
De grap is dat ze alle vier precies hetzelfde werken: via internet dus
Rente van de non-internetrekeningen wordt maandelijks bijgeschreven, die van de internet-versies jaarlijks.
Het 'leuke' is dat de jaarlijkse rente van de non-internetrekeningen een stukje lager ligt, blijkbaar is dat het offer dat je moet brengen voor maandelijke bijschrijving.
Of het überhaupt zin heeft om voor een rekening met minder rente te kiezen, zodat je maandelijks die rente door kan sluizen naar een andere rekening mag iemand anders uitrekenen. Het lijkt mij op het eerste gezicht veel moeite voor weinig of geen extra knaken
Zie ook het renteoverzicht
Overigens wordt het volgens atbsparen.nl wel jaarlijks bijgeschreven op een ATB spaarrekening?
Dus..Ontdek uw voordeel bij Amsterdam Trade Bank!
* U ontvangt bij ons een zeer hoge spaarrente: 3.50% * (jaarlijkse bijschrijving)
A: ze weten het zelf ook niet meer
B: het staat op sommige pagina's verkeerd aangegeven
C: ze hebben meedere deposito's en/of spaarrekeningproducten die door elkaar lopen en vrijwel dezelfde naam hebben (irritant).
Even uitzoeken wat het is
Het is dus optie C
Ze hebben de volgende producten:
ATB Spaarrekening
ATB Internet Spaarrekening
ATB Deposito
ATB Internet Deposito
De grap is dat ze alle vier precies hetzelfde werken: via internet dus

Rente van de non-internetrekeningen wordt maandelijks bijgeschreven, die van de internet-versies jaarlijks.
Het 'leuke' is dat de jaarlijkse rente van de non-internetrekeningen een stukje lager ligt, blijkbaar is dat het offer dat je moet brengen voor maandelijke bijschrijving.
Of het überhaupt zin heeft om voor een rekening met minder rente te kiezen, zodat je maandelijks die rente door kan sluizen naar een andere rekening mag iemand anders uitrekenen. Het lijkt mij op het eerste gezicht veel moeite voor weinig of geen extra knaken
Zie ook het renteoverzicht
[ Voor 42% gewijzigd door Gizz op 26-05-2009 23:32 ]
Het verschil van 3,25% naar 3,5% = (3,5 * 100 / 3,25) = 7,6923077%
Dat houdt in: De rente zou je dan moeten plaatsen op een andere spaarrekening waar je bijna 8% rente op jaarbasis zou krijgen, dan kom je effectief op 3,5% uit. Maar een spaarrekening met 8% moet ik nog tegenkomen. Dus maandelijks uitbetalen voor minder rente is dus niet gunstig.
Is het idee erachter een beetje duidelijk of leg ik het heel slecht uit?
Dat houdt in: De rente zou je dan moeten plaatsen op een andere spaarrekening waar je bijna 8% rente op jaarbasis zou krijgen, dan kom je effectief op 3,5% uit. Maar een spaarrekening met 8% moet ik nog tegenkomen. Dus maandelijks uitbetalen voor minder rente is dus niet gunstig.
Is het idee erachter een beetje duidelijk of leg ik het heel slecht uit?
[ Voor 8% gewijzigd door Robkazoe op 27-05-2009 00:28 ]
Ik heb een ATB deposito (9 maanden) en ik krijg gewoon netjes elke maand een bedrag op mijn ATB internetspaarrekening bijgeschreven.
Hoe lang duurde het voordat je het geld op je rekening had? (Ik heb namelijk precies hetzelfde als jij gedaan: opzeggen ATB, openen Moneyou)Ricardo87 schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 20:29:
Opzeggen zorgt ervoor dat ik de opgebouwde rente direct krijg uitgekeerd. En dat is wel een leuk bedrag zegmaar
Nee hoor. Ik had je een aantal berichten daarboven al aangegeven waar je kon vinden dat de rente maandelijks uitgekeerd werd (om precies te zijn hier: LuPo in "Lage spaarrente, alternatieven?"). Waarschijnlijk heb jij daar overheen gelezen.Gizz schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 22:52:
[...]
Maar waar staat dat dan? Op de pagina van de ATB-deposito's staat juist het volgende:
[...]
Dus hoezo maandelijks bijgeschreven? Is dat een speciale aanbieding voor mensen die al klant zijn bij ATB?
Om het even makkelijk uit te leggen: ATB adverteert zowat alleen nog maar met die Internet Spaarrekening en Internet Deposito. Imho is er dus ook niemand die zal kiezen voor de "gewone" Spaarrekening of Deposito, aangezien daar de tarieven lager van zijn (en je hebt geen ATB Connect (=internetbankieren)).
Ik had het dus over de Internet Deposito, waarvan de rente maandelijks wordt uitgekeerd. Deze rente wordt vervolgens overgemaakt naar je Internet Spaarrekening. Dus als ik nú een Internet Deposito kan afsluiten dan is dat één jaar tegen 4% rente. Vervolgens wordt deze rente maandelijks overgemaakt naar mijn Internet Spaarrekening die op dit moment 3,5% rente geeft.
Ik ben niet zo goed in die sommetjes (studeer Rechten
Als student altijd handig.
Wat je hier zegt is ook niet geheel juist. De Deposito en Spaarrekening werken niet via internetbankieren, wat de Internet Deposito en Internet Spaarrekening wél doen. Verder kan ik het volgende vinden:Gizz schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 23:23:
De grap is dat ze alle vier precies hetzelfde werken: via internet dus![]()
De rente van de Deposito wordt aan het einde van de looptijd bijgeschreven of, bij een deposito van twee jaar, jaarlijks (link en zie ook link; artikel 6 lid f).
De rente van de Spaarrekening wordt jaarlijks bijgeschreven (link; artikel 6 lid e).
De rente van de Internet Deposito wordt maandelijks bijgeschreven (link en zie ook link; artikel 7 lid f onder 2).
De rente van de Internet Spaarrekening wordt jaarlijks bijgeschreven (link; artikel 7 lid e).
De enige rekening die maandelijks uitkeert is dus de Internet Deposito.
Sorry voor al die artikelen, maar je bent een rechtenstudent of je bent het niet
[ Voor 5% gewijzigd door LuPo op 27-05-2009 10:40 ]
Waarschijnlijk heb jij een ATB Internet Deposito. Dit komt namelijk van de site van ATB:Exocet schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 08:34:
Ik heb een ATB deposito (9 maanden) en ik krijg gewoon netjes elke maand een bedrag op mijn ATB internetspaarrekening bijgeschreven.
"U kunt uw ATB Internet Deposito gemakkelijk online afsluiten. Als u nog niet via internet bankiert, vraag dan eerst hier uw ATB Internet Spaarrekening aan via het formulier. Uw ATB Internet Depositorekening wordt gekoppeld aan uw ATB Internet Spaarrekening."
Je kunt dus niet een ATB Deposito hebben die gekoppeld is aan je ATB Internet Spaarrekening. Het is het één of het ander. Dus of een ATB Spaarrekening met ATB Deposito, of een ATB Internet Spaarrekening met ATB Internet Deposito.
[ Voor 14% gewijzigd door LuPo op 27-05-2009 10:39 ]
heeft iemand hier ervaring met 'ideaalsparen' van ASN?
Ze bieden:
- 4,25% rente
- maandelijkse vaste storting (extra storten mag niet, afboeken mag wel)
- eenmalige inleg (tot max. 10.000 euro) toegestaan
Klinkt aantrekkelijk, nu Moneyou haar rente onlangs heeft verlaagd tot 4,00% (zit ik bij).
Ben alleen benieuwd of het zin heeft om bij de ASN een rekening te openen (met mijn saldo maakt die kwart procent niet zoveel uit) en daarbij kunnen wat ervaringen van andere gebruikers natuurlijk nooit kwaad.
Het hele duurzame aspect is leuk meegenomen, maar voor mij geen argument om ergens wel/niet mijn spaargeld te dumpen.
Daarnaast had de DSB nog een interessante mogelijkheid: 4,60%, maar over opname betaal je wel 1% (van het opgenomen bedrag) en ze werken met TAN-codes. Iemand met deze DSB-rekening ervaringen?
Ze bieden:
- 4,25% rente
Klinkt aantrekkelijk, nu Moneyou haar rente onlangs heeft verlaagd tot 4,00% (zit ik bij).
Ben alleen benieuwd of het zin heeft om bij de ASN een rekening te openen (met mijn saldo maakt die kwart procent niet zoveel uit) en daarbij kunnen wat ervaringen van andere gebruikers natuurlijk nooit kwaad.
Het hele duurzame aspect is leuk meegenomen, maar voor mij geen argument om ergens wel/niet mijn spaargeld te dumpen.
Daarnaast had de DSB nog een interessante mogelijkheid: 4,60%, maar over opname betaal je wel 1% (van het opgenomen bedrag) en ze werken met TAN-codes. Iemand met deze DSB-rekening ervaringen?
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan
Ikzelf ben zeer tevreden. Je krijgt elke 3 maanden een afschrift (wat papier scheelt) en de rente is tot nu toe altijd goed (niet het hoogste, maar wel goed). Het internetbankieren is niet spectaculair maar werkt wel...Goverman schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 10:53:
Ze bieden:
- 4,25% rente
Dat je elke maand moet storten zie ik als stimulans en je kan het altijd weer overschijven kostenloos...
Die 1% opnamekosten heb je er niet snel uit:
10.000 euro --> 4.6% = na 1 jaar 10460 euro daar hou je dan 10356 aan over
10.000 euro --> 4.25% = na 1 jaar 10425 euro en daar hou je 10425 aan over....
[ Voor 5% gewijzigd door Jaspertje op 27-05-2009 13:59 . Reden: oeps.... excel, sommetjes en delen... altijd lastig :) ]
Verwijderd
Naar wat voor ervaringen met ASN ben je op zoek? Ik heb zelf die rekening. Eerst had ik dezelfde soort rekening bij SNS (MaxiSparen), maar ik ben overgestapt naar ASN omdat je daar een pinpas bij je spaarrekening kunt krijgen. Erg handig voor noodgevallen. (Mocht je weinig zelfdiscipline hebben dan kun je ook kiezen om geen pas te nemen, of zelfs geen internetbankieren.)Goverman schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 10:53:
Ze bieden:
- 4,25% rente
En 1% van 10.460 euro is dus volgens jou 1046 euro?Jaspertje schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 11:19:
[...]
Ikzelf ben zeer tevreden. Je krijgt elke 3 maanden een afschrift (wat papier scheelt) en de rente is tot nu toe altijd goed (niet het hoogste, maar wel goed). Het internetbankieren is niet spectaculair maar werkt wel...
Dat je elke maand moet storten zie ik als stimulans en je kan het altijd weer overschijven kostenloos...
Die 1% opnamekosten heb je er niet snel uit:
10.000 euro --> 4.6% = na 1 jaar 10460 euro daar hou je dan 9414 aan over
10.000 euro --> 4.25% = na 1 jaar 10425 euro en daar hou je 10425 aan over....
17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)
Blijkbaar een rekenfoutje. Toch is de tweede optie gunstiger
.
- overzichtelijkheid/gemak van internetbankierenNaar wat voor ervaringen met ASN ben je op zoek?
- snelheid van overboekingen van en naar de rekening
- procedure bij rekening openen (hoe ingewikkeld etc.)
Dat soort zaken. De service geloof ik allemaal wel... (telefonische helpdesk etc.)
Verwijderd
Veel bijzonders is het internetbankieren niet, maar ingewikkeld ook niet. Laat ik het zo stellen: ik denk dat mijn moeder (die niet kan emailen) er zonder uitleg wel uit zou komen. Login is alleen met username/password, niet megaveilig maar voor een spaarrekening voldoet het wel. Je kunt online je adresgegevens en het incassobedrag aanpassen.Goverman schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 13:27:
[...]
- overzichtelijkheid/gemak van internetbankieren
Overboeken naar de rekening gaat met automatische incasso, en het duurt een dag voordat het geld erop staat. Geld ván de rekening halen duurt ook een dag volgens mij, maar meestal pin ik en dan heb ik het geld direct. (Je kun alleen exact 250 euro contant pinnen, of in de winkel een bedrag vanáf 250 euro. Dat geeft wel een drempel, je zult dus niet even tanken van je spaargeld.)- snelheid van overboekingen van en naar de rekening
Ingewikkeld? Gewoon online het aanvraagformulier invullen. Je krijgt dan een brief thuis die je ondertekend + kopie id-bewijs moet terugsturen. Net zo makkelijk als bijvoorbeeld een telefoonabo afsluiten dus.- procedure bij rekening openen (hoe ingewikkeld etc.)
Service maar 1x mee te maken gehad (met verhuizen). Ik werd gewoon netjes geholpen, zoals het hoort.Dat soort zaken. De service geloof ik allemaal wel... (telefonische helpdesk etc.)
Verder krijg je eens in de 3 maanden het blad van ASN bank thuisgestuurd (je kunt je daar voor afmelden, maar ik vind het wel een leuk blad).
Omdat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden, hier even wat screenshots van het internetbankieren (overzicht, transacties en een overboeking):

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2009 14:11 ]
Zodra je er geld op stort ben je dus eigenlijk al 1% kwijt. Oftewel, het eerste jaar heb je 3,6% rente, daarna pas 4,6%.Goverman schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 10:53:
Dat is dus de grote vraag. Krijg je per maand 3% / 12 = 0,25% of 1,03 ^ 1/12 - 1 = 0,2466%? Het tweede geval is de 'normale' berekening waarbij je effectief op 3% uitkomt.LuPo schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 20:44:
Variant twee: Stel je heb wederom 10.000 euro dat je een jaar op een deposito zet tegen 3% rente. Deze bank zegt erbij dat ze de rente maandelijks uitkeren. Je krijgt dus grofweg 300/12= 25 euro per maand uitgekeerd.
Wij hebben al een tijdje de ideaalspaarrekening. Is een eenvoudig product, we hebben direct bijgestort zodat het goed rendeert. Voor ons was het duurzame overigens wel een argument, de druppel om voor asn te kiezen zeg maar.Goverman schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 10:53:
Ze bieden:
- 4,25% rente
Inloggen met user/pass is niet onveiliger dan bij alle andere spaarproducten, want je kan immers alleen overboekingen doen naar de vaste tegenrekening. De incasso mag max 500 euro zijn, dus imho is user/pass voldoende.
Ik kan me echter niet voorstellen dat er een aantal banken op een hoger percentage blijven staan, als de rest wel aan het dalen is. Dus uiteindelijk zal ook ASN denk ik wel mee dalen.
Ik hoop er echter een beetje op dat een rekening met beperkende voorwaarden minder aan rentedalingen onderhevig is.
---------------
@ Spacknarf: precies de info die ik zocht (van gebruikers). Thanks!!
@ Olaf van der Spek: het gaat bij DSB om het opgenomen bedrag. Ofwel: plemp je er 10.000 op dan krijg je 460 euro rente. Haal je er lopende het jaar 1000 euro vanaf dan betaal je over die 1000 euro 1% opnamekosten. Haal je je hele saldo ineens weg dan klopt het wel ja... Hmz, toch niet zo aantrekkelijk dus.
@ Olaf van der Spek: het gaat bij DSB om het opgenomen bedrag. Ofwel: plemp je er 10.000 op dan krijg je 460 euro rente. Haal je er lopende het jaar 1000 euro vanaf dan betaal je over die 1000 euro 1% opnamekosten. Haal je je hele saldo ineens weg dan klopt het wel ja... Hmz, toch niet zo aantrekkelijk dus.
Ik heb deze vraag even naar ATB toegezonden. Zelf denk ik dat het eerste juist is. Aangezien ze onder de rentetarieven van de Internet Deposito zetten: "Rentevergoeding vindt maandelijks plaats en wordt bijgeschreven op de ATB Internet Spaarrekening. Hierdoor kan de effectieve rente hoger uitvallen."Olaf van der Spek schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 14:42:
[...]
Dat is dus de grote vraag. Krijg je per maand 3% / 12 = 0,25% of 1,03 ^ 1/12 - 1 = 0,2466%? Het tweede geval is de 'normale' berekening waarbij je effectief op 3% uitkomt.
Dan lijkt het me niet logisch dat dan de tweede berekening van jou waar is. Want in dat geval kun je nooit een hogere effectieve rente behalen dan de rente die zij daar opgeven (immers moet je het dan continu op je Internet Spaarrekening laten staan om maar de effectieve rente van 3% te halen, laat staan dat je dan hoger uit kunt komen).
[ Voor 9% gewijzigd door LuPo op 27-05-2009 22:14 ]
Als de rente op je spaarrekening hoger is dan die op je depositorekening haal je wel een hogere effectieve rente.LuPo schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 22:10:
[...]
Ik heb deze vraag even naar ATB toegezonden. Zelf denk ik dat het eerste juist is. Aangezien ze onder de rentetarieven van de Internet Deposito zetten: "Rentevergoeding vindt maandelijks plaats en wordt bijgeschreven op de ATB Internet Spaarrekening. Hierdoor kan de effectieve rente hoger uitvallen."
Dan lijkt het me niet logisch dat dan de tweede berekening van jou waar is. Want in dat geval kun je nooit een hogere effectieve rente behalen dan de rente die zij daar opgeven (immers moet je het dan continu op je Internet Spaarrekening laten staan om maar de effectieve rente van 3% te halen, laat staan dat je dan hoger uit kunt komen).
Waarom? Omdat het kan!!
Een bepaalde rente per maand uitgekeerd is per definitie een hogere effectieve rente dan als je dezelfde nominale rente per jaar zou krijgen.LuPo schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 22:10:
[...]
Ik heb deze vraag even naar ATB toegezonden. Zelf denk ik dat het eerste juist is. Aangezien ze onder de rentetarieven van de Internet Deposito zetten: "Rentevergoeding vindt maandelijks plaats en wordt bijgeschreven op de ATB Internet Spaarrekening. Hierdoor kan de effectieve rente hoger uitvallen."
Bijvoorbeeld: een nominale rente van 3.6% met maandelijkse uitkering betekent 3.6/12=0.3% per maand. Effectief per jaar is dat (1.003^12)-1 = 3.66%.
Om het verschil tussen de effectieve en nominale rente te gelde te maken, zou je je geld moeten herinvesteren in een deposito/rekening met dezelfde rente als het deposito wat de rente uitkeert. Stop je het in een rekening met lagere rentevergoeding, dan raak je een deel van het verschil effectief-nominaal kwijt. Maar zolang de rente op je spaarrekening boven 0 is, ontvang je altijd meer dan de nominale rente.
Net antwoord gekregen van ATB.
Zojuist van MoneYou een e-mail dat ze komen met de Bufferweken. Als je mee doet kun je 1000,- euro extra verdienen op je spaarrekening.
Met "rentepercentage" bedoelen ze dus de rente die ze op de site vermelden, lijkt me. Het mailtje is niet bijster verhelderend, tevens is het dikgedrukte door mij toegevoegd. Anders begint daar de discussie weer over.Geachte heer *knip*,
Wij berekenen de maandelijkse renteuitkering als volgt:
inleg x rentepercentage / 365 dagen x aantal dagen van de maand (28/30/31/)
Indien u de bijgeschreven rente laat staan op uw ATB Internet Spaarrekening, ontvang u hier aan het einde van het jaar ( op 31 december) nog eens de rente over die bij deze rekening hoort, waardoor de effectieve rente inderdaad hoger uitvalt.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
*knip*
Amsterdam Trade Bank N.V.
Zojuist van MoneYou een e-mail dat ze komen met de Bufferweken. Als je mee doet kun je 1000,- euro extra verdienen op je spaarrekening.
[ Voor 8% gewijzigd door LuPo op 28-05-2009 11:50 ]
Ongetwijfeld al eerder genoemd, maar toch nog even de vermelding dat de Rabo ook InternetLoyaalSparen heeft, met 3,6% rente. Wellicht interessant voor mensen die > €20.000 hebben (< €20.000 rente 2%).
Kan je ook gewoon tussentijdse overboekingen naar de rekening doen, die los staan van de maandelijkse automatische incasso?Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 14:07:
Overboeken naar de rekening gaat met automatische incasso, en het duurt een dag voordat het geld erop staat. Geld ván de rekening halen duurt ook een dag volgens mij, maar meestal pin ik en dan heb ik het geld direct. (Je kun alleen exact 250 euro contant pinnen, of in de winkel een bedrag vanáf 250 euro. Dat geeft wel een drempel, je zult dus niet even tanken van je spaargeld.)
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Nee. Volgens mij loopt er nog wel een actie dat je eenmalig een extra bedrag tot 10k mag inleggen.XanderDrake schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 12:22:
[...]
Kan je ook gewoon tussentijdse overboekingen naar de rekening doen, die los staan van de maandelijkse automatische incasso?
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Verwijderd
Dat is geen actie maar permanent (heb ik laatst een brief over gehad). Bij en/of rekeningen 20k.ucchan schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 12:24:
[...]
Nee. Volgens mij loopt er nog wel een actie dat je eenmalig een extra bedrag tot 10k mag inleggen.
Klopt, stond vandaag ook nog een pagina-grote advertentie van in de Spits.Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 13:17:
[...]
Dat is geen actie maar permanent (heb ik laatst een brief over gehad). Bij en/of rekeningen 20k.
Oeh, das een nadeel. Ik boek vaak aan het einde van de maand over wat ik niet nodig had qua geld, en dat kan nogal variëren. Die automatische incasso zal niet toereikend zijn, of juist teveel!ucchan schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 12:24:
Nee. Volgens mij loopt er nog wel een actie dat je eenmalig een extra bedrag tot 10k mag inleggen.
Jammer... rente uitstekend, pinpas handig, duurzaam investeren...
Ach ja.
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Verwijderd
Dan doe je het toch andersom: boek aan het begin van de maand een bedrag over en als je aan het eind van de maand wat te kort komt dan stort je het gewoon terug. Tenminste zo doe ik dat, het stimuleert me om zuinig met mijn geld om te gaan.XanderDrake schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 15:17:
[...]
Oeh, das een nadeel. Ik boek vaak aan het einde van de maand over wat ik niet nodig had qua geld, en dat kan nogal variëren. Die automatische incasso zal niet toereikend zijn, of juist teveel!
Jammer... rente uitstekend, pinpas handig, duurzaam investeren...
Ach ja.
Idd, net mijn vakantiegeld en salaris naar mijn spaarrekening overgemaakt en per week maak ik een inschatting wat ik nodig heb en stort dat weer terug.
Meeste geld staat bij Moneyou en €1000 staat bij de ING op een Top-spaarrekening indien ik plotseling de economie moet stimuleren
en direct geld nodig heb,
Meeste geld staat bij Moneyou en €1000 staat bij de ING op een Top-spaarrekening indien ik plotseling de economie moet stimuleren
Waarom? Omdat het kan!!
Alleen over geld dat je nooit opneemt betaal je geen 1%.Goverman schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 21:45:
Maar wat doet je geld daar dan? Je zal het toch een keer moeten gebruiken? Dan hakt 1% er hard in en het zal dus ook enkele jaren duren voordat je voordeel gaat ondervinden van die rekening. Ik zou het niet doen.Olaf van der Spek schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 16:52:
[...]
Alleen over geld dat je nooit opneemt betaal je geen 1%.
Daarom zei ik al, van al het geld dat je stort ben je in feite direct 1% kwijt.Brons schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 17:35:
[...]
Maar wat doet je geld daar dan? Je zal het toch een keer moeten gebruiken? Dan hakt 1% er hard in en het zal dus ook enkele jaren duren voordat je voordeel gaat ondervinden van die rekening. Ik zou het niet doen.
Dit is net zoiets als afsluitkosten in plaats van aansluitkosten, het verkoopt net iets beter.
[ Voor 10% gewijzigd door Olaf van der Spek op 28-05-2009 17:46 ]
Voor de MoneYou mensen onder ons. Als je naar de site gaat, maak je kans op 1000 euro extra geld. Geldt voor bestaande rekeninghouders als voor nieuwe klanten. Klik hier.
En de discussie van ATB met de deposito, de hogere effectieve rente en het maandelijks storten is volgens mij ook redelijk op z'n einde. Het is bewezen dat je meer rente krijgt, ik snap daarom al die vragen niet zo precies. Ik ga in ieder geval niet nog meer rekensommetjes maken.
En de discussie van ATB met de deposito, de hogere effectieve rente en het maandelijks storten is volgens mij ook redelijk op z'n einde. Het is bewezen dat je meer rente krijgt, ik snap daarom al die vragen niet zo precies. Ik ga in ieder geval niet nog meer rekensommetjes maken.
Die hadden wij ook, maar nu dus toch maar SNS plussparen. 4,25 bij meer dan 10k.robhof schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 11:53:
Ongetwijfeld al eerder genoemd, maar toch nog even de vermelding dat de Rabo ook InternetLoyaalSparen heeft, met 3,6% rente. Wellicht interessant voor mensen die > €20.000 hebben (< €20.000 rente 2%).
Vergeet niet dat de rente in feite maar 3,1% is, en over het laagste bedrag in een kalenderkwartaal 0,5% bonus. Die bonusregeling kent SNS niet.
---------------
Even antwoord op mn eigen vraag: 29 mei had ik 't op mn rekening staan, dus snelle service!Hoe lang duurde het voordat je het geld op je rekening had? (Ik heb namelijk precies hetzelfde als jij gedaan: opzeggen ATB, openen Moneyou)
Zou je ook kunnen doen, maar dat neemt niet weg dat het geld wat ik per maand uitgeef, varieert.Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 15:40:
Dan doe je het toch andersom: boek aan het begin van de maand een bedrag over en als je aan het eind van de maand wat te kort komt dan stort je het gewoon terug. Tenminste zo doe ik dat, het stimuleert me om zuinig met mijn geld om te gaan.
OK als ik te weinig uitgeef en nog geld over heb, is het niet zon punt. Ik zit meer met het moment dat ik echt geen geld heb en vervolgens in het rood moet gaan vanwege een of andere automatische incasso die me blut heeft gemaakt
Verwijderd
Ook dat heb ik opgelost. Bij de Rabo heb ik ingesteld dat ik een SMS krijg zodra mijn saldo onder een bepaald bedrag komt. Dan kan ik dan zorgen dat de rekening aangevuld wordt. En bij mij zijn alle automatische incasso's op een vaste dag in de maand, meestal binnen een week nadat het salaris gestort isXanderDrake schreef op maandag 01 juni 2009 @ 09:20:
[...]
Zou je ook kunnen doen, maar dat neemt niet weg dat het geld wat ik per maand uitgeef, varieert.
OK als ik te weinig uitgeef en nog geld over heb, is het niet zon punt. Ik zit meer met het moment dat ik echt geen geld heb en vervolgens in het rood moet gaan vanwege een of andere automatische incasso die me blut heeft gemaakt
Kweet niet of je dat kan doen bij ASN, maar ik twijfel er erg aanVerwijderd schreef op maandag 01 juni 2009 @ 12:26:
Ook dat heb ik opgelost. Bij de Rabo heb ik ingesteld dat ik een SMS krijg zodra mijn saldo onder een bepaald bedrag komt. Dan kan ik dan zorgen dat de rekening aangevuld wordt. En bij mij zijn alle automatische incasso's op een vaste dag in de maand, meestal binnen een week nadat het salaris gestort is(Of dat bij jou ook zo is weet ik natuurlijk niet.)
nee, goed dat je het meldt, want rabo doet nooit meldingen in het openbaar.Verwijderd schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 00:15:
Iemand al gezien dat de Rabobank nu op 1,9% + 0,6% zit? Alweer 0,2% gezakt dus.
Bij de ASN is het ook weer gezakt met 0,25%.
Hmmm, heb wel veel rente wijizigen gehad sids in de rekening opende bijna een jaar geleden.
Hmmm, heb wel veel rente wijizigen gehad sids in de rekening opende bijna een jaar geleden.
Whatever.
Het wordt tijd om alles naar Moneyou te zetten...

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)
psies... ik overwoog nog om naar ASN te gaan (zit nu bij Moneyou), maar nu die (ook) op 4,00% zitten maakt dat ook niet meer uit...
Ze beleggen/investeren wel duurzaam hè, dus misschien speelt dat nog een rol.
Sowieso schrijf je zo!
Je bedoelt 3,4%. (2,9+0,5) (Loyaalspaarrekening)Verwijderd schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 00:15:
Iemand al gezien dat de Rabobank nu op 1,9% + 0,6% zit? Alweer 0,2% gezakt dus.
Maw, handig om ook het spaarproduct te vermelden.
---------------
Vraagje over moneyou: heb vijf dagen geleden een flink (in verhouding tot mijn vermogen) bedrag overgeboekt vanaf mijn rabo rekening. Een dag daarvoor, zes dagen terug mijn allereerste activatie overboeking. Die werd door moneyou met twee dagen verwerkt. Hoe snel verwerken ze doorgaans overboekingen? Ik weet dat het weekend er tussen zit, waardoor de banken niks uitvoeren aan transacties, ze parkeren en er zelf rente van plukken alvorens het daadwerkelijk door te sluizen... Maar ben gewoon benieuwd, heb geen zin in de situatie waarin een aanzienlijk deel van mijn spaargeld bivakeert in het binaire/cyber luchtledige.
Tis bij mijn rabo rekening afgeboekt per 1 juni als datum (terwijl ik de transactie uitvoerde op 29 mei) Is dat nu net het fenomeen waar de banken garen bij spinnen? (boekingsdatum paar dagen vooruit de dag waarop de transactie behandeld is zetten)
Tis bij mijn rabo rekening afgeboekt per 1 juni als datum (terwijl ik de transactie uitvoerde op 29 mei) Is dat nu net het fenomeen waar de banken garen bij spinnen? (boekingsdatum paar dagen vooruit de dag waarop de transactie behandeld is zetten)
Verwijderd
Het is niet alleen weekend maar ook Pinksteren. Ik zou me pas zorgen maken als het er vandaag of morgen nog niet opstaat.
Volgens mij was er 2e pinksterdag inderdaad geen bankverkeer (bankholiday geloof ik)
Dit topic is gesloten.