Lage spaarrente, alternatieven? Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 40 Laatste
Acties:
  • 307.088 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En dat terwijl een daadwerkelijk rendement van 4% zonder te beleggen moeilijk is. Nu is het even wat hoger geweest maar veelal zit je hooguit tegen 2%-3% op een normale spaarrekening. Dus je wordt belast op rendement dat je helemaal niet hebt behaald. Dus wil de overheid nou dat je maar risicovol belegt of zijn gewoon niet gediend van mensen die braaf sparen zodat ze niet hoeven terug te vallen op sociale vangnetten? En is dat niet heel krom? (ik zal het vast invullen: ja het is heel krom).

In de praktijk als je gewoon spaart is het iets van 50% of meer belasting.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2009 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Verwijderd schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 13:22:
....
Dus wil de overheid nou dat je maar risicovol belegt of zijn gewoon niet gediend van mensen die braaf sparen zodat ze niet hoeven terug te vallen op sociale vangnetten? En is dat niet heel krom? (ik zal het vast invullen: ja het is heel krom).
...
Spaarzame consument draait economie de nek om
,,De consumptie is de grootste tegenvaller van het eerste kwartaal. Huishoudens houden duidelijk de hand op de knip'', verklaarde CBS-econoom Michiel Vergeer. ,,Ze hebben het geld wel, de lonen stijgen dit jaar immers harder dan de inflatie. Maar het wordt allemaal op de spaarbank gezet.''
Dat is net de paradox: Voor een indivuduele consument is het verstandig om te sparen, terwijl het macro-economisch desastreus is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trouwens .. als je moet terugvallen op de bijstand (uiteindelijk) dan is je auto (boven een laag drempelbedrag) wél vermogen. Net als je huis. En die mag je eerst opeten.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2009 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
En dat terwijl een daadwerkelijk rendement van 4% zonder te beleggen moeilijk is. Nu is het even wat hoger geweest maar veelal zit je hooguit tegen 2%-3% op een normale spaarrekening. Dus je wordt belast op rendement dat je helemaal niet hebt behaald. Dus wil de overheid nou dat je maar risicovol belegt of zijn gewoon niet gediend van mensen die braaf sparen zodat ze niet hoeven terug te vallen op sociale vangnetten? En is dat niet heel krom? (ik zal het vast invullen: ja het is heel krom).

Het ironische is dat sinds de vermogensrendementsheffing is ingevoerd, de rentestanden over het algemeen laag zijn geweest. Daarvoor was de rente hoog, en werd dan ook de rente zelf belast met inkomstenbelasting. M.a.w.: de overheid heeft altijd een relatief groot deel ingepikt (what else is new).
Mistraller schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 01:27:
[...]

/me Ervaringsdeskundige Icesave meldt zich

Helemaal eens dat het veiliger is, maar 3 maanden een dik bedrag kwijt zijn is niet fijn. Bij Icesave bleek uiteindelijk ook dat het garantiestelsel van IceSave niet voldoende was.
Stel dat, in het hypothetische geval, in NL meerdere grote banken omvallen (zoals in IJsland gebeurde), dan is ook het NL garantiestelsel geen drol meer waard.
Dat het IJslandse stelsel waardeloos was, had je van te voren kunnen zien aankomen. Om die reden had ik er dan ook geen rekening. IJsland heeft nu alleen al aan Nederland een schuld van 5000+ euro per inwoner!
Als in Nederland meerdere banken omvallen maakt het niet meer uit op welke bank je geld stond...

[ Voor 29% gewijzigd door RemcoDelft op 16-05-2009 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

RemcoDelft schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 13:59:
Dat het IJslandse stelsel waardeloos was, had je van te voren kunnen zien aankomen. Om die reden had ik er dan ook geen rekening. IJsland heeft nu alleen al aan Nederland een schuld van 5000+ euro per inwoner!
Als in Nederland meerdere banken omvallen maakt het niet meer uit op welke bank je geld stond...
Mee eens... Dat had je van te voren kunnen wetenhoe dat garantiestelsel in elkaar zat en dat de ijslandse banken niet echt denderend waren was ook bekend.

De typische hollander wou dat natuurlijk niet weten en zag alleen de hoge rente, om hier dan wel te gaan klagen toen die bank plofte

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
RemcoDelft schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 13:59:
Is er dan echt geen mogelijkheid om de waarde van je bezittingen te beschermen in dit soort systeemcrash /meltdown scenario's ?

[ Voor 3% gewijzigd door Henk007 op 16-05-2009 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fysiek edelmetalen kopen en in een kluis bewaren. Baarkosten hoezee.
Het beste doe je goud. Daar zit geen BTW op.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2009 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-09 08:34
Henk007 schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 14:12:
[...]

Is er dan echt geen mogelijkheid om de waarde van je bezittingen te beschermen in dit soort systeemcrash /meltdown scenario's ?
of natuurlijk grond en vastgoed kopen, ok dit daalt ook in waarde maar dan heb je tenminste nog grond ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]

Nee, natuurlijk niet! Het hele begrip "waarde" is fictief; iets wat wij verzonnen hebben! Zolang iedereen meedoet gaat dat prima, zodra niemand iets meer wil hebben is het ook niets meer waard...

M.a.w.: je zou iets moeten hebben waar JIJZELF waarde aan hecht, dan maakt het niet uit wat een ander er voor over heeft. Meubels, of van mijn part blikken erwtensoep, zijn wat dat betreft waardevast zolang ze meegaan :)

[ Voor 19% gewijzigd door RemcoDelft op 16-05-2009 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 00:54
Slasher schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 14:05:
[...]

Mee eens... Dat had je van te voren kunnen wetenhoe dat garantiestelsel in elkaar zat en dat de ijslandse banken niet echt denderend waren was ook bekend.

De typische hollander wou dat natuurlijk niet weten en zag alleen de hoge rente, om hier dan wel te gaan klagen toen die bank plofte
Die typische hollander had gewoon gecontroleerd dat Landsbanki een AA rating had. Controleer voor de grap even de banken in NL?
Laat dit verder gewoon rusten, is al genoeg over gediscussieerd in andere topics, het blijkt altijd toch achteraf gepraat. Dit topic lijkt me al helemaal niet de juiste plek, zie topictitle ;)

In feite heeft Nederland ook een te grote banksector, als hier in Nederland alle systeembanken ineens in de problemen komen dan ben je ook in NL niet meer zo zeker van je spaargeld. Tuurlijk, het is hypothetisch, maar het is dan ook pas sinds 2008 dat men is gaan beseffen dat banken echt failliet kunnen.

Enige wat ik wilde aangeven is dat het gewoon bijzonder lastig is als je 3 maanden je geld kwijt bent als een bank omvalt.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Laatst online: 20-09 11:57

Brons

Fail!

Het is allemaal natuurlijk dubbel. Ik snap ook wel dat mensen het raar vinden dat de belastingsdienst je geld afpakt omdat je spaart en niet alles verbrast. Hetzelfde met sociale uitkeringen: eerst je eigen vermogen opeten voor je geld krijgt. Maar als je dat geld dus had uitgegeven aan 3 vakanties per jaar was er niks aan de hand geweest en kreeg je meteen geld in je hand.

Maar het heeft zo z'n redenen. De overheid moet ook zijn omzet halen om te blijven bestaan. Dat halen ze linksom of rechtsom bij je vandaan. Dan vind ik een belasting voor vermogende mensen niet eens zo raar. Immers: als je 30k cash hebt betaal je maar €120 per jaar. Terwijl je toch wel tussen de €600 - €1000 (hangt natuurlijk van rentestand af) aan rente krijgt. Dan vind ik de belasting wel meevallen. Zeker als je weet dat die €120 toch naar de overheid moet.

Ook is het gewoon slecht voor de economie dat Nederlanders zoveel spaargeld hebben. Dat geld moet, helaas, rollen om alles draaiende te houden. En dat doet het niet altijd. En dan vind ik een belasting die er voor kan zorgen dat vermogende mensen consumeren niet zo raar.

Overigens zie ik telkens minder mensen sparen. Toch ieder jaar even op wintersport, weekendjes Centerparcs en intercontinentale vakanties. En maar klagen dat ze het zwaar hebben. Ik ben jong maar heb ondertussen aardig wat centen op mijn spaarrekeningen staan. Ik zie dat leeftijdsgenoten niet zo snel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Je bent niet de eerste die deze vraag stelt.

Interessant reply 1 2 3
The ultimately power is to stop being materialistic. You can't be hurt by lack money/wealth if you don't care about it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElementriX
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
CEB Afbeeldingslocatie: http://cache.hyves-static.net/images/smilies/default/smiley_byebye.gif

Als gevolg van de recente renteverlaging door de Europese Centrale Bank, zijn wij genoodzaakt de rente op de dagelijks opvraagbare spaarrekening verder te verlagen. We bieden u als vaste klant wederom een rentevoordeel ten opzichte van nieuwe klanten.

Actuele rente Top-Interest rekening per 19 mei 2009
Met ingang van 19 mei 2009 zal de actuele rente op uw dagelijks opvraagbare Top-Interest rekening 2,85%* per jaar bedragen. Nieuwe klanten bieden wij 2,5% per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:23
ElementriX schreef op maandag 18 mei 2009 @ 17:36:
CEB [afbeelding]

Als gevolg van de recente renteverlaging door de Europese Centrale Bank, zijn wij genoodzaakt de rente op de dagelijks opvraagbare spaarrekening verder te verlagen. We bieden u als vaste klant wederom een rentevoordeel ten opzichte van nieuwe klanten.

Met ingang van 19 mei 2009 zal de actuele rente op uw dagelijks opvraagbare Top-Interest rekening 2,85%* per jaar bedragen. Nieuwe klanten bieden wij 2,5% per jaar.
Zullen ze dat morgen pas gaan verwerken op de website? ATB vermeld netjes 1 à 2 weken vantevoren middels een banner wat de nieuwe rentestand gaat worden.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 01:44
Brons schreef op zondag 17 mei 2009 @ 15:03:
Ook is het gewoon slecht voor de economie dat Nederlanders zoveel spaargeld hebben. Dat geld moet, helaas, rollen om alles draaiende te houden. En dat doet het niet altijd. En dan vind ik een belasting die er voor kan zorgen dat vermogende mensen consumeren niet zo raar.
Ik zie het probleem niet zo, zolang mensen het niet bewaren onder het matras. Als het op de bank gezet wordt dan zal de bank dat geld vervolgens weer in de economie brengen; ze moeten immers investeren om rendement te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ElementriX schreef op maandag 18 mei 2009 @ 17:36:
CEB [afbeelding]

CEB in de problemen? Je kan deze verlaging tot onder de 3% toch niet echt marktconform noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Hielko schreef op maandag 18 mei 2009 @ 18:39:
[...]

Ik zie het probleem niet zo, zolang mensen het niet bewaren onder het matras. Als het op de bank gezet wordt dan zal de bank dat geld vervolgens weer in de economie brengen; ze moeten immers investeren om rendement te kunnen maken.
Klopt, maar dat geld gaat niet op aan consumptie en dat is juist wat de economie drijft. Als iemand geld uitgeeft komt dat geld ook gewoon bij een bank terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:16

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2009 @ 18:53:
[...]
CEB in de problemen? Je kan deze verlaging tot onder de 3% toch niet echt marktconform noemen.
Ik kan er niets over vinden op internet. Is er ergens een bron van dit bericht?

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net per mail:

Afbeeldingslocatie: http://www.bshome.nl/ceb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer

Lolhozer

Juist, zonet maar de keuze gemaakt om mijn spaargeld op te vragen, het is nu 1,4% verschil met Moneyou. (Zolang het duurt natuurlijk, maarja.....)

[ Voor 17% gewijzigd door Lolhozer op 18-05-2009 19:37 ]

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Laatst online: 18-09 12:01
Ik voorspel dat MoneYou binnenkort ook weer gaat verlagen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

don't jinx it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hoe zit het eigenlijk met termijndeposito's als een bank failliet gaat? Krijg je dan de rente tot op dat moment nog wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

McVirusS schreef op maandag 18 mei 2009 @ 20:39:
Ik voorspel dat MoneYou binnenkort ook weer gaat verlagen :P.
Maar niet zo erg als de CEB denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2009 @ 20:51:
[...]

Maar niet zo erg als de CEB denk ik.
Uiteindelijk gaan alle rentes wel richting de 2,5 maar ik moet zeggen dat ik dit echt extreem vind van CE. Dit gaat ze toch massaal klanten kosten?? een verschil van een half % ok, maar dit...... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyna18
  • Laatst online: 24-08 11:46
Te belachelijke actie van CEB inderdaad. Terwijl ik juist naar hun was gestapt omdat ik zo ontevreden ben was over de spaarrente bij de ING. En nu ligt de ING maar liefst 1,25% hoger !!!! dan CEB.

Ik maak over 25 minuten mijn geld dus maar over naar MoneYou.

Een beetje meezakken met de markt had ik wel verwacht en geaccepteerd, maar dit is echt te bizar. Tijd om met je voeten te stemmen. (Mijn deposito van 6% laat ik natuurlijk wel bij CEB staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:06
Waarschijnlijk heeft CEB genoeg van die deposito's van 5-6% uitstaan en daarmee zijn financieringsbehoefte afgedekt. Ongeveer hetzelfde verhaal als AT bank verleden week, een overschot aan liquide middelen en dan ga je natuurlijk niet een % betalen dat dik boven marktrente ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
Sempy schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 07:59:
dan ga je natuurlijk niet een % betalen dat dik boven marktrente ligt.
Leuke stelling. In principe zitten we namelijk in een soort communistische heilstaat waarbij de ECB wel even de rente voor de 'markt' vaststelt. In de EU is het marktwerking voor en marktwerking na, maar de prijs van geld mag niet op de markt bepaald worden.

Vanuit het perspectief van de individuele banken is het gevoerde beleid prima te begrijpen echter :) Het voordeel van pure spaarbanken zoals CEB is dat ze nooit te ver kunnen zakken omdat ze dan een moeilijk binnengehaalde klant waarschijnlijk voor altijd kwijt zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Rukapul op 19-05-2009 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
Rukapul schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 08:57:
[...]

Vanuit het perspectief van de individuele banken is het gevoerde beleid prima te begrijpen echter :) Het voordeel van pure spaarbanken zoals CEB is dat ze nooit te ver kunnen zakken omdat ze dan een moeilijk binnengehaalde klant waarschijnlijk voor altijd kwijt zijn.
Het kenmerk van de CEB-klant is natuurlijk dat hij niet een al te trouwe klant is, dat zijn de mensen die al jaren tegen 2,5% bij een van de bekende banken sparen omdat hun ouders daar ook al zaten. CEB kan altijd besluiten om de rentes te verhogen mocht er behoefte zijn aan extra kapitaal, kleine banken kunnen het niet veroorloven om teveel ongebruikt in kas te hebben waar ze wel 4-5% rente over moeten vergoeden.

Verder richt CEB zich vooral op handelsfinanciering en met name ook de zeevaart, door je zo specifiek te richten ben je ook gevoeliger voor de recessie dan een reguliere bank die zijn geld gevarieerder gespreid heeft (consumptieve kredieten, hypotheken, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Er zijn ook klanten die wel een hoge(re) rente willen, maar niet continue willen wisselen van aanbieder en daarom bewust bij een bank sparen die geen rare politiek hanteert. Daarom zat ik eerst bij Argenta en nu bij Moneyou: niet de hoogste rente, maar wel over de hele levensduur een transparant product en geen fratsen met rentewijzigingen.

Met je analyse ben ik het overigens wel eens. Ergens hierboven heb ik ook al eens geopperd dat sommige van deze banken wellicht bezig zijn hun balansen te verkleinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Laatst online: 03:36

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Heb net ook maar een Moneyyou rekening geopend om mijn tegoed van CEB naartoe te verhuizen. Uiteraard zal ik de CEB rekening nog wel gewoon aanhouden, mocht men ooit weer een mooie rente bieden dan is het vrij simpel om weer in gebruik te nemen. Wel jammer dat alle rentes weer terug zakken, het was een stuk veiliger dan beleggen...

Hoe zit het met meerdere rekeningen bij Moneyyou? Zijn deze dan allen individueel tot 20.000 (of nog even 100.000) gedekt of is dat voor alle rekeningen samen?

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

Brons schreef op zondag 17 mei 2009 @ 15:03:
[...]

Het is allemaal natuurlijk dubbel. Ik snap ook wel dat mensen het raar vinden dat de belastingsdienst je geld afpakt omdat je spaart en niet alles verbrast. Hetzelfde met sociale uitkeringen: eerst je eigen vermogen opeten voor je geld krijgt. Maar als je dat geld dus had uitgegeven aan 3 vakanties per jaar was er niks aan de hand geweest en kreeg je meteen geld in je hand.

Maar het heeft zo z'n redenen. De overheid moet ook zijn omzet halen om te blijven bestaan. Dat halen ze linksom of rechtsom bij je vandaan. Dan vind ik een belasting voor vermogende mensen niet eens zo raar. Immers: als je 30k cash hebt betaal je maar €120 per jaar. Terwijl je toch wel tussen de €600 - €1000 (hangt natuurlijk van rentestand af) aan rente krijgt. Dan vind ik de belasting wel meevallen. Zeker als je weet dat die €120 toch naar de overheid moet.

Ik los dat tegenwoordig anders op: spaargeld boven de vrijstelling wordt gebruikt om de hypotheek af te lossen. Het renteverschil tussen (hypotheekrente - HRA) en (spaarrente - belastingheffing) is positief: aflossen levert geld op. Dit is nog slechter voor de economie dan veel sparen, maar daar zit ik niet mee.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarvoor moet je wel een koophuis hebben. Als huurder kun je daar niet veel mee.

Sowieso krijg je geen huursubsidie als je boven de vrijstellingsdrempel zit met je saldo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Ja dat is waar. Alleen denken ook veel mensen met een koophuis niet aan deze mogelijkheid, omdat men zich blijft blind staren op de HRA. Terwijl aflossen bij de huidige rentes van hypotheken in vergelijking met de spaarrentes best aantrekkelijk kan zijn voor het deel van het spaargeld dat niet is vrijgesteld.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
sh4d0wman schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 09:57:
Hoe zit het met meerdere rekeningen bij Moneyyou? Zijn deze dan allen individueel tot 20.000 (of nog even 100.000) gedekt of is dat voor alle rekeningen samen?
Voor het garantiestelsel maakt het niet uit of het geld op 1 of 100 rekeningen staat, wel maakt het uit hoeveel rekeninghouders er zijn. Dus als je een partner hebt er altijd een en/of van maken ook al lijkt een hoop administratief geneuzel voor een spaarrekening.
EXX schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 10:12:
[...]
Ik los dat tegenwoordig anders op: spaargeld boven de vrijstelling wordt gebruikt om de hypotheek af te lossen. Het renteverschil tussen (hypotheekrente - HRA) en (spaarrente - belastingheffing) is positief: aflossen levert geld op. Dit is nog slechter voor de economie dan veel sparen, maar daar zit ik niet mee.
Los je dan daadwerkelijk af of doe je een extra storting in een spaarhypotheek. Dat laatste begint voor mij ook aardig aantrekkelijk te worden. Het enige wat me nog afschrikt is het nodige werk dat er aan vast lijkt te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Sempy schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 10:47:
[...]
Los je dan daadwerkelijk af of doe je een extra storting in een spaarhypotheek. Dat laatste begint voor mij ook aardig aantrekkelijk te worden. Het enige wat me nog afschrikt is het nodige werk dat er aan vast lijkt te zitten.
Ik heb nog een "ouderwetse" annuïteitenhypotheek. Gewoon een som geld dokken en dat gaat van de uitstaande schuld af. Je kunt dan 2 dingen doen: de looptijd laten verkorten of de maandlast laten veminderen: ik heb voor het laatste gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Rukapul schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 08:57:
Leuke stelling. In principe zitten we namelijk in een soort communistische heilstaat waarbij de ECB wel even de rente voor de 'markt' vaststelt. In de EU is het marktwerking voor en marktwerking na, maar de prijs van geld mag niet op de markt bepaald worden.
:?. Banken kunnen niet onbeperkt lenen bij de ECB dus ze hebben het spaargeld gewoon nodig, en blijkbaar hebben ze ondertussen genoeg. Ook kunnen wij nog blij zijn met de ECB, de FED heeft immers de rente tussen de 0 en 0,25% vastgesteld, tegen de 1% van de ECB. De meest bekende Amerikaanse online spaarbank, ING Direct, geeft zelfs minder dan 1% rente.
EXX schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 11:11:
[...]
Ik heb nog een "ouderwetse" annuïteitenhypotheek. Gewoon een som geld dokken en dat gaat van de uitstaande schuld af. Je kunt dan 2 dingen doen: de looptijd laten verkorten of de maandlast laten veminderen: ik heb voor het laatste gekozen.
Hypotheek aflossen is altijd een goed idee. Echter je moet wel in de gaten houden dat je dat geld niet opnieuw kan lenen, inclusief HRA.

[ Voor 25% gewijzigd door Brons op 19-05-2009 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Dat klopt, daar werd ik door de bank ook al op gewezen. Toch was het voordeliger om af te lossen, tenminste met dat deel van je spaargeld dat niet is vrijgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
sh4d0wman schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 09:57:
[...]
Het gegarandeerde bedrag van het depositogarantiestelsel geldt per rekeninghouder, niet per rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Per rekeninghouder per bank om het even compleet te maken :).

@onder, imo impliceert 'per rekeninghouder' dat er meer garantie is bij een en/of rekening ;)

[ Voor 47% gewijzigd door Brons op 19-05-2009 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:23
Brons schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 14:30:
Per rekeninghouder per bank om het even compleet te maken :).
En - om het super compleet te maken - bij een en/of-rekening twee keer de garantiestelling (dus op dit moment € 200k) per rekeninghouder per bank. :+

[ Voor 3% gewijzigd door LuPo op 19-05-2009 14:33 ]

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Laatst online: 18-09 12:01
Krijg net een mail van de Rabobank "Wat doet u met uw vakantiegeld?"
Zet uw vakantiegeld vóór 8 juni op uw spaarrekening. Dan bent u niet alleen zeker van een realistische rente, maar misschien gaat u met familie en vrienden als vip naar de Efteling.
Grappig dat ze hun rente op die manier aanprijzen. Toch een soort spelen op onderbuikgevoelens van mensen. Ze zeggen niet goede rente maar realistische rente. Daar mee proberen ze aan te geven dat zij betrouwbaar zijn en dat je bij een andere bank dat nog maar moet afvragen.

Grappig ;). Maar voor mij (helaas voor hun) niet overtuigend ;). "Realistische rente", whehehe, goed gevonden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer

Lolhozer

Duurt lang zeg, het wachten op al je spaargeld wat je net gisteravond heb teruggestort naar je bankrekening vanaf CEB :( :)

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:11
LuPo schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 14:32:
[...]

En - om het super compleet te maken - bij een en/of-rekening twee keer de garantiestelling (dus op dit moment € 200k) per rekeninghouder per bank. :+
2x de garantiestelling per rekeninghouder ? Nee, dat nou ook weer niet :)

Het is bij een en/of rekening nog steeds 1x de garantiestelling per rekeninghouder (maar aangezien er dan 2 rekeninghouders zijn heb je tezamen een vrijstelling van 200k).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
ook NIBC omlaag :

Op woensdag 20 mei past NIBC Direct de rente aan op de Internetspaarrekening (vrij opneembaar) naar 4%.

De depositotarieven worden per 27 mei gewijzigd. Tot en met 26 mei kunt u dus nog een NIBC Direct Termijndeposito tegen het huidige tarief afsluiten.

Bekijk hier de huidige en nieuwe rentetarieven of log direct in voor het afsluiten van een termijndeposito.
--

nu alleen Moneyou nog..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
sverzijl schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 17:18:
ook NIBC omlaag :

Op woensdag 20 mei past NIBC Direct de rente aan op de Internetspaarrekening (vrij opneembaar) naar 4%.

De depositotarieven worden per 27 mei gewijzigd. Tot en met 26 mei kunt u dus nog een NIBC Direct Termijndeposito tegen het huidige tarief afsluiten.

Bekijk hier de huidige en nieuwe rentetarieven of log direct in voor het afsluiten van een termijndeposito.
--

nu alleen Moneyou nog..
Ik denk zelf dat moneyyou naar 3,75% ofzo gaat. Maar het verschil tussen NIBC en CE blijft erg groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 15:04
dyna18 schreef op maandag 18 mei 2009 @ 23:38:
Te belachelijke actie van CEB inderdaad. Terwijl ik juist naar hun was gestapt omdat ik zo ontevreden ben was over de spaarrente bij de ING. En nu ligt de ING maar liefst 1,25% hoger !!!! dan CEB.

Ik maak over 25 minuten mijn geld dus maar over naar MoneYou.

Een beetje meezakken met de markt had ik wel verwacht en geaccepteerd, maar dit is echt te bizar. Tijd om met je voeten te stemmen. (Mijn deposito van 6% laat ik natuurlijk wel bij CEB staan).
Idd, jammer dat CEB nu op Rabotarieven aanbeland is. Ik heb ook direct een rekening bij MoneYou aangevraagd. Zodra die werkt, boek ik meteen minimaal 50% over.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:53
Als iedereen lekker hun geld naar MoneYou boekt, dan heeft die spaarbank binnenkort ook teveel geld en gaan die net als CEB ook de rente radicaal naar beneden gooien. Hopelijk houdt MoneYou voorlopig stand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
EXX schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 10:21:
Ja dat is waar. Alleen denken ook veel mensen met een koophuis niet aan deze mogelijkheid, omdat men zich blijft blind staren op de HRA. Terwijl aflossen bij de huidige rentes van hypotheken in vergelijking met de spaarrentes best aantrekkelijk kan zijn voor het deel van het spaargeld dat niet is vrijgesteld.
Eehhrrr dan moet je toch wel een bizar lage rente op je spaargeld krijgen.
Reken het maar eens goed na, op dit moment ben je nog steeds beter af als je gewoon spaarrente vangt, al dan niet boven de vermogensgrens.

Aflossen in een spaarhypotheek is lastig omdat er een maximum bedrag gestort kan worden. Je kan niet zomaar 20k in je spaarhypotheek duwen.

wij hebben 50% op 3,7% aflossingsvrij staan (loopt dit jaar af overigens) en 50% in een 4,5% spaarhypotheek, die loopt nog 6 jaar.
Het grootste deel van ons geld staat met 4% of hoger op een spaarrekening. (een deel zelfs op 5,5% voor 3 jaar :))

Aangezien we nog wel een keertje zullen verhuizen naar een groter huis, vermoed ik, ga ik niet mijn HRA verspelen aan de huidige situatie, want de crisis is tijdelijk, en mijn recht op HRA loopt nog ruim 25 jaar....(zolang ie blijft bestaan.)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
Mistraller schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 22:50:
[...]
Aflossen in een spaarhypotheek is lastig omdat er een maximum bedrag gestort kan worden. Je kan niet zomaar 20k in je spaarhypotheek duwen.
Eisen zijn dat het jaar (gerekend vanaf startdatum hypo) met de hoogste inleg niet meer dan 10x het jaar met de laagste inleg is. Dit moet je dus even door je hypotheekverstrekker laten voorrekenen. Bij een gemiddelde hypotheek zal dit al snel richting de 10k lopen en mocht je meer willen storten dan kan je natuurlijk ook nu alvast een bedrag starten en zodra er een nieuw jaar is begonnen nogmaals.

Verder kan je de storting laten terugkomen in een lagere maandpremie ipv een kortere hypotheekduur. In dat geval blijft de maandelijkse rentelast (en dus HRA) ongewijzigd.

[ Voor 11% gewijzigd door Sempy op 20-05-2009 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Mistraller schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 22:50:
[...]

Eehhrrr dan moet je toch wel een bizar lage rente op je spaargeld krijgen.
Reken het maar eens goed na, op dit moment ben je nog steeds beter af als je gewoon spaarrente vangt, al dan niet boven de vermogensgrens.

In mijn geval: hypotheekrente = 5.6%, spaarrente = 3.75% , effectief (na belasting) 2,5%. Zelfs met een onrealistische HRA van 50% is het nog voordeliger om gewoon af te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-09 15:00

XanderDrake

Build the future!

sverzijl schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 17:18:
ook NIBC omlaag :

--

nu alleen Moneyou nog..
Wat mij opvalt is dat dit soort verlagingen veel beter worden geaccepteerd dat wat CEB uitspookt.
Kleine verlagingen, wachtend op markt bewegingen en ECB verlagingen. Subtiel.

Stel nu dat CEB lang het op 5% had gehouden en dan nu ineens naar 3,5% verlaagde. Mensen die niet continue vergelijken met andere banken krijgen dan waarschijnlijk het gevoel "Ik word genaaid waar ik bij sta" en vertrekken naar een andere bank.
Kleine stapjes doen het beter psychologisch gezien, hoewel het eindresultaat niet veel uitmaakt en zelfs negatief is.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-07 06:24
Die mail heb ik dus helemaal niet gehad :(
Ik heb nu een moneyou rek aangevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
thefxr schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 17:26:
[...]

Die mail heb ik dus helemaal niet gehad :(
Ik heb nu een moneyou rek aangevraagd.
Ik heb hem vandaag pas gekregen... Heb momenteel alleen deposito's bij CEB, dus heb er nog geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
EXX schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 15:26:
[...]
In mijn geval: hypotheekrente = 5.6%, spaarrente = 3.75% , effectief (na belasting) 2,5%. Zelfs met een onrealistische HRA van 50% is het nog voordeliger om gewoon af te lossen.
Dat is NU, maar HRA blijf je van profiteren zolang ie bestaat. Helemaal als je verwacht nog in een hogere belastingschaal terecht te komen...

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
De HRA-discussie is nogal offtopic. Maak even een nieuw topic als je dat wilt bediscussieren in het licht van sparen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Rukapul schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 21:12:
De HRA-discussie is nogal offtopic. Maak even een nieuw topic als je dat wilt bediscussieren in het licht van sparen :)
Echt off-topic vind ik het niet in het licht van sparen vs. aflossen als alternatief
Mistraller schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 21:03:
[...]

Dat is NU, maar HRA blijf je van profiteren zolang ie bestaat. Helemaal als je verwacht nog in een hogere belastingschaal terecht te komen...
Het ziet er niet naar uit dat de spaarrentes de komende tijd omhoog zullen gaan. En in een hogere belastingschaal ga ik niet meer terechtkomen.Maar goed, dat is allemaal erg afhankelijk van je persoonlijke situatie.

Eigenlijk zijn er op dit moment bitter weinig alternatieven. Als je de spaarrtentes te laag vind, wat moet je dan? Aandelen? Edelmetalen?

[ Voor 12% gewijzigd door EXX op 20-05-2009 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Rukapul schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 21:12:
juist heel relevant lijkt me, gaat toch juist over het feit hoe je het beste je met moeite opgebouwde spaargeld kan inzetten?

vermogensbeheer ==> ander (nieuw) topic, discussie over moderatie ==> niet in topic

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 21-05-2009 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Laatst online: 18-09 18:55

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Hoe lang duurt een normale overboeking van CEB naar je tegenrekening?
Ik vond de 8 euro voor een spoedoverboeking wat zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 15:04
1 dag, maar vandaag is een feestdag dus dan duurt het misschien 2 dagen.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Coenen schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 11:48:
Hoe lang duurt een normale overboeking van CEB naar je tegenrekening?
Ik vond de 8 euro voor een spoedoverboeking wat zonde.
18e overgemaakt, 20e stond het op m'n betaalrekening (en vandaag op MoneYou als het goed is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Lol, ik ga het ook doorschuiven naar MoneYou. :)
2.85% is toch echt te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
  • Laatst online: 17-09 01:49
Coenen schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 14:04:
Lol, ik ga het ook doorschuiven naar MoneYou. :)
2.85% is toch echt te weinig.
Haha, ik had net besloten hetzelfde te doen, zie dat ik dus niet de enige ben. Vind het verschil tussen CEB en Moneyou echt veel te groot nu om niet over te stappen.
Nu maar hopen dat Moneyou een tijdje aan de top blijft met z'n rente (CEB was dat een half jaartje geleden nog).

Zou dit CEB niet heel veel klanten gaan kosten? Ze verlagen wel erg vaak hun rente en 2,85% is gewoon weinig.

[ Voor 10% gewijzigd door Exar op 21-05-2009 14:29 ]

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
CEB heeft volgens mij gezegd dat ze geld teveel hebben dus moeten ze een aantal mensen kwijtraken. Er zijn denk ik een flink aantal mensen met een deposito bij CEB en die kunnen niet weg want die hebben het geld vastgezet voor een lange tijd. Stel dat dat 40% van het totale spaargeld was, dan hebben ze 60% mogelijk klantverlies. En van die 60% zal misschien 2/3 zeggen dat ze hun spaargeld bij MoneYou zetten en de overige 1/3 laat het lekker staan/wilt niet verhuizen/weet niet dat de rente zo laag is. Dan zijn ze tijdelijk af van het geld wat ze teveel hebben gekregen. Mochten ze alsnog geld nodig hebben, dan gooien ze de rente wel weer omhoog.

Wat ook een "mooi" ontwikkeling voor spaarders is de mogelijke tweede staatssteun voor ABN Amro. ABN zit blijkbaar verlegen om geld en hebben dus geld van de staat nodig. Iedereen weet dat lenen bij Minister Bos ongeveer 7 a 8% rentekosten heeft. MoneYou zal de rente dus niet snel naar beneden gooien want anders raken ze geld(/klanten) kwijt en moeten ze dat bedraag weer duurder binnen halen via de staat (8%). Dat de bank een staatslening nodig heeft is natuurlijk minder prettig maar voor de spaarders is dit wel gunstig.

Wat mij voor de rest ook opvalt, is dat de spaartarieven voor de gemiddeld(hoog) vermogende Nederlander (10.000 tot 40.000 euro spaargeld) nu wel een aantal aantrekkelijke tarieven zijn. SNS biedt 4,25% rente aan boven de 10.000 euro. Fortis biedt 4.00% rente aan boven de 13.000 euro. Beide geen slechte deals voor een grootbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Een bank kan toch nooit geld te veel hebben? Of is dat wat kort door de bocht?
Kunnen ze de rente anders niet meer uitkeren?

Gaat lekker daar bij de ABN Amro, ondanks dat ze 5000 man gaan ontslaan hebben ze ook nog extra staatssteun nodig.
MoneYou is toch in principe onafhankelijk van de ABN Amro, dus wat de ABN Amro doet of nodig heeft hoeft niets te maken hebben wat MoneYou gaat doen?
MoneYou is onderdeel van ABN Amro, maar verder zelfstandig/"onafhankelijk", toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:50
Coenen schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 15:17:
Als ze meer geld hebben dan ze kunnen uitlenen dan zouden ze dus verlies maken op de spaarrente, dus yup, dat kan inderdaad - in theorie iig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Coenen schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 15:17:
Tuurlijk wel. Dat geld wat jij aan ze geeft moet de bank ook weer ergens kwijt. Het kan zijn dat de bank dat niet kan, en dan kost het ze enkel geld ipv dat ze er aan verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Even een vraagje. Ik heb twee deposito's lopen bij ATB op dit moment. Maar stel dat ik morgen een lening (hypotheek) wil aangaan. Kan ik dan de deposito verbreken of moet ik dan een boete betalen? Ik kan dat niet zo snel vinden in de site noch voorwaarden van AT Bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Bij ATB kan je je deposito niet annuleren. Maar waarschijnlijk kan je bij de bank je deposito wel als onderpand gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-07 06:24
Ik heb vandaag pas de mail van CEB gekregen, gewoon belachelijk 2 dagen te laat, ATB kondigt tenminste ruim vantevoren aan! CEB doet nu echt schandalig, de nieuwe klanten krijgen zelfs nog maar 2,5%!
Daar waar nieuwe klanten eerst 0,5% hoger kregen dan de bestaande klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand toevallig vandaag ook gemerkt dat bij MY geen rente is bijgeschreven? Normaal is dat zo rond 21:30 wel gedaan, maar nu nog steeds niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:50
Verwijderd schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 23:54:
Heeft iemand toevallig vandaag ook gemerkt dat bij MY geen rente is bijgeschreven? Normaal is dat zo rond 21:30 wel gedaan, maar nu nog steeds niks.
Ik zie wel staan dat 't bedrag alleen onder 'opgelopen rente' staat, of dat betekend dat 't niet is veranderd durf ik niet te zeggen, ik kijk er niet echt dagelijks naar - tenzij er nog een alternatieve indicatie is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij is het bedrag hetzelfde als gisterenavond. En dat hoort niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik vermoed dat woensdag ook de rente van gisteren er al is bij opgeteld (ivm feestdag misschien?), want ik kreeg toen opeens bijna het dubbele van het normale rentebedrag erbij.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Laatst online: 03:36

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Volgens mij houden sommige banken vandaag ook als feestdag aan, eergisteren het geld van CEB op mijn betaalrekening ontvangen en gisteren geboekt naar MY. Vandaag is daar nog niks van te zien. Zal helaas wel maandag worden dan :P Kun je net zoals bij AT de renteopbouw zien? Dat vind ik altijd wel leuk :9

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Bij MY zie je idd elke (werk)dag wat je aan rente hebt opgebouwd, meestal word dat rond 20:00 ofzo bijgewerkt.

En één keer per kwartaal word het ook uitgekeerd.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Mijn rente van mijn deposito wordt elke maand overigens uitgekeerd bij AT Bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:21
Hmm woensdag aan het einde van de middag geld overgemaakt naar MoneYou.
Voor de eerste keer dat het zo lang duurt voordat het is bijgeschreven, het staat er namelijk nog niet op.

Ik gok dat als ik pech heb het misschien maandag pas is bijgeschreven vanwege hemelvaartsdag etc :+

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Bij mij is vandaag wel een overboeking zojuist erbij gekomen (Rabo->MY), dus ik denk bij jou ook ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik ben ook overgestapt van Credit Europe Bank naar MoneYou. Had woensdag geld gestort van ING naar MY en dat was vandaag (zojuist, vanmorgen nog niet) zichtbaar.

Heb mijn rekening bij CEB opgezegd (stom achteraf, waarom zou je) en mijn geld dus naar MoneYou verplaatst. Vrij lullig als je daarna belt met CEB en ze zeggen dat ze de resterende 0,30€ opgebouwde rente zullen terugstorten.. Lijkt het net of je daarvoor belt terwijl ik gewoon "schoon schip" wilde maken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Laatst online: 16:21
wildhagen schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 17:52:
Bij mij is vandaag wel een overboeking zojuist erbij gekomen (Rabo->MY), dus ik denk bij jou ook ;)
Ah, erg grappig.. het staat er nu dus op 8)7

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ucchan schreef op maandag 04 mei 2009 @ 13:19:
Wat ik me nu een beetje zit af te vragen... hoe "ethisch" investeren zulke banken je geld eigenlijk?
ucchan schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 17:29:
Nouja, ATB staat er nog niet bij, dus... ;) . Maar wel een goed idee, dat :) .
Inmiddels heb ik wel wat informatie gekregen bij AT Bank. Zie hier. In ieder geval kwamen zij een stuk beter op me over dan Anadolubank en Credit Europe, maar helaas geen concreet duurzaamheidsbeleid. De enige bank die dat wel heeft is MoneYou (want onderdeel van ABN-AMRO, zie beoordeling hier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 22:40:
[...]

[...]

Inmiddels heb ik wel wat informatie gekregen bij AT Bank. Zie hier. In ieder geval kwamen zij een stuk beter op me over dan Anadolubank en Credit Europe, maar helaas geen concreet duurzaamheidsbeleid. De enige bank die dat wel heeft is MoneYou (want onderdeel van ABN-AMRO, zie beoordeling hier).
Banken en duurzaamheid... Laat me niet lachen zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 00:36:
[...]

Banken en duurzaamheid... Laat me niet lachen zeg.
Niet zo cynisch! Triodos Bank en ASN Bank zijn anders toch best duurzaam bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Robkazoe schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 15:02:
Mijn rente van mijn deposito wordt elke maand overigens uitgekeerd bij AT Bank.
Loop je dan geen rente-op-rente mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Olaf van der Spek schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 13:39:
[...]

Dat is een keuze die je bewust maakt. Ofwel je beschikt maandelijks over het uitgekeerde rentebedrag, ofwel je krijgt over die rente ook weer rente. Althans een jaarlijkse rente.
Bij bepaalde banken kun je er ook voor kiezen dat de totale rente pas bij einde looptijd wordt uitgekeerd.
you can't have the cake and eat it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:01

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Olaf van der Spek schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 13:39:
[...]
Alleen als je de uitgekeerde rente renteloos aanhoudt...

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
The_Sukkel schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 15:09:
Alleen als je de uitgekeerde rente renteloos aanhoudt...
Meestal is de rente op het deposito hoger dan de rente elders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Olaf van der Spek schreef op zondag 24 mei 2009 @ 12:37:
[...]

Meestal is de rente op het deposito hoger dan de rente elders.
Volgens mij krijg je nooit rente op opgebouwde maar nog niet uitgekeerde rente. Of wel? Dan is maandelijks uitkeren toch juist beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Bij maandelijkse rente wordt gecorrigeerd, zodat het effectieve rentepercentage overeenkomt met wat je zou krijgen bij jaarlijkse bijschrijving.
Denk overigens niet dat je op die manier theoretisch oneindig veel rente zou ontvangen, per week, per dag, per uur, per minuut , enz...
Afbeeldingslocatie: http://dzzn76.googlepages.com/limiet.gif

met a= rentepercentage/100

Voorbeeld:
Bij een rentepercentage van 5% per jaar krijg je maximaal e0.05-1=5.13 % bij een rente-op-rente berekening per miliseconde :)

[ Voor 19% gewijzigd door Henk007 op 24-05-2009 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Ik heb eens zitten rekenen hoe dat met de rente van de deposito zit bij AT Bank (ATB). De volgende gegevens hebben we:
Depositowaarde: 9000 euro
Looptijd: 2 jaar
Rentepercentage: 5,15% per jaar
Startdatum: 29-10-2009
Renteverwachting (per jaar): 463,50 euro
Renteverwachting (per maand): 38,625 euro

Op de volgende dagen heb ik rente ontvangen over deze deposito:
01-12-2008: € 41,79
29-12-2008: € 35,46
29-01-2009: € 39,36
02-03-2009: € 40,64
30-03-2009: € 35,56
29-04-2009: € 38,10
Totaal: € 230,91

Het verschil tussen startdatum en de laatste datum van de rente is 182 dagen (volgens Excel).
Gaan we uit van 365 dagen rente die je kunt ontvangen dan moet je nu 0,498630137 deel van je rente hebben.

463,50 euro (jaarrente) * 0,498630137 (365 dagen - deel wat je al zou moeten hebben) = 231,1150685 euro

offtopic:
Nu ga ik even afronden, anders word ik gek :P

Bij het 365 dagen mis je 231,12 euro - 230,91 euro = 0,21 euro.

Maar over die 230,91 euro rente ontvang je nog wel weer de standaard rente van AT Bank. Op dit moment is dat 3,5 procent (vorig jaar was dat nog wel hoger, maar dat laat ik even buiten beschouwing). In totaal was dat € 4,42. Een deel daarvan is 31-12-2008 bijgeschreven, een deel ontvang je eind dit jaar.

Je zogenaamde papieren rente ligt dan op : € 230,91 + € 4,42 = € 235,31.
Als je dat doorrekent dan kom je op 5,24% effectieve rente uit per jaar. Je vangt dus meer dan de 5,15%.

Ik heb alleen twee voetnoten:
1. De bank gaat niet uit van 365 dagen in het jaar maar 360 dagen per jaar. Heeft dit nog invloed op bepaalde bedragen? Kun je er vanuit gaan dat je deposito na 1 jaar exact 463,50 euro oplevert?
2. Het doorrekenen van de papieren winst naar een berekende jaarrente is niet helemaal eerlijk. Op 1-12-2008 en 29-12-2008 vang je veel minder rente-op-rente dan de maanden 29-01-2009 tot 29-04-2009. De effectieve jaarrente zal dus (iets?) lager uitvallen.

Op of aanmerkingen over mijn belabberde rekenkunsten hoor ik graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Henk007 schreef op zondag 24 mei 2009 @ 13:57:
Bij maandelijkse rente wordt gecorrigeerd, zodat het effectieve rentepercentage overeenkomt met wat je zou krijgen bij jaarlijkse bijschrijving.
Denk overigens niet dat je op die manier theoret
Volgens mij is dat zo bij vrijopneembare spaarrekeningen zo en niet bij de deposito's van ATB.

EDIT: zie rekensom hier boven.

[ Voor 4% gewijzigd door Brons op 24-05-2009 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:01

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Brons schreef op zondag 24 mei 2009 @ 14:31:
[...]
Volgens mij is dat zo bij vrijopneembare spaarrekeningen zo en niet bij de deposito's van ATB.

EDIT: zie rekensom hier boven.
Henk007 heeft toch gelijk hoor (iemand die de afleiding van de continue rente uit zijn mouw schudt, heeft verstand van zaken! B) ).

Je zou precies hetzelfde bedrag krijgen wanneer je de uitgekeerde rente weer zou sparen met hetzelfde rentepercentage als op de deposito. Zoals Robkazoe laat zien verschilt dat wanneer die hoger/lager is dan de depositorente (al geloof ik niet dat Robkazoe zelf helemaal doorheeft wat hij precies heeft laten zien... no offence... ;) .

[ Voor 7% gewijzigd door The_Sukkel op 24-05-2009 15:10 ]

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Bij ATB krijg ik iig geen rente op opgebouwde rente. Mijn saldo is 0 maar de prognose en opgebouwde zijn alle twee hetzelfde (niet nul). Het zou natuurlijk kunnen zijn dat mijn 5,5% deposito niet 5,5% uitbetaald maar door het rente-op-rente effect wel. Maar dan zou tegenwoordig dus met de rente verlagingen van de spaarrekening per maand meer moeten krijgen van mijn deposito?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Robkazoe schreef op zondag 24 mei 2009 @ 13:57:
01-12-2008: € 41,79
29-12-2008: € 35,46
29-01-2009: € 39,36
02-03-2009: € 40,64
30-03-2009: € 35,56
29-04-2009: € 38,10
Waarom verschillen deze bedragen zo sterk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op zondag 24 mei 2009 @ 18:25:
[...]

Waarom verschillen deze bedragen zo sterk?
Verschillend aantal dagen/maand en verschillende dag van renteuitkering (niet altijd op bijvoorbeeld de 1e van de maand).

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
The_Sukkel schreef op zondag 24 mei 2009 @ 15:09:
[...]

Henk007 heeft toch gelijk hoor (iemand die de afleiding van de continue rente uit zijn mouw schudt, heeft verstand van zaken! B) ).

Je zou precies hetzelfde bedrag krijgen wanneer je de uitgekeerde rente weer zou sparen met hetzelfde rentepercentage als op de deposito. Zoals Robkazoe laat zien verschilt dat wanneer die hoger/lager is dan de depositorente (al geloof ik niet dat Robkazoe zelf helemaal doorheeft wat hij precies heeft laten zien... no offence... ;) .
Ik snap wel iets van wat ik heb uitgerekend.

Het verschil tussen de rente wat het had moeten wezen en wat ik nu gekregen heb is 0,21 euro oftewel 0,1% van de totale rentebedragen die ontvangen hebt. Dat is dus verwaarloosbaar. Je hebt alleen verschillende constructies hoe de rente uitbetaald kan worden:

1) Rente wordt periodiek bij de deposito opgeteld, waardoor je rente (deposito rentetarief welke hoger is dan een normale (spaar)rekening) over je deposito rente krijgt;
2) Rente wordt periodiek bij je (spaar)rekening opgeteld, waardoor je rente (spaarrekening rente tarief die waarschijnlijk lager is dan deposito) over je deposito rente krijgt;
3) Rente wordt aan het einde van de looptijd inclusief het volledige deposito in 1x uitbetaald. Je vangt geen rente-op-rente voordeel.

Door het tweede type rentebeleid (wat dus ATB ook voert) kun je ook nog eens verschillende uitkomsten hebben:
a) De rente die je krijgt over de uitbetaalde deposito-rente zorgt voor een hogere effectieve rente;
b) De rente die je krijgt over de uitbetaalde deposito-rente zorgt voor de juiste effectieve rente;
c) De rente die je krijgt over de uitbetaalde deposito-rente zorgt voor een lagere effectieve rente;

Variant c lijkt mij niet kunnen maar je weet het maar nooit bij banken. De beste optie die je dus kunt hebben is variant 1 (bestaat dit, ik heb het nog nooit gezien) of variant 2 i.c.m. a (wat ATB dus doet met jouw deposito).

Brons: Ik had ook geen euro meer op mijn rekening staan bij ATB maar elke maand wordt op mijn internetspaarrekening gewoon de rente van mijn deposito uitgekeerd. Ik heb naar mijn weten niet iets speciaals gedaan dus volgens mij geldt dat voor iedereen. Ook voor jou dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Laatst online: 02:24
Moneyou vanaf vandaag zoals verwacht naar 4%. :( Mail is net binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobcat
  • Laatst online: 20-09 05:39
Blijkbaar komt er een nieuwe I-Net spaarbank bij, 4e kwartaal dit jaar wil men gaan draaien.
Leaseplan start spaarbank

Leaseplan gaat strijden om de gunst van de Nederlandse spaarder met het opzetten van een internetbank voor particulieren.
Volledig artikel op Het Financieel Dagblad

Nog niks bekend over voorwaarden of rentepercentages

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Robkazoe: dus als ATB de spaarrente van de vrijopneembare spaarrekening verlaagt gaat de uitkering van de deposito rente omhoog? Om de compenseren voor het verloren rente-op-rente effect?
Pagina: 1 ... 15 ... 40 Laatste

Dit topic is gesloten.