Lage spaarrente, alternatieven? Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 40 Laatste
Acties:
  • 307.089 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Geachte hemiparo,

Met ingang van 4 mei 2009 heeft MoneYou de spaarrente verlaagd. Door blijvende dalingen van de rente op de geld- en kapitaalmarkten is MoneYou genoodzaakt de spaarrente voor de variabele spaarrekening te verlagen.

Het rentepercentage van de MoneYou Spaarrekening is met ingang van 4 mei 2009 verlaagd naar 4,25% (effectieve rente op jaarbasis).

Ondanks deze renteverlaging spaart u bij MoneYou nog steeds tegen een zeer aantrekkelijk tarief bij een 100% Nederlandse bank.

Wij vertrouwen erop u voldoende te hebben ingelicht.

Heeft u vragen naar aanleiding van dit bericht? Neem dan contact op met MoneYou Klantenservice: bel 0800 666 3993 (gratis) of mail klantenservice@moneyou.nl.

Met vriendelijke groet,
MoneYou Sparen
www.moneyou.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurningSheep
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-12-2024
Dat zat eraan te komen natuurlijk, maar nog steeds zijn ze wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:54
Wat ik me nu een beetje zit af te vragen... hoe "ethisch" investeren zulke banken je geld eigenlijk?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03:48
Goede vraag en iets wat je als consument volgens mij niet weet (tenzij je bij de ASN bank spaart/belegt). Wat ethisch is verschilt bovendien per persoon. Ik kan me overigens nog een nieuwsitem herinneren van een (aantal) jaar terug over pensioenfondsen die hun geld in wapens belegden. Of je dat ethisch vindt, verschilt uiteraard ook per persoon.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-09 11:57

Brons

Fail!

Weer even een goede ervaring met ATB voor the record:

Overboeking van de helft van mijn geld naar mijn tegenrekening (de andere helft zit nog in een deposito) was binnen enkele minuten, als niet seconden, op mijn ING tegenrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Laatst online: 18-09 12:01
Paar dagen geleden al mijn geld wat bij ATB niet vaststond in een deposito overgeboekt naar MoneYou. Is nu wel wat minder de moeite waard, maar toch nog 0,5% meer. We zien verder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-07 06:24
Brons schreef op maandag 04 mei 2009 @ 14:01:
Weer even een goede ervaring met ATB voor the record:

Overboeking van de helft van mijn geld naar mijn tegenrekening (de andere helft zit nog in een deposito) was binnen enkele minuten, als niet seconden, op mijn ING tegenrekening.
ATB maakt standaard gebruik van spoedoverboekingen,normaal kost dat tussen de 3 en 5 euro bij een andere bank.

[ Voor 6% gewijzigd door thefxr op 04-05-2009 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op www.spaarinformatie.nl staan alle spaarrekeningen en deposito's met en zonder voorwaarden overzichtelijk en onafhankelijk (zonder reclame!) op een rij. Een absolute aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ucchan schreef op maandag 04 mei 2009 @ 13:19:
Wat ik me nu een beetje zit af te vragen... hoe "ethisch" investeren zulke banken je geld eigenlijk?
Dat is een erg goede vraag. Op www.eerlijkebankwijzer.nl zijn de grootste 11 banken + Triodos Bank op een rij gezet voor wat betreft maatschappelijk verantwoord investeren.

Op mijn eigen site ben ik nu andere banken aan het analyseren die bij Eerlijke Bankwijzer niet aan bod kwamen. De link is www.ikleefduurzaam.nl (zie de artikelenreeks 'Sparen zonder bezwaren'). De site is nog niet helemaal compleet, dit is ook de eerste draad waar ik mijn URL spam ;) Ik zou reacties op mijn site erg op prijs stellen, ik ben wel benieuwd of de informatie duidelijk gepresenteerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Laatst online: 21:54
Nouja, ATB staat er nog niet bij, dus... ;) . Maar wel een goed idee, dat :) .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-09 08:34
Geachte klant,

Op woensdag 6 mei wijzigt NIBC Direct de rente op de Internetspaarrekening (vrij opneembaar) van 4,5% naar 4,25%.

De depositotarieven worden per 14 mei gewijzigd. Tot en met 13 mei kunt u dus nog een NIBC Direct Termijndeposito tegen het huidige tarief afsluiten. Voor de nieuwe tarieven kunt u onderstaande tabel raadplegen.

Nieuwe depositotarieven per 14-05-2009:

NIBC Direct ZekerMeer 3 maanden 3,75%
NIBC Direct ZekerMeer 6 maanden 4,00%
NIBC Direct ZekerMeer 9 maanden 4,25%
NIBC Direct ZekerMeer 1 jaar 4,50%
NIBC Direct ZekerMeer 2 jaar 4,50%
NIBC Direct ZekerMeer 3 jaar 4,75%
NIBC Direct ZekerMeer 4 jaar 4,75%
NIBC Direct ZekerMeer 5 jaar 5,00%
NIBC Direct ZekerMeer 6 jaar 5,00%
NIBC Direct ZekerMeer 7 jaar 5,00%
NIBC Direct ZekerMeer 8 jaar 5,00%
NIBC Direct ZekerMeer 9 jaar 5,00%
NIBC Direct ZekerMeer 10 jaar 5,00%

We hopen u hiermee goed te hebben geïnformeerd. Hebt u toch nog vragen, dan kunt u ons natuurlijk 24 uur per dag online bereiken door een mail te sturen naar info@nibcdirect.nl. Als u liever iemand persoonlijk wilt spreken, kunt u onze servicemedewerkers bereiken op 0900 – 409 409 4 (€ 0,10 p/min). Raadpleeg onze website voor de openingstijden.

Met vriendelijke groet,

NIBC Direct

Was te verwachten, volgen gewoon moneyou. Nog steeds een nette rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 00:54
4,25, kan je ook bij SNS een rekening openen, toevallig gisteren een SNS plussparen rekening geopend, omdat de rabo met loyaalsparen ook geen vetpot meer is, 3,6%...

Plussparen is overigens pas interessant bij bedragen > 10k.

Eerlijk gezegd spaar ik dan toch liever bij SNS dan bij NIBC.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-03 13:47

Whizzer

Flappie!

Die SNS rekening vind ik wel interessant klinken, maar op het internet lees ik ook aardig wat negatieve verhalen over sparen bij de SNS. Dat zorgt ervoor dat ik nog een beetje terughoudend was en tot nu toe waren de rentes hoog genoeg bij anderen om mijzelf daar ook niet verder in te verdiepen.

Zijn er mensen die zo'n rekening bij de SNS hebben en wat zijn jullie ervaringen?

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ucchan schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 17:29:
Nouja, ATB staat er nog niet bij, dus... ;) . Maar wel een goed idee, dat :) .
ATB is (als ze een beetje meewerken) over een week aan de beurt op mijn blog. Je kunt je e.v.t. abonneren op de RSS-feed om op de hoogte gehouden te worden.
Whizzer schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 07:59:
Die SNS rekening vind ik wel interessant klinken, maar op het internet lees ik ook aardig wat negatieve verhalen over sparen bij de SNS. Dat zorgt ervoor dat ik nog een beetje terughoudend was en tot nu toe waren de rentes hoog genoeg bij anderen om mijzelf daar ook niet verder in te verdiepen.

Zijn er mensen die zo'n rekening bij de SNS hebben en wat zijn jullie ervaringen?
Ik heb zelf de SNS Maxispaarrekening gehad en niets negatiefs gemerkt. Ondanks dat het een rekening is die ik geheel via internet geopend had kon ik gewoon bij een vestiging van SNS terecht met vragen. Sterker, opzeggen moest op de vestiging ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
hemiparo schreef op maandag 04 mei 2009 @ 12:20:
Geachte hemiparo,

Met ingang van 4 mei 2009 heeft MoneYou de spaarrente verlaagd. Door blijvende dalingen van de rente op de geld- en kapitaalmarkten is MoneYou genoodzaakt de spaarrente voor de variabele spaarrekening te verlagen...
Dit kan ik waarderen. Waar de meeste banken het hebben over "de rente is veranderd," geeft MoneYou gewoon aan wat er veranderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:01

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Mistraller schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 22:20:
4,25, kan je ook bij SNS een rekening openen, toevallig gisteren een SNS plussparen rekening geopend, omdat de rabo met loyaalsparen ook geen vetpot meer is, 3,6%...

Plussparen is overigens pas interessant bij bedragen > 10k.
Inderdaad, want bij een saldo onder de 10.000 ontvang je 2%.
Eerlijk gezegd spaar ik dan toch liever bij SNS dan bij NIBC.
Hoe zit het met je gevoel bij MoneYou?
Dochteronderneming van ABN-AMRO Hypotheken en ook 4.25%.
Echter zonder de beperking van 10k, dus ik zou niet weten waarom SNS dan de voorkeur zou moeten hebben, behalve dan spreiding van geld als er al een groot bedrag bij MoneYou staat.

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overspeed
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:15
ING heeft met ingangsdatum van 4 mei de spaarrente verlaagd:

http://www.ing.nl/particu...le-spaarrentes/index.aspx

Profijtrekening 4,0% (was 4,5%)
Toprekening 3,5% (was 3,75%)

Er is in Nederland niets beter beveiligd dan de snelwegen m.b.v. mobiele flitsteams, flitspalen, (on)opvallende surveillance-auto's, etc. Als er in mijn huis wordt ingebroken, dan kan ik beter de A2 oprennen dan 112 bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r5d
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

r5d

Read more, write less...

Door blijvende dalingen van de rente op de geld- en kapitaalmarkten is MoneYou genoodzaakt de spaarrente voor de variabele spaarrekening te verlagen...
Roenie schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 08:33:
[...]
Dit kan ik waarderen. Waar de meeste banken het hebben over "de rente is veranderd," geeft MoneYou gewoon aan wat er veranderd is.
Dit is toch een standaard verhaal :? , geldt voor elke bank die een rente verlaging doorvoert.

[ Voor 19% gewijzigd door r5d op 06-05-2009 23:49 ]

Later betaal je meer, maar dan heb je wel een gratis datalimiet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Rabobank is ook extreem aan t verlagen maar mag dat allemaal zomaar zonder klanten in te lichten?

Vorig jaar was t 3.6% op mn spaarrekening en nu is t nog maar 2.7%. Een daling van bijna n procent, toch wel erg veel :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Klanten worden ingelicht, kijk maar eens onder de knop Mededelingen of Actuele rente ;)

Maargoed, is idd 3x niks meer bij de Rabo, 2.1 procent nog maar (die 2.7 is incl 0.6 procent bonusrente).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UDuckling5
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-12-2021

UDuckling5

Nachteend

Waarom zouden ze ook? Onlangs* las ik ergens dat het grootste deel van de klanten van de rabobank dik tevreden is, en dat ze alleen maar meer klanten krijgen. Dat ze geen staatssteun hebben aangevraagd heeft ze geen windeieren gelegd.

[edit]
* blijkt alweer een poosje terug te zijn, waarschijnlijk vóór de realitycheck na al dat zoets / schandalige verlagingen / recente dalingen :+

[ Voor 25% gewijzigd door UDuckling5 op 07-05-2009 19:23 ]

Flap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 23:25

Smarron

The bend

Zojuist overgestapt van ATB naar MoneYou. Toch nog steeds 0,5% meer rente. De rente van MoneYou is pas verlaagd, dus ik verwacht dat ze voorlopig wel op 4,25% blijven staan.

Wel grappig bij MoneYou dat je meer rekeningen aan kunt maken, om zo spaargeld in verschillende potjes te plaatsen.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:53
Die halve procent is het geldswitchen ook niet waard. Kijk voor de grap maar eens naar de verschillende berekeningen in deze/dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Robkazoe schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 21:51:
Die halve procent is het geldswitchen ook niet waard. Kijk voor de grap maar eens naar de verschillende berekeningen in deze/dit topic.
Krijg ik er minder geld door dan ? Of het veel zin heeft, ligt natuurlijk aan het bedrag, maar zin heeft het in dit geval wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je krijgt er minder geld door omdat je een aantal dagen kwijt bent dat het onderweg is of op je betaalrekening staat. Voor elke switch moet je -0,1% rekenen. Dus switchen voor 0,5% meer heeft wel zin, maar het levert effectief maar 0,4% op (het eerste jaar dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Verwijderd schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 08:17:
Je krijgt er minder geld door omdat je een aantal dagen kwijt bent dat het onderweg is of op je betaalrekening staat. Voor elke switch moet je -0,1% rekenen. Dus switchen voor 0,5% meer heeft wel zin, maar het levert effectief maar 0,4% op (het eerste jaar dan).
Klopt, daar was ik mij ook van bewust. Maar dan heeft het dus nog wel degelijk zin. Bij een verschil van 0,25% was ik waarschijnlijk niet overgestapt, maar de rekening openen bij MoneYou ging ook zoo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Laatst online: 18-09 12:01
Smarron schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 21:33:
Wel grappig bij MoneYou dat je meer rekeningen aan kunt maken, om zo spaargeld in verschillende potjes te plaatsen.
Dat is echt heel erg handig inderdaad. Werkt ook heel makkelijk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Verwijderd schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 08:17:
Die snap ik niet.
Stel dat je 4 dagen renteopbrengsten derft (dat vind ik al vrij veel, maar laten we het aannemen).
Stel dat de spaarrente van de oude rekening 3.75% is.
Dan derf je ca 4/365*3.75%=0.04% rente (of precieser: 1.0375^(4/365)-1)
Dat is een stuk minder dan 0.10%

Dat betekent overigens ook dat je de rentederving na slechts één maand al weer hebt terugverdiend.
Immers:
Renteverschil is 0.5%
Na 30 dagen heb je "verdiend": 1.005^(30/365)-1=0.04%

M.a.w.:
Als je het je kan veroorloven om het geld langer dan 1 maand vast wilt zetten, dan loont het al om het geld over te maken naar de spaarrekening met de 0.5% hogere spaarrente. Dus dan heb je in het eerste jaar 11 van de twaalf maanden "profijt" van de hogere rente.

Met dezelfde berekening is te zien dat zelfs bij een renteverschil van 0.1% het loont om spaargeld over te schrijven. Het sommetje wordt dan 1.001^(150/365)-1=0.04%. M.a.w.: dan moet je het geld minimaal 5 maanden vast zetten voordat je het hebt terugverdiend. Dus dan heb je in het eerste jaar 7 van de 12 maanden "profijt" van de hogere rente.

etc.

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
The_Sukkel schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 12:05:
[...]

Die snap ik niet.
Stel dat je 4 dagen renteopbrengsten derft (dat vind ik al vrij veel, maar laten we het aannemen).
Stel dat de spaarrente van de oude rekening 3.75% is.
Dan derf je ca 4/365*3.75%=0.04% rente (of precieser: 1.0375^(4/365)-1)
Dat is een stuk minder dan 0.10%

Dat betekent overigens ook dat je de rentederving na slechts één maand al weer hebt terugverdiend.
Immers:
Renteverschil is 0.5%
Na 30 dagen heb je "verdiend": 1.005^(30/365)-1=0.04%

M.a.w.:
Als je het je kan veroorloven om het geld langer dan 1 maand vast wilt zetten, dan loont het al om het geld over te maken naar de spaarrekening met de 0.5% hogere spaarrente. Dus dan heb je in het eerste jaar 11 van de twaalf maanden "profijt" van de hogere rente.

Met dezelfde berekening is te zien dat zelfs bij een renteverschil van 0.1% het loont om spaargeld over te schrijven. Het sommetje wordt dan 1.001^(150/365)-1=0.04%. M.a.w.: dan moet je het geld minimaal 5 maanden vast zetten voordat je het hebt terugverdiend. Dus dan heb je in het eerste jaar 7 van de 12 maanden "profijt" van de hogere rente.

etc.
Het promoten van 'maar overboeken kost u ook veel geld aan renteverlies' is een argument wat afkomt van de grote banken met lage rentes. Geloof me, wordt in de praktijk vaak toegepast en mensen laten zich overtuigen hierdoor .......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
xxxMaverick schreef op zondag 10 mei 2009 @ 10:20:
[...]

Het promoten van 'maar overboeken kost u ook veel geld aan renteverlies' is een argument wat afkomt van de grote banken met lage rentes. Geloof me, wordt in de praktijk vaak toegepast en mensen laten zich overtuigen hierdoor .......
Maar voor grote banken is het juist wel zinvol omdat je vaak een paar procenten meer rente pakt. Vind het meer van toepassing op de internetspaarders met stunt-tarieven als je wilt overswitchen van 5,0 procent rente naar 5,1 procent rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
xxxMaverick schreef op zondag 10 mei 2009 @ 10:20:
[...]

Het is voor mij reden om niet over te beoken van 3.5% naar 4%, simpelweg omdat ik de kans groot acht dat binnen een maand die rente ook wel weer zakt.
En ik heb geen bank nodig om me dat te vertellen, die praten toch maar in hun eigen straatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
De rente staat nu op 1% dankzij de ECB, vandaar dat de banken meteen erin meegaan. Dus nog even en ze zitten aan hun laagste tarief, want zodra de ECB de rente op 0% zet (denk niet dat ze dat zullen gaan doen maar we zullen zien) gooit elke bank 1% van hun spaarrente af. Dus als Moneyyou nu 4,25% is heb je een worst case scenario van 3,25%. Als nog beter dan 2,1% van de Rabo (die dan op 1,1% komt) ;)

Ik heb mijn buffer weer ondergebracht bij de Rabo. Niet omdat die nu zo'n riante tarieven rekenen, maar het gemak spaar/betaalrekening in 't zelfde venster te hebben staan. Kan ik meteen over en weer met geld schuiven wanneer nodig. Verder spaar ik niet om die paar procent rente, ik zet het meer opzij zodat ik wat achter de hand heb voor het geval dat. Heb in een aantal dagen meteen mijn opgebouwde rente ingehaald dit jaar :P Van 0,00 naar 0,76 euro :+

Tis weer wachten tot de periode van vorig jaar weer zijn intrede doet. Kan ik een jaartje weer profijt hebben van 5+% tarieven vrij opneembaar. Maar dat duurt nog wel even, tijd voor hoog conjuctuur dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Robkazoe schreef op zondag 10 mei 2009 @ 10:57:
[...]

Maar voor grote banken is het juist wel zinvol omdat je vaak een paar procenten meer rente pakt. Vind het meer van toepassing op de internetspaarders met stunt-tarieven als je wilt overswitchen van 5,0 procent rente naar 5,1 procent rente.
je begrijpt niet wat ik bedoel. Ik bedoel dat adviseurs van grote banken dit vaak als argument gebruiken tegen hun klanten. 'boek maar niet weg naar die internet stunter, die hebben tijdelijk hoge rentes en dan blijft u aan het heen en weer boeken'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
xxxMaverick schreef op zondag 10 mei 2009 @ 20:26:
[...]

je begrijpt niet wat ik bedoel. Ik bedoel dat adviseurs van grote banken dit vaak als argument gebruiken tegen hun klanten. 'boek maar niet weg naar die internet stunter, die hebben tijdelijk hoge rentes en dan blijft u aan het heen en weer boeken'
Het mooie van sites als spaarinformatie.nl is dat ze per product een grafiek met het renteverloop bieden. Dit loochenstraft dit soort uitspraken finaal. Persoonlijk waardeer ik ook de openheid van een bank als Argenta die op hun site het historische renteverloop weergeeft :) Zet dat eens af tegen een bank als ING/Postbank waar voor sommige rekeningen alleen nog maar per telefoon zijn op te vragen.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 10-05-2009 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Rukapul schreef op zondag 10 mei 2009 @ 20:30:
Het mooie van sites als spaarinformatie.nl is dat ze per product een grafiek met het renteverloop bieden.
Zijn die grafieken ook voor deposito's beschikbaar? Kan ze niet vinden en ben er wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Olaf van der Spek schreef op maandag 11 mei 2009 @ 14:28:
[...]

Zijn die grafieken ook voor deposito's beschikbaar? Kan ze niet vinden en ben er wel benieuwd naar.
Ja, bv: http://www.spaarinformati...o/420-MoneYou_Sparen_Vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Laatst online: 01:11
Olaf van der Spek schreef op maandag 11 mei 2009 @ 15:01:
[...]

Hoe kom je aan die links? Kan ze niet vinden.
onder het kopje 'Depositos'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
sverzijl schreef op maandag 11 mei 2009 @ 16:21:
[...]

onder het kopje 'Depositos'.
Ah, daar heb je JS voor nodig. Jammer dat er bij deposito's geen vergelijking met andere producten wordt gemaakt in de grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeeS
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-09 21:01
Rentewijziging ATB Internet Spaar- en Depositorekeningen

Hierbij willen wij u informeren dat Amsterdam Trade Bank N.V. besloten heeft om met ingang van woensdag 20 mei 2009 de rentevergoeding op de ATB Internet Spaarrekening te wijzigen naar: 3,50% (was 3,75%)

Eveneens op woensdag 20 mei 2009 zal Amsterdam Trade Bank de tarieven voor nieuwe Internet Spaardeposito's als volgt wijzigen:

Huidige tarieven * Nieuwe tarieven per 20-05-2009 *
3 maanden vast 3,75 % 3,50 %
6 maanden vast 3,75 % 3,50 %
9 maanden vast 3,75 % 3,50 %
1 jaar vast 4,25 % 4,00 %
2 jaar vast 4,50 % 4,25 %
3 jaar vast 5,00 % 4,50 %
4 jaar vast 5,00 % 4,50 %
5 jaar vast 5,00 % 4,50 %

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SeeS schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 16:58:
Rentewijziging ATB Internet Spaar- en Depositorekeningen

Hierbij willen wij u informeren dat Amsterdam Trade Bank N.V. besloten heeft om met ingang van woensdag 20 mei 2009 de rentevergoeding op de ATB Internet Spaarrekening te wijzigen naar: 3,50% (was 3,75%)

Eveneens op woensdag 20 mei 2009 zal Amsterdam Trade Bank de tarieven voor nieuwe Internet Spaardeposito's als volgt wijzigen:

Huidige tarieven * Nieuwe tarieven per 20-05-2009 *
3 maanden vast 3,75 % 3,50 %
6 maanden vast 3,75 % 3,50 %
9 maanden vast 3,75 % 3,50 %
1 jaar vast 4,25 % 4,00 %
2 jaar vast 4,50 % 4,25 %
3 jaar vast 5,00 % 4,50 %
4 jaar vast 5,00 % 4,50 %
5 jaar vast 5,00 % 4,50 %
Blijft weinig interessants over zo bij de ATBank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 08:40
volgensmij heeft de ATbank geld problemen ofzo. Ze hebben echt in 6 maanden tijd hun rente van 5% naar nu 3,5% laten dalen. Is nu inderdaad niet echt interessant meer, zelfs bij de postban krijg ik dat bijna....jammer.

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

FireFoz schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 18:08:
volgensmij heeft de ATbank geld problemen ofzo. Ze hebben echt in 6 maanden tijd hun rente van 5% naar nu 3,5% laten dalen. Is nu inderdaad niet echt interessant meer, zelfs bij de postban krijg ik dat bijna....jammer.
Klopt, met een Toprekening van de Postbank ING krijg je ook 3,5%.:) En met een profijtrekening zelfs 4 tot 4,5%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

volgensmij heeft de ATbank geld problemen ofzo.
Het kan ook zijn dat ze genoeg of teveel geld hebben op het moment. Ik heb in ieder geval mijn geld bij ATbank weggehaald. Heb er nog wel een deposito lopen tegen een aantrekkelijk percentage. Deze loopt nog een paar maanden en dat gaat dat geld ook weg. Jammer. Het is verder een hele nette bank maar uiteindelijk gaat het gewoon om het hoogste percentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:36
Zojuist opzegformulier voor mijn AT Bank rekening de deur uit gedaan. Als het goed is zie ik dan vanzelf mijn tegoed + de nog openstaande rente op mijn tegenrekening tegemoet.

Daarnaast vandaag een Moneyou rekening aangevraagd, kunnen we het straks direct doorsluizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Waarom doet iedereen moeite om met een renteverlaging meteen alles te verhuizen, dat is echt zo zinloos voor die paar tientjes op jaarbasis, en de bank waar je het geld heen sluist verlaagt zijn rente toch ook wel.....
Hoe maak jij uit renteverlagingen op dat de bank geld problemen heeft? Heb jij de rente verlagingen van de ECB wel gevolgd, dan is dit een heel logisch gevolg.

[ Voor 53% gewijzigd door Slasher op 12-05-2009 19:12 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Slasher schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 19:11:
Waarom doet iedereen moeite om met een renteverlaging meteen alles te verhuizen, dat is echt zo zinloos voor die paar tientjes op jaarbasis, en de bank waar je het geld heen sluist verlaagt zijn rente toch ook wel.....
Nou, als de rente in een paar maanden van 4.5 naar 3.5 procent zakt is dat volgens mij best wel de moeite waard...

MoneYou staat nu nog op 4.25, hoop dat die nog een tijdje daarop blijven zitten of iig niet té ver zakken.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
Slasher schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 19:11:
Knap dat jij weet dat het om een paar tientjes op jaarbasis gaat. Voor de mensen met de wat grotere spaartegoeden is 0,75% toch een best groot verschil (€ 325 bij een spaartegoed van € 50.000).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Ricardo87 schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 19:19:
[...]

Knap dat jij weet dat het om een paar tientjes op jaarbasis gaat. Voor de mensen met de wat grotere spaartegoeden is 0,75% toch een best groot verschil (€ 325 bij een spaartegoed van € 50.000).
Gemiddeld gesproken natuurlijk dat snap jij ook wel, ik blijf voorlopig bij mijn eigen banken, vind het allemaal wel best zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Jammer dat de periode van hoge spaarrentes over lijkt te zijn. Maar hopelijk gaan de hypotheekrentes nu eindelijk eens wél mee omlaag (iets zegt me dat dit weer eens niet het geval zal zijn)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ricardo87 schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 19:07:
Zojuist opzegformulier voor mijn AT Bank rekening de deur uit gedaan. Als het goed is zie ik dan vanzelf mijn tegoed + de nog openstaande rente op mijn tegenrekening tegemoet.

Daarnaast vandaag een Moneyou rekening aangevraagd, kunnen we het straks direct doorsluizen.
Kun je niet beter je geld er gewoon afhalen zonder op te zeggen? Dan kun je altijd makkelijk terug als hun rente weer stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
sverzijl schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 19:36:
Jammer dat de periode van hoge spaarrentes over lijkt te zijn. Maar hopelijk gaan de hypotheekrentes nu eindelijk eens wél mee omlaag (iets zegt me dat dit weer eens niet het geval zal zijn)..
Hypotheekrente zal nog wel iets gaan dalen maar helaas verloopt deze daling een heel stuk minder vlot.
Ik heb zelf ook nog een aantal depositos staan bij ATBank want die hebben wel flink wat rente maar de rest gaat toch naar andere banken. Vind het jammer dat het zo hard gaat bij ATBank op dit moment. 3,5 procent is zeker niet slecht maar als je dat ook bij de Postbank kunt krijgen, dan moet je denk ik gaan afvragen of je wel waar voor je geld/risico krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
Roenie schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 19:39:
[...]
Kun je niet beter je geld er gewoon afhalen zonder op te zeggen? Dan kun je altijd makkelijk terug als hun rente weer stijgt.
Opzeggen zorgt ervoor dat ik de opgebouwde rente direct krijg uitgekeerd. En dat is wel een leuk bedrag zegmaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enerzijds zijn wij, als consument, ook deels schuldig aan deze renteverlagingen. Doordat de meeste mensen alles hebben vastgezet in de vorm van een deposito, hebben de banken het grote geld reeds binnen. Denk bijvoorbeeld aan de 6% deposito's van CEB destijds. Inmiddels komt CEB qua spaarrentes niet meer voor in de top 10 terwijl ze een tijdje op hetzelfde niveau stonden als IceSave/NIBC en MoneYou. Anderzijds speelt de renteverlaging van de ECB naar 1% ongetwijfeld ook een rol.

Wellicht kun je zelfs stellen dat het voor ons juist beter is dat MoneYou zulke waardeloze deposito's heeft (want laten we eerlijk zijn, kan mij niet voorstellen dat iemand die afsluit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Slasher schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 19:26:
[...]
Gemiddeld gesproken natuurlijk dat snap jij ook wel, ik blijf voorlopig bij mijn eigen banken, vind het allemaal wel best zo
Hoe weet je dat "die paar tientjes op jaarbasis" "gemiddeld gesproken" geldt voor "iedereen die moeite doet om bij een renteverlaging meteen alles te verhuizen"?

Het lijkt mij zo dat degenen waarvoor het niets uitmaakt "het best zullen vinden en bij hun eigen bank blijven". Juist de mensen voor wie het méér uitmaakt dan "een paar tientjes" zullen "alles verhuizen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

The_Sukkel schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 21:00:
[...]

Hoe weet je dat "die paar tientjes op jaarbasis" "gemiddeld gesproken" geldt voor "iedereen die moeite doet om bij een renteverlaging meteen alles te verhuizen"?

Het lijkt mij zo dat degenen waarvoor het niets uitmaakt "het best zullen vinden en bij hun eigen bank blijven". Juist de mensen voor wie het méér uitmaakt dan "een paar tientjes" zullen "alles verhuizen".
Mijn punt is meer dat het zinloos is omdat banken waar je dan meer zou kunnen krijgen toch wel omlaag zullen gaan, dus dat voordeel ben je dan ook weer kwijt, dus ja in dat opzicht is het zinloos als je maar blijft schuiven lijkt mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Wat Slasher bedoelt is het volgende:
Je hebt je centjes staan bij de ATBank voor 5% rente. Maar opeens verlagen ze de rente naar 3,5%. Je ziet MoneYou staan welk een rente heeft van 4,75%. Je zet daar snel je centen op. Maar het overboeken van je geld ben je al snel 3 dagen kwijt waardoor je geen rente op die dagen vangt. Echter, besluit MoneYou de trend te volgen en verlaagt ook de zooi naar 3,5%. Je bent dus drie rentedagen kwijtgeraakt terwijl je dat nooit hebt goed kunnen maken met die paar dagen 4,75% rente bij MoneYou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Robkazoe schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 21:14:
Je hebt je centjes staan bij de ATBank voor 5% rente. Maar opeens verlagen ze de rente naar 3,5%. Je ziet MoneYou staan welk een rente heeft van 4,75%. Je zet daar snel je centen op. Maar het overboeken van je geld ben je al snel 3 dagen kwijt waardoor je geen rente op die dagen vangt. Echter, besluit MoneYou de trend te volgen en verlaagt ook de zooi naar 3,5%. Je bent dus drie rentedagen kwijtgeraakt terwijl je dat nooit hebt goed kunnen maken met die paar dagen 4,75% rente bij MoneYou.
Precies dank je :)

Begrijp me niet verkeerd ik ben ook meer dan een paar tientjes "misgelopen" door niet steeds naar een andere rekening te switchen, mijn motief om mijn spaargeld over meerdere banken te zetten is niet zozeer de rente maar het risicospreidingsmotief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat klopt, maar bij rentedalingen van meer dan 1% is het verlies van rentedagen binnen 10 dagen weggewerkt. Mocht een bank binnen die 10 dagen niet meegaan, dan heb je dus al voordeel van het overboeken en heb je het verlies aan rentedagen dus al gecompenseerd. Tevens geef je ook een signaal af dat je het er uiteraard niet mee eens bent dat de rente wordt verlaagd.

Vreemd genoeg bestaat de indruk dat het overboeken/oversluizen 'veel' geld 'kost'. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Mja, maar mijn voorbeeld is natuurlijk excentriek. Geen enkele zelf-respecterende bank zal de rente met procenten tegelijk verlagen. Dus dan praten we alweer over 20 dagen of een veelvoud daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05:27
Alweer een verlaging van de rente door ATB. :/

Het is wel een logisch gevolg want de ECB heeft de rente naar 1% gegooid. Alleen wel jammer hoor!

Misschien toch maar is rondkijken om nog een rekening ergens te openen (MoneYou?).

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De spaarrentes gaan nog verder dalen volgens Independer: http://www.nu.nl/economie...-steeds-minder-rente.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Dat verbaast me niets, gezien de renteverlagingen van de ECB

In de UK zijn de rentes nog véél lager, meende tijden geleden ergens te hebben gelezen dat je zelfs daar moest gaan betalen voor een spaarrekening (bron)dus als je hier 3.75% weinig vind, geniet er nog maar van en begin alvast maar te switchen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
Maar het overboeken van je geld ben je al snel 3 dagen kwijt waardoor je geen rente op die dagen vangt.
Ik ben van Aegon SpaarComfort (3,5%) naar MoneYou (4,25%) gegaan en het heeft me minder dan 24 uur gekost. Gisteravond alles naar m'n tegenrekening gestort (geen spoed, maar normale overboeking). Vanochtend stond 't op m'n tegenrekening en heb het direct doorgesluisd naar MoneYou. Ik zie nu dat het daar ook al erop staat. Gaat erg snel :)

Trouwens, de kans is schat ik zelf groot in dat MoneYou en andere partijen voorlopig een hogere rente zullen bieden (ook al zullen die wel verlagen). Verschil zal er altijd zijn, dus heeft het hoe dan ook zin (ook al is het tientjeswerk).

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Het is een beetje off-topic, maar ik weet niet waar ik het kwijt moet: sinds de Postbank is overgegaan naar ING is de betaalpas veel lelijker geworden (knaloranje), maar dat heb ik weten te ondervangen door er een foto op te zetten (mijn neefje gaat proberen een foto van de blauwe giropas erop te laten zetten... als dat lukt dan zou dat wel een leuke grap zijn...).

Mijn Postbank Goldcard (credit card) is nu echter vervangen door een ING-Platinumcard... van een prachtig gouden pas met gouden letters naar een vies lelijke saaie grijze pas... :(

Ben benieuwd wanneer ze hun spaarrente op de toprekening weer verder verlagen... (toch nog een on-topic regeltje 8) )

[ Voor 9% gewijzigd door The_Sukkel op 13-05-2009 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
The_Sukkel schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 21:56:
Het is een beetje off-topic, maar ik weet niet waar ik het kwijt moet: sinds de Postbank is overgegaan naar ING is de betaalpas veel lelijker geworden (knaloranje), maar dat heb ik weten te ondervangen door er een foto op te zetten (mijn neefje gaat proberen een foto van de blauwe giropas erop te laten zetten... als dat lukt dan zou dat wel een leuke grap zijn...).

Mijn Postbank Goldcard (credit card) is nu echter vervangen door een ING-Platinumcard... van een prachtig gouden pas met gouden letters naar een vies lelijke saaie grijze pas... :(

Ben benieuwd wanneer ze hun spaarrente op de toprekening weer verder verlagen... (toch nog een on-topic regeltje 8) )
Dat interesseert mij nou dus echt geen moer hoe mijn pas eruit ziet.

Toprekening is trouwens een paar weken terug al verlaagd, dus die zullen op de zeer korte termijn niet meer dalen denk ik. Ze zitten op 3,5% nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En weet je wat ik me nou afvraag? Wanneer ze in Den Haag de vermogensrendementsheffing aan gaan passen...
Daar gaan ze namelijk uit van een fictief rendement van 4% waar je 30% belasting over moet betalen (boven de vrijstellingsgrens dan wel).
Destijds is die 4% vastgesteld geloof ik, omdat iedereen (veel) meer rendement had op spaargeld, maar nu dat niet meer is, zou het Den Haag sieren om dat percentage toch ook eens te herzien.
Wat dat betreft was belasting betalen over het daadwerkelijk genoten rentevoordeel wel zo eerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Het heeft ook voordelen. Rendement op je beleggingen is ook 1,2% van je vermogen. En de overheid heeft liever dat veel mensen beleggen ipv sparen omdat het niveau van het Nederlandse spaargeld dusdanig hoog is dat het niet goed is voor de economie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja beleggen .. goed idee. Zeker gezien de laatste maanden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-09 07:02

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ik denk dat het maar eens tijd wordt om mijn hypotheek deels af te gaan lossen ipv te blijven sparen...

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Brons schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 00:30:
Het heeft ook voordelen. Rendement op je beleggingen is ook 1,2% van je vermogen. En de overheid heeft liever dat veel mensen beleggen ipv sparen omdat het niveau van het Nederlandse spaargeld dusdanig hoog is dat het niet goed is voor de economie.
Die snap ik niet.
Suggereer je dat je geen vermogensrendementsheffing van 1.2% over je belegd vermogen hoeft te betalen?
If so: niet juist.

Ook over je beleggingen betaal je gewoon 1.2% vrh, ook als je rendement het afgelopen jaar geen 4% was maar -50%... :(

@Marco: dat ING de rente een paar weken terug heeft verlaagd zal ze er niet van weerhouden om de rente opnieuw te verlagen nu de ECB de rente opnieuw heeft verlaagt. Zeker als de prijsvechters dat ook hebben gedaan...

edit:
Niemand anders die zijn nieuwe ING-betaalpassen/creditcards spuuglelijk vindt?

[ Voor 20% gewijzigd door The_Sukkel op 14-05-2009 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Brons schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 00:30:
Het heeft ook voordelen. Rendement op je beleggingen is ook 1,2% van je vermogen.
Mooi voordeel gezien de beleggingsresultaten van het afgelopen jaar. EN verlies gemaakt hebben op je beleggingen het afgelopen jaar EN ook nog eens 1,2% belasting mogen betalen. Daar word ik niet blij van in ieder geval. Toegegeven, de jaren daarvoor werd ik daar wel blij van, maar om dat _nu_ een voordeel te gaan noemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Verwijderd schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 02:38:
Ja beleggen .. goed idee. Zeker gezien de laatste maanden :+
Beter nu beleggen dan afgelopen jaar. :)
The_Sukkel schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 08:12:
[...]

Die snap ik niet.
Suggereer je dat je geen vermogensrendementsheffing van 1.2% over je belegd vermogen hoeft te betalen?
If so: niet juist.
Uh, niet specifiek over je belegd vermogen nee. Over je hele vermogen boven ~20k moet je 1,2% betalen. Als dat in beleggingen zit ook.
Ook over je beleggingen betaal je gewoon 1.2% vrh, ook als je rendement het afgelopen jaar geen 4% was maar -50%... :(
Klopt. Dit is een nadeel. Echter kan je verwachten dat je gemiddeld over je life time een hoger rendement hebt dan 4%. Bij afschaffing van het huidige systeem zal gewoon 30% (of een dergelijk percentage) heffing komen op rendement, zoals in de VS. Als de spaarrente dan hoger is dan 4% ben je de sjaak en als beleggen meer oplevert dan 4% ben je de sjaak. Voordeel van zo'n systeem is wel dat je meestal verliezen mee mag nemen om af te trekken in de toekomst, in de VS mag je zelfs een gedeelte van je bruto inkomen aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk nu het nog kan nog even wat k's vastzetten bij ATB voor 3 jaar tegen 5%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar ik wil helemaal niet beleggen.
Ik wil gewoon een beetje leuk rendement op mijn spaarcenten, zodat mijn potje kan groeien. Ik wil met mijn centen niet speculeren: liever wat minder rendement en weten waar ik aan toe ben, dan gokken in de beleggingswereld.
Dat de overheid wil dat ik ga beleggen is allemaal leuk en aardig, maar zij dragen de risico's niet, ikke wel. Hoe het voor de algehele economie zit met sparen vs. beleggen weet ik niet, daarvoor heb ik veel te weinig kennis van de economie, maar ik weet wel dat 'mijn economie' beter is geworden van sparen en niet van beleggen.
Ik heb het namelijk wel gedaan, een paar jaar geleden: ingestapt in 2 mixfondsen (tja, je moet toch wat als noob), maar het heeft me niks opgeleverd (gelukkig ook niks gekost: heb eruit kunnen halen wat ik erin gestopt had). Op een gegeven moment heb ik de fondsen weer leeggetrokken en tijdelijke deposito's genomen (waren toen nog leuk, zelfs voor 1 maand vast). Dat heb ik een maand of 5 gedaan (toen had ik het geld ergens anders voor nodig) en in die paar maanden heeft het me meer opgeleverd dan in alle jaren ervoor dat het in die fondsen heeft gestaan.
Dus doe mij maar sparen/deposito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SNS Jaarsparen 4,25% -> 4%
SNS Maxisparen 4% -> 3,75%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Verwijderd schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 11:29:
Maar ik wil helemaal niet beleggen.
Ik wil gewoon een beetje leuk rendement op mijn spaarcenten, zodat mijn potje kan groeien. Ik wil met mijn centen niet speculeren: liever wat minder rendement en weten waar ik aan toe ben, dan gokken in de beleggingswereld.
Dat de overheid wil dat ik ga beleggen is allemaal leuk en aardig, maar zij dragen de risico's niet, ikke wel. Hoe het voor de algehele economie zit met sparen vs. beleggen weet ik niet, daarvoor heb ik veel te weinig kennis van de economie, maar ik weet wel dat 'mijn economie' beter is geworden van sparen en niet van beleggen.
Ik heb het namelijk wel gedaan, een paar jaar geleden: ingestapt in 2 mixfondsen (tja, je moet toch wat als noob), maar het heeft me niks opgeleverd (gelukkig ook niks gekost: heb eruit kunnen halen wat ik erin gestopt had). Op een gegeven moment heb ik de fondsen weer leeggetrokken en tijdelijke deposito's genomen (waren toen nog leuk, zelfs voor 1 maand vast). Dat heb ik een maand of 5 gedaan (toen had ik het geld ergens anders voor nodig) en in die paar maanden heeft het me meer opgeleverd dan in alle jaren ervoor dat het in die fondsen heeft gestaan.
Dus doe mij maar sparen/deposito.
Niemand zegt ook dat je moet beleggen. Jij kiest er voor om te sparen. Dat kan, echter als het rendement tegenvalt moet je in verhouding meer belasting betalen. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Brons schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 09:59:
Uh, niet specifiek over je belegd vermogen nee. Over je hele vermogen boven ~20k moet je 1,2% betalen. Als dat in beleggingen zit ook.

[...]

Klopt. Dit is een nadeel. Echter kan je verwachten dat je gemiddeld over je life time een hoger rendement hebt dan 4%. Bij afschaffing van het huidige systeem zal gewoon 30% (of een dergelijk percentage) heffing komen op rendement, zoals in de VS. Als de spaarrente dan hoger is dan 4% ben je de sjaak en als beleggen meer oplevert dan 4% ben je de sjaak. Voordeel van zo'n systeem is wel dat je meestal verliezen mee mag nemen om af te trekken in de toekomst, in de VS mag je zelfs een gedeelte van je bruto inkomen aftrekken.
Je betaalt over het gemiddelde tussen het bedrag op 1 januari en 31 december. Dat minus de door jou genoemde 20.000 euro.
Laat mij die 1.2% maar betalen. Daar heb ik totaal geen moeite mee. Zeker in deze periode niet. Uiteraard is het zuur als je dikke verliezen hebt. Maar een rendement van meer dan 4% op jaarbasis moet je makkelijk halen met beleggen. Zeker als je er een beetje bovenop zit. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

_the_crow_ schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 22:50:
[...]
Je betaalt over het gemiddelde tussen het bedrag op 1 januari en 31 december. Dat minus de door jou genoemde 20.000 euro.
Laat mij die 1.2% maar betalen. Daar heb ik totaal geen moeite mee. Zeker in deze periode niet. Uiteraard is het zuur als je dikke verliezen hebt. Maar een rendement van meer dan 4% op jaarbasis moet je makkelijk halen met beleggen. Zeker als je er een beetje bovenop zit. :)
Ben ik het helemaal mee eens. Overigens vind ik de vermogensbelasting helemaal niet slecht. boven de 20k belasting heffen vind ik wel redelijk sociaal. Jammergenoeg zal op GoT het gemiddelde vermogen iets hoger liggen dan het landelijk gemiddeld. Meer Tweakers zullen er dus last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Verwijderd schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 14:43:
SNS Jaarsparen 4,25% -> 4%
SNS Maxisparen 4% -> 3,75%
SNS Plussparen is dus nog niet aangepast en staat nog steeds op 4,25%. Die lijkt voorlopig stand te houden!
Brons schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 18:38:
[...]
Het kan ook zijn dat ze genoeg of teveel geld hebben op het moment. Ik heb in ieder geval mijn geld bij ATbank weggehaald. Heb er nog wel een deposito lopen tegen een aantrekkelijk percentage. Deze loopt nog een paar maanden en dat gaat dat geld ook weg. Jammer. Het is verder een hele nette bank maar uiteindelijk gaat het gewoon om het hoogste percentage.
Je had helemaal gelijk Brons. In De Pers van vandaag (14 mei 2009) stond een artikel over de lage rentes en het hard dalen van rentes. Een woordvoerder van de bank bekende dat het bedrijf teveel liquide middelen had. Dat verklaart ook waarom de bank nu hard aan het dalen is. Ze willen het geld gewoon niet meer.

[ Voor 59% gewijzigd door Robkazoe op 14-05-2009 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
_the_crow_ schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 22:50:
[...]
Heeft iemand eigenlijk ervaring met de 'truc' om een gedeelte van je vermogen in december van je (spaar)rekening te halen als cash en dat thuis in de kluis te stoppen om het vervolgens begin januari weer te storten ?
Natuurlijk weet ik dat je contant geld ook moet opgeven in box 3, maar in hoeverre controleert de belastingdienst dit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedragen van meer dan 10K worden geregistreerd en sowieso alles wat verdacht is ook.
Dan moet je in etappes werken. Met pinnen ben je helemaal lang bezig.

Als je dan een rekening hebt waarbij de rente afhangt van het laagste saldo per kwartaal dan heb je dus over een half jaar een lagere rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyna18
  • Laatst online: 24-08 11:46
Ja... die oranje ing card is echt spuug lelijk.
Ik gebruik nog gewoon mijn oude postbank pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brons schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 16:35:
[...]
Niemand zegt ook dat je moet beleggen. Jij kiest er voor om te sparen. Dat kan, echter als het rendement tegenvalt moet je in verhouding meer belasting betalen. Helaas.
Net zeg je hierboven dat de overheid juist wil dat we beleggen, omdat dat beter is voor de economie.
Omdat je 'safe' wil spelen moet je maar op de blaren zitten, omdat je met beleggen wel een beter rendement kunt halen?
Minder sociaal vind ik dat..
Maar goed, het is niet dat ik het heel erg vind hoor. Ik betaal 'graag' de vermogensrendementsheffing.

_the_crow_ zegt dat je best meer dan 4% kunt halen als je erbovenop zit. Daar heb ik juist geen zin in: dat geloer naar wat nu kopen, wat verkopen.

Wat ik me herinner van de invoering van die nieuwe vrh, is dat die 4% vast gesteld is 'omdat dat toch wel het minimale was dat je kon maken met je vermogen'. Spaarrentes en depositos lagen toen volgens mij ook wat hoger. Dan kun je zo'n percentage makkelijk neerzetten. Van de andere kant zou je die dus ook kunnen verlagen, als je merkt dat die 4% niet meer zo gemakkelijk gemaakt kan worden. De 'beste' gewone spaarrekening zit op 4,25% (voor hoelang nog??)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Henk007 schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 23:14:
[...]

Heeft iemand eigenlijk ervaring met de 'truc' om een gedeelte van je vermogen in december van je (spaar)rekening te halen als cash en dat thuis in de kluis te stoppen om het vervolgens begin januari weer te storten ?
Natuurlijk weet ik dat je contant geld ook moet opgeven in box 3, maar in hoeverre controleert de belastingdienst dit ?
Je zal het toch op moeten geven, of het nou op een rekening staat of niet.
Verwijderd schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 00:14:
[...]

Net zeg je hierboven dat de overheid juist wil dat we beleggen, omdat dat beter is voor de economie.
Omdat je 'safe' wil spelen moet je maar op de blaren zitten, omdat je met beleggen wel een beter rendement kunt halen?
Op welke blaren moet je zitten? Je hebt bijna een jaar goed rente kunnen trekken (meer dan 4%) en toen waren er geen klachten. Nu de rente weer omlaag gaat komen er opeens klachten. Overigens vallen die blaren best mee want zo zwaar zal je het niet hebben als je in aanmerking komt voor deze belasting.

Je zou het ook zo kunnen invoeren dat er gewoon 30% van je rendement naar de belastingsdienst moet. Dan moet je dus een boekhouding voeren en als je een meevaller hebt (belegging of hoge rente) betaal je gewoon meer.

Kortom: ik hoop dat ze dit systeem mooi zo laten. Het is sociaal en het stimuleert mensen om niet oneindig te sparen.

[ Voor 12% gewijzigd door Brons op 15-05-2009 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Verwijderd schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 23:20:
Bedragen van meer dan 10K worden geregistreerd en sowieso alles wat verdacht is ook.
Dan moet je in etappes werken. Met pinnen ben je helemaal lang bezig.

Als je dan een rekening hebt waarbij de rente afhangt van het laagste saldo per kwartaal dan heb je dus over een half jaar een lagere rente.
Wat mensen niet beseffen is dat de belastingdienst gewoon volledig inzicht krijgt/heeft in de saldo's. Als je dus zelf gaat wegboeken in decemer krijg je gewoon echt problemen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Laten ze dan alsjeblieft automatisch de bedragen invullen, dat schilt mij weer rekenwerk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
Laatst toch ook maar even een rekening bij MoneYou aangemaakt. Amsterdam Trade Bank was wel erg aan het wegzakken. :(

Tot nu toe m'n ouders nog niet echt kunnen overtuigen dat het wél een veilige stap is. Ze beginnen steeds over Icesave etc. :P Kan ze wel duizend keer zeggen dat het garantiestelsel bij MoneYou geldt, maar het wil er maar niet in. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
LuPo schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 01:00:
Laatst toch ook maar even een rekening bij MoneYou aangemaakt. Amsterdam Trade Bank was wel erg aan het wegzakken. :(

Tot nu toe m'n ouders nog niet echt kunnen overtuigen dat het wél een veilige stap is. Ze beginnen steeds over Icesave etc. :P Kan ze wel duizend keer zeggen dat het garantiestelsel bij MoneYou geldt, maar het wil er maar niet in. :+
/me Ervaringsdeskundige Icesave meldt zich

Helemaal eens dat het veiliger is, maar 3 maanden een dik bedrag kwijt zijn is niet fijn. Bij Icesave bleek uiteindelijk ook dat het garantiestelsel van IceSave niet voldoende was.
Stel dat, in het hypothetische geval, in NL meerdere grote banken omvallen (zoals in IJsland gebeurde), dan is ook het NL garantiestelsel geen drol meer waard.
Zelfs toen bleek dat het geld "linksom of rechtsom" terug zou gaan komen, was ik er niet gerust op tot het daadwerkelijk gestort was.

Dus ergens hebben je ouders wel een punt vind ik.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
Is het niet gewoon zo: MoneYou = ABN AMRO = overheid = meest veilig ??? (ff klein beetje versimpelt misschien)

[ Voor 21% gewijzigd door nadroJ op 16-05-2009 01:31 ]

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
nadroJ schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 01:30:
Is het niet gewoon zo: MoneYou = ABN AMRO = overheid = meest veilig ??? (ff klein beetje versimpelt misschien)
Hmm niet helemaal, want ABN Amro is natuurlijk opgeknipt in meerdere aparte entiteiten die allemaal onder hun eigen bankvergunning opereren.

Het geld is dan wel gegarandeerd, maar als je erop moet wachten tegen 0% rente omdat de betreffende bank mogelijk onderuit is gegaan, dan is dat simpel gezegd balen.

Als er dan een grotere crisis uit voortkomt, omdat ineens blijkt dat er een domino effect blijkt te ontstaan, dan kan ook Nederland binnen enkele dagen de handjes ophouden bij het IMF. En dan is het jammer, maar dan is de garantiepot ook zo leeg.

Vergeet niet dat ook NL een erg grote (te?) financiële sector heeft!

Ok het is worst case, maar na IceSave zeg ik nooit meer "nooit". (Toen IceSave nog bestond waren we het immers over eens dat AA best een goede rating was)

Verdelen over meerdere banken is daarom het veiligste als je echt rustig wilt slapen.

[ Voor 4% gewijzigd door Mistraller op 16-05-2009 02:03 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xxxMaverick schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 20:12:
[...]

Wat mensen niet beseffen is dat de belastingdienst gewoon volledig inzicht krijgt/heeft in de saldo's. Als je dus zelf gaat wegboeken in decemer krijg je gewoon echt problemen.....
Het is niet illegaal om je geld weg te boeken. Het is illegaal om het cash niet te declareren. Klein detail, groot verschil.

Maar als jij er een week voor oud & nieuw een auto van koopt, en die een week na oud & nieuw weer verkoopt ben je geheel legaal bezig. Ik vind het echt een arbitrair onderscheid. Geld dat in je la ligt thuis rendeert ook niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2009 04:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mistraller schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 02:01:
[...]

Hmm niet helemaal, want ABN Amro is natuurlijk opgeknipt in meerdere aparte entiteiten die allemaal onder hun eigen bankvergunning opereren.

Het geld is dan wel gegarandeerd, maar als je erop moet wachten tegen 0% rente omdat de betreffende bank mogelijk onderuit is gegaan, dan is dat simpel gezegd balen.

Als er dan een grotere crisis uit voortkomt, omdat ineens blijkt dat er een domino effect blijkt te ontstaan, dan kan ook Nederland binnen enkele dagen de handjes ophouden bij het IMF. En dan is het jammer, maar dan is de garantiepot ook zo leeg.

Vergeet niet dat ook NL een erg grote (te?) financiële sector heeft!

Ok het is worst case, maar na IceSave zeg ik nooit meer "nooit". (Toen IceSave nog bestond waren we het immers over eens dat AA best een goede rating was)

Verdelen over meerdere banken is daarom het veiligste als je echt rustig wilt slapen.
Als MoneYou omvalt dan hoef je je geen zorgen over je geld te maken want dan valt ABN AMRO dus ook en de Nederlandse staat en is de enige zorg die je hebt of je nog je voedselbonnen krijgt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
Mistraller schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 01:27:
[...]

/me Ervaringsdeskundige Icesave meldt zich

Helemaal eens dat het veiliger is, maar 3 maanden een dik bedrag kwijt zijn is niet fijn. Bij Icesave bleek uiteindelijk ook dat het garantiestelsel van IceSave niet voldoende was.
Stel dat, in het hypothetische geval, in NL meerdere grote banken omvallen (zoals in IJsland gebeurde), dan is ook het NL garantiestelsel geen drol meer waard.
Zelfs toen bleek dat het geld "linksom of rechtsom" terug zou gaan komen, was ik er niet gerust op tot het daadwerkelijk gestort was.

Dus ergens hebben je ouders wel een punt vind ik.
Ik snap je punt inderdaad. En overigens snap ik de reactie van m'n ouders ook hoor. Ik heb m'n geld alleen op dit moment aardig goed verspreid: Rabobank, ATB en MoneYou. Dus in principe als MoneYou bijvoorbeeld omvalt, dan kan ik het nog makkelijk uitzingen met m'n andere rekeningen. :)

Daar wil ik nog even aan toevoegen dat het bij IceSave natuurlijk wel iets anders lag. Dat was namelijk een buitenlandse bank en dús was het Nederlandse garantiestelsel niet van toepassing. Sindsdien weet iedereen die .pdf op de site van de DNB te vinden volgens mij. :+

In ieder geval is de financiële sector wel goed wakker geschud door dit hele gebeuren. Nu maar hopen dat het niet weer bergafwaarts gaat zodra de sector er weer bovenop is. In Engeland was toch zo'n zakenman die z'n hele verhaal uit de doeken heeft gedaan? Dat was laatst op Netwerk, echt belachelijk hoe ze te werk gaan hoor. Gewoon express één of andere leugen onder de aandacht brengen waardoor je vantevoren weet dat de koers van dat bedrijf flink zal stijgen/dalen (call-opties en put-opties). Diegene die de leugen in het nieuws had gebracht had dan gezorgd dat hij/zij de goede optie had gekocht en verdiende dus door zo'n leugen miljoenen per dag. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Verwijderd schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 04:23:
[...]

Het is niet illegaal om je geld weg te boeken. Het is illegaal om het cash niet te declareren. Klein detail, groot verschil.

Maar als jij er een week voor oud & nieuw een auto van koopt, en die een week na oud & nieuw weer verkoopt ben je geheel legaal bezig. Ik vind het echt een arbitrair onderscheid. Geld dat in je la ligt thuis rendeert ook niet.
Uiteraard ga ik er dan vanuit dat hij het niet opgeeft. Dit was immers het doel van de vraag :)

En nee, geld in je la rendeert niet. Maar wel als het 11 maanden per jaar op de bank staat, en dan opeens in december weg is :)

Overigens mis ik in de andere discussie iets: veel mensen praten over renteverlies als een bank opvalt en je moet wachten op een uitkering. Tot nu toe valt de misgelopen rente toch ook onder het garantiestelsel?

En ik meen ergens gelezen te hebben dat nieuwe europese wetgeving een uitbetaling binnen 40 dagen garandeert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
De rente in de periode tussen omvallen en uitbetalen door het garantiestelsel is niet gedekt. Dat is dus zo'n 40 dagen a 2 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
nadroJ schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 19:12:
Vanochtend stond 't op m'n tegenrekening en heb het direct doorgesluisd naar MoneYou. Ik zie nu dat het daar ook al erop staat. Gaat erg snel :)
Eh, heb je wel rekening gehouden met het verschil tussen boek- en valutadatum? Zo nee, dan sta je met een beetje pech twee dagen valutair rood tegen een hoge (boete)rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 04:23:
Geldt een auto niet ook als vermogen dan? Of geldt dat alleen voor vastgoed (en dure boten)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hoeft je auto niet op te geven in box 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 12:56:
[...]
Geldt een auto niet ook als vermogen dan? Of geldt dat alleen voor vastgoed (en dure boten)?
Het is ook vermogensredementsbelasting.
Je betaald de belasting dus niet over je bezittingen, maar over het rendement dat je daarover behaald.
Dit is namelijk een vorm van inkomsten.
Maar omdat het lastig is precies bij te houden hoeveel rendement je over je spaargeld hebt, gaan ze gewoon uit van 30% belasting over een rendement van 4%, dus 1,2% van het spaargeld (boven de vrijstelling).
Pagina: 1 ... 14 ... 40 Laatste

Dit topic is gesloten.