How to become a Producer Deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 102 Laatste
Acties:
  • 342.138 views sinds 30-01-2008

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:07
Ik kan reason niet echt bekoren. Heb hem even geprobeerd, maar ik vind het nogal chaotisch allemaal. Jammer de promo's zagen er leuk uit, maar het is niets voor mij. Blijf een trouwe logic pro aanhanger dus,

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Ik ben zelf ook een fervent Logic aanhanger, maar gebruik Reason4 (5 ga ik nog wel een keer aanschaffen) ook regelmatig (al dan niet gerewired)! De instruments zijn wat mij betreft onovertroffen en het leuke is dat nagenoeg alles instelbaar is!

Maar als sequencer en andere functionaliteiten gebruik ik toch liever Logic.

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-09 09:01

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

vlaaing peerd schreef op donderdag 02 september 2010 @ 12:28:
Vind het wel logisch eigenlijk, ik scroll ook liever van boven naar beneden dan opzij. Let wel dat Reason natiuurlijk een schaalmodel 19" rack is, die verhouding kun je niet veranderen. Maar dat het klein is mag iemand mij wel even verklaren; een knopje op een Reason device is me toch duidelijker lees- en instelbaar dan de gemiddelde VST synth op dezelfde resolutie?

De sequencer vind ik niks mis mee. Sterker nog ik vind Reason wel de meest gebruiksvriendelijke en stabiele software die ik ooit gezien heb. Het heeft bij mij in elk geval nog geen enkele keer een crash of hang gegeven, van Cubase en Ableton kan ik dat niet zeggen (waarschijnlijk door de externe VST plugins, dat wel), maar ja het voordeel is hier ook het nadeel, Reason is beperkt tot wat ze bieden. Maarja, lang leve de rewire :D

@Apnia.
nja, ik moet zeggen dat ik enigszins van de wat oudere generatie ben die Amens, solprides,enz tot in den ellende doorelkaar moest husselen voor een gesyncopeerde jungle beat a'la Photek of Squarepusher,, hoewel mijn beats tegenwoordig ook wel redelijk rechtlijnig op de 2-4 zijn.

Als je mij eind jaren 90 me deze Octorex zou laten zien dan kon je m'n kinbak van de stoeptegels afkrabben.
Op zich kan je thuis toch ook 2 racks naast elkaar zetten? Volgens mij is dat best aardig te simuleren. Alhoewel ik het niet storend vind aan Reason zou ik m'n ene monitor gewoon wat efficienter willen gebruiken :)

Voor die dynamische aphex twin sound is het perfect inderdaad. Maar da's een persoonlijke voorkeur natuurlijk. Ik maak eigenlijk nooit dat soort sounds.
rhodium schreef op donderdag 02 september 2010 @ 12:51:
Ik kan reason niet echt bekoren. Heb hem even geprobeerd, maar ik vind het nogal chaotisch allemaal. Jammer de promo's zagen er leuk uit, maar het is niets voor mij. Blijf een trouwe logic pro aanhanger dus,
Hahaha :)
Ik vind juist het geordende een van de charmes van Reason. Al de losse windowtjes van Cubase/Logic/FL Studio vond ik juist onwijs chaotisch werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 17:53

Yoozer

minimoog

Gitarist schreef op donderdag 02 september 2010 @ 13:40:
De instruments zijn wat mij betreft onovertroffen
Dan heb je niet veel ervaring met andere plugins ;).

Als Subtractor een paard was moest 't naar de lijmfabriek, en de half-rack effecten klonken 5 jaar geleden al niet goed meer (voornamelijk de reverb).

Backwards compatibility is leuk en alles, maar je kunt 't ook overdrijven.

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 16:14
Yoozer schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 08:00:
[...]

Als Subtractor een paard was moest 't naar de lijmfabriek, en de half-rack effecten klonken 5 jaar geleden al niet goed meer (voornamelijk de reverb).

sja, als je het probleem met subtractor nog even zou kunnen onderbouwen, van de effecten vind ik juist de RV7000 1 van de betere, zou meer zeggen dat de compressor of filter wat magertjes is en bovendien kun je er een VST effect overheen kwakken als je die zoveel beter vind. Ook zie ik niet in hoe je netzo makkelijk met VST's even een door een instrument of effect Voltage controlled andere instrumenten parameters of effecten kan aansturen, routen, combineren enz. Wat mij betreft is een een bijzonder flexibel en bruikbare toevoeging op je productiesoftware.

je kan reason om genoeg redenen afzeiken, maar je kan het ook overdrijven ;P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

Yoozer schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 08:00:
[...]

Ok.. ok laat ik mijzelf nuanceren. Beter dan de instruments die bij de meeste DAW's geleverd zijn.

Ik heb verders idd weinig ervaring met externe software instruments

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• On_E
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:36

On_E

Housemusic

Reason 5 bevalt mij juist uitstekend, maar dat deed 4 ook al, dus ik ben vast niet objectief.

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Ja ik doel ook meer op het verschil wat Reason 5 met zich meebrengt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey mensen,

ik produceer met Cubase 5. :)
Voorlopig alleen nog maar Hardstyle, maar ik ga me binnenkort ook verdiepen in DubStep en Trance.

Nu heb ik een klein probleempje:

Ik produceer nu sinds vorige week een jaar, en heb besloten maar eens wat te investeren in producer gear.
Ik heb al besloten wat ik ga kopen, namelijk;
- 2x KRK RP5 G2
- M-Audio Oxygen 49
- Geluidskaart

Alleen ik weet nog niet wat voor geluidskaart, het is puur voor het produceren dus het eerlijkste geluid.
Ik heb echt geen verstand van geluidskaarten, en wat ik op Google tegenkom gaat alleen maar over gamer geluidskaarten.
Mijn budget is (door de dure monitoren XD) niet heel groot, ongeveer 60 - 80 euro.
De meeste kaarten zijn wel 2.1, maar het liefste zit er nog een 5.1 en midi aansluiting op (MIDI hoeft niet persé, de M-Audio Oxygen 49 gaat via USB).

Kunnen jullie mij wat aanraden?

Alvast bedankt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Procudeer jij 6 sporen kanaals muziek? Lijkt me sterk, dus 5.1 gewoon overbodig.

Ik zou gewoon investeren in een goede 2.0 geluidkaart, gezien je spreekt over monitoren, wat dus een veel beter passende combinatie is.

Ik heb een Native Instruments Audio 2 DJ kaart, welk 2 outputs heeft, van 90 euro, maar dat zal voor jouw weer iets te veel zijn, gezien je (vermoed ik) maar 1 (2 kanalen) nodig hebt.

Als je hier kijkt, heb je al een beetje een overzicht van wat er te krijgen is..

[ Voor 21% gewijzigd door RaZ op 08-09-2010 20:22 ]

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Ik kan wel een beetje buiten het budget steken.
Ik heb even op die site gekeken, en zit er een latency verschil tussen een USB en PCI geluidskaart?

De KRK's hebben een XLR aansluiting, en nu weet ik dat een 3,5 mm jack naar 2x XLR kan, is er ook een interne PCI (normale of express x1) geluidskaart met 3,5mm jack die ook speciaal voor het produceren is? (liefst een sample rate van 192kHz).

Bij Bax-Shop kom ik op deze: http://www.bax-shop.nl/inbouw-geluidskaart/esi-maya-prodigy-7.1-pci-hifi-audio-interface/product-details.html
Alleen heb ik de 7.1 helemaal niet nodig, enkel 2.0 / 2.1, en deze kaart heeft een raar slot nodig dat ik niet ken, (kwam het op internet ook niet tegen bij PCI).

En weet iemand of er bij de M-Audio Oxygen 49 een USB B naar USB 2.0 kabel bij wordt geleverd? Aangezien de Oxygen alleen een USB B aansluiting heeft.

Alvast bedankt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakakaizoku
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 18:09
Ik ben eigenlijk nog op zoek naar een volledig midiklavier (dus 49 toetsen) met (semi) gewogen toetsen. Voor mijn part heeft hij alleen een normale midi uitgang (graag zelfs, mijn usb poorten zijn een beetje schaars aan het worden, mijn remote 25sl compact heeft midi in en uit poorten dus dat is geen probleem). Hoef er verder geen draaiknoppen/schuiven op te hebben, een pitch en modwheel zijn in principe al genoeg (en wel een beetje gewenst). Ohja, zo goedkoop mogelijk. Heeft er nog iemand een op zolder liggen?;)

PSN: bakakaizoku - WoW: Thiccblonde (GM of Phoenix Ascension) @ Twisting-Nether

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Verwijderd schreef op donderdag 09 september 2010 @ 18:16:
Ik heb even op die site gekeken, en zit er een latency verschil tussen een USB en PCI geluidskaart?

De KRK's hebben een XLR aansluiting, en nu weet ik dat een 3,5 mm jack naar 2x XLR kan, is er ook een interne PCI (normale of express x1) geluidskaart met 3,5mm jack die ook speciaal voor het produceren is? (liefst een sample rate van 192kHz).

Bij Bax-Shop kom ik op deze: http://www.bax-shop.nl/inbouw-geluidskaart/esi-maya-prodigy-7.1-pci-hifi-audio-interface/product-details.html
Alleen heb ik de 7.1 helemaal niet nodig, enkel 2.0 / 2.1, en deze kaart heeft een raar slot nodig dat ik niet ken, (kwam het op internet ook niet tegen bij PCI).

En weet iemand of er bij de M-Audio Oxygen 49 een USB B naar USB 2.0 kabel bij wordt geleverd? Aangezien de Oxygen alleen een USB B aansluiting heeft.

Alvast bedankt ;)
Hola Senhor,

Latency veschil zit er nauwelijks, USb (2.0) heeft echter wel minder bandbreedte en er worden nog wel eens pproblemen over gemeld op bv het sound on sound forum. Ik zou zeggen alleen de USB te nemen als je met een laptop werkt of regelmatig deze kaart op andere PC's wil overprikken. Neem anders de PCI.

Op de KRK's kun je zowel een XLR als een jack inpluggen, ik ga ervan uit dat je toekomstige kaart stereo tulp uitgang, dus een tupl naar dubbele jack is dan waarschijnlijk de oplossing. Check trouwens even met Apnia, die heeft dezelfde speakers, ik vind het niet wijs om monitors op naam of specs te gaan kopen, wellicht zijn er anderen in hetzelfde budget beter geschikt. Uit eigen ervaring heb ik de KRK's laten liggen namelijk.

Geluidskaart, kies inderdaad geen surround maar een stereo kaart, met bij voorkeur tulp of (grote) jack in- en uitgangen, zorg verder dat die Asio 2 ondersteund. M-audio, E-MU , ESI, Edirol MOTU, Maya zijn betrouwbare merken die specifiek producerkaarten produceren met deze specs en begint vanaf een euro of 70,- , Bax-shop, Peter Verspuy of Tonika zijn webwinkels die ruim aanbod hebben hierin. Mocht je in de toekomst ook outboard willen gaan werken, hou er dan nu al rekening mee met hoeveel in/out je wilt hebben, anders voldoet 2 in en 2 uit prima. ultra hoge samplerates is leuk, maar het kwaliteitsverschil is niet te horen, 24bit/96Khz zou meer dan voldoende moeten wezen.

Ik ben bijna zeker dat je bij je midi keyboard een passende kabel krijgt bijgeleverd, anders zou die bij aankoop wel te leveren zijn voor een tientje ofzo.

wat je op zoch samenstelt vind ik binnen een netjes budget maar stelt je al wel in staat om serieuze produkties te kunnen maken met professionele kwaliteit, veel succes en plezier ermee en laat's een trackje horen als je nieuwe zooi hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boxen kies je door er naar te luisteren, de cijfertjes die erbij staan (in dat segment) kloppen toch voor geen meter.

192kHz is alleen nodig als je vleermuizen wilt pesten. 44.1/48kHz is goed zat.

PCI werkt niet bij laptops (want dat past niet) maar zelf vind ik het prettiger werken omdat je vaak toch wel wat lagere latency hebt. Maar dat hangt ook van het merk af. En alles onder de 5ms hoor je toch niet.

Usb kabels zitten er vaak wel bij maar XLR of jack kabels bijna nooit. (Is ook niet praktisch want ze zijn altijd te lang/kort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2mb
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:03

2mb

Leuk topic, ik zal me ook even voorstellen. Ik produceer al muziek sinds ik kennismaakte met de computer volgens mij. Niet dat het in het begin veel voorstelde ;). Ik heb een aantal jaren gitaarles gehad en ben nu rustig bezig met piano. Met m'n Line 6 Toneport KB37 midikeyboard kan ik allebei doen, geweldig ding :).

Qua produceren ben ik begonnen met iets van eJay music maker (kent iemand dat nog :+), tot ik erachter kwam dat dat vooral loopjes combineren was (al lijken de hudige Vengeance construction kits verdacht veel op dat concept). Daarna met Reason begonnen, Cubase eventjes geprobeerd en uiteindelijk bij Ableton Live uitgekomen. Vind de workflow van Live het fijnst.

Ik maak nu house, trance en af en toe iets van chill-out of filmmuziek. Afgelopen jaar kwam ik bij SlamFM een remix contest tegen van Axwell's Leave The World Behind en heb daar toen aan meegedaan. Dat was erg leuk om te doen en sindsdien ben ik het produceren wat serieuzer aan gaan pakken. Ik heb toen een setje KRK RP5 monitors gekocht (als je begint met produceren, zeker als eerste investeren in monitors).

Op het Clubcharts.nl forum kwam ik een topic tegen over een Esmee Denters remix contest (1e geworden 8)) en sindsdien probeer ik aan iedere contest daar mee te doen. Het motiveert wat extra om een nummer af te maken als je weet dat het op een bepaalde datum af moet zijn ;).

Het blijft bij een hobby, al blijft het natuurlijk wel leuk als je je muziek aan anderen kunt laten horen. Ik gebruik Soundcloud om muziek te publiceren (linkje staat wel in m'n sig).

P.S. Op clubcharts is er net een nieuwe remix contest begonnen, we kunnen best nog wel wat deelnemers gebruiken.

Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
@2mb

Welkom! Ik zal snel 's wat van je luisteren..

ben het meteen al met je oneens ;) ik vind monitors niet het eerste vereiste en eigenlijk meer achteraan in de rij komen, lijkt me dat je toch eerst mix/produceerapparatuur en kennis moet hebben om tot een dergelijke kwaliteit te komen voordat monitors (in vergelijk met hi fi speakers) werkelijk noodzakelijk worden om verschil in kwaliteit te tonen.

zelfs als je PC speakers heb zou ik je eerst aanraden om bij de 2e hands een goedkoop hi-fi setje te zoeken en het grote geld eerst in andere dingen te stoppen.

Ik merk trouwens dat er errrrrug veel mensen op tweakers zitten met de KRK RP5 en 6 monitoren, vinden ze die nou daadwerkelijk zo goed of is geel gewoon erg in de mode de laatste tijd?

ik vind ze nogal bestwel boomy eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2mb
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:03

2mb

Mijn ervaring is dat je monitors nodig hebt om je producties objectief te kunnen beoordelen. Ik heb het ook eerst met gewone computerspeakers en een hifi-setje gedaan, maar dan denk je dat je track heel aardig klinkt maar dat is gewoon niet zo, dat komt doordat je speakers het geluid beinvloeden. Als je dan commentaar krijgt op je track kun je of niet goed horen waar de problemen liggen of je gaat verkeerd corrigeren.

Ik ben het met je eens dat je eerst een DAW en instrumenten moet hebben om überhaupt muziek te kunnen maken, maar dat je daarna beter kunt investeren in monitors dan in externe synths of effecten.

En waarom iedereen die KRK's heeft? Ik denk omdat ze niet zo duur zijn :)

Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

vlaaing peerd schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 13:57:
Ik merk trouwens dat er errrrrug veel mensen op tweakers zitten met de KRK RP5 en 6 monitoren, vinden ze die nou daadwerkelijk zo goed of is geel gewoon erg in de mode de laatste tijd?

ik vind ze nogal bestwel boomy eigenlijk.
vind ik ze ook, ik zorg dat ik m'n lage frequencies wat boost als ik 'm voor "de buitenwereld" mix... that said, ik vond het toen erg zuiver klinken verder.. en tbh ben ik een sucker voor de looks :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Alle goedkope monitors lijken ofwel boomy of zonder bass?

• vlaaing peerd
bulldoze schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 20:29:
Alle goedkope monitors lijken ofwel boomy of zonder bass?
nouja, ze hebben inderdaad vaak wel ergens een consessie. De monitors die bij me thuis staan zijn behoorlijk fair wat freq betreft, maar de bas driver is relatief traag in repsons, zodat ie nogal muddy word.

Mijn theorie was dan ook dat ik daarmee alleen maar meer strakke bas in mijn mix probeer te bewerkstelligen en dat de freq response mij iin elk geval geen problemen ging opleveren.

maar ok, nearfields hebben het dilemma van klein zijn, ported ontwerpen geven wel bas maar trager in repons, closed cabinets zijn weer matig in bas weergeven vs een strakkere basrepsons, ook duurdere nearfields hebben daar last van. Gezien ik mijn ruimte thuis echter niet kan afwerken met tig difussors en basstraps heeft nearfield toch de voorkeur in vergelijking met dikke dozen.

maar voor mensen die nog een nearfield setje aan gaan schaffen, doe jezelf niet te kort en kijk in elk geval ook naar deze modellen;

Tannoy reveals serie - helder en detail, weinig bas, brede stereo
Yamaha HS50 en HS80 - helder en veeeel detail, weinig bas.
Behringer Truth (graag geen behringers bashen, deze zijn gewoon goed) 2031, 2030 serie, behoorlijk vlakke freq respons, roomcorrection schijnt ook behoorlijk goed te zijn.
Alesis M1 MKII - Vlakke freq respons, gaat tot erg laag, enorm wijd stereobeeld maar trage bas respons
M-Audio BX-5a - strrrake basrespons, gaat tot redelijk laag, beetje hi-fi achtig flatterend, lijkt soms een beetje compressed.
Fostex PM series - zelf nooit gehoord, maar velen raden dit aan.
KRK RP serie - strakkere basrepons als de alesis, maar gaat tot minder laag, de laag die die heeft is nogal aanwezig, soms ook wel erg kleurend.

Ikey Audio, volgens mij een nieuwe speler op de markt, vooral de 8inch lijkt veelbelovend en is erg goedkoop, heb zelf geen luisterervaring.

Zo zijn er nog veel meer merken, maar dit zijn wel de meest gerenommeerde in het budget segment, mijn mening na een luistertest vond ik zelf in elk geval de KRK er niet bovenuit steken, soms zelfs gewoon minder.

[ Voor 2% gewijzigd door vlaaing peerd op 15-09-2010 13:57 . Reden: typo ]

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:30
Weetje wat nou zo ongelooflijk arrogant en stom van Steinberg is? Reason Rewire. Alleen de 1e en 2e Reason outputs zijn stereo, de rest is allemaal mono en moet je dus in Cubase via group tracks of andere idiote manieren stereo maken.

Niet te geloven.. Ik denk dat ik alleen hierom al nooit meer een Steinberg product ga kopen als dit zo blijft.. :S

• apNia

apNia

Is dat Rewire's schuld of die van Cubase? Anders moet je Propellerhead de schuld geven heur!

• Jovas
In SX3 was het nog mogelijk, sinds Cubase 4 niet meer....

• vlaaing peerd
neh, ik draai nog steeds SX3, ook daar is alleen de eerste rewire input stereo. Ik heb op dit moment geen beschikking tot ableton, maar is de rewire daar niet hetzelfde?

maar ok, 2 mono kanalen doorsturen, channel linken en in een groupchannel gooien, heb je zelfs nog meer opties mbt tot stereoverdelen. 2 kabels aansluiten moet je sowieso.

elk nadeel heb z'n voordeel. :9

• Jovas
Onzin, in SX3 kon je met shift of alt klikken en dan had je direct de stereo optie in het Rewire rack van Cubase SX3. En nee, in Ableton kun je wel meteen stereo selecteren.

Wat bedoel je trouwens met channels linken? Je kan idd een paar mono rewire kanalen linken, maar dan moet je alsnog wel het 1e kanaal hard naar links en 2e hard naar rechts pannen. Dat doe ik ook, en dan een stereo group channel aanmaken en elk paar naar een group channel en dan verbeg ik de rewire kanalen in de mixer..

Wel een gedoe, maarja zo is Steinberg, ze maken daar onbegrijpelijke keuzes..

[ Voor 56% gewijzigd door Jovas op 15-09-2010 19:48 ]

• vlaaing peerd
Macros4 schreef op woensdag 15 september 2010 @ 17:32:.

Wat bedoel je trouwens met channels linken?
nou..zoals je het beschrijft. :Y

Verwijderd

Macros4 schreef op woensdag 15 september 2010 @ 17:32:
Wel een gedoe, maarja zo is Steinberg, ze maken daar onbegrijpelijke keuzes..
Denk dat het aan jouw ligt want ik heb er nog nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk dat dit topic weer wat 'drukker' wordt. Ik volg het al een tijdje (lijkt mij wel handig als beginner).

Ik ben sinds kort bezig met het maken van muziek, nu loop ik alleen tegen een probleem aan. Ik gebruik Cubase 5, maar ik kan nergens vinden waar ik het volume van een enkele midi track kan aanpassen. De fader die erbij staat lijkt bij mij geen invloed te hebben. Kan iemand mij verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Long shot, maar iemand van jullie wel eens NanoStudio voor de iPhone geprobeerd? Vraag me af wat de meningen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Verwijderd schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 00:11:
Leuk dat dit topic weer wat 'drukker' wordt. Ik volg het al een tijdje (lijkt mij wel handig als beginner).

Ik ben sinds kort bezig met het maken van muziek, nu loop ik alleen tegen een probleem aan. Ik gebruik Cubase 5, maar ik kan nergens vinden waar ik het volume van een enkele midi track kan aanpassen. De fader die erbij staat lijkt bij mij geen invloed te hebben. Kan iemand mij verder helpen?
ik heb me altijd afgevraagd waar die fader op de MIdi track voor was, die correspondeert in elk geval niet met de midi velocity van het instrument. Ik vermoed dat de fader alleen maar voor midi thru of -out is.

Maar wat wil je doen, dynamiek aanbrengen in de gespeelde midi noten of gewoon globaal het volume regelen?

Bij het eerste zou ik gewoon de velocity tekenen in de velocity of volume automation lane, of als je een controller hebt daarmee bedienen, bij het laatste zou ik gewoon de channel volume aanpassen waar het instrument op afspeelt.

de velocity van elke noot kun je als het goed is vinden onder elke midi note in de pattern lane (potloodje selecteren en tekenen), de volume automation kun je openklappen met het plusje rechtsonderin de instrument lane.

controller nummer voor een midicontroller op de velocity is 7. Misschien moet die midi channel fader ook daarop ge-assigned worden.

<edit> hmm, als je iets niet duidelijk is dan wil ik het uiteraard wel even toelichten.

[ Voor 5% gewijzigd door vlaaing peerd op 17-09-2010 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

apNia schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 01:29:
Long shot, maar iemand van jullie wel eens NanoStudio voor de iPhone geprobeerd? Vraag me af wat de meningen zijn :)
Ziet er leuk uit maar helaas geen iPhone en misschien nog leuker op de iPad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• On_E
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:36

On_E

Housemusic

Over remix-contests gesproken, doet iemand hier aan mee ?

http://soundcloud.com/steve-lawler/sets/remix-competition

http://steve-lawler-remix.heroku.com/

Tot 12 november de tijd. :)

Oh en ik heb nog altijd geen monitor speakers, produceer al ruim 2 jaar met JBL speakers en mijn Sennheiser koptelefoon, werkt prima imo. Als een track af is neem ik m mee naar een maatje die wel KRKs heeft, en 9 van de 10 keer klinkt het gewoon goed.

[ Voor 40% gewijzigd door On_E op 17-09-2010 14:01 ]

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vlaaing peerd schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 08:57:
[...]

ik heb me altijd afgevraagd waar die fader op de MIdi track voor was, die correspondeert in elk geval niet met de midi velocity van het instrument. Ik vermoed dat de fader alleen maar voor midi thru of -out is.

Maar wat wil je doen, dynamiek aanbrengen in de gespeelde midi noten of gewoon globaal het volume regelen?

Bij het eerste zou ik gewoon de velocity tekenen in de velocity of volume automation lane, of als je een controller hebt daarmee bedienen, bij het laatste zou ik gewoon de channel volume aanpassen waar het instrument op afspeelt.

de velocity van elke noot kun je als het goed is vinden onder elke midi note in de pattern lane (potloodje selecteren en tekenen), de volume automation kun je openklappen met het plusje rechtsonderin de instrument lane.

controller nummer voor een midicontroller op de velocity is 7. Misschien moet die midi channel fader ook daarop ge-assigned worden.

<edit> hmm, als je iets niet duidelijk is dan wil ik het uiteraard wel even toelichten.
Ik wil het volume globaal aanpassen. De volume automation ken ik niet, zal ik binnenkort naar kijken.
Waar kan ik het channel volume vinden? Ik heb zelf geen midicontroller, alleen een keyboard (zoals ik zei, ben nog een beginner :P )

Bedankt voor de uitleg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Verwijderd schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 15:07:
[...]

Ik wil het volume globaal aanpassen. De volume automation ken ik niet, zal ik binnenkort naar kijken.
Waar kan ik het channel volume vinden? Ik heb zelf geen midicontroller, alleen een keyboard (zoals ik zei, ben nog een beginner :P )

Bedankt voor de uitleg :)
Als je een midi instrument aanstuurt dmv een midi track heeft ie een channelstrip voor Midi die aangeeft wat je midi signaal uitstuurt, maar er is ook een channelstrip voor audio die weergeeft wat het instrument daadwerkelijk aan audio afspeelt. voor globale volumeregeling moet je bij het audio gedeelte zitten.

Ik kan je op zich wel even wat screenshots plaatsen om het te verduidelijken, maar misschien is het makkelijk dat je even uitlegt hoe je setup inelkaar zit om misverstanden te voorkomen;

- waar gebruik je het keyboard voor? Als outboard instrument of alleen voor Midi in, of beide?
- wat is het instrument dat dient af te spelen? VST softsynth, een outboard (hard) synth, jee keyboard of iets anders?
- weet je al hoe je een Midi track tekent of opneemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is een midi keyboard, dus alleen voor Midi In. Voor instrumenten gebruik ik VSTI's.

Met Midi track tekenen bedoel je gewoon noten toevoegen met de hand/muis neem ik aan? In dat geval ja en ja opnemen lukt ook. Vandaar dat ik nu dus op zoek ben naar de mogelijkheid om het volume van 1 kanaal in zijn geheel te wijzigen.

Ik kan nu zo snel niet bij Cubase komen, morgenavond wel. Als je een screenshotje wilt maken, dan graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
in jouw geval heb je alleen de audio channel volume nodig, Heb je door dat je Midi track ook een audio channel strip heeft waar je (door de midi aangestuurde) VST instrument op uitslaat? Die moet je hebben.

Weet je die laatste te vinden dan is denk ik een screenie niet nodig.

Als je wil zou je die nog kunnen automaten door op die channel op de "W" te klikken (W= write automation, R = read automation) en het volume kun je dan gedurende de track aanpassen, als je dan na het "writen" op de "R" klikt en de "W" uitzet zal ie dan wat je hebt opgenomen aan volumeaanpassing weer afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Lang geleden dat ik hier gepost heb. Maar toch even mijn laatste creatie droppen :)

http://marten.tweakdsl.nl/temp/temp/212-harmonika.mp3

komen nog vocalen overheen.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vlaaing peerd schreef op maandag 20 september 2010 @ 16:02:
in jouw geval heb je alleen de audio channel volume nodig, Heb je door dat je Midi track ook een audio channel strip heeft waar je (door de midi aangestuurde) VST instrument op uitslaat? Die moet je hebben.

Weet je die laatste te vinden dan is denk ik een screenie niet nodig.

Als je wil zou je die nog kunnen automaten door op die channel op de "W" te klikken (W= write automation, R = read automation) en het volume kun je dan gedurende de track aanpassen, als je dan na het "writen" op de "R" klikt en de "W" uitzet zal ie dan wat je hebt opgenomen aan volumeaanpassing weer afspelen.
Bedankt voor de uitgebreide antwoorden!

Wat bedoel je met audio channel strip? Die rode en blauwe balkjes?
Ik heb het volume nu aangepast, via de mixer. Linksbovenin zag ik de optie 'open mixer'. Ik weet alleen niet of dit de juiste/beste manier is. (of is het eigenlijk wat jij bedoelt:P?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Begrijp ik het goed dat de Korg EMX-1 geluiden vanaf 0 opbouwt terwijl je met de ESX-1 bestaande geluidjes gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Verwijderd schreef op maandag 20 september 2010 @ 23:11:
[...]

Bedankt voor de uitgebreide antwoorden!

Wat bedoel je met audio channel strip?
de strips zitten inderdaad op de mixer, gewoon die dikke faders waarmee je het volume aanpast inderdaad. De mixer heeft oa de volgende strips;

- de master bus volume (die grote stereo fader helemaal rechts)
- de audio channel
- rewire channel
- group channel
- de midi channel
- line in channel

die laatste 3 zijn afhankelijk van welke versie je draait vaak ook verborgen en kun je openen door op het juiste symbool aan de linkerkant van de mixer te klikken.

Had je gezien dat bij een midi track zowel het midispoor als een corresponderend audiospoor uitslaat op de meter? Welnu, het midispoor volume aanpassen heeft geen effect als de fader niet op een controller(een functie op het af te spelen apparaat) is aangewezen, de audiovolume hoort echter wel direct op de fader te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:25
Saturnus schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 15:33:
Begrijp ik het goed dat de Korg EMX-1 geluiden vanaf 0 opbouwt terwijl je met de ESX-1 bestaande geluidjes gebruikt?
Ja. De blauwe is een Synth (plus samples) en de rode is een Sampler. Bij de rode kan je wel je eigen geluiden erin zetten, bij de blauwe kan dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Saturnus schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 15:33:
de EMX is een soort drumsequencer workstation met ingebouwde synths, de drum computer werkt met bestaande wavefiles, maar heeft ook synthese mogelijkheden, de synthesizer zelf heeft oscilators, dus je kan zowel vanaf scratch sounds bakken als presets gebruiken.

Ik ben normaal geen fan van die kleine combibakken, maar dit is een mooi bakkie, vooral de mini buizenversterker geeft het apparaat meerwaarde boven softsynths en andere producten, ik heb er even aan mogen draaien en dat geeft echt een rauwe anologe sound aan de synth die je niet zo makkelijk met andere apparaten maakt.

De ESX is een heel ander apparaat, dat is een sampler, inderdaad heeft deze al een hele reeks aan geluiden onboard, maar deze is er meer op gebouwd om zelf te samplen en eigen geluiden te gebruiken Ook hierin zit een ingebouwde sequencer waarmee je loops in volgorde kan zetten en componeren.

sja, eigenlijk hulde aan Korg, Ze begrijpen heel goed de noden van de huidige muzikant en weten altijd weer een uber functioneel apparaatje uit te kakken die onvergelijkbaar is met andere produkten van andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Thanks allebei. :)
Zo nu en dan speel ik wel eens met FL maar ik heb het idee dat ik met hardware beter overweg kan omdat het toegankelijker en meer herkenbaar is.
Maar het is een lastige keuze. De neiging is naar de ESX omdat mij de skills voor dat meer basis lijken (en dus belangrijker te hebben) altevorens verder te gaan...en ik heb nog een Korg Kaossilator. Die KKS zou wat simpele synths kunnen doen en het samplen/loopen mag de ESX dan doen want dat is toch wel een van de brakste dingen aan de KKS (alhoewel het een grappig ding is).

Verwijderd

vlaaing peerd schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 17:03:
Ik ben normaal geen fan van die kleine combibakken, maar dit is een mooi bakkie, vooral de mini buizenversterker geeft het apparaat meerwaarde boven softsynths en andere producten, ik heb er even aan mogen draaien en dat geeft echt een rauwe anologe sound aan de synth die je niet zo makkelijk met andere apparaten maakt.
Tuurlijk wel, hang er een behringer buizen pre-amp achter (desnoods verander je de chinese buizen met russische of philips) en je kan menig digitale bak (wat die Korgjes ook zijn) wat opfokken. De charme van die bakkies zit hem erin dat je met je handen bezig bent en niet bezig bent om op een scherm blokjes heen en weer te schuiven.

• vlaaing peerd
@saturnus. Hardware aankoop is vaak prijzig en ik raad het aan pas te doen als je wat meer zekerheid hebt over wat je wilt. Het feit dat je nog niet weet of je een synth sequencer of sampler wilt gebied mij aan te raden eerst eens sampler en synth software uit te proberen. Bij software kun je nog eens een "demo" proberen alvorens je aanschaft. Feitelijk bied digitale hardware ook geen meerwaarde (behalve dat buizen ampje) boven software.

softsamplers; Halion, Kontakt, Emulator-X , Fruitly loops zelf
softsynths: Massive, Albino, vanguard, maar ook software imitaties van de Korg M1, Yamaha DX-7, (mini)moog en Clavia Nordlead

verder zou je even kunnen spelen met Reason, deze heeft een net overzicht aan samplers, synths en drumcomputers welke natuurgetrouw overeenkomen met hardware apparatuur, zelfs de kabelrouting die je nog eens een scala aan koppelmogelijkheden biedt. Reason vind ik erg toegankelijk en zal je zeker veel wegwijs bieden in de mogelijkheden van al deze type apparaten.

Zoals Wouter ook al oppert, het grote verschil zit 'm eigenlijk alleen maar in dat je knopjes met je vingers aanraakt ipv met de muis.

Mocht je (zoals ik afentoe) de onweerstaanbare behoefte blijven houden om aan knopjes te draaien, dan zou je ook een midi controller kunnen aanschaffen, dit zijn apparaatjes met knoppen, faders, wheels etc die je kan toewijzen op nagenoeg elke knop op een software synth, Voordeel is dat 1 controller te gebruiken is voor nagenoeg alle softsynths.

De reden dat ik je dit allemaal aanraad is omdat ik nogal wat hardware heb staan wat tegenwoordig alleen nog maar stof loopt te happen, het gadget en speel gehalte is erg hoog, maar in de praktijk zul je vaak toch al sequencen met je PC en dan is het gewoon praktischer om alles binnen de PC te houden.

@Wouter Veltmaat,

jep, maar dan moet je er dus nog wel een pre-amp bakkie bijkopen! Misschien geen gek idee om een buizenbak aan de sends van m'n geluidskaart te hangen trouwens... :D

Verwijderd

vlaaing peerd schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 16:37:

Had je gezien dat bij een midi track zowel het midispoor als een corresponderend audiospoor uitslaat op de meter? Welnu, het midispoor volume aanpassen heeft geen effect als de fader niet op een controller(een functie op het af te spelen apparaat) is aangewezen, de audiovolume hoort echter wel direct op de fader te reageren.
Alleen dit stukje kan ik nog net niet volgen..

Wie is er lid van een audio (in welke vorm dan ook, van het maken tot het beluisteren) magazine? Zo ja, welke? :*)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2010 13:03 ]

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Saturnus schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 21:02:
Thanks allebei. :)
Zo nu en dan speel ik wel eens met FL maar ik heb het idee dat ik met hardware beter overweg kan omdat het toegankelijker en meer herkenbaar is.
De spending curve is compleet anders, en in vrijwel alle gevallen komt het er op neer dat je alsnog software erbij koopt - al was 't alleen al omdat je computer de goedkoopste harddiskrecorder is die er bestaat.

Bijvoorbeeld:

Je hebt nu een Kaossilator. Als dat het enige is is het makkelijk; je plugt 'm direct in je versterker of je sluit je koptelefoon aan. Klaar.
Je koopt er een apparaat bij. Nu kun je ze niet meer tegelijkertijd beluisteren, dus moet je een mixer kopen.
Nog twee apparaten erbij, en als je het dan op je computer aan wil sluiten mag je dan ook zo zoetjesaan gaan kijken voor een MIDI-interface. Effectapparatuur, sequencers, patchbays, de hele mikmak. Enzovoort. Om dan nog maar helemaal te zwijgen van het feit dat als je weer geld hebt je toch maar eens gaat kijken naar een nieuwe mixer omdat die Behringer begint te kraken :P.

Anderzijds:
Je hebt nu FL Studio. Je plugt je koptelefoon in de computer en bent klaar. Je koopt er een nieuwe plugin bij. Niks verandert, je kunt 't direct gebruiken. Je koopt er een controller bij. Niks verandert, je kunt 'm gewoon inpluggen.

Bij een ESX is het heel leuk als je alle samples al op een geheugenkaartje hebt staan (zo ook bij de Akai MPCs). Het is vooral niet leuk als je de samples op het ding zelf moet gaan bewerken. Investeren in een cardreader van een tientje is dus zeker aan te raden, en als je wat sneller op gang wil raken is een goedkope percussie-library kopen ook geen overbodige luxe, zeker omdat je als je zelf nog niet veel samples hebt daar makkelijker op voort kan borduren.

Als je software gewend bent kan de stap naar hardware niet makkelijk zijn. Ik ben diverse keren de vraag tegengekomen waarom dat MIDI-kabels alleen niet genoeg zijn ("ik hoor niks!"), en waarom bijv. Access Virus C niet als plugin ingeladen kan worden (en waarom het kanaal niet gewoon direct gerenderd kan worden). Dit komt voort uit een gebrek aan begrip van wat de apparatuur wel en niet kan; zorg dat je daar zeker van bent, en dan gaat 't makkelijker.
Verwijderd schreef op woensdag 29 september 2010 @ 13:00:
Wie is er lid van een audio (in welke vorm dan ook, van het maken tot het beluisteren) magazine? Zo ja, welke? :*)
Ik heb een Sound On Sound eSub. Scheelt knaken en ruimte. Ik heb een tijd de Duitse "Keyboards" gevolgd maar SoS leest wat makkelijker.

[ Voor 7% gewijzigd door Yoozer op 29-09-2010 13:18 ]

• Stoney3K
  • Laatst online: 00:48

Stoney3K

Flatsehats!

Binnenkort ook maar eens nieuwe synths kopen....

Heb nu een goedkoop Aldi-keyboard op de tweede verdieping (boven een M-Audio Axiom61), maar het wordt eens tijd voor een paar echte geluiden ;)...

Ik kan voor een schappelijk prijsje aan een Korg X5D en een Roland D-10 komen, wat allebei wel een fatsoenlijke set geluiden heeft. Probleem 2: Ruimte vinden voor een heel rek aan toetsen en alle hardware om het aan elkaar te kunnen knopen. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• vlaaing peerd
Verwijderd schreef op woensdag 29 september 2010 @ 13:00:
[...]

Alleen dit stukje kan ik nog net niet volgen..

De fader op het MIDI kanaal zal geen audiochannel volume aansturen, dat in elk geval niet. Het meest logische zou zijn dat de MIDI fader de master volume op het instrument aanstuurt. De fader lijkt echter gewoon uitgeschakeld te zijn of nergens mee te corresponderen.

Ik vermoed omdat dat komt omdat Midi assignen (het toewijzen van een fader, toets of knop op een bepaalde parameter op je instrument) gebeurt met nummers. Mogelijk dat niet alle master volumes op alle softinstrumenten hetzelfde nummer gebruiken zodat de fader nergens mee correspondeert of dat Steinberg heeft besloten deze default maar uit te schakelen.

Ik zie dat je nogal wat worstelt met de verschillen tussen audio en midi, ik raad aan er wat op de googlen, lees bv eens: Wikipedia: Musical Instrument Digital Interface Als je deze basics begrijpt zullen we je vast veel gerichter kunnen helpen.

Ik krijg maandelijks de papieren versie van de SoundonSound. Dit blad kan ik absoluut aanraden, ongelovelijk veel tutorials in begrijpelijke taal en zeer neutrale reviews van produkten, het is wel in het Engels overigens. Ook zou je gewoon op hun website kunnen kijken en mocht je een keer een gelockt artikel tegenkomen die je absoluut wil lezen dan kun je die kopen voor een euro. Verder is het forum van hun gewoon open en reageren zelfs de chief editors (en andere echte experts) regelmatig op deze artikelen. Aanrader! Je zal er veel van kunnen leren.

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Stoney3K schreef op woensdag 29 september 2010 @ 13:54:
Ik kan voor een schappelijk prijsje aan een Korg X5D en een Roland D-10 komen, wat allebei wel een fatsoenlijke set geluiden heeft.
Dat valt best tegen voor een D10. Geluiden zijn geinig maar realisme is ver te zoeken; bij de X5D is het wat beter geregeld (ik heb de opvolger van de X5D gehad, de N5, en ik heb een D20 gehad wat een D10 is met sequencer + diskettestation).
Probleem 2: Ruimte vinden voor een heel rek aan toetsen en alle hardware om het aan elkaar te kunnen knopen. ;)
Dan moet je zoeken naar de module-versie van de X5 :). Op Synthforum staat overigens ook nog een Korg Micro-X voor 200 euro; da's ook compact, werkt met USB (heeft er een editor bij!) en daar zit vrijwel alles wat in de X5D zit in.

• vlaaing peerd
@stoney3K

mweh, pas ook op met deze bakken, de enige sequencerinterface is volgens mij met een antieke midikabel, als je dus niet zo'n oude geluisdkaart met game (=midi) port hebt kun je niet sequencen met je PC en moet je er alweer een sequencer (of een atari) aanhangen. Dan gaan je kosten alweer mijlenver omhoog.

Bovendien kun je zoals Yoozer al zegt bij veel nieuwe synths (met USB en vaak ook goedkoper) al de hele geluidslibrary en dezelfde synthese methodes terugvinden.

Wat ruimte besparing betreft raad ik ook aan om slechts 1 midi keyboard te hebben en alleen modulaire bakken neer te zetten en je sequencing en audio recording in de PC te doen.

Verwijderd

Thanks, je hebt mij stukken verder geholpen ;) Ik ga dat SoundOnSound maar is bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vlaaing peerd schreef op donderdag 30 september 2010 @ 12:45:
mweh, pas ook op met deze bakken, de enige sequencerinterface is volgens mij met een antieke midikabel, als je dus niet zo'n oude geluisdkaart met game (=midi) port hebt kun je niet sequencen met je PC en moet je er alweer een sequencer (of een atari) aanhangen. Dan gaan je kosten alweer mijlenver omhoog.
Midi controllers zijn niet zo heel er duur hoor. Voor 40 a 50 euro heb je al zo'n ding voor USB en daar kun je zelfs meerdere synths/modules op aansluiten. En dan kun je ook oudere modellen zonder USB aansluiting gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

vlaaing peerd schreef op donderdag 30 september 2010 @ 12:45:
@stoney3K

Ik heb al een PC met USB-MIDI interface, dus geen gameport-MIDI voor mij ;)... een interne sequencer hoef ik niet en wil ik zelfs niet, omdat ik alle synths straks gelijktijdig wil kunnen sequencen.

Sinds er een PC met Ableton Live en een ASIO geluidskaart naast staat is het makkelijk om alles centraal te draaien. Een berg VST's doen dienst voor alle synths die ik niet zomaar even op de kop kan tikken.

Rackmodules zijn wel een leuk idee voor in de toekomst, maar voorlopig maar eens met een setje fatsoenlijke toetsen aan de slag. De X5D is zondag hier, dan kan ik altijd nog kijken wat ik er straks aan sounds bij doe om het wat op te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxietheboss
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:38
Ik ben sinds een paar weken geleden geïnteresseerd geraakt in het producer, en ben dus ook begonnen met wat onderzoek ernaar. Ik hou voornamelijk van electro, house en progressive house. Aangezien ik op een mac zit begon ik met logic, maar daarna adviseerde een vriend van me om eens op youtube naar wat video's van ene Lucky Date te kijken. Deze producer gebruikt reason, hoe het eruit zag en wat hij er mee produceerde beviel me wel, en ik ben daar dus mee begonnen. Ook heb ik een video gevonden waarin wordt uitgelegd hoe je nou de 'Paul Kalkbrenner-sound' creëert. Hierbij worden veel samples gebruikt en ik heb nog niet echt een site gevonden waar ik goede samples (eventueel tegen betaling) kan downloaden (en nee ik heb niet echt behoefte aan een sample van 500000tb van thepiratebay). Verder weet ik ook nog niet echt wat voor soort keyboard/drumpads ik eventueel zou kopen mocht ik echt verder willen met het producen (ik zit helaas niet zo goed in de slappe was dat een keyboardje van 300 euro me niks doet op financieel gebied). Ik heb eens gekeken naar de M-audio Axiom serie en vind ze er erg mooi uitzien, maar volgens mij werken deze niet met reason 5 voor zover mijn beperkte kennis rijkt.

voor de TL;DR mensen. Waar vind ik goede sample van soorten en smaken, en wat voor soort keyboard/drumpad zou goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Okee, studio-updateje:

Afbeeldingslocatie: http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs004.snc4/33587_1611172208088_1499739404_1570278_406563_n.jpg

"Honey, I think we should put up some shelves." :Y)

Gearlist:

* M-Audio Axiom 61 (onder)
* Korg X5 (midden)
* Plank met laptop, Behringer UCN44, Xenyx 1002FX
* Shure SM58
* DAW: Eigen PC met Windows 7, Ableton Live 8, Cubase 5 + een berg VST's.
* Monitors: Logitech Z-10 en stereo-installatie (achter de foto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
vlaaing peerd schreef op woensdag 29 september 2010 @ 09:51:
@saturnus. Hardware aankoop is vaak prijzig en ik raad het aan pas te doen als je wat meer zekerheid hebt over wat je wilt. Het feit dat je nog niet weet of je een synth sequencer of sampler wilt gebied mij aan te raden eerst eens sampler en synth software uit te proberen. Bij software kun je nog eens een "demo" proberen alvorens je aanschaft. Feitelijk bied digitale hardware ook geen meerwaarde (behalve dat buizen ampje) boven software.

softsamplers; Halion, Kontakt, Emulator-X , Fruitly loops zelf
softsynths: Massive, Albino, vanguard, maar ook software imitaties van de Korg M1, Yamaha DX-7, (mini)moog en Clavia Nordlead

verder zou je even kunnen spelen met Reason, deze heeft een net overzicht aan samplers, synths en drumcomputers welke natuurgetrouw overeenkomen met hardware apparatuur, zelfs de kabelrouting die je nog eens een scala aan koppelmogelijkheden biedt. Reason vind ik erg toegankelijk en zal je zeker veel wegwijs bieden in de mogelijkheden van al deze type apparaten.

Zoals Wouter ook al oppert, het grote verschil zit 'm eigenlijk alleen maar in dat je knopjes met je vingers aanraakt ipv met de muis.

Mocht je (zoals ik afentoe) de onweerstaanbare behoefte blijven houden om aan knopjes te draaien, dan zou je ook een midi controller kunnen aanschaffen, dit zijn apparaatjes met knoppen, faders, wheels etc die je kan toewijzen op nagenoeg elke knop op een software synth, Voordeel is dat 1 controller te gebruiken is voor nagenoeg alle softsynths.

De reden dat ik je dit allemaal aanraad is omdat ik nogal wat hardware heb staan wat tegenwoordig alleen nog maar stof loopt te happen, het gadget en speel gehalte is erg hoog, maar in de praktijk zul je vaak toch al sequencen met je PC en dan is het gewoon praktischer om alles binnen de PC te houden.
Yoozer schreef op woensdag 29 september 2010 @ 13:17:
[...]

De spending curve is compleet anders, en in vrijwel alle gevallen komt het er op neer dat je alsnog software erbij koopt - al was 't alleen al omdat je computer de goedkoopste harddiskrecorder is die er bestaat.

Bijvoorbeeld:

Je hebt nu een Kaossilator. Als dat het enige is is het makkelijk; je plugt 'm direct in je versterker of je sluit je koptelefoon aan. Klaar.
Je koopt er een apparaat bij. Nu kun je ze niet meer tegelijkertijd beluisteren, dus moet je een mixer kopen.
Nog twee apparaten erbij, en als je het dan op je computer aan wil sluiten mag je dan ook zo zoetjesaan gaan kijken voor een MIDI-interface. Effectapparatuur, sequencers, patchbays, de hele mikmak. Enzovoort. Om dan nog maar helemaal te zwijgen van het feit dat als je weer geld hebt je toch maar eens gaat kijken naar een nieuwe mixer omdat die Behringer begint te kraken :P.

Anderzijds:
Je hebt nu FL Studio. Je plugt je koptelefoon in de computer en bent klaar. Je koopt er een nieuwe plugin bij. Niks verandert, je kunt 't direct gebruiken. Je koopt er een controller bij. Niks verandert, je kunt 'm gewoon inpluggen.

Bij een ESX is het heel leuk als je alle samples al op een geheugenkaartje hebt staan (zo ook bij de Akai MPCs). Het is vooral niet leuk als je de samples op het ding zelf moet gaan bewerken. Investeren in een cardreader van een tientje is dus zeker aan te raden, en als je wat sneller op gang wil raken is een goedkope percussie-library kopen ook geen overbodige luxe, zeker omdat je als je zelf nog niet veel samples hebt daar makkelijker op voort kan borduren.

Als je software gewend bent kan de stap naar hardware niet makkelijk zijn. Ik ben diverse keren de vraag tegengekomen waarom dat MIDI-kabels alleen niet genoeg zijn ("ik hoor niks!"), en waarom bijv. Access Virus C niet als plugin ingeladen kan worden (en waarom het kanaal niet gewoon direct gerenderd kan worden). Dit komt voort uit een gebrek aan begrip van wat de apparatuur wel en niet kan; zorg dat je daar zeker van bent, en dan gaat 't makkelijker.
Zeker waar. Even een paar kleine dingetjes:
MIDI controller valt te overwegen ook minder duur (Korg nano serie bijvoorbeeld) en voor meerdere doelen te gebruiken. Toch heeft het standalone gebeuren iets vind ik. In theorie minder gedoe, aansluiten, aanzetten en spelen maar. Lekker oldskool.
Een (DJ) mixer heb ik, al is het een die enkel RCA accepteert en maar 3 kanalen heeft. Converter erbij en dat moet ook geen probleem zijn. De KKS zou dan op de input van de ESX kunnen.
Het oude (non-USB) MIDI ken ik ook niet goed. Uit de manual haal ik dat je er ook apparaten mee kan besturen maar hoe dit voor de ESX zit weet ik niet, lijkt me ook niet dat ik dat nou direct nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Saturnus schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 19:13:
Zeker waar. Even een paar kleine dingetjes:
MIDI controller valt te overwegen ook minder duur (Korg nano serie bijvoorbeeld) en voor meerdere doelen te gebruiken. Toch heeft het standalone gebeuren iets vind ik. In theorie minder gedoe, aansluiten, aanzetten en spelen maar. Lekker oldskool.
Een (DJ) mixer heb ik, al is het een die enkel RCA accepteert en maar 3 kanalen heeft. Converter erbij en dat moet ook geen probleem zijn. De KKS zou dan op de input van de ESX kunnen.
Het oude (non-USB) MIDI ken ik ook niet goed. Uit de manual haal ik dat je er ook apparaten mee kan besturen maar hoe dit voor de ESX zit weet ik niet, lijkt me ook niet dat ik dat nou direct nodig heb.
Wat ik zelf gemerkt heb is dat hardware in de aanschaf duurder en gecompliceerder is, maar je er op lange termijn wel meer aan hebt. Ik heb lang met alleen Ableton gewerkt, en merk nu bijvoorbeeld het verschil pas in geluid tussen een softsynth en mijn Korg.

Vooral als je live wil spelen is een fatsoenlijk (master)keyboard een goeie aanschaf, en een hardware synthesizer een goeie uitbreiding. Hardware reageert nu eenmaal een stuk sneller dan een DAW die je MIDI-signaal moet oppikken, verwerken en het resultaat op je geluidskaart weer naar buiten moet gooien.

De meeste USB keyboards hebben tegenwoordig gewoon MIDI in- en uitvoer, dus uitbreiden is redelijk eenvoudig. Een losse USB-MIDI interface is ook voor een paar tientjes te koop. Bijkomend voordeel: Een heel rack met synths ziet er natuurlijk een stuk indrukwekkender uit. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoiets?
Afbeeldingslocatie: http://faxis.dyndns.org/homerecording/studio_breedbeeld_small.png
O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florinsz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-09 11:08
http://soundcloud.com/whytewip/try13-work-in-progress

Nieuw probeersel van mij. 2e track die ik ooit 'af' heb gemaakt. Wel zorgen dat je een dikke sub of goede headphones hebt, aangezien de baslijn vrij diep gaat. .

edit:
Eerste keer dat ik met drama-buildups doormiddel van reverbs heb gewerkt. Best makkelijk als je het eenmaal te pakken hebt :).

Edit:
Link vervangen door nieuwe WIP-account op SoundCloud. Dan hou ik mijn onafgemaakte experimenten apart van mijn setjes-account die best veel bezocht wordt :)

[ Voor 62% gewijzigd door Florinsz op 05-10-2010 02:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:12

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Schaamteloze crosspost van het "Post je gameroom" Topic...maar eigenlijk hoort hij sowieso hier thuis. ;)

Heb een nieuw bureau voor al mijn spullen en dat heeft de workflow aanzienlijk verbeterd:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/djthesp/DJ_The_SP/IMG_2259-th.jpg

Gear:
Zelfbouw DAW PC (Uit beeld) P5B Deluxe, E6600, 4GB RAM, 2x500GB RAID1
TC Electronic Desktop Konnekt 6 (Firewire ASIO Audio interface + Monitor controller)
2 x Dynaudio BM12A Active Studio monitor
2 x Auralex Mopads (Op een setje zelfbouw stands)
Mackie MCU Pro (Digital mixer / DAW Controller).
M-Audio Axiom 61 (61 toetsig, semi-weighted USB MIDI keyboard)
Novation Zero Remote SL (Erg makkelijk voor verschillende VST's dankzij Automap)
Sennheiser HD650 aangedreven door een Ray Samuels USB Audio Predator (DAC + AMP)

Uit beeld:
Ecler Evo4
2 x Denon DN-S3700
Allen & Heath XD-53
2 x Behringer Truth B2031A (Ben hier helemaal niet zo heel erg tevreden over...maar misschien komt dat wel omdat mijn oren ook dagelijks gestreeld worden door de Dynaudio's).

Als het allemaal op rolletjes blijft lopen zoals nu dan staat er binnenkort waarschijnlijk een Access Virus TI2 Desktop op de planning. :)

Ohja... en ik zoek nog een fatsoenlijke lava lamp. Kom ze echt nergens meer tegen... of ze zijn gewoon niet te vinden in de winkel waar ik ben of er liggen van die 7,95 EUR. pruldingen uit china. :-(

[ Voor 7% gewijzigd door Da_maniaC op 05-10-2010 06:22 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Goed ik zal even berichten.
Allereerst is het lang dat ik zulke ontzettende minimal heb gehoord haha. Doet me een beetje denken aan Maurizio / Basic Channel. Van mij mag het nog wel ietsje voller, een gefilterde diepe pad bijvoorbeeld om het geheel nog een beetje vulling, achtergrond te geven. De geluiden zijn wel goed trouwens, misschien mag de leadsynth nog ietsje resoneren en de bass een beetje (meer) attack hebben.
Je moet wel even goed op de mix letten trouwens, want de weinige geluiden die erin zitten drukken elkaar van tijd tot tijd nog wel eens weg. Heb je de kick al gesidechained op de bass? Zo ja, dan mag de cut nog wel ietsje scherper, en anders zou ik dat even doen (en ietsje meer puch in de kick maybe) :)
Trommeltjes iets meer uit elkaar pannen voor wat ruimte. Swell mag best ietsje langer/harder, nu is ie net weg als je 'm hoort komen.
Ik zou ook even al het laag helemaal uit je leadsynth trekken, dat is zinloos in de mix en vreet toch alleen maar headroom.

Ga vooral verder. :)

ik heb ook net een conceptje af. Mist nog wat variatie, maar het gaat de goede kant uit denk ik.
http://soundcloud.com/sjoewe/avex-lemarto-a-bell-tale-sign

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Nice! Gebruik je dat ook allemaal tegelijk of is het zo dat je de ene synth voor één productie weer veel gebruikt en een andere set weer veel voor een andere productie inzet?

Natuurlijk mag er wel even een gearlist bij ;)... Ik zie onder andere wat Roland staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gierlijst?

http://www.gearjunkies-userstudios.com/studio.php?stid=371

Handig in het gebruik want je kan alles bij elkaar klikken. Ook te gebruiken voor je verlanglijstjes. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
maxietheboss schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 17:57:

voor de TL;DR mensen. Waar vind ik goede sample van soorten en smaken, en wat voor soort keyboard/drumpad zou goed zijn.
Volgens mij zou de M-audio prima moeten werken met reason. Hoewel het eea aan te merken valt, is het wel een app die erg stabiel met allerlei midi controllers omgaat.

Maar ik vind de axiom vrij prijzig voor wat het bied, als budget van belang is. De drumpads zijn erg klein en niet echt werkbaar (als ik een rtime wil rammen dan moet ik toch een beetje ruimte hebben) bovendien zie ik geen technisch verschil met het ritme op de keyboard toetsen te spelen ipv een pad. voor een derde van het geld heb je een M-audio oxygen of een Behringer U-control. Mocht je dan werkelijk nog pads willen hebben dan kun je van Akai of Korg kopen van tussen de 50 en de 100 euro, ben je alsnog veel goedkoper uit.

dus:
U-Control UMX250 van behringer of Oxygen van M-audio + Akai MPD18 = meer knopjes en functionaliteit voor minder geld dan de Axiom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Da_maniaC schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 02:10:
Schaamteloze crosspost van het "Post je gameroom" Topic...maar eigenlijk hoort hij sowieso hier thuis. ;)
Tja, je moet toch iets doen als Clubcharts down is :P.
Als het allemaal op rolletjes blijft lopen zoals nu dan staat er binnenkort waarschijnlijk een Access Virus TI2 Desktop op de planning. :)
Goedzo!
Fatsoenlijke MIDI-controllers zijn nooit een foute investering, maar het heeft alleen nut als je een goed aanvoelend toetsenbord hebt en niet alleen maar USB.
MIDI staat tot audio als bladmuziek tot een CD; het vertelt je wat je moet spelen, maar niet hoe het klinkt; een CD vertelt je hoe het klinkt, maar niet wat je moet spelen.

Je kunt je ESX gebruiken om andere MIDI-apparatuur aan te sturen, of VST-drumcomputers. Zo kun je ook andersom je ESX aansturen met een regulier toetsenbord in plaats van de rubber-pads, waarbij je dus meer controle hebt over de velocity (ESX steps zijn aan of uit, weinig tussenweg daarin). Je kunt ook een Akai pad-controller eraan hangen omdat die wat natuurlijker aanvoelt.
maxietheboss schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 17:57:
Deze producer gebruikt reason, hoe het eruit zag en wat hij er mee produceerde beviel me wel, en ik ben daar dus mee begonnen.
Rewire Reason in Logic en je hebt best of both worlds; audiotracks in Logic en extra plugins die Reason niet heeft.
Ook heb ik een video gevonden waarin wordt uitgelegd hoe je nou de 'Paul Kalkbrenner-sound' creëert. Hierbij worden veel samples gebruikt
Wat voor samples?
en ik heb nog niet echt een site gevonden waar ik goede samples (eventueel tegen betaling) kan downloaden
http://www.loopmasters.com/ - daar heb ik Smoker's Delight van e-Labs gekocht.

Voor percussie heb ik:
http://rekkerd.org/review-wave-alchemy-drum-tools-01/
http://www.nodoughmusic.com/ -> Deconstructed 2
http://www.resonantvibes.com -> Thomas Penton's Complete Essential Series
en dan nog Vengeance Essential Clubsounds 1, al zijn bovenstaande goedkoper en beter.
Ik heb eens gekeken naar de M-audio Axiom serie en vind ze er erg mooi uitzien, maar volgens mij werken deze niet met reason 5 voor zover mijn beperkte kennis rijkt.
Alle MIDI-keyboards werken met Reason (ik heb een Roland XP30 uit 1998, die werkt zonder problemen), alleen zijn sommige al vooraf gemapt op bepaalde dingen in Reason zodat je niet alles zelf hoeft te mappen. Mappen is het toewijzen van een knop op het keyboard aan een knop op het scherm, en da's toch iets wat je sowieso zelf al wil doen.

[ Voor 30% gewijzigd door Yoozer op 07-10-2010 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

MIDI controller valt te overwegen ook minder duur (Korg nano serie bijvoorbeeld) en voor meerdere doelen te gebruiken.
Als je voor zo'n (klein) apparaat gaat koop dan AUB de Akai LPK25 (of de ION kloon daarvan).
Die Korg nano is echt een dinky toy en lijkt niet eens op een keyboard.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 11:45
Of de nieuwe MPK Mini:

http://www.akaipro.com/mpkmini

Straatprijs van 99$.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

vlaaing peerd schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 08:58:
[...]
U-Control UMX250 van behringer of Oxygen van M-audio + Akai MPD18 = meer knopjes en functionaliteit voor minder geld dan de Axiom
Als je alleen knoppen verzamelt, prima. Maar een Oxygen heeft een heel ander toetsgevoel dan de Axiom: De Axiom heeft halfgewogen toetsen met aftertouch, terwijl de Oxygen geveerde toetsen heeft. De Axiom heeft bovendien nog een MIDI in- en uitgang en kan zonder PC werken -- je hoeft dus ook niet nog eens een MIDI interface erbij te kopen.

Speel je meer alsof het een piano is, kijk dan eens naar de Axiom, speel je alleen eenvoudige riffs op een synth, dan kun je met de Oxygen een aardig eind komen.

Mijn advies: Een goeie set toetsen is zijn gewicht in geld meer dan waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxietheboss
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:38
Yoozer schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 10:41:
[...]

Tja, je moet toch iets doen als Clubcharts down is :P.

[...]

Goedzo!

[...]

Fatsoenlijke MIDI-controllers zijn nooit een foute investering, maar het heeft alleen nut als je een goed aanvoelend toetsenbord hebt en niet alleen maar USB.

[...]

MIDI staat tot audio als bladmuziek tot een CD; het vertelt je wat je moet spelen, maar niet hoe het klinkt; een CD vertelt je hoe het klinkt, maar niet wat je moet spelen.

Je kunt je ESX gebruiken om andere MIDI-apparatuur aan te sturen, of VST-drumcomputers. Zo kun je ook andersom je ESX aansturen met een regulier toetsenbord in plaats van de rubber-pads, waarbij je dus meer controle hebt over de velocity (ESX steps zijn aan of uit, weinig tussenweg daarin). Je kunt ook een Akai pad-controller eraan hangen omdat die wat natuurlijker aanvoelt.

[...]

Rewire Reason in Logic en je hebt best of both worlds; audiotracks in Logic en extra plugins die Reason niet heeft.

[...]

Wat voor samples?

[...]

http://www.loopmasters.com/ - daar heb ik Smoker's Delight van e-Labs gekocht.

Voor percussie heb ik:
http://rekkerd.org/review-wave-alchemy-drum-tools-01/
http://www.nodoughmusic.com/ -> Deconstructed 2
http://www.resonantvibes.com -> Thomas Penton's Complete Essential Series
en dan nog Vengeance Essential Clubsounds 1, al zijn bovenstaande goedkoper en beter.

[...]

Alle MIDI-keyboards werken met Reason (ik heb een Roland XP30 uit 1998, die werkt zonder problemen), alleen zijn sommige al vooraf gemapt op bepaalde dingen in Reason zodat je niet alles zelf hoeft te mappen. Mappen is het toewijzen van een knop op het keyboard aan een knop op het scherm, en da's toch iets wat je sowieso zelf al wil doen.
YouTube: Sound wie Paul Kalkbrenner mit reason 4 tutorial deutsch / german rond 1.00 hoor je een deel van de originele sample, het is iig klassieke muziek denk dat het een piano trio is. Het is btw in het duits dus voor degene met een allergie voor de duitse taal niet klikken aub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Maar waar het in feite dus op neerkomt is dat het deugdelijke samples moeten zijn. Nou, qua drums kun je die wel vinden (check m'n linkjes maar), maar dat klassieke gebeuren, daar moet je zelf naar graven.

(al zou ik geen Reason apart voor dit gaan aanschaffen; er wordt niet echt iets gedaan wat alleen Reason kan of zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Yoozer schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 02:01:
.

(al zou ik geen Reason apart voor dit gaan aanschaffen; er wordt niet echt iets gedaan wat alleen Reason kan of zo).
Je kan op 2 manieren "klassieke muziek" toepassen, of gewoon hele passages samplen (of prefab van een samplepack halen) of je kan orchestrals in gigasampler formaat toepassen. Orchestrals worden vaak toegepast in filmmuziek en scores waar een heel orkest inhuren vaak te duur is voor het formaat van het project.

De orchestrals van reason (voor de NN-XT en NN-19) zijn echter vaak goedkoper en sommige zelfs gratis. Kontakt of VST based orchestrals lopen vaak in de duizend(en) euro's.

Het voordeel van orchestrals is dat je op de noot precies alles kan regelen van nootkeuze tot timbre en niet vastzit aan een voorgespeelde passage waar editmogelijkheden erg beperkt zijn. Het nadeel is dat je zonder kennis van harmonie en akkoorden vaak niet ver komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Yoozer schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 10:41:
[...]

[...]

Ah precies, dat was het. Wordt wel weer een brute investering dan. :P Eerst maar eens een ESX.
Da_maniaC schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 16:44:
[...]

Als je voor zo'n (klein) apparaat gaat koop dan AUB de Akai LPK25 (of de ION kloon daarvan).
Die Korg nano is echt een dinky toy en lijkt niet eens op een keyboard.
Sowieso wilde ik uit de nano serie niet het keyboard gaan halen. Piano heb ik weinig mee, dat zien we wel weer mocht ik er verder in gaan. Of wilde je zeggen dat ook de andere 2 Korg nano devices (die opzich wel een killer prijs/wat je krijgt ratio hebben) te brak zijn, zelfs voor basic producen?
Noted. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

vlaaing peerd schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 09:07:
Je kan op 2 manieren "klassieke muziek" toepassen,
Gezien wat er van over blijft (en het vrijwel complete gebrek aan herkenbaarheid van de originele passage) denk ik dat je met samplen gerust weg kan komen.

(bij Kontakt zit overigens VSL Kontakt Edition :P ).
Het voordeel van orchestrals is dat je op de noot precies alles kan regelen van nootkeuze tot timbre en niet vastzit aan een voorgespeelde passage waar editmogelijkheden erg beperkt zijn. Het nadeel is dat je zonder kennis van harmonie en akkoorden vaak niet ver komt.
Waarvan akte:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keneo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:08
Aangenaam iedereen.

Ik denk dat dit het juiste forum is om mijn vraag te stellen. Het zit namelijk zo, voor een project zou ik trillingen in een tafel willen opvangen. Ik heb hiervoor 4 microfoons, die per twee op een stereo jack zitten.

Deze data moet ik nu opnemen op pc om er dan verder aan de slag mee te kunnen gaan.

Aangezien het hier over 4channels tegelijk gaat heb ik niet genoeg aan mijn ingebouwde geluiskaart in mijn pc of laptop aangezien die maar 2channels tegelijk kan sampelen.

Aangezien de synchronization tussen de signalen van groot belang is denk ik dat het toevoegen van een simpele 2e geluidskaart niet voldoende zal zijn, ivm verschillen in latency etc.

Ik ben dus op zoek naar een (liefst externe, usb) geluidskaart die 4channels kan opnemen.
Dus kwam ik hier terecht, in de openingspost staat een tascam us122, maar deze lijkt niet geheel aan mijn noden te voldoen qua aansluitingen.

Ik ben dus op zoek naar een 4channel (en goedkopere) variant van een roland UA-101 of dergelijke.

Of zou ik toch op een eenvoudige manier die tascam us122 kunnen gebruiken met mijn 2 stereo jacks?

Budget is ongeveer 50-100 euro.
Het geeft geen zin om meer te investeren omdat ik dan als alternatief een national instruments usb adc kan gebruiken. Maar ik had graag eerst toch in de richting van een echte geluidskaart gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
http://www.esi-audio.com/products/maya44/
Bestaat ook een USB variant van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

he wat kan ik daar toch altijd jaloers van worden als mensen zo muziek maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

apNia schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 12:28:
[...]

Ik moet wel zeggen dat het héél erg klinkt alsof het op het hoofdthema van Harry Potter is "geïnspireerd". Misschien voor uitlegdoeleinden wel handig, maar als dit in een film zou zitten, dan zou ik me toch even 2 keer achter mijn oor krabben.

Het scheelt in ieder geval als je zelf al een aardig stukje keyboard kan spelen en wát kennis hebt van akkoorden. Dat hoeft niet veel te zijn, veel pop-tunes zijn ook met 4 akkoorden in elkaar getimmerd. Filmthema's ook, omdat dat gewoon een toegankelijk stuk muziek oplevert om te luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
apNia schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 12:28:
[...]

Heb ik zo m'n best gedaan om je kertktoonladders uit te leggen.... :F moet je er wel wat mee doen natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keneo
De maya http://www.esi-audio.com/products/maya44usb/ lijkt inderdaad goed voor mijn probleem, echter, dit zijn dan 4 ingangen op line level, en niet op mic level?

Ik heb net mijn microphonen getest en die geven geen enkel geluid op line level, wel op mic level.
Heb ik hiervoor dan een (2) pre-amp nodig? of zijn er betere oplossingen te vinden?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Dat weet ik niet. Het is inderdaad anders. Geen idee of er "microfoon-geluidskaarten" bestaan.
De non-USB versie kunnen wel 1 of 2 microfoons op maar dat is zeker te weinig he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat van die microfoons op een stereo jack en mic level snap ik niet zo goed. Volgens mij is daar iets raars aan.
Het verschil is impedantie (interne weerstand) en dan zouden die mics het ook moeten doen maar dan 10dB zachter.
Neem anders die mics mee naar een winkel en vraag er nog eens naar en/of test ze of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keneo
Je hebt gelijk. Het zijn piezoelectrische mic's en deze hebben juist een hoge impedantie. Heb het daarnet nogmaals getest op mijn line in, en er bleek een instelling van mijn sound card niet juist te staan bij de vorige test. De kwaliteit van het signaal is op line level veel beter dan op mic level.

Dus ik zou inderdaad enkel een device moeten hebben met 2x stereo line in, (dus daarom dat deze mic's ook op een stereo jack zitten waarschijnlijk)

Ik was er net deze namiddag achter gekomen.

Ik ben nu aan het twijfelen tussen de maya 44, of een apparte adc die het signaal omzet naar iets wat mijn pc begrijpt (ja, ik zoek de goedkoopste oplossing)

Allesinds alvast hartelijk bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Bekijk het zo: mocht je die Maya niet meer nodig hebben, dan is 'ie hoogstwaarschijnlijk makkelijker door te verkopen dan die ADC.

Ik heb nog wat andere cheapo USB interfaces opgezocht, maar die hebben allemaal mono-ingangen, dus ik denk toch dat die Maya het goedkoopst is.

[ Voor 36% gewijzigd door Yoozer op 13-10-2010 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/2vsly8i.png

Ik vind 7 zwaar onduidelijk geschreven.
Wat moet ik gebruiken voor stereo output?
2x 6.3mm mono jack --> 2x RCA
of
1x 6.3mm stereo jack --> 2x RCA?

De eerste note bij 6 (die gaan over 7) doet vermoeden dat het 2x mono jack is, de tweede note doet aan de eerste note twijfelen. En het stukje 7 doet vermoeden dat het 1x stereo jack is.

Bij 5 is het wel gewoon duidelijk dat er een stereo jack gebruikt moet worden.

Het liefst hoor ik het van iemand die de Korg ESX wel eens heeft aangesloten.

Verderop in de manual voorbeeld plaatje gevonden:
Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/2q04tp4.png

Lijkt erop dat het 2x mono jack moet zijn..?

[ Voor 18% gewijzigd door Saturnus op 14-10-2010 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik heb geen ESX maar het lijkt erg op andere studio gear: de output is sowieso mono per kanaal, namelelijk L & R, samen maken ze stereo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Saturnus schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 14:02:

Sowieso wilde ik uit de nano serie niet het keyboard gaan halen. Piano heb ik weinig mee, dat zien we wel weer mocht ik er verder in gaan. Of wilde je zeggen dat ook de andere 2 Korg nano devices (die opzich wel een killer prijs/wat je krijgt ratio hebben) te brak zijn, zelfs voor basic producen?
Ook daar heeft Akai alternatieve producten voor die echt vele malen fijner zijn in gebruik (Net iets grotere knoppen, net iets degelijker)
Als je dan persé wat schuiven, draaiknoppen en pads wil (zoals op de Korg nano series) kun je beter kijken naar een goed alternatief. Maar goed, budget is budget natuurlijk. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Da_maniaC op 14-10-2010 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Toevallig zit ik daar net naar te kijken haha. Reviews geven aan dat de kwaliteit van de Akai beter is dus mocht ik zo'n ding halen dan sowieso de Akai. Ik vind het te ver gaan om er direct nog meer aan uit te geven maar misschien voor de toekomst een tweedehands Akai MPD. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Als de stereo input alleen maar L/R zou zijn zou je altijd stereo samples opnemen waarvan alleen het linkerkanaal aanwezig was.

De rest van de outputs is gewoon gescheiden L/R. Vaak is alleen de koptelefoon-uitgang daadwerkelijk stereo. Een mengpaneel heeft mono- en stereo-kanalen; het is dan een beetje zot dat je altijd een converter nodig hebt (van 1 stereo jack naar 2 mono jacks).

Bij sommige apparaten is de L-uitgang mono als je alleen die inplugt - eventuele stereo-effecten worden naar mono omgezet. Da's niet hetzelfde als maar 1 van de kanalen horen; denk bijv. aan ping-pong delays. Bij omzetten naar mono hoor je elke echo, bij 1 kanaal hoor je alleen maar 1 van de twee echo's.

[ Voor 12% gewijzigd door Yoozer op 14-10-2010 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Ja precies.
Hopelijk morgen aan de slag. 75 euro aan kabels, (damnit) maar als je het eenmaal hebt is het ook klaar natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

75 euro? Hoeveel kabels praten we dan over?

http://www.thomann.de/nl/...abe1f9&sw=cordial&x=0&y=0 < Cordial heeft Neutrik-connectors en is kwalitatief goed. Je gaat toch geen gevallen met gouden eindjes en 99% OFC of zo aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-09 13:25
Wat is dat voor programma wat de man in Yoozer's filmpje gebruikte?

Daarnaast, gegroet, mede-producers :P Kan mezelf overigens geen producer noemen, ik ben enkel een FL Studio gebruiker, maar ik begin nu eindelijk de Sytrus te begrijpen.
Wil wel even vragen waar ik de ingebouwde arpeggio van de Sytrus kan vinden. Als je bij de presets en dan bij short sequences kijkt, hoor je echt een heel ritme.

Heb gisteren overigens Sylenth-1 binnengesleept, moet zeggen dat ik het een erg goede VST vind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Yoozer schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 10:15:
75 euro? Hoeveel kabels praten we dan over?

http://www.thomann.de/nl/...abe1f9&sw=cordial&x=0&y=0 < Cordial heeft Neutrik-connectors en is kwalitatief goed. Je gaat toch geen gevallen met gouden eindjes en 99% OFC of zo aanschaffen?
2x RCA - 2x RCA 0.5m (2)
6.3mm stereo jack - 2x RCA 1.5m (1)
3.5mm stereo jack - 2x RCA 3.0m (1)
2x 6.3 mono jack - 2x RCA 1.5m (1)
2x RCA - 2x RCA 1.5m (1)
ESI MIDIMATE II (1)

Allemaal de variant met betere afweking bij de pluggen en levenslange garantie.
Laatst genoemde neemt overigens 29 euro voor zijn rekening, hoop dat die het waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

HotFix schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 13:03:
Heb gisteren overigens Sylenth-1 binnengesleept, moet zeggen dat ik het een erg goede VST vind :)
Goed bezig. :)
Ik heb ook sinds 8 maanden een Sylenth1 licentie. Vind het verreweg de meest gebruiksvriendelijke synth tot nu toe (en hij is ook zeker krachtig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

MOTU Digital Performer 5.
Wil wel even vragen waar ik de ingebouwde arpeggio van de Sytrus kan vinden. Als je bij de presets en dan bij short sequences kijkt, hoor je echt een heel ritme.
http://flstudio.image-line.com/documents/sytrus.html

Als je daar het eerste plaatje aanklikt zie je de rode lijntjes van de envelope; als je daar mee gaat spelen moet je al hele creatieve dingen kunnen bouwen, maar het is geen echte arpeggiator.
Ik heb 'm ook maar vind 'm niet geweldig qua mogelijkheden. Ja, een hoop leuke en goede sounds, maar je moet om limitaties heen werken; geen oscillator sync, geen PWM, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakakaizoku
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 18:09
Je kent het wel, 3:30am en je bent bezig met iets in elkaar te zetten, en dan wil je eigenlijk die ene vocal sample inspreken die je wilt, alleen is je stem er absoluut niet geschikt voor.

Ik ben op zoek naar een sample van een lage stem die alleen het woordje "techno" uitspreekt, met zo weinig mogelijk intonatie. Zoeken op google heeft mij geen resultaat opgeleverd :(

Iemand die toevallig zo'n sample heeft, of een lage stem en een microfoon en een helpende hand kan uitsteken?
MOTU Digital Performer (volgende keer ff fullscreenen, staat het linksboven bij de meeste mac applicaties ;) )

[ Voor 23% gewijzigd door bakakaizoku op 16-10-2010 04:06 ]

PSN: bakakaizoku - WoW: Thiccblonde (GM of Phoenix Ascension) @ Twisting-Nether

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florinsz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-09 11:08
Zo, 16GB aan sample-libraries op het web gevonden :9~ .

Weer eens een probeersel, comments zijn welkom :).

Uiteraard weer een WIP, en m'n 2e track die ik soort van 'af' heb gemaakt.

http://soundcloud.com/whytewip/whyte-brontophone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
Da_maniaC schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 14:28:
[...]

Goed bezig. :)
Ik heb ook sinds 8 maanden een Sylenth1 licentie. Vind het verreweg de meest gebruiksvriendelijke synth tot nu toe (en hij is ook zeker krachtig).
Sylenth1 is zeker een krachtige soft synth, simplicity always wins. Ik heb hem ook, en heb er zeker geen spijt van, ding snijdt dwars door je mix heen, maakt niet uit hoe je hem programmeert..

Als je van dat soort synths houdt moet je Fabfilter Twin 2 ook zeker proberen:

http://www.fabfilter.com/products/twin.php

Deed me een beetje denken aan Subtractor uit Reason, waar ik(dankzij Yoozer ;) ) ooit mee begonnen ben..

Damn Yoozer, jij bent ook al heel wat jaartjes actief op dit forum op muziek gebied:

Reason samples

Haha, toen begon ik net serieus muziek te produceren!

[ Voor 20% gewijzigd door Jovas op 19-10-2010 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
Whyte schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 22:37:
Zo, 16GB aan sample-libraries op het web gevonden :9~ .

Weer eens een probeersel, comments zijn welkom :).

Uiteraard weer een WIP, en m'n 2e track die ik soort van 'af' heb gemaakt.

http://soundcloud.com/whytewip/whyte-brontophone
Niet slecht voor een van je eerste tracks in dat genre, je hebt duidelijk talent!
Pagina: 1 ... 10 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.