How to become a Producer Deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 102 Laatste
Acties:
  • 342.120 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mattttt schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 15:23:
[...]

Ben zelf trouwens weer eens bezig geweest en sinds lange tijd meer dan 2 bars kunnen produceren. Zat een beetje door m'n samples te bladeren en kwam een acapella van Kathy Brown tegen (Love is not a game) en wilde daar eigenlijk m'n eigen draai aan geven (origineel is van die adhd-funky house), en moet zeggen dat het me goed gelukt is. Heeft wel wat afmixen nodig hier en daar.
Klinkt erg goed d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:51
mattttt schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 15:23:
[...]Een van mijn grootste ergernissen aan FL Studio is de manier waarop deze met midi omgaat, en vooral met faders, modwheel en andere knoppen. Ik zou er eerlijk gezegd ver van weg blijven als je serieus met een controller het eea. wil regelen in FL Studio. Begin anders eens te kijken naar Cubase of Live, of als je het betaalbaar wil houden naar Reaper, die gaan stukken beter om met externe controllers.
Samplitude is ook super:

http://www.samplitude.com..._11_introduction.252.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
apNia schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 20:19:
vlaaing peerd & yoozer bedankt voor de info.. het is me tbh nog niet geheel duidelijk, maar ik moet er dan ook even wat meer over lezen... is iig duwtje de goede richting in :)

Korte vraag nog, misschien dat Reason gebruikers hier dat weten, iets waar ik zelf dmv Googelen niet uit kom. Voor mijn drums gebruik ik vaak een shitload hihats, die ik elk hun eigen zone (in feite 1 key) wil geven, waar gelijk de root key ook op ligt. Is er een snelle manier om een zooi samples op deze manier te mappen? Want ik heb gisteren alles met de hand zitten doen ;)

[afbeelding]
Check de handleiding, automap sample mapping in NNXT Reason 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
Verwijderd schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 16:56:
@vlaaing peerd
Nogal ja, want ik ben semi-pro mastering engineer en heb high-end analoge hardware.
Ik kan evt de mensen hier wel wat helpen met demo's of voorbeeldjes. Als het om commerciele exploitatie gaat dan blijft het ook voor mij niet vrijblijvend. Maar ik weet niet of het de bedoeling dat soort zaken hier te bespreken.
Ah iemand die meer ervaring heeft met masteren. Ik arrangeer en mix zelf techo en house muziek.

Dit is een track waar ik in de mix veel compressie heb gebruikt, maar op de master bus alleen een EQ(low cut 30hz, high cut 18khz) en een stereo imager plus maximizer heb gebruikt(Cubase)

http://soundcloud.com/jovas/pristine320kbsmaster/download

Ben benieuwd wat je ervan vind!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het antwoord:

http://faxis.dyndns.org/mastering_examples/technoTrackje.mp3

Ik vond het orgineel te dof en heb er flink wat hoog bij gedaan. Het cutten van het sublaag en hoog hoeft niet perse tenzij je voor vinyl gaat (afgelopen weekend nog met een paar vinyl bakkers hierover gesproken). Bij het laag/hoog cutten moet je ook oppassen dat het filter steil genoeg of je wat meer armslag neemt.
Nog wat analoge compressie om het laag wat strakker in het gelid te krijgen. En nog wat ruimtelijk gefrobel (lang verhaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:20
@ Macros4 en Wouter Veltmaat.

Mooi resultaat is het geworden. Ik merk dat ik vaak hetzelfde probleem heb, te bassig afmixen. Ik heb ook sterk het idee dat na een paar uur in de studio je hier compleet ongevoelig voor word, zeker als je niet bliijft vergelijken met een referentie track.

@Quinie
Het duurde even maar ook jou track ff beluisterd. zeer cool maar inderdaad een beetje zacht. Ik weet niet of je het een compliment vind, maar brengt me weer terug naar de eerste newbeat en acid house met een hedendaagse sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
Verwijderd schreef op maandag 14 juni 2010 @ 20:09:
Het antwoord:

http://faxis.dyndns.org/mastering_examples/technoTrackje.mp3

Ik vond het orgineel te dof en heb er flink wat hoog bij gedaan. Het cutten van het sublaag en hoog hoeft niet perse tenzij je voor vinyl gaat (afgelopen weekend nog met een paar vinyl bakkers hierover gesproken). Bij het laag/hoog cutten moet je ook oppassen dat het filter steil genoeg of je wat meer armslag neemt.
Nog wat analoge compressie om het laag wat strakker in het gelid te krijgen. En nog wat ruimtelijk gefrobel (lang verhaal).
Bedankt. Ik had je beter een kale afmix in 24bit kunnen aanrijken(-3db), ik merk toch dat de plugins op de master bus ervoor zorgen dat het laag in jou master kraakt en in het rood gaat. Dit komt vooral door de Cubase Maximizer die ik als -0,1 db limiter in had gesteld. Er viel aan deze track dus eigenlijk niets te masteren, sorry.

Maar toch bedankt voor je interesse en moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

You're welcome.

Het is ook een goede showcase om te laten zien dat zelf dingen op je masterbus het voor de ME een kleiner speelveld overblijft.

Als je die maximizer dan al instelt is het op -0.3dB handiger want als je er dan mp3's van maakt clipt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat house gemaakt YouTube: The Factory verliest wel kwaliteit door youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-07 14:53

Quinie

.nl

vlaaing peerd schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 09:53:
@Quinie
Het duurde even maar ook jou track ff beluisterd. zeer cool maar inderdaad een beetje zacht. Ik weet niet of je het een compliment vind, maar brengt me weer terug naar de eerste newbeat en acid house met een hedendaagse sound.
Bedankt voor het luisteren in ieder geval. En ja dat vind ik best een compliment.

http://www.Quinie.nl
http://soundcloud.com/quinie
https://www.wereoutthere.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ook weer een trackje gebouwt.
Voor mij over het randje kwa hardheid maar dit is ongeveer wat men verwacht qua level.

http://faxis.dyndns.org/softsynthforum/dance9.mp3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
ha leuk...leermateriaal :)

ik zal het eens luisteren als ik thuis ben. Eerlijk gezegd ben ik er al flauw van dat loudness gedoe, je dynamics gaan er gewoon aan omdat je "mee moet doen" met de rest.

Tuurlijk wel fijn dat masteraars de boel zo lang mogelijk intact weten te houden, maar het had niet nodig moeten zijn, een volumeknop lijkt me niet alleen om zachter te zetten.

Ik keek laatst een youtube filmpje over de loudness wars, een track uit 1995 die in 2000 en 2005 nog een keer geremasterd werd. Het was zielig om te zien hoe die track in 10 jaar helmaal kapotgecrusht was.Proef op de som genomen, alledrie versies gedownload en alledrie op hetzelfde subjectieve volume gezet, de originele mix was gewoon beter, levendiger en de beats mepten je oren, de 2005 was vlak, wappert in volume en "onrustig" om aan te horen.

Ik heb dus echt het idee dat het niet de goeie kant op gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florinsz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-09 11:08
Schop.

Al een tijdje aan het aankutten met Ableton. Alleen heb ik sinds een paar dagen gigantische CPU-leaks lijkt het wel :( .

Zodra ik Ableton opstart gaat alles prima, maar na een aantal minuten (ongeacht wat ik aan het doen ben), schiet opeens m'n CPU-usage omhoog en krijg ik bergen pops&crackles over m'n geluid heen :/ .

Al gecheckt DPCSpikes maar daar zijn geen peaks zodra ik m'n wifi uitzet.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:32
@whyte

wellicht een plugin bug ofzo, ik weet niet of je custom spul gebruikt?

anders bug reporten op het albeton forum :)

edit: en misschien de timing iets lager zetten in asio of w/e hij op staat, misschien houd je systeem het niet bij?
ik weet het zijn wat simpele dingetjes maar die zijn vaak het probleem :P

[ Voor 43% gewijzigd door kevz op 08-07-2010 17:18 ]

Mijn YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09 15:04

Tijn96

In speed we trust

ligt het aan mij of zijn er dingen verwijdert tussen begin juni en begin juli?

Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
zo'n probleem kan echt heel veel oorzaken hebben; eerste zou ik inderdaad aan een brakke plugin denken. Ableton's eigen plugs zijn eigenlijk wel stabiel.

misschien heb je ook een floating point berekening probleem, bv met de reverb oid.

een reverb bijvoorbeeld is feitelijk een herhaling van het geluid die uitfade om een galmeffect te produceren. op het moment dat je op 32 bit het allerzachtste gedeelte (lees: bijna oneindig zacht) moet afspelen zit je al op zo'n enorme bitdiepte dat een dergelijke berekening veel rekenkracht kost.

Ik merk dat dit vroeger wel eens gebeurde als ik de track stopzette in het midden van de track en dat de reverb dan nog nagalmde...de CPU meter liep dan evenredig omhoog met de lengte van de galm.

oplossing; lagere bitdiepte of een (tijdelijke) gate erachter aan zetten. Als je een uitdraai maakt, dan zou je evt de gate weer uit kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
afgelopen weekend de masterclass gevolgd bij de master himself: Rob Papen..

Absoluut een leerzame middag.... Het ging over geluid synthese (subtractief) in het algemeen.

Mooi om te zien en te horen. Vooral gaaf om hemzelf bezig te zien op zijn synths. (jupiter/minimoog/virus etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rob is een coole gast idd. Hij weet fokking veel van synths en synthese af. Mag ook wel want hij ontwerpt zelf ook softsynths (laat ze door een programmeur maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florinsz
vlaaing peerd schreef op maandag 12 juli 2010 @ 13:38:
zo'n probleem kan echt heel veel oorzaken hebben; eerste zou ik inderdaad aan een brakke plugin denken. Ableton's eigen plugs zijn eigenlijk wel stabiel.
Brakke Skinnerbox plugin idd. Werkt nu weer als een zonnetje :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Verwijderd schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 23:48:
Rob is een coole gast idd. Hij weet fokking veel van synths en synthese af. Mag ook wel want hij ontwerpt zelf ook softsynths (laat ze door een programmeur maken).
Absoluut een hele goeie gast ja. Ontzettend sympathiek en neemt uitgebreid de tijd om je dingen uit te leggen.

Kwam via het synthforum er bij toeval achter dat Rob in hetzelfde dorp als ik woon. Dat maakte het al helemaal interessant.

hij had me nog uitgenodigd om een keer een sessie te doen met minimal muziek. (kom oorspronkelijk uit het dj wereldje en heb veel minimal gedraaid destijds)

1 groot nadeel van de masterclass.... ik krijg in een keer ontzettend veel zin om ook hardware spul te gaan kopen, maar daar heb ik nu echt ff geen geld voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
lol, net hard zitten ranten op de nieuwspagina omdat ik vind dat vinyl niet persé onderdoet voor digitale formaten, doe ik nu ff een ander petje op.

Ik heb samen met een kennis behoorlijk wat hardware gekocht in de vroege dagen van ons muziekproducereriij, maar al deze synths, samplers, mixer en FX staan nu stof te happen vanwege de plugins die we tegenwoordig gebruiken.

Er is wel 1 synth waar ik geen vergelijkbaar geluid kan maken met hardware, dat is de Korg MS20, ik vermoed dat het apparaatje niet correct inelkaar zit en daarom zwaar overstuurd waardoor die een erg rauw vervormde klank produceert (maar wel lekker! :D)

Mijn idee; als het je laatste centen zijn, hou het dan bij software synths, daar komen fatsoenlijke geluiden uit, bespaart je veel tijd, werk en geld. Er zijn dan ook betere dingen om je geld eerst aan te besteden.

Ben wel benieuwd hoe Mr Papen hierover denkt, die geeft altijd classes met hardware synths, maar maakt idd ook de Albino en de Predator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Daar hebben we het ook over gehad.. (iemand vroeg wat de voorkeur van Rob had, hardware of software synths)

antwoord: Softsynths.. dit vanwege de veelzijdigheid.

Maar.... hardware biedt vaak meer plezier omdat het gewoon fijn is om aan die knoppen te kunnen draaien. Maar soft-synths zijn goedkoper, en je kunt er veel meer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Dacide schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 17:00:

Maar.... hardware biedt vaak meer plezier omdat het gewoon fijn is om aan die knoppen te kunnen draaien. Maar soft-synths zijn goedkoper, en je kunt er veel meer mee.
ennnnhet antwoord is midicontroller!!! XD

knopjes,schuifjes,buttons en vooral niet te vergeten LEDjes en motorised faderrrrs!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
jups... idd prima oplossing.

Rob gebruikte in zijn softsynth setup een alesis andromeda en een access virus B als controller om (bv) zijn eigen Predator VST aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn tegenwoordig verdomd goede softsynths hoor. Daar kan je gerust jaren lang plezier hebben. Maar dan moet je wel tot het gaatje wil je er alles uit halen. Dan heb je ook veel aan kennis over synthese en heeft zo'n cursus van Rob toegevoegde waarde.

Ik heb zelf ook nog wel analoge synths (Andromeda, 808, Moog RME, Chroma Polaris) en die bakkies hebben een heerlijk eigenzinnig geluid wat je never nooit niet uit plugins haalt net zoals bij een MS20. En omdat ze knoppen hebben en meer beperkingen qua instellingen maar het karakter maakt erg veel goed. Maar om mee te mixen zijn ze weer vaak wat grilliger. (En kunnen kapot gaan waarbij reparatie flink in de knaken kan gaan lopen)
En het kan verslavend werken dat je ze gaat verzamelen. ;)

Tegenwoordig heb je ook interessante analoge bakken zoals een Doepfer Dark Energy of een Dave Smith Tetr4 waarmee je voor een leuke prijs interessante sounds kan bouwen. Combineer je dat met softsynths en je hebt een mooi palet aan mogelijkheden.

Enne, vinyl doet theoretisch gezien wel onder voor CD hoor. Maar in de praktijk pakt het vaak anders uit omdat de beperking van platen juist misbruik van het te hard maken (masteren) verhinderen. Dat probeer ik iig als een Jehova aan de mensen uit te leggen zodat ze meer op kwaliteit gaan letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik probeer me de laatste tijd iets meer te verdiepen in 't hele producer/audio gedoe, en nu ben ik een beetje met Fruity Loops aan het prutsen, om een alle termen, te begrijpen. Nu wil ik binnenkort overstappen naar een ander soort software, alleen heb ik nog wat vragen. In Fruity Loops gebruik ik altijd plugins om een goeie synth te maken, alleen als ik nu wat setup's zie van andere prof producers, zie ik tonnen van (midi) controllers, die eigenlijk hetzelfde doen als mijn plugins.
Dus vraag ik me af, wat er eigenlijk het voordeel is van een midi-controller tegenover een simpele plugin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Sinds kort ben ik dus bezig met produceren. Kom oorspronkelijk uit het dj wereldje.

Ik gebruik ableton i.c.m. demo's van predator en subboombass en Sylenth1.

Ik begin het programma en de algemene basis steeds beter door te krijgen. Maar waar ik mee zit is een goeie leidraad mbt het stukje arrangeren.

Ik kan wel een hoop losse session clips maken, maar dan loop ik als het ware vast (lees: soort creatieve drop down)

Zijn er bepaalde basis technieken/werkzaamheden die bij het arrangeren om het hoekje komen kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 17:53

Yoozer

minimoog

vlaaing peerd schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 14:48:
Mijn idee; als het je laatste centen zijn, hou het dan bij software synths, daar komen fatsoenlijke geluiden uit, bespaart je veel tijd, werk en geld. Er zijn dan ook betere dingen om je geld eerst aan te besteden.
Als het je eerste centen zijn, dan ook; de spending curve is compleet anders voor hardware dan voor software. Koop je FL, dan heb je gelijk je plugins, je mixer, je sampler en sequencer; koop je zeg, een RM1x en daarna nog een synth, dan heb je gelijk weer een mixer erbij nodig, en een effectenbak als de synth geen effecten heeft. Moet er dan nog een sampler bij, dan gaat 't al verstandig worden om naar een patchbay te kijken, maar dan moet je ook nog kunnen opnemen, dus moet er... enz.

Da's het nadeel aan harde waren voor iemand die start; op zichzelf doet het niet zoveel en heb je andere meuk nodig ter ondersteuning.
Ben wel benieuwd hoe Mr Papen hierover denkt, die geeft altijd classes met hardware synths, maar maakt idd ook de Albino en de Predator.
Die kan ook moeilijk zeggen dat 'ie z'n Mini en Juup 8 leuker vindt ;).
Verwijderd schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 01:59:
Ik probeer me de laatste tijd iets meer te verdiepen in 't hele producer/audio gedoe, en nu ben ik een beetje met Fruity Loops aan het prutsen, om een alle termen, te begrijpen. Nu wil ik binnenkort overstappen naar een ander soort software
Waarom? Denk je dat je dan beter muziek kunt maken?

Als je nu een jaar bezig was met FL en over wilde stappen zat je de eerste drie maanden te vloeken; je shortcuts werken niet meer, niks zit waar je 't gewend bent, oude trucjes die kende werken niet, MIDI-controllers aanwijzen mag je helemaal opnieuw doen en meer van dat soort ellende.
alleen heb ik nog wat vragen. In Fruity Loops gebruik ik altijd plugins om een goeie synth te maken,
Volgens mij haal je al wat terminologie door elkaar. Synths maak je niet, die heb je al - of je moet Synthmaker voor FL gebruiken (wat ik betwijfel).

Een plugin als Poizone is een synthesizer. Zet je daar een reverb achter, dan maak je geen synth - maar dan heb je gewoon een reverb-effect eraan gekoppeld.

Als voorbeeld maar weer eens:

http://theheartcore.com/music/armin_communication_dull.mp3
http://theheartcore.com/music/armin_communication_shiny.mp3

Welke klinkt professioneler?

spoiler:
je luistert hier naar dezelfde gratis plugin, alleen heeft de eerste effecten erover
alleen als ik nu wat setup's zie van andere prof producers, zie ik tonnen van (midi) controllers, die eigenlijk hetzelfde doen als mijn plugins.
MIDI-controllers doen niks. Je afstandsbediening voor de TV laat over 't algemeen ook geen beeld zien; de knoppen geven puur door aan de TV dat 'ie van kanaal moet veranderen. Dat is precies wat een MIDI-controller in vrijwel alle gevallen is - een domme afstandsbediening.

Echter - elke synthesizer met een MIDI-aansluiting is ook mogelijke controller. Vaak niet zo geschikt, want de knoppen zenden van tevoren vastgestelde berichten uit.

Je kunt de plugin vertellen dat 'ie X moet veranderen als 'ie bericht Y binnenkrijgt; je kunt de controller vertellen dat 'ie als die knop gedraaid wordt bericht moet sturen dat X veranderd wordt.

Als je je noten met een muis inklikt en de standen van de knoppen verandert met de muis is een MIDI-controller handig om te hebben; sowieso al omdat je met een muis niet meerdere knoppen/noten tegelijk kunt inspelen, en omdat een toetsenbord je ook gelijk wat bij kan brengen over muziektheorie.
Dacide schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 09:39:
Ik begin het programma en de algemene basis steeds beter door te krijgen. Maar waar ik mee zit is een goeie leidraad mbt het stukje arrangeren.

Ik kan wel een hoop losse session clips maken, maar dan loop ik als het ware vast (lees: soort creatieve drop down)

Zijn er bepaalde basis technieken/werkzaamheden die bij het arrangeren om het hoekje komen kijken?
Wat voor muziek wil je maken?

Wat je kunt doen is simpelweg een bestaande track analyseren (en in Live arrangement mode gebruiken ipv session mode). Even een bestaande post herhalen van mij op een ander forum:
Pak een vel ruitjespapier en ga tekenen; elk blokje is 4 maten. Teken een blokje voor de kick, een voor de rest van de percussie, voor de bas, voor de strings/pads, voor de lead, voor de roffels van de snare en pak de clubmix (7-minuten versie) van de track erbij. Ga \'m dan vervolgens analyseren met je hand op de pauzeknop. Als je het opschrijft blijft het beter hangen; alleen luisteren is niet genoeg, omdat je dan ook vaak andere dingen doet en niet 100% gefocust bent op de muziek.

Zo kun je dus een track uittekenen en zien wanneer elementen worden toegevoegd. Als er een bepaald effect wordt toegepast zoals in- of uitfaden: teken dan een driehoek in plaats van een blokje voor zolang als de fade duurt. Het mooie is dat je dit blokjesschema 1 op 1 in je sequencer kan zetten, en dan je eigen instrumenten gebruikt. De opbouw is dan wel hetzelfde, maar het klinkt anders genoeg.

Doe dit bij een paar tracks. Niet alleen leer je luisteren (want je krijgt het de eerste keer niet 100% perfect ;) ), maar je ziet ook overeenkomsten tussen de track afgebeeld - welke trucjes werken, welke niet?

Als je daar handigheid in hebt, kijk dan of je hetzelfde kan doen met de reguliere radio-edit. Je zult zien dat het niet altijd een kwestie van knippen is; in 3 minuten je "verhaal vertellen" komt overeen met Harry Potter boeken in een film proppen. Je moet een aantal dingen weglaten maar het belangrijkste behouden.

Leer liever hoe je doet inkorten dan hoe je doet verlengen. Schrijven is schrappen.

Dit is ook iets waar je als DJ rekening moet houden; het is natuurlijk niet gewoon tracks overfaden maar het een beetje spannend maken. Het kan gerust zijn dat als je DJt je deze dingen al (on)bewust toepast, maar nog niet vertaalt naar je producties.

[ Voor 24% gewijzigd door Yoozer op 16-07-2010 10:09 ]

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Bedankt voor je reactie... is idd een goede tip.

Qua dj'ing ben ik ooit begonnen met progressive... maar gaandeweg steeds meer naar techhouse/minimal/techno gegaan. (minimal uit de periode voordat álles minimal werd)

Qua muziek productie heb ik geen eisen qua genre. Als het iets is dat past in het rijtje techhouse/deephouse/minimal dan vind ik het al prima.

Als het iets wordt dat uitkomt op retro synth muziek (bv nieuwste editors album) dan is dat ook goed.

hoe maken jullie eigenlijk de variaties (percussie/kick etc).... Gewoon alles in de arrangement view opnemen en vervolgens manueel dingetjes veranderen? Of maken jullie echt meerdere session clips aan zodat elke variatie een andere clip is? (ableton)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Dacide schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 09:39:
Sinds kort ben ik dus bezig met produceren. Kom oorspronkelijk uit het dj wereldje.

Ik gebruik ableton i.c.m. demo's van predator en subboombass en Sylenth1.

Sja....lang verhaal denk ik. Ik ben zelf van mening dat het helpt om je een beetje in muziek(theorie) te verdiepen ipv op de goede gok nootjes naast elkaar te plakken en afwachten of het klinkt. Analyseer niet alleen de muziek die je leuk vind, maar ook andere dingen zoals liedjes van de beatles bv of als je dance maakt, bv eens naar funk (waar muziek ook grotendeels groove gebaseerd is en vaak in 1 grondtoon)

Speel eens wat aan met een keyboard of instrument, leer welke tonen bijelkaar passen en kijk hoe je dat soort dingen over een track kan uitsmeren. Als ik zo vrij mag zijn om een leervolgorde aan te geven;

- leer eerst de grondtoon van jouw en andere tracks bepalen, leer snappen dat alle tonale elementen in je track betrekking moet hebben op die grondtoon.
- leer akkoorden en samenklanken zodat je harrmonie kan creeren.
- leer compositievormen en kijk welke vormen het best bij je track aansluiten (dance = vaak suite!)
- in Dance is het handig om te leren hoe je een track op en afbouwt, dit samen met breaks, stiltes, fill ins en crescendo en het juist weghalen van elementen is vaak alles waar een dance track uit bestaat, naast de in regel op 1 grondtoon gebaseerde groove. Ongeacht of je nu clubhout, dubcrap of hardboard maakt.

Ik hoor vaak geluiden dat het leren van theorie "de creativiteit" blokkeert, zelf ben ik het daar niet mee eens en het leren van allerlei aspecten van muziek is voor mij alijtd een interresante reis geweest waarbij ik steeds breder ben geworden en steeds meer dingen heb leren waarderen die buiten mijn straatje vallen en belangrijkst: mijn muuziek is er beter door geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
ohwja, minimal, da's een leuke...

goeie manier om mee te beginnen je kan namelijk vaak dingen als harmonie en tonaliteit vermijden en verplicht je jezelf om juist alleen maar op de op- en afbouw te focussen, goed om van te leren en zal je 10.000 keer tegenvallen hoe moeilijk dat kan zijn! Dat terwijl het algemene commentaar erover is dat het eenvoudig zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
thanks beide,

Muziektheorie is een goed punt en ben ik zelf ook al mee bezig. Akkoordenleer probeer ik ook zoveel mogelijk over op te doen.

Heb laatst het boek gekocht "Secrets of house music production"... dat is ook een erg fijne bron.

Minimal produceren lijkt mij persoonlijk de meest moeilijke genre om mee te beginnen. (goeie minimal is juist puur het elementaire gedeelte van de muziek zonder daarbij te gaan vervelen)

Ben ook blij dat ik de Masterclass bij Rob Papen gevolgd heb.... De basistheorie achter subtractieve synthese is absoluut boeiend en essentieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

vlaaing peerd schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 13:46:
Ik hoor vaak geluiden dat het leren van theorie "de creativiteit" blokkeert, zelf ben ik het daar niet mee eens en het leren van allerlei aspecten van muziek is voor mij alijtd een interresante reis geweest waarbij ik steeds breder ben geworden en steeds meer dingen heb leren waarderen die buiten mijn straatje vallen en belangrijkst: mijn muuziek is er beter door geworden.
d:)b Op dezelfde manier dat schrijvers beter worden als ze een typdiploma hebben, spelling en grammatica beheersen en weten hoe ze stijlfiguren moeten toepassen wordt de muziek er inderdaad beter op als je niet hoeft te gokken. Er zijn slechts 12 noten in de Westerse schaal; niet het wiel opnieuw proberen uit te vinden als je uit eeuwen aan ervaring kan putten.

Ik zie een investering in compositie/theorie als een die stukken langer meegaat dan weten hoe synths of sequencers werken; sequencers zijn redelijk veranderlijk en de synths zijn meer een kwestie van je eigen beurs ontzien (immers, als je 2000 euro betaalt voor een Virus TI en er staan je maar 10 presets aan, dan zijn dat prijzige geluidjes ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Give a man a fish and you feed him for a day; teach a man to fish and you feed him for life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook weer even een trackje gemaakt.
Qua stijl is het een beetje ouwbollig maar what the heck.

http://faxis.dyndns.org/softsynthforum/the_call.mp3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
@wouter

Nice. Trance is niet mijn ding, maar vind 'm erg mooi. Hedendaags is het ook vaak of compleet full on volgebouwd of compleet minimaal, waarin beide kanten imho vaak te ver doorschieten. Deze track hhoud me in elk geval tot het eind bezig.

Vind je het niet moeilijker om je eigen tracks te masteren?

Ik heb na jouw master op mijn track besloten om met kenissen elkaars materiaal te masteren en het valt me op dat ik bij iemands andere track -direkt- kan horen wat er aan moet gebeuren, hetzelfde doen bij mijn eigen lukt vreemd genoeg gewoon niet, ook al heb ik die enkele dagen opzij gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks.

Denk dat bij het mixen je goed moet kunnen horen waar je mee bezig bent. Gelukkig heb ik dat redelijk voor elkaar. Dan is het erg handig om vanaf het begin al goede geluiden te kiezen die goed passen bij het nummer en in de mix. Want in die zin is mixen het rechttrekken van aparte geluiden zodat het in het geheel bij elkaar past. Als het in het begin al niet goed klinkt dan kom je er met mixen vaak ook niet dus kan je beter een ander geluid pakken of een andere melodie kiezen.

Bij masteren is het toch wel ervaring wat erg belangrijk is. Maar mijn eigen songs hoef ik amper te masteren want ze zijn al redelijk OK gemixed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit met een probleem.

Waar ik nu woon heb ik niet de mogelijkheid om mijn studio akoustisch te bewerken. (Appartementje met 2 kamers, En het vrouwtje heeft geen zin om overal tegen het schuim aan te zitten kijken.)
Ik kan wel veel met een koptelefoon, maar ik wil mijn speakers toch gewoon als goede referenties kunnen gebruiken, wat nu niet kan omdat mijn woonkamer zich qua geluid meer gedraagd als badkamer. Het geluid van mijn koptelefoon ken ik ondertussen behoorlijk. Maar toch wil ik weer meer met mijn speakers gaan doen.

Ik heb hier een beetje naar zitten speuren op internet wat mijn mogelijkheden zijn, en ben een 2 systemen tegengekomen die mij in 1e instatie aanspreken.

Te noemen:
KRK Ergo
Ik multimedia ARC

Ik ben dan ook beniewd wat jullie hiervan vinden. En natuurlijk of dit ook voor mij zou werken. Ik zit in een hoek van een kamer van 6 bij 7, speakers ongeveer 40 cm van de muur.
Ik weet dat het bewerken vele malen meer resultaat zal opleveren, maar dit behoord helaas niet tot de mogelijkheden.

Mochten jullie zelf nog manieren weten om het akoustiek, of in ieder geval het geluid op mijn luisterpositie te verbeteren hoor ik het graag.
Ik sta open voor alles, Ik word hoe het nu zit iig helemaal gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Dacide schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 22:27:
jups... idd prima oplossing.

Rob gebruikte in zijn softsynth setup een alesis andromeda en een access virus B als controller om (bv) zijn eigen Predator VST aan te sturen.
[/envy mode]
mwurrrrfff...een andromeda en virus gebruiken als midicontroller...wat een ongelooflijke a$$wipe
[/envy mode]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
@mindraider

ik ben zelf niet zo gecharmeerd van deze methodes omdat ik vind dat het vaak gewoon niet werkt...je kan wel een freq die uit de speaker komt en door de kamer word versterkt/weggedrukt gaan compenseren, maar is imho niet hetzelfde als het geluid gewoon zo neutraal mogelijk uit de speakrs laten komen. Verder kan het onmogelijk rekening houden met de positie waar je luistert.

Hetgeen je trouwens beschrijft als badkamer geluid geeft me overigens meer hwt idee dat je een probleem met reflectie als in echo ipv frequentie dipjes of bobbels.

ik zou het toch op de plaatsing van de boxen en jezelf gooien. Ik weet niet in hoeverre dat voor je mogelijk is maar als je een beetje de boel kan verplaatsen dan kom je al snel heel ver.

als je kamer slecht is en je hebt niet de mogelijkheid om te isoleren, zou ik het gooien op nearfield luisteren, dus lekker dicht (tussen de 80cm en 150cm) bij je speakers op een comfortabel volume. maar dat is dan ook alleen aan te raden als je speakers een beetje op het juiste formaat zijn, (basdrivers +/- tussen de 5" en 8inch)

Van dichtbij luisteren zorgt ervoor dat je zo weinig mogelijk invloed hebt van buitenaf en wat om je heen weerkaatst zou je in de kleine ruimte tussen jou en de speakers best makkelijk kunnen behandelen. bijvoorbeeld een paar kussens achter je hebben liggen of de ongelijkheid van een boekenkast, een gordijn, enzovoort.

Maar ok. Als je wil dat we je verderhelpen dan zou de volgende info handig zijn:
- zoveel mogelijk info over je kamer; afmetingen, materiaal, foto, plattegrond misschien zelfs...
- wat voor merk/model speakers je hebt.
- waar jij zit/kan zitten in de kamer

verder zou ik je kunnen verwijzen naar Het grote Zelfbouw speaker topic

het is wel enigszins niet helemaal on topic, maar de mensen daar weten wel het meeste van plaatsing en kamercorrectie binnen het audio en hifi forum hier. Verder is het www.soundonsound.com forum wel aan te raden, shitloads aan tutorials en info daar..

[ Voor 4% gewijzigd door vlaaing peerd op 23-07-2010 22:15 . Reden: kleine toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 08:54

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

vlaaing peerd schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 21:03:
[...]

\[/envy mode]
mwurrrrfff...een andromeda en virus gebruiken als midicontroller...wat een ongelooflijke a$$wipe
\[/envy mode]
Hahahaha arroganter wordt het niet nee :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Mindraider
Je kamer zo groot is wel een voordeel qua laag geluid waar je last van hebt. Waarschijnlijk wat wat meer last van reflecties ed. Daar kan je evt met panelen wat aan verbeteren. Die heb je ook wel in 'vrouwvriendelijk' formaat in diverse formaten/kleuren. Ze zijn niet echt goedkoop dus evt zelf klussen zou ook nog kunnen.

Er is heel veel over te lezen en het heeft zeker zin om daar even naar te zoeken. Maar eigenlijk moet je eerst die ruimte opmeten met een meetmicrofoon en dan kun je beter gaan kijken waar de pijnpunten zitten en wat je er aan kan doen.

@vlaaing peerd
Mijn Andromeda en Virus Polar gebruik ik niet als remote hoor. Zijn gewoon geile bakken om te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Vlaaing

Als ik van de week wat tijd heb zal ik eens een paar foto's plaatsen.
vlaaing peerd schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 22:10:

Van dichtbij luisteren zorgt ervoor dat je zo weinig mogelijk invloed hebt van buitenaf en wat om je heen weerkaatst zou je in de kleine ruimte tussen jou en de speakers best makkelijk kunnen behandelen. bijvoorbeeld een paar kussens achter je hebben liggen of de ongelijkheid van een boekenkast, een gordijn, enzovoort.
Een vriend van mij vertelde gister dat hij opvouw schermen heeft gebruikt, daar dan absorbtiemateriaal op.
De plaaten dan vlak achter hem wanneer hij bezig. Het schijnt te werken voor hem..

@ Wouter

Een meet microfoon? Kan ik daar een gewone microfoon voor gebruiken? ik zie wil vaak van die mooie grafiekjes staan, waarmee worden die gemaakt?
Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik eigenlijk net een beetje kom kijken bij akoustiek enzovoorts. Voorheen was t gewoon gaan en kijken waat het schip strand. Nu wil ik meer uit mij muziek halen.

Iig beide bedankt voor de tips

Ik ga er weer veel over lezen de komende dagen ;)

*jammer dat het niet regent ;) *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die grafiekjes waar je het over hebt zijn met zo'n meetmicrofoon gemaakt. Dat is een super neutrale microfoon gemaakt om mee te meten. Je kan hem vast ook wel ergens lenen/huren want veel gebruiken hoef je hem niet.

Bij een KrK Ergo zit er eentje bij, maar lees eerst goed voordat je uberhaupt er aan denkt om zoiets te kopen. Ik heb een tijdje zo'n ding getest en het is een een goed klinkende geluidskaart met een volume knop en een uitgebreide EQ die je met die meetmicrofoon kan instellen. Het maakt je ruimte niet beter maar je kan wel wat nare bijwerkingen van de ruimte verzachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
een meting is altijd handig om te doen en zo kom je er wel achter welke frequenties er door je kamer geboost of weggedrukt worden. Ik stem echter heel hard tegen het compenseren ervan door EQ als oplossing omdat dit vaak maar kleine gebieden in je kamer compenseert (compenseren zal niet hetzelfde klinken als wat uit je speakers komt) en juist andere gebieden kan verslechteren.

De oplossing die je kennis heeft lijkt me gezien je situatie ook het meest haalbaar. Gewoon zorgen dat binnen je luistergebied alles qua reflecties een beetje doodgemaakt word, door bv reflecties aan de achterkant van je speaker te diffusen/absorben met poreus materiaal en aan je achterkant een beetje creatief met zacht materiaal/plaatsing te zijn. Er zijn inderdaad wat vrouwvriendelijkere absorbers en diffusors qua uiterlijk, maar in de praktijk zul je vaak zo schots een scheef moeten zetten dat toch geen vrouw daar vrolijk van wordt.

Helemaal "dood" is overigens ook niet goed, maar dat zul je niet snel voorelkaar krijgen dus zo dood als je het krijgen kan is mijn advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

vlaaing peerd schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 21:03:
[...]

\[/envy mode]
\[/envy mode]
Weinig apparaten die een lekkerder toetsenbord hebben, zeker de Virus KC/TI keys (Fatar TP8S). Alleen brengen die gasten van Fatar dat niet als aparte controller uit, dus moet je je verlagen tot dat soort streken.

Ook het feit dat de Virus alle controls aan de linkerzijde heeft - erg handig als je je toetsenbord even kwijt moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
zoals jullie (misschien) weten ben ik sinds een maandje of 2 in de weer met produceren.

Ik krijg ableton steeds beter onder de knie.. en ipv van het maken van kleine stukjes/loopjes ben ik al wat meer bezig met arrangeren.

Hieronder mijn allereerste (basis) track...
Hebben jullie goeie tips voor me zodat ik deze verder kan uitwerken.

genre: techhouse
http://soundcloud.com/dacide/mood101

[ Voor 4% gewijzigd door Dacide op 26-07-2010 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lekker chill en spacey.

De kick kan wel wat strakker qua compressie, dan krijg je wat meer contrast met de bas.
Dat zweefgeluidje kan ook wat voller. L/R delay met een galm bijv geeft een leuk effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florinsz
Dacide schreef op maandag 26 juli 2010 @ 15:50:
zoals jullie (misschien) weten ben ik sinds een maandje of 2 in de weer met produceren.

Ik krijg ableton steeds beter onder de knie.. en ipv van het maken van kleine stukjes/loopjes ben ik al wat meer bezig met arrangeren.

Hieronder mijn allereerste (basis) track...
Hebben jullie goeie tips voor me zodat ik deze verder kan uitwerken.

genre: techhouse
http://soundcloud.com/dacide/mood101
Goed bezig man d:)b . Zit precies in hetzelfde schuitje als jij, rond de 2 maandjes bezig met Ableton en maak ook richting de techhouse kant :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Bedankt voor de tips!

Ga er zeker iets mee doen.

Ik wil ook nog enkele losse elementjes (hier en daar een bliep, stab of iets dergelijks)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Whyte schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 01:08:
[...]

Goed bezig man d:)b . Zit precies in hetzelfde schuitje als jij, rond de 2 maandjes bezig met Ableton en maak ook richting de techhouse kant :) .
Kijk aan, kijk aan... een lotgenoot :)

Kom je zelf ook uit t dj wereldje? Of ben je cold turkey in de produceer wereld gestapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 00:15:
Lekker chill en spacey.

De kick kan wel wat strakker qua compressie, dan krijg je wat meer contrast met de bas.
Dat zweefgeluidje kan ook wat voller. L/R delay met een galm bijv geeft een leuk effect.
Wat bedoel je eigenlijk met "strakker"...?

Compressie is hocus pocus voor mij. Ik gebruik gewoon de standaard compressor in Ableton. Ik ken het verhaal van de klok en de klepel.

Dus in feite weet ik wel wat compressie theoretisch doet... maar zou niet weten hoe ik het dien toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Dacide schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 10:47:
[...]

Wat bedoel je eigenlijk met "strakker"...?

Compressie is hocus pocus voor mij. Ik gebruik gewoon de standaard compressor in Ableton. Ik ken het verhaal van de klok en de klepel.

Dus in feite weet ik wel wat compressie theoretisch doet... maar zou niet weten hoe ik het dien toe te passen.
Nou, zoals je theorethisch al weet drukt compressie hoge volumepunten in verhouding naar beneden, dit zorgt er al voor dat het verschil in onderlinge volume kleiner word en je gemiddeld je basspoor wat harder kan zetten en minder snel wegvalt op de plekken waar het volume al laag was.

Verder heeft een compressor een attack en release, als je de atttack op +/-9ms * of meer instelt, zal het tijdsbestek dat de compressor inkickt hoorbaar worden. Deze 9ms lang onbehandeld gedeelte (terwijl de rest word weggedrukt) kan voor een "punch" zorgen, waardoor de attack gedeeltes luid een duidelijk doorkomen.

deze beide lijken enigszins paradoxaal met elkaar (verschil volume terugbrengen en een hardere attack hebben) maar eenmaal goed afgesteld kun je daarmee je mix of spoor "strakker" laten klinken.

Het verbaast me overigens niet dat je in eerste instantie niet onder de indruk bent van het effect van een compressor, omdat het verschil ook vaak nauwelijks hoorbaar lijkt te zijn. Een compressor kan echter het verschil maken tussen een goed gebalanceerde compacte mix vs een hoopje bijeengeraapte geluidjes.

Tip: gooi eens een compressor over (alleen) je beats, bij voorkeur een goed gevulde beat met veel hihats en rides ertussen en stel de volgende waardes in:

attack: 9ms
release: 45ms
threshold: tussen -30dB en -50dB
Ratio: 2.4:1

die treshold en ratio staan nu op zo'n waarde dat je hele beat begint te punchen en te zuigen, ga dan weer een beetje spelen met de attack en release totdat de beat (kick en snare geluiden) een duidelijke punch laat horen en de rest mooi afgevlakt word. Op zulke waardes hoor je het effect overdreven en kun je de ratio en threshold weer terugdraaien tot het weer een beetje passend is.

Doorgaans is het mooie van een compressor dat je de gemaakte instellingen nauwelijks hoort, maar het effect op het totaal wel merkbaar is. Teveel of slecht ingestelde compressie kan je track juist slechter maken dan beter. Soms word het ook juist als effect ingezet, Benni benassi - Satisfaction is daar een goed voorbeeld van.

Verder kun je nog sidechainen om bv je bas en kick goed samen te laten vallen, maar dat is pas stof als je eerst het "gewone" compressen een beetje onder de knie hebt.

* 9ms = hoorbaar; afhankelijk van type compressor, het te behandelen materiaal en de luisteraar.

[ Voor 3% gewijzigd door vlaaing peerd op 27-07-2010 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
geweldig.. thanks!

Hier heb ik heel veel aan.

Ik heb in mijn basis-track de compressor op de master gezet en ben hier "trial and error" mee gaan spelen totdat de track een hoorbaar "hoger" volume heeft en ietsje "voller" overkomt.

Het grote verschil hoorde ik vooral bij de balans tussen de melodie-synth-lijn en de bass en kick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuke uitleg zo.

Compressie gebruik je om de dynamiek aan te passen zodat je in de mix meer mogelijkheden krijgt.
Wat dat betreft kan je beter de aparte onderdelen (of soms in groepen) compressen dan de gehele eindmix.Dan ben je meer flexibel en heb je eerder een goed eindresultaat.

Probeer altijd zo weinig mogelijk te compressen. Anders loop je in de val dat je het teveel doet en dan werk je jezelf alleen nog maar meer in de nesten. Vergelijk het maar met steen beeldhouden. Je kan d'r wel iets afhalen maar bijplakken of lijmen wordt het alleen maar lelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florinsz
Dacide schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 09:04:
[...]

Kijk aan, kijk aan... een lotgenoot :)

Kom je zelf ook uit t dj wereldje? Of ben je cold turkey in de produceer wereld gestapt?
Ben zelf al jaren bezig met DJ'en, maar merk toch dat, wil je jezelf onderscheiden ten opzichte van andere dj's, je echt met je eigen spul aan moet komen zetten :).

p.s. voortaan even de edit-knop gebruiken i.p.v. triple-posten ;), anders krijg je ruzie met de mods.
Top uitleg d:)b . Bij alleen al een compressor op je kickdrum merk je toch dat je er veel meer oemph uit kan krijgen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florinsz
Schop.

Een van de eerste arrangements die ik ook ''af'' heb gemaakt in Ableton. Nog een redelijk lege track aangezien er geen build-ups e.d. in zitten. Die moet ik nog gaan uitvogelen :) .

Waren er hier nou jongens die aanboden om een trackje eens te masteren? Ik zou graag het verschil eens horen bij een eigen track.

F&B word zeer gewaardeerd :).

http://soundcloud.com/whyte/try9/s-zCkvt

edit:

Ik moet er ook nog een andere kickdrum ondergooien. Deze komt niet zo heel lekker uit de verf.

[ Voor 11% gewijzigd door Florinsz op 29-07-2010 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:32
@Whyte

de link werkt niet, of ik moet een member zijn van soundcloud oid :P

Mijn YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florinsz
kevz schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 00:23:
@Whyte

de link werkt niet, of ik moet een member zijn van soundcloud oid :P
Verdammt. Even fixen :(

edit: gaat vanavond niet meer lukken. Fix de link morgen :)

[ Voor 12% gewijzigd door Florinsz op 29-07-2010 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Whyte schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 00:19:
Schop.

Een van de eerste arrangements die ik ook ''af'' heb gemaakt in Ableton. Nog een redelijk lege track aangezien er geen build-ups e.d. in zitten. Die moet ik nog gaan uitvogelen :) .

Waren er hier nou jongens die aanboden om een trackje eens te masteren? Ik zou graag het verschil eens horen bij een eigen track.

F&B word zeer gewaardeerd :).

edit:

Ik moet er ook nog een andere kickdrum ondergooien. Deze komt niet zo heel lekker uit de verf.
Lijkt me leuk een keer een master van je track te maken, wellicht zou je ook Wouter Veltmaat hier op het forum kunnen vragen, die heeft er nogal wat ervaring mee. Het lijkt me echter beter dat je de track eerst afmaakt. Dingen zoals de kick verbeteren e.d kun je achteraf niet meer doen namelijk en als een track niet af is, is masteren eigenlijk verspilde moeite.

In het geval dat je een "voorlopige master" wil zou je zelf wel van die alles-in-een tools kunnen gebuiken, daarmee heb je snel resultaat en kun je een beetje bekijken hoe je track in vergelijk met andere uit de verf komt.

enfin, laat maar weten als de link gefixt is, ben wel benieuwd wat we ervan kunnen bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florinsz
Hmm waarschijnlijk werkt ie niet als ik hem deeplink.

Wil hem niet publiekelijk openzetten aangezien er ook een berg spul op m'n Soundcloud staat wat wel veel bezocht en geluisterd wordt :).

Dus waarschijnlijk werkt 'ie wel als je hem ff copy-paste in je adresbalk.

code:
1

Edit:
@ hierboven,

Hartelijk dank voor het aanbod! Zodra ik een track heb die écht af is zal ik het wel laten weten ;) .

[ Voor 16% gewijzigd door Florinsz op 29-07-2010 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zal hem ff checken.

Wil ook wel helpen met een master.
Ik kan ook wel Ableton files aan dus dat kan evt ook.

edit:
Chill nummer dit. Die bas maakt het hele nummer zo.

Die kick past idd niet.
Balans tussen drums en de rest denk ik staan de drums een tikkie te hard, bij masteren wordt dat nl. nog meer uitvergroot.
Qua arrangement komen de overgangen niet altijd even natuurlijk over.
Misschien past er nog een tegenmelodie bij die in de rustige stukken ook weer terug kan komen.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2010 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Laatst online: 09:41
Whyte schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 14:11:
Hmm waarschijnlijk werkt ie niet als ik hem deeplink.

Wil hem niet publiekelijk openzetten aangezien er ook een berg spul op m'n Soundcloud staat wat wel veel bezocht en geluisterd wordt :).

Dus waarschijnlijk werkt 'ie wel als je hem ff copy-paste in je adresbalk.

code:
1

Edit:
@ hierboven,

Hartelijk dank voor het aanbod! Zodra ik een track heb die écht af is zal ik het wel laten weten ;) .
Heb je dit nummer compleet zelf in elkaar gedraaid vanaf scratch?
Wat is verschil met dit, en dan het eventuele masteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florinsz
Verwijderd schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 17:52:
Zal hem ff checken.

Wil ook wel helpen met een master.
Ik kan ook wel Ableton files aan dus dat kan evt ook.

edit:
Chill nummer dit. Die bas maakt het hele nummer zo.

Die kick past idd niet.
Thanks voor je feedback :). Heb hem aangepast en klinkt nu een stuk beter.
Balans tussen drums en de rest denk ik staan de drums een tikkie te hard, bij masteren wordt dat nl. nog meer uitvergroot.
Bedoel je hier de verhouding van de kicks en hats t.o.v. de melodielijn?
Qua arrangement komen de overgangen niet altijd even natuurlijk over.
Zou je je hier iets verder over kunnen uitweiden?
Misschien past er nog een tegenmelodie bij die in de rustige stukken ook weer terug kan komen.
Ga die eens uitzoeken :) .

Nogmaals thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Wat kunnen jullie aanraden als verhoging van m'n KRK RP5 speakers? Op het bureau staan ze uiteraard niet mooi op oorhoogte, dus ze staan nu op de kartonnen dozen waarin ze kwamen. Onwijs slecht natuurlijk. Maar zijn er (commerciële) aanraders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Designer kartonnen dozen?

Ok flauw.
Iets wat massief is en niet mee kan trillen is goed.
Al is het een stapeltje stoeptegels is al goed.
Je kan ook cheapo gaan en een PVC pijp met fijn zand vullen.
Moet je wel even zorgen dat de boxen er niet af kunnen trillen anders flikkeren ze misschien wel kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Nou het hoeft niet per se cheap. Dat het er leuk uit ziet zou mooi zijn tbh. Ik zit aan ongeveer 50 euro te denken. Wat gebruiken de meeste mensen/jullie? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2mb
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:03

2mb

Ik heb deze Ikea EKBY ÖSTEN/ EKBY TÖRE steuntjes + plank op m'n bureau gemonteerd, staat precies op de goede hoogte :)

Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalPool
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01:07

MetalPool

Boe!

Wat ik me altijd afvraag bij het maken van een track is hoe producers altijd aan vocals komen. Moet ik dan denken dat alle producers zangers/mc`s inhuren? Of spreken ze zelf wat in met voicerecorder software en vervormen de hele boel? Ik probeer zo nu en dan ook te producen en dat lukt aardig via fruity loops...maar vocal packs kan ik maar moeilijk vinden....en als ik dan uiteindelijk een vocalepack heb te pakken zijn het allemaal rare robot geluidjes met enkele woorden....iemand wat tips daarin?

Games don't make you violent. Lag does! Battlenet: MetalPool#2909

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tooter
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-06-2023
Je kunt geluk hebben en wat mensen kennen met een mooie stem.En dat die dan wat voor je inzingen.
Maar ik ken ook genoeg mensen die het gewoon zelf doen.(denk dan meer aan hardstyle/hardcore).
Ik gebruik zelf ook fl studio en als ik eens een vocal gebruik voor een remix (wat bijna niet voorkomt) is dit meestal een accapella die gewoon op internet gevonden is.

Er zijn vast wel een paar samplepacks maar ik zeg laat ze liggen,

hehe gek onnie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalPool
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01:07

MetalPool

Boe!

Ik gebruik FL ook alleen puur voor hardstyle/hardcore....nou ja dan ga ik zelf wat proberen in te zingen en het dan vervormen...heb je enige tips qua software waarmee ik iets moois kan fabriceren?

Games don't make you violent. Lag does! Battlenet: MetalPool#2909

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
@Donnas-A

is ook wel een beetje afhankelijk van wat voor vocals je wil. Mocht je eigen stem niet erg toonvast zijn dan kan ik de volgende tools aanraden;

- zanglijn opnemen, evt bewerken met compressie omdat zang nogal's erg dynamisch kan zijn.
- evt corrigeren met Antares autotune (wel de goeie key uitkiezen of chromatisch, key werkt vaak beter bij "ongetrainde" zangers)
- wil je de melodie, timing en timbre ook werkelijk veranderen dan is een tool als Melodyne of Snippet handig, daar kun je een losse noot uitknippen en op een andere toonhogte zetten, formanten veranderen (van een man een vrouwenstem maken of andersom), anders timen,enz.

als je helemaal hopeloos zingt zou je bv Vocaloid Lola of Vocaloid Leon kunnen proberen, dan hoef je alleen de text en de meloodie in midi in te voeren en dan zingt de synth dit voor je uit (een muzikale Microsoft Sam zeg maaar...)

het blijft denk ik wel minder moeite een bekende van je te vragen met een beetje goede stem en die te laten inzingen. Het resultaat zal dan ook vaak een stuk realistischer(en beter) zijn.

Vocal packs mnjaamhhhmja... :/ origineel is het niet, maar het kan. Ben er zelf niet echt een fan van.

[ Voor 5% gewijzigd door vlaaing peerd op 05-08-2010 09:03 . Reden: typo + toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
apNia schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 15:14:
Nou het hoeft niet per se cheap. Dat het er leuk uit ziet zou mooi zijn tbh. Ik zit aan ongeveer 50 euro te denken. Wat gebruiken de meeste mensen/jullie? :)
hi apNia,

Ik gebruik een massief harde houten bureaublad voor mijn nearfields. heb er wel kleine stukjes foam onder zodat er nog minder kan trillen, heb vaak genoeg mezelf voor gek verklaard vanwege spookgeluidjes terwijl het achteraf dan een resonerend halfvol glas bier oid bleek te zijn.

Mijn Sjonniestijl-ik-moet-onder-de-40Hz-kunnen-horen-12"-boembakken staan gewoon op de vloer, maar vind daarvan ook minder kritisch om naadje perfect mee te referencen.

laat je bv hierdoor inspireren: http://www.sweetwater.com/c762--Studio_Monitor_Stands en koop dan een gelijkende goedkopere variant erop bij de Ikea. Bij een Gamma of Praxis kun je ook voor niet al teveel geld van die "armpjes" kopen.

btw, bevallen die KRK's je na zo'n halfjaar nog steeds goed?

[ Voor 12% gewijzigd door vlaaing peerd op 05-08-2010 09:23 . Reden: te weinig koffie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Goeie God peerd wat een prijzen! Nee dan koop ik wel twee Ikea plankjes voor aan de muur denk ik (alhoewel piepschuim geen slechte zou zijn er onder idd) want dan kunnen m'n monitors er ook nog naast

:)

Maar komen jouw speakers dan wel op oor-niveau?

KRK's bevallen goed, maar tbh, doordat ze steeds op die dozen staan heb ik het echte voordeel nog niet kunnen horen. Ik denk in retrospect dat m'n hifi speakers destijds wel hadden volstaan. Ze weken qua geluid niet veel af van die KRK's (ik heb het redelijk getest). Het viel me vooral op toen ik ineens nummers aan het afspelen was en soms details hoorde die me niet eerder opgevallen waren. Ik wil niet zeggen dat ik er spijt van heb, want ik weet nu zeker dat ik de juiste gear heb om m'n tracks mee te maken, dus die geruststelling is wel het geld waard geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan niet zomaar elke box dicht bij een muur zetten als er een gat voor de bas aan de achterkant zit. Dan knijp je het laag flink af en gaattie nie zo hard meer nie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Tweakers,

Ik heb plannen om wat muziek te componeren via music software en een midi keyboard.
Ik heb thuis een piano en schrijf daar veel op maar ik zou graag eens stukken willen opslaan en er andere instrumenten bij componeren. Bijv. wat strijkinstrumenten of een drumpartij. Ik schrijft graag stukken met een beetje een 'filmsoundtrack-achtige sfeer'.

Nu mijn vraag: wat heb ik nodig? Ik ben helemaal nieuw op dit gebied en wil gewoon eens wat gaan experimenteren. Het is puur voor de lol en voor mezelf, dus de 'echte' gear is niet aan mij besteed, immers zou het zonde zijn om te betalen voor functies die ik niet gebruik.

Nu zat ik te denken aan een 61-key midi keyboard en een Cubase Essential 5. Gewoon wat basisdingetjes om wat mee te experimenteren.
Alleen werd me in de winkel verteld dat ik bij die software geen audio zou krijgen(?). Dus zou ik weer allemaal losse plug-ins moeten aanschaffen. Ook werd me verteld dat ik een goede pc nodig heb waar ik eigenlijk niets anders op moet doen als die music software draaien.

Is het echt zo dat ik een nieuwe pc/mac moet kopen wil ik dit alles voor elkaar krijgen? (het is trouwens niet zo dat ik een oud barrel heb, maar het is geen ultra-krachtpatser o.i.d.)
En welke software (voor een beginner) raden jullie aan?

Graag tips:)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2010 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Hallo allemaal, ik denk dat dit het beste topic is om een vraag over Ableton 8 te stellen. Ik wil namelijk wel eens wat muziek op de computer gaan maken, en kwam zo uit bij Ableton Live/Suite. Maar wat zijn precies de voordelen van de Suite ten opzichte van Live? Want op m'n SSD heb ik niet alle ruimte van de wereld, en die 45GB van de Suite gaat er never nooit niet op passen (tenzij het vooral geluiden zijn, zouden die eventueel via een externe schijf kunnen?).

Of zijn er handigere programma's om mee te beginnen?

Edit: ongeveer dezelfde vraag als mijn bovenbuurman dus :P.

[ Voor 6% gewijzigd door wimjongil op 05-08-2010 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
De basis van je setup is de software...

Cubase, Ableton, Reason, Fruity Loops, Pro Tools... You name it.

Ik zou je zelf willen adviseren om hier de demo's van te downloaden en van elk programma minimaal een avondje of twee gebruiken om basis tutorials door te lopen. Je vind dan vanzelf een programma dat je prettig vind werken.

Grote kans dat je uitkomt bij Ableton ;)

Los daarvan...

een redelijke pc is voldoende om mee te beginnen. zorg voor een fijne audio interface/geluidskaart en begin met spelen.

JE leert snel genoeg waar de beperkingen (of niet) zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Verwijderd schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 13:42:
Je kan niet zomaar elke box dicht bij een muur zetten als er een gat voor de bas aan de achterkant zit. Dan knijp je het laag flink af en gaattie nie zo hard meer nie.
nja...die KRK's zijn zo bassig, daar mag je best wel wat vanaf absorben van de baspoort. Foam/glaswol zal wel beter dan een muur zijn, maar ok.

@apNia,

Tuurlijk zijn die dingen veel te duur! :9 Zelfs normaal golfschuim wat je voor een duppie per 1000m2 kan kopen bij de Gamma word bij audiofiele zaken voor honderden euro's verpatst.

- jep. ze staan op oorhoogte, ik heb zo'n 2-plank computermeubel waar ook mijn beeldscherm op staat, de speakers staan wel lichtelijk omhoog gekanteld.

[ Voor 0% gewijzigd door vlaaing peerd op 05-08-2010 21:53 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
@Blackterror.

Ja, midikeyboard +Cubase is al een goede start. Bedankt voor de goede uitleg, ik begrijp waar je een beetje heenwil.

Het beste resultaat zul je bereiken met gigasamplers. Een sampler+samplepack waarbij elke losse noot van een instrument in verschillende timbres is opgenomen en over de noten en velocity verspreid steeds een andere sample afspeelt, deze klinken mooi realistisch. Ik gebruik ze erg veel om gekloonde Rhodes MKII geluid te krijgen.

In jouw geval is zoiets als de Vienna Symphonic library wel functioneel, zie http://vsl.co.at/

Volgens mij kun je deze met de (gratis)Native Instruments Traktor player afspelen, veel harde schijfruimte en snel werkgeheugen heb je dan wel nodig.

Er zijn ook veel andere varianten op deze library van andere merken, kijk je dus niet blind op deze ene. Ik ben vanavond in de studio, dus ik zal even kijken wat er allemaal mogelijk is voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b][message=34471012,noline]Tuurlijk zijn die dingen veel te duur! :9 Zelfs normaal golfschuim wat je voor een duppie per 1000m2 kan kopen bij de Gamma word bij audiofiele zaken voor honderden euro's verpatst.
Da's heel ander spul hoor. Ik heb zelf het verschil mogen horen tussen hok vol met gamma schuim en een pro-studio met alles goed ingericht en je hoor behoorlijk veel verschil. Maar als beginner hoef je lang niet zo ver te gaan. Met een beetje creativiteit kom je ook prima uit. Vandaar dat ik begon over die PVC buis met fijn zand. Er zijn zelfs audiofielen die dit gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Verwijderd schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 13:42:
Bij m'n KRK's zitten ze aan de voorkant:
Afbeeldingslocatie: http://uppix.net/0/8/9/d5605d488e246ce7966d63fe2e301.jpg
Dan zou het geen probleem moeten zijn toch wouter?
vlaaing peerd schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 16:38:
[...]

nja...die KRK's zijn zo bassig, daar mag je best wel wat vanaf absorben van de baspoort. Foam/glaswol zal wel beter dan een muur zijn, maar ok.

@apNia,

Tuurlijk zijn die dingen veel te duur! :9 Zelfs normaal golfschuim wat je voor een duppie per 1000m2 kan kopen bij de Gamma word bij audiofiele zaken voor honderden euro's verpatst.

- jep. ze staan op oorhoogte, ik heb zo'n 2-plank computermeubel waar ook mijn beeldscherm op staat, de speakers staan wel lichtelijk omhoog gekanteld.
peerd, ze komen vrij dicht tegen mijn muur, maar aan de achterkant zit niks.. dus dat is geen probleem op een plank? Zit aan twee van deze te denken, denk je niet dat dat te veel gaat trillen/dat piepschuim een must is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vlaaing peerd schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 17:03:
@Blackterror.

Volgens mij kun je deze met de (gratis)Native Instruments Traktor player afspelen, veel harde schijfruimte en snel werkgeheugen heb je dan wel nodig.
Je bedoelt waarschijnlijk de free Kontakt Player en dan kan hij ook gelijk naar de free Kore 2 Player kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
eehhrz...inderdaad Kontakt...geen flauw idee hoe ik bij traktor kwam..:S

@apNia,

los van de muur lijkt me beter, maar kan ook vanaf een plaatje moeilijk beoordelen hoeveel dat doortrilt op een muur bij jouw thuis natuurlijk. Het belangrijkste is inderdaad wel dat de speakers niet trillen, dat kun je op zich altijd wel redelijk creatief oplossen met zacht of juist massief materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de tips
Maar het komt er dus op neer dat ik naast Cubase (of ...) nog andere 'pakketten' moet aanschaffen?
Stel dat ik een Cubase Essential 5+midi keyboard haal kom ik uit rond de €400,-
Maar dan ben ik er dus nog niet...

En als ik het over een andere boeg gooi: bijv. een Imac+Pro Logic+keyboard. Bij Pro Logic zitten wel al vele audio toch? (ben ik wel duurder uit natuurlijk, maar heb ik wel meteen een mooie setup(?))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florinsz
wimjongil schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 16:13:
Hallo allemaal, ik denk dat dit het beste topic is om een vraag over Ableton 8 te stellen. Ik wil namelijk wel eens wat muziek op de computer gaan maken, en kwam zo uit bij Ableton Live/Suite. Maar wat zijn precies de voordelen van de Suite ten opzichte van Live? Want op m'n SSD heb ik niet alle ruimte van de wereld, en die 45GB van de Suite gaat er never nooit niet op passen (tenzij het vooral geluiden zijn, zouden die eventueel via een externe schijf kunnen?).

Of zijn er handigere programma's om mee te beginnen?

Edit: ongeveer dezelfde vraag als mijn bovenbuurman dus :P.
Het verschil is dat de Suite mét een berg instrumenten, presets, grooves en samples komt en de normale Live zonder. That's it :) .

Moet zeggen dat de Suite mij echt heel erg goed bevalt, meegeleverde instrumenten etc zijn echt heel goed :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Whyte schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 18:47:
[...]

Het verschil is dat de Suite mét een berg instrumenten, presets, grooves en samples komt en de normale Live zonder. That's it :) .

Moet zeggen dat de Suite mij echt heel erg goed bevalt, meegeleverde instrumenten etc zijn echt heel goed :) .
Ah ok, en is het ook mogelijk om die bestanden bij de installatie op een andere plek te zetten? Want op mijn SSD kan het er echt niet bij :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
@Blackterror

Op zich krijg je Cubase LE+goedkope upgrade al gratis als je een geluidskaart of een controller ofzo koopt, dus misschien moet je 't in die hoek zoeken. Als je budget een beetje beperkt is zou je Propellerheads Reason kunnen overwegen. Dat is een programma met synths en drumcomputers maar ook dus met een dergelijke sampler. Dat orchestral samplingding is best indrukwekkend wat betreft strings, piano's,harpjes,fluitjes,etc en je kunt 'm later evt uitbreiden met samplepacks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis808
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-08 14:01
How NOT to become a producer:
Het hart van je live-recording setup laten stelen :|

Afgelopen week is er ingebroken in ons repetitiehok/ studio en hebben ze mijn laptop Toshiba Tecra S5 en geluidskaart Line6 ToneCore UX8 meegenomen.

Afbeeldingslocatie: http://www.control-freak.nl/images/Line6-UX8&TecraS5.jpg

Op zich zijn deze apparaten wel vervangbaar, de opnames die op de harddisk van de laptop stonden echter niet.
Zoals altijd met backups, het moet een keer goed fout gaan voordat je maatregelen treft :(

Gelukkig bleek de drummer nog wat ruwe mixes op zijn iPod te hebben staan.
Anyhow, een gewaarschuwd mede-tweaker telt voor twee...

"The things you own end up owning you." - C. Palahniuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florinsz
Daaamn dude :| .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Pfff doffe ellende is dat altijd. Ik hoop dat je het verzekerd hebt. Oefenruimtes ( en muzikanten uberhaupt) zijn altijd graag geziene doelwitten voor dit soort crap. Altijd jammer gezien hoe muzikanten vaak zo'n enorm aandeel van hun verdiende geld in hun hobby steken, maar ok, goed beveiligen en verzekeren blijft natuurlijk een eigen verantwoordelijkheid.

Ik ben gewaarschuwd iig, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hopelijke komt deze week snel die NI Maschine. De MPC van de 21e eeuw zeg maar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Vinden jullie trouwens van Reason 5? ik hoopte naast alle beloofde features op een hoop spannende extra's, maar helaas. Toch lichtelijk teleurstellend eigenlijk. Ik ben blij met die blocks, die me toch beetje de optie lijken te geven van ghost tracks van Cubase. Maar al met al is er denk ik niks extra wat ik zal gaan gebruiken, op Live sampling na misschien ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:26
apNia schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 00:40:
Vinden jullie trouwens van Reason 5? ik hoopte naast alle beloofde features op een hoop spannende extra's, maar helaas. Toch lichtelijk teleurstellend eigenlijk. Ik ben blij met die blocks, die me toch beetje de optie lijken te geven van ghost tracks van Cubase. Maar al met al is er denk ik niks extra wat ik zal gaan gebruiken, op Live sampling na misschien ooit.
Helaas nog niet kunnen testen, wel besteld afgelopen weekend maar moet hem nog binnen krijgen (via de post).
Afgelopen weekend ook een Akai padcontrol gekocht voor Kong, hoe bevalt die dan apNia?

Ook al valt Reason 5 tegen kwa updates enz, heb hem gratis gekregen doordat ik Record heb gekocht (had Reason 4 al) dus toch al een mooie deal zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb Reason 5 ook ff geprobeerd maar vond het helemaal niks,nog steeds dat kleine rackje en de sequencer is ook niet echt mijn ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
nouja, de Kong en de octorex lijken me wel een functionele upgrade. Zeker een drum n' basser moet wel raad weten met een Octorex denk ik zo. :)

Ik heb'm zelf nog niet en twijfel nog over upgraden, deze functies kan ik nl ook al uit cubase5 en VST plugs halen, dus ik zit voorlopig nog wel goed. Wat ik wel erg strak vind is dat Record makkelijk over te zetten is naar de samplers in reason.

Ik heb 'm ook nog niet helemaal bekeken maar wat ik eigenlijk erg mis in de oudere versies is een fatsoenlijke equaliser want die van de vocoder doet't'm niet voor mij. Pre-equalisen voordat ik 'm in de rewire doorstuur vind ik soms noodzakelijk (zeker als je een combi of audiomerge dooorstuurt, maar is helaas niet mogelijk.

Heeft Reason5 dat nu een beetje afgevangen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Ik kan op je laatste vraag geen antwoord geven peerd. Maar die Dr. Octorex is voor mij niet echt relevant, voor m'n drum & bass gebruik ik zelden opgeknipte samples (ik layer liever losse samples in NNXT). Ik heb wel wat mooie truukjes gezien. Maar al die moeite met slices plaatsen in een EXTERN programma vind ik een beetje shitty (reden dat ik Reason wou is dat ik alles onder 1 dak wil).

En die Kong lijkt me (ik heb er nog niet uitgebreid mee gespeeld) leiden tot beats die te veel op elkaar gaan lijken (net als FL Studio's fruity kick generator). Ik denk dat ie vooral leuk is als de beat niet een hele sterke leidraad vormt in je muziek, zoals bij hiphop. Maar bij drum & bass en dubstep moet de beat toch vaak iets meer karakter hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:26
Verwijderd schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 10:21:
Ik heb Reason 5 ook ff geprobeerd maar vond het helemaal niks,nog steeds dat kleine rackje en de sequencer is ook niet echt mijn ding.
Als je Record hebt kan je 2 racks naast elkaar zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Waarom bouwen ze dat niet in Reason 5 bijvoorbeeld? Waarom zouden Reason users daar geen behoefte aan hebben?

• vlaaing peerd
Vind het wel logisch eigenlijk, ik scroll ook liever van boven naar beneden dan opzij. Let wel dat Reason natiuurlijk een schaalmodel 19" rack is, die verhouding kun je niet veranderen. Maar dat het klein is mag iemand mij wel even verklaren; een knopje op een Reason device is me toch duidelijker lees- en instelbaar dan de gemiddelde VST synth op dezelfde resolutie?

De sequencer vind ik niks mis mee. Sterker nog ik vind Reason wel de meest gebruiksvriendelijke en stabiele software die ik ooit gezien heb. Het heeft bij mij in elk geval nog geen enkele keer een crash of hang gegeven, van Cubase en Ableton kan ik dat niet zeggen (waarschijnlijk door de externe VST plugins, dat wel), maar ja het voordeel is hier ook het nadeel, Reason is beperkt tot wat ze bieden. Maarja, lang leve de rewire :D

@Apnia.
nja, ik moet zeggen dat ik enigszins van de wat oudere generatie ben die Amens, solprides,enz tot in den ellende doorelkaar moest husselen voor een gesyncopeerde jungle beat a'la Photek of Squarepusher,, hoewel mijn beats tegenwoordig ook wel redelijk rechtlijnig op de 2-4 zijn.

Als je mij eind jaren 90 me deze Octorex zou laten zien dan kon je m'n kinbak van de stoeptegels afkrabben.
Pagina: 1 ... 9 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.