![]() |
How to become a Producer Deel II |
| Welkom bij het tweede deel van "How to become a Producer". Het eerste deel loopt al een behoorlijk tijd en had wat moeilijke momenten van overleven. Maar sinds een paar weken loopt het weer. Ik hoop dat weer vele onder jullie, jullie eigen creatie, nieuws items en problemen voorstellen / helpen met het oplossen er van. En natuurlijk de openingspost groter temaken met Faq's en uitleg. Ik hou het nog even bescheiden kwa uitleg van alles, denk dat de meeste hier wel ervaring hebben met setups en materiaal. Voordat we gaan beginnen wil ik mijn grootste dank toebrengen aan Pixie uit het Forum van Homerecording.be Al het uitleg in tekst is tedanken aan hem. Verder verwijs ik jullie zeker op dit forum eens te bezoeken. We zijn open en aardig en iedereen is welkom van kleine productie tot Quincy Jones achtige taferelen. Nogmaals Pixie bedankt kerel! Je bent een held |
| Wat willen we graag |
Er gelden wat richtlijnen voor dit topic. Hieronder wat we graag zien:
|
| Audio versus midi |
| Volgens mij één van de belangrijkste dingen die je moet weten alvorens te beginnen is het verschil tussen audio en midi. Vaak worden deze twee tezamen gebruikt voor het maken van muziek, maar ze zijn wel degelijk verschillend. I. Midi MIDI is een acroniem dat staat voor Musical Instrument Digital Interface. Het is een digitaal systeem waarmee elektronische (muziek)instrumenten real-time muzikale informatie kunnen uitwisselen. Dit betekent dus dat midi zelf geen geluid produceert. Het is een reeks boodschappen van één systeem naar een ander, met informatie zoals welke noot moet gespeeld worden (note), hoe hard ze moet klinken (velocity), met welk instrument (bank-change), enzovoorts.... Het voornaamste gebruik van midi in het homerecorden ligt dus bij het aansturen van electronische instrumenten. Dit kunnen synthesizers, geluidsmodules of samplers zijn, maar vaak kunnen dit ook Virtuele instrumenten zijn (Plugins, instrumenten die alleen uit software bestaan). Deze instrumenten zetten dan deze boodschappen om naar hoorbaar geluid. Dit hoorbare geluid is dan audio. Een tweede gebruik van midi in het homerecording-gebeuren, is het aansturen van software door middel van midi-boodschappen. Hiermee bedoel ik niet het spelen van noten via plugins. Bij het maken van thuisopnames op computer, wordt er meestal gebruik gemaakt van zogenaamde Sequenser of DAW-software (DAW staat voor Digital Audio Workstation). Je kan deze software zien als een meersporen bandrecorder (alleen een stuk uitgebreider en gebruiksvriendlijker). Je kan hiermee dus je opnames afspelen, doorspoelen, terugspoelen, uitwissen en er iets over opnemen, het geluidsniveau van de verschillende sporen onderling bepalen, maar ook EQ aanpassen, galm en echo erop zetten (Reverb en Delay), of allerhande van andere effecten er aan toevoegen. Al deze handelingen kan je met je muis doen, maar vaak is het handiger dit te doen met echte knoppen en schuivers. Dit gebeurt dan doorgaans met midi-controllers. Dit zijn apparaten met knoppen, schuivers, en vaak ook pianotoetsen die enkel en alleen dienen om midi- boodschappen te versturen naar je DAW. Deze midi-boodschappen worden dan door de DAW vertaalt in de opdrachten die jijzelf aan die boodschappen hebt toegewezen (Play, stop, doorspoelen, het spoor harder of zachter zetten, enz...). Buiten deze toepassingen zijn er nog andere toepassingen waarvoor midi gebruikt wordt, maar als basis voor de beginnende homerecorder lijkt dit me wel voldoende. Meer info over MIDI kan je terugvinden op MIDI - Wikipedia II. Audio Zoals zonet al vermeld, staat audio voor het hoorbare geluid. Audio wordt op de computer meestal opgeslaan als .WAV (PC) of .AIFF (MAC) bestand, maar mogelijk ook in andere formaten (bijvoorbeeld .MP3). Het voornaamste gebruik van audio in het thuisopnemen, is het rechtstreeks opnemen van instrumenten en/of zang op de computer. Audio-bestanden kunnen bewerkt worden op allerhande manieren (afhankelijk van de gebruikte software). Ze kunnen verplaatst worden, luider of stiller gemaakt (Gain), in stukken geknipt worden, de dynamiek ervan kan verandert worden (Compression), enz... III. Omzetten van midi naar audio Wat als je nu een nummer helemaal in midi hebt gemaakt en je wil dit omzetten naar MP3 om te delen op het internet? Zoals je ondertussen weet, bestaat midi enkel uit boodschappen en niet uit geluid, dus zonder module of instrument om die midi te vertalen hoor je niets. Het is echter mogelijk met de meeste DAW-software om midi om te zetten naar audio. De eenvoudigste manier is het gebruik van Plugins. Zoals eerder vermeld, zijn dit virtuele instrumenten die meestal dienen ingeladen te worden in een 'host'-programma. De meeste DAW ondersteunen dit. Je hebt dus een nummer met, laat ons stellen, 4 midi sporen: drums, gitaar, bas en synth. Voor elk van deze sporen laad je nu een plugin in, en je stuurt de (midi)uitgang van elk spoor naar de respectievelijke plugin (dus het drum-spoor naar een drum-plugin, het gitaar-spoor naar een gitaar-plugin, enz....). Afhankelijk van de gebruikte DAW-software, kan je nu het nummer naar MP3 exporteren, of de uitgangen van de plugins terug naar je DAW sturen en daar opnemen als audio-spoor, waarna je ze kan exporteren als MP3. Als je voornamelijk met externe synthesizers en/of modules werkt, dien je de audio-uitgang van je synth/module aan te sluiten op een audio-ingang van je computer en zo de audio die uit je synth komt op te nemen op een audio-spoor. |
| Hardware |
| I. Computer Alhoewel de Mac jarenlang beschouwd werd als de enige computer die stabiel en krachtig genoeg was voor zware bewerkingen (zoals werken met audio, foto, video), zie je nu vooral de PC in gebruik wanneer je het hebt over thuisopnames. Door de snelle technologische ontwikkelingen van de laatste 10 jaar zijn de verschillen in kracht en performantie tussen de MAC en de PC verwaarloosbaar, zo niet onbestaande geworden. Er zijn voor en nadelen aan beide systemen, maar indien je PC met zorg samengesteld is en goed onderhouden wordt, moet hij zeker niet onderdoen voor de MAC. Aangezien ik helemaal geen kaas gegeten heb van MAC en tevens de meeste nieuwe homerecorders doorgaans op PC werken, ga ik het hier dus voornamelijk over de PC hebben. Ik ga hier ook niet te veel in detail treden over de specificaties, maar meer algemene richtlijnen geven over wat een degelijke DAW PC nodig heeft. Ik ga hierbij uit van de gedachte dat je beter zelf een PC samenbouwt, aangezien de meeste kant en klaar PC's niet gebouwd worden met een DAW in het achterhoofd en ook niet altijd werken met de betere onderdelen. Allereerst het moederbord. Dit is het hart van je PC, maar de keuze ervan hangt uiteraard ook af van de andere onderdelen die je erbij gaat samenbouwen. Het best kies je een moederbord dat de meest recente generatie van processoren ondersteunt. Verder is het belangrijk dat het moederbord over voldoende uitbreidingssloten beschikt. In het begin ga je ze zeker niet allemaal nodig hebben, maar mocht je later willen uitbreiden, is het altijd beter enkele sloten ter beschikking te hebben. Aangezien PCI-sloten een beetje aan het uitsterven zijn, koop je het best een moederbord met PCI-express sloten, aangezien dit lijkt de nieuwe standaard te worden en binnenkort waarschijnlijke alle periferie enkel nog als PCI-express kaart te verkrijgen gaat zijn. Een tweede belangrijk punt bij de keuze van moederbord, is de chipset. Bij het samenstellen van je PC is het belangrijk te weten welke software je erbij gaat gebruiken. Het is namelijk aangetoond dat bepaalde software met bepaalde chipsets niet goed samenwerken. Voordat je je PC begint samen te stellen, ga je dus best eerst eens even kijken op de site en het forum van de fabrikant van de software die je wil gaan draaien. Twee merken van moederbord die ik uit persoonlijke ervaring wel kan aanraden zijn ASUS en Abit. Meer info hieromtrent kan je zeker terugvinden in het Hardware forum van Homerecording.be. De keuze van je moederbord gaat ook mede bepaald worden door de processor die ja gaat nemen. De belangrijkste spelers die er zijn op dit gebied zijn Intel en AMD. Algemeen geldt: koop de krachtigste processor die je je kan permiteren. De processorkracht die je nodig hebt is uiteraard afhankelijk van de werkwijze waarop je gaat werken. Een PC die enkel als midi-sequenser voor hardware gaat dienen, heeft nauwelijks processorkracht nodig. Als je daarentegen een ganse band live wil gaan opnemen, 22 sporen tegelijkertijd, en daarna dit alles nog wil gaan afmixen met compressie, reverb, en ik weet niet wat nog allemaal, heb je enorm veel processorkracht nodig. En zelfs als je enkel met midi-hardware werkt, kan je niet zeker weten of dat in de toekomst zo gaat blijven. Dus mijn raad is: hoe krachtiger hoe beter. Een processor kleiner dan een Pentium IV 2GHz (of een AMD equivalent daarvan) is ten zeerste af te raden. Als derde komen we dan bij het RAM-geheugen. Ook hier geldt min of meer dezelfde regel. Afhankelijk van waarvoor je DAW moet gaan dienen, heb je veel of zoveel mogelijk RAM geheugen nodig. Een minimum van 1Gb is aangeraden (aangezien Windows XP al minstens 512Mb nodig heeft om ietwat fatsoenlijk te draaien), maar indien je gaat werken met veel samples of romplers (plugins die bestaande instrumenten emuleren en hierbij gebruik maken van samples) heb je het best zo veel mogelijk RAM. Let wel, 32-bit besturingssytemen (de gewone XP of Vista) kunnen maar met maximum 4Gb werken, 64-bit besturingsystemen met meer. Indien je dus een 32-bit besturingssysteem hebt, is het onnodig meer dan 4Gb RAM te kopen. Vierde in de rij is de harde schijf, of beter gezegd harde schijven. Het is ten zeerste aangeraden minstens 2 harde schijven in je PC te installeren, beide met een snelheid van minstens 7200rpm. De eerste (kleinere) harde schijf moet dan dienen om je besturingssysteem, je DAW-software, en al je plugins op te installeren. De tweede (grote) harde schijf dient dan om je sample-libraries, de data van je plugins, de audio-bestanden van je opnames, je nummers, enz... op op te slaan. De voornaamste reden voor het gebruikt van 2 harde schijven ligt in het feit dat er bij het opnemen of afspelen van je nummers niet enkel de software waarmee je werkt word gelezen van je HD, maar ook de audio. Wanneer deze nu beiden op dezelfde schijf staan, kost het meer tijd om alles gelezen en geschreven te krijgen wanneer dit allemaal op één enkele schijf gebeurd. Ook hier bepaald je werkwijze ook weer de grootte van en het aantal harde schijven. Werk je alleen met midi en hardware, volstaat 1 harde schijf. Heb je veel plugins die werken met samples of neem je grote stukken audio op, heb je best een zeer grote harde schijf als tweede schijf. Waarbij we eindelijk bij punt 5 komen. De kast, de voeding en de koeling. Deze zijn minder belangrijk voor de performantie van je PC, maar des te belangrijker voor de kwaliteit van je opnames. Zowel de voeding als de processor (en soms ook de videokaart en de kast zelf) worden doorgaans gekoeld met ventilatoren en deze ventilatoren maken lawaai. Lawaai is echt wel het laatste dat je kan gebruiken wanneer je bent aan het opnemen of zelfs tijdens het mixen (Ruis in die opname? Hoezo? Ik heb niets gehoord!). Gelukkig bestaan er kasten, voedingen en processor-koelers die speciaal ontworpen zijn om je PC zo stil mogelijk te maken. Één merk dat me zo onmiddelijk te binnen schiet is bijvoorbeeld Zalman. Meer info hierover vind je ongetwijfeld terug in het Hardware forum. Over de voeding wil ik verder nog dit kwijt: zorg ervoor dat je een voldoende krachtige voeding hebt. Meer en meer periferie draait op en wordt gevoed door USB of Firewire, waardoor een minder krachtige voeding wel eens door zijn knieën zou kunnen gaan. Zorg er dus voor dat je een voeding koopt van minstens 350W, liefst meer. II. Geluidskaart/Audio-interface Dit is, tezamen met je PC en je DAW het hart van je studio en het meest bepalend voor de kwaliteit van je opnames. Ook weer afhankelijk van wat je ermee wil doen, ga je hier de keuze hebben tussen simpele, relatief goedkope interfaces met een paar ingangen tot duurdere interfaces met tot tien of meer ingangen. Één ding is hierbij het belangrijkste: de driver van de kaart/interface. Zelfs al ben je van plan gewoon enkele ideeën op te nemen heb je een kaart nodig met een ASIO-driver. Daar is geen ontkomen aan. ASIO (Audio Stream Input Output, zie Audio stream input output - Wikipedia, the free encyclopedia) is een driver-model ontwikkeld door Steinberg, dezelfde mensen die het VST-protocol ontworpen hebben. Deze driver zorgt ervoor dat de latency (vertragingen van de audio, bijvoorbeeld het tijdsverschil tussen het indrukken van een toets en het moment dat je het geluid te horen krijgt door je luidsprekers) van je systeem zo klein mogelijk blijft. Dit is vooral van belang bij het opnemen van audio en bij het werken met plugins. Voor diegenen die niet over het geld beschikken om een degelijke interface te kopen, is er een algemene ASIO-driver te downloaden, genaamd ASIO4ALL (zie Google). Nu komt het er dus op neer te bepalen waar je de interface voor gaat gebruiken. Algemene regel: per microfoon/instrument die/dat je tegelijkertijd wil opnemen, heb je een ingang nodig. Voor microfoons moet dat een ingang met een preamp (voorversterker) zijn, voor instrumenten een instrumenten- of lijningang (afhankelijk van het instrument). Je kan ook kiezen voor een geluidskaart zonder preamps/instrumenten-ingangen, maar dan ga je extra geld moeten spenderen aan voorversterkers en/of DI-boxen. Werk je veel met midi, kijk je best of de interface die je kiest ook beschikt over midi-I/O (alhoewel veel midi-controllers tegenwoordig via USB werken. Je kan trouwens, mits aankoop van een speciale kabel, je Gameport omvormen tot MIDI-poort). Eenmaal je bepaald hebt hoeveel ingangen en uitgangen je nodig hebt, is het tijd om een ander aspect van de interface te bekijken, namelijk de convertoren. De kwaliteit van de convertoren bepaald voor een groot deel de kwaliteit van je opnames (tezamen met de gebruikte microfoons en de opnameruimte). Een interface bevat doorgaans AD en DA convertoren. Convertoren zijn de electronica die verantwoordelijk is voor de omzetting van audio naar digitale gegevens (AD convertor), of van digitale gegevens terug naar audio (DA convertor). De AD convertoren bepalen zodoende mee je opnames, de DA zijn deels mee verantwoordelijk voor de kwaliteit van je eindmix. Het best kies je voor een externe interface, doorgaans USB of Firewire. De reden hiervoor is dat interne (PCI) interfaces hun AD/DA convertoren in de Pc hebben zitten, alwaar zij storingen kunnen oppikken van de andere onderdelen van je PC en zo kunnen zorgen voor ruis. Een budget-interface die op het forum vaak wordt aangeraden, is de Tascam US-122L. Verder heb je ook nog de interfaces van M-audio, E-MU, Edirol, Lexicon, enz... De iets hogere klasse van interfaces heeft vaak interfaces met meer I/O en vaak betere convertoren. In deze klasse is er dan voornamelijk sprake van de merken Presonus, Focusrite, MOTU en RME. Er zijn uiteraard nog duurdere interfaces, maar deze zijn, zeker voor beginnende thuisrecorders, een beetje overkill (en doorgaans ook te duur). III. Monitoren (Nearfield loudspeakers) De monitoren zijn bij de opname niet zo belangrijk (tenzij bij de bepaling van je microfoon-positie), maar des te belangijker bij het afmixen. Het belangrijkste bij monitoren is dat ze een zo accuraat mogelijk beeld geven van je mix. Dit is belangrijk om uiteindelijk een goede mix te bekomen. Gewone luidsprekers zijn meestal artificeel gekleurd in bepaalde frequentiebereiken, omdat ze niet gebouwd zijn om muziek correct weer te geven, maar om alles 'mooier' of 'warmer' te doen klinken (hetzelfde geldt trouwens ook voor versterkers voor consumenten). De monitoren die gebruikt worden in de homestudio kan je doorgaans onderscheiden in 2 soorten: Actieve of Passieve monitoren. Actieve monitoren hebben een ingebouwde versterker (of soms versterkers) die afgestemd is op de gebruikte luidsprekers voor een zo lineair mogelijke weergave. Deze kunnen meestal rechtstreeks op je interface aangesloten worden. Passieve monitoren hebben geen ingebouwde versterker(s) en zodoende moet je bij passieve monitoren gebruik maken van een aparte versterker. De keuze van monitoren maak je het best door enkele CD's die je goed kent mee te nemen naar de muziekwinkel en te vragen om deze af te spelen op de verschillende beschikbare monitoren. In de budget klassen hoor je hier op het forum vaak de KRK Rokit serie voorbij komen en nog vaker de Alesis Monitor One MKII. IV. Microfoons Zoals eerder al vermeld zijn de microfoons tezamen met de audio-interface voor een groot deel bepalend voor de opnames. Je hebt hierin 2 grote onderverdelingen, naargelang hun werking: Dynamische microfoons en Condensator microfoons. Deze laatste soort heeft meestal wel fantoom-voeding nodig om te kunnen werken. Naargelang de opnamebron, ga je moeten gebruik maken van een andere microfoon. Voor de opname van een gitaar gebruik je doorgaans een andere microfoon dan voor de opname van bijvoorbeeld een basdrum en voor de opname van zang gebruik je doorgaans ook weer een andere microfoon dan voor het opnemen van een rap (alhoewel dit ook wel vaak afhangt van het soort stem). Een goede en goedkope all-round microfoon die kan dienen voor opnames van elektrische gitaren, drums en in bepaalde gevallen zelfs stem is de Shure SM57. Het is een microfoon die gebruikt wordt op het podium zowel als in de studio, en zelfs in de professionele studios en minder dan €100 kost. Voor bas en basdrum worden er hier doorgaans 2 types vermeld: de Shure Beta52A of de AKG D112. Voor het gebruik als overhead of voor het opnemen van akoustische instrumenten passeren hier ook vaak de Oktava MK-012 condensator microfoons. Zer goede kwaliteit voor een bescheiden prijs. Voor stem kom je hier doorgaans de duurdere microfoons tegen, en meestal zijn dit dan ook condensator microfoons (alhoewel dat voor sommige toepassingen soms een dynamische beter kan zijn). Een naam of type kan ik hier niet zo dadelijk op plakken, maar mijn collegas hier op het forum met meer microfoon-ervaring dan mezelf zijn waarschijnlijk wel bereid een klein lijstje samen te stellen met de meest aangeraden microfoon per toepassing.
SDC => Small Diaphragm Condensor LDC => Large Diaphragm Condensor |
| Software |
| I. Besturingssyteem Zoals ik hierboven al vermeld heb, heb ik geen kaas gegeten van MAC, dus ga ik het hier voornamelijk over Windows hebben (er bestaat ondertussen ook al audio software voor Linux, maar dit staat nog maar in zijn kinderschoenen en is nog niet wijdverspreid in het gebruik). Alhoewel de nieuwe computers tegenwoordig met Windows Vista worden geleverd, wordt voorlopig toch nog beter gebruik gemaakt Windows XP. De belangrijkste reden daarvoor is dat Vista vrij nieuw is en er dus ook onvermijdelijk driver-problemen gaan zijn. Verder vraagt Vista weer net dat klein beejte meer van je systeem (vooral van je RAM geheugen) dan XP. Met het oog op het gebruiken van zoveel mogelijk RAM, zou je kunnen kiezen voor een 64-bit versie van XP, maar de 32-bit versie voldoet meestal. Voor een DAW maakt het niet uit of je gebruik maakt van de Home versie of de Professional versie, beiden voldoen. Voor de installatie en tuning van XP voor een DAW ga je het best even langs op MusicXP.net - Tuning Windows XP for Audio/Music Applications. Ter afsluiting nog even dit: de PC die je gebruikt voor de installatie van je DAW, gebruik je het best ook voor niets anders. DAW software heeft vaak veel resources nodig (geen idee hoe ik dit in het Nederlands moet zeggen), dus hoe minder andere software er tegelijkertijd draait, hoe beter voor je DAW. Ook dingen als een firewall en vooral een virusscanner heb je beter niet op je PC draaien. Ikzelf heb tevens ook alle hardware die ik niet nodig heb om muziek te maken uitgeschakeld zodat alle beschikbaar vermogen kan gebruikt worden voor mijn DAW. II. DAW-software Ook hier bepaald de manier waarop je muziek gaat maken voornamelijk met welke DAW-software je het best werkt. De voornaamste spelers op het gebied van DAW-software voor PC zijn Steinberg (Cubase en Nuendo), Ableton (Ableton Live), Digidesign (Protools LE en M-powered) en Cakewalk (Sonar). Verder zijn er nog enkele kleinere bedrijven die daarom niet minder goed zijn (bijvoorbeeld upcoming star Reaper) en zelfs enkele gratis DAW-applicaties. De belangrijkste bedrijven voor Mac zijn dezelfde Steinberg en Apple zelf (met Logic). Zowel Logic, Cubase, Sonar en Protools zijn voorbeelden van software voornamelijk gebruikt voor traditionele opnames en werken met midi, alhoewel het midigedeelte van Protools naar het schijnt toch wat minder goed geïmplementeerd is dan bij de andere drie. Al deze pakketten worden geleverd met een aantal plugins en bieden doorgaans een totaalpakket, toch zeker voor de beginner. Ook bij Ableton Live worden er plugins meegeleverd en ook dit is een totaalpakket waarmee je zowel met audio als met midi kan werken. De manier van werken is hier evenwel lichtjes veschillend dan die van de voornoemde pakketten en Live is vooral gericht op het maken van loop-gebaseerde muziek. Al deze pakketten ondersteunen plugins (Cubase, Sonar en Live ondersteunen VST, Logic AU en Protools TDM als ik me niet vergis). Menig beginner zet zijn eerste stappen met pakketten als FL Studio, Magix Music Studio of Adobe Audition, maar wanneer men meer dieper graaft in deze pakketten stoot men al snel op hun beperkingen, waarna men uiteindelijk toch zal moeten overstappen op één van de grotere pakketten (en bijgevolg deze van voorafaan zal moeten aanleren). Veel audio-interfaces worden tegenwoordig met light-versies geleverd van de grotere pakketten en deze lijken mij ideaal voor beginnende homerecorders. Wanneer je dan op de beperkingen van je huidige versie stoot, kan je upgraden naar de grotere broer zonder dat je een heel nieuw pakket moet aanleren. III. Plugins Alhoewel de meeste DAW-pakketten meestal met plugins geleverd worden, kan het toch zijn dat net dat instrument of dat effect dat je nodig hebt er nu toch toevallig niet bij zit. Gelukkig zijn er hopen plugin-ontwikkelaars die trachten in al onze muziekale noden te voorzien. Plugins kan je ruwweg onderverdelen in 3 kategorieën: Instrumenten, effecten en midi-plugins. Deze laatste kategorie ga ik hier niet behandelen, omdat midi-plugins dun gezaaid zijn en niet vaak gebruikt worden. Instrumenten kan je doorgaans ook onderverdelen in 3 soorten: Emulaties (dit zijn meestal hardware klassiekers nagemaakt in software), Romplers (worden meestal gebruikt voor het emuleren van akoustische instrumenten, omdat deze moeilijk na te maken zijn zonder samples) en dan wat ik noem 'speciallekes', originele instrumenten die volledig in software bestaan en geen hardware evenknie hebben. Dezelfde onderverdeling kan je eigenlijk ook terugvinden bij de effecten. Buiten de gevestigde waarden in plugin-land (met plugins die geld kosten), zijn er ook een hele hoop ontwikkelaars die plugins ontwikkelen als hobby en deze ook gratis beschikbaar stellen. Een mooie database met plugins (zowel betalende als gratis) en ook hosts kan je terugvinden op KVR: Virtual Instruments, Virtual Effects, VST Plugins, Audio Units (AU), DirectX (DX), Universal Binary Compatibility - Audio Plugin News, Reviews and Community . En dan als afsluiting nog een goede tip: Computer Music is een Engels tijdschrift dat beschikbaar is bij de betere dagbladhandelaar in België en Nederland. Buiten reviews van de allernieuwste hard- en software, interviews met artiesten en tutorials allerhande, komt dit tijdschrift ook maandelijks met een DVD met daarop hopen samples, demo-software, en een hoop gratis software, waaronder maar liefst 2 gratis DAW pakketten en een hoop gratis plugins. Ideaal voor de beginneling die alles eens wil uitproberen alvorens zijn spaarpot leeg te maken. |
| Vorige delen en gerealiteerde topic's |
| Deel I , die gestart is door Chiron op 26oktober 2002! How to Become a DJ om dit toch vaak samen gaat met producen van muziek. |
| Handige links/Update's |
| Homerecording.be De enige echte fatsoenlijke site over homerecording in het Nederlands. Veel profesionele uitleg te vinden [url="[i][b]http://www.humanbeatbox.com[/b][/i]"]HumanBeatbox.com [/url] Hier vind alles over Beatboxen, opnamen technieken en testen van verschillende producten. Maar ik wens iedereen een fijne tijd in dit topic. Gentlemens... start your producing! |
Idd.. Mijn setup is ook zo simpel mogelijk, dat beïnvloedt je creativiteit niet.LDenninger schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 06:37:
Geen nieuwe versies om te leren, geen keuze uit 1000'en VST plugins... heerlijk
Gewoon een Electribe en een Microkorg en klooien maar !
Ennnnnn.... De Electribe is ook bijzonder waterpasmakend.
Welke versie gebruik jij?
EA-1

EM-1(Hier heb ik ook wat uurtjes mee doorgebracht)

ESX-1

EMX-1

Microkorg helaas geen ervaring mee.
[ Voor 15% gewijzigd door Ome_Les op 25-10-2007 08:31 ]
...:::everybeat.nl
Verwijderd
Electribe staat ook hoog op m'n verlanglijstje
, maar bovenaan staat een M-Audio Audiophile, die ik binnenkort ga halen. Mijn huidige setup:

- Behringer B2030A Studio Monitoren
- Behringer BCD3000 Dj Control
- Korg PadKontrol
- ESI Maya44 USB geluidskaart
- Apple MacBook Core2Duo 2,15 Ghz
- Samsung 225BW
Verder wil ik ook nog de UC-33 kopen, handig voor de knopjes en faders. Ik gebruik nu soms die DJ Control als provisorische oplossing, want er zitten ook een aantal faders en knoppen op, maar een controller die puur op producen is gericht werkt toch wat makkelijker..
En voor de user die vraagt waar je hem het beste kan kopen; een vriend van me heeft hem gewoon via de M-Audio webshop besteld.

- Behringer B2030A Studio Monitoren
- Behringer BCD3000 Dj Control
- Korg PadKontrol
- ESI Maya44 USB geluidskaart
- Apple MacBook Core2Duo 2,15 Ghz
- Samsung 225BW
Verder wil ik ook nog de UC-33 kopen, handig voor de knopjes en faders. Ik gebruik nu soms die DJ Control als provisorische oplossing, want er zitten ook een aantal faders en knoppen op, maar een controller die puur op producen is gericht werkt toch wat makkelijker..
En voor de user die vraagt waar je hem het beste kan kopen; een vriend van me heeft hem gewoon via de M-Audio webshop besteld.
Korg MS-20 Midi Controller (van de Legacy pack) is onderweg van ebay
! Heb de Legacy collection zelf al even geprobeerd, en het klinkt goed. Nu nog even het analoge gevoel. Knopjes hmm 
Hij is trouwens non-destructief gemod. Er zijn slechts wat schroefjes veranderd. Dus hij kan in een paar minuten terug gebouwd worden naar het origineel

en weer origineel:
Hij is trouwens non-destructief gemod. Er zijn slechts wat schroefjes veranderd. Dus hij kan in een paar minuten terug gebouwd worden naar het origineel

en weer origineel:
[ Voor 49% gewijzigd door Collaborator op 29-01-2008 20:45 ]
This space is occupied
Ook nog van ebay:
Korg Electribe EA-1 (synth/seq)

Nu nog de ER-1 (drum computer/seq)
en de ES-1 (sampler/seq)
Achja volgende maand maar weer. Begin nu wel erg into de wat oudere analoge/softsynths te komen. En daarnaast blijft een microkorg ook wel aantrekkelijk eigenlijk van de nieuwere dingen. Kan je leuk electro mee maken (zie Justice
)

Nu nog de ER-1 (drum computer/seq)
[ Voor 9% gewijzigd door Collaborator op 01-02-2008 11:45 ]
This space is occupied
WAUW!Collaborator schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 11:44:
Ook nog van ebay:
[afbeelding]
Nu nog de ER-1 (drum computer/seq)en de ES-1 (sampler/seq)
Achja volgende maand maar weer. Begin nu wel erg into de wat oudere analoge/softsynths te komen. En daarnaast blijft een microkorg ook wel aantrekkelijk eigenlijk van de nieuwere dingen. Kan je leuk electro mee maken (zie Justice
)
Heel gaaf! Heb wel eens wat vingeroefeningen op een EM1 mogen doen. Wat een ontzettend gaaf ding was dat.

Kan mij inderdaad voorstellen dat je de hele reeks compleet wilt hebben!
[ Voor 3% gewijzigd door Ome_Les op 01-02-2008 16:28 ]
Jeemig.. 28 februari laatste post alweer.
Ben ook maar eens een jacht gestart op MIDI controllers.
Eerst zat ik puur te kijken vanuit de DJ hoek en lonkte de M Audio x session pro.

Totdat ik Sasha met zijn Maven Control zag, en ik ook zag dat de interface ook meer mogelijkheden had dan alleen maar in te zetten voor het 'dj'-werk.

Hier in close up:

Aangezien er gewoon niets bekend is over of deze überhaupt op de consumenten markt uitkomt, ga ik er niet op durven hopen dat dit gaat gebeuren.
De jacht gaat verder. Ik kwam al snel op een tweetal andere controllers.
* De Behringer BCR2000
* De Behringer BCF2000

"Waarom deze twee?" hoor ik jullie al vragen.
(Misschien moet ik van deze twee wel 1 maken... Ik weet het niet, maar mijn mening is wel dat ik een soortgelijke oplossing moet hebben.
Ben ook maar eens een jacht gestart op MIDI controllers.
Eerst zat ik puur te kijken vanuit de DJ hoek en lonkte de M Audio x session pro.

Totdat ik Sasha met zijn Maven Control zag, en ik ook zag dat de interface ook meer mogelijkheden had dan alleen maar in te zetten voor het 'dj'-werk.

Hier in close up:

Aangezien er gewoon niets bekend is over of deze überhaupt op de consumenten markt uitkomt, ga ik er niet op durven hopen dat dit gaat gebeuren.
De jacht gaat verder. Ik kwam al snel op een tweetal andere controllers.
* De Behringer BCR2000
* De Behringer BCF2000

"Waarom deze twee?" hoor ik jullie al vragen.
- Ik wil niet gelijk al te duur beginnen
- Stiekum kies heb ik een beetje een keuze gemaakt voor de BCR2000, vanwege dat Daft Punk deze controllers ook gebruikt
(Misschien moet ik van deze twee wel 1 maken... Ik weet het niet, maar mijn mening is wel dat ik een soortgelijke oplossing moet hebben.
Clique
Hier nog een "oude" foto toen we net open waren. Die muur waar de flatscreen aanhangt is tijdje geleden al opengebroken geweest om de nieuwe monitors tehuis vesten.

Hier nog een "oude" foto toen we net open waren. Die muur waar de flatscreen aanhangt is tijdje geleden al opengebroken geweest om de nieuwe monitors tehuis vesten.

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2008 02:56 ]
Ik heb dus al een tijd niet meer hier gekeken, eerst stond deel 1 nog in m'n MyReact.
Naja, even een plaatje van de studio maar

grote versie:
http://www.theheartcore.com/images/studio_2k8_huge.jpg
Verder heb je misschien ook nog iets aan de Korg Zero4:
http://www.korg.com/gear/...od_no=Zero4&category_id=2
Ook prijzig, maar niet alleen MIDI
.
Vrijdag lekker naar de MusikMesse in Frankfurt, even nieuwe apparatuur testen
Naja, even een plaatje van de studio maar

grote versie:
http://www.theheartcore.com/images/studio_2k8_huge.jpg
Het ziet er een beetje zelfgebouwd uit - maar dat gaat (al kost 't wel een hoop). Er is een systeem waar je alles op 1 tafel vast kunt klikken met losse fadertjes, knopjes, etc - ben alleen even de naam kwijt.Ome_Les schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 00:47:
Verder heb je misschien ook nog iets aan de Korg Zero4:
http://www.korg.com/gear/...od_no=Zero4&category_id=2
Ook prijzig, maar niet alleen MIDI
Vrijdag lekker naar de MusikMesse in Frankfurt, even nieuwe apparatuur testen
[ Voor 4% gewijzigd door Yoozer op 12-03-2008 15:26 ]
teveel zooi, te weinig tijd
Doe je goed man!Marando schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 13:18:
Ja, die nieuwe Melodyne is echt een doorbraak in picthtune correctie!! Niet te filmen!![]()
Zo te lezen krijg ik het in een update van mijn huidige Melodyne! Kan niet wachten!
ziek ziek ziek
Ik heb helaas even dat het producen op een lager pitje moet zetten.
Mijn vriendin heeft vrijdag 14 maart ons kerngezonde dochtertje op de aardkloot gezet en ik ben bang dat ik hier de komende periode veel tijd in ga steken.

Mijn 'dinnetje en dochtertje Riley Jones!
IDD... Tot zover bevalt hij al heel erg, maar dan gebruik ik hem eigenlijk alleen nog maar voor DJ werk.Marando schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 14:42:
[...]
Weet je.. ik kocht destijds die BCF een beetje als vervanging van mijn 2e monitor die ik destijds de deur heb uitgedaan.. ik miste het heel erg dat ik niet meer een dedicated scherm had voor mijn mixer van Cubase en de plugins enzo.. maar zoals ik al eerder heb gezegd vond ik de BCF toch minder praktisch dan gehoopt. Ik vermoed dat ik binnenkort toch maar weer voor een dualscreen setup ga..
Tja.. als je alles van te voren weet.
Maar ik hoop dat jij wel erg veel plezier zult hebben van je BCR! Laat maar weten hoe hij bevalt!

Zo heb ik hem nu klaar gezet. Heel basic, heb nog 4 rijen aan rotaries om VSTfx-werk in te vullen.
Oke duidelijk verhaal, maar als ik nu dus aan de achterkant van de M-Audio 410 kijk zie ik dit :

Unbalanced outputs dus.
Op de achterkant van de Mackies zitten 3 ingangen (XLR, RCA enTRS)

Ik neem aan dat ik dan dus de RCA moet pakken, maar dit is dus niet de beste kwaliteit die je kunt halen of wel?

Unbalanced outputs dus.
Op de achterkant van de Mackies zitten 3 ingangen (XLR, RCA enTRS)

Ik neem aan dat ik dan dus de RCA moet pakken, maar dit is dus niet de beste kwaliteit die je kunt halen of wel?
[ Voor 11% gewijzigd door kaos001 op 18-06-2008 12:40 ]
Omdat die M-Audio ook een phantoomvoeding heeft (handig met opnemen van vocalen)J0sTJos schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 17:00:
Verder, kaos, waarom die 410? Ga je die 10 outputs ook echt benutten? Ik zat ook over de 410 te dubben, maar heb toch gekozen voor de Presonus FireBox. 4 inputs en 6 outputs (spdif niet meegerekend) en MIDI in/out. Veel goedkoper dan de M-Audio FW410. Ideaal!
Maar heb mn keuze al behoorlijk bijgespijkerd, en heeft de M-Audio plaats moeten maken voor de Edirol FA-66

minder outs, maar betere kwaliteit (naar wat veel mensen zeggen) de pre-amps in dit ding schijnen ook van betere kwaliteit te zijn.
Ben even bezig met de opstelling van mn nieuwe "studio"
En ben tot dit gekomen :

Nu heb ik dus een paar vragen (alweer? ja alweer
)
- Is het verstandig om een (dik) gordijn op te hangen voor de doorgang naar de woonkamer? (fungeert als basstrap lijkt me, anders verzamelen de bassen zich in de woonkamer)
- Buro's... ik heb gewoon 2 standaard office-buro's nodig liefst van die standaard krengen met metalen poten, maar waar haal ik die? (en wat kosten ze)
- Isolatie (puur bestemd om de akoestiek goed te krijgen, dat het niet galmt), wat te gebruiken?
Goedkope oplossingen? slaapmatjes oid ?
- Nog op of aanmerkingen betreft deze opstelling, zou je het zelf anders doen?
Alle extra info is welkom
En ben tot dit gekomen :

Nu heb ik dus een paar vragen (alweer? ja alweer
- Is het verstandig om een (dik) gordijn op te hangen voor de doorgang naar de woonkamer? (fungeert als basstrap lijkt me, anders verzamelen de bassen zich in de woonkamer)
- Buro's... ik heb gewoon 2 standaard office-buro's nodig liefst van die standaard krengen met metalen poten, maar waar haal ik die? (en wat kosten ze)
- Isolatie (puur bestemd om de akoestiek goed te krijgen, dat het niet galmt), wat te gebruiken?
Goedkope oplossingen? slaapmatjes oid ?
- Nog op of aanmerkingen betreft deze opstelling, zou je het zelf anders doen?
Alle extra info is welkom
[ Voor 10% gewijzigd door kaos001 op 19-06-2008 10:17 ]
Monitoren in een hoek plaatsen?Indien je ze op je bureau wilt plaatsen, zet ze dan wel op wat isolerend materiaal en enigszins in een hoek.
Waar ben jij geboren????
Monitoren moet je JUIST NIET in een hoek plaatsen, je geluidsbeeld vervormt dan sterk...
Niet rechte vlakken, maar rechte vlakken die parallel aan elkaar staan.Alle beetjes helpen. Je kunt er bv. ook nog een boekenkast neer zetten. De clou is om rechte vlakken te vermijden.
Kijk eens naar deze plattegrond:

Allemaal "schuine" muren.
Ik zou zeggen lees je even in op het internet, bijvoorbeeld HIER
Ik heb een vraagje.
Ik ben op zoek naar iets om drumritmes in Cubase (LE) te maken.
Een interface zoals Fruity Loops heeft lijkt me erg handig:

4 maten van 4 tellen, waar je elke drum apart kunt aanklikken op elke tel.
Is dit mogelijk binnen Cubase? Is daar een (het liefst gratis) Plugin voor nodig?
Ik ben op zoek naar iets om drumritmes in Cubase (LE) te maken.
Een interface zoals Fruity Loops heeft lijkt me erg handig:

4 maten van 4 tellen, waar je elke drum apart kunt aanklikken op elke tel.
Is dit mogelijk binnen Cubase? Is daar een (het liefst gratis) Plugin voor nodig?
Zat VSTs die dit zouden kunnen regelen.
Drumflow is misschien wel een aardige voor je:

Of Hotstepper:

En een die misschien het dichtste in de buurt komt, Hydrogen:
Drumflow is misschien wel een aardige voor je:

Of Hotstepper:

En een die misschien het dichtste in de buurt komt, Hydrogen:
Goed, aankomend weekend ga ik dus de studio bouwen.
Heb ontzettend veel gelezen over akoestiek in een ruimte en hoe dit zo mooi mogelijk te krijgen.
Maar ik zit met een kamer die niet gebruikelijk is.
Mijn kamer loopt door in mijn woonkamer door middel van een doorloop (de deuren zijn eruit gehaald, en wil ik graag zo houden)
Zal nog even mijn opstelling posten :

Zoals je ziet gaat het geluid richting mijn woonkamer.
Dient mijn woonkamer nu tevens als basstrap? of moet ik daar nog aparte panelen voor maken.
Als iemand er even naar kan kijken en advies geven, zou heel erg mooi zijn
Heb ontzettend veel gelezen over akoestiek in een ruimte en hoe dit zo mooi mogelijk te krijgen.
Maar ik zit met een kamer die niet gebruikelijk is.
Mijn kamer loopt door in mijn woonkamer door middel van een doorloop (de deuren zijn eruit gehaald, en wil ik graag zo houden)
Zal nog even mijn opstelling posten :

Zoals je ziet gaat het geluid richting mijn woonkamer.
Dient mijn woonkamer nu tevens als basstrap? of moet ik daar nog aparte panelen voor maken.
Als iemand er even naar kan kijken en advies geven, zou heel erg mooi zijn
Zat hieraan te denken (makkelijke oplossing)

en dit volproppen met een dik kleed of rockwool(daarna netjes afschermen natuurlijk)
Volgens mij zal dat best prima werken als basstrap, of zit ik mis ?

en dit volproppen met een dik kleed of rockwool(daarna netjes afschermen natuurlijk)
Volgens mij zal dat best prima werken als basstrap, of zit ik mis ?
Doe mij maar dat tafeltje van Toft Audio Designs, die je mij toen aanraadde Mauce. Daar zou ik toch ook wel heel erg blij mee zijn. 

De Toft ATB - 16

De Toft ATB - 16
[ Voor 19% gewijzigd door Ome_Les op 30-11-2008 17:58 ]
Dat ik daar overheen heb gekeken zeg. 
--
Heb nu trouwens mijn oog laten vallen op dit dingetje:

Zie bijna alleen maar van dit soort mastering apparaten trouwens... zonder 3 rotaries per kanaal.
Ik vraag me af wat hier de logische reden achter is eigenlijk....
--
Heb nu trouwens mijn oog laten vallen op dit dingetje:

Zie bijna alleen maar van dit soort mastering apparaten trouwens... zonder 3 rotaries per kanaal.
Ik vraag me af wat hier de logische reden achter is eigenlijk....
[ Voor 81% gewijzigd door Da_maniaC op 30-11-2008 20:09 ]
Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!
Iemand trouwens al die nieuwe Behringer Truth B1030A monitoren gezien?

Als ik zo de specs zien, zou dat niet verkeerd moeten zijn.

Als ik zo de specs zien, zou dat niet verkeerd moeten zijn.
Automation klinkt ingewikkelder dan dat het is. Maar het komt er ongeveer op neer dat je via automation bepaalde parameters van je synth/effect/etc. automatisch laat aansturen. Dit kun je doen via envelopes of lfo's binnen synths/effecten of door gewoon zelf iets uit te tekenen/recorden in je sequencer.
Voorbeeld:
Neem onderstaande plaatje. Hierbij kun je bijv onderaan zien hoe de resonance van de autofilter langzaam word opengedraaid, waarna ie even open blijft staan voordat ie weer helemaal dicht wordt gedraaid.
Voorbeeld:
Neem onderstaande plaatje. Hierbij kun je bijv onderaan zien hoe de resonance van de autofilter langzaam word opengedraaid, waarna ie even open blijft staan voordat ie weer helemaal dicht wordt gedraaid.
Als het je enkel om vingerdrummen gaat ben je denk ik beter af met een midi controller. Je bent wellicht wel wat meer tijd kwijt met het toewijzen van geluiden onder je pads (i.t.t. een drumcomputer). Maargoed met een MPC zou je dat ook wel krijgen zodra je van de stock sounds gaat afwijken. Grootste voordeel is dat het aanzienlijk in geld scheelt.Mr Hackenbacker schreef op maandag 22 juni 2009 @ 20:05:
Hij was mij nog niet opgevallen, maar ik zie dat hij nieuw zo rond de 450 euro kost. Ik wil vooral zelf, d.m.v. het 'vingerdrummen' beats maken om het vervolgens met de KX49 aan te vullen.
Deze vond ik ook: E-mu • MP-7 Command Station.
Mooie kleur ook.:P
Zelf heb ik een MPD24 waar ik wel tevreden mee ben. Formaat leent zich ook goed om in een rugtas ergens mee naartoe te nemen. Enige nadeel wat ik in het begin ondervond was dat je de pads harder moet aanslaan dan je zou verwachten. Maargoed ben dat inmiddels gewent nu. Bij de voorganger hiervan (de MPD16) scheen dat helemaal vreselijk te zijn dus die zou ik mijden.
Sinds kort is er ook de MPD 18 (ca 110euro) uit, welke ik er in eerste instantie wel aardig uit vind zien. Maar geen idee hoe die zich in de praktijk verhoud tot de mpd24 en mpd32. Sowieso heb je amper knoppen en faders tot je beschikking. Maar als het je enkel om het vingerdrummen gaat hoeft dat niet echt uit te maken. Wil je meer knoppen dan zou ik een mpd24 of mpd32 nemen.

Een ander populair alternatief is de Korg Padkontrol (ca 190euro). Deze heeft van pads die mooi oplichten wanneer je ze aanslaat. Schijnt ook dat de pads wat gevoeliger zijn waardoor je ze minder hard hoeft aan te slaan. Daarnaast heeft ie een X/Y pad waarmee je bijv drumrolls kunt maken. Of je hangt er een paar effecten onder zodat in dat het een soort chaosspad wordt. Heb em zelf destijds ook overwogen maar ben uiteindelijk voor de mpd24 gegaan, omdat ik het wel fijn vond om wat meer knoppen en faders tot m'n beschikking te hebben.

En last but not least is er nog de prijsbewuste middenweg in de vorm van de M-audio Triggerfinger.

Om impressies te krijgen zijn er zat youtube filmpjes te vinden met de betreffende controllers in actie. Maar beter is om gewoon te kijken of je ze ergens in een winkel kan testen.

Slechte kwaliteit pics, sorry, maar de batterijen van mijn cam waren leeg. Daar kwam dus de gouwe ouwe SE W810i om de hoek kijken.
Mentional items in bovenstaande foto´s:
- Vestax VCM-600 (helaas slechts te leen!)
- Behringer BCR 2000
- Ableton Live 8.0.4
Ik moet nu maar eens gaan zorgen dat ik eindelijk weer eens wat meer ruimte krijg, zoals je ziet, het is nu verre van ideaal.
Het is de moeite niet om de hardwarematige compressor en stereo limiter er aan te koppelen, aangezien er geen ruimte is voor fatsoenlijke monitoren.
Zo, phew....
Net terug uit Amsterdam. (1,5 uur heen en dan weer terug).
Maar hij is binnen! (Rechts onder stofkap)

Heb hem alleen nog maar ff snel neergezet want om 5:30u loopt de wekker weer af, dus ik ga ff snel pitten.
Morgen is de onthulling.
Net terug uit Amsterdam. (1,5 uur heen en dan weer terug).
Maar hij is binnen! (Rechts onder stofkap)

Heb hem alleen nog maar ff snel neergezet want om 5:30u loopt de wekker weer af, dus ik ga ff snel pitten.
Morgen is de onthulling.
[ Voor 11% gewijzigd door Da_maniaC op 17-09-2009 23:56 ]
Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!
Jaja, jullie hebben lang genoeg in spanning gezeten nu! 
(Nah j/k).

High-res: Klik
Heb even een half uurtje liggen stoeien om hem aan de praat te krijgen in Reaper (bleek dat mijn MIDI keyboard mappings en de mackie control standard met elkaar overhoop lagen).
Maar goed alles is opgelost en heb er al ff mee zitten spelen nu.
Echt een geniaal dingetje, knoppen zijn erg solide. (Al klinken de transport knoppen een beetje door omdat het een metalen behuizing is, maar ach het gaat om de duurzaamheid niet om de klank
).
Faders gaan wel fijn, maar je voelt wel echt dat het motorised faders zijn. (Je voelt lagertjes zeg maar...).
Vind ze dus zeker prettig werken echter kan je niet zeggen dat ze zo lekker aanvoelen als gewone audio faders op een dikke A&H mixing desk of bijvoorbeeld een Dateq/Ecler fader.
Heb ook nog een filmpje gemaakt voor de liefhebber.
Ook al is deze bij hetzelfde licht 'geschoten' als de foto houd mijn camera niet zo van scherp filmen.
Filmpje (32 MB): Klik
Ik ben in ieder geval helemaal in mijn nopjes met dit ding.
(Nah j/k).

High-res: Klik
Heb even een half uurtje liggen stoeien om hem aan de praat te krijgen in Reaper (bleek dat mijn MIDI keyboard mappings en de mackie control standard met elkaar overhoop lagen).
Maar goed alles is opgelost en heb er al ff mee zitten spelen nu.
Echt een geniaal dingetje, knoppen zijn erg solide. (Al klinken de transport knoppen een beetje door omdat het een metalen behuizing is, maar ach het gaat om de duurzaamheid niet om de klank
Faders gaan wel fijn, maar je voelt wel echt dat het motorised faders zijn. (Je voelt lagertjes zeg maar...).
Vind ze dus zeker prettig werken echter kan je niet zeggen dat ze zo lekker aanvoelen als gewone audio faders op een dikke A&H mixing desk of bijvoorbeeld een Dateq/Ecler fader.
Heb ook nog een filmpje gemaakt voor de liefhebber.
Ook al is deze bij hetzelfde licht 'geschoten' als de foto houd mijn camera niet zo van scherp filmen.
Filmpje (32 MB): Klik
Ik ben in ieder geval helemaal in mijn nopjes met dit ding.
offtopic:
Beetje schaamteloze crosspost van een ander forum waar ik ook actief ben, maar goed er staat wel wat nuttigs in.
Beetje schaamteloze crosspost van een ander forum waar ik ook actief ben, maar goed er staat wel wat nuttigs in.
[ Voor 5% gewijzigd door Da_maniaC op 18-09-2009 23:01 ]
Omdat in dit topic toch meer mensen schijnbaar werken met ableton dan in het How to become a DJ: Deel XVII topic, bij deze mijn vraag
Ik ben nu bezig met ableton live dankzij deze tutorial. Ik heb nu een drietal liedjes toegevoegd in het programma. De beats lopen gelijk (mist nog wat finetuning hier en daar) maar nu zit ik met het volgende: zodra ik aan de slag ga met volume control, wat me ook lukt. speelt Audio-lane 2 en 3 niet af als ik naar het voorbeeld wil luisteren. Alleen Audio-lane 1 doet het dan, de status van de andere 2 is min of meer zeg maar grayed-out, iemand enig idee?
un fotoke

edit: never mind, think i got it!
Ik ben nu bezig met ableton live dankzij deze tutorial. Ik heb nu een drietal liedjes toegevoegd in het programma. De beats lopen gelijk (mist nog wat finetuning hier en daar) maar nu zit ik met het volgende: zodra ik aan de slag ga met volume control, wat me ook lukt. speelt Audio-lane 2 en 3 niet af als ik naar het voorbeeld wil luisteren. Alleen Audio-lane 1 doet het dan, de status van de andere 2 is min of meer zeg maar grayed-out, iemand enig idee?
un fotoke

edit: never mind, think i got it!
[ Voor 8% gewijzigd door loewie1984 op 01-02-2010 20:28 ]
Ook maar weer eens verder gegaan met logic en meteen even een stukje hardware voor gekocht.
Akai MPK49.

Was even veel werk om hem helemaal perfect met logic te krijgen. Maar daarna is het toch wel een fijn stuk gereedschap
Akai MPK49.

Was even veel werk om hem helemaal perfect met logic te krijgen. Maar daarna is het toch wel een fijn stuk gereedschap
Voor drumpads hoef ik niet perse een aparte controller meer aan te schaffen, trutouch hebben de meeste inderdaad ook wel, maar ik doe het voor lange termijn ook voor hypercontrol. Ik ben nog niet thuis met DAW software maar op termijn wil ik gaan settlen met een programma en daar de axiom compleet op synchroniseren. Dat was een beetje het ideeDacide schreef op maandag 08 maart 2010 @ 08:22:
[...]
Waarom heb je gekozen voor een axiom 49 PRO....? (toch een behoorlijk dure controller) En waarom geen (ik noem maar wat) Nocturn 49/Remote 49/ MPK49...
Wat mijn DAW betreft, ik stuit nog wel op veel problemen. Met name door de M-Audio Fast Track Pro en Axiom Pro.
Mijn set-up is nu als volgt:
- PC (Windows XP 32-bit SP3)
- DAW: Ableton Live 7.0.11
- Mic: Samson C03U USB (de windows input is momenteel toegewezen aan de fast track pro in plaats van
- de Samson)
- Sound: M-Audio Fast Track Pro
- Monitoren: Fostex PM0.4 MkII (Set) (via RCA aangesloten aan de fast track pro)
- Koptelefoon: AKG K-242 HD (aangesloten via de front output van de fast track pro)
- MIDI Controller: M-Audio Axiom Pro 49 (Via USB aangesloten)
- Tweede probleem is met de Axiom Pro. Ik heb hem geconfigureerd aan Ableton Live, maar elke keer loopt het programma vast en ik heb geen idee hoe ik een instrument moet inladen. Het vastlopen is bovendien erg irritant, ik heb alles geupdate, maar als ik naar samples of loops ga browsen loopt Live snoeihard vast. Erg vervelend, want ik heb zo nog erg weinig kunnen uitvoeren met de Axiom.
- Derde probleem is dat als ik nu trouwens VSTi plugins start krijg ik direct een melding dat de ASIO van mijn Fast Track Pro niet synchroon is en dan krijg ik geen geluid uit de VSTi. Als ik hem dan op DirectSound instel i.p.v. ASIO dan krijg ik een soort 8-bit ruis en een gekraak voor alle noten die ik invoer. Klinkt verschrikkelijk. Ik kan nergens de Fast Track Pro of de Axiom Pro in windows configureren dat laat M-Audio volgens mij aan alle software fabrikanten over. Maar al die programma's (VSTi plugins, Pro Tools laadt niet eens vanwege de ASIO, Ableton loopt continu vast zodra ik naar preferences ga) zeggen ook dat de ASIO Sampling Rate van mn Fast Track Pro niet synchroon is met het programma. Het programma vraagt 44KHz. Wat doe ik verkeerd?

Even snel een screenshot ervan gemaakt. Ik heb trouwens gemerkt dat als ik de Axiom Pro in het programma uitzet (Axiom Pro USB A bij de input op OFF) dan ik er geen ruis, maar dan is elke plugin die ik laadt klinkt als een piano in plaats van hoe ze horen te klinken. Dit is als ik Directsound ipv ASIO instel. ASIO lukt dus niet. Ik heb overigens van de fast track pro en de axiom pro alle nieuwe drivers geinstalleerd. Ik heb hier trouwens in de nieuwe trial van East West Quantum Leap Orchestra PLAY en daar heb ik het probleem niet, maar ik heb gezien dat die niet via ASIO werkt.

Maar met de primary sounddriver. Ik ga er van uit dat dit de Fast Track Pro is? Overigens is dit probleem erkent door M-Audio en dit zeggen zij erover:
Maar dan heb ik geen sound meer via de Fast Track Pro, waarom heb ik hem dan gekocht?Q: When I launch my recording application, I get an error message indicating The ASIO sample rate is not supported . . . Please check your sync settings in the Control Panel. How do I resolve this?
A: If you are receiving this error message, quit your recording application, then go to the Windows Control Panel and select your computer's built-in sound card as the default playback and recording device.
- Vierde probleem is dat mijn Samson C03U niet meer werkt. Ik heb hem aangesloten en hij word dan via USB gevoed, maar hij staat niet meer in device manager en als ik bij windows sound kijk en ik de Samson als input stel i.p.v. de Fast Track Pro dan krijg ik de volgende melding:

Sinds de Fast Track is geinstalleerd staat hij niet meer in de lijst.
Ik hoop dat ik alles coherent heb geschreven.
[ Voor 18% gewijzigd door Chrono Trigger op 08-03-2010 14:12 ]
5950X // 32GB DDR4-3000 // Gigabyte B550 Aorus Elite V2 // RX7900XT // 5TB M.2 + 47TB HDD
Zo.. zojuist via marktplaats een midi controller gekocht.
Een zo goed als nieuwe (maandje oud) M-Audio Axiom 25... voor 115 euro.

Niks mis met die prijs.
Ben benieuwd... Is mijn eerste controller. Ben zeer recentelijk begonnen met Ableton 8.
Mijn oude Creative X-Fi kaartje had ik al verkocht. Evenals mijn Logitech speakerset.
Heb nu een EMU 1212M audio interface (PCI) gekocht.

en als monitor set gebruik mijn oude DJ monitor set (Syrincs M3-220)

Het feest kan beginnen
Een zo goed als nieuwe (maandje oud) M-Audio Axiom 25... voor 115 euro.

Niks mis met die prijs.
Ben benieuwd... Is mijn eerste controller. Ben zeer recentelijk begonnen met Ableton 8.
Mijn oude Creative X-Fi kaartje had ik al verkocht. Evenals mijn Logitech speakerset.
Heb nu een EMU 1212M audio interface (PCI) gekocht.

en als monitor set gebruik mijn oude DJ monitor set (Syrincs M3-220)

Het feest kan beginnen
[ Voor 26% gewijzigd door Dacide op 17-03-2010 13:34 ]
Zo, hier even een ruim- en bouwactie gedaan, bijna alles heeft nu zijn eigen plek.

Groothoekje (kamer is ~4m breed, hoek is 3,5m diep). DJ-set links, PC/productiesysteem aan de rechterkant. In de rechtsachterhoek mijn mobiele [EL]-werkplaats, nickname 'The Crashcart (tm)'.

De DJ-hoek is niet veel veranderd, alleen het scherm en de muziek-Mac even permanent bevestigd. Ik heb hier nog steeds wat extra licht nodig

Nieuwe hardware achterin: Een M-Audio Axiom 61 waarvan de verf nog nat is
... Ik ben in ieder geval blij dat ik van dat goedkope Aldi-keyboard af ben, eindelijk gewogen toetsen met aanslaggevoeligheid.
Ik zat nog te twijfelen tussen deze en de Keystation 88es, (60 euro goedkoper), maar de Axiom heeft meer controls, een ingebouwde USB-MIDI interface en hij kan stand-alone gebruikt worden. Plus, hij is zwart.

Close-up, naast de M-Audio heb ik verder weinig nodig
... Ableton Live Lite 8 zat erbij, dus gelijk maar even wat in elkaar gedraaid om de boel warm te houden:
Bloodhound Boys - Bad Opportunities (Mashed by DJ Stoney) - 320kbps MP3, 6:00, 14MB
Ik móest dat Beauty en de Nerd-thema gewoon even verkrachten.

Groothoekje (kamer is ~4m breed, hoek is 3,5m diep). DJ-set links, PC/productiesysteem aan de rechterkant. In de rechtsachterhoek mijn mobiele [EL]-werkplaats, nickname 'The Crashcart (tm)'.

De DJ-hoek is niet veel veranderd, alleen het scherm en de muziek-Mac even permanent bevestigd. Ik heb hier nog steeds wat extra licht nodig

Nieuwe hardware achterin: Een M-Audio Axiom 61 waarvan de verf nog nat is
Ik zat nog te twijfelen tussen deze en de Keystation 88es, (60 euro goedkoper), maar de Axiom heeft meer controls, een ingebouwde USB-MIDI interface en hij kan stand-alone gebruikt worden. Plus, hij is zwart.

Close-up, naast de M-Audio heb ik verder weinig nodig
Bloodhound Boys - Bad Opportunities (Mashed by DJ Stoney) - 320kbps MP3, 6:00, 14MB
Ik móest dat Beauty en de Nerd-thema gewoon even verkrachten.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
vlaaing peerd & yoozer bedankt voor de info.. het is me tbh nog niet geheel duidelijk, maar ik moet er dan ook even wat meer over lezen... is iig duwtje de goede richting in 
Korte vraag nog, misschien dat Reason gebruikers hier dat weten, iets waar ik zelf dmv Googelen niet uit kom. Voor mijn drums gebruik ik vaak een shitload hihats, die ik elk hun eigen zone (in feite 1 key) wil geven, waar gelijk de root key ook op ligt. Is er een snelle manier om een zooi samples op deze manier te mappen? Want ik heb gisteren alles met de hand zitten doen
Korte vraag nog, misschien dat Reason gebruikers hier dat weten, iets waar ik zelf dmv Googelen niet uit kom. Voor mijn drums gebruik ik vaak een shitload hihats, die ik elk hun eigen zone (in feite 1 key) wil geven, waar gelijk de root key ook op ligt. Is er een snelle manier om een zooi samples op deze manier te mappen? Want ik heb gisteren alles met de hand zitten doen
Verwijderd
Ik ben me de laatste tijd erg aan het verdiepen in hoe ik het beste mijn tracks kan masteren. En dan vooral met welke apparatuur.
Nu is het het simpelst om te zeggen ik koop een set monitoren maar dat gaat hem voor mij niet worden want dat geld is er simpelweg de komende tijd niet. Aangezien ik al wel me tracks wil kunnen masteren dacht ik het met koptelefoons te doen nou het was wel duidelijk dat iedereen dat afraad. Maar aangezien het voor mij toch wel het realistisch is ging ik me er nog verder in verdiepen.
Het probleem met koptelefoons is dat het geluid niet beinvloed word door een kamer en zijn akoestiek. Iets waar speakers altijd last van zullen hebben maar wat er nou eenmaal bij hoort.
Even een afbeelding om duidelijk te maken wat ik bedoel:

Nou zien jullie hierboven waar ik het over heb.
Ik wou dus in een prof. studio doormiddel van een dummy head op beide kanalen afzonderlijk een 7khz geluid afspelen en dat dan opnemen door middel van het dummy head. Als je die opname dan analyseert kun je daar als het goed is de delay van het geluid uit halen. Maar ook het volume van het geluid. Met deze gegevens kun je die professionele studio dus simuleren op een kop telefoon door gewoon te berekenen met welk volume en delay het rechter kanaal op het linker kanaal moet worden afgespeeld en hoe vaak in de zin van meerdere weerkaatsingen van het geluid geeft dus meerdere verschillende delay's en volumen.
Ik heb hier al wel een kleine winamp plugin voor gevonden:
http://gilmore2.chem.nort...e.php?file=kopjov_prj.htm
Maar die moet je helemaal zelf afstellen en die werkt maar met een herhaling.
Ik wou dit gaan doen door een klein stukje open source software te schrijven die al het uitgaand geluid eerst nog even aanpast en dan het geluid pas afspeelt. Het enige wat je dan nog nodig hebt is een accurate koptelefoon maar die zijn er en ook een stuk goedkoper dan een set monitoren.
Mijn vraag aan jullie was dus wat denken jullie ervan als audio fanaten aangezien ik zelf er nog niet erg lang in het audio wereldje zit en eigenlijk pas net begin met echt tracks maken en masteren.
Nu is het het simpelst om te zeggen ik koop een set monitoren maar dat gaat hem voor mij niet worden want dat geld is er simpelweg de komende tijd niet. Aangezien ik al wel me tracks wil kunnen masteren dacht ik het met koptelefoons te doen nou het was wel duidelijk dat iedereen dat afraad. Maar aangezien het voor mij toch wel het realistisch is ging ik me er nog verder in verdiepen.
Het probleem met koptelefoons is dat het geluid niet beinvloed word door een kamer en zijn akoestiek. Iets waar speakers altijd last van zullen hebben maar wat er nou eenmaal bij hoort.
Even een afbeelding om duidelijk te maken wat ik bedoel:

Nou zien jullie hierboven waar ik het over heb.
Ik wou dus in een prof. studio doormiddel van een dummy head op beide kanalen afzonderlijk een 7khz geluid afspelen en dat dan opnemen door middel van het dummy head. Als je die opname dan analyseert kun je daar als het goed is de delay van het geluid uit halen. Maar ook het volume van het geluid. Met deze gegevens kun je die professionele studio dus simuleren op een kop telefoon door gewoon te berekenen met welk volume en delay het rechter kanaal op het linker kanaal moet worden afgespeeld en hoe vaak in de zin van meerdere weerkaatsingen van het geluid geeft dus meerdere verschillende delay's en volumen.
Ik heb hier al wel een kleine winamp plugin voor gevonden:
http://gilmore2.chem.nort...e.php?file=kopjov_prj.htm
Maar die moet je helemaal zelf afstellen en die werkt maar met een herhaling.
Ik wou dit gaan doen door een klein stukje open source software te schrijven die al het uitgaand geluid eerst nog even aanpast en dan het geluid pas afspeelt. Het enige wat je dan nog nodig hebt is een accurate koptelefoon maar die zijn er en ook een stuk goedkoper dan een set monitoren.
Mijn vraag aan jullie was dus wat denken jullie ervan als audio fanaten aangezien ik zelf er nog niet erg lang in het audio wereldje zit en eigenlijk pas net begin met echt tracks maken en masteren.
Native Instruments KORE misschien?

Kost inclusief KORE software rond de 300 euro, of je de controller los kan kopen weet ik niet.

Kost inclusief KORE software rond de 300 euro, of je de controller los kan kopen weet ik niet.
Bij m'n KRK's zitten ze aan de voorkant:Verwijderd schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 13:42:
Je kan niet zomaar elke box dicht bij een muur zetten als er een gat voor de bas aan de achterkant zit. Dan knijp je het laag flink af en gaattie nie zo hard meer nie.

Dan zou het geen probleem moeten zijn toch wouter?
peerd, ze komen vrij dicht tegen mijn muur, maar aan de achterkant zit niks.. dus dat is geen probleem op een plank? Zit aan twee van deze te denken, denk je niet dat dat te veel gaat trillen/dat piepschuim een must is?vlaaing peerd schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 16:38:
[...]
nja...die KRK's zijn zo bassig, daar mag je best wel wat vanaf absorben van de baspoort. Foam/glaswol zal wel beter dan een muur zijn, maar ok.
@apNia,
Tuurlijk zijn die dingen veel te duur!Zelfs normaal golfschuim wat je voor een duppie per 1000m2 kan kopen bij de Gamma word bij audiofiele zaken voor honderden euro's verpatst.
- jep. ze staan op oorhoogte, ik heb zo'n 2-plank computermeubel waar ook mijn beeldscherm op staat, de speakers staan wel lichtelijk omhoog gekanteld.
How NOT to become a producer:
Het hart van je live-recording setup laten stelen
Afgelopen week is er ingebroken in ons repetitiehok/ studio en hebben ze mijn laptop Toshiba Tecra S5 en geluidskaart Line6 ToneCore UX8 meegenomen.

Op zich zijn deze apparaten wel vervangbaar, de opnames die op de harddisk van de laptop stonden echter niet.
Zoals altijd met backups, het moet een keer goed fout gaan voordat je maatregelen treft
Gelukkig bleek de drummer nog wat ruwe mixes op zijn iPod te hebben staan.
Anyhow, een gewaarschuwd mede-tweaker telt voor twee...
Het hart van je live-recording setup laten stelen
Afgelopen week is er ingebroken in ons repetitiehok/ studio en hebben ze mijn laptop Toshiba Tecra S5 en geluidskaart Line6 ToneCore UX8 meegenomen.

Op zich zijn deze apparaten wel vervangbaar, de opnames die op de harddisk van de laptop stonden echter niet.
Zoals altijd met backups, het moet een keer goed fout gaan voordat je maatregelen treft
Gelukkig bleek de drummer nog wat ruwe mixes op zijn iPod te hebben staan.
Anyhow, een gewaarschuwd mede-tweaker telt voor twee...
"The things you own end up owning you." - C. Palahniuk
Okee, studio-updateje:

"Honey, I think we should put up some shelves."
Gearlist:
* M-Audio Axiom 61 (onder)
* Korg X5 (midden)
* Plank met laptop, Behringer UCN44, Xenyx 1002FX
* Shure SM58
* DAW: Eigen PC met Windows 7, Ableton Live 8, Cubase 5 + een berg VST's.
* Monitors: Logitech Z-10 en stereo-installatie (achter de foto)

"Honey, I think we should put up some shelves."
Gearlist:
* M-Audio Axiom 61 (onder)
* Korg X5 (midden)
* Plank met laptop, Behringer UCN44, Xenyx 1002FX
* Shure SM58
* DAW: Eigen PC met Windows 7, Ableton Live 8, Cubase 5 + een berg VST's.
* Monitors: Logitech Z-10 en stereo-installatie (achter de foto)
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Schaamteloze crosspost van het "Post je gameroom" Topic...maar eigenlijk hoort hij sowieso hier thuis. 
Heb een nieuw bureau voor al mijn spullen en dat heeft de workflow aanzienlijk verbeterd:

Gear:
Zelfbouw DAW PC (Uit beeld) P5B Deluxe, E6600, 4GB RAM, 2x500GB RAID1
TC Electronic Desktop Konnekt 6 (Firewire ASIO Audio interface + Monitor controller)
2 x Dynaudio BM12A Active Studio monitor
2 x Auralex Mopads (Op een setje zelfbouw stands)
Mackie MCU Pro (Digital mixer / DAW Controller).
M-Audio Axiom 61 (61 toetsig, semi-weighted USB MIDI keyboard)
Novation Zero Remote SL (Erg makkelijk voor verschillende VST's dankzij Automap)
Sennheiser HD650 aangedreven door een Ray Samuels USB Audio Predator (DAC + AMP)
Uit beeld:
Ecler Evo4
2 x Denon DN-S3700
Allen & Heath XD-53
2 x Behringer Truth B2031A (Ben hier helemaal niet zo heel erg tevreden over...maar misschien komt dat wel omdat mijn oren ook dagelijks gestreeld worden door de Dynaudio's).
Als het allemaal op rolletjes blijft lopen zoals nu dan staat er binnenkort waarschijnlijk een Access Virus TI2 Desktop op de planning.
Ohja... en ik zoek nog een fatsoenlijke lava lamp. Kom ze echt nergens meer tegen... of ze zijn gewoon niet te vinden in de winkel waar ik ben of er liggen van die 7,95 EUR. pruldingen uit china.
Heb een nieuw bureau voor al mijn spullen en dat heeft de workflow aanzienlijk verbeterd:

Gear:
Zelfbouw DAW PC (Uit beeld) P5B Deluxe, E6600, 4GB RAM, 2x500GB RAID1
TC Electronic Desktop Konnekt 6 (Firewire ASIO Audio interface + Monitor controller)
2 x Dynaudio BM12A Active Studio monitor
2 x Auralex Mopads (Op een setje zelfbouw stands)
Mackie MCU Pro (Digital mixer / DAW Controller).
M-Audio Axiom 61 (61 toetsig, semi-weighted USB MIDI keyboard)
Novation Zero Remote SL (Erg makkelijk voor verschillende VST's dankzij Automap)
Sennheiser HD650 aangedreven door een Ray Samuels USB Audio Predator (DAC + AMP)
Uit beeld:
Ecler Evo4
2 x Denon DN-S3700
Allen & Heath XD-53
2 x Behringer Truth B2031A (Ben hier helemaal niet zo heel erg tevreden over...maar misschien komt dat wel omdat mijn oren ook dagelijks gestreeld worden door de Dynaudio's).
Als het allemaal op rolletjes blijft lopen zoals nu dan staat er binnenkort waarschijnlijk een Access Virus TI2 Desktop op de planning.
Ohja... en ik zoek nog een fatsoenlijke lava lamp. Kom ze echt nergens meer tegen... of ze zijn gewoon niet te vinden in de winkel waar ik ben of er liggen van die 7,95 EUR. pruldingen uit china.
[ Voor 7% gewijzigd door Da_maniaC op 05-10-2010 06:22 ]

Ik vind 7 zwaar onduidelijk geschreven.
Wat moet ik gebruiken voor stereo output?
2x 6.3mm mono jack --> 2x RCA
of
1x 6.3mm stereo jack --> 2x RCA?
De eerste note bij 6 (die gaan over 7) doet vermoeden dat het 2x mono jack is, de tweede note doet aan de eerste note twijfelen. En het stukje 7 doet vermoeden dat het 1x stereo jack is.
Bij 5 is het wel gewoon duidelijk dat er een stereo jack gebruikt moet worden.
Het liefst hoor ik het van iemand die de Korg ESX wel eens heeft aangesloten.
Verderop in de manual voorbeeld plaatje gevonden:

Lijkt erop dat het 2x mono jack moet zijn..?
[ Voor 18% gewijzigd door Saturnus op 14-10-2010 11:28 ]
Iemand hier die "Touchable" gebruikt? Dit is een mooie ipad controller voor Ableton Live.
Ik heb de app nu een aantal weken, en het is erg handig in gebruik. De interface verandert telkens, afhankelijk van wat je op dat moment wilt doen. Hier is de officiële website: http://touch-able.com/Site/touchable.html

Hier nog een video over Touchable, die een korte indruk geeft: http://www.youtube.com/watch?v=MD4AeX6UFfc
Ik heb de app nu een aantal weken, en het is erg handig in gebruik. De interface verandert telkens, afhankelijk van wat je op dat moment wilt doen. Hier is de officiële website: http://touch-able.com/Site/touchable.html

Hier nog een video over Touchable, die een korte indruk geeft: http://www.youtube.com/watch?v=MD4AeX6UFfc
[ Voor 5% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 13-11-2010 23:07 ]
Zou kunnen. Wat is de Nederlandse omschrijving hiervoor?
De timecode input beluisteren is gemute, oftewel software (djDecks) gebruikt het maar laat het verder niet horen. Daarbij komt dat ik er ook last van heb als de draaitafels stil staan of uit zijn.Da_maniaC schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 06:16:
@ Saturnus:
Klinkt alsof je ook het timecode signaal aan het opnemen bent?
Misschien iets met de mixer, de PC is geaard, de mixer heeft geen aarde aansluiting.
Nieuwe probleem:

Ik denk dat het door Remote Desktop gebruik gekomen is tijdens FL, maar wat is de oplossing? (Project onafhankelijk.)
Geprobeert:
1. Rechtermuis knop eropd an worden de samples weer normaal maar na in een andere pattern zijn geweest is het weer fout
2. Blokjes van de sample invullen en weer leeghalen
3. PC restart
4. FL reinstall met settings delete option
"Fixed." #1 gedaan. Toen channel settings van een sample geopend, beetje door heen gebladerd en nu lijkt het weer normaal.
[ Voor 17% gewijzigd door Saturnus op 22-11-2010 19:12 ]
Heb wat met de settings voor de ASIO geluidskaart gespeeld maar geen verandering.Yoozer schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 11:00:
[...]
Wikipedia: Aardlus
(maar dat had je ook kunnen vinden als je ground loop in Wikipedia had ingetikt en dan op "Nederlands" had geklikt).
Piepen kan ook door feedback komen; test eens of de toonhoogte omlaag gaat als je de latency/buffer groter maakt.
Voor de line in: Hoe hoger het aantal Hz, hoe minder ruis naast de piep, maar ook dit scheelt nauwelijks.
Geminimaliseerde setup:

Zodra het bovenstaande 'rondje' onderbroken wordt is de piep weg...zal dus wel aardlus zijn ja.
Mijn geluidskaart heeft daar een special aarde aansluiting voor. Heeft die van jou dat niet?
Ding rechtsonder
Ding rechtsonder
Ja wil toch voor XLR naar Jack gaan. Is dit de juiste kabel voor studio monitors naar de E-MU 0202 usb geluidskaart?vlaaing peerd schreef op donderdag 23 december 2010 @ 09:34:
Je hoeft inderdaad geen XLR te hebben, de aanlsuitingen zijn ook gewoon compatible met dikke Jacks, het voordeel met XLR is wel dat je dan gebalanceerde I/O hebt.
EDIT: als je dan toch op de alesis site bent, bekijk dan meteen de Monitor one en de review op soundonsound. Imho nog altijd de meest betrouwbare monitor in het budgesegment.

Ik ga binnenkort even langs de winkel om ook te kijken voor die M1 Active MK2, zijn veel goede reviews over te vinden.
motabeatz.com
Iemand ervaring met de Samson Resolv A(5,6 of 8 ) monitoren?
Ben mijn studio nu een beetje aan het opbouwen en heb voor de verschillende componenten mijn keuze al gemaakt. Het enige wat er nog ontbreekt zijn een setje leuke monitoren.
Aangezien ik er niet _heel_ veel geld aan uit wil geven leek 235,- euro voor een set A6 monitoren wel aardig. Nu vraag ik me alleen af of deze het geluid niet teveel kleuren. Iedereen is zo zot op die KRK's, maar vind ze vrij prijzig en nogal vermoeiend aan mijn gehoor.
Het gaat om deze jongens :
Ben mijn studio nu een beetje aan het opbouwen en heb voor de verschillende componenten mijn keuze al gemaakt. Het enige wat er nog ontbreekt zijn een setje leuke monitoren.
Aangezien ik er niet _heel_ veel geld aan uit wil geven leek 235,- euro voor een set A6 monitoren wel aardig. Nu vraag ik me alleen af of deze het geluid niet teveel kleuren. Iedereen is zo zot op die KRK's, maar vind ze vrij prijzig en nogal vermoeiend aan mijn gehoor.
Het gaat om deze jongens :
Ik zou het graag zo zien als:RMX schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 19:22:
[...]
Ik snap je vraag niet helemaal denk ik.
Maar je hebt 1 Layer die je koppelt aan je 3 VST's. Dus 1 piano roll speelt 3 VST's af.
En verder kun je ieder kanaal voorzich toch gebruiken?

Vanuit 1 piano roll scherm de mogelijkheid hebben ze alle 3 aan te sturen. (Ja, wel voor elk individueel sample apart blokjes zetten, alhoewel daar vast ook wel iets voor bestaat, maar daarnaast maakt dit het extreem makkelijk om zo ook 1 van de 3 open te laten, in plaats van dat vanuit weer een ander scherm te moeten doen.)
Net even een mix online gezet met onze producties (SDI en Zero Effort Crew), gemixt met andere artiesten:
http://www.mixcloud.com/SDI/sdi-dubstepdnb-mix-feb-11/
Tracklist:

Hoewel ikzelf ook min of meer verplicht meedoe aan de loudness war, zie je bij de mixen heel goed de nadelen, je wil ze namelijk perceptief net zo hard hebben als een dynamischere track. Doe je dat dan staan die luidste tracks gewoon een dB of 4 onder de nul, terwijl de dynamischere tracks gewoon lekker tot 0 pieken (nouja -0.3 dB voor de conversie).
Zonde van al die headroom gewoon.
@wouter
hm, meestal zijn m'n mixes voor de mastering rond de -10db tot -6dB, ik kan daar harder boosten dan dat ik eigenlijk al wil. Wat ik wel merkte bij die master die je voor mij had gedaan dat je de bas perceptief heel erg luid kreeg maar in de analyser helemaal niet enorm uitsloeg. heb je daar maxxbass oid op toegepast toen?
@saturnus;
dat is helemaal afhankelijk wat je er mee wilt gaan doen. Een erg veelzijdige en met een erg heldere interface vind ik de Albino van Rob Papen (VST).
http://www.mixcloud.com/SDI/sdi-dubstepdnb-mix-feb-11/
Tracklist:

Hoewel ikzelf ook min of meer verplicht meedoe aan de loudness war, zie je bij de mixen heel goed de nadelen, je wil ze namelijk perceptief net zo hard hebben als een dynamischere track. Doe je dat dan staan die luidste tracks gewoon een dB of 4 onder de nul, terwijl de dynamischere tracks gewoon lekker tot 0 pieken (nouja -0.3 dB voor de conversie).
Zonde van al die headroom gewoon.
@wouter
hm, meestal zijn m'n mixes voor de mastering rond de -10db tot -6dB, ik kan daar harder boosten dan dat ik eigenlijk al wil. Wat ik wel merkte bij die master die je voor mij had gedaan dat je de bas perceptief heel erg luid kreeg maar in de analyser helemaal niet enorm uitsloeg. heb je daar maxxbass oid op toegepast toen?
@saturnus;
dat is helemaal afhankelijk wat je er mee wilt gaan doen. Een erg veelzijdige en met een erg heldere interface vind ik de Albino van Rob Papen (VST).
Aangezien ik binnen een weekje toch echt wel mijn studio wil gaan bouwen heb ik even 3 opzetjes gemaakt.
Vraag me af welke van de 3 de beste akoestiek gaat geven. De doorloop naar het andere vertrek is semi-open, er hangen kraaltjes voor.
Iemand een mooie suggestie ?
Vraag me af welke van de 3 de beste akoestiek gaat geven. De doorloop naar het andere vertrek is semi-open, er hangen kraaltjes voor.
Iemand een mooie suggestie ?
Heb het nu al van 2 mensen gehoord, dus dan zal ik dat ook waarschijnlijk gaan doenVerwijderd schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 08:48:
@Kaos
Optie 2 lijkt mij het beste.
Qua akoestiek maar ook dat je geen direct licht van het raam zodat je moeilijker je beeldscherm kan lezen.
Er schijnt wel een beetje licht in het scherm, maar ik zal waarschijnlijk "shutters" voor mijn ramen plaatsen. Helpt ook weer een beetje met de akoestiek.
Ben alleen nog op zoek naar schuimrubber platen (en nee, dan niet van dat dunne Gamma spul). Ik zoek meer iets als dit :
Heb al offerte opgevraagd bij 1 bedrijf, maar zou graag willen weten waar ik dit "gewoon in de winkel" kan kopen.
edit : net een mail gehad, is duur spul. 200x100cm x 7cm hoog = 38 euro per stuk. De 4cm hoog versie is 26 euro per stuk.
[ Voor 6% gewijzigd door kaos001 op 10-03-2011 09:26 ]
Je hebt geluidskaarten in alle soorten en maten. Zelf heb ik Focusrite Saffire 6 met 2 inupts en 4 outputs (handig met DJ'en). Je kan ook een simpele kaart kopen met 2 ins en 2 outs, maar je moet er wel voor zorgen dat je sowieso een gain-knop erop hebt zitten. Anders moet je telkens je volume aanpassen aan de achterkant van je monitoren, lijkt me niet handig.Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 12:00:
[...]
Hehe speakers dan (A), maargoed,
had me post net vantevoren aangepast, en hmm een externe geluidskaart.. Wat zal dat grapje gaan kosten?
Op het moment heb ik dus de KRK RP6 op het oog.

Edirol UA-25
Voorbeeld van een prima externe geluidskaart met goede geluidskwaliteit.
Kost rond de 125 euro dacht ik. Het is even een investering, maar je krijgt er uiteindelijk een stuk meer voor terug.
[ Voor 4% gewijzigd door kaos001 op 16-03-2011 12:35 ]
Elkaars tracks remixen is ook zeker een tof idee!Whyte schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 18:43:
[...]
Had ik al gemeld in m'n post. Plaat is ook nog niet af, ga er nog wat aan sleutelen.
[...]
Tja, of gewoon elkaars platen remixen, stems opsturen. Gebruik jij geen ableton?
Nee ik gebruik Renoise, een uitgeklede versie van Fasttracker uit 1992.
Heb ooit wel eens Cubase, Reason en Fruity voor m'n neus gehad, maar kan er niet aan wennen, de workflow is totaal anders dan bij een tracker.
Renoise heeft als voordeel dat ik gewoon alle VST's en DSP's kan gebruiken die Cubase en aanverwanten ook hebben. Daarbij komen er zeer regelmatig (grote) updates die het programma nog completer maken.
(lijkt haast wel op een verkoop praatje hier, je begrijpt dat ik blij ben met het programma
Om een idee te geven :

Fasttracker

Renoise
Je hebt in weze geen audio interface nodig nee, maar raad het wel aan.Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 12:18:
[...]
Hmm, Oke dan weet ik voldoende, dan ga ik voor de KRK's.
Ik heb geen USB audio interface nodig om ze te kunnen gebruiken he?
mini jack of gewone jack met converter werkt gewoon in mijn laptop?
Het hoeft maar te werken, kwaliteit verwacht ik natuurlijk niet teveel van zonder geluidskaart.
Mini jack naar RCA zou gewoon moeten werken.
Je zal denk ik geen spijt krijgen van je KRK's
edit : deze kabel heb je nodig.
Rood gaat naar je linkerspeaker, wit naar je rechter. Of andersom als je stereobeeld gedraaid is.
[ Voor 14% gewijzigd door kaos001 op 24-03-2011 12:39 ]
Weet je dat wel zeker? KRK maakt zeer degelijke monitoren naar mijn mening. Ze zijn niet voor niets zo populair. Dat komt echt niet alleen door de gele conus die erin zitVerwijderd schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 13:34:
In de prijsrange van die Krk heb je ook Focal, Tannoy of Genelecs die stuk voor stuk een betere naam hebben.
Misschien zijn ze inderdaad niet 100% eerlijk, maar Focal,Tannoy en Gene hebben ook hun dingetjes.
Dat is inderdaad wat je zoekt. 10 meter is lang trouwens hoorVerwijderd schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 13:36:
[...]
Thanks maar ze zijn al besteld
Is dit wat ik zoek?
http://www.bax-shop.nl/ja...eter/product-details.html
Wat je ook kan doen (wat misschien wel beter is, anders moet je de kabel namelijk splitten) is een verloopstukje op je uitgang van je laptop zetten en dan 2 losse RCA kabels eraan hangen.
Ik vind het gewoon duur voor wat je krijgt. 
€5

€35

Ik heb er zelf overigens eentje van €70 maar je breekt je vingers er op, vandaar dat ik alweer op zoek ben naar een nieuwe.
€5

€35

Ik heb er zelf overigens eentje van €70 maar je breekt je vingers er op, vandaar dat ik alweer op zoek ben naar een nieuwe.
Verwijderd
Kijken op welke frequencie de kick "topt" en die weg filteren uit de melodie met bijvoorbeeld apulSoft apQualizrVerwijderd schreef op maandag 04 april 2011 @ 10:46:
[...]
Hey,
Het is een drumsynth, maak liever zelf kicks dan samples hehe, al heeft het een jaartje geduurd voordat deze eruit kwam rollen.
Wat raad je me aan om erachter te komen dat ie ''clashed''?
Thankyou in advance
Zo, gisteren een Novation Nocturn controllertje gekocht voor erbij.
Kan ik toch net ff meer in ableton.... en dan kan ik prima de periode overlappen tot ik de novation zero sl mk2 in bezit heb.
via marktplaats, €37,50
Kan ik toch net ff meer in ableton.... en dan kan ik prima de periode overlappen tot ik de novation zero sl mk2 in bezit heb.
via marktplaats, €37,50
Vanavond tijdens mijn wekelijkse online radio setje voor het eerst een van mijn eigen tracks gedraaid.. Toch heel tof als mensen dan je om de naam van de track vragen, en na wat zoeken dan opeens dit op Facebook vind:

Trots dat iemand mijn track tof vind

Trots dat iemand mijn track tof vind
Bij deze; zal misschien 1 of 2 plaatjes van mezelf draaien hoorvlaaing peerd schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 08:36:
[...]
btw als je je eigen tracks gaat draaien mag je ook in dit topic wel even de flyer posten
Vette sounds hoor 
ik heb maar voor mezelf besloten dat er ergens dit jaar een Acidlab Miami en een Moog Slim Phatty moeten komen, huidig 'leuke-dingen-saldo' is echter precies 0 euro, dus eh...
ik heb maar voor mezelf besloten dat er ergens dit jaar een Acidlab Miami en een Moog Slim Phatty moeten komen, huidig 'leuke-dingen-saldo' is echter precies 0 euro, dus eh...
ow, mastering van dhr Veltmaat kan ik natuurlijk niet afslaan, ook al is het voor een setuptest.Verwijderd schreef op maandag 25 april 2011 @ 01:31:
Goed bezig meneer paard.
Als je hem nog gemixed gemasterd wilt hebben moet maar ff een gil geven. (fuse@dds.nl)
Ik moet m'n nieuwe setup nog testen.
Deze versie is al eens gemastered door mijn collega-studio-genoot (tot de conclusie komen dat je nooit je eigen spul moet masteren is de beste mastertip ooit), maar ik zal je de ongeletterde versie @ongeveer-10dB ergens rond dinsdag opsturen.
and remember...het mag minder

Precies zoals je het zegt. Goedkope oplossing die nog goed werkt ook. Het frame heb ik wel verstevigd in het midden zodat hij niet gaat scharnieren. De stof wat eroverheen zit is polyester.Jovas schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 14:17:
[...]
Hoe heb je dat gedaan? Heb je een plaat MDF gekocht, lijsten van 10 bij 60 en 10 bij 120 gezaagd, een frame aan elkaar gemaakt en de binnenkant met wol gevuld en een doek eroverheen?
Foto's a.u.b.!
Gare foto's met een oude telefoon gemaakt, maar dan heb je beetje een indruk. Aan de muur hangen de andere 2 panelen. Zal binnenkort een keer wat HQ pics maken
Je kan in de compressor van Live frequenties filteren, zie EQ in het midden:apNia schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 14:23:
Ik vroeg me eigenlijk af of er zoiets is als een frequentie gevoelige sidechain compressie. Dus stel ik heb een kick, en een bassline die zich op een vrij breed spectrum in je geluid begeeft. Kan je dan bijvoorbeeld als er een kick komt alleen de frequenties van de kick op de bassline sidechainen ipv op basis van volume, zodat de hogere frequenties intact blijven?

Bedoel je zoiets?
rm -rf ~/.signature
Beste Tweakers/dj's/producers,
Ik val waarschijnlijk midden in een gesprek, maar ik heb jullie hulp nodig
Mijn favoriete muziekstyle is Hardstyle. Maar zelf maak ik over het algemaan House (ook omdat Hardstyle me nog niet echt lukt..)
Ik ben nu van plan om een studio te maken, omdat ik nu al een tijde produceer, maar dat wil ik nu proffesioneler gaan doen. Ik vraag me af wat jullie van mijn setje vinden
Ik ben van plan om een iMac te kopen met Logic Express. Maar nu zie ik ook dat er Logic studio is.. Wat is eigenlijk het verschil tussen die twee? Of hebben jullie een betere suggestie? Ik zit namelijk ook naar Cubas te kijken
Daaraan wil ik de volgende apparatuur gaan hangen:
De geluidskaart (Lexicon Lambda USB geluidskaart):

Mixer (Behringer B-Control BCF2000):

Behringer B-Control BCR2000:

Keyboard (M-Audio Keystation 61es USB):

Sampler: (Native Instruments Kore 2):

Monitors (KRK RP 6 G2):

En misschien ook de Native Instruments Maschine & Icon iCreativ MIDI.
Volgens mij heb ik zo wel een redelijk mooi studiootje
Wat vinden jullie?
Greetz,
Twan.
Ik val waarschijnlijk midden in een gesprek, maar ik heb jullie hulp nodig
Mijn favoriete muziekstyle is Hardstyle. Maar zelf maak ik over het algemaan House (ook omdat Hardstyle me nog niet echt lukt..)
Ik ben nu van plan om een studio te maken, omdat ik nu al een tijde produceer, maar dat wil ik nu proffesioneler gaan doen. Ik vraag me af wat jullie van mijn setje vinden
Ik ben van plan om een iMac te kopen met Logic Express. Maar nu zie ik ook dat er Logic studio is.. Wat is eigenlijk het verschil tussen die twee? Of hebben jullie een betere suggestie? Ik zit namelijk ook naar Cubas te kijken
Daaraan wil ik de volgende apparatuur gaan hangen:
De geluidskaart (Lexicon Lambda USB geluidskaart):

Mixer (Behringer B-Control BCF2000):

Behringer B-Control BCR2000:

Keyboard (M-Audio Keystation 61es USB):

Sampler: (Native Instruments Kore 2):

Monitors (KRK RP 6 G2):

En misschien ook de Native Instruments Maschine & Icon iCreativ MIDI.
Volgens mij heb ik zo wel een redelijk mooi studiootje
Wat vinden jullie?
Greetz,
Twan.
Hoe doen jullie dat met het tja organiseren van alle presents, instrumenten, soundbanks, channels, automations, samples en noem het maar op.
Hebben jullie daarvoor templates gemaakt of is het gewoon elke keer bij nieuw idee alles opnieuw bij elkaar zoeken en in een nieuw mapje gooien.
Ik blijft bezig om elke keer al die samples te renamen en geef elke pack zijn eigen folder zodat ik nog een beetje weet wat het vandaan kwam. Sommige vinden het hip om ze leuk te benoemen of raar te sorteren.Vooral de goedkopere sampleboeren hebben daar een handje van.
Ik heb wel wat ding in SF2, EXS en RX2, maar toch is dit vrij beperkt. Nu heb ik laatst zitten prutsen met apple loops voor logic. Dit is helaas ook aardig veel handdwerk.
Om even een voorbeeldje te geven hoe ik het nu probeer bij te houden haha.
Hebben jullie daarvoor templates gemaakt of is het gewoon elke keer bij nieuw idee alles opnieuw bij elkaar zoeken en in een nieuw mapje gooien.
Ik blijft bezig om elke keer al die samples te renamen en geef elke pack zijn eigen folder zodat ik nog een beetje weet wat het vandaan kwam. Sommige vinden het hip om ze leuk te benoemen of raar te sorteren.Vooral de goedkopere sampleboeren hebben daar een handje van.
Ik heb wel wat ding in SF2, EXS en RX2, maar toch is dit vrij beperkt. Nu heb ik laatst zitten prutsen met apple loops voor logic. Dit is helaas ook aardig veel handdwerk.
Om even een voorbeeldje te geven hoe ik het nu probeer bij te houden haha.
Ik zal mijn vraag ook even hier posten:
Ik zoek een nieuwe audio interface.
Huidige model: Emu 1212m PCI
Deze heeft echter maar 1 output (aanloog) (bij geen gebruik van adat).
Ik zoek een interface (extern, liefst USB) met:
minimaal 2 analoge stereo outputs
minimaal 1 stereo input
Toepassing:
Produceren in Ableton
Dj'en via Traktor (en dus minimaal 2 decks gebruiken die ik apart naar externe mixer wil sturen)
Eventueel zou ik het uitgaande signaar van traktor door Ableton heen willen lussen om zodoende de effecten in ableton te kunnen gebruiken.
Ik gebruik hem met name op mijn PC. Echter zie ik het ook nog wel gebeuren dat ik op midden-termijn een laptop koop om af en toe op een feestje te kunnen draaien via traktor. (vandaar de voorkeur naar USB... want ik weet niet of firewire een probleem zal vormen op de laptop. Of is het mogelijk om soort van usb>>firewire adapters te kopen?
Budget +/- 250/300 euro (mag ook 2e hands)
Op dit moment op het oog:
Native Instruments Audio 6

is een top interface i.c.m. traktor.. maar weet niet of deze beperkingen heeft v.w.b. produceren
Kost 270 euro
Focusrite Scarlett 8i6

Kost 250 euro
Focusrite Saffire 6

Kost 172 euro
Focusrite Saffire Pro 14 FireWire

Kost 220 euro
Focusrite Saffire PRO 24 FireWire

Kost 250 euro
Focusrite Saffire PRO 24 DSP FireWire

Kost 300 euro[/QUOTE]
Ik zoek een nieuwe audio interface.
Huidige model: Emu 1212m PCI
Deze heeft echter maar 1 output (aanloog) (bij geen gebruik van adat).
Ik zoek een interface (extern, liefst USB) met:
minimaal 2 analoge stereo outputs
minimaal 1 stereo input
Toepassing:
Produceren in Ableton
Dj'en via Traktor (en dus minimaal 2 decks gebruiken die ik apart naar externe mixer wil sturen)
Eventueel zou ik het uitgaande signaar van traktor door Ableton heen willen lussen om zodoende de effecten in ableton te kunnen gebruiken.
Ik gebruik hem met name op mijn PC. Echter zie ik het ook nog wel gebeuren dat ik op midden-termijn een laptop koop om af en toe op een feestje te kunnen draaien via traktor. (vandaar de voorkeur naar USB... want ik weet niet of firewire een probleem zal vormen op de laptop. Of is het mogelijk om soort van usb>>firewire adapters te kopen?
Budget +/- 250/300 euro (mag ook 2e hands)
Op dit moment op het oog:
Native Instruments Audio 6

is een top interface i.c.m. traktor.. maar weet niet of deze beperkingen heeft v.w.b. produceren
Kost 270 euro
Focusrite Scarlett 8i6

Kost 250 euro
Focusrite Saffire 6
Kost 172 euro
Focusrite Saffire Pro 14 FireWire

Kost 220 euro
Focusrite Saffire PRO 24 FireWire

Kost 250 euro
Focusrite Saffire PRO 24 DSP FireWire

Kost 300 euro[/QUOTE]
Novation Impulse MIDI keyboards aangekondigd
Impulse is de nieuwe generatie MIDI keyboard controllers van Novation, en de vervanger van de populaire Nocturn keyboards. Er komen 2 modellen op de markt: Novation Impulse 25, Novation Impulse 49 en Novation Impulse 61.
Alle modellen hebben semi-gewogen toetsen met aftertouch, een pitch en modulatie wiel, drumpads, draaiknoppen en een groot display. De 49 en de 61 hebben 9 55mm faders.
Doordat de Impulse robuust gebouwd is, zijn deze MIDI controllers zeker geschikt voor op het podium. Zoals je van Novation gewend bent, is Automap ook aanwezig. Dis houdt in dat je een perfecte integratie hebt van al je software instrumenten in je studio, en je nooit zelf meer functies aan knoppen hoeft te mappen.
Momenteel zijn de prijzen nog niet bekend, de eerste Impulse keyboards zullen eind september 2011 worden uitgeleverd.

YouTube: Novation Impulse - Professional USB/MIDI controller keyboard - YouTube
Ziet er goed uit mijns inzien.. ben erg benieuwd naar de prijzen.
Ben benieuwd of ik dadelijk ga balen dat ik vorige maand een SL 49 mk2 heb gekocht.
Impulse is de nieuwe generatie MIDI keyboard controllers van Novation, en de vervanger van de populaire Nocturn keyboards. Er komen 2 modellen op de markt: Novation Impulse 25, Novation Impulse 49 en Novation Impulse 61.
Alle modellen hebben semi-gewogen toetsen met aftertouch, een pitch en modulatie wiel, drumpads, draaiknoppen en een groot display. De 49 en de 61 hebben 9 55mm faders.
Doordat de Impulse robuust gebouwd is, zijn deze MIDI controllers zeker geschikt voor op het podium. Zoals je van Novation gewend bent, is Automap ook aanwezig. Dis houdt in dat je een perfecte integratie hebt van al je software instrumenten in je studio, en je nooit zelf meer functies aan knoppen hoeft te mappen.
Momenteel zijn de prijzen nog niet bekend, de eerste Impulse keyboards zullen eind september 2011 worden uitgeleverd.

YouTube: Novation Impulse - Professional USB/MIDI controller keyboard - YouTube
Ziet er goed uit mijns inzien.. ben erg benieuwd naar de prijzen.
Ben benieuwd of ik dadelijk ga balen dat ik vorige maand een SL 49 mk2 heb gekocht.
WTFF volgens mij heb ik een rare bug in m'n project ofzo
.
Ik was aan de telefoon terwijl ik aan het arrangen was, en raakte per ongeluk een of andere shortcut aan (o.i.d.) hierna was mijn project opeens tot het einde der tijden uitgezoomd? Zelfs zo ver dat ik niet terug in kan zoomen? Echt heel weird... ik kan ook niets meer selecteren in arrangementview, anders had ik nog de lege tijd kunnen selecteren en die kunnen deleten maar dat werkt ook niet
.
Googelen levert maar één soortgelijk geval op en de oplossing die daar gegeven wordt, de niet gebruikte tijd selecteren en deleten, werkt bij mij dus niet..
Screenshot (zie de tijdlijn onderaan):

Help
, hier zit heel veel werk in die in m'n andere save niet zit
Ik was aan de telefoon terwijl ik aan het arrangen was, en raakte per ongeluk een of andere shortcut aan (o.i.d.) hierna was mijn project opeens tot het einde der tijden uitgezoomd? Zelfs zo ver dat ik niet terug in kan zoomen? Echt heel weird... ik kan ook niets meer selecteren in arrangementview, anders had ik nog de lege tijd kunnen selecteren en die kunnen deleten maar dat werkt ook niet
Googelen levert maar één soortgelijk geval op en de oplossing die daar gegeven wordt, de niet gebruikte tijd selecteren en deleten, werkt bij mij dus niet..
Screenshot (zie de tijdlijn onderaan):

Help
Nu ik binnenkort waarschijnlijk wat geld gespaard zal hebben, ben ik voorzichtig rond aan het kijken naar een set monitors dat ik wil aanschaffen.
Na veel rondzoeken, waar merken als KRK, Genelec, Mackie e.d. voorbij zijn gekomen, is mijn oog gevallen op deze monitors:

Adam A5X
Lijken me een van de beste prijs/kwaliteit verhouding te hebben.
Zouden deze groot genoeg zijn voor mijn studentenkamer/studio van 24m2? Enige ervaringen met Adam speakers hier
?
Na veel rondzoeken, waar merken als KRK, Genelec, Mackie e.d. voorbij zijn gekomen, is mijn oog gevallen op deze monitors:

Adam A5X
Lijken me een van de beste prijs/kwaliteit verhouding te hebben.
Zouden deze groot genoeg zijn voor mijn studentenkamer/studio van 24m2? Enige ervaringen met Adam speakers hier
Over monitors: mijn RP5 G2's geven te veel bas rond de 130Hz (zie screenshot), al kan dat ook komen doordat ik niet genoeg demping / basstraps heb. Moet dat nog een keer uitproberen, maar als je zoiets weet van je monitors kun je er wel rekening mee houden bij het mixen. Niet ideaal, maar toch.
Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser
Verwijderd
Me boxen zijn ook niet je van het , daarvoor gooi ik welleens de spectrum analyzer over de sound .
Niet dat het iets zegt over de sound zelf , je kan van zo een grafiesche weergave nooit een sound bepalen .
Als we het over meer of minder bas hebben is het van belang wat voor bas op wat voor golflengte er zit.
Daarvoor heb ik even een overzichtje gemaakt tussen de track van hierboven
Whyte track

En dub_phonic die toch iets over de nullijn heengaat wat eigenlijk te hard is , maar dat kan ook bij die muzieksoort horen

Zo nu kunnen we naar het verschil kijken inplaats van horen , wat op elke box toch weer anders klinkt
Niet dat het iets zegt over de sound zelf , je kan van zo een grafiesche weergave nooit een sound bepalen .
Als we het over meer of minder bas hebben is het van belang wat voor bas op wat voor golflengte er zit.
Daarvoor heb ik even een overzichtje gemaakt tussen de track van hierboven
Whyte track

En dub_phonic die toch iets over de nullijn heengaat wat eigenlijk te hard is , maar dat kan ook bij die muzieksoort horen

Zo nu kunnen we naar het verschil kijken inplaats van horen , wat op elke box toch weer anders klinkt

Besteld
Can't waaaiiit

Nu maar eens spelen met plaatsing van de speakers.
Zijn er meerdere hoorDa_maniaC schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 21:43:
[...]
Cool, eindelijk iemand anders die ook Hardstyle maakt.
** Te dof geluid is algemeen bekend en rond 0:52 is er een foutje in de overgang. Ik ga eerst verder met leren van Logic Pro voordat ik hem aanpas.
[Soundcloud: http://soundcloud.com/mildr/mildr-thermal-noises-preview]
Je geluiden klinken nog niet echt hardstyle, maar een mengelmoesje. Dit probleem had ik in het begin ook en zelfs nu lukt het mij af en toe niet om dat geluid te krijgen. Op youtube staan tegenwoordig zoveel tuts hoe je dikke sounds moet krijgen.Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 15:03:
Iemand eventueel interesse om mij een feedback te geven op het volgende?
http://soundcloud.com/pro...opaganja-work-in-progress
Any constructive critism is welcome (?)
Gewoon blijven prutsen, namaken en proberen, want daar leer je toch het meeste van.

Tijdelijke opstelling in mijn ouders huis. Twee weken op de honden passen, lekker prutsen dus
[ Voor 68% gewijzigd door rhodium op 06-10-2011 22:57 ]
HA! Gevonden. AXS was het, blijkbaar een Nederlands product 

iemand hier nog mee gewerkt?

iemand hier nog mee gewerkt?
Er stond afgelopen vrijdag een heeeeel mooi pakketje op mij te wachtenWhyte schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 21:08:
Er staat in mijn kamer een heeeeel mooi pakketje op mij te wachten..
alleen ben ik er zelf morgen pas
teveel zooi, te weinig tijd

Maar valt natuurlijk in het niet bij die moogjes hierboven
Goeie synth met "moderne" sound voor laag budget: Waldorf Blofeld... Koppel deze aan een midi-keyboard en voila 
Ik ga in de komende weken een Clavia Nord Rack 2X kopen. Heb de knoop doorgehakt voor mezelf.
Ik wil een betaalbare synth. Zonder toetsen, goede interface (veel knoppen, weinig tot geen menu's), degelijke bouwkwaliteit, geen synth die enkel door FX goed klinkt....
Ik ga in de komende weken een Clavia Nord Rack 2X kopen. Heb de knoop doorgehakt voor mezelf.
Ik wil een betaalbare synth. Zonder toetsen, goede interface (veel knoppen, weinig tot geen menu's), degelijke bouwkwaliteit, geen synth die enkel door FX goed klinkt....
[ Voor 31% gewijzigd door Dacide op 09-11-2011 14:33 ]
Ik wil 'm, ik wil 'm, ik wil 'm....
Public beta klinkt zo ontzettend goed. Heerlijk gewoon.
Let op: is wel een zware CPU zuiger (alhoewel de public beta nog geen multicore support heeft.
info en download link >>
Public beta klinkt zo ontzettend goed. Heerlijk gewoon.
Let op: is wel een zware CPU zuiger (alhoewel de public beta nog geen multicore support heeft.
info en download link >>
[ Voor 20% gewijzigd door Dacide op 15-11-2011 09:47 ]
Deze is weer's anders.apNia schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 18:14:
Misschien klink ik als een gans, maar wat is er nieuw/beter aan dan soortgelijke bestaande VSTs?
Verschil met deze een de meeste softsynths is dat ie modulair is. Je kan units zelf routen en op volgorde zetten. Een beetje als VCO en VCF routing in Reason zeg maar.
De soft moog kloon van Arturia is ook modulair bv, maar je word al snel gaar als je naar de bekabeling kijkt, enfin, u snapt 'm wel:

Wat dat betreft is de diva een betere afweging tussen gebruiksgemak en functionaliteit. Mensen die modulair vet vinden moeten eens gaan kijken bij de faculteit sonologie in Den Haag. Heb in 2002 daar 's een middagje mogen klooien met een kennis die dat studeerde. Serieus... 10m x 3m aan modulaire synth
Denk je, daar moet wel een dikke wobbelbas uit te halen zijn, maar het enige wat die lui daar doen is enorme bulten onbegrijpbare ruis maken...en dat nog vet vinden ook
van synths naar keys, vandaag een stagepiano gekocht van...jaja.. *gniffel* Casio.

Ik zat eerst uit te kijken naar eentje van Yamaha, maar de weighted keys en het Rhodes geluid heeft me overgehaald deze te nemen. De Yamaha had meer een DX7 Rhodes terwijl deze meer de 60's MkI/MkII heeft, wat ikzelf overduidelijk prefereer.
Maar ghehehe, een Casio...Da's wel het laatste merk waar ik ooit verwachtte een toetsenbord van te kopen, tenzij het is om open te slopen en te circuitbenden...
edit, wat ik bij deze dus niet ga doen

Ik zat eerst uit te kijken naar eentje van Yamaha, maar de weighted keys en het Rhodes geluid heeft me overgehaald deze te nemen. De Yamaha had meer een DX7 Rhodes terwijl deze meer de 60's MkI/MkII heeft, wat ikzelf overduidelijk prefereer.
Maar ghehehe, een Casio...Da's wel het laatste merk waar ik ooit verwachtte een toetsenbord van te kopen, tenzij het is om open te slopen en te circuitbenden...
edit, wat ik bij deze dus niet ga doen
[ Voor 3% gewijzigd door vlaaing peerd op 19-11-2011 18:31 ]
Zeg weet iemand of een tweedehands ProKeys 88 van M-Audio voor 420€ een goede koop is?
http://www.m-audio.com/products/en_us/ProKeys88.html

Hier is hij nieuw te koop voor 515 € http://www.thomann.de/be/maudio_prokeys_88.htm
Heeft iemand ervaring met die digitale piano ?
Iemand die vlak bij woont heeft er net één aangeboden op tweedehands.be voor 420€en mijn vingers jeuken al om hem meteen te gaan halen.
Wat is volgens jullie de beste digitale piano voor aanslag onder de 500€ tweedehands ?
Hmmm misschien toch voor de Yamaha DGX-640 gaan.
Die schijnt een stuk beter te zijn.
http://www.m-audio.com/products/en_us/ProKeys88.html

Hier is hij nieuw te koop voor 515 € http://www.thomann.de/be/maudio_prokeys_88.htm
Heeft iemand ervaring met die digitale piano ?
Iemand die vlak bij woont heeft er net één aangeboden op tweedehands.be voor 420€en mijn vingers jeuken al om hem meteen te gaan halen.
Wat is volgens jullie de beste digitale piano voor aanslag onder de 500€ tweedehands ?
Hmmm misschien toch voor de Yamaha DGX-640 gaan.
Die schijnt een stuk beter te zijn.
[ Voor 20% gewijzigd door Kain_niaK op 19-11-2011 19:44 ]
en daar heb ik mijn beroep van gemaakt
Er lopen een aantal goede kortingsacties vanwege Thanksgiving in de US, kun je goed gebruik van maken als je nog iets wilt hebben. Ik noem er een paar:

50% korting op de Native Instruments synths

25% op alles van Ableton
33% korting op alles van Soundiron (o.a. Tonehammer Emotional Piano)
Hier een redelijk compleet overzicht: http://rekkerd.org/deals-deals-deals/

50% korting op de Native Instruments synths

25% op alles van Ableton
33% korting op alles van Soundiron (o.a. Tonehammer Emotional Piano)
Hier een redelijk compleet overzicht: http://rekkerd.org/deals-deals-deals/
Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser
"geluid op zichzelf" is maar een onderdeel van de muziek.
Ik kan genieten van een mooie melodie ook al fluit iemand die op zijn vingers.
Geluid is één van de bouwblokken van een goed nummer.
Maar alleen daarmee kom je er niet. Hoe je bouwt en met welke structuur en plan is uiteindelijk het belangrijkste. (melodie, akkoorden, bas, ritme, etc ...)
Om dat even aan te tonen heb ik het afgelopen uur snel een nummer in elkaar getimmerd.
Eén sequencer, met één synt in en 30 kopieën van die synth die alle geluidje maken, ook de drums komen van die éne synth.
En dan nog een shitload aan effecten uiteraard.
Wie kan horen welke sequencer en welke synth ik heb gebruikt?
Ik denk niemand, en het juiste antwoord zal je misschien nog verbazen.
En voor de soundcloud compressie haters --> 48 Khz 16bit wave filetje --> https://rapidshare.com/files/315806773/One_Synth_effects.wav

Dit was leuk om te maken zeg. Lead heb ik er lekker in gejammed terwijl ik met mijn mod wheel de stutter effecten van Gross Beat controlleerde.
Ik kan genieten van een mooie melodie ook al fluit iemand die op zijn vingers.
Geluid is één van de bouwblokken van een goed nummer.
Maar alleen daarmee kom je er niet. Hoe je bouwt en met welke structuur en plan is uiteindelijk het belangrijkste. (melodie, akkoorden, bas, ritme, etc ...)
Om dat even aan te tonen heb ik het afgelopen uur snel een nummer in elkaar getimmerd.
Eén sequencer, met één synt in en 30 kopieën van die synth die alle geluidje maken, ook de drums komen van die éne synth.
En dan nog een shitload aan effecten uiteraard.
Wie kan horen welke sequencer en welke synth ik heb gebruikt?
Ik denk niemand, en het juiste antwoord zal je misschien nog verbazen.
En voor de soundcloud compressie haters --> 48 Khz 16bit wave filetje --> https://rapidshare.com/files/315806773/One_Synth_effects.wav

Dit was leuk om te maken zeg. Lead heb ik er lekker in gejammed terwijl ik met mijn mod wheel de stutter effecten van Gross Beat controlleerde.
[ Voor 16% gewijzigd door Kain_niaK op 07-12-2011 21:37 ]
Verwijderd
Leuk uit je dak , dat is wat me opvalt bij diegene die muziekies maken . Had vroeger toch wel de energie om met me vrienden tot in de ochtend lekker muziek te maken . Van die groep was ik de enige die synths en drumcomputers had voor iedereen .Nadien zaten er meer aan de synth
Een nichtje van me die schrijft haar songs op gitaar .Die nummers klinken zonder electriciteit en met electriciteit , die speelt gitaar en zingt erg mooi
Dit zijn de lirycs kijken of een van jullie producenten die trance tekst kennen
Life goes on without you
I start over and move on
Forget you and reset my life
Your history your gone
Life goes on no matter what
no matter what they say
Tomorrow comes without you
more and more each day
Life goes on

Heerlijk ding zo een cowbell
cowbel
Zo, ik heb de Mopho binnengekregen 

Is echt een leuk speeltje.... Is enigszins beperkt in zijn kunnen... Want monotimbraal en monofoon... Maar hetgeen wat ie moet doen (basslines) doet ie met heel veel daadkracht.
Vooralsnog erg happy mee... (erg leuk voor erbij)

Is echt een leuk speeltje.... Is enigszins beperkt in zijn kunnen... Want monotimbraal en monofoon... Maar hetgeen wat ie moet doen (basslines) doet ie met heel veel daadkracht.
Vooralsnog erg happy mee... (erg leuk voor erbij)
[ Voor 7% gewijzigd door Dacide op 05-01-2012 11:53 ]
this track has a fever and the only prescription is..

Bruce Dickinson... die mag eigenlijk toch wel ons grote producervoorbeeld in dit topic worden. Ik pleit voor een pic van hem op de startpost.
(nee, niet de Iron Maiden dude)

Bruce Dickinson... die mag eigenlijk toch wel ons grote producervoorbeeld in dit topic worden. Ik pleit voor een pic van hem op de startpost.
(nee, niet de Iron Maiden dude)
[ Voor 39% gewijzigd door vlaaing peerd op 14-12-2011 19:09 ]
Nein, want ik heb net mijn PC terug in elkaar gezet.
Ben nu met mijn G15 keyboard bezig, na 4 jaar pizza eten moest dat dringend eens schoon gemaakt worden.

(verkapte mijn-steak-van-gisteren-morgen-6uur-was-zooo-lekker post)
Ben nu met mijn G15 keyboard bezig, na 4 jaar pizza eten moest dat dringend eens schoon gemaakt worden.

(verkapte mijn-steak-van-gisteren-morgen-6uur-was-zooo-lekker post)
Bedoelde een computermeubel inderdaad, als dat de officiële term is 

edit: ik zoek dus eigenlijk iets als dit, alleen ruimer (wil max rond de 400-500 euro uitgeven)

bax shop heeft niet al te veel, het is dit of in de 2000 prijsklasse.. iemand ie goeie (web)shops weet die zoiets bieden?
Ik ben ongeveer net zo handig in klussen als Stephen Hawking...Verwijderd schreef op maandag 26 december 2011 @ 05:30:
Gewoon nabouwen met spullen uit de Gammel. Met evt wat nog eigen op maat gemaakte shizzel.
Ben je voor een paar meier het mannetje.
edit: ik zoek dus eigenlijk iets als dit, alleen ruimer (wil max rond de 400-500 euro uitgeven)

bax shop heeft niet al te veel, het is dit of in de 2000 prijsklasse.. iemand ie goeie (web)shops weet die zoiets bieden?
[ Voor 28% gewijzigd door apNia op 26-12-2011 12:09 ]
Het punt is dat vinyl een limiet op de loudness war zet op (IMO) precies een goed punt waar balans tussen luidheid en dynamiek behouden blijft. Fysiek gezien kan een plaat niet verder en het zou mooi zijn als producers niet verder dan dat hoefden te gaan om hun track te verkrachten.Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2011 @ 18:28:
Wie heeft er niet gedraait , ik bedoel die 1200 loopt al vanaf 1972 en is in weze niet verandert![]()
Enigste wat verandert is de opnamebron en mixtechniek , paar combinaties combineren en je hebt de oorzaak van de loudness war . Wordt er eigenlijk niet vrolijk van als ik een wave gemaakt door een eminent310e vergelijk met een softsynthwave uit 2011
Zet je er bovendien masteraars als de heren van the Exchange erop (RIP Nilesh) dan kom je op een kwaliteit van geluid die ontzettend goed werkt voor playback op grote systemen.
- je kan geen basbom maken
- je kan niet teveel een discosmile masteren
- je kan niet boven een bepaalde luidheid masteren
Dat zijn toch beperkingen waar je als loudnesswarhatende persoon erg vrolijk van word! Gek genoeg zijn het dus de beperkingen van de media die ervoor zorgen dat vele vinyls beter klinken dan hun digitale versie.
Het bekendste voorbeeld van waar de grens brutaal overschreden word is Death magnetic van Metallica.
Zou je die luide versie op vinyl persen dan hou je alleen maar een kunstschaatsbaan voor je naald over.
Mocht jezelf ook vaak tegen aanlopen dat je kwaliteit moet inleveren voor extra luidheid, kan ik je aanraden 1 van deze banners bij hun producties te plaatsen:

Nou zijn de meeste hier met mij producers van uitsluitend hun eigen tracks, je mag dus zelf wel kiezen hoe hard je het uiteindelijk maakt, maar ik vraag me af hoe mensen als Wouter hiertegen aankijken als je bv op verzoek van een klant feitelijk een slechtere kwaliteit geluid moeten leveren tbv meer volume.
Consumenten moeten verder maar leren dat ze een volumeknop tot hun beschikking hebben en als ze werkelijk van muziek willen genieten hun geld niet aan belachelijkveelpunt1 sattelietsetjes van 3 tientjes moeten uitgeven. De platenmaatschappijen zullen het niet doen, dus het is aan de producers om ze hierop te wijzen.
Ook hier geld weer, de tekortkomingen die hardware heeft is de reden dat veel mensen liever op analoog werken. Strikt genomen is er nl geen verschil tussen een DSP proces en dezelfde die over een printplaat en wat elco's loopt. De componenten zijn echter nooit perfect en daarom vervormd het geluid lichtelijk, meestal in de vorm van oversturing. Je krijgt dus bij je hardware vaak een gratis ingebouwde "vintagewarmer"De combinatie van analoge waveforms in een moderne daw verleggen de grens tot nieuwe mogelijkheden kwa geluid
Tegenwoordig hebben echter steeds meer software fabrikanten die ook de "gebreken" in de effect algoritmes opnemen, een goed voorbeeld ervan is UAD
Ik heb deze gekocht: http://www.bax-shop.nl/st...details.html#!prettyPhoto
Hier op foto:

Zoals je ziet is het vrij krap, en heb ik ze liever iets lager, maar ze kunnen niet verder uit elkaar bij KRK RP5's
Hier op foto:

Zoals je ziet is het vrij krap, en heb ik ze liever iets lager, maar ze kunnen niet verder uit elkaar bij KRK RP5's
Zo m'n KRK's liggen nu op hun zij. Zulk mooi geluid nu, eindelijk op oorhoogte. Uit research is wel gebleken dat, omdat je tweeters nu op een andere positie staan (niet meer verticaal) dat ze een fake breed stereo image geven. Dus daar zou ik wellicht een beetje rekening mee moeten houden. Maar het geluid is nu zoooo ongelooflijk mooi. Het is nog nooit zo zuiver geweest 
edit: aanvulling
edit: aanvulling
[ Voor 10% gewijzigd door apNia op 05-01-2012 12:33 ]
jeps. Ik heb het geluk gehad vroeger nogal wat monitors en headphones te reviewen en deze doet het voor mij. Eerst nog wel KRK's gehaald (ik heb nu eenmaal weinig vertrouwen in Italiaanse kwaliteit) maar binnen een week toch omgeruild voor deze.
Misschien hadden ze een "lucky" design met deze speakers maar ze zijn ontzettend vlak (over het hele spectrum geen piek of dal meer dan 3dB, loopt tot 45Hz door met minder dan 3dB roll-off (daarna gaat ie wel hard naar beneden) stereobeeld om te zoenen en perfect voor kleinere ruimtes.
Ik ken geen andere 6,5" driver die zo correct tot in de laag doorgaat en 8" is gewoon te groot voor m'n homestudio.
Je hoort vaak dat deze speakers "saai" klinken, maar dat is juist het hele punt van references, als je ze goed krijgt op de Alesis is het van laptop speaker tot PA te vertrouwen.
Ik wil mijn metingen wel even posten, vergelijk tussen KRK's Mackies, Yamaha's en deze. Al die andere zijn veel duurder maar halen het er niet bij. Wil je iets vergelijkbaars/beter dan zit je al snel te kijken naar Genelecs, Tannoys of Adams van een veel hogere prijs. ff uploaden vanavond en ik zet 'm in de post.
edit: wat graphs gevonden, let op: vergelijk met de 8" KRK V8 (€900,-/set) en de 8" Mackie HR824 (€1100,-/set)!!
Zeer nette respons en het verst tot in de laag maar te groot voor thuis, deze hebben we momenteel in de studio. Verder niet noemenswaardig betere freq respons echter vergeleken met de M1.

zie hier de totaal niet acceptable piek/dal rond 400Hz, op de budget RP serie zie je hetzelfde rond de 200.
deze houd de laag langer vol dan de KRK's, eenmaal eraan voorbij zakt ie dan wel keihard, maar nog altijd meer dan de 8 inch KRK.
Misschien hadden ze een "lucky" design met deze speakers maar ze zijn ontzettend vlak (over het hele spectrum geen piek of dal meer dan 3dB, loopt tot 45Hz door met minder dan 3dB roll-off (daarna gaat ie wel hard naar beneden) stereobeeld om te zoenen en perfect voor kleinere ruimtes.
Ik ken geen andere 6,5" driver die zo correct tot in de laag doorgaat en 8" is gewoon te groot voor m'n homestudio.
Je hoort vaak dat deze speakers "saai" klinken, maar dat is juist het hele punt van references, als je ze goed krijgt op de Alesis is het van laptop speaker tot PA te vertrouwen.
Ik wil mijn metingen wel even posten, vergelijk tussen KRK's Mackies, Yamaha's en deze. Al die andere zijn veel duurder maar halen het er niet bij. Wil je iets vergelijkbaars/beter dan zit je al snel te kijken naar Genelecs, Tannoys of Adams van een veel hogere prijs. ff uploaden vanavond en ik zet 'm in de post.
edit: wat graphs gevonden, let op: vergelijk met de 8" KRK V8 (€900,-/set) en de 8" Mackie HR824 (€1100,-/set)!!
Zeer nette respons en het verst tot in de laag maar te groot voor thuis, deze hebben we momenteel in de studio. Verder niet noemenswaardig betere freq respons echter vergeleken met de M1. 
zie hier de totaal niet acceptable piek/dal rond 400Hz, op de budget RP serie zie je hetzelfde rond de 200.
deze houd de laag langer vol dan de KRK's, eenmaal eraan voorbij zakt ie dan wel keihard, maar nog altijd meer dan de 8 inch KRK.
[ Voor 32% gewijzigd door vlaaing peerd op 18-01-2012 14:36 . Reden: fotoos verhuist ]
Verwijderd
Die geluidjes opzich hoor je niet , maar als onderdeel van geluid speelt het denk ik een vitale rol om een sound te maken .Verwijderd schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 11:26:
8-10kHz is scherp.
Alles boven 14 kHz is voor vleermuizen en vampieren enzow.
Van een bas , 909 heeft ook zo een lange waveform

Van een hoog pieptoontje

Vier keer dat pieptoontje met elke keer een high cut boven de 16 , het verandert van brekend glas hoog naar een meer acceptabel piepje
http://soundcloud.com/systemrestoresound/testsoundhighcut
Dit topic is gesloten.
![]()