apNia schreef op woensdag 14 april 2010 @ 14:37:
Maar zoals eerder gezegd, ik ben in software (niet alleen muzieksoftware, maar ook 2D/3D design software) steeds meer geneigd alles "native" te houden. Geen gedoe met rare dll'etjes e.d. Net zoals ik in 3D software af wil van 3rd party renderers. Ik loop altijd tegen allerhande rariteiten aan, terwijl als ik alles out-of-the-box houd de workflow altijd probleemloos blijft.
Maar bij audio is dat niet realistisch

. Bij 3D software is photon mapping en radiosity en GI pure wiskunde en komt er niet zozeer "smaak" aan te pas.
Lexicon en TC Electronic bouwen reverbs. In het geval van Lexicon zijn ze daar al 32 jaar mee bezig. De algoritmen zijn ontelbaar keren veel beter dan alles wat "native" draait (tussen haakjes - want denk maar niet dat het radicaal verschilt van een VST of AU standaard, alleen zitten er wat hooks bij), omdat dat er aan de zijkant even bij wordt gedaan, gebaseerd op textbook algorithms terwijl het bij Lexicon core business is. Er zit een "smaakverschil" tussen TC en Lexi; TC is helder en wat realistischer, Lexicon heeft meer een "wolken"-reverb.
Bij synthesizers is dit nog veel beter merkbaard - er zijn een hoop leuke implementaties van filters en oscillators te verzinnen. Als je native plugins niet aan vintage-emulatie doen heb je een probleem als je leuke Moog-achtige geluidjes nodig hebt en als dat filtertype niet geimplementeerd is.
Misschien verwoord ik het verkeerd, ik vind de consistentie tussen alle generators/effecten heel fijn bij Reason, iets wat me bij FL Studio wel irriteerde. Je moest telkens uitvogelen wat wat deed, waar het bij Reason als vanzelfsprekend voelt.
Klopt. Maar dat is ook niet te voorkomen. Het zijn ook gewoon verschillende apparaten. FL heeft daarbij ook nog eens als nadeel dat ze de styling elke keer aanpassen aan het formaat van de monitor of de designtrend; Steinberg dumpt de oude plugins gewoon keihard

.
Wat ik met flexibiliteit bedoelde was dat ik het gevoel had m'n sound met bijvoorbeeld Thor veel dynamischer te kunnen maken dan me met FL Studio lukte.
Ja, maar daarentegen is Subtractor slapgekookte hap. Ook zul je in Reason geen leuke FM synths vinden terwijl daar erg veel moois uit te halen is - zie
http://www.youtube.com/user/mvsmsxExplain please

Audiotracks zijn goed voor een hele hoop dingen; niet alleen voor vocalen. Reason doet geen audiotracks; al je samples zul je in NNXT of NN19 moeten laden. Dat hakt er behoorlijk in qua workflow, want je moet eerst loop points zetten, het fragment renderen naar WAV, opnieuw inladen in een verse NN-sampler, en de Here sta je bij ls je ooit het tempo wil veranderen, want ze kunnen beiden niet timestretchen. Elk ander DAW doet dat wel, en da's gelijk de reden waarom dat Reason ook zo vaak in Rewired toestand wordt gebruikt.
Waarom heb jij uiteindelijk Ableton verkozen boven Reason als ik mag vragen? Ik dacht dat Ableton vooral fijn werkte als je met samples werkte.
Ik heb Reason nooit gekozen

. Ik heb hier alleen maar de 20-minuten demo geinstalleerd staan als ik mensen concepten moet uitleggen: op Clubcharts.nl (zie
http://clubcharts.nl/viewtopic.php?f=4&t=48297 ) heb ik (onder de naam synerjee) al een belachelijke lijst met screenshots gepost als er iemand moest weten hoe bepaalde geluidjes nagemaakt moesten worden. Als het niet in 20 minuten in Reason te doen was was er wel iets heel bijzonders aan de hand.
Ik ben in 2000 begonnen met een kopietje van Cubasis; die deed alleen MIDI. Vervolgens ben ik met Cubase SX1 legitiem gegaan, en vervolgens naar SX3 geupgrade. Toen 4 klaar stond had ik het helemaal gehad met de spring-door-hoepels-workflow, en de storm van bugs bij v4 en v5 hebben me laten weten dat ik de juiste keuze heb gemaakt door te switchen.
[
Voor 3% gewijzigd door
Yoozer op 16-04-2010 13:04
]