How to become a Producer Deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 102 Laatste
Acties:
  • 342.116 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-09 10:20
De Terratec Aureon serie of Creative Audigy zijn niet al te duur en hebben deze functionaliteit

ik krijg wel kotsneigingen van creative (vnl omdat ze E-MU hebben opgekocht en sindsdien geen enkele driverupdate hebben gemaakt voor m'n peperdure kaart), maar ik kan niet ontkennen dat ze voor het geld erg veel kaart bieden.

Terratec heb ik altijd goede ervaringen mee gehad, low latency, fijne geluidskwaliteit, dure componenten op de PCB en altijd goede driver/tech support, hoewel ze zich tegenwoordig meer richten op de algemene consument ipv de geluidenbakker.

hier miscchien nog een interresant artikel hierover voor je:

http://www.soundonsound.c...4/articles/pcmusician.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 20:43
apNia schreef op woensdag 07 april 2010 @ 12:54:
RP5's en 6's (ik ga voor de 5 ivm budget) zijn ook active!
Maar ik wil niet weer doorsparen, ik vond 300 al te veel ;)

De reviews tonen wat meer inzicht er in. Zo weet ik dat de KRK RP serie wat zwak is in het bas gebied, en de Alesis wat sterker. Maar daarbij hoorde ik dat ie wat 'muddy' scheen te zijn in het bas gebied.

Daarom viel mijn oog vooral op de KRK's omdat die wat eerlijker lijken te zijn over de frequentiegebieden als ik zo de reviews op het internet lees. Ik denk dat ik vooral eens een luistertest moet doen.
Registreer je eens op Gearslutz.com, daar kun je echt alles vinden en men is zeer behulpzaam!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op gearslutz zitten erg veel snobs hoor dus doe ff chill in het begin en kijk die kat uit de boom.
Homerecording.be kan bijv ook en is nederlandstalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-06-2021

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Ook hier even de boodschap dat Daniel en ik vannacht Drum&Bass hebben vermoord: soundcloudje

...:::everybeat.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-08 14:22
Post eigenlijk nooit in dit topic, maarja eens moet de eerste keer zijn :P.

Een nieuwe track van mij, het is nog een opzetje. Na lange tijd weer aan het produceren geslagen. Pc had de geest gegeven (hdd stuk/data kwijt/brakke video kaart). Alles is nu weer zo'n beetje zoals het was, gelukkig nog een hoop data terug kunnen krijgen met wat tooltjes.

Een vaste stijl heb ik niet echt, ik loop vaak mee met de stroming. Toen ik begon met wat serieuzer produceren, zo'n jaar of 6~7 geleden, zat ik nog in het dance/handsup hoekje. Daarna lkkr met de stroming meegegaan en wat house dingen gemaakt. Echter kwam ik er achter dat mijn favoriete stijl toch echt richting de rustige trance kant gaat. Dat is ook gelijk het genre van dit nummer: Trance.

Nummer is gemaakt in FL Studio 9. Ik gebruik de bijgeleverde plugins van FL zo weinig mogelijk, want anders gaat dat ten kosten van je kwaliteit.
De synths die je hoort komen uit Sylenth1 *; . Daarnaast nog wat dingen live in getapt met een Kaossilator, blijft een leuk apparaatje dat.

Linkje: Yoram S - Let it Go

Opmerkingen stel ik zeer op prijs. :)

En even voor de leuk: plaatje van mijn kamer/studio waar ik toch eigenlijk best trots op ben :P

[ Voor 5% gewijzigd door Yoram op 11-04-2010 02:46 ]

Hallo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vind je niet dat de beat iets te sterk overkomt vergeleken met de melodie en vocals? Of is dat juist de bedoeling..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Yoram schreef op zondag 11 april 2010 @ 02:39:

Nummer is gemaakt in FL Studio 9. Ik gebruik de bijgeleverde plugins van FL zo weinig mogelijk, want anders gaat dat ten kosten van je kwaliteit.
De synths die je hoort komen uit Sylenth1 *; . Daarnaast nog wat dingen live in getapt met een Kaossilator, blijft een leuk apparaatje dat.

Ik heb helemaal, maar dan ook echt helemaal niks met trance. Maar bij het horen van deze plaat had ik wel direct het idee naar een "professionele" release te luisteren. Zag ook dat de voetjes van mijn collega netjes op en neer gingen op je muziek.

Goed teken dus.

Oh enne... Sylenth 1 rocks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 08:54

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Hey allemaal, ik heb uiteindelijk mijn keuze laten vallen op KRK RP 5's. Klinkt allemaal zeer goed, alhoewel ik wel kwijt moet dat het niet zo'n groot verschil is met m'n hi-fi speakers. Pas als ik echt op de details ga letten merk ik verschil. Maar uiteindelijk hoop ik dat het m'n edge geeft minder "blubberige" tracks te maken.
Post eigenlijk nooit in dit topic, maarja eens moet de eerste keer zijn :P.

-knip-

En even voor de leuk: plaatje van mijn kamer/studio waar ik toch eigenlijk best trots op ben :P
Vet nummer Yoram, ook ik heb niks (meer) met trance. Maar het gaf onwijze goeie flashbacks aan tijden waarin ik er geen genoeg van kon krijgen. Heel tof!

(ik hoorde op basis van jouw track eigenlijk pas goed dat m'n nieuwe KRK speakers een verschil maakte ;))

Overigens vroeg ik me af wat je tegen FL's synths hebt. Ik probeer juist zo veel mogelijk VSTs te vermijden. Sinds ik dat doe (sinds een jaar ofzo) is het werken een stuk makkelijker voor me geworden, omdat alles zo naadloos aansluit op FL Studio zelf. Just wondering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 14:03

Saven

Administrator

nja ik moet eerlijk zeggen dat je toch meer uit andere synths kan halen (makkelijker iig) dan uit sytrus bijv :P Sylenth1, FM8 en Predator blijven toch mijn favorieten :)

[ Voor 20% gewijzigd door Saven op 12-04-2010 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
ik ben op zich juist weer blij met VST's en is een rijke aanvulling op mijn hardware synths, ook de kwaliteit ervan is erg goed en makkelijk om in verschillende apps te gebruiken. maar ik ben verder dan ook niet echt bekend met Fruity Loops. Mijn favorieten zijn de Massive, FM8 en de Albino.

@Apnia,
Je zal absoluut geen miskoop hebben gedaan met de RP5's en ik ben ervan overtuigd dat je jezelf hiermee in staat stelt om genoeg detail en juiste freq response te horen om je tracks neutraal af te mixen, maar je zegt nu dat je tracks voorheen al blubberig klonken.

blubberig in de zin van "muddy"? Als je namelijk weet dat je tracks zo zijn (zoals eigenlijk de meeste dnb freaks, incl ikzelf, vaak de neiging hebben om te bassig af te mixen, bas is nl ook een cruciaal element daarin)...op wat voor speakers kun je dan het beste afmixen? die al "muddy zijn, zodat je ervoor gaat zorgen dat de mix minder muddy word of heldere speakers, die ervoor zorgen dat je er nog meer bas in gaat stoppen? ;)

nu wil ik niet meteen cognitieve dissonantie veroorzaken over je nieuwe aankoop ((goeie kwaliteit!!), maar vond het wel een leuke hint naar je eerdere opmerking over de Alesis speakers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-08 14:22
apNia schreef op maandag 12 april 2010 @ 19:02:

..knip...

Overigens vroeg ik me af wat je tegen FL's synths hebt. Ik probeer juist zo veel mogelijk VSTs te vermijden. Sinds ik dat doe (sinds een jaar ofzo) is het werken een stuk makkelijker voor me geworden, omdat alles zo naadloos aansluit op FL Studio zelf. Just wondering :)
Qua werkwijze zal het wel iets makkelijker zijn. Maar de kwaliteit en de mogelijk heden zijn me toch iets te beperkt. Als je de bijgeleverde plugins gaat vergelijken met VST's van goede kwaliteit, dan hoor je snel verschil.
Mooi voorbeeld is de compressor van FL, opzich wel redelijk. Maar als je dan met deze(gratisch) compressor heb gewerkt wil je niet anders meer.
En ik werk al vanaf versie 4 met FL dus ik heb zo wel mijn trucjes om de zelfde handigheden uit VST's te halen.

thx voor je comment btw :) .

Hallo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empathy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-09 11:23

Empathy

Extreme Audio

Klinkt in de basis best goed, alleen moet er nog wel wat aan de percussie gebeuren, dat is nu nog een beetje simpel :)

Coole studio trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

vlaaing peerd > ja ik ben er ook wel van overtuigd dat de RP5's verschil maken, maar ik schrok toch er van hoe goed ik moest luisteren om dat verschil te horen.. misschien lag het aan mijzelf, maar toen ik echt goed luisterde hoorde ik weinig verschil. Ik lette vooral op hihats en bassen. Uiteindelijk kon ik m'n vinger er niet op leggen maar vond ik het gewoon iets mooier op de RP5.

Maar ik had in vergelijking met m'n hi-fi boxen gewoon een veel groter verschil verwacht. Reden dat ik ze toch wil houden is dus 1) dat verschil en 2) dat ik niet meer m'n boxen de schuld kan geven van een geluid wat bout klinkt.

Yoram > tsja je hebt me toch aan het twijfelen gebracht. Ik werk zelf ook al met FL Studio sinds versie 3 (Fruityloops toen nog) en heb er best een aardige trackrecord op zitten. Van 1997 met verscheidene trackers naar Logic, naar Cubase en toen naar FL Studio. En FL Studio bleef hangen omdat ik snel kon werken (iets waar ik bij Logic en Cubase de haren uit m'n kop bij trok) maar het geluid heeft me altijd een beetje geirriteerd. Maar als ik dan de proef op de som nam en Reason en FL Studio naast elkaar gooide hoorde ik geen verschil.

Maar nou ben ik er net achter gekomen dat de flexibiliteit in generators en VOORAL effecten in Reason veel groter is. De diversiteit is veel groter, waardoor ik een veel dynamischer geluid kan maken. Ik denk dan ook dat ik de stap naar Reason ga proberen te maken.

Ik doe gebruik liever geen VSTs meer tegenwoordig, terwijl ik dat vroeger bijna alleen maar deed. Juist om de reden dat ik "alles-onder-een-dak" wil. En Reason lijkt me dat toch wat meer te bieden en lijkt vooral minder rommelig (wat me nogal irriteerde in de workflow van FL Studio bij tijd en wijlen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
@ApNia

het zit 'm dan ook vaak in de kleine details die het verschil maken tussen een pro-afmix en een slechte. Zet je de speakers trouwens wel dicht bij je oren? Het zijn tenslotte nearfields...

@Apnia & Yoram,

Weten jullie dat je zowel Reason als FL kunt rewiren naar een masterprogramma zoals bv Cubase of Ableton? dan heb je in principe alles onder 1 dak en kun je zowel VST's als Reason/FL plugs gebruiken en bovendien VST effecten over je Slave tracks laten draaien.

In dat geval sluit het 1 de ander niet uit en heb je het beste van beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Ja maar dan ben ik weer bang dat ik te ver ga als ik al die programma's door elkaar ga gebruiken. Er zijn meesterlijke tracks te maken in Reason alleen en zolang ik dat imo nog niet kan vind ik dat ik het m'n eigen onkunde en niet die van m'n software. Dus ik wil die basics eerst onder de knie hebben.

Ik heb nu toch het gevoel dat FL inderdaad met al z'n plugins redelijk beperkt is en zich vooral goed leent voor sample gebaseerd werk zoals 9th Wonder dat altijd doet met FL Studio. Alhoewel Spor ook met FL werkt en voor zo ver ik weet is Molehill (drop rond 2:58) gemaakt met FL's 3xOSC plugin waar ik ook altijd mee werkte.

Never hurts to try both :)

edit: Hmm.. gebrek aan een spectrum analyzer in Reason is wel soort-van-treurig. Moet 't via een vocoder waar het bij toeval in zit.

edit2: en geen multiband compressor, d'oh :(

[ Voor 10% gewijzigd door apNia op 14-04-2010 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 17:53

Yoozer

minimoog

En FL Studio bleef hangen omdat ik snel kon werken (iets waar ik bij Logic en Cubase de haren uit m'n kop bij trok) maar het geluid heeft me altijd een beetje geirriteerd.
Dat zou dan puur aan het gebruik van de bijgeleverde plugins moeten liggen.
Maar nou ben ik er net achter gekomen dat de flexibiliteit in generators en VOORAL effecten in Reason veel groter is.
Eh?
De diversiteit is veel groter, waardoor ik een veel dynamischer geluid kan maken. Ik denk dan ook dat ik de stap naar Reason ga proberen te maken.
En je offert er audio-tracks voor op, tenzij je Record erbij haalt.
En Reason lijkt me dat toch wat meer te bieden en lijkt vooral minder rommelig (wat me nogal irriteerde in de workflow van FL Studio bij tijd en wijlen)
Doe jezelf een plezier en probeer eens de demo van Ableton Live uit. Bij Cubase (SX3) had ik hetzelfde gevoel van frustratie; da's met Live helemaal weg.

Als je toch voor Reason gaat, zorg er dan wel voor dat je een dual-monitor setup hebt waarvan je er 1tje verticaal kunt zetten zodat je zoveel mogelijk van het rack kan zien.

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Yoozer schreef op woensdag 14 april 2010 @ 14:15:
[...]

Dat zou dan puur aan het gebruik van de bijgeleverde plugins moeten liggen.
Ligt het ook absoluut aan. Maar zoals eerder gezegd, ik ben in software (niet alleen muzieksoftware, maar ook 2D/3D design software) steeds meer geneigd alles "native" te houden. Geen gedoe met rare dll'etjes e.d. Net zoals ik in 3D software af wil van 3rd party renderers. Ik loop altijd tegen allerhande rariteiten aan, terwijl als ik alles out-of-the-box houd de workflow altijd probleemloos blijft.
[...]

Eh?
Misschien verwoord ik het verkeerd, ik vind de consistentie tussen alle generators/effecten heel fijn bij Reason, iets wat me bij FL Studio wel irriteerde. Je moest telkens uitvogelen wat wat deed, waar het bij Reason als vanzelfsprekend voelt.

Wat ik met flexibiliteit bedoelde was dat ik het gevoel had m'n sound met bijvoorbeeld Thor veel dynamischer te kunnen maken dan me met FL Studio lukte. Nou was 'Toxic Biohazard' in FL Studio wel een goeie toevoeging. Maar gezien de effecten bak van FL Studio imo een beetje aan de slappe kant is kreeg ik daar niet echt het gewenste effect uit.
[...]

En je offert er audio-tracks voor op, tenzij je Record erbij haalt.
Explain please :)
[...]

Doe jezelf een plezier en probeer eens de demo van Ableton Live uit. Bij Cubase (SX3) had ik hetzelfde gevoel van frustratie; da's met Live helemaal weg.

Als je toch voor Reason gaat, zorg er dan wel voor dat je een dual-monitor setup hebt waarvan je er 1tje verticaal kunt zetten zodat je zoveel mogelijk van het rack kan zien.
Oh goeie, inderdaad, volgens mij kan mijn tweede monitor verticaal :)

Waarom heb jij uiteindelijk Ableton verkozen boven Reason als ik mag vragen? Ik dacht dat Ableton vooral fijn werkte als je met samples werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Er zijn veel voordelen bij Ableton boven Reason te noemen omdat Ableton gewoon een volledige DAW studio functionaliteit bied. Hoewel de laatste versie van Reason ook wave edit mogelijkheden schijnt te hebben. Ikzelf geef ook de voorkeur om met wave files te werken, te meer omdat je dan afentoe 's destructive kan editen,omdraaien, uitschijten, opkotsen,gorgelen, e.d.

Hoewel Ableton erg uniek is in de wave edit mogelijkheden, gebruik ik liever Cubase. Ik heb verder dan ook nooit echt problemen met VST of plugs, daar wel gelet dat je sommige gewoon niet aan moet beginnen (dus niet de totally freeware ultrasmegmacompressorizor van warez.ru proberen, maar gewoon gerenommeerde plugs gebruiken enzo)

maarrrr waarom niet allemaal tegelijk? Ableton kun je ook als Slave draaien in Cubase en andersom. Reason kun je weer in beide als Slave gebruiken.

Mooi voorbeeldje hiervan is bv: http://www.archive.org/details/Skill_958

trackje van ons, de beats zijn gemaakt met recycle en Dr Rex en vervolgens uitgeblerpt en omgedraaid in Ableton, de sub-sinus bas en wat atmos komt ook uit Reason, de rest zijn VST plugs in Cubase SX, de instrumenten en de Korg prophecy zijn via mengpaneel live opgenomen in Cubase en de totale afmix is ook gedaan in Cubase, de mastering is vervolgens gedaan in Adobe Audition.

Commentaar op de track is overigens van harte welkom! niet-Dubstep-liefhebbers/hartpatienten raad ik overigens aan om deze track over te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
@yoram,

ik heb je track vannacht maar ff geluisterd, Trance is niet werkelijk mijn ding, maar deze klinkt erg goed, clean en een mooi kwaliteitje. dit doet imho absoluut niet onder voor de profesionele producties

vraagje over die pads, in de break gooi je de sustain/release van die pad omhoog, doe je daar ook automation op reverb op?
enne welke reverb gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

apNia schreef op woensdag 14 april 2010 @ 14:37:
Maar zoals eerder gezegd, ik ben in software (niet alleen muzieksoftware, maar ook 2D/3D design software) steeds meer geneigd alles "native" te houden. Geen gedoe met rare dll'etjes e.d. Net zoals ik in 3D software af wil van 3rd party renderers. Ik loop altijd tegen allerhande rariteiten aan, terwijl als ik alles out-of-the-box houd de workflow altijd probleemloos blijft.
Maar bij audio is dat niet realistisch :). Bij 3D software is photon mapping en radiosity en GI pure wiskunde en komt er niet zozeer "smaak" aan te pas.

Lexicon en TC Electronic bouwen reverbs. In het geval van Lexicon zijn ze daar al 32 jaar mee bezig. De algoritmen zijn ontelbaar keren veel beter dan alles wat "native" draait (tussen haakjes - want denk maar niet dat het radicaal verschilt van een VST of AU standaard, alleen zitten er wat hooks bij), omdat dat er aan de zijkant even bij wordt gedaan, gebaseerd op textbook algorithms terwijl het bij Lexicon core business is. Er zit een "smaakverschil" tussen TC en Lexi; TC is helder en wat realistischer, Lexicon heeft meer een "wolken"-reverb.

Bij synthesizers is dit nog veel beter merkbaard - er zijn een hoop leuke implementaties van filters en oscillators te verzinnen. Als je native plugins niet aan vintage-emulatie doen heb je een probleem als je leuke Moog-achtige geluidjes nodig hebt en als dat filtertype niet geimplementeerd is.
Misschien verwoord ik het verkeerd, ik vind de consistentie tussen alle generators/effecten heel fijn bij Reason, iets wat me bij FL Studio wel irriteerde. Je moest telkens uitvogelen wat wat deed, waar het bij Reason als vanzelfsprekend voelt.
Klopt. Maar dat is ook niet te voorkomen. Het zijn ook gewoon verschillende apparaten. FL heeft daarbij ook nog eens als nadeel dat ze de styling elke keer aanpassen aan het formaat van de monitor of de designtrend; Steinberg dumpt de oude plugins gewoon keihard ;).
Wat ik met flexibiliteit bedoelde was dat ik het gevoel had m'n sound met bijvoorbeeld Thor veel dynamischer te kunnen maken dan me met FL Studio lukte.
Ja, maar daarentegen is Subtractor slapgekookte hap. Ook zul je in Reason geen leuke FM synths vinden terwijl daar erg veel moois uit te halen is - zie http://www.youtube.com/user/mvsmsx
Explain please :)
Audiotracks zijn goed voor een hele hoop dingen; niet alleen voor vocalen. Reason doet geen audiotracks; al je samples zul je in NNXT of NN19 moeten laden. Dat hakt er behoorlijk in qua workflow, want je moet eerst loop points zetten, het fragment renderen naar WAV, opnieuw inladen in een verse NN-sampler, en de Here sta je bij ls je ooit het tempo wil veranderen, want ze kunnen beiden niet timestretchen. Elk ander DAW doet dat wel, en da's gelijk de reden waarom dat Reason ook zo vaak in Rewired toestand wordt gebruikt.
Waarom heb jij uiteindelijk Ableton verkozen boven Reason als ik mag vragen? Ik dacht dat Ableton vooral fijn werkte als je met samples werkte.
Ik heb Reason nooit gekozen ;). Ik heb hier alleen maar de 20-minuten demo geinstalleerd staan als ik mensen concepten moet uitleggen: op Clubcharts.nl (zie http://clubcharts.nl/viewtopic.php?f=4&t=48297 ) heb ik (onder de naam synerjee) al een belachelijke lijst met screenshots gepost als er iemand moest weten hoe bepaalde geluidjes nagemaakt moesten worden. Als het niet in 20 minuten in Reason te doen was was er wel iets heel bijzonders aan de hand.

Ik ben in 2000 begonnen met een kopietje van Cubasis; die deed alleen MIDI. Vervolgens ben ik met Cubase SX1 legitiem gegaan, en vervolgens naar SX3 geupgrade. Toen 4 klaar stond had ik het helemaal gehad met de spring-door-hoepels-workflow, en de storm van bugs bij v4 en v5 hebben me laten weten dat ik de juiste keuze heb gemaakt door te switchen.

[ Voor 3% gewijzigd door Yoozer op 16-04-2010 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is Ableton ook goed geschikt om een mix in elkaar te draaien?

Kan ik een playlist maken in Live van verschillende nummers en deze aan elkaar mixen tot een goed ge-EQ'de mix van 60 minuten? Dit zonder al te veel fratsen en inlaadtijd?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2010 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:05
Verwijderd schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 13:10:

Kan ik een playlist maken in Live van verschillende nummers en deze aan elkaar mixen tot een goed ge-EQ'de mix van 60 minuten? Dit zonder al te veel fratsen en inlaadtijd?
daar is ableton live juist voor (en veel andere dingen ook)

ik weet alleen niet zeker of je muziek direct in ableton kan laden en zonder te warpen kan gebruiken...

ik gebruik het zelf om geprogrameerde sets te maken (niet live dus) omdat ik dan mooi al mijn favo tracks kan gebruiken in een zeer nette mix vind ik zelf :)

edit: een linkje naar mn meest recente 'niet live set' http://tinyurl.com/ycvq4yu
als dit niet mag haal ik hem weer weg ^^

[ Voor 15% gewijzigd door kevz op 16-04-2010 13:21 ]

Mijn YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd

Ja dat is zeker goed mogelijk, maar als je beetje een DJ bent heb je de mix al sneller in een setje gedraaid dan dat je met knippen,plakken timestretchen,etc. de mix in Ableton hebt gedaan. Bovendien lijkt me dit juist de lol van trackmixen weg te halen.

We hebben wel eens sets gedaan met live en vooraf al onze tracks gearrangeerd, uiteindelijk bleef er niet veel meer over dan een nieuwe track aanklikken, hier en daar een kanaaltje/effectje aan/uitzetten en aan een filterbank draaien. Ik vond er geen moer aan eigenlijk en minder spannend dan een DJ set maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevz
vlaaing peerd schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 13:55:
[...]
We hebben wel eens sets gedaan met live en vooraf al onze tracks gearrangeerd, uiteindelijk bleef er niet veel meer over dan een nieuwe track aanklikken, hier en daar een kanaaltje/effectje aan/uitzetten en aan een filterbank draaien. Ik vond er geen moer aan eigenlijk en minder spannend dan een DJ set maken.
ik zo persoonlijk ook niet zover gaan om het allemaal al te arrangeren om het interesant te houden. wel vind ik het erg genre gebonden of je nou wel of niet goed van ableton gebruik kan maken. met trance bijv. zit je vaak vast aan een opbouw van het nummer zelf en kan je (naar mijn mening) niet al te gekke dingen doen met meerdere kanalen. maar ik denk wel dat je met ableton nieuwe dingen kan ontwikkelen gezien de tutorials op youtube ea, het kan zo gek als je het kan bedenken :P

ben overgens geen dj of producer, kan alleen redelijk knippen en plakken in ableton live :D bestaat daar ook geen naam voor? :P

Mijn YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eens naar het programma Mixmeister Fusion,makkelijker kan het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevz
Verwijderd schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 15:28:
[...]

makkelijk, ja, geluidskwaliteit, nee. misschien heb ik toendertijd wat verkeerd ingestelt maar ik kon duidelijk horen dat keylock door de vele artifacts aan stond. dit was overgens 2 jaar geleden ongeveer, misschien is de kwaliteit best aardig op het moment :)

Mijn YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
@yoozer

ik zie dat je erg behulpvol bent op Clubchart en duidelijk langere ervaring ermee hebt, ik snap echter het hele afschieten van Reason niet zo, hoewel ik standalone Reason ook wel te beperkt vind om volledige tracks mee te maken vind.
Yoozer schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 13:02:
[...]

Ja, maar daarentegen is Subtractor slapgekookte hap. Ook zul je in Reason geen leuke FM synths vinden terwijl daar erg veel moois uit te halen is - zie http://www.youtube.com/user/mvsmsx
lijkt me niks mis met Subtractor of Malstrom of whatsoever in Reason, ok, het is geen FM synthesizer, maar de FM8 is ook geen granulaire synth.
Audiotracks zijn goed voor een hele hoop dingen; niet alleen voor vocalen. Reason doet geen audiotracks; al je samples zul je in NNXT of NN19 moeten laden. Dat hakt er behoorlijk in qua workflow, want je moet eerst loop points zetten, het fragment renderen naar WAV, opnieuw inladen in een verse NN-sampler, en de Here sta je bij ls je ooit het tempo wil veranderen, want ze kunnen beiden niet timestretchen. Elk ander DAW doet dat wel, en da's gelijk de reden waarom dat Reason ook zo vaak in Rewired toestand wordt gebruikt.
In de laatste versie van Reason kun je Record toevoegen en daar kun je behoorlijk vriendelijk met audiotracks klooien, timestretchen, blerpen en barfen. Verder vind ik bij beats bv erg fijn om met recycle en dr Rex te slicen, kutten en doorelkaar te husselen, iets wat tot Cubase SX5 ook niet mogelijk was.

Nogmaals, Reason alleen is ook naar mijn mening te beperkt maar bied ook een overdaad aan functionaliteit die je niet zo makkelijk in Cubase/Live/Logic/Cakewalk hebt, de mogelijkheden met de kabels aan de achterkant zijn nagenoeg onbeperkt, ik heb bv nog nooit eerder met een compressor attack& release een synth CV kunnen controllen, met Reason is dat pies of koekie.

dus wat ik eigenlijk al 3 posts lang loop te roepen, waarom niet allebei? :9

[ Voor 1% gewijzigd door vlaaing peerd op 16-04-2010 16:46 . Reden: quote editen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

vlaaing peerd schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 16:42:
ik snap echter het hele afschieten van Reason niet zo
Ik schiet 't niet af! Serieus, ik vind 't een prachtprogramma, en het heeft mij in de softwarewereld getrokken. Live is wat dat betreft stukken magerder out of the box, minder bang for the buck.
lijkt me niks mis met Subtractor of Malstrom of whatsoever in Reason, ok, het is geen FM synthesizer, maar de FM8 is ook geen granulaire synth.
Klopt. Maar waar je in iets dat VSTs hosts voor dat gemis kan compenseren kan je dat in Reason niet, dus je komt er vaak toch al aan toe om het te gaan Rewiren.
In de laatste versie van Reason kun je Record toevoegen
En nu de prijsvraag: wat kost de combinatie Reason + Record? O-)
dus wat ik eigenlijk al 3 posts lang loop te roepen, waarom niet allebei? :9
Omdat 't een prijzige combinatie is, en je gaat de oude zilveren modules vaak al niet meer gebruiken maar vrijwel direct door naar de M-Class.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Yoozer schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 13:02:

Maar bij audio is dat niet realistisch :). Bij 3D software is photon mapping en radiosity en GI pure wiskunde en komt er niet zozeer "smaak" aan te pas.

Lexicon en TC Electronic bouwen reverbs. In het geval van Lexicon zijn ze daar al 32 jaar mee bezig. De algoritmen zijn ontelbaar keren veel beter dan alles wat "native" draait (tussen haakjes - want denk maar niet dat het radicaal verschilt van een VST of AU standaard, alleen zitten er wat hooks bij), omdat dat er aan de zijkant even bij wordt gedaan, gebaseerd op textbook algorithms terwijl het bij Lexicon core business is. Er zit een "smaakverschil" tussen TC en Lexi; TC is helder en wat realistischer, Lexicon heeft meer een "wolken"-reverb.

Bij synthesizers is dit nog veel beter merkbaard - er zijn een hoop leuke implementaties van filters en oscillators te verzinnen. Als je native plugins niet aan vintage-emulatie doen heb je een probleem als je leuke Moog-achtige geluidjes nodig hebt en als dat filtertype niet geimplementeerd is.
Tuurlijk vinden er wiskundige berkeningen plaats zoals ambient occlusion, iets wat in elke renderer nagenoeg hetzelfde wordt afgehandeld. Maar hoe goed photon mapping wordt berekend is weer een ander verhaal. Om over de features van een renderer maar te zwijgen :)

Mijn punt om 3D renderers aan te dragen was dan ook niet zozeer kwaliteit gericht, maar meer op het feit dat ik het op de een of andere manier fijn begin te ervaren met software direct van start te kunnen gaan en niet op zoek moet met mijn oom U. Torrent (hij weet meer van computers dan ik :+ ) naar compatible versies en weet ik wat allemaal. Dat is ook de reden dat ik bij FL Studio alle VSTs de deur uit heb gemieterd en heb proberen te vinden hoe ik hetzelfde resultaat kon behalen out of the box.

Alleen uit FL zelf kon ik niet het gewenste geluid halen, en ik denk dat wat je zegt over VSTs ook wel zo is, dat die NOG beter zijn als wat uit Reason komt. Ik heb alleen nummers uit Reason zien komen die exact konden wat ik wil behalen, dus for now volstaat dat op zich wel. Misschien als ik weer wat hoger op de audiofiel ladder kom dat ik het verschil wat beter hoor :D
Ja dat is ook wel zo, maar ik heb er stiekem een beetje hoop in dat dat nog komt. Als het ooit echt als een gemis gaat aanvoelen dan kan ik eventueel proberen te ReWiren. Maar ik denk dat het voorlopig wel meevalt allemaal. Het is heel maf hoe Reason als een beperking zou moeten voelen, maar so far enkel als een verrijking voelt tov FL Studio.
[...]

Ah ja dat maakt wel sense inderdaad. Dat vind ik inderdaad echt een vet nadeel van Reason, en iets wat ik in FL Studio erg graag deed. Is het geen idee om dat als een Rex op te knippen? Dat je niet steeds terug naar het begin moet om de vocal af te spelen?

En is Record nou een succesor van Reason? Want dan kan ik beter gewoon overstappen of niet?
Ik heb Reason nooit gekozen ;). Ik heb hier alleen maar de 20-minuten demo geinstalleerd staan als ik mensen concepten moet uitleggen: op Clubcharts.nl (zie http://clubcharts.nl/viewtopic.php?f=4&t=48297 ) heb ik (onder de naam synerjee) al een belachelijke lijst met screenshots gepost als er iemand moest weten hoe bepaalde geluidjes nagemaakt moesten worden. Als het niet in 20 minuten in Reason te doen was was er wel iets heel bijzonders aan de hand.
Vet! Heel tof topic, ga ik lekker doorlezen. Bedankt voor de uitgebreide replies.

vlaaing peerd jij ook bedankt voor het meedenken steeds :)

Overigens nog 1 vraagje. Het verschil tussen een FM synth en een standaard synth als Thor of Malstrom? Enige wat ik zie is dat de presets wat diversers zijn en FM synths (ik gebruikte vroeger Native Instrument's FM7 wel eens) wat meer te programmeren lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
het verschil tussen een FM synth en de Thor of malstrom is de manier waarop de klank word gemaakt. De "basic" synthesizer is gebaseerd op een oscillator die een sinus,blokgolf, zaag of triangel waveform (of een cominatie van die vormen) produceert met een bepaalde frequentie die op de noten van een keyboard is onderverdeeld. Een sinus klinkt rond en soepel, een zaag bv wat rauwer. Er zijn echter nog wat meer manieren om klanksynthese voort te brengen door bv granulaire synthese (de malstrom) of frenquency modulation (de FM7). Beide zijn interresante methodes en zoiets als de masltrom (in combinatie met de LFO mogelijkheden) is juist verder moeilijk als VST te vinden, 1 van mijn motivaties om toch Reason erbij te blijven gebruiken.

Granulaire synthese is een waveform die bestaat uit kleine in stukjes gahakte sample van elk mogelijk willekeurig geluid (je kan letterlijk van een scheet een vette bas maken) die op de frequentie van een noot zich herhaalt (dus de centrale C van 440Hz heeft dus 440 samplestukjes per seconde). Het mooie hieraan is dat het synthese geluid eigenschappen van de originele sample heeft waarmee dus erg makkelijk een vrij aparte klankkleur te creeren valt. een sample van een fluit zal dus een nogal fluit-achtige toon voortbrengen (daar komt wel bij dat de plek waarop de sample gesneden is ook nog van invloed is op het geluid, maar daarmee zou dit verhaal echt te lang worden). een granulaire synth gebruik ik veel om een soort van "natuurlijk" geluid voort te brengen, te verklaren omdat een granulaire net zo'n bepaalde klankrijkheid heeft als bijv een echt instrument (een acoustisch intrument gemeten waveform ziet er vaak ook zo onregelmatig uit). Met de malstrom kun je trouwens ook gewoon de basis oscillatorgolfvormen mengen met een granulaire golfvorm.

FM synthese is klankvoortbrenging dmv frequentie modulatie. Dwz er word een oscilator die een bepaalde waveform voortbrengt gemengd met een frequentie die de eigenschappen van deze eerste waveform vervormt. Omdat de modulerende (de 2e) frequentie niet perse een frequentie hoeft te zijn die de noot voortbrengt kun je vervormde en dissonante eigenschappen in de voortgebrachte toon krijgen. FM synthese is voor mij dus erg geschikt om sci-fi achtige geluiden voort te brengen, doordat de waveforms erg wiskundig gevormd zijn klinken deze ook werkelijk 'synth" achtig.

De Thor is bij mijn weten in beginsel een klassieke modulaire synth met een stuk of 3 oscilatoren die je op elkaar kunt stapelen, maar heeft ook mogelijkheden om de frequentie te moduleren. Ik gebruik deze erg weinig en heb me er ook niet veel in verdiept, deze gebruik ik dan ook vaak gewoon met een aangepaste preset voor wat atmosferische tapijtgeluidjes.

de beschrijvingen die ik als reden voor gebruik van de synths geef is nogal erg vaag moet ik zeggen, maar dat zou je een globaal idee moeten kunnen geven wat je ermee kunt doen. Kort gezegd alles heeft zijn voordeel en je moet vooral gebruiken wat voor de muziek die je maakt het meest geschikt is.

Kijk inderdaad ook's even op de link die Yoozer hierboven geeft, hij/zij heeft ook duidelijk erg veel kaas van gegeten en geeft nette en duidelijke beschrijvingen van hoe je bepaalde klanken kan maken.

edit; Record is een toevoeging op Reason niet de opvolger, hiermee kun je audio mee opnemen en arrangeren in de Reason omgeving. Ik heb'm trouwens zelf niet, maar is een goede stap in de richting om Reason standalone te kunnen gebruiken, het blijft echter beperkter dan Cubase of Live oid te gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door vlaaing peerd op 19-04-2010 09:49 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

apNia schreef op zondag 18 april 2010 @ 14:51:
Overigens nog 1 vraagje. Het verschil tussen een FM synth en een standaard synth als Thor of Malstrom? Enige wat ik zie is dat de presets wat diversers zijn en FM synths (ik gebruikte vroeger Native Instrument's FM7 wel eens) wat meer te programmeren lijken.
Zowel Thor als Malstrom zijn niet helemaal standaard ;).

Thor heeft bij de oscillators een 2-operator FM model erin. FM7 ter vergelijking gebruikt 6 operators, evenals Rob Papen's Blue en Toxic Biohazard. Ableton's Operator en DiscoDSP Phantom gebruiken er 4. FM kun je gebruiken in configuraties (algoritmes genaamd) waarbij je kunt zeggen dat je 6 sinusgolven naast elkaar wil hebben (zoals in een toonwiel-orgel) of achter elkaar (kan zo even niet iets verzinnen) of in groepjes van 2 of 3. Door bij Thor 3 groepjes van 2 te gebruiken kun je al een hoop FM-geluiden maken, maar je hebt niet dezelfde flexibiliteit als FM7.

Het verschil is dat je met Subtractor doet "beeldhouwen" - je begint met een blok (basisgolfvorm) en hakt (filter) alles weg wat niet op Michaelangelo's "David" lijkt. Bij FM-synthese "schilder" je; je begint met een wit canvas (sinusgolf) en voegt vervolgens toe wat je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 15:28:
[...]

Ik heb thuis 2 technics staan en vestax mixer. Echter geen Serato of FS. Dus mijn mp3 files live mixen zit er niet in.
Nu wil ik dus een mixtape gaan maken met mp3 nummers. Vandaar dat ik een dergelijk programma zoek. Waarin ik makkelijk tracks en audioclips kan mixen en ook wat effecten delay/reverb kan toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motabeatz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 10:09
Ik ben zelf nu ook bezig met het produceren van beats in Fruity Loops, voornamelijk genre hip hop.
Gebruik zelf hierbij een M-Audio Keyrig 49e, want op een gegeven moment wordt je wel gek om wat te maken met je PC tobo 8)7

Voor de geïnteresseerden kunnen julie hier wat materiaal van mij vinden:

http://www.youtube.com/user/NickMDC

motabeatz.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 19 april 2010 @ 13:06:
[...]

Ik heb thuis 2 technics staan en vestax mixer. Echter geen Serato of FS. Dus mijn mp3 files live mixen zit er niet in.
Nu wil ik dus een mixtape gaan maken met mp3 nummers. Vandaar dat ik een dergelijk programma zoek. Waarin ik makkelijk tracks en audioclips kan mixen en ook wat effecten delay/reverb kan toepassen.
Dat kun je dus precies met Mixmeister Fusion,je hebt verder niks nodig dan het programma.
Gewoon tracks inladen en je geeft aan dmv een marker waar de volgende track start,verder kun je knippen plakken,deel van een track kopieeren en bv als loop gebruiken,effecten toevoegen per track of master.
Echt makkelijker kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
@Ayo_technology

ik zou ff op de how to become a DJ draad gaan kijken, daar zul je ongetwijfeld meer mensen vinden die dit probleem opgelost hebben. Ik weet dat Ableton Live dit makkelijk voor je kan oplossen door gewoon de tracks op pitch te zetten en/of in beats te slicen, maar het is wel een erg duur programma voor wat je wilt doen. Ook Cubase, mixmeister, audition, Acid enz,enz,enz zou je hiervoor kunnen gebruiken.

Hier een tip voor mixen onder Adobe audition;
-laad een track in en bepaal het tempo (de BPM)
-knip de track nauwkeurig op de eerste tel (de 1tel van de 1e maat van een 16 of 8bar)
-doe dit ook voor de volgende tracks die je in de mix hebt en dan het volgende;
-pitch deze van de BPM van de track naar de BPM van de 1e track(bij voorkeur niet timestretchen om artefacts te voorkomen)
-nu kun je de tracks naast elkaar leggen in de multitrack view, als je dan het afgeknipte begin nu precies op een 1e tel van een 16 of 8 bar aan het eind van de vorige track neerlegt is je mix geboren.
- je kunt dan over het gemixte gedeelte het volume aanpassen (beide +/- 50/50), equalisen en effecten op doen.
- voor jezelf moet je dan bepalen of het een leuke opbouw is, de mix een verhaal vertelt en of de tracks lekker (consonant) met elkaar mixen, etc, maar ok, goed DJ-en is niet altijd zo eenvoudig als het lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 19 april 2010 @ 16:17:
[...]

Dat kun je dus precies met Mixmeister Fusion,je hebt verder niks nodig dan het programma.
Gewoon tracks inladen en je geeft aan dmv een marker waar de volgende track start,verder kun je knippen plakken,deel van een track kopieeren en bv als loop gebruiken,effecten toevoegen per track of master.
Echt makkelijker kan niet.
vlaaing peerd schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 09:34:
@Ayo_technology

ik zou ff op de how to become a DJ draad gaan kijken, daar zul je ongetwijfeld meer mensen vinden die dit probleem opgelost hebben. Ik weet dat Ableton Live dit makkelijk voor je kan oplossen door gewoon de tracks op pitch te zetten en/of in beats te slicen, maar het is wel een erg duur programma voor wat je wilt doen. Ook Cubase, mixmeister, audition, Acid enz,enz,enz zou je hiervoor kunnen gebruiken.

Hier een tip voor mixen onder Adobe audition;
-laad een track in en bepaal het tempo (de BPM)
-knip de track nauwkeurig op de eerste tel (de 1tel van de 1e maat van een 16 of 8bar)
-doe dit ook voor de volgende tracks die je in de mix hebt en dan het volgende;
-pitch deze van de BPM van de track naar de BPM van de 1e track(bij voorkeur niet timestretchen om artefacts te voorkomen)
-nu kun je de tracks naast elkaar leggen in de multitrack view, als je dan het afgeknipte begin nu precies op een 1e tel van een 16 of 8 bar aan het eind van de vorige track neerlegt is je mix geboren.
- je kunt dan over het gemixte gedeelte het volume aanpassen (beide +/- 50/50), equalisen en effecten op doen.
- voor jezelf moet je dan bepalen of het een leuke opbouw is, de mix een verhaal vertelt en of de tracks lekker (consonant) met elkaar mixen, etc, maar ok, goed DJ-en is niet altijd zo eenvoudig als het lijkt.
bedankt, ik weet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

vlaaing peerd & yoozer bedankt voor de info.. het is me tbh nog niet geheel duidelijk, maar ik moet er dan ook even wat meer over lezen... is iig duwtje de goede richting in :)

Korte vraag nog, misschien dat Reason gebruikers hier dat weten, iets waar ik zelf dmv Googelen niet uit kom. Voor mijn drums gebruik ik vaak een shitload hihats, die ik elk hun eigen zone (in feite 1 key) wil geven, waar gelijk de root key ook op ligt. Is er een snelle manier om een zooi samples op deze manier te mappen? Want ik heb gisteren alles met de hand zitten doen ;)

Afbeeldingslocatie: http://img404.imageshack.us/img404/9274/nnxt.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Hi Apnia,

Dat vind ik ook een van sterke punten van de dudes bij Propellerhead, Reason is zo gemaakt dat je heel makkelijk entry-level kan beginnen en dat de geavanceerdere mogelijkheden zich uiteindelijk "vanzelf" openbaren als je er aan toe bent.

om 1 of andere reden kan ik je plaatje niet zien (ik vermoed een screenshot?) Begrijp ik correct dat je de NN-XT wil gebruiken voor het mappen van drums?

Er is nog een ander progje van Propellerheads, Recycle, daarmee kan je (handmatig of met autodetect) loops slicen en rexfiles van maken. Deze rexfiles kun je ook in de NN-XT laden en dan zijn alle slices netje op volgorde gemapt.

Ik denk dat het makkelijker zal zijn om Redrum te gebruiken als het allemaal single hit samples zijn of je moet er een loop van maken om vervolgens weer te slicen, maarja da's net zo omslachtig als steeds elke individuele sample inladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Want ik heb gisteren alles met de hand zitten doen ;)
Als in apart openen, plaatsen en dan weer sluiten? Kun je niet meerdere in keer selecteren bij het openen van samples?

[ Voor 7% gewijzigd door Yoozer op 21-04-2010 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Yoozer > Dat heb ik wel gedaan, maar met de hand alle zones + rootkeys lopen schuiven.

vlaaing > Denk dat redrum zich er beter voor leent inderdaad. Ik gebruik in feite nooit drumloops vlaaing, ik probeer alles te sequencen, dus ik geloof dat Dr. Rex zich er (correct me if I'm wrong) niet zo goed voor leent. Alleen zal ik bij redrum elk sampletje los moeten inladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
;) small correction, Dr Rex is inderdaad vnl voor loops, maar je kan het wel degelijk sequencen. Sterker nog deze is gemaakt om loops juist per slice sequencebaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben me de laatste tijd erg aan het verdiepen in hoe ik het beste mijn tracks kan masteren. En dan vooral met welke apparatuur.

Nu is het het simpelst om te zeggen ik koop een set monitoren maar dat gaat hem voor mij niet worden want dat geld is er simpelweg de komende tijd niet. Aangezien ik al wel me tracks wil kunnen masteren dacht ik het met koptelefoons te doen nou het was wel duidelijk dat iedereen dat afraad. Maar aangezien het voor mij toch wel het realistisch is ging ik me er nog verder in verdiepen.

Het probleem met koptelefoons is dat het geluid niet beinvloed word door een kamer en zijn akoestiek. Iets waar speakers altijd last van zullen hebben maar wat er nou eenmaal bij hoort.
Even een afbeelding om duidelijk te maken wat ik bedoel:
Afbeeldingslocatie: http://www.soundonsound.com/sos/dec03/images/mixingheadphonesspeak.l.jpg
Nou zien jullie hierboven waar ik het over heb.

Ik wou dus in een prof. studio doormiddel van een dummy head op beide kanalen afzonderlijk een 7khz geluid afspelen en dat dan opnemen door middel van het dummy head. Als je die opname dan analyseert kun je daar als het goed is de delay van het geluid uit halen. Maar ook het volume van het geluid. Met deze gegevens kun je die professionele studio dus simuleren op een kop telefoon door gewoon te berekenen met welk volume en delay het rechter kanaal op het linker kanaal moet worden afgespeeld en hoe vaak in de zin van meerdere weerkaatsingen van het geluid geeft dus meerdere verschillende delay's en volumen.

Ik heb hier al wel een kleine winamp plugin voor gevonden:
http://gilmore2.chem.nort...e.php?file=kopjov_prj.htm

Maar die moet je helemaal zelf afstellen en die werkt maar met een herhaling.

Ik wou dit gaan doen door een klein stukje open source software te schrijven die al het uitgaand geluid eerst nog even aanpast en dan het geluid pas afspeelt. Het enige wat je dan nog nodig hebt is een accurate koptelefoon maar die zijn er en ook een stuk goedkoper dan een set monitoren.

Mijn vraag aan jullie was dus wat denken jullie ervan als audio fanaten aangezien ik zelf er nog niet erg lang in het audio wereldje zit en eigenlijk pas net begin met echt tracks maken en masteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Als je antwoorden wilt op je vragen over studio setups kan ik deze DVD aanraden: http://musicbooksplus.com...ording-mixing-p-9229.html

Vooral in het laatste hoofdstukje 'The Big Secret' leggen ze veel uit over hoe je je studio het beste kan setuppen. Een hoop dingen overbodig voor de slaapkamer-artist, maar ik vond het toch leerzaam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 21 april 2010 @ 17:32:
Ik ben me de laatste tijd erg aan het verdiepen in hoe ik het beste mijn tracks kan masteren. En dan vooral met welke apparatuur.
Wat versta je onder masteren dan? Het maken van een mastermix of die mastermix bewerken zodat hij klaar is om gereproduceerd te worden?

Zelf ben ik semi-pro mastering engineer die ook cursussen geeft op dat gebied maar vaak kom ik mensen tegen die het verschil tussen beide niet weten.

Wat die software betreft zijn er al legio versies om je headphone geluid aan te passen zodat het lijkt als het je op boxen afspeelt. Maar ik ben er zelf niet kapot van. Vroeger heb ik zelf wel heel veel met headphones gedaan en je komt jezelf zo vaak tegen wat dat betreft omdat je de verhoudingen niet goed kan inschatten. En met een setje nette boxen dan hoor je het allemaal veel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
@apologieser,

ik ga ervan uit dat je gewoon je tracks wil afmixen. Masteren voor een geluidsmedium (meestal pas als je iets uitbrengt op een label) zou ik indien mogelijk overlaten aan de professionals.

Er is in principe helemaal niks mis met afmixen op een goeie koptelefoon, er zijn veel gerenommeerde producers die dit doen, maar het is belangrijk om wel te blijven vergelijken met speakers. Sterker nog, ik zou niet eens zonder koptelefoon willen afmixen, zelfs met mijn monitors ben ik namelijk niet in staat om zo nauwkeurig het stereobeeld, dynamiek en hoeveelheid reverb te bepalen als met een koptelefoon.

het gekke vind ik ook vaak dat ondanks dat de kamerreflecties nog eens erbij komen met speakers er bijvoorbeeld beter reverb te horen is op een koptelefoon, zelfs op een nearfield die dichtbij je oren staat.

mijn tip is om je track gewoon lekker af te mixen op je koptelefoon, goed luisteren naar de verhoudingen, visueel met een freq analyser te vergelijken en zodra die mix af is, op zoveel mogelijk speakers te vergelijken bij vrienden, kenissen, enz. Vergelijk het dan ook met een CD van muziek waarmee je bekend bent en zoals jij wilt dat je mix gaat klinken. Op des te meer speakers je gaat luisteren je ook meer zal opvallen wat er mogelijk buiten verhouding valt, achteraf kun je deze "quirks" dan weer gaan bijwerken. Op den duur zal je ook gaan leren wat voor typische quirks je koptelefoon heeft en zul je sneller correct gaan mixen/masteren.

Punt is alleen dat goede koptelefoons vaak al snel bijna zo duur zijn als een een setje nearfields... :/

Uiteindelijk denk ik wel dat het beste is em een set monitors aan te schaffen, het zal je leven wel een stuk makkelijker maken.

Ik gebruik overigens geen correctie tools, die doen vaak meer kwaad dan goed imho. De fabrikant die reference headphones maakt zal al echt zijn best hebben gedaan om zo correct mogelijke weergave te geven, die tools kunnen dat echt niet zo maar verbeteren.

leesvoer: http://www.soundonsound.c...cles/studioheadphones.htm

(jaja I knowww...ik ben heel erg sounsonsound fan) :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Yoozer/vlaaing/andere audio experts. Ik weet dat het misschien beter is geplaatst in dat forum van Yoozer, maar ala :)

Ik probeer dit effect na te maken uit een plaat van Noisia:

(jump to 2:20) Het gaat om dat 80's achtige effectje aan het begin van de bar :)

Ik heb het zo ver kunnen ontleden.

Wat ik heb gedaan is:
Twee OSC's, 1 saw, 1 triangle
Een lowpass filter met een vrij korte attack
Een sinus LFO op een hele subtiele pitch
(setup in Reason)

Maar het klinkt nog steeds erg My First Synthesizer en mist dat dikkige warme 80's effect. Yoozer kan jij het ontleden wat ik fout doe? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat soundje zit een gemodelleerde pitch naar beneden op en een vibrato achtig effect.
En het klinkt ook redelijk unisoon wat het ook dikker maakt.
Dan ook nog eens een akkoordje met evt een chorus erbij en je bent al een stukkie verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
hm, ik krijg weer 's geen link/embedding te zien :( kun je de titel van de track geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Als je m'n post quote, dan moet je 'm kunnen zien toch?

Het is Noisia - Alpha Centauri

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
ah dat pad geluidje, ik vind hem heel herkenbaar van oude Roland synths. In dat geval denk ik dat je beter met een preset kan beginnen.

Als ik hem vergelijk met jouw baksel dan is jouw geluidje te dik en heeft teveel zaagtand, verder is jouw geluid een losse noot en slaat Noisia een (mineur)akkoord aan. Probeer een wat ronder geluidje te maken met wat meer sinus(achtige)golven die wat dunner klinkt en zet dat geluidje in een mineur akkoord. (de meerdere noten laten het dan weer voller klinken). De filtersweep zit er al wel goed in.

Als ik me niet vergis dan is jouw noot een C# , zet er in dat geval een G# bij en een E, speel dan even met welk octaaf je die noten moet plaatsen en dan kom je al heel dicht in de buurt. Sommige Synths hebben dit hele akkoord al in preset (kleine terts en kwint in de 2e en 3e oscillator), de ReFX Vanguard VST plugin is wel behoorlijk geschikt om deze padgeluidjes te maken, mocht je vastzitten aan Reason dan denk ik dat je beter de Thor kan pakken.

succes dude. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Thanks vlaaing :)
't Is 'm nog niet helemaal, maar het zat 'm inderdaad vooral in het akkoord (gisteren wel (kort) geprobeerd, niet gevonden), wat volgens mij btw C-F-G# was. Althans zo heb ik het nu. Check: http://www.zshare.net/audio/75453643c58ab88d/

Maar het is 't hem nog niet helemaal, maar ik ben in ieder geval blij met wat ik weer geleerd heb, alhoewel ik nog steeds dat warme 80's effect mis wat zij in hun versie wel hebben :)
Maar dat blame ik maar aan toevalstrefferij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Vanuit C zou je de D# (strikt genomen een Eь, maar ok da's meer harmonieleer dan producen) en de G erbij moeten zetten om een mineur akkoord te maken. Misschien lukt het beter vanuit een oscillator zelf, zet dan een 2e oscillator aan en tune die +3 omhoog en een 3e oscillator +7 semitones omhoog (of -5, da's dezelfde noot maar dan een octaaf lager).

Nadeel van door de Osc laten doen is dat je dan vast zit aan het akkoord, welke je wel kan transponeren, maar niet meer van toonaard kan veranderen, tenzij je de oscillator pitch gaat automaten, maar dan word het een lang gebed.

Overigens denk ik dat Noisia zelf hier gewoon een preset gebruikt. De Roland Juno synthesizer was erg bekend om dit soort geluidjes, misschien dat je een preset kan vinden die dit kloont. Het zou me niet verbazen dat dit uit een Vanguard of de Albino komt.

* ik zal binnenkort nog ff kijken of ik dit geluidje voor je kan maken en een sample naar je sturen, maar eerst ff de koninginnenacht/dag sjizzel door voordat ik weer's de studio in duik. Btw, koninginnenacht ga ik nog naar Noisia en Ed Rush&Optical feestje :9

[ Voor 13% gewijzigd door vlaaing peerd op 28-04-2010 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Ik weet echt heel weinig van akkoorden, zou me daar echt eerst eens in moeten verdiepen *schaam*
Ik ben altijd bang dat het een soort muzikale beperking wordt als ik ze snap, omdat je dan in akkoorden gaat denken.

Ik heb overigens gisteren even zitten klooien met FL Studio en Massive en Fabfilter's Volcano, wat ook wel erg vet was. In de eerste instantie vond ik het geluid uit Thor wat mooier (toen het enkel detuned saw's waren), maar zodra ik ging filteren klonk Massive ook best lekker (dit is echt een test basslinetje met een simpele drumkit dus wees niet te kritisch op de kwaliteit).

Ik merk vooral dat in FL Studio toch de werkwijze me tegenstaat met patterns, alhoewel ik het programma echt kan dromen en ik het veruit het langst gebruik van alle software waar ik mee gewerkt heb. Misschien dat Ableton dan toch een slimmere oplossing is.

vlaaing heb jij btw een voorkeur bij Massive versus Albino?

Jammer dat dat bij de nacht helemaal in Groningen is, anders had ik echt heel graag gegaan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
mwaja, het zal de boel wel iets makkelijker maken als je wat akkoorden en toonladders kent, het ligt denk ik meer aan jezelf of je daaraan gaat beperken. Voor dance stijlen in het algemeen vind ik het wel minder noodzakelijk dan als je een instrument wilt leren bespelen, toch blijft het handig.

Overigens heeft 1 van de jongens van Noisia ook conservatorium gedaan en kan ook nog een mooi potje piano spelen trouwens! Ik zag dat ooit's in een interview met Teebee en Noisia.

Massive vs Albino ... ik heb eigenlijk geen voorkeur. De massive vind ik als voordeel hebben dat de step/LFO sequences op heel veel parameters gezet kan worden die individueel in hoeveelheid over die parameter kan ingesteld worden (zeg ik het zo goed? :/) en gebruik ik veel voor reese bassen en dirty dubstep wobbels.

De Albino vind ik weer fijner omdat je lekker eenvoudig een 6-tal oscs naast elkaar kan zetten, maar heeft dus wat minder filter tweakmogelijheden . De Albino gebruik ik in de regel voor wat "smoothere" midrange geluiden.

kortom beide vind ik erg geschikt om te gebruiken met elk zijn eigen doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de iPhone heb je een programma dat akkoort progressies voor je 'berekend'. Chords heet het geloof ik. Misschien dat er ook zoiets voor de PC is?
Kan handig zijn om te kijken wat werkt zonder al te diep in de materie te duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-07 14:53

Quinie

.nl

Ik merk vooral dat in FL Studio toch de werkwijze me tegenstaat met patterns,

Je hoeft niet met patterns te werken. Je hebt je piano roll en veel meer opties nog.
Daarnaast zou je is kunen kijken na de zenra vsti lekker geluidje en veel mogelijkheden.

http://www.Quinie.nl
http://soundcloud.com/quinie
https://www.wereoutthere.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

apNia schreef op woensdag 28 april 2010 @ 10:50:
Ik weet echt heel weinig van akkoorden, zou me daar echt eerst eens in moeten verdiepen *schaam*
Ik ben altijd bang dat het een soort muzikale beperking wordt als ik ze snap, omdat je dan in akkoorden gaat denken.
*laat antwoord*

Gaat een schrijver slechter schrijven als hij typles neemt, andermans boeken leest en grammatica onder de knie heeft?

Het antwoord is nee :). Sterker nog, door theorie te leren loop je juist -niet- in de valkuil van jezelf herhalen; immers, als je een keer een leuke progressie "ontdekt" heb je al te vaak de neiging die toe te passen en er niet buiten te werken. Wat je alleen al kunt doen met substitutie en toevoegen van 7, 9 en 11 - mogelijkheden zijn eindeloos.

Het niet buiten de noten van de akkoorden treden wbt melodie kun je voorkomen door behalve akkoorden ook nog toonladders te bestuderen.

Speel een Cmaj en daarover de noten in de major scale, speel dan een Amin en gebruik dan de Lydian scale. Zie http://www.looknohands.com/chordhouse/piano/ - je merkt dat je dan al gelijk een soort extra smaakje aan het geheel geeft, terwijl je akkoorden eenvoudig zijn en er maar 1 nootje wordt veranderd.
Ik heb overigens gisteren even zitten klooien met FL Studio en Massive en Fabfilter's Volcano, wat ook wel erg vet was.
Massive heeft ook een Unison optie die wellicht wat beter werkt. Gewoon 3 oscillators aanzetten, detunen als -20 0 +20, en dan 3-voudige Unison erop. Hoppatee, superzaag.
vlaaing heb jij btw een voorkeur bij Massive versus Albino?
Niet vlaaing maar ik zou overigens niet meer voor Albino gaan maar voor Predator, dat even tussendoor. Moderner, klonk ook alsof het wat meer ballen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
hmja agree!... wat mee geklooid en de Predtaor is wel wat rauwer dan de Albino. Helaas nog geen geld voor een echte versie daarvan voorlopig.

kleine aanvulling op de interresante opmerking van Yoozer, strikt genomen is Mineur = mineur en niet Aeolisch en is Majeur = majeur en niet Ionisch, dit vanwege dat deze 2 basis toonladders (min & maj) verhogingen en verlagingen kent die bij kerktoonladders (lydisch, ionisch,etc) niet worden toegepast. deze verhoging in Mineur is bv juist precies de Lydische toonladder die genoemd word.

maarre, dat gaat wel erg veel richting algemene muziektheorie ipv producertechnieken. Toch een paar bruikbare tips hierover is dat je zonder al teveel moeite al een stuk of 7 toonladders kan toepassen zonder dat je teveel in muziektheorie hoeft te verdiepen;

Voorwaarde is dat je moet begrijpen dat je muziek in een bepaalde grondtoon is geproduceerd en dat je die grondtoon ook zelf moet kunnen bepalen. Nu kan je met alle witte toetsen op de pianoroll 7 verschillende toonladders spelen door 1 van die witte toetsen als grondtoon te kiezen. voorbeeld;

- als "G" de grondtoon is en je gebruikt alle witte toetsen dan speel je de Mixolydische kerktoonladder. (bv refrein van "in love with you" - freestylers )
- als "D" de grondtoon is en je gebruikt alle witte toetsen dan speel je de Dorische kerktoonladder. (veel 60's/70's muziek van gitarist Santana is dorisch)
- als "A" de grondtoon is en je gebruikt alle witte toetsen dan speel je de Aeolische kerktoonladder (dezelfde noten als mineur, zonder verhogingen. (Tomcraft-loneliness is aeolisch)

elke afzonderlijke toonladder heeft zijn eigen karakter, zoals bekend is dat algemeen genomen mineur droevig/serieus klinkt en majeur luchtiger/vrolijk klinkt. Maar zoals vaker gezegd de enige regel in muziek is dat uitzondering op de regel vaak net zo'n goede oplossing kan zijn.

Ionisch: C
Dorisch: D
Frygisch: E
Lydisch: F
Mixolydisch: G
Aeolisch: A
Lokrisch: B

Als je ervan uitgaat dat er zeer bekende componisten zijn geweest die bv puur alleen uit mineur al hun muziek hebben gecomponeerd, moet dit je al behoorlijk wat variatie geven.

overigens ook interresant wat Yoozer en Apnia aanhalen, ik ben namelijk wél van mening dat theoretische onderlegging kan leiden tot starheid in muziek, omdat je de neiging kan hebben om puur en alleen aan de regels te houden, terwijl niet onderlegde muziek juist op "gevoelsbasis" gemaakt moet worden. Ik vind dat geen excuus om niet te leren, maar is een waakzaamheid die geboden is als je besluit verder te gaan.

Anders gezegd, 1 van de Noisia dudes heeft Conservatorium gedaan - hun muziek heeft gewoon ballen en vervallen ze niet in theoretische meuk, toch? :9

[ Voor 1% gewijzigd door vlaaing peerd op 07-05-2010 13:18 . Reden: info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo allen.

Op dit moment zit ik te denken om zelf wat beats te gaan samplen en me eigen deephouse nummers in elkaar te zetten als hobby zeg maar.

Mijn vraag is dan ook simpel; waar begin ik ? welk programma zal ik gebruiken en waar kan ik een goede guide vinden alla producen voor dummies op basis van tutorials.

als iemand mij een link naar de informatie en een programma wat redelijk simpel onder de knie te krijgen is kan geven om een start te maken zou het geweldig zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Programma's zijn er genoeg waarvan de bekenste Reason,Ableton Live,Cubase....
Tutorials vind je bv op Youtube door te zoeken op de naam van het programma wat je wenst te gebruiken of zoek eens op Sonic Academy die maken echt makkelijk te begrijpen stap voor stap tutorials.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 14:57:
[...]

Gebruik je dan de Vista 64 drivers?
Late reply, maar: ja. En ze werken perfect. :)
Verwijderd schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 17:10:
hallo allen.

Op dit moment zit ik te denken om zelf wat beats te gaan samplen en me eigen deephouse nummers in elkaar te zetten als hobby zeg maar.

Mijn vraag is dan ook simpel; waar begin ik ? welk programma zal ik gebruiken en waar kan ik een goede guide vinden alla producen voor dummies op basis van tutorials.

als iemand mij een link naar de informatie en een programma wat redelijk simpel onder de knie te krijgen is kan geven om een start te maken zou het geweldig zijn :)
FL Studio is redelijk te doen qua leercurve; hoop tutorials ook van te vinden op Youtube en via Google. :)

[ Voor 64% gewijzigd door TimMer op 09-05-2010 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-06-2021

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

FL studio vond ik toendertijd moeilijker om te leren dan Ableton Live. (Zo vond ik Cubase ook beter te doen dan FL Studio)

Ga vooral even een paar demo's naast elkaar proberen en kijk welke het beste past bij jouw werkstijl.
Kan best zijn dat jij veel lekkerder werkt met zogeheten trackers als Renoise, dan met Fruityloops/Ableton/Cubase/Logic etc etc.

...:::everybeat.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Iemand een idee welke gear is gebruikt in Chris Brown ft. Lil Wayne - I Can Transform Ya om die robotvoice te realiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Bedoel je dat effectje aan het begin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Saturnus schreef op maandag 17 mei 2010 @ 17:26:
Iemand een idee welke gear is gebruikt in Chris Brown ft. Lil Wayne - I Can Transform Ya om die robotvoice te realiseren?
Uiteindelijk allemaal hetzelfde resultaat, dus ga maar gelijk voor iets als http://www.virsyn.de/en/E_Products/E_MATRIX/e_matrix.html

Het hangt er gewoon van af welke carrier je pakt, en da's niet altijd even makkelijk te achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Ja precies dat begin ja. :)
Zolang het maar freeware is en niet cheap overkomt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
ff googlen dan maar? lijst met freeware vocoders:

http://tinyurl.com/2unexhz

Ik heb trouwens geen ervaring met deze dingen, maar een vocoder is een vocoder. Kan me ook niet voorstellen dat ze het werlk niet zullen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Mwa ok vocoders zoeken is een idee. Op me mixer zit ook 1 maar die is zo niet wat dit is, dus zal een lange zoektoch zijn, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
ik denk dat die op je mixer een vocodergeluid simuleert, want er is een synth nodig om de inputklank (modulator) te vervormen (of beter: opnieuw te vormen).

Verder heeft het ook te maken hoe je de vocoder instelt, want de meeste goeie vocoders kunnen allemaal wel dezelfde klanken voortbrengen, je moet alleen weten wat voor carrier (die de output klank zal maken) je gebruikt en in hoeveel frequentiebanden je de modulator instelt.

doorgaans is de regel hoe meer frequentiebanden gebruikt worden hoe "menselijker" het klinkt en minder banden klinken doorgaans "robotachtiger".

Verder zal alle toonhoogte uit de stem worden gehaald, dus zal je wss ook nog een melodie of akkoorden moeten inspelen om er iets van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan het niet met een delay van een paar ms en een beetje feedback,krijg je soms ook een metaalachtig geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Ja dat was inderdaad een beetje mijn gedachte ook toen ik het hoorde, korte delay en chorus filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat geluidje waar je het over hebt is een sample van de film zelf. Sounddesign van Erik Aadahl die met samples en digitale effecten vanaf nul dit soort geluiden heeft gemaakt. Ring modulator achtige effecten. Zelf zegt hij dat hij GRM tools gebruikt en ik denk dan frequency shifters. Dat zit allemaal ongeveer in dezelfde hoek als Vocoders daarom lijkt het ook zoveel op elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is idd een multitap delay met een hele korte delay tijd. Met die GRM delay kom je iig heel ver. Maar dan goede resultaten eruit halen valt nog niet mee. Wat hij er uit haalt is behoorlijk creatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Ik las net in het producerstopic op Fok! dat Reason5 en Record 1.5 zijn aangekondigd door Propellerheads. Morgen komt er meer info naar buiten.

Ik ben zeer benieuwd, want Reason4 is al een aantal jaar uit. Ik merk dat ik het steeds vaker ga gebruiken (vooral gerewired in Logic) maar er zijn wel een aantal nadelen die ze hopelijk hebben opgelost (ik speel zelf maar een klein beetje toetsen en bijv. graag visual feedback willen krijgen van wat ik speel (zoals bijv. in Logic wel het geval is). Verders zou een soort "live" mode (beetje MainStage) achtig ook wel fijn zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Het enige wat ik wil in Reason 5 is een beter overzicht in m'n rack (de breedte in). Daar word ik echt helemaal knetter-knetter-knettergek van..

[ Voor 5% gewijzigd door apNia op 27-05-2010 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
hmja, een breder rack zou wel makkelijker kijken zijn. maarja, het is een 19" op schaal, dus dan zou die meteen ook nog weer langer worden. Moet je alsnog je wijsvinger stijfscrollen...

Ben wel benieuwd naar de "Octorex" eigenlijk, hoewel Cubase 5 al erg vergelijkbare tools heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakakaizoku
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 16:59
vlaaing peerd schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 09:37:
hmja, een breder rack zou wel makkelijker kijken zijn. maarja, het is een 19" op schaal, dus dan zou die meteen ook nog weer langer worden. Moet je alsnog je wijsvinger stijfscrollen...

Ben wel benieuwd naar de "Octorex" eigenlijk, hoewel Cubase 5 al erg vergelijkbare tools heeft.
Als ik zo die video zie van Neptune (http://www.propellerheads...t_article&article=neptune) dan lijkt het er op dat je nu in ieder geval 2 racks naast elkaar kan zetten!

PSN: bakakaizoku - WoW: Thiccblonde (GM of Phoenix Ascension) @ Twisting-Nether

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Niet in Reason - Neptune is voor Record 1.5. Anders zou Reason opeens audio-track ondersteuning hebben gekregen, en da's niet het geval. (al is het samplen wel erg goed gevonden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
beste mensen,

ikzelf zit nogal in twijfel over mijn eigen afmixen, te meer de verdeeldheid onder producers over de "loudness war", in het kort; je track zo plat compressen en limiten dat het gemiddelde volume zo hoog mogelijk word, zodat (in vergelijk met andere tracks) jouw track er hard doorkomt.

Bij mijn "anologe" (lees: met acoustische en elektrische instrumenten) muziek afmixen ben ik er al enige tijd vanaf gestapt en prefereer om daar zoveel mogeliijk dynamiek te bewaren, bij mijn "dance"producties is het echter anders.

Ik vergelijk mijn danceproducties (drum n' bass, dubstep) met de producties van mijn favoriete artiesten en merk dat die door de jaren heen alleen maar harder worden, nu toch echt tot het punt dat de dynamiek eronder te lijden heeft.

Vroeger liet ik nog al's wat headroom over in de mix zodat de tracks live een lekker punchy en spikey bass en snaredrum in de zaal had, maar nu moet ik toch echt mee met de huidige trend van elke extra decibel pakken die je pakken kan en merk dat tracks letterlijk lichtelijk overstuurd raken en de dynamiek minder word. Niet alleen biij mijn eigen maar ook de tracks van favoriete artiesten.

ik zou wel weer terug willen naar een beetje acceptabelere hoeveelheid dynamiek, maar zeker als ik een keer een demo instuur kan ik het niet veroorloven dat deze een stuk zachter staat als die van mijn concurrent-demo-instuurder.

wat denken jullie ervan?
- zoveel mogelijk loudness of zoveel mogelijk dynamiek?
- ik merk dat alles op het randje van oversturen staat, soms tot de track bijna gedistort gaan klinken, weten jullie tools om zo hard mogelijk te masteren en het totaalresultaat zo clean mogelijk laten te zijn?
- maken jullie verschillende versies voor "live" optreden en tracks die bedoeld zijn voor airplay/demo/internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vlaaing peerd schreef op maandag 31 mei 2010 @ 17:02:
wat denken jullie ervan?
- zoveel mogelijk loudness of zoveel mogelijk dynamiek?
- ik merk dat alles op het randje van oversturen staat, soms tot de track bijna gedistort gaan klinken, weten jullie tools om zo hard mogelijk te masteren en het totaalresultaat zo clean mogelijk laten te zijn?
- maken jullie verschillende versies voor "live" optreden en tracks die bedoeld zijn voor airplay/demo/internet?
High-end analoog masteren is de minst slechte manier. Daarmij krijg je min of meer natuurlijk klinkende vervorming waardoor het wel hard klinkt maar niet met zo'n gemeen scherp randje. Maar ook kundig gebruik van tools kan er aan toe dragen dat je het psychoakoustisch harder kan maken terwijl het weinig vervormd.
Dit is duidelijk het domein van een mastering engineer en als je wilt kan ik je daar wel bij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-07 14:53

Quinie

.nl

@vlaaing peerd

Om heel eerlijk te zijn. Ik kan het gewoon niet. Afmixen. eerlijk waar. Ik krijg het geluid maar niet zoals het klinkt bij anderen.Weet niet wat ik verkeerd doe. De ene keer te veel compressie. Dat bij het opnieuw inkomen van de bassdrum de hele plaat word dichtgeknepen.

Dan weer voldoen open ruimte maar de plaat klinkt gewoon niet "hard". Ik ben er maar mee opgehouden. Maak lekker muziek en tja hopelijk leer ik het ooit nog. Tips, manuals tutorials are welcome.

Daarnaast werk ik graag met fruityloops, vind de workfow fijn. Maar heb het idee dat het geluid wat daar uitkomt (ongeacht vsti's, fx, etc) altijd minder is als bijvoorbeeld een ableton.
Zet ik na het bouwen de midi over in ableton klinkt het gelijk beter. Op de een of andere manier word het dan ook altijd een andere track met de fruityloops midi als basis.

nieuw tackje. (waveform en compressie :P )
http://soundcloud.com/quinie/bassliner

[ Voor 23% gewijzigd door Quinie op 02-06-2010 09:26 ]

http://www.Quinie.nl
http://soundcloud.com/quinie
https://www.wereoutthere.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
@Wouter Veltmaat,

Ik begrijp dus dat jij meer ervaring hebt met masteren op anologe apparatuur? Ik ben het ermee eens dat anoloog vaak wat "ronder" klinkt, als ik bv mijn tracks via lijn uit over de mackie naar wat outboard comp/limiters/Eq stuur klinkt het ook minder digitaal, maar ik kom dan wel vaak zachter uit dan dat ik met de PC afmix. Maar ok, ik mis dan ook wel wat aan apparatuur om alles goed te masteren.

Masteren is nou niet bepaald mijn vakgebied, in de praktijk ontkom je er echter niet onderuit, omdat je ze toch online wilt zetten, live laten horen,etc. maar als je eens een track wilt masteren of tips hiervoor hebt, dat is enorm welkom! Ben eigenlijk wel benieuwd wat het verschil zou worden.

@Quinie

agree. Een goede mix maken is niet zo makkelijk als het lijkt en ik kom nog steeds factoren tegen die ik nooit had meegenomen bij mijn eigen mixwerk. Ik ben dan ook erg blij met vakbladen als de sound-on-sound die ik regelmatig nasla over productietechnieken en tips als ik weer zo'n zuigmoment heb. Eigenlijk hebben ze alle veel voorkomende mixproblemen we eens besproken en geven ze degelijke en duidelijke uitleg over hoe sommige dingen zijn op te lossen.

wat je kickprobleem betreft, denk ik dat die misschien kan oplossen door lichte sidechain compressie met de bas en dit complete signaal (kik+bas) in de totaalmix te compressen en niet de losse kick alleen. Als je uitleg over sidechainen wilt hebben hoor ik het graag. check trouwens de attack tijd en ratio van die compressor eens, zeker als ie juist op de eerste kick na een stil moment de track dichtknijpt staat ie waarschijnlijk veel te heftig ingesteld met een te lange attack of je kick staat brutaal te hard.

als je track te zacht is, maar de verhoudingen zijn goed dan is ie IMHO beter dan een te harde track zonder verhouding (dat is ook waar ik heenwou met mijn vraag). Ik weet niet of je mutiband compressors gebruikt, maar daarmee zou je nog enigzins wat kunnen verbeteren.

ik heb niet veel ervaring met FruityLoops, maar zou niet weten waarom dit minder goed zou klinken als je dezelfde instrumenten/samples gebruikt. Maar je eigen gehoor is jouw referentie, als je zeker ervan bent dat werken met Ableton beter klinkt (hetzij door de werkwijze of output kwaliteit, laat ik in het midden) dan zal dat ook wel zo zijn.

Ik zal vanaamd nog eem noar joen ploatie luustern mjong :P (da's grunns voor "ik heb hier websense op het werk")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@vlaaing peerd
Nogal ja, want ik ben semi-pro mastering engineer en heb high-end analoge hardware.
Ik kan evt de mensen hier wel wat helpen met demo's of voorbeeldjes. Als het om commerciele exploitatie gaat dan blijft het ook voor mij niet vrijblijvend. Maar ik weet niet of het de bedoeling dat soort zaken hier te bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
@wouter veltmaat,

Voor commerciele exploitatie is het zeker niet, maar ik ben wel erg benieuwd hoe mijn eigen masterpogingen vergelijken met iemand die er gespecialiseerd in is. Dus mocht je een keer tijd en zin hebben dan zou ik je graag een keer een track opsturen.

Hard genoeg krijg ik de tracks wel, maar ik verlies toch de "cleanheid" (de hoog/hihats/bekkens gaan gedistort klinken) en vaak gaat ook de "punch" van de snares en de kick weg als ik de piekjes eraf limit. Juist omdat veel instrumenten bedoeld zijn gedistort, wil ik het totaal wel zo clean mogelijk als geheel hebben en niet nog verder oversturen.

Daarom vraag ik me ook af of ik niet gewoon wat minder luid moet afmasteren of dat ik mogelijk iets verkeerds doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is goed, stuur maar een mail naar info at seriousmastering dot com.

Dit geldt ook voor ander mensen die het verschil wel eens willen horen (wel onder eerder genoemde voorwaarden).

Maar ook een goed begin is om op wikipedia het artikel over loudness wars eens door te lezen. Want je kan muziek wel helemaal snoeihard krijgen (als je weet hoe het moet) maar er zitten altijd ook nadelen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.d.B.
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-07 13:48
Heeft iemand misschien nog tips voor goede harde waren te gebruiken bij Fruity Loops?
Ik weet dat FL Studio niet bekend staat om zijn goede kwaliteit, maar met een hoop plugins haal je er ontzettend veel meer uit, en het werkt gewoon super makkelijk.
Heb zelf het volgende staan, maar ik zoek er dus een leuk speeltje bij om sneller met de FX en dergelijke te spelen, is een Korg EM1 bijv geschikt? Hoop dat iemand ervaringen heeft met controllers en FL studio :)

Intel Core 2 Duo E8400 @3.6 Ghz (met dank aan tweakers voor de overclockhulp!)
8 Gig RAM 800 Mhz
Cakewalk UA-1G geluidskaart
KRK RP8 G2 studiomonitors
Een te simpel DJ controllertje waarvan ik het merk niet eens durf te noemen :P (*kuch* Hercules *kuch*)

Oh en ik ben niet op zoek naar spul van honderden euro's, daarvoor werk ik nog veel te amateuristisch ;)
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Native Instruments KORE misschien?
Afbeeldingslocatie: http://media.createdigitalmedia.net/cdmu/images/storiespre2k6/kore.jpg

Kost inclusief KORE software rond de 300 euro, of je de controller los kan kopen weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
M.d.B. schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 09:48:
Heeft iemand misschien nog tips voor goede harde waren te gebruiken bij Fruity Loops?
is een beetje afhankelijk wat je ermee wilt doen;
- fx controllen?
- faders nodig? zoja, gemotoriseerd?
- wil je draaiknoppen, faders, pitch wheels, pushbuttns, etc?

ik heb zelf een erg goedkope (MIDI>USB) controller in gebruik, de Behringer BCF2000, deze is met 8 motorized faders, 16 draaiknoppen alles in x4 banks en communiceert via USB. Je kan templates downlaoden om alles makkelijk en snel aan controllers te mappen.

Ik weet verder niet of Fruity loops er vriendelijk mee om kan gaan, maar zou wel tof zijn als je een "read/write automation"-achtige functie hebt en veel controllers aan midi kan toewijzen. Verder is in deze serie nog een versie met alleen knoppen en eentje voor DJ gebruik, leuke is dat je ze allemaal (of meerdere van dezelfde) aanelkaar kan doorlussen. Deze series is erg betaalbaar en veel waar voor je geld, andere DAW controllers lopen al snel op qua kosten.

Als je ook nog een keyboard nodig hebt, is het mischien beter om een midikeyboard me veel controllers aan te schaffen.

Kijk ook eens op bax-shop.nl of peterverspuy.nl onder midicontrollers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.d.B.
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-07 13:48
Peter Verspuy ben ik inderdaad al vaker geweest, Bax-Shop kende ik ook wel, misschien kan ik me daar laten informeren of de controllers ook goed samenwerken met FL Studio. Ik wil er vooral eentje om de FX mee te controllen inderdaad, veel draaiknopjes nodig met een paar pushbuttons.
In ieder geval bedankt voor de info :) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
kijk ook nog eens naar de Novation ZeRO SL MK II , iets duurder als de Behringers maar alsnog erg goed geprijst en ook gemotoriseerde faders (functioneel? nauwelijks, patsfactor? ja!)

zit je helemaal laag in het budget dan kun je die Korg nanocontrols nog bekijken. Ook erg makkelijk voor live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of een een Akai MPDxx,ik heb zelf de MPD32 en ben er zeer tevreden over(gebruik hem voor Live en Traktor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vyo
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Vyo

Met betrekking tot FL @ Quinie, wel eens de Soundgoodizer (stock plug-in) geprobeerd? Korte ingeving etc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vandaag eeven wat dubsided-achtigs gemaakt;

http://soundcloud.com/roppenzo/roppenzo-luv-will-never-do

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2010 03:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Leuk stukje over de studio equipment van Noisia
http://www.datatransmission.co.uk/Features/618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florinsz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-09 11:08
Zo, Whyte heeft ook de produceermachine weer eens aangeslingerd :) .

Reason er af geknikkerd en nu een weekje aan het aankloten met Ableton. Wát een verschil zeg :o , Ableton neemt zóveel frustraties weg die ik bij Reason had. Zo blij dat ik overgestapt ben :) .

Anyway, het programma leren kennen en kijken of ik er iets zinnigs uit kan krijgen. Op een of andere manier klinken de dingen die ik tot nog toe gemaakt heb altijd heel erg deephouse, eens verandering in brengen en zien of ik ook iets anders geks kan maken.

Binnenkort posts met SoundCloud updates 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Whyte wat waren de irritaties? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florinsz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-09 11:08
apNia schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 00:51:
Whyte wat waren de irritaties? :)
Ik vond heel Reason één groot blok irritatie ;) . Programma ging raar met files om, verschillende instrumenten konden niet met elkaar overweg. Verschrikkelijke interface (niet horizontaal schaalbaar) met al de kleine prutsknopjes, kleuren etc. Ik snap dat het het voor andere mensen misschien overzichtelijk maakt, maar het werd zo'n grote brei voor mij.

Verder werkt de sequencer van Ableton 100x fijner en flexibeler, vind ik Clip view echt geweldig werken, is er eindelijk duidelijkheid over waar m'n midisignalen nou wel en niet binnenkomen en is de midi-assign functie echt heerlijk.

Maar dit is verder allemaal strikt persoonlijk hoor :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakakaizoku
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 16:59
M.d.B. schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 12:42:
Peter Verspuy ben ik inderdaad al vaker geweest, Bax-Shop kende ik ook wel, misschien kan ik me daar laten informeren of de controllers ook goed samenwerken met FL Studio. Ik wil er vooral eentje om de FX mee te controllen inderdaad, veel draaiknopjes nodig met een paar pushbuttons.
In ieder geval bedankt voor de info :) !
Een van mijn grootste ergernissen aan FL Studio is de manier waarop deze met midi omgaat, en vooral met faders, modwheel en andere knoppen. Ik zou er eerlijk gezegd ver van weg blijven als je serieus met een controller het eea. wil regelen in FL Studio. Begin anders eens te kijken naar Cubase of Live, of als je het betaalbaar wil houden naar Reaper, die gaan stukken beter om met externe controllers.

Ben zelf trouwens weer eens bezig geweest en sinds lange tijd meer dan 2 bars kunnen produceren. Zat een beetje door m'n samples te bladeren en kwam een acapella van Kathy Brown tegen (Love is not a game) en wilde daar eigenlijk m'n eigen draai aan geven (origineel is van die adhd-funky house), en moet zeggen dat het me goed gelukt is. Heeft wel wat afmixen nodig hier en daar.

soundcloud linkje

PSN: bakakaizoku - WoW: Thiccblonde (GM of Phoenix Ascension) @ Twisting-Nether

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Verwijderd schreef op maandag 07 juni 2010 @ 12:47:
Is goed, stuur maar een mail naar info at seriousmastering dot com.
Om hier nog even op terug te komen, ik zal eerst nog 's even een track moeten uitkiezen die me er goed geschikt voor lijkt en aan je doorsturen. hierover toch nog de volgende vraag, ik stel 'm maar hier in het forum omdat het me wel algemeen zinvolle informatie lijkt.

- hoe wil je de track aangeleverd krijgen? in termen van Db headroom/bestandsformaat,etc, maar specifiiek;

- ik zet op de masterbus vaak nog een (multiband) compressor om de gehele mix wat inelkaar te drukken, soms zet ik ook wel eens express een instrument bovenin de mix om deze later weer een beetje naar beneden te drukken in de totaalmix. Ik zie dit meer als onderdeel van de track dan als mastering; wil je liever zonder, of mét buscompressie? Ik hoop nl de aspecten van deze compressie in de track te houden.

Ik zag op je website dat jij ook nogal redelijk tegen de loudness war bent gekant. Dit is het probleem juist, met dance ben je eigenlijk verplicht om daarin mee te gaan en de laatste tijd begint serieus mijn kwaliteit te lijden onder het steeds maar luider krijgen, ik hoop dat je toch enigszins daarmee rekening kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aanleveren graag op 24 bit 44.1kHz en pieken tussen -3 en 0dB, niet clippen (afhankelijk van de muziekstijl).
Compressie op de eindmix hoeft niet want analoge A-klasse equipment doet dat vaak beter. (je mag smokkelen)

Loudness war ben ik idd niet blij mee maar het gros van de klanten heeft daar schijt aan. Het hard maken is niet moeilijk, maar om dit met zo weinig mogelijk vervorming te doen is een stevige uitdaging. Ik probeer dan altijd zoveel mogelijk op de ondergrens te zitten zodat het net hard genoeg is maar nog wel wat dynamiek over heeft. Voor vinyl ben je redelijk beperkt dus moet je je helemaal inhouden, mede daarom klinken platen sneller beter.
Pagina: 1 ... 8 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.