Het belangrijkste is natuurlijk het verschil tussen een analoge hardware synthesizer, een virtuele analoge hardware synthesizer en een software synthesizer.
Een analoge synthesizer heeft meer kans om elementen te hebben in het geluid die veroorzaakt worden door ruis (willekeur). In sommige muziek is dat een goed ding omdat het meer organisch klinkt. Maar analoge synths hebben soms tijd nodig om op te warmen voor ze niet meer vals klinken en de allereerste versies hadden geen manier om een patch op te slaan, behalve dan neer te schrijven waar alle kabeltjes in stakken! Puur analoog kom je bijna niet meer tegen maar omdat er wat patenten aan het vervallen zijn word dit soort synths steeds meer door hobbyisten zelf gebouwd!
De Virus is een virtuele anologe synthesizer. Eigenlijk gewoon een computer die een wiskundige simulatie van de analoge eigenschappen simuleert om zo een zelfde geluid te krijgen. Veruit de meeste synths op de mark zijn van dit type. Wanneer je er over nadenkt is er geen geluid dat uit een VA synth kan komen dat niet uit een computer kan komen. Niemand kan mij wijsmaken dat een virus zulke speciale DSP chips heeft dat mijn i7 975 met 4 cores en 8 thread op 3,8 GHz niet genoeg kracht heeft om dit OOK te kunnen emuleren in software, exact wat de virus al doet maar dan in zijn eigen DSP chips (chips die lekker snel met geluid kunnen werken)
En dan heb je alle VST's plugins. Wil je 20 jaar vooruit met patch en sample mogelijkheden terwijl je ook nog zonder problemen je eigen presets maakt en blijft maken? Koop Omnisphere .... daar zitten al zo veel multisamples van de oude klassiekers in (ARP2600, Minimoog). Is natuurlijk NIET exacht hetzelfde maar het komt wel verdorie dicht in de buurt. Nu ja als het je om analoge synths te doen is Trilian eigenlijk beter ....
Omnisphere is nog steeds de beste aankoop die ik ooit gedaan heb, ik raak gewoon niet uitgespeeld/geluistert/verwonderd welke geluid er al in zit en wat ik er zelf kan uithalen door hem zelf te programmeren.
Wil je dan ongeveer hetzelfde gevoel hebben als een virus met die draaiknoppen die zo kek en makkelijk zijn? Koop een goede midi controller met lekker dikke en veel knoppen, sla een template op dat hem linkt aan je favo geluid in Omnisphere en je hebt gewoon veel en veel meer mogelijkheden voor een veel betere prijs.
Klassiek analoog is kicken maar vrij duur want is allemaal verzamelspul nu, gaat het kapot is reparatie moeilijk.
Virtual Analoog is leuk omdat het gewoon
aan zetten is , spelen en draaien aan die knoppen is.
Maar de echte waarde zit in goede, goed geprogrammeerde gigantische grote (80 GB) VST's zoals Omnisphere die hun eigen softsynths mixen met een hele goede manier van sampling en een intuïtieve interface. Dit zijn geen romplers of samplers meer, wanneer je een andere noot aanslaat hoor je geen pitched up of down sample maar een totale nieuwe sample! Een goede multisamples van een analoge synth kan je een volledig patch geven die exact hetzelfde klinkt als het echte apparaat!
Geloof me, koop een super goede midi controller met genoeg toetsen en de juiste aanslaggevoeligheid (weighted graded hammer, maar is heel erg duur) koop een tweede midi controller met zo veel mogelijk touch pads en draai knoppen (launchpad en dergelijke) en koop wat goede software en meer heb je gewoon echt niet nodig.
En wie met minder meer kan die schrijf ik trouwens hoger aan ook. Maak maar eens een hit met rebirth (de 303 emulator van reason denk ik) da's niet gemakkelijk hoor!
[
Voor 11% gewijzigd door
Kain_niaK op 17-02-2014 14:11
]