PromoX schreef op maandag 24 juni 2013 @ 20:05:
[...]
Wat gebruik je voor die effecten die een beetje door het hele nummer heen lopen? De muziek is niet zo mijn smaak, maar die effecten klinken wel leuk. Heb zelf een beetje zitten zoeken en kwam daarbij plugins als Gross Beat, Stutter Edit, Effectrix en Glitch 2 tegen, zijn er misschien nog meer waar je dergelijke effecten mee kunt maken?
Ik gebruik nagenoeg geen effecten en laat liever de synths zelf het werk doen. Het gewabber en geresoneer van de reeses is allemaal detune, filters, VCO's en VCF's vanuit de synth zelf (A1, MS20, Massive en Reason + wavesample van mijn resonerende deurraamkozijn + staafmixer over een wasbord). Door de gedetunede oscs links en rechts te pannen krijg je een natuurlijk chorus effect. Sidechainen zorgt ervoor dat de verschillende zagen elkaar ontwijken zodat ze als geheel mooi inelkaar vallen ipv elkaar versterken.
Pas wel op met stereopannen van de bassen, als je het te wijd maakt verliest de bas focus, impact en punch (+ het kan niet meer op vinyl gedrukt worden). Psycho-acoustisch gezien vinden mensen wijd gepannede bas ook niet fijn.
De lead arpeggio (Albino blokgolf + sinusjes) heeft wel een stutter en bitcrush effect welke ik met Glitch v1 heb toegevoegd. Voor de rest is het alleen wat tapedrive (nastyVCS), compressie (cubase eigen en Waves C1) en EQ (Waves).
Verder wat oversturing door de hele basgroep via de Mackie te lussen en lichtelijk te clippen, hierdoor geef je een anoloog randje aan de digitale synths.