And I'm the only one and I walk alone.
BedanktPromoX schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 18:07:
[audio]http://soundcloud.com/jessevanson/fusion-groove[/]
[audio]

Verwijderd
Hoi Jesse ,klinkt lekkerMrOmegaForce schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 11:35:
Na dit topic 10 pagina's gevolgd te hebben toch besloten om eens te reageren.
Hai, ik ben Jesse. Ik ben redelijk nieuw als het aankomt op produceren, maar ik heb een zeer rijk muzikaal verleden en muziek is nog steeds een groot deel van mijn leven. Sinds een paar dagen besloten om toch maar wat nummers openbaar op mijn soundcloud te zetten:
[audio]
Graag zou ik wat kritiek ontvangen over dit nummer. Verder heb ik nog een WIP van een nieuw nummer waar ik net aan ben begonnen op mijn soundcloud staan. Voor zover als het gaat over tools, ik gebruik fl studio maar begin ableton live nu toch goed te begrijpen en ben van plan om daar binnenkort definitief op over te stappen. Verder heb ik een roland miditoetsenbord en een paar shure srh-750's.
Als er nog vragen zijn, stel ze gerust :)!
Rhodes doet me altijd snel denken aan sofa surfers ,sofa rock. jazzie invloeden zijn denk ik goed te gebruiken in diverse muziek. Met muziek mixen is toch een soort stappenplan waarin je volgende mix beter kan klinken als de vorige ,tenzij je al goed mixed . Het is een leerproces om telkens beter te worden in wat je doet
Het is een leuke hobby om zelf tracks te maken ,gamen is leuk ,maar produceren is iets wat tijdlozer en meer onvoorspelbaar is .Bepaalde spanning komt er als je met iets bezig bent waarvan je niet weet hoe die eitijndelijk wordt .
Met het verhaal rond de dynamiek is denk ik de bas het moeiljkst om erg dynamiesch te laten zijn , die vreet headroom onderin . Nu ben ik ook een hiphop fan waarvan ik eigenlijk alleen oudere ken van plaat zoals africa bambata ,curtis blow/mayfield ,en nog meer van dat oude spul
Wat altijd mega was de bas ,niet zo zeer de drums
Over die arpeggio gesproken, kijk wat ik in mijn mailbox vond:vlaaing peerd schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 22:29:
[...]
gheheheh die herinner ik me nog,had ik toen deze van gemaakt:
[audio]
Dat die van jouw moeilijk te horen is ligt niet alleen aan de dB's. Het geluid is behoorlijk gekamt, i.e. hij is leeg op veel frequenties. Nummers met een vollere bezetting (meer instrumenten, drums, zang) vullen het gehele frequentiespectrum beter dan dat je maar een paar instrumenten in de mix hebt.
Dat wil overigens niet zeggen dat zulke dynamiek of aantal instrumenten niet kan. Je zal alleen, netzoals bv veel klassieke muziek ermee moeten leven dat het wat moelijker te horen is in bv de auto.
mja, je kan je dan misschien beter afvragen of dat wel de juiste plek is om dat gedetailleerd en goed te beluisteren
kai-n_n-iak en de output van zijn kop: Videoclip met mijn muziek!
Heb jou versie en die van TimMer ook gepost.
en daar heb ik mijn beroep van gemaakt
Je kunt instanties ook multitimbraal maken - d.w.z. part 2 reageert op een ander MIDI-kanaal dan part 1. Zo laat je het CPU-gebruik over aan Kontakt zelf, wat voor bepaalde toepassingen schijnbaar beter werkt. Je moet dan wel de 16-out versie pakken, anders komt alles ook op hetzelfde spoor er uit.apNia schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 22:56:
Weten jullie eigenlijk of het zwaar is voor je resources om Kontakt veelvuldig te gebruiken als de sampler voor slechts 1 sample?
(bovenstaande is wellicht gelul, dus test even of het daadwerkelijk klopt).
betere vraag: in welk scenario is bovenstaande nodig en kom je echt niet met audio-tracks of pre-rendered variaties toe?
teveel zooi, te weinig tijd
De reden dat ik MIDI tracks ipv audio prefereer is gewoon omdat ghost tracks erg fijn zijn. Daarbij kan ik makkelijk nog tweaken aan m'n layers. Voor percussie hihats e.d. neig ik al wat sneller naar Battery omdat diens workflow zich er beter voor leent.
Maar het is gewoonweg een kwestie van snel willen werken + organisatie. Vooral dat snelle werken is iets wat ik sinds Fasttracker 2 niet meer af kan leren
Ik snap wat je bedoeld, veel van mijn vrienden zijn echte diehard gamers en die kunnen zich niks voorstellen bij wat ik iedere avond doeVerwijderd schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 19:18:
[...]
Hoi Jesse ,klinkt lekker![]()
Rhodes doet me altijd snel denken aan sofa surfers ,sofa rock. jazzie invloeden zijn denk ik goed te gebruiken in diverse muziek. Met muziek mixen is toch een soort stappenplan waarin je volgende mix beter kan klinken als de vorige ,tenzij je al goed mixed . Het is een leerproces om telkens beter te worden in wat je doet
Het is een leuke hobby om zelf tracks te maken ,gamen is leuk ,maar produceren is iets wat tijdlozer en meer onvoorspelbaar is .Bepaalde spanning komt er als je met iets bezig bent waarvan je niet weet hoe die eitijndelijk wordt .
Met het verhaal rond de dynamiek is denk ik de bas het moeiljkst om erg dynamiesch te laten zijn , die vreet headroom onderin . Nu ben ik ook een hiphop fan waarvan ik eigenlijk alleen oudere ken van plaat zoals africa bambata ,curtis blow/mayfield ,en nog meer van dat oude spul
Wat altijd mega was de bas ,niet zo zeer de drums
Verwijderd
Verwijderd
En toch is zo een bas gedeeltelijk wel te doen ,mono maken en de ruimte geven onderin . Moet zeggen dat het wel een sound is die ik nastreefMrOmegaForce schreef op zondag 14 juli 2013 @ 11:21:
[...]
Het verhaal rond de dynamiek klinkt ook herkenbaar. Als mijn vader een van zijn platen opzet springt de bas er meteen uit. Anyways, bedankt!
Poging om zo een bas te maken http://soundcloud.com/systemrestoresound/mix
Wauw nice! Mooie drums en een lekker sfeertje!Verwijderd schreef op zondag 14 juli 2013 @ 12:48:
[...]
En toch is zo een bas gedeeltelijk wel te doen ,mono maken en de ruimte geven onderin . Moet zeggen dat het wel een sound is die ik nastreef![]()
Poging om zo een bas te maken http://soundcloud.com/systemrestoresound/mix
Verwijderd
thxMrOmegaForce schreef op maandag 15 juli 2013 @ 11:24:
[...]
Wauw nice! Mooie drums en een lekker sfeertje!
Het is een sfeertje van het verleden , net als je vader ben ik opgegroeid tussen platen. Het wordt interesant als je een plaat op een groot high end audio platform aansluit , de dj moet weten hoe de zooi moet klinken. Persoonlijk vindt ik dat er een audioigneneer dat werk beter kan doen , je krijgt geluid wat minder gehoorschade toebrengt zonder oordoppen
Het is gewoon verschrijkelijk moeilijk om een sound goed neer te zetten ,dat was toen en is nu nog.
Gellukig hoor je die sound af en toe van producers , bedoel mezelf niet ,maar echte producers .
Ergens is het onvermijdlijk dat geluid verandert ,mono buizenradio jaren 60 ,transistor hifi stereo , digitaal.
Daar stopt het denk ik niet , je ziet wel een evolutie in hogere bits zoals SACD Wikipedia: Super audio compact disc
Zo een SACD over een quad met electrostaten is een soort perfectie die je niet in cd of plaat trefd , je denkt dat de band in de kamer zit
Verwijderd
Vind het geen schande ,maar dat was niet echt profesioneel en eerder een gebrek aan oefenruimteVerwijderd schreef op maandag 15 juli 2013 @ 20:22:
[bijdehand modus]
Ooit wel eens een band in je kamer gehad dan?
\[/bijdehand modus]
Met band bedoel ik eigenlijk een jazz band ,vleugel,sax zangeres enzo ,muziek die op cd meestal goed klinkt.Met dance muziek lijkt het een ander verhaal compressie,eq ,effecten analoog of digitaal en met samples .
http://www.onemorething.n...e-brengt-logic-pro-x-uit/
Apple heeft Logic Pro X onthuld, een langverwachte update.
Sinds 2009 waren er geen noemenswaardige updates voor Apple’s professionele audio-app. De vandaag vrijgegeven opvolger van Logic Pro 9 heeft een nieuwe interface, nieuwe creatieve mogelijkheden en een grotere verzameling instrumenten en effecten.
Nieuw in Logic Pro X zijn Drummer, een virtuele sessiedrummer die automatisch meespeelt met je nummer en daarbij een grote variëteit aan drumstijlen en -technieken aan de dag legt, en Flex Pitch, een geïntegreerde pitch-editingvoorziening voor geluidsopnamen. Apple heeft daarnaast Logic Remote geïntroduceerd, hiermee kan Logic Pro X vanaf een iPad aangestuurd worden. De nieuwe interface doet aan Final Cut Pro X denken.
Alle functies en mogelijkheden uit Logic Pro 9 zijn behouden gebleven. De nieuwe interface stroomlijnt vooral veel functies en is gericht op gebruiksgemak. Een noemenswaardige functie is de mogelijkheid om instrumenten tijdelijk te groeperen in één track, bijvoorbeeld een track met alle gitaren. Op deze manier blijft het overzicht ook bij gecompliceerde tracks die normaal niet op het scherm zouden passen behouden.
[ Voor 4% gewijzigd door ProfoundValue op 16-07-2013 16:51 ]
Kwam ik een kleine project tegen waarin ik alleen een baslijntje had gemaakt.
Eventjes verder uitgewerkt en dit is het resultaat tot nu toe --> http://www.godzmodus.com/Voor_jesse.mp3
Word ik n_n van!
Bakermat on steroidsKain_niaK schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 01:01:
Was wat projecten in een rar file aan het stoppen om aan MrOmegaForce te geven.
Kwam ik een kleine project tegen waarin ik alleen een baslijntje had gemaakt.
Eventjes verder uitgewerkt en dit is het resultaat tot nu toe --> http://www.godzmodus.com/Voor_jesse.mp3
Word ik n_n van!
Haha, niet zulke fans van Logic hier?vlaaing peerd schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 22:34:
logic, dawas toch zo'n bordspel uit de jaren '80 ofnie?
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Video helemaal gezien? Ik buig voor je moed. WAT-EEN-HELD!
Verwijderd
De prijs is absoluut gunstig te noemen, maar daar staat wel tegenover dat je mee moet met het rigide update beleid van Apple (wat ook knaken kost).
Edit:
Wat een tenenkrommende video zeg.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2013 16:53 ]
jawel hoor! superleuk bordspel, lang niet gespeeld. Ik had echter toendertijd ook een Atari en vond Cubase wat leuker
Ze zijn in mijn optiek een beetje blijven hangen (mogelijk door gebrek aan concurrentie op het Apple platform?) en daardoor wat verouderd. Maar verder doet het z'n ding wel.
Verwijderd
Werkt lekker op mijn laptop.
Ik wil een Casio WK-6500 icm Music Creator 6 gebruiken.
Iemand ervaringen en/of tips hiermee.
Verwijderd
Hier was ik niet happy mee

http://www.theregister.co...l_your_cubase_are_belong/
Verwijderd
Alleen ze doen er niet zoveel mee omdat de Japanse economie in zwaar weer zit en ze met moeite nog winst halen. Steinberg zelf is ook een te grote en logge organisatie geworden zodat ze wel zoveel voor hun produkten moeten vragen. De kans dat ze gaan snijden in banen is misschien wel groter geworden.
Hoe dat met het oude Emagic team zit wat nu voor Apple werkt weet ik niet maar gezien hun ontwikkelsnelheid denk ik niet dat ze nog een heel groot team hebben zitten.
Wat dat betreft denk ik dat de rek wel uit de software is en er veel meer marge zit op ondersteunende hardware en DLC. Iig zit de concurrentie daar veel dichter op lijkt het wel.
de producers die ik ken gebruiken logic toch meestal alleeen voor de clip distortion. ik snap dat wel, is heel cool speeltje... maar om daar nou een mac voor aan teschaffen? dat gaat me net te ver. ik vind dat Venm voor de PC net zo goed en soms wat beter is..vlaaing peerd schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 13:48:
[...]
jawel hoor! superleuk bordspel, lang niet gespeeld. Ik had echter toendertijd ook een Atari en vond Cubase wat leuker
Ze zijn in mijn optiek een beetje blijven hangen (mogelijk door gebrek aan concurrentie op het Apple platform?) en daardoor wat verouderd. Maar verder doet het z'n ding wel.
We will be right back with Manny_Moare !
apNia schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 11:04:
Sowieso is PC beter dan Mac.

Verwijderd
Dan maar wat muziek.
http://faxis.dyndns.org/peaks/TheWoods.flac
(80 bpm dus geen D&B
Neve 33609 clone, de Black Lion AGB Compressor:

Kan niet wachten tot hij er is
Ik ben geen producer die vette beats maakt, zoals jullie hier allemaal doen, maar ik heb een vraag waarvan ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Er gaat een flink verhaal aan vooraf, maar de hele korte samenvatting is: ik wil volgende week mijn vriendin op haar verjaardag verrassen met een serie voorgelezen sprookjes. Ik ben alles behalve goed in voorlezen en heb zeker geen mooie stem, dat weet ik al. Ze is echter chronisch ziek en moet daarom meerdere malen op de dag uitrusten en nieuwe energie opdoen door haar hersenen in een "langzamere stand" te zetten. Het luisteren naar (langzame) hoorspelen en luisterboeken lijkt daarbij te helpen.
Ik heb inmiddels de beschikking over een goede microfoon, een sprookjesboek en een trial-versie van Reaper. Ik ben inmiddels ook al vaardig genoeg om de ergste hoestbuien eruit te knippen

Hieronder een eerste uitprobeersel en ik vroeg mij af: hebben jullie tips die een eenvoudige n00b als ik kan volgen om het nog beter te laten klinken?
[Soundcloud: http://soundcloud.com/mcharry/het-huishouden-van-kat-en-muis]
Zo te horen zit je redelijk dicht bij je microfoon. Dat is helemaal prima, want daardoor krijg je meer laag in je stem, waardoor het allemaal wat warmer gaat klinken. Kijk daarbij wel uit met in de microfoon blazen of harde p, b en vergelijkbare klanken. Je stem klinkt hier trouwens prima voor
Qua voorlezen zelf denk ik dat het prettiger zou zijn als je iets rustiger gaat en wat meer met je stem doet. Het klinkt nu vrij monotoon, en wellicht zou het leuker kunnen zijn als er iets meer onderscheid tussen de verschillende karakters te horen is.
Ticking away, the moments that make up a dull day
Heb je soundhound/shazam geprobeerd?Verwijderd schreef op zondag 21 juli 2013 @ 01:22:
Weet iemand van wie dit muziekje is?
Wordt gebruikt door Eurosport, maar van wie is het?
Wel beetje offtopic btw
Maar goed, geen trucen als galm, compressie, of wat ik hier nog meer wel lees nodig dus. Gewoon beter voorlezen..
[ Voor 19% gewijzigd door DJ Henk op 21-07-2013 12:29 ]
Verwijderd
En qua tempo. Neem gewoon de tijd en je kan met intonatie het verhaal diepte geven en de luisteraar betrekken bij het verhaal. Ook qua uitspraak alles super netjes uitspreken en woorden niet soms een beetje inslikken. Probeer maar eens wat online ingesproken boeken te vinden en daar van te leren.
Verwijderd
apNia schreef op zondag 21 juli 2013 @ 12:03:
Heb je soundhound/shazam geprobeerd?
Die vinden hem niet.
Bedankt, ik vond met behulp van Google dat er eentje standaard in Reaper zit: ReaXcompVerwijderd schreef op zondag 21 juli 2013 @ 15:03:
Qua stem valt me op dat de 's'en en 't' sterk doorkomen. Dat kan je tegengaan met een effect wat ze de-esser noemen.
Verder heb ik gemerkt dat luider spreken ook helpt.Het wordt al beter...
Helder spreken, ja, maar het hoeft niet persé luid. Misschien is zachter spreken soms juist wel prettig, gelang naar het karakter van het verhaal. Compressors zijn er o.a. voor om die zachte en luide passages goed in verhouding te zetten.DJ Henk schreef op maandag 22 juli 2013 @ 07:40:
[...]
Bedankt, ik vond met behulp van Google dat er eentje standaard in Reaper zit: ReaXcomp
Verder heb ik gemerkt dat luider spreken ook helpt.Het wordt al beter...
Een de-esser is wel prettig om alle gehis/klinkers wat zachter te maken, Nederlands is specifiek een taal die daar veel last van heeft. Compressie gewoon even proberen, je kan op die track op soundscloud hierboven best een (grof geschat) -25 dB compressen met een lage ratio en evt een -6dB of hogere ratio proberen. Je stem zal al snel wat "zwoeler" en makkelijker hoorbaar worden, zoals je bv veel op de radio hoort.
En mocht je er qua eindmix niet uitkomen dan mag je het ook wel naar mij (of 1 van de anderen hier) opsturen, dat is zo voor je gefixt.
Ik ben hier op mijn plek denk ik
Ik had een topic geopend over de loudness wars en hoe je je track luider kan maken.
Hebben jullie misschien goede tips hoe je dat zelf kan doen? ( instellingen )
En ik bedoel dan zelf doen en niet zelf opsturen naar een engineer.
Misschien dat utopiamastering goede tips heeft om het in the box te doen?
Ik ben bekend met mulitband compressie en maximizers maar het lukt me maar niet.
Ik krijg mn track maar niet op volume, het blijft altijd maar zacht klinken terwijl ik op de master -0,3bd heb staan? mijn muziek is ( nog ) niet goed genoeg om het optesturen naar een engineer.
Helaas is het noodzakelijk dat (dansbare) muziek vandaag de dag zo hard mogelijk moet staan.the tempter schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 15:35:
Hey, dit topic had ik nog nooit gevonden, cool.
Ik ben hier op mijn plek denk ik![]()
Ik had een topic geopend over de loudness wars en hoe je je track luider kan maken.
Hebben jullie misschien goede tips hoe je dat zelf kan doen? ( instellingen )
En ik bedoel dan zelf doen en niet zelf opsturen naar een engineer.
Misschien dat utopiamastering goede tips heeft om het in the box te doen?
Ik ben bekend met mulitband compressie en maximizers maar het lukt me maar niet.
Ik krijg mn track maar niet op volume, het blijft altijd maar zacht klinken terwijl ik op de master -0,3bd heb staan? mijn muziek is ( nog ) niet goed genoeg om het optesturen naar een engineer.
Elke track is verschillend en er is dus geen standaard truukje om een track te laten pompen.
Ik kan wel mijn settings hier posten, maar daar heb je niets aan.
Dit is een beetje hoe ik het aanpak;
1. Zorg ervoor dat alle levels van de frequentie gebieden in balans zijn met elkaar. Dus als je een piek hebt op je 1200Hz moet je die eerst afvlakken. Je algehele mix moet goed voor elkaar zijn. Niet dat bijvoorbeeld de snare veel te hard staat ten opzichte van de rest.
2. Compressing. Dit doe ik puur om het geluid aan te passen aan m'n smaak. Ik gebruik hem dus als shaper in plaats van een mixing tool. Toch vlak je het geluid er al behoorlijk mee af.
3. Limiting. Dit doe ik op gehoor. Als de track nog "pompt" dan is het goed. Ga je te ver qua limiting zal je kraakjes of andere nare dingen gaan horen. Ook je dynamiek gaat dan vervelend doen. Ga dus niet TE laag.
Iedereen doet het op zijn eigen manier. Zo gebruik ik zelf geen multi-band omdat het daardoor m'n hele sound waar ik zo tevreden mee was compleet onderuit trekt.
Er zijn meer dan 100 manieren om je track lekker in het gehoor te krijgen, of dat nu superstrak of ruimtelijk is, dat is afhankelijk van je muziek die je maakt.
Uiteindelijk maakt het allemaal niet uit hoe je het doet, als het eindresultaat maar (voor jou) goed is.
Succes!
Maar serieus, je moet wel zorgen dat je elementen in balans staan. Heb je alles op -500dB en een sinus op -5dB dan schroef je met een limiter alles maar 4.7dB op. Dan blijft de rest natuurlijk stilletjes.
En om nog even terug te komen op deze vraag: het is uiteindelijk de Novation Impulse 49 geworden. Ik heb ook een Launchkey gehad, maar één van de toetsen had een defect waardoor ik 'm teruggestuurd had. Doordat ik niet helemaal tevreden was over de kwaliteit van de toetsen, misschien mede veroorzaakt door het defect, ben ik bij de Impulse uitgekomen waar ik erg blij mee ben. Het enige minpuntje is dat de draaiknoppen een lagere resolutie hebben, waardoor je wat langer moet draaien om van 0 naar 127 te gaan.PromoX schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 22:32:
[...]
Is dit (Alesis QX61) dan iets om mee te beginnen? Van wat ik gelezen heb is minimaal 61 toetsen wenselijk en deze lijkt me verder vrij compleet wat mogelijkheden betreft. Of is dan de M-Audio Oxygen 61 de betere keuze? Over zowel de Alesis als de M-Audio vind ik wel vrij positieve reacties.
apNia schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 15:55:
Wat loudness betreft vond ik dit een tamelijk goede tutorial:
[video]

Verwijderd
Heb even in je draadje een antwoord gezet.
Die vraag komt hier regelmatig voorbij en dan is het wellicht handig om dat in een apart draadje te hebben. Maar het onderwerp komt vaak neer op het feit dat de mix nog sterk verbeterd kan worden. Dat gaat niet automatisch en kost tijd om het goed te leren.
Wat tracks harder maken betreft is het niet snel moeilijk, maar als het en goed moet blijven klinken en hard moet is een leuke uitdaging.
hihi ik ben een stout varkentje
[ Voor 23% gewijzigd door apNia op 23-07-2013 21:29 ]
Verwijderd
Enne:
Yeh DUBZ FTW!
Even wat anders, waar ik ernstig verbaasd over was is het volgende. M'n broertje kwam met dit nummer aan, en dat de bass zo pleasing was. Meer dan de troep waarmee ik 'm altijd bestook. En ik vond het ook uitzonderlijk vet klinken. Dus ik trok hem in Presonus om te analyseren en zag dat de low-end helemaal niet mono was (ja ook toen ik de lowpass lager trok), iets wat ik eigenlijk geleerd heb te doen. Ik counterde dit wijzelijk door te zeggen "Daarom klinkt ie vet op je koptelefoon, omdat ie z'n bass niet gemono't heeft. Op je speakers zal het wel tegenvallen.". Vervolgens wou ik dit onderbouwen met een Noisia track (FLAC formaat). Maar die ging gewoon COMPLEET apeshit ging in het stereospectrum < 40hz. Ik snap er niks van.
Kortom, ik ben verbaasd dat dit gebeurt. Kan iemand uitleggen:
1) wat ik verkeerd heb begrepen aan mono-altijd-je-lage-frequenties?
2) waarom die youtube track basswise zo pleasing klinkt?
3) of stereo bass frequenties nou wat toevoegen, of dat het aandeel hier qua "genot" helemaal niet zo groot is?
Verwijderd
2) Er zijn alleen richtlijnen die in de praktijk vaak werken, niet altijd
3) Als het goed klinkt, is het ook goed
Pak een mono bas, flikker er een stereo chorus over heen en je maakt het al wat breder.
Qua correlatie hoeft het niet strak in het midden te zitten. Als het maar niet teveel richting de s- en s+ lijn gaat. Want als je zo'n track dan mono afhoort dan valt een groot deel van dat brede laag weg en blijf je met een watjes laag geluid zitten.
Noisia released overigens alles ook nog op vinyl.dus ze hebben wel een limiet aan de stereo in het laag.
Met regel 3 van Wouter ben ik het dus niet helemaal eens, je kan dus wel teveel stereo hebben. Bedenk ook dat als je iets over de PA gooit in een zaal je meestal hoofdzakelijk maar 1 kant hoort, te breed zou daar minder goed werken dan comfy thuis met de headphones. Hou dus altijd rekening met waarop je van plan bent je muziek op af te spelen.
Bedenk verder dat de luisteraar meestal niet dead center achter z'n speakers zit, ook van half zijwaarts moet het nog goed klinken.
Ik vind dan ook de vinylstandaard voor stereo een veilige manier om aan te houden.
Bob Katz heeft wat interessante boeken erover geschreven, verder lees ik liever de SoundOnSound dan een droog master boek, is vaak veel praktischer en word meer rekening met de thuisstudiogebruiker gehouden.PromoX schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 16:14:
Zijn er nog boeken op het gebied van mastering die aan te raden zijn?
Maar eigenlijk weten de meesten de regels van masteren wel, en is het gewoon leren luisteren wat er aan schort. Vaak masteren vind ik dan beter dan droog overnemen wat meneer Katz zegt.
[ Voor 21% gewijzigd door vlaaing peerd op 24-07-2013 09:42 ]
Ja maar met <= 40hz zit je toch in de sub area? Die leek ook niet compleet mono te zijn. Jammer weer, hoe meer ik me er op focus hoe meer ik neig om een subwoover te kopen. Ik lowpass regelmatig enkel m'n low om te horen hoe het klinkt, maar vind het heel moeilijk te bepalen waar dat "ooh yeah" gevoel van enkele tracks 'm in zit, zoals bij die Duke Dumont track. Is dat gewoon een kwestie van dat alles < 50hz gewoon keihard staat?vlaaing peerd schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 09:20:
Subs my boy, die zet je centraal. Alles wat wabbert en resoneert wil ook een beetje stereo hebben, zeker als je met chorussen en fasers e.d. aan de slag gaat. Je moet het gewoon niet te breed zetten en uberhaupt nooit de bas aan helemaal aan 1 kant, tenzij je een retro jaren '50 opname wilt maken oid.
sort off,..en het is ook iets waar ik zelf vaak mee in de klooi raak. Je wilt bij dnb inderdaad graag penetrant harde bassen hebben maar het moet wel enigszins in level zijn met de rest. Niet geheel onregelmatig zal je ook wel eens horen dat de bas in mijn tracks gewoon veel te hard staan.apNia schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 11:06:
[...]
Is dat gewoon een kwestie van dat alles < 50hz gewoon keihard staat?
Je hebt daardoor juist vaker meer mixproblemen dan minder. Het is dus meer damage control uitvoeren omdat die ellendige zaagbassen overal doorheen moeten brullen, dan simpelweg die baslevels omhoog schroeven. Hoe voorkom je vervolgens dat de verhoudingen compleet scheef komen te staan? Een aantal dingen helpt;
- headroomverspilling tegengaan, als je bas bv uit fase is, zit ie aan 1 kant headroom te vreten terwijl die aan de andere kant geen ruk uitvoert, vermijden dus.
- de oude bekende sidechain, kicks en bassen zitten vaak op dezelfde hoogte, duck dan die bas even als een kick afspeelt. scheelt je zo een dikke 10dB
- maxbass en soortgelijk, de harmonischen versterken laat het lijken alsof hetgeen daaronder ook aanwezig is, zonder dat je daarvoor de benodigde headroom voor verspilt.
En verder is drum 'n bass gewoon vooral drums ...
Wat die track van je broer betreft ... op de speakers (PC) waar ik nu achter zit hoor ik die fantastische bas eigenlijk niet ...mis ik wat?
Ik ben echt ontzettend blind volgens mij, waar kan ik die track horen?vlaaing peerd schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 22:49:
[...]
Wat die track van je broer betreft ... op de speakers (PC) waar ik nu achter zit hoor ik die fantastische bas eigenlijk niet ...mis ik wat?
Komt omdat je achter een PC zit, hier op de Mac klinkt het subliem!vlaaing peerd schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 22:49:
[...]
srsly, ik hoor eigenlijk voornamelijk een stabje en een vrij standaard trance basje. Ik zal 'm nog 's op een dikke speaker set luisteren, maar als het op PC speakers uberhaupt niet eens doorkomt, zou ik m'n geld terugvragen bij de masteraar.
Het is tegenwoordig sowieso ontzettend treurig gesteld met hoe dingen klinken. Dit vind ik ook een prachtig voorbeeld hoe het niet moet :vlaaing peerd schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 09:58:
als het op PC speakers uberhaupt niet eens doorkomt, zou ik m'n geld terugvragen bij de masteraar.
Dit is hoe het wél moet :
Heb expres 2 drum and bass tracks gekozen die qua sfeer en vibe een beetje bij elkaar in de buurt liggen.
Het verschil qua sound is echt gigantisch. Ook qua views trouwens. "Gold dust" heeft gewoon dik 22 miljoen hits
En dat terwijl die andere track gewoon beter in elkaar zit, beter klinkt, door je maag dreunt.
Natuurlijk speelt commercie, marketing en nog veel meer ellende mee, maar muziektechnisch gezien is het zo krom als een hoepel natuurlijk.
edit : had de verkeerde track uitgekozen, is gefixt.
[ Voor 5% gewijzigd door kaos001 op 25-07-2013 10:26 ]
Staat de bass gewoon luider daar, of zijn er ancient Chinese secrets om dat te bereiken?
[ Voor 29% gewijzigd door apNia op 25-07-2013 10:53 ]
Die 2e voel je inderdaad. Komt gewoon omdat het spectrum veel beter benut is. De mix is zo ontzettend goed gedaan dat je deze track loeihard kan zetten zonder dat er dingen zijn die gaan irriteren.apNia schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 10:46:
Precies dat bedoel ik kaos! Ik wil niet te Gabber Piet klinken, maar bij die tweede "voel" je hem echt. Ik zou beide tracks eigenlijk ff moeten analysen als ik weer tijd heb (wat wel ff duurt). Vooral bij 2:39 dat ie zo omlaag duikt, klinkt ie zo zalig![]()
Staat de bass gewoon luider daar, of zijn dat ancient Chinese secrets?
Die subbass op 2:39 is qua toonhoogte lager, vandaar dat het lijkt alsof hij wat harder staat, maar je lijf krijgt meer te verduren op zulke freqs
Die commerciële rommel van DJ Fresh heeft voor mijn gevoel amper sub, de drums klinken rommelig, de mix is brak, het is gewoon een zooitje, maar wel miljoenen hits hé. Als er maar een pakkend deuntje in zit, dan lopen alle schapen achter elkaar aan

[ Voor 5% gewijzigd door kaos001 op 25-07-2013 10:55 ]

Voor drums is dat een ander verhaal. Zelfs voor een metaldrummer heeft onze vriend een flinke kit (2 kicks, 7 toms, snare en een berg bekkens) dus dat gaat niet werken met mijn motu met 6 inputs
De drummer is nog aan het kijken geweest naar studio's maar dat werd al snel dermate prijzig (beperkt budget) voor de tijd die hij nodig denkt te hebben (dag of twee) dat we naar grotere interfaces om te kunnen opnemen zijn gaan kijken, als die tweedehands net zoveel kosten als studiotijd (ging alleen om opnemen, niet om mixen e.d.) kopen we liever zelf iets. Nou heeft hij via kennissen inmiddels geregeld dat hij een tweetal firepods kan lenen dus we hoeven in principe niets te kopen maar de vraag blijft staan:
Kennen jullie interfaces, met USB (die firepods gaan we via iemands mac gebruiken om de opnames te maken) die 16 inputs met preamps hebben? Bij BAX en Thomann kom ik ze niet echt tegen, maar ik weet ook niet helemaal hoe dingen te stapelen zijn. Simpelste oplossing die ik zie is iets van een tascam us 2000 te zoeken met een losse preamp erbij om nog 8 microfoons op line level te krijgen. Of zijn er ook interfaces die je via USB kan stapelen (dus 2 8 poorts interfaces gebruiken om 16 kanalen met pre-amps te krijgen) ofzo? Alle tips zijn welkom.
Verwijderd
Zegvlaaing peerd schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 09:58:
.., maar als het op PC speakers uberhaupt niet eens doorkomt, zou ik m'n geld terugvragen bij de masteraar.
Dat zijn geen grapjes jongeman.
Snapte eigenlijk niet waarom jullie zo over dat laag zatten te mieren. Maar als je geen sub hebt dan wordt het inderdaad wat lastiger inschatten. Wat je niet kan horen kan je ook niet mixen. En zelfs met subs heb je in het laag nogal snel last van resonanties als je ruimte akoustisch niet jofel is.
Maar denk bij laag niet alleen over EQ curves ook qua dynamiek kan je ook nog wat sturen. Als je heel kort even heel diep laag gebruikt dan lijkt het voor de luisteraar of het langer duurt. Dus bijv een subbas op een 1e tel knalt dan even lekker door en voor je gevoel zit die dan ook op de volgende tellen. Of je zet een compressor op die subbas en met een trage attack zorgt dat die even 10ms doorkomt kan ook leuke effecten geven. Oftewel lekker crea bea bezig zijn.
meh? je bent het toch met me eens dat een goeie master op allerlei systemen goed moet vertalen?
Dat specifieke is grotendeels EQ natuurlijk. Bedenk er even bij dat bij kleine niet capabele systemen een discosmile juist fijner klinkt en op grotere capabelere systemen je juist een 'disco frown" wilt hebben.kaos- schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 10:54:
De mix is zo ontzettend goed gedaan dat je deze track loeihard kan zetten zonder dat er dingen zijn die gaan irriteren.
gemiddeld dus gewoon een zo vlak mogelijke freqrespons zonder tietje of cutjes.
supersecretimportantconfidential of lees gewoon de replies op je post. Bassen bij dnb staan niet nominaal harder dan bij andere muziek, hooguit gaat het wat lager.apNia schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 10:46:
Staat de bass gewoon luider daar, of zijn er ancient Chinese secrets om dat te bereiken?
Koop een klein mixertje om de drums premixed op te nemen en in 4 kanalen weer uit te sturen voor recording. Voor dit doel heb ik thuis een Alesis USB16nogwattes. werkt lekker.Jheroun schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 12:08:
Alle tips zijn welkom.
bedenk: snares, toms en kicks worden vaak niet tegelijkertijd bespeelt. bekkens op 1 kanaal en apart afstelbaar houden.
ps. vraagje, als metal bedoelt is als zware en duistere meuk, waarom zijn die kickdrums dan altijd zo ielig dun?
Om te beginnen is metal niet altijd bedoeld als zware en duistere meukvlaaing peerd schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 14:05:
Koop een klein mixertje om de drums premixed op te nemen en in 4 kanalen weer uit te sturen voor recording. Voor dit doel heb ik thuis een Alesis USB16nogwattes. werkt lekker.
bedenk: snares, toms en kicks worden vaak niet tegelijkertijd bespeelt. bekkens op 1 kanaal en apart afstelbaar houden.
ps. vraagje, als metal bedoelt is als zware en duistere meuk, waarom zijn die kickdrums dan altijd zo ielig dun?
Ik zal eens nadenken over de logistiek van een mixertje. Kicks kunnen samen naar 1 mono spoor, toms samen naar 2 sporen, overheads ook naar 2, en dan snare mono en hat en ride ook mono. Dan kom ik aan 8, dat klinkt als een goed aantal. Ik gebruik zelden mixers, daar komt gewoon line level uit neem ik aan? De pre-amps in een mixer doen dan hetzelfde werk als die in een uitgebreidere interface toch? Je verliest wel iets aan flexibiliteit maar dat maakt het mixen in de praktijk waarschijnlijk alleen maar makkelijker. Thanks
ha thanks!Jheroun schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 14:35:
[...]
Om te beginnen is metal niet altijd bedoeld als zware en duistere meukEn met dun over kicks refereer je wellicht aan de kicks die klinken als een tiepmachine? Tsja, das een trend die sommigen volgen, wij niet. Sowieso is in de meeste metalproducties de opgenomen kick gereplaced met een sample, en dan kan je gewoon kiezen hoe je wil dat het klinkt. Onze vorige demo bestaat drumtechnisch alleen maar uit samples, toen hadden we geen drummer. De drumcomputer luisterde echter wel goed en was ook retestrak
als je het met 8 afkan, kan ik je deze aanraden USB in je PC prikken en hij neemt meteen alles multitrack op. Yamaha maakt soortgelijke dingen maar zijn iets duurder.Ik zal eens nadenken over de logistiek van een mixertje. Kicks kunnen samen naar 1 mono spoor, toms samen naar 2 sporen, overheads ook naar 2, en dan snare mono en hat en ride ook mono. Dan kom ik aan 8, dat klinkt als een goed aantal. Ik gebruik zelden mixers, daar komt gewoon line level uit neem ik aan? De pre-amps in een mixer doen dan hetzelfde werk als die in een uitgebreidere interface toch? Je verliest wel iets aan flexibiliteit maar dat maakt het mixen in de praktijk waarschijnlijk alleen maar makkelijker. Thanks
Als je in het noorden woonachtig bent, mag je wel bij ons in de studio opnemen met een normale mixingdesk. We vragen wel een lichte vergoeding.
En anders kan ik je ook nog wel wat andere goedkopere studio's in de regio aanraden, de laatste tijd hebben we nl niet meer zoveel tijd om de dedicated mixengineer uit te hangen.
Ik zal eens kijken naar die multimix dingen van Alesis, die zien er wel wat meer basic uit, maar zo een zoek ik er dus met 16 preamps
Ik zoek nog even verder maar ik denk dat de optie 2 firepods lenen, op een mac op 16 kanalen de drums opnemen en die importeren in mijn cubase op PC niet eens zo onhandig is.
Verwijderd
Natuurlijk, maar als een valse kraai aan het zingen is of de bassist qua timing net zo scheef zit als de toren van Pisa dan kan je niet verwachten dat het 'even' wordt opgelost natuurlijk.vlaaing peerd schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 14:05:
meh? je bent het toch met me eens dat een goeie master op allerlei systemen goed moet vertalen?
En als de bas zo zacht is als een natte scheet in een papieren zak dan kun je moeilijk de masteraar de schuld geven. Dan kan je hoogstens de bas freq die er nog wel in zitten flink boosten en zo de indruk geven dat er nog een redelijk bas in zit. Maar als de kick dan zwaar meegaat ben je verloren.
@Jheroun
Veel inputs willen loopt snel op. Al helemaal als er ook nog pre-amps op moeten zitten.
Zoiets als A&H Zed series mixers is evt interessant. Nadeel van een drum submix maken is dat je redelijk veel tijd in het tunen van de setup moet steken.
Tascam en Focusrite hebben ook USB interfaces met veel inputs. Een 'budget' oplossing kan een (2e hands) RME adat kaart zijn met 2,3 of 4 Behringer ADA8000.
Je zou ook nog een 2e hands HD recorder kunnen proberen te vinden.
[Soundcloud: http://soundcloud.com/utopia-mastering/jack-rovaro-lion-um-before-and]
Voorbeeldje van voor/na de master. Klant is blij, ik ben blij
Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser
Je kan de wave via SC downen
[ Voor 8% gewijzigd door UtopiaM op 26-07-2013 21:17 ]
Verwijderd
Iedereen heeft zijn eigen smaak en die van mij neigt toch meer dat de baslijn wat dikker blijft klinken tov het strakker maken wat jij hebt gedaan. Qua hoog zou ik er nog ietsje meer scherpte afgehaald hebben wat je perfect kan met een passieve buizen EQ. (Puur ter reflectie. Want geef je 1 track aan 10 personen krijg je 10 resultaten die best wel anders klinken.)
Afgezien van wat je allemaal hebt gedaan en dat dat best hoorbaar is, ga je natuurlijk nooit een zinnige vergelijking krijgen als je before en after niet even hard zijn. Loudness bias is geen onbekend fenomeen, dus met dit soort verschillen in volume weet ik dat ik m'n oren niet kan vertrouwen.z999 schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 21:15:
Je zou het toch echt zo ook moeten horenDA/AD Hardware matige compressie, passive tube eq + diode limiter. Daarnaast is het stereobeeld ook aangepast zodat hij gunstiger klinkt op subs (hij pande iets).
Je kan de wave via SC downen
Maar klinkt niet verkeerd. Denk ik
Qua eq is het niet zozeer persoonlijk. Maar, iets minder hoog had ik ook prima gevonden en is inderdaad eenvoudig aan te passen. De klant bepaalt, en deze wou het zo hebben
Het is natuurlijk maar een mening en een suggestie, dus het staat je uiteraard volledig vrij om het met me oneens te zijn. Maar ik denk dat dit geen goed beeld geeft van wat jouw meerwaarde is. En daarmee doe je jezelf tekort. Denk ik
Verwijderd
Je opmerking dat je beide tracks op gelijk volume moet checken is dan ook correct. In bijv Wavelab zit daar een standaard functie in.
Ik zorg dat er eerstdagens meer voorbeelden online staan, moet namelijk wachten op releases die gaan uitkomen eerdat ik ze mag gebruiken. Dan is het inderdaad een zeer goed idee om een vergelijking neer te zetten op hetzelfde rms. Gelukkig zitten er ook wat afwijkende stylen tussen, van rustige rock tot idm tot breakcore.
Thx for the headsup, ik ga er mee aan de slag
Verwijderd
Als je jezelf zenuwachtig wilt hebben moet je een fles frisdrank over je spullen heen gooien.
Nog nooit alles zo snel uitgezet en een jaar voorraad keukenrollen opgemaakt als deze keer. Kon zelfs een beetje uit mijn geluidskaart gieten. Grappig genoeg toen ik hem weer aanzette deed het het nog.
Volgens mij valt de schade wel mee, maar het staat nu nog even op te drogen. En een geluk bij een ongeluk dat het light was want dat plak niet zo gigantisch als normale frisdrank. (En krijg je last van een mierenplaag of zoiets.)
Don't try this at home.

Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser
Direct een Maschine mk1 aangeschaft.. krijg hem vandaag of morgen binnen
Tevens hard disk totaal gecrasht na t noodweer in limburg. Vermoed inductieschade door bliksem. Pc opnieuw installeert maar blijf toch regelmatig blue screens krijgen. vermoed dat er meer aan de hand is. Tussenpersoon reeds ingelicht.
Nog Maschine gebruikers hier op tweakers? Zo ja, hoe bevalt t?
Gebruik mijn Mikro icm FL Studio 11, werkt allemaal prima en de software die erbij wordt geleverd is ook goed te doen.Dacide schreef op maandag 29 juli 2013 @ 12:27:
Zo, weer terug van vakantie
Direct een Maschine mk1 aangeschaft.. krijg hem vandaag of morgen binnen
Tevens hard disk totaal gecrasht na t noodweer in limburg. Vermoed inductieschade door bliksem. Pc opnieuw installeert maar blijf toch regelmatig blue screens krijgen. vermoed dat er meer aan de hand is. Tussenpersoon reeds ingelicht.
Nog Maschine gebruikers hier op tweakers? Zo ja, hoe bevalt t?
motabeatz.com
Kan ik in machine drum patterns maken, en die vervolgens in ableton/(DAW slepen? Of hoe werkt het?
Ik wil bv. de beat/percussie in maschine doen. en vervolgens de FX, de synth lijnen en het mixen in mijn DAW doen.
Normaal kom ik prima uit de voeten met Ableton Live 8 suite, maar met Maschine erbij is het helemaal een geweldige speeltuin
This space is occupied
Verwijderd
Daar heb ik dan wel een backup voor.
Verwijderd
De 'w' en 'e' van mijn toetsenbord lijken wel stuk. Naar de knoppen dus.
Ding half uit elkaar gehaald en ziet er niet naar uit dat er nog nattigheid in zit.
Gelukkig is dat wat goeiekoper dan een synth of een geluidskaart.
(En hoef ik die oude niet meer in elkaar te schroeven. D'r zat een halve pruik en drie stokbroden in.)
Dit topic is gesloten.