hoidoei
Oke, thanks manVerwijderd schreef op maandag 12 november 2012 @ 16:03:
Vragen of hoe een master af te leveren krijg ik vrij regelmatig en dan is het antwoordt relatief simpel.
Stereo 24 bit/44.1kHz, niet clippen en liever geen limiter/compressor op de eindbus (tenzij je echt zeker weet waarom).
Bij FL is alles ITB dus geen ruis (en bijkomende noise floor) heb je geen last van dus een veiligheidsmarge van -6dB kan je makkelijk gebruiken, maar het hoeft niet persé. Verder zorg gewoon dat het af is en exact zo klinkt als je het wilt hebben.
het is in fruity loops gemaakt op basis van rock the house, het is nog een preview maar ik wil toch alvast even horen wat jullie voor commentaar hebben ik wil hier alleen van leren!
[ Voor 5% gewijzigd door mr.DJ95 op 12-11-2012 21:32 ]
Kijk hier eens: Overzicht van UBB-codes #tag_audiomr.DJ95 schreef op maandag 12 november 2012 @ 19:58:
(hoe kan je dit embedden?)
(als je een nieuwe reactie plaatst even bij "UBB-codes" kijken dus)
teveel zooi, te weinig tijd
Heeft iemand een VST (want voor onze Mashups gebruiken we Acid Pro) waar we eigenlijk met dezelfde range als een "standaard" mixer kunnen EQ-en.
Voor het masteren gebruik ik al TRacks 3 waar ik fijnmazig kan EQ-en, maar ik zoek dus gewoon een meer simpelere waarmee ik van twee beats de lows tegen elkaar weg kan draaien
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
een highpass van de Fabfilter of filterVST zou denk ik wel volstaan.
En voor het afmixen, deze guide heeft mij veel geholpen: http://tarekith.com/assets/mixdowns.html
Morgen gelijk lezen, thanks!Whyte schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 16:08:
[...]
En voor het afmixen, deze guide heeft mij veel geholpen: http://tarekith.com/assets/mixdowns.html
Mocht je nog monitorvragen hebben kwak die dan maar in dat topic.Remcom00 schreef op maandag 12 november 2012 @ 16:10:
Ah kijk, daar heb ik wat aan.
Zal ff kijken.
voor het bas/vloerprobleem; hier de zwevende vloer van Noisia's studio:
http://www.gearslutz.com/...lding-massive-studio.html
in jouw geval zou ik wellicht een tapijtje met isolatiemateriaal leggen, komt vaak de akoestiek in je kamer ook ten goede.
Voor de rest ziet 7 er wel erg goed uit. de VST connect zie ik ook wel zitten, dan kan ik over het netwerk op 2 PC's aan hetzelfde project werken, da's wel fancy voor de control room en de opname booth.
In de studio hebben we Cubase 6 en wss word dat een upgrade met korting naar 7. Het feit dat we die daar draaien is ook een goede reden om die thuis ook te overwegen ondanks dat misschien Studio One betere features heeft.
Kortom, misschien moeite van het overwegen waardpaard.
[ Voor 13% gewijzigd door apNia op 14-11-2012 13:37 ]
Verwijderd
Cubase is gewoon bloatware waarvan het gros bij lange na niet alles gebruikt. Maar als je er al 15+ jaar mee werkt dan is een update goedkoper dan te switchen.
Van je projecten.apNia schreef op woensdag 14 november 2012 @ 15:29:
wouter > formaten van wat?
Verwijderd
En nu eindelijk kan je per kanaal tube/tape saturatie instellen wat je in Protools met HEAT al veel eerder kon.
De ondersteuning voor akkoorden en akkoordprogressies ziet er wel grappig uit.
Dat je de faders (en de rest) via een touchscreen kan bedienen bewaren ze vast voor Cubase 8.
Volgens mij niet helemaal wat ik zoek, maar ga ff uittesten. Thanks voor 't meedenkenvlaaing peerd schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 09:16:
de curve van DJ mengpanelen begint vaak mild en dan duikt ie snel tig dB naar beneden, een gewone recording mixer EQ is wat geleidelijker en kan vaak niet zo diep kutten.
een highpass van de Fabfilter of filterVST zou denk ik wel volstaan.
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
Dat boeit toch niet? Je projecten reopenen doe ik in ieder geval zelden. Van je presets kan ik me nog wat voorstellen. Maar da's een mooi excuus om de boel op te ruimen
[ Voor 9% gewijzigd door apNia op 14-11-2012 20:57 ]
Ik vind het wel interessant om te zien dat Cubase zo'n akkoordgenerator inbouwt; zo snaai je weer aandacht weg van alle iOS apps die dat ook hebben en heb je weer een feature waar je mensen mee over de streep kunt trekken. Zouden we dan toch weer naar de complexiteit van M terug gaan - deze keer niet vanwege "hey, je kunt verdomd stoere dingen doen met een computer" maar "onze gebruikers zijn zo incompetent dat ze niks van muziektheorie weten"?
Grappig hoe de beweging die er al bij workstations was - om meer richting arrangers te schuiven - nu ook plaatsvindt voor DAWs. Magoed, Yamaha heeft een dikke vinger in de pap bij Steinberg.
Mind you, ik ben een groot voorstander van akkoordengenerators; alles wat mensen laat zien dat er meer bestaat als Pachelbel juich ik toe. Alleen alles weer in dropdowns verstoppen, da's een beetje de ziekte waarvan ze eens heel snel af moeten stappen.
[ Voor 11% gewijzigd door Yoozer op 14-11-2012 21:06 ]
hm, ik heb er een beetje dubbel gevoel bij dat soort dingen. Heb ik nou al die tijd muziek zitten te leren zodat 1 of andere noob gewoon random op die generator kan klikken en volledige harmonieen uitkakt?Yoozer schreef op woensdag 14 november 2012 @ 21:05:
Mind you, ik ben een groot voorstander van akkoordengenerators; alles wat mensen laat zien dat er meer bestaat als Pachelbel juich ik toe. Alleen alles weer in dropdowns verstoppen, da's een beetje de ziekte waarvan ze eens heel snel af moeten stappen.
Aan de andere kant denk ik dat het mogelijk gaat leiden tot muzikanten die hun muziek toch willen kunnen onderscheiden van gegenereerde meuk, wellicht leidt dat dan weer eens tot wat complexere muziek.
Datzelfde dubbele gevoel heeft die gast die 10 jaar viool heeft leren spelen terwijl jij gewoon even een sample-library inlaadt en een heel ensemble ter beschikking hebt terwijl je geen nieuw instrument hebt hoeven te leren. Of die dude die een Ensoniq Mirage had gekocht en alle hex-codes uit z'n kop heeft gestampt terwijl jij nu gewoon drag & drop kunt doen met .wav files.vlaaing peerd schreef op donderdag 15 november 2012 @ 09:38:
hm, ik heb er een beetje dubbel gevoel bij dat soort dingen. Heb ik nou al die tijd muziek zitten te leren zodat 1 of andere noob gewoon random op die generator kan klikken en volledige harmonieen uitkakt?
Al dat soort gevoelens zijn heel erg relatief
De eerste keer dat ik dmv de computer een productie afmaakte (met freeware DAW Kristal) was dat al een heel stuk fijner dan met de harddiskrecorder daarvoor. Nu met cubase gaat alles tien keer zo snel. Fantastisch toch? Muziek maken gaat om creativiteit, alle barrieres die daaromheen weggehaald kunnen worden zijn mooi meegenomen.
Ik begin regelmatig projecten thuis en maak ze af in de studio. Het is niet fijn om projecten van de ene software te openen in andere software via OMF. Teveel parameters worden niet meegenomen en het kost dikke bulten tijd om die in de andere DAW software om te zetten.apNia schreef op woensdag 14 november 2012 @ 20:57:
[...]
Dat boeit toch niet? Je projecten reopenen doe ik in ieder geval zelden. Van je presets kan ik me nog wat voorstellen. Maar da's een mooi excuus om de boel op te ruimen
Het feit dat er in de studio dus al Cubase word gedraait is dus een zeer goede reden om die thuis ook te kopen, zelfs al heeft een andere DAW misschien wel bepaalde voordelen.
compatibiliteit met de software in de studio is dus hier de unique selling point.
Ik ben niet de enige die gebruikt maakt van die studio lieve schat. Dit is een gedeeld project met 4 mensen en ook zij moeten dan willen switchen. Gezien de bult projecten die nu op de studio workstation draaien geef ik het weinig kans.apNia schreef op donderdag 15 november 2012 @ 13:22:
Je kan toch gewoon Presonus thuis EN in de studio installeren? Don't be silly girlfriend.
Thuis zou ik nog wel's een probeerversie kunnen doen, maar we hebben al eens de BSA in de studio gehad, dus daar doen we dat maar niet.
Hoe heb jij dat eigk gedaan qua delen van studioruimte? Ik ben al tijden op zoek naar een betaalde ruimte maar dat is te lastig en gewoon onbetaalbaar. Nu al een tijdje naar het kijken om een studio te delen met andere producers, maar is is weer lastig qua tijden van gebruik e.d. Ben benieuwd hoe jij dat aanpakt.vlaaing peerd schreef op donderdag 15 november 2012 @ 15:21:
[...]
Ik ben niet de enige die gebruikt maakt van die studio lieve schat. Dit is een gedeeld project met 4 mensen en ook zij moeten dan willen switchen. Gezien de bult projecten die nu op de studio workstation draaien geef ik het weinig kans.
Thuis zou ik nog wel's een probeerversie kunnen doen, maar we hebben al eens de BSA in de studio gehad, dus daar doen we dat maar niet.
OK dan maakt het sense. MAAR ALLEEN DAN PEERD!vlaaing peerd schreef op donderdag 15 november 2012 @ 15:21:
[...]
Ik ben niet de enige die gebruikt maakt van die studio lieve schat. Dit is een gedeeld project met 4 mensen en ook zij moeten dan willen switchen. Gezien de bult projecten die nu op de studio workstation draaien geef ik het weinig kans.
pocketBlakus - Emotional Cello, kan voor een commerciële library doorgaan, zo goed
Soft Guitar Chords, perfect voor op de achtergrond
The free Amore Grand Piano, compacte, aardige klinkende Yamaha piano
Meer in deze thread.
Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser
Eens :-) Ik speelde ruim tien jaar gitaar voordat ik begon te snappen wat ze in al die bladen bedoelden met al die scales en modes. Even mee gewerkt en toen weer freeform verder gegaan, wat maakt het uit hoe het heet of hoe het werkt, als je maar lekker bezig bent.apNia schreef op donderdag 15 november 2012 @ 11:32:
Hoe meer theorie ik leer, hoe minder creatief ik er van word.
Verwijderd
Kewlies!2mb schreef op donderdag 15 november 2012 @ 23:03:
Ik zag een leuk overzicht met freebie (Kontakt) instrumenten op VI:
En IMHO bestaan er geen aardig klinkende Yamaha piano's. Ze klinken mij te metalig maar da's een kwestie van smaak. En sinds ik Pianoteq heb gekocht gebruik ik die veruit het meeste.
Trouwens samples zijn leuk maar als je een echte muzikant kan opnemen heeft dat ook zijn charme. Alleen dat doe je niet zomaar even (zelfs als het een student is die het gratis doet voor de lol).
We will be right back with Manny_Moare !
Eind vorige eeuw waren we begonnen als drum 'n' bass live act en hadden een oefen en opname ruimte nodig. Toen hebben we besloten om gewoon onze apparatuur samen te voegen en gezamelijk te delen, dus dit staat allemaal in een bijwoning van mijn oude bandcollega. Zo hebben we gezamelijk een mooi lijstje gear die elk van ons afzonderlijk niet gekocht had kunnen hebben.Whyte schreef op donderdag 15 november 2012 @ 15:30:
[...]
Hoe heb jij dat eigk gedaan qua delen van studioruimte? Ik ben al tijden op zoek naar een betaalde ruimte maar dat is te lastig en gewoon onbetaalbaar. Nu al een tijdje naar het kijken om een studio te delen met andere producers, maar is is weer lastig qua tijden van gebruik e.d. Ben benieuwd hoe jij dat aanpakt.
Over tijd zijn we als dnb crew uitelkaar gegaan maar zitten nog regelmatig gezamelijk in de studio. Tijdsverdeling doen we niet echt aan, we kunnen ten alle tijde inlopen, tenzij 1 van ons toevallig een project heeft (CD's voor bands opnemen, ruimte verhuren e.d.)
jachieldtm schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 09:33:
heeft er iemand ervaring met de access virus A?
jaals komen hier scheurende geluiden uit?
jadenk dan een beetje naar de harddance kant. ik weet dat praktisch elke harddance producer een B-C of TI heeft staan maar kan je met een A ook leuke dingen maken?
edit: dikke virussen zijn vooral show-off materiaal. Natuurlijk is het een meer dan fantastische synth, maar het is geen harde voorwaarde om de geluidjes te maken die je wilt hebben.
Als je kan doorsparen, neem de B of C, er zitten meer mogelijkheden op, maar de A moet zeker volstaan om dikke scheurgeluiden uit de bak te halen
Kijk je niet kapot op de synth alleen, meer dan vaak is het een distrortion of overdrive effect wat het scheurgeluid maakt.
[ Voor 36% gewijzigd door vlaaing peerd op 16-11-2012 10:01 ]
Peerd.... dit is alles wat ik wou weten! mega super bedankt!!
Ik heb enige tijd een Virus TI, en ik moet zeggen, ten opzichte van Massive zit het 'm echt in de nuances. Je merkt dat de Virus NET iets mooier omgaat als je tegen de boundaries aandrukt heb ik het idee. Vooral het idee dat het een vrij standalone workstation is vind ik fijn, alhoewel ik steeds meer er naar neig de effecten uit VSTs te halen. De distortion is wel erg goed though, die bak ik er wel vaak gelijk in. Maar weet niet in hoeverre dat aanwezig is in de A. Maar voor hardtrance zou bijvooorbeeld Massive ook moeten volstaan.chieldtm schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 09:33:
heeft er iemand ervaring met de access virus A? als komen hier scheurende geluiden uit? denk dan een beetje naar de harddance kant. ik weet dat praktisch elke harddance producer een B-C of TI heeft staan maar kan je met een A ook leuke dingen maken?
De Virus is ook maar gewoonweg software met knoppen (geen analoog geleuter). Er zit alleen jaren meer aan werk in, en dat hoor je terug in de nuances. Staar je er niet al te erg blind op. Het is absoluut geen magic piece of hardware die je track ineens een vette boost gaat geven, imo.
[ Voor 93% gewijzigd door apNia op 16-11-2012 11:56 ]
Midi send. Op de send kan je het VST instrument selecteren waar die nog meer heen moet.apNia schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 11:47:
Peerd wat is bij Cubase eigenlijk de meest gangbare manier om vanuit 1 midispoor meerdere VSTs (bijvoorbeeld 2 Massive instances) aan te sturen?
Of gewoon de gehele miditrack copy+paste doen natuurlijk.
De B is wel meer bang for the buck; voor die 100 euro extra op de 2ehands markt krijg je wel bijna dubbele polyfonie en een hoop andere dingen.chieldtm schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 09:33:
heeft er iemand ervaring met de access virus A? als komen hier scheurende geluiden uit?
Verwijderd
En als je distortion wilt zou je evt ook een gitaarpedaal (van Behringer of Boss bijv) kunnen gebruiken. Zeer effectief voor die prijs. (Is alleen niet stereo, maar gooi er een stereo galm achter en niemand die het verschil hoort.)
Bedankt voor je hulp Peerd, erg bruikbare uitleg!vlaaing peerd schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 10:02:
ik heb 'm maar even ge-edit voor wat meer uitleg
Ik ben het volledig met je eens. De producer maakt de track, niet de hard of software maar ik ben al zo lang met soft synth's bezig dat ik vond dat ik mezelf wel eens een kadotje mocht geven.apNia schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 11:47:
Ik heb enige tijd een Virus TI, en ik moet zeggen, ten opzichte van Massive zit het 'm echt in de nuances. Je merkt dat de Virus NET iets mooier omgaat als je tegen de boundaries aandrukt heb ik het idee. Vooral het idee dat het een vrij standalone workstation is vind ik fijn, alhoewel ik steeds meer er naar neig de effecten uit VSTs te halen. De distortion is wel erg goed though, die bak ik er wel vaak gelijk in. Maar weet niet in hoeverre dat aanwezig is in de A. Maar voor hardtrance zou bijvooorbeeld Massive ook moeten volstaan.
De Virus is ook maar gewoonweg software met knoppen (geen analoog geleuter). Er zit alleen jaren meer aan werk in, en dat hoor je terug in de nuances. Staar je er niet al te erg blind op. Het is absoluut geen magic piece of hardware die je track ineens een vette boost gaat geven, imo.
Had het gelezen ja. En laat ik nou een B voor €50 meer tegen zijn gekomen.. heb die maar genomenYoozer schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 12:15:
[...]
De B is wel meer bang for the buck; voor die 100 euro extra op de 2ehands markt krijg je wel bijna dubbele polyfonie en een hoop andere dingen.
Die gebruik ik ook vaak.. maar ik wil ook knopjes!!!Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 12:35:
Qua hardstyle kunnen Predator of Alchemy qua plugins ook interessant zijn. (Als het niet perse hardware moet zijn.)
En als je distortion wilt zou je evt ook een gitaarpedaal (van Behringer of Boss bijv) kunnen gebruiken. Zeer effectief voor die prijs. (Is alleen niet stereo, maar gooi er een stereo galm achter en niemand die het verschil hoort.)
Tuurlijk, iedere poster in dit topic geilt op knopjes.chieldtm schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 15:54:
Die gebruik ik ook vaak.. maar ik wil ook knopjes!!!![]()
![]()
Neem 'n controller. Kan je met 1 bak wel doezent VST synths bedienen. Vooral die met gemotoriseerde faders, ledjes en flipswitches zijn cool. Neem er een midikeyboard bij en je hebt in feite exact hetzelfde als een synth.
vergeef me Peerd............... zit nu in de woonkamer te geilen op allemaal lampjes en knopjesvlaaing peerd schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 19:46:
[...]
Tuurlijk, iedere poster in dit topic geilt op knopjes.
Neem 'n controller. Kan je met 1 bak wel doezent VST synths bedienen. Vooral die met gemotoriseerde faders, ledjes en flipswitches zijn cool. Neem er een midikeyboard bij en je hebt in feite exact hetzelfde als een synth.
en het ergste is.... heb geen idee wat ik aan het doen ben... HEERLIJK!!!! #nerdheaven
Ja maar dat is niet écht, peerdje.vlaaing peerd schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 19:46:
[...]
Tuurlijk, iedere poster in dit topic geilt op knopjes.
Ik ben op zoek naar een goede mengtafel omdat ik steeds meer richting de hardware productie ga, dus ook gewoon alles op een desk wil uitschuiven, maar nu zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik kan een in goede staat verkerende 24-kanaals Soundcraft Spirit Live 4 overnemen voor €400, maar ik heb nog een beetje twijfel.
Ten eerste is het eigenlijk een tafel om live bands mee uit te mixen en geen dedicated studiodesk, aan de andere kant heeft 'ie wel lekker veel sends, en routing mogelijkheden.
Ten tweede lees ik een beetje wisselende verhalen erover en dan vooral in vergelijking met de Soundcraft Ghost series, die weliswaar een twee keer zo duur is, maar wel 'tien keer beter' schijnt te klinken.
Zijn er nog alternatieven te overwegen, of is dit gewoon een goede deal?
Ik wil ongeveer 400-500 euro hieraan uitgeven en ik zoek toch wel minimaal 20-24 kanalen, voldoende routing mogelijkheden en een 3 bands EQ. Tweedehands kopen heeft de voorkeur.
heerlijk man! geniet er vanchieldtm schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 23:17:
[...]
vergeef me Peerd............... zit nu in de woonkamer te geilen op allemaal lampjes en knopjes![]()
en het ergste is.... heb geen idee wat ik aan het doen ben... HEERLIJK!!!! #nerdheaven
Thanks!!! heb nog wat aanloop probleempjes... zoals hoe sluit ik dat ding aan, Maar voor de rest heb ik het goed naar me zin!
Voor dat geld zou ik op zoek gaan naar een 2ehands Yamaha of Mackie desk, ik vind dat nogal duur voor die soundcraft.Sjoewe schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 14:18:
Is er hier iemand die ervaring heeft met studiomengtafels?
Ik ben op zoek naar een goede mengtafel omdat ik steeds meer richting de hardware productie ga, dus ook gewoon alles op een desk wil uitschuiven, maar nu zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik kan een in goede staat verkerende 24-kanaals Soundcraft Spirit Live 4 overnemen voor €400, maar ik heb nog een beetje twijfel.
Ten eerste is het eigenlijk een tafel om live bands mee uit te mixen en geen dedicated studiodesk, aan de andere kant heeft 'ie wel lekker veel sends, en routing mogelijkheden.
Ten tweede lees ik een beetje wisselende verhalen erover en dan vooral in vergelijking met de Soundcraft Ghost series, die weliswaar een twee keer zo duur is, maar wel 'tien keer beter' schijnt te klinken.
Zijn er nog alternatieven te overwegen, of is dit gewoon een goede deal?
Ik wil ongeveer 400-500 euro hieraan uitgeven en ik zoek toch wel minimaal 20-24 kanalen, voldoende routing mogelijkheden en een 3 bands EQ. Tweedehands kopen heeft de voorkeur.
Verwijderd
Een beetje.Sjoewe schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 14:18:
Is er hier iemand die ervaring heeft met studiomengtafels?
Ding is dat tafels van die categorie een relatief veel ruisen, settings niet kunnen bewaren en je last kan hebben van slijtage van onderdelen. En het hangt er maar net vanaf of je de voordelen van het hands-on werken en de analoge sound vindt opwegen tegen de net opgenoemde nadelen. En als je voor betere kwaliteit tafels gaat die minder ruisen dan wordt het snel duurder. Het is dan ook een kwestie van vantevoren goed uitzoeken wat je wilt en de tijd nemen om iets te kiezen wat goed is en vooral geen afgetrapte meuk te kopen want dat rechtvaardigt de goedkope aanschafprijs nooit als je kijk wat voor sores je er mee hebt.
Zelf ben ik voorstander van ITB mixen en dan veel IO in combinatie met een patchbay. Het kleuren van geluid met plugins is tegenwoordig goed genoeg om in de buurt van analoge hardware te komen.
Ik heb nu een paar keer mogen meekijken met mensen die zo werken en ik vind het gewoon heel erg begeesterend. Ik weet ook wel dat het een beetje een achterhaalde manier is van werken, maar dat interesseert me dan weer minder, alles-in-één-take heeft een soort gezonde spanning in zich die ik wel dig. En ik wil dat graag zelf verder verkennen, dus zoek ik een mixer, maar natuurlijk wil ik ook geen kat in de zak
Verwijderd
Zelf vind ik het wel fijn om te kunnen kiezen. Dus heb ik 2 digitale mixers met op de effect bussen interne en analoog aangesloten effecten en alle synths komen op de analoge inputs binnen met patchbays ertussen zodat ik kan kiezen. En die mixers zitten ook weer via ADAT naar mijn computer zodat ik afzonderlijke sporen ITB kan trekken of plugins juist uit de box kan trekken door digitaal te patchen en bijv door een analoge filter van een synth kan halen.
En mijn mastering chain is een aparte keten die apart digitaal aangesloten heb op mijn geluidskaart en dus ook als externe plugin kan gebruiken voor mastering maar ook als effect op een insert bus.
Dit zou met een analoge tafel niet kunnen. Als je tape sends hebt kan kom je al een stukje in de buurt maar door te patchen en multitracken zou je er ook wel komen. En misschien is multitracken ook wel ouderwets maar het is wel een hele slimme manier om optimaal gebruik te maken van je hardware.
Je kan een analoge mixer ook gewoon zoals ontworpen bedoelen. Synths op de inputs en analoog aangesloten effecten eraan en de master mix naar je computer sturen. Niet te moeilijk.
Maar als je dan bijv een multi-fx unit gebruikt met een delay moet je wel handmatig de delay tijd instellen, (adv bpm) maar dat kan je met midi-clock evt ook weer omzeilen. Als je dat ITB zou doen dan zou dat automagisch mee veranderen.
Verwijderd
Geef een tweaker een casio keybord en hij mod er allemaal knopjes bij om extra geluid te krijgen
YouTube: My best Casios - Casio PT-80 circuit bent
Denk dat ik dit morgen maar eens ga proberen, lijkt me best handig
Verwijderd
Dafuq!
Nu heb ik wel eens gelezen dat je twee limiters achter elkaar kunt plaatsen in de chain, de eerste die de korte, felle pieken in het volume limit (bijvoorbeeld de snare) en dan een tweede limiter die meer op de gehele track werkt om zo het gemiddelde volume flink te verhogen. Weet iemand of dit klopt? En heeft een multiband limiter dan ergens een voordeel ten opzichte van een gewone limiter?
Verwijderd
Eerste is dat je het zelf uit mag proberen en dan horen wat je er van bakt.
Tweede is dat elk nummer uniek is en een unieke benadering nodig heeft.
Derde is dat multiband limiters gebruiken wijst dat de mix vaak niet goed genoeg is.
Vierde is wat behulpzamer. Een standaard mastering chain is een mastering EQ, mastering compressor en een limiter. Daar moet je een heel eind mee kunnen komen. Wil je meer dan zul je de skills die daar nodig voor zijn moeten trainen en dat kost tijd en moeite (en vaak ook geld voor apparatuur).
Hé, expirimenteren noemen we dat!Verwijderd schreef op maandag 19 november 2012 @ 19:46:
Je koopt hardware voor de knopkes en gaat hem dan aan een computer hangen om hem te proggen?
Dafuq!

Dan moet je gewoon alle laag eruit tieten. Experimenteer eens met een Maxxbass oid, dan hou je zoveel headroom over dat ie een stuk harder kan.2mb schreef op maandag 19 november 2012 @ 20:22:
Ik ben aan het experimenteren met het masteren van een track. De bedoeling is om 'm zo helder en luid mogelijk te krijgen (kort door de bocht, een fat sausage), zonder dat je overduidelijk de distortion hoort.
dan zou ik eerder een compressor ervoor gebruiken. De manier waarop jij het stelt lijkt me vrij nutteloos, je kapt de pieken eraf om er vervolgens nog meer pieken eraf te kappen. een compressor laat de dynamiek nog enigszins intact en zal minder snel gaan distorten.Nu heb ik wel eens gelezen dat je twee limiters achter elkaar kunt plaatsen in de chain, de eerste die de korte, felle pieken in het volume limit (bijvoorbeeld de snare) en dan een tweede limiter die meer op de gehele track werkt om zo het gemiddelde volume flink te verhogen. Weet iemand of dit klopt? En heeft een multiband limiter dan ergens een voordeel ten opzichte van een gewone limiter?
Als je multiband dynamics echt moet "gebruiken" kan het inderdaad zijn dat je gewoon iets in je mix moet bijschaven.
Gaude et aude
Van de Maschines hardware zijn 4 varianten:Cum Grano Salis schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 10:10:
Vraagje aan de mensen hier met een NI Maschine. Ik zie een aantal versies staan: eentje van 580 euro, dati is volgens mij de eerste versie en met de meeste knoppen, dan heb je de Mikro van 300 euro die compacter is dan de eerste versie en heeft gekleurde pads. Maar dan zie ik ook nog een Mikro staan van 200 euro, maar daar kan ik niet veel over vinden[Mikro met de oranje pads]. Wellicht kan iemand mij dit vertellen?
Maschine (Origineel)
Maschine MKII
Maschine Mikro (Origineel)
Maschine Mikro MKII
De Mikro is een compactere versie van zijn grotere broer. De MKII versies hebben de gekleurde pads, en nog wat andere kleine wijzigingen. Overigens is de software bij alle hardware versies te upgraden naar de nieuwste versie (1.8..)
Sinds afgelopen zaterdag ben ik in het bezit van de Maschine MKII, en tot nu toe vindt ik het echt een super apparaat. In standalone mode is het super te gebruiken om snel ideeen vast te leggen. Maar ook in mijn DAW (Cubase) vind ik het uitstekend werken, al lijkt het wat betreft routing (voor hoe ik hem gebruik) wat omslachtig in het begin. De meegeleverde sound library bevalt tot nu toe ook behoorlijk goed, alhoewel ik ook al in bezig was van Battery 3, maar ik heb nog lang niet alle kits, loops en hits beluisterd dus ik ben benieuwd wat ik nog allemaal tegen ga komen.
Om af te sluiten een nieuwe track waar ik mee bezig ben. De stijl is Zouklove, naast een muziekstijl is dit ook een dansstijl die erg in opkomst is binnen de salsa scene. De dans is afkomstig uit Brazilie en afgeleidt van de Lambada met moderne invloeden.
[Soundcloud: http://soundcloud.com/robbert-van-weelderen/zouk_instr_001_version_0-1]
En van wat ik heb gelezen is de meegeleverde software inderdaad heel handig, ik ben overigens ook van plan om deze te gebruiken in combinatie met Cubase.
Gaude et aude
Verwijderd
Is het niet een beetje te langzaam voor Zouklove?robbertvw schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 10:31:
[...]
Om af te sluiten een nieuwe track waar ik mee bezig ben. De stijl is Zouklove, naast een muziekstijl is dit ook een dansstijl die erg in opkomst is binnen de salsa scene. De dans is afkomstig uit Brazilie en afgeleidt van de Lambada met moderne invloeden.
[audio]
Hij zit wel aan de onderkant wat betreft tempo (70 bmp), maar ik ken wel meer nummers die rond dat tempo zitten. Meestal is het tempo inderdaad wel wat hoger (rond 80 bmp), en met name Kizomba is vaak wat sneller.BtM909 schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 11:11:
[...]
Is het niet een beetje te langzaam voor Zouklove?
Ik vind de afwisseling in wat langzamere en snellere tracks wel fijn omdat het ook een iets andere aanpak in dansen vraagt, al heb je binnen Zouk/Kizomba natuurlijk nooit de enorme tempo verschillen die binnen salsa heel normaal zijn.
Toevallig 2 weken geleden een 2e hands Mikro gekocht,geupdate naar 1.8 en ook Massive kan ik downloaden via de service center.Cum Grano Salis schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 10:41:
Oke, dus de aankoop van een Mikro[origineel] is niet achterhaald. Dan ga ik denk ik voor deze variant.
En van wat ik heb gelezen is de meegeleverde software inderdaad heel handig, ik ben overigens ook van plan om deze te gebruiken in combinatie met Cubase.
Bevalt prima en gebruik hem ook in Traktor voor de quepoints en de pads vindt ik beter dan die van de Akai MPD32 waar ik nog wel eens een aanslag miste omdat deze niet te hard was.
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
hahahahaha moest hardop lachen hiervlaaing peerd schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 08:54:
Dan moet je gewoon alle laag eruit tieten.
Verwijderd
Het maakt dan ook nog uit wat voor hoog doorlaat filter je gebruikt. Standaard is het de 24dB highpass filter maar dat hoeft niet altijd de beste oplossing te zijn. Soms kan een 12dB filter ook interessant zijn of een (digitaal) ultrasteil fase lineair filter zoals bijv een Fabfilter EQ dat heeft.
Mijn oren zijn er niet goed genoeg voor het verschil te horen met de compressor EQ van Presonus en Ableton.. kan je mij dat uitleggen wat de Fabfilter varianten net iets beter maakt?
Op deze reactie had ik wel gerekendVerwijderd schreef op maandag 19 november 2012 @ 21:13:
Er zijn diverse kutopmerkingen die ik hier kan maken en dat zal ik dan ook doen.
Eerste is dat je het zelf uit mag proberen en dan horen wat je er van bakt.
Tweede is dat elk nummer uniek is en een unieke benadering nodig heeft.
Derde is dat multiband limiters gebruiken wijst dat de mix vaak niet goed genoeg is.
Vierde is wat behulpzamer. Een standaard mastering chain is een mastering EQ, mastering compressor en een limiter. Daar moet je een heel eind mee kunnen komen. Wil je meer dan zul je de skills die daar nodig voor zijn moeten trainen en dat kost tijd en moeite (en vaak ook geld voor apparatuur).
Onderwerp van de case study is een bekende housetrack van onze vriend Hardwell, Zero 76. De reden hiervoor is dat ie enorm luid gemastered is, en ik heb daar ooit al een paar synths van nagemaakt, dus een remake was niet zoveel extra moeite.
Links: remake, rechts: origineel

Zoals je ziet heeft de remake vrijwel hetzelfde spectrum als het origineel, alleen het origineel is een stuk luider (-3.4 dB RMS) dan de remake (-6.0 dB RMS). Ik heb op de master een EQ die het laag onder de 40Hz en boven de 17kHz wegfiltert. Daarna een compressor met 4:1 ratio die de boel flink compressed, en als laatste een normale limiter die 6 tot 9 dB limit. Ik kan nog wel iets verder limiten, maar daarvan wordt de track niet luider en gaat de track hoorbaar distorten. Ook een multiband limiter zorgt voor weinig verschil, het maximum wat ik daarmee haal is zo'n -5 dB RMS.
Hoe klinkt dat dan? Nou, ik heb ze achter elkaar geplakt, en het origineel is duidelijk luider en heeft een dikkere kick. Ook de waveform is veel meer een worst.

Linkje naar mp3
(Eerste 15 seconden remake, daarna origineel).
Daar moet nog iets anders mee zijn gebeurd lijkt me dus. Inflators? Sausage fatteners? Magic maximizers?
Alleen zouden zij hiervoor hardware oplossingen hebben zoals bijv. http://www.waves.com/Content.aspx?id=172
Verwijderd
Analyseren en uitvogelen hoe het werkt is altijd leerzaam.
Wat spectrum betreft zie je toch duidelijk verschillen. Punt is dat de verticale schaal logaritmisch is dus dan kan in detail een vertekenend beeld geven. Maar het verschil van de lage tonen die bij jouw op -6dB blijven steken en de referentie op -2 a 3-dB komen maakt een wereld van verschil uit. Want die lage tonen zit de meeste energie in en is dus bepalend voor de RMS. En dat geldt eigenlijk voor alles onder de 500Hz en dat verklaart ook het verschil in dynamic range.
Dat houdt dan ook in dat de referentie track nog meer gecompressed is. Alleen is het niet echt makkelijk om dat nog meer te doen zonder dat je vervorming krijgt. Bij jouw track is er al vervorming maar dat valt nog niet zo op. Dat gaat wel meer opvallen als je het nog een keer limit.
Dan zou je kunnen denken dat je met analoge compressor het beter zou moeten kunnen maar dat is maar het halve verhaal. Dan hangt het er maar net vanaf welke compressor(s) je gebruikt en hoe. En dat je zelfs eventueel multi-band compressie nodig hebt om nog preciezer te werkt te gaan. (En dan noem ik de extra details van EQ balans en stereobeeld nog niet eens op want dat komt er ook nog bij kijken.)
Dat verklaart ook de reden waarom zoveel muziek tegenwoordig helemaal kapot klinkt omdat ze meer op het hard gaan mikken dan om zoveel mogelijk vervorming te mijden.
Verwijderd
De meeste soft EQ's klinken hetzelfde. Maar als je wat meer in detail gaat kijken op de momenten dat het echt miereneuken wordt dan ga je de verschillen wel merken. Dan klinkt de een gewoon lekkerder dan de ander. Wat voor technisch geneuzel daar dan mee te maken heeft is dan ook bijzaak.
Fabfilter is wat dat betreft een hele goede all-round EQ waar je flink mee kan tieten.
En emulaties van hardware EQ's zijn dan vaak ook net wat makkelijker om snel leuke resultaten mee te halen omdat ze ook de muzikale insteek van de hardware benaderen.
Maar wat dat betreft is het nog steeds geen echte vervanging voor een goede hardware EQ. Bijv een UAD Massive Passive is leuk om te gebruiken maar de hardware variant krijgt volgens mij iedereen een natte plek in z'n broek van.
Er is geen verschil, als de ene EQ met exact dezelfde parameters iets zou tieten als de andere dan moet het exact hetzelfde resultaat opleveren. Het punt is dat de parameters gewoon niet exact hetzelfde is bij 2 verschillende EQ's.apNia schreef op woensdag 21 november 2012 @ 17:10:
Maar wat is het verschil dan tussen een EQ in DAW X of Pro-Q en een hardware EQ? Waaraan hoor je dat als je tiet? Het is toch gewoon een kwestie van bepaalde frequenties zachter laten klinken? (ik vermoed van niet, gezien je reactie)
- hardware EQ's kunnen lichtelijk vervormen, dit levert echter meestal een gewenst effect op. De kwaliteit van een hardwaremaker ligt 'm ook meer in of het met die bijeffecten een gunstig of niet gunstige bijkomstigheid oplevert.
- de parameters zijn (gelukkig of helaas) bij geen enkele effectmaker hetzelfde. Je kan vaak de q en de dB's wel regelen maar dat zegt niks over wat voor parabool die q en tiet nu werkelijk maken. De ene kiest voor scherpere hoeken, de ander voor een zo vloeiend mogelijke curve.
Als je het hebt over hardware vs software dan denk ik dat 't 'm vooral zit in dat software EQ's vaak heel erg klinisch precies doen wat ze moeten doen en dat hardware het ook doen maar wat bijeffecten opleveren. Zoals ik al zei, als de bijeffecten bij de luisteraar goed in de smaak valt dan word dit al snel bestempeld als een fatsoenlijke EQ.
Zo heb ik een equaliser van Alesis die lichtelijk overstuurd als je frequenties boost (zelfs al zit je ruim onder de 0dB), daardoor haalt ie nooit het topbolletje van de paraboolvorm maar drukt ie die eerder plat. Nou zou dit niet de bedoeling moeten zijn maar het zorgt juist voor een heerlijk warm en vol effect. Als ik 'm echter tiet ipv boost dan klinkt ie eigenlijk behoorlijk plastic.
Maar om het lange verhaal kort te maken, probeer gewoon een EQ en als die bevalt, gebruik 'm dan. bevalt ie niet, zoek dan verder.
Verwijderd

[Soundcloud: http://soundcloud.com/edmtunestv/gareth-emery-the-gareth-emery-podcast-210-19-11-2012]
Verwijderd
En misschien wel handig om als feedback te horen dat hij wel dik klinkt maar in het laag zo zwaar dat het veel van de energie opeet. Als je hem harder zou willen dan zou je meer laag moeten tieten.
Stiekem een beetje jaloers2mb schreef op woensdag 21 november 2012 @ 22:25:
Gareth Emery heeft mijn remix van Forward Facing gedraaid in zijn podcast als eerste nummer.
[audio]
Vet filmpje, had me d'r nog nooit zo in verdiept
hoidoei
Groeiend overzicht hier: http://rekkerd.org/deals-deals-deals/
Nog meer: http://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=365846
[ Voor 16% gewijzigd door 2mb op 22-11-2012 19:14 ]
En hij is vet
Ticking away, the moments that make up a dull day
Kwam deze mooie docu van de BBC tegen, over synthesizers in de jaren '70-'80, met Moogs en Kraftwerk:
[Soundcloud: http://soundcloud.com/korsairmusic/ayle-eima-breakpoints]
Fucking tof2mb schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 10:19:
Dat vraagt om een demo'tje.
Kwam deze mooie docu van de BBC tegen, over synthesizers in de jaren '70-'80, met Moogs en Kraftwerk:
[video]
de basis is goed rubjo, maar het overall geluid wordt een beetje een soepje... probeer de elementen die je gebruikt een beetje hun eigen plaats in het spectrum te geven.. dus bas, mid, hoog.. dingen als pads kan je vaak tieten tot mid/hoog en dan klinkt het nog degelijkrubjo99 schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 10:56:
Weer een nieuw trackje in elkaar geflanst, tips/rates?
[audio]
[ Voor 44% gewijzigd door apNia op 23-11-2012 11:39 ]
Tenzij je een geheugenloze synthesizer hebt is het plicht eerst presets te browsen, vaak is daar al veel moois en inspirerends in te vinden. Vaak hoor ik dingen waar ik zelf nooit op gekomen zou zijn, dus de bikkel-attitude van "alles weggooien en from scratch beginnen" vind ik een beetje zinloos. De enige die je kloot als je bij presets blijft is jezelf; als er in de 500 maar 5 nuttige zitten heb je best veel per preset betaaldWormaap schreef op donderdag 22 november 2012 @ 23:12:
... En toen had ik ineens per ongeluk een DSI Tetra
En hij is vetAl heb ik nog weinig anders gedaan dan presets browsen
Ok thanks, zal er even naar kijken. Als ik het op mijn headphones luister en maak, klinkt wel heel tof. Maar dus meer onderscheid in spectra. Will be doneapNia schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 11:38:
[...]
Fucking tof
[...]
de basis is goed rubjo, maar het overall geluid wordt een beetje een soepje... probeer de elementen die je gebruikt een beetje hun eigen plaats in het spectrum te geven.. dus bas, mid, hoog.. dingen als pads kan je vaak tieten tot mid/hoog en dan klinkt het nog degelijk
Iets minder reverb op de bas zou ik ook doen.rubjo99 schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 13:08:
Ok thanks, zal er even naar kijken. Als ik het op mijn headphones luister en maak, klinkt wel heel tof. Maar dus meer onderscheid in spectra. Will be done
Verwijderd
Wel lekkere sound rubjo
2mb leuk gedaan met die podcast
Verwijderd
Bouncen op ssd gaat in een scheet
Dit topic is gesloten.