Hee! Dat ik mijn boventoontjes met de aanhanger bij de groothandel koop betekent nog niet dat ik Slayer ineens vet vind

Deels is het natuurlijk ook gewoon spelen en uitproberen (heck, ik heb net voor een klein kapitaal aan nieuwe hard- en software, EN DAT ZAL ALLEMAAL IN ALLES GEBRUIKT WORDEN!), maar ik hou ook wel echt van ontzettend ranzige sounds. En dat is me tot dusver niet gelukt om uit alleen een synth te krijgen, zelfs niet uit bv. Massive (waarvan mijn mede'band'lid een legale kopie heeft, om alvast in te haken op die discussie

) Voorbeeldje:
YouTube: Justice - Waters Of Nazareth \[LIVE!] - A Cross The Universe
Nu heb ik ook nog niet veel ervaring met sounds (en had ik daarom misschien beter níet als eerste synth een Micro Modular kunnen kopen, daar heb ik tot dusver pas een héél klein aantal écht vette sounds uit gehaald

), dus wellicht dat ik daar met wat meer ervaring wel beter in word. De Tetra klinkt van zichzelf inderdaad al best rauw, maar écht goor gruizig wordt het tot dusver nergens. Al doet puur op de filters spelen af en toe wel pijn aan de oren

Eens. Als je met het tweede deel van het statement op mij doelde: zo was mijn post niet bedoeld. Als ik het stoer vond had ik dit weekend geen honderden euro's aan legale software uitgegeven

Als je de stap maakt om legitiem te gaan, DAW eerst, dan plugins. De grootste aanschaf is dan al gedaan, en er zijn veel meer gratis plugins dan dat er gratis DAWs zijn.
Hier zit ik momenteel even in een rare situatie. Van de ene kant heb ik al tig keer op het punt gestaan om Live aan te schaffen, van de andere kant komt Bitwig eraan, en die heeft een paar features (LAN-connectivity en multimonitor bijvoorbeeld) die ik écht, écht, écht mis in Ableton, en die er in 9 kennelijk niet gaan komen. Zodra Bitwig beschikbaar is en ik Live en Bitwig side-by-side heb kunnen testen gaat één van de twee er komen, en de andere weg

Dit vind ik schokkend, en op geen enkele manier moreel te verantwoorden.
[...]
En wat doe je er mee?

Dit is bij uitstek waar demo-versies voor bedacht zijn (en ook voor beschikbaar zijn). Wat zit je in de trial zo hard tegen? Noise bursts om de minuut zijn irritant, time-outs ook, maar daar valt omheen te werken, en het is begrijpelijk waarom het er in zit.
Als ik, zoals bijvoorbeeld bij Kontakt, maar 15 minuten met een niet-geactiveerde library kan spelen, dan kan ik m.i. niet beoordelen of het wat is. Goed, Trash2 heb ik aan de hand van het demofilmpje gekocht en nieteens uitgeprobeerd (goede marketing dus, maar ook overtuigende sounds in het demofilmpje

), maar de 10-day trial zonder ernstige limitaties vind ik dan al een stuk zinniger. Ik vind het ook belangrijk dat een instrument, plugin of samplepack iets toevoegt aan mijn creatieve proces. En een demo die elke 10 seconden wegfade en weer terugkomt maakt die flow dusdanig kapot dat ik nieteens kan proberen of ik hem in een nummer kan verwerken.
Dongles moet ik niet, maar op het moment dat ik zie dat er een dongle voor vereist is valt het gewoon van m'n lijst af; ik ga nog niet eens de demo-versie proberen.
Voor de 4 tientjes die een iLok2 op eBay doet ben ik best bereid om er een aan te schaffen. Maar ik ben benieuwd naar je reden om er geen te willen gebruiken, want misschien bedenk ik me nog.
[...]
Maar je smijt ze wel weg, toch?
Uiteraard, waarom zou ik plugins willen houden die ik toch niet gebruik?
Jheroun schreef op maandag 26 november 2012 @ 15:34:
Samples zijn zo enorm veel gratis te vinden dat ik niet zo goed snap waarom mensen die libraries kopen, maar dat kan ook gewoon een (groot) verschil zijn tussen elektronische productie en de standaard band approach.
Dit is denk ik wel het geval. Ik kan me voorstellen dat in een band samples als die van bv. Damage totaal geen plek hebben. In EDM vind ik ze juist ontzettend gaaf. En dat soort samples in die kwaliteit heb ik nog niet gratis gezien.
vlaaing peerd schreef op maandag 26 november 2012 @ 16:05:
[...]
Tegenwoordig vind ik ook dat je helemaal niet illegaal hoeft als je geen budget hebt, genoeg gratis software en VST plugins verkrijgbaar van pro-kwaliteit. Er word vaak een indruk gewekt dat je dié DAW software moet hebben en dié plugins, maar een distortion is een distortion en een DAW is een DAW. Lukt het met de 1 niet om een goeie productie te maken en de ander wel dan zegt dat meer over de producer dan de tools waarmee die werkt.
Deels mee eens, deels niet. Maar dat komt misschien ook omdat ik langer gitarist dan EDM-producer ben, en een klein kapitaal aan versterkers en effecten heb uitgegeven. En een Peavey 5150 met een 4x12 cab eronder koop je écht niet voor z'n mooie cleane sound

Waar ik het wel mee eens ben is dat je in principe je muziek in elke DAW kan maken, zolang je er maar mee leert werken. Wel zou, bijvoorbeeld, de LAN-mogelijkheid van Bitwig voor mij écht een belangrijk punt zijn, omdat met twee PC's met Live werken elke keer opnieuw vage problemen oplevert op het gebied van sync.
Verder ben ik helemaal in voor beide 'contests'

Zowel prog-dance als rotzooi-noise zijn stijlen die ik zeker wel eens zou willen verkennen
Om trouwens nog een prettige klantenservice even te belonen: bij AudioDeluxe.com kreeg ik een dag nadat ik Trash2 kocht een mailtje dat ze nu 15% extra korting op alles hadden. Ik lichtelijk balend een vriendelijk mailtje gestuurd of ze hier een policy over hebben, en 10 minuten later mail terug dat ik de 15% terug krijg
Jammer dat dat bij Waves niet zo werkt, want er zijn resellers die Silver voor 140$ aanbieden, in plaats van de 199$ die ik ervoor heb betaald