Toon posts:

How to become a Producer Deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 102 Laatste
Acties:
  • 342.214 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:20

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Nou mijn main pet peve met Live is dus het gebrek aan multimonitor support en shitty audio routing (werken met m'n synth is echt ronduit kut). Dus ik overweeg stiekem weer eens Presonus. Waarna ik weer terugbump naar 9 gok ik, omdat ik hotswap van mis van Ableton :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aKeY
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-09 12:12
Renoise schijnt idd ook wel een aardig makkelijke tracker te zijn. Een maat van me zweert erbij, dus ik wil hem binnenkort eens proberen i.c.m. een Korg ESXSD :)

Een dag is een dag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:17
Wat voor problemen heb je dan met audio-routing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

M'n Access Virus heeft 3 audio outs. Die moeten over audio-kanalen, terwijl m'n MIDI op losse MIDI tracks moet. Wil ik een track solo horen moet ik steeds zowel de MIDI als de bijbehorende Audio track solo'en. Om maar te zwijgen over het feit dat ik steeds naar de MIDI track moet waar m'n VST op zit om de VST te finetunen. Ik kan dus niet de audio van track 3 open hebben en m'n VST tegelijkertijd open hebben met bijvoorbeeld een osciloscope VST.

Ik heb het als volgt opgezet: YouTube: Access Virus TI2 Setup in Ableton Live
In Presonus Studio is dat een stuk mooier geregeld.

[ Voor 17% gewijzigd door apNia op 31-10-2012 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
aKeY schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 13:20:
Renoise schijnt idd ook wel een aardig makkelijke tracker te zijn. Een maat van me zweert erbij, dus ik wil hem binnenkort eens proberen i.c.m. een Korg ESXSD :)
Gebruik het al jaren!
Vroeger avonden lang met ScreamTracker en ImpulseTracker lopen klooien. Toen Renoise kwam werd ik compleet gek. Een fatsoenlijke tracker in windows met VST en DSP ondersteuning *O*

De nieuwere versies zijn echt heel erg goed en bieden een workflow die totaal anders is dan welk programma dan ook, maar ontzettend snel is.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:58
apNia schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 12:55:
Ik vind Reason's samplers slecht. Ze zijn niet zo goed als Sampler van Live. Ik zeg niet dat ik geen freeware wil, ik zeg dat het niet per se hoeft van mij. Mijn ervaring is dat freeware vaak de net-niet oplossing geeft. Maar kom op, naast Kontakt en Reason en Sampler/Simpler zijn er toch tal van opties zonder rewiren peerd? :D

Shortcircuit is zo'n voorbeeld, featurewise prachtig, maar geeft me een Kontakt gevoel/haalt het plezier uit werken met samples voor mij.
Als je vertelt waarom je Reason samplers slechter dan Sampler vind, waarom je niet wilt rewiren, waarom Kontakt het plezier uit samplen haalt, waarom je geen freeware wilt gebruiken denk ik dat we wat gerichter advies kunnen geven.

FXpansion Geist kan je proberen. Dat is meer MPC stijl samplen, maar onlangs zat je nog te klagen over de pads van je MPK, dus ik weet niet of je dit wel leuk gaat vinden met controller.

Ik denk dat je de workflow van Renoise het leukst zal gaan vinden. maarja... dan moet je rewiren.

En nogmaals, ik snap echt je weerstand voor rewiren niet, het is gewoon op 2 knopjes klikken en je hebt er een apparaat bij, is dat nu het probleem of vertrouw je het protocol niet ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Het feit dat ik NNXT :X deed was meer omdat ik Rewiren haat. En waarom ik Rewiren haat dat heb ik je al echt 100x in dit topic uitgelegd ook ;)
Wat ik wel vervelend vond aan NNXT is dat ik niet de startpoint van m'n sample kan automaten OVER DE HELE SAMPLE (wtf?), en dat is iets wat ik voor mijn muziekstijl veel gebruik (random glitchen). Ook het loopen is niet zo mooi als in Sampler.
Kontakt voelt te log/langzaam en groot aan, het fijne van sampler is dat ik er een Sample in kan slepen en gewoon gaan. Kontakt vreet een zooi screen estate en zit met allerlei rare tabjes voor effecten/filters en dergelijke, waar ik helemaal geen zin in heb.
Freeware, ik heb nooit gezegd dat ik dat niet wil. Sterker nog, toegelicht de vorige keer dat je 't vroeg :)

Ik wil ook geenzins een grote allround oplossing a la Geist. Ik wil gewoon echt iets waarmee ik makkelijk samples op een MPC achtige manier kan layouten (Drum Rack) of stacken (Instrument Rack) in een niet al te grote interface (a la Sampler) en daar waar mogelijk wat nodige dingen aanpas (als ADSR en looping).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Apnia, hot swappen kan ook in Studio One

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Hoppa, Ableton 9 Suite Beta in de pocket :D
Ben heel erg benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2mb
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:44

2mb

apNia schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 15:14:
Ik wil ook geenzins een grote allround oplossing a la Geist. Ik wil gewoon echt iets waarmee ik makkelijk samples op een MPC achtige manier kan layouten (Drum Rack) of stacken (Instrument Rack) in een niet al te grote interface (a la Sampler) en daar waar mogelijk wat nodige dingen aanpas (als ADSR en looping).
Is Battery misschien een optie?

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/11153912/battery.png

Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
apNia schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 14:03:
M'n Access Virus heeft 3 audio outs. Die moeten over audio-kanalen, terwijl m'n MIDI op losse MIDI tracks moet. Wil ik een track solo horen moet ik steeds zowel de MIDI als de bijbehorende Audio track solo'en. Om maar te zwijgen over het feit dat ik steeds naar de MIDI track moet waar m'n VST op zit om de VST te finetunen. Ik kan dus niet de audio van track 3 open hebben en m'n VST tegelijkertijd open hebben met bijvoorbeeld een osciloscope VST.

Ik heb het als volgt opgezet: YouTube: Access Virus TI2 Setup in Ableton Live
In Presonus Studio is dat een stuk mooier geregeld.
Heb je geprobeerd om een 'External Instrument' te gebruiken? Dan kan je in ieder geval MIDI en audio door één kanaal voeren namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:28
Gaat dat met een Virus TI niet allemaal net wat anders, aangezien die een VST-link naar de synth gebruikt?

Overigens heb ik Mixing Secrets for the Small Studio zojuist uitgelezen. Bedankt, Jheroun, voor de tip :) Ontzettend informatief, leuk en vlot geschreven en een plezier om te lezen. Nu nog in de praktijk brengen! Maar ik heb nu wel het idee dat ik een solide idee heb van hoe een goede mix tot stand komt.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

apNia schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 14:03:
M'n Access Virus heeft 3 audio outs. Die moeten over audio-kanalen, terwijl m'n MIDI op losse MIDI tracks moet.
Waarvoor dat moeten erbij , je kan je beperken met gebruik van outputs tot een of twee voor stereo . Als dat drie keer stereo is zijn het al 6 outputs . Je maakt wel goed gebruik van de multitimbraal eigenschappen door meer outputs , maar het is afhankelijk hoeveel stemmen het aperaat tegelijk aankan . De acces virus A heeft 12 stemmen polyphonie , wat niet zo veel is maar genoeg kan zijn voor diverse sounds .Maar een pad en drumgeluiden tegelijk lijkt me teveel voor die 12 stemmen :)

virus c 32 stemmen
virus ti 80 + stemmen
eminent 310 96 stemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Omdat ik 4 midisporen nodig heb voor de 4 instruments die m'n Virus Snow heeft. 1 gaat over output 1, 2 gaat over output 2, 3 gaat over output 3. Gezien je max 3 outputs hebt op een Access Virus Ti moet ik 4 naar output 1 routen.

Ableton weigert deze twee (MIDI en audio), zoals Presonus dat wel doet, netjes samen te gooien. En ik elk instrument anders wil behandelen gebruik ik dus altijd alledrie de audio outputs. Check anders de video die ik eerder postte, dan zie je hoe je een Virus opzet in Ableton. Hella weak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
apNia schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 15:14:
Het feit dat ik NNXT :X deed was meer omdat ik Rewiren haat. En waarom ik Rewiren haat dat heb ik je al echt 100x in dit topic uitgelegd ook ;)
B)

- Helemaal rewiren voor Quadrafuzz. Dikke moeite.
- Ik vond Reason als standalone product gewoon heel fijn. Ik weet niet of dat zo blijft als ik ga rewiren.
- in Rewire modus denk ik dat ik het niet fijn vind.

ik
haat
rewiren
lieve
peerd

- Ik ga denk ik toch maar weet terug naar Ableton dan. (nee paard GEEN REWIRE )
- Het feit dat ik NNXT deed was meer omdat ik Rewiren haat

Veel geschreeuw en nibbits vreterij, maar geen waarom beste man. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een luxeproblemen toch weer allemaal.

Toen ik begon had je een Atari ST waar je alleen midi mee kon sturen.
Als je een patser was had je een midex zodat je 4 midi uit extra had.
En toen was een S900 met 8 seconden sampletijd ook een vette bak.
Maar dan kreeg je er wel een 303 graties bij omdat ze die aan de straatstenen kwijt konden. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
apNia, is dit niks voor je?

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Verwijderd schreef op donderdag 01 november 2012 @ 13:26:
Wat een luxeproblemen toch weer allemaal.

Toen ik begon had je een Atari ST waar je alleen midi mee kon sturen.
Als je een patser was had je een midex zodat je 4 midi uit extra had.
En toen was een S900 met 8 seconden sampletijd ook een vette bak.
Maar dan kreeg je er wel een 303 graties bij omdat ze die aan de straatstenen kwijt konden. :D
vind je dat armetierig? Mijn eerste bak was een 4 sporen casetterecorder.

Dubben tot je van de ruis geen zinnige noot meer kon horen. Eerst een Vestax, daarna deze Marantz:

Afbeeldingslocatie: http://www.triplabs.com/Triplabs%20Recording%20Service/TRS%20Gear/TRS%20Gear/Marantz%204-Track.jpg

Daarna ook Atari + Cubase, MS20 en later MPC + E-MU5000 en zipdisken

En altijd maar doorlussen totdat je een latency van 20jaar had ofzo. die goeie oude ...waardeloze craptijd vroegah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

vlaaing peerd schreef op donderdag 01 november 2012 @ 13:07:
[...]

Veel geschreeuw en nibbits vreterij, maar geen waarom beste man. :7
apNia in "How to become a Producer Deel II"
Hmmm volgens mij zie ik niet echt dat ie mooie loopmogelijkheden of mogelijkheden tot layering heeft, correct me if I'm wrong?

[ Voor 25% gewijzigd door apNia op 01-11-2012 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Zijn er hier mensen die op de mac produceren (met Logic Pro of andere tools)?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik in Ableton Live op OSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-09 20:56
BtM909 schreef op donderdag 01 november 2012 @ 14:26:
Zijn er hier mensen die op de mac produceren (met Logic Pro of andere tools)?
Garageband :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2mb

2mb

Ik ook, Live op OSX. Draait als een zonnetje, maar heb met Live op Windows trouwens ook nooit veel problemen gehad.

[ Voor 70% gewijzigd door 2mb op 01-11-2012 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook leuk. Weer een zeer bescheiden bijdrage geleverd bij een top 20 notering in de top Nlse 100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Verwijderd schreef op donderdag 01 november 2012 @ 18:20:
Ook leuk. Weer een zeer bescheiden bijdrage geleverd bij een top 20 notering in de top Nlse 100.
Je beseft dat je dit hier niet zomaar kan neergooien zonder ons informatiehongerige Tweakers meer te vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kwam nog een paar leuke vids tegen van ME Greg Calbi , frapant is dat die begint over de gebruikte kabels en dat ze een grote invloed op het geluid hebben . Dat zijn van die dingen die aandacht nodig hebben bij een producer die outboard werkt .Dat kan een behoorlijke investering zijn als je een boel kabels gebruikt . Mijn 8 kanalen mixer gebruikt al 18 normale kabels , 8 voor mengen ,6 effect send en vier outputs naar twee eq en via de eq naar een pc/versterker. .Met overdubben is een stereo input al genoeg om een track te maken :)

Kabels , eq en compresortalk :9~
http://www.artistshousemusic.org/node/6474/4808?page=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuke verhalen van die dude.
Ben het niet met alles eens maar stipt belangrijke punten aan.
Duidelijk sprekend uit ervaring en kan het goed uitleggen.

En kabels zijn belangrijk. Maar je hoeft het ook niet te overdrijven.
Het gaat erom dat ze goed geleiden en dat ze niet snel kapot gaan.
Maar het maakt geen zier uit of het nou rechts of links draaiend koper is.
Goede kabels van 20 euro zijn niet perse slechter dan kabels van 40 euro.
En voorkom dat je jezelf voor de gek houdt als je denkt verschil te horen als je het verschil niet blind test. Bij kleine verschillen licht het placebo effect al snel op de loer en kost het gewoon meer moeite om uit te vinden of er verschillen zijn en welke beter werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Yay! Nieuwe track afgerond :)
Ik ga er nog wat dingetjes aan finetunen, dus graag jullie positeve ende negatieve feedback :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klinkt lekker apNia.
Als ik je wat voorstellen mag doen.
Die bas wat meer sublaag bij gooien en een tikkie distortion zodat hij wat ronder en viezer klinkt lijkt hij analoger.
En de snare kan wat wel wat feller.
Die stab sound gaat wat meer leven als je er ietsje chorus/flange overheen gooit.
Die kick is mij te dun maar da's persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2mb

2mb

Ben het helemaal eens met Wouter's commentaar. Ik zou die drums lekker dik parallel compressen, lijkt me goed passen bij zo'n soort track.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goeie Apnia , denk dat met een klein beetje meer outboard een gedeelte van de bovenstaande opmerkingen rechtgetrokken wordt . De kleine digitale rand van de bas verdwijnt en maakt hem analoger , er kan een hoop verandert worden dmv een klein beetje outboard thinking ,mono vs stereo en layering .
Als je dat geluid via bv je virus effect procesor weer terugroute in de pc kom je ook al verder . Dat is de magie van een simpel outboard effect , een kan al genoeg zijn om een sound aan te passen .
Op die manier kun je elke kant op , meer bas of meer hoog :)

Phase shiften is iets dat zowiezo netjes past bij electroniesche instrumenten en moderne muziek ,die bas door de smallstone phaseshifter maakt hem analoger punchier ,het langzame shiften is iets wat goed erbij past :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
phase shiften bij bassen zou ik wel mee oppassen. Het kan cancelen of de focus uit het midden halen.

Leuke mix Apnia. Ik denk of je de bass dikker/anologer/vieziger wilt maken hangt denk ik een beetje af van waar je mee heen wilt. Enerzijds is ie wel behoorlijk trap en vind ik de dunne snare en kick wel bij passen, anderzijds is het ook wel behoorlijk elektro/303 waarbij wat gedistort en viezigheid wel bij mag.

Ik zou dan wat nadrukkelijker voor of het 1 of de ander te kiezen.

Die stabakkoordjes vind ik wel mooi, het lijkt wel of JayZ z'n raps er daardoor beter uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubjo99
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-07-2020
Ik heb weer een nieuwe track gemaakt, een chillstep nummertje :)

[Soundcloud: http://soundcloud.com/korsairmusic/ayle-eima-from-the-beginning]

Zijn er hier mensen die ook Kontakt gebruiken? Ik ben namelijk aan het oriënteren hiervoor, want ik wil een beetje de orkestrale kant opgaan. Is Kontakt hier het beste voor of zijn er ook andere VST's die hier goed in zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 17:53

Yoozer

minimoog

Je hebt voor zover ik weet 3 spelers op die markt:

NI Kontakt - hiervoor zijn een hele hoop libraries te krijgen, niet alleen orkestraal spul. Beetje de industry standard. Kontakt komt standaard met een aardige orkestrale library die volgens mij was afgeleid van VSL, maar ik denk niet meer dat ze nog met de naam adverteren).

East/West PLAY (alleen voor EW spul, weet niet of ze 3rd parties toegang geven)

Vienna Instruments Player (alleen voor Vienna spul, weet niet of ze 3rd parties toegang geven). Prijzig en uitgebreid.

Kontakt is leuk maar me te log; het is echt een uitgebreide authoring tool als je er in duikt. Zo uitgebreid dat ik me eigenlijk afvraag of het niet beter voor NI is om het op te splitsen in een externe editor en een player.

[ Voor 17% gewijzigd door Yoozer op 05-11-2012 10:33 ]

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC
  • Laatst online: 12:01

Zym0tiC

^_^

Hoppa en m'n eerste remix is een feit! Oorspronkelijk een inzending voor een remix contest maar na sluiten (en verliezen :P) afgelopen weekend besloten om nog wat dingetjes te fine-tunen en online te zetten.

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Bedankt voor de feedback, wouter, 2mb, systeemherstel en peerd!
Flangen ga ik proberen, maar ik ben bang dat, net als peerd zegt het er voor gaat zorgen dat ie juist z'n kracht verliest.

Wouter > meer sublaag als in van 50-100hz ofzo?

systeemherstel > "Als je dat geluid via bv je virus effect procesor weer terugroute in de pc kom je ook al verder", kan je dit wat nader toelichten? Wat moet ik precies doen? Gewoon kaal uit m'n PC, door m'n virus heen lussen en effectloos/dry opnemen?

2mb > tof dat paralel compressen, vond er een mooie tutorial over, maakt heel veel verschil. Ik weet alleen niet of het erg mooi zou staan op m'n drums, afgezien van m'n kick die te drumcomputer aanvoelt ben ik daar wel redelijk content mee.

peerd > inderdaad trap influences lately en die xxyyxx meuk die ik vandeweek postte (overload aan reverb, simpele waveforms en 808 basically). Ik denk dat ik vooral die baslijn een tikkie ga distorten om 'm iets analoger te krijgen. Ik vond juist de mix van silky + rauwere geluiden wel tof.. waarom vind je dat ik moet kiezen voor het een of het ander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sublaag is zeg maar alles onder de 40 a 50 Hz. Meeste speakers geven dat niet weer maar als je een woofer hebt wel. (En een gemiddelde headset komt er ook wel zo laag.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Een vriend van mij, die semi-pro is met produceren/mixen had zoiets van hipass alles onder de 50hz. Wil ik dat wel er in mixen als ik het toch niet hoor (of voel eerder)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC

Zym0tiC

^_^

apNia schreef op maandag 05 november 2012 @ 13:29:
Een vriend van mij, die semi-pro is met produceren/mixen had zoiets van hipass alles onder de 50hz. Wil ik dat wel er in mixen als ik het toch niet hoor (of voel eerder)?
Misschien afhankelijk van genre maar mij lijkt het zonde voor op systems die het wel aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florinsz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-09 11:08
Hi-pass onder de 30hz is het toch meestal :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mixen (masteren) doe je met de oren, niet de ogen.
Makkelijk gezegd natuurlijk maar oefening baart (een) hoop.

@Zym0tiC,rubjo99
Beide nummers klinken chill. Als jullie er nog een paar hebben dan kan je een EP maken samen. ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2012 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

apNia schreef op maandag 05 november 2012 @ 11:17:

systeemherstel > "Als je dat geluid via bv je virus effect procesor weer terugroute in de pc kom je ook al verder", kan je dit wat nader toelichten? Wat moet ik precies doen? Gewoon kaal uit m'n PC, door m'n virus heen lussen en effectloos/dry opnemen?
Dat is wat ik bedoel , geluid uitsturen via outboard en weer terugrouten om op te nemen . In weze een simpele aanpak maar wel een leuke aanpak . Als je een softsynth zo opneemt kan die ook ineens anders klinken omdat die analoog summum heeft gehad . Je krijgt digitaal analoog conversie en andersom , daar kun je wel wat inleveren omdat je ook signaalverlies erbij hebt . De winst zit in meer controlle over je sound in dat kleine gedeelt tussen die conversie .Deze aanpak is vooor mij vrij nieuw maar geeft de pc weer nieuwe mogelijkheden kwa geluid . Ben iemand die alleen hardware heb gebruikt en nog steeds gebruik , maar een moderne pc is gewoon een erg krachtige tool :)

Als je wilt kan ik de smallstone versie van je trackie uppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
apNia schreef op maandag 05 november 2012 @ 11:17:
...
peerd > inderdaad trap influences lately en die xxyyxx meuk die ik vandeweek postte (overload aan reverb, simpele waveforms en 808 basically). Ik denk dat ik vooral die baslijn een tikkie ga distorten om 'm iets analoger te krijgen. Ik vond juist de mix van silky + rauwere geluiden wel tof.. waarom vind je dat ik moet kiezen voor het een of het ander?
nou moeten... :/ Wat ik bedoel is inderdaad dat als je voor die trap sound gaat je niet echt voor dikkere snares of kicks hoeft te gaan want die zijn juist vaak wat cleaner/ieliger. Afhankelijk van welke richting je zelf op wilt zou je dus kunnen kiezen voor het een of het ander.

Wat die 50Hz affilteren betreft; haal 's een gemiddelde track van je favoriete dnb artiest door je wave-editprogramma, filter daar de 50Hz vanaf en ga die's op over een PA afdraaien.

Als je muziek het niet heeft dan neemt het inderdaad alleen headroom in, als het er wel in zit dan haal je juist het gedeelte met de meeste energie eruit. Anders uitgelegd, zit er zoiets als dit in dan moet je niet filteren,

Speaking of sub bas, onze laatste track: *O*

Dit weekend een beetje aan lopen klooien met wat 2-step en dubstep doorelkaar, zelf wel erg tevreden over het resultaat. Commentaar zoals altijd erg welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC

Zym0tiC

^_^

vlaaing peerd schreef op maandag 05 november 2012 @ 19:29:
[...]

nou moeten... :/ Wat ik bedoel is inderdaad dat als je voor die trap sound gaat je niet echt voor dikkere snares of kicks hoeft te gaan want die zijn juist vaak wat cleaner/ieliger. Afhankelijk van welke richting je zelf op wilt zou je dus kunnen kiezen voor het een of het ander.

Wat die 50Hz affilteren betreft; haal 's een gemiddelde track van je favoriete dnb artiest door je wave-editprogramma, filter daar de 50Hz vanaf en ga die's op over een PA afdraaien.

Als je muziek het niet heeft dan neemt het inderdaad alleen headroom in, als het er wel in zit dan haal je juist het gedeelte met de meeste energie eruit. Anders uitgelegd, zit er zoiets als dit in dan moet je niet filteren,

Speaking of sub bas, onze laatste track: *O*
[audio]
Dit weekend een beetje aan lopen klooien met wat 2-step en dubstep doorelkaar, zelf wel erg tevreden over het resultaat. Commentaar zoals altijd erg welkom.
vind de combinatie 2step dubstep erg geslaagd :). heb at work alleen maar oordopjes, veel over de mix of de sub kan ik op het moment dus niet zeggen helaas.
rubjo99 schreef op maandag 05 november 2012 @ 10:07:
Ik heb weer een nieuwe track gemaakt, een chillstep nummertje :)

[audio]

Zijn er hier mensen die ook Kontakt gebruiken? Ik ben namelijk aan het oriënteren hiervoor, want ik wil een beetje de orkestrale kant opgaan. Is Kontakt hier het beste voor of zijn er ook andere VST's die hier goed in zijn?
me like a lot!
Verwijderd schreef op maandag 05 november 2012 @ 15:52:

@Zym0tiC,rubjo99
Beide nummers klinken chill. Als jullie er nog een paar hebben dan kan je een EP maken samen. ;)
Thanks! Heb gister beide nummers eens langs elkaar gelegd en het valt mij op dat die van rubjo99 veel voller/warmer klinkt. Iemand suggesties hoe ik dit met mijn nummer kan bereiken?

Verder ben ik eigenlijk nog niet echt tevreden over de sub bass. Ben er nog niet 100% uit wat het is maar als ik hem op mijn hifi speakers+sub luister om een indruk van de sub te krijgen (monitors hebben er nl. geen) als een malle te "rumbelen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zym0tiC schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 11:14:
Thanks! Heb gister beide nummers eens langs elkaar gelegd en het valt mij op dat die van rubjo99 veel voller/warmer klinkt. Iemand suggesties hoe ik dit met mijn nummer kan bereiken?
Vindt ze allebij lekker , die van jouw lijkt wat op art of noise YouTube: ART OF NOISE: MOMENTS IN LOVE (THE ORIGINAL)

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Die Moments in Love zit volgens mij ook in een of ander recentelijk dubstep/trap nummer. Telkens als ik die hoor moet ik denken aan die stab-akkoordjes van YouTube: 2 Unlimited Escape From Paradise

AMIRITE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubjo99
Zym0tiC schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 11:14:
[...]

vind de combinatie 2step dubstep erg geslaagd :). heb at work alleen maar oordopjes, veel over de mix of de sub kan ik op het moment dus niet zeggen helaas.

[...]

me like a lot!

[...]

Verder ben ik eigenlijk nog niet echt tevreden over de sub bass. Ben er nog niet 100% uit wat het is maar als ik hem op mijn hifi speakers+sub luister om een indruk van de sub te krijgen (monitors hebben er nl. geen) als een malle te "rumbelen".
Thanks Zym0tic en Wouter :). Wou dat ik een EP kon uitbrengen, heb wel al 4 nummer online staan waarvan 2 liquid dnb en 2 chillstep. Maar ik weet niet of ze allemaal EP waardig zijn... anders had ik ze denk ik wel al opgestuurd.

Die volle klank is volgens mij een kwestie van goed eq'en en reverbs over veel elementen. Tenminste dat is meestal hoe ik dat doe (denk ik 8)7 ).
En die "warmte" zijn gewoon synths die net niet als bass functioneren en ook ge-low-shelfed tot iets van 80hz ong. zijn en dan dus nog een subbas met kleine reverb die ook nog kleine tussenruimtjes opvult :).

Ik ga de andere nummers vanavond ook maar eens even luisteren jongens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Dat geluidje heet SARARR, en dit is de geschiedenis.

http://petervogelinstrume...rum/index.php?topic=126.0

Het geluid in kwestie is in diverse instrumenten te vinden - onder andere "Syn Vox 1" in de Roland U220 en in de 1e versie van de E-mu Vintage Keys ook nog eens als "Fairlight III" (of iets dergelijks: ik heb geen VK meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
@Rubjo en Zymotic

Inderdaad, die 2 tracks kunnen zo bijelkaar op de plaat, op het burial label bijvoorbeeld...*hint*

klinken allebei goed en vind er niet zo enorm veel verschil in warmte zitten als Zymotic bemerkte. Er zit wel wat meer bas in de track van Rubjo maar die zit wel een beetje in de gevarenzone (heb ik ook vaak, het afwegen tussen het hoorbaar houden van de sub vs headroom houden vind ik altijd wel moeilijke keuze) en is mogelijk zelfs te hard. Dit zou op kleine sets misschien kunnen gaan scheuren, ik zou het dan ook op kleine laptopspeakers oid ff gaan testen.

In de track van Zymotic is de helderheid ook wel gewenst denk ik, piano's klinken nogal snel "gemoffeld" als er teveel mee word ge-EQed.

@Apnia.
ter voorbeeld. Als je bij deze tracks de 50Hz zou weghalen blijft er niks van de bas over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga het hier maar vragen :X

Is het mogelijk dat een kamer of andere factoren, zoals plaatsing, de lagetonen-weergave uit speakers kunnen verzwakken?

Ik heb een paar Yamaha hs80m en luister mijn muziek altijd met alle equalizing op 0 (heb alleen op de speakers zelf het hoog en mid op -2dB gezet). Ik ben ben gewoon niet tevreden met de lage tonen-weergave. Als ik de equalizer in foobar2000 op 110Hz 1.5dB omhoog doe en de rest vlak (ongeveer want foobar geeft dit niet exact aan met hoeveel dB je versterkt). Geeft dit vocals en laag meer bottom-end. Heel erg mooi klinkt het dan. Maar waarom is het vlak maar niets met deze speakers. Kan dit ook aan de akoestiek van mijn kamer liggen?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2012 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

@Yoozer > tering fucking held die je d'r bent, heel tof! Zo te horen hebben die Fairlight bakken best wat invloed gehad in early house platen of niet? Ik zit een beetje te checken naar dat ding, en ik krijg allemaal flashbacks naar oude Amiga games. Heb nu eindelijk behoorlijk de akkoordjes van "No One" van 2 Unlimited kunnen namaken (imo nog steeds een steengoeie track, muzikaal gezien dan ;))

Hier mooie 'sararr' packs gevonden na lang zoeken: http://dvdborn.blogspot.nl/2008_06_01_archive.html

edit:
leuk stukje geschiedenis over de fairlight:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=4O5ByThs0bI]

@peerd > welke track?

[ Voor 20% gewijzigd door apNia op 06-11-2012 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Verwijderd schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 21:25:

Is het mogelijk dat een kamer of andere factoren, zoals plaatsing, de lagetonen-weergave uit speakers kunnen verzwakken?

Ik heb een paar Yamaha hs80m en luister mijn muziek altijd met alle equalizing op 0 (heb alleen op de speakers zelf het hoog en mid op -2dB gezet). Ik ben ben gewoon niet tevreden met de lage tonen-weergave. Als ik de equalizer in foobar2000 op 110Hz 1.5dB omhoog doe en de rest vlak (ongeveer want foobar geeft dit niet exact aan met hoeveel dB je versterkt). Geeft dit vocals en laag meer bottom-end. Heel erg mooi klinkt het dan. Maar waarom is het vlak maar niets met deze speakers. Kan dit ook aan de akoestiek van mijn kamer liggen?
Het is absoluut mogelijk dat de kamer je lage tonen verandert. Loop maar eens door de kamer heen, het kan goed zijn dat bepaalde frequenties op bepaalde plekken wegvallen of juist versterkt worden.
Wat echter ook mogelijk is, is dat je het karakter van je speakers gewoon niet prettig vindt. Voor HiFi-speakers zou je dan domweg de foute hebben gekocht, voor monitors niet per se, zolang je er maar eerlijk op kan mixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

apNia schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 22:00:
@Yoozer > tering fucking held die je d'r bent, heel tof! Zo te horen hebben die Fairlight bakken best wat invloed gehad in early house platen of niet?
edit:
leuk stukje geschiedenis over de fairlight:
[video]

@peerd > welke track?
Leuk :)
Zie nu pas dat in max headroom de achterkant gemaaakt is van een fairlicht display raster O+
YouTube: Paranoimia (feat. Max Headroom) - Art Of Noise

Vindt een rompler best dicht bij een fairlicht staan kwa ontwikkeling , ze kunnnen alleen niet zelfs samplen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Wat zullen die Fairlight bakken back in the day hebben gekost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meer dan een gemiddeld huis kost. Maar als je spul met de hand in kleine oplages bouwt dan is het al snel een factor 10 duurder dan het fabrieksspul. Maar de artiesten die er het geld er voor over hadden zijn bijna allemaal wel wereldberoemd geworden met hun producties dus wat dat betreft was het vaak wel een goede investering.

Trouwens deze link is ook wel leuk om te zien. Soort van geschiedenisles van elektronische muziek.
YouTube: Kraftwerk and the Electronic Revolution

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Leuk wouter, wel een fikse zit though :D
Maar serieus meer dan een gemiddeld huis? Moet je denken aan een paar honderd-duizend euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
En ik maar zeuren op de huidige generatie dat het ze allemaal makkelijk wordt gemaakt met youtube tutorials en makkelijk te verkrijgen software.
In "mijn tijd" moest ik nog alles op een 486 doen in DOS met 64k max. samples. Niemand leerde mij hoe ik deuntjes moest maken.

Maar die fairlight shit gaat niet alleen nog verder terug, het kostte ook nog es een godsvermogen :o

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kan nog steeds duur als je wilt hoor:
http://www.gearjunkies.com/news_info.php?news_id=7737

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kaos- schreef op woensdag 07 november 2012 @ 16:00:
En ik maar zeuren op de huidige generatie dat het ze allemaal makkelijk wordt gemaakt met youtube tutorials en makkelijk te verkrijgen software.
In "mijn tijd" moest ik nog alles op een 486 doen in DOS met 64k max. samples. Niemand leerde mij hoe ik deuntjes moest maken.

Maar die fairlight shit gaat niet alleen nog verder terug, het kostte ook nog es een godsvermogen :o
Al dat spul lag eigenlijk buiten berijk voor de normale thuisproducent ,mijn eerste en enigste sampler was een s612 die niet meer als een scheet kon samplen ,maar wel betaalbaar was :)
Nu zie ik op yuotube films van zo een sampler , waarbij ik denk dat is vet zeg , terwijl ik er alleen een soort scheetgeluid uitkreeg :9~
Blijft een leuke ervaring een stukje hardware , wat het ook is maakt niet uit , je leert er wat van .Zeker als je dos moet leren om muziek te maken , dan praat je pas over een hoge leercurve . Eerste muziek pc was ook een msx gebaseerde computer van yamaha speciaal voor muziek gemaakt .Dat ding was hardstikke digitaal , een moderne plugin is 100 keer veelzijdiger en klinkt ook beter .Watdatbetrefd ben je verziekt als je analoge gear gebruikt :9~

Hoe krijg je zo een soort dos sound te pakkken :9
YouTube: DAF/DOS - Zurück nach Marzahn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Verwijderd schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 21:25:

Jeps dat is mogelijk.
- een toon 1 Hz is een geluidsgolf die 1 golfbeweging per seconde maakt.
- geluid plant zich voort met een snelheid van afgerond 300 meter per seconde.
- een 1Hz toon heeft dus 300 meter nodig om een volledige op-en-neer beweging te maken en minimaal 150 om in elk geval de maximale amplitude (= volume) van de golf te halen.

Nu is 1 Hz niet zo relevant want dat kan je niet horen maar vanaf 20 Hz en hoger dus wel. Zou je een toon van 20Hz willen horen heb je al een kamer van 15 meter nodig hebben voor de volledige golf en 7,5 meter om in elk geval de toon op volle volume te kunnen horen.

Da's 1 probleem.

Volgende probleem is simpel uitgelegd dat een geluidsgolf zichzelf teniet kan doen door exact de tegengestelde golf ertegenin te laten gaan. Dit kan gebeuren door weerkatsing van het geluid tegen de achterwand van je kamer.

Nemen we bv die golf van 20Hz weer, als je deze golf exact op de helft van zijn golf (3,25 meter voor het gemak) weer gaat terugkaatsen en theoretisch zou de terugkaatsing even luid zijn dan hoor je precies volledige stilte.

Wanneer dit verschijnsel optreed noem je dat een staande golf. Da's 2 probleem.

Het eerste probleem kan je weinig aandoen behalve verhuizen, het 2e kan je aanzienlijk verminderen door ervoor te zorgen dat er geen terugkaatsing is (absorbers) of dat de terugkaatsing niet kaarsrecht weer tegen de originele golf ingaat (diffusors). Het anders plaatsen van een speaker kan ook al veel helpen.

Nu heb je een mooie uitleg gekregen, maar alvorens je halve kamer te verspijkeren zou ik eerst overwegen of je niet last hebt van 1 of een combinatie van meer voor de handliggend problemen zoals bv:

- je houdt mogelijk gewoon van veel bas.
- je bent consumentenspeakers gewend die doorgaans wat meer discosmile (= veel laag, weinig mid, veel hoog) zijn als een reference monitor als de HS80 die bedoeld is om zo vlak mogelijk af te spelen.
- je geluidskaart heeft mogelijk niet zo'n gebalanceerde output
- plugins op je geluidskaart (zoals bv een eq of zgn "kamerinstellingen) die je neutrale geluid aantasten.
- als je nog jong bent of je gehoor is nog relatief onbeschadigd hoor je meer hoog dan ouwelui. Dit zou je in eerste instantie compenseren door meer laag erin te draaien.

Daarnaast is de HS80 al een relatief heldere speaker, tel dat op bij 1 van die mogelijke factoren en dat zou veel eenvoudiger je basprobleem kunnen verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vlaaing peerd schreef op donderdag 08 november 2012 @ 09:24:

Nu is 1 Hz niet zo relevant want dat kan je niet horen maar vanaf 20 Hz en hoger dus wel. Zou je een toon van 20Hz willen horen heb je al een kamer van 15 meter nodig hebben voor de volledige golf en 7,5 meter om in elk geval de toon op volle volume te kunnen horen.
Niet om het even (zei de wijsneus) maar ook in een kleinere kamer kan je die lagere frequenties gewoon horen hoor. Maar dan is de kans dat de golven elkaar doven groter en zul je oren op een andere plek moeten hebben om het alsnog te kunnen horen.

En hoe de akoustiek van een kamer is kan je nameten met een meetmicrofoon en een speciaal computer programma. En als een totale verbouwing van de kamer er niet financieel in zit dan is evt een corrigerende EQ zoals bijv een KRK Ergo ook nog een optie. (Maar die is ook nie goeiekoop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
wijsneus }:|

kamercorrectie -in feite gewoon EQ-en- kan geen staande golvenprobleem oplossen. Immers als je die frequentie boost of kut dan word de reflectie ook harder of zachter waardoor je effectief nog steeds op hetzelfde uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Dat was een Freudiaanse verspreking, ik bedoelde tieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo laag gaan mijn boxen niet en vraag me af in hoeverre dat nodig is bij wat voor produkties .Misschien op high end mixen voor commerciele produkties zal het wel nodig zijn .
Maar als je basisregels aanhoudt kom je ook een heel eind , een naar mijn idee lekkere bas zit zo rond de 60/180 met een piek op 80 ,natuurlijk gaat die lager dan dit maar die plek onderin is alleen voor die bas .Je moet een goede bas source hebben ergens van een sample van een gitaar of synth die laag goed weergeven .Dan mono tegen het clippen aan inzetten in de mix ,natuurlijk niet door de headroom heengaan . Heel de onderkant is dan mono , geen faseverschillen . Natuurlijk kan je er van afweiken , maar als standaard regel is zoiets niet verkeeerd .Met eq moet je ook uitkijken , je stelt het geluid af naar je boxen /installatie/gehoor . Mijn eq staan zogoed als altijd neutraal , in een enkel geval een cut of kleine boost met een opname , maar dan gaan ze gelijk neutraal .
Het geluid van een synth moet je gewoon dichter bij de source afstellen dmv de filters op de synth . Met die eq kun je alleen freqenties boosten of cutten , maar het timbre of klankleur verander je niet met een eq . Daar ligt ook een hele moeilijkheid met mixen , er zijn nu eenmaal een hoop geluiden op het zelfde gebied van het spectrum tegelijk aanwezig :)

Kleine drum and bas test sound http://soundcloud.com/systemrestoresound/revolution

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC

Zym0tiC

^_^

Gister een begin gemaakt met het akkoestisch behandelen van mijn kamer/studioruimte. 3 stuks Auralex Studiofoam Wedgies van 120x60 aanschaft. Achter beide speakers 2 geplaatsts en aan de rechtermuur 1 voor de early reflections. Linkermuur overgeslagen vanwege een raam wat in de weg zit. Hangt gelukkig een dik gordijn aan die zijde over de gehele breedte wat al een hoop helpt qua demping.

DAW opgestart, wat oude projectjes geladen... en toen de confrontatie. In eerste instantie ff slikken bij het aantal fouten wat je hoort. Bepaalde frequenties die in eens niet meer goed naar voren komen/lijken te storen met elkaar. Volle sounds die toch niet meer zo vol zijn en een veel duidelijker beeld van wat er zich nu precies afspeelt, individuele geluiden zijn nu ook veel beter te herkennen en eventueel te eq-en.

Kosten vielen, even niet bij stil staan dat het foam is :p, best mee. 120 euro voor de 3 matten + bevestigingsmateriaal. Mooi weekend in het vooruitschiet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Zym0tiC
Voor relatief weinig geld heb je dus veel luister plezier. Mooi!

Denk dat je nog wel even mag wennen aan je nieuwe sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2012 @ 21:17:
Zo laag gaan mijn boxen niet en vraag me af in hoeverre dat nodig is bij wat voor produkties .Misschien op high end mixen voor commerciele produkties zal het wel nodig zijn .
Maar als je basisregels aanhoudt kom je ook een heel eind , een naar mijn idee lekkere bas zit zo rond de 60/180 met een piek op 80 ,natuurlijk gaat die lager dan dit maar die plek onderin is alleen voor die bas

...
Op zich kan je nog best tot 20~30Hz horen op een 6~7 inch speaker. Alleen de afloop zal al snel meer dan 15dB zijn. Je kan 'm dus wel horen, maar gewoon niet duidelijk beoordelen of de levels wel in orde zijn.

Als je even luistert naar die laatste tracks van Rubjo en Zymotic hoort dan is de enige bas daar een subbas, daar tot 60Hz weghalen zou de track geen goed doen.

In mijn laatste track hier heb ik een gelaagde bas waar de sub (rond 40~50Hz) aangevuld word met een zaagbas in de harmonische range ervan. Hierdoor lijkt het 1 geheel maar kan als je tot 60 Hz weghaalt nog steeds het idee geven dat er fundamentele bas aanwezig is.

Vergis je daarom niet in de harmonischen, want de E-snaar op een normale basgitaar is al 40Hz en heb je een 5-snarige dan zit je al rond de 30Hz en synths kunnen nog veel lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

kaos- schreef op woensdag 07 november 2012 @ 16:00:
Moeilijkheid is geen deugd op zich; ik heb het altijd belachelijk gevonden dat iemand zichzelf een echte producer noemde omdat 'ie op een priegelscherm de juiste codes kon intoetsen en dan na een half uur werk een 909 kit gesampled had - omdat iemand die gewoon wat .wav files Battery (argh, software) in sleurt het "te makkelijk" heeft.

Uiteindelijk hoor je dat bloed, zweet en tranen-gebeuren niet perse terug. Met een theelepel graaf je geen beter gat dan met een schop.

Het is helemaal niet erg dat het nu makkelijk is; wat erg is is dat ondanks die schat aan informatie mensen nog steeds vertikken er moeite in te steken en hun handje ophouden. Zoeken? Neu. Experimenteren? "Help, nee, knopjes, daar word ik bang van!"
Ocharme, verwend nest :P. In mijn tijd had je niet eens een 486 maar een C64, en mocht je blij zijn als je dan een bliepje op de cassetterecorder kon opnemen.
maar die fairlight shit gaat niet alleen nog verder terug, het kostte ook nog es een godsvermogen :o
Klopt. Bij de Synclavier (ook zo'n duur geval) mocht Mark Snow (componist X-files) een tweede hypotheek afsluiten omdat het eindbedrag zo rond de 100K lag, als ik me het interview goed herinner.

[ Voor 0% gewijzigd door Yoozer op 12-11-2012 10:40 . Reden: fixed quotes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

YOOZER HOE OUD ZIJDE GIJ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
@ Yoozer ;

Ik klaag ook niet hoor, alleen hedendag is het toch iets "makkelijker" om het zo maar te zeggen. Als klein jochie vond ik die nintendo en sega deuntjes geweldig. Dus als ik weer es in een vet level kwam met leuke muziek ging in de output opnemen met een microfoon die aan mijn "boombox" zat.

Iedereen in huis moest z'n kop houden omdat ik die shit aan het recorden was. (op een cassettebandje idd)

Ik zie het natuurlijk ook vanuit mijn eigen ervaring en achtergrond. Als ik nu gastjes van 15 de ziekste platen hoor maken denk ik ook : ja, ik ben ergens tekort geschoten.
Niets meer dan lof voor deze jongens. Want ook technisch gezien klinkt het echt gelikt.

Het punt is gewoon dat ik ten opzichte van vroeger gewoonweg minder tijd heb en andere zaken belangrijk(er) vind. Dan is het haast praktisch onmogelijk om kwaliteit te leveren. Desondanks zie ik het nog steeds als een hobby en vermaak ik me er heel erg mee.

En ohja, even tussendoor; ik heb een hoekwoning gekocht *O*
De studio die ik daar ga bouwen ligt tegen de buitenmuur aan. Er zitten in totaal 3 muren (waarvan 1 met spouw) tussen mij en de buren. Met andere woorden: ik kan nu eindelijk op normaal volume produceren zonder dat de boven- en onderburen lopen te zeiken :9

[ Voor 15% gewijzigd door kaos001 op 09-11-2012 16:52 ]

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcom00
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-07 15:43

Remcom00

hij is gek

Ik ga net zoiets doen als de dude in dit filmpje:

Heb al wat muziek geselecteerd maar het is nog lang niet genoeg, iemand nog wat toffe track die d'r tussen passen?
YouTube: Project Launchpad

hoidoei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vlaaing peerd schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 15:35:
[...]

Als je even luistert naar die laatste tracks van Rubjo en Zymotic hoort dan is de enige bas daar een subbas, daar tot 60Hz weghalen zou de track geen goed doen.
Er zat hier totaal geen bas in ,tot ik het crossover filter eruit thaalde en de bas van de versterker omhoog deed .Foutje om die ertussen te zetten zonder aparte sub . onder de +- 50HZ wordt alles weggegefilterd }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook wel eens gebeurt dat als je een synth aanzet dat het ding niet normaal aangaat en gek gaat knipperen? Dat je denkt dat hij kaduuk is en gerepareerd moet worden? En tijdens het balen hierover toch wat gaat rommelen en hij dan toch weer aangaat? Toch even peentjes zweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubjo99
Verwijderd schreef op maandag 05 november 2012 @ 15:52:
Mixen (masteren) doe je met de oren, niet de ogen.
Makkelijk gezegd natuurlijk maar oefening baart (een) hoop.

@Zym0tiC,rubjo99
En that I did en nu krijg ik een eigen 5 tracks EP op https://www.facebook.com/BiosphereRecordings

Ik dacht ik probeer het gewoon en de eerste was gelijk raak :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Ach ja, ik had m'n profiel eens opgekuist. 34. (en nooit een plaat uitgebracht en nooit iets van betekenis bereikt in de muziek - het blijft een hobby)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

OK dan kan je nog nèt over C64 praten. Wij hadden Octamed op Amiga!

OUWELULLEN UNITE

[ Voor 13% gewijzigd door apNia op 12-11-2012 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

De C64 was er in 1983, wij hadden 'm in 1986, da's niet "net", toen begon de gouden tijd juist! De PC kwam pas in 1996 hier, voor die tijd was het alle verslagen op de C64 uittypen, en later op de elektrische typemachine.

Had ik maar een Amiga gehad - maar dat tijdperk heb ik juist weer helemaal misgelopen. Ik blijf er wel bij dat het ideaal spul om te leren is in die zin dat je niet bang wordt dingen opnieuw aan en uit te zetten en niet helemaal de gordijnen in schiet bij ERROR IN LINE X of GURU MEDITATION.

Iin de Amiga zitten nog wel geinige gruizige converters, het loont zich wellicht om 't als resample-bak te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
echte kerels hadden een MSX in die tijd. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangTall
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11-2024

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

Och in de categorie dure vintage:

Afbeeldingslocatie: http://www.liebrand.com/studio/studer.jpg
Studer A80 2 sporen Taperecorder, gebruikt voor mastering en mixing/editing. (Nee, niet door mij).
Weegt net zo veel als een wasmachine, en kostte net zoveel als een leuke auto. In 1980.

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rubjo99 schreef op maandag 12 november 2012 @ 10:14:
Ik dacht ik probeer het gewoon en de eerste was gelijk raak :9~
Congratz!
(Ik zei het toch. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Wat is trouwens momenteel voor iPhone de meest boeiende stand-alone audio workstation? Ik zat even naar de OP-1, waarvan ik natuurlijk een nerd-stiffy kreeg, maar zag vervolgens dat ie €800 was. En gezien ik binnenkort van Amsterdam naar Utrecht moet gaan reizen voor m'n werk leek iets dergelijks me wel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubjo99
Verwijderd schreef op maandag 12 november 2012 @ 13:05:
[...]

Congratz!
(Ik zei het toch. ;) )
Thanks for the motivation buddy _/-\o_

Waarschijnlijk zijn er genoeg mensen met ervaring bij het masteren. Ik gebruik dus FL studio en waarschijnlijk moet ik iets opsturen naar hun, iemand die mij een korte uitleg kan geven over hoe en wat?

[ Voor 33% gewijzigd door rubjo99 op 12-11-2012 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC

Zym0tiC

^_^

rubjo99 schreef op maandag 12 november 2012 @ 13:40:
[...]

Thanks for the motivation buddy _/-\o_

Waarschijnlijk zijn er genoeg mensen met ervaring bij het masteren. Ik gebruik dus FL studio en waarschijnlijk moet ik iets opsturen naar hun, iemand die mij een korte uitleg kan geven over hoe en wat?
Dat is vet nieuws man!

De meeste mastering studio's vragen om een 24 bit wav (no dither), 6dB headroom, geen limiter op de master. En natuurlijk een mixdown op de best mogelijke kwaliteit :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubjo99
Zym0tiC schreef op maandag 12 november 2012 @ 14:04:
[...]

Dat is vet nieuws man!

De meeste mastering studio's vragen om een 24 bit wav (no dither), 6dB headroom, geen limiter op de master. En natuurlijk een mixdown op de best mogelijke kwaliteit :p
Oke :P, geen aparte wavjes van alle channels?
Godzijdank had ik bij al deze tracks de limiter nog niet eens goed in gebruik op mijn master dus die kan ik dan gewoon uitzetten 8)
en 6db headroom, is dat ergens in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC

Zym0tiC

^_^

rubjo99 schreef op maandag 12 november 2012 @ 14:21:
[...]

Oke :P, geen aparte wavjes van alle channels?
Godzijdank had ik bij al deze tracks de limiter nog niet eens goed in gebruik op mijn master dus die kan ik dan gewoon uitzetten 8)
en 6db headroom, is dat ergens in te stellen?
Als ze van plan zijn om een stem mastering te doen dan export je channel groups apart. In andere gevallen gaat het om de export van je master channl.
Die headroom kun je makkelijk creeëren door alle channels te selecteren en de faders omlaag te schuiven totdat je op je master de 6dB (of welke waarde je doorkrijgt) vrij hebt. Let er wel op dat je geen volume automation op je channels hebt want dat gaat niet goed als je met je faders gaat schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubjo99
Zym0tiC schreef op maandag 12 november 2012 @ 14:30:
[...]

Als ze van plan zijn om een stem mastering te doen dan export je channel groups apart. In andere gevallen gaat het om de export van je master channl.
Die headroom kun je makkelijk creeëren door alle channels te selecteren en de faders omlaag te schuiven totdat je op je master de 6dB (of welke waarde je doorkrijgt) vrij hebt. Let er wel op dat je geen volume automation op je channels hebt want dat gaat niet goed als je met je faders gaat schuiven.
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/ta4ew3.png zo? 8)7

Als snel voorbeeldje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Gewoon de stereo wav uitdraaien in 24 bit, dan maximizen naar -6dB, dan ben je klaar. Stems hoef je NIET ongevraagd aan te leveren.

Als ze een stemmaster willen doen dan zullen ze je specifiek erom vragen en dan ook zelf aangeven welke instrumenten ze in 1 spoor willen hebben.

In het geval van stems zou ik liever navragen wat er mis met je mix is dat ze dat per stem willen doen. Je loopt nl risico dat ze dingen gaan levelen die je zelf niet zou willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

rubjo > je moet zorgen dat ze peaken op minus 6 dB... dus als ze al niet in het rood liepen, dan is dit goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubjo99
vlaaing peerd schreef op maandag 12 november 2012 @ 14:54:
Gewoon de stereo wav uitdraaien in 24 bit, dan maximizen naar -6dB, dan ben je klaar. Stems hoef je NIET ongevraagd aan te leveren.

Als ze een stemmaster willen doen dan zullen ze je specifiek erom vragen en dan ook zelf aangeven welke instrumenten ze in 1 spoor willen hebben.

In het geval van stems zou ik liever navragen wat er mis met je mix is dat ze dat per stem willen doen. Je loopt nl risico dat ze dingen gaan levelen die je zelf niet zou willen hebben.
Oke, als ik hem dus exporteer en kan ik hem in bijv, audacity maximizen naar -6db? Want om eerlijk te zijn, snap ik het concept: maximizen naar een minwaarde niet 8)7

Ik schaam me een beetje dat ik dit eigenlijk niet :X

[ Voor 3% gewijzigd door rubjo99 op 12-11-2012 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
rubjo99 schreef op maandag 12 november 2012 @ 15:00:
[...]

Oke, als ik hem dus exporteer en kan ik hem in bijv, audacity maximizen naar -6db? Want om eerlijk te zijn, snap ik het concept: maximizen naar een minwaarde niet 8)7

Ik schaam me een beetje dat ik dit eigenlijk niet :X
jeps, je moet de masteraar wat dB ruimte geven om te kunnen boosten. Meestal is het 4dB maar in het geval van 24bit wavjes maakt het nauwelijks uit (-6dB = 23bit = nog steeds veel meer dan 16)

Jammer dat Wouter er nu even niet is, hij's de masterexpert hiero.

@apnia, Als ze tegen het rood aanlopen dan is dat 0dB, daar worden masteraars niet blij van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Wel als z'n meters dus zoals in die screenie op -6dB staan

[ Voor 4% gewijzigd door apNia op 12-11-2012 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer

Yoozer

minimoog

Ik heb respect voor iedereen die met FL kan werken, elke keer als ik alleen al de mixer zie heb ik iets van "wtf, help".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
apNia schreef op maandag 12 november 2012 @ 15:37:
Wel als z'n meters dus zoals in die screenie op -6dB staan
ow ah. de plaatjes zijn hier op 't werk zijn gewepsenst. my bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubjo99
@peerd en @apnia,

thanks beiden voor de info. Ik ga het beiden even als ik thuis ben even beluisteren en kijken wat ik beter vind klinken :)
Yoozer schreef op maandag 12 november 2012 @ 15:51:
Ik heb respect voor iedereen die met FL kan werken, elke keer als ik alleen al de mixer zie heb ik iets van "wtf, help".
Het is maar wat je gewend bent hé, als ik bijvoorbeeld kijk naar ableton zit ik ook echt van: Hoe kan je in godsnaam hier mee werken :P

[ Voor 56% gewijzigd door rubjo99 op 12-11-2012 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vragen of hoe een master af te leveren krijg ik vrij regelmatig en dan is het antwoordt relatief simpel.
Stereo 24 bit/44.1kHz, niet clippen en liever geen limiter/compressor op de eindbus (tenzij je echt zeker weet waarom).
Bij FL is alles ITB dus geen ruis (en bijkomende noise floor) heb je geen last van dus een veiligheidsmarge van -6dB kan je makkelijk gebruiken, maar het hoeft niet persé. Verder zorg gewoon dat het af is en exact zo klinkt als je het wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcom00
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-07 15:43

Remcom00

hij is gek

Ik wil begin volgend jaar een paar monitors gaan halen, wil eigenlijk niet meer dan 150 euro uitgeven voor 2 stuks.
Tweedehands kan ook maar het liefst nieuw.
Ben zelf al even op onderzoek uitgegaan:
http://www.bax-shop.nl/dj...details.html#.UKELyIc0KX0
http://www.bax-shop.nl/dj...details.html#.UKEMJIc0KX0
http://www.bax-shop.nl/dj...details.html#.UKEMbYc0KX0
http://www.bax-shop.nl/dj...details.html#.UKEMoYc0KX0

Hoe kan ik er eigenlijk voor zorgen dat mensen die beneden zitten in de woonkamer (direct onder mij) geen last hebben van mijn muziek (en dan vooral de lage tonen want daar word veel over geklaagd)?
Kan natuurlijk een fatsoenlijke koptelefoon kopen maar dat staat voor later op de planning.

hoidoei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Voor monitors heeft peerd een prachtige guide geschreven: vlaaing peerd in "Het welke-monitorspeaker-moet-ik-kopen?-topic"

Verder een kwestie van goed isoleren lijkt me. Als je even Googled kom je zat tegen
Pagina: 1 ... 42 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.