heerlijk nummer man! was geen slecht idee om die beat een leventje te gevenvlaaing peerd schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 22:15:
Ik was van 't weekend begonnen om gecompresste beats te maken voor Apnia maar uiteindelijk is 't helemaal z'n eigen leven gaan leiden;
[audio]
dus die beats hou je nog even van me tegoed Apnia.
Op dit mijn home studio eens onder de loep aan het nemen. Toen ik een jaartje geleden begon en nog niet wist of het bouwen van beats wel aan mij besteed was met de apparatuur voorhanden een setup gebouwd. Een setje KRK rokits6 aangesloten via XLR op een overgebleven DJ mixertje, macbook aangesloten op een channel en gaan.
Voor toen een redelijk el cheapo oplossing wat meer dan voldoende was.
In de tussentijd (het plezier in de ableton sessies kwam toch snel) de hele rambam verhuist van de zolder met 10 verschillende hoeken
Maar nu de sound chain. Sowieso zal de dj mixer (bedoeld voor makkelijk volume control) afbreuk doen aan de geluidskwaliteit (4-5jaar oud goedkoop instap modelletje). Meest logische stap zou zijn het aanschaffen van een usb audio interface. Kijkend naar mijn behoefte, extra apparatuur in de vorm van MIDI heb ik niet, kwam ik al snel uit bij een Focusrite Scarlett 2i2.
Maar heb ik deze ook echt nodig? In principe komt het erop neer dat mijn actieve monitors verbonden moeten worden met mijn macbook. Zowel de interne geluidskaart van de mac als de Scaerlett hebben volgens de specs een 96 KHz, 24-bit conversion. Overige specs verschillen wel iets:
- Frequency response: 20 Hz to 20 kHz, +0.5 dB/-3 dB (mac) tegen 20Hz - 20kHz +/- 0.2dB (interface)
- THD+N: 0.01% tegen < 0.001%
Maar rechtvaardigd bovenstaande de 139 euro voor een interface tov een jack > RCA kabel die net 5 euro kost? En zo ja heeft een verloop van jack > XLR (balanced) uberhaupt nog extra waarde?
CPU issues of extra aansluitingen kunnen voor dit verhaal in ieder geval buiten beschouwing gelaten worden.
There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!