Maar dan moet je ook over naar Ableton Live, anders heb je er geen zak aan.
Ik zag laatst een dude die 'm in FL (beta) gebruikte:
Tuurlijk het blijft een MIDI-device dus in principe kan je er iedere DAW mee aansturen, alleen loop je dan wel een hoop van de ingebakken functionaliteit mis.
Ga ik ook doen:).Sjoewe schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 23:53:
Maar dan moet je ook over naar Ableton Live, anders heb je er geen zak aan.
hoidoei
Dat klinkt al wat genuanceerder als "er geen zak aan hebben"Sjoewe schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 01:02:
Tuurlijk het blijft een MIDI-device dus in principe kan je er iedere DAW mee aansturen, alleen loop je dan wel een hoop van de ingebakken functionaliteit mis.
Ach, ik vind dat nog steeds. Het is toch een beetje boodschappen doen met een Combine Harvester. Dat kan ook, maar of het perse nodig is... 
Alles in dat filmpje kan je met iedere andere padcontroller doen, alleen heeft een launchpad wat meer knoppen.
Alles in dat filmpje kan je met iedere andere padcontroller doen, alleen heeft een launchpad wat meer knoppen.
Klopt, waardoor je dus ook dit soort zaken kan doen (al dan niet live):
Maar dat valt alweer buiten het bestek van dit topic
Grappig filmpje van 2.5jaar oud:
- Wat een schermgrootte
- Oude TV ernaast met video en audio aansluitingen
Maar dat valt alweer buiten het bestek van dit topic
Grappig filmpje van 2.5jaar oud:
- Wat een schermgrootte
- Oude TV ernaast met video en audio aansluitingen
[ Voor 5% gewijzigd door BtM909 op 08-10-2012 12:26 ]
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
2x zelfde filmpje BtM?
Oh man ik word echt wild van Amerikanen op producer fora. Het enige wat ze willen is die Skrillex roar maken, het liefst in een FM synthesizer natuurlijk, want dat is helemaal fucking hipness de laatste tijd. Moet er een beetje van huilen
Oh man ik word echt wild van Amerikanen op producer fora. Het enige wat ze willen is die Skrillex roar maken, het liefst in een FM synthesizer natuurlijk, want dat is helemaal fucking hipness de laatste tijd. Moet er een beetje van huilen
fixed thanks
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
Dat is gewoon onzin.Sjoewe schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 20:27:
Latency zal wel meevallen hoor, plus dat kan je ook weer compenseren in de software.
En over het verschil tussen de twee dingen, kijk naar wat ze ermee doen. De Launchpad is een manier om optreden met live te vereenvoudigen doordat het een aantal zaken bij elkaar brengt (clips/mixer/effecten). Die MPD is gewoon een drumpad waar je samples onder kan zetten zodat je ze kan fingerdrummen.
YouTube: Novation Launchpad - New controller for Ableton Live
YouTube: AKAI MPD18 SAMPLE BEAT IN FL STUDIO 9
De MPD kan je netzo goed clips en FX mee aansturen. Daarnaast heb je ipv alleen maar pads ook gewoon faders en draaiknoppen erop zitten. De 18 is inderdaad beperkt, maar je moet ook naar de 32 kijken.
Plak daaraan vast dat je niet gedwongen word om over te schakelen op ableton, lijkt me dit een betere multi purpose controller dan de launchpad.
Verwijderd
Nog een paar samples gemaakt van de Eminent310 , alleen de C is gesampled over verschillende octaven zodat je niet ver hoeft te transposen . De bas is erg vol en in the face , geeft een apart resultaat met de spectrum anylizer . Maar ook een beetje te verwachten , al dat geluid uit dat ding is opgedeeld in zones wat het mixen makkelijk maakt
Met een softsampler zoals shortcicuit zijn dit soort samples goed bruikbaar , hij is realtime te maken door af te spelen en op te nemen tegelijlk , zo kun je parameters zoals startpunt , portamento , release bedienen. Die functies zijn niet te automatieseren met shortcircuit .
Strings http://soundcloud.com/sys...und/eminent-310-c-strings
bas

Nog een kleine bastest , de koortjes die morphen in strings zijn ook van het orgel
http://soundcloud.com/systemrestoresound/xphase
Met een softsampler zoals shortcicuit zijn dit soort samples goed bruikbaar , hij is realtime te maken door af te spelen en op te nemen tegelijlk , zo kun je parameters zoals startpunt , portamento , release bedienen. Die functies zijn niet te automatieseren met shortcircuit .
Strings http://soundcloud.com/sys...und/eminent-310-c-strings
bas

Nog een kleine bastest , de koortjes die morphen in strings zijn ook van het orgel
Gaaf, een productietopic
Zelf ben ik sinds een maand of 2 samen met een vriend ook bezig met productie. We proberen iets in de richting van elektro/house/trance/psy/whatever (stijl nog niet echt vastgesteld, we zitten nog in de experimenteerfase
) te maken. Ondertussen is daardoor de hoeveelheid meuk die meegesleept wordt ook al behoorlijk toegenomen. Want als Tweaker wil je natuurlijk leuke spulletjes scoren 
Overzichtje:

Zelf gebruik ik een RME Fireface 800 als kloppend hart van onze gezamelijke setup. Tot dusver zijn mijn enige hardsynths een Korg Kaossilator (
) en een Nord Micro Modular:

Ja, er gaat een kabeltje van de hoofdtelefoonuitgang naar een goedkoop 2.1-setje. We gebruiken het huis van een vriend voor onze wekelijkse productiedag, en hebben allebei geen speakers die fatsoenlijk mee te nemen zijn...
Dan heb ik aan controllers een Akai MPK mini (gekocht om mee te nemen, maar die drumpadjes maken'm stiekem érg leuk om ook thuis op te spelen. Met deze controller stuur ik meestal de laagste, hardste, smerigste bassound die ik gebruik mee aan
) en een Fame (goedkoop, huismerk, wordt nog vervangen) fullsize 49-key controller:

Daarnaast een Akai APC40, met het APC-64-40 Remote Script in Ableton.

De vriend waarmee ik dit alles doe heeft dan nog een Novation SL-49II, Akai LPD-8, NI Maschine 2 en een Launchpad:

Verder nog wat rondzwervend microfoonspul enzo, verder niet ontzettend boeiend.
We gebruiken allebei Ableton met een zooi softsynths en samples, en er moet natuurlijk nog meer hardware komen
Muziek is er nog niet echt. Wel een stuk of wat opzetjes die nog verder uitgewerkt moeten worden, maar nog niets compleets. Maar dat is natuurlijk niet erg, ondanks dat we allebei tig jaar muzikale ervaring hebben is dit voor ons allebei de eerste keer elektronische muziek maken
Al met al vermaken we ons prima, en komt er hopelijk nog een keer wat afgemaakte muziek uit en kunnen we het ook eens live gaan laten horen
Nog een sfeerfotootje om het af te maken
Overzichtje:

Zelf gebruik ik een RME Fireface 800 als kloppend hart van onze gezamelijke setup. Tot dusver zijn mijn enige hardsynths een Korg Kaossilator (

Ja, er gaat een kabeltje van de hoofdtelefoonuitgang naar een goedkoop 2.1-setje. We gebruiken het huis van een vriend voor onze wekelijkse productiedag, en hebben allebei geen speakers die fatsoenlijk mee te nemen zijn...
Dan heb ik aan controllers een Akai MPK mini (gekocht om mee te nemen, maar die drumpadjes maken'm stiekem érg leuk om ook thuis op te spelen. Met deze controller stuur ik meestal de laagste, hardste, smerigste bassound die ik gebruik mee aan

Daarnaast een Akai APC40, met het APC-64-40 Remote Script in Ableton.

De vriend waarmee ik dit alles doe heeft dan nog een Novation SL-49II, Akai LPD-8, NI Maschine 2 en een Launchpad:

Verder nog wat rondzwervend microfoonspul enzo, verder niet ontzettend boeiend.
We gebruiken allebei Ableton met een zooi softsynths en samples, en er moet natuurlijk nog meer hardware komen
Muziek is er nog niet echt. Wel een stuk of wat opzetjes die nog verder uitgewerkt moeten worden, maar nog niets compleets. Maar dat is natuurlijk niet erg, ondanks dat we allebei tig jaar muzikale ervaring hebben is dit voor ons allebei de eerste keer elektronische muziek maken
Al met al vermaken we ons prima, en komt er hopelijk nog een keer wat afgemaakte muziek uit en kunnen we het ook eens live gaan laten horen
Nog een sfeerfotootje om het af te maken

[ Voor 4% gewijzigd door Wormaap op 08-10-2012 22:04 ]
Ticking away, the moments that make up a dull day
Yeah baby! Leuk om te zien! 
Meer studiofoto's van de GoT'ers! Show me your synths!
Verwijderd
Proof or STFUSjoewe schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 13:20:
Yes! Doelstelling voor 2012 is gehaald, heb voor het eerst echt een hele track gemaakt en gearrangeerd.
En over die launchpad/controllers.
Tegenwoordig worden de meeste versies wel door de DAW's ondersteund. (Voor de zekerheid ALTIJD nakijken aub)
Maar ze doen het altijd als midi controllers maar het belangrijkste punt is wat je qua feedback krijgt zodat je de lampjes ziet aan/uit gaan en dat soort dingen. Wil je zelf drummen dan zijn pad handig en wil je samples triggeren dan is een launchpad handig. (Beide kan ook als je de geldpest hebt).
@Wormaap
Daar moet een analoge bak bij! Iets van MFB of Moog of zo.
Daar samples van maken en lekker crea bea mee doorfietsen.
Een (of tweeVerwijderd schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 20:21:
@Wormaap
Daar moet een analoge bak bij! Iets van MFB of Moog of zo.
Daar samples van maken en lekker crea bea mee doorfietsen.
Filmpje erbij. De Tetra heeft vrijwel precies dezelfde soundengine als de Prophet. Enige verschil is dat de Tetra maar 4 voices heeft (op te lossen door er twee te polychainen), maar daarvoor wél een suboscillator en een instelbare feedback-loop krijgt. Patches van de Prophet kunnen één op één op de Tetra gezet worden
[ Voor 4% gewijzigd door Wormaap op 09-10-2012 22:30 ]
Verwijderd
Tjsa smaken verschillen. DSI ben ik niet zo kapot van op een of andere manier. Het is mij te schel en schreeuwerig allemaal. (Kan een Virus TI dan beter IMHO) En de bouw kwaliteit van DSI is soms ook twijfelachtig als ze de pots direct op de printplaat zetten zonder directe versteviging. Da's vragen om problemen op de lange termijn.
Bijv een Oberheim SEM is ook schel maar dan wat subtieler en minder gruizig.
Minibrute is voor dat geld een behoorlijke veelzijdige bak hoor. De SH-101 van de 21e eeuw vinnik. Minitaur is meer een one trick pony.
Moog Voyager/Model-D is idd duur en lijkt wat gedateerd maar omdat het zo'n veelzijdige synth kan zijn (mede door het kunnen patchen) is hij wel interessant voor re-synthesis hoor. Als hij polyfoon zou zijn dan was het helemaal bal (en onbetaalbaar).
En er zijn legio vintage analoge synths alhoewel die ook in prijs blijven stijgen omdat ze (relatief) zeldzamer worden.
Wat ik een hele interessante analoge poly vind is de Mutable Instruments Ambika.
Da's dan wel een bouwpakket synth. (Voordeel relatief goedkoop, nadeel je mot hem zelf bouwe)
http://mutable-instruments.net/ambika
Minibrute is voor dat geld een behoorlijke veelzijdige bak hoor. De SH-101 van de 21e eeuw vinnik. Minitaur is meer een one trick pony.
Moog Voyager/Model-D is idd duur en lijkt wat gedateerd maar omdat het zo'n veelzijdige synth kan zijn (mede door het kunnen patchen) is hij wel interessant voor re-synthesis hoor. Als hij polyfoon zou zijn dan was het helemaal bal (en onbetaalbaar).
En er zijn legio vintage analoge synths alhoewel die ook in prijs blijven stijgen omdat ze (relatief) zeldzamer worden.
Wat ik een hele interessante analoge poly vind is de Mutable Instruments Ambika.
Da's dan wel een bouwpakket synth. (Voordeel relatief goedkoop, nadeel je mot hem zelf bouwe)
Ik share liever geen complete tracks online, maar ik heb wel een crappy filmpje van toen 'ie van het weekend in de Poema werd gedraaid in een warmup set voor Jeff Mills
En ik ben voor mezelf een to-buy-list aan het maken van relatief goedkope synths:
- Roland D50
- Korg M1
- Oberheim Matrix 1000
- Roland JX-8P
Hebben
[ Voor 18% gewijzigd door Sjoewe op 09-10-2012 23:43 ]
Verwijderd
Matrix en JX-8p snap ik nog wel maar D50 en M1 zijn behoorlijk uitgekauwde bakken hoor. Als je VST's gewend bend dan zijn romplers vaak nogal een valkuil omdat ze maar een beperkte aantal sounds hebben en je daar ook tot op zekere hoogte creatief mee om kan gaan.
Wel klassiekers waar je flink wat van kan leren. (Dan zou ik ook zeker een DX-7 aanraden)
Wel klassiekers waar je flink wat van kan leren. (Dan zou ik ook zeker een DX-7 aanraden)
Ik vind de M1 plugin anders ook behoorlijk goed dus waarom de real thing.
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
OkapNia schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 22:08:
Yeah baby! Leuk om te zien!

Wat je ziet:
iMac 2011 27"
Dell U2711 27"
Korg PadKontrol
Acces Virus Snow
M-AUDIO - Fast Track Pro
Yamaha MOX6 keyboard
KRK RP6 G2 monitoren
motabeatz.com
kaos-, welke geluidskaart is dat welke je gebruikt?
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
Die M1 is een stukje sentiment en ze kosten geen drol tweedehands. Die D50 wordt veel gebruikt door een aantal acts die ik vet vind voor subtiele pads en stabs en ook dat ding kost niet zoveel. Ik had zelf ook al een DX7 in m'n hoofd, ben m er gewoon vergeten bij te editten.Verwijderd schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 00:27:
Matrix en JX-8p snap ik nog wel maar D50 en M1 zijn behoorlijk uitgekauwde bakken hoor. Als je VST's gewend bend dan zijn romplers vaak nogal een valkuil omdat ze maar een beperkte aantal sounds hebben en je daar ook tot op zekere hoogte creatief mee om kan gaan.
Er zijn wel genoeg andere synths die ik ook wil, maar die zijn allemaal gelijk weer een heel segment duurder. Als ik de lotto win koop ik gelijk een Monopoly en een Jupiter 6 of 8.
En een 909.
En
En
En
Verwijderd
U bent duidelijk besmet met GAS. (Gear Aquisition Syndrome)
Leuke edoch dure hobby.
Filmpje: (Gemaakt met een S3)
http://faxis.dyndns.org/fotos/studio_2012.mp4
Leuke edoch dure hobby.
Filmpje: (Gemaakt met een S3)
http://faxis.dyndns.org/fotos/studio_2012.mp4
Een beetje wel eh 
Heb een paar dagen mogen doorbrengen in studio's met voornamelijk hardware en ik ben gewoon helemaal verliefd geworden op de workflow.
Heb een paar dagen mogen doorbrengen in studio's met voornamelijk hardware en ik ben gewoon helemaal verliefd geworden op de workflow.
Focusrite Saffire 6 usb, een van de betere aankopen geweest.Wom schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 11:48:
kaos-, welke geluidskaart is dat welke je gebruikt?

Ah, ik dacht het al, en je beantwoord direct mijn vraag. Was opzoek naar iets soortgelijks en wilde je ervaring weten
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
Een Virus gaat er ook nog komen (al gaat mijn 'Partner in Crime' die aanschaffen). Zelf vind ik de Tetra/Prophet toch nog een stuk dikker/vetter klinken, maar natuurlijk wel beperkter. Bouwkwaliteit is inderdaad iets waar ik dan nog even naar moet kijken (had ik nog helemaal geen rekening mee gehouden!). Op zich vind ik het niet zó'n punt, aangezien ik toch hoofdzakelijk extern aanstuur, en de synth zelf waarschijnlijk ergens in een rack weggepropt gaat worden, maar het is wel de moeite waard om eens te bekijken of het niet té erg wordt.Verwijderd schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 23:25:
Tjsa smaken verschillen. DSI ben ik niet zo kapot van op een of andere manier. Het is mij te schel en schreeuwerig allemaal. (Kan een Virus TI dan beter IMHO) En de bouw kwaliteit van DSI is soms ook twijfelachtig als ze de pots direct op de printplaat zetten zonder directe versteviging. Da's vragen om problemen op de lange termijn.
Na even wat sounds van de SEM beluisterd te hebben doet het mij toch niet zoveel. Vergelijkbaar met toen ik laatst op een Voyager speelde. Het klinkt ontzettend vet, maar voor mijn gevoel zitten alle sounds toch redelijk in dezelfde hoek. En ik ben bang dat ik zo'n synth dan eigenlijk alleen maar voor hier en daar een baslijntje ga gebruiken, en dat zou toch jammer zijn
De Minibrute is stiekem wel gaver dan ik riep, al vind ik het niet kunnen opslaan van patches toch een groot gemis. Daarnaast is niet veel goedkoper dan een Tetra, en vind ik persoonlijk de Tetra gaver qua sound.
De Ambika is ook gaaf (of althans, de Shruthi-1 is gaaf, en de Ambika gebruikt dezelfde sound engine op de eerste voice cards), maar toch 'gewoon' een digitale synth met een analoog filter.
Een andere synth waar ik enorm enthousiast van word is de Waldorf Blofeld. Daar heb ik laatst 20 minuutjes mee gespeeld, en werd er helemaal blij/creatief van
Overigens is het zeker niet zo dat het niet duurder mag worden dan de Tetra, dus verdere tips zijn van harte welkom
Niets meer dan lof over deze kaart. Goede (kleine) drivers, goed geluid, super stabiel.Wom schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 16:28:
Ah, ik dacht het al, en je beantwoord direct mijn vraag. Was opzoek naar iets soortgelijks en wilde je ervaring weten
Gebruik hem ook voor DJ-gigs en heeft me nooit in de steek gelaten.
De prijs is ook zeer prima vind ik.
Ik heb mijn bescheiden setup wel eens gepost volgens mij:

Wat je ziet is Ableton Live in arrangement view op OSX, met hier een extern beeldscherm omdat ik met video bezig was. Verder KRK RP5 monitors, een Line6 Toneport KB37 midikeyboard/audio interface en een AKG Perception mic. Geen hardware synths of iets anders, zie het nut er niet zo van in. Ik heb NI Komplete en een hele zooi sample libraries, kan daar alles mee maken wat ik wil. Misschien komen er nog een keer nieuwe monitors

Wat je ziet is Ableton Live in arrangement view op OSX, met hier een extern beeldscherm omdat ik met video bezig was. Verder KRK RP5 monitors, een Line6 Toneport KB37 midikeyboard/audio interface en een AKG Perception mic. Geen hardware synths of iets anders, zie het nut er niet zo van in. Ik heb NI Komplete en een hele zooi sample libraries, kan daar alles mee maken wat ik wil. Misschien komen er nog een keer nieuwe monitors
Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser
Gelukkig is er een software editor, die het allemaal een stuk inzichtelijker maaktSjoewe schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 23:05:
Ik vind die interface van die Tetra wel ingewikkeld met die instelbare knoppen enzo
Lekker cleane setup!2mb schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 23:35:
Ik heb mijn bescheiden setup wel eens gepost volgens mij:
[afbeelding]
Qua hardware vs. software: ik vind zelf de hands-on aanpak van hardware erg de creativiteit bevorderen. Voor iemand anders kan dat natuurlijk helemaal anders zijn. Ik gebruik ook allerlei softsynths om weer andere sounds mee te bouwen, dus wat mij betreft vult het elkaar aan. Voordeel van hardsynths is dat je laptop bij een live-optreden minder hoeft te berekenen, waardoor het allemaal wat betrouwbaarder wordt dan wanneer je tig zware synths tegelijk laat meespelen. Is natuurlijk allemaal weer af te vangen door te bouncen, maar dan verlies je weer een stuk invloed.
Then again, voor ons is het vooral nog heel veel zoeken naar wat wel of niet prettig werkt, dus misschien verkoop ik over een jaar weer de helft
[ Voor 71% gewijzigd door Wormaap op 10-10-2012 23:40 ]
Vraagje over drum processing. Kan compression ook nog meer betekenen voor je drums anders dan het allemaal wat meer aan elkaar lijmen? Kan je individuele hits ook snappier maken? Ik wil nog wel eens het volume boosten en de attack omhoog schuiven zodat je een vette tik krijgt, waarna de compressie inkickt op de kick of snare. Zijn er nog meer technieken hoe compressie gebruikt in percussie?
Je hebt toch al redelijk wat produceerervaring? Of zoek je echt naar beginnerstips voor het punchier maken van je kick dmv compressie?
Meen me te herinneren dat Olav Basoski nog wel een aantal tutorials online had met goede tips mbt compressie en EQ.
Meen me te herinneren dat Olav Basoski nog wel een aantal tutorials online had met goede tips mbt compressie en EQ.
[ Voor 30% gewijzigd door BtM909 op 11-10-2012 12:09 ]
Ik heb wel redelijk wat ervaring, maar ik hoor steeds maar mensen over compressen van je drums op verscheidene fora, en ik zie het nut niet zo heel erg. Niks wat ik niet kan bereiken door het volume aan te passen van individuele hits. Ik gebruik een Trancient Shaper om m'n beats wat snappier te maken of juist meer aan elkaar te lijmen. De stiekeme achterliggende gedachte van m'n vraag is eigenlijk meer om er achter te komen of compressen van je beats nou een beetje hyped is, of dat er een bepaald nut is wat ik over het hoofd zie.
[ Voor 12% gewijzigd door apNia op 11-10-2012 13:08 ]
Verwijderd
Vraag me af hoe de snare bij the cure a forrest zo lekker bovenop de mix ligt , en toch niet echt overheersend eruitkomt
YouTube: The Cure - A forest
Als je het mij vraagt is dit een kwestie van goed EQ werk.Verwijderd schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 13:42:
Vraag me af hoe de snare bij the cure a forrest zo lekker bovenop de mix ligt , en toch niet echt overheersend eruitkomt![]()
Denk idd omdat er weinig in het spectrum echt in de buurt komt van die snare. Tegen het einde van het nummer valt ie ook al wat minder op.
Verwijderd
Heb hem maar gesampled , met andere 808/909 samples vindt ik het vrij moeilijk die snare te benaderen.
Misschien is het met een echte 808 beter te benaderen als samples van een 808 . Het lijkt een vrij simpele snare , wat het misschien ook wel is , maar er zit een bepaalde punch in die moelijk na te maken is
Het kan ook zijn dat die cure boys die snare extra effecten hebben gegeven , zoals een soort dub effect om die snare een vrij dominante plek te geven . Met dubben denk ik aan die snare op tape opnemen om die tape weer te bewerken met eq ofzo om dan weer op te nemen op tape
Misschien is het met een echte 808 beter te benaderen als samples van een 808 . Het lijkt een vrij simpele snare , wat het misschien ook wel is , maar er zit een bepaalde punch in die moelijk na te maken is
Het kan ook zijn dat die cure boys die snare extra effecten hebben gegeven , zoals een soort dub effect om die snare een vrij dominante plek te geven . Met dubben denk ik aan die snare op tape opnemen om die tape weer te bewerken met eq ofzo om dan weer op te nemen op tape
808's kan je vrij simpel zelf genereren met een synth die noise oscillators heeft en geeft je wat meer vrijheid in het vormgeven van de klank.
Ik zal ff een korte tutorial plaatsen hoe je met oscs makkelijk een snaredrum kan maken.
Je kan een compressor gebruiken als volume leveller maar ook als effect. Als je het als effect wilt gebruiken moet je gewoon goed beseffen wat de ADSR doet. Wil je punch hebben dan moet je zorgen dat de attack een mooi stukje "punch" intact laat en daarna pas begint met volume levellen. Het omhooghalen van de zachtere stukken zorgt er weer voor dat dat de overall experience is dat er hard word gedrumt.
Compressie kan van saaie dynamiekloze beats heftige dynamische beats maken, je moet het alleen op de juiste manier toepassen.
Ik zal ff een korte tutorial plaatsen hoe je met oscs makkelijk een snaredrum kan maken.
Transient shaper is een extra functie bovenup een limiter, niet een compressor. Compressie heeft zeker nut, maar als je het na inmiddels jaren produceren niet is opgevallen dan doe je toch iets verkeerd.apNia schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 13:07:
Ik heb wel redelijk wat ervaring, maar ik hoor steeds maar mensen over compressen van je drums op verscheidene fora, en ik zie het nut niet zo heel erg. Niks wat ik niet kan bereiken door het volume aan te passen van individuele hits. Ik gebruik een Trancient Shaper om m'n beats wat snappier te maken of juist meer aan elkaar te lijmen. De stiekeme achterliggende gedachte van m'n vraag is eigenlijk meer om er achter te komen of compressen van je beats nou een beetje hyped is, of dat er een bepaald nut is wat ik over het hoofd zie.
Je kan een compressor gebruiken als volume leveller maar ook als effect. Als je het als effect wilt gebruiken moet je gewoon goed beseffen wat de ADSR doet. Wil je punch hebben dan moet je zorgen dat de attack een mooi stukje "punch" intact laat en daarna pas begint met volume levellen. Het omhooghalen van de zachtere stukken zorgt er weer voor dat dat de overall experience is dat er hard word gedrumt.
Compressie kan van saaie dynamiekloze beats heftige dynamische beats maken, je moet het alleen op de juiste manier toepassen.
Compressie is een onderdeel dat niet makkelijk is om te begrijpen, zelfs niet met de nodige ervaring.apNia schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 13:07:
Ik heb wel redelijk wat ervaring, maar ik hoor steeds maar mensen over compressen van je drums op verscheidene fora
Wat je nu doet is niet zo verschillend - alleen moet je je zo voorstellen dat een compressor niet "plat" het volume van de sample aanpast maar er een volume-curve (envelope) op zet. Je compressie is nu ook transparant; een kleurende compressor kan inderdaad lijmen.
De aanpak die je nu gebruikt is ook single-band - alle frequenties worden allemaal tegelijk in volume afgezwakt of versterkt. Ga eens experimenteren met een multiband compressor.
Elk apparaat in de studio is uitgevonden voor een reden; vaak om een probleem op te lossen of om iets op een minder omslachtige manier in 1 apparaat te verpakken. De flanger is bedacht omdat je anders 2 tape recorders nodig had met identieke opnamen, waarvan je er 1 ietwat vertraagt - en opeens heb je een radicaal experimenteel effect dat je mee kunt nemen in een gitaarpedaaltje, en bij een flanger kun je de snelheid instellen tot een bereik en nauwkeurigheid wat je nooit met een set taperecorders kan bereiken.De stiekeme achterliggende gedachte van m'n vraag is eigenlijk meer om er achter te komen of compressen van je beats nou een beetje hyped is, of dat er een bepaald nut is wat ik over het hoofd zie.
Hype is niet zozeer het probleem, blindelings toepassen zonder na te denken is het probleem.
Als je zo'n wijsheden leest als "EQ? Cut, don't boost" mist in zo'n handige soundbite vaak de 3 pagina's aan uitleg die je nodig hebt om die uitspraak in z'n context te beschouwen. EQ en compressie zijn elementaire gereedschappen in je producerkist.
Experimenteer met verschillende audiofragmenten (synths, akoestische instrumenten, drumcomputers, vocalen, etc.) en luister in detail naar het verschil tussen 1 instelling en de andere - en experimenteer met 1 knop tegelijk, niet meer.
[ Voor 5% gewijzigd door Yoozer op 11-10-2012 20:23 ]
teveel zooi, te weinig tijd
Ik denk niet dat ik iets verkeerd doe, ik denk dat, afgezien van de dingen die ik noemde (platter maken of juist snappier maken) het weinig toevoegt. Verder denk ik dat ik een compressor best goed begrijp. De envelope waarop ie de volumes iets meer naar elkaar toe kan drukken kan ik me iets bij voorstellen. Maar met een beetje behoorlijk management van je volume op individuele hits bereik je dat ook al. Het snappier maken (die attack truck) is handig, maar niet iets wat je niet kan doen met de ADSR van je samples zelf. Kortom, ik heb het idee dat het een tool is voor de luie producer met betrekking tot drum sequencing (bij bijvoorbeeld vocals kan ik het me echt heel goed voorstellen).vlaaing peerd schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 20:03:
Compressie heeft zeker nut, maar als je het na inmiddels jaren produceren niet is opgevallen dan doe je toch iets verkeerd.
Lezen peerdjeJe kan een compressor gebruiken als volume leveller maar ook als effect. Als je het als effect wilt gebruiken moet je gewoon goed beseffen wat de ADSR doet. Wil je punch hebben dan moet je zorgen dat de attack een mooi stukje "punch" intact laat en daarna pas begint met volume levellen.
Kortom, ik heb het gevoel dat een hoop dingen maar geroepen worden op fora/youtube/tutorials. Yoozer refereert naar het cut/don't boost verhaal. Ik was daar ook helemaal mee in de weer, "WAAROM NIET BOOSTEN?" Lang rondgevraagd, geen enkel goed antwoord gekregen. Uiteindelijk de conclusie: zolang het niet clipped er dus geen loss van audioquality is, en het dus geen ruk uitmaakt. Maar het is gewoon een hip ding om te roepen. Tuurlijk is cutten niet verkeerd, en ik doe het zeker ook waar mogelijk. Maar sommige gasten doen alsof elke keer als je boost er een kindje in Afrika sterft. Datzelfde heb ik dus steeds meer ook bij compressen van je beats. Het is geinig, maar het tovert je beat niet om tot iets heel vets, en voegt volgens mij weinig toe als je zorgt dat je zorgzaam met je drumsamples omspringt.apNia schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 11:38:
Ik wil nog wel eens het volume boosten en de attack omhoog schuiven zodat je een vette tik krijgt, waarna de compressie inkickt op de kick of snare. Zijn er nog meer technieken hoe compressie gebruikt in percussie?
Kortom, nut wat ik zie is
1) compressie op drums al geheel, om de boel qua volume wat voller te krijgen/een wat vlakkere waveform
2) compressie op individuele hits om ze snappier te krijgen
Maar ik het laat m'n beats tot duver niet van

I could be wrong, dus als je een vet voorbeeld hebt peerd, upload please.
Even inhakend op het compressie/EQ-verhaal, wil ik trouwens nog even kwijt dat ik het ontzettend lastig vind om verschillende sounds tot één geheel te timmeren. Compressortje hier, EQ'tje daar, reverbje erover valt toch tegen 
Is er ergens een plek op internet waar ik dat soort zaken op relatief basisniveau stap voor stap kan doorlezen? Er is natuurlijk veel op internet te vinden, en experimenteren doe ik volop. Ik vind het alleen vrij lastig om totaal blind te zoeken naar wat wel of niet werkt.
Is er ergens een plek op internet waar ik dat soort zaken op relatief basisniveau stap voor stap kan doorlezen? Er is natuurlijk veel op internet te vinden, en experimenteren doe ik volop. Ik vind het alleen vrij lastig om totaal blind te zoeken naar wat wel of niet werkt.
Lees http://www.soundonsound.com/ en koop dat blad af en toe, daar staan regelmatig erg goede artikelen in, vooral de altijd aanwezige mix rescue en studio sos.
Verwijderd
Dat valt ook niet mee en is afhankelijk van de gebruikte sample of gear , de oude analoge synths passen vrijwel moeiteloos door alles heen gemixed . Met een 808/909 is hetzelfde , die sounds staan nog steeds nr 1 op gebied van electroniesch drumgeluid .Er zit een verschil tussen klinken als en passen in de mix , met drums vindt ik het echt moeilijk maar zo een samplesnare van de cure past in een keer goedWormaap schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 22:31:
Even inhakend op het compressie/EQ-verhaal, wil ik trouwens nog even kwijt dat ik het ontzettend lastig vind om verschillende sounds tot één geheel te timmeren. Compressortje hier, EQ'tje daar, reverbje erover valt toch tegen
Jheroun schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 01:36:
Lees http://www.soundonsound.com/ en koop dat blad af en toe, daar staan regelmatig erg goede artikelen in, vooral de altijd aanwezige mix rescue en studio sos.
een paar jaar abonnement op dit blad is zowat gelijk aan een volledige SAE studie volgen, ik kan het iedere producer aanraden om te lezen.
@Apnia,
Nuja inderdaad zijn dat 2 grote redenen om compressie te gebruiken, daarnaast is het niet alleen nuttig op een los instrument maar juist ook op stems of hele mixen om groepvolumes in level te krijgen.
Los daarvan heb je nog sidechainen om volumecompensatie te doen. Maar dat ken je inmiddels ook wel denk ik.
Je doet het overkomen alsof het gebruik ervan gehyped is, maar ik vind dit belangrijkere functies om m'n mix goed te krijgen dan effecten.
ik zal 's kijken of ik een leuk voorbeeld kan maken en uploaden.
Ik gebruik compressie semi als effect, semi als leveler. Meestal gooi ik al mijn drums naar een sidebus en zet daar een lichte compressor op om de drums lekker te lijmen en de zooi wat meer punch te geven.
Als de baslijnen, synths en andere ellende dan qua EQ en levels een beetje in orde staan staat er op mijn masterbus nog een compressor en masterlimiter.
Het gebruik van een compressor moet je naar mijn mening zien als een extra sausje, om het allemaal nét dat stoere randje te geven. Daarom gebruik ik compressors ook op een lichte manier in plaats van alles tot aan de rand kapot te drukken. De masterlimiter staat dan ook niet constant in het rood te rammen, maar tikt hem af en toe lichtelijk aan.
Ben het dus ook met peerd eens dat het gebruik ervan je mix positief kan beïnvloeden. Je kan het ook verkeerd gebruiken en je mix als stront laten klinken.
Als de baslijnen, synths en andere ellende dan qua EQ en levels een beetje in orde staan staat er op mijn masterbus nog een compressor en masterlimiter.
Het gebruik van een compressor moet je naar mijn mening zien als een extra sausje, om het allemaal nét dat stoere randje te geven. Daarom gebruik ik compressors ook op een lichte manier in plaats van alles tot aan de rand kapot te drukken. De masterlimiter staat dan ook niet constant in het rood te rammen, maar tikt hem af en toe lichtelijk aan.
Ben het dus ook met peerd eens dat het gebruik ervan je mix positief kan beïnvloeden. Je kan het ook verkeerd gebruiken en je mix als stront laten klinken.
vraagje: ik wil graag 2x krk krk rpg 8. Hebben jullie suggesties voor een mengpaneel + bekabeling zodat ik er een laptop op aan kan sluiten
[ Voor 4% gewijzigd door walterwhite op 12-10-2012 10:30 ]
Nee maar ik heb het over compressie op drums. Ik blijf altijd actief YouTube tutorials volgen om hopelijk tips & twicks te vinden die ik nog niet ken. Vaak zie ik dubstep en d&b producers maar mijmeren over compressie op je beats. Compressie, compressie, compressie. Hoe meer ik over audioproductie te weten kom, hoe nuttelozer een compressor bij m'n drums voelt. Ik wil peerd z'n voorbeeld vanavond wel ff horen. Ik wil trouwens absoluut niet zeggen dat het nutteloos is, maar ik vind het verbazingwekkend weinig toevoegen. En met al dat geleuter van YouTube helden over compressie er op had ik het idee dat ik compressie gewoonweg niet begreep.
Hier heb ik een paar weken geleden een abonnement op genomenJheroun schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 01:36:
Dan denk ik er toch anders over dan jij. Ik vind compressie namelijk juist wel wat toevoegen. Voornamelijk als je echt harde stamp-platen wil maken ontkom je er praktisch niet aan. Met rustige nummers waarbij de frequenties lekker veel ruimte krijgen speelt compressie inderdaad een iets minder grote rol.apNia schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 10:59:
Nee maar ik heb het over compressie op drums. Ik blijf altijd actief YouTube tutorials volgen om hopelijk tips & twicks te vinden die ik nog niet ken. Vaak zie ik dubstep en d&b producers maar mijmeren over compressie op je beats. Compressie, compressie, compressie. Hoe meer ik over audioproductie te weten kom, hoe nuttelozer een compressor bij m'n drums voelt. Ik wil peerd z'n voorbeeld vanavond wel ff horen. Ik wil trouwens absoluut niet zeggen dat het nutteloos is, maar ik vind het verbazingwekkend weinig toevoegen. En met al dat geleuter van YouTube helden over compressie er op had ik het idee dat ik compressie gewoonweg niet begreep.
Dit is puur mijn mening die ik baseer op eigen ervaring hoor. Ik zeg niet dat compressie een must is, maar het helpt mij wel om m'n mixes een stuk netter/strakker te krijgen
p.s. lol @ jo bonten
Compression vond ik in het begin ook moeilijk te begijpen, in het kort: volume aanpassen op basis van een input. Bij normale compressie is de input het geluid zelf, bij sidechaining is de input een andere bron. YouTube video's geven vaak duidelijke uitleg en voorbeelden:Wormaap schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:02:
[...]
Hier heb ik een paar weken geleden een abonnement op genomenInderdaad een geweldig blad, maar ik heb af en toe het idee dat ik een stukje basis mis om alles dat ik erin lees toe te kunnen passen.
EQ'en spreekt redelijk voor zich, maar heeft (voor mij) veel meer kennis nodig om goed toe te passen. Het was voor mij een beetje trial & error. Zo gebruik ik het als een highpass type EQ (tot 100-200hz) op veel geluiden om ruimte te maken voor de bass. Vocalen hebben bijvoorbeeld vaak wat rumble in de lage gebieden, die dan over m'n subbass en m'n kickdrum liggen. Je mist het echt com-pleeeeet niet als dat er uit is. Ookal is solo het verschil wel duidelijk, in je mix is het echt zalig als dat soort troep weg is. Bij het toepassen van waardes (niet alleen bij EQen, maar bijna overal) doe ik wat een gast op YouTube ooit deed: draai de highpass open totdat je hoort dat het duidelijk effect heeft in de mix (de vocaal bijvoorbeeld te "nasaal" gaat klinken), en draai hem dan weer een tikkie terug.
Op dezelfde manier kan je ook lowpassen, zo heb ik de laatste tijd de neiging het hele hoge uit kickdrums te halen, zodat ze wat doffer klinken, en er meer ruimte vrijkomt voor dingetjes als hihats.
Na een tijdje ga je ook doorhebben in jouw genre waar de peaks liggen van samples. Zo peaken in mijn genre drum & bass vaak de kicks rond de 100hz, en de snares rond de 200hz. Een spectrum analyzer is hier redelijk essentieel voor, zorg dat je die hebt! Ook zo'n hip ding wat op internet geroepen wordt, is dat je je oren moet gebruiken en niet moet kijken naar een analyzer. Dat is prachtig, maar dat zijn mensen die de basics al begrijpen en getrained zijn mede dankzij een spectrum analyzer. Met je EQ kan je met een notch een dip creëren rond deze gebieden op bijvoorbeeld vocalen of pads. Zo zitten ze niet in de weg van dingen die prominent aanwezig moeten zijn, zoals je kick en je snare. In het begin heb ik heel veel zitten staren naar m'n spectrum analyzer om deze getallen uit te vogelen, maar deze twee waren ook redelijk essentieel om het geheel te begrijpen. Sla ze op, print ze uit, zet ze als je wallpaper, hang ze boven je bed, kijk er naar als je masturbeert, pak er al je kerstcadeautjes mee in:

Uiteraard kan je EQ ook gebruiken voor de begrijpelijke dingetjes, omhoog/omlaag schroeven van bepaalde gebieden (boosten/cutten) zodat ze lekkerder klinken. Vaak wil je dit doen in gebieden die in je spectrum al een beetje kaal zijn, zodat deze opgevuld worden. Maar sommige genres laten weer heel specifiek gaten vallen in het spectrum, omdat dat bij die stijl past. Dus da's a matter of taste.
Kortom, dat is wat ik je kan vertellen over EQing. Het is vast niet alles dus het loont de moeite ook daarover wat tutorials te vinden op YouTube.
We zitten volgens mij qua genres een beetje in hetzelfde vaarwater (jij, ik, en vlaaing peerd). Kan je precies uitleggen wat je met compressie doet op enkel en alleen je drums om ze beter te maken?kaos- schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:24:
[...]
Dan denk ik er toch anders over dan jij. Ik vind compressie namelijk juist wel wat toevoegen. Voornamelijk als je echt harde stamp-platen wil maken ontkom je er praktisch niet aan. Met rustige nummers waarbij de frequenties lekker veel ruimte krijgen speelt compressie inderdaad een iets minder grote rol.
Dit is puur mijn mening die ik baseer op eigen ervaring hoor. Ik zeg niet dat compressie een must is, maar het helpt mij wel om m'n mixes een stuk netter/strakker te krijgen
p.s. lol @ jo bonten![]()
[ Voor 16% gewijzigd door apNia op 12-10-2012 11:27 ]
First of all, mooie post over EQapNia schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:25:
[...]
We zitten volgens mij qua genres een beetje in hetzelfde vaarwater (jij, ik, en vlaaing peerd). Kan je precies uitleggen wat je met compressie doet op enkel en alleen je drums om ze beter te maken?
Het beste kan ik het uitleggen met een screenshot van mijn compressor, maar probeer het nu even met een standaard plaatje (zit op werk).
Mooi voorbeeld, 2 dagen geleden had ik een breakloop aan stukken geknipt. Losse kick, losse snare, losse, hihat, losse open hihat en een ride die ik uit een standaard pakketje had gepikt.
Heb voor elke sample een los kanaal aangemaakt en daar de benodigde EQ's op gegooid. Cut/boost whatever, maakt geen moer uit zolang je het maar subtiel aanpast vind ik altijd. Een 80Hz boost van +12dB slaat natuurlijk nergens op, maar heb dit in het wild wel eens voor zien komen, echt waar. Vandaar dat men ook altijd loopt te schreeuwen dat je beter kan cutten ipv boosten.
Heb toen een sidebus aangemaakt waar ik alle kanalan op uit laat komen. Hier staat mijn geliefde Waves SSL compressor op
Gebruik nu even een screenshot van teh intarwebz :

Threshold : ronde de 0 waarde (als het de bedoeling is dat het lichtelijk verzuipt kan je em lager dan 0 zetten)
Makeup : rond de 8, wel uitkijken dat het niet in het rood vliegt.
Attack en Release is een kwestie van spelen. Dit kan ik nooit echt helemaal van tevoren bepalen, gewoon luisteren wat lekker klinkt. Met stampplaten zal de punch veel meer aanwezig zijn dan in rustige nummers. (dus ook hele andere waardes)
Ratio : meestal standaard, maar soms "punched" het teveel waardoor ik het aanpas.
Rate : standaard.
Dit is niet een instelling in de zin van : zo moet het, maar meer waar ik ongeveer op uitkom 9 van de 10 keer.
Het ding is alleen wel, de gain van je samples is erg belangrijk. Soms moet je je makeup daardoor wat hoger zetten dan anders om het mooi recht te trekken. Eigenlijk zou ik die drumloop nu erbij moeten pakken en je laten horen zonder compressie en met. Dit ga ik vanmiddag doen als ik thuis ben
Het komt er wel op neer dat compressie iets is wat je lastig kan uitleggen, je moet het aanvoelen/horen. Heb er zelf ook wel even over gedaan om een beeeeetje erachter te komen wat precies het idee ervan is.
Dan moet je nog een paar nummers lezen ;-) Op hun website staan ook veel oude artikelen en het forum daar is ook een goede informatiebron. Ze maken af en toe ook special editions van het blad over een specifiek onderwerp, die zijn nog wel te bestellen.Wormaap schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:02:
[...]
Hier heb ik een paar weken geleden een abonnement op genomenInderdaad een geweldig blad, maar ik heb af en toe het idee dat ik een stukje basis mis om alles dat ik erin lees toe te kunnen passen.
Naast sos heb ik ook een aantal boeken over de hele record/mix/master keten gelezen, het boek dat met kop en schouders boven alles uitsteekt is Mixing secrets for the small studio van Mike Senior (sowieso een regelmatige schrijver in sos).
De productiekwaliteit van de demotjes van mijn band is met name onder de invloed van sos de afgelopen 10 jaar gegroeid van gruizige oldskool blackmetal cult sound (maw: brak) naar behoorlijk acceptabel (maw: klinkt niet raar tussen de rest van je cd collectie).
Verwijderd
Kan er ook geen hand opleggen wat een compressor kan en doet , dat er veel gebruik van gemaakt wordt lees je iniedergeval genoeg . Zelf gebruik ik hem om pulsating pads mee te maken door bv de eminent door de korg A/D audio input A te sturen en de beat door input B , nu kan je input A bedienen door input B om een pulsating geluid te maken . Dat is dan meer een speciaal effect dan een compresor in de ware zin van het woord . En is in een daw makkelijk na te maken dmv plugins of automatiesering , een eq is ook makkelijk te automatieseren .Doe alles automatieseren , eq , effecten en volumes edkaos- schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:47:
[...]
Het komt er wel op neer dat compressie iets is wat je lastig kan uitleggen, je moet het aanvoelen/horen. Heb er zelf ook wel even over gedaan om een beeeeetje erachter te komen wat precies het idee ervan is.

Vocalen zijn ook erg dynamisch. Akoestische drums ook. Maar kijk eens naar iets als dit:apNia schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 21:49:
Kortom, ik heb het idee dat het een tool is voor de luie producer met betrekking tot drum sequencing (bij bijvoorbeeld vocals kan ik het me echt heel goed voorstellen).
http://vimeo.com/15188278
(en gerelateerde videos)
Je kunt er namelijk ook het karakter van individuele drumsounds mee veranderen op manieren die niet obvious zijn; het geeft je tweakbaarheid zonder dat je daarvoor diep in je drumpatroon moet duiken. Ik zou graag even een mp3tje voor je posten maar heb 'm momenteel niet bij de hand.
Nou, toevallig heb ik daar een hele mooie uitleg van gelezen. http://www.hometracked.co...eq-cut-narrow-boost-wide/ is wellicht nuttig, omdat het een beter antwoord geeft dan krekels en tumbleweed.Kortom, ik heb het gevoel dat een hoop dingen maar geroepen worden op fora/youtube/tutorials. Yoozer refereert naar het cut/don't boost verhaal. Ik was daar ook helemaal mee in de weer, "WAAROM NIET BOOSTEN?" Lang rondgevraagd, geen enkel goed antwoord gekregen. Uiteindelijk de conclusie: zolang het niet clipped er dus geen loss van audioquality is, en het dus geen ruk uitmaakt.
Verder kun je "cut, don't boost" uitbreiden met "cut to solve problems, boost to add character". Zie het als vuistregels; eerst wordt je gevraagd het te accepteren als een feit/vuistregel; als je meer begrijpt kun je ook gaan spelen met de formules, en zie je waar ze van afgeleid zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door Yoozer op 12-10-2012 12:40 ]
Dit klinkt inderdaad heel anders dan die gasten die altijd lopen te schreeuwen dat boosten echt een dikke no-go is. Boosten doe ik regelmatig, maar dan precies op de punten waar het ook daadwerkelijk nodig is.Yoozer schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 12:38:
Verder kun je "cut, don't boost" uitbreiden met "cut to solve problems, boost to add character". Zie het als vuistregels; eerst wordt je gevraagd het te accepteren als een feit/vuistregel; als je meer begrijpt kun je ook gaan spelen met de formules, en zie je waar ze van afgeleid zijn.
Als ik een snare ga boosten op 200hz bereik ik namelijk precies hetzelfde als ik alles wat onder en boven de 200hz ligt zou cutten en de gain zou verhogen met dezelfde waarde waar ik alles mee gecut heb.
Het is allemaal maar net hoe je ermee omgaat en in welke mate.
Dat is nou precies het punt waarop ik zou zeggen dat je niet moet boosten. Als je hetzelfde kan bereiken met cuts is dat in principe beter omdat je dan geen onnodige energie toevoegt aan je mix en geen onnodige bijeffecten in het ding dat je aan het boosten bent meeboost (ruis of whatever). De cut doe je dan ook niet op je snare maar op andere instrumenten om ruimte te maken voor die 200Hz van de snare. Maar er niet krampachtig mee omgaan is een belangrijk uitgangspunt
In eerste instantie lijkt boosten superhandig, overal een beetje dingen bij rammen en dan lijkt het lekkerder te klinken, totdat je verderop in het mixen volkomen klem komt te zitten omdat je net dat ene instrument niet goed kan horen en boosten alleen maar leidt tot clippen. Dan kom je langzaam tot de realisatie dat je meer controle houdt als je, om bv een of andere gitaar beter te horen rond 800Hz, een kleine cut maakt in andere instrumenten rond dat gebied dan als je die gitaar gewoonweg een boost geeft.
Vooral in het laag krijg je daar anders last van, als je daar een hoop boost kom je in het masterstadium soms met een heel zacht mixje te zitten omdat er onwijs veel energie in het laag headroom opeet, terwijl je dat niet eens hoort. En dan krijg je ook van die ellende dat het op systeem A prima klinkt maar dat het op systeem B met een subwoofer ineens een onwijze whoomperige bak zompige derrie is geworden. Sinds ik dat een keer in de praktijk heb meegemaakt EQ ik sowieso stukken minder maar zit er wel op bijna ieder kanaal een High-Pass. You live and learn
In eerste instantie lijkt boosten superhandig, overal een beetje dingen bij rammen en dan lijkt het lekkerder te klinken, totdat je verderop in het mixen volkomen klem komt te zitten omdat je net dat ene instrument niet goed kan horen en boosten alleen maar leidt tot clippen. Dan kom je langzaam tot de realisatie dat je meer controle houdt als je, om bv een of andere gitaar beter te horen rond 800Hz, een kleine cut maakt in andere instrumenten rond dat gebied dan als je die gitaar gewoonweg een boost geeft.
Vooral in het laag krijg je daar anders last van, als je daar een hoop boost kom je in het masterstadium soms met een heel zacht mixje te zitten omdat er onwijs veel energie in het laag headroom opeet, terwijl je dat niet eens hoort. En dan krijg je ook van die ellende dat het op systeem A prima klinkt maar dat het op systeem B met een subwoofer ineens een onwijze whoomperige bak zompige derrie is geworden. Sinds ik dat een keer in de praktijk heb meegemaakt EQ ik sowieso stukken minder maar zit er wel op bijna ieder kanaal een High-Pass. You live and learn
[ Voor 3% gewijzigd door Jheroun op 12-10-2012 16:15 ]
Dat is dus het misverstand, boosten leidt niet PER SE tot clippen. Dat is als zeggen dat als ik de volume van m'n track omhoog gooi ik ga clippen. Zolang ie niet in het rood loopt is er volgens mij niks aan de hand. Je kan boosten op 200hz of cutten met een low- en highshelf. Als je niet clipt is er geen loss van audioinformatie. Dan vind ik boosten gewoon makkelijker om mijn ideeen vorm te geven. Ik kreeg zelfs middels cutten bepaalde curves echt compleet niet voor elkaar die me wel lukte met boosten. Wat Yoozer zegt vind ik het (voor mij) eigenlijk perfect omschrijven: "cut to solve problems, boost to add character"
[ Voor 13% gewijzigd door apNia op 12-10-2012 16:39 ]
apNia :
Hier een voorbeeld wat ik bedoelde, eerste stuk is met compressie, tweede stuk is zonder.
http://www30.zippyshare.com/v/91717917/file.html
(niet afspelen in de browser, maar de file echt even downloaden, inbrowser play geeft kutgeluid heb ik net gemerkt)
Ik heb de gain van het eerste gedeelte iets omlaag getrokken omdat het stuk wat compressed is voor je gevoel harder klinkt.
let wel; het is een compressor die lichtelijk kleurt, het is dan ook niet de Waves SSL maar de WaShock!.
Hier een voorbeeld wat ik bedoelde, eerste stuk is met compressie, tweede stuk is zonder.
http://www30.zippyshare.com/v/91717917/file.html
(niet afspelen in de browser, maar de file echt even downloaden, inbrowser play geeft kutgeluid heb ik net gemerkt)
Ik heb de gain van het eerste gedeelte iets omlaag getrokken omdat het stuk wat compressed is voor je gevoel harder klinkt.
let wel; het is een compressor die lichtelijk kleurt, het is dan ook niet de Waves SSL maar de WaShock!.
[ Voor 11% gewijzigd door kaos001 op 12-10-2012 17:00 ]
Thanks voor het voorbeeld kaos! 
Het verschil is wel hoorbaar, maar het is zo subtiel. In feite is het gewoon boosten zonder dat je het rood ingaat. Als ik dat tweede deel dan ook 4dB boost klinkt ie nagenoeg hetzelfde. Ik dacht dat er wellicht een of ander iets was wat ik niet snapte aan compressie waarom dubtep/D&B producers er zo wild van waren.
Het verschil is wel hoorbaar, maar het is zo subtiel. In feite is het gewoon boosten zonder dat je het rood ingaat. Als ik dat tweede deel dan ook 4dB boost klinkt ie nagenoeg hetzelfde. Ik dacht dat er wellicht een of ander iets was wat ik niet snapte aan compressie waarom dubtep/D&B producers er zo wild van waren.
Dit is inderdaad vrij subtiel, het is ook niet alleen gain wat het met zich meekrijgt maar ook een soort van kleur. Je hebt gasten die er helemaal los op gaan en drums echt vreselijk hard kunnen pompen, maar dan gaat er dus ook een stukje vibe verloren als je het mij vraagt.
Zelf zie ik het dus niet als boosten maar een combinatie van limiten en kleur geven / lijmen.
p.s. je kan aan de waveform ook wel zien dat er behoorlijk iets gaande is in het stuk wat compressie heeft, en dat is niet alleen gain van bepaalde drums.
p.s.s zo ken ik ook een dude die op ELK kanaal een compressor gooit en alles tot aan de rand toe aflimit. Het is dan echt onmogelijk om een tune subtiel te laten klinken, je oren worden na 10 seconden al moe
Zelf zie ik het dus niet als boosten maar een combinatie van limiten en kleur geven / lijmen.
p.s. je kan aan de waveform ook wel zien dat er behoorlijk iets gaande is in het stuk wat compressie heeft, en dat is niet alleen gain van bepaalde drums.
p.s.s zo ken ik ook een dude die op ELK kanaal een compressor gooit en alles tot aan de rand toe aflimit. Het is dan echt onmogelijk om een tune subtiel te laten klinken, je oren worden na 10 seconden al moe
[ Voor 33% gewijzigd door kaos001 op 12-10-2012 17:23 ]
Ja maar dat doe je dan met een limiter toch of niet? Dat is iets wat ik nog wel eens doe, PUUUUUUSH IT TO THE LIMIT! Dat kleuren had ik trouwens nog niet bij nagedacht. Meestal gebruik ik Pro-C. En de ingebakken van Ableton voor sidechaining omdat het zo omslachtig is in Ableton een externe VST daarvoor te gebruiken.
[ Voor 45% gewijzigd door apNia op 12-10-2012 17:41 ]
Een compressor is eigenlijk heel stiekem ook een limiter.apNia schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 17:39:
Ja maar dat doe je dan met een limiter toch of niet? Dat is iets wat ik nog wel eens doe, PUUUUUUSH IT TO THE LIMIT! Dat kleuren had ik trouwens nog niet bij nagedacht. Meestal gebruik ik Pro-C. En de ingebakken van Ableton voor sidechaining omdat het zo omslachtig is in Ableton een externe VST daarvoor te gebruiken.
Daarom, en omdat ik toch alleen maar plat druk gebruik ik bijna altijd een limiter 
Alleen voor wat dynamischere changes de compressor. Wat ik alleen niet helemaal snap is wat een transient shaper doet. Het lijkt ook een soort compressor als je 't zo hoort.
Alleen voor wat dynamischere changes de compressor. Wat ik alleen niet helemaal snap is wat een transient shaper doet. Het lijkt ook een soort compressor als je 't zo hoort.
Nee, een limiter is eigenlijk stiekem gewoon een simpele compressorkaos- schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 17:43:
[...]
Een compressor is eigenlijk heel stiekem ook een limiter.
Don't get me started boy!Jheroun schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 18:37:
[...]
Nee, een limiter is eigenlijk stiekem gewoon een simpele compressor
Ik mag weer wat sharen:
Mijn remix vanaf 2:16. Release in november op Different Pieces (Armada).
Mijn remix vanaf 2:16. Release in november op Different Pieces (Armada).
Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser
Klopt, ik zei ook niet dat dat per definitie gebeurt, maar het is ook het punt niet. Het punt is dat je over het algemeen een beter overzicht en gemakkelijkere controle houdt als je niet teveel boost. Als je heel veel boost hoeft het uiteindelijk niet te gaan clippen maar als je al 20 dingen hebt geboost kan je misschien voor de 21e geen ruimte meer maken in je mix.apNia schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 16:35:
Dat is dus het misverstand, boosten leidt niet PER SE tot clippen. Dat is als zeggen dat als ik de volume van m'n track omhoog gooi ik ga clippen. Zolang ie niet in het rood loopt is er volgens mij niks aan de hand. Je kan boosten op 200hz of cutten met een low- en highshelf. Als je niet clipt is er geen loss van audioinformatie. Dan vind ik boosten gewoon makkelijker om mijn ideeen vorm te geven. Ik kreeg zelfs middels cutten bepaalde curves echt compleet niet voor elkaar die me wel lukte met boosten. Wat Yoozer zegt vind ik het (voor mij) eigenlijk perfect omschrijven: "cut to solve problems, boost to add character"
Maar volgens mij zijn we het hier allemaal gewoon met elkaar eens. Het statement van Yoozer geeft daarover een goede samenvatting.
Verwijderd
Boosten is eigenlijk een te zwak signaal oppeppen dmv je eq of je gain hoger zetten , dat is volgens mij een lapmiddel . Wanneer in een track word er besloten te boosten , met opnemen van een instrument niet die moet je hard genoeg opnemen , je kan best een stuk onder de headroom zitten met opnemen . Nu die track opgenomen is op de juiste volumes hoef je toch niet te boosten , als je wel moet boosten is die in feite te zacht opgenomen . Nu gaat dit over een track , als er nog een track bijkomt met de juiste volumes hoef je enkelt te cutten met eq of gain
Denk dat er veel te winnen valt met layering , onboard/outbord soundprocesing , splitsen van geluid vind ik zelf altijd een freaky stereo effect geven . De lage tonen apart maken van de hoge om de hoge te gebruiken om stereo te maken. Heb die sample van Kaos
verder geprocesed om zonder compresie of eq boost toch een boost te geven .Zowiezo zitten er 808 samples bij met de snare van a forrest en hij is twee keer outboard door de smalstone phaser gegaan , een keer apart voor het hoog dat door chopper vst stereo wordt gemaakt:)
Eerst ongeprocesed na 25 seconden geprocesed , in de mix
http://soundcloud.com/systemrestoresound/cure-09
Mooie mix 2mb , leuke stereo stemmetjes
Denk dat er veel te winnen valt met layering , onboard/outbord soundprocesing , splitsen van geluid vind ik zelf altijd een freaky stereo effect geven . De lage tonen apart maken van de hoge om de hoge te gebruiken om stereo te maken. Heb die sample van Kaos
Eerst ongeprocesed na 25 seconden geprocesed , in de mix
http://soundcloud.com/systemrestoresound/cure-09
Mooie mix 2mb , leuke stereo stemmetjes
offtopic:
nou weet ik weer waar ik je naam en avatar eerder heb gezien; Clubcharts!
nou weet ik weer waar ik je naam en avatar eerder heb gezien; Clubcharts!
Inderdaad altijd leuk, dus bij deze:apNia schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 22:08:
Synths heb ik niet (op de gratis MOOG uit de facebook aktie van Arturia en de standaard synths in Cubase na).

De setup bestaat uit:
- Sony Vaio
- Motu ultralite mk3
- Samsom C-control
- KRK Rokit 8
- Edirol MA-10A
- Shure SRH440
- Korg nanoKontrol
- Cubase 5.5
- Yamaha PSR2000
- Een en ander aan akoestische isolatie en diffusie
- Een berg gitaren (ESP, Jackson, Dean, Gibson, Ibanez, Takamine, Ovation, Vantage, Samick(
))
- Wat microfoons (AKG C-3000, Shure SM-57)
- Gitaarversterking, in de studio alles uit Peavey's Revalver (fantastische modeling), in de oefenruimte kan er ge-re-amped worden door ENGL SE en Peavey 5150.
- Roland microcube (gebruik af en toe voor de lol op locatie of als zero latency monitor in het gitaarpad)
- In het rackje zitten een Pod XT Pro en een Tubeworks Mosvalve, die ik in de band gebruikte voordat ik de 5150 had.
- Meer isolatie en wat basstraps
- Een mono monitor zonder subwoofer (iets als een auratone).
- Sennheiser 606 of 906 voor gitaaropname
- Mic screen
- Controllers uit de Steinberg CMC reeks.
- Een bas
- Een Diezel amp
- Meer gitaren!
[ Voor 7% gewijzigd door Jheroun op 13-10-2012 00:03 . Reden: Wat dingen vergeten :F ]
Oh, mogen analoge instrumenten ook nog?
Dan kan ik ook nog 4 gitaren (2x Charvel, 1x Epiphone met naderhand gemonteerde Gibson elementen en 1x Ibanez met een Dimarzio), een bas (Warwick FNA Jazzman met wat behoorlijk structurele mods), een Peavey 5150 + 4x12, een Ashdown MAG300 + 4x10 en een oude Leslie toevoegen 
Dan nog een Shure SM57 en een Sennheiser MD421 om dat allemaal mee op te nemen. Maar eigenlijk speel ik te weinig gitaar tegenwoordig
Gisteren heb ik trouwens Guitar Rig 5 eens uitgeprobeerd, en die is stiekem toch best gaaf! Vroeger vond ik het allemaal maar naar plastic klinken, maar na een paar jaar het modeling-gebeuren niet gevolgd te hebben moet ik zeggen dat ik het nu rechtstreeks in m'n RME-kaartje érg lekker vind klinken. Met 9ms latency is er helemaal prima te spelen, en ik denk dat ik behoorlijk wat moeite moet doen om een echte versterker net zo gaaf op te nemen als de sound die ik hier uit krijg
Nog afgezien van het gemak waarmee je totaal bizarre sounds indraait, natuurlijk.
Als abonnee heb ik ook toegang tot het hele archief (alles vanaf januari 1994
). Maar het is zóveel informatie dat ik soms wat moeite heb met kiezen wat ik ga lezen. Maargoed, dat komt mettertijd ook wel. Het boek dat je linkt ga ik zeker eens bekijken
heb ik zuist besteld
Dan nog een Shure SM57 en een Sennheiser MD421 om dat allemaal mee op te nemen. Maar eigenlijk speel ik te weinig gitaar tegenwoordig
Gisteren heb ik trouwens Guitar Rig 5 eens uitgeprobeerd, en die is stiekem toch best gaaf! Vroeger vond ik het allemaal maar naar plastic klinken, maar na een paar jaar het modeling-gebeuren niet gevolgd te hebben moet ik zeggen dat ik het nu rechtstreeks in m'n RME-kaartje érg lekker vind klinken. Met 9ms latency is er helemaal prima te spelen, en ik denk dat ik behoorlijk wat moeite moet doen om een echte versterker net zo gaaf op te nemen als de sound die ik hier uit krijg
Het basisconcept van wat een compressor en EQ doen had ik redelijk door, het gebruik ervan veel minder. Het YouTube-filmpje zal ik morgen bekijken, de platen over EQ zijn natuurlijk meteen duidelijk. Hier kan ik zeker wat mee, thanks!apNia schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:25:
Lange post over compressie en EQ.
Uiteraard lees ik er ookJheroun schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:57:
[...]
Dan moet je nog een paar nummers lezen ;-) Op hun website staan ook veel oude artikelen en het forum daar is ook een goede informatiebron. Ze maken af en toe ook special editions van het blad over een specifiek onderwerp, die zijn nog wel te bestellen.
Naast sos heb ik ook een aantal boeken over de hele record/mix/master keten gelezen, het boek dat met kop en schouders boven alles uitsteekt is Mixing secrets for the small studio van Mike Senior (sowieso een regelmatige schrijver in sos).
De productiekwaliteit van de demotjes van mijn band is met name onder de invloed van sos de afgelopen 10 jaar gegroeid van gruizige oldskool blackmetal cult sound (maw: brak) naar behoorlijk acceptabel (maw: klinkt niet raar tussen de rest van je cd collectie).
[ Voor 45% gewijzigd door Wormaap op 13-10-2012 03:28 ]
Verwijderd
Een limiter is een compressor met een ratio hoger dan 1:10.
En als je wilt leren wat je met compressie kan doen is de Fabfilter Pro-C een mooie manier om te leren omdat je daarmee ook de gain reduction kan zien en dus wat er gebeurt. (Hij klinkt ook nog eens heel goed.)
Het is raadzaam om echt goed te leren wat compressie kan doen met je mix en wat dat betreft ben je op de goede weg als je van je eigen kan bepalen wanneer je geen compressie gebruikt. (Less is more)
Pfoei, zojuist een paar uur zitten oefenen met wat ik toch een van de moeilijkste mixdingen vind: vocals. Mijn medeproducer (of poging daartoe
) heeft een tweede stem ingezongen op Hey, Johnny Park! van Foo Fighters, en ik heb net zolang eraan zitten draaien totdat'ie op redelijke wijze in de mix valt.
Een gate, channel strip (alleen highpass en compressor gebruikt, EQ'en weet ik nog te weinig vanaf om succesvol toe te passen), Brightener, DeEsser, RVox (twee compressors, dat was vast geen héél slim idee, maar hey, ik ben nog aan het leren!), reverb en stereo widener (laatste twee op een returnkanaal, zodat alleen de reverb z'n widening krijgt, en ik het niveau daarvan makkelijk kan bepalen) later was het best aardig. Als'ie de tweede stem van het nummer volgt in het refrein past het duidelijk beter dan wanneer'ie over de lead heen zingt (al helpt daar het feit dat'ie niet helemáál gelijk met de lead zingt ook niet), maar overall ben ik re-de-lijk tevreden, in acht nemend dat ik hier behoorlijk beginnend in ben...
[Soundcloud: http://soundcloud.com/wormaap/vocal-spielerei]
Wat is nou de handigste manier om bijvoorbeeld die lange S'en bij het aanzetten in het eerste stuk weg te krijgen? De threshold van de DeEsser nog lager zetten zorgt ervoor dat alles gemompel wordt. Simpelweg volume automaten en die stukken zo weghalen? Of krijg je dan een heel onnatuurlijke transient? Ik vind't allemaal maar lastig
Een gate, channel strip (alleen highpass en compressor gebruikt, EQ'en weet ik nog te weinig vanaf om succesvol toe te passen), Brightener, DeEsser, RVox (twee compressors, dat was vast geen héél slim idee, maar hey, ik ben nog aan het leren!), reverb en stereo widener (laatste twee op een returnkanaal, zodat alleen de reverb z'n widening krijgt, en ik het niveau daarvan makkelijk kan bepalen) later was het best aardig. Als'ie de tweede stem van het nummer volgt in het refrein past het duidelijk beter dan wanneer'ie over de lead heen zingt (al helpt daar het feit dat'ie niet helemáál gelijk met de lead zingt ook niet), maar overall ben ik re-de-lijk tevreden, in acht nemend dat ik hier behoorlijk beginnend in ben...
[Soundcloud: http://soundcloud.com/wormaap/vocal-spielerei]
Wat is nou de handigste manier om bijvoorbeeld die lange S'en bij het aanzetten in het eerste stuk weg te krijgen? De threshold van de DeEsser nog lager zetten zorgt ervoor dat alles gemompel wordt. Simpelweg volume automaten en die stukken zo weghalen? Of krijg je dan een heel onnatuurlijke transient? Ik vind't allemaal maar lastig
Verwijderd
Vocalen worden heel vaak handmatig aangepast omdat dit vaak de beste manier om een natuurlijk klinkend resultaat te krijgen. Dat is dan een van de gemakken van mix automation waarmee je voordeel kan doen.
Maar Waves heeft daar bijv ook de Vocal Rider plugin voor.
Maar Waves heeft daar bijv ook de Vocal Rider plugin voor.
Wat heb je aan het riden van vocals eigenlijk? Wil je niet liever die nuances er in behouden? Echt nauwelijks vocal ervaring hier hoor.
Heb laatst weer een dnb trackje gemaakt, tips & rates?
[Soundcloud: http://soundcloud.com/korsairmusic/ayle-eima-clarity]
[Soundcloud: http://soundcloud.com/korsairmusic/ayle-eima-clarity]
Lekker rubjo! Ik vind alleen dat laag heel erg rommelig is. Het lijkt bijna wel alsof je laag geboost heb van je bestaande sample om het bas-deel op te vullen waardoor het een beetje een soepje wordt met de kicks. Misschien daar iets meer opschonen (hipassen) zodat er ruimte is voor de kick en misschien zelf met een sinus er een basslijn onder hangen.
Nuances zijn leuk maar er zitten vaak wel erg veel variaties in zang. Binnen één gezongen woord kan al een hoop verschil zitten. Ook de eerder genoemde P's, T's en S'en kan je bv vaak makkelijker oplossen door het volume een beetje te riden dan er allerlei processing op loslaten.apNia schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 11:34:
Wat heb je aan het riden van vocals eigenlijk? Wil je niet liever die nuances er in behouden? Echt nauwelijks vocal ervaring hier hoor.
Het is wel een hoop werk dus als je wat minder subtiele muziek maakt (ik hou me bijna alleen met metal bezig) kan je er ook een wat agressievere compressor overheen gooien, maar dan nog is een eerste lettergreep van een gezongen woord vaak harder.
Eea hangt ook af van de zangtechniek van de vocalist. Als die heel netjes de afstand tot de microfoon varieert om een stabiele input te krijgen hoef je minder te doen. Maar als je dat gaat vragen van iemand die dat niet volkomen gewend is gaat er concentratie verloren aan microfoontechniek terwijl je liever een betere zangtake hebt
Hey thanks, ik had hem zelf alleen nog op headphones geluisterd, dus heb dat niet goed gehoord. Want de laag is nu een idd een gebooste sample, maar had niet gedacht dat ie er zo uit zo komen. Ga hem als ik thuis ben ff aanpassen!apNia schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 13:29:
Lekker rubjo! Ik vind alleen dat laag heel erg rommelig is. Het lijkt bijna wel alsof je laag geboost heb van je bestaande sample om het bas-deel op te vullen waardoor het een beetje een soepje wordt met de kicks. Misschien daar iets meer opschonen (hipassen) zodat er ruimte is voor de kick en misschien zelf met een sinus er een basslijn onder hangen.
Thanks
Jij zag het ook al
En zo verneuk je dus alles waar je eigenlijk als artiest voor zou moeten staan.
Wat een walgelijke klotemongool. Dat die idioot überhaupt aan tafel mag zitten met z'n coffeeshop-knowledge.
Hoezo? Drum en Bass is toch niks anders dan snelle vage gabbermuziek 
* BtM909 runs
* BtM909 runs
Verwijderd
Gabber, da's toch van die moderne house muziek?
Maar hoe leg je uit op TV hoe als je wat gejatte samples aan elkaar plakt en dat muziek noemt?
Maar hoe leg je uit op TV hoe als je wat gejatte samples aan elkaar plakt en dat muziek noemt?
hij legt drum & bass uit zoals m'n moeder vroeger house-muziek uitlegde aan m'n familie: "en dan luistert ie de hele dag van die BOENKE BOENKE MUZIEK, hahaha!"

BtM909 schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 15:01:
Hoezo? Drum en Bass is toch niks anders dan snelle vage gabbermuziek
* BtM909 runs
Weet nou niet of ik jullie serieus moet nemenVerwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 15:36:
Het sarcasme druipt er vanaf beste Ruubje, dus ik zou het niet doen iddrubjo99 schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 15:51:
[...]
[...]
Weet nou niet of ik jullie serieus moet nemen
Toch grappig dat "een van de grote jongens" zo narrowminded is. Als ik af en toe in m'n auto SlamFM opzet hoor ik wel degelijk een drum and bass plaatje.
Mijn moeder komt wel eens langs en wil dan maar al te graag weten waar ik mee bezig ben (ze is zelf ook druk in de weer met muziek) en vind de eerste 40 seconden altijd wel vrij aardig. Op het moment dat "de drop" komt moet het na 2 seconden weer af. Generatie-kloof is en blijft lastig. Maar zoals eerder gezegd, dit is een kerel die vrij aardig bezig is en echt van onze generatie. Misschien wil hij zijn muziek boven de rest plaatsen, jammer.apNia schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 15:46:
hij legt drum & bass uit zoals m'n moeder vroeger house-muziek uitlegde aan m'n familie: "en dan luistert ie de hele dag van die BOENKE BOENKE MUZIEK, hahaha!"
[ Voor 46% gewijzigd door kaos001 op 16-10-2012 19:30 ]
Haha quote van de jaren 90 (samen met: House muziek maakt jongeren helemaal kapot.Verwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 15:36:
Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!
Verwijderd
Die kick heeft botox nodig.rubjo99 schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 12:41:
Heb laatst weer een dnb trackje gemaakt, tips & rates?
Laag is redelijk wollig.
Ik was van 't weekend begonnen om gecompresste beats te maken voor Apnia maar uiteindelijk is 't helemaal z'n eigen leven gaan leiden;
dus die beats hou je nog even van me tegoed Apnia.
Alles wat je moet weten over AfrojackapNia schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 14:37:
Dat die idioot überhaupt aan tafel mag zitten met z'n coffeeshop-knowledge.
Je hoeft niks uit te leggen als je je eigen G6 hebt. Integriteit is voor watjes.Verwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 15:36:
Klagen over andermans muziek (of abject gebrek aan smaak) heeft mijn eigen tracks nog nooit beter gemaakt. Het leven is te kort voor dit soort dingen.
[ Voor 49% gewijzigd door Yoozer op 17-10-2012 07:53 ]
Yoozer schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 07:49:
[...]
Alles wat je moet weten over Afrojack
[audio]

Nice, fijne vibe. Dit kan perfect dienen als achtergrondmuziek in Gran Turismo, hou hier wel vanvlaaing peerd schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 22:15:
Ik was van 't weekend begonnen om gecompresste beats te maken voor Apnia maar uiteindelijk is 't helemaal z'n eigen leven gaan leiden;
[audio]
[ Voor 28% gewijzigd door kaos001 op 17-10-2012 08:42 ]
Zit er nog steeds aan te denken om dat te doen naar NY met wat vrienden. Zo duur is dat nou ook weer nietYoozer schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 07:49:
[...]
Je hoeft niks uit te leggen als je je eigen G6 hebt huurt. Integriteit is voor watjes.
QFT! +1Klagen over andermans muziek (of abject gebrek aan smaak) heeft mijn eigen tracks nog nooit beter gemaakt. Het leven is te kort voor dit soort dingen.
Ehh klagen over andermans muziek doe je toch niet om je eigen muziek beter te maken? Ik snap best dat als producer, de integriteit van andere producers je bezig houdt.
*vis voor +1*
*vis voor +1*
Klagen over muziek is tijd spenderen aan niet muziek maken. (posten op forums is nog erger, waarvan akte door yours truly)
Nee, waarom zou hun integriteit (of gebrek daar aan) je moeten boeien? Muziek maak je voor jezelf. Toch? Integriteit resulteert niet per definitie in betere muziek.
Om even wat stoms te noemen: Skrillex. Maakt baslijntjes die klinken alsof een 56k-modem over z'n nek gaat. Ziet er uit als een cyberpunk/post-apocalyptische Corey Feldman in z'n jongere jaren. Past op geen enkele manier in het bestaande pop-beeld waar je een zanger/zangeres hebt die er goed uitziet maar alleen maar kan zingen.
Als die had moeten luisteren naar z'n critici had je die muziek nooit gehad. Dus - doe je eigen ding en lig er vooral niet van wakker, want er gaat altijd wel iemand zijn die het je niet gunt of kritiek heeft. Lukt het niet om door te breken - tja, again - maak je het voor jezelf of voor je publiek?
Tja, iemand die 3 Vengeance-loopjes bij elkaar smijt kan schijnbaar een hit maken. Als het om integriteit gaat boeit het je geen jota of dat dat goed verdient; wil je vasthouden aan je eigen integriteit, dan verlaag je je niet tot dat niveau. Wil je ook een miljoen met de redenatie "gvd, dat kan ik ook", dan heb je je eigen integriteit al laten vallen omdat je wil verdienen. Da's ook een prima keuze, maar het heeft dan niks meer met integriteit te maken.
Nee, waarom zou hun integriteit (of gebrek daar aan) je moeten boeien? Muziek maak je voor jezelf. Toch? Integriteit resulteert niet per definitie in betere muziek.
Om even wat stoms te noemen: Skrillex. Maakt baslijntjes die klinken alsof een 56k-modem over z'n nek gaat. Ziet er uit als een cyberpunk/post-apocalyptische Corey Feldman in z'n jongere jaren. Past op geen enkele manier in het bestaande pop-beeld waar je een zanger/zangeres hebt die er goed uitziet maar alleen maar kan zingen.
Als die had moeten luisteren naar z'n critici had je die muziek nooit gehad. Dus - doe je eigen ding en lig er vooral niet van wakker, want er gaat altijd wel iemand zijn die het je niet gunt of kritiek heeft. Lukt het niet om door te breken - tja, again - maak je het voor jezelf of voor je publiek?
Tja, iemand die 3 Vengeance-loopjes bij elkaar smijt kan schijnbaar een hit maken. Als het om integriteit gaat boeit het je geen jota of dat dat goed verdient; wil je vasthouden aan je eigen integriteit, dan verlaag je je niet tot dat niveau. Wil je ook een miljoen met de redenatie "gvd, dat kan ik ook", dan heb je je eigen integriteit al laten vallen omdat je wil verdienen. Da's ook een prima keuze, maar het heeft dan niks meer met integriteit te maken.
Terug naar gearchat: iemand die hier Ohm Force Ohmicide / fxpansion Maul / FabFilter Saturn heeft? Zo ja, welke heeft je voorkeur? Ik zoek nog een leuke creatieve multiband en leun nu iets meer richting Saturn omdat die wat moderner is en de GUIs van FF goed zijn.Churchill: "Madam, would you sleep with me for five million pounds?"
Socialite: "My goodness, Mr. Churchill... Well, I suppose... we would have to discuss terms, of course... "
Churchill: "Would you sleep with me for five pounds?"
Socialite: "Mr. Churchill, what kind of woman do you think I am?!"
Churchill: "Madam, we've already established that. Now we are haggling about the price”
[ Voor 2% gewijzigd door Yoozer op 17-10-2012 11:55 . Reden: gaan > gaat ]
Ohm Force Ohmicide heb ik; de rest eerlijk gezegd nog niet naar gekeken...
Verwijderd
En Fabfilter is Nederlansch uiteraard.
Ken die andere plugs niet zo goed maar Saturn is heel modulair en je kan er heel snel interessante toepassingen mee maken. Kijk anders maar naar de youtube tutorials van ze.
Ken die andere plugs niet zo goed maar Saturn is heel modulair en je kan er heel snel interessante toepassingen mee maken. Kijk anders maar naar de youtube tutorials van ze.
Verwijderd
Het valt me op hoe gevoeilig een daw in combinatie met het oor is voor faseveschuivingen van 0.001 ms . Dat is erg weinig in tijd , diverse vst kunnen afegesteld worden tot 0.001 ms . Als je bv stereo maakt door een spoor uit fase te leggen merk je hoe gevoelig dat is .
Ook nog een kleine oldscool remix gemaakt
http://soundcloud.com/systemrestoresound/ministryck
Ook nog een kleine oldscool remix gemaakt
http://soundcloud.com/systemrestoresound/ministryck
Dit topic is gesloten.