How to become a Producer Deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 102 Laatste
Acties:
  • 342.104 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-09-2024

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Verwijderd schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 11:41:
Ik hoop dat mijn vraag past in dit topic.

Ik ben op zoek naar een goed software pakket om een intro te maken voor een DJ.
De intro zou een 10 tal muziekfragmenten bevatten (+/- 5 sec per track) (enkel de hoofdmelodieën van dance tracks achter elkaar), gescheiden door een effect zoals bv een vinyl-backspin.

Als laatste zou ik dan een voice willen inspreken, en die sterk verzwaren (ik denk dat dit frequentie-verlaging is).

Een perfect voorbeeld kun je vinden op de intro sound van deze DJ: http://www.technoindustries.be/djruben/
Ik heb Ableton live geprobeerd, maar deze is al heel uitgebreid als je het mij vraagt.
Cubase is mss nog een optie vermoed ik.

Met wat zouden jullie deze tracks achter elkaar zetten en met welke software de voice creëren?
Liefst een pakket dat zo simpel mogelijk is O-)
Met Cubase en Ableton moet dit echt prima kunnen. Maar als je het te lastig vindt...
Misschien is Audacity een optie? Is makkelijk en gratis!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Christiano007 schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 14:34:
Wat zou nou echt een niet al te dure usb keyboard zijn om te beginnen met een beetje aanklooien met bijv. FL? Met zowel geen muziek ervaring maar gewoon een beetje voor de fun.
Novation RemoteSL compact / M-audio Oxygen.

Beide goede USB controllers voor niet al te veel geld. Het kan uiteraard wel goedkoper, maar dan wordt de kwaliteit ook wel minder... (wellicht zijn er uitzonderingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-06-2021

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Neuh, M-Audio Oxygen8 V2 is ook wel een hele fijne, ondanks dat je dan maar een tweetal accoorden ter beschikking hebt.

...:::everybeat.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florinsz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-09 11:08
Dag heren,

Vorige week heb ik eindelijk eens besloten me verder te gaan verdiepen in het produceren van muziek. Gisteren is eindelijk het stukje hardware wat ik ervoor wil gebruiken gearriveerd, een M-Audio Oxygen 61.

@ de posts boven me, voor 120euro haal je deze controller bij amazon en dan heb je een prima keyboard + extra faders en draaiknoppen :) .

Ik werk atm met Reason. Hier nog een hele tijd mee experimenteren, kom nu nog niet verder dan een melodietje met een gaar baslijntje en een beat. Time will learn :) .

Even gemeld in dit topic in ieder geval, zal hier nog wel een paar keer binnen vallen met tests of vragen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Ik heb ook een hardware update.
Ik heb m'n Yamaha S80 ingeruild voor de combi Motif Rack en Studiologic VMK176.
Die Studiologic komt hopelijk voor of tijdens het weekend binnen. Lijkt echt de ideale controller met (let op!) 76 verzwaarde toetsen! Goeie tip voor de producerende pianist.

Reden van deze switch is meer voor livegebruik. Die S80 was zwaaaar. Maar die controllers zijn wel handig voor in Cubase en VST's (heb nu al zin om m'n B4II te bespelen met de sliders als drawbars).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ De maniac: Als je dat tobo vind voor 29€ mag je de link hier zeker even posten :D

Ikzelf ben ook al een tijdje bezig met producen en krijg af en toe wel is een deuntje eruit. Heb over een tijdje een E-mu 49 gekocht, heel lekker keyboard moet ik zeggen. Alsook een Korg Nanopad. Deze is wel leuk om snel wat drums op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Iemand trouwens al die nieuwe Behringer Truth B1030A monitoren gezien?

Afbeeldingslocatie: http://www.aboutdj.nl/images/stories/gear_nieuws_2009/behringer_thruth_1030a_1_sm.jpg

Als ik zo de specs zien, zou dat niet verkeerd moeten zijn. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 17:53

Yoozer

minimoog

Als ik de looks zie lijkt het een kruising tussen een KRK en een Mackie MR5 :P.

Vrijdag maar even op de Messe gaan luisteren.

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Eens!

Ik hoor graag wat je van ze vindt. Ik vind het er allemaal wel uiterst appetijtelijk uitzien namelijk. :D

[ Voor 4% gewijzigd door Ome_Les op 01-04-2009 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Even een kleine vraag (vindt het niet de moeite om er een apart topic voor aan te maken) over de KRK rokit 6.

Ik heb deze nu ruim een jaar en ze bevallen erg goed. Er zijn alleen twee dingen waar ik soms mee zit.
1. De linker speaker "knapt" soms een beetje. Je hoort dus af en toe een tikje als er geen muziek aan staat. En de rechter speaker "knapt" wat harder als je em uitzet.

Iemand die dit bekend voorkomt, en is dit normaal? (Overigens aangesloten op een m-audio firewire audiophile, die weer aangesloten is op een imac. Tevens zit er op de m-audio een dj set.) Kan het misschien te maken hebben met spanning die via mijn externe geluidskaart richting de speaker gaat? (Ik ben geen natuurkunde wonder :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Ronwiel: Volgens mij ( maar ik kan er ook naastzitten ) is het de demagnetisatie van je speakerkernen. Op zich kan het geen kwaad denk ik en je hebt zowiezo nog garantie op die boxen dus mocht er morgen eentje ontploffen dan ga je gewoon even langs de winkel :)

Nog even een vraagje: Weet er iemand een site met goede au plugins voor Logic. Want ik vind er wel via google, maar deze zijn meestal beperkt tot geluidjes die ik op 2 min in andere synth maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wacht even... Begrijp ik dat goed. Je hebt Logic Expresse of Studio en je wilt nog meer AU plugins om instrumenten / geluiden te krijgen 8)7 . Kerel ik kan met elke standaard AU plugin / instrument / synth. Elke instrument na maken en spelen.
Wat zoek je precies dan? Filters? Zoek eens naar u-He uhbik filters en effecten plugins en allemaal midi control support.
Ik ben echt weer back to basic thuis en in de studio. Als ik werk met logic studio heb ik daarnaast alleen mijn Waves Platinum bundle voor extra eq/dyn/compressie en na bewerking en Tapehead van Mass. Voor de rest geen extra dingen. Ik probeer altijd het maximale er uit tehalen wat ik al heb. Anders verdwaal je in zo wereld van plugins en illegale probeer "versie's" die crashe en weet ik het allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Mauce: Me have Studio :D Ik weet dat je idd een heleboel, zoniet alle instrumenten kan nabootsen. Maar ik ben gewoon uiterst fanaat van die rare geluidjes waar een hoekje af is. En die zijn ZOOO moelijk te maken vind ikzelf, omdat wanneer je ze zelf probeert te maken, al het "verrassingseffect" eraf is. ( Snap je ? :+ )
Ikzelf heb Absynth en Massive, maar op de moment kan ik geen geld meer vrijmaken voor nog een bundel erbij te kopen. Daarom dus op zoek naar goede Free alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Heyyyyy, jou heb ik veeels te lang niet in dit topic gezien man! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook maar 's teruggevallen op een oude en verstofte hobby, namelijk muziek maken. Vroeger met een 303 Groove box icm CS1x van Yamaha bezig geweest. Zonder noemenswaardig resultaat.

Sinds kort ben ik nu opnieuw aan het leren ;-) Heb Ableton 7, Reason en Rebirth en Komplete 5. En veel te weinig tijd om er mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Komplete 5 mag altijd mijn richting uitkomen hoor ;)
Ik zou wel overstappen op Logic of Cubase als ik jouw was, Ableton is namelijk niet zo "vol" in klank. Alsook vind ikzelf dat het masteren erg klote verloopt ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Verwijderd schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 15:42:
Ik zou wel overstappen op Logic of Cubase als ik jouw was, Ableton is namelijk niet zo "vol" in klank. Alsook vind ikzelf dat het masteren erg klote verloopt ermee.
:o

Een producer, die net overschakelt van hardware naar software, gelijk naar mastering te duwen....? :o

Masteren is het laatste waar je je druk over moet maken. Letterlijk en figuurlijk.
Als je ontzettend productief bent in andere pakketen dan jouw eerder genoemde Logic en Cubase, moet je lekker bij die andere pakketen blijven.

Laat het masteren over aan mensen die er echt verstand van hebben. (Zeker in de beginfase)
Dan mogen die zich met Logic of ProTools lekker gaan buigen over het masteren.

Dat een pakket lekker is om te masteren, moet je geen (beginnend)producers mee lastig vallen.

En dat Ableton niet zo "vol" in klank is, nofi, maar dat is de reinste BS. Dat is hetzelfde als zeggen dat Daft Punk geen vol geluid heeft.
Waarom ik deze aanhaal? Juist, deze staan bekend om dat ze bijna alleen maar de standaard dingen in Ableton hebben gebruikt. ;)

[ Voor 64% gewijzigd door Ome_Les op 03-04-2009 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 15:42:
Heb geen enkele moeite met het geluid dat 'uit' Ableton komt. En zoals als werd vermeld laat ik dat masteren voorlopig toch heel ver uit mijn buurt.

Ben inmiddels al wel stukken verder aan het komen. En ik moet zeggen dat Ableton echt onwijs prettig werkt. Ben nog aan het twijfelen of ik over zal stappen op 8, maar verder echt top product. Misschien omdat ik weinig of geen ervaring heb met andere pakketten, maar Ableton werkt echt super intuitief. Dit weekend kan ik Sonar 8 Producer proberen, maar ik verwacht hier niet zoveel van eigenlijk.

Rebirth heb ik inmiddels weer verwijderd. Ik merk dat Massive (NI) veel meer naar mijn smaak is. Battery 3 en Kontakt zijn mijn absolute favoriete tools van NI.

Dus helaas blijft dat nog wel even in mijn eigen bezit ;-)

Volgende stap is een upgrade van mijn hardware. Zit nu op een hopeloos oude machine te werken, het werkt wel, maar verre van ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dag allemaal,

Ik loop de laatste paar dagen een beetje aan te klooien met Ableton Live, omdat het producen mij wel iets lijkt als hobby-ding. En ik heb al een beetje op internet gezocht wat je zoal in huis zou kunnen halen en wat goed werkt.

Maar ik heb toch ook een paar beginners-vragen. Ik wil namelijk een nieuwe laptop kopen, en wel een Mac, kan je daar Ableton op draaien of is er een goed alternatief? Als tweede zou ik graag willen weten wat een goede midi-controller is voor een leuk prijsje, ik heb al gekeken op de site van M-Audio en daar staan wel wat leuke dingen, maar ik heb geen idee wat een 'goede' midi-controller maakt.

Ik wil natuurlijk een beetje klein beginnen, het is immers een hobby-idee, maar als jullie hiervoor wat tips kunnen geven ben ik jullie dankbaar :). De muziek die ik wil maken is trouwens techno/minimal..

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Ableton Live is zeker te draaien op een Macje.

Een maat van mij draait het op een witte macbook zonder problemen.
Het is dus heel goed mogelijk.(Ik zit te denken om een Unibody aan te schaffen hiervoor).

Als beginnend thuis producent kun je in eerste instantie volstaan met een vrij basic setup.

Ik draai zelf Ableton Live 8 op een Core2Duo 1.83Ghz overclocked @2.62Ghz.
Specs kunnen heel summier zijn, maar je kunt er dan toch al goed mee los.

Het is de moeite waard om eerst, naast de pc/mac hardware, te kijken naar goede monitoren en headset.
Wat zo mooi is aan Ableton is ook, dat je gewoon met je normale (laptop)toetsenbord muziek in kan spelen en je in eerste instantie nog geen MIDI nodig hebt.

Maatje van mij, die Ableton professioneel gebruikt, gebruikte tot voor kort alleen maar een toetsenbord en muis en dat vond hij afdoende.

Ik gebruik zelf een BCR2000 in Ableton, maar dat komt dus, omdat ik automations wat makkelijker wil instellen.
Verder is het tijdens recorden een hele makkelijke controller om 'live' wat dingetjes te regelen.

Het is loont om eerst Ableton te proberen, en vervolgens te bepalen:
1. Wil je hier wat serieuzer hiermee door gaan?
2. Wil je hier veel geld aan uit gaan geven of niet?
Indien ja:
a. Wat voor een geluid wil je hebben? (Audio interface / monitoren / headset)
b1. Wil je gebruik maken van een MIDI controller?
b2. Wat voor een type controller wil je hebben?

Ik kan het niet genoeg benadrukken, een MIDI controller is nice to have in Ableton.
Het is dus niet het allerbelangrijkste.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt. ;)

[ Voor 48% gewijzigd door Ome_Les op 19-04-2009 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ome_Les schreef op zondag 19 april 2009 @ 18:51:

Het is de moeite waard om eerst, naast de pc/mac hardware, te kijken naar goede monitoren en headset.
Wat zo mooi is aan Ableton is ook, dat je gewoon met je normale (laptop)toetsenbord muziek in kan spelen en je in eerste instantie nog geen MIDI nodig hebt.

Indien ja:
Hier kan ik zeker wat mee, dank :).

Het leek mij vooral handig om een MIDI controller te hebben aangezien ik dat gerommel met muis en toetsenbord niet heel handig vind op dit moment.

En wat bedoel je precies met wat voor geluid ik wil hebben? Zijn 'normale' speakers van Logitech niet afdoende om iets moois eruit te krijgen of zie ik hier iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Nou, als je wat serieuzer gaat produceren, wil je een zo puur mogelijk geluid hebben.

Als je hifi boxjes hebt, of een standaard surround setje, krijg je er vaak een vertekend geluid voor terug.
Houdt in dat bepaalde frequenties extra aangedikt worden, verzwakt, of zelfs verdwijnen.

In dat geval wil je dus een zo eerlijk mogelijke weergave van je geluid, zodat je een mix van je productie kunt afleveren die op meerdere, zo niet alle, andere geluidssets ook mooi klinkt.

[ Voor 13% gewijzigd door Ome_Les op 19-04-2009 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Ome_Les schreef op zondag 19 april 2009 @ 18:51:
Ableton Live is zeker te draaien op een Macje.

Een maat van mij draait het op een witte macbook zonder problemen.
Het is dus heel goed mogelijk.(Ik zit te denken om een Unibody aan te schaffen hiervoor).

Als beginnend thuis producent kun je in eerste instantie volstaan met een vrij basic setup.

Ik draai zelf Ableton Live 8 op een Core2Duo 1.83Ghz overclocked @2.62Ghz.
Specs kunnen heel summier zijn, maar je kunt er dan toch al goed mee los.

Maatje van mij, die Ableton professioneel gebruikt, gebruikte tot voor kort alleen maar een toetsenbord en muis en dat vond hij afdoende.

Ik gebruik zelf een BCR2000 in Ableton, maar dat komt dus, omdat ik automations wat makkelijker wil instellen.
Verder is het tijdens recorden een hele makkelijke controller om 'live' wat dingetjes te regelen.

Indien ja:

Ik kan het niet genoeg benadrukken, een MIDI controller is nice to have in Ableton.
Het is dus niet het allerbelangrijkste.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt. ;)
Hey Les.
Hoe heb jij de processor van je MacBook overclocked dan? Is het veilig?
Jo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Nou, ik zit nu nog op een pc die makkelijk te overklokken is.. ;)

Maar macbook overclocken. Zou het (nog) niet weten.
Ik zit dus nog heel hard te twijfelen of ik de overstap ga wagen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 17:53

Yoozer

minimoog

Verwijderd schreef op zondag 19 april 2009 @ 13:23:
Maar ik heb toch ook een paar beginners-vragen. Ik wil namelijk een nieuwe laptop kopen, en wel een Mac, kan je daar Ableton op draaien of is er een goed alternatief?
Niet op de website gekeken? Foei, toch maar eens doen - staan gelijk een hoop video's op die van nut kunnen zijn.
Als tweede zou ik graag willen weten wat een goede midi-controller is voor een leuk prijsje, ik heb al gekeken op de site van M-Audio en daar staan wel wat leuke dingen, maar ik heb geen idee wat een 'goede' midi-controller maakt.
Ik heb geen idee wat jij onder een 'leuke' prijs verstaat (100? 200?) ;).

Een goede MIDI-controller is relatief degelijk gebouwd (relatief in de zin dat vrijwel alles van plastic is gemaakt) en heeft toetsen die stil zijn (geen geklak) en lekker spelen. Dat laatste is subjectief, maar vergelijk een Axiom met een Korg K49 en je ziet op welk model er bezuinigd is en welke er lekkerder speelt.

Zelf heb ik een E-mu Xboard 49 gehad, en al heeft die niet zoveel leuke gadgets als een Axiom, het gevoel van de toetsen is erg goed; stukken beter dan bijna al het andere in die prijsklasse.

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yoozer schreef op maandag 20 april 2009 @ 12:17:
[...]

Niet op de website gekeken? Foei, toch maar eens doen - staan gelijk een hoop video's op die van nut kunnen zijn.
Niet goed genoeg blijkbaar :X , ga er zo achteraan!
Ik heb geen idee wat jij onder een 'leuke' prijs verstaat (100? 200?) ;).

Een goede MIDI-controller is relatief degelijk gebouwd (relatief in de zin dat vrijwel alles van plastic is gemaakt) en heeft toetsen die stil zijn (geen geklak) en lekker spelen. Dat laatste is subjectief, maar vergelijk een Axiom met een Korg K49 en je ziet op welk model er bezuinigd is en welke er lekkerder speelt.

Zelf heb ik een E-mu Xboard 49 gehad, en al heeft die niet zoveel leuke gadgets als een Axiom, het gevoel van de toetsen is erg goed; stukken beter dan bijna al het andere in die prijsklasse.
Een redelijke prijs ligt voor mij tussen de 150 en 200 euro. Dank in ieder geval voor de info over wat een goede MIDI controller maakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Wat is jullie mening over Fruity Loops/FL Studio? (Hoeft geen verhaal van 200 woorden. :P )
Uit de TS haal ik dat het een beginnerspakket is en dat wanneer je echt door wilt gaan (dieper in het produceren) je te maken krijgt met dat je dus compleet moet restarten op andere software.

Er staat ook nog iets over 'gratis DAW-applicaties.' Heeft iemand aanraders? Google heeft er teveel. :') :P

Cubase LE heb ik hier wel. Lijkt me niet gek om eens mee te gaan spelen, maarja eerst eens van alles testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 14:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Ligt misschien aan het genre muziek. Maar er zijn echt veel mensen die ook met FL Studio vinyl releases hebben gemaakt hoor. :)
Tuurlijk zie je wel eens dat men later omschakelt naar iets als Cubase of Logic, het argument is dan vaak de kwaliteit/stabiliteit en de mogelijkheden. Echter betwijfel ik een deel van die argumenten wel.
(Arrangers zijn in enorm grote lijnen gelijk aan elkaar en zolang ze je niet beperken zie ik weinig reden om over te stappen).
Of er dan ook echt verschil in geluidskwaliteit zit betwijfel ik ten zeerste. Echter heb ik bij bijvoorbeeld Reason wel wat verhalen de ronde zien doen dat wanneer je samples gebuikt deze slechter in het eindresultaat terecht komen dan met bijvoorbeeld Cubase.

Ik ben zelf een half jaar geleden begonnen met Cubase en kan er nu eigenlijk prima in werken.
Tuurlijk heb ik nog genoeg autmation trucjes te leren enzo.... maar je leert ook niet alles in 6 maanden opgedeeld in stukjes vrije tijd. :P

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alabama_man
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-08 14:37
Via rewire kun altijd nog programma's aan elkaar linken. Dus wat dat betreft maakt het denk ik niet zoveel uit wat voor software je gebruikt. Heb er zelf geen ervaring mee tho.
Vind zelf Ableton erg fijn werken. Is ook niet een heel moeilijk om te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cum Grano Salis
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 12:55
Ik heb Cubase AI4, met Yamaha KX49, werkt ook lekker.

Gaude et aude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Ik werk zelf met Cubase LE 4.
Stoor me nog absoluut niet aan de beperkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alabama_man
Wat ik zelf een groot pluspunt vind van Ableton tegenover Cubase is de workflow en het overzicht.
Ook is de manier hoe je midi-controllers en keyboard key's aan je instrumenten kunt hangen is (naar mijn mening) ongeëvenaard simpel en overzichtelijk.
Hetzelfde geld voor effecten en instrumenten op een kanaal zetten en kopieren of verplaatsen. Dit volgt allemaal windows logica (dus ctrl ingedrukt houden terwijl je iets versleept betekend dat je er een kopie van maakt etc.).
Tis niet ieder z'n kop thee, maar volgensmij is er geen enkel ander programma waarmee je zo snel een ideetje kunt opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfunk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hier lijkt mijn vraag het beste op z'n plek.

Heb een Macbook met een 5400rpm 160GB interne harde schijf. Daarnaast nu een WD Elements 7200rpm 640GB (effectief rond de 600).

Nu gebruik ik Logic en heel veel plug-in zooi. Mijn interne harde schijf is gewoon veel te klein (vandaar ook dat ik de externe aangeschaft heb) en daarom wil ik zooi zetten op de externe.

De vraag: wat zet je nu op de externe harde schijf?

Het programma Logic zelf?
De plug-ins?
Opgenomen muziek (direct laten schrijven op externe?)?

Zal gaan werken met midi (icm met plugins en masterkeyboard) maar ook gewoon audio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Ikzelf zou de projectfiles, inclusief loops/samples, op de externe harde schijf zetten.

De rest op de macbook zelf. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Ome_Les op 20-05-2009 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

jpboere schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 13:38:
Hier lijkt mijn vraag het beste op z'n plek.

Heb een Macbook met een 5400rpm 160GB interne harde schijf. Daarnaast nu een WD Elements 7200rpm 640GB (effectief rond de 600).

Nu gebruik ik Logic en heel veel plug-in zooi. Mijn interne harde schijf is gewoon veel te klein (vandaar ook dat ik de externe aangeschaft heb) en daarom wil ik zooi zetten op de externe.

De vraag: wat zet je nu op de externe harde schijf?

Het programma Logic zelf?
De plug-ins?
Opgenomen muziek (direct laten schrijven op externe?)?

Zal gaan werken met midi (icm met plugins en masterkeyboard) maar ook gewoon audio.
Voor de HD uitbreiding in m'n MacBook zelf deed ik:
- Libraries van plugins
- Projectfiles
- Audio recordings
op m'n externe HD.

Plug je die Elements via FW of USB? FW wordt aangeraden om de stabiiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfunk
  • Niet online
J0sTJos schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 15:55:
[...]

Voor de HD uitbreiding in m'n MacBook zelf deed ik:
- Libraries van plugins
- Projectfiles
- Audio recordings
op m'n externe HD.

Plug je die Elements via FW of USB? FW wordt aangeraden om de stabiiteit.
1. WD Elements die ik heb heeft alleen maar USB ;)
2. Mijn Macbook heeft alleen maar USB (unibody)

Inderdaad jammer ja. Anders had ik ook een DAW met FW gekocht. Maar feit is ook wel dat ik toch niet veel kanalen nodig heb dus dat ik met USB wel af kan.

Ik dacht ergens te hebben gelezen dat je de libraries beter op je interne kon zetten en vervolgens de audio recordings op de externe te schrijven omdat je zo de harde schijven optimaal gebruikt. Dan hoeft de externe immers niet te schrijven én te lezen. De interne doet het lezen en de externe het schrijven. Los van het feit of dit op enige waarheid berust, is het ook nog maar de vraag of het in de praktijk veel uitmaakt.

Misschien ook gewoon een kwestie van uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

jpboere schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 16:42:
[...]
Ik dacht ergens te hebben gelezen dat je de libraries beter op je interne kon zetten en vervolgens de audio recordings op de externe te schrijven omdat je zo de harde schijven optimaal gebruikt. Dan hoeft de externe immers niet te schrijven én te lezen. De interne doet het lezen en de externe het schrijven. Los van het feit of dit op enige waarheid berust, is het ook nog maar de vraag of het in de praktijk veel uitmaakt.

Misschien ook gewoon een kwestie van uitproberen.
Daar valt wel wat voor te zeggen indd. Maar de pianolibraries rezen bij mij toch wel de pan uit! Dus op Externe HD gezet. Als je de ruimte hebt in je MacBook HD zou ik het doen indd. Wat voor libraries heb je allemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfunk
  • Niet online
Heb op dit moment de hele Native Instruments mikmak (gekocht natuurlijk ;) )

Heb ook een Gem Promega 3 staan en ik moet zeggen dat die zijn mannetje best wel staat. Beste koop ooit van mijn leven! Heb die tot nu toe altijd gebruikt maar ik wil nu dus nog wat betere kwaliteit (en wat andere geluiden).

Ik ben nog een beetje op zoek naar een hele goede pianolibrary (wss van een Steinway). Ik denk namelijk dat die van Native Instruments niet top notch zal zijn.

Weet ik alleen nog niet zeker, want ik krijg NI niet geïnstalleerd op de externe harde schijf. Op een gegeven staat er "Searching: Macintosh HD" en kan die 'm niet vinden ofzo... Heb nog niet uitgevonden hoe dat komt. Als ik 't op de interne harde schijf wil installeren vanaf de externe doet ie 't ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Wat bedoel je met installeren? Je Libraries overzetten?
In elke NI plugin heb je bij preferences de mogelijkheid om Library Path (oid) in te voeren. Daarmee selecteer je de map waarin je library staat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfunk
  • Niet online
J0sTJos schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 20:44:
Wat bedoel je met installeren? Je Libraries overzetten?
In elke NI plugin heb je bij preferences de mogelijkheid om Library Path (oid) in te voeren. Daarmee selecteer je de map waarin je library staat..
Nee, wat ik bedoel is dat ik de hele dvd pack heb. Als ik de eerste dvd erin doe staat daar een bestand dat "Komplete 5 Installer" heet. Dubbelklik en je krijgt de melding " 'Komplete 5' naar 'tmp' kopiëren". Als dat klaar is kom je bij de installatie. Eerst license agreement. Dan moet je Destination Folder kiezen. Vervolgens kun je "Easy Install" of "Custom Install" kiezen. Daarna moet je een map kiezen voor de "sample libraries" en begint hij met installeren. En al vrij snel staat er bij voortgang (onder de voortgangsbalk): Searching: Macintosh HD en vervolgens doet ie gewoon niets meer. Je kan 'm dan bij wijze van spreken dagen laten staan. OSX loopt dan ook af en toe heel sloom...

Edit: ik heb 't schijfhulpprogramma gedraaid en er is een "Onnodige nodestructuur". Volgens mij is m'n HD corrupt en moet ik even kijken of ik 'm met de installatiedisk weer goed krijg.

[ Voor 8% gewijzigd door mrfunk op 21-05-2009 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Is je externe HD wel Mac OSX journaled? Dus Mac geformatteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alabama_man
Iemand nog wat gemaakt op hemelvaart? Bij mij is er tot nu toe dit uit komen rollen. Feedback welkom.

http://www.zshare.net/audio/60343360719e564e/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastodon334
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-07-2022
Klinkt zeker wel relaxt^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alabama_man
Tnx. Tis natuurlijk nog niet helemaal af, maar vond het wel een leuke opzet. Tevens ook de eerste keer dat ik alles zelf heb gesampled en een hip-hop achtig iets tracht te maken. Ben verder van plan om nog wat vrienden erop mee te laten jammen (drums en gitaar) en dan kijken of we iets leuks van kunnen maken. Hebben er echter nog helemaal geen ervaring mee dus dat wordt zeker wennen. Maargoed das part of the fun :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastodon334
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-07-2022
Ja, nu ik et nog een keer hoor heeft et wel wat van a tribe called quest. Hoe heb je et gemaakt eigenlijk?
En wat voor nummer gaat et worden?:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alabama_man
Heb 1 nummer gebruikt om het loopje uit te sampelen waar het nummer mee begint zegmaar. Saxofoon etc. komen ook uit ditzelfde nummer. Heb in feite gewoon een jazz nummer opgezet dat ik relaxt vind. En tijdens het luisteren kom je dan allemaal dingetjes tegen die zich goed lenen om gesampled te worden.

Voor de drums heb ik een track uitgezocht waarin een solo drum partijtje in zit. Dit zodat ik alle drum hits makkelijk lost van elkaar kon knippen. Deze drum hits vervolgens een klein beetje aanpassen d.m.v. eq/filters etc. zodat het net wat beter samenhangt en het wat meer stereo wordt.

Daarna snel std beat opgezet met de gevonden drum sounds en vervolgens net zolang spelen met de samples totdat je iets leuks hebt. Hierna heb ik er een simpel baslijntje bij gezet, waardoor ik ook weer een beetje ben gaan schuiven met de samples.

Samples overigens ook wat aangepast d.m.v. delay's/filters/eq erop te zetten.

Heb alles binnen Ableton gedaan zonder dat ik er Recycle of een wav editor bij heb gepakt. Gewoon 2 mp3'tjes in de sessions view slepen en vanuit daar alles naar drum racks gooien. Wat dat betreft lijkt Ableton echt gemaakt te zijn voor dit soort muziek.

Heb niet zozeer een richting die ik ermee op wil. Tis meer van dat vrienden van mij kunnen drummen en gitaar spelen en het me leuk lijkt om die erop mee te laten jammen. Wellicht worden de drums volledig vervangen door een live in gedrumd iets. De muziek leent zich er goed voor. Verder is er nog genoeg ruimte om e.e.a. toe te voegen. Dus ik zie wel waar het eindigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakakaizoku
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 02:08
Even een vraag aan de novation remote 25sl compact gebruikers;

Als ik de controller aansluit krijg ik de melding dat er een "unknown" is gevonden (dus geen unknown device). Deze cancel ik netjes zoals in de installatie instructie staat, ik start daarna de setup op de meegeleverde dvd en dan houdt het eigenlijk ook wel op. Ik krijg de controller gewoon _niet_ aan de praat (ook niet als ik de drivers dan toch via de windows installer "probeer" te installeren (uiteindelijk lukt dat ook niet))

Google bracht mij na 5 uur zoeken ook niet tot een resultaat. Is het essentieel dat je de meegeleverde USB kabel gebruikt? Want bij mij zat er namelijk geen usb kabel meegeleverd, dus heb ik het met 4 andere kabels geprobeerd die ik nog had liggen, zonder resultaat..

PSN: bakakaizoku - WoW: Thiccblonde (GM of Phoenix Ascension) @ Twisting-Nether

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alabama_man
Al eens een ander USB poorten geprobeerd? Mijn midi controllers worden soms ook niet herkend als ik ze in bepaalde USB poorten stop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Heeft je controller eigen voeding? Of gaat dat via USB?
Bij het laatste is de werking van de USB-poort helemaal cruciaal.
Heb je PC of Mac.
Bij PC: staat hij wel vermeld bij je Hardware onder Deze Computer > Beheren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Damnit zeg...ben ik even aan de slag gegaan met Cubase LE en direct maar overgegaan naar .wav files voor de opbouw van projecten...zegt dat ding mooi "error: medium type not supported or invalid medium!" als ik een wav probeer te importeren...man ik word niet goed van al die rommel... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Der is ook verschil tussen een Wave bestand en een Wav. bestand....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2009 @ 23:04:
Der is ook verschil tussen een Wave bestand en een Wav. bestand....
Klopt ja. Andere soorten wave opent die maar dan kraakt het helemaal enzo. Dit specifieke probleem kwam 1x voor op internet. MP3 kan ik niet gebruiken omdat daar opeens extra tijd voorkomt na converten. (Daarnaast wil je natuurlijk het liefst formaten gebruiken waarbij je geen kwaliteit verliest.)
Maar al met al erg frustrerend gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Saturnus schreef op zondag 31 mei 2009 @ 18:43:
Damnit zeg...ben ik even aan de slag gegaan met Cubase LE en direct maar overgegaan naar .wav files voor de opbouw van projecten...zegt dat ding mooi "error: medium type not supported or invalid medium!" als ik een wav probeer te importeren...man ik word niet goed van al die rommel... |:(
Op een Mac?
Ik heb geen enkele problemen met importeren van .wav .mp3 of .aiff met Cubase LE 4 op m'n MacBook..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Nee alleen maar Windows bakken hier. MP3 kan ik wel importeren, maar als ik dus zo'n wave naar MP3 omzet kan ik er al niets meer mee. Iemand online loste het op door alle stereo wav's om te zetten naar bepaalde mono's en dan dus 2 bestanden importeren, maar dat is ook niet leuk meer met duizenden samples.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Hoezo en in welke fase wil je Wave naar MP3 omzetten? En wat bedoel je met "kan ik er niets mee mee"? Speelt een programma het niet meer af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Ok ok. Inmiddels de settings in Audacity gevonden die er een wave van maken zodat Reason het accepteert. Reason weigerde ook wat door Cubase geweigerd wordt, dus ik ga ervan uit dat nu ik een custom made wave in Reason werkend heb dat ook voor Cubase geldt. (Straks meer.)
Inprincipe dus opgelost.
De fase en reden dat ik er niets meer mee kan vind je boven het vorige bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Ok. Dat is mooi.. Maar ik snap je punt nog steeds niet.
Waarom wil je een sample van mp3 naar wav converteren als je ermee in Cubase wilt gaan werken??
Kan ik me wav -> mp3 alleen voorstellen als je een mix af hebt en dat als mp3 wilt hebben, maar die ga je niet weer in Cubase laden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alabama_man
Laatst uit nostalgie oude gamemuziek zitten opzoeken op youtube. Het Terra theme van Final Fantasy 3/6 vond ik wel aardig in de buurt liggen van een dubstep tempo. Dus heb een poging genomen om het te remixen. Ben nu ongeveer halverwege. Maar de grote lijn ligt wel vast.

Feedback e.d. welkom.

http://www.zshare.net/audio/61064593e9875a65/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alabama_man
*Bump*
Zelfs geen meningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Sorry man, internet heeft er hier heeel erg lang af gelegen, net even een eerste listening gegeven. (Zal dit nog wel even een paar keer doen.)

Tot nu toe kan ik alleen zeggen dat de Highs ook echt wel aardig high zijn voor me, maarja, dat kan ook aan mijn headset liggen.

Verder zit er wel een hele lekkere flow in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alabama_man
Tnx de reactie. Kun je misschien iets specifieker zijn over de highs (high hatjes/sfx/etc)? Heb er zelf geen last van gehad.

[ Voor 6% gewijzigd door Alabama_man op 15-06-2009 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Alabama_man schreef op zondag 07 juni 2009 @ 17:00:
Laatst uit nostalgie oude gamemuziek zitten opzoeken op youtube. Het Terra theme van Final Fantasy 3/6 vond ik wel aardig in de buurt liggen van een dubstep tempo. Dus heb een poging genomen om het te remixen. Ben nu ongeveer halverwege. Maar de grote lijn ligt wel vast.

Feedback e.d. welkom.

http://www.zshare.net/audio/61064593e9875a65/
Hey,

Waarmee heb je dit gemaakt?
Het klinkt mij alsof er heel veel presetpick werk in zit. Zoals dat effect met die claps. En de snare.
Daarnaast wordt het een beetje saai door continu datzelfde clapeffect te gebruiken.
Verde leuk gedaan qua arrangement en beatkeuze. Zeker origineel!

@ Les
Werk jij nou met een Behringer BCR2000 en Ableton?
Ik tegenwoordig wel. Niet om te produceren, maar Voice Looping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
J0sTJos schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 22:44:
Ok. Dat is mooi.. Maar ik snap je punt nog steeds niet.
Waarom wil je een sample van mp3 naar wav converteren als je ermee in Cubase wilt gaan werken??
Kan ik me wav -> mp3 alleen voorstellen als je een mix af hebt en dat als mp3 wilt hebben, maar die ga je niet weer in Cubase laden..
Inmiddels gaat het wel goed. Zoals gezegd moest ik die wav speciaal opslaan met niet standaard instellingen. 16-bit ipv 24/32-bit ofzo. Omdat dat niet lukte eerder wilde ik er een MP3 van maken omdat die wel probleemloos importeerbaar waren, echter zitten daar dus frames in die soms (deels) leeg zijn.
Dat clapeffect wordt idd na een keer of 3 vrij vervelend, voor de rest goed bezig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

@Jos

Jups, is wel fijn, vooral als je automations live in wilt regelen. Ik vind het helemaal top!
Ik ga binnenkort weer eens wat meer kijken naar het DJ-en/live remixen in Ableton. Kijken of ik dat nog een beetje kan trekken met de BCR. D:

(Enige nadeel vind ik wel, dat je per project weer een nieuwe MIDI mapping moet maken als je niet met project templates werkt. :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alabama_man
@ joostjos
Grappig dat je juist de dingen eruit pikt wat geen preset werk is geweest :P.

De snare is bestaat uit twee snares. Eentje komt uit Drumazone (is 909 emulator). Deze is door een multiband distortion plug-in gehaald (beetje knoppen zitten draaien totdat ik em goed vond klinken) waarna er wat reverb overheen gaat om em een beetje meer ruimtelijk/groter te maken. Tweede snare is een willekeurige snare geweest om het nog een klein beetje meer hoog/punch te geven. Vervolgens is er over beide nog een klein beetje delay heen gegaan om em zegmaar niet meteen dood te laten vallen.

Clap is een willekeurige clap met daaroverheen een autopan en twee delays. Is een beetje spelenderwijs tot stand gekomen, maar vond het wel leuk klinken. Wellicht dat ik em iets meer kan afwisselen dmv automation oid.

Baslijn is ook helemaal vanaf nul opgezet in Albino3. Deze is relatief makkelijk om te maken. Basis komt eigenlijk neer op je je oscilators door een lp filter stuurt. Waarbij je een lfo op de cut-off van deze filter zet.

De sound fx zijn eigenlijk het enige echte preset werk geweest. Vind ik ook nog lastig om zelf te maken. Probeer me er wel wat meer in te verdiepen alleen heb ik er de tijd nog niet voor gevonden.

Heb verder alles met Ableton 8 in elkaar gezet. Was anders ook niet mogelijk geweest om m'n lfo freq rate synced te automaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Alabama_man schreef op maandag 15 juni 2009 @ 21:48:
@ joostjos
Grappig dat je juist de dingen eruit pikt wat geen preset werk is geweest :P.

De snare is bestaat uit twee snares. Eentje komt uit Drumazone (is 909 emulator). Deze is door een multiband distortion plug-in gehaald (beetje knoppen zitten draaien totdat ik em goed vond klinken) waarna er wat reverb overheen gaat om em een beetje meer ruimtelijk/groter te maken. Tweede snare is een willekeurige snare geweest om het nog een klein beetje meer hoog/punch te geven. Vervolgens is er over beide nog een klein beetje delay heen gegaan om em zegmaar niet meteen dood te laten vallen.

Clap is een willekeurige clap met daaroverheen een autopan en twee delays. Is een beetje spelenderwijs tot stand gekomen, maar vond het wel leuk klinken. Wellicht dat ik em iets meer kan afwisselen dmv automation oid.

Baslijn is ook helemaal vanaf nul opgezet in Albino3. Deze is relatief makkelijk om te maken. Basis komt eigenlijk neer op je je oscilators door een lp filter stuurt. Waarbij je een lfo op de cut-off van deze filter zet.

De sound fx zijn eigenlijk het enige echte preset werk geweest. Vind ik ook nog lastig om zelf te maken. Probeer me er wel wat meer in te verdiepen alleen heb ik er de tijd nog niet voor gevonden.

Heb verder alles met Ableton 8 in elkaar gezet. Was anders ook niet mogelijk geweest om m'n lfo freq rate synced te automaten.
@ A_man
Okok. My bad.
Misschien zijn ze gewoon heel goed, of heb ik ze (te) vaak eerder gehoord ;).

@ Les
Nice to hear. Krijg morgen m'n BCR2000 binnen.
Wat bedoel je met automations? Midi-'zinnen'/opdrachtenreeksen? Daar wil ik nl. wel meer het fijne van weten.
Heb zo'n zin om te tweaken. Maar eerst m'n tentamens komende 2 weken. Dan hele vakantie de tijd..

M'n naam is Joost overigens :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alabama_man
Automation klinkt ingewikkelder dan dat het is. Maar het komt er ongeveer op neer dat je via automation bepaalde parameters van je synth/effect/etc. automatisch laat aansturen. Dit kun je doen via envelopes of lfo's binnen synths/effecten of door gewoon zelf iets uit te tekenen/recorden in je sequencer.

Voorbeeld:
Neem onderstaande plaatje. Hierbij kun je bijv onderaan zien hoe de resonance van de autofilter langzaam word opengedraaid, waarna ie even open blijft staan voordat ie weer helemaal dicht wordt gedraaid.
Afbeeldingslocatie: http://www.kaosaudio.com/images/software/ableton-live-7-automation.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Hier heb ik niet veel aan toe te voegen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Oooow. Die automations. Die ken ik wel.
Ik hoopte dat je doelde op automatische MIDI messages. Zoiets zoek ik namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alabama_man
Aah ok. Wat bedoel je dan met automatische midi messages dan?

[ Voor 7% gewijzigd door Alabama_man op 16-06-2009 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Alabama_man schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 23:45:
Aah ok. Wat bedoel je dan met automatische midi messages dan?
Bijvoorbeeld:
Met een drukknop zend in een midimessage, wat in Ableton wordt opgevat als:
Stop recording Track 1, Start recording Track 2

En wat ik vooral wil is dat ik 3 draaiknoppen gebruik voor de Sends van alleen de geselecteerde track. Dus zo gebruik je 3 knoppen voor Sends ipv 3x8=24 knoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05-2022
Ik denk dat deze controller jouw ding is.
Kost wat, maar dan he'j ook wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Automatische MIDI messages, dan moet je mij echt ff op gang helpen hoor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

MauriX schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 09:21:
Ik denk dat deze controller jouw ding is.
Kost wat, maar dan he'j ook wat :)
Ja. Dat is supervet! Maar wat dat ding kan kun je ook met een BCR2000, Alle parameters toewijzen aan je draaiknoppen. Alleen heb je die pads niet..
Met midimessages bedoel ik software matig. Dus een soort command met meerdere acties als gevolg.
Bv. Ik druk op een button, dat resulteert in: start recording Track 2 + stop playing track 1 + add +70 reverb to track 2.
Zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Joh, dat kun je ook met zogeheten macro's.

Gewoon knoppen met meerdere MIDI boodschappen mappen, doet wonderen. ;)

En ja, de BCR is een heerlijk onderschat bommetje! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alabama_man
Hey, daar zou ik ook graag wat meer over willen weten. Kun je me misschien op weg helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Nou, eigenlijk is het macro-en heel simpel:

1. Je klikt op MIDI
2. Klik op de functie die je onder een knob/button wilt zetten
3. Klik of draai button/knob
4. Klik op de andere functie die je ook wilt mappen
5. Klik of draai weer dezelfde button/knob
6. Herhaal stappen 4 en 5 al naar nodigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexagram
  • Niet online
Goed, ik heb een vraag, en deze is voor jullie misschien heel makkelijk, maar voor mij heel moeilijk:

Hoe de hell maak ik zoiets als dit:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=RJuf51gbbXk&feature=related]

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=d3Oih-Zs0nk&feature=related]

[ Voor 15% gewijzigd door hexagram op 21-06-2009 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Oefenen, oefenen, oefenen.

Veel reverb en slecht encoden voor youtube. ;)

Zeker hier geldt de kunst van het weglaten. Heerlijke tracks, ben af en toe ook wel eens bezig met zulke dingen, alleen nog lang niet ver genoeg om een snippet van te kunnen laten horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alabama_man
@les
Aaah stom van me. Dat van die macro's wist ik principe al. Maar wat Joost in z'n voorbeeld beschrijft gaat daar volgensmij niet mee lukken.

@oscar
Zoals Les al aangeeft. Klinkt als veel reverb in combinatie met delay. Maak het zelf eigenlijk amper/nooit dus het fijne weet ik er ook weer niet van. Maar mijn experimenteer aanpak zou zijn:
Begin met een loopje maken (2 bars ofzo) waarbij je met een synth een akkoordje aanslaat. Hier veel reverb en wat delay op gooien. En dan binnen de synth gaan spelen met je filter, oscilators etc. Alle veranderingen die je hoort in je geluid zullen ook gewoon door werken in je reverb en delay. Dus stel je geeft je cutoff een draai terwijl je akkoord wordt aangeslagen. Dan hoor je deze 'sweep' ook terug in je delay. Vervolgens vanaf hier verder gaan experimenteren. En wat je met je synth doet kun je ook doen met samples. Denk dat je hiermee wel aardig dat dromerige/zweverige effect krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

NP, Alabama_man!

Sidechain compression wil denk ik ook een aardige toevoeging zijn voor dat aanzwepende geluid.

[ Voor 9% gewijzigd door Ome_Les op 21-06-2009 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Les.
Thanks voor je meedenken. Maar dat is het niet helaas.
Hier 2 Youtube-links die doen wat ik bedoel.
http://www.youtube.com/watch?v=HfBh3lZZi8Q vanaf 3:25
http://www.youtube.com/watch?v=JAA3PkWBHuY vanaf 2:00
Zoiets. Maar dan met minder gekloot qua programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cum Grano Salis
Welke zal ik kopen: Akai MPD 32 of de XR20?
In ben van beide gecharmeerd, alleen ik twijfel.

Gaude et aude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

thefabiman88 schreef op maandag 22 juni 2009 @ 10:50:
Welke zal ik kopen: Akai MPD 32 of de XR20?
In ben van beide gecharmeerd, alleen ik twijfel.
Dat hangt ervan af wat je ermee wilt.
De XR20 is een drumcomputer, dus met sounds intern. Hiermee kun je zelf sounds maken.
De MPD32 is een midicontroller. Hiermee kun je slechts aansturen, de sounds moeten uit je pc komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cum Grano Salis
Gebruik nu Cubase AI4 i.c.m. een KX49, dus ik denk dat ik dan voor de XR20 ga.

Gaude et aude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alabama_man
Ome_Les schreef op zondag 21 juni 2009 @ 23:53:
NP, Alabama_man!

Sidechain compression wil denk ik ook een aardige toevoeging zijn voor dat aanzwepende geluid.
Sidechain compression geeft meer een pompend geluid. Kan ook leuk zijn, maar denk niet dat dit het effect is wat je hier zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexagram
  • Niet online
Waarmee produceren jullie eigenlijk? Fruityloops of weet ik het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

osc4r schreef op maandag 22 juni 2009 @ 13:27:
Hangt er bij mij vanaf wat ik maak.
Bij het opnemen van zang, piano en andere intrumenten gebruik ik Cubase.
Ableton Live gebruik ik voor Voice Looping en kloten met beats en samples.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cum Grano Salis
Cubase voor alles.
Verschilt van persoon tot persoon, de een vindt FL chill de ander Ableton, zo heb je ook mensen die zweren bij Reason.

Gaude et aude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Ik gebruik voor het opnemen altijd Logic en voor de MIDI-gerelateerde dingen steeds vaker Reason 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 19:40
osc4r schreef op maandag 22 juni 2009 @ 13:27:
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alabama_man
In principe kun je in de meeste gevallen met alle software wel hetzelfde eindresultaat bereiken. Grootste verschil zit em voornamelijk in workflow en kleine extratjes.
Ben zelf ooit met Orion begonnen, maar dat vond ik niet lekker met midi werken. Daarna heel even fruity loops geprobeerd, maar kon niet echt aan de interface wennen. Daarna overgestapt op Ableton. En dat pikte ik verassend snel op. Sindsdien geen reden/behoefte meer gehad om er nog een ander programma bij te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alabama_man
thefabiman88 schreef op maandag 22 juni 2009 @ 11:44:
Gebruik nu Cubase AI4 i.c.m. een KX49, dus ik denk dat ik dan voor de XR20 ga.
Heb je een mpc500 wel eens overwogen? Iets duurder, maar 2e hands wellicht goed te betalen. Kun je tenminste ook zelf samples inladen. Of was je juist gecharmeerd van de 700 onboard sounds van de XR20?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cum Grano Salis
Hij was mij nog niet opgevallen, maar ik zie dat hij nieuw zo rond de 450 euro kost. Ik wil vooral zelf, d.m.v. het 'vingerdrummen' beats maken om het vervolgens met de KX49 aan te vullen.
Deze vond ik ook: E-mu • MP-7 Command Station.
Mooie kleur ook.:P

Gaude et aude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

J0sTJos schreef op maandag 22 juni 2009 @ 00:43:
Les.
Thanks voor je meedenken. Maar dat is het niet helaas.
Hier 2 Youtube-links die doen wat ik bedoel.
http://www.youtube.com/watch?v=HfBh3lZZi8Q vanaf 3:25
http://www.youtube.com/watch?v=JAA3PkWBHuY vanaf 2:00
Zoiets. Maar dan met minder gekloot qua programmeren.
Jos, als ik het goed begrijp, wil je dus Keyboard shortcuts aansturen door een vertaling van een enkel MIDI signaaltje?

Dat is ook goed te doen, zoals Kid Beyond al uitlegt, je hebt dan, op PC, Bome's MIDI translator nodig.
In dit pakketje kun je dit dus aan elkaar haken.

Wat je daar dan doet is als het ware een keyboard macro maken en deze aansturen met een MIDI signaaltje door middel van Bome's.
Wederom staat de macro hier weer aan de grondvest van je techniek.

(En wat ik ook zo apart vind, iedereen noemt het programmeren? Het is in eerste instantie gewoon een GUI waarin je zegt, bindt dit aan dit vast.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alabama_man
thefabiman88 schreef op maandag 22 juni 2009 @ 20:05:
Hij was mij nog niet opgevallen, maar ik zie dat hij nieuw zo rond de 450 euro kost. Ik wil vooral zelf, d.m.v. het 'vingerdrummen' beats maken om het vervolgens met de KX49 aan te vullen.
Deze vond ik ook: E-mu • MP-7 Command Station.
Mooie kleur ook.:P
Als het je enkel om vingerdrummen gaat ben je denk ik beter af met een midi controller. Je bent wellicht wel wat meer tijd kwijt met het toewijzen van geluiden onder je pads (i.t.t. een drumcomputer). Maargoed met een MPC zou je dat ook wel krijgen zodra je van de stock sounds gaat afwijken. Grootste voordeel is dat het aanzienlijk in geld scheelt.

Zelf heb ik een MPD24 waar ik wel tevreden mee ben. Formaat leent zich ook goed om in een rugtas ergens mee naartoe te nemen. Enige nadeel wat ik in het begin ondervond was dat je de pads harder moet aanslaan dan je zou verwachten. Maargoed ben dat inmiddels gewent nu. Bij de voorganger hiervan (de MPD16) scheen dat helemaal vreselijk te zijn dus die zou ik mijden.

Sinds kort is er ook de MPD 18 (ca 110euro) uit, welke ik er in eerste instantie wel aardig uit vind zien. Maar geen idee hoe die zich in de praktijk verhoud tot de mpd24 en mpd32. Sowieso heb je amper knoppen en faders tot je beschikking. Maar als het je enkel om het vingerdrummen gaat hoeft dat niet echt uit te maken. Wil je meer knoppen dan zou ik een mpd24 of mpd32 nemen.
Afbeeldingslocatie: http://www.midi-amsterdam.nl/catalog/images/mpd18.jpg

Een ander populair alternatief is de Korg Padkontrol (ca 190euro). Deze heeft van pads die mooi oplichten wanneer je ze aanslaat. Schijnt ook dat de pads wat gevoeliger zijn waardoor je ze minder hard hoeft aan te slaan. Daarnaast heeft ie een X/Y pad waarmee je bijv drumrolls kunt maken. Of je hangt er een paar effecten onder zodat in dat het een soort chaosspad wordt. Heb em zelf destijds ook overwogen maar ben uiteindelijk voor de mpd24 gegaan, omdat ik het wel fijn vond om wat meer knoppen en faders tot m'n beschikking te hebben.
Afbeeldingslocatie: http://djgear.lt/files/images/386139/korg_padkontrol_5.jpg

En last but not least is er nog de prijsbewuste middenweg in de vorm van de M-audio Triggerfinger.
Afbeeldingslocatie: http://www.midi-amsterdam.nl/catalog/images/triggerfinger.jpg

Om impressies te krijgen zijn er zat youtube filmpjes te vinden met de betreffende controllers in actie. Maar beter is om gewoon te kijken of je ze ergens in een winkel kan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cum Grano Salis
Ik begrijp het. De befaamde triggerfinger.
Het vingerdrummen is niet het voornaamste, maar lijkt mij wel handig.
Ik zag ook de Alesis SR 18. De MPD24 is de voorloper van de 32 neem ik aan. De Korgs zijn er ook mooi uit.

Gaude et aude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alabama_man
Tsja, eigenlijk valt er voor alles wel wat te zeggen. Ik zou zeggen. Kijk hoe je nu werkt en probeer je in te beelden wat voor invloed een controller/drummachine hierop heeft. Wellicht is het daarna makkelijker afwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Ome_Les schreef op maandag 22 juni 2009 @ 20:39:
[...]

Jos, als ik het goed begrijp, wil je dus Keyboard shortcuts aansturen door een vertaling van een enkel MIDI signaaltje?

Dat is ook goed te doen, zoals Kid Beyond al uitlegt, je hebt dan, op PC, Bome's MIDI translator nodig.
In dit pakketje kun je dit dus aan elkaar haken.

Wat je daar dan doet is als het ware een keyboard macro maken en deze aansturen met een MIDI signaaltje door middel van Bome's.
Wederom staat de macro hier weer aan de grondvest van je techniek.

(En wat ik ook zo apart vind, iedereen noemt het programmeren? Het is in eerste instantie gewoon een GUI waarin je zegt, bindt dit aan dit vast.)
OKOK.
Zoals je onderhand wel weet (denk ik) werk ik op een MacBook. Moet dus ff iets als Translator voor de Mac vinden.
Verder ben ik op een preset gestuit voor de BCR icm Ableton waardoor de BCR supergoed als Mackie Control fungeert.
Zie hier: http://www.youtube.com/watch?v=nml8REYXXwQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Afbeeldingslocatie: http://journal.ome-les.com/wp-content/uploads//2009/06/VCM600-AL804-001.jpg
Afbeeldingslocatie: http://journal.ome-les.com/wp-content/uploads//2009/06/VCM600-AL804-002.jpg

Slechte kwaliteit pics, sorry, maar de batterijen van mijn cam waren leeg. Daar kwam dus de gouwe ouwe SE W810i om de hoek kijken. >:)

Mentional items in bovenstaande foto´s:
- Vestax VCM-600 (helaas slechts te leen!)
- Behringer BCR 2000
- Ableton Live 8.0.4

Ik moet nu maar eens gaan zorgen dat ik eindelijk weer eens wat meer ruimte krijg, zoals je ziet, het is nu verre van ideaal.
Het is de moeite niet om de hardwarematige compressor en stereo limiter er aan te koppelen, aangezien er geen ruimte is voor fatsoenlijke monitoren.

Pagina: 1 ... 5 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.