How to become a Producer Deel II Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 102 Laatste
Acties:
  • 340.926 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Ome_Les schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 10:53:
Nice, ik had bijna ook op het SAE in Amsterdam gezeten dit jaar.

Maareuh.. voor Pro- Tools kun je toch ook een M Audio Delta kunnen gebruiken met ProTools M Audio edition?

Of heb je de pre amps nodig van de M-box2? (Mobile recordings?)
Dat gaat helaas niet omdat ik met een MacBook werk en geen PCI kaart kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-06-2021

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Gitarist schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 11:50:
[...]

Dat gaat helaas niet omdat ik met een MacBook werk en geen PCI kaart kwijt kan.
Ach shit.. sorry, helemaal overheen gelezen... my bad. ;)

...:::everybeat.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-05 08:19
Zit toch nog even te twijfelen over welke speakers ik nu zal nemen.

KRK RP8 of Mackie MR8. De Mackies gaan iets lager, maar heb deze nog niet gehoord ( de KRKs wel)

Iemand ervaring met de MR8 monitoren ?

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14038

Je kan zoveel lullen over speakers als je wilt maar uiteindelijk gaat het erom dat je ze hoort.
Dus check ze uit waar ze ergens opgesteld staan met je een CDtje dat je goed kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Denk ook aan de ruimte waar je ze plaatst.

Een maat van mij had laatst ook KRK RP8s aangeschaft, maar heeft ze in zijn slaapkamer staan. (Hij woont nu nog bij zijn ouders)

Maar dat is een beetje boel overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
Natuurlijk ken ik het verhaal dat elke speaker persoonlijk is :)
Maar vroeg me gewoon af of mensen al die MR8's gehoord hebben, zo ja, wat ze ervan vinden.
Die KRK's vond ik namelijk vrij strak klinken, ze komen in een ruimte van 2,50 meter breed bij 4 lang (speakers komen op de kant van de 2,50 meter.

Alle keuzes staan nu al vast, behalve de speakers dus. Mijn gevoel zegt Mackie, maar heb dus geen idee of deze beter/slechter zijn (of anders, etc) Het prijsverschil is minimaal.

(trouwens Ome_les, overkill in welk opzicht? teveel bass? of dat het geluid gewoon in de verdrukking komt zeg maar)

[ Voor 10% gewijzigd door kaos001 op 07-07-2008 12:47 ]

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30670

Topicstarter
Zulke speakers leveren enorme geluidsdruk op in zulke kleine ruimte's waardoor je gauw in het laag een rommelig stereo veld krijgt door 1. Staande golven 2. Laag definitie's kunnen niet altijd goed weergeven worden omdat de lage weergeven luidspreker om een laag vermogen van de versterker speelt. Maar zodra je die open draait op de Mackie en KRK's dan gaat het behoorlijk hard, en zo hard dat je dus niet meer op de standaard 0db luister en mix hoogte zit. Dus je mixxen weer op dat punt verkloot.
Ik heb zelf thuis 2setjes staan en in de studio meerdere. Bref thuis zit ik (net iets groter als bij jouw) in de zelfde positie als jouw. Ik heb toen voor eens Yamaha MSP5 uit de studio mee genomen (waar mee we tracken, mixxen doen we op genelec's) en moet je zeggen dat ik er zeer verrast was. Mid mooi vlak, hoog hier een klein bumpje van +2db op 11/13Khz en een mooi laag. En voor het geld zeer zeer goeie mix monitors. En het belangrijkste bass reflex poorten aan de voorkant, wat o zo veel helpt bij kleine ruimtes en monitors die op tafels en dicht op muren staan.
Je zult versteld staan als je eenmaal goed je msp5 hebt afgesteldt met de filter achterop, hoe laag die gaan zonder over de zeik tegaan en het stereo beeld te verkloten. En ze gaan hard zat. Ik mix met die dingen om 25/27% van de beschikbare versterking.
Daarnaast heb ik gewoon een standaard hifi setje van philips er naast staan om te luisteren of het ook op brakke setjes a 200euro klinkt.
Trouwens van het geld dat je overhoudt om evt te kijken dus voor wat kleinere monitors kan je weer akoestieke panelen en basstraps van maken. Wat allemaal meer in het plus punt werkt van je mix ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
Aan bovenstaand verhaal heb ik zeker wel iets gehad :)
Het gedeelte dat de bassreflex aan de voorkant zit, is inderdaad een goed punt.
Die Mackies hebben het aan de achterkant zitten, wat in mijn kamer niet echt een gunstig iets is.
Toch nog maar es even goed overwegen allemaal dan :)

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Hey Kaos,

de echte technische invulling laat ik dus aan mensen als LeMauce over, die weten wat dat aangaat iets meer waar over het gaat.

Het enige wat ik wel weet is dat mensen vaak teveel wattage in een te kleine ruimte hebben staan.

Natuurlijk is het mooi als je speakers 100Watt aankunnen. Het enige wat een hoop thuisgebruikers vergeten is, dat je op een concert aan 100Watt al makkelijk in kan zetten als zangmonitoren vooraan op het podium. (Eigen ervaring met een wat kleiner coverbandje tijdens een optreden in de Patronaat, Haarlem)

Een beetje een schril contrast als je dan ziet dat sommige mensen dit dan al gebruiken in hun slaapkamer-/zolderstudiootje.

[ Voor 4% gewijzigd door Ome_Les op 07-07-2008 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:51
Mss weet een van jullie dit.

Ik gebruik nu al een tijdje Logic Pro hierin zit Ultrabeat. Nu als ik een sample toevoeg bijvoorbeeld hardcore-kick01.wav dan krijg ik een soort van schel ie geluid achter aan de sample. Dit zit niet in de wav als ik het met preview afspeel. Dit is vreselijk irritant en ik krijg het gewoon niet weg. Alles opties heb ik uitgeschakeld maar dat vervormings geluid blijft er in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Gebeurd dit ook als je deze wav op een andere track zet?

Misschien dat er een instelling op de huidige track is gezet?
(Ben alleen totaal niet ervaren met Logic, maar misschien dat dit toch van toepassing is?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
Kom ik weer met mijn gezeik ;) :
Studio spullen zijn reeds binnen, buro's komen ook aankomende zaterdag.. maar DAN !!

Akoestiek.

De kamer galmt behoorlijk, aangezien hij niet ontzettend groot is (250cm x 400cm).
Hier willen we natuurlijk wat aan doen, en het moet niet teveel geld gaan kosten (geen 500 euro bijv.)
Nu hoor ik 2 verschillende verhalen, de ene zegt : noppenschuim werkt best prima, de andere verdoemd het.

Wat kan ik nu gewoon het beste doen om ervoor te zorgen dat de kamer gewoonweg minder galmt. De lage/mid/hoge frequenties moeten redelijk worden opgezogen zodat ik een relatief droog geluid kan realiseren. Maar het moet niet te bassig worden, als je snapt wat ik bedoel.

Nu had ik dus het idee om dunne houten balkjes aan de muur te maken, en daarop noppenschuim vast te nieten. Ik verwacht nu dus een reactie zo van : NIET DOEN!! Maar dan wil ik ook graag weten waarom :) Ik weet dat er niet echt een standaard procedure is voor akoestiek in een kamer, maar alle kleine suggesties neem ik mee.

Mijn gedachtes gingen ook af om een plant achter mij te plaatsen in beide hoeken om wat bass geluid op te vangen, of zit ik nu compleet mis 8)7

Anyway, hoop dat ik wat informatie van jullie los kan peuteren :)

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhodium
Ome_Les schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 08:29:
Gebeurd dit ook als je deze wav op een andere track zet?

Misschien dat er een instelling op de huidige track is gezet?
(Ben alleen totaal niet ervaren met Logic, maar misschien dat dit toch van toepassing is?)
Als ik een wav op een audio track zet dan hoor ik dit geluid niet. Het is echt binnen Ultrabeat dat deze vervorming te horen komt. Als ik de wav bijvoorbeeld in Ultrabeat omdraai dan is deze vervorming er niet :/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11-2023

Yoozer

minimoog

kaos- schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 10:29:
Akoestiek.

De kamer galmt behoorlijk, aangezien hij niet ontzettend groot is (250cm x 400cm).
Hier willen we natuurlijk wat aan doen, en het moet niet teveel geld gaan kosten (geen 500 euro bijv.)
Nu hoor ik 2 verschillende verhalen, de ene zegt : noppenschuim werkt best prima, de andere verdoemd het.
Noppenschuim dempt hoge frequenties maar doet niks voor bas. Verder is alles met noppenschuim bekleden ook geen oplossing, dan wordt 't te dood.
De lage/mid/hoge frequenties moeten redelijk worden opgezogen zodat ik een relatief droog geluid kan realiseren.
Combinatie noppenschuim en RealTraps?
Nu had ik dus het idee om dunne houten balkjes aan de muur te maken, en daarop noppenschuim vast te nieten.
Maar dat doet niet echt veel. Als je nou tussen die balkjes isolatie doet, er voor zorgt dat de balkjes zweven, vervolgens gipsplaat erop (massa) en dan schuim op de gipsplaat, dan ben je al een hoop verder.
Ik weet dat er niet echt een standaard procedure is voor akoestiek in een kamer, maar alle kleine suggesties neem ik mee.
Oh, die is er zeker wel, die procedure - alleen is het realiseren duur. Meet de kamer op. Meet waar je staande golven hebt. Elimineer parallele wanden en contactgeluid, zorg voor een dubbele deur. Stop de rest dicht met isolatie. Etc.
Mijn gedachtes gingen ook af om een plant achter mij te plaatsen in beide hoeken om wat bass geluid op te vangen, of zit ik nu compleet mis 8)7
Dat doet helemaal niks, ben ik bang.
rhodium schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 00:59:

Ik gebruik nu al een tijdje Logic Pro hierin zit Ultrabeat. Nu als ik een sample toevoeg bijvoorbeeld hardcore-kick01.wav dan krijg ik een soort van schel ie geluid achter aan de sample. Dit zit niet in de wav als ik het met preview afspeel. Dit is vreselijk irritant en ik krijg het gewoon niet weg. Alles opties heb ik uitgeschakeld maar dat vervormings geluid blijft er in zitten.
Open de .wav in een wave-editor en knip de laatste milliseconde eraf. Sla opnieuw op, en kijk wat 'ie dan doet.

[ Voor 21% gewijzigd door Yoozer op 09-07-2008 16:09 ]

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-04 23:40
rhodium schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 00:59:

Wat is de samplerate van die hardcore-kick01.wav?
En welke samplerate is je project?

Ik denk aan een slechte resampler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
Goed, aankomend weekend ga ik dus de studio bouwen.
Heb ontzettend veel gelezen over akoestiek in een ruimte en hoe dit zo mooi mogelijk te krijgen.

Maar ik zit met een kamer die niet gebruikelijk is.
Mijn kamer loopt door in mijn woonkamer door middel van een doorloop (de deuren zijn eruit gehaald, en wil ik graag zo houden)

Zal nog even mijn opstelling posten :

Afbeeldingslocatie: http://img401.imageshack.us/img401/2838/indeling2km2.jpg

Zoals je ziet gaat het geluid richting mijn woonkamer.
Dient mijn woonkamer nu tevens als basstrap? of moet ik daar nog aparte panelen voor maken.
Als iemand er even naar kan kijken en advies geven, zou heel erg mooi zijn :)

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
Zat hieraan te denken (makkelijke oplossing)

Afbeeldingslocatie: http://www.ikea.com/PIAimages/22528_PE107405_S4.jpg

en dit volproppen met een dik kleed of rockwool(daarna netjes afschermen natuurlijk)

Volgens mij zal dat best prima werken als basstrap, of zit ik mis ? :)

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11-2023

Yoozer

minimoog

Een basstrap loopt door over de gehele hoogte van de ruimte.

Kijk hier eens : http://www.realtraps.com/p_minitrap.htm en zie of je dit zelf kunt bouwen. Houten frame, isolatie (niet reguliere - dit is zwaardere die je bij een aannemer of groothandel moet bestellen!) ertussen, doek eroverheen spannen, en ophangen of neerzetten. Je kunt je woonkamer op die manier afschermen.

Ben je een beetje handig, dan kun je zelfbouw wel overwegen. Lees ook http://www.studiotips.com/ maar eens door, er staan een paar DIY-recepten :).

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
Vandaag, ik sluit mn krk's aan op de edirol fa-66.
Volume laag, geen rare dingen.
Hoor een ruis uit de speakers komen ? neem aan dat dit niet echt hoort of wel? :(

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moraelyn
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-08-2024
Heb je balanced of unbalanced outputs/kabels. Bij unbalanced kabels kunnen andere apparaten (lees: pc, stroomkabels) invloed hebben op het signaal wat kan zorgen voor ruis in de speakers. Probeer de kabels van de geluidskaart naar de speakers zoveel mogelijk weg te houden van andere kabels.

Heeft misschien ook met kwaliteit kabels te maken.

[ Voor 33% gewijzigd door Moraelyn op 12-07-2008 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248927

Ik ben eind vorig jaar begonnen met een beetje rommelen in Renoise maar een echte 'professionele' sound lijk ik niet te krijgen.
Nu gebruik ik ook overal samples van en heb ik van veel filters nog geen idee hoe het precies werkt en hoe je nou alles zo lekker laat klinken dus dat zal ook wel meehelpen.
Toch heb ik wel een paar nummertjes gemaakt zoals deze (youtube) en deze (myspace).
Ik heb een paar keer wat in ableton live geprobeerd maar ik blijf een beetje hangen na die tutorial.
Iemand tips voor me om iets verder te komen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Anoniem: 248927 schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 00:28:
Ik ben eind vorig jaar begonnen met een beetje rommelen in Renoise maar een echte 'professionele' sound lijk ik niet te krijgen.
Nu gebruik ik ook overal samples van en heb ik van veel filters nog geen idee hoe het precies werkt en hoe je nou alles zo lekker laat klinken dus dat zal ook wel meehelpen.
Toch heb ik wel een paar nummertjes gemaakt zoals deze (youtube) en deze (myspace).
Ik heb een paar keer wat in ableton live geprobeerd maar ik blijf een beetje hangen na die tutorial.
Zat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248927

Hardy harhar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Man, als je een keertje zin hebt, om samen wat in Ableton te bouwen, miet je het maar even zeggen, dan gaan we ff kijken wat we kunnen doen.

Al naar gelang zo'n project vordert, leer je steeds meer. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-09-2024

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Hoor ik daar een The Roots - Thought @ Work drum sampletje? Vet!
Waarom klinktie zo mager? Of is dat juist wat je bedoelt met "geen professionele sound"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik denk dat te maken heeft met een goeie EQ en compressie bij dit soort muziek wat erg moeilijk om zo goed mogelijk mix temaken zonder te snel over de zeik te gaan met comp/eq en limiters en de boel goed te verkrachten.
Daarnaast is zijn composition geniaal op sommige gebieden. Echt kan gerust nummers meerdere keren achter elkaar luisteren zonder me te vervelen of ergeren. Gewoon lekker zo door gaan want ik kan zeker horen in de nummers dat de oude wat minder waren als de nieuwere en voor mij is dat een teken dat je groeit en meer ervaring opdoet met muziek maken.
Trouwens ik ben bezig de laatste dagen met een youtube how-to over hiphop/fusion in meerdere stappen (10 aflevering denk ik) in logic pro 8 met ultrabeat, wat eigenlijk puur gewoon een raster editor is voor sample's en midi zoals we dat zien in Reason, FruityLoops, Live 7 etc etc etc. Principe is het zelfde zeg maar. En daarnaast gaat het alleen niet over de zogenaamde befaamde "beat" maar ook het aankleden van een nummer. Jazz Flute's, Double Bass, Contra Bass, Strijkers (nee deze knallen niet...) Gitaar etc etc, de hele terring bende zeg maar.
Alleen heb ik soms problemen met het omzetten naar een redelijke kwaliteit voor op youtube. Bref daar kom ik wel uit. Denk dat het over een kleine 4weken het stukje voor stukje totaal op youtube staat, want ik heb natuurlijk ook tijd nodig voor me reguliere werk in mijn opnamestudio en ik ben door Ome_Les nu aangestoken voor minimal music making dat ik ook me gedachtens laat weg glijden in dat en dat kan dan soms uren lang door gaan in de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Hey Mauce, ça va?

Mijn ervaring is inderdaad dat bij Breakcore vaak de highs over hun zeik gaan, of dat het geheel erg blikkerig aanklinkt.
Dat omhoog gepitch ook altijd. :')

Goed.... Maar weer eens met Massive kloten. Werkt erg relaxt nu ik mijn BCR eraan gekoppeld heb. Automations waren nog nooit zo makkelijk op te nemen. :D

En Mauce, je kunt misschien binnenkort weer wat leuks verwachten van Daniël en mijzelf. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248927 schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 00:28:
Punt is dat je het niet zo maar ff doet. Meeste mensen hebben jaren lang geploeterd om zo ver te komen als ze nu zijn. En het houdt nooit op. Je blijft altijd bij leren.
En als je de theorie erachter ook door neemt dan gaat het leren vaak sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• On_E
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:10

On_E

Housemusic

Laat ik me ook maar eens hier melden, ben sinds een maand of 2 bezig met Reason 4.0 en Ableton Live 7.02.

http://www.speedyshare.com/591324930.html

De eerste 2+ minuten van een track waar ik de laatste tijd mee bezig ben, nog lang niet af, maar toch best al aardig vind ik zelf.

Vind het voorlopig vooral leuk vermaak, leer iedere keer als ik bezig ga weer wat bij, en dan wordt het ook steeds leuker.

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhodium
Ben nu echt al lange tijd bezig met Logic en heb nu ook eindelijk de vervorming opgelost. Elke keer wel weer hoop gedoe als je een nieuw sampletje pakt.

Ik heb nu het volgende een beetje er uit gekregen: http://netme.nl/2oyiigub1/ wat voor style het is "beetje techno / trance achtig".

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

rhodium schreef op zondag 10 augustus 2008 @ 02:14:
Ben nu echt al lange tijd bezig met Logic en heb nu ook eindelijk de vervorming opgelost. Elke keer wel weer hoop gedoe als je een nieuw sampletje pakt.

Ik heb nu het volgende een beetje er uit gekregen: http://netme.nl/2oyiigub1/ wat voor style het is "beetje techno / trance achtig".
Op welke vervorming doel je???

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:11
Gitarist schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 14:38:
[...]

Op welke vervorming doel je???
Staat een paar post terug ;)

Nog bedankt voor het advies van de monitoren (beeldscherm) van een tijdje terug.
Heb 2x 22" genomen ipv 1x 24"

Ik ga reason 4 halen maar wil toch eigenlijk ook wel met wat vst aan de slag.
Nu heb je cubase 4 essential voor een leuk prijsje. Zo groot zijn de verschillen volgens mij niet met de studio versie. Één verschil is 'Workspaces (virtual desktops)' wat houd dit precies in?

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

Sorry, had wel een paar posts terug gekeken maar blijkbaar niet genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alabama_man
  • Laatst online: 17-04 23:18
Leuk topic dit. Ben nog redelijk nieuw met het producen van muziek (paar maanden) en er staan leuke/goeie tips in de topic verborgen. Alleen jammer dat het weer een beetje is doodgevallen. Dus hierbij een avondje pielen met ableton, wat vst plug-ins en een midi file van golden axe.

http://www.zshare.net/audio/50049186fefa0588/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 277495

Hier ook nog mensen die hun tracks maken zonder computer en zonder midi?

Dus met din-sync, cv/gate en andere oldskool manieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alabama_man
Ik ben nog wat gratis naslagwerk tegengekomen. Altijd leuk.

http://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=76293
"How to make a noise" is the most comprehensive guide to synthesiser programming techniques and covers:

* subtractive synthesis
* FM
* additive synthesis
* wave sequencing, and
* sample based synthesis.

To illustrate the points raised, over 200 patches are available to accompany the book. The patches (together with a higher resolution version of the book, see below ) are available for $10. You don't need the patches to read the book, but it will help and will save you a lot of programming drudge.

There are two versions of the book available - the free download, and another version (which is available with the patches) that has higher resolution/less compressed graphics making it suitable for printing. The book is 116 pages/80,000 words long so you may find it preferable to print it.

If you go to www.noisesculpture.com and click on the "get the book" button, you can fill in the form at the bottom of that page to get the book for free. Alternatively, click on the link on the same page to buy the patches (and get the higher resolution book thrown in for free). If you want to avoid the website and purchase the patches immediately, follow this link: http://payloadz.com/go/sip?id˜585

As you might expect with a free book, there is zero marketing budget and so I would be grateful if you could pass on the word around. Tell your friends and post wherever you feel appropriate on the net.

If you encounter any problems with the downloads, please drop me an email and I'll sort them out.

I hope you enjoy "How to make a noise".

Simon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Ik ben eindelijk weer eens bezig met wat opnemen van en klooien met zang en vooralsnog piano/rhodes (uit mn Yamaha S80).
En ben op zoek naar een VST-plugin (Cubase op de Mac) voor reverb op zang. Heeft iemand tips of afraders?

[ Voor 4% gewijzigd door Jo-re-mi op 26-10-2008 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oef... Wat voor Reverb zoek je? Plate, spring, gold...er zijn zo veel verschillende soorten reverbs? Moet hij voor op je rhodes gaan, genre welke style muziek?
Maar ik zal snel bij een rhodes kijken naar Breverb als je wat geld voor over hebt (tot nu toe 1 van de betere plugin reverbs ooit naar mijn zinnen naast de lexicon serie's).
Anders kijken op http://www.kvraudio.com/ voor gratis of trails versie's!
Succes met het door spitten van de LIJST

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 30670 op 27-10-2008 02:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Anoniem: 30670 schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 02:47:
Oef... Wat voor Reverb zoek je? Plate, spring, gold...er zijn zo veel verschillende soorten reverbs? Moet hij voor op je rhodes gaan, genre welke style muziek?
Maar ik zal snel bij een rhodes kijken naar Breverb als je wat geld voor over hebt (tot nu toe 1 van de betere plugin reverbs ooit naar mijn zinnen naast de lexicon serie's).
Anders kijken op http://www.kvraudio.com/ voor gratis of trails versie's!
Succes met het door spitten van de LIJST
Ok thanks. Het gaat dus vooral om reverb op zang! En voor op de Mac. Dus valt al erg veel af uit die lijst...
Mensen ervaringen met bepaalde reverb-plugins op de Mac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ik heb een vraag over cubase 4 LE:

Er zijn iets van 128 midi-instrumenten die je kunt kiezen, door prg te kiezen.

2 vragen hierover:
- zijn er nog andere instrumenten in cubase LE of zijn ze dat allemaal?
- hoe weet je welk instrument je hebt? Er staat namelijk geen naam bij.

In Magix Music Maker staan allerlei instrumenten die je kunt kiezen met de naam er bij, maar in Cubase LE zie ik dit nergens, behalve "prg".

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Jack Walsh schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 14:59:
Ik heb een vraag over cubase 4 LE:

Er zijn iets van 128 midi-instrumenten die je kunt kiezen, door prg te kiezen.

2 vragen hierover:
- zijn er nog andere instrumenten in cubase LE of zijn ze dat allemaal?
- hoe weet je welk instrument je hebt? Er staat namelijk geen naam bij.

In Magix Music Maker staan allerlei instrumenten die je kunt kiezen met de naam er bij, maar in Cubase LE zie ik dit nergens, behalve "prg".
Op Windows of Mac?
Ik werk (nog) met Cubase LE 4, op de Mac.
Maar ik heb geen idee wat je bedoeld. Wat zijn die 128 MIDI instrumenten? En waar vind je die? En wat bedoel je met prg? Heb je het over een MIDI-kanaal? Of over een Instrument-kanaal?

Ik werk zelf met extra VST-instrumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Windows.
Maar ik heb geen idee wat je bedoeld. Wat zijn die 128 MIDI instrumenten? En waar vind je die? En wat bedoel je met prg? Heb je het over een MIDI-kanaal? Of over een Instrument-kanaal?
Als je een miditrack kiest dan heb je links een window. Er staat dan bijv. "MIDI 01". Daaronder staan "X S R W". Daaronder het geluid, pan en delay. Daaronder in: all MIDI inputs, en daaronder out. Daar staat ook bij "prg: Off" met 2 hele kleine pijltjes, eentje omhoog en eentje omlaag. Als je op het pijltje omhoog klikt, dan komt er te staan: "prg: 1", en als je blijft klikken dan krijg je steeds een ander instrument.
Ik werk zelf met extra VST-instrumenten.
Maar heeft Cubase 4 LE geen ingebouwde instrumenten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Jack Walsh schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 16:11:
[...]

Windows.

[...]

Als je een miditrack kiest dan heb je links een window. Er staat dan bijv. "MIDI 01". Daaronder staan "X S R W". Daaronder het geluid, pan en delay. Daaronder in: all MIDI inputs, en daaronder out. Daar staat ook bij "prg: Off" met 2 hele kleine pijltjes, eentje omhoog en eentje omlaag. Als je op het pijltje omhoog klikt, dan komt er te staan: "prg: 1", en als je blijft klikken dan krijg je steeds een ander instrument.

[...]

Probeer eens een Instrumenttrack ipv een miditrack. Is veel makkelijker! Dan kan je gewoon een virtual instrument (plugin/VST) kiezen. Bij mijn Cubase zat HalionOne erbij. Er zijn zat gratis instrumenten (VST's) te vinden op het internet. O.a. hier: http://www.kvraudio.com/get.php
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:01
Jack Walsh schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 16:11:
Daar staat ook bij "prg: Off" met 2 hele kleine pijltjes, eentje omhoog en eentje omlaag. Als je op het pijltje omhoog klikt, dan komt er te staan: "prg: 1", en als je blijft klikken dan krijg je steeds een ander instrument.

Met die pijltjes kun je de presets(de geluiden) kiezen van een (VST)instrument,meestal zie je dan ook de naam van de preset(bv piano ,bass,synth) i.p.v prg1 ...prg 128.
Het lijkt me dat je geen VST instrument geladen hebt wat je kunt controleren door op F11 te drukken,dan komt je VST rack tevoorschijn en die is waarschijnlijk leeg.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-04 16:47

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Hey, over Cubase 4 LE gesproken...

Bij mijn Konnekt 6 zat hij ook gebundeld... ik dacht laat ik hier eens ff mee gaan spelen...

Maar tijdens het installeren van de License control center, crashed deze en hierdoor wil Cubase 4 niet starten.

Iemand hier ervaring mee?

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Da_maniaC schreef op maandag 17 november 2008 @ 10:00:
Hey, over Cubase 4 LE gesproken...

Bij mijn Konnekt 6 zat hij ook gebundeld... ik dacht laat ik hier eens ff mee gaan spelen...

Maar tijdens het installeren van de License control center, crashed deze en hierdoor wil Cubase 4 niet starten.

Iemand hier ervaring mee?
Ik niet.. Mac OSX ftw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Ik heb hier ook een dual boot met XP / OSX.
Zal hem eens op Leopard proberen.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Da_maniaC schreef op maandag 17 november 2008 @ 11:10:
[...]

Ik heb hier ook een dual boot met XP / OSX.
Zal hem eens op Leopard proberen.
Huh? Heb je OSX. Ga je op XP werken met audio... Ik snap 'm niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Ik snap niet dat je je tegenwoordig nog zorgen maakt over het OS waarop geproduceerd wordt.

Een paar jaar terug was dit nog aan de orde, tegenwoordig echt niet meer.
Ik ken zat mensen die hun windows laptop of desktop stabieler laten lopen dan mensen met een huidig mac OS. ;)

(Kijk bijvoorbeeld eens naar muziek software. Tegenwoordig komen releases sneller uit op windows dan op mac, begint ook wel wat te zeggen lijkt mij.)
Maar goed, genoeg over het OS struikelblok wat een heleboel mensen nog lijken te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

OSX is nog een beetje nieuw voor me net zoals Logic (Behalve de sequences enzo, dat komt overal vrijwel overeen).

XP heb ik altijd op ieder systeem staan ivm compatilibiteit met andere software die ik erop gebruik en soms ook voor de hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Ik maak me er ook niet druk om. Meer een flauwe opmerking.
Ik heb erg slechte ervaringen met XP (Media Center Edition) en audio. Alleen maar plopjes en kraakjes.
OSX vind ik echt heerlijk werken en ontzettend stabiel. Maar dat is mijn mening en ervaring. Mij hoor je niet oordelen!

Waar werk jij eigenlijk mee Ome_Les (niet alleen OS, maar de rest aan soft- en hardware)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Hardware:
PC met vista SP1
Soundcard aangestuurd met ASIO4All drivers
Behringer BCR2000
Sennheiser headset (Wil overgaan op een Beyer Dynamics DT-770 Pro)

software:

Ableton Live 7.0.3
Spectrasonic:
• Atmosphere
• Trilogy
• Stylus RMX
ReFX
• Nexus
• Vanguard
Native Instruments
• Reaktor 5.1.1 (als ik mij niet vergis, weet even het versie nummer niet meer helemaal)
• Massive
Sonalksis
Ohm Force
• Ohm Boys
• Quad Frohmage

Traktor
• DJ Studio 3.4.1
• Pro

Voor thuis nog met te weinig hardware, maar ik heb nu letterlijk maar 1 vierkante meter ter beschikking en een jong dochtertje die nog heel veel slaap nodig heeft.
Heb ook nog wel wat apparatuur in mijn berging staan, maar dat kan ik dus niet opzetten.

Ook route ik het geluid van Traktor intern door naar Ableton Live. Dit heeft tot nu toe, doe dit al bijna een jaartje op deze manier, nog tot geen vastloper geleidt.

Wat gebruik jij eigenlijk Jos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

* Da_maniaC voelt een 'show je studio' thread aan komen? :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Niet weer he? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Ome_Les schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 10:04:
Hardware:

Wat gebruik jij eigenlijk Jos?
Ik heet Joost ;).

Ik heb een bescheiden studentensetup, dus weinig geld om te besteden. Ben langzaamaan, zo goedkoop mogelijk van alles bij elkaar aan het sprokkelen.

Mijn gear:
Hardware:
MacBook Black (Mac OSX 10.5.5)
Presonus FireBox
2x Shure SM58
Yamaha S80 + PLG150-PF pluginboard
B&W DM100i speakers (HiFi, doen het prima!)
En nog meer spul, maar dat is voor live gebruik.
Software:
Cubase LE 4
Hele zooi plugins die ik hier eigenlijk niet mag noemen...

Ben nu voornamelijk bezig met opnemen van (eigen) zang en piano.
Mijn korte termijn verlanglijstje:
- Goede condensator microfoon. SE Electronics SE 2200 A of AKG Perception 200
- Goede reverb plugin voor zang (ja.. nog steeds op zoek)
- Monitoren. Waarschijnlijk KRK's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Zal ik ook maar even de trend volgen.... :P

- Zelfgebouwde DAW (P5B Deluxe, E6600, 2GB DDR2 800, 2x500GB RAID1)
- TC Electronics Desktop Konnekt 6 (6 kanaals 24-bit/192kHz stereo firewire audio interface / monitor control).
- 2 x Dynaudio BM12A (Jack to XLR kabel 24 Karat gold plated, draadkernen apart geisoleerd plus zilvermantel).
- M-audio Axiom 61 + Dust cover
- Cubase 4 / Logic Pro 8

Nog wat spulletjes om te draaien:
- Ecler Evo 4 mixer
- Allen & Heath Xone XD-53
- Denon HS-5500 (Zodra ze in prijs zakken een 2de erbij)
- 2 x 16 HE, 19" inch flightcases (zoek nog een degelijke coffin die naar wens is).
- Behringer EP2500 ( Neutrik speakon / Stageline kabel 4 mm2 per ader).
- 2 x DAP MDJ-12 lege cabinets met monacor hoog en Eighteen Sound 12W500 laag (400 W RMS p/speaker).
De PA speakers gebruik ik sinds ik Dynaudio's heb nauwelijks nog... alleen als ik of een vriend van me een feestje houd.

[ Voor 7% gewijzigd door Da_maniaC op 19-11-2008 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Da_maniaC schreef op woensdag 19 november 2008 @ 00:49:
Zal ik ook maar even de trend volgen.... :P

- Zelfgebouwde DAW (P5B Deluxe, E6600, 2GB DDR2 800, 2x500GB RAID1)
- TC Electronics Desktop Konnekt 6 (6 kanaals 24-bit/192kHz stereo firewire audio interface / monitor control).
- 2 x Dynaudio BM12A (Jack to XLR kabel 24 Karat gold plated, draadkernen apart geisoleerd plus zilvermantel).
- M-audio Axiom 61 + Dust cover
- Cubase 4 / Logic Pro 8

Nog wat spulletjes om te draaien:
- Ecler Evo 4 mixer
- Allen & Heath Xone XD-53
- Denon HS-5500 (Zodra ze in prijs zakken een 2de erbij)
- 2 x 16 HE, 19" inch flightcases (zoek nog een degelijke coffin die naar wens is).
- Behringer EP2500 ( Neutrik speakon / Stageline kabel 4 mm2 per ader).
- 2 x DAP MDJ-12 lege cabinets met monacor hoog en Eighteen Sound 12W500 laag (400 W RMS p/speaker).
De PA speakers gebruik ik sinds ik Dynaudio's heb nauwelijks nog... alleen als ik of een vriend van me een feestje houd.
Waar haal jij geluiden uit dan? Zie geen hard- of software audiobronnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-02 22:54
* addictive leest mee =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

J0sTJos schreef op woensdag 19 november 2008 @ 08:05:
[...]

Waar haal jij geluiden uit dan? Zie geen hard- of software audiobronnen...
Jij ziet geen software audiobron? Dan moet je nog ff wakker worden als ik naar je posting time kijk. :P
Plugins en samples ff achterwege gelaten uiteraard. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Da_maniaC op 19-11-2008 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Da_maniaC schreef op woensdag 19 november 2008 @ 09:56:
[...]

Jij ziet geen software audiobron?
Nee. Die zie ik niet. Behalve meegeleverde software bij Cubase en Logic? Maar die hebben ook namen en zouden dan toch de moeite waard zijn om te noemen lijkt me..
[...]

Plugins en samples ff achterwege gelaten uiteraard. :)
Aha.. Op die fiets. Zelfde verhaal als ik ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Kun je in Cubase LE nog meer instrumenten krijgen, behalve de 2 VST-instrumenten? 2 instrumenten is wel erg weinig.

Hier staat dat Cubase LE slechts 2 VST-slots heeft: http://www.zoom.co.jp/english/products/cubase/cubase.html

Dat betekent dus dat je slechts 2 instrumenten kunt gebruiken in een song. Wat moet je daar nou mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Daarom is het dus Cubase LE ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Jack Walsh schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 19:56:
Kun je in Cubase LE nog meer instrumenten krijgen, behalve de 2 VST-instrumenten? 2 instrumenten is wel erg weinig.

Hier staat dat Cubase LE slechts 2 VST-slots heeft: http://www.zoom.co.jp/english/products/cubase/cubase.html

Dat betekent dus dat je slechts 2 instrumenten kunt gebruiken in een song. Wat moet je daar nou mee?
Ik kan in Cubase LE 4 gewoon onbeperkt Instrument tracks met VST-instrumenten invoegen.
In dat tabelletje staat ook Cubase LE (Ver. 1.0.10). Dus niet 4. Weet niet welke versie jij hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

J0sTJos schreef op maandag 24 november 2008 @ 12:59:
Ik kan in Cubase LE 4 gewoon onbeperkt Instrument tracks met VST-instrumenten invoegen.
In dat tabelletje staat ook Cubase LE (Ver. 1.0.10). Dus niet 4. Weet niet welke versie jij hebt.
Ik heb Cubase LE, dus de versie die in dat tabel staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Ik heb alleen wel nog het idee om over een aantal maanden een controller te kopen waar je leuk mee kan masteren.
Daarmee bedoel ik dus eigenlijk een MIDI controller met motorised faders.

Voorbeelden als de Behringer B Control zijn eigenlijk weer te karig omdat deze maar 1 rotary per kanaal hebben.
(Echter maakt kwaliteit niet zo heel veel uit bij MIDI, ik heb wel gehoord dat de motors wat lawaai maken).

Maar als je dan gaat kijken naar een M-Audio projectmix, deze past totaal niet in mijn straatje omdat er ook niet genoeg rotary's zijn en deze weer veel duurder is omdat er een audio interface in zit.

Ik zoek dus eigenlijk een MIDI controller tussen de 16 en 32 kanalen met motorised faders of iets in die richting, maar kan niet echt wat vinden wat erop lijkt...

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gaat je niet lukken voor een klein prijsje.
Ik zoek ook al jaren naar zo iets en uit eindelijk hebben we in onze studio toch voor analoog / digitale console gehaald bij SSL, je koopt voor die prijs een behoorlijk auto voor bij bmw/mercedes.

Ik heb zelf thuis een projectmix liggen aan een Imac in me producer hoekje met ableton en ik ram zo van track 1/8 naar 8/16 etc etc met de layer / skip buttons.
Waarom 16/32 faders hebben? Ruimte verspilling en het maakt alleen maar duurder.
Kijk gewoon naar een Mackie MCU of een Euphonix Artist controllers die zijn zonder geluids kaart of naar een oude Tascam 2400 serie als ik het goed heb.
Reken maar op een beetje kwaliteit al een dikke 1000euro met totall recall op de faders en rotary knopen.
Die behringer maakt een hoop lawaai en is een hel om te programeren.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 30670 op 30-11-2008 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

8 faders met een Layer functie is ook een optie inderdaad.
Het gaat er mij wel met name om, dat het geen complete digitale mixer word of een apparaat met een audio interface...(Ik heb beide hier al namelijk).

Maar bedankt voor de tips. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Doe mij maar dat tafeltje van Toft Audio Designs, die je mij toen aanraadde Mauce. Daar zou ik toch ook wel heel erg blij mee zijn. ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.toftaudiodesigns.com/images/atb%20photos/ATB16/16_splash_web.jpg
De Toft ATB - 16

[ Voor 19% gewijzigd door Ome_Les op 30-11-2008 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Mja, aangezien ik tot nu toe alles aangesloten heb zonder overstap van Digitaal naar Analoog (Behalve het eindresultaat naar de speakers), wil ik dit graag zo houden.

Wat zijn eigenlijk de grote fora op internet, waar alleen maar word gepraat over Home/Semi-Pro/Professionele studio's enzo? :)
Krijg niet echt veel gevonden eigenlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

In de OP staat een aantal linkjes, waaronder homercording.be

Die schijnt heel erg fijn te zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Dat ik daar overheen heb gekeken zeg. :X

--

Heb nu trouwens mijn oog laten vallen op dit dingetje:

Afbeeldingslocatie: http://www.alesis.com/stuff/contentmgr/files/0/14c1d2b5635f0c36eb82384661ce542d/medium/mastercontrol_angle_med.jpg

Zie bijna alleen maar van dit soort mastering apparaten trouwens... zonder 3 rotaries per kanaal.
Ik vraag me af wat hier de logische reden achter is eigenlijk....

[ Voor 81% gewijzigd door Da_maniaC op 30-11-2008 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Waarschijnlijk dat je die van te voren al stelt, of automatiseert, in het software pakket?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Da_maniaC schreef op zondag 30 november 2008 @ 19:59:
Dat ik daar overheen heb gekeken zeg. :X

--

Heb nu trouwens mijn oog laten vallen op dit dingetje:

[afbeelding]

Zie bijna alleen maar van dit soort mastering apparaten trouwens... zonder 3 rotaries per kanaal.
Ik vraag me af wat hier de logische reden achter is eigenlijk....
Ik ben zelf veel tevinden op Gearslutz.com en Homerecording.be

Je kan beter een Mackie MCU kopen dan deze alesis. Die is echt crap. De jogwheel is heel erg wiebelig, faders zijn enorm slap en hebben geen enkele feedback in.
Trouwens het is geen mastering apparaat. Mastering is een process na een opname om het volgens naar/voor een bepaalde media beschikbaar/luisterbaar temaken (cd/mp3/dvd etc).
Wij hebben het hier over midi controlers/ midi console's.
Waarom wil je 3 rotary knoppen hebben als je met 1 precies het zelfde kan doen. Ik kan met 1 knop op mijn SSL 54 verschillende functies doen en mijn projectmix tot 12 verschillende. Het is maar hoe je je console programeert. Dat is het mooie van midi je kan zelf alles instellen zoals jezelf wilt.
Trouwens als je beetje kwaliteit en instapper midi controller/console wilt hebben
Heb je 2 optie's
Euphonix MC control (met touch screen)
Mackie MCU
Beide hebben uitbreiding mogelijkheden.

Ram ik een compleet documantaire zowat inelkaar voor de OP, lezen mensen hem nog niet :P Tis ook nooit goed met jullie eh! hahaha.
Die Toft is geniaal voor zijn prijs. Al moet je dan wel een flink I/O interface / geluidskaart hebben als je complete ITB/OTB mixen gaat.
SSL Alphalink met madi kaartje 3000euro totaal maar wel 64Kanaals in/uit over glasvezel kabeltje :)

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 30670 op 30-11-2008 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Ik had inderdaad de Mackie MCU bekeken en toen ik de prijs van de Alesis zag was de keuze snel gemaakt. :)
Met mastering bedoelde ik niet het daadwerkelijke afmixen maar het afstemmen van de gehele mix tijdens de productie. (Daar zijn deze dingen toch voor bedoelt?).

Had inderdaad al wel begrepen dat je met die ene rotary meerdere functies kon selecteren...dat maakt zo'n dingetje toch wel lekker praktisch...

Zal eens zoeken naar wat filmpjes van mensen die het ding gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Da_maniaC schreef op zondag 30 november 2008 @ 21:41:
Ik had inderdaad de Mackie MCU bekeken en toen ik de prijs van de Alesis zag was de keuze snel gemaakt. :)
Met mastering bedoelde ik niet het daadwerkelijke afmixen maar het afstemmen van de gehele mix tijdens de productie. (Daar zijn deze dingen toch voor bedoelt?).

Had inderdaad al wel begrepen dat je met die ene rotary meerdere functies kon selecteren...dat maakt zo'n dingetje toch wel lekker praktisch...

Zal eens zoeken naar wat filmpjes van mensen die het ding gebruiken...
OK: Class is in session.... :P

Ik zal je direct wat bij brengen over het process van het opnemen. Heel kort want anders ben ik over 3dagen nog niet klaar... Les kan het weten... kan er uren uren uren over praten. Mijn passie en me werk tot ik dood neer val.
Maar goed.
Je hebt verschillende mix-status in een project (maken van een album/nummer)

- Tracking Mix. Vaak dry gemixed. Houdt in, geen effecten. Puur gewoon wat er binnen komt op je console/mix desk. Input gain wordt afgestemt per kanaal. Er wordt snel naar het terug naar het nummer geluisterd wat van de tape/daw afkomt en snel volume geregeldt per kanaal + de panning.
EQ'en laat ik even achterwegen want dat is maar net hoe een audio engineer prefeert te werken.
Dit is pure engineering. Als de opname/begin niet goed is... forget it je krijgt het nooit meer recht. Hoe goed je Master Engineer is... De kwaliteit zit hem in de bron zo goed mogelijk op tenemen. En believe me ik doe dit werk/passie al bijna 10jaar en afgestudeerd op de SAE (ik ga weer terug whoehoe) en nog gaat het fout / of niet zoals ik het wilde hebben.

- Processing Mix. Ook wel de wet mix. Effecten worden toegevoegd op de juist moment en juist hoeveelheid.
Er wordt gekeken of er teveel mask-effecten voordoen en of er nog meer geEQ'd moet worden. Hier gaat het vaak de artistieke kant op dan echt engineering. Vaak zit de artiest en producer met de engineer in de controlroom voor lange tijd op de perfecte balance tevinden.

- Final Mix. Het totaal afmix'en van een nummer hoe je het echt wilt hebben. Volume juist, regels over mix'en aanhouden en toepassen. Panning, controleren. Meerdere keer terug luisteren over een bepaalde periode om zeker te zijn dat het het nummer wat zo gaaf klinkt vandaag dat ook over 3dagen doet (vermoeide oren, etc etc).

- Mastering mix. Dit wordt door iemand anders gedaan de sound engineer die dus de 3 vorige mix stadiums is gegaan met de band/artiest. Ze zetten de puntjes op i en zorgen er voor dat jouw nummer goed wordt weergeven op het medium wat jij graag wilt (dvd/cd/etc).
Hij komt zelf op geen enkele manier aan de mix op artestieke wijze.
Het is eigenlijk de Gandalf onder de sound engineers... Het is een beroep wat erg erg moeilijk is. Meestal zijn afgestuurde doc.anders in natuurkunde en wiskunde. Zij zien muziek niet als artieske manier maar als electriciteit/magnetisme. Ze werken meestal s'nachts op onregelmatig tijden en het is een zeer zeldzaam soort met uitsterven bedreigd (lol sorry geintje, dit zegen bijna alle soundengineers over master engineers)

Goed weten jullie dat ook weer.

Trouwens ik merk dat mijn nederlands hard achteruit gaat :(

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 30670 op 30-11-2008 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-02 22:54

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Anoniem: 30670 schreef op zondag 30 november 2008 @ 22:16:
[...]

Les kan het weten... kan er uren uren uren over praten. Mijn passie en me werk tot ik dood neer val.
Maar goed.

[...]
Trouwens ik merk dat mijn nederlands hard achteruit gaat :(
We waren er laatst al achter dat we veel te weinig op MSN zagen.

Ik heb alleen ff een heel emotioneel weekend achter de rug, dat gelukkig nu weer hard op weg is om goed te worden, maar daar praten we echt binnenkort weer ff over bij.

(En natuurlijk nog over de projecten die we hebben liggen. ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door Ome_Les op 01-12-2008 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

@Mauce; bedankt voor je uitleg. :)

Maar je kan ook niet verwachten dat iemand als ik (die nu serieuzer wil gaan beginnen met produceren etc.) het fijne al weet van al die termen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Mauce, leuke uitleg.
Over die mastering mix moet ik toch ea op aanvullen.
Ondanks dat het redelijk abstract is komt er vaak toch wel een artistieke blik bij kijken. Met name als het gaat om keuzes in nuances. En de mensen die zich hier in bekwamen zijn vaak ook audiofielen en het valt mij op dat er veel ook elektro achtige studies hebben gedaan in het verleden.
Maar het is een misverstand dat het heel moeilijk zou zijn. Dat valt reuze mee. Het is een ambacht waarbij ervaring vaak de doorwegende factor is. Je moet er goesting in hebben en enige aanleg en je bent al een eind op de juiste weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Da_maniaC schreef op maandag 01 december 2008 @ 12:29:
@Mauce; bedankt voor je uitleg. :)

Maar je kan ook niet verwachten dat iemand als ik (die nu serieuzer wil gaan beginnen met produceren etc.) het fijne al weet van al die termen. :)
Dat snap ik ook kerel :) daarom leg ik het ook uit in wat simpele vorm.
Wout heeft zeker wel een punt kwa mastering. Alhoewel ik liever dat mijn finalmix gewoon netjes gehouden wordt door een master engineer dan ze ook direct artistiek er mee aan de slag gaan. Maar het komt zeker voor ja. Een master engineer zoek je meestal ook uit op de genre waar hij goed werkt en kennis heeft. Een klassiek stuk muziek laat je niet masteren door iemand die alleen rock/hiphop albums doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• On_E
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:10

On_E

Housemusic

Goeie uitleg inderdaad over afmixen ! :)

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Ik zit erover te denken om binnekort een Logickey keyboard aan te schaffen.
(Een Mac keyboard waar de logic hotkeys opgedrukt staan).

Ik zou echter zweren dat ik dit ergens te koop had zien staan voor 29 euro (geen cover!), maar als ik nu ga zoeken kom ik het toetsenbord op zijn goedkoopst tegen voor 79 euro.

Iemand misschien een idee waar het nog meer verkocht word wellicht voor een betere prijs?

[ Voor 3% gewijzigd door Da_maniaC op 07-12-2008 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-04 11:48

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik heb een ocarina. Een alt. Die geeft flinke hoge tonen, en dat vind mijn drie euro micje niet leuk.
Weet iemand een leuk micje voor niet meer dan 80 euro?
Ik ga niet zo serieus zijn dat ik er meer voor ga uitgeven.
Gewoon eentje waarmee ik alles kan. Ik wil gewoon de hoge tonen kunnen en verder ga ik counterstriken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

marco.meijer schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 17:58:
Ik heb een ocarina. Een alt. Die geeft flinke hoge tonen, en dat vind mijn drie euro micje niet leuk.
Ik ga niet zo serieus zijn dat ik er meer voor ga uitgeven.
Gewoon eentje waarmee ik alles kan. Ik wil gewoon de hoge tonen kunnen en verder ga ik counterstriken.
Niet echt duidelijk verhaal...
Wat wil je er precies mee gaan doen?
Opnemen? Hoe gaat je mic je PC in? Heb je al een geschikte geluidskaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

J0sTJos schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 18:36:
[...]

Niet echt duidelijk verhaal...
Wat wil je er precies mee gaan doen?
Opnemen? Hoe gaat je mic je PC in? Heb je al een geschikte geluidskaart?
Ik heb gewoon onboard geluidskaart. Ik verwacht dat dat genoeg is. Ik ben voorlopig niet van plan echt gigantisch ingewikkelde dingen te doen. Ik ga gewoon opnemen. Ik wil via USB de mic aansluiten (waarom zeg ik dit nou niet meteen... heb zin om mezelf te slaan).
Ik ga niet externe mixers, of ultragevoelige high tech geluidinstallaties nemen. Ik leef niet in de illusie dat een onboard geluidskaart goed kwaliteit geeft. Ik heb gelezen dat helemaal niet veel geluidskaarten zo bijzonder goed opnemen, gewoon omdat de meeste mensen niet veel meer doen dan skypen. Als dat het enige is krijg je wel goed kwaliteit. Dus gewoon onboard geluid + USB microfoon should do the trick, zoals de Engelsen dat zo leuk zeggen.
Mixen handelt mijn processortje en wat leuke software wel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

marco.meijer schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 18:55:
[...]

Ik heb gewoon onboard geluidskaart. Ik verwacht dat dat genoeg is. Ik ben voorlopig niet van plan echt gigantisch ingewikkelde dingen te doen. Ik ga gewoon opnemen. Ik wil via USB de mic aansluiten (waarom zeg ik dit nou niet meteen... heb zin om mezelf te slaan).
Ik ga niet externe mixers, of ultragevoelige high tech geluidinstallaties nemen. Ik leef niet in de illusie dat een onboard geluidskaart goed kwaliteit geeft. Ik heb gelezen dat helemaal niet veel geluidskaarten zo bijzonder goed opnemen, gewoon omdat de meeste mensen niet veel meer doen dan skypen. Als dat het enige is krijg je wel goed kwaliteit. Dus gewoon onboard geluid + USB microfoon should do the trick, zoals de Engelsen dat zo leuk zeggen.
Mixen handelt mijn processortje en wat leuke software wel af.
Aha! Duidelijk!
Ik heb geen kaas gegeten (zoals de Hollanders zeggen :P) van USB-mics. I'm sorry!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Ik denk ook niet echt dat er betere usb mics zijn dan de gemiddelde sweex/trust of logitech/creative meuk.
En ik snap niet waarom er gepraat word over onboard sound interfaces en een USB mic.
Want USB audio devices hebben juist zelf een audio interface waardoor je de onboard interface in het geval van een microfoon al niet meer gebruikt om op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Da_maniaC schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 19:43:
Ik denk ook niet echt dat er betere usb mics zijn dan de gemiddelde sweex/trust of logitech/creative meuk.
En ik snap niet waarom er gepraat word over onboard sound interfaces en een USB mic.
Want USB audio devices hebben juist zelf een audio interface waardoor je de onboard interface in het geval van een microfoon al niet meer gebruikt om op te nemen.
Ik had gelezen dat er condenser mics zijn die wel heel goed zijn voor hoge tonen. Deze zouden ook een ingebouwde versterker hebben die veel beter is dan bij onboard. De audio interface van mijn mobo en mijn huidige micjes laten mij in elk geval allemaal in de steek. Ik heb alleen niet zomaar ff 100 euro te besteden of nog meer. Daarom ben ik flink op zoek, de goedkoopste die ik op het oog heb is een Samson C01U. Die zou ook goede hoge tonen kunnen opnemen, volgens een andere ocarina-speler die ik op youtube heb gevonden. Iets veel professionelers heb ik niet nodig. Alleen, die Samson ziet er prima uit, maar ik vind hem nog steeds zeer prijzig, dus hoopte ik dat iemand anders iets nog goedkopers wist dat ook kwaliteit heeft.

Ik heb gewoon echt weinig geld, ook weinig tijd om veel te werken, ben al blij dat ik een baan kan.

[ Voor 4% gewijzigd door Amanoo op 16-12-2008 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

marco.meijer schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 17:58:
Ik zou eens kijken op humanbeatbox.com

Hierin vergelijken ze allemaal mics en karakteristieken.
Het grappige is, ze komen allemaal terug op een Behringer mic omdat deze zo lekker allround en toch zo cheap is. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

marco.meijer schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 19:58:
[...]

Ik had gelezen dat er condenser mics zijn die wel heel goed zijn voor hoge tonen. Deze zouden ook een ingebouwde versterker hebben die veel beter is dan bij onboard. De audio interface van mijn mobo en mijn huidige micjes laten mij in elk geval allemaal in de steek. Ik heb alleen niet zomaar ff 100 euro te besteden of nog meer. Daarom ben ik flink op zoek, de goedkoopste die ik op het oog heb is een Samson C01U. Die zou ook goede hoge tonen kunnen opnemen, volgens een andere ocarina-speler die ik op youtube heb gevonden. Iets veel professionelers heb ik niet nodig. Alleen, die Samson ziet er prima uit, maar ik vind hem nog steeds zeer prijzig, dus hoopte ik dat iemand anders iets nog goedkopers wist dat ook kwaliteit heeft.

Ik heb gewoon echt weinig geld, ook weinig tijd om veel te werken, ben al blij dat ik een baan kan.
Ik wist niet dat Samson een USB mic in hun assortiment had.
Zelfs bij Samson kun je er iig al vanuit gaan dat de audio interface en de mic dan op elkaar afgestemd zijn.
(In tegenstelling tot al die Sweex meuk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 179437

De meeste berichtes over de configuratie van PC's zijn al weer wat ouder.
Ik heb nu een PC met een AMD3500 en een Gigabyte MB met 2Gb mem en wat IDE schijven. Mij geluidskaart is een EMU 1820
Ik gebruik Sonar 7 Producer (8 komt er aan) en Kontakt 3 / Halion 3 / Dimension Pro en naast wat losse plugi-ins.
Ik maak/produceer vnl electronische muziek in de stijl van W. Carlos, Art of Noise, Vangelis etc etc. met erg veel sample werk.
Wat is nu het ideale moederbord met bij behorende processor. (P6T, P5Q3 de Luxe Wifi)?
Wat zijn goede SATA schijven (SATAII / 32Mb cache of 16Mb cache)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er vroeg hier iemand nog naar meer sites over dit onderwerp.

Zelf kom ik redelijk veel op http://www.softsynthforum.nl.
(Ben d'r ook moderator dus vandaar)

Gearslutz kijk ik ook wel eens op maar daar hebben de mensen nogal eens de neiging om door te schieten in hele dure spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alabama_man
Ik ben sinds kort ook weer een beetje aan het rondkijken voor een nieuw moederbord + cpu + geheugen, maar kom er ook niet echt uit.
Is het nou verstandig om voor een quadcore te gaan? En zo ja is het dan verstandiger om een Intel Core i7 te nemen of een intel core 2 quad? Of is al dat quad gedoe overkill en volstaat een core 2 duo ook prima?

Als budget wou ik er ca 600 euro aan kwijt zijn.

Ik tevens even rondgekeken op dat softsynth forum, maar dit heeft tot nu toe nog weinig geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Het hang er vanaf wat je allemaal wilt doen, ben je van plan veel processing te doen?
Want als je alleen grote libraries gaat laden heb je niet zo heel veel aan een Core i7, meer aan een snelle raid controller.
Maar als je veel processing wilt gaan doen(denk aan stretchen/pitch shiften, convolution reverbs, eq's, limiters etc etc) dan kan een Quadcore of i7 wel handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 19:41
Ik denk niet dat je het verschil zult merken tussen een i7 of core2 cpu. De geheugencontroller van i7 is sneller, maar met audio bewerking zul je in de regel harde schijf bewerkingen doen, dan is daar weinig winst te behalen, snelle schijven (liefst in RAID opstelling) zijn dan wel weer handig.

Voor real time processing is een snelle cpu wel handig, maar de core2 cpu's kun je ook nog aardig overclocken dus dat lijkt mij meer dan voldoende.

Mijn rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 236945

Ik hoop dat mijn vraag past in dit topic.

Ik ben op zoek naar een goed software pakket om een intro te maken voor een DJ.
De intro zou een 10 tal muziekfragmenten bevatten (+/- 5 sec per track) (enkel de hoofdmelodieën van dance tracks achter elkaar), gescheiden door een effect zoals bv een vinyl-backspin.

Als laatste zou ik dan een voice willen inspreken, en die sterk verzwaren (ik denk dat dit frequentie-verlaging is).

Een perfect voorbeeld kun je vinden op de intro sound van deze DJ: http://www.technoindustries.be/djruben/
Ik heb Ableton live geprobeerd, maar deze is al heel uitgebreid als je het mij vraagt.
Cubase is mss nog een optie vermoed ik.

Met wat zouden jullie deze tracks achter elkaar zetten en met welke software de voice creëren?
Liefst een pakket dat zo simpel mogelijk is O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:11
Als Ableton al niet lukt, zal Cubase ook niet gaan lukken ben ik bang voor.
Volgens mij kan je dit ook doen in een audio editor (cooledit, wavelab enz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 16:01

Christiano007

Ich bin der champion

Wat zou nou echt een niet al te dure usb keyboard zijn om te beginnen met een beetje aanklooien met bijv. FL? Met zowel geen muziek ervaring maar gewoon een beetje voor de fun.

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Hoeveel octaven zou je willen... Je kunt het namelijk net zo duur maken als dat je zelf wilt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 16:01

Christiano007

Ich bin der champion

Ome_Les schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 15:55:
Hoeveel octaven zou je willen... Je kunt het namelijk net zo duur maken als dat je zelf wilt. ;)
Euh, rond de 100 euro octaven :P

Kan ook geen keyboard spelen, maar het lijkt me 10 keer beter als de hele tijd met het normale keyboard aanklooien.

Ter land, ter zee en in de kroeg

Pagina: 1 ... 4 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.