MP3 bestand ~0.025sec te lang na export met Lame MP3 encoder

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
De titel omschrijft het probleem al zo'n beetje volledig. Na het exporteren blijkt dat er ~0.025 seconde extra 'geluid' is gezet aan het begin van een MP3 bestand.
Ik heb gebruik gemaakt van Audacity (stable en beta) en Free MP3 WMA OGG Converter...
De eerste ook nog met verschillende versies (3.96, 3.98, 3.98.2 en 3.99) van Lame MP3 encoder (lame_enc.dll).

Ik snap dit niet. Dit is juist niet wat ik wil want hierdoor kan ik die bestanden totaal niet gebruiken als loopjes.

Dus...wat is de reden van die extra 'space' en is het mogelijk dat ik dit kan omzeilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

De enige versie die ik niet zie in je rijtje is 3.97 :P die heb ik hier slingeren in een oudere CDex (1.70b2)
Is dat met een reden?

oh, en >>>> CSA

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
3.97 stond niet op http://www.free-codecs.com/Lame_Encoder_download.htm.
Zou die wel 'goed' zijn? Ik denk dat het gewoon een kenmerk van MP3 is waar ik (laat) achter kom...of niet soms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-10 15:53

mace

Sapere Aude

En als je een WAV met de commandline encoder encodeert krijg je ook hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
WAV naar MP3? Met GUI wordt dat langer ja. CLI ken ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-10 15:53

mace

Sapere Aude

Saturnus schreef op zondag 07 juni 2009 @ 22:48:
WAV naar MP3? Met GUI wordt dat langer ja. CLI ken ik niet.
Nouja de Lame encoder is ook gewoon als .exe te krijgen, en dan kan je gewoon proberen om een wavje te maken en die dan met de CLI naar mp3 te encoderen, om te kijken of het verschil maakt.

Encodeer je VBR of CBR? Als het het ene is, probeer eens het andere. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
mace schreef op zondag 07 juni 2009 @ 22:50:
[...]

Nouja de Lame encoder is ook gewoon als .exe te krijgen, en dan kan je gewoon proberen om een wavje te maken en die dan met de CLI naar mp3 te encoderen, om te kijken of het verschil maakt.

Encodeer je VBR of CBR? Als het het ene is, probeer eens het andere. :P
CLI/xBR verandert er niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

IIRC:

MP3 gebruikt frames. De muziek zal niet precies N frames lang zijn, dus komt er een beetje stilte bij om het frame vol te krijgen. Niets aan te doen, anders dan geen mp3 gebruiken als het tot op de milliseconde moet worden getimed.

Edit: Google suggereert dat je misschien iets kunt met de Padding bit, maar ik heb geen idee hoe en wat.

[ Voor 18% gewijzigd door F_J_K op 07-06-2009 23:11 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-10 20:26
Audiostiltes in mp3's zijn bijna onoverkomelijk. Lame is vrij goed in de gap zo minimaal mogelijk maken, maar echt elimineren kan niet.

Meer info:
http://www.hydrogenaudio....index.php?showtopic=56478

Beste manier om gapless af te spelen is door de tracks in een keer te rippen. Dus als een grote mp3. Zie bijvoorbeeld:
http://www.geocities.com/...sicclassical/mp3gaps.html

Geen idee trouwens wat andere compressieformaten doen om de stiltes zo minimaal (/afwezig?) te houden. Ik gebruik trouwens audiograbber, en dan edit ik continuous tracks gewoon tot een hele grote. Dat naast dat ik de tracks ook afzonderlijk rip.

Van mp3's met gap is alleen herencoderen (reencoding :) ) eigenlijk een goede methode. Voor die mp3's die ik al heb, heb ik er gewoon mee leren leven.

(Disclaimer: Engelse ziekte is killing me.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-10 21:25
wheez50 schreef op zondag 07 juni 2009 @ 23:24:
Geen idee trouwens wat andere compressieformaten doen om de stiltes zo minimaal (/afwezig?) te houden.
Niet werken met frames, frames extreem klein maken, in de header aangeven welk deel van de laatste frame genegeerd moet worden (of de exacte lengte)? :)

I see red pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Als je een decoder gebruikt die gapless-aware is, is er niets aan de hand.
Bijvoorbeeld lame zelf of Foobar2000.

[ Voor 20% gewijzigd door Henk007 op 08-06-2009 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-10 20:39
ogg zou er geen moeite mee moeten hebben. In games is ogg de standaard, omdat we daarmee seamless kunnen loopen in tegenstelling tot mp3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
De vraag van TS ging over mp3, maar inderdaad is vorbis gapless-by-design.
De audio codec heet vorbis en de container ogg; ik heb het niet verzonnen..
Pagina: 1