Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 45.512 views sinds 30-01-2008

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:33
Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 00:06:
[...]

Gelukkig is de meest uitgebreide en liquide marktplaats op deze aardbol geopend als jij niet hoeft te werken. Bovendien zijn de transactiekosten ook nog eens lager (als je bij IB zit) dan jij ergens voor NL aandelen kan krijgen. Waarom dan nog beleggen in NL? Zeker nu allerlei ETF's als paddestoelen de grond uitschieten.
Je moet dan wel een (beperkt) valutarisico op de koop toenemen en je willen focussen op Amerikaanse bedrijven.
De_Bastaard schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 21:39:
Heeft iemand trouwens dat boek van Greenblatt ook gelezen :?
offtopic:
Ik twijfel nog even of ik deze discussie over financieel/economie gerelateerde boeken zou moeten afsplitsen, maar voorlopig laat ik 'm hier wel.

Ik heb er zaterdag even bij staan kijken, maar om praktische redenen vanaf gezien (ingeruild voor het boek van Gore :P). De US edition was een hardcover en daardoor enorm lomp en duur. NL edition was groot formaat paperback, maar (zoals bij alle vertaalde uitgaven) relatief duur. Ik pak 'm wel een keer mee in de ramsj in de toekomst denk ik. Het boek van Graham had de boekhandel niet, want dat had ik voor een euro of 20 zeker niet laten liggen en is handiger dan m'n e-book.

Heb afgelopen zaterdag wel 'De groei voorbij' en 'Barbarians at the gate' als economische/financiele literatuur meegepikt. In de categorie iets minder serieus laatst 'Freaconomics' gelezen.

[ Voor 28% gewijzigd door Rukapul op 26-02-2008 22:27 ]

• twit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:33
Ik heb geen idee of wat ik ga vragen uberhaupt te beantwoorden is maar omdat ik dit topic al heel lang volg en in ieder geval weet dat hier wel wat mensen zitten die er verstand van hebben doe ik toch maar een poging. Ik ben echt al meer dan 5 jaar behoorlijk geinteresseerd in de beurs, kan urenlang naar RTLZ kijken en vind het geweldig om sites als IEX.nl iedere dag weer door te pluizen en verhalen van analisten te lezen.

Ik ben zelf alleen niet iemand die niet echt blij kan worden van 50.000E beleggen en blij zijn als je ieder jaar weer 15% rendement haalt, natuurlijk is dat veel geld maar op dit moment zoeki ik dat gewooon niet zo. Ik verdien op dit moment zeer veel geld per maand met 'gokken' (ik poker professioneel) en daardoor verandert je kijk op geld zo dat 15% op jaarbasis echt gewoon niet eens de moeite meer lijkt. Toch ben ik de laatste tijd erg geinteresseerd geraakt in een beleggings 'sector' waar de mogelijk te behalen rendementen me wel aanspreken.

Ik ben aan het kijken naar de portefeuille en ideeen van Michael Kraland, bij jullie denk ik wel bekend. Hij zit met name in bedrijven die zich richten op bepaalde grondstoffen (uranium, platinum maar ook zilver/goud) en haalt hier extreme rendementen mee. Ik begrijp goed dat het risico groot is maar dat is voor mij niet zo'n issue.

En dan nu m'n uiteindelijke vraag, hoe kan ik dit nu het beste aanpakken als ik dit met een relatief klein bedrag wil gaan doen. Denk aan 2000 euro en de mogelijkheid tot 1000 euro per maand erbij storten. In principe is dit bedrag te laag voor aandelen zegt men vaak, en het lijkt me sowieso vrij raar om 2000E aandelen Xemplar (dat Uranium-zoek bedrijf) te kopen en dan maar zien wat er van komt. Echter heb ik het idee dat opties ook niet heel zinvol zijn bij dit soort bedrijven omdat er in principe vrij weinig met de koers gebeurd tot die ene dag dat ze een keer met nieuws komen dat er wat gevonden is..

Heb het idee dat mijn post 1 groot warrig verhaal met veel overbodige informatie is geworden maar ik hoop dat er iemand toch zinvol op weet te reageren.

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:45
1. Als je niet blij wordt van 15% rendement kan je beter niet gaan beleggen.
2. Als je grote risico's en extreme rendementen wilt moet je in opties gaan handelen (note: het is een negative sum game (evenals poker, alleen jij hebt er net zo als bijna iedereen geen edge))

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-11 20:52

janklp

FortyTwo Capital

Als je niet blij wordt van 15% blijf dan maar uit deze markt. Tenzij je over een schat aan voorkennis beschikt ga je die 15% nooit jaarlijks halen op de lange termijn. Wanneer je een procent of acht pakt op jaarbasis mag je tevreden zijn. In theorie is de markt uitperformen op de lange termijn zelf niet mogelijk.

Als je met die 2000 euro dan toch wat wilt doen dan is opties opzich niet verkeerd. Je zou een optie met een expiratiedatum ver vooruit kunnen nemen. Maar ik zou je afraden op dit moment enige vorm van dit soort extreme belegging te doen. Dat geldt eigenlijk voor iedereen die hier vraagt naar opties. Op zo'n moment weet je nog te weinig van de materie af om echt winstgevend en veilig te kunnen handelen met dergelijke instrumenten. Ik zou je dan toch inlezen met een goed boek of een cursus financiering volgen wanneer je op de universiteit zit.

[ Voor 46% gewijzigd door janklp op 27-02-2008 01:09 ]

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-11 22:33
Rukapul schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 22:05:
[...]

Je moet dan wel een (beperkt) valutarisico op de koop toenemen en je willen focussen op Amerikaanse bedrijven.
Ik vind dat de dollar toch wel een aardig risico* vormt als je naar zijn verloop t.o.v. de euro kijkt:
DatumEUR / USD% USD gedaald
30-12-20051,1842
29-12-20061,3196-11,4%
31-12-20071,4600-10,6%
26-02-20081,4878-1,9%

Als de 1,9% van dit jaar zo doorgaat dan komen we dit jaar op ca. 7,6% (we hebben bijna 3 van de 12 maanden gehad).
Dan moeten de Amerikaanse fondsen het toch aardig beter doen willen ze dit goed maken. (Bijv. de koers van mijn aandeeltjes Microsoft is vorig jaar met 19,2% gestegen, maar door het dalen van de dollar kwam mijn rendement maar op 5,1% (excl. dividend))

* Aangezien je gezien de historie van de dollar vrij zeker weet dat hij nog meer gaat dalen (en zeker zolang Bush nog aan de macht is), weet ik niet of risico het juiste woord is, maar het is wel een belangrijke factor om rekening mee te houden.

Verwijderd

Topicstarter
Het dollar-risico kan je natuurlijk vrij makkelijk hedgen (futures, ETF's, etc.). In principe is dit natuurlijk maar deels nodig als je in bedrijven belegt die een deel van hun inkomsten en uitgaven uit andere valuta dan de $ halen.

Maar valuta risico is inderdaad een significante factor bij buitenlandse beleggingen.

• Hielko
Janusz schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 01:06:
Dat geldt eigenlijk voor iedereen die hier vraagt naar opties. Op zo'n moment weet je nog te weinig van de materie af om echt winstgevend en veilig te kunnen handelen met dergelijke instrumenten.
Ik gok dat 99,99% van de Nederlandse beleggers die in opties handelen niet winstgevend bezig zijn. Immers, waar moet deze winst vandaan komen? Als iemand met opties 100 euro verdient is er iemand anders die 100 euro verliest en dan moeten ze ook nog eens allebei transactiekosten betalen. Ik denk niet dat de kleine belegger slimmere keuzes kan maken dan de grote professionele beleggers, en zeker niet genoeg om de transactiekosten te overkomen.

De meeste mensen die met opties spelen, en daar horen waarschijnlijk ook de alle posters in dit topic bij, kunnen hun geld net zo goed op zwart inzetten bij roulette...

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Het grote verschil met roulette is dat je daar niet stel je geld weg kunt halen op het moment dat het balletje op rood begint te vallen ;)

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Verwijderd

Topicstarter
Hielko schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 02:56:
Ik gok dat 99,99% van de Nederlandse beleggers die in opties handelen niet winstgevend bezig zijn. Immers, waar moet deze winst vandaan komen? Als iemand met opties 100 euro verdient is er iemand anders die 100 euro verliest en dan moeten ze ook nog eens allebei transactiekosten betalen.
Die gok is ietswat aan de hoge kant zoals je zelf ook zult begrijpen. Als we het over actieve beleggers in het algemeen hebben wordt geschat dat 90 - 95% ervan op de lange termijn niet succesvol is. Ik heb het dan dus niet over de mensen die op basis van "buy and hold" beleggen.

Probleem met beleggen is dat het eigenlijk heel saai is. Dat wil zeggen, het is saai om consistent een bepaalde strategie uit te voeren (waar dus bijna niemand toe in staat is). Je bent eerst jaren bezig om een edge te vinden, en vervolgens moet je je ook nog eens jarenlang aan de bijbehorende regels houden. Zo'n periode is gewoon erg lang op een mensenleven.

Een nader "probleem" is dat veel mensen gewoon under capitalized zijn en daardoor te grote risico's gaan nemen (redenering is: het maakt toch niet uit als ik dit beetje geld kwijtraak / als ik in absolute termen redelijke winst wil maken moet ik met dit kleine bedrag veel risico nemen).

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

--Niels-- schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 14:53:
Zelf heb ik de volgende tabbladen:
  1. Overzicht van mijn portefeuille, orders, een watchlist, rekeningoverzicht.
  2. De AEX en de AMX met daaronder de grafiek van deze dag en het afgelopen jaar.
  3. Zelfde als vorige, alleen nu met de Dow en Nesdaq.
  4. Binnenlandse beleggingsfondsen, lokale markten, alle nieuwsberichten van de afgelopen week en de internationale indices.
  5. Op dit tabblad zijn alle vensters aan elkaar gelinkt, zodat je er een fonds heen kunt slepen (kan ook vanuit een ander tabblad) en dan tonen alle vensters de gegevens van dat fonds. Venster zijn: dag-, jaar en 5-jaargrafiek, fundamentele analyse, diepte van het boek (als grafiek en als tekst), laatste nieuws van het fonds en de times and sales van deze dag.
  6. Zoek tabblad.
misschien leuk om jouw settings ergens te uploaden?

• Hielko
Verwijderd schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 10:07:
[...]

Die gok is ietswat aan de hoge kant zoals je zelf ook zult begrijpen. Als we het over actieve beleggers in het algemeen hebben wordt geschat dat 90 - 95% ervan op de lange termijn niet succesvol is. Ik heb het dan dus niet over de mensen die op basis van "buy and hold" beleggen.
Denk je dat deze echt aan de hoge kant is? Merk op dat ik het specifiek over de optiehandel heb. Mensen die (ook) met aandelen beleggen zullen sneller een positief rendement behalen omdat de wereldeconomie historisch gezien jaarlijks 5-10% groeit oid. Actieve beleggers zullen zich scheel betalen aan transactiekosten waardoor ze op de lange termijn vaak geen of minder winst maken dan de buy-en-hold mensen.

Ook nog een voetnoot: het is erg moeilijk om vast te stellen of iemand een optiebelegger is waarvan verwacht kan worden dat deze op de lange termijn winst maakt. Als je bijv. zou stellen dat elke optie die verhandeld wordt een hele kleine negatieve verwachtingswaarde heeft zullen er in de populatie van alle optiebeleggers een groot aantal mensen zitten die aan het einde van hun leven flink winst hebben gemaakt, ondanks dat ze in theorie geen winstgevende optiehandelaar zijn. Oftwwel: zelfs als er geen enkele winstgevende optiehandelaar is, zijn er mensen die wel winst maken.

Voetnoot 2: Ik wil niet zeggen dat je nooit opties moet nemen, opties zijn bijvoorbeeld wel uitermate geschikt om bepaalde risico's af te dekken. Je verliest dan echter een klein beetje geld in ruil voor minder variantie.

Nog een laatste kleine voetnoot: met voorkennis kan je uiteraard wel winst maken met opties, maar dit impliceert ook dat je zonder voorkennis nog een extra nadeel hebt: je handelt versus een klein (?) percentage mensen die wel een edge op jou hebben.

Verwijderd

Geen opties voor mij; ik snap ze niet en ik ga er mij voorlopig niet op toeleggen.
Het oorspronkelijke idee van jezelf indekken tegen grote bewegingen in de prijs van een aandeel lijkt mij een beetje verloren gegaan, en ik probeer het zo veilig mogelijk te spelen.

Bovendien denk ik dat met een beetje gezond verstand je gemakkelijk een mooi rendement kan halen; er zijn helaas teveel mensen die op hun gevoel vertrouwen, emotionele banden met hun aandelen ontwikkelen enz...

Vorig jaar de markt 'gebeat', ben eens benieuwd voor dit jaar :P. 2008 biedt zeer veel mooie kansen imo.

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-11 20:52

janklp

FortyTwo Capital

Vandaar ook altijd de opmerking, wie schrijft die blijft!

Maar ik sluit me aan bij jou Hielko, dat is wat ik ook ongeveer probeerde te zeggen.

• --Niels--
HGM schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 10:14:
[...]

misschien leuk om jouw settings ergens te uploaden?
Hier kun je hem downloaden.

Ik heb mijn schermresolutie op 1152 x 864. Dus afhankelijk van je resolutie zul je wat schuifbalken dan wel lege ruimte krijgen.
Ik weet niet of in dit bestandje ook je programma instellingen worden opgeslagen, maar ik neem aan van niet. Ik vind het zelf prettig om bij extra --> instellingen, tabblad venster, alle vinkjes uit te hebben staan. Hierdoor bepaal IK hoe de vensters staan en niet het programma (heb een paar keer oorlog met het programma gehad, omdat hij dacht het beter te weten en mijn werkomgeving zo om zeep hielp).

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik zie dat bepaalde trackers nu dividend uitkeren, maar kan iemand mij vertellen hoe het zit met stock en cashdividend?

Stel ik heb 100 aandelen van een tracker ter waarde van 10 euro per aandeel.
Als de dividend nou 0.50 was, zal ik 5 euro krijgen. Dan kan ik toch geen stockdividend krijgen? Of is een halve aandeel ook mogelijk?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• --Niels--
Als je kiest voor stock-dividend, dan zal er op het moment van uitkeren worden gekeken wat de koers van, in dit geval, de tracker is. Dan wordt gekeken hoeveel hele aandelen kunnen er gekocht worden en de rest wordt als cashdividend uitgekeerd. In jou geval wordt er dan dus alleen cashdividend uitgekeerd.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07:25

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik heb gisteren mijn overtollige dollars - die anders alleen maar minder waard worden - in Google gestoken. Dat aandeel is de laatste maanden behoorlijk gezakt en heeft nu een niveau waarop de koers-winstverhouding voor een IT-aandeel weer redelijk normaal begint te worden, maar tegelijk zijn de vooruitzichten voor het bedrijf natuurlijk nog wel prima. Ze verdienen geld als water, het marktaandeel groeit nog steeds en van een serieuze concurrentie is nog geen sprake: zelfs als Microsoft in staat is om Yahoo te kopen zullen ze het eerst nog eens succesvol moeten integreren en dan pas kunnen ze beginnen aan het knabbelen aan het marktaandeel van Google. Het aandeel kan naar mijn mening vrij gemakkelijk weer naar 600+ dollar, en met de huidige koers van rond de 470 is dat toch een aantrekkelijke rit :)

Verwijderd

Persoonlijk maak ik mij een beetje zorgen over google; het is niet dat het een slecht bedrijf is - verre van, dat weet iedereen. Alleen zal de amerikaanse economie 't aandeel parten blijven spelen. Ik denk dat er vanaf nu nog een half jaar koopjes gedaan gaan kunnen worden, misschien langer. Op de langere termijn lijkt 't mij wel een winner, kwaliteit wint 't altijd natuurlijk.

Ik zou een lagere koopzone vooropstellen m.a.w. :).

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-10 17:00
Daniël schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 07:47:
Ik heb gisteren mijn overtollige dollars - die anders alleen maar minder waard worden - in Google gestoken. .....

Het aandeel kan naar mijn mening vrij gemakkelijk weer naar 600+ dollar, en met de huidige koers van rond de 470 is dat toch een aantrekkelijke rit :)
Als je verwacht dat de dollar verder gaat kelderen zal een groot deel van je verwachte winst opgaan aan de dalende dollar. En dan moet het aandeel idd nog gaan stijgen. Misschien kun je beter euro-aandelen kopen?

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik zit nu eenmaal met een redelijke stapel dollars (30k+). Die kan ik wel omzetten naar euro's - met een flink koersverlies tot gevolg - maar op het moment dat ik dan weer een belegging wil doen die in dollars wordt afgerekend kan ik weer dollars gaan inkopen. Dat is niet handig. Ik kan beter de dollars in dollar-aandelen steken, en daarmee weer in dollars rendement maken. Ooit zal ik een keer weer naar euro's moeten, maar vooralsnog is dat niet echt een hot issue.

Ik verwacht overigens niet dat de dollar nog heel ver zal kelderen, althans niet op korte termijn. Misschien 1.55-1.60 maar dan hebben we het ergste toch zeker wel gezien.

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-08 21:02

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

ING even flink lager door winstnemingen vandaag. Heb het maar gezien als bijkoopmomentje. ;)

Enne: Goud 971,6500 1,34%

De 1000 komt in zicht! :9

Godfather Bodybuilding topic reeks

• MrJ

MrJ

Daniël schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 17:52:
Ik verwacht overigens niet dat de dollar nog heel ver zal kelderen, althans niet op korte termijn. Misschien 1.55-1.60 maar dan hebben we het ergste toch zeker wel gezien.
Er zijn een aantal niet zo heel onwaarschijnlijke scenario's te bedenken dat die daling nog flink zal doorzetten.

OPEC landen die een gedeelte van de olie ook in euro's willen verhandelen. Landen in Azie die hun buik vol hebben van de dollar en deze laten vallen. Maar goed, dat zien we tegen die tijd wel. Hoop dat 't jouw tijd nog duurt. :)

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

Apple heeft vandaag even een whopping winst geboekt :D

Apple Inc. AAPL 129.91 +6.95 (5.65%)

Staat Apple eindelijk weer op winst bij mij.

• paella
  • Laatst online: 13-11 15:44
MrJ schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 22:05:
ING even flink lager door winstnemingen vandaag.
Te makkelijke conclusie.

No production networks were harmed during this posting

• MrJ

MrJ

Hoop doet leven. ;)

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Afbeeldingslocatie: http://ichart.finance.yahoo.com/3m?usdeur=x

USD vs. EUR

:N

[ Voor 12% gewijzigd door Daniel op 29-02-2008 09:10 ]

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-10 17:00
Ik zou niet verbaasd zijn als we eind dit jaar een koers hebben van 2$ = 1 Euro

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Het zou kunnen, maar dat verwacht ik niet. Overigens ziet de daling er wel dramatisch uit, maar in totaal is de koers ten opzichte van 31-12-2007 met slechts 4,1% gedaald. De beurzen zelf gaan een stukje harder. Voordat we naar de twee dollar voor een euro gaan moet er nog eens 31% af. Dergelijke valutaschommelingen zijn niet erg aannemelijk voor de (nu nog) belangrijkste munt ter wereld.

Verwijderd

Topicstarter
Daniël schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 10:45:
Overigens ziet de daling er wel dramatisch uit, maar in totaal is de koers ten opzichte van 31-12-2007 met slechts 4,1% gedaald.
Voor een valuta betekent 4,1% heel wat anders dan voor een aandeel of iets dergelijks. De hele wereldeconomie "hangt" aan een paar valuta (dollar, euro, yen, pond) en als er met de eerste 2 wat mis mee gaat dan gaat het overal mis.

Maar gelukkig ontstaat er door de daling van de dollar weer een gigantische vraag, dus het zal allemaal zo'n vaart niet lopen (grotere dalingen).

• paella
  • Laatst online: 13-11 15:44
ING vandaag weer stukje lager... nog meer winstnemingen? :P

No production networks were harmed during this posting

• MrJ

MrJ

paella schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 11:39:
[...]

ING vandaag weer stukje lager... nog meer winstnemingen? :P
Ja. ;( :X *kras

Ach de 22,- heeft het gehouden. Kijken of we volgende week weer up kunnen. Een normale koers voor ING (wat redelijk ongeschonden is gebleven) vind ik toch wel zeker 28,-. :)

• priens
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-11 17:02
Ik ben bang dat ING nog wel eens een klapje zou kunnen krijgen komende week. Teken eens een grafiekje en trek een lijn vanaf de top in oktober tot de top van een paar dagen geleden. Lijkt toch sterk op een draai.

Afgaande op het grafiekje dat ik zojuist tekende zie ik eigenlijk geen reden waarom ING op korte termijn omhoog zou moeten gaan... Uiteraard hoop ik voor jullie dat ik ongelijk heb! ;) (voor mezelf niet, want ik zit nog steeds short op de AEX)

Houd het in de gaten en neem eventueel wat beschermingsposities in als het echt down dreigt te gaan.

• kmf
  • Niet online

kmf

wordt toch een beetje moe van de onbesluitbaarheid van de koersen de laatste paar weken. Het zit steeds maar te kwakkelen. Donder dan lekker naar beneden, of ga omhoog...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

kmf schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 18:56:
wordt toch een beetje moe van de onbesluitbaarheid van de koersen de laatste paar weken. Het zit steeds maar te kwakkelen. Donder dan lekker naar beneden, of ga omhoog...
Wanneer je binnen een jaar naar de grafiek kijkt denk ik dat de trend wel duidelijk zal zijn hoor :P.

• MrJ

MrJ

Yep, hoop zelf nog op een mooie upspike van ING om die zonder al teveel verlies van de hand te doen.

Goud & zilver gaan er hier uit op 1000 USD/Ounce. Dan heb ik er resp. 65 en 60% winst op. Zie nl. beide niet in 1x door die weerstand heen prikken. Dus winst nemen, wachten tot het zakt en later weer oppakken voor een 2e poging.

Qua aandelen heb ik verder alleen nog een handel CXP en turbo's op CXP. Als Staples nu eens met dat nieuwe bod komt kunnen die ook van de hand (met dan 280% winst op 1 turbo :9 ).

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:44
Zit zelf ook in de goud (relatief kort nog) met een Turbo Long. Heb daar nu 25 procent winst mee gepakt en bij de 1000 zit ik op de 30. Ik hou hem dan echter nog wel aan, ik verwacht (zeker met het Amerikaanse rentebesluit in het vooruitzicht) dat goud nog wel even doorgaat. Ga hem van 1050 denk ik eruit gooien.

• MrJ

MrJ

MrJ schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 09:17:
Yep, hoop zelf nog op een mooie upspike van ING om die zonder al teveel verlies van de hand te doen.
Zat een stop loss op van 21.20 dus een order ingesteld dat bij een koers onder de 21.25 alles dmv een bestens order verkocht zou worden (tsja, alles beter dan de stop loss aantikken), is de koers op de 21.23 gekomen om nu verder te stijgen. :{

Zak dan gelijk naar de 15,- ofzo. Grrrr. :P

• Rukapul
@MrJ: op welk jaarrendement (incl.transactiekosten) kom je uit op het (gemiddelde) geinvesteerde vermogen?

Ik zat al een tijdje te azen op een plukje Aegon en toen het vandaag te koop was voor de prijs die ik in m'n hoofd had (9,50) heb ik een positie genomen.

Voor de rest houd ik voor de komende tijd rekening met een zeer volatiele markt met nog flinke dalingen in vrijwel alle markten.
MrJ schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 13:42:
Als, als, als... (tja, als dat was gebeurd dan had ik er een paar maandsalarissen ingejast :P)

[ Voor 23% gewijzigd door Rukapul op 06-03-2008 13:51 ]

• priens
MrJ schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 13:42:
[...]

Zat een stop loss op van 21.20 dus een order ingesteld dat bij een koers onder de 21.25 alles dmv een bestens order verkocht zou worden (tsja, alles beter dan de stop loss aantikken), is de koers op de 21.23 gekomen om nu verder te stijgen. :{

Vervelend! :X

Wat verwachten jullie trouwens van Fortis morgen? Ik heb besloten om m'n shorts AEX vast te houden overnight. Hoop dat ik er goed aan doe. Want als Fortis flink plust, zullen de overige financials dat ook wel doen...

• MrJ

MrJ

Rukapul schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 13:50:
@MrJ: op welk jaarrendement (incl.transactiekosten) kom je uit op het (gemiddelde) geinvesteerde vermogen?
Geen idee, ben nog maar net bezig met aandelen ed. Zat eerst een jaartje in vastgoedfondsen maar besloot na een jaarrendement van -40% toch maar eea zelf in de hand te nemen.

Wil nu allereerst mijn verlies goed maken en quitte staan in vergelijking met een jaar geleden. Wil dit doen dmv turbo's / opties op de juiste momenten met een korte beweging meegaan en daar steeds 20% rendement op pakken. Denk aan aan swing naar beneden van indices of zoals nu een swing omhoog van edelmetalen.

Verder straks wat lange termijn beleggingen in lang lopende opties voor de financials. Deze krijgen nu flink klappen maar denk ze over een maandje of 2 tegen bodemprijzen opgekocht kunnen worden om daarna als gezonde bedrijven weer richting normalere koersniveaus te gaan.

Naast deze lt beleggingen hou ik een gedeelte apart om mee te kunnen gaan met eerder genoemde korte bewegingen omhoog of omlaag. :)
priens schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 17:40:

Wat verwachten jullie trouwens van Fortis morgen? Ik heb besloten om m'n shorts AEX vast te houden overnight. Hoop dat ik er goed aan doe. Want als Fortis flink plust, zullen de overige financials dat ook wel doen...
Lastig te zeggen, tegenwoordig zijn goede cijfers geen garantie voor hogere koersen. Maybe bij zeer goede cijfers dat je een korte opleving krijgt, maar voor de komende weken zit je denk ik erg goed als je short op de financials zit.

[ Voor 20% gewijzigd door MrJ op 06-03-2008 18:17 ]

• Rukapul
priens schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 17:40:
Ik weet niet wat ik moet verwachten en dat is ook precies de reden dat ik wel ING en Aegon heb, maar geen Fortis. Bij Fortis spelen enorm veel zaken tegelijkertijd: sub-prime, dure overname ABN, en een aantal zaken die samenhangen met de financiering van de ABN overname: uitgifte nieuwe aandelen, herfinancieringen van leningen tegen niet al te beste condities, verkopen van deel beleggingsportefeuille op een laag punt in de markt.

Bij ING en Aegon heb ik het idee dat het bedrijven zijn met een zeer goede balans en eigen vermogen en men operationeel helemaal niet zulke slechte vooruitzichten heeft. Zelfs als men wat af moet schrijven dan moet dat wel heel erg veel zijn om op de langere termijn een slechte belegging te hebben. Men kan het ten laste van het eigen vermogen opvoeren of via de winst/verlies rekening. ING maakt ca 8 mld winst per jaar (Aegon 2,5) met een k/w van 5.2 (Aegon 5.9). Neem je een k/w van 10 als norm dan mag ING structureel elk jaar 4 mld (Aegon 1,0) afschrijven :P

Bij Fortis is dit allemaal anders, omdat de kapitaalpositie veel en veel slechter is en afschrijvingen nu door kunnen werken in de toekomst (zie de 3 punten hierboven).

Zo kijk ik er tenminste tegenaan :)

• priens
MrJ schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 18:16:
[...]
Wil nu allereerst mijn verlies goed maken en quitte staan in vergelijking met een jaar geleden. Wil dit doen dmv turbo's / opties op de juiste momenten met een korte beweging meegaan en daar steeds 20% rendement op pakken. Denk aan aan swing naar beneden van indices of zoals nu een swing omhoog van edelmetalen.
Wees voorzichtig met het "willen goedmaken van verlies"! * priens spreekt uit ervaring

Maar je begint al goed om een stop-win te hanteren. Als ik dat in het begin ook had gedaan, had ik èn minder verloren (verlies gauw willen goedmaken) èn hogere winsten gehad (bijv een 80% winst in 1 dag zien verdampen naar 15% omdat "het zo wel weer aantrekt...") Ahum... ;)

[edit] Tnx voor je visie Rukapul, zelf heb ik ook al tijden weinig feeling met Fortis, met name omdat er inderdaad zoveel speelt. De overname van ABN lijkt positief uit te pakken, maar op de één of andere reden heb ik het gevoel dat Fortis met behoorlijke afschrijvingen te maken gaat krijgen in verband met het hele (sub)prime gebeuren. Vraag me niet waarom, maar dat gevoel heb ik.

[ Voor 18% gewijzigd door priens op 06-03-2008 19:04 ]

• Flyduck
  • Laatst online: 28-03 13:37
Ook al komt Fortis met goede cijfers, dan gaat de AEX nog naar beneden.
Ik heb ook een zooi AX1 puts ingeslagen (437,5)

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-11 15:25
Wat denken jullie eigenlijk van Tomtom? Ik heb hiervan in het turbospel van iex een tijdje geleden turbo's long gekocht. Helaas staan die al op -43%. Vraag is dus of ze nog eens zullen aantrekken... Heb het niet duidelijk in het zicht meer. Ik dacht zelf dat het goed zou gaan ivm de goede cijfers van laatst..

• --Niels--
Over Tomtom:
Vanuit mijn gevoel zeg ik dat de navigatiemarkt de toekomst heeft en dat de mensen van Tomtom een goede marktvisie hebben om op de behoeften van de klant in te spelen. En dat Tomtom zeker met Tele Atlas een sterke marktpositie heeft. Wel moet de overname van Tele Atlas natuurlijk doorgaan.

Ook als je naar de koers/winstverhouding kijkt zou je verwachten dat het aandeel in de toekomst wel weer omhoog moet gaan. Met de huidige koers en de winstcijfers van vorig jaar staat deze op 10,92, dat is vrij laag.
Alleen is TomTom volgens mij aardig afhankelijk van de Amerikaanse markt. En zoals je weet gaat het daar 'iets' minder, wat volgens mij ook de belangrijkste reden is dat het aandeel zo laag staat.
Daarnaast had TomTom we goede cijfers, alleen zaten deze al in de koers verwerkt, waardoor een wat gematigde toekomst visie er toch nog voor zorgde dat het aandeel aardig naar beneden ging.

Samengevat, over de korte termijn (zeg een jaar) kan het best zijn dat TomTom nog naar beneden gaat, maar ik verwacht dat over de lange termijn het aandeel zeker wel weer omhoog gaat.

Heb me alleen nog nooit verdiept in turbo's, zijn die niet wat meer voor de korte termijn?

Verwijderd

Heb me alleen nog nooit verdiept in turbo's, zijn die niet wat meer voor de korte termijn?
Klopt helemaal :) Vrij tricky door de hefboom die in het product zit. Het maakt een stijging van het aandeel (in het geval een long positie) zeer positief, maar in het geval dat de koers daalt zeer negatief. (uiteraard niet in het geval een short positie) Redelijk frequent de koersen volgen is dus wel gewenst. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2008 09:01 ]

• Xof
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

--Niels-- schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 00:44:
Over Tomtom:
Vanuit mijn gevoel zeg ik dat de navigatiemarkt de toekomst heeft en dat de mensen van Tomtom een goede marktvisie hebben om op de behoeften van de klant in te spelen. En dat Tomtom zeker met Tele Atlas een sterke marktpositie heeft. Wel moet de overname van Tele Atlas natuurlijk doorgaan.

Ook als je naar de koers/winstverhouding kijkt zou je verwachten dat het aandeel in de toekomst wel weer omhoog moet gaan. Met de huidige koers en de winstcijfers van vorig jaar staat deze op 10,92, dat is vrij laag.
Alleen is TomTom volgens mij aardig afhankelijk van de Amerikaanse markt. En zoals je weet gaat het daar 'iets' minder, wat volgens mij ook de belangrijkste reden is dat het aandeel zo laag staat.
Daarnaast had TomTom we goede cijfers, alleen zaten deze al in de koers verwerkt, waardoor een wat gematigde toekomst visie er toch nog voor zorgde dat het aandeel aardig naar beneden ging.

Samengevat, over de korte termijn (zeg een jaar) kan het best zijn dat TomTom nog naar beneden gaat, maar ik verwacht dat over de lange termijn het aandeel zeker wel weer omhoog gaat.

Ik heb juist totaal geen vertrouwen in TomTom. Je hebt gelijk dat navigatie de toekomst heeft, maar ik denk dat TomTom zijn beste groei gehad heeft eerlijk gezegt. Een goede marktvisie missen ze namelijk. Er schieten nu veel andere navigatie pakketten uit de grond en een aantal overtreffen TomTom gewoon. Een aantal navigatie pakketten gaan nu zelfs naar 3D toe en TomTom hoor je daar nog helemaal niet over. Ik denk dat TomTom tever achter gaat lopen en ze nu alleen nog maar het voordeel hebben van de goede naam, maar dat ebt ook wel weer weg.
Ik stop dus geen vertrouwen (centjes) in TomTom.

• priens
Vanmorgen bij opening gedeeltelijk winst genomen (puts AEX). Turbo's short staan al wat langer en laat ik lopen... Eens zien wat er gebeurt vanmiddag.

Vanmorgen virtueel de eerste poot van een short strangle verkocht: Put AEX Maart 405 @ 2,80. Eens kijken of ik de call (455?) vanmiddag op een hoger punt kan verkopen. Ik verwacht dat het tijdens de weekexpiratie wat omhoog gaat om daarna weer te dalen. Wellicht nog een weekputje voor volgende week erbij voor de zekerheid (ter bescherming naar beneden).
Geen kans op enorme rendementen, maar mijnsinziens toch een leuk rendement tegen een relatief laag risico. Ik ben van plan om eind volgende week of begin expiratieweek terug te kopen. Of uiteraard eerder als de AEX rare dingen gaat doen...
Graag jullie commentaar...

• MicroWhale
  • Laatst online: 08:31

MicroWhale

The problem is choice

je hebt inderdaad veel vertrouwen in TomTom. Zoals ik ernaar kijk gebeurt er het volgende: De navigatiemarkt verschuift steeds meer richting de mobiele telefoon (integratie). Dit soort telefoons zullen de komende jaren steeds betaalbaarder worden, waardoor de vraag naar de producten van TomTom drastisch zal afnemen.
TomTom moet zich hierdoor gaan indekken om met deze ontwikkeling mee te kunnen gaan en koopt daardoor een leverancier van kaartmateriaal op. Het gevolg is dat ze nog steeds in de navigatiebusiness zitten, maar nu kaarten en software leveren voor toepassingen op mobiele telefoons. De devices gaan er dus uit. Het melkkoe stadium is immers voorbij.
Conclusie: Als de overname met TeleAtlas niet doorgaat hebben ze een groot probleem. De belegger weet dit en is daarom terughoudend totdat er goed nieuws komt over de overname. Tot die tijd kan het beide kanten op gaan en is er dus teveel risico...

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• De_Bastaard
  • Laatst online: 13-11 19:50
Hmm, fortis heeft flink moeten afschrijven! Toen ik vanmorgen even de koers checkte zat die op 13,99... toen ik terug kwam van de winkel opeens @ 14.77 8)7.

Of dat nu te maken heeft met die mogelijke investering van een of andere sjeik/koning ?

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
MrWilliams schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 10:49:
[...]

je hebt inderdaad veel vertrouwen in TomTom. Zoals ik ernaar kijk gebeurt er het volgende: De navigatiemarkt verschuift steeds meer richting de mobiele telefoon (integratie). Dit soort telefoons zullen de komende jaren steeds betaalbaarder worden, waardoor de vraag naar de producten van TomTom drastisch zal afnemen.
De iPod verkoopt toch ook nog goed, ook al hebben veel mobieltjes de mogelijkheid om muziek af te spelen? En daar komt nog bij dat muziek luisteren op een mobieltje fijner is dan navigeren op een mobieltje. Of je je koptelefoon nou in een mobieltje steekt of een dedicated mp3-speler, daar merk je niet zoveel van. Maar als ik zou moeten kiezen tussen navigeren met een mobieltje, of met een TomTom op een groto scherm dan weet ik het wel.
TomTom moet zich hierdoor gaan indekken om met deze ontwikkeling mee te kunnen gaan en koopt daardoor een leverancier van kaartmateriaal op. Het gevolg is dat ze nog steeds in de navigatiebusiness zitten, maar nu kaarten en software leveren voor toepassingen op mobiele telefoons. De devices gaan er dus uit. Het melkkoe stadium is immers voorbij.
Waarom zouden beide markten niet naast elkaar kunnen blijven bestaan, zoals die van dedicated mp3-spelers en mobieltjes? TomTom wordt inderdaad steeds meer een bedrijf dat zich richt op de software. Maar dat geldt bijvoorbeeld ook voor een Nokia. Ik zie niet in waarom ze daarmee niet succesvol kunnen zijn.

• kmf
  • Niet online

kmf

De_Bastaard schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 11:11:
Hmm, fortis heeft flink moeten afschrijven! Toen ik vanmorgen even de koers checkte zat die op 13,99... toen ik terug kwam van de winkel opeens @ 14.77 8)7.

Of dat nu te maken heeft met die mogelijke investering van een of andere sjeik/koning ?
Er waren positieve berichten dat er binnen 1.5 week info komt over een omvangrijke transactie. (en koopjesjagers)

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-11 15:25
Bedankt voor deze visies op Tomtom. Zelf denk ik ook dat de grootste groei eruit is. Onder andere ook omdat de markt denk ik verzadigd is. Iedereen heeft nu zo'n ding. Nu nog proberen die long positie een beetje redelijk af te bouwen..

• --Niels--
MrWilliams schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 10:49:
[...]

(...)
Conclusie: Als de overname met TeleAtlas niet doorgaat hebben ze een groot probleem. De belegger weet dit en is daarom terughoudend totdat er goed nieuws komt over de overname. Tot die tijd kan het beide kanten op gaan en is er dus teveel risico...
Ik ben het helemaal met je eens dat als de overname van Tele Atlas niet doorgaat dat dat zeer negatief voor TomTom is. Zeker omdat nokia wel zijn eigen kaartenmaker heeft en idd de mobile telefoon als navigatieapparaat een steeds grotere concurrent gaat worden.
Maar ik denk dat 'wij' als tweakers te veel naar de technische mogelijkheden enz. kijken (zoals hierboven ook werd aangegeven, tomtom heeft nog geen 3D en andere wel). Terwijl ik van mening ben dat 99% van de mensen nog steeds niet meer met hun mobiel kunnen dan bellen en een sms versturen. Deze mensen hebben een makkelijk apparaat nodig en TomTom speelt daar naar mijn mening goed op in. Daarnaast is TomTom ook bezig om zijn producten standaard in, als ik mij goed herinner, bepaalde Toyota's te krijgen. Dus voor de toekomst blijf ik positief over TomTom.
Maar ik moet toegeven, momenteel gaat het niet zo best, gisteren ruim 4% er af, vandaag staat hij ook al weer op -2,5%...

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Ik ben van plan tomtom binnenkort op te pakken (long). Met het marktaandeel wat ze hebben blijven ze een grote partij in de markt.
Als je een nokia telefoon gewend bent wil je weer een nokia, als je tomtom navigatie hebt wil je dat ook weer. Dus als de devices gaan integreren dan is tomtom nog steeds een belangrijke partij hierin.
Ik wacht nog even tot het mes gevallen lijkt te zijn, het aandeel is goedkoop, maar ik ga het niet proberen op te vangen.

Who is John Galt?

• priens
priens schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 10:22:
Vanmorgen virtueel de eerste poot van een short strangle verkocht: Put AEX Maart 405 @ 2,80. Eens kijken of ik de call (455?) vanmiddag op een hoger punt kan verkopen. Ik verwacht dat het tijdens de weekexpiratie wat omhoog gaat om daarna weer te dalen. Wellicht nog een weekputje voor volgende week erbij voor de zekerheid (ter bescherming naar beneden).
Geen kans op enorme rendementen, maar mijnsinziens toch een leuk rendement tegen een relatief laag risico. Ik ben van plan om eind volgende week of begin expiratieweek terug te kopen. Of uiteraard eerder als de AEX rare dingen gaat doen...
Graag jullie commentaar...
En de Call maart 455 verkocht voor 2,70.

In totaal ontvangen:
280 put
270 call
-4 kosten (2 trades)
-------
546

Eens kijken hoe dit er over een weekje voor zou staan...

• Flyduck
Na de expiratie heb ik wat puts ingeslagen, omdat dan meestal een daling volgt.
Helaas voor mij gebeurde dit niet waardoor ik veel te veel heb betaald :(
Amerikaanse dwazen zijn weer positief door een mogelijk rente besluit op 18 maart.
Ik ga uit van een verdere daling volgende week.

Rond de 420 ga ik AEX long calls (juni 450) inslaan, want ik zie dat wel als een bodem..

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:59
Wie heeft er ervaring met koersen via de PDA.

ABN AMRO heeft mobiel internet, wat net internet bankieren is en heel basic.

Ik zie dat Alex.nl een inlog heeft, en ook binck. Maar hier kan ik niet op.

Wat ik zoek is realtime streaming koersen via mijn HTC Tytn2.

American Express vraagbaak

• priens
Stinger_Ventura schreef op maandag 10 maart 2008 @ 21:06:
Wie heeft er ervaring met koersen via de PDA.

ABN AMRO heeft mobiel internet, wat net internet bankieren is en heel basic.

Ik zie dat Alex.nl een inlog heeft, en ook binck. Maar hier kan ik niet op.

Wat ik zoek is realtime streaming koersen via mijn HTC Tytn2.
Realtime streaming met java heb ik nog niet geprobeerd, maar www.forexpf.ru automatisch elke 30 seconden verversend werkt prima op mijn HTC Touch Cruise. Da's toch wel realtime genoeg?

• zomertje
  • Laatst online: 11-11 01:28

zomertje

Barisax knorretje

Als ik de gemiddelde column lees dan gaan we nog ff lekker naar beneden zakken de komende weken/maanden/(jaren?). Gespreide bijkooptijd. Verkopen in november was zo slecht nog niet :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• priens
Achteraf gezien ben ik in ieder geval blij dat ik vorig jaar augustus een groot deel van mijn beleggingsfondsen en aandelen verkocht heb. In oktober heb ik tegen iets hogere koersen de rest verkocht.
Sindsdien zit ik voor 100% liquide om af en toe met Turbo's of opties een korte trade te doen van intraday tot hooguit een paar weken. Deze insteek bevalt me vele malen beter en omdat ik op elk tijdstip maximaal 10% van mijn vermogen gebruik geeft dit een veel veiliger gevoel. Nu hoef ik geen buikpijn meer te hebben als de koersen weer eens naar beneden knallen; ik kan er nu gewoon op inspelen.
Niet dat ik nu opeens enorme winsten maak, want vanwege een tweetal foute trades begin dit jaar staat mijn jaarrendement tot nu toe op -3% :'( ...

Maar ja... Hoe meer columns en analisten roepen dat het de komende jaren flink naar beneden kan, hoe meer ik de neiging heb om te denken dat de bodem nabij is. Nu denk ik ook dat we de komende maand(en) nog flink naar beneden gaan. Misschien wel naar 350-360 (waarschijnlijk eerder 380), maar daar is de koek toch echt op en kunnen we weer omhoog.

Ik zit trouwens sterk te denken om de strangle die ik vorige week verkocht heb, terug te kopen. Hij staat op een leuke winst en ik verwacht de komende dagen ofwel een flinke shortsqueeze (tussentijdse renteverlaging), ofwel een flinke selloff. En da's niet goed voor de gemiddelde short-strangle! ;)

[edit] En de daad bij het woord gevoegd:
In totaal ontvangen:
546 Totaal ontvangen
-135 terugkoop put
-105 terugkoop call
-4 kosten (2 trades)
-------
302 Euro winst

Toch niet verkeerd dacht ik...

[ Voor 7% gewijzigd door priens op 11-03-2008 12:32 ]

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Hé, ik kende dit topic niet!

Ik had deze morgen even AEX Index CG Speeder Long 425,00 20/03 aan mijn schaduwportefeuille toegevoegd deze morgend....

GVD!!! Waarom heb ik het niet gekocht :( 157,89%

Achja... Nu nog kopen?

• Flyduck
jvvv schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 14:31:
Hé, ik kende dit topic niet!

Ik had deze morgen even AEX Index CG Speeder Long 425,00 20/03 aan mijn schaduwportefeuille toegevoegd deze morgend....

GVD!!! Waarom heb ik het niet gekocht :( 157,89%

Achja... Nu nog kopen?
Ja wat denk je van mij,... ik schrijf 2 AX2 call's 5 minuten voor de spike omhoog :(

• Rukapul
Flyduck schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 15:44:
[...]

Ja wat denk je van mij,... ik schrijf 2 AX2 call's 5 minuten voor de spike omhoog :(
Kortom, je bent helemaal kapot gemanipuleerd door de financiele autoriteiten. De centrale banken zouden als doelstelling moeten hebben om de reele economie draaiende te houden dmv voldoende geld, maar in plaats daarvan voorzien ze banken van goedkoop geld om gaten voor eigen rekening te vullen omdat die in het financiele systeem eenmaal aan het begin van de geldketen zitten.

• MrJ

MrJ

Na de spike wat Puts AX2 422,50 opgepikt. Denk dat die het nog leuk gaan doen voor vrijdag. Dit ziet eruit als een tijdelijke spike die ook weer erg hard naar beneden kan spiken.

• Flyduck
MrJ schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 16:26:
Na de spike wat Puts AX2 422,50 opgepikt. Denk dat die het nog leuk gaan doen voor vrijdag. Dit ziet eruit als een tijdelijke spike die ook weer erg hard naar beneden kan spiken.
Nou, de 422,5 zijn wel erg ver out of the money, morgen zijn die niets meer waard ook al openen we 1% lager.

• MrJ

MrJ

Vrijdag is pas de expiratie toch? Dus als we gewoon lekker zakken tot onder de 430 pak ik er al winst op. :)

/edit:
Of zie ik iets nu gruwelijk over 't hoofd? :$

[ Voor 21% gewijzigd door MrJ op 11-03-2008 16:52 ]

• Flyduck
MrJ schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 16:50:
Vrijdag is pas de expiratie toch? Dus als we gewoon lekker zakken tot onder de 430 pak ik er al winst op. :)
Haha mooi niet :) Moet je is opletten hoe snel de tijdswaarde verdwijnt ...

• De_Bastaard
Fortis lekker in de plus vandaag zeg :) Laat die kapitaal injectie maar komen ;)

• MrJ

MrJ

Flyduck schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 16:51:
[...]

Haha mooi niet :) Moet je is opletten hoe snel de tijdswaarde verdwijnt ...
Ah, zie edit.

Care to explain? :)

• Flyduck
MrJ schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 16:53:
[...]

Ah, zie edit.

Care to explain? :)
Expiratie is op vrijdag om 16.00 uur.
Maar bij weekopties loopt vanaf woensdag de waarde heel snel terug (tijdswaarde).
Als je dus verwacht dat het weer naar beneden komt kan je beter iets meer investeren en een maandoptie kopen, of een AX2 ATM optie.

• MrJ

MrJ

Ok, thanks. Zojuist in afwachting van je antwoord met winst verkocht. 10tjes werk, maar toch. :P

Waarom loopt die tijdswaarde dan zo snel terug?

[ Voor 20% gewijzigd door MrJ op 11-03-2008 16:57 ]

• priens
Wauw! Wat een geweldige dag vandaag! :*) * priens is weer 100% liquide...

@MrJ; De tijdswaarde loopt zo snel terug omdat er bijna geen tijd meer is. ;) Vrijdag expireren deze opties en dat betekent dat er dus in een paar dagen tijd heel veel moet gebeuren om jouw opties intrinsieke waarde te laten krijgen (ITM te krijgen).
Als de volatiliteit verder terugloopt en de beurs blijft liggen (of erger: stijgt), neemt de kans heel snel af dat jouw optie nog wat waard is vrijdagmiddag en zal deze razendsnel in waarde dalen.
No offence en goed bedoeld, maar voordat je je met weekopties bezig gaat houden (als je die zover OTM koopt, is dat mijnsinziens vergelijkbaar met een pure gok op rood of zwart in het casino) zou ik me eerst maar eens een beetje verdiepen in de werking van opties in het algemeen. Dat kan je een hoop verlies besparen.

• Flyduck
Zo ik ben wel genaaid met mijn geschreven calls !
Gelukkig heb ik nog calls 450 juni / april lopen..
Dow 3,5% erbij vandaag... ben benieuwd hoe de futures morgen staan.

Kijken tot hoever deze opleving doorgaat voordat iedereen weer doorkrijgt dat het op NIETS is gebaseerd!!

• priens
Ik kan me inderdaad ook niet voorstellen dat dit herstel van lange duur is. Het lijkt eerder op een cadeautje van ome Ben om op een hoger niveau weer short te kunnen gaan. Helaas heb ik geen long posities op het moment, maar je kan niet alles hebben toch?!
De Fed stelt $200 miljard extra aan staatsobligaties beschikbaar voor een termijn van 28 dagen in plaats van de gebruikelijke periode van 1 dag en daarnaast $30 miljard aan valuta ter beschikking aan de Europese Centrale Bank en $6 miljard aan de Zwitserse nationale bank, in zogenaamde swap lines. Dit betekent een verhoging van de normale faciliteit met respectievelijk $10 miljard en $2 miljard.

De Amerikaanse centrale bank laat weten al 82 bieders te hebben voor de veiling van $50 miljard.
Het zijn wel bedragen hè?! :o

• MrJ

MrJ

priens schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 21:10:
Wauw! Wat een geweldige dag vandaag! :*) * priens is weer 100% liquide...

@MrJ; De tijdswaarde loopt zo snel terug omdat er bijna geen tijd meer is. ;) Vrijdag expireren deze opties en dat betekent dat er dus in een paar dagen tijd heel veel moet gebeuren om jouw opties intrinsieke waarde te laten krijgen (ITM te krijgen).
Als de volatiliteit verder terugloopt en de beurs blijft liggen (of erger: stijgt), neemt de kans heel snel af dat jouw optie nog wat waard is vrijdagmiddag en zal deze razendsnel in waarde dalen.
True, maar de week is nog niet eens op de helft toch? MI kan er nog veel gebeuren.

Iig aan de Dow te zien goed dat ik die P422,5 niet overnight heb meegenomen. ;)
No offence en goed bedoeld, maar voordat je je met weekopties bezig gaat houden (als je die zover OTM koopt, is dat mijnsinziens vergelijkbaar met een pure gok op rood of zwart in het casino) zou ik me eerst maar eens een beetje verdiepen in de werking van opties in het algemeen. Dat kan je een hoop verlies besparen.
Thanks. :)

• MrJ

MrJ

Persoonlijk heb ik mijn porto flink teruggebracht.

Ik heb nu wat CXP + een handel turbo's erop plus turbo's goud/zilver.

Verder wat calls CXP. 10 Maart en 10 Juni, beide 8,40. Staples is verplicht voor dinsdag te melden of ze de overname voortzetten. Ik ga er vanuit dat ze dat wel doen en om de grote aandeelhouders zoals ING over te halen is dan een bod van 9 a 9,50 geen overbodige luxe.

• priens
Flyduck schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 15:44:
Gezien de enorme stijging in de US gisteren, valt hier de opening enorm mee. Dus waarschijnlijk heb je ze nog met beperkt verlies kunnen terugkopen of houd je ze aan?

Als we vandaag een tijdje boven de 445 gaan rondhangen, denk ik dat ik toch weer short ga met wat turbootjes met een lage hefboom.

• Flyduck
priens schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 10:20:
[...]

Gezien de enorme stijging in de US gisteren, valt hier de opening enorm mee. Dus waarschijnlijk heb je ze nog met beperkt verlies kunnen terugkopen of houd je ze aan?

Als we vandaag een tijdje boven de 445 gaan rondhangen, denk ik dat ik toch weer short ga met wat turbootjes met een lage hefboom.
Ik houd ze aan,.. 440 lijkt een grens voorlopig..

• MicroWhale
  • Laatst online: 08:31

MicroWhale

The problem is choice

El Cid schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 12:36:
[...]

De iPod verkoopt toch ook nog goed, ook al hebben veel mobieltjes de mogelijkheid om muziek af te spelen? En daar komt nog bij dat muziek luisteren op een mobieltje fijner is dan navigeren op een mobieltje. Of je je koptelefoon nou in een mobieltje steekt of een dedicated mp3-speler, daar merk je niet zoveel van. Maar als ik zou moeten kiezen tussen navigeren met een mobieltje, of met een TomTom op een groto scherm dan weet ik het wel.
Dat is een kwestie van aanbod: Hoeveel mobiele telefoons met mp3 functie hebben ook daadwerkelijk een minijack aansluiting om een koptelefoon op aan te sluiten?
Jij kiest voor 3 apparaten in je binnenzak, waar de meeste mensen er liever één hebben.
[...]
Waarom zouden beide markten niet naast elkaar kunnen blijven bestaan, zoals die van dedicated mp3-spelers en mobieltjes? TomTom wordt inderdaad steeds meer een bedrijf dat zich richt op de software. Maar dat geldt bijvoorbeeld ook voor een Nokia. Ik zie niet in waarom ze daarmee niet succesvol kunnen zijn.
Een van de voornaamste redenen dat mp3 spelers nog bestaan, is mijns inziens het gebrek aan een koptelefoonaansluiting voor de telefoon. iPhone is één van de weinigen die dit wel heeft en dus ook goed als mp3 speler te gebruiken is.
De markt voor navigatie apparaten blijft nog wel bestaan. Wees niet ongerust. Er valt in de nabije toekomst (zo niet: nu) geen geld meer mee te verdienen. Daarom gaan ze juist hun horizon verbreden.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• genotsknots
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-11-2023
MrWilliams schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 14:12:[...]iPhone is één van de weinigen die dit wel heeft en dus ook goed als mp3 speler te gebruiken is.
Ik ken geen ene Sony Ericsson na 2004 die geen mogelijkheid heeft om een koptelefoon aan te sluiten. En er zijn genoeg nokia's die dit ook kunnen. Welliswaar niet met een 3,5 aansluiting zoals een N95 netjes heeft, maar het is toch heel goed mogelijk.

Zelf heb ik 5 verschillende Sony Ericssons gehad met Walkman functie. Ik vind het daarom gewoon onnodig om dan nog met een Ipod op zak te lopen. Als je dan toch 8gb aan opslag hebt...(W960i)

Daarom hoef ik ook nooit meer een Ipod

• Robkazoe
MrWilliams schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 14:12:
[...]

Dat is een kwestie van aanbod: Hoeveel mobiele telefoons met mp3 functie hebben ook daadwerkelijk een minijack aansluiting om een koptelefoon op aan te sluiten?
Jij kiest voor 3 apparaten in je binnenzak, waar de meeste mensen er liever één hebben.

[...]

Een van de voornaamste redenen dat mp3 spelers nog bestaan, is mijns inziens het gebrek aan een koptelefoonaansluiting voor de telefoon. iPhone is één van de weinigen die dit wel heeft en dus ook goed als mp3 speler te gebruiken is.
De markt voor navigatie apparaten blijft nog wel bestaan. Wees niet ongerust. Er valt in de nabije toekomst (zo niet: nu) geen geld meer mee te verdienen. Daarom gaan ze juist hun horizon verbreden.
Nokia N91 die ruim 2 jaar oud is, is een goed voorbeeld van muziek en mobiele telefoon.

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-10 14:50
Ik snap nu alleen niet waarom Ahold zo in de min staat, zijn het winstnemingen ofzo?

• Robkazoe
JohnStaakke schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 16:28:
Ik snap nu alleen niet waarom Ahold zo in de min staat, zijn het winstnemingen ofzo?
http://www.iex.nl/nieuws/nieuws_artikel.asp?iNewsID=4115173

• MrJ

MrJ

Alle NL fondsen in de VS negatief op CXP na. Krijgen we dan toch het 2e overnamebod morgen al?! :9

Corporate Express 12,20 7,84 +0,30

Zou lekker zijn, heb er 600 turbo's op zitten en in totaal 20 Call opties 8,40 (Maart en Juni). Dat gaat lekker worden bij een bod van 9,50 of hoger. :D

• Stinger_Ventura
  • Laatst online: 07:59
HSCEI index op net iets meer dan 12.000 punten.

Koop moment of gaan we nog dieper?

Index komt van de 22.000 punten een paar maanden geleden...

American Express vraagbaak

• Flyduck
TomTom weer 3% eraf vandaag....
Als het in dit tempo doorgaat staat het aandeel straks echt op 0.

Verwijderd

Stinger_Ventura schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 20:56:
HSCEI index op net iets meer dan 12.000 punten.

Koop moment of gaan we nog dieper?

Index komt van de 22.000 punten een paar maanden geleden...
Ahum, in twee weken tijd Peloton Partners, CCC, Bear Stearns failliet, afgezien van de exacte wetenschap erachter is dit ook een vertrouwenscrisis waardoor steeds meer banken gaan eisen dat men goede aandelen verkoopt om de rommel te kunnen afbetalen.
Maw, het einde is nog echt niet in zicht hoor :).

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

We zitten in de derde ronde van het eerste bedrijf van de crisis. Het gaat nog veel mooier worden (kijk voor de grap eens naar de procentuele spread tussen de officiele rente en LIBOR -> drie angstspikes sinds 2007, steeds hoger). Het mooiste is nog dat je het van dichtbij mee mag maken.

In een bewegende markt is het goed toeven als je weet waar je mee bezig bent. Ik niet dus ;)

• priens
Wekkel schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 11:46:
In een bewegende markt is het goed toeven als je weet waar je mee bezig bent. Ik niet dus ;)
Zeker, zeker! Maar door de vaagheid van iedereen (Bear stearns: "Nee, we hebben geen problemen" om vervolgens drie dagen later bijna op omvallen te staan) en het constante ingrijpen van FED en kornuiten, wordt het er niet makkelijker op. De markt (met name in de US) staat werkelijk op springen, maar het MAG gewoon niet down. En hoe langer dit zo doorgaat hoe harder de klap uiteindelijk zal worden denk ik...
Ik heb gelukkig redelijk kunnen profiteren van de dalingen van de afgelopen weken, maar eigenlijk hadden we flink moeten doorzakken in plaats van telkens af te ketsen rond de 430.
"Weten waar je mee bezig bent" is wat mij betreft op dit moment inspelen op een daling. Maar dit is bijna niet te doen, want telkens als het flink down gaat, wordt er weer een of andere noodmaatregel verzonnen waardoor het tijdelijk opeens de andere kant op gaat.
Als ze het nu eens eindelijk een keer in laten storten, kunnen we een fatsoenlijke bodem vormen om vanaf daar weer richting Noorden te vertrekken.

My 2 cents....

[edit]Postte jij hier voorheen regelmatig wat TA-spul? :P

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

priens schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 17:07:
[edit]Postte jij hier voorheen regelmatig wat TA-spul? :P
Ja, maar ik doe al tijden niets meer actiefs met de AEX. Het is mij teveel een kermis gebleken.

Verwijderd

Topicstarter
Weer renteverlaging...
Press Release
Release Date: March 16, 2008

For immediate release

The Federal Reserve on Sunday announced two initiatives designed to bolster market liquidity and promote orderly market functioning. Liquid, well-functioning markets are essential for the promotion of economic growth.

First, the Federal Reserve Board voted unanimously to authorize the Federal Reserve Bank of New York to create a lending facility to improve the ability of primary dealers to provide financing to participants in securitization markets. This facility will be available for business on Monday, March 17. It will be in place for at least six months and may be extended as conditions warrant. Credit extended to primary dealers under this facility may be collateralized by a broad range of investment-grade debt securities. The interest rate charged on such credit will be the same as the primary credit rate, or discount rate, at the Federal Reserve Bank of New York.

Second, the Federal Reserve Board unanimously approved a request by the Federal Reserve Bank of New York to decrease the primary credit rate from 3-1/2 percent to 3-1/4 percent, effective immediately. This step lowers the spread of the primary credit rate over the Federal Open Market Committee’s target federal funds rate to 1/4 percentage point. The Board also approved an increase in the maximum maturity of primary credit loans to 90 days from 30 days.

The Board also approved the financing arrangement announced by JPMorgan Chase & Co. and The Bear Stearns Companies Inc.
http://www.federalreserve...ss/monetary/20080316a.htm

Verwijderd

Topicstarter
Dit is helemaal mooi.... Een paar uur geleden was er nog sprake van $15 - $20 per aandeel. En dan te bedenken dat het aandeel ooit op $150 heeft gestaan :)
JPMorgan Says It Will Buy Ailing Bear Stearns for $2 a Share, or $236.2 Million

NEW YORK (AP) -- JPMorgan Chase said Sunday it will acquire rival Bear Stearns for a bargain-basement $236.2 million -- or $2 a share -- a stunning collapse for one of the world's largest and most storied investment banks.

The last-minute buyout was aimed at averting a Bear Stearns bankruptcy and a spreading crisis of confidence in the global financial system.

The Federal Reserve and the U.S. government swiftly approved the all-stock deal, showing the urgency of completing the deal before world markets opened.

Bear Stearns shares closed Friday at $30 a share. At their peak, the shares traded at $159.36.

The Fed will provide special financing to JPMorgan Chase for the deal, JPMorgan Chase said. The central bank has agreed to fund up to $30 billion of Bear Stearns' less liquid assets. Risky bets on securities tied to subprime mortgages -- loans given to customers with poor credit history -- crippled Bear Stearns, the nations' fifth-largest investment bank.
http://biz.yahoo.com/ap/080316/jpmorgan_bear_stearns.html

Verwijderd

Daar gaat de Amerikaanse Roebel weer, met daarbij de olieprijs en meer paniek in de tent door de bevestiging dat er écht wat aan de hand is. De boel begon net wat tot rust te komen...helaas dus. /me blij dat 'ie voorlopig even aan de zijlijn staat. 't Is echt te chaotisch voor mij atm, ik heb het overzicht niet meer en dan wordt het gokwerk. :)

• KingNothing
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-01-2024
Verwijderd schreef op maandag 17 maart 2008 @ 01:49:
Dit is helemaal mooi.... Een paar uur geleden was er nog sprake van $15 - $20 per aandeel. En dan te bedenken dat het aandeel ooit op $150 heeft gestaan :)
Ik vind er anders niks mooi aan :|

Die-hard Brexiteer

• kmf
  • Niet online

kmf

Eindelijk wat vuurwerk op de markt.

Ik heb maar een stapeltje AEX-trackers gekocht voor 42 (was net tijd voor m'n zelf vastgelegde maandelijkse inleg)

• priens
Wat een klapper vanmorgen zeg! Ook voor mij is het te onvoorspelbaar nu. Nog steeds 100% cash... Ik verwacht deze week herstel tot donderdag/vrijdag. Als dit gebeurt, ga ik eind deze week waarschijnlijk short, zo niet, dan blijf ik cash.

Succes allen aan deze roulettetafel! ;)
Dit is de discount rate en niet de funds rate. De verlagingen van de discount rate liepen nog een beetje achter bij de verlagingen van de funds rate dacht ik.

• De_Bastaard
Zooo, en toen ging mijn aandeel Fortis weer hard naar onderen :7 Ik ben benieuwd of er de komende tijd nog meer banken in zulke problemen zullen komen!

• MrJ

MrJ

Bij de funds zal er naw 1% afgaan morgen.

Kan een kleine spike omhoog veroorzaken met vergeet niet dat Bear Stearns nu voor maar $2,- per aandeel overgenomen gaat worden. Terwijl ze vrijdag sloten zo rond de $57,-. Dat ziet er dus bijzonder slecht uit.

Verwijderd

Topicstarter
Wat is dan wel mooi? Wil jij dat alle aandelen met de inflatie omhoog bewegen?
kmf schreef op maandag 17 maart 2008 @ 09:41:
Eindelijk wat vuurwerk op de markt.
Exact ;)
Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.