Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 45.413 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• priens
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-09 10:28
De_Bastaard schreef op maandag 11 februari 2008 @ 20:07:
Overigens, paella... bedoel je niet dat ik een putoptie zou moeten nemen? Ik heb nu 26 aandelen fortis, maar als ik verwacht dat de koers nog gaat dalen, kan ik me toch 'beschermen' met een putoptie :? Althans zo staat het in het boek dat ik voor me heb liggen...

Zoals ik al zei, ik moet nog veel leren, dus als ik het bij het verkeerde eind heb hoor ik dat graag :P
Klopt inderdaad, het schrijven van calls heeft in dit geval als voordeel dat de tijdswaarde/verwachtingswaarde in je voordeel werkt in plaats van tegen je.
Hoe langer de looptijd van de optie is, hoe hoger de tijdswaarde/verwachtingswaarde is. Naarmate de tijd vordert, neemt deze waarde af. Als jij deze optie geschreven (verkocht) hebt, hoef je dus minder te betalen om hem terug te kopen.
Verder zijn opties bij hoge volatiliteit (zoals nu en de afgelopen weken) relatief duur. Zodra de volatiliteit afneemt, zal ook de waarde van de opties verminderen. Dit kan dus zowel in je voordeel als in je nadeel werken.
Let wel op dat bij het schrijven van opties je winst gemaximeerd is en je verlies in principe onbeperkt. In principe omdat je altijd een stop-loss kan instellen zodat je de positie terugkoopt indien het te gortig wordt.
Zelf heb ik nog wel eens de neiging om bij een geschreven put een far OTM put te kopen, zodat ik er bij een eventuele crash niet aan kapot ga. Uiteraard geldt dit ook bij calls, maar ik heb er vertrouwen in dat de kans op een crash omlaag groter is dan de kans op een crash omhoog. ;)

Het is niet erg verstandig om te gaan experimenteren met opties als je er weinig verstand van hebt. Zeker aan het schrijven van opties kleven grote risico's!

[edit] Het valt trouwens te betwijfelen of een optie een verstandige keuze is bij 26 aandelen. Eén optie vertegenwoordigt eigenlijk 100 aandelen of 100x de index bij indexopties. Als je een koersdaling verwacht, kan je misschien beter je aandelen verkopen of een paar Turbo's short nemen.

[ Voor 7% gewijzigd door priens op 11-02-2008 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:00
Daarom ga ik dat voorlopig ook maar even niet doen ;) Ik houd het wel even bij mijn beleggindsfondsen en aandelen. Ik ga er vanuit dat het aandeel na verloop van tijd wel weer omhoog gaat, maar komende week/weken zal het nog wel iets dalen... zowieso omdat de europese banken nu nog komen met cijfers en mogelijke afschrijvingen op die hypotheekmarkt. Overigens heb ik die aandelen gekocht á 15,15 ... dus de waarde ervan is in een week tijd al lekker gezakt :+

Tja afwachten, of verkopen.... ik zit écht even te twijfelen! Als ik nu verkoop heb ik zo'n 50 á 60euro verlies...

[ Voor 11% gewijzigd door De_Bastaard op 11-02-2008 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

Gewoon afwachten, het stijgt toch wel weer :)
Verkopen is op dit moment een beetje zonde idd.

Edit: Ik had een order gezet op Fortis nadat de beurs gesloten was, ik heb deze maar even terug getrokken en een nieuwe order gezet met als limiet 12 euro. Als het echt op de 12 terecht komt kan het me weer zo'n 45 euro schelen.

[ Voor 55% gewijzigd door Xof op 11-02-2008 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik zit nu meer op indexbeleggen. Op trackers dus. Dat is voor mij makkelijker te volgen dan te speculeren op aandelen (want hoe goed je ook onderzoek doet, het blijft speculeren).
Op de AEX heb ik een order met limiet 40 gezet en een met limiet 38. Als ie dan echt zo ver daald...

Tis alleen jammer dat ik wel 100 fortis aandelen heb van 15.29 die de grootste verliesfactor is van m'n portefeuille nu...

[ Voor 14% gewijzigd door kmf op 11-02-2008 22:14 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Gaat dat een beetje met die trackers? Vooral omdat de index voor een groot deel uit banken/verzekeraars bestaat wilt dat toch nog wel eens erg hard schommelen lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Laatst online: 10:34
priens schreef op maandag 11 februari 2008 @ 20:28:
[...]
Let wel op dat bij het schrijven van opties je winst gemaximeerd is en je verlies in principe onbeperkt.
Behalve als je call schrijft op aandelen die je in je bezit hebt. Je verplicht je aandelen te leveren voor een vastgestelde prijs. Maar die andelen heb je gewoon, dus geen man overboord.

No production networks were harmed during this posting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt, maar afhankelijk van het aandeel kan dat met een aantal opties best een dure hobby worden. Geeft een flinke verplichting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
Dat moet je dan per situatie bekijken. Maar in principe is het veilig. Of je houdt je aandelen en je pakt winst op de opties (bij voorkeur doordat ze waardeloos aflopen, of omdat je ze goedkoper terugkoopt). Of je moet gaan leveren, maar dan heb je de prijs zo gekozen dan je toch nog winst op je aandelen pakt. Dus veilig.

[ Voor 27% gewijzigd door paella op 11-02-2008 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zeg ook niet dat het niet veilig zou zijn, ik zeg alleen dat het nogal heftig kan uitpakken qua verplichting: 3 call's RD schrijven is best een pittige hobby als je het gedekt doet. (Ongedekt schrijven doe ik sowieso never nooit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

De_Bastaard schreef op maandag 11 februari 2008 @ 22:19:
Gaat dat een beetje met die trackers? Vooral omdat de index voor een groot deel uit banken/verzekeraars bestaat wilt dat toch nog wel eens erg hard schommelen lijkt me?
Het volgt gewoon direct de index. Als je de aex volgt, dan stijgt en daalt het met de aex. Maar je hebt natuurlijk wel meerdere soorten trackers die weer concentreren op andere gebieden.
Hoewel de indes flink is gedaald, is het niet zoveel als bv de fortisaandelen. Dan moet er maar wat zijn om dat verlies op te vangen.

Per saldo is een tracker dan wat efficienter, zeker vanwege de lage kosten.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Cool, misschien interessant voor mij om in de toekomst wat mee te doen! Thanks voor de info ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 17:39
Ik heb ook een paar trackers: ishares aex. Helaas iets te hoog gekocht, toen de aex op 450 stond, maar op ten duur moet het toch omhoog. Ander voordeel is dat zover ik weet trackers ook dividend uitkeren. Ook zijn ze de hele dag door verhandelbaar in tegenstelling tot beleggingsfondsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

De_Bastaard schreef op maandag 11 februari 2008 @ 23:53:
Cool, misschien interessant voor mij om in de toekomst wat mee te doen! Thanks voor de info ;)
Misschien handig om wat in te lezen?
gomaster schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 09:47:
Ik heb ook een paar trackers: ishares aex. Helaas iets te hoog gekocht, toen de aex op 450 stond, maar op ten duur moet het toch omhoog. Ander voordeel is dat zover ik weet trackers ook dividend uitkeren. Ook zijn ze de hele dag door verhandelbaar in tegenstelling tot beleggingsfondsen.
Ik heb helaast te weinig ingekocht wat betreft ishares aex... ik had maar 4 gekocht op 41 om uit te proberen (omdat ik nog niet helemaal wist hoe binck werkte) De dag nadat die transactie gelukt was wou ik er nog 20 kopen, maar toen schoot de koers al omhoog...

Volgens mij is dividend nogal laag bij AEX.

Maar ik heb nu zo'n 35% azie, 50% europa en 15% emerging aan trackers.

[ Voor 5% gewijzigd door kmf op 12-02-2008 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
AMSTERDAM (Dow Jones)--Het aandeel ING daalt op geruchten dat het bedrijf EUR6 miljard tot EUR8 miljard zou moeten afschrijven op zijn Amerikaanse vastgoedportefeuille. Dit zegt analist Herman Bots van Theodoor Gilissen. Omstreeks 10.25 uur noteert het aandeel ING 5,5% lager op EUR18,95, terwijl de AEX met 0,3% daalt. (AMV)
Ergens hoop ik dat Fortis niet ook zulke bedragen moet afschrijven i.v.m. die hypotheekcrisis :/

[ Voor 12% gewijzigd door De_Bastaard op 12-02-2008 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
kmf schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 10:19:
[...]

Misschien handig om wat in te lezen?

[...]

Ik heb helaast te weinig ingekocht wat betreft ishares aex... ik had maar 4 gekocht op 41 om uit te proberen (omdat ik nog niet helemaal wist hoe binck werkte) De dag nadat die transactie gelukt was wou ik er nog 20 kopen, maar toen schoot de koers al omhoog...

Volgens mij is dividend nogal laag bij AEX.

Maar ik heb nu zo'n 35% azie, 50% europa en 15% emerging aan trackers.
Ik heb nog geen dividend gehad, dus ik weet niet hoeveel dat is. Welke index zijn die emerging trackers? Ben ik wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

gomaster schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 16:16:
[...]

Ik heb nog geen dividend gehad, dus ik weet niet hoeveel dat is. Welke index zijn die emerging trackers? Ben ik wel benieuwd naar.
Lyxor Emerging Markets http://www.lyxoretf.com/e...010429068__EUR&country=FR

Ik vond de bedrijven hiervan wel wat hebben en het is mooi verdeeld over de wereld, in tegenstelling tot de ishares em-index.
En management fees zijn lager dan ishares

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Buffett saves the day :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
kmf schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 16:34:
[...]

Lyxor Emerging Markets http://www.lyxoretf.com/e...010429068__EUR&country=FR

Ik vond de bedrijven hiervan wel wat hebben en het is mooi verdeeld over de wereld, in tegenstelling tot de ishares em-index.
En management fees zijn lager dan ishares
Thanks. Dit maar eens even gaan doornemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
voor hoe lang...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idd, sentiment galore, waar hebben we het over: drie banken die gesupport worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flyduck
  • Laatst online: 28-03 13:37
Iemand nog gokje genomen met Randstad calls? Ik heb er 10 gekocht voor 0,50 vandaag ... staan nu op 0,75.
Donderdag de cijfers....

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat me opvalt is dat de dollarkoers nauwelijks gewijzigd is sinds de renteverlagingen van de FED in januari. Dit terwijl de dollar behoorlijk wat minder waard werd na de verlagingen in de herfst vorig jaar.

Zie de grafiek van de afgelopen 120 dagen.

Ik heb het idee dat dit stinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
Flyduck schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 23:02:
Iemand nog gokje genomen met Randstad calls? Ik heb er 10 gekocht voor 0,50 vandaag ... staan nu op 0,75.
Donderdag de cijfers....
Ik ga juist uit van daling. Kijk maar naar het recente nieuws over een dalende omzet etc. Ook als je naar de technische analyse kijkt zie je een dalende trend. Ik heb me wat short posities aangeschaft.

edit: Hmm TA heeft toch niet altijd gelijk. Goede cijfers, dus je zal wel goede zaken hebben gedaan met je calls.
Mijn turbo's gaan wat minder. Maar aanhouden en zien of ik ze nog een keer met winst kwijt raak..

[ Voor 19% gewijzigd door gomaster op 14-02-2008 09:40 ]

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:58
Heb op dit moment zelf vrijwel geen aandelen (meer) in bezit, maar alleen Turbo Long's in Google/ING/Fortis.

Call&put opties heb ik me nooit in verdiept, veel te "eng" dacht ik altijd. Maar zo te lezen zit "iedereen" daarmee te spelen. Toch ook maar eens in gaan verdiepen.

• Flyduck
gomaster schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 17:00:
[...]

Ik ga juist uit van daling. Kijk maar naar het recente nieuws over een dalende omzet etc. Ook als je naar de technische analyse kijkt zie je een dalende trend. Ik heb me wat short posities aangeschaft.

edit: Hmm TA heeft toch niet altijd gelijk. Goede cijfers, dus je zal wel goede zaken hebben gedaan met je calls.
Mijn turbo's gaan wat minder. Maar aanhouden en zien of ik ze nog een keer met winst kwijt raak..
Yep 2000 euro mee verdient in 2 dagen.. :)

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-08 21:02

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Damn, waarom zakt KPN nu weg. Ze staan er op zich er goed voor, mag hopen dat ze morgen niet nog verder afzakken, want mijn turbo's long hebben een stop loss van 12,-. ;(

Corp. Express zie ik morgen weer wat stijgen, de overname geruchten worden steeds sterker.

Verder heb ik turbo's op goud en de AEX zelf, dat zal de komende tijd wel goed uitpakken. :)

Godfather Bodybuilding topic reeks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ik begrijp niet echt waarom de beurzen zoveel opbeuren na 1 aankondiging van support. De onderliggende problemen zijn nog steeds aanwezig..

Of denken alle beleggers zo "goed nieuws, dus mensen gaan beleggen, laat ik maar kopen" En dat geeft dan een lawine effect.... dat is best wel.... gevaarlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

Klopt, maar er zijn ook zat niet financiele fondsen die harde klappen hebben gekregen en daardoor flink lager staan dan hun werkelijke waarde.

Financials brand ik mijn vingers niet aan, maar zie voor een aantal fondsen toch wel een positieve lijn. Idem voor de AEX zelf, de 460 grens kan wel redelijk snel opgezocht gaan worden mits men een beetje positief blijft (en niet bij elke scheet uit de VS op het 'Sell' knopje gaan rossen ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Ik ben echt benieuwd wat die koers van ING gaat doen komende week, net toevallig eens even dat magazine van IEX.nl gelezen en daar stond in dat er een afschrijving van ~3miljard verwacht zou worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

Met de huidige koers mag het toch wel zijn dat zoiets al redelijk ingecalculeerd is lijkt mij. Desalniettemin zullen ze bij een grote afschrijving weer wat inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 20:24
Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 10:01:
Wat me opvalt is dat de dollarkoers nauwelijks gewijzigd is sinds de renteverlagingen van de FED in januari. Dit terwijl de dollar behoorlijk wat minder waard werd na de verlagingen in de herfst vorig jaar.

Zie de grafiek van de afgelopen 120 dagen.

Ik heb het idee dat dit stinkt.
Normaal zou een currency idd dalen als de rente in dat land verlaagt wordt. Maar het verlagen van de dollarkoers heeft in dit geval positieve gevolgen voor de economische verwachtingen in de USA, en dat sterkt de dollarkoers dan ook weer. Dus per saldo blijft het nu stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

ING flink in de lift de laatste dagen!

Rendement was zojuist 60% op die ING turbo long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Netjes man :)
Ben benieuwd hoeveel ING nu echt moet afschrijven morgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

Damn, dit gaat lekker!

Maandag in ING gestapt, nu dus dik 60% rendement, vanochtend ook nog wat Corp. Express erbij gekocht (turbo's), krijgen we nu eindelijk het verwachte overname bericht. Er zijn nu geen bied/laatkoersen meer, verwacht aan het einde van deze dag een rendement van 100 a 200%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
MrJ schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 14:46:
Damn, dit gaat lekker!

Maandag in ING gestapt, nu dus dik 60% rendement, vanochtend ook nog wat Corp. Express erbij gekocht (turbo's), krijgen we nu eindelijk het verwachte overname bericht. Er zijn nu geen bied/laatkoersen meer, verwacht aan het einde van deze dag een rendement van 100 a 200%.
Lucky bastard ;)

Ik had nog aandelen CPX staan á 8 euro dus blij dat er iets aan verschuiving is. Nogsteeds verlies uiteraard.

Meteen maar ter bescherming een kleine optieconstructie aangekocht.. Weet nooit wat er morgen gebeuren gaat.

Vanmorgen ook nog ing aangekocht gezien ik erg benieuwd ben wat er gebeuren gaat :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-09 15:17
Ik had weliswaar maar 7 aandelen van Corporate Express, maar toch 50% winst erop gepakt :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
JohnStaakke schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 15:51:
Ik had weliswaar maar 7 aandelen van Corporate Express, maar toch 50% winst erop gepakt :Y
Hoe wil je daar winst mee maken? Dan is de helft al voor transactiekosten.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

LED-Maniak schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 15:28:
[...]

Vanmorgen ook nog ing aangekocht gezien ik erg benieuwd ben wat er gebeuren gaat :)
Ik wou je eigenlijk vandaag nog van de hand doen, maar kan het niet laten te wachten tot morgen.

Mocht het echt goed in de lift zitten dan neem ik op een gg moment mijn winst gewoon. Corp. Express laat ik echter nog even staan, zie er wel een 8 a 8,50 uitkomen als 2e bod van Staples. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

buy the rumor, sell the news

Who is John Galt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
MrJ schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 16:37:
[...]

Ik wou je eigenlijk vandaag nog van de hand doen, maar kan het niet laten te wachten tot morgen.

Mocht het echt goed in de lift zitten dan neem ik op een gg moment mijn winst gewoon. Corp. Express laat ik echter nog even staan, zie er wel een 8 a 8,50 uitkomen als 2e bod van Staples. :D
CPX heeft net het bod frontaal afgewezen dus daar moet idd minimaal 8 euro uit komen..

Ben benieuwd wat de dag van morgen brengt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

Yep, CE hou ik iig nog even aan, daar zit nog meer in.

Voor ING is morgen wel de koek op. Afhankelijk van de cijfers kunnen ze nog omhoog maar in de loop v/d dag komen de winstnemingen. Daar ga ik lekker in mee en stap dan donderdag lekker laag in. Want ING hoort gewoon flink hoger te staan dan deze 22,76. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
MrJ schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 18:18:
Yep, CE hou ik iig nog even aan, daar zit nog meer in.

Voor ING is morgen wel de koek op. Afhankelijk van de cijfers kunnen ze nog omhoog maar in de loop v/d dag komen de winstnemingen. Daar ga ik lekker in mee en stap dan donderdag lekker laag in. Want ING hoort gewoon flink hoger te staan dan deze 22,76. :)
Ik denk wel dat je koers omhoog zal gaan! Cijfers waren net op het nieuws, en de afschrijven op risicovolle hypotheken viel aardig mee d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

Cijfers waren prima, besloot daarom om ze niet te verkopen. Had dat achteraf gezien misschien wel moeten doen.

Naja, op de valreep wat turbo's TomTom erbij gehaald. Ging op 't laatst nog wel flink wat vanaf maar ik heb hoop op goede cijfers morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
MrJ schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 18:45:
Cijfers waren prima, besloot daarom om ze niet te verkopen. Had dat achteraf gezien misschien wel moeten doen.

Naja, op de valreep wat turbo's TomTom erbij gehaald. Ging op 't laatst nog wel flink wat vanaf maar ik heb hoop op goede cijfers morgen.
Zelfde voor mij.

Zat ook naar tomtom te kijken, maar ben netzoals bij heineken vandaag, bang dat, terwijl er goede cijfers kwamen, het aandeel toch nog flink daalde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb bij Interactive Brokers al enkele keren geregistreerd om toegang te krijgen tot opties maar ik blijf maar geweigerd worden. Nog mensen die hier problemen mee hebben gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

MrJ schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 18:45:

Tja voor de korte termijn kun je gewoon verwachten dat er winst gepakt wordt bij een stijging van 1 euro of meer. Zeker bij een zeer volatiel AEX aandeel als ING.
Maar voor de lange termijn kun je het aandeel denk ik beter houden.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:22
Echt schitterend hoe Kees de Kort in de cijfers van ING nog punten wist te vinden (operationeel veel minnetjes bij veel activiteiten) om zo de (beperkte) stijging nog teveel te vinden :P Ik ben echt een fan van die man :+

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 20-02-2008 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

Slotkoersen Nederlandse fondsen in New York
20-02-2008 22:21:55

Amsterdam (BETTEN FINANCIAL NEWS) - Hieronder volgt een overzicht van de slotkoersen van de in New York genoteerde Nederlandse fondsen op woensdag 20 februari 2008, in zowel USD als EUR.

FONDS KOERS NEW YORK VERSCHIL MET EUR/USD
USD EUR SLOT A'DAM 1,4711

Aegon 14,31 9,73 +0,13
ArcelorMittal 74,87 50,89 +1,55
ASML 24,83 16,88 +0,24
Corporate Express 11,70 7,95 +0,25
Elsevier* 34,13 11,60 +0,15
ING 32,17 22,24 +0,28
Shell* 70,89 24,09 +0,24
KPN 18,39 12,50 +0,12
Philips 39,09 26,57 +0,24
Unilever 30,63 20,82 +0,07

Verwachte opening AEX volgens pariteiten: 451,15
Ziet er goed uit dit voor morgenochtend!

Als ik met TomTom er een goede winst uithaal zal ik die nemen (en weer in ING stoppen ;) ). Zit alleen tot mijn nek in KPN wat niet echt vooruit wilt. Had er meer van verwacht aangezien het bedrijf er op zich goed bijstaat.

CE hou ik nog steeds aan, wacht het 2e bod van 9,50 wel af. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

Rukapul schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 22:18:
Echt schitterend hoe Kees de Kort in de cijfers van ING nog punten wist te vinden (operationeel veel minnetjes bij veel activiteiten) om zo de (beperkte) stijging nog teveel te vinden :P Ik ben echt een fan van die man :+
Laat hem toch lekker balen dat hij zwaar in puts ING zit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
MrJ schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 23:24:
[...]

Laat hem toch lekker balen dat hij zwaar in puts ING zit. ;)
Kan wel terwijl ik long zit ja ;) (met achteraf gezien wel een veel te laag bedrag) Wat hij altijd wel heel goed doet is het aanwijzen van feiten, factoren, etc. zodat je zelf conclusies kunt trekken.

Heb trouwens ook weer wat fondsen teruggekocht die de hardste klappen hebben gehad: Turkije (veel banken, maar weinig US explosure), NL Smallcaps, Europees vastgoed. Voor de largecaps en azie wacht ik tot de recessie / volgende klap.
Ik heb dit nu op basis van wat macrocijfers en koersbewegingen gedaan, maar ben eigenlijk op zoek naar K/W verhoudingen van beleggingsfondsen. Morningstar heeft deze niet, maar zijn deze ergens anders toevallig te vinden?

[ Voor 25% gewijzigd door Rukapul op 20-02-2008 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

Rukapul schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 23:29:

Ik heb dit nu op basis van wat macrocijfers en koersbewegingen gedaan, maar ben eigenlijk op zoek naar K/W verhoudingen van beleggingsfondsen. Morningstar heeft deze niet, maar zijn deze ergens anders toevallig te vinden?
Fundix misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

MrJ schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 23:23:
[...]

Ziet er goed uit dit voor morgenochtend!

Als ik met TomTom er een goede winst uithaal zal ik die nemen (en weer in ING stoppen ;) ). Zit alleen tot mijn nek in KPN wat niet echt vooruit wilt. Had er meer van verwacht aangezien het bedrijf er op zich goed bijstaat.

CE hou ik nog steeds aan, wacht het 2e bod van 9,50 wel af. :P
Ik heb veel in banken gestopt en ik maak er mooie winsten mee de laatste dagen. Heb het idee dat ik op een goed moment gekocht heb (op het laagste punt ong.). Ik laat ze lekker staan :D
Weet niet of ik ook nog wat in ING ga stoppen eigenlijk.

AMD begint ook wat op te leveren, maar dat kan zo weer inzakken.

• MrJ

MrJ

Hoop dat de stijgende lijn voor de financials doorzet, maar even iets minder snel na deze week. Heb je minder dipjes van de winstnemingen en zit je makkelijker de komende weken tot de dividentuitkering uit. ;)

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 07:24
[...]
Volgens mij bestaan deze niet, aangezien een beleggingsfonds geen winst maakt. Je hebt alleen koersrendement.
Imo heb je voor een K/W verhouding een echt bedrijf nodig met een waarde die bestaat uit vaste activa, maar vooral ook kennis, klantenbestand, enz., waarmee ze (hopelijk) winst genereren.

Of bedoel je dat je van de onderliggende bedrijven de K/W verhouding zou willen zien en dan willigt nog berekend a.d.h.v. het percentage dat dat bedrijf vertegenwoordigt in het beleggingsfonds.
Dan is het toch interessanter om te kijken welke fondsen er in het beleggingsfonds zitten,in welke markt en regio het beleggingsfonds investeert en natuurlijk het rendement van de afgelopen jaren t.o.v. bijv. de AEX.

Maar ja, als je echt bereid bent je er in te verdiepen dan is het wellicht interessanter om de aandelen zelf te kopen, zodat je niet de ca. 2 % 'beheerskosten', of hoe ze het ook noemen kwijt bent. Even uitgezonderd van de beleggingsfondsen die op beurzen beleggen waar je zelf lastig kunt beleggen (Azië enz.).

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:37
[...]

Kan wel terwijl ik long zit ja ;) (met achteraf gezien wel een veel te laag bedrag) Wat hij altijd wel heel goed doet is het aanwijzen van feiten, factoren, etc. zodat je zelf conclusies kunt trekken.

Heb trouwens ook weer wat fondsen teruggekocht die de hardste klappen hebben gehad: Turkije (veel banken, maar weinig US explosure), NL Smallcaps, Europees vastgoed. Voor de largecaps en azie wacht ik tot de recessie / volgende klap.
Welke smallcaps zit jij in en wat voor termijn? Zit zelf ook te kijken om wat small caps op te pikken. Zat zelf te kijken naar Arcadis, Draka en Grontmij.

• MrJ

MrJ

TomTom -13%... :{ ;(

Verwijderd

Morningstar heeft deze wel, maar alleen als het beleggingsfonds ze publiceert. Voor bijvoorbeeld Fortis Obam: http://www.morningstar.nl...lt%2Easpx%3Fsearch%3Dobam
(price/earnings)

• eMiz0r
  • Laatst online: 15-09 06:21
Daar ben ik goed de mist mee in gegaan ja :( op -3% gekocht, denk dat komt wel goed.. Is er niet een irc kanaal of iets dergelijks voor dit soort financiele zaken? Lijkt me stuk leuker om actief te praten :D

Ik schat dat TomTom nog wel stijgt, de cijfers vallen echt niet tegen.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10:04

Daniel

Kapitein NCC-1701
Het ligt niet aan de cijfers zelf maar aan de voorzichtige voorspellingen voor 2008. Beleggers zien dat blijkbaar als een teken van zwakte.

• MrJ

MrJ

eMiz0r schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 11:18:

Ik schat dat TomTom nog wel stijgt, de cijfers vallen echt niet tegen.
Heb ik weinig aan aangezien binnen 5 minuten na opening de koers door bij stoplosses van mijn turbo's is geknald.

Hopen dat de restwaarde nog wat is. :'(

• LED-Maniak
  • Nu online
Dat is nou echt iets waar ik totaal niets van begrijp. Bedrijven komen met hartstikke goede cijfers, en toch stort het aandeel in één klap het duister in...

@ MrJ
Je ing turbo's gaan het vast nog wel goedmaken, vandaag ook alweer 18% hoger :)

• MrJ

MrJ

Yep, maar ga straks wel even mijn winst nemen, hoop niet te laat. Heb dan 90% winst (come on, huphup naar de 4,70!) en stap dan morgen vrolijk weer in ING (in de nieuwe turbo die ABN hopelijk uit gaat geven :D ).

Verwijderd

Klein vraagje, het bedrijf waar ik aandelen van bezit werd vandaag overgenomen (cash) en het was friendly. Nu, wat gebeurt er met deze aandelen? Gewoon naamsverandering, of wordt een aandeel van het ene dan gewoon een aandeel van het andere of hoe gaat zoiets in zijn werk?
Het gaat over ICOS Vision...

Thx alvast :).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2008 19:10 ]

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 17:50
Ik heb ook nog een klein vraagje met betrekking tot overnamens. Hoogstwaarschijnlijk wordt corporate express in de nabije toekomst overgenomen, wat tot gevolg heeft dat corporate express van de beurs verdwijnt. Mijn vraag is nu wat er gebeurt met de turbo's van corporate express, want zijn die dan ineens niks meer waard gezien de onderliggende waarde niet meer bestaat?

Verwijderd

Die zullen probably aflopen, maar ze zijn wél wat waard. Er staat dan nl. een bod op de aandelen en die koers zal dan ook gelden :)

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 17:50
Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 20:21:
Die zullen probably aflopen, maar ze zijn wél wat waard. Er staat dan nl. een bod op de aandelen en die koers zal dan ook gelden :)
Ik vermoed dat ik een denkfout maakte, want de turbo's die worden uitgegeven door ABN Amro hebben natuurlijk als onderliggende waarde Corporate express aandelen die op het moment van uitgeven van het turbo certificaat door ABN Amro zijn gekocht. Dit zou betekenen dat idd de koers van de turbo op het moment van de beurs gaan van de onderliggende waarde gewoon vast ligt.

• LED-Maniak
  • Nu online
Unicron schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 20:19:
Ik heb ook nog een klein vraagje met betrekking tot overnamens. Hoogstwaarschijnlijk wordt corporate express in de nabije toekomst overgenomen, wat tot gevolg heeft dat corporate express van de beurs verdwijnt. Mijn vraag is nu wat er gebeurt met de turbo's van corporate express, want zijn die dan ineens niks meer waard gezien de onderliggende waarde niet meer bestaat?
Dat cpx is natuurlijk nog totaal niet zeker. Ze ontkenden de afgelopen maanden volledig en zijn duidelijk bezig met een eigen strategie. Zeker na dat vijandige bod. Het bericht dat cpx gaf was niet echt rooskleurig tot een nabije overname.

Moet nog een hoop gebeuren wil het zover komen.

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 19:09:
Klein vraagje, het bedrijf waar ik aandelen van bezit werd vandaag overgenomen (cash) en het was friendly. Nu, wat gebeurt er met deze aandelen? Gewoon naamsverandering, of wordt een aandeel van het ene dan gewoon een aandeel van het andere of hoe gaat zoiets in zijn werk?
Het gaat over ICOS Vision...

Thx alvast :).
Je kunt je aandelen dan 'aanmelden', waarmee je aangeeft dat je akkoord gaat met het bod en ze voor de geboden prijs verkoopt.

Verwijderd

Devil schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 21:03:
[...]

Je kunt je aandelen dan 'aanmelden', waarmee je aangeeft dat je akkoord gaat met het bod en ze voor de geboden prijs verkoopt.
Thanks!

Zou je dan in zekere zin om hetzelfde kapitaal in het nieuwe bedrijf te hebben gewoon een nieuw aankooporder moeten plaatsen?
Lijkt me sterk aangezien de koers dan kunstmatig hoog wordt gedreven (als iedereen dat doet)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• priens
Hmmm, ik zit eigenlijk te wachten op een flinke tik naar beneden, maar het komt er nog niet zo van... :/ Zit short, maar met een strakke stop-loss. Want het kan namelijk ook hard omhoog, maar die kans is volgens mij wat minder groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Volgen jullie trouwens de koersen realtime? Of via websites als Belegger of IEX ? Ik gebruik nu Belegger.nl, maar daar zit altijd een delay van minimaal 15minuten aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:37
De_Bastaard schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 11:52:
Volgen jullie trouwens de koersen realtime? Of via websites als Belegger of IEX ? Ik gebruik nu Belegger.nl, maar daar zit altijd een delay van minimaal 15minuten aan...
Ik gebruikte vroeger altijd www.beurs24.nl maar die was iets trager dan IEX. Sindsdien kijk ik daar. Voor realtime ben je alleen wel erg veel geld kwijt volgens mij. Bij ABN zou je dan de Tradebox moeten hebben en op IEX.nl moet je een abonnement moeten afsluiten voor 20 euro ofzo afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon een rekening bij Binck openen en klaar ben je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Ja daar moet ik idd eens over nadenken, momenteel zit ik nog bij ABN...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• priens
Ik vind
(java) http://www.forexpf.ru/_quote_show_/java/
(html) http://www.forexpf.ru/quote_show.php
altijd erg makkelijk, is helemaal realtime. Zij hebben ook de realtime DAX, die is op veel andere sites (waaronder ook Binck) vertraagd.

Verder vind ik dit een heel handig overzichtje voor de overige zaken (US, USD/YEN, USD/EUR, goud, olie) en kan je er leuke charts maken.

Misschien iets voor in de startpost?

PS; shorts doen het nog niet zo lekker at the moment... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-09 15:17
priens schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 13:23:
Ik vind
altijd erg makkelijk, is helemaal realtime. Zij hebben ook de realtime DAX, die is op veel andere sites (waaronder ook Binck) vertraagd.

Verder vind ik dit een heel handig overzichtje voor de overige zaken (US, USD/YEN, USD/EUR, goud, olie) en kan je er leuke charts maken.

Goeie links :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMiz0r
Ik kijk realtime via de Tradebox van ABN. Kost je 7e per maand en met 25 transacties per (kwartaal of jaar?) is het gratis. Je kan duidelijk en snel orders doorsturen, werkt erg prettig imo.

TomTom herstelt zich netjes trouwens, op 33 gister opnieuw gekocht :D

[ Voor 16% gewijzigd door eMiz0r op 22-02-2008 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eMiz0r schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 15:19:
Ik kijk realtime via de Tradebox van ABN. Kost je 7e per maand en met 25 transacties per (kwartaal of jaar?) is het gratis. Je kan duidelijk en snel orders doorsturen, werkt erg prettig imo
Ik vind het spul van ABN, zowel qua tarief als qua werken, het bij lange na niet halen bij Binck. Binck doet het notabene gratuit. Je krijgt nog wat extra functionaliteit als je meer orders inklopt, maar het werkt in den basis al een stuk prettiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
priens schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 13:23:
Ik vind

_/-\o_ Dank u :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:42
eMiz0r schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 15:19:
Ik kijk realtime via de Tradebox van ABN. Kost je 7e per maand en met 25 transacties per (kwartaal of jaar?) is het gratis. Je kan duidelijk en snel orders doorsturen, werkt erg prettig imo.

TomTom herstelt zich netjes trouwens, op 33 gister opnieuw gekocht :D
Ben er ook zeer over te spreken!
gratis vanaf 20 transacties per jaar, inclusief technische analyse en optie analyse.
Paar beleggingsfondsjes kopen a 70 cent per transactie en de rest van het jaar gratis >:)

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
--Niels-- schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 00:24:
Of bedoel je dat je van de onderliggende bedrijven de K/W verhouding zou willen zien en dan willigt nog berekend a.d.h.v. het percentage dat dat bedrijf vertegenwoordigt in het beleggingsfonds.
Dit dus :)
Dan is het toch interessanter om te kijken welke fondsen er in het beleggingsfonds zitten,in welke markt en regio het beleggingsfonds investeert en natuurlijk het rendement van de afgelopen jaren t.o.v. bijv. de AEX.
Dat is veel meer werk en het levert een ander soort informatie op. Kijken naar een goed vergelijkbare index of benchmark is wel een goede benadering :)
Maar ja, als je echt bereid bent je er in te verdiepen dan is het wellicht interessanter om de aandelen zelf te kopen, zodat je niet de ca. 2 % 'beheerskosten', of hoe ze het ook noemen kwijt bent. Even uitgezonderd van de beleggingsfondsen die op beurzen beleggen waar je zelf lastig kunt beleggen (Azië enz.).
Buiten de tijd die dit kost zou ik ook de spreiding zeer moeten verminderen. Vertaald naar nog enigszins redelijke individuele posities zou aan en verkoop samen meer dan een procent bedragen. Daarnaast is m'n positie in West-Europa eurogebied zo'n 25% en NL daarvan misschien de helft waardoor individuele aandelen minder bruikbaar zijn.
Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 09:40:
[...]

Morningstar heeft deze wel, maar alleen als het beleggingsfonds ze publiceert. Voor bijvoorbeeld Fortis Obam: http://www.morningstar.nl...lt%2Easpx%3Fsearch%3Dobam
(price/earnings)
Thx. Ik dacht al dat ik ze een keer gezien had. Er is zelfs een optie voor als je een portefeuille bij Morningstar aanhoudt dat je voor alle fondsen in een keer ziet :) Fundix (zoals hierboven gesuggereerd) biedt deze informatie niet en Fundcoach laat de belegger verstoken van bijna elk financieel getal om een beslissing op te kunnen nemen behalve de koers.

De wereldwijde verschillen zijn enorm. De k/w van mijn fondsen verschilt van 6.3 (East Capital Balkan Fund) tot 20.4 (DWS Invest BRIC Plus LC Acc). Fidelity Fds- China Focus A USD Inc waar ik tot vorig jaar in zat 23.1, etc. Turkije is m.i. ook nog steeds interessant (Fortis L Equity Turkey Acc: 10.6, 50% exposure naar bankensector). De largecapfondsen zoals OBAM staan nu net iets boven de 10. Ter vergelijk iShares S&P 500 USD Inc EUR doet 17.13 en iShares MSCI Europe ex-UK Inc 15,71. Waar beleg je dan liever in voor de iets langere termijn? :)

Overigens moet gezegd worden dat bovenstaande koers/winstverhoudingen kunnen verschillen van andere bronnen. Aanbieders van cijfers blinken niet echt uit in accuraatheid van hun cijfers en ook hanteren ze nog wel eens verschillende definities.
Robkazoe schreef op donderdag 21 februari 2008 @ 07:57:
[...]

Welke smallcaps zit jij in en wat voor termijn? Zit zelf ook te kijken om wat small caps op te pikken. Zat zelf te kijken naar Arcadis, Draka en Grontmij.
Voor NL Smallcaps: Orange Fund van van Kempen (kw 12.2). Zie boven waarom geen individuele aandelen. In de top 5 posities van dat fonds zitten niet de door jouw genoemde bedrijven. Algemene ingenieursbureaus als Arcadis (koers/winst 19,37, dividendrendement 5%) en Grontmij (kw 20,92, div.rend. 3,6%) beschouw ik persoonlijk als onaantrekkelijke beleggingen. De enige asset die deze bedrijven hebben zijn hun werknemers die veelal ingezet worden op projecten waarbij het ingenieursbureau niet of slechts gedeeltelijk risicodragend participeert (laat iemand mij maar corrigeren als ik hiermee fout zit). Hierdoor is het risico beperkt, maar ook het groeipotentieel wat voor een small-/midcap bedrijf voor mij toch wel een eis is. Om diezelfde reden zou ik niet snel investeren in een algemene IT-detacheringstoko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMiz0r
Het is allemaal makkelijker dan je denkt. Kijk maar naar de Google ads onder dit topic:
26,82% rendement per jaar
Vanaf €50.000,- maximale zekerheid
Rendement maandelijks uitgekeerd!

www.goed-beleggen.nl
:D

Corporate Express is veel om te doen deze week. Hoor geruchten dat er volgende week een hoger bod van Staples komt, maarja.. wat koop je met geruchten eigenlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door eMiz0r op 23-02-2008 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
eMiz0r schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 12:16:
maarja.. wat koop je met geruchten eigenlijk.
Nou uhm, opties en turbo's? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
eMiz0r schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 12:16:
Het is allemaal makkelijker dan je denkt. Kijk maar naar de Google ads onder dit topic:
Voor dit soort dubieuze beleggingen is een ander topic (geweest) :P
Serieus: in principe kunnen dit soort dubieuze ads gemeld worden via een Topic Report waarna er al dan niet actie op ondernomen wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flyduck
Grappig dat sommige hier zo positief zijn over Tradebox van AAB.
Die software heeft mij tot waanzin gedreven met al zijn vastlopers en "geen stabiele verbinding"
Soms kreeg ik dagen lang geen koersinformatie door.
Verder vond ik orders inleggen erg omslachtig (calculator), maar dat komt omdat ik alleen in opties handel en dus snel moet kunnen reageren.

Ben dan ook overgestapt op Lynx, veel beter platform en veeeeeeeeeel goedkoper in transactie kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 07:24
Mijn ouders gebruiken ook de Tradebox. Vind het wel een aardig pakket, heeft alleen wat beperkingen.
Grootste minpunten vind ik:
  • Klein venster (mijn scherm is veel groter, zonde van de ruimt om die niet te gebruiken).
  • Je kunt geen eigen templates maken, je zit vast aan de standaard overzichten.
  • Times and sales, alleen van de laatste paar uur.
  • Time-out op je sessie. Je kunt hem niet de hele dag open laten staan zonder af en toe weer in te moeten loggen.
Pluspunt:
  • Het aan kunnen maken van een schaduwportefeuille, zodat je kunt zien wat er was gebeurd als je een aandeel had gekocht.
Zelf gebruik ik alex advanced plus. Dat is gewoon een programma wat je op je eigen computer draait. (Is gratis vanaf > 10 transacties per kwartaal of een vermogen van > 10.000 euro).
Pluspunten:
  • Je hoeft niet eerst naar een site, waar je in moet loggen, en dan nog een aantal keer klikken voordat je bij je portefeuille bent.
  • Alles is zelf in te stellen.
  • - De vensters op een tabblad
  • - De grote en posities van de vensters
  • - De kolommen in een venster
  • Volledige times and sales van een hele dag.
  • Orders plaatsen gaat makkelijk en snel.
  • Fundamentele analyses.
  • Technische analyses met de mogelijkheid om een grafiek van de koers van een fonds van de laatste 20 jaar weer te geven. (10 jaar voor de Amerikaanse fondsen dacht ik)
Minpunten:
  • Geen echte schaduwportefeuille, alleen een watchlist.
  • In dit programma kun je alleen het rendement van dit jaar van je fondsen zien. Op de alex site zelfs kun je het wel van de afgelopen jaren zien.
Zelf heb ik de volgende tabbladen:
  1. Overzicht van mijn portefeuille, orders, een watchlist, rekeningoverzicht.
  2. De AEX en de AMX met daaronder de grafiek van deze dag en het afgelopen jaar.
  3. Zelfde als vorige, alleen nu met de Dow en Nesdaq.
  4. Binnenlandse beleggingsfondsen, lokale markten, alle nieuwsberichten van de afgelopen week en de internationale indices.
  5. Op dit tabblad zijn alle vensters aan elkaar gelinkt, zodat je er een fonds heen kunt slepen (kan ook vanuit een ander tabblad) en dan tonen alle vensters de gegevens van dat fonds. Venster zijn: dag-, jaar en 5-jaargrafiek, fundamentele analyse, diepte van het boek (als grafiek en als tekst), laatste nieuws van het fonds en de times and sales van deze dag.
  6. Zoek tabblad.
Qua transactiekosten zijn Alex en ABN volgens mij wel aardig vergelijkbaar.

Heeft iemand trouwens ervaring met de Alex advanced plus applicatie en met de optie die Binck biedt (Trader heet het dacht ik)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MochiGohan
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 16:15
[b][message=29652221,noline]--Niels-- schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 14:53Heeft iemand trouwens ervaring met de Alex advanced plus applicatie en met de optie die Binck biedt (Trader heet het dacht ik)?
Met de plus niet, ik gebruik zelf Alex advanced en vind dit erg prettig en makkelijk werken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supershoe
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hoe combineren jullie het beleggen met de dagelijkse werkzaamheden? Als je een normale baan hebt kan je niet de hele dag de koersen in de gaten houden en aan- of verkopen doen. Toch?

Of check je elke avond de koersen even? Of éénmaal per week en is het meer iets voor de lange termijn? Of heb je geen andere baan en is de beurshandel je inkomstenbron?

Sigs van meer dan 1 regel sucken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

supershoe schreef op maandag 25 februari 2008 @ 20:03:
Hoe combineren jullie het beleggen met de dagelijkse werkzaamheden? Als je een normale baan hebt kan je niet de hele dag de koersen in de gaten houden en aan- of verkopen doen. Toch?

Of check je elke avond de koersen even? Of éénmaal per week en is het meer iets voor de lange termijn? Of heb je geen andere baan en is de beurshandel je inkomstenbron?
Je kunt prima beleggen zonder er 24/7 mee bezig te zijn. Voor de lange termijn is 1x in de maand een keertje in de krant kijken voldoende, voor de korte termijn kun je best na werktijd orders plaatsen voor de volgende beursdag. En voor de ultra korte termijn moet je er echt de hele dag bij zitten, maar dan is het in principe al bijna je werk geworden.
Over het algemeen werk ik volgens de korte termijn optie, en als ik alleen thuis ben ga ik wel eens een dagje daytraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gelukkig is de meest uitgebreide en liquide marktplaats op deze aardbol geopend als jij niet hoeft te werken. Bovendien zijn de transactiekosten ook nog eens lager (als je bij IB zit) dan jij ergens voor NL aandelen kan krijgen. Waarom dan nog beleggen in NL? Zeker nu allerlei ETF's als paddestoelen de grond uitschieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De sleutel tot succes is gewoon niet kijken. Als je 't zo vaak moet volgen doe je aan daytrading en dat is speculeren; daar verdient de broker relatief gezien 't meest aan. Zie het als een casino - het systeem is zo gemaakt dat het huis altijd 't meest wint.

Wat ik zou aanraden is werken met koopzones en een paar keer per week kijken, of elke dag desnoods, maar het voordeel van 't niet constant volgen is dat je een beter overzicht hebt van wat er gebeurt. Het behoed je tegen de menselijke reflex om te verkopen bij dalingen en te kopen bij stijgingen.

Anyway, ik heb Ben Graham gelezen, het beste wat mij op geldgebied is overkomen en kan 't iedereen aanraden.
Misschien ga je niet akkoord met wat ik hier typ, maargoed, dit is mijn manier van investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Ook al verdient de broker er veel geld aan, zolang je er zelf ook geld aan verdient zie ik geen probleem ;) Natuurlijk jammer van het geld dat naar de broker gaat en niet naar jezelf, maar is altijd beter dan niets imho.

Zelf heb ik niet genoeg middelen en tijd om aan daytrading te doen, dus houdt ik het voorlopig maar gewoon bij het dagelijks checken van de beurs, en kijken of er in de toekomst wat leuke aandelen zijn die ik zou kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 12:07:
Anyway, ik heb Ben Graham gelezen, het beste wat mij op geldgebied is overkomen en kan 't iedereen aanraden.
Ik dacht al dat ik wat herkende :P Ben zelf afgelopen weekend begonnen in The Intelligent Investor van Graham en ik moet zeggen dat dat zeer is aan te raden :)
De_Bastaard schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 12:35:
Ook al verdient de broker er veel geld aan, zolang je er zelf ook geld aan verdient zie ik geen probleem ;)
De vraag die je jezelf moet stellen is wat jouw edge is waardoor jij er geldt aan verdient (en een ander niet) ondanks dat je met een negatief rendement begint door de brokerkosten. Als je antwoord is "dat weet ik niet, maar ik speculeer" dan is het ook prima :)

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 26-02-2008 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Die vraag zal ik me inderdaad eens moeten stellen ja ;)

Overigens, dat boek.. een echte aanrader dus ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De_Bastaard schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 15:35:
Die vraag zal ik me inderdaad eens moeten stellen ja ;)

Overigens, dat boek.. een echte aanrader dus ?
Jazeker...

In 't kort gezegd gaat 't erover dat je de beurs niet kan voorspellen, maar dat je je eigen gedrag wel kan regelen zodat je uiteindelijke rendement hoger is.
Het heeft mij 'gedwongen' om 't op de langere termijn te zien en mijn aantal domme handelingen is sindsdien teruggelopen naar 0 :P.
Niet dat ik nu rijk ben ofzo hoor...

In ieder geval, als je het zou lezen zul je wel merken dat daytraden best gevaarlijk en te vermijden is :).
Het kan ook leuk/spannend zijn en eventjes goed gaan ofzo, daar niet van :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

Tam dagje vandaag op de AEX. Paar spikes naar beneden maar de 460 wordt snel weer teruggevonden.

Benieuwd hoe de VS de dag uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Boek kost 18euro bij bol, toch maar eens bestellen dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

daytrading is niet geregeld koersen bekijken en handelen zoals hierboven wordt beschreven. Als je toch geregeld kijkt maar niet de theorie van daytrading toepast moet je oppassen dat emoties niet het spel gaat beheersen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De_Bastaard schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 16:18:
Boek kost 18euro bij bol, toch maar eens bestellen dan ;)
Ga je veel aan hebben d:)b.

Had 't eerst gedownload om eens een kijkje te nemen en heb 't dezelfde dag nog besteld via proxis, ook 18 euro ongeveer :).
En je krijgt waar voor je geld, 640 pagina's :P.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2008 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Heeft iemand trouwens dat boek van Greenblatt ook gelezen :?
Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.