Klopt inderdaad, het schrijven van calls heeft in dit geval als voordeel dat de tijdswaarde/verwachtingswaarde in je voordeel werkt in plaats van tegen je.De_Bastaard schreef op maandag 11 februari 2008 @ 20:07:
Overigens, paella... bedoel je niet dat ik een putoptie zou moeten nemen? Ik heb nu 26 aandelen fortis, maar als ik verwacht dat de koers nog gaat dalen, kan ik me toch 'beschermen' met een putoptieAlthans zo staat het in het boek dat ik voor me heb liggen...
Zoals ik al zei, ik moet nog veel leren, dus als ik het bij het verkeerde eind heb hoor ik dat graag
Hoe langer de looptijd van de optie is, hoe hoger de tijdswaarde/verwachtingswaarde is. Naarmate de tijd vordert, neemt deze waarde af. Als jij deze optie geschreven (verkocht) hebt, hoef je dus minder te betalen om hem terug te kopen.
Verder zijn opties bij hoge volatiliteit (zoals nu en de afgelopen weken) relatief duur. Zodra de volatiliteit afneemt, zal ook de waarde van de opties verminderen. Dit kan dus zowel in je voordeel als in je nadeel werken.
Let wel op dat bij het schrijven van opties je winst gemaximeerd is en je verlies in principe onbeperkt. In principe omdat je altijd een stop-loss kan instellen zodat je de positie terugkoopt indien het te gortig wordt.
Zelf heb ik nog wel eens de neiging om bij een geschreven put een far OTM put te kopen, zodat ik er bij een eventuele crash niet aan kapot ga. Uiteraard geldt dit ook bij calls, maar ik heb er vertrouwen in dat de kans op een crash omlaag groter is dan de kans op een crash omhoog.
Het is niet erg verstandig om te gaan experimenteren met opties als je er weinig verstand van hebt. Zeker aan het schrijven van opties kleven grote risico's!
[edit] Het valt trouwens te betwijfelen of een optie een verstandige keuze is bij 26 aandelen. Eén optie vertegenwoordigt eigenlijk 100 aandelen of 100x de index bij indexopties. Als je een koersdaling verwacht, kan je misschien beter je aandelen verkopen of een paar Turbo's short nemen.
[ Voor 7% gewijzigd door priens op 11-02-2008 20:30 ]