Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 45.410 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:58
Verwijderd schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 22:38:
[...]

Gister zijn we nog 3,5% hoger geeindigd. Grappig om te zien hoe slecht het kortetermijngeheugen van sommige mensen is ;)
Wat is 3,5% hoger als je die dag ervoor 6,10% zakt en de dag erna ruim 3,7%?

Inderdaad, niks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Na stevige verliezen met de internet-bubbel-pop en daarna een periode met langetermijn long only beleggingsfondsen ga ik binnenkort weer eens starten met aandelen en opties.
Ik geloof niet zo in een zware crash door de amerikaanse economie moeilijkheden, maar denk wel dat we eerst nog wat lager gaan met de aex (380?) vanwege de angst.
Dus begin ik denk ik met het oppakken van wat te hard afgestrafte aandelen, ik denk aan heijmans en ing. Eventueel neem ik nog puts aex om te beschermen tegen een lelijke val.

Who is John Galt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Outlandos schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 22:52:
[...]

Wat is 3,5% hoger als je die dag ervoor 6,10% zakt en de dag erna ruim 3,7%?

Inderdaad, niks!
Nog altijd 3,5% ;) Je statement 'dat mag wel weer eens' slaat dan ook nergens op. Waarom wil je zo graag morgen 2% omhoog? Daar schiet je geen fluit mee op als je de dag daarna weer 2% omlaag gaat, dat zeg je zelf al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 13:12

janklp

FortyTwo Capital

Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 00:02:
[...]

Nog altijd 3,5% ;) Je statement 'dat mag wel weer eens' slaat dan ook nergens op. Waarom wil je zo graag morgen 2% omhoog? Daar schiet je geen fluit mee op als je de dag daarna weer 2% omlaag gaat, dat zeg je zelf al.
Sterker nog, je gaat er zelfs nog op achteruit dan. 2% van 100 geeft 102. 2% van 102 geeft 99, nogwat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 00:02:
[...]

Ik bedoel het in procenten, niet letterlijk.

En ik wil morgen niet omhoog, we gaan omhoog morgen, of je het leuk vind of niet.

Ik zit long op SBM sinds 2 dagen, ING lonkt maar heb liever even geen financiers in mijn porto. Shell is binnenkort ook weer interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 20:32:
Sterker nog: ik mag lijen dat de ECB niet verder gaat volgen. [...] Een verlaging van de rente zou de inflatie alleen maar aanwakkeren.
Het grappige is juist dat het geforceerd afwikkelen van allerlei hefbomen (subprime is slechts een klein onderdeel daarvan) een deflationaire kracht is. Het kan best zo zijn dat de ECB een vijand denkt te bestrijden die er (op dit moment) helemaal niet is.

Time will tell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Outlandos schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 00:21:
[...]

Ik bedoel het in procenten, niet letterlijk.

En ik wil morgen niet omhoog, we gaan omhoog morgen, of je het leuk vind of niet.
Dat laatste ontken ik toch ook niet? Ik vroeg me alleen af waarom dat 'wel weer eens mocht', aangezien we dinsdag nog 3,5% gestegen waren. Een herstel van 2% (of 4,3% wat het nu is) betekent helemaal niks als we morgen weer omlaag gaan (behalve dan dat door de hoge volatiliteit al je opties meer waard worden), maar blijkbaar is jouw beleggingshorizon wel heel kort.
Stel: morgen gaan we weer omlaag. Zeg je dan maandag ook dat we 'wel weer eens omhoog mogen'? Dat slaat toch helemaal nergens op.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2008 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 11:45:
[...]

Dat laatste ontken ik toch ook niet? Ik vroeg me alleen af waarom dat 'wel weer eens mocht', aangezien we dinsdag nog 3,5% gestegen waren. Een herstel van 2% (of 4,3% wat het nu is) betekent helemaal niks als we morgen weer omlaag gaan (behalve dan dat door de hoge volatiliteit al je opties meer waard worden), maar blijkbaar is jouw beleggingshorizon wel heel kort.
Stel: morgen gaan we weer omlaag. Zeg je dan maandag ook dat we 'wel weer eens omhoog mogen'? Dat slaat toch helemaal nergens op.
Zo en wie heeft er nou gelijk?

En als we vandaag ipv 5% maar 0,5% omhoog waren gegaan en vrijdag weer 4% eraf dan had ik dat weer kunnen zeggen voor maandag ja. Ik bedoel ermee immers dat het tijd is voor wat herstel(dagen), niet voor een verdwaalde dag tussen de diep rode cijfers!

En nou kappe met je gezwam man..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29
cas.fm en Outlandos, zouden jullie willen stoppen met elkaar irriteren, mierenneuken in de marge en op de man te spelen. Dit is overigens geen vrijblijvend verzoek en reageren in het topic zelf hierop is ook niet gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:40
Heb zelf maar weer een turbo short op de AEX gekocht (sl op 481 ingekocht op euro 5,60).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hopen op / zeggen dat het tijd is voor herstel is het ontkennen van de fundamentele oorzaak van die dieprode cijfers. De beurzen gaan niet voor de lol omlaag. Veel banken hebben miljarden af moeten schrijven. Apple boekt een recordwinst voor het afgelopen kwartaal maar voorspelt dat dit kwartaal wel eens ernstig tegen zou vallen. Het is nog steeds niet duidelijk wat nou echt de schade is van de kredietcrisis. Een herstel van 5% of meer op één dag is niet iets waar je in een dergelijke situatie op zit te wachten, tenzij je van een gok houdt en dik in de opties / turbo's zit.

Rukapul: ik neem aan dat puur zakelijke opmerkingen als deze geen probleem zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-09 15:17
Ik blijf voorlopig wel even uit de financials, mij te link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Moet zeggen dat ik met AMD toch ook wel behoorlijke winst hebt gemaakt. Jammer dat ik er voor een veel te klein bedrag in zit, maar heb nu wel ruim 22 procent winst sinds ik het aandeel heb ingekocht op 5.36 dollar. Als het aandeel vanavond de 8 dollar aantik, verkoop ik het denk ik. Heb ik ruim 25 procent winst en dan vind ik het wel weer een mooi punt om winst te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij staat sowieso erg laag en er zijn overnamegeruchten. Als je toch voor een niet al te groot bedrag erin zit zou je hem ook een tijdje aan kunnen houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat betekend ongerealiseerd?
ik weethet... het is dom maar ik weet het niet....
plz antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens de VanDale bestaat dat niet. Maar waar kom je dat tegen?
En de strekking van het woord is waarschijnlijk dat iets niet gerealiseerd is he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koerswinst op aandelen die je nog niet hebt verkocht bestaat niet, maar het potentieel is er -> ongerealiseerd resultaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 07:24
Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 17:05:
wat betekend ongerealiseerd?
ik weethet... het is dom maar ik weet het niet....
plz antwoord
Je ongerealiseerde winst is je koerst winst. Deze winst heb je immers nog niet echt gerealiseerd (je hebt het niet in je handen).
Je gerealiseerde winst is daarmee al het geld wat je wel binnen hebt, dus het verschil tussen verkoop en aankoopwaarde en de eventuele dividend die je hebt gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Robkazoe schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 16:31:
Moet zeggen dat ik met AMD toch ook wel behoorlijke winst hebt gemaakt. Jammer dat ik er voor een veel te klein bedrag in zit, maar heb nu wel ruim 22 procent winst sinds ik het aandeel heb ingekocht op 5.36 dollar. Als het aandeel vanavond de 8 dollar aantik, verkoop ik het denk ik. Heb ik ruim 25 procent winst en dan vind ik het wel weer een mooi punt om winst te nemen.
Zeker doen. Naar mijn ervaring is 25% winst altijd een moment om uit te stappen. Het komt bijna niet voor dat je dan veel mist, en dan heb je in ieder geval toch een mooie 25%.

In mijn ogen dan, je doet met je geld wat je zelf wil :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in mn portefuille stond dit : vermogen Portefeuille Kas VBR Ongerealiseerd
maar ik snapte dus niet wat dat ongerealiseerd te beteken had:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 17:12:
in mn portefuille stond dit : vermogen Portefeuille Kas VBR Ongerealiseerd
maar ik snapte dus niet wat dat ongerealiseerd te beteken had:P
Zit je dan wel goed met beleggingen als je dat soort elementaire zaken niet weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik denk het wel
ach het is een probeersel maar het gaat best wel goed...
trouwens wel een super dag he?
arcelor mittal op dit moment 9.38 procent... yes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 17:12:
[...]

Zeker doen. Naar mijn ervaring is 25% winst altijd een moment om uit te stappen. Het komt bijna niet voor dat je dan veel mist, en dan heb je in ieder geval toch een mooie 25%.

In mijn ogen dan, je doet met je geld wat je zelf wil :).
Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 16:32:
Hij staat sowieso erg laag en er zijn overnamegeruchten. Als je toch voor een niet al te groot bedrag erin zit zou je hem ook een tijdje aan kunnen houden :)
Kijk, en met deze beide gedachten zat ik dus ook in mijn hoofd. Aan de ene kant is met losse aandelen 25 procent halen in een relatief korte tijd in een markt die erg snel beweegt natuurlijk een mooi resultaat. En je kunt het beter weer snel verzilveren want over een dag kun je zo weer 10 procent aan je broek hebben.

Aan de andere kant staat het aandeel erg laag en mede door overnames kan het aandeel nog flink wat procentjes groeien. Denk dat ik het voorlopig nog even in mijn portefeuille houdt. Euro Dollar verhouding is nu ook niet erg ideaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 17:39
Wat denken jullie btw hier van de postbank china garant? Hierop kun je inschrijven tot 7 feb. Doen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Op Google zijn behoorlijk wat analyses te vinden van dat product. Persoonlijk zou ik er niet in beleggen omdat een te groot deel van het rendement verloren gaat door diverse factoren (90% van de waarde zijde inleg en rendement wordt slechts uitgekeerd, laatste jaar middelen zorgt ervoor dat je geld bij een stijgend scenario feitelijk een half jaar niet rendeert, geen dividenduitkering, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
Bedankt voor je antwoord. Ik had ook al een aantal van die analyses gelezen. Ik kan echter niet eruit opmaken wat nu goede alternatieven hiervoor zijn. Ik zou graag een soortgelijk fonds willen met wel dividend uitkering en een garantie van > 90%. Zijn deze te vinden en zo ja wat zijn de goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Garantiefondsen zijn m.i. zonde van het geld. Omdat de bank jou garantie geeft, strijken ze zelf meestal het grootste deel van de winst op als de koers wél stijgt. Wat je dan wel moet doen? Zelf je garantiefonds samenstellen. Zet een gedeelte op een bankrekening (voor het gegarandeerde gedeelte), en de rest in een aandeel / beleggingsfonds / tracker. Zie http://www.fiscalert.nl/c...leggarantiecalculator.php voor voorbeeldberekeningen.

[edit]
Wat ik me net bedenk: als je echt zeker wil weten dat het gegarandeerde gedeelte gehaald wordt, moet het geld op een deposito staan, niet op een spaarrekening. Op die laatste kan de rente dalen namelijk.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2008 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
Bedankt voor de tip! Zo had ik het nog niet bekeken. Ik ga me er eens even in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmental
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Er wordt nu gedacht dat de daling van de afgelopen tijd helemaal door Jérôme Kerviel veroorzaakt zou kunnen zijn.
Als Société Générale al eerder op de hoogte was van zijn ingenomen posities zou de afbouw daarvan een kettingreactie tot gevolg gehad kunnen hebben.
Om die 5 miljard verlies te hebben zou hij ongeveer een positie ter waarde van 100 miljard gehad moeten hebben, dat kan behoorlijke impact hebben.

Staat de FED lekker in hun hemd met die 3 kwart procent :o

Who is John Galt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

justmental schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 11:32:
Er wordt nu gedacht dat de daling van de afgelopen tijd helemaal door Jérôme Kerviel veroorzaakt zou kunnen zijn.
Ik weet niet of ik dat als positief of als negatief moet zien. Aan de ene kant zou er dan fundamenteel niet zoveel aan de hand zijn. Echter, als één man een financieel systeem zoveel schade weet te berokkenen....Ik weet niet of dat dat nou goed is voor het vertrouwen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

justmental schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 11:32:
De daling die in de nacht van zondag op maandag (europese tijd) in Azië begon, zou veroorzaakt zijn door JK?

Lijkt me sterk, omdat de 15e en 18e al flinke dalingen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 11:36:
Echter, als één man een financieel systeem zoveel schade weet te berokkenen....Ik weet niet of dat dat nou goed is voor het vertrouwen :X
Welkom in de wereld van derivaten :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wekkel schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 12:42:
[...]

Welkom in de wereld van derivaten :Y)
Mja, maar dan nog, ook op de afgeleide producten moet voldoende toezicht zijn. Al is het maar intern om interne fraude + verliezen te voorkomen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De man had zelf 6 jaar op de toezichts-afdeling gewerkt. Daardoor kende hij de procedures en wist hij methodes om ze te omzeilen. Stond vanmorgen een stuk over in De Pers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Laatst online: 17-09 17:27
Heeft iemand al ervaring met lynx? zie www.lynx.nl, ze lijken wel op todaysbrokers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 12:43:
Mja, maar dan nog, ook op de afgeleide producten moet voldoende toezicht zijn. Al is het maar intern om interne fraude + verliezen te voorkomen :X
Dat is het interne aspect. Het externe aspect is dat één speler met een grote zak geld het -tig voudige in kan zetten als positie. $5 miljard aan centen kan in de praktijk een hefboom van $50 miljard zijn geweest bij SG.

Er is een derivatenwereld ontstaan waarbij partijen enorme positie hebben ingenomen met waarschijnlijk 0,0 backup mocht die positie (=risico) zich ooit gaan realiseren. Denk aan AMBAC en MBIA maar dan in het veelvoudige (credit default swaps en interest rate swaps). Mocht het risico zich ooit gaan verwezenlijken, dan kan het nog fraai worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• priens
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-09 10:28
flipjevandejam schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 14:01:
Heeft iemand al ervaring met lynx? zie www.lynx.nl, ze lijken wel op todaysbrokers.
Klopt helemaal. Lynx = TodaysBrokers = InteractiveBrokers

Lynx en TB zijn beiden resellers van IB, maar TB biedt als enige een Nederlandstalige interface op Trader Workstation (handelsplatform).

IB zal uiteindelijk toch de goedkoopste (van de drie) blijven denk ik, maar dan heb je alleen Engelstalige ondersteuning.

Bij mij was het openen van een rekening bij één van de drie afgeketst, omdat het niet mogelijk is om in Turbo's te handelen. Maar ik zit er steeds meer aan te denken om wat meer met optie-strangles te gaan doen en dat scheelt echt enorm veel in de transactiekosten wanneer je het vergelijkt met Binck/Alex.

Ik heb zelf nog geen ervaring met Trader Workstation, de demo ziet er op het eerste gezicht erg ingewikkeld uit, maar ik hoor er heel veel goede verhalen over en je kan heel uitgebreide ordercondities opgeven. Ook altijd fijn natuurlijk.

[edit] Sorry voor de gedeeltelijk nutteloze info. Ik zie net dat er al een hoop over IB in de startpost staat... :D

[ Voor 5% gewijzigd door priens op 25-01-2008 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Lynx biedt ook Nederlandse ondersteuning. Maargoed, doe je het daar niet voor dan zou ik meteen naar IB gaan. Daar moet je wel 10.000 dollar storten om te kunnen beginnen, dat is bij TB iets lager (4000 euro), maargoed scheelt je ook een hoop transactiekosten.

Je moet trouwens niet vergeten dat je ook datapakketen moet aanschaffen, anders heb je er niets aan. Voor de Nederlandse beurs heb je er 2, eentje van 5 euro en eentje van 30 euro, Bij die van 30 euro kun je ook dieper in het orderboek kijken (eerste 10 biedingen en latingen) terwijl je bij die van 5 euro maar 1 bieding en lating ziet.

Wil je ook informatie over de Amerikaanse beurs, dan moet je weer een ander datapakket aanschaffen. Aangezien ik niet overal op handel, gebruik ik sowieso nog een andere (gratis) broker ernaast voor de standen/etc. van andere indices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Société Générale’s Sales May Have Incited Market Plunge

Toch wel een interessant artikel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Kijk nog eens terug. Waren de markten in het Oosten al aan het dalen toen het nieuws over SG bekend werd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Daar heb je natuurlijk gelijk in, maar ik weet natuurlijk niet op welke indices die persoon actief was. In het artikel staat dat die voornamelijk 's avonds handelde, dus er bestaat een kans dat het ook 's nachts is geweest op de Aziatische beurzen.

Zover gaat het artikel niet, maar het kan een mogelijkheid zijn. Ben wel benieuwd of daar meer over bekend wordt, maar het is natuurlijk een rumor. Het heeft dan ook voornamelijk betrekking op de grote verkopen die afgelopen maandag geleid hebben tot een extreme daling op de Europese beurzen, dus het kan zo zijn dat de verkopen van SG de daling heeft versterkt.
From his desk in the middle of the trading floor on the sixth floor of Société Générale’s Alicante building in the La Défense business district outside Paris, Mr. Kerviel, 31, took huge bullish positions on the Dow Jones Euro Stoxx 50 index and the German DAX in particular, according to a fellow trader still working there who insisted on anonymity.

Société Générale rushed to unwind those trades during Monday’s market plunge, and trading in those futures contracts soared to record levels. The bank’s abrupt reversal contributed to a decline that snowballed into an avalanche of sell orders around the world, some traders said

[ Voor 60% gewijzigd door stin op 26-01-2008 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de Amerikanen is elk nieuws wat er op wijst dat hun economie niet totaal inelkaar aan het zakken is en de rest van de wereld meezuigt goed nieuws. Ik wil wel eens een gezaghebbende Europese econoom hetzelfde horen zeggen voor ik dit geloof. De hoofdeconoom van ING dacht er in ieder geval heel anders over.

Sure, de activiteiten van SG kunnen best een flinke factor geweest zijn, maar ik geloof niet dat 5 miljard genoeg is om een wereldwijde daling van zo'n niveau te bewerkstelligen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2008 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Denk ook dat dit erg ver gezocht is, maar je weet nooit of ze er duidelijkheid over gaan geven. Het doet er toch niet meer toe.

Zou alleen nogal de FED in een (nog) slecht(er) daglicht zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:06
Verwijderd schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 23:46:
Voor de Amerikanen is elk nieuws wat er op wijst dat hun economie niet totaal inelkaar aan het zakken is en de rest van de wereld meezuigt goed nieuws. Ik wil wel eens een gezaghebbende Europese econoom hetzelfde horen zeggen voor ik dit geloof. De hoofdeconoom van ING dacht er in ieder geval heel anders over.

Sure, de activiteiten van SG kunnen best een flinke factor geweest zijn, maar ik geloof niet dat 5 miljard genoeg is om een wereldwijde daling van zo'n niveau te bewerkstelligen.
Het ging niet om 5 miljard, maar 75 miljard dollar aan posities. De bank heeft op die posities uiteindelijk 5 miljard euro verlies genomen. Ik kan me goed voorstellen dat als een bank besluit voor zo'n enorm bedrag te gaan verkopen dat een flinke invloed zal hebben op de koersen wereldwijd. Zeker als dat gecombineerd wordt met een markt die zowieso al onzeker is, angst voor een recessie in de vs etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hielko schreef op zondag 27 januari 2008 @ 03:08:
[...]

Het ging niet om 5 miljard, maar 75 miljard dollar aan posities. De bank heeft op die posities uiteindelijk 5 miljard euro verlies genomen. Ik kan me goed voorstellen dat als een bank besluit voor zo'n enorm bedrag te gaan verkopen dat een flinke invloed zal hebben op de koersen wereldwijd. Zeker als dat gecombineerd wordt met een markt die zowieso al onzeker is, angst voor een recessie in de vs etc.
De man had zo veel future contracten op de DAX en STOXX index gekocht dat het niet eenvoudig af te wikkelen is. Denk aan een paar honderdduizend. Kijk even in het futureboek en je ziet het probleem. SocGen heeft absoluut de markt extra omlaag getrapt maandag. En dan niet alleen de DAX en STOXX, maar probeert dan alles te verkopen (ook AEX) om maar dekking te zoeken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het ging vooral om DJ EuroStoxx 50 futures. Hiervan gaan er gemiddeld ongeveer 1,5 mln per dag om. SG had er zeker 500.000 van, het heeft ze 3 dagen gekost om deze positie af te wikkelen.

Het verbaasde mij afgelopen maandag al dat de EuroStoxx 50 index relatief hard omlaag gegaan was. Ik geloof 7,5%, terwijl de gewogen gemiddelde daling van de Europese indexen toch lager lag.

========================

Volumes FESX van afgelopen 2 weken (volume, open interest, # trades):

25-01, 1881449, 2335124, 195560
24-01, 2566551, 2432173, 238780
23-01, 3558098, 2507113, 361565
22-01, 4351188, 2633533, 423973
21-01, 3471128, 2733650, 329609
18-01, 2448262, 2813379, 223130
17-01, 2239853, 2834321, 205216
16-01, 2217392, 2675572, 193384
15-01, 1831302, 2623817, 157494
14-01, 1045651, 2573085, 90321

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2008 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hielko schreef op zondag 27 januari 2008 @ 03:08:
[...]

Oh okee, dat had ik dan verkeerd begrepen. Maargoed, het blijft slechts de aanleiding, de oorzaak is zoals je al zegt de algehele onzekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Société Générale wint de prijs "Risk Awards 2008 - Equity Derivatives House of the Year":

http://www.risk.net/public/showPage.html?page=685494

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb eindelijk de tijd gehad om de documentaire te bekijken. Wow, just wow. Ik snap nu ook pas echt je post, en de consequenties van het geheel. Het zet voor mij ook meteen de berichtgeving van de afgelopen maanden en weken in een heel ander daglicht; met name de renteverlaging van de FED. Ik heb nu meer het idee dat ze dat gedaan hebben om het financiële systeem te redden dan om de economie aan te zwengelen.

Wauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een lastig einde van de dag voor VMWare:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RWF6p3zadDRtG2qkL7cFPq1t/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-09 15:17
Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 00:51:
Een lastig einde van de dag voor VMWare:

[afbeelding]
Wow, en dan te bedenken dat ik vorig jaar die dingen graag wilde hebben :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 15:55
Precies, weer wat verdient door niet te kopen :)

No production networks were harmed during this posting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:35

Daniel

Kapitein NCC-1701
Als je ze vlak na de IPO had gekocht voor rond de 50 dollar heb je het natuurlijk nog steeds niet slecht gedaan, maar gezien het feit dat ze het grootste deel van 2007 boven de 100 dollar stonden is het natuurlijk iets minder leuk als je er nu nog mee zit. Groter probleem is dat de 'lockdown' die geldt voor de aandelen die bij de IPO zijn uitgegeven af begint te lopen, dus het aanbod zal de komende weken alleen nog groeien, met verdere prijsdruk tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Daniël schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 10:58:
Als je ze vlak na de IPO had gekocht voor rond de 50 dollar heb je het natuurlijk nog steeds niet slecht gedaan...
Ten tijde van de IPO had je ze zelfs voor $29 kunnen krijgen...

Even een side-note: bij IB/Todays kan je als klant volgens mij (heb het zelf nog nooit gedaan) gewoon meedoen met dit soort IPO's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Volgens mij kan dat via de meeste brokers.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Dat kan inderdaad via de meeste brokers. Heb het nog niet gedaan, maar het moet wel mogelijk zijn.
Hier staan een aantal IPO's. Enorm interessant, want daar kun je echt woekerwinsten mee boeken (en verliezen uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Met "dit soort" bedoel ik uiteraard IPO's in de VS (het ging immers over VMW). Lijkt me sterk dat je dit via de meeste brokers kan doen. Maar misschien heb ik het verkeerd hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Ik weet wel dat IB toen haar clienten een mailtje stuurde om zich in te schrijven voor hun beursintroductie. Dat was dus voor haar eigen introductie, als ik me niet vergis. Ik vraag me toch af hoe dat dan precies zit.

[ Voor 5% gewijzigd door stin op 29-01-2008 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Laatst online: 00:23
http://www.retailroadshow.com/index.asp
Daar kun je ook een heleboel 'presentaties' vinden van de IPO's.

VMware heb ik leuke koerswinsten mee behaald, gelukkig zit ik er nu niet in :)
Ondanks de steeds groter wordende concurrentie heeft dit bedrijf nog steeds een erg grote voorsprong en ook nog een interessante business.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De FED blijft bezig.
Dow Jones staat op dit moment driekwart procent in de plus.. Maar over een aantal dagen is het effect hiervan ook weer weg. Wat kunnen ze dan nog doen om die koers op te drijven..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Morgen een lichte tot goede plus; vandaag een gok genomen met een paar turbo's asml. Hopelijk pakt het morgen goed uit, dan ben ik weg en kijk ik even de kat uit de boom. Het vage is wel dat men zich gigantisch druk maakt om de cijfers van Yahoo (1 internetbedrijf, whohoo) terwijl er bakken met prima cijfers gepresenteerd zijn de afgelopen tijd. 't Lijkt dat het negativisme gaat overheersen. Misschien dat ik toch eens short ga, we zijn wel van 400 naar 450 gegaan in notime, dus wie weet...

/me slaapt er een nachtje over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daniël schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 10:58:
Als je ze vlak na de IPO had gekocht voor rond de 50 dollar heb je het natuurlijk nog steeds niet slecht gedaan, maar gezien het feit dat ze het grootste deel van 2007 boven de 100 dollar stonden is het natuurlijk iets minder leuk als je er nu nog mee zit. Groter probleem is dat de 'lockdown' die geldt voor de aandelen die bij de IPO zijn uitgegeven af begint te lopen, dus het aanbod zal de komende weken alleen nog groeien, met verdere prijsdruk tot gevolg.
100% winst moet je natuurlijk direct pakken :).
Mijn rule of thumb is vanaf 40% winst -> onvoorwaardelijk verkoopwaardig bij groeiaandelen. Tenzij 't klimaat er anders uit ziet dan vandaag de dag natuurlijk.
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 21:43:
Morgen een lichte tot goede plus; vandaag een gok genomen met een paar turbo's asml. Hopelijk pakt het morgen goed uit, dan ben ik weg en kijk ik even de kat uit de boom. Het vage is wel dat men zich gigantisch druk maakt om de cijfers van Yahoo (1 internetbedrijf, whohoo) terwijl er bakken met prima cijfers gepresenteerd zijn de afgelopen tijd. 't Lijkt dat het negativisme gaat overheersen. Misschien dat ik toch eens short ga, we zijn wel van 400 naar 450 gegaan in notime, dus wie weet...

/me slaapt er een nachtje over.
Er zijn imo nog te veel optimisten dan de huidige situatie toelaat om echt long te gaan. Ik hoop dat ik dit jaar in de plus kan eindigen maar ik vrees ervoor. De 2 eerste weken van dit jaar waren desastreus.

Anyway, hoe ga je short? Ik denk niet dat dat kan bij mijn bank (Keytrade). Bij welke zit jij toevallig?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2008 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Ik denk dat de beurs in rap tempo gaat kelderen de komende paar maand. De Nederlandse economie zal volgens de heer Wellink harder getroffen worden dan verwacht door de kreditscrisis. Daarnaast heeft de Amerikaanse FED hun maatregelen wel verbruikt, nog een renteverlaging is bijna niet mogelijk. En laten die renteverlagingen nou net zijn waardoor de beurs nu niet onder de 400 punten staat.

Ik ben een tijdje geleden short gegaan en sta nog steeds achter mijn posities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Janusz schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 01:26:
Ik denk dat de beurs in rap tempo gaat kelderen de komende paar maand. De Nederlandse economie zal volgens de heer Wellink harder getroffen worden dan verwacht door de kreditscrisis. Daarnaast heeft de Amerikaanse FED hun maatregelen wel verbruikt, nog een renteverlaging is bijna niet mogelijk. En laten die renteverlagingen nou net zijn waardoor de beurs nu niet onder de 400 punten staat.

Ik ben een tijdje geleden short gegaan en sta nog steeds achter mijn posities.
Ik ben het grotendeels met je eens, behalve met:
nog een renteverlaging is bijna niet mogelijk
Dat is zeer zeker wel mogelijk: de rente kan omlaag naar 1% (dat was hij in 2003 ook). In Japan is hij een tijd 0% geweest; ik zie geen reden waarom de FED dat niet ook kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

That didn't work out so well, maar gelukkig had ik een stoploss liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 08:47:
[...]

Ik ben het grotendeels met je eens, behalve met:

[...]

Dat is zeer zeker wel mogelijk: de rente kan omlaag naar 1% (dat was hij in 2003 ook). In Japan is hij een tijd 0% geweest; ik zie geen reden waarom de FED dat niet ook kan.
Het zou inderdaad kunnen, maar het lijkt me erg onwaarschijnlijk als ik eerlijk ben dat dat nu gaat gebeuren. Anyway, dan zal de beurs wel weer een impuls krijgen maar ik hoop dat de FED nu ziet dat die renteverlagingen in ieder geval niet gedaan moeten worden om de beurs te injecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Janusz schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 10:53:
[...]

Het zou inderdaad kunnen, maar het lijkt me erg onwaarschijnlijk als ik eerlijk ben dat dat nu gaat gebeuren. Anyway, dan zal de beurs wel weer een impuls krijgen maar ik hoop dat de FED nu ziet dat die renteverlagingen in ieder geval niet gedaan moeten worden om de beurs te injecteren.
Het zal de beurs heus wel op een bepaald niveau houden, maar het is eigenljik een lekkende dam proberen te dichten met grasbalen. De narigheid blijft doorsjijpelen, en als je grasbalen (renteverlaging) op is, dan breekt alles af.

En dan is het tijd voor de aasgieren om flink in te kopen. 8)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
kmf schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 14:07:
En dan is het tijd voor de aasgieren om flink in te kopen. 8)
Ik kon me vandaag niet inhouden en heb ING gekocht en overweeg zelfs Fortis te kopen :X Voor de rest blijf ik rondcirkelen tot er aas ligt :P

Ik ben het volkomen met je eens dat de ellende nog wel gaat komen. Het is al veelzeggend dat de laatste 0.5% eraf niet eens een dag de beurzen in het groen heeft weten te houden.

[ Voor 22% gewijzigd door Rukapul op 31-01-2008 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 22:56

zomertje

Barisax knorretje

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Rukapul schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 15:05:
[...]

Ik kon me vandaag niet inhouden en heb ING gekocht en overweeg zelfs Fortis te kopen :X Voor de rest blijf ik rondcirkelen tot er aas ligt :P

Ik ben het volkomen met je eens dat de ellende nog wel gaat komen. Het is al veelzeggend dat de laatste 0.5% eraf niet eens een dag de beurzen in het groen heeft weten te houden.
Ik denk dat kopers die zich niet meer kunnen inhouden op de aanbiedingen (zoals jij ;) ) de enige zijn die de koersen een beetje behoeden tegen een complete val. Zie het als een lekkende reddingsboei. De beurs duikt steeds koppie onder, maar je trekt hem eruit, tot alle lucht weg is (koopjesjagers hebben genoeg) en dan echt tuimelen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vrees dat bovenstaande gelijk heeft.

Zit erover te denken om alles wat ik heb met verlies weg te doen en de cash te gebruiken wanneer de boel inzakt, maar das dan ook weer verlieslatend....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 06:38
Hmm... ING en Fortis staan idd écht laag, volgens mij kan dat dadelijk alleen maar omhoog... Misschien toch eens denken of ik daar eens wat geld in zou steken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 07:24
ING heeft een koers/winstverhouding van 6,26 en Fortis zelfs maar 5,27. Of zijn deze nog gebaseerd op de winst van 2006 of zo? Dit is wel heel erg laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Klopt. Van Alex overgenomen (ING):
Ratio's 2006
Koers/winstverhouding 6,26
Dividendrendement (%) 5,90

Ratio's 2006
Winst per aandeel 3,57
En:
Schatting winst per aandeel 2007 2008 2009
Consensus schatting 4,01 3,55 3,85
Hoogste schatting 4,53 4,28 4,65
Laagste schatting 3,18 3,04 3,34
Geaccumuleerde winst van Q1-Q3 2007: 6759M (zie http://www.ing.com/cms/id...tionMethod=latestReleased )

ING moet wel heel erg veel miljarden moeten afschrijven om op termijn een slechte deal hieraan te hebben (met name vanuit dividendrendement perspectief).

Over Fortis is het veel lastiger om iets zinnigs erover te zeggen nu ze zitten met de integratie van ABN, etc.

[ Voor 40% gewijzigd door Rukapul op 31-01-2008 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Rukapul schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 19:51:
Klopt. Van Alex overgenomen:

[...]

En:

[...]

Geaccumuleerde winst van Q1-Q3 2007: 6759M (zie http://www.ing.com/cms/id...tionMethod=latestReleased )

ING moet wel heel erg veel miljarden moeten afschrijven om op termijn een slechte deal hieraan te hebben (met name vanuit dividendrendement perspectief).
Hoeveel heb je ingekocht eigenlijk?

Waar ik zelf bang voor bent is de plotselinge renteverlaging van de FED. De vorige was gedaan omdat de koersen van europa en azie kelderden. Dit keer was het gedaan voordat er een duik was, (dowjones is nu wel in de groen) dus misschien dat er slecht nieuws aan zit te komen, en dat gaat de financials toch wel raken in NL.

[ Voor 31% gewijzigd door kmf op 31-01-2008 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik link vind is dat twee paniekverlagingen van de FED geen flinke bodemvorming heeft gegeven. Ik ga aan de zijlijn staan en laat de boel fijn uitwaaien. Over een halfjaar zie ik wel weer, voorlopig is het mij te turbulent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
kmf schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 20:03:
[...]

Hoeveel heb je ingekocht eigenlijk?
Valt wel mee: 1.5k (edit: euro's dus, niet stuks! :P)

Terechte vraag overigens. Een belegger moet je immers beoordelen op zijn daden en niet op zijn woorden.

Dit is uberhaupt de 2e keer dan ik een individueel aandeel bezit dus dit is meer om gevoel te krijgen. Bij beleggingsfondsen let ik op de macrocijfers, terwijl ik met deze oefeningen gevoel wil krijgen om individuele bedrijven op waarde te schatten :)
Waar ik zelf bang voor bent is de plotselinge renteverlaging van de FED. De vorige was gedaan omdat de koersen van europa en azie kelderden. Dit keer was het gedaan voordat er een duik was, (dowjones is nu wel in de groen) dus misschien dat er slecht nieuws aan zit te komen, en dat gaat de financials toch wel raken in NL.
Ik ben het wel met je eens dat die kans er goed inzit. Sinds Q4 van vorig jaar heb ik langzaam het belegde vermogen afgebouwd. Ik sta rustig te wachten op lagere koersen. Echter, als ik kansen zie op een goed dividendrendement + koersstijging op de lange termijn (of mazzel op de korte) dan wil ik best met m'n tenen in het water :)

Er gaat nog wel een dip komen, maar wanneer?

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 31-01-2008 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Hoelang ben je van plan om die aandelen te houden als ik vragen mag, Rukapul? Wil je ze op korte termijn weer verkopen, of ga je ze langer houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
In principe is het een buy & hold. Dus ik houd ze aan tenzij er iets enorm aan de toekomstverwachtingen verandert of ruil ze eventueel uit tegen een beleggingsfonds tzt.

Ik koop ING vanwege de koers/winst verhouding en dividendrendement en niet om het koersverloop of om in jouw woorden te spreken "ING en Fortis staan idd écht laag, volgens mij kan dat dadelijk alleen maar omhoog." Dat laatste past meer bij een speculatieve (korte termijn) dan een beleggingshouding (langere termijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Ik heb net ook voor een paar honderd euro aan Fortis gekocht. Ben benieuwd hoe het gaat lopen. Ben overigens niet van plan om ze al op héél korte termijn te verkopen :) Is btw de eerste aandelen-transactie die ik gedaan heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

De_Bastaard schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 15:20:
Ik heb net ook voor een paar honderd euro aan Fortis gekocht. Ben benieuwd hoe het gaat lopen. Ben overigens niet van plan om ze al op héél korte termijn te verkopen :) Is btw de eerste aandelen-transactie die ik gedaan heb :)
als je aandelen voor een lange periode doet, moet je dan niet rekening houden met bewaarkosten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Bewaarloon valt tegenwoordig enorm mee, bijvoorbeeld bij Alex:
4. Bewaarloon, per jaar, exclusief BTW

Tot en met € 50.000,- 0,20%
Over het meerdere tot en met € 250.000,- 0,10%
Over het meerdere tot en met € 5.000.000,- 0,05%
Over het meerdere boven € 5.000.000,- 0,01%

Geen bewaarloon over opties, futures en beleggingsfondsen aan Euronext Amsterdam.
Afaik had je vroeger ook nog een vaste jaarlijkse bijdrage per positie en nog meer van dat soort ongein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Dit heb ik bij ABN:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Bewaarloon

- t/m EUR 50.000,- - 0,20%
- t/m EUR 250.000,- - 0,10% 
- t/m EUR 2.500.000,- - 0,05%
- t/m EUR 5.000.000,- - 0,04%
- over het meerdere - 0,02% 

plus per fondssoort EUR 1,60
minimumbewaarloon EUR 15,-

Voor het saldo girale ABN AMRO beleggingsfondsen
wordt geen bewaarloon in rekening gebracht.

[ Voor 88% gewijzigd door De_Bastaard op 01-02-2008 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 27 januari 2008 @ 14:32:
[...]

Ik heb eindelijk de tijd gehad om de documentaire te bekijken. Wow, just wow. Ik snap nu ook pas echt je post, en de consequenties van het geheel. Het zet voor mij ook meteen de berichtgeving van de afgelopen maanden en weken in een heel ander daglicht; met name de renteverlaging van de FED. Ik heb nu meer het idee dat ze dat gedaan hebben om het financiële systeem te redden dan om de economie aan te zwengelen.

Wauw.
Ik heb het nu ook gekeken en vroeg me toch af in hoeverre dit nu eigenlijk klopt. Zijn er ergens nog bronnen te vinden? Heb al op die site gekeken van die man, maar doel meer op andere bronnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Begin eens dicht bij de bron zou ik zeggen, bijvoorbeeld senator Wright Patman en zijn werk of Louis McFadden. De strijd tussen geloven aangaande bankieren en geldsystemen is al veel ouder dan wij zijn ;)

Ik voeg er nog ééntje toe: Robert H. Hamphill. Verdere reflectie over dit onderwerp is meer op zijn plaats hier: Waar komt (ons) geld vandaan? - fiat based currency

[ Voor 26% gewijzigd door Wekkel op 03-02-2008 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
In een halve maand tijd 26 procent winst gepakt met AMD. Ik vind dit toch een unieke prestatie. Had ik maar meer van dit soort aandelen in mijn zak zitten. Mijn probleem nu alleen is nog steeds wanneer ik moet uitstappen. Denk dat ik maandag mijn winst maar eens ga nemen. Weet alleen nog niet zo goed wat ik met het vrijgekomen geld ga doen. Zal ik mijn long's verstevigen door meer geld in Fortis OBAM te stoppen of zal ik nog wat extra AEX Turbo Shorts kopen (heb er nu eentje met een s/l van 481, gaat een spannende week/maand worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik blijf nog even zitten op m'n AMD's. Het gaat lekker omhoog en AMD begint ook weer wat positiever in het nieuws te komen de laatste tijd.

Over dat uitstappen. Ik weet niet hoe jij normaal omgaat met verliezen. Stap jij snel uit als het tegen je in gaat of blijf je dan zitten? In het laatste geval zou het geen zin hebben om nu al uit te stappen. Dan ga je alleen voor de grote verliezers en niet voor de grote winners, en dat levert uiteindelijk een negatief rendement op.

Of je moet natuurlijk een fundamentele mening hebben over het huidige niveau van AMD (dat je dat te hoog vind). Maar dat is bij dit aandeel niet zo makkelijk te zeggen volgens mij. Laten we zeggen dat de meningen verdeeld zijn tussen $5 en $40... (zie koers afgelopen jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Laatst online: 00:23
Verwijderd schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 19:56:
Ik blijf nog even zitten op m'n AMD's. Het gaat lekker omhoog en AMD begint ook weer wat positiever in het nieuws te komen de laatste tijd.

Over dat uitstappen. Ik weet niet hoe jij normaal omgaat met verliezen. Stap jij snel uit als het tegen je in gaat of blijf je dan zitten? In het laatste geval zou het geen zin hebben om nu al uit te stappen. Dan ga je alleen voor de grote verliezers en niet voor de grote winners, en dat levert uiteindelijk een negatief rendement op.

Of je moet natuurlijk een fundamentele mening hebben over het huidige niveau van AMD (dat je dat te hoog vind). Maar dat is bij dit aandeel niet zo makkelijk te zeggen volgens mij. Laten we zeggen dat de meningen verdeeld zijn tussen $5 en $40... (zie koers afgelopen jaar).
Het leuke aan AMD is dat het aandeel nu redelijjk laag staat, het potentieel in het aandeel zit (hebben we afgelopen 3 jaar gezien) en het vanaf nu enkel maar beter met AMD kan gaan. Dit kwartaal zullen ze break even draaien (tenminste dat heeft het mngt gezegd en afgelopen kwartaal zaten ze daar ook niet ver vanaf).

De 3xxx Radeon series is erg sterk qua prijs / performance maar nog beter de kostprijs (55nm) is veel lager dan die van NV. Gezien de lagere (cost)price is in er de OEM ook weer veel te winnen en op notebooks doen ze het erg goed. Partners geloven ook weer in ATI.

De chipsets van AMD lopen nog steeds erg goed en hier hebben ze veel marktaandeel gepakt (voornamelijk van VIA en SiS) maar met RD780 is de tijd aangebroken dat ze ook van NV marktaandeel gaan afsnoepen.

Qua CPU's hebben ze een grote achterstand, ze zeggen begin Q2 de B3 stepping op de markt te brengen maar de kloksnelheid zal laag blijven. Daarbij verwacht ik weinig B3 steppings in het kanaal omdat AMD commitments met OEM's heeft die ze na moeten komen, dus pas in Juni / Juli verwacht ik goede supply van B3 stepping in het kanaal. Hierdoor zal de concurrentie postitie wel iets verbeteren maar het blijft nog steeds vechten op prijs. 45nm is echt pas een 2009 product ondanks dat ze zeggen te starten met de productie in H2 2008, het zal een klein gedeelte van de revenue zijn.

De grote concurrent NVDA op het VGA gebied zal het steeds moeilijker krijgen, ze zullen we de snelste blijven maar AMD gaat het prijsgevecht aan en om mee te gaan zal NV marge moeten inleveren zolang ze op 65nm zitten. Qua chipsets zal NV het van AMD verliezen op AMD platform en met Intel zijn ze ook niet echt vriendjes, de CSI licentie is overigens nog niet rond >:) De grootste bedreiding voor NV is er pas over 2 tot 3 jaar zodra het VGA gedeelte in de CPU's worden geintegreerd, zonder CPU kan NV dan niet meer competen op integrated VGA en blijven enkel discreet graphics over, niet iets dat je nu al aan je aandeelhouders wilt vertellen. Dit is overigens wel leuk; http://www.theinquirer.ne...idia-tries-snow-financial

Ik heb alles even verkocht, weekje snowboarden en met de huidige markt verlies is liever geld door een koersverhoging te missen dan een rit naar beneden mee te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:38
Ik ben nieuw hier en wil graag leren beleggen. Ik heb geen (praktijk) ervaring maar ik ken wel een aantal dingen over beleggen door mijn huidige economische opleiding. Ik heb net bij buersgame.nl aangemeld en het duurt een paar maanden voordat volgend ronde gaat beginnen. Ik ben nu wel beetje bezig met speculeren en aan het leren.

Mijn bedoeling is niet om veel winst/verlies te maken het gaat meer om ervaring opdoen. Wat ook goed past bij mij huidige opleiding

Dus is mijn vraag aan jullie is bestaat er nu een site waar alles haarfijn wordt uitgelegd dus bijvoorbeeld ik wil graag de (koop) prijs van aandelen van AMD weten http://www.nyse.com/about/listed/lcddata.html?ticker=AMD >>>Buy Shares
181,110

Moet ik dit als $181,11 verstaan voor een aandeel of zijn dit punten?

EDIT volgens mij heeft een aandeel van AMD een waarde van $7,70 toch ?

Alvast bedankt :*)

[ Voor 7% gewijzigd door ALPACINO op 05-02-2008 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Op belegger.nl zijn allerlei cursussen etc., zijn wel enkele handige tips bij! Die cursussen hebben ook een tijdje in de Spits! gestaan volgens mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:38
IDD heel handig site. Thnx
EN eindelijk een game die je gelijk mag beginnen misschien een tip voor de frontpage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Op IEX.nl kan je ook een beursgame doen overigens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Wekkel schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 19:24:
Begin eens dicht bij de bron zou ik zeggen, bijvoorbeeld senator Wright Patman en zijn werk of Louis McFadden. De strijd tussen geloven aangaande bankieren en geldsystemen is al veel ouder dan wij zijn ;)

Ik voeg er nog ééntje toe: Robert H. Hamphill. Verdere reflectie over dit onderwerp is meer op zijn plaats hier: Waar komt (ons) geld vandaan? - fiat based currency
Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
Had weliswaar ook Fortis gekocht, maar ook meteen calls geschreven. Daar verdien ik nu aan, dan komt het aandeel zelf later wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Dat met puts/calls moet ik me eens in verdiepen... en ik heb bij nader inzien té vroeg aandelen Fortis gekocht :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Stel nou, als fortis nou overgenomen wordt, stijgt of daalt dan de waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Als er een partij wordt overgenomen, dan betalen ze meer dan de huidige waarde dus stijgt de koers. Vaak gaat de koers van degene die de partij overneemt wel weer naar beneden omdat er in het begin veel kosten gemaakt moeten worden en de overname vaak pas rendabel wordt na >1 jaar (en dat is soms al erg optimistisch).

Ik word overigens een beetje niet goed van de AEX. Zak of een keer vol door de 430 heen en ga opzoek naar een bodem of klim terug naar de 450/470. Dit zijn nu een beetje doelloze dagen waar maar weinig gebeurd en waar we telkens rond hetzelfde niveau blijven hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
De_Bastaard schreef op maandag 11 februari 2008 @ 18:53:
Dat met puts/calls moet ik me eens in verdiepen... en ik heb bij nader inzien té vroeg aandelen Fortis gekocht :/
Als je de aandelen hebt, is het schrijven van een call helemaal veilig, je hebt tenslotten de aandelen die je eventueel verkoopt. Je loopt eventueel (extra) winst mis als je het veilig doet, en in het gunstigste geval hoe je niet te leveren en kan je weer de call schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

Ik heb ook maar wat Fortis gekocht, kan zijn dat ze nog verder gaan zakken. Maar dat zal vast niet al te veel zijn :)
Ook gelijk maar wat AMD meegepakt, hopen dat ze er weer een beetje bovenop komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Xof schreef op maandag 11 februari 2008 @ 19:52:
Ik heb ook maar wat Fortis gekocht, kan zijn dat ze nog verder gaan zakken. Maar dat zal vast niet al te veel zijn :)
Ook gelijk maar wat AMD meegepakt, hopen dat ze er weer een beetje bovenop komen.
Op het forum van belegger.nl verwachten ze dat fortis nog wel onder de 12 gaat.... :o

Overigens, paella... bedoel je niet dat ik een putoptie zou moeten nemen? Ik heb nu 26 aandelen fortis, maar als ik verwacht dat de koers nog gaat dalen, kan ik me toch 'beschermen' met een putoptie :? Althans zo staat het in het boek dat ik voor me heb liggen...

Zoals ik al zei, ik moet nog veel leren, dus als ik het bij het verkeerde eind heb hoor ik dat graag :P
Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.