Ik vrees van wel. Ondanks alles staat bv de S&P500 nog maar 15% onder z'n recente max icm ongunstige vooruitzichten mbt economische groei, kredietmarkten, etc. Als je dan even onderstaand plaatje bekijkt dan zie je dat echt serieuze dalingen zomaar 30%-50% kunnen inhouden (DJ is vergelijkbaar):zomertje schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 12:46:
Ik twijfel of het weer tijd is om wat te gaan kopen. Fondsen wel te verstaan, wereldwijdWat denken jullie, gaat het nog verder zakken na het weekend?

Ik kan het nog niet vertalen naar een concrete actie. Door nog meer te verkopen raakt m'n portefeuille enorm gefragmenteerd (teveel fondsen) of moet ik onnodige kosten maken (verkoop- en valutakosten) die niet bij m'n (in principe) long strategie passen. Kopen wil ik in principe pas bij -20% tot -30%. Hierin verschil ik van mening met Grizzly die de vorige keer hierop zei:
Echter, P/E's staan nog steeds boven het historisch gemiddelde (heb ik uit een ander forum) en zeker voor mijn eigen portefeuille met een sterke nadruk op emerging markets is een tussentijdse correctie niet zo gek. Daarnaast zijn er ook behoorlijk wat sectoren waar de winst bij een echte recessie onder druk zal komen te staan en dan kan een koers nog best naar beneden.Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 16:20:
[...]
Toen waren de P/E's wel even iets anders dan nu (i.i.g. van de bedrijven die destijds hard gedaald zijn). En de dollar stond veel hoger (factor 2).
Al met al lastig. Ik denk dat ik het nog per markt zal moeten analyseren.
edit: Inmiddels gedaan. OBAM kan wmb nog makkelijk tot EUR 135 (30% onder year max, gelijk aan year low) naar beneden en China en emerging Europa kunnen ook nog wel makkelijk naar beneden bij wat aanhoudende onrust. * Rukapul heeft weer 15% in de verkoop gedaan om het later weer goedkoper op te pikken.
[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 20-01-2008 15:54 ]