Uiteindelijk is het nog ruim een procent meer geworden. Hierbij moet ik zeggen dat het cijfers bij benadering zijn, want door het instappen en uitstappen gedurende het jaar is het berekenen van het gemiddelde rendement wat lastig. Ik normaliseer het zo goed mogelijk door de winst te delen door ca. het gemiddeld ingelegd vermogen door het jaar heen.
In tegenstelling tot bv. Daniel houd ik het rendement van vastrentende waarden niet bij. Obligaties doe ik niet aan tot op heden, omdat het extra risico bovenop spaarrekeningen zich nauwelijks vertaalt in extra rendement.
Afgaande op Morningstar is het een goed fonds: 5 sterren en een lage standaarddeviatie. Wat me echter in negatieve zin opvalt is dat voor 2006 de performance van het fonds zwaar onder de aangegeven benchmark heeft gepresteerd en het in de 5 jaars rendementscijfers in de categorie energie ook niet goed scoort. Daarom vraag ik me wel af of dit het beste fonds in de energiesector is.
Nope (vorig jaar ook al niet trouwens) en daar heb ik dan ook rekening mee gehouden met de verdeling door de VS relatief aan de omvang van de economie te onderwegen:
• Noord-Amerika 14.5%
• Centraal & Latijns Amerika 7.8%
• Verenigd Koninkrijk 3.5%
• West Europa - Euro 18.1%
• West Europa - Niet Euro 5.8%
• Emerging Europa 12.5%
• Afrika 2.0%
• Japan 3.7%
• Australazië 1.7%
• Emerging 4 Tigers 14.9%
• Emerging Azië - Exclusief 4 Tigers 13.8%
Zuid-Amerika en Afrika wil ik nog wat uitbreiden.
Sowieso tracht ik te spreiden. De verdeling van januari 2007 (2006):
Largecaps 41% (57%)
Smallcaps 10% (11%)
Emerging 35% (18%)
Vastgoed 14% (14%)
Eigenlijk wil ik nog een positie innemen in de mining, grondstoffen, edelmetelen markt, maar die is m.i. zo gehypt inmiddels dat ik eerst een terugval wil zien.
darkcarlaza schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 20:42:
Nu ligt dat ding een paar dagen terug nog rond de €8-9 en blijft maar zakken. Vandaag bijna 10% lager, pfff. Alleen al hierom vind ik het naar om te gaan starten met aandelen. Laffe zak dat ik ben... Ik had gewoon moeten kopen toen ze op €6.66 stonden

en afwachten maar.
Zo kom je er inderdaad niet. Een tip die ik zelf ben gaan hanteren: documenteer je marktvisie, strategie en de geplande actie + conditie. Wanneer de conditie zich voordoet voer je de actie uit zonder weer te gaan twijfelen, tenzij de markt natuurlijk enorm veranderd is, maar dat had je dan al moeten verwerken. Op mijn lijstje staat (gefaseerd) bijkopen wanneer er een dip van minimaal 10% plaatsvindt

Op die wijze heb ik ook op tijd mijn winst in China afgeroomd, terwijl ik het anders waarschijnlijk had laten staan.
Ik ben ook een laffe belegger in zekere zin: alleen fondsen en geen individuele aandelen. Wanneer je echter er al wat geld in hebt zitten (met wat winst bij voorkeur) dan krijg je er ook minder moeite mee om af en toe wat te proberen en bv bij een daling snel wat te kopen (bv afgelopen jaar dipje Turkije vanwege politieke crisis, dipje wereldwijd en dipje China, etc.; 't eindeloze dipje dat vastgoed en smallcaps heet vergeet ik liever

)