Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 45.146 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:30
kleefding schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 16:38:
Zijn er hier nog meer mensen met robeco smart energy fund? Ik wil graag weten wate jullie hierover denken.

Hij lijkt het vooralsnog goed te doen.
Als je het SAM Smart energy via Robeco bedoelt, dan heb ik daar wel hoge verwachtingen van.

In eerste instantie ingestapt met een mooi rendement, daarna bijgekocht.

http://customer.morningst....x%3d30%26submit_o.y%3d14

Het beleggingsdoel van het fonds, spreekt mij zeer aan.

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:03
De_Bastaard schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 14:04:
Ik ben benieuwd wat OBAM mij volgend jaar gaat brengen :) Ben pas begin deze maand begonnen met beleggen, dus ben zeer benieuwd :)
Ik hoop dat het goed voor je uitpakt, maar ik ben afgelopen week voor een deel uitgestapt. Hierbij heb ik wel juist het relatieve gewicht van een fonds als OBAM behouden, omdat deze fondsen het ook in slechte perioden vaak goed doen (vergeleken bij andere fondsen).

Indices en koersen zitten dicht tegen hun top aan (AEX 90%, Fortis OBAM 90%, Dow Jones 95%), terwijl economien en markten vol met risico's zitten. * Rukapul is niet zo positief gestemd voor 2008.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-05 13:29
Ik zit momenteel te overwegen om in AMD te stappen. Nu heb ik in het verleden wel wat ervaring opgedaan met beleggen, maar dat was voornamelijk in fondsen in NL. Nu vroeg ik me dus nog af of er dingen zijn die anders en dus belangrijk zijn om te weten als ik op de NYSE ga beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17-05 07:02

Daniel

Kapitein NCC-1701
Robkazoe schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 14:37:
Een subtiel kickje voor deze topic. Hoe hebben de beleggende tweakers het er dit jaar vanaf gebracht? Hebben mensen nog goed in kunnen spelen op de zwakke dollar, hoge olieprijs, opkomende markten of overnames? En hoe was het redenement?
Het viel me nog wel mee...paar keer flink onderuit gegaan maar op bepaalde momenten ook wel verstandig winst gepakt en daardoor het jaar vrij goed afgesloten. Verder goed gescoord op ABN Amro dat ik voor een koopje oppikte toen er even twijfel was of het allemaal wel door zou gaan. Anderzijds doet de obligatiemarkt het brak (hoewel dat voor mij niet boeit omdat ik ze af laat lopen en koersverliezen dus niet ter zake doen) en is vastgoed hopeloos en dat drukt de redelijk goede resultaten op aandelen nogal.

Aandelen: +7,5% (incl. ongerealiseerd koersresultaat)
Obligaties: +2,9% (excl. ongerealiseerd koersresultaat)
Vastgoed: -16,8% (incl. ongerealiseerd koersresultaat)
Opties: +1,9%

Gemiddeld over de hele portefeuille 5,1%, dus in ieder geval beter dan de AEX maar minder dan mijn doel van 7% op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 207627

flipjevandejam schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 16:11:
Ik zit momenteel te overwegen om in AMD te stappen. Nu heb ik in het verleden wel wat ervaring opgedaan met beleggen, maar dat was voornamelijk in fondsen in NL. Nu vroeg ik me dus nog af of er dingen zijn die anders en dus belangrijk zijn om te weten als ik op de NYSE ga beleggen.
Het is niet zo dat aandelen die op hun 52wk low staan dat dat koopjes zijn. Ik zou er mee oppassen en een gebroken aandeel van een gezond bedrijf zoeken. AMD is een zeer ongezond aandeel van een zo mogelijk nog ongezonder bedrijf. De financiën zijn verschrikkelijk en de CEO kreeg net een loonsverhoging terwijl hij gaat bezuinigen op R&D. Intel stelt al producten uit omdat AMD op zich laat wachten (daardoor kan Intel mogelijk een enorme voorraad aanleggen en veel sneller overschakelen naar een moderner productieproces).

Nuja, ik heb ook met dat idee geflirt (om precies te zijn vorige week, toen stonden ze nog 8 :P) maar daarvoor moet 't eerst nog wat lager staan en moeten de vooruitzichten ten minste een beetje oké zijn. Op die manier mis je misschien de grote sprong omhoog als 't omslaat maar loop je minder kans om je geld kwijt te zijn.

In ieder geval, op dit moment lijkt AMD mij echt iets om te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:30
kleefding schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 16:38:
Zijn er hier nog meer mensen met robeco smart energy fund? Ik wil graag weten wate jullie hierover denken.

Hij lijkt het vooralsnog goed te doen.
Olie boven de 100 dollar per vat!
Als je bent ingestapt dan lijk je goed te zitten 8)

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
Anoniem: 207627 schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 18:36:
[...]

Het is niet zo dat aandelen die op hun 52wk low staan dat dat koopjes zijn. Ik zou er mee oppassen en een gebroken aandeel van een gezond bedrijf zoeken. AMD is een zeer ongezond aandeel van een zo mogelijk nog ongezonder bedrijf. De financiën zijn verschrikkelijk en de CEO kreeg net een loonsverhoging terwijl hij gaat bezuinigen op R&D. Intel stelt al producten uit omdat AMD op zich laat wachten (daardoor kan Intel mogelijk een enorme voorraad aanleggen en veel sneller overschakelen naar een moderner productieproces).

Nuja, ik heb ook met dat idee geflirt (om precies te zijn vorige week, toen stonden ze nog 8 :P) maar daarvoor moet 't eerst nog wat lager staan en moeten de vooruitzichten ten minste een beetje oké zijn. Op die manier mis je misschien de grote sprong omhoog als 't omslaat maar loop je minder kans om je geld kwijt te zijn.

In ieder geval, op dit moment lijkt AMD mij echt iets om te vermijden.
Zoals gezegd, ik ben het aan het overwegen, ik ben er nog (lang) niet ingestapt, op welk niveau ik dat wel doe weet ik nog niet helemaal, ik denk rond de 6-6,5 dollar. Verder zit het er dik in dat Ruiz één dezer maanden eruit gegooid wordt en als dat gebeurd schiet het aandeel sowieso omhoog, al was het alleen maar omdat het nu een lagere koers/market cap heeft dan de waarde van de (fysieke) onderdelen op zich.

Verder stap ik er dan in voor de "langere" termijn, dus als de waarde binnen nu en een jaar of misschien 2 eerst nog wat naar beneden gaat ipv. omhoog vind ik dat geen probleem. Verder komt AMD als het nog verder naar beneden gaat (< 5 dollar) volgens mij gewoon bij een aantal bedrijven/investeringsfondsen op het overname lijstje te staan.

Ik hoor graag wat jij/jullie er van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Om als compleete noob kwam ik ineens op het idee om ook eens te gaan lezen wat beleggen nu precies inhoudt. Om mezelf maar gelijk van het grote gevaar met Lose everything of win it all te voorkomen, heb ik me aangemeld bij de rabobank (goh :P ). Ik heb eens voor de grap een inleg van 200 euro gekozen, met een looptijd van maximaal een jaar, met een 5% win/lose kans. Gewoon even om te kijken. Ook was er de optie om eens in de zoveel tijd 'dividend' uit te worden betaald, in either aandelen of contanten. Beide klinkt aantrekkelijk, zeker het aandelen gedeelte. Je vergroot je kansen met aandelen, en je vermogen wordt ook ietsjes groter. Nu stelt 200 euro niets voor, maar ik moet toch ergens beginnen dacht ik zo :P

Ik zal het topic eens in de gaten houden, alsmede de beurs zelf. De nasdaq enzo.. Interesant. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-05 11:31

janklp

FortyTwo Capital

Met 200 euro lijkt me de Rabobank toch niet echt de ideale bank. Je zit vast een veel te hoge transactiekosten in relatie tot je vermogen. Je betaald zo meer dan 10 euro voor een transactie wat je dan alweer moet goedmaken met meer dan 5% rendement op je aandeel. En dan komt er ook nog eens de verkoop bij. Al moet al moet je dan meer dan 10% maken om uit je kosten te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91034

Anoniem: 58485 schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 03:23:
Om als compleete noob kwam ik ineens op het idee om ook eens te gaan lezen wat beleggen nu precies inhoudt. Om mezelf maar gelijk van het grote gevaar met Lose everything of win it all te voorkomen, heb ik me aangemeld bij de rabobank (goh :P ). Ik heb eens voor de grap een inleg van 200 euro gekozen, met een looptijd van maximaal een jaar, met een 5% win/lose kans. Gewoon even om te kijken. Ook was er de optie om eens in de zoveel tijd 'dividend' uit te worden betaald, in either aandelen of contanten. Beide klinkt aantrekkelijk, zeker het aandelen gedeelte. Je vergroot je kansen met aandelen, en je vermogen wordt ook ietsjes groter. Nu stelt 200 euro niets voor, maar ik moet toch ergens beginnen dacht ik zo :P

Ik zal het topic eens in de gaten houden, alsmede de beurs zelf. De nasdaq enzo.. Interesant. :P
"Aangemeld" bij de Rabobank? Wat bedoel je precies? Heb je aandelen gekocht of een beleggingsfondsje? Sowieso is 200 euro inderdaad veel te weinig om mee te beleggen - de kosten drukken te zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuuan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-05 16:14
Anoniem: 58485 schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 03:23:
Om als compleete noob kwam ik ineens op het idee om ook eens te gaan lezen wat beleggen nu precies inhoudt.
Ik zelf ben ook pas begonnen met beleggen (3 weken geleden). Ik heb veel gehad aan het boek beleggen voor dummies dat ik voor kerst heb gekregen. Niet zozeer dat er precies in staat waar je je geld op moet inleggen, of überhaupt hoe brokersites werken. Het boek is meer om alle kreten die je tegen gaat komen eens duidelijk uitgelegd te krijgen. Ook worden de verschillende mogelijkheden met elkaar vergeleken zodat je goed kan zien wat voor jou een leuke optie is. Alle kennis is tenslotte mee genomen.

Just my 2 cents ... from one noob to another ;)

Al met al, succes in de beleggingswereld

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
Oeff, die aanstaande Amerikaanse recessie/crisis maakt het nou niet echt bepaald aantrekkelijker om te gaan beleggen aldaar, wat jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Laatst online: 18-05 09:49
flipjevandejam schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 21:12:
[...]

Zoals gezegd, ik ben het aan het overwegen, ik ben er nog (lang) niet ingestapt, op welk niveau ik dat wel doe weet ik nog niet helemaal, ik denk rond de 6-6,5 dollar.
Snel kopen dan :) Ging sneller dan verwacht...
AMD 6.14 -0.63 (-9.31%) 3.41B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 171278

Het is wel weer huilen met de pet op. AEX 1,6% lager gesloten op 500 punten, de Nasdaq staat op dit moment 3% in de min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-05 14:06
Anoniem: 171278 schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 20:13:
Het is wel weer huilen met de pet op. AEX 1,6% lager gesloten op 500 punten, de Nasdaq staat op dit moment 3% in de min.
Ik heb anders weer is een keer een goede dag achter de rug gehad. Fugro sloot 2,6 procent hoger (heeft op 4 procent hoger gestaan maar toch) en tegenover de hele midkap en aex sloot hij 4 procent hoger dus dat was wel mooi. Mocht ook wel want het aandeel liep na de bodem van 480 van de AEX nou niet echt mee omhoog. Fortis OBAM ging met 0,4 procent omhoog (maar die zal maandag de klap wel krijgen) en mijn BRIC Infrastructuur certifcaat had 1,1 procent rendement.

Nasdaq staat er vandaag erg beroerd voor. Al twee dagen op rij dat technologie het niet helemaal lekker doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkcarlaza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-05 12:40
hmm, Intel (intc) Asml en AMD staan aardig in de min, beursjes laag, klein dipje. Hoe laag kan alleen die AMD gaan? Ik volg het aandeel al een tijdje vanaf dat het rond de €14 zweefde en ik dacht: 'hmm, als die naar de €12 gaat wil ik ook wel wat kopen'.

Nu ligt dat ding een paar dagen terug nog rond de €8-9 en blijft maar zakken. Vandaag bijna 10% lager, pfff. Alleen al hierom vind ik het naar om te gaan starten met aandelen. Laffe zak dat ik ben... Ik had gewoon moeten kopen toen ze op €6.66 stonden :p en afwachten maar.

AMD is een bedrijf dat al vaker rake klappen heeft gekregen, het heeft toekomstplannen kenbaar gemaakt, krijgt wellicht een dikke subsidie in New York voor een nieuwe basis/fab. Dit gaat toch wel weer naar de €20 of hoger? Toch? Of is het echt stervende? Lastig lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou, 'niet helemaal lekker' is wel een eufemisme voor de Nasdaq. 3,77% (bijna 100 punten) in één dag eraf, wanneer is dat voor het laatst voorgekomen? De dow doet het met -2% ook niet echt lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 22:55
Ik zou met 200 euro te besteden niet aan aandelen gaan handelen, dan moet je aankochte aandeel al heel snel heel veel stijgen wil je je kosten eruit halen! Zijn beleggingsfondsen niets voor jou :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Anoniem: 171278 schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 18:57:
[...]

Maar je spreiding wel :+ Mooi rendement over je aandelen, en ook overall heel behoorlijk.
Uiteindelijk is het nog ruim een procent meer geworden. Hierbij moet ik zeggen dat het cijfers bij benadering zijn, want door het instappen en uitstappen gedurende het jaar is het berekenen van het gemiddelde rendement wat lastig. Ik normaliseer het zo goed mogelijk door de winst te delen door ca. het gemiddeld ingelegd vermogen door het jaar heen.

In tegenstelling tot bv. Daniel houd ik het rendement van vastrentende waarden niet bij. Obligaties doe ik niet aan tot op heden, omdat het extra risico bovenop spaarrekeningen zich nauwelijks vertaalt in extra rendement.
Stinger_Ventura schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 01:18:
[...]

Als je het SAM Smart energy via Robeco bedoelt, dan heb ik daar wel hoge verwachtingen van.

In eerste instantie ingestapt met een mooi rendement, daarna bijgekocht.

http://customer.morningst....x%3d30%26submit_o.y%3d14

Het beleggingsdoel van het fonds, spreekt mij zeer aan.
Afgaande op Morningstar is het een goed fonds: 5 sterren en een lage standaarddeviatie. Wat me echter in negatieve zin opvalt is dat voor 2006 de performance van het fonds zwaar onder de aangegeven benchmark heeft gepresteerd en het in de 5 jaars rendementscijfers in de categorie energie ook niet goed scoort. Daarom vraag ik me wel af of dit het beste fonds in de energiesector is.
flipjevandejam schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 19:09:
Oeff, die aanstaande Amerikaanse recessie/crisis maakt het nou niet echt bepaald aantrekkelijker om te gaan beleggen aldaar, wat jullie?
Nope (vorig jaar ook al niet trouwens) en daar heb ik dan ook rekening mee gehouden met de verdeling door de VS relatief aan de omvang van de economie te onderwegen:
• Noord-Amerika 14.5%
• Centraal & Latijns Amerika 7.8%
• Verenigd Koninkrijk 3.5%
• West Europa - Euro 18.1%
• West Europa - Niet Euro 5.8%
• Emerging Europa 12.5%
• Afrika 2.0%
• Japan 3.7%
• Australazië 1.7%
• Emerging 4 Tigers 14.9%
• Emerging Azië - Exclusief 4 Tigers 13.8%
Zuid-Amerika en Afrika wil ik nog wat uitbreiden.

Sowieso tracht ik te spreiden. De verdeling van januari 2007 (2006):
Largecaps 41% (57%)
Smallcaps 10% (11%)
Emerging 35% (18%)
Vastgoed 14% (14%)

Eigenlijk wil ik nog een positie innemen in de mining, grondstoffen, edelmetelen markt, maar die is m.i. zo gehypt inmiddels dat ik eerst een terugval wil zien.
darkcarlaza schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 20:42:
Nu ligt dat ding een paar dagen terug nog rond de €8-9 en blijft maar zakken. Vandaag bijna 10% lager, pfff. Alleen al hierom vind ik het naar om te gaan starten met aandelen. Laffe zak dat ik ben... Ik had gewoon moeten kopen toen ze op €6.66 stonden :p en afwachten maar.
Zo kom je er inderdaad niet. Een tip die ik zelf ben gaan hanteren: documenteer je marktvisie, strategie en de geplande actie + conditie. Wanneer de conditie zich voordoet voer je de actie uit zonder weer te gaan twijfelen, tenzij de markt natuurlijk enorm veranderd is, maar dat had je dan al moeten verwerken. Op mijn lijstje staat (gefaseerd) bijkopen wanneer er een dip van minimaal 10% plaatsvindt :P Op die wijze heb ik ook op tijd mijn winst in China afgeroomd, terwijl ik het anders waarschijnlijk had laten staan.

Ik ben ook een laffe belegger in zekere zin: alleen fondsen en geen individuele aandelen. Wanneer je echter er al wat geld in hebt zitten (met wat winst bij voorkeur) dan krijg je er ook minder moeite mee om af en toe wat te proberen en bv bij een daling snel wat te kopen (bv afgelopen jaar dipje Turkije vanwege politieke crisis, dipje wereldwijd en dipje China, etc.; 't eindeloze dipje dat vastgoed en smallcaps heet vergeet ik liever :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

Topicstarter
De markt lijkt vandaag wat negatief gestemd...

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/AL4veZLs4ZF2AdTuUQ2wFMPw/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
De AEX en Philips in het bijzonder gaat ook lekker. Ik heb nooit een positie in individuele aandelen behalve nu door conversie van enkele obligaties. In december nog kunnen cashen tegen 30,80, maar nu staat de koers op 27,98. Toch 10% rendement foetsie. Ik twijfel tussen m'n verlies nemen of de jaarcijffers afwachten, of van beide een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26970

Wat betreft obligaties. Heb ik het goed dat het op dit moment weinig zin heeft om in (NL-)staatsobligaties te beleggen? De 10-jaars staatslening staat momenteel op 4,21%, terwijl je bij een 10-jaars deposito van bijvoorbeeld SNS-bank 4,5% krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Zonder ook maar iets met zekerheid te kunnen stellen door mijn beperkte kennis van obligaties: welke obligatie aantrekkelijk is in een specifieke situatie hangt van de eisen af zoals zekerheid en flexibiliteit. De overheid is betrouwbaarder dan de SNS-bank wat het verschil in rente kan bepalen. Een staatslening kun je afaik doorverkopen tussentijds, terwijl je aan de SNS obligatie vast zit voor de gehele looptijd. Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je hebt gelijk. Wat betrouwbaarheid aangaat: SNS-bank valt wel onder het depositogarantiestelsel, dus zolang je onder de 20000 euro blijft zit dat wel snor. Maar inderdaad de verhandelbaarheid maakt het verschil. Bedankt voor de opheldering!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03 13:37
Pfff ik heb het echt zwaar als caller de laatste tijd..
Zit overnight nog steeds in de tomtom calls (44) en de AX2 calls (497,5)
Hoop echt dat morgen een positieve dag word.

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dit gaat echt helemaal nergens meer over:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/oxiKRLBumEjrBwF4N4Zc6IoE/full.png

AMD wordt compleet in elkaar getrapt. Er moet meer aan de hand zijn dan wij (als Tweakers) weten.

Ik heb vanmiddag i.i.g. bijgekocht. De complete wereldeconomie (marktcap >> 10.000 mrd euro) draait op processoren van Intel en AMD.

Het zou de wereld jaarlijks tientallen miljarden euro kosten als AMD failliet zou gaan en Intel zijn prijzen verhoogt. In het belang van alle bedrijven op aarde (excl. Intel) kan AMD beter blijven bestaan en wordt er desnoods door die bedrijven jaarlijks een miljard ingepompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Anoniem: 9449 schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 21:06:
Dit gaat echt helemaal nergens meer over:

[afbeelding]

AMD wordt compleet in elkaar getrapt. Er moet meer aan de hand zijn dan wij (als Tweakers) weten.

Ik heb vanmiddag i.i.g. bijgekocht. De complete wereldeconomie (marktcap >> 10.000 mrd euro) draait op processoren van Intel en AMD.

Het zou de wereld jaarlijks tientallen miljarden euro kosten als AMD failliet zou gaan en Intel zijn prijzen verhoogt. In het belang van alle bedrijven op aarde (excl. Intel) kan AMD beter blijven bestaan en wordt er desnoods door die bedrijven jaarlijks een miljard ingepompt.
Tsja, een zinnetje kan al veel uitmaken

""Intel is very well positioned to continue to gain (market) share, particularly in servers, given AMD's disappointing execution," Goldman analyst James Covello wrote in a report."

De huidige koers van AMD aandeel rechtvaardigt niet het bedrijf AMD, zou veel hoger moeten zijn. Ik denk echter niet dat het nu een koop moment is. De Q4 cijfers van AMD kunnen niet anders dan tegenvallen, ik zie dit zelf ook in de verkopen in europa terug. AM2+ heeft nog totaal geen share en verkoop ligt nagenoeg stil. 38** VGA serie is enige AMD kaart die verkoop maar is slecht leverbaar, marge hierop zal wel ok zijn dus VGA zou winst moeten kunnen draaien. Echter betwijfel ik of AMD marktaandeel kan pakken. Door de achterstand wordt de gap met Intel enkel groter in de komende 2 kwartalen. Notebooks heeft Intel Santa Rosa refresh staan en DT heeft Intel de Penryn klaar staan. Target van AMD is om break even te draaien, dan zal niemand verast zijn, dus geen teken om aandeel omhoog te laten schieten. Vooruitzicht is ook niet positief.

Enige verrassing zou zijn als NV ze koop, ik ben erg benieuwd hoe en of ze dit gaan doen. Ze moeten een uitweg zoeken.. Ga maar na, ok discreet graphics hebben ze nagenoeg 70 tot 80% marktaandeel, weinige ruimte om te groeien, gemakkelijker om te verliezen of door marge te verliezen (65nm 8800GT vs 55nm 3870 scheelt erg veel !). Chipset markt bij AMD hebben ze 50% in handen, rest zal door AMD zelf ingepikt worden, en daarna komt NV marktaandeel op AMD zelf onder druk te staan. Maar waarom moet NV nu een CPU hebben??? Namelijk Intel segment.. MCP73 heeft VGA onboard, hiermee wil NV marktaandeel pakken. De 680i en 780i zijn erg klein tov het integrated VGA gebeuren. Ze gaan zelfs met Hybrid SLI VGA Op elk mainboard stoppen. Maar wat gaan Intel doen?? VGA in de CPU stoppen. Dus dan wordt VGA in het chipset (dat van NV) overbodig, tenzij NV sneller oplossing heeft). Dus exit volume entry level segment voor NV lijkt mij. Bij AMD gaat hetzeflde gebeuren overigens. Ook even leuk om op te merken zowel Intel G33/G35 en AMD 690 / 780 zijn beide sneller dan de NV tegenhangers.. Integrated op CPU is het goedkoper en nog sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor je analyse.

Uiteraard koop je het aandeel niet voor de autonome performance maar wel voor een eventuele overname.

Bedenk dat AMD op dit moment een waarde heeft van 2% van Apple. En kijk naar de lage dollar waar een bedrijf als AMD veel minder last van heeft dan andere Amerikaanse bedrijven.

Ik denk (en hoop) dat AMD op dit moment te hard gestraft is door (i) het huidige negatieve sentiment en (ii) de downgrade van de semiconductor industrie. AMD was hiervoor namelijk al keihard gestraft.

En over dat zinnetje over Intel. Intel is de afgelopen weken ook al zo'n 20% gedaald. Dus heb ik ook Intel maar gekocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
Koersdoel van Goldman Sachs voor Intel hebben ze kortgeleden op $30 dollar voor dit jaar gelegd en dat zullen ze niet zomaar doen. Ik ben uiteindelijk niet bij $8 en ook niet bij $6 bij AMD ingestapt (moest mijn account bij Binck nog op orde krijgen), maar ik zit nu toch wel erg te twijfelen om voor 500 euro in AMD te stappen en 500 in Intel.

Het probleem is gewoon dat de komende maanden er nog erg een sentiment van recessie zal hangen, steeds meer banken en Amerikanen zien dit ook wel in. Zelfs Bush die altijd zijn loftrompet fluit over de economie daar geeft nu aan dat de Amerikaanse economie "challenges" tegemoet gaat (http://depers.republisher...efault.aspx?issueid=25838 onderaan de pagina).
Alle koersen zullen hierdoor wegzakken en techkoersen 2x zo hard, zoals we van ze gewend zijn.

Dit is mijn inschatting, ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 16-05 22:55
Tot nu toe gaat het niet echt goed met mijn beleggingsfonden, zit nog steeds in de min! Ben benieuwd wanneer OBAM weer wat omhoog gaat klimmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

OBAM is bedoeld voor de langere termijn (>8 jaar). Dips als deze zie je tegen die tijd nauwelijks meer in de koersgrafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
flipjevandejam schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 12:02:
Dit is mijn inschatting, ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Ik heb mijn mening al gegeven (heb zowel Intel als AMD gekocht).

Even zomaar een vraagje (aan iedereen):

Welk bedrijf vind je meer waard: Logitech of AMD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 207627

AMD is bestaansonzeker op dit moment, alhoewel ik niet denk dat ze failliet gaan gaan. Overgenomen worden zit er vanwege de grote pot schulden echter ook niet in volgens mij. Voor de moment blijft het een paintrain naar beneden.
Ik kan dit niet echt met argumenten staven, maar het is een gevoel. Technologieaandelen zijn sterk onderhevig aan sentiment en het geloof in AMD is een beetje zoek volgens mij.

Logitech ken ik enkel van hun producten en het kan nu 2 richtingen uit: ofwel komt de overname er en zal 't nog een beetje stijgen, ofwel blijken het loze geruchten en zal de koers zich met de tijd herstellen.
Again, IMO.

Twee aandelen die ik nu niet zou kopen met andere woorden. Maargoed, ik speel liever op veilig.

Aan de andere kant heb ik een ordertje instaan voor 150 AMD's aan 2,2 dollar :+. Maar da's nu ook te verwaarlozen (360 dollar ofzo), zou er zeker geen groot geld instoppen. Het was eerder onder 't mom van je weet nooit, moesten ze zo diep zinken én ooit daarna nog groot worden.

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 207627 op 10-01-2008 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114415

ik denk ook zeker niet dat ze zullen failliet gaan. Hoewel ik denk dat ze nog wel een tijdje zullen dalen. Veel zal ervan afhangen hoe de nieuwe GPU's en CPU's het zullen doen. Ik ga zeker ook een ordertje plaatsen aan 2dollar. Hoewel ik betwijfel dat dit gaat gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heeft iemand trouwens een programma waarmee ik virtuele posities kan tracken en rendementen mee kan berekenen en opslaan? Ik weet dat ik zo een Excel-sheet in elkaar kan draaien (en bij Binck heb je ook een schaduwportefeuille mogelijkheid) maar ik wil graag een simpel, effectief, alles-in-een tooltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:12
Anoniem: 171278 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 23:36:
Heeft iemand trouwens een programma waarmee ik virtuele posities kan tracken en rendementen mee kan berekenen en opslaan? Ik weet dat ik zo een Excel-sheet in elkaar kan draaien (en bij Binck heb je ook een schaduwportefeuille mogelijkheid) maar ik wil graag een simpel, effectief, alles-in-een tooltje.
iex.nl heeft een beursspel, dan kan je alles virtueel handelen om te proberen :)

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Anoniem: 207627 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 16:05:
AMD is bestaansonzeker op dit moment, alhoewel ik niet denk dat ze failliet gaan gaan. Overgenomen worden zit er vanwege de grote pot schulden echter ook niet in volgens mij. Voor de moment blijft het een paintrain naar beneden.
Ik kan dit niet echt met argumenten staven, maar het is een gevoel. Technologieaandelen zijn sterk onderhevig aan sentiment en het geloof in AMD is een beetje zoek volgens mij.

Logitech ken ik enkel van hun producten en het kan nu 2 richtingen uit: ofwel komt de overname er en zal 't nog een beetje stijgen, ofwel blijken het loze geruchten en zal de koers zich met de tijd herstellen.
Again, IMO.

Twee aandelen die ik nu niet zou kopen met andere woorden. Maargoed, ik speel liever op veilig.

Aan de andere kant heb ik een ordertje instaan voor 150 AMD's aan 2,2 dollar :+. Maar da's nu ook te verwaarlozen (360 dollar ofzo), zou er zeker geen groot geld instoppen. Het was eerder onder 't mom van je weet nooit, moesten ze zo diep zinken én ooit daarna nog groot worden.
nieuws: Aandeel Logitech stijgt na overnamegeruchten Microsoft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Anoniem: 171278 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 23:36:
Ik heb wel een excelsheet voor je waar je optiestrategieen in kan plaatsen. Zowel handig voor opties op aandelen en indexopties.

Als je dat bedoelt, dan moet je maar een DM sturen. Dan mail ik het wel door.

De AEX ziet er weer goed uit. Hopelijk knalt die volgende week door de 480. Nu moet de DJ nog even zn best doen om flink in het rood te eindigen en dan ga ik weer rustig mijn positie opbouwen. Rond de 470 wil ik een beginnen met het kopen van AEX trackers.

Heeft er iemand nog KPN aandelen. Heb nu een mooi rendement en wil nog wat callopties schrijven om het rendement wat te verhogen. Het blijft altijd wel lastig, omdat KPN toch een overname kandidaat is, maar je weet nooit wanneer zoiets kan gaan gebeuren.

Ik wacht wel nog even met het schrijven, want ik verwacht toch wel dat het aandeel nog iets hoger kan.

[ Voor 37% gewijzigd door stin op 11-01-2008 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
AEX goed? In de zin van: kopen?

Vind het nog steeds bar slecht gaan, de ene dag staat alles in de plus, de andere dag alles in de min..

Als iemand trouwens nog van plan was om bij de binck bank te gaan beleggen, ze hebben nu een mooie actie dat als je iemand lid maakt dat je beide 100 euro gratis transactie heb. *knip* Laten we dit topic niet vervuilen met referral achtige oproepen :) Toch weer meegenomen in deze slechte tijd :P

[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 13-01-2008 10:12 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb nog een vraag. Mijn vriendin en ik hebben een volledig aflossingsvrije hypotheek, waarbij ik zelf de aflossing in 29 jaar bij elkaar wil gaan sparen. Dit wil ik op de volgende manier doen:

De eerste 19 jaar leg ik elke maand een bedrag x in enkele wereldwijde aandelenfondsen via SNS Fundcoach of Fundix. Deze fondsen moeten zich al jaren bewezen hebben als zeer goed (dit zijn op dit moment Fortis Obam, Skagen Global en Carmignac Investissement, maar dat moet elke paar jaar opnieuw bekeken worden).

De resterende 10 jaar gaat het bedrag x naar een goede spaarrekening/deposito, en worden de posities in de beleggingsfondsen zodanig afgebouwd dat er aan het einde van het jaar nog maar een bepaald percentage van het totale vermogen in de beleggingsfondsen zit (dus na jaar 20 zit er 90% in aandelen, na jaar 21 80%, enz.)

In het laatste jaar zit 0% in beleggingsfondsen, dus 100% op spaarrekeningen, en daarmee kan afgelost worden.

Ik heb ook gekeken naar obligatiefondsen, maar deze hebben óf net zo veel koersschommelingen als aandelen maar een lager rendement, óf een net zo laag rendement als spaarrekeningen. Obligaties zijn voor mij dus geen optie.
Onroerend goed evenzo. De rendementen zijn om te huilen, dus kan ik het geld beter op een spaarrekening zetten.

Bij het bepalen van het maandbedrag ga ik uit van een gemiddeld rendement van 8% voor aandelen en 4% voor contanten. Daarnaast ga ik uit van 1,2% vermogensrendementsheffing over het bedrag wat boven de 20.315 euro uitkomt, met een indexering van dat laatste bedrag met 2,3% per jaar.

Wat ik wil weten is of ik risico's over het hoofd zie (de meeste beleggingsboekjes zeggen namelijk dat je altijd moet spreiden over de verschillende effectensoorten, maar ik vraag me af wat dit helpt bij mijn schema). Daarnaast zijn er vast wel tweakers die vragen hebben of dit anderszins interessant vinden, dus vraag of opmerk maar los!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
LED-Maniak schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 21:46:
AEX goed? In de zin van: kopen?

Vind het nog steeds bar slecht gaan, de ene dag staat alles in de plus, de andere dag alles in de min..
Nee, absoluut niet kopen. Kan zijn dat er wel een herstel komt deze week, maar dan nog blijft het slecht uitzien. Het enige dat ik misschien zie gebeuren is dat de FED de rente weer gaat verlagen en dat dat weer voor een opkikker zal zorgen voor een korte termijn.
Anoniem: 26970 schreef op zondag 13 januari 2008 @ 23:16:
Ik heb nog een vraag. Mijn vriendin en ik hebben een volledig aflossingsvrije hypotheek, waarbij ik zelf de aflossing in 29 jaar bij elkaar wil gaan sparen. Dit wil ik op de volgende manier doen:

De eerste 19 jaar leg ik elke maand een bedrag x in enkele wereldwijde aandelenfondsen via SNS Fundcoach of Fundix. Deze fondsen moeten zich al jaren bewezen hebben als zeer goed (dit zijn op dit moment Fortis Obam, Skagen Global en Carmignac Investissement, maar dat moet elke paar jaar opnieuw bekeken worden).

Wat ik wil weten is of ik risico's over het hoofd zie (de meeste beleggingsboekjes zeggen namelijk dat je altijd moet spreiden over de verschillende effectensoorten, maar ik vraag me af wat dit helpt bij mijn schema). Daarnaast zijn er vast wel tweakers die vragen hebben of dit anderszins interessant vinden, dus vraag of opmerk maar los!
Ik zou sowieso ervoor kiezen om niet alleen maar in beleggingsfondsen te gaan zitten. Nadelen van beleggingsfondsen:

1. Alleen maar bestens koop/verkoop
2. Koop/verkooporder voor 16.00 is de dag erna pas verkopen om 10.00
3. Kunnen slecht verhandelbaar zijn (bv niet kunnen verkopen als jij dat wil)
4. Geen stoploss
5. Extra kosten

Voornamelijk punt 2,3 en 4 vind ik erg nadelig. Stel je zit in een aantal fondsen die heftig kunnen reageren op de volatiliteit van de beurs. Als er een hoop slecht nieuws komt of er zou iets gebeuren in de wereld dat een groot effect heeft op de beurs dan is het lastig om snel van je positie af te komen. Niemand wil die dingen dan hebben en je ziet je geld alsmaar minder worden. Daarom zou ik je afraden om alleen maar te kiezen voor beleggingsfondsen.

Je hebt bijvoorbeeld het beleggingsfonds: Skagen kon tiki. Dit is een beleggingsfonds dat het over het algemeen ook zeer goed doet en dat belegt in emerging markets. Stel je wilt ook in emerging markets beleggen, dan zou je ook voor een tracker kunnen kiezen dat in dezelfde markt belegt.

Trackers zijn namelijk de hele dag verhandelbaar (net zoals aandelen), je kunt werken met een stoploss (als je positie onder een bepaald niveau komt , dan wordt deze bestens verkocht). Bovendien kun je ook trackers kopen op de indexbeurs. Stel je wilt hier over een half jaar/jaar mee gaan beginnen. Stel de AEX index zou flink gedaald zijn, dan is het handig om hierin een positie op te bouwen. Stijgt de index 15% in een jaar, dan stijgt de tracker 15% in een jaar. (fondscode: 44493)

Ishares is de grootste uitgever van trackers.

Ik zou er iig voor kiezen om het te spreiden tussen beleggingsfondsen en trackers. Ook zou ik niet kiezen voor en Fortis Obam en Carmignac Investissement. Ik zou voor een van de twee kiezen om het risico te spreiden.

edit: Een ding wat me nog binnenschiet is het volgende. Je wilt iedere maand een bedrag inleggen in bepaalde fondsen. Met beleggingsfondsen gaat dat zeer makkelijk, want als je 20.000 inlegt of 20 x 1000, de kosten blijven hetzelfde. Bij trackers is dat niet zo. Dat is een keuze die je moet maken of je dat uberhaubt wel wil.

[ Voor 4% gewijzigd door stin op 14-01-2008 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

stin schreef op maandag 14 januari 2008 @ 10:51:
[...]

Ik zou sowieso ervoor kiezen om niet alleen maar in beleggingsfondsen te gaan zitten. Nadelen van beleggingsfondsen:

1. Alleen maar bestens koop/verkoop
2. Koop/verkooporder voor 16.00 is de dag erna pas verkopen om 10.00
Omdat ik maandelijks inleg, maakt dit niet uit.
3. Kunnen slecht verhandelbaar zijn (bv niet kunnen verkopen als jij dat wil)
Slecht verhandelbaar? Voor zover ik heb begrepen worden de fondsen die ik genoemd heb dagelijks verhandeld. Kun je daar een bron van geven?
4. Geen stoploss
Dat vind ik niet noodzakelijk. Als ik voor een fonds kies wil ik dat lange tijd aanhouden, omdat ik een passieve belegger ben. Als ik wil uitstappen als het daalt en instappen als het stijgt, ben ik meestal toch te laat. Door maandelijks vast in te leggen wordt de aankoopkoers gemiddeld. Ook (tussendoor) verkopen wil ik over een langere periode spreiden.
5. Extra kosten
Alle drie de fondsen hebben dusdanige rendementen laten zien dat ze die kosten meer dan goed maken.
over trackers
Ik ben het wel met je eens dat je bij trackers in ieder geval nooit slechter presteert dan de index. Maar je presteert ook nooit beter. De fondsen die ik gekozen heb hebben al tientallen jaren laten zien het flink beter te doen dan de indexen. Daarnaast zijn de betreffende fondsbeheerders beter dan ik in het kiezen van thema's waar hoge rendementen te verwachten zijn.

Ik waardeer je commentaar, en probeer op alle punten mijn mening te geven. Krijg dus vooral niet de indruk dat ik geen kritiek wil horen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
stin schreef op maandag 14 januari 2008 @ 10:51:
Ishares is de grootste uitgever van trackers.
... en ook de duurste; en iShares hebben niet altijd de beste bid-ask spread.

Kijk ook eens naar Lyxor. IndeXchange is ook een grote, maar die is onlangs overgenomen door Barclays (de uitgever van iShares).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ik deel de kritiek van SpaceKnarf op de tegenwerpingen van stin. Veel van stin's punten passen meer bij een actieve belegger.

Overigens zou ik niet al het vermogen in slechts 3 fondsen stoppen.Ik zou een aantal segmenten selecteren waar ik in zou willen beleggen en uit elk segment 2 a 3 fondsen kiezen. Zelfs als fondsen initieel een hoge correlatie kennen kan dit zomaar veranderen, bijvoorbeeld bij verandering van fondsprofiel, -manager, etc.

Aan het eind wil je 4% rente vangen. Voor de waarschijnlijk enorme bedragen waar het dan om gaat zal dat nog wat uitzoekwerk vergen gok ik zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

.....

Houd je ook rekening mee met het feit dat als je boven de €20,000 (met twee-en €40.000) aan bezittingen hebt, dus ook beleggingsrekeningen vallen hieronder, je hierover 1,2% belasting moet betalen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Dat heeft hij:
Daarnaast ga ik uit van 1,2% vermogensrendementsheffing over het bedrag wat boven de 20.315 euro uitkomt, met een indexering van dat laatste bedrag met 2,3% per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 196953

Ah even een tvp'tje hier.
Hou me zelf niet echt bezig met aandelen maar met het 'verhandelen' van weddenschappen op een Exchange markt (http://sports.betfair.com) en arben (inkopen weddenschap op bookmaker site, goedkoper verkopen op exchange dus soort van traden waardoor winst ontstaat bij welke uitslag dan ook).

Traden op de Betfair exchange werkt vooralsnog perfect. Je koopt (backt) een weddenschap tegen een odd die je te hoog inschat en als hij daalt 'lay' (verkoop) je 'm weer waardoor je een mooie winst boekt. Zo af en toe neem je iets meer risico aangezien het hier niet om bedrijven gaat maar om mensen,dieren,politiek,financials e.d. maar het is imo winstgevender en het gaat wat sneller dan langdurig beleggen e.d.
't is misschien iets anders dan de meeste hier doen maar aangezien 't wel raakvlakken heeft lees ik graag hier mee :)

Verder heb ik nog een eigen blog (zie sig) waar ik gewoon tips post qua weddenschappen met een ROI (return of investment) van 108% maar dat staat los van bovenstaande maar ook dat is dus best winstgevend (imo voldoende).

[mbr]Op GoT doen we niet aan tvp's, maar gebruiken we bookmarks. Inkomstenbronnen zoals blogs etc. horen niet in dit topic :)[/]

Edit reactie: Weet ik maar noem het gewoon zo en plaatste er toch een tekst bij. En blog is geen inkomstenbron maar gewoon een 'bijhoud-blog'. Probeerde gewoon even een uitleg erbij te plaatsen. Niet meteen zo scherp reageren ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 196953 op 14-01-2008 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rukapul schreef op maandag 14 januari 2008 @ 13:44:
Overigens zou ik niet al het vermogen in slechts 3 fondsen stoppen.Ik zou een aantal segmenten selecteren waar ik in zou willen beleggen en uit elk segment 2 a 3 fondsen kiezen. Zelfs als fondsen initieel een hoge correlatie kennen kan dit zomaar veranderen, bijvoorbeeld bij verandering van fondsprofiel, -manager, etc.
Wat betreft het kiezen van segmenten, zoals ik al zei:
Daarnaast zijn de betreffende fondsbeheerders beter dan ik in het kiezen van thema's waar hoge rendementen te verwachten zijn.
Segmenten kiezen zie ik dus niet zitten. Maar ik heb het idee dat als ik nog meer wereldwijde aandelenfondsen neem het rendement omlaag gaat zonder daadwerkelijk minder risico te lopen. Als ze dalen, dalen ze meestal allemaal tegelijk. En het risico van verkeerde keuzes van een fondsbeheerder heb ik al kleiner gemaakt door voor 3 fondsen te gaan i.p.v. 1. Probleem is dat als je meer fondsen kiest, je ook geen profijt meer hebt van goede keuzes van een fondsbeheerder. Daarnaast zit ik met minimuminleg: bij veel fondsen ligt de grens op 50 of 100 euro per maand, wat in ieder geval in het begin het aantal fondsen sterk beperkt.

Ik ben me er bewust van dat 75% van de beleggingsfondsen onder de index presteert. Ik ben dus wel van plan om actief de prestaties in de gaten te houden. Mochten ze echt onder de maat raken, dan kan ik nog altijd switchen (hoewel het wel opletten is, omdat Fortis OBAM en Skagen Global behoorlijke uitschieters naar beneden kunnen maken, terwijl de lange termijn records bekend zijn).

Wat bedoel je met een hoge correlatie tussen fondsen (ik weet wel wat het betekent, maar ik weet niet wat je bedoelt in deze context)?
Aan het eind wil je 4% rente vangen. Voor de waarschijnlijk enorme bedragen waar het dan om gaat zal dat nog wat uitzoekwerk vergen gok ik zo :)
Het depositogarantiestelsel geeft bij een storting op een en/of rekening van 80.000 euro garantie tot 76.000 euro. Als je de voorwaarden bekijkt van de top 5 van rekeningen op www.spaarinformatie.nl , dan blijkt dat er meestal een behoorlijk hoge limiet is (in ieder geval hoger dan die 80.000). Dit betekent dat het bedrag over meerdere banken verdeeld moet worden. Denk je dat 4% niet haalbaar is? Aan welk percentage moet ik dan wel denken?

Tot slot kreeg ik vandaag de tip van een Fiscalert adviseur om rekening te houden met een rendement van 7% op de aandelen, vanwege de beheerkosten van de fondsen. Is dit niet erg laag, gezien de geschiedenis van de fondsen die ik gekozen heb? Ik vind 8% zelfs aan de lage kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Anoniem: 26970 schreef op maandag 14 januari 2008 @ 15:53:
Segmenten kiezen zie ik dus niet zitten.
In principe doe je dat nu ook: wereldwijde aandelenfondsen. In principe niets mis mee :)

Toevallig dat een aantal van deze fondsen echt wereldwijd zijn incl. emerging markets, terwijl er ook veel wereldwijde aandelenfondsen zijn die zich feitelijk beperken tot Amerikaanse en Europese largecaps.
Maar ik heb het idee dat als ik nog meer wereldwijde aandelenfondsen neem het rendement omlaag gaat zonder daadwerkelijk minder risico te lopen. Als ze dalen, dalen ze meestal allemaal tegelijk. En het risico van verkeerde keuzes van een fondsbeheerder heb ik al kleiner gemaakt door voor 3 fondsen te gaan i.p.v. 1.
Dat zou ik ook zeker niet voorstellen. 2 a 3 lijkt mij genoeg (heb zelf voor de largecaps aandelen wereldwijd OBAM en Skagen Global).
Wat bedoel je met een hoge correlatie tussen fondsen (ik weet wel wat het betekent, maar ik weet niet wat je bedoelt in deze context)?
Precies wat je zelf net al zei: als de een naar beneden gaat dan gaat de ander ook.
Het depositogarantiestelsel geeft bij een storting op een en/of rekening van 80.000 euro garantie tot 76.000 euro. Als je de voorwaarden bekijkt van de top 5 van rekeningen op www.spaarinformatie.nl , dan blijkt dat er meestal een behoorlijk hoge limiet is (in ieder geval hoger dan die 80.000). Dit betekent dat het bedrag over meerdere banken verdeeld moet worden. Denk je dat 4% niet haalbaar is? Aan welk percentage moet ik dan wel denken?
Nee hoor, kan prima. Met uitzoekwerk doelde ik juist op het feit dat je regelmatig de hoogste spaarrekeningen op moet zoeken, geld over moet boeken en alert moet zijn op het garantiestelsel, omdat je voor 4% rendement typisch niet uitkomt bij de gevestigde grootbanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Anoniem: 26970 schreef op maandag 14 januari 2008 @ 12:21:

Slecht verhandelbaar? Voor zover ik heb begrepen worden de fondsen die ik genoemd heb dagelijks verhandeld. Kun je daar een bron van geven?

Ik ben het wel met je eens dat je bij trackers in ieder geval nooit slechter presteert dan de index. Maar je presteert ook nooit beter. De fondsen die ik gekozen heb hebben al tientallen jaren laten zien het flink beter te doen dan de indexen. Daarnaast zijn de betreffende fondsbeheerders beter dan ik in het kiezen van thema's waar hoge rendementen te verwachten zijn.

Ik waardeer je commentaar, en probeer op alle punten mijn mening te geven. Krijg dus vooral niet de indruk dat ik geen kritiek wil horen :)
Niets mis mee hoor, over de slechte verhandelbaarheid. Ik had daar een tijd terug een artikel over gelezen (zal kijken of ik dat nog kan vinden). Ik denk alleen dat het niet veel uitmaakt in jouw situatie. Ik ben, zoals Rakapul al opmerkte, actief met beleggen bezig. Ik handel meestal dagelijks en bekijken daarom ook zaken op een andere manier. Ik had daar geen rekening mee gehouden. ;)

Gezien het feit dat je maandelijks een bedrag wil investeren zijn beleggingsfondsen wel de beste oplossing. Een kleine tip: beoordeel niet een fonds enkel en alleen op behaalde resultaten. Hoe mooi dat ook uitziet, dat zegt ook niets over de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dus concluderend is het belangrijkste kritiekpunt de keuze van de beleggingsfondsen. Nu zal ik dit zeer zeker veel aandacht geven :)

Toch heb ik nog geen antwoord op mijn laatste vraag wat betreft de effectensoorten: is het mogelijk om het het risico te verlagen en het rendement gelijk te houden door te spreiden over andere effectensoorten (vastgoed, obligaties, grondstoffen)? Of werkt dit alleen andersom: als je voornamelijk geld in obligaties hebt zitten, moet je ook wat in aandelen steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Wat voor een rendement heb je eigenlijk in gedachte per jaar? Ik denk dat je niet al te hoog moet inzetten, want kan best tegenvallen. Als een fonds bijvoorbeeld over 5 jaar een redement van 300%
heeft dan is dat mooi als je daar met al je geld hebt ingezeten. Maar het is natuurlijk veiliger als je alles spreidt over verschillende fondsen.

Je zou bijvoorbeeld eens kunnen rondkijken welke sectoren en welke landen interessant zijn. Azie is interessant (voornamelijk de infrastructuur), Eastern Europe is interessant. Rusland en Afrika ook, maar die brengen iets meer risico met zich mee. Voornamelijk Afrika verwacht ik wel dat de komende jaren interessant zal zijn.
Aangezien je toch voor de lange termijn wil gaan beleggen kan zoiets ook een mogelijkheid zijn..

Je kan het dus misschien spreiden in:

Fortis Obam
Skagen Global
Carmignac Investissement
HQ Afrika
East Capital Eastern European Fund
INVESCO Asia Infrastructure Fund

En dan zou je eventueel nog een fonds dat in Rusland belegt of in bijvoorbeeld alternatieve energie of iets anders waar je wel iets in ziet. Die fondsen over Afrika, Eastern European fund en Asia Infrastructure staan toevallig ook in de top10 topfondsen van SNS fundcoach. Rendementen zijn ook niet verkeerd, alhoewel sommige de laatste maanden niet echt super gepresteerd hebben maar dat heeft misschien ook te maken met het sentiment op de beurs dat de laatste tijd niet meer echt geweldig is.

Weet niet of je dit bedoelde, maar op deze manier spreidt je wel het risico. Als een fonds minder presteert in een jaar, dan is het de bedoeling dat een ander fonds dat weer opvangt. Op die manier moet je op de lange termijn een mooi rendement weten te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zegato
  • Niet online
Zijn er ook mensen die beleggen bij de Blonde Belegger via Quote? (www.quotenet.nl)
Zelf ben ik sinds begin december bezig. Ik weet niet veel van beleggen, maar het leek me wel tof om te proberen :) Op aandelen van Spyker, Fugro, ASML, Reed Elsevier en Tomtom heb ik nog een paar tienden procenten winst (0,64%) kunnen pakken in december, maar sindsdien is het één grote malaise.

Mijn portfolio:

DSM
Aankoop: 34,30
Aantal: 100
Huidige koers: 29,41
Rendement: -14,26 %

Vivendi
Aankoop: 31,93
Huidige koers: 30,03
Rendement: -5,95 %

USG People
Aankoop: 19,80
Aantal: 500
Huidige koers: 15,85
Rendement: -19,95 %

Philips
Aankoop: 29,73
Huidige koers: 26,71
Rendement: -10,16 %

Binckbank
Aankoop: 10,10
Aantal: 496
Huidige koers: 8,68
Rendement: -14,06 %

DOC Data
Aankoop: 6,70
Aantal: 451
Huidige koers: 6,33
Rendement: -5,52 %

Totaal portefeuille: 23.700,11
Aankoopwaarde portefeuille: 27.527,30
Rendement: -13,90 % :{

Tegoed: €73.110,35
Totaal: €96.810,46 (-3,19%)

Mijn strategie was om mijn aankopen over verschillende sectoren te verdelen en goed te kijken naar de koopadviezen. Zo ben ik bijvoorbeeld aan DOC Data-aandelen gekomen. Soms ook een gokje gewaagd, door voor vrijdag 21 december (bekendmaking investeringsonderhandelingen) Spyker goedkoop in te kopen en deze tegen 9,5% rendement te verkopen. Opties uitschrijven is helaas niet mogelijk bij Quote.

Misschien is het leuk om een GoT-subleague te starten aldaar! :)

T.net gallery | V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Ik doe dat eigenlijk bij IEX.nl. Daar heb je ook zoiets. Heb alleen nog niets verkocht. Het is inderdaad nadelig dat je niet opties kunt schrijven op aandelen, want op die manier kun je makkelijk extra rendement genereren.

Je kunt daar wel aandelen verkopen, dat is ook normaal niet mogelijk als particulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

stin schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 17:56:
Wat voor een rendement heb je eigenlijk in gedachte per jaar? Ik denk dat je niet al te hoog moet inzetten, want kan best tegenvallen. Als een fonds bijvoorbeeld over 5 jaar een redement van 300%
heeft dan is dat mooi als je daar met al je geld hebt ingezeten. Maar het is natuurlijk veiliger als je alles spreidt over verschillende fondsen.
Dat heb ik eerder genoemd: ik ga uit van 8% per jaar voor aandelen. Fortis OBAM heeft in de loop der tijden 11% gehaald, Carmignac Investissement 12% en Skagen Global 22% (maar zij bestaan ook nog maar 10 jaar).
Je zou bijvoorbeeld eens kunnen rondkijken welke sectoren en welke landen interessant zijn. Azie is interessant (voornamelijk de infrastructuur), Eastern Europe is interessant. Rusland en Afrika ook, maar die brengen iets meer risico met zich mee. Voornamelijk Afrika verwacht ik wel dat de komende jaren interessant zal zijn.
Aangezien je toch voor de lange termijn wil gaan beleggen kan zoiets ook een mogelijkheid zijn..

Je kan het dus misschien spreiden in:

Fortis Obam
Skagen Global
Carmignac Investissement
HQ Afrika
East Capital Eastern European Fund
INVESCO Asia Infrastructure Fund
Als je de fondsvergelijker op SNS Fundcoach erbij pakt dan zie je dat de dalen en pieken van alle 6 de fondsen die je noemt op dezelfde momenten liggen.
En dan zou je eventueel nog een fonds dat in Rusland belegt of in bijvoorbeeld alternatieve energie of iets anders waar je wel iets in ziet. Die fondsen over Afrika, Eastern European fund en Asia Infrastructure staan toevallig ook in de top10 topfondsen van SNS fundcoach. Rendementen zijn ook niet verkeerd, alhoewel sommige de laatste maanden niet echt super gepresteerd hebben maar dat heeft misschien ook te maken met het sentiment op de beurs dat de laatste tijd niet meer echt geweldig is.
Als passieve, lange-termijn belegger moet je niet letten op het sentiment van de beurs. De dip die nu in de grafieken staat zie je over 30 jaar echt niet meer ;)
Weet niet of je dit bedoelde, maar op deze manier spreidt je wel het risico. Als een fonds minder presteert in een jaar, dan is het de bedoeling dat een ander fonds dat weer opvangt. Op die manier moet je op de lange termijn een mooi rendement weten te behalen.
Zoals ik dus zei, de dalen en pieken van de aandelenfondsen liggen ongeveer gelijk. Als ik wil dat dalen opgevangen worden, zal ik dus andere fondsen moeten kiezen. Ik sta open voor suggesties :)

Wat ik nogmaals zou willen aanhalen: zou het niet kunnen zijn dat de fondsbeheerders van Fortis, Skagen en Carmignac beter zijn in het kiezen van regio's/sectoren dan ik? Alle drie de fondsen zijn niet gebonden aan indexen en hebben volledige vrijheid. Als ik in deze drie beleg, hoef ik niet iedere 2 jaar van fonds te switchen omdat er weer eens een ander thema belangrijk wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Het nadeel met 'nep'portefeuilles is toch wel dat je waarschijnlijk anders handelt dan wanneer het om 'echt' geld gaat. Uiteraard is het wel goed geschikt om bekend te raken met de beginselen :)

Afgelopen weken heb ik (noodgedwongen) wat meer gebruik gemaakt van Alex en daar een paar vragen aan overgehouden:
  • kun je bij Alex een beetje makkelijk zien wat voor een fonds het betreft, bijvoorbeeld aan welke beurs het staat genoteerd en in welke tariefstructuur het valt?
  • kun je vooraf zien wat de transactie kosten ongeveer bedragen?
  • is deponering van aandelen echt gratis? :P Ik zie geen kosten vermeld staan.
Al met al vind ik Alex maar onoverzichtelijk.

Voor beleggingsfondsen genoteerd aan Euronext is Alex nu helemaal suf: dezelfde nadelen als bv Fundix/Fundcoach, maar wel provisie moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Anoniem: 26970 schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 19:07:

Dat heb ik eerder genoemd: ik ga uit van 8% per jaar voor aandelen. Fortis OBAM heeft in de loop der tijden 11% gehaald, Carmignac Investissement 12% en Skagen Global 22% (maar zij bestaan ook nog maar 10 jaar).
Daar heb ik overheen gelezen. Excuses.
Als je de fondsvergelijker op SNS Fundcoach erbij pakt dan zie je dat de dalen en pieken van alle 6 de fondsen die je noemt op dezelfde momenten liggen.
Die functie had ik nog niet gezien daar. Ik zie inderdaad dat ze allemaal een dip vertonen op hetzelfde moment.
Als passieve, lange-termijn belegger moet je niet letten op het sentiment van de beurs. De dip die nu in de grafieken staat zie je over 30 jaar echt niet meer ;)

Zoals ik dus zei, de dalen en pieken van de aandelenfondsen liggen ongeveer gelijk. Als ik wil dat dalen opgevangen worden, zal ik dus andere fondsen moeten kiezen. Ik sta open voor suggesties :)

Wat ik nogmaals zou willen aanhalen: zou het niet kunnen zijn dat de fondsbeheerders van Fortis, Skagen en Carmignac beter zijn in het kiezen van regio's/sectoren dan ik? Alle drie de fondsen zijn niet gebonden aan indexen en hebben volledige vrijheid. Als ik in deze drie beleg, hoef ik niet iedere 2 jaar van fonds te switchen omdat er weer eens een ander thema belangrijk wordt.
Ze zullen zeker beter zijn in het kiezen van regio's en sectoren dan een particulier. Het is alleen lastig als zij nou foute keuzes maken (kan iedereen overkomen) dan loop je natuurlijk meer risico dan als je in totaal 6 fondsen hebt waar je in belegt. Het switchen is natuurlijk ook helemaal waar, dat is natuurlijk wel een pluspunt.

Het is trouwens wel handig, ervan uitgaande dat je uiteindelijk kiest voor 3 fondsen dat je er dan voor kiest dat ieder fonds 33,3% van je portefeuille uitmaakt.
Als naar een jaar blijkt dat fonds A: 25% is gestegen, fonds B: 10% is gedaald en fonds C: gelijk is gebleven.

Dan zou je dus officieel de winst uit fonds A moeten overhevelen naar fonds B, zodat ieder fonds weer 33,3% van je portefeuille inneemt om zodoende het risico te beperken.

Wat betreft het sentiment, daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Blijft lastig he ;)
Rukapul schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 19:24:
Het nadeel met 'nep'portefeuilles is toch wel dat je waarschijnlijk anders handelt dan wanneer het om 'echt' geld gaat. U
Dat klopt helemaal, gaat er mij alleen om dat je leuke dingen kunt winnen als je het beste rendement per maand hebt of per jaar. :P Is niet makkelijk, maar ik blijf een Nederlander he (daarom ben ik ook weg bij Binck, want daar betaal je je blauw aan kosten).

[ Voor 9% gewijzigd door stin op 15-01-2008 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Iemand Intel put's ? Staat afterhours -14% vanwege tegenvallende resultaten. Dit zal tot gevolg hebben dat heel de tech aandelen in de uitverkoop gaan en zal morgen ook flink de Nasdaq drukken.

[ Voor 43% gewijzigd door The Source op 15-01-2008 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
The Source schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 23:52:
Iemand Intel put's ? Staat afterhours -14% vanwege tegenvallende resultaten. Dit zal tot gevolg hebben dat heel de tech aandelen in de uitverkoop gaan en zal morgen ook flink de Nasdaq drukken.
Ik heb maar weer wat Intel bijgekocht. Gaat niet goed de laatste tijd maar dit kan IMO niet langer doorgaan zo.

Alle x86 chipbakkers bij elkaar zijn in euro's minder dan de helft waard van wat het langere tijd geweest is. Dit terwijl het in feite beter dan ooit gaat (nog steeds elk jaar 10% groei, dit gaat waarschijnlijk nog wel even door en x86 wordt steeds dominanter).

Als Intel en AMD er nou eens achterkomen dat het geen zin heeft om elkaar kapot te maken dan moet het allemaal goedkomen met deze aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17-05 07:02

Daniel

Kapitein NCC-1701
Dat lijkt misschien zo, maar in een afremmende wereldeconomie krijgen juist dat soort tech-stocks altijd fikse tikken. De hoge kosten voor R&D moeten allemaal in zeer korte tijd worden terugverdiend vanwege de korte life cyle van chips, en als de boel dan een half jaartje tegenvalt verdampt er behoorlijk wat winst. Ik zou er voor de korte termijn in ieder geval niet in gaan stappen.

Overigens denk ik dat het de komende weken nog wel huilen met de pet op zal blijven op de beurs, het vertrouwen is helemaal weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er heerst vooral paniek. Verkopen, verkopen, verkopen. Ook de goudprijs krijgt een enorme tik, terwijl je juist zou verwachten dat die onder dergelijke omstandigheden stijgt.

Rukapul: ik heb geen ervaring met Alex, maar wat gebruik je normaal gesproken dan om te handelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Anoniem: 171278 schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 13:52:
Er heerst vooral paniek. Verkopen, verkopen, verkopen. Ook de goudprijs krijgt een enorme tik, terwijl je juist zou verwachten dat die onder dergelijke omstandigheden stijgt.
Ach, ik moet ook bekennen dat ik in Q3 van 2008 m'n winst in China heb genomen, eind 2008 15% van m'n portefeuille heb verkocht en begin deze week nog eens 15% (met name minder exposure naar vastgoed en smallcaps).
Verder is de goudprijs toch vooral onderwerp van speculatie en manipulatie en daardoor nauwelijks een serieuze belegging (itt bijv. mijnbouwbedrijven in goud die in elk geval nog waarde toevoegen).
Rukapul: ik heb geen ervaring met Alex, maar wat gebruik je normaal gesproken dan om te handelen?
Aangezien ik vooral in beleggingsfondsen beleg: Fundcoach en Fundix (bij voorkeur)

Alex heb ik voor de fondsen die niet via bovenstaande aanbieders verkrijgbaar zijn. Tot voor kort bijvoorbeeld de 'Orange' fondsen van Van Kempen, eventueel grondstoffen trackers (bij nader inzien van afgezien), of een individuele positie (gelukkig dat ik een stapel Philips nog tegen 27,50 kwijt heb gekund).

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 16-01-2008 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Daniël schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 11:37:

Overigens denk ik dat het de komende weken nog wel huilen met de pet op zal blijven op de beurs, het vertrouwen is helemaal weg.
Lijkt me toch juist een mooie moment om klaar te staan met aankopen? Ik ben in ieder geval al geld aan het overmaken naar binck om trackers te kopen als de AEX rond de 450 komt. :)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Jij gaat er meteen vol in wanneer de beurs slechts 20% onder z'n recente max zit? Persoonlijk houd ik even 30% aan en dan nog is het plan om gefaseerd in te stappen. Dalen kan hard en ver gaan, zie 2000-2003.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Daniël schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 11:37:
Dat lijkt misschien zo, maar in een afremmende wereldeconomie krijgen juist dat soort tech-stocks altijd fikse tikken. De hoge kosten voor R&D moeten allemaal in zeer korte tijd worden terugverdiend vanwege de korte life cyle van chips, en als de boel dan een half jaartje tegenvalt verdampt er behoorlijk wat winst. Ik zou er voor de korte termijn in ieder geval niet in gaan stappen.

Vertrouwens is inderdaad helemaal weg, daarom verwacht ik wel dat de FED iets zal gaan ondernemen. Toen de AEX gezakt was naar 470 (vorig jaar) heeft de fed redelijk onverwachts de rente met 50 basispunten verlaagd terwijl 25 punten verwacht werd. Toen is de AEX in een paar uur tijd iets van 17 punten gestegen.
kmf schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 14:27:

Lijkt me toch juist een mooie moment om klaar te staan met aankopen? Ik ben in ieder geval al geld aan het overmaken naar binck om trackers te kopen als de AEX rond de 450 komt. :)
Smart move. Zou alleen in stappen instappen. Stel het daalt verder dan kun je bij een lagere stand nog bijkopen om de aankoopprijs wat omlaag te brengen.

Ik snap in ieder geval binnenkort ook in, maar het is zeer lastig om een bodem te bepalen. Bank of America komt 22 januari nog met cijfers en Meryl Linch komt morgen met cijfers die ook belangrijk zijn. Ik hoop en neem aan dat ze ook flink zakken, zodat we het ergste gehad hebben. Dan zal hopelijk de rust weer wat terugkeren.

@spaceknarf: Heb je trouwens gezien dat je bij DSB bank je geld kunt vastzetten voor 5 of 10 jaar tegen een rente van 7.5%. Dat is misschien ook een idee om een flink rendement te halen. Een nadeel van die renterekening is, dat als de bank failliet zou gaan je als laatste aan de beurs komt bij het uitbetalen. Alleen wat is de kans dat DSB bank failliet zou gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door stin op 16-01-2008 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Rukapul schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 14:38:
Jij gaat er meteen vol in wanneer de beurs slechts 20% onder z'n recente max zit? Persoonlijk houd ik even 30% aan en dan nog is het plan om gefaseerd in te stappen. Dalen kan hard en ver gaan, zie 2000-2003.
Ik ga er niet vol in. Alleen ben ik wel alvast begonnen met geld overhevelen en dan in stappen in te kopen.
Alleen weet ik nog niet hoeveel ik per keer zal inzetten op dit moment.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

stin schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 14:42:
@spaceknarf: Heb je trouwens gezien dat je bij DSB bank je geld kunt vastzetten voor 5 of 10 jaar tegen een rente van 7.5%. Dat is misschien ook een idee om een flink rendement te halen. Een nadeel van die renterekening is, dat als de bank failliet zou gaan je als laatste aan de beurs komt bij het uitbetalen. Alleen wat is de kans dat DSB bank failliet zou gaan.
Dat heb ik gezien. Het gaat om een "achtergesteld deposito". Volgens mij komt dat op hetzelfde neer als een obligatie, behalve dat het niet verhandelbaar is. Linke soep dus om daar veel geld in te steken (mocht DSB toch failliet gaan dan heb je ook echt een serieus probleem). Mijn beleggingscredo is: spreiden! Geld direct in obligaties of dit soort deposito's steken zie ik dus niet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Rukapul schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 14:38:
Dalen kan hard en ver gaan, zie 2000-2003.
Toen waren de P/E's wel even iets anders dan nu (i.i.g. van de bedrijven die destijds hard gedaald zijn). En de dollar stond veel hoger (factor 2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Wat is het aandeel AMD toch wispelturig. Stonden ze voor beurs nog 6 procent in de min, ondertussen staan ze alweer op $6,50 (oftewel 6 procent in de plus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, er is de laatste tijd enige bewegelijkheid waar te nemen in AMD. Gisteravond (after hours) toen Intel op $19.50 handelde, ging AMD voor $5.70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110497

Pfiew, wat een ontwikkelingen...! De koersdalingen vielen voor mij niet echt slecht, want ik had maandag wat turbo shorts aex gekocht. Er is wmb alleen geen pijl meer aan vast te knopen of ik ze morgen moet verkopen of toch nog even houden... De ene analyse zegt 410 als nieuwe bodem, de ander zegt klimmen naar 470/475 omdat we het ergste nieuws waarschijnlijk hebben gehad voorlopig qua kredietcrisis. Wat denkt men hier? :) Ik neig naar nog een stukje zakken t.o.v. nu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Heb zelf toevallig ook AEX Turbo shorts ingekocht (in 24 uur tijd 25% rendement is natuurlijk erg leuk) op de dag dat we door de 480 heen gingen. Ik verwacht morgen dat we in de plus beginnen maar dat het snel weer overslaat in lagere cijfers (er moest nog één belangrijke Amerikaanse bank). Ik stap zelf rond de 450 uit denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• priens
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-03 13:46
Ah, dit topic was ik alweer een hele tijd uit het oog verloren! Zal eens proberen om weer wat vaker mee te lezen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• priens
Anoniem: 110497 schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 19:36:
Pfiew, wat een ontwikkelingen...! De koersdalingen vielen voor mij niet echt slecht, want ik had maandag wat turbo shorts aex gekocht. Er is wmb alleen geen pijl meer aan vast te knopen of ik ze morgen moet verkopen of toch nog even houden... De ene analyse zegt 410 als nieuwe bodem, de ander zegt klimmen naar 470/475 omdat we het ergste nieuws waarschijnlijk hebben gehad voorlopig qua kredietcrisis. Wat denkt men hier? :) Ik neig naar nog een stukje zakken t.o.v. nu...
Moeilijk, het sentiment zegt zakken, maar de markten zijn wereldwijd nu zover oversold dat er onderhand toch wel weer een (technisch) herstel verwacht kan worden. Maar ja, dat dacht ik op 490 ook en zie hier, we staan nu ongeveer op 460! :+ Als je ze maandag gekocht hebt, sta je nu op een hele leuke winst, dus kan het de moeite lonen om even af te wachten. Aan de andere kant: winst = winst...
Amerika is niet zeer negatief gesloten, dus het zou zomaar kunnen dat Azië vannacht positief is en wij dat morgen ook zijn. Aan de andere kant krijgen we morgen weer cijfertjes uit de US (Merrill Lynch, bouw, etc.) dus dat kan weer voor vuurwerk gaan zorgen.
Zelf sta ik nu even aan de kant en wacht af wat komen gaat... 100% cash nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Zoals verwacht de AEX hoger geopend. Ik hoop net als Lean dat Lynch vanmiddag het sentiment eventjes helemaal kapot maakt en dan stap ik mooi uit mij Turbo Short AEX en dan wat afgestrafte aandelen in te kopen (zat aan ING en Fugro te denken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik wacht nog op een mooi moment om in te stappen, ik hoopte eigenlijk vandaag op een dip richting de 450, maar gisteren aan het einde van de dag begon het al weer bij te trekken en vandaag gaan we ook weer voorzichtig omhoog. Toch wacht ik nog mooi even af. Ik ga in iedergeval de komende dagen zeker niet short zitten, de bodem is nu wel bereikt.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• priens
Robkazoe schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 09:19:
Zoals verwacht de AEX hoger geopend. Ik hoop net als Lean dat Lynch vanmiddag het sentiment eventjes helemaal kapot maakt en dan stap ik mooi uit mij Turbo Short AEX en dan wat afgestrafte aandelen in te kopen (zat aan ING en Fugro te denken).
Wees voorzichtig, de verwachting is een resultaat is al behoorlijk slecht. Dit is deels al ingeprijsd. Mochten de cijfers alsnog meevallen dan zouden we wel eens een aardig herstel kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Massive losses at Merrill Lynch

Merrill Lynch’s (MER) fourth quarter was uglier than even the biggest bears on Wall Street expected. The brokerage firm lost $10.3 billion, or $12.57 a share, from continuing operations for the quarter ended Dec. 31, reversing the year-ago profit of $2.2 billion, or $2.29 a share. Analysts on average were looking for a loss of $2.41 a share, with the most negative view an $11-a-share loss expected by analysts at Citi. The latest quarter included an $11.5 billion writedown of Merrill’s exposure to mortgage-related securities, and a $3.1 billion loss tied to credit valuation adjustments on hedges with financial guarantors on collateralized debt obligations. Because of the writedowns, revenue for the fourth quarter swung to negative $8.2 billion from positive $8.4 billion a year ago - meaning Merrill joins Bear Stearns (BSC) in posting writedown-related negative revenue in the latest quarter. The losses took Merrill’s book value - reflecting the value of assets on the firm’s balance sheet - down to $29.37 from $41.35 at the end of 2006. The firm’s shares, meanwhile, have been trading in the mid-50s, even after two rounds of dilutive stock sales to outside investors to rebuild Merrill’s capital base. With all this bad news, CEO John Thain practically has no choice but to look forward. “While the firm’s earnings performance for the year is clearly unacceptable,” Thain said, “over the last few weeks we have substantially strengthened the firm’s liquidity and balance sheet.” Merrill shareholders better hope the recent moves will be enough.
Het kan nooit in een keer flink naar beneden gaan, dus even herstel en weer verder dalen. Bernanke gaat wel weer spreken om 16.00. (live @ cnn voor de geinteresseerde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
priens schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 11:47:
[...]

Wees voorzichtig, de verwachting is een resultaat is al behoorlijk slecht. Dit is deels al ingeprijsd. Mochten de cijfers alsnog meevallen dan zouden we wel eens een aardig herstel kunnen zien.
En toch schiet de AEX vanaf 13:00 naar beneden toe. Komt dat alsnog door de massive losses of zijn de kopersjagers uitgekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Het is vanaf half 3 weer gestegen naar bijna hoogste punt van de dag. Daarna kwam dit cijfer:

VS PHILADELPHIA FED INDEX JAN. -20,9; CONSENSUS -1,0

Erg slecht en zijn we naar het laagste punt van de dag gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
wat denken jullie van AMD? Het is enigsinds aan het stijgen de laatste paar dagen.

Of nog maar even afwachten..

[ Voor 22% gewijzigd door LED-Maniak op 17-01-2008 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
LED-Maniak schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 17:09:
wat denken jullie van AMD? Het is enigsinds aan het stijgen de laatste paar dagen.

Heb je hem in je portefeuille of wil je hem aankopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
LED-Maniak schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 17:09:

Het punt met AMD is dat op dit mopment het downward potential beperkt is. De $4 mrd (op de financiele sites staat minder, maar die nemen de aandelen van de Arabieren nog niet mee) die ze nu waard zijn is een fractie van wat veel bedrijven kunnen betalen. Als ze blijven kloten gaat het aandeel wellicht nog wat verder naar beneden maar worden ze op een gegeven moment overgenomen, misschien wel voor ongeveer de huidige koers (daar heb je dus niets aan).

Een overname is ook niet in 1 dag geregeld, het is natuurlijk niet zo dat als het aandeel even laag staat (zoals een paar dagen geleden op $5.5) dat hier door andere bedrijven direct op gereageerd kan worden.

Merk op dat aandelenemissies (zoals onlangs bij AMD) in principe niets uitmaken voor de koers, ze krijgen immers geld waar ze (in principe) ook extra rendement mee kunnen halen.

Het slechtste scenario voor de anadeelhouders is als het nog jaren zo doorgaat, dus elk kwartaal verlies en elke x weer aandelen uitgeven. Dan gaat de koers serieus omlaag (dat kan dan want de marktcap blijft gelijk door de grotere hoeveelheid aandelen).

Wat normaalgesproken zou moeten gebeuren is dat bijv. ATi een keer geld op gaat leveren als de bedrijven eenmaal goed geintegreerd zijn. Alleen zal AMD dit wel niet zo goed gedaan hebben en is zowel de processor als de GPU business een hele aparte (qua winstgevendheid/concurrentie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
http://www.nu.nl/news/139...r_computers_verkocht.html

Kijk, de groei gaat dus nog steeds door (en ook in de toekomst zal dit zo zijn). Intel vandaag weer 3% onderuit, echt ongeloofelijk, zeker bij zo'n lage dollar. Over een paar jaar verkopen zij de meeste compu's in Azie. Er is toch geen scenario waarin anderen dan Intel of AMD een compu van processor voorzien? VIA is juist vrijwel verdwenen...

Intel is m.i. nou typisch zo'n bedrijf dat totaal niet gebonden is aan de VS. Het enige nadeel dat ze ondervinden van een zwakke VS is wat mindere processorverkopen daar (maar dat wordt opgevangen worden door Azie).

Het enige wat vervelend wordt is een wereldwijde recessie. Maar dit is een one time event waar je als belegger geen rekening mee kunt houden (i.e. mensen die daar bang voor zijn beleggen niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449 schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 21:05:

Het enige wat vervelend wordt is een wereldwijde recessie. Maar dit is een one time event waar je als belegger geen rekening mee kunt houden (i.e. mensen die daar bang voor zijn beleggen niet).
Of ze zijn slim genoeg om tijdelijk uit aandelen te stappen :? Dit statement slaat werkelijk helemaal nergens op. Als je portefeuille en herseninhoud groot genoeg zijn verplaats je het zwaartepunt naar minder risicovolle beleggingen in tijden van recessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Anoniem: 171278 schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 23:59:
[...]

Of ze zijn slim genoeg om tijdelijk uit aandelen te stappen :? Dit statement slaat werkelijk helemaal nergens op. Als je portefeuille en herseninhoud groot genoeg zijn verplaats je het zwaartepunt naar minder risicovolle beleggingen in tijden van recessie.
Inderdaad, of je gaat short en pakt daar je winst mee. Elke situatie biedt mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Anoniem: 171278 schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 23:59:
[...]

Reageer eens fatsoenlijk en normaal. Zo discussieer je niet als je het niet eens bent met iemand of wellicht iemand's bedoeling niet begrijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• priens
Vreemde bedoening daar op die AEX vandaag! :? De belangen bij expiratie liggen kennelijk <460. Had ik niet verwacht... Ook ING ligt een beetje dwars.
FTSE +1,5%, CAC +0,9%, DAX +0,8%, AEX -0,6%... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
AEX op 450 geeindigd. Wie dat tegen mij aan het begin van de dag had gezegd, had ik voor gek verklaard. In Amerika is er ook al weer één punt vanaf gegaan. Als de beurs maandag op 449 opent, verkoop ik denk ik mijn Turbo Short op de AEX. Heb dan mooi een rendement van 45 procent gehaald en ben dan wel tevreden. Heeft mijn verlies van de Turbo Long Fugro erg goedgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110497

Inderdaad een goed besluit geweest om ze nog even vast te houden :) Ga hetzelfde doen maandag met een ongeveer gelijke winst. Vind het btw maar riskante business die turbo's. Ben er zelf dan ook niet echt bekend mee. Typerend is trouwens wel dat de modelportefeuille van turbotraders in de min staat. En dat ook al voor deze week. En zij hebben er voor gestudeerd zeggen ze. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte_NL
  • Laatst online: 18-05 09:17
Welke turbos zitten jullie dan dat het rendement na al deze dalingen deze week op 45% blijft steken. Ik had vandaag een aantal AEX Index Turbo Short 465,00 gekocht voor 2,10 en kon die krap 4 uur daarna al wegdoen voor 2,88?

Moet overigens nog steeds mijn rendementen over 2007 nog een keer uitrekenen en hier plaatsen. Van 1-1-2008 tot nu staat het ondanks wat put aankopen wel -50% vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Waar beleg je dan in dat je op -50% staat?

Ik sta op -12% YTD, maar dat zal nog wel flink dalen de komende tijd met cash aan de zijlijn om in te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Waarom belegt met hier in turbo's/speeders? Ik zie de voordelen van dat product echt niet in. Die producten zijn, in mijn ogen, ook in het leven geroepen om de bank gewoon te sponsoren. Dus vandaar dat ik het me afvraag.

Binnenkort wordt de AEX trouwens met 3 getallen achter de komma genoteerd.

[ Voor 17% gewijzigd door stin op 19-01-2008 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• priens
stin schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 01:29:
Waarom belegt met hier in turbo's/speeders? Ik zie de voordelen van dat product echt niet in. Die producten zijn, in mijn ogen, ook in het leven geroepen om de bank gewoon te sponsoren. Dus vandaar dat ik het me afvraag.

Voor mij persoonlijk zijn Turbo's ideaal voor korte ritjes van een paar dagen tot een week. Redelijk doorzichtig en met een hefboom die je zelf wilt. De stop-loss interesseert me niets, die heb ik toch niet nodig! :+ leg ik zelf wel in...

Als iemand bij kan uitleggen hoe ik bijvoorbeeld een Turbo met een hefboom van 15 kan "nabootsen" met opties, zal ik dat zeker overwegen om voortaan met opties te gaan werken. Opties zijn veel goedkoper te verhandelen en zijn vaak beter geprijsd dan Turbo's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rukapul schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 08:39:
[...]

[mbr]Reageer eens fatsoenlijk en normaal. Zo discussieer je niet als je het niet eens bent met iemand of wellicht iemand's bedoeling niet begrijpt.[/]
Ik vond anders dat ik heel behoorlijk reageerde. Hij zei dat mensen die bang zijn voor een recessie niet beleggen, wat natuurlijk onzin is. Je kunt best beleggen als je bang bent voor een recessie, als je maar slim genoeg bent om op tijd weer uit te stappen (als je herseninhoud groot genoeg is dus). Ik neem aan dat je viel over die woordkeuze, en dacht dat ik bedoelde dat zijn herseninhoud niet groot was. Maar aangezien hij duidelijk niet bang is voor een recessie was die opmerking helemaal niet op hem van toepassing. Ik snap het probleem dan ook niet zo :) Ik kom in General Chat wel eens grovere bewoordingen tegen.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 171278 op 19-01-2008 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-05 12:46

zomertje

Barisax knorretje

Ik twijfel of het weer tijd is om wat te gaan kopen. Fondsen wel te verstaan, wereldwijd :) Wat denken jullie, gaat het nog verder zakken na het weekend?

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte_NL
  • Laatst online: 18-05 09:17
Rukapul schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 00:56:
Waar beleg je dan in dat je op -50% staat?

Ik sta op -12% YTD, maar dat zal nog wel flink dalen de komende tijd met cash aan de zijlijn om in te stappen.
Zat sinds november in verschillende opties voor maart en op zich deden de fondsen (BAM, Boskalis, etc.) het qua koers niet zo heel slecht tov de rest maar na 3 maanden geen beweging verlies je toch erg veel verwachtingswaarde. Vanaf januari ging echter vervolgens ook echt alles naar beneden dus toen ging het hard.

Nu bijna alles in cash op wat 0,05 waard zijnde opties na. Eerst maar eens wachten op een bodempje of een duidelijke richting van het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 996
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:05

996

zomertje schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 12:46:
Ik twijfel of het weer tijd is om wat te gaan kopen. Fondsen wel te verstaan, wereldwijd :) Wat denken jullie, gaat het nog verder zakken na het weekend?
Ik weet zo net nog niet of de bodem al in zicht is. Bush heeft een plan om miljarden steun te verlenen in USA, Dow Jones heeft er vrijdag nauwelijks op gereageerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• priens
996 schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 14:48:
[...]

Ik weet zo net nog niet of de bodem al in zicht is. Bush heeft een plan om miljarden steun te verlenen in USA, Dow Jones heeft er vrijdag nauwelijks op gereageerd.
Ik verwacht wel een tijdelijke opleving vanwege technisch herstel en in verband met de naderende renteverlaging(en?). Maar ik ben bang dat het daarna weer zuidwaards gaat...

Wat me wel opvalt is dat Europa de laatste tijd minder sterk reageert op Amerika. Natuurlijk, als de futures aan de andere kant down gaan, gaat ons beursje er lekker achteraan, maar wanneer Amerika behoorlijk hoger of lager sluit, is de reactie 's ochtends hier de laatste tijd minder heftig dan voorheen heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Neophyte_NL schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 23:04:
Welke turbos zitten jullie dan dat het rendement na al deze dalingen deze week op 45% blijft steken. Ik had vandaag een aantal AEX Index Turbo Short 465,00 gekocht voor 2,10 en kon die krap 4 uur daarna al wegdoen voor 2,88?

Moet overigens nog steeds mijn rendementen over 2007 nog een keer uitrekenen en hier plaatsen. Van 1-1-2008 tot nu staat het ondanks wat put aankopen wel -50% vermoed ik.
Ik heb de Turbo Shorts pas sinds dinsdag. Heb toen een stop loss van boven de 500 uitgekozen omdat het helemaal nog niet zeker was of de steunzone het zou houden. Dus heb een vrij lage hefboom maar in 3 dagen tijd toch 45 procent rendement. Ik heb niet zo heel veel geld staan in beleggingen en als de markt weer tijdelijk zou opleven tot de 500 punten dan was ik zo 1/3 van mijn beleggend vermogen kwijtgeraakt. Dat vind ik niet zo heel fijn :+
stin schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 01:29:

In opties zitten veel meer risico volgens mij. Heb me er zelf niet zo op verdiept maar het feit dat je bij de bank vaak een aparte test moet doen voordat je in opties kunt handelen, duidt erop dat er iets meer gevaar in zit dan met turbo's.
Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.