-tom-562 schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 15:37:
[...]
Ach, ik had een Daihatsu Cuore, daar kwam wat onderhoud aan (daarom had ik hem weggedaan, zonde als ik hem toch niet gebruik). De maandelijkse lasten zijn lager, dat bedoel ik meer

Benzinekosten heb je zelf in de hand a.d.h.v. je rijstijl en type motor

Onderhoud wil ik zelf gaan doen, heb ik met m'n auto ook altijd gedaan, en met wat hulp van m'n pa en vrienden gaat dat wel lukken.
Kwa motoren zat ik te denken aan een Yamaha FZR600 of een Kawasaki ZXR750. Een oud type Suzuki SV650 leek mij ook wel wat, evenals zo'n oudere Honda VFR. Hoe zit het eigenlijk met de verzekering van die dingen, daar heb ik mij eigenlijk nog niet in verdiept.
Goed, vergis je ff niet: een >500cc (sport)motor is gewoon verschrikkelijk duur om te rijden als je het onderhoud goed doet, alleen valt dat niet zo op omdat de meesten niet zoveel kilometers maken.
Die Cuore is (was) goedkoper om te rijden dan bv zo'n VFR/FZR/SV/ZXR.
Als je goedkoop wilt rijden moet je of een cuore/panda/alto/klein japje rijden, of zelf kunnen lassen/sleutelen etc en een behoorlijk gangbare oldtimer op gas pakken.
En bij een motor moet je dan gewoon een 'duffe' 250-500cc pakken (NX250 zal 1 vd goedkoopste motoren zijn om te rijden)
Kawa zou ik persoonlijk lekker met rust laten, dingen zijn doorgaans een ramp om aan te werken en de blokken zijn meestal ook niet 100% geweldig.
FZR600 is best een leuke motor, vind ze alleen zelf een erg rare zithouding hebben.
Een SV staat me van bij dat ze ook nog wel wat rare probleempjes kunnen hebben (elektronisch geloof ik), suzuki is een beetje een budget merk en dat merk je na een tijdje door meer roest en falende elektronica.
Een VFR is, ongeacht het bouwjaar, een veilige keuze, kan weinig aan kapot, alleen zijn ze vrij duur in verhouding met andere merken en types. En je moet het geluid van die V4 kunnen waarderen.
Verzekering van een motor kost geen knoop als je m alleen WA verzekerd, zonder schadevrije jaren ben je een 150-200 euro per jaar kwijt, afhankelijk vd maatschappij.
Mn eigen VFR zit ik nu op 80 euro per jaar, met 2 schadevrije jaren (Unive, ben 23).