OK, mijn ervaring.Jeroennl schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 11:14:
Heb zelf ook een 24-70 op een 30D en ik mis die 7mm eigenlijk totaal niet. Maar je zult dit natuurlijk wel zelf moeten bepalen net zoals Sirius zegt heb je ze nodig of niet. Als ik lager dan 24 wil zit ik mijn 17-40 erop. Maar als je veel onder de 24 zit kun je beter een 17-55 nemen de kwaliteit van dit lensje wordt alom geroemd.
Ik had een 20D en wilde toch graag wat beter glas, ik had de 24-70 2.8 EX DG van Sigma en de 18-50 EX DG. Ik miste vaak de kortere lengtes onder de 24mm. de 18-50 EX DG is gewoon slecht vergeleker met de 24-70 sigma.
Uiteindelijk beide objectieven weggedaan en de 24-105L op crop genomen.
Het gekke was, ineens mistte ik de lengtes onder de 24mm niet meer (de L lijkt dus wijder te zijn, is maybe is dit ook zo!).
De 24-105L is buiten in goed verlichte plaatsen een SUPERlens, groot bereik met stabilisatie en kan deels de behoefte van een telelens doen verzwakken aangezien 105mm op crop best lang is.
Echter binnen is het een ander verhaal, daar miste ik toch de lichtsterkte en heb daarvoor dus een 50mm prime aangeschaft.
----
Daarna de overstap naar de 5D. De 24-105L vind ik optisch op de 5D niet zo fijn presteren. Vignettering is toch duidelijker aanwezig en ook als je zonnekap ííííetsje scheef zit heb je 2 zwarte balen onderin en bovenin de foto.
Ook is 105mm op fullframe toch een ander verhaal.
Mijn 24-105 is 4 keer opgestuurd naar canon voor een defecte IS die op 24mm alle kanten op sloeg, dus bij de 4e keer kreeg ik de mogelijkheid een ander objectief aan te kopen in afwachting van de 24-105 die dus vervangen zal worden (deze kan dan terug het magazijn in en mijn geld dan terug).
Ik heb voor de 24-70 2.8 gekozen. Ik had nog een trouwerij voor de boeg en wilde graag goed presteren. Daarnaast had ik ook geen keus aangezien deze 24-105 nu nog steeds bij canon ligt (bijna 2 maanden alweer?).
de 24-70 absolute top en ook binnen goed bruikbaar.
----
Enkele dagen geleden ook de 70-200 2.8 van Sigma omgeruild door een 70-200 2.8 IS L modelletje van canon met een 1.4 TC erbij om zo toch netjes het telebereik op te vullen.
----
Ik hoop dat je hier wat mee kunt. Mijn conclusie is dat de 24-70 2.8 op crop heel goed bruikbaar is, maar dat ligt ook aan de soort fotografie die je uitoefend en tevens aan de objectieven die je evt al hebt om overige bereiken te dekken.
Wat betreft neo's verhaal. Hij doet veel binnen en daar zul je ook wel eens overzichtjes willen doen zonder meteen te wisselen. Voor neo lijkt mij een 17-55 2.8 helemaal niet verkeerd, maar ik persoonlijk zou de 24-70 kiezen.
The choice is up to you