Het grote Canonmount-objectieven-topic v9.0 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 29 Laatste
Acties:
  • 99.468 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91375

Henk schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 16:17:
[...]

Dat is één van, zoniet dé mooiste lens die je imho kunt kopen op een Canonbody. Al zou ik er een FF achter willen hebben ;)
Wie wil sowieso geen FF ??.... ;)

Anyway, even kijken hoe ik dat doe op drukke avonden. 28 Maart meteen even in de Escape en 29 maart in Hotel Arena uitproberen. Meteen even flink oefenen indoor events, heb nog niet in een club gestaan met mn 40D, laat staan met die nieuwe lens erop.

iig geruststellende meningen. Toch even goed kijken of het komend exemplaar goed door de quality-check heen is gekomen;... iemand gouden tips om eea te testen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Je hebt die back-front focus sheet waarmee je je lens kunt testen. Maar neem aan dat Canon vooral dit soort lensen toch grondig test voordat ze verkocht worden O-)

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:56

sapphire

Die-hard pruts0r

nou neit iedereen wil FF hoor, zeker niet met een 5D atm.
Met de opvolger is eht misschien een ander verhaal.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-05 10:29
Anoniem: 91375 schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 17:23:
[...]

Wie wil sowieso geen FF ??.... ;)

Anyway, even kijken hoe ik dat doe op drukke avonden. 28 Maart meteen even in de Escape en 29 maart in Hotel Arena uitproberen. Meteen even flink oefenen indoor events, heb nog niet in een club gestaan met mn 40D, laat staan met die nieuwe lens erop.
Wacht even... je hebt een lens gekocht zonder te weten welk bereik je écht handig vindt in clubs?

Dude :P

Ik zeg niet dat de 24-70 een slechte keuze is, je ziet er meer, maar toch... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Henk schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 18:27:
[...]

Wacht even... je hebt een lens gekocht zonder te weten welk bereik je écht handig vindt in clubs?

Dude :P

Ik zeg niet dat de 24-70 een slechte keuze is, je ziet er meer, maar toch... :+
Nee gek :) heb wel vaker geëxperimenteerd op 24 mm met mijn standaard lens. Ter voorbereiding op wat evt. komen zou. En ik zal wel meer fotograferen dan clubs natuurlijk!

Niet dat ik terug zit te krabbelen, maar ik zal altijd een tikje nieuwsgierig zijn naar de 24-105. Stel dat ik na een x aantal indoorfotos zie dat er prima foto's zijn te maken met de 24-70 op f4 (met of zonder flash, binnen of buiten), dan ga ik misschien toch altijd afvragen waarom ik niet die 24-105 gekozen heb. Dat bereik is toch wel leuk voor de candid portretjes met mooi weer.

Maar dat zie ik dan wel weer, ik heb genoeg moois gelezen over de 24-70 om er gewoon blij mee te zijn en klaar. Heb ook nooit meer dan 55 mm in mijn bezit gehad dus bereik-vooruitgang genoeg. Blijft in sommige gevallen toch altijd moeilijk, kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Of: Stel dat je die bonk glas op gegeven moment toch wel een beetje zwaar begint te vinden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij
  • Laatst online: 09:38

djkooij

voorheen Facemodder

Aham brahmasmi schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 20:15:
Of: Stel dat je die bonk glas op gegeven moment toch wel een beetje zwaar begint te vinden. ;)
Voor die gevallen hebben ze (ik ook) compact camera's.
Maar ik loop ook gerust meerdere dagen met mijn 80-400 van 1750 gram rond te zeulen lopen.

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
Vraagje van een vriend (althans, die vroeg het aan mij..) is het zo dat je beter gelijk de Canon EF-S 17-85 F4-5.6 IS lens dan de EF-S 18-55 F3.5-5.6 IS (die nieuwe kitlens) kunt nemen, is die 17-85 beter of maakt het elkaar niet zoveel dat een starter het merkt..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-05 23:37

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Als je photozone.de mag geloven, is de 18-55IS een tikje scherper en heeft minder CA. Maar de 17-85IS heeft een groter bereik, USM en is veel beter gebouwd, maar kan op dat vlak ook weer niet tippen aan een L lens.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
Oké, maar.. is die 17-85 dan de pakweg 175 euro extra (er zit 50 euro cashback op) waard? Of merk je optisch het verschil niet? (Bouw, bereik en USM kan ik inkomen ja.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 128699

Wouter87 schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 21:58:
Oké, maar.. is die 17-85 dan de pakweg 175 euro extra (er zit 50 euro cashback op) waard? Of merk je optisch het verschil niet? (Bouw, bereik en USM kan ik inkomen ja.)
Als je met het geld zit, dan kun je de 17-50 2.8 van Tamron in overweging nemen heerlijke lens. Laat dan liever die 17-85 links liggen, als je voor kwaliteit wilt gaan.

Stel je wilt meer gebruikers gemakt dan is die 17-85 met IS een optie maar wil je kwaliteit dan kun je deze lens beter laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Aham brahmasmi schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 20:15:
Ach...idd veel over gelezen dus ik ben voorbereid...en die paar 100 gram... ;)

Ga niet meer naar de sportschool, dus mooi alternatief lijkt me :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151313

Anoniem: 91375 schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 23:08:
[...]

Ach...idd veel over gelezen dus ik ben voorbereid...en die paar 100 gram... ;)

Ga niet meer naar de sportschool, dus mooi alternatief lijkt me :P
Ik ben vast fixedfocalgek, maar heb toch wel een zwak voor jouw objectief...
ben misschien wel jalours.
24mm is mijn lievelingsbrandpuntsafstand, dus in mijn ogen doe je het totaal niet verkeerd. Ben sowieso jalours op mensen die beginnen met fotografie. Voor fotografen zijn dit fantastische jaren om te beginnen: prachtige objectieven van vorige en van huidige generatie waartussen je kan kiezen :'( (oke misschien een biertje teveel op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davhor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-03 10:21

davhor

www.fon.com

Ik ga morgen de Canon EF-S 10-22mm halen en wil voor de bescherming van de lens er een UV-filter bijdoen. Welke kunnen jullie uit ervaring adviseren. Wil niet te veel geld aan de filter uitgeven. Zo rond de 75,00 lijkt me genoeg.

FON - WiFi for Everyone | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parle85
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08-2023
Besparen op je filter is zonde van je mooie lens. Voor 75 euro haal je al wel een B+W uv filter van 77 mm doorsnede. kamera-express heeft bijvoorbeeld de 010 al voor 49 euro excl. verzenden.

5D III | 1D II | 17-40 | 24-70 | 35 | 85 | 70-200 | parlevlietfotografie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaguit
  • Laatst online: 29-12-2024

Haaguit

HBZNPLT!

Henk schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 16:17:
[...]

Dat is één van, zoniet dé mooiste lens die je imho kunt kopen op een Canonbody. Al zou ik er een FF achter willen hebben ;)
Een van de beste zoomlenzen ja. De prime range blaast alle prestaties van zoom weg hoor :). Heb zelf voor de 24-105L gekozen. Met party schiet ik toch niet op f2.8, en de IS is iets belangrijker, zeker in de buurt van de bassboxen ;). Zo'n lens in combi met een 15mm fish is ideaal.

Snelle pc | 40D achterdop voor lenzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-05 10:29
Haaguit schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 09:15:
[...]

Een van de beste zoomlenzen ja. De prime range blaast alle prestaties van zoom weg hoor :)
Redelijk achterhaald begrip hoor :)
Heb zelf voor de 24-105L gekozen. Met party schiet ik toch niet op f2.8, en de IS is iets belangrijker, zeker in de buurt van de bassboxen ;). Zo'n lens in combi met een 15mm fish is ideaal.
Hehe, ideaal in jouw ogen, ik hou er een iets andere voorkeur op na :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Hehe, ideaal in jouw ogen, ik hou er een iets andere voorkeur op na :)
Gelukkig heeft iedereen een andere mening en voorkeuren. Ik ben ook super tevreden over mijn 24-105. Soms nog wat flare problemen, maar moet dat nog eens testen met een ander filter ervoor (of zonder filter). Mn vriendin die jat deze lens ook altijd uit mn tas. Door de relatief korte (voor een niet macro) scherpstel afstand van 45cm met 105 mm valt er nog redelijk close-ups mee te maken en daar is ze gek van. ;) Totdat er een macro lens komt (de 100 2.8) pakt ze deze. Ik ben ook altijd voorstander van het merk-eigen spul van canon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

[quote]zonoskar schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 21:54:
Als je photozone.de mag geloven, is de 18-55IS een tikje scherper en heeft minder CA. Maar de 17-85IS heeft een groter bereik, USM en is veel beter gebouwd, maar kan op dat vlak ook weer niet tippen aan een L lens.
[/quote]

een 17-85 beter gebouwd als een 17-55 :?

Volgens mij klopt dat niet. Ik was in de veronderstelling dat beiden volgens hetzelfde principe zijn gebouwd, maar dat de 17-85 3 uitschuivende delen had en de 17-55 2, en dus ook degelijker is.

* Fairy moet beter leren lezen... -O-
Get!em schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 10:35:
[...]

Gelukkig heeft iedereen een andere mening en voorkeuren. Ik ben ook super tevreden over mijn 24-105. Soms nog wat flare problemen, maar moet dat nog eens testen met een ander filter ervoor (of zonder filter). Mn vriendin die jat deze lens ook altijd uit mn tas. Door de relatief korte (voor een niet macro) scherpstel afstand van 45cm met 105 mm valt er nog redelijk close-ups mee te maken en daar is ze gek van. ;) Totdat er een macro lens komt (de 100 2.8) pakt ze deze. Ik ben ook altijd voorstander van het merk-eigen spul van canon.
Neem een setje soligor tussenringen en hang je 70-300 eraan, heb je een fijne macro met stabilizer, en een stuk goedkoper.

Ik heb ook een macro gehad (150mm sigma 2.8) maar als ik nu macro wil pak ik de tussenringen en de 70-200 2.8 IS. Scheelt me enorm veel ruimte en gewicht in de tas voor die ene keer dat ik macro wil. De Sigma heb ik weer verkocht, ook al was deze optisch supersterk. Ik doe niet genoeg macro om er een aparte lens voor te hebben.

[ Voor 50% gewijzigd door Fairy op 21-03-2008 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 197753

De 18-55 IS he, da's een heel ander kaliber lens dan de 17-55 F2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Anoniem: 197753 schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 10:46:
De 18-55 IS he, da's een heel ander kaliber lens dan de 17-55 F2.8
Sorry, leesfoutje!

Maar die 18-55 is wel een leuk ding :)

[ Voor 9% gewijzigd door Fairy op 21-03-2008 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 128699

Fairy schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 10:44:
[s][quote]zonoskar schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 21:54:

Ials ik nu macro wil pak ik de tussenringen en de 70-200 2.8 IS. Scheelt me enorm veel ruimte en gewicht in de tas voor die ene keer dat ik macro wil.
Heb je ook ergens foto's online staan zodat ik eens kan zien wat voor resultaat het geeft, Ben namelijk benieuwd hoe dichtbij je komt.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 128699 op 21-03-2008 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[b]Fairy schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 10:44:

Neem een setje soligor tussenringen en hang je 70-300 eraan, heb je een fijne macro met stabilizer, en een stuk goedkoper.

Ik heb ook een macro gehad (150mm sigma 2.8) maar als ik nu macro wil pak ik de tussenringen en de 70-200 2.8 IS. Scheelt me enorm veel ruimte en gewicht in de tas voor die ene keer dat ik macro wil. De Sigma heb ik weer verkocht, ook al was deze optisch supersterk. Ik doe niet genoeg macro om er een aparte lens voor te hebben.
Dank voor de tip. Zal ik eens naar gaan kijken. Lijkt me inderdaad wel een leuke oplossing. Die 70-300 zit nu op een 1.5 meter afstand pas te focussen. Wat wordt dat met die tussenringen?

edit:
Hmm, ik zie ze hier bij konijn: http://www.fotokonijnenbe...tails.php?id_product=9090
Prijs valt me mee. Wat zijn de specificaties? Op de website van soligor wordt ik er niet wijzer van.

Lichtverlies?

[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 21-03-2008 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Get!em schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 10:35:
[...]

Idd, veel gelezen over mensen die erg tevreden zijn met hun 24-105, en deze grag gebruiken als overall-lens. De IS die 3 stops winst zou geven vond ik ook erg aantrekkelijk, in combinatie met het bereik en het lichtere gewicht. En heb ook wel gevallen gelezen van iets meer vignettering, flare en CA tov de 24-70.

Toch maar gekozen voor de 24-70... ondanks het flinke gewicht. Je moet toch een keuze maken en ik vond het wel aantrekkelijk om beter uit de voeten te kunnen in ruimtes waar je zo min mogelijk zou willen flitsen en om tov de 24-105 een mooiere bokeh voor portretten te kunnen realiseren. Een rol die hierin ook gespeeld heeft, is ook dat ik niet uitsluit later nog een 70-200 aan te schaffen als ik per se meer bereik zou wensen voor wat dan ook...

In de loop van de browse/google/internet-nachten gezien dat deze lenzen eenmaal erg dicht bij elkaar zitten en dat met de bijbehorende eigenschappen het erg moeilijk blijft om een keuze te kunnen maken als je ze niet zo 123 / kosteloos beiden uitgebreid kan gebruiken in de praktijk.

De resultaten en mijn kwaliteiten als uit de hand gelopen hobbyfotograaf zou maar moeten uitwijzen in hoeverre ik het beste eruit kan halen en of ik me ook geen moment zal hoeven afvragen of ik geen 24-105 zou behoeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Get!em schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 10:56:
[...]

Dank voor de tip. Zal ik eens naar gaan kijken. Lijkt me inderdaad wel een leuke oplossing. Die 70-300 zit nu op een 1.5 meter afstand pas te focussen. Wat wordt dat met die tussenringen?

edit:
Hmm, ik zie ze hier bij konijn: http://www.fotokonijnenbe...tails.php?id_product=9090
Prijs valt me mee. Wat zijn de specificaties? Op de website van soligor wordt ik er niet wijzer van.

Lichtverlies?
Lichtverlies? In theorie helemaal niks, want er zit geen glas in de ringen. Wél is het zo, dat door het extreem verkleinen van het oppervlak dat je wilt fotograferen dat je minder licht vangt, maar dat is met een dedicated macro niet anders.

Voorbeelden heb ik helaas niet online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Anoniem: 91375 schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 11:07:
[...]

Idd, veel gelezen over mensen die erg tevreden zijn met hun 24-105, en deze grag gebruiken als overall-lens. De IS die 3 stops winst zou geven vond ik ook erg aantrekkelijk, in combinatie met het bereik en het lichtere gewicht. En heb ook wel gevallen gelezen van iets meer vignettering, flare en CA tov de 24-70.

Toch maar gekozen voor de 24-70... ondanks het flinke gewicht. Je moet toch een keuze maken en ik vond het wel aantrekkelijk om beter uit de voeten te kunnen in ruimtes waar je zo min mogelijk zou willen flitsen en om tov de 24-105 een mooiere bokeh voor portretten te kunnen realiseren. Een rol die hierin ook gespeeld heeft, is ook dat ik niet uitsluit later nog een 70-200 aan te schaffen als ik per se meer bereik zou wensen voor wat dan ook...

In de loop van de browse/google/internet-nachten gezien dat deze lenzen eenmaal erg dicht bij elkaar zitten en dat met de bijbehorende eigenschappen het erg moeilijk blijft om een keuze te kunnen maken als je ze niet zo 123 / kosteloos beiden uitgebreid kan gebruiken in de praktijk.

De resultaten en mijn kwaliteiten als uit de hand gelopen hobbyfotograaf zou maar moeten uitwijzen in hoeverre ik het beste eruit kan halen en of ik me ook geen moment zal hoeven afvragen of ik geen 24-105 zou behoeven.
Die kans om kosteloos te werken met beide objectieven heb ik wel gehad. Mijn 24-105 heeft het 3 keer begeven achter elkaar na reparatie en toen kon ik kosteloos een nieuwe 24-70 2.8 nemen met nieuwe garantie, hoefde enkel het prijsverschil te betalen, die door de cashback bijna gedekt had kunnen worden als ik niet een week te vroeg was :o .

De 24-105 is een superobjectief voor buiten, maar omdat ik binnen ook wel eens schiet vind ik de 24-70 gewoon prettiger. Optisch ontlopen ze elkaar niet veel. Enige echte nadeel van de 24-105 is de zonnekap op fullframe. Die ging bij mij wel eens net íetsje scheef zitten, en ook al was dat maar 1 millimeter, is had meteen een paar mooie zwarte balken op de foto. De zonnekap is heel nauw/precies uitgemeten. Op crop heb je daar geen last van. Maar de zonnekap van de 24-70 is gewoon technisch beter uitgedacht. Deze is bij 24mm heel kort en bij 70mm heel diep. De 24-70 is namelijk op 24mm heel lang, en de zonnekap zit op de 'body' van het objectief vast.

Dus schiet je nog wel eens een feestje, neem dan de 24-70 2.8, schiet je veel buiten, dan is de 24-105 helemaal niet verkeerd.

Voor portretten, tja daar is maar 1 lens voor, de 85mm 1.8 (in mijn geval dan!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Anoniem: 128699 schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 10:56:
[...]

Heb je ook ergens foto's online staan zodat ik eens kan zien wat voor resultaat het geeft, Ben namelijk benieuwd hoe dichtbij je komt.
Ff flickr raadplegen:

http://www.flickr.com/sea...r&w=96851141%40N00&m=pool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davhor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-03 10:21

davhor

www.fon.com

Parle85 schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 09:07:
Besparen op je filter is zonde van je mooie lens. Voor 75 euro haal je al wel een B+W uv filter van 77 mm doorsnede. kamera-express heeft bijvoorbeeld de 010 al voor 49 euro excl. verzenden.
Maar is 75 euro besparen? En hoe zit het met de vignetting van die B+W uv filter.

FON - WiFi for Everyone | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Maniac schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 12:29:
[...]

Maar is 75 euro besparen? En hoe zit het met de vignetting van die B+W uv filter.
even bij hvstar shoppen zoals de meesten doen. Dan heb je het veel goedkoper. Zeker met de huidige dollarkoersen. http://hvstar.net/index.a...tion=VIEWCATS&Category=36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:02

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Maniac schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 12:29:
[...]

Kijk even op factoryprices.nl of hvstar.com
Beiden zijn erg prettig qua prijs en betrouwbaar (bij beiden heb ik meerdere keren besteld)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Knal dan wel een slim filter op die 10-22, want een gewone loop je kans dat je die gaat zien op 10mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

Haaguit schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 09:15:
[...]

Een van de beste zoomlenzen ja. De prime range blaast alle prestaties van zoom weg hoor :).
Voorheen was dat zo, maar ik heb sterk de indruk dat de ontwikkeling in zooms maar doorgaat en Canon primes meestal oude ontwerpen zijn uit de oertijd van EOS of zelfs nog daarvoor.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Anoniem: 89521 schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 13:38:
[...]

Voorheen was dat zo, maar ik heb sterk de indruk dat de ontwikkeling in zooms maar doorgaat en Canon primes meestal oude ontwerpen zijn uit de oertijd van EOS of zelfs nog daarvoor.......
Raad eens waarom dat zo is: aan de zooms valt nog steeds wat te verbeteren en aan primes veel minder. :) Zooms zijn natuurlijk ook erg populair, waardoor primes met bekende zwakke punten maar geen update krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door Aham brahmasmi op 21-03-2008 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Aham brahmasmi schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 14:12:
[...]
Drie keer raden waarom dat zo is: aan de zooms valt nog steeds wat te verbeteren en aan de primes heel weinig. :)
Zooms hebben gewoon een aantal significante voordelen waardoor je veel mensen zooms ziet kopen. Maar dat primes perfect zouden zijn is een illusie; vaak presteren moderne zooms zelfs beter. Er zijn meer dan genoeg primes, bij alle merken, waar het nodige aan verbeterd kan worden. De vraag is of het loont; schijnbaar niet.
Fairy schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 11:28:
[...]

Die kans om kosteloos te werken met beide objectieven heb ik wel gehad. Mijn 24-105 heeft het 3 keer begeven achter elkaar na reparatie en toen kon ik kosteloos een nieuwe 24-70 2.8 nemen met nieuwe garantie, hoefde enkel het prijsverschil te betalen, die door de cashback bijna gedekt had kunnen worden als ik niet een week te vroeg was :o .

Dus schiet je nog wel eens een feestje, neem dan de 24-70 2.8, schiet je veel buiten, dan is de 24-105 helemaal niet verkeerd.
Toch ervaar ik de 24-70 als de betere lens, met name door de bokeh van de 24-105 die vaak toch wel wat onrustig is. Ook had ik behoorlijk last van flare met de 24-105, terwijl me dat met de 24-70 niet echt is opgevallen. Als je het bereik niet nodig hebt, of de IS je eigenlijk niet zoveel kan schelen, dan zou ik zelf toch voor de 24-70 gaan.
Voor portretten, tja daar is maar 1 lens voor, de 85mm 1.8 (in mijn geval dan!).
Bijzonder prettig ding inderdaad :)

[ Voor 49% gewijzigd door neographikal op 21-03-2008 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

neographikal schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 14:14:
[...]

Zooms hebben gewoon een aantal significante voordelen waardoor je veel mensen zooms ziet kopen. Maar dat primes perfect zouden zijn is een illusie; vaak presteren moderne zooms zelfs beter. Er zijn meer dan genoeg primes, bij alle merken, waar het nodige aan verbeterd kan worden. De vraag is of het loont; schijnbaar niet.

[...]

Toch ervaar ik de 24-70 als de betere lens, met name door de bokeh van de 24-105 die vaak toch wel wat onrustig is. Ook had ik behoorlijk last van flare met de 24-105, terwijl me dat met de 24-70 niet echt is opgevallen. Als je het bereik niet nodig hebt, of de IS je eigenlijk niet zoveel kan schelen, dan zou ik zelf toch voor de 24-70 gaan.

[...]

Bijzonder prettig ding inderdaad :)
85 1.8 rules gewoon voor portretten op fullframe in ieder geval.

24-70. Tja qua scherpte zijn ze toch gelijkwaardig, maar dat is mijn gevoel, exemplarisch verschil kan je mening vaak verpesten. De Bokeh van de 24-70 is misschien wel iets beter, maar het verschil is klein. Op fullframe is de bokeh sowieso wat vloeiender vergeleken met crop, waar het verschil toch duidelijker te zien is. Geld natuurlijk alleen als je een equivalent brandpuntsafstand neemt.

Flare heb ik bij de 24-105 absoluut geen last van gehad, maar de 24-105 heeft wel een slechte batch gehad met flare problemen, maar die zijn ook teruggeroepen. Misschien had jij zo'n model in handen, want de 24-105 die ik ken (heb met 3 verschillende geschoten) heb ik ook niet de minste flare gehad. Ik kan me alleen wel voorstellen dat het in de zon kan gebeuren omdat de zonnekap op fullframe is afgesteld.

[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 21-03-2008 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Nope, die flareproblemen in de lenzen met de bug leiden echt tot een gruwelijk prominent ding in beeld, die ken ik wel :) Ik heb het gewoon over tegenlichtsituaties: ik vind dat de 24-105 zich daar niet zo heel best red. Met meerdere exemplaren overigens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

neographikal schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 15:02:
Nope, die flareproblemen in de lenzen met de bug leiden echt tot een gruwelijk prominent ding in beeld, die ken ik wel :) Ik heb het gewoon over tegenlichtsituaties: ik vind dat de 24-105 zich daar niet zo heel best red. Met meerdere exemplaren overigens :)
Ok, ik heb het zelf niet ervaren, maar kan zijn omdat ik fullframe een betere dekking heb met de zonnekap. Zal eens aan mijn vriendin vragen of ik de 24-105 nog een keer mag lenen :)

Ik ben gewoon verliefd geworden op mijn 24-70, hoewel ik dat stukje 70-105 soms wel mis, maar daarom heb ik wel vaker de 70-200 erop zitten. Anders zou die ook te weinig uit de tas komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

En extremen om flare te krijgen met een lens, maar deze met de 24-105:
Deze was te verwachten, maar vond t wel jammer:
http://www.getiem.nl/veluwe/images/IMG_3073.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Get!em op 21-03-2008 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmocs
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-09-2024
er is een reeks van de 24-105 die vervangen worden ivm flareproblemen. heb ik zelf ook gehad. gewoon naar je dealer toegaan, serie nummer laten checken... bij mij was het raak...

zit nog steeds te twijfelen om em weg te doen tegen een 24-70...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fairy schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 15:30:
[...]

Ik ben gewoon verliefd geworden op mijn 24-70, hoewel ik dat stukje 70-105 soms wel mis, maar daarom heb ik wel vaker de 70-200 erop zitten. Anders zou die ook te weinig uit de tas komen :)
Amen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:56

sapphire

Die-hard pruts0r

Fairy schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 12:43:
Knal dan wel een slim filter op die 10-22, want een gewone loop je kans dat je die gaat zien op 10mm.
pfff de één zegt van wel, de ander van niet....
kunnen we niet gaan turfen onder de mensen emt een 10-22 wie er wel of geen slim filter heeft?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 00:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

10-22 + Hoya Pro1 Digital = geen probleem

Edit:
10-22 + Cokin P-filter systeem (zonder opschroeffilters ertussen!) op 10 mm = probleem (vanaf 12 mm niet meer)

[ Voor 59% gewijzigd door ajhaverkamp op 21-03-2008 18:32 ]

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
Anoniem: 128699 schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 22:10:
[...]
Als je met het geld zit, dan kun je de 17-50 2.8 van Tamron in overweging nemen heerlijke lens. Laat dan liever die 17-85 links liggen, als je voor kwaliteit wilt gaan.

Stel je wilt meer gebruikers gemakt dan is die 17-85 met IS een optie maar wil je kwaliteit dan kun je deze lens beter laten liggen.
Oké thanks voor je antwoord.. kwalitatief is de lens dus niet perfect zeg je, maar wat als `ik` nou het liefst het bij Canon lenzen hou? (m'n maat ziet andere lensfabrikanten niet zo zitten)
Zijn er nog andere goede opties voor een `walkaround lens` die zo rond de 350/400 max zitten? (anyone?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

ajhaverkamp schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 18:25:
10-22 + Hoya Pro1 Digital = geen probleem

Edit:
10-22 + Cokin P-filter systeem (zonder opschroeffilters ertussen!) op 10 mm = probleem (vanaf 12 mm niet meer)
Ja en nee. Een wide-angle houder werkt prima op 10mm. Ook heb ik een normaal B+W-filter op mijn 10-22 en dat vignet totaal niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Oxi op 21-03-2008 18:37 ]

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 180355

Wouter87 schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 18:33:
[...]

Oké thanks voor je antwoord.. kwalitatief is de lens dus niet perfect zeg je, maar wat als `ik` nou het liefst het bij Canon lenzen hou? (m'n maat ziet andere lensfabrikanten niet zo zitten)
Zijn er nog andere goede opties voor een `walkaround lens` die zo rond de 350/400 max zitten? (anyone?)
Qua Canon heb je dit (gesorteerd op prijs, van laag naar hoog):
EF-S 18-55
EF-S 18-55 IS
EF-S 17-85 IS
EF 17-40
EF-S 17-55 IS
EF 16-35

Je kan wellicht een 17-40 tweedehands aanraden, vanaf zo'n €450. Kort bereik, super degelijk, constant f/4.0, fraaie kleurenweergave / contrast. De 17-55 ligt ook tweedehands buiten het budget, dus buiten dit lijstje zal je toch naar Sigma, Tamron, Tokina moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
Anoniem: 180355 schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 18:40:
[...]
Je kan wellicht een 17-40 tweedehands aanraden, vanaf zo'n €450. Kort bereik, super degelijk, constant f/4.0, fraaie kleurenweergave / contrast. De 17-55 ligt ook tweedehands buiten het budget, dus buiten dit lijstje zal je toch naar Sigma, Tamron, Tokina moeten.
Oké, dan wordt het toch voor hem de 17-85 of 18-55 IS (aan andere fabrikanten zie ik hem niet beginnen, dat heeft hij ook bijna letterlijk zo gezegd) alleen denk dat die keuze ook al moeilijk genoeg is :p (nog iemand adviezen daarvoor?)

Thanks voor de antwoorden in ieder geval, hoop dat m'n maat een mooi setje kan kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brum
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-03 17:27
Het is ook bepaald niet dat de 17-85 IS een slechte lens is; de lens heeft zeker nadelen, maar het is gewoon een prettig ding. Daarbij is er (voor nieuwe lenzen) weinig beters binnen de genoemde prijs (max 400 EUR) en merk (Canon).

30D | 17-85iS | 50/1.8 | MBP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

wilmocs schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 15:56:
er is een reeks van de 24-105 die vervangen worden ivm flareproblemen. heb ik zelf ook gehad. gewoon naar je dealer toegaan, serie nummer laten checken... bij mij was het raak...
thanks , heb het even opgezocht en het gaat om lenzen met productie nummer UT waarbij getal lager is dan 1000. Dit is te vinden aan de camera zijde van de lens. And guess what, .......... ik heb er een te pakken. Dan maar ruilen of repareren. hopelijk doen ze niet te moeilijk na 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Get!em schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 16:06:
[...]

thanks , heb het even opgezocht en het gaat om lenzen met productie nummer UT waarbij getal lager is dan 1000. Dit is te vinden aan de camera zijde van de lens. And guess what, .......... ik heb er een te pakken. Dan maar ruilen of repareren. hopelijk doen ze niet te moeilijk na 3 jaar.
Balen!

Veel succes..!

Mijn lens zou binnen 48 uur binnen zijn, maar blijkbaar waren ze vergeten dat ze op goede vrijdag vrij waren... Had stiekem gehoopt in dit lange weekend ermee te kunnen stoeien, maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:20

YellowCube

Wait...what?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Pagina: 1 ... 28 29 Laatste

Dit topic is gesloten.