Okay een afweging, wellicht dat de heren en dames alhier hun licht er over kunnen laten schijnen:
Vooraf:
Mijn fotografie speelt zich 90% van de tijd af in het donker, in de 400-1600ISO range bij een diafragma dat de f/5 amper haalt. Dat werk doe ik met een bergje lenzen die allemaal f/2.8 (of minder) zijn en met een EOS 1D MarkII body.
Nu wil ik op (korte) termijn overstappen naar een nieuwe main-body, waarschijnlijk een 5D.
Mijn 70-200 is nu mijn langste lens en deze is nu vaak al te kort voor wat ik er mee doe cq zou willen doen. Met 260mm effectief heb ik dus niet genoeg millimeters om mijn onderwerp lekker te kunnen capturen en ik heb ook niet genoeg megapixels om dat door middel van een crop te kunnen compenseren. (8Mpixel, maar kan moeilijk croppen naar 1-2,5Mpixel als je opdrachtgever de foto's wil gebruiken om in kantoor op te hangen (75x50cm minimaal))
Ik wil dus meer millimeters, maar met zo beperkt mogelijk budget en zo lichtsterk (en scherp) mogelijk. Bekeken opties:
1. Een 1.4 Extender à ~€289 (lijkt me niet echt een complete oplossing

)
2. Een 300/4 L IS à ~€1200
3. Een Sigma 300/2.8 ~€2150
Dus wat is verstandig, wat is slim? Heeft iemand hier een van deze lenzen toevallig? (Ik weet dat we iemand hebben die een 300/2.8LIS heeft, maar die ligt even niet binnen budget