Nou is de 55-250 toch een heel ander type lens dan een 18-200. Als jij niet wilt wisselen kun je de Canon van je lijstje afhalen, als jij in het bereik 55-250 optimale optische prestaties wil (binnen je gestelde budget) kun je de Tamron en Sigma doorstrepen.
Nee dat doet het niet; je bent appels met peren aan het vergelijken. Gemak vs. optische prestaties. Prijs vs. compatibiliteit/kwaliteit. Om het heel bot te zeggen heb je volgens mij geen idee wat je nou precies wilt behalve een zo groot mogelijk bereik.Zosas schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 13:17:
[...]
ik denk dat als je kijkt naar de types waarin ik me aan het orienteren ben, het wel aardig voorzicht spreekt.
Ik heb nu een 18-55 lens, vandaar de canon 55-250 als optie.Verwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 13:48:
Nou is de 55-250 toch een heel ander type lens dan een 18-200. Als jij niet wilt wisselen kun je de Canon van je lijstje afhalen, als jij in het bereik 55-250 optimale optische prestaties wil (binnen je gestelde budget) kun je de Tamron en Sigma doorstrepen.
ik had een budget, maar die wordt steeds groter naar mate ik me verdiep
Laat zeggen dat ik toch echt niet verder ga dan 500 eurie en het liefst blijf ik op 400 zitten.
wijze woorden
Verwijderd
Als je 500 Euro wilt uitgeven, kun je mijn inziens beter de Canon 17-85 IS en de goedkoopste Canon 70-300 kopen in plaats van de Sigma 18-200 OS.
Ik heb de 18-200 van Sigma gehad (zonder OS), prima lens maar niet de scherpte van de Canon 17-85. De Sigma 18-200 is een leuke lens voor een toerist (je sjouwt je geen breuk aan lenzen die je ook nog eens moet wisselen), maar je neemt wat kwaliteitsverlies op de koop toe.
Ik heb de 18-200 van Sigma gehad (zonder OS), prima lens maar niet de scherpte van de Canon 17-85. De Sigma 18-200 is een leuke lens voor een toerist (je sjouwt je geen breuk aan lenzen die je ook nog eens moet wisselen), maar je neemt wat kwaliteitsverlies op de koop toe.
Verwijderd
Een sigma lens is op zich geen slechte lens, uiteraard wel minder in kwaliteit dan een Canon (sommige althans
), maar voor de niet super-veeleisende amateur prima. De echte bottleneck is het bereik (in dit geval 18-200). Dit grote bereik haalt de kwaliteit helemaal onderuit !!
oké, je moet eens wat minder lenzen wisselen, maar de kwaliteit van je foto's zal héél vaak de wensen overlaten! Het is best zonde van het geld ...
Wil je deftige kwaliteit van je lens ? ga voor een zoombereik met maximale factor 4 ! Een 18-200 geeft een factor 11! héél erg zonde van je 400€ !
oké, je moet eens wat minder lenzen wisselen, maar de kwaliteit van je foto's zal héél vaak de wensen overlaten! Het is best zonde van het geld ...
Wil je deftige kwaliteit van je lens ? ga voor een zoombereik met maximale factor 4 ! Een 18-200 geeft een factor 11! héél erg zonde van je 400€ !
Zo generalistisch kun je het helaas niet zeggen; Sigma heeft een paar juweeltjes en Canon heeft ook een paar sucklenzen. TjaVerwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 15:40:
Een sigma lens is op zich geen slechte lens, uiteraard wel minder in kwaliteit dan een Canon (sommige althand)
Verwijderd
vandaar de 'sommige althans'neographikal schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 15:42:
[...]
Zo generalistisch kun je het helaas niet zeggen; Sigma heeft een paar juweeltjes en Canon heeft ook een paar sucklenzen. TjaGewoon per lens bekijken of het wat is
Om uit te sluiten of het aan het toestel ligt, heb ik toch nog een foto genomen met de canon lens:
70 mm:
link
Dit is wel een resultaat wat goed is toch(omdat er een grotere focal length is, 200 mm wordt een beetje problematisch in mijn kamer
)?
70 mm:
link
Dit is wel een resultaat wat goed is toch(omdat er een grotere focal length is, 200 mm wordt een beetje problematisch in mijn kamer
Ik heb zelf deze lens, en ben er uitermate tevreden mee. Ik zat met dezelfde kwestie dat ik niet al te vaak lens wou wisselen, maar toch een knap bereik wou verkrijgen.Zosas schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 13:14:
In navolging van de onderste objectieven, ben ik vandaag naar een fotowinkel geweest.
Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS
tamron af 18-250mm f/3.5-6.3 di ii ld asf. macro
De verkoper wees me ook op een lens van Sigma:
18-200mm F3.5-6.3 DC OS /HSM
Partnumber 06903.888954
Toelichting partnumber Canon
Brandpunt 18 - 200 mm
Lenstype groothoek-zoom
Type zoom draaizoom
Geschikt voor APS-C
Beeldhoek 69.3-7.1 °
Lensconstructie (elementen/groepen) 18/13
Aantal lamellen 7
Kleinste diafragma (f/) 22
Grootste diafragma (f/) 3.5
Maximale beeldvergroting 1:3.9
Kortste scherpstelafstand 0,45 m
Interne scherpstelling (IF)
Beeldstabilisator
Filtermaat 72 mm
Lensvatting Canon
Afmetingen (diameter x lengte) 79 x 100 mm
Gewicht 610 gram
Kleur(en) zwart
Introductie model 2007
EAN 0085126888541
Deze heeft EN een beedstabilisator en 18-200mm
Nadeel: weer een prijsje duurder (ongeveer 470 euro moet deze kosten) en gewicht van 610 gram is ook best pittig..
zie ook: http://www.sigma-benelux.nl/products/lens/product.php?pid=66
Ook ik keek eerst naar de canon lensen, echter nadat ik deze sigma voor 300e aangeboden kreeg (nieuw), heb ik hem maar mee genomen zonder erg hoge verwachtingen.
De lens bevalt echt super. Aanrader voor wat jij er mee wilt.
Hoi.
Iemand ervaring met een Canon 17-55 2.8 IS? lijkt me een zeer interessante lens, hoewel een 17-40 4.0L me ook wat lijkt, hoe presteren deze tov elkaar?
(ik ben van plan van heel misschien over te stappen naar een Canon 40D dus ben wat info aan het vergaren over verschillende canonlenzen...)
Zou hoofdzakelijk gebruikt worden voor partyfoto's, vandaar dat de 17-55 2.8 IS me aanspreekt, maar de 17-40 L is dan weer weathersealed, waardoor deze mss beter bestand is tegen eventueel rondvliegende drank enzo, maar F4 is al redelijk nipt mss voor partyfoto's...
Iemand die een van deze lenzen gebruikt? (evt voor partyfoto's ook)
(ik ben van plan van heel misschien over te stappen naar een Canon 40D dus ben wat info aan het vergaren over verschillende canonlenzen...)
Zou hoofdzakelijk gebruikt worden voor partyfoto's, vandaar dat de 17-55 2.8 IS me aanspreekt, maar de 17-40 L is dan weer weathersealed, waardoor deze mss beter bestand is tegen eventueel rondvliegende drank enzo, maar F4 is al redelijk nipt mss voor partyfoto's...
Iemand die een van deze lenzen gebruikt? (evt voor partyfoto's ook)
Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...
Henk heeft de 17-55IS en die bevalt hem prima. Optisch is het een topding, serieus, prachtlens. Zelf ben ik te bang voor het rondvliegende bier e.d.
De bouw van de 17-55 is voldoende, maar niet gigantisch goed. Focusring is flimsy ala de 10-22 en de zoomring is ook niet helemaal consistent. Hij zoomt ook niet intern zonder dat hij weathersealing heeft. Vandaar dat ik de 17-40L (optisch ook subliem, een van de meest flare ongevoelige stukken glas die ik ken met een prachtcontrast/kleuren. De 17-55 is scherper though.) toch heb aangehouden en hem niet heb vervangen door de 17-55 
F/4 is geen enkel probleem, kwestie van leren flitsen, maar dat zul je bij een 17-55 ook moeten
F/4 is geen enkel probleem, kwestie van leren flitsen, maar dat zul je bij een 17-55 ook moeten
[ Voor 34% gewijzigd door neographikal op 12-01-2008 16:47 ]
Heb je iets in dit topic en het vorige deel gelezen? Deze vergelijking is inmiddels vaak genoeg gemaakt.ppFreddy schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 16:40:
Iemand ervaring met een Canon 17-55 2.8 IS? lijkt me een zeer interessante lens, hoewel een 17-40 4.0L me ook wat lijkt, hoe presteren deze tov elkaar?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
F/4 is voldoende voor partypics als je een flitser erbij neemt. Natuurlijk is F/2.8 en IS erg leuk, maar ik vond de prijs en het gewicht wat minder
Ik weet iig dat er meerdere mensen zijn die een 17-40L gebruiken voor party pics (waaronder ik
)
Ik weet iig dat er meerdere mensen zijn die een 17-40L gebruiken voor party pics (waaronder ik
welja, ik ben gewoon van met een nikon te werken nu waarmee ik niet boven iso800 durft te gaan omwille van de ruis. En mijn lens heeft een max diafragma van 3.5, dus 4 zal nu wel zo geen verschil zijn 
bedankt voor de reacties
bedankt voor de reacties
Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS, de nieuwe kitlens met prachtige scherpte, IS en lage prijs. Jammer genoeg wordt deze objectief niet default met de 40D meegeleverd, dan zou de markt met deze kitlensjes platgespamd worden en ik kan dan weer goedkope "wegwerplensjes" regelen. De oude kitlens kost ongeveer 35 euro, dat is nog goedkoper dan de filters van ongeveer 50 euro en het werd met bier, eieren,... gedoopt (NL: ontgroend)
Lol, tja, ik zit geregeld op iso2800-3200 of zelf 4000+ als het echt moet. Dan maar wat ruis, so be it, sfeer is belangrijkerppFreddy schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 16:53:
welja, ik ben gewoon van met een nikon te werken nu waarmee ik niet boven iso800 durft te gaan omwille van de ruis. En mijn lens heeft een max diafragma van 3.5, dus 4 zal nu wel zo geen verschil zijn
bedankt voor de reacties
Doorverwijzen naar een post, waar ik ISO 6400 en ISO 12800 plaatjes laat zien.
meer moet ik niet weten 
nu nog beslissen D300 vs 40D, maar 40D is aan het winnen momenteel, vooral dan als je ziet wat je krijgt voor die prijs, ik betaalde destijds evenveel voor mijn D70s + nikon glas kost ook meer dan genoeg...
+ canon is zeer bruikbaar op hoge iso, van de D300 heb ik nog geen partypics kunnen bekijken...
nu nog beslissen D300 vs 40D, maar 40D is aan het winnen momenteel, vooral dan als je ziet wat je krijgt voor die prijs, ik betaalde destijds evenveel voor mijn D70s + nikon glas kost ook meer dan genoeg...
+ canon is zeer bruikbaar op hoge iso, van de D300 heb ik nog geen partypics kunnen bekijken...
Dat vind ik een moeilijke keuze, maar de glaskeuze van Canon in het achterhoofd (de 17-55 van Nikon is gruwelijk veel duurder bijv en minder goed. Dat kom je vaker tegen in de lineup.
) zou ik toch naar Canon neigen. Hoewel de AF van de D300 me erg aantrekt, ben ik weer niet zo kapot van de output vreemd genoeg. De 40D mist de configureerbaarheid van de D300, maar aan de andere kant werkt de body an sich weer een stuk makkelijker imo (knoppen beter bereikbaar). Tel daarbij de meerprijs van de D300 op en het feit dat de 40D een uiterst capabel ding is....
Denk dat ik toch voor de 40D zou gaan ondanks de specs van de D300 die gewoon echt érnstig goed zijn
Denk dat ik toch voor de 40D zou gaan ondanks de specs van de D300 die gewoon echt érnstig goed zijn

[ Voor 3% gewijzigd door neographikal op 12-01-2008 17:07 ]
Ergonomie van de D200 vind ik beter dan de 30D, dat doortrekkend zou ik zeggen dat de D300 ook een fijnere ergonomie zou moeten hebben dan de 40D. De echte knoppen van de Nikon vind ik fijn, kan je ook meteen zien wat je gebruikt nog voordat je ook maar ergens op drukt.neographikal schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 17:06:
Dat vind ik een moeilijke keuze, maar de glaskeuze van Canon in het achterhoofd (de 17-55 van Nikon is gruwelijk veel duurder bijv en minder goed. Dat kom je vaker tegen in de lineup.) zou ik toch naar Canon neigen. Hoewel de AF van de D300 me erg aantrekt, ben ik weer niet zo kapot van de output vreemd genoeg. De 40D mist de configureerbaarheid van de D300, maar aan de andere kant werkt de body an sich weer een stuk makkelijker imo (knoppen beter bereikbaar). Tel daarbij de meerprijs van de D300 op en het feit dat de 40D een uiterst capabel ding is....
Output bevalt mij ook nog niet helemaal trouwens van de D300.
Jammer dat de 40D AF niet het beloofde is wat het zou moeten zijn voor wat ik ervan gelezen heb, want daar scoort de nikon hard.
Mijn keuze is ook de 40D, ook vanwege prijs en het platform waar je dan waarschijnlijk blijft.
Mja, maar de bediening is doorgaans trager, tenzij je alles wat je vaak gebruikt onder de custom modes kwijt kunt. Je hebt bij veel dingen twee handjes nodig en dat vind ik fijn aan de 30D/40D: gewoon door kunnen blijven werken terwijl je de cam voor je oog houdt.Nomad schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 17:23:
[...]
Ergonomie van de D200 vind ik beter dan de 30D, dat doortrekkend zou ik zeggen dat de D300 ook een fijnere ergonomie zou moeten hebben dan de 40D. De echte knoppen van de Nikon vind ik fijn, kan je ook meteen zien wat je gebruikt nog voordat je ook maar ergens op drukt.
Hoe dan ook, aan beide body's doe je geen miskoop, beiden zijn steengoed. Ik denk alleen dat prijstechnisch gezien de Canon atm de betere deal heeft, zeker met het glasaanbod in het achterhoofd
Oftewel ik zoek de beste prijs/kwaliteit.neographikal schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 13:52:
[...]
Nee dat doet het niet; je bent appels met peren aan het vergelijken. Gemak vs. optische prestaties. Prijs vs. compatibiliteit/kwaliteit. Om het heel bot te zeggen heb je volgens mij geen idee wat je nou precies wilt behalve een zo groot mogelijk bereik.
Niet een zo groot mogelijk bereik, alleen wel beduidend meer dan mijn huidige (kit)lens.
Ik probeer me zoveel mogelijk in te verdiepen, maar goed, ik blijf (in vele ogen hier) gewoon je standaard "toerist" fotograaf. Neemt niet weg dat als ik een dergelijke aanschaf doe, ik wel zeker wil zijn dat het geen ik koop ook het geen biedt wat ik wil.
Dus om het te verduidelijken:
- ik wil een groter bereik dan mijn huidige 18-55
- ik wil een kwalitatief goed objectief
- ik wil geen "mega" objectief op mijn camera schuiven.
- mijn vriendin wil niet te vaak wisselen van objectief, en om eerlijk te zijn; als ik op vakantie of op pad ben met 2 kids, dan heb je niet altijd even de tijd en gemak om de lenzen te verwisselen.
Ik zoek dus een all-in-one, zover dat mogelijk is en binnen een redelijke prijs
wijze woorden
Het grote probleem is dat deze twee eisen die je stelt elkaar praktisch uitsluiten. Als je een groter bereik wilt dan je 18-55, dan zul je moeten inleveren op (optische) kwaliteit. Wil je echter een kwalitatief goed objectief, dan zul je niet verder komen dan een zoombereik van pakweg 3x, hetzelfde als je kitlens dus...Zosas schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 17:34:
Dus om het te verduidelijken:
- ik wil een groter bereik dan mijn huidige 18-55
- ik wil een kwalitatief goed objectief
Oftewel: bedenk goed voor jezelf wat je belangrijker vind. Als je voor bereik kiest, neem een superzoom. Als je voor kwaliteit kiest, kies dan 2 goede lenzen die samen pakweg hetzelfde bereik leveren en leer te leven met het wisselen van lenzen (wat helemaal niet zo erg is als je een goede tas hebt). Beide kan helaas niet...
[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]
Tamron 18-250 is beter (volgens photozone.de) dan de 18-55 en heeft een groter bereik. Dus het kan wel. Het kan echter nog veel beterHankey schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 18:41:
Beide kan helaas niet...
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Dat doet iedereen, maar wel binnen kaders en die kaders ontbreken bij je.
Daar zit het probleemNiet een zo groot mogelijk bereik, alleen wel beduidend meer dan mijn huidige (kit)lens.
Ik probeer me zoveel mogelijk in te verdiepen, maar goed, ik blijf (in vele ogen hier) gewoon je standaard "toerist" fotograaf. Neemt niet weg dat als ik een dergelijke aanschaf doe, ik wel zeker wil zijn dat het geen ik koop ook het geen biedt wat ik wil.
Je eisen spreken elkaar tegen, je zult af moeten wegen wat je belangrijker vindt: gebruiksgemak of optische prestaties.Dus om het te verduidelijken:
- ik wil een groter bereik dan mijn huidige 18-55 Weinig concreet
- ik wil een kwalitatief goed objectief Weinig concreet en conflicterend met je opties van de superzooms
- ik wil geen "mega" objectief op mijn camera schuiven. Weinig concreet, wat noem je mega? Voor de een is een 70-200/2.8 mega, voor de ander een 600/4. Imo is een 55-250 of 18-200 lood om oud ijzer wat dat betreft
- mijn vriendin wil niet te vaak wisselen van objectief, en om eerlijk te zijn; als ik op vakantie of op pad ben met 2 kids, dan heb je niet altijd even de tijd en gemak om de lenzen te verwisselen. Hier wordt je tenminste concreet, maar het conflicteert met de rest.
Verwijderd
Tja, ik weet het niet hoor. Maar in je laatste post 'proef' ik iets meer hang naar gemakzucht (niks mis mee) dus ik zou voor een all-in-one lens gaan. Terug naar die fotozaak en de Tamron 18-250 en de Sigma 18-200 OS lekker op je eigen body gaan testen.
Zou iemand willen kijken naar deze chart om het toestel uit te sluiten?Stormer schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 16:06:
Om uit te sluiten of het aan het toestel ligt, heb ik toch nog een foto genomen met de canon lens:
70 mm:
link
Dit is wel een resultaat wat goed is toch(omdat er een grotere focal length is, 200 mm wordt een beetje problematisch in mijn kamer)?
Thx
Verwijderd
Iets wat frontfocus, maar niet extreem erg zo te zien. Wel maar een sluitertijd van 1/8 sec, maar ik neem aan dat je de zelfontspanner hebt gebruikt?Stormer schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 20:32:
[...]
Zou iemand willen kijken naar deze chart om het toestel uit te sluiten?
Thx
Ehm, je bedoelt natuurlijk backfocus? Behoorlijk extreem ook imho.Verwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 23:27:
[...]
Iets wat frontfocus, maar niet extreem erg zo te zien. Wel maar een sluitertijd van 1/8 sec, maar ik neem aan dat je de zelfontspanner hebt gebruikt?
Het "toestel uitsluiten" is op grond van één foto onmogelijk. Daarvoor hebben we meer foto's, gemaakt met meerdere - liefst onverdachte - objectieven nodig.
Ik heb zelf wat zitten prutsen met de focustest met m'n Tamron 17-50mm 2.8. Het maakt wel erg veel uit of het blad vlak en exact recht (niet gedraaid) voor de camera ligt, want de front/backfocus die je aan de zijkanten afleest ligt dan niet op een horizontale lijn met het focuspunt en is dan dus fout. Als je hier niet op let is de hele test nietszeggend. Het lijkt erop dat mijn Tamron wat frontfocus heeft, maar ik ga morgen de test nog eens over doen met wat zware objecten op het blad zodat het perfect vlak ligt. Het goed uitlijnen van het statief blijft dan nog een uitdaging.Stormer schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 20:32:
[...]
Zou iemand willen kijken naar deze chart om het toestel uit te sluiten?
Thx
Ik zou zeggen hooguit 4mm backfocus, maar het blad ligt duidelijk niet plat.
[ Voor 4% gewijzigd door Aham brahmasmi op 13-01-2008 01:33 ]
Ok bedankt voor de reacties. Op de vorige pagina in dit topic heb ik een linkje staan met focus charts naar de Tamron lens, maar kan me voorstellen gezien het topic gister behoorlijk hard ging
, dat je deze gemist hebt. De Tamron lens is degene die ik ervan verdenk verkeerd te zijn, volgens mij is de canon wel in orde.
Nu weet ik dat zo'n test natuurlijk ook erg nauw komt kijken en ik heb echt mijn best gedaan om het blad en het statief perfect gericht te krijgen (door middel van de focuspunten uit te lijnen met de tekstregel op de chart, alleen het middelste focuspunt werd gebruikt voor de af ).
Voor de goede orde, dit zijn de charts die ik gemaakt heb (er zijn veel meer plaatjes gemaakt, maar die zien er vergelijkbaar uit):
Tamron 28 -75 F2.8
28mm
75mm
Canon 70 - 200 F4.0
70mm
Nu weet ik dat zo'n test natuurlijk ook erg nauw komt kijken en ik heb echt mijn best gedaan om het blad en het statief perfect gericht te krijgen (door middel van de focuspunten uit te lijnen met de tekstregel op de chart, alleen het middelste focuspunt werd gebruikt voor de af ).
Voor de goede orde, dit zijn de charts die ik gemaakt heb (er zijn veel meer plaatjes gemaakt, maar die zien er vergelijkbaar uit):
Tamron 28 -75 F2.8
28mm
75mm
Canon 70 - 200 F4.0
70mm
Allereerst moet de test gemaakt zijn onder 45 graden. Doe je dit niet, dan kan je alleen beoordelen of je goed focust of niet, hoeveel mm wordt dan onmogelijk in te schatten.Stormer schreef op zondag 13 januari 2008 @ 10:21:
Ok bedankt voor de reacties. Op de vorige pagina in dit topic heb ik een linkje staan met focus charts naar de Tamron lens, maar kan me voorstellen gezien het topic gister behoorlijk hard ging, dat je deze gemist hebt. De Tamron lens is degene die ik ervan verdenk verkeerd te zijn, volgens mij is de canon wel in orde.
Tamron 28 -75 F2.8
28mm
75mm
Canon 70 - 200 F4.0
70mm
Je tamron op 28mm lijkt de enige te zijn onder de juiste hoek, maar het papier ligt wat scheef naar links. Op 28mm met tamron heb je ongeveer 7mm (links ongeveer 5 a 6mm, rechts ongeveer 8mm omdat je het papier dus scheef hebt liggen, je afwijking is dus ongeveer 7mm hier).
Op 70mm is de hoek te ver van 45 graden om iets nuttigs te zeggen en verder algemeen soft, wat best aan de 1/30e sluitertijd kan liggen. Schiet deze plaat eens overnieuw overdag met minstens 1/200e sluitertijd ofzo.
Je canon lens op 70mm ziet er goed uit. In je hoofd houdende dat 1/3 van de dof voor je focus moet liggen en 2/3 achter je focus werkt hier wederom niet, omdat je de hoek niet goed hebt.
De lens lijkt goed, maar wil je het zeker weten, doe die test dan nog eens maar nog netter.
Verwijderd
Je hebt helemaal gelijk, back.Toff schreef op zondag 13 januari 2008 @ 00:58:
[...]
Ehm, je bedoelt natuurlijk backfocus? Behoorlijk extreem ook imho.
Het "toestel uitsluiten" is op grond van één foto onmogelijk. Daarvoor hebben we meer foto's, gemaakt met meerdere - liefst onverdachte - objectieven nodig.
Verwijderd
Volgens TDP is de cashback van Canon tot 17 februari verlengt. Een bron wordt verder niet gegeven, er staat wel dat flyer en website nog niet geupdate zijn. Wellicht interessant om in de gaten te houden mocht je nog een aanschaf overwegen.
Good news - Canon has extended the lens and flash rebates until February 17th. They have not yet updated the flyer or web site.
Hier als je de canon wilt? Gewoon te vinden met google?
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
De site is wel al aangepast, er staat namelijk dat de actie afgelopen is.Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2008 @ 15:11:
Volgens TDP is de cashback van Canon tot 17 februari verlengt. Een bron wordt verder niet gegeven, er staat wel dat flyer en website nog niet geupdate zijn. Wellicht interessant om in de gaten te houden mocht je nog een aanschaf overwegen.
[...]
Misschien wordt het enkel in de USA verlengd?
Ok, kom er dus achter dat mijn eerdere tests niet allemaal onder 45 graden gemaakt zijn. De test opnieuw gedaan, als volgt, de twee zijkant focuspunten mikken op de lijn, vervolgens de twee focuspunten erboven uitlijnen op een bepaalde mm grens en ervoor zorgen dat de twee coresponderende focuspunten aan de onderkant op dezelfde mm grens zitten.
Dit levert de volgende plaatjes op:
Tamron lens:
28mm
75mm
Canon lens:
70mm
200mm
Mijn inziens is de canon lens goed, en de Tamron lens heeft ietwat frontfocus en is echt belachelijk soft op 75mm.
Zou iemand nog naar deze plaatjes willen kijken?
Thx
Dit levert de volgende plaatjes op:
Tamron lens:
28mm
75mm
Canon lens:
70mm
200mm
Mijn inziens is de canon lens goed, en de Tamron lens heeft ietwat frontfocus en is echt belachelijk soft op 75mm.
Zou iemand nog naar deze plaatjes willen kijken?
Thx
Nogal scheef genomen, maar de Tammy is niet zozeer heel soft, maar heeft nogal weinig contrast op 75/2.8. 't Lijkt erop dat 'ie wat frontfocus vertoont op 28mm iig.
Dat gevoel had ik dus ook bij eerdere plaatjes van de Tamron lens, dat ze scheef genomen zijn, gezien ik links andere mms duidelijk heb dan aan de rechterkant. Toch kan dit bijna niet zo zijn, gezien ik de bovenste twee focuspunten gematched heb met dezelfde focuspunten aan de onderkant (qua mm op de chart, volgens bij zitten ze beide precies op de lijn van 20 mm, de bovenste en onderste focuspunten).
Dat probleem had ik dus ook met die focuscharts... als ik de focuspunten gelijk zet met de lijn waarop je moet focussen, lag dat blad dus scheef!

Ik zie niet echt probelemen met die focus charts. Ik vraag me ook altijd af of 3mm front/back focus nu zo heel erg is.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Heeft er iemand nog een Sigma 17-70 F/2.8-4 DC Macro lens liggen die hij of zij niet meer gebruikt? zo ja dan heb ik interesse
.
User Kheldar zag op GoT dat ik hier al een tijdje naar op zoek was, had mij zijn objectief als optie aangeboden en op basis daarvan hebben we een nieuwe SLR (350D) aangeschaft. De totaalprijs zou dan wel meer dan 100 euro over ons budget gaan, maar het kon nog net uit. Sinds zijn aanbod hebben we echter niks meer van hem gehoord waardoor ik nu nog een aantal dagen heb voordat ik genoodzaakt ben de camera weer te retourneren (we vinden het teveel geld om het te gebruiken met kitlens). Edit: ik moet dit rectificeren, we hebben weer contact een een akkoord. Dit verhaal gaat niet meer op en ik ben een blij man.
Vandaar dat ik overal en dus ook hier probeer nog wat voor elkaar te spelen
.
User Kheldar zag op GoT dat ik hier al een tijdje naar op zoek was, had mij zijn objectief als optie aangeboden en op basis daarvan hebben we een nieuwe SLR (350D) aangeschaft. De totaalprijs zou dan wel meer dan 100 euro over ons budget gaan, maar het kon nog net uit. Sinds zijn aanbod hebben we echter niks meer van hem gehoord waardoor ik nu nog een aantal dagen heb voordat ik genoodzaakt ben de camera weer te retourneren (we vinden het teveel geld om het te gebruiken met kitlens). Edit: ik moet dit rectificeren, we hebben weer contact een een akkoord. Dit verhaal gaat niet meer op en ik ben een blij man.
Vandaar dat ik overal en dus ook hier probeer nog wat voor elkaar te spelen
[ Voor 8% gewijzigd door Tommy The Cat op 14-01-2008 17:43 ]
Als je vast zit op een paar tientjes voor één lens, zou je dan wel aan een dSLR beginnen vraag ik me oprecht af? D'r komt heel wat meer bij kijken dan dat ene lensje kan ik je uit ervaring vertellen

Nadat ik een tijdje in de fotografiewereld heb gekeken concludeer ik dat het een dure business is als je bepaalde kwaliteitseisen stelt. Derhalve is je vraag terecht.
Mijn overweging was eerst om voor een compact te gaan idd om het geld, maar gezien bepaalde doeleinden kunnen we de voordelen van een SLR goed gebruiken. In dat geval echter vond ik het wel noodzakelijk om er een waardige lens bij te kopen omdat anders het voordeel van een SLR tov een compact te weinig zou zijn. Gezien ons budget hing dit alles echter aan een zijden draadje en het lijkt nu in het water te vallen
. Jammer maar helaas, gelukkig heeft de MM een zeer goede omruilgarantie (ik kon m'n huidige SLR nog voor 399 kopen, inmiddels een gedane zaak).
Edit:
@hierboven/hieronder: Dank voor het gratis advies
Mijn overweging was eerst om voor een compact te gaan idd om het geld, maar gezien bepaalde doeleinden kunnen we de voordelen van een SLR goed gebruiken. In dat geval echter vond ik het wel noodzakelijk om er een waardige lens bij te kopen omdat anders het voordeel van een SLR tov een compact te weinig zou zijn. Gezien ons budget hing dit alles echter aan een zijden draadje en het lijkt nu in het water te vallen
Edit:
@hierboven/hieronder: Dank voor het gratis advies
[ Voor 3% gewijzigd door Tommy The Cat op 13-01-2008 19:14 ]
Als je kwaliteit gaat eisen, dan gaat het héél hard. Maar zelfs voor de basis: flitsertje, tasje, accuutjes, statiefje, nog wat extra geheugen. Als het op een paar tientjes zit, dan zou ik inderdaad de boel eens heroverwegen en starten wanneer er wat meer budget voorhanden isTommy The Cat schreef op zondag 13 januari 2008 @ 19:00:
Nadat ik een tijdje in de fotografiewereld heb gekeken concludeer ik dat het een dure business is als je bepaalde kwaliteitseisen stelt. Derhalve is je vraag terecht
Verwijderd
Uit voorgaande posts blijkt dat er budget is voor een nieuwe 350D i.c.m. gebruikte Sigma 17-70. Een kitlens doet misschien voor die Sigma onder, maar verslaat qua IQ mijns inziens elke compactcamera. Daar heb je geen dure lenzen voor nodig. Dus ik zou het gewoon doen, lekker met die kitlens fotograferen en ondertussen de bekende pagina's in de gaten houden of er nog een 17-70 aangeboden wordt.
Ik heb nu reeds een jaar met de kitlens gewerkt, en het blijft een lekkere lens om mee te beginnen.
Helemaal niks mis met de foto's die hij produceert.
Pas nu ben ik aan het kijken voor een vervanger omdat ik wat meer vreatieve mogelijkheden wil, en omdat ik bijvoorbeeld een polar filter wil gaan gebruiken, wat met een kitlens erg lastig is.
Helemaal niks mis met de foto's die hij produceert.
Pas nu ben ik aan het kijken voor een vervanger omdat ik wat meer vreatieve mogelijkheden wil, en omdat ik bijvoorbeeld een polar filter wil gaan gebruiken, wat met een kitlens erg lastig is.
Zo zeg dat...in april/mei vorig jaar nog heel lang zitten dubben over de aanschaf van een 400D. Als ik nu kijk hoeveel gear en uitgaven ik verder ben, dan is dat bedrag wat ik toen voor m'n body uitgegeven heb een schijntje...en dat voor een uit de hand gelopen hobbyneographikal schreef op zondag 13 januari 2008 @ 18:36:
Als je vast zit op een paar tientjes voor één lens, zou je dan wel aan een dSLR beginnen vraag ik me oprecht af? D'r komt heel wat meer bij kijken dan dat ene lensje kan ik je uit ervaring vertellen
Maar goed, het is denk ik voor jezelf wel handig om te bepalen wat je wilt. Uit eigen ervaring weet ik dat ik op een gegeven moment wel bereik tekort kwam met de kitlens. Een externe flitser is ook zeker geen overbodige luxe, en zo loopt het wel snel op
[ Voor 17% gewijzigd door SilentThunder op 13-01-2008 22:06 . Reden: typo ]
Canon EOS 40D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 USM | Tamron 17-50mm F/2.8 | Canon EF 50mm F/1.8 II | Canon EF 70-200mm F/4L IS USM | Speedlite 430EX
Gelukkig weet ik wel precies wat ik wil, dat is het probleem niet
. Mag ik tot slot opmerken dat jouw uit de hand gelopen 'hadden' (ik neem aan dat je hobby bedoelt) tot prachtige resultaten heeft geleid (fotoblog) waardoor ik mijzelf altijd verwonder over onze fysieke macro en micro omgeving
.
Ik weet de precieze details niet, maar je zou het toch ook gewoon een tijdje kunnen proberen met de kitlens? OK, het is misschien niet het allerbeste objectief, maar het heeft je wel prima de gelegenheid om tegelijkertijd te proberen en wat te sparen tot je wel een beter alternatief kan aanschaffen.
Zoals hierboven al eerder gezegd werd, een DSLR biedt kwalitatief wel meer dan een compact (ruisprestaties om maar iets te noemen). Maar goed, ik denk dat je je dan wel moet beseffen dat je er zelfs nog niet bent met alleen de camera en een lens, zoals neo ook al aangaf
En ik bedoelde inderdaad hobby
Maar thanks, ik vind het wel erg leuk dat je het even zegt...daar doe je het uiteindelijk ook wel voor
Zoals hierboven al eerder gezegd werd, een DSLR biedt kwalitatief wel meer dan een compact (ruisprestaties om maar iets te noemen). Maar goed, ik denk dat je je dan wel moet beseffen dat je er zelfs nog niet bent met alleen de camera en een lens, zoals neo ook al aangaf
En ik bedoelde inderdaad hobby
[ Voor 3% gewijzigd door SilentThunder op 13-01-2008 22:15 ]
Canon EOS 40D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 USM | Tamron 17-50mm F/2.8 | Canon EF 50mm F/1.8 II | Canon EF 70-200mm F/4L IS USM | Speedlite 430EX
nouja met de pop-up flitser kun je ook nog wel spelen hoor.....het is verre van ideaal maar ik heb zelf toch wel wat shots ermee kunnen maken die best aardig waren 
Tuurlijk ben ik veel blijer met m'n speedlite, maarja daar kun en mag je ook meer van verwachten (als je flitsen beheerst natuurlijk).
Maaruhm ik zat me net gewoon even af te vragen......kun je bij de 70-200/4 ook de 1,4x teleconverter gebruiken en bij de IS versie werkt de IS dan nog ?
Tuurlijk ben ik veel blijer met m'n speedlite, maarja daar kun en mag je ook meer van verwachten (als je flitsen beheerst natuurlijk).
Maaruhm ik zat me net gewoon even af te vragen......kun je bij de 70-200/4 ook de 1,4x teleconverter gebruiken en bij de IS versie werkt de IS dan nog ?
Verwijderd
De 70-200 F4 L is te gebruiken met een extender ja. Ook de IS werkt bij een IS versie gewoon nog. Let wel, een 350D/400D/30D/40D focussen tot een maximaal diafragma van F5,6. Wil je dus een 2x extender op een F4 L lens schroeven dan is het gedaan met je autofocus.
dat wist ik, daarom twijfelde ik ook of het met de 1,4x wel zou kunnen.
Best fijn dan 280mm met IS leek me zo
optie om open te houden
Best fijn dan 280mm met IS leek me zo
Tuurlijk, het is heus niet zo dat je met de pop-up flitser niks kan, maar ik ben inderdaad zelf ook veel blijer met m'n Speedlite. Ach, om rustig eens mee te spelen in het begin, werkt het prima. Op een gegeven moment groei je dan door en dan komen er ook wel nieuwe wensen, maar dat is ook wel primasapphire schreef op maandag 14 januari 2008 @ 00:50:
nouja met de pop-up flitser kun je ook nog wel spelen hoor.....het is verre van ideaal maar ik heb zelf toch wel wat shots ermee kunnen maken die best aardig waren
Grootste probleem dat ik had met de ingebouwde flits was dat hij een zichtbare schaduw van de lens veroorzaakte en daarom dus niet bruikbaar was. Dat was eigenlijk voor mij de hoofdoorzaak om een speedlite te kopen... en toen merkte ik ook het verschil in andere eigenschappen. Voornamelijk dat je best fotos kan flitsen zonder dat je die standaard compact look krijgt van een hele donkere scene met bleke koppen
Zelf gebruik ik regelmatig mijn 70-200 F4 L IS met 1,4 extender op een 30D en dat werkt voortreffelijk! Ik blijf me verbazen hoe retestrak/scherp en contrastrijk die lens is...echt een koopje (in vergelijking met de 2,8 vooral).Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2008 @ 00:56:
De 70-200 F4 L is te gebruiken met een extender ja. Ook de IS werkt bij een IS versie gewoon nog. Let wel, een 350D/400D/30D/40D focussen tot een maximaal diafragma van F5,6. Wil je dus een 2x extender op een F4 L lens schroeven dan is het gedaan met je autofocus.
Dat zijn nou dingen die, als je lens je licht iig niet blokkeert, met een built-in flash ook nog wel kunnenZoijar schreef op maandag 14 januari 2008 @ 09:09:
Grootste probleem dat ik had met de ingebouwde flits was dat hij een zichtbare schaduw van de lens veroorzaakte en daarom dus niet bruikbaar was. Dat was eigenlijk voor mij de hoofdoorzaak om een speedlite te kopen... en toen merkte ik ook het verschil in andere eigenschappen. Voornamelijk dat je best fotos kan flitsen zonder dat je die standaard compact look krijgt van een hele donkere scene met bleke koppen
Het is mij bv nooit gelukt om dezelfde licht richting te krijgen als het weinige natuurlijke licht van het raam, zodat je geen vage schaduwen ziet, met de built-in flits. Je kan niks bouncen oid, en krijg je dus altijd die recht van voren, harde flits look. Maar misschien gebruikte ik het ding verkeerd... Hoewel dat van die donkere scene misschien een beetje overdreven wasHenk schreef op maandag 14 januari 2008 @ 10:43:
Dat zijn nou dingen die, als je lens je licht iig niet blokkeert, met een built-in flash ook nog wel kunnen
Een omnibounce is ook niet heilig hoor. Wat ik veel probeer te doen is puur bouncen en gebruik maken van de bouncekaart icm met bouncen via de muur/plafond, dat geeft ook een stuk meer rendement. Een omnibounce geeft toch behoorlijk veel rechtstreeks licht en dat is bij portait geörienteerde foto's minder mooi.Zoijar schreef op maandag 14 januari 2008 @ 11:22:
[...]
Het is mij bv nooit gelukt om dezelfde licht richting te krijgen als het weinige natuurlijke licht van het raam, zodat je geen vage schaduwen ziet, met de built-in flits. Je kan niks bouncen oid, en krijg je dus altijd die recht van voren, harde flits look. Maar misschien gebruikte ik het ding verkeerd... Hoewel dat van die donkere scene misschien een beetje overdreven wasNu met die speedlite flits ik eigenlijk altijd met een omni-bounce via een muur of plafond, zodat je de flits nauwelijks ziet.
Omnibounce is ook geschikter om te gebruiken als je via een oppervlakte flitstFairy schreef op maandag 14 januari 2008 @ 11:29:
[...]
Een omnibounce is ook niet heilig hoor. Wat ik veel probeer te doen is puur bouncen en gebruik maken van de bouncekaart icm met bouncen via de muur/plafond, dat geeft ook een stuk meer rendement. Een omnibounce geeft toch behoorlijk veel rechtstreeks licht en dat is bij portait geörienteerde foto's minder mooi.
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Ik heb een omnibounce en gebruik het werkelijk nooit. Een van de weinige zaken die ik jammer geld vind achteraf. Als iemand mij kan uitleggen waar het ding wel bruikbaar is dan hoor ik het graag. Ik zie bij veel (foto)journalisten zo'n ding erop zitten, maar ik kan er niets mee.
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Ik bedoelde via een oppervlak flitsen (muur/plafond), met een omnibounce erop. Als het oppervlak heel grof is neem ik aan dat die omnibounce niet heel veel uitmaakt.
ik zoek er nog één voor m'n 430....k wil toch wel eens kijken of ik het kan gebruiken, maar zo'n stukje plastic is nog duur ook.....
Maargoed, ik heb vorig jaar nog redelijke shots gemaakt van een bansje met de pop-up flits en m'n 28-105. Als je een redelijk loange sluitertijd aanhoud pak je nog net dat omgevingslicht mee waardoor het niet keihard wit flitslicht werd
Maargoed, ik heb vorig jaar nog redelijke shots gemaakt van een bansje met de pop-up flits en m'n 28-105. Als je een redelijk loange sluitertijd aanhoud pak je nog net dat omgevingslicht mee waardoor het niet keihard wit flitslicht werd
Als je nou niet te veel geld wil uitgeven en niet maalt om een origineel: http://www.dealextreme.com/products.dx/category.806sapphire schreef op maandag 14 januari 2008 @ 11:49:
ik zoek er nog één voor m'n 430....k wil toch wel eens kijken of ik het kan gebruiken, maar zo'n stukje plastic is nog duur ook.....
Daar staat ie ergens tussen voor 5 dollar inclusief verzenden. Tevens is daar ook een goed werkende afstandbediening te krijgen voor canon voor 5 dollar incl verzenden.
Heb zelf al besteld, maar moet het tweede pakje nog binnenkrijgen. Verzendkosten zijn echt incl, betaalde hier niks extra's
ik heb nu al een tijd een 400D, ik ben ook al een tijd dit topic aan het volgen omdat ik een vervanger voor de kitlens zoek. wat ik zoek is een goede allround lens met een iets groter bereik als de kitlens. ik heb op het moment 2 lenzen, de kitlens en een 70-300. De vervanger van de kitlens zal dus de meeste tijd op de camera zitten en voor het meeste fotowerk gebruikt worden, het is een hobby dus denk aan vakantie fotos, dagjes uit en dat soort dingen. Mijn budget ligt rond de 400 euro maximaal.
Ik heb zelf ook al rondgekeken en redelijk wat reviews gelezen.
eigenlijk ben ik tussen 3 lenzen aan het twijfelen, namelijk:
Canon EF-S 17-85mm F/4.0-5.6 USM iS
Sigma 17-70mm F/2.8-4.5 DC Macro Digital - Canon (EF-S)
Sigma 24-70mm F/2.8 EX DG Macro - Canon (EF / EF-S)
na redelijk wat reviews gelezen te hebben heb ik nog steeds geen keuze kunnen maken. In iedere review lees je vaak andere bevinden over de lens en dat maakt het beslissen er niet makkelijk op.
de canon heeft weer IS wat mij wel handig lijkt, en de sigmas hebben dat weer niet, maar die hebben dan wel weer f2.8. Een enkele keer heb ik gelezen dat mensen met de canon last hebben van stof in de lens, hebben deze gewoon een slecht model gehad of komt dit vaker voor ? Volgens reviews schijnen de sigmas redelijk wat lawaai te maken, iemand deze lens en mij kan vertellen hoe erg dit is ?(nog geen kans gehad om em in een winkel te gaan proberen)
mijn vraag dus nu wat iemand met wat meer ervaring zou kiezen uit deze 3 lenzen, of mij een totaal andere aan kan raden.
Ik heb zelf ook al rondgekeken en redelijk wat reviews gelezen.
eigenlijk ben ik tussen 3 lenzen aan het twijfelen, namelijk:
Canon EF-S 17-85mm F/4.0-5.6 USM iS
Sigma 17-70mm F/2.8-4.5 DC Macro Digital - Canon (EF-S)
Sigma 24-70mm F/2.8 EX DG Macro - Canon (EF / EF-S)
na redelijk wat reviews gelezen te hebben heb ik nog steeds geen keuze kunnen maken. In iedere review lees je vaak andere bevinden over de lens en dat maakt het beslissen er niet makkelijk op.
de canon heeft weer IS wat mij wel handig lijkt, en de sigmas hebben dat weer niet, maar die hebben dan wel weer f2.8. Een enkele keer heb ik gelezen dat mensen met de canon last hebben van stof in de lens, hebben deze gewoon een slecht model gehad of komt dit vaker voor ? Volgens reviews schijnen de sigmas redelijk wat lawaai te maken, iemand deze lens en mij kan vertellen hoe erg dit is ?(nog geen kans gehad om em in een winkel te gaan proberen)
mijn vraag dus nu wat iemand met wat meer ervaring zou kiezen uit deze 3 lenzen, of mij een totaal andere aan kan raden.
Die vraag is alleen in dit deel al een keer of vier langsgekomen als ik het me goed herinner. Lees dat nog eens goed door. De 24-70 raad ik je bij voorhand af: op crop is dat nogal een prutbereik en het is onderhand wel bekend dat het niet m'n favoriete lens is vanwege z'n bouw, AF, design en in mindere mate de optiek. De andere twee zijn op crop bijzonder prettige allrounders; maar daarover is al genoeg geschreven
[ Voor 13% gewijzigd door neographikal op 14-01-2008 15:23 ]
Staat nu ook op de Amerikaanse site:Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2008 @ 15:11:
[...]
http://www.usa.canon.com/...troller?act=PromotionsAct
Op de NL site niets hierover te vinden, dus lijkt vooralsnog alleen voor Amerika te gelden...
De Tamron 17-50 f/2.8 is ook een prettige alrounder voor mensen die lichtsterkte willen er er niet de prijs van een canon 17-55 voor over hebben.
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Rudoo wil alleen wat meer bereik dan de kitlens, terwijl de Tamron 5mm minder heeft aan het lange eind.
Voor grotere brandpunts afstanden heeft ie z'n 70-300. Ik zie eerlijkgezegt de waarde van een 17-70 boven een 18-55 niet als het alleen om lengte gaat. Die 15mm gaat een foto echt niet maken of breken. Sterker nog die 15 mm ga je nouwelijk merken in een huiskamer achtige situatie. Zelfs al ga je voor die 17-85 dan vind ik die stap in de practijk niet erg groot/ niet echt iets toevoegen gezien de 70-300 die ook in z'n tas zit.
Voor de 17-85 moet je mijns inziens veel meer gaan vanwege de bouw, IS, USM en scherpte in het midden.
De eerste lens met een echt merkbaar groter bereik is de sigma 18-125. Dan heb je een stuk overlap met de 70-300 en gaat het je ook echt lens wissels schelen.
Voor de 17-85 moet je mijns inziens veel meer gaan vanwege de bouw, IS, USM en scherpte in het midden.
De eerste lens met een echt merkbaar groter bereik is de sigma 18-125. Dan heb je een stuk overlap met de 70-300 en gaat het je ook echt lens wissels schelen.
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Nog een noob-vraagie, hier tussen alle cracks... Ben namelijk sinds kort de trotse eigenaar van:
- Canon EOS 350D + Kitlens 18-55 mm F/3.5-5.6
- Sigma AF 70-300/4.0-5.6 APO DG MACRO Canon
En schiet daar wat leuke kiekjes mee. Heb daarna als een soort spons proberen zoveel mogelijk kennis op te nemen.
Nu leek het me nog leuk om nog een lichtsterkere lens erbij te kopen voor wat protretwerk en leren spelen met DOF, zeker toen ik zag dat de Canon 50mm F/1.8 echt goed binnen mijn beginnersbudget zou vallen. Gaat deze lens me veel extra mogelijkheden geven en zijn er eigenlijk nog alternatieven of is dit gewoon de lens voor dat doel (lichtsterke beginnerslens)?
- Canon EOS 350D + Kitlens 18-55 mm F/3.5-5.6
- Sigma AF 70-300/4.0-5.6 APO DG MACRO Canon
En schiet daar wat leuke kiekjes mee. Heb daarna als een soort spons proberen zoveel mogelijk kennis op te nemen.
Nu leek het me nog leuk om nog een lichtsterkere lens erbij te kopen voor wat protretwerk en leren spelen met DOF, zeker toen ik zag dat de Canon 50mm F/1.8 echt goed binnen mijn beginnersbudget zou vallen. Gaat deze lens me veel extra mogelijkheden geven en zijn er eigenlijk nog alternatieven of is dit gewoon de lens voor dat doel (lichtsterke beginnerslens)?
Voor die prijs is er niets anders te vinden dat ook maar enigszins in de buurt komt... Ga je geen spijt van krijgen.
EOS 1Dmk3, EF 16-35 2.8L USM MkII, EF 24-105 4.0L IS USM, EF 70-200 2.8L IS USM, Speedlite 580 EX, Macbook Pro
Prima lensje! Velen maken er naar tevredenheid gebruik van, waaronder ikzelfAJ1815 schreef op maandag 14 januari 2008 @ 20:47:
USA cashbacks en Europa cashbacks hebben slechts het woord "Canon" wat met elkaar overeenkomt.RoelJewel schreef op maandag 14 januari 2008 @ 15:37:
[...]
Staat nu ook op de Amerikaanse site:
http://www.usa.canon.com/...troller?act=PromotionsAct
Op de NL site niets hierover te vinden, dus lijkt vooralsnog alleen voor Amerika te gelden...
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
DaaromRonald schreef op maandag 14 januari 2008 @ 21:14:
[...]
USA cashbacks en Europa cashbacks hebben slechts het woord "Canon" wat met elkaar overeenkomt.
Nouja, over een paar maanden hebben ze vast wel weer wat acties hier in Europa
weet je wat nu een brande vraag op mn tong is?: in hoeverre mis je IS op de 70-200 F/4L ? Ik zie zat mensen hier die hem hebben namelijk (dus eigenlijk aan hun): mis je IS of zou je het, achteraf gezien, toch willen hebben? weer zo'n twijfel geval tussen een 70-200 F4L en een 7-300 F4-5.6 IS USM
Op verschillende plekken lees ik dat ik de zonnekap erbij zou moeten, is dit omdat de webshops zo tenminste nog iets eraan kunnen verdienen of komt het de kwaliteit echt ten goede???RoelJewel schreef op maandag 14 januari 2008 @ 21:04:
[...]
Prima lensje! Velen maken er naar tevredenheid gebruik van, waaronder ikzelf. Ideaal om binnen te fotograferen (qua lichtsterkte veel meer mogelijkheden dan je andere lenzen) en hij is ook nog es klein/onopvallend voor de momenten dat je dat nodig zou hebben. Doen!
Een UV-filtertje koop ik er standaard bij, al heb ik ook daarover gelezen dat het bijna zonde is van de centen...
Ik heb de 70-200 F/4L met IS.
Ik ben er erg blij mee en heb er dus absoluut geen spijt van.
Zo mooi om te zien dat de trillingen ineens verdwijnen zodra je de shutter half indrukt.
Zeker met de wat donkere koude winter maanden vind ik het erg handig. (weinig licht vaak bewolkt en dan sta je nog te trillen van de kou ook).
Maar het is een hoop extra geld, dat wel dus bedenk goed voor jezelf of je het waard vindt of niet.
Ik ben er erg blij mee en heb er dus absoluut geen spijt van.
Zo mooi om te zien dat de trillingen ineens verdwijnen zodra je de shutter half indrukt.
Zeker met de wat donkere koude winter maanden vind ik het erg handig. (weinig licht vaak bewolkt en dan sta je nog te trillen van de kou ook).
Maar het is een hoop extra geld, dat wel dus bedenk goed voor jezelf of je het waard vindt of niet.
PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy
Vergeet dat UV-filter, een goed UV kost meer dan een kwart van de lens en voegt gezien de diepe ligging van het frontelement niks toe. Zonnekap is niet nodig, ook zonde van de centen. Prima lens om lekker mee te spelen, maar vergeet de accessoiresAJ1815 schreef op maandag 14 januari 2008 @ 23:05:
[...]
Op verschillende plekken lees ik dat ik de zonnekap erbij zou moeten, is dit omdat de webshops zo tenminste nog iets eraan kunnen verdienen of komt het de kwaliteit echt ten goede???
Een UV-filtertje koop ik er standaard bij, al heb ik ook daarover gelezen dat het bijna zonde is van de centen...
[ Voor 4% gewijzigd door neographikal op 14-01-2008 23:12 ]
daarnaast, een uv filter erop zetten schept meteen noodzaak voor een zonnekap, omdat je nu ook nog eens glas voorop de lens hebt zitten waar licht op in kan vallen. Dus gewoon zonder kap en zonder filter ben je het best uit.
Bescherming van het 'echte' objectief ??neographikal schreef op maandag 14 januari 2008 @ 23:10:
[...]
Vergeet dat UV-filter, een goed UV kost meer dan een kwart van de lens en voegt gezien de diepe ligging van het frontelement niks toe. ........
Op een lens van acht tientjes een filter van twee-drie tientjes schroeven??
Andersom werkt dat overigens niet... Op een lens van 1500 euro hoef je geen filter van minstens 350 euro te schroeven (als je die al vinden kunt).
Bericht hierboven
Als je een tik tegen je lens krijgt op de 1 of andere manier, is een schadepost van 17,50 altijd nog beter dan 8 tientjes, lijkt me.....neographikal schreef op maandag 14 januari 2008 @ 23:28:
Op een lens van acht tientjes een filter van twee-drie tientjes schroeven??
En op duurdere objectiefen lijkt me de beschermingsfactor wel weer op z'n plaats.......toch?
Ik vind het de moeite niet waard, zeker gezien de diepe ligging van het frontelement. Ik heb drie 50mm's gehad, twee gesneuveld (één door iemand gesloopt, andere diafragma fucked) en geen van allen aan een frontelement wat krak zei. Kans daarop is ernstig kleinkaajee schreef op maandag 14 januari 2008 @ 23:34:
[...]
Als je een tik tegen je lens krijgt op de 1 of andere manier, is een schadepost van 17,50 altijd nog beter dan 8 tientjes, lijkt me.....
Dat filter is trouwens een HMC. Ik wil alleen maar Pro1's of SHMC van Hoya, anders gewoon geen filter.
Ik heb op álles een UV zitten. Je wilt niet weten wat een frontelementje van een 17-40 of 70-200 kostEn op duurdere objectiefen lijkt me de beschermingsfactor wel weer op z'n plaats.......toch?

[ Voor 10% gewijzigd door neographikal op 14-01-2008 23:37 ]
Krak-kans is wellicht klein, maar kras-kans groter (scheelt slechts 1 letter........neographikal schreef op maandag 14 januari 2008 @ 23:36:
[...]
.............en geen van allen aan een frontelement wat krak zei. Kans daarop is ernstig klein
.........................
Nogmaals, dat ding ligt diep weg. Je moet het helemaal zelf weten, maar mijn verwachte kraskans * de prijs van het objectief is aanzienlijk lager prijs van een goed UV-filter. Die kost je dus wel een twee-drie tientjes.
Ik heb dat ding twee jaar voor het partywerk gebruikt en hij leefde nog altijd. Jouw feestje, maar 't is een duur filtertje op een goedkope lens
Ik heb dat ding twee jaar voor het partywerk gebruikt en hij leefde nog altijd. Jouw feestje, maar 't is een duur filtertje op een goedkope lens
[ Voor 12% gewijzigd door neographikal op 14-01-2008 23:46 ]
Ik heb op mijn Canon EF 50mm/1.8 Mark I (ongeveer 100 euro tweedehands) een goed filtertje (Hoya SHMC pro1), dat filtertje had mijn 30 euro gekost en het moet ruige omstandigheden (studentendopen, ontgroeningen, cantussen,... en Graspop pits) en vettigheid (eieren, bier,... druipen van mijn materiaal af) ondergaan. Het frontelement van een 50mm zit idd diep genoeg om geen klappen/krassen te krijgen.
Ik ga nog achter een zonnekap moeten zien om het objectief te bepantseren, als het filtertje klappen vangt, dan krijgt het ronddraaiend gedeelte ook klappen. De originele zonnekap wordt niet meer gemaakt en de zonnekap van een 85mm is een goed alternatief. Het ziet er lekker lang uit om de spots (die veel te graag in mijn objectief willen schijnen) tegen te houden.
Bij een mark II zit de zonnekap op het draaiend gedeelte zodat er geen sprake van klappen opvangen is.
Ik ga nog achter een zonnekap moeten zien om het objectief te bepantseren, als het filtertje klappen vangt, dan krijgt het ronddraaiend gedeelte ook klappen. De originele zonnekap wordt niet meer gemaakt en de zonnekap van een 85mm is een goed alternatief. Het ziet er lekker lang uit om de spots (die veel te graag in mijn objectief willen schijnen) tegen te houden.
Bij een mark II zit de zonnekap op het draaiend gedeelte zodat er geen sprake van klappen opvangen is.
[ Voor 3% gewijzigd door rapture op 15-01-2008 05:26 ]
De bevestiging van de zonnekap is van de 50mm mk1 eigelijk ook niet super... 't is niet echt een bajonetsluiting maar hij klikt er losjes op. Geeft iig niet genoeg bescherming tegen stoten ofzo.
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Het is idd geen Sigma 70-210mm/2.8, vol staal behuizing met een zware zonnekap dat ik muurvast eraan hebt gekoppeld door de passing aan te passen.
het glas en de coatings zijn bikkelhard, het focus mechaniek niet. tegen de tijd dat je zo hard in aanraking komt met iets dat dat hele diepe kleine front element van de 50/1.8 bekrast is heb je waarschijnlijk de lens zelf al stukgestoten (Immers deze lens is een extentie focus ding, waardoor druk op het frontdeel het focusmechaniek belast)kaajee schreef op maandag 14 januari 2008 @ 23:39:
[...]
Krak-kans is wellicht klein, maar kras-kans groter (scheelt slechts 1 letter........). Ook zonde van je 80eu....
Maar als jij per se wil... sponsor de economie
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ik zag een Hoya, 52mm UV-filtertje, van de G-serie voor 14,95 bij de kamera-express (http://www.kamera-express...age=product&product=15587). Samen met de lens ben je dan voor 100 euro klaar. Lijkt me mooi (ook al lees ik dat het dus niet helemaal perse nodig is, maar dan ben ik maar beter safe dan sorry).
Filtermaat van 52mm is dat erg gebruikelijk of vrij zeldzaam?
Filtermaat van 52mm is dat erg gebruikelijk of vrij zeldzaam?
Het is een kleine maat. Dat filter is niet gecoat, kortom is het rommel.
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
De kap op de MKII zit er ook prut op hoor, ik klap en hij ligt eraf.
Ondanks dat ik wel een filter op m'n 50/1.8 heb ben ik het nu toch wel eens dat een filter op deze lens geen pre is. Toevallig de mijne er pas afgehad en het frontelement is 1) klein 2) ligt echt diep idd.
Maar wat is nu het verschil emt die Hoya's? want je hebt de SHMC, de PRO1 en de SMH PRO1 en alle drie zijn de goede type's van hen ? want vooral bij een poila scheelt het erg in de prijs of je een SMHC PRO1 of een gewone PRO1 oid neemt
Ondanks dat ik wel een filter op m'n 50/1.8 heb ben ik het nu toch wel eens dat een filter op deze lens geen pre is. Toevallig de mijne er pas afgehad en het frontelement is 1) klein 2) ligt echt diep idd.
Maar wat is nu het verschil emt die Hoya's? want je hebt de SHMC, de PRO1 en de SMH PRO1 en alle drie zijn de goede type's van hen ? want vooral bij een poila scheelt het erg in de prijs of je een SMHC PRO1 of een gewone PRO1 oid neemt
Geen idee wat de verschillen exact zijn. Ik zie hier vaak gotters die hun filters bij hvstar halen.sapphire schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 10:13:
Is dat toch wat kwaliteit? Is het toch hetzelfde product en geen chinese namaak?
zie hier een hoya SHMC Pro1 circular polar filter 67mm. voor $65. De term SHMC is overigens niet op de foto van de verpakking terug te zien.
Bij factory prices kost een Hoya Pro1 circular pola ca € 83.
De Pro1's en SMHC's zijn gewoon multicoated, de HMC's nietminder. De lagere rommel is singlecoated of niet gecoat. Als je filters haalt, haal of de goede multicoated filters van B+W/Hoya of doe het gewoon niet. Anders heb je alsnog een lens die als een jampot presteert (sapphire schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 10:13:

Pro1 geeft alleen aan het een dunner filter is (3mm ipv 5mm). Hetzelfde als wat B&W "F-Pro" noemt. Alle Pro1 filters zijn echter S-HMC of DMC (goedkoper) en zijn dus sowieso goed. De gewone S-HMC is even goed maar het filter heeft de traditionele dikte.
S-HMC betekent trouwens gewoon "Super Hoya Multi Coating".
@MvdKelen: Ik heb dat filter net besteld samen met een UV van dezelfde soort. De verpakking noemt een multi-coating van 7 lagen dus dat is gewoon SHMC.
@AJ1815: Nee dus. Koop een goed multi-coated filter of gebruik geen filter.
S-HMC betekent trouwens gewoon "Super Hoya Multi Coating".
@MvdKelen: Ik heb dat filter net besteld samen met een UV van dezelfde soort. De verpakking noemt een multi-coating van 7 lagen dus dat is gewoon SHMC.
@AJ1815: Nee dus. Koop een goed multi-coated filter of gebruik geen filter.
[ Voor 7% gewijzigd door Aham brahmasmi op 15-01-2008 11:44 ]
Hoya G-series zijn dan single of niet gecoat en dus rommel? Of voldoen die prima voor een instap/budgetfotograaf als bescherming van mijn objectief?
Kan trouwens nergens iets van beoordelingen vinden van verschillende filters, waar zoeken jullie die?
Edit: Geen beoordelingen, maar wel uitleg over de verschillende types van Hoya en B+W. Misschien ook nuttig voor anderen http://www.twintek.nl/filters.html
Kan trouwens nergens iets van beoordelingen vinden van verschillende filters, waar zoeken jullie die?
Edit: Geen beoordelingen, maar wel uitleg over de verschillende types van Hoya en B+W. Misschien ook nuttig voor anderen http://www.twintek.nl/filters.html
[ Voor 25% gewijzigd door AJ1815 op 15-01-2008 13:57 ]
Dit topic is gesloten.