Ik heb een maand of 6 geleden mijn eerste DSLR gekocht, de 400d. Destijds heb ik een 70-300mm erbij gekocht en wou ik mn kennis en enthousiasme langzaam uitbreiden.
Inmiddels ben ik op het punt gekomen om de kitlens van de 400d van de hand te doen en een vervanger te zoeken. Hierbij zou ik graag wat tips/advies/ervaringen willen horen...
Ik zal allereerst beginnen om wat te zeggen over het gebruik van mijn camera. Ik beschouw mezelf meer als een 'all rounder'. Ik gebruik hem erg veel op vakantie (landschappen, gebouwen/architectuur, drukke steden/centrum), op feestjes van bekenden (bijv. bruiloften) maar ook op dagjes uit in de dierentuin o.i.d. Er is niet echt iets wat er specifiek uit springt.
De lenzen die ik voor oog heb zijn de:
- Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5
- Canon 17-40mm F/4L USM
- Canon EF-S 17-85 F/4-5.6 IS USM
10 mm lijkt me geweldig, maar daar staat 22 tegenover. Hoe is deze lens dan bij het maken van bijv. foto's van mensen cq. portretten? Of bij de simpele kiekjes...is het dan niet té wide ? Ander nadeel is dat ik in de reviews lees over de hoge mate van vignetting bij 10 mm. Voordeeltje vind ik wel de contrasten van de foto's...de (onbewerkte) voorbeelden die ik heb gezien vind ik erg mooi
ik neig het meest naar de 17-40 mm. Kan je het niet zijn van een EF-S maar een EF als nadeel zien? Ander puntje is dat het geen 10 mm is ten opzichte van de vorige. Kan iemand me duidelijke verschillen tussen de 7 mm laten zien? Daarnaast is de bouw erg goed wat ik ook we belangrijk vind.
Eigenlijk is de 17-85 afgevallen, maar ik wil toch graag de reacties horen. In de diverse reviews die ik lees wordt deze lens afgeschilderd als een standaard lens met een goede kwaliteit. Hij komt net wat te kort vergeleken met de vorige 2 lenzen.
De Canon EF-S 17-55 F/2.8 IS USM leek me ook wel wat, maar ligt uiteindelijk net iets buiten mn budget van +/- 600 / 650 euro.
Kortom, ik zou graag wat reacties en tips horen over genoemde lenzen i.c.m. genoemd budget (en wellicht anderen van bijv. Sigma of Tamron. Het hoeft nl. niet per definitie Canon te zijn)
alvast bedankt!