Verwijderd
Helaas hebben al die internetwinkels de neiging in Almelo/Urk/Rottumerplaat te gaan zitten... En ik wil 'm graag voor de kerst hebben...Verwijderd schreef op zondag 23 december 2007 @ 12:02:
Dan moet je even langsgaan. Prijs / assortiment verschilt per filiaal. Ik vermoed wel dat MM eigenlijk alleen voordelig is wanneer het artikel in de aanbieding zit. De normale prijzen kunnen vaak niet op tegen de internetwinkels (zie pricewatch).
Verwijderd
Omdat ik deze lens dus niet zo heeel veel gebruik heb ik niet zon trek om er al te veel geld aan uit te geven waarmee ik op de Canon ef 70-210 3.5-4.5 usm kwam.
Deze wordt voor < 200 euro aangeboden wat voor mij nog redelijk te doen is. Maar kan iemand me vertellen of deze upgrade de moeite waard is? En zijn er nog bruikbare alternatieven in deze range?
Ik heb ook de sigma, goedkoper, prima beeld, gebruik hem toch niet dagelijks, en volgens mij ga je weinig verschil zien op beeld formaatsapphire schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 22:12:
[...]
Er is absoluut niks mis mee, ik lees zga. alleen maar positieve dingen over de Canon !
Alleen heb ik niet zo'n ruim budget dus kijk ik ook altijd goed naar alternatieven, maar als ik komende zomer de canon kan betalen zal die zeker bovenaan staan, zo neit dan wil ik wel iets weten over de Sigma ivm met de Canon. Maar ik ga lekker online testshots en MTF's enzo bekijken
Ik heb de 70-210 3.5-4.5 USM al heel wat jaartjes (het is inmiddels al een oud objectief). Even een kort oordeel:Charly schreef op zondag 23 december 2007 @ 15:42:
Ik zit er over te denken om mijn canon 80-200 II 4.5 / 5.6 te upgraden omdat ie gewoon echt niet zo scherp is als ik zou willen en de autofocus te langzaam voor mijn voornaamste doel - snowboard foto's.
Omdat ik deze lens dus niet zo heeel veel gebruik heb ik niet zon trek om er al te veel geld aan uit te geven waarmee ik op de Canon ef 70-210 3.5-4.5 usm kwam.
Deze wordt voor < 200 euro aangeboden wat voor mij nog redelijk te doen is. Maar kan iemand me vertellen of deze upgrade de moeite waard is? En zijn er nog bruikbare alternatieven in deze range?
+ supersnelle en stille AF en full-time MF
+ mooie bokeh
+ scherpte is best goed (bij gebrek aan vergelijkingsmateriaal kan ik niet zeggen dat ik ontevreden ben)
bouwkwaliteit:
- redelijk wat speling hier en daar, maar dit stoort eigenlijk niet
- veel zoom creep (zoomstand verschuift gemakkelijk naar 210mm bij voorover houden)
- scherpstelring is stroef (heeft ook voordelen)
Ik gebruikte de 70-210 op een film-body, en nu op mijn cropcamera is het toch wel een stuk lastiger om hem stil te houden. IS lijkt mij toch wel erg fijn, dus op den duur wil ik over op de 70-300IS (maar eerst een 100mm 2.8 macro
Er staan er een hoop op marktplaats (de mijne ook).Verwijderd schreef op zondag 23 december 2007 @ 11:50:
Weet iemand of ze die Tamron 28-75 2. ook bij de mediamarkt verkopen? En zo ja, voor hoeveel? Ik wil 'm graag hebben vandaag!
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Verwijderd
Als je een camera hebt waar de nieuwe EF s 55-250 IS op kan , lijkt me dat het ideale lensje voor jou.Charly schreef op zondag 23 december 2007 @ 15:42:
Ik zit er over te denken om mijn canon 80-200 II 4.5 / 5.6 te upgraden omdat ie gewoon echt niet zo scherp is als ik zou willen en de autofocus te langzaam voor mijn voornaamste doel - snowboard foto's.
De meeste reviews zijn er goed over te spreken.
Ik heb een 10D dus geen 'echte' EF-S, ik weet niet of dat werkt? Daarnaast lijkt deze geen USM te hebben, waardoor ie denk ik ook te langzaam focust om snowboarders te tracken. IS daarentegen is misschien wel weer een nuttige toevoeging als je trillend van de inspanning en kou je kiekjes staat te maken.Verwijderd schreef op zondag 23 december 2007 @ 18:43:
[...]
Als je een camera hebt waar de nieuwe EF s 55-250 IS op kan , lijkt me dat het ideale lensje voor jou.
De meeste reviews zijn er goed over te spreken.
Maar zoals ik al zei, alternatieven zijn welkom - dus iig bedankt voor de tip! Ik ga nog wel eens rondneuzen.
Helaas, de 10D ondersteunt geen EF-S lenzen vanwege de standaard EF mount. Je zal dus naar een 70-200 L of naar een 70-300 IS, of naar third party alternatieven moeten kijken...Charly schreef op zondag 23 december 2007 @ 19:51:
[...]
Ik heb een 10D dus geen 'echte' EF-S, ik weet niet of dat werkt? Daarnaast lijkt deze geen USM te hebben, waardoor ie denk ik ook te langzaam focust om snowboarders te tracken. IS daarentegen is misschien wel weer een nuttige toevoeging als je trillend van de inspanning en kou je kiekjes staat te maken.![]()
Maar zoals ik al zei, alternatieven zijn welkom - dus iig bedankt voor de tip! Ik ga nog wel eens rondneuzen.
[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]
En een EF-S lens passen maken moet je niet aan beginnen want de spiegel van de 10D klapt hoger op dan die van de camera's met EF-SCharly schreef op zondag 23 december 2007 @ 19:51:
[...]
Ik heb een 10D dus geen 'echte' EF-S, ik weet niet of dat werkt? Daarnaast lijkt deze geen USM te hebben, waardoor ie denk ik ook te langzaam focust om snowboarders te tracken. IS daarentegen is misschien wel weer een nuttige toevoeging als je trillend van de inspanning en kou je kiekjes staat te maken.![]()
Verwijderd
Ik heb een bruin vermoeden dat een telezoom helemaal niet in de camera steekt en dus aan te passen is, temeer daar het ding een kunsstof mount heeft.Fairy schreef op zondag 23 december 2007 @ 20:18:
[...]
En een EF-S lens passen maken moet je niet aan beginnen want de spiegel van de 10D klapt hoger op dan die van de camera's met EF-S
Verwijderd
Het oude kitlensje is gemakkelijk aan te passen, een randje plastiek wegzagen volstaat.Fairy schreef op zondag 23 december 2007 @ 20:18:
[...]
En een EF-S lens passen maken moet je niet aan beginnen want de spiegel van de 10D klapt hoger op dan die van de camera's met EF-S
Bij een tele misschien niet, maar ik weet dat er mensen zijn die de spiegel hebben geklapt op een peleng. Nu is een Peleng wel een extreem voorbeeld, maar een 10-22 zie ik er ook voor aan.Verwijderd schreef op zondag 23 december 2007 @ 21:06:
[...]
Ik heb een bruin vermoeden dat een telezoom helemaal niet in de camera steekt en dus aan te passen is, temeer daar het ding een kunsstof mount heeft.
Verwijderd
Dat zie je verkeerd, een 10-22 is ook aan te passen op een EF mount, de link kan ik even niet vinden.Fairy schreef op zondag 23 december 2007 @ 23:38:
[...]
Bij een tele misschien niet, maar ik weet dat er mensen zijn die de spiegel hebben geklapt op een peleng. Nu is een Peleng wel een extreem voorbeeld, maar een 10-22 zie ik er ook voor aan.
Edit:
http://daniel.nordling.nu/foto/EF-S-10D/
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2007 11:03 ]
Edit: Zat effe te denken, maar 10 tot 11 mm klapte de spiegel van een 10D toch tegen de lens aan? Als dat zo is dan is het ook niet 100% compatible.
[ Voor 37% gewijzigd door Fairy op 24-12-2007 12:05 ]
(Of anders een hapje uit de onderkant van de spiegel slijpen.
[ Voor 41% gewijzigd door Aham brahmasmi op 24-12-2007 14:35 ]
Verwijderd
10Mm brandpunt betekent niet dat de lens maar 10mm van de sensor zit.....Fairy schreef op maandag 24 december 2007 @ 12:03:
Ok, op de 10D zal dat misschien lukken, maar wat als je hetzelfde met een 5D zou proberen? Niet dat het nut heeft, maar toch...
Edit: Zat effe te denken, maar 10 tot 11 mm klapte de spiegel van een 10D toch tegen de lens aan? Als dat zo is dan is het ook niet 100% compatible.
Wel eens van retrofocus gehoord?
Bij de 5D zit het moeilijker met de veel grotere spiegel.
Bovendien is 10mm weinig realistisch op FF.....
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2007 15:25 ]
Dan toch maar 8mm denk ik, hoewel dat weer
Schat ik ben niet achterlijk.Verwijderd schreef op maandag 24 december 2007 @ 15:24:
[...]
10Mm brandpunt betekent niet dat de lens maar 10mm van de sensor zit.....
Wel eens van retrofocus gehoord?
Bij de 5D zit het moeilijker met de veel grotere spiegel.
Bovendien is 10mm weinig realistisch op FF.....
Die 10-22 klapt op 10mm tegen de spiegel aan, en dan heb ik het over het brandpunt. Ik heb die link nog eens doorgelezen en daar word het ook nog bevestigd dat hij dus NIET op 10 mm kan.
Euj gast, doe eens RAW's?Henk schreef op maandag 24 december 2007 @ 20:59:
Vandaag de Sigma 10mm F/2.8 op mijn 30D gehad

[12:27:55] * Henk ff wat sig10-CR2's online gooitneographikal schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 12:29:
[...]
Euj gast, doe eens RAW's?Enne die 8mm is circulair, dat moet je ook maar net willen. Ik vind het te extreem voor die paar shots die je ermee maakt.
Ongeduldig kreng dat je dr bent, en nog traag ook

CR2-file

CR2-File
Verwijderd
Dank voor de info, ik heb daarmee gezocht en vond een online vergelijking over de kleurverschillen tussen de Sigma 10-20 en de Canon 10-22. En ik ben aardig geschrokken als kleurofiel (stom dat ik dit niet eerder wist of zelf zag. Nu ik weet waar ik op moet letten, zie ik het sneller). Ben altijd druk bezig met mijn expodisk om de kleuren goed te krijgen en nu bedenk ik me ineens dat ik diverse keren gemeten heb op basis van de sigma 10-20 en daarna mijn lens verwisseld heb voor één van mijn canons. Dat verklaart een beetje waarom sommige foto's in mijn archief niet helemaal lekker waren qua kleuren.qless schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 13:38:
[...]
Wel meestal zijn de sigma's wat minder m.b.t. kleuren. De 10-22 is helemaal super, zelfde kleur en contrast als mijn 17-40 L
Daarom koop ik de Canon 10-22 alsnog (en raak ik de Sigma wel kwijt).
Maybe een hele domme vraag maar wat voor winkel is datHenk schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 12:33:
[...]
[12:27:55] * Henk ff wat sig10-CR2's online gooit
Ongeduldig kreng dat je dr bent, en nog traag ook
[afbeelding]
CR2-file
[afbeelding]
CR2-File
Kamera-Express in Capelle A/D IJsselFairy schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 14:10:
[...]
Maybe een hele domme vraag maar wat voor winkel is dat
En ja, daar hoor je wisselende verhalen over, het is eigenlijk gewoon de goeie verkoper treffen....
[ Voor 19% gewijzigd door Henk op 25-12-2007 14:11 ]
Anyway, hij is wel scherp en de hoeveelheid CA valt hard mee. De bokeh is alleen wat meukig en hij levert niet echt veel punch. Denk dat de Nikkor het wel wint
Mjah, maar ik heb ook shots staan waarbij ik zeker weet dat ik niet misfocust ofzo heb, en dat de plaat toch raar onscherp is. Mahgoed, ik ga dr nog even over denken, want 500e vind ik een hoop pegels voor zo'n specifiek geval.neographikal schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 14:18:
Fotoaldi!
Anyway, hij is wel scherp en de hoeveelheid CA valt hard mee. De bokeh is alleen wat meukig en hij levert niet echt veel punch. Denk dat de Nikkor het wel wint
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Grote plus voor de Sigma is de HSM motor, en die 539e is de introductieprijs zo'n beetje, ik denk dat er over een jaar nog wel een kop af is van zo'n 50 á 100e...qadn schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 15:18:
damn, di zigma is 500 euro? jammer, ik had gehoopt dat hij wat significanter goedkoper zou zijn dan de Nikon.
Aan de andere kant, met name op canon is er gewoon geen concurrent, dus waarom zouden ze hard droppen. Op nikon is die concurrentie geduchter, want de 10.5 levert nogal wat meer punch, zoals neo het zo mooi omschrijft.
Al met al weet ik wel welke ik ga halen als het zo blijft.
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
'k heb voor een opdrachtje 180 graden nodig, en hoge resolutie.
Ik ga flitsen dus er mag wel wat geknepen worden, met een diafragma van 5.6 of 8 is genoeg.
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Ik ben op zoek naar een medium telezoom voor bij m'n 30D + 17-85 kitlens. Hoofddoel is fotografie van (kite)surfen en snowboarden. Prijslimiet EUR 500,-.
Ik twijfel tussen de volgende lenzen:
Canon EF 70-200 F/4L USM
Canon EF 70-300mm F/4-5.6 IS USM
Afwegingen tot nu toe:
Met de 300 heb je natuurlijk 100mm extra t.o.v. de 200. Dat is zeker een pre voor de 70-300 lens. Maar de 70-200 heeft op 200mm een diafragma F/4. Sluitertijd van de 70-200 zal dus lager liggen op 200mm dan bij de 70-300 lens. Aangezien het foto-onderwerp snel beweegt, is de 70-200 hier weer meer op zijn plaats. Mocht ik in de toekomst nog eens een polarisatiefilter willen gebruiken in de sneeuw, dan is de 70-300 niet geschikt vanwege de draaiende lens.
Op basis van bovenstaande neig ik naar de 70-200. Ik ben geen ervaren fotograaf (dus verbeter me als het nodig is), maar de korte sluitertijden lijken mij belangrijk. Ook de bouw/degelijkheid staat mij wel aan gezien het terrein (zandstrand / sneeuw).
Wat ik me afvraag: de IS van de 70-300, staat die kortere sluitertijden toe? Of heeft IS als doel de beweging bij uit-de-hand-fotografie te corrigeren (en daarmee de sluitertijd dus ongewijzigd te laten)?
Op het internet heb ik hier en daar gelezen dat de 70-300 niet echt geschikt was voor sport-fotografie.
Zijn er mensen met ervaring op dit gebied? Is het verschil in sluitertijd in praktijk merkbaar? Ga ik spijt krijgen van 'slechts' 200mm (tov van de 300mm)?
Mocht mijn redenering niet kloppen, dan hoor ik het graag.
Ten eerste is jouw afweging al heel vaak in dit topic (+ vorige versies) voorbij gekomen, dus zoek daar even naar svp.dlare schreef op donderdag 27 december 2007 @ 00:04:
Wat ik me afvraag: de IS van de 70-300, staat die kortere sluitertijden toe? Of heeft IS als doel de beweging bij uit-de-hand-fotografie te corrigeren (en daarmee de sluitertijd dus ongewijzigd te laten)?
IS veranderd niks aan de sluitertijd. Sluitertijden veranderen niet zomaar omdat je de IS op de lens aanzet. IS dient ervoor om (deels) de bewegingen van de fotograaf te compenseren zodat je foto kunt maken met een langere sluitertijd, waarbij de foto toch nog scherp zijn.
Kite-surfen/snowboarden zal vast vaak in de volle zon zijn, dus heb je waarschijnlijk in die situatie niks aan IS omdat je sluitertijden sowieso al heel kort zijn. Echter is het super om IS te hebben omdat het in de slecht licht omstandigheden het verschil kan maken tussen een scherpe en een bewogen foto.
This footer is intentionally left blank
Van een stilstaand object.ajhaverkamp schreef op donderdag 27 december 2007 @ 08:05:
[...]
... het verschil kan maken tussen een scherpe en een bewogen foto.
Die extra 100mm is fijn, maar het kost je ook een stop licht, een 70-200 met 1.4tc komt ook op 300mm 5.6.
Die bouw van de 70-200 lijkt me ERG prettig op het strand en alleen daarom zou ik al voor de 70-200 gaan. Verder is focus van de 70-200 zoooveel sneller, daar ga je vast plezier van krijgen. Verder is de 70-200 op 200mm ragscherp en is een beetje croppen geen probleem. Dat tesamen met de lichtsterkte om voor portretten enzo ook lekkerder uit te komen en ik zou het wel weten.
'k gebruik studioflitsers bij deze klus, egaal uitlichten is ook niet de bedoelingToff schreef op woensdag 26 december 2007 @ 17:54:
Flitsen plus 180 graden geen eenvoudige opgave! Zal niet meevallen om een beetje egaal uit te lichten iig.
wordt allemaal nogal statisch en geregisseerd.
Maar niemand die de sigma of canon 15mm op een 5d of beter ofzo gebruikt?
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Verwijderd
Ik heb zelf al een tijdje de 70-300 IS , de IS corrigeert de bewegingen van je hand waardoor je op elke brandpuntsafstand 2-3 stops minder licht nodig hebt. Daardoor kan je dus een iets kortere langere sluitertijd gebruiken. Ik heb zelf (nog) geen ervaring met sportfotografie, maar het lijkt mij wel een voordeel om die IS te hebben omdat die over het hele bereik werkt en je bij f/5.6 een iets kortere sluitertijd kunt gebruiken.dlare schreef op donderdag 27 december 2007 @ 00:04:
Wie kan mij helpen bij het maken van de volgende keuze:
Ik ben op zoek naar een medium telezoom voor bij m'n 30D + 17-85 kitlens. Hoofddoel is fotografie van (kite)surfen en snowboarden. Prijslimiet EUR 500,-.
Canon EF 70-200 F/4L USM
Afwegingen tot nu toe:
Met de 300 heb je natuurlijk 100mm extra t.o.v. de 200. Dat is zeker een pre voor de 70-300 lens. Maar de 70-200 heeft op 200mm een diafragma F/4. Sluitertijd van de 70-200 zal dus lager liggen op 200mm dan bij de 70-300 lens. Aangezien het foto-onderwerp snel beweegt, is de 70-200 hier weer meer op zijn plaats. Mocht ik in de toekomst nog eens een polarisatiefilter willen gebruiken in de sneeuw, dan is de 70-300 niet geschikt vanwege de draaiende lens.
Op basis van bovenstaande neig ik naar de 70-200. Ik ben geen ervaren fotograaf (dus verbeter me als het nodig is), maar de korte sluitertijden lijken mij belangrijk. Ook de bouw/degelijkheid staat mij wel aan gezien het terrein (zandstrand / sneeuw).
Op het internet heb ik hier en daar gelezen dat de 70-300 niet echt geschikt was voor sport-fotografie.
Zijn er mensen met ervaring op dit gebied? Is het verschil in sluitertijd in praktijk merkbaar? Ga ik spijt krijgen van 'slechts' 200mm (tov van de 300mm)?
Polarisatiefilter is inderdaad een beetje moeilijk maar wat ik doe, is eerst scherpstellen, lens op Manual Focus zetten en dan aan het filter draaien om het gewenste effect te krijgen. Het is niet heel erg handig maar het kan wel
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2007 13:18 . Reden: dom foutje ]
Alleen jammer dat zo'n kitesurfer meestal niet stil staat (of ze zinkenVerwijderd schreef op donderdag 27 december 2007 @ 13:16:
[...]
Ik heb zelf al een tijdje de 70-300 IS , de IS corrigeert de bewegingen van je hand waardoor je op elke brandpuntsafstand 2-3 stops minder licht nodig hebt. Daardoor kan je dus een iets kortere langere sluitertijd gebruiken. Ik heb zelf (nog) geen ervaring met sportfotografie, maar het lijkt mij wel een voordeel om die IS te hebben omdat die over het hele bereik werkt en je bij f/5.6 een iets kortere langere sluitertijd kunt gebruiken.
Polarisatiefilter is inderdaad een beetje moeilijk maar wat ik doe, is eerst scherpstellen, lens op Manual Focus zetten en dan aan het filter draaien om het gewenste effect te krijgen. Het is niet heel erg handig maar het kan wel
Ook het manuele focussen gaat enkel op voor niet-bewegende objecten, anders blijf je maar focussen...
Verwijderd
?Verwijderd schreef op donderdag 27 december 2007 @ 13:16:
[...]
voordeel om die IS te hebben omdat die over het hele bereik werkt en je bij f/5.6 een iets kortere sluitertijd kunt gebruiken.
Het zelf vrij veel ervaring met het fotograferen bij windsurfen. Heb ook wel wat snowboardfoto's gemaakt. Ik zal mijn ervaringen met je delen:dlare schreef op donderdag 27 december 2007 @ 00:04:
Wie kan mij helpen bij het maken van de volgende keuze:
Canon EF 70-200 F/4L USM
Afwegingen tot nu toe:
Surfen
Bij windsurfen sta je meestal een behoorliijk eind van het object (de surfer) af en is de wind en waterdiepte pas vanaf 50meter van de kant een beetje bruikbaar. Aan 200mm heb je dan niks. Ik heb zelf een oude sigma 500mm 7.2 gehad en dat was goed voor surffoto's. Kiijk dit album (toevallig ook met een kiter)
http://www.hardboard.utwe...rk+_Arjan_+Stijn+_+Bram_/
Uiteindelijk heb ik vanwege het contrast van de lens toch besloten een wat betere Sigma 400mm 5.6 te kopen. Deze worden regelmatig op marktplaats aangeboden. Het beste is de versie APO tele macro het liefst met HSM. De beweging van de surfer valt op zich wel mee, maar zorg wel voor een statief.
Let overigens ook op je diafragma instelling, het is erg moeilijk om precies op een surfer ver weg scherp te stellen, thuisgekomen zie je vaak dat je net een paar meter voor of achter de surfer hebt scherpgesteld. Hier is dus wat te winnen door de scherptediepte te vergroten. Een groter open diafragma is dus niet echt een groot voordeel.
Snowboard
Snowboardfoto's is een hele andere tak van sport. De heftigste foto's krijg je liggend onder de schans met een groothoek lens. Ga je op een afstandje staan met een tele krijg je redelijk statische foto's. Meeste foto's zijn het leukst en makkelijkst te maken met een lens tussen de 50-100mm als je een beetje kunt plannen waar de actie plaatsvindt (je staat dan op 5-10m van een schans). Als de zon schijnt krijg je door de weerkaatsende sneeuw sluitertijden tot 1/3000 bij iso 100, dus een groot diafragma is dan ook niet nodig. Mocht het toch donkerder worden, kun je beter inflitsen, dat is sowieso een techniek die veel gebruikt wordt als je in de snowboardmagazines kijkt.
Foto's van surfer dichtbij de kant @500mm
Foto van kiter dichtbij op het water, kite en kiter compleet in beeld @100mm
Kiter dichtbij de kant @500mm
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
V.w.b. brandpuntafstand, voor windsurfen is 200mm idd te kort, maar da's 300 mm ook, zie de post hiervoor, maar voor kitesurfen, en golfsurfen, dat zich toch vaak dichter tegen het strand afspeelt is die 200mm meer dan voldoende. Sterker nog, ik zoomde regelmatig nog uit om van een sprong ook nog een stuk horizon mee te pakken.
Verder, zoals eerder gezegd, de bouwkwaliteit van de L serie is op het strand, maar zeker ook in de sneeuw (kou in, kou uit, condens, zelf nog een stukkie boarden, je gear mee, en hop, op je plaat, etc) heel wenselijk want ik werd op het strand bij tijd en wijle gezandstraald!!!
Tot slot, en da's ook zoals al gezegd, m.n. bij snelle actie wil je snelle AF, en daarin is de 70-200 superieur. Blijft er volgens mij niet vele meer te zeggen over!
EOS 1Dmk3, EF 16-35 2.8L USM MkII, EF 24-105 4.0L IS USM, EF 70-200 2.8L IS USM, Speedlite 580 EX, Macbook Pro
Ik ga voor de 70-200 4L. Reden: snelle autofocus en degelijke bouw.
Morgen meteen maar in actie komen: nu loopt de cash-back nog.
[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]
Sinds kort heb ik een Canon 400d met kitlens.
Nu merk ik dat het zoombereik van deze lens niet genoeg is voor wat ik wil.
Ik maak voornamelijk foto's van mijn spelende kinderen en vakantie foto's (natuur)
Naar wat voor soort lens moet ik dan kijken? En wat zou het bereik moeten zijn. Ik wil er max 250 voor uitgeven. Dit omdat ik nog maar een beginneling ben.
Money for nothin' and your chicks for free
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Moeilijk. Mijn huidige kitlens heeft te weinig zoom vind ik.
Ik denk dus meer richting tele.
55/18 = 3x zoom
een 10-22 is bijvoorbeeld weer een 22/10 = 2.2x zoom
en een 70-200 is 200/70 = 2.9x zoom
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Kan ik ergens lezen waar ik dan op moet letten ed. Uit de FAQ haal ik helaas niet goed de benodigde info.
Dat je een beginneling bent is niet echt een goede reden om jezelf zo te beperken. De markt voor tweedehands objectieven is dusdanig sterk dat je een objectief voor bijna nieuwprijs weer van de hand kan doen als het niet bevalt. Natuurlijk hoef je er niet voor, zeg, meer dan 5 keer de prijs van je body aan glas te halen, maar als je het geld hebt, doe dan een goede investering.DeeJee schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 10:08:
Ik wil graag wat advies van jullie.
Sinds kort heb ik een Canon 400d met kitlens.
Nu merk ik dat het zoombereik van deze lens niet genoeg is voor wat ik wil.
Ik maak voornamelijk foto's van mijn spelende kinderen en vakantie foto's (natuur)
Naar wat voor soort lens moet ik dan kijken? En wat zou het bereik moeten zijn. Ik wil er max 250 voor uitgeven. Dit omdat ik nog maar een beginneling ben.
Je zou de EF-s 55-250mm f/4-5,6 IS eens kunnen bekijken, zit een beetje boven je budget: pricewatch: Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS
http://photozone.de/8Revi...non_55250_456is/index.htm
Als die €250 een harde limiet is, dan wordt het eerder een pricewatch: Sigma 70-300mm f/4.0-5.6 APO DG Macro (ø58mm), waarbij je iets meer zoombereik hebt maar IS moet inleveren.
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Naar deze heb ik ook al zitten kijken. Die kan ik voor 259 krijgen.JumpStart schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 10:28:
[...]
Je zou de EF-s 55-250mm f/4-5,6 IS eens kunnen bekijken, zit een beetje boven je budget: pricewatch: Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS
http://photozone.de/8Revi...non_55250_456is/index.htm
Alvast bedankt voor jullie info.
Het is best lastig vind ik hoe het met lenzen werkt. Ik ga nog eens op zoek naar een site waar alles goed wordt uitgelegd. Als jullie nog tips hebben...
In de topicstart staat (toegegeven, niet echt overduidelijk aanwezig) een klein tooltje om een idee te krijgen wat een bepaalde focus lengte voor beeldhoek geeft. Daarnaast ook nog een tooltje om te spelen met diafragma, om een idee te krijgen hoe diafragma (samen met focale lengte) kan zorgen voor isolatie van je onderwerp.DeeJee schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 10:34:
[...] Ik ga nog eens op zoek naar een site waar alles goed wordt uitgelegd. Als jullie nog tips hebben...
Focus lengte "demonstrator": http://www.tamroneurope.com/flc.htm
Diafragma "demonstrator": http://www.tamroneurope.com/dof.htm
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Als je alleen al de openingspost van dit topic eens doorleest weet je al meteen veel meer, verder is het ook nog eens zo dat je alleen zelf kunt bepalen wat een geschikte lens voor je is. Da's namelijk voor iedereen anders. Wel kun je hier zoeken op en vragen om voor- en nadelen en gebruikerservaringen van bijna iedere denkbare lens.
Ik zou zeggen, steek er eerst eens wat werk in.
hoe bedoel je mosterd na de maaltijd

[ Voor 3% gewijzigd door Lieutenant C. op 28-12-2007 11:18 . Reden: typo ]
EOS 1Dmk3, EF 16-35 2.8L USM MkII, EF 24-105 4.0L IS USM, EF 70-200 2.8L IS USM, Speedlite 580 EX, Macbook Pro
@Lieutenant C.
Je hebt volkomen gelijk. Misschien wil ik alles wat te snel.
Toch bedankt voor jullie reacties.
[ Voor 46% gewijzigd door DeeJee op 28-12-2007 10:48 ]
Als geld geen rol speelt is dit natuurlijk niet erg, maar bij de meeste mensen is dit niet het geval...
Haha als dat zo zou zijn was de keus inderdaad makkelijk.Lieutenant C. schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 10:57:
Als geld geen rol speelt is dit natuurlijk niet erg, maar bij de meeste mensen is dit niet het geval...
Bedankt voor je advies. Ik ga mij eerst goed verdiepen in de materie.
Angle of view (horzntl, vertl, diagnl) 97º 10' - 54º 30', 74º 10'- 37º 50', 107º 30' - 63º 30'
Kan iemand mij uitleggen hoe ik het moet lezen? De 97 graden die ik zie staan bij horzntl, die hoek is toch wel groter? En wat betekent de 10', ik dacht eerst dat dat voor de focal lenght stond maar dan zie ik opeens 30' staan wat deze lens natuurlijk helemaal niet kan. Ik ben niet lui of dom maar dit begrijp ik niet en ik kan het niet vinden.
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
die 10' is simpelweg de decimaal van °. Je moet het dus lezen als, verbouwd naar 'gewone' (stikverkeerd dusMobyrick schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 14:34:
Een klein vraagje over de Canon 10-22, ik zie bij de specs het volgende staan:
Angle of view (horzntl, vertl, diagnl) 97º 10' - 54º 30', 74º 10'- 37º 50', 107º 30' - 63º 30'
Kan iemand mij uitleggen hoe ik het moet lezen? De 97 graden die ik zie staan bij horzntl, die hoek is toch wel groter? En wat betekent de 10', ik dacht eerst dat dat voor de focal lenght stond maar dan zie ik opeens 30' staan wat deze lens natuurlijk helemaal niet kan. Ik ben niet lui of dom maar dit begrijp ik niet en ik kan het niet vinden.
Het rijtje is zo wat leesbaarder:
Horizontaal: 97° (op 10mm) - 54° (op 22mm)
Verticaal: 74° (op 10mm) - 37° (op 22mm)
Diagonaal: 107º (op 10mm) - 63º (op 22mm)
En er staat dan bij al die getalletjes nog íets achter de komma, maar dat is maar marginaal
En nee, dat klopt precies, maar geloof me, ~100° horizontaal is _wijd_.
[ Voor 12% gewijzigd door Henk op 28-12-2007 14:48 ]
10' betekend 10 minutenHenk schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 14:46:
[...]
die 10' is simpelweg de decimaal van °. Je moet het dus lezen als, verbouwd naar 'gewone' (stikverkeerd dus) taal: 97,10°
10'' betekend 10 seconden.
Graden kan je namelijk ook aangeven in minuten of seconden.
360 1 graad heeft 60 minuten oftewel 3600 seconden.
97graden en 10 minuten zijn dan dus
97 graden + 0.166666667 graden
= 97,166666667 graden. Dat leest niet fijn.. dus daarom geven ze hier die minuten en seconden aan.
[ Voor 17% gewijzigd door job op 30-12-2007 02:42 ]
De conclusie is iig dat het een marginaal iets is
Ow, enne... 10mm is _wijds_

[ Voor 36% gewijzigd door Henk op 28-12-2007 15:21 ]
Heb je helemaal gelijk in.Aham brahmasmi schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 15:27:
@job: niet gewoon minuten/seconden, maar boogminuten en boogseconden. In het Engels is de benaming minutes/seconds of arc.
Verwijderd
Oei oei, geef die bal een loei.job schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 15:00:
[...]
Graden kan je namelijk ook aangeven in minuten of seconden.
360 graden heeft 60 minuten en 3600 seconden.
1 graad heeft 60 minuten en 3600 seconden
360gr. heeft 21600 minuten enzovoort seconden
Type foutje van mij, ik had het wel correct uitgerekend
[ Voor 69% gewijzigd door job op 30-12-2007 02:41 ]
Deze vraag zal wel vaker voorbij zijn gekomen.
Ik ben aan het twijfelen tussen de Sigma 24-70 F2,8 en de Tamron 28-75 F2,8.
Welke zouden jullie kiezen?
en waarom?
Ps: Ik heb de search gebruikt en heb de laatste 15 pagina's van dit topic gelezen.
Via google heb ik een en ander gevonden, maar overal andere conclusies...
Klus page: http://klusthuis.blogspot.com
Zonder specifieke wensen valt er weinig te zeggen behalve wat er al zo vaak gezegd is. De Tammy is optisch beter, maar langer en wat minder goed gebouwd. Voor de rest: lekker zelf gaan voelen.
[ Voor 18% gewijzigd door neographikal op 30-12-2007 12:47 ]
Pfff hoe meer ik me ga verdiepen in UWA's hoe meer ik er 1 wil...Henk schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 15:14:
@job: owja, zo zat hetIk heb het ooit ergens een keer moeten leren, maar dat ook weer snel verdrongen
[afbeelding]
Lijkt me ideaal voor me vakantie in Parijs
[ Voor 5% gewijzigd door sapphire op 30-12-2007 13:50 ]
De 10-22 is mijn favoriete objectief. Foto's met een UWA hebben gewoon meer dynamiek dan platgeslagen telefoto's. Ik heb getwijfeld of ik genoeg UWA zou schieten om de prijs van dit objectief te rechtvaardigen, maar ik heb nog geen seconde spijt gehad.sapphire schreef op zondag 30 december 2007 @ 13:49:
Pfff hoe meer ik me ga verdiepen in UWA's hoe meer ik er 1 wil...
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Verwijderd
Echt übergeil die foto!!!Henk schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 15:14:
@job: owja, zo zat hetIk heb het ooit ergens een keer moeten leren, maar dat ook weer snel verdrongen
[afbeelding]
Er kwam vanaaf een Sigma 10-20 langs op V&A hier, dus ik ff snel wat beoordelingen erover opgezocht en dat was serieus schrikken.... op fredmiranda wel een 8.3 gemiddeld maar pagina's vol met dat hij erg soft is, en veel mensen die hem terug hebben gestuurd naar Sima voor callibratie. Zijn ze zo slecht dan:|
de canon heeft zowaar een 9.1 en erg positieve recenties, met af en toe wat geklaag over een soft exemplaar en CA.
Nadeel van de Canon is toch echt de prijs....660+ kap en eventueel filter is erg duur vind ik, zeker tov de cocurrentie, maja als ik eht zo lees is het wel de beste UWA voor een Canon cam verkrijgbaar.
[ Voor 15% gewijzigd door sapphire op 31-12-2007 00:06 ]
Het laaatste gedeelte van de laatste zin behoeft geen discussie, het is een eigen mening, staat express tussen haken
Verwijderd
Wat kan je zoomen met een 50mm?Mobyrick schreef op maandag 31 december 2007 @ 08:54:
Als ik wil "zoomen" heb ik mijn 50mm 1.8 nog. tussen haken
beetje nutteloze opmerking natuurlijk. Iedereeen snapte zijn punt wel.
Dat een prime niet kan zoomen is niet onbekend hier, dat hij bedoeld de lens te gebruiken als lichte "tele lens" (wat het ook is op zijn body) was prima te raden.
[ Voor 6% gewijzigd door Nomad op 31-12-2007 11:55 ]
Verwijderd
Gewoon lekker 2ehands nemen joh, zorg ervoor dat ie nog een paar maanden in garantie zit en je bent klaar voor 450-500,- (ervan uitgaande dat je de BTW van een nieuwe exemplaar niet terug kan vorderen).sapphire schreef op maandag 31 december 2007 @ 00:00:
.........
de canon heeft zowaar een 9.1 en erg positieve recenties, met af en toe wat geklaag over een soft exemplaar en CA.
Nadeel van de Canon is toch echt de prijs....660+ kap en eventueel filter is erg duur vind ik, zeker tov de cocurrentie, maja als ik eht zo lees is het wel de beste UWA voor een Canon cam verkrijgbaar.
Verwijderd
Bedoeld?Nomad schreef op maandag 31 december 2007 @ 11:54:
[...]
beetje nutteloze opmerking natuurlijk. Iedereeen snapte zijn punt wel.
Dat een prime niet kan zoomen is niet onbekend hier, dat hij bedoeld de lens te gebruiken als lichte "tele lens" (wat het ook is op zijn body) was prima te raden.
Ik snap het wel, veel anderen ook wel, maar je moet het zien als een hint om toch vooral dingen bij de goede naam te noemen.
Vind ik op een discussieforum niet geheel onbelangrijk......
Uw strijder voor taalzuiverheid.
Tenzij hij de 1.8 echt nodig heeft natuurlijk.
Mee eens. Ik houd ook niet van die internet-luiheid. Alles moet maar duidelijk zijn door tussen de regels (en taalfouten/omissies/onduidelijk sarcasme) heen te lezen.Verwijderd schreef op maandag 31 december 2007 @ 16:09:
[...]
Bedoeld?
Ik snap het wel, veel anderen ook wel, maar je moet het zien als een hint om toch vooral dingen bij de goede naam te noemen.
Vind ik op een discussieforum niet geheel onbelangrijk......

Uw strijder voor taalzuiverheid.

[ Voor 8% gewijzigd door Aham brahmasmi op 31-12-2007 21:33 ]
De 1 na laatste zin is sarcastisch bedoeld
"Uw strijder voor taalzuiverheid" en "internet-luiheid" zijn misschien wat sterke termen voor de fout die ik heb gemaakt. Back ontopic AUB!
[ Voor 11% gewijzigd door Moby op 31-12-2007 17:15 ]
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Sjeempie ik moet wel in de verdediging zeg? Ik heb nu bijna een jaar een dSLR, eerst alleen een kitlens en 3 maanden na aanschaf van de dSLR een 50mm 1.8. Ik heb zeer veel foto's genomen, misschien niet zoveel als sommige hier maar toch. De grens aan van de kitlens zit ik nu ongeveer wel aan, maar pas na 1 jaar dus (zie onder andere de foto in mijn vorige post). De lens die ik heb aangeschaft heb ik zeer lang over gedaan om bij elkaar te sparen en is dus zeer weloverwogen. Als ik mijn foto's met de kitlens net zo mooi waren dan met de 10-22 had ik hem zeker altijd op mijn body gehouden. In voorbereiding op mijn aanschaf heb ik een week gespeeld met een Tamron 11-18mm (ik kan er ergens een mm naast zitten) dus dat is ook goed voorbereidt in ieder geval. Het komt er op neer dat de door jou aangehaalde punten niet van toepassing zijn op mij in ieder gevalBugBoy schreef op maandag 31 december 2007 @ 20:21:
De kitlens is niet het meest geweldige stukje "glas", maar ik irriteer me onderhand wel aan opmerkingen van "baggerlens" en "s[hk]itlens". Vooral omdat het vaak komt van mensen die amper weten hoe ze met een dSLR moeten werken. Leer eerst werken met de kitlens en koop dan wat bij je past en wacht even met het oordeel over spul dat je zelf niet hebt.
Ik vind het erg vreemd dat ik mijn aanschaf moet verantwoorden tegenover jou. Ik stel specifiek vast dat de kitlens voor mij een jaar goed heeft voldaan maar dat ik nu tegen de grenzen aan loop. Waarom dat is zal ongeveer dezelfde redenen zijn als dat alle andere mensen de kitlens vervangen voor iets anders, deze ga ik hier niet op noemen want ze zijn algemeen bekend denk ik. Jij hebt immers ook de kitlens vervangen met de EF-S 17-55IS met een bepaalde reden en bugboy heeft gezien zijn ondertitel ook een verzameling lenzen om jaloers op te wezen. Uiteraard maken dure lenzen geen mooie foto's maar het kan wel een hulpmiddel zijn.Toff schreef op maandag 31 december 2007 @ 22:12:
maar dat maakt de kitlens toch niet meteen onbruikbaar? Veel "starters" hebben er jaren plezier van en als iemand niet tegen de grenzen aanloopt (@Mobyrick: welke zijn dat voor jou?) is het voor hem gewoon een fijn lensje.
Ik weet dus voor mijzelf heel goed waarom ik geen kitlens meer wil, inderdaad een aanrader geweest het afgelopen jaar maar nu niet meer.Tenzij je heel precies weet waarom je geen kitlens wilt is het IMHO gewoon een aanrader (geweest) voor bij een instapmodel zoals de 300/350/400D.
Het enige dat ik fout heb gedaan is de kitlens een sh(k)itlens noemen en daarover biedt ik mijn verontschuldigingen aan, een foute poging om grappig te zijn. Verder wens ik iedereen uiteraard een zorgenvrij nieuwjaar met vele mooie momenten
Verwijderd
10-22 Nieuw voor 499,--Verwijderd schreef op maandag 31 december 2007 @ 13:27:
[...]
Gewoon lekker 2ehands nemen joh, zorg ervoor dat ie nog een paar maanden in garantie zit en je bent klaar voor 450-500,- (ervan uitgaande dat je de BTW van een nieuwe exemplaar niet terug kan vorderen).
Ik heb hem hier besteld en vrijdag kan ik hem ophalen, can't wait
http://www.cameratop100.n...n=com_virtuemart&Itemid=1
Verwijderd
Ik was ook sceptisch en heb de verkoper uitvoerig ondervraagd:
ziijn het gebruikte of beschadigde lenzen, waarom zoveel goedkoper zonder verpakking.
Zijn stellige antwoord:
Ze maakten onderdeel uit van een (eventueel buitenlandse) kit en de losse onderdelen van de kit worden apart verkocht (is canon niet blij mee maar who cares). De lens zit dus in een witte (in-kit) doos. Garantie etc geldt nog.
Alleen de cashback geldt niet.
Dit bedrijf verkoopt al 40 jaar fotoapparatuur met name aan de prof markt dus ze zullen me geen rommel verkopen.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2008 00:09 ]

Duppie en de eerste rang lijkt me hier een terechte vergelijking.
[ Voor 36% gewijzigd door neographikal op 02-01-2008 00:12 ]
Verwijderd
Uiteraard zal ik me goed laten informeren over garantie en "niet goed geld terug" regeling.
Don't worry
Ik heb al vaker goedkoper dan "normaal" gekocht en weet waar ik op moet letten
Maargoed, jouw feestje, 't is sowieso een prachtlens. Vooral veel plaatjes van showen
Grijze import en Crown heeft verloren.sapphire schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 00:15:
uitspraak tegen crown.....?
[ Voor 19% gewijzigd door neographikal op 02-01-2008 00:17 ]
Verwijderd
Ik zal oppassen ik beloof hetneographikal schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 00:16:
Maargoed, jouw feestje, 't is sowieso een prachtlens. Vooral veel plaatjes van showen
Ik zal zeker wat resultaten showen op dit forum.
(Ik ben altijd al een groothoekgek geweest.
Ik was 24 mm (bij kleinbeeld) gewend, dus ik verheug me enorm op 10mm (equivalent aan 16 mm op kleinbeeld).
Jammer dat er geen vaste brandpuntsafstand in die range is trouwens, hoe minder glas/lucht oppervlakken hoe liever, ik heb noal eens de zon in beeld 9zoek hem nogal eens op) en "flare" en diafragmavlekken treden gauw op. desalniettemin schijnt de 10-22 goed te scoren op dit punt.)
??????????????????? Ik begrijp echt geen sikkepit van deze reactie!!!Mobyrick schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 21:22:
[...]
Ik vind het erg vreemd dat ik mijn aanschaf moet verantwoorden tegenover jou. Ik stel specifiek vast dat de kitlens voor mij een jaar goed heeft voldaan maar dat ik nu tegen de grenzen aan loop. Waarom dat is zal ongeveer dezelfde redenen zijn als dat alle andere mensen de kitlens vervangen voor iets anders, deze ga ik hier niet op noemen want ze zijn algemeen bekend denk ik. Jij hebt immers ook de kitlens vervangen met de EF-S 17-55IS met een bepaalde reden en bugboy heeft gezien zijn ondertitel ook een verzameling lenzen om jaloers op te wezen. Uiteraard maken dure lenzen geen mooie foto's maar het kan wel een hulpmiddel zijn.
[...]
Ik weet dus voor mijzelf heel goed waarom ik geen kitlens meer wil, inderdaad een aanrader geweest het afgelopen jaar maar nu niet meer.
Het enige dat ik fout heb gedaan is de kitlens een sh(k)itlens noemen en daarover biedt ik mijn verontschuldigingen aan, een foute poging om grappig te zijn. Verder wens ik iedereen uiteraard een zorgenvrij nieuwjaar met vele mooie momenten
Ik vraag geen "verantwoording" van je hoor, ik ben gewoon nieuwsgierig naar jouw redenen voor vervanging, vooral omdat ik denk dat anderen daar iets aan kunnen hebben hier. Ik gaf toch duidelijk aan, dat ik niet speciaal naar iemand wilde wijzen, bij het onderschrijven van Bugboys opmerking?
Ik heb zelf nooit een "kitlens" gehad overigens, dus je aanname dat ik die "immers" ook vervangen zou hebben is op zijn zachts gezegd nogal uit de lucht gegrepen. Mijn "eerste aanschaf" (bij de 350D) was een EF28-135IS, omdat ik meende niet meer "groothoek" nodig te hebben, waar meer "tele" zeer welkom was. Plus al die negatieve verhalen over die EFS18-55... Die heb ik "dus" voor 3-4 tientjes laten liggen en achteraf vraag ik me nog steeds af waarom...
Waarom de non-IS "nu niet meer" een aanrader zou kunnen zijn, dat is ook nog maar de vraag. Is de IS de meerprijs waard, of is het slimmer om "door te sparen" voor een beter objectief? Gebruikerservaringen zeggen mij meer dan tests en het hangt ook van je budget af natuurlijk.
Kunnen we hierover meningen en ervaringen uitwisselen, zonder dat je het meteen naar jouw persoontje trekt?
Jouw soort posts levert op de FP een vette -1 op, wegens gebrek aan inhoud. Als je niets te melden hebt, blijf dan van het toetsenbord af svp?
Aha nu snap ik je verhaal beter, ik dacht inderdaad dat het op mijn persoon gericht was terwijl dit niet zo is.
De voornaamste reden om de kitlens te vervangen is dat ik iets wil hebben dat wijder gaat dan 18mm. Ik heb een statistiekprogramma op mijn foto's losgelaten genomen met de kitlens en die laat over het algemeen foto's zien genomen bij 18 tot 24mm en foto's op 55mm. De 55mm is vervangen door de 50mm 1.8 en het wijde gedeelte door de 10-22 van Canon. De kitlens zit nog wel in mijn slingshot 100 maar aangezien die niet erg groot is is het wel de eerste lens die er uit gaat na een eventuele uitbreiding. Dit zal echter niet snel zijn want het geld is op en ik zie nu (nog) geen beperkingen in mijn assortiment. Ik verwacht de lens vandaag te ontvangen maar ik ben aan het werk dus dat wordt ophalen op het postkantoor zaterdag. Nog even de cashback regelen en dan kan ik er weer tegenaan.
Verwijderd
Het vreemde vind ik dat ik een poos geleden (wellicht nog voor de uitspraak) bij Crown een 70-200 heb gekocht, die toen in een cashback regeling viel. Onwetend over het grijze import verhaal heb ik toen de bon enzo ingestuurd en (na enige tijd, maar dat komt vaker voor) kreeg ik netjes het bedrag betaald, zonder op- of aanmerkingen. Wanneer ik (of iemand) nu weer een product in cashback bij Crown zou kopen, zou de aanvraag dan geweigerd worden?neographikal schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 00:16:
...
[...]
Grijze import en Crown heeft verloren.
Verwijderd
Ik heb mijn 30D bij hem vandaan, juli vorig jaar.Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 08:50:
[...]
Het vreemde vind ik dat ik een poos geleden (wellicht nog voor de uitspraak) bij Crown een 70-200 heb gekocht, die toen in een cashback regeling viel. Onwetend over het grijze import verhaal heb ik toen de bon enzo ingestuurd en (na enige tijd, maar dat komt vaker voor) kreeg ik netjes het bedrag betaald, zonder op- of aanmerkingen. Wanneer ik (of iemand) nu weer een product in cashback bij Crown zou kopen, zou de aanvraag dan geweigerd worden?
Grijze import joh? Wist ik niet, zijn prijzen waren ook niet dermate laag dat ik dat kon vermoeden.
Sorry hoor. Het feit dat ik aangeef dat ik vind dat hij daarin helemaal gelijk heeft, geeft toch aan dat ik wél wat te melden heb.Toff schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 01:16:
[verhaal]
[...]
Jouw soort posts levert op de FP een vette -1 op, wegens gebrek aan inhoud. Als je niets te melden hebt, blijf dan van het toetsenbord af svp?
De laatste tijd zijn er mensen hier in FA die op een niet al te aardige toon hun mening willen geven over bepaalde zaken. Dit gebeurt zowel in de show-/testcase topics alsook in topics als deze. Het is logisch dat er mensen zijn die het niet met elkaar eens zijn, maar in het aangeven van een mening kan er ook een rem op wat dat betreft. Nu wil ik niet zeggen dat jij dat bent, want normaal vind ik jou posts behoorlijk netjes en heb ik zelf ook wat aan de kritiek die jij geeft op mijn sporadisch gepostte foto\'s.
Ik had het voorgaande stuk alleen ook zo gelezen alsof het op de persoon direct gericht was, en ik denk dat je daarmee op moet passen. Je kan het er niet mee eens zijn, maar dat kan dan ook anders gezegd worden. Kritiek is goed, maar houd het dan wel aardig, en ook goed te lezen voor andere mensen. Ik ben er blijkbaar ook \'ingetrapt\' om te denken dat het op de persoon gespeeld was, en dan blijkt dus niet jouw intentie geweest te zijn. Excuses daarvoor.
Zo en nu weer on-topic
Dit topic is gesloten.