Het grote Canonmount-objectieven-topic v9.0 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 29 Laatste
Acties:
  • 99.714 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:22

breinonline

Are you afraid to be known?

TranceSetter schreef op zondag 16 december 2007 @ 18:59:
[...]

Ik heb hem zelfs een hele tijd op ISO1600 gehad, puur en alleen om de sluitertijden niet te lang te laten worden. En ik vind niet dat over het algemeen de foto's geen sfeer meer hebben. zal zo wel ff een voorbeeldje linken.

http://www.below-zero-deg...Party%202007/IMG_6468.jpg
Duh, je camera staat nog op automatic. Dan houdt het toestel een sluitertijd van 1/60s aan met flits. Probeer op zijn minst op standje P maar liever eens op Av te schieten, high speed sync op je flitser aan. En zoek dan eens naar een langere sluitertijd zodat je genoeg omgevingslicht vangt naast het flitslicht.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
In het donker / met flits zou ik gewoon fijn M schieten. De camera gaat dan gewoon de mist in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En Fairy meldt dat je 2nd curtain moet flitsen om het moment te bevriezen, volgens mij juist niet!?
2nd curtain is leuk voor een lichtspoor (de goede kant uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 12-09 20:30
breinonline schreef op zondag 16 december 2007 @ 19:53:
[...]

Duh, je camera staat nog op automatic. Dan houdt het toestel een sluitertijd van 1/60s aan met flits. Probeer op zijn minst op standje P maar liever eens op Av te schieten, high speed sync op je flitser aan. En zoek dan eens naar een langere sluitertijd zodat je genoeg omgevingslicht vangt naast het flitslicht.
400D op high speed sync doet steeds 1/200, dat is net niet de bedoeling toch? :?
Verwijderd schreef op zondag 16 december 2007 @ 20:27:
En Fairy meldt dat je 2nd curtain moet flitsen om het moment te bevriezen, volgens mij juist niet!?
2nd curtain is leuk voor een lichtspoor (de goede kant uit).
Vroeg ik me ook af. Dan wordt er toch pas 'op het einde' geflitst? Maw, je onderwerp is bewogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 12:38
breinonline schreef op zondag 16 december 2007 @ 19:53:
[...]

Jammer dat je er meteen vanuit gaat dat de camera op automatic staat. Ik fotografeer nooit op 1 van die standen, maar altijd op P, Av, Tv of M.

Ik had alleen geen zin om elke keer alles in te stellen gisteren, vandaar de P-stand. De Av en Tv stand houden geen rekening met een flitser heb ik gelezen.

En High-Speed sync is toch alleen voor sluitertijden van korter dan 1/200s. Terwijl hier iedereen het over lekker lange sluitertijden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Fire69 schreef op zondag 16 december 2007 @ 20:34:
[...]

400D op high speed sync doet steeds 1/200, dat is net niet de bedoeling toch? :?
Ho, ja, inderdaad :p
TranceSetter schreef op zondag 16 december 2007 @ 20:50:
[...]

Jammer dat je er meteen vanuit gaat dat de camera op automatic staat. Ik fotografeer nooit op 1 van die standen, maar altijd op P, Av, Tv of M.
De EXIF info gaf automatic aan, maar bij standje P geeft de EXIF dat dus blijkbaar ook aan, sorry.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ik vind de foto niet zo dramatisch. Welke sfeer mis je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Laatst een 17-40L gekocht en inmiddels al een aantal foto's mee gemaakt.
Misschien heb ik er teveel van verwacht maar ik vind de scherpte best wel tegenvallen, zeker op 17mm.

Is dit normaal of niet? Voorbeeldfoto's: http://www.26fps.nl/got/1740/ (losse foto's op full ress)
http://www.26fps.nl/got/1740/1740.rar (rar bestand met alle foto's, 6.2MB)

Setup:
400D met de 17-40L gebruikt op statief. Één keer scherpgesteld, daarna op MF gezet en niet meer aan gekomen. Dus het focuspunt is bij alle foto's hetzelfde. Gefocust op het puntje van de neus op 't beeld.

EXIF is aanwezig maar de belangrijkste info staat ook in de bestandsnamen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
[...]

[...]

Vroeg ik me ook af. Dan wordt er toch pas 'op het einde' geflitst? Maw, je onderwerp is bewogen.
Errr, second curtain slecht? rofl, dan doe ik iets fout goed of goed fout, maar mijn flash zit er op vastgeroest :D

De theorie achter second curtain is juist dat je eerst de omgeving belicht, en daarna je onderwerp op het laatste moment bevriest met je flits. Dragging the shutter :)

Doe maar eens partytopics lezen voor e.e.a. aan uitleg zou ik zeggen, daar staat een HOOP nuttige info in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
sOid schreef op zondag 16 december 2007 @ 22:20:
Misschien heb ik er teveel van verwacht maar ik vind de scherpte best wel tegenvallen, zeker op 17mm.
[...]
Als dat de normale scherpte is van een 17-40 mag ik absoluut niet klagen over mijn Sigma... :/
Henk schreef op zondag 16 december 2007 @ 22:25:
[...]

Errr, second curtain slecht? rofl, dan doe ik iets fout goed of goed fout, maar mijn flash zit er op vastgeroest :D

De theorie achter second curtain is juist dat je eerst de omgeving belicht, en daarna je onderwerp op het laatste moment bevriest met je flits. Dragging the shutter :)

Doe maar eens partytopics lezen voor e.e.a. aan uitleg zou ik zeggen, daar staat een HOOP nuttige info in :)
Ik zeg nergens dat het slecht is ;) Ik dacht enkel dat het niet gebruikt werd voor deze toepassing, maar dat zal ik dus misbegrepen hebben. Zal me nog maar even inlezen. Dragging the shutter ken ik wel hoor, geen paniek :)

Ivm die partytopics, het huidige topic volg ik met veel bewondering, maar vind het steeds jammer dat er bij de pics geen settings gepost worden...

[ Voor 90% gewijzigd door Fire69 op 16-12-2007 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Wekkel schreef op zondag 16 december 2007 @ 22:17:
Ik vind de foto niet zo dramatisch. Welke sfeer mis je precies?
Dat is het hem nou net. Ik vind hem zelf voor 1 van de eerste foto's in dit soort omstandigheden helemaal niet slecht. Ik miste alleen de mogelijkheid tot zoomen. En daarom wilde ik voor een vervanger van de kitlens gaan die een heel stuk lichtgevoeliger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Fire69 schreef op zondag 16 december 2007 @ 22:26:
[...]

Ivm die partytopics, het huidige topic volg ik met veel bewondering, maar vind het steeds jammer dat er bij de pics geen settings gepost worden...
Er staat toch echt héél duidelijk in de topicstart van dat topic waarom dat niet gebeurt. Ieder feest heeft weer andere belichting, dus bestaat een kant en klare oplossing niet. Soms kom je weg met een feest-specifieke setting maar vaak zit je binnen een locatie al op wisselende settings. En als er op dezelfde locatie een week later weer een feest is dan is het nog maar de vraag of de eerdere settings nog goed zijn omdat de licht jockey misschien weer andere belichting gebruikt.

Maar goed, om je toch een beetje een idee te geven:

ISO hoog, vaak op 800, diafragma ver open, rond f/2,8 of een tikkie afgestopt (wat ook afhangt van of je lens wijd open scherp presteert of niet) en je sluitertijd lang. Hoe lang? Dat ligt aan hoe fel het omgevingslicht is. Maar vrijwel altijd zit je aan dusdanig lange sluitertijden dat je je (bij sterke voorkeur) externe flitser gebruikt om beweging te bevriezen. Dat zou genoeg moeten zijn om te schatten hoe het zit. (Ja, inderdaad, dan duik je wel dik onder 1/50e ja.)

Edit: En zelfs al weet je de camera settings, dan weet je nog niets over hoe de flitser werd gebruikt. FEC op de flitser? Flitskop omhoog? Of naar achteren of opzij? Omnibounce erop of niet? Highlight card eruit? Waar kaatste het flitslicht vanaf?

[ Voor 8% gewijzigd door JumpStart op 16-12-2007 23:06 ]

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
TranceSetter schreef op zondag 16 december 2007 @ 22:38:
[...]

Dat is het hem nou net. Ik vind hem zelf voor 1 van de eerste foto's in dit soort omstandigheden helemaal niet slecht. Ik miste alleen de mogelijkheid tot zoomen. En daarom wilde ik voor een vervanger van de kitlens gaan die een heel stuk lichtgevoeliger is.
Ik wil niet vervelend zijn, maar deze heb je op F/4 geschoten ;) En met 1/60ste heb je nog marge genoeg over zeg maar...
JumpStart schreef op zondag 16 december 2007 @ 22:54:
ISO hoog, vaak op 800, diafragma ver open, rond f/2,8 of een tikkie afgestopt (wat ook afhangt van of je lens wijd open scherp presteert of niet) en je sluitertijd lang. Hoe lang? Dat ligt aan hoe fel het omgevingslicht is.
Juistem, en dan ligt het ook nog ernstig aan de verhouding tussen voorgrond/achtergrondlicht, de kleurstelling ervan, de hoogte/kleur van het plafond, etc. Behalve een "zoek op dragging teh shutter" en een "die 24-70 heb je niet nodig als je je materiaal fatsoenlijk onder controle hebt" kom ik in dit geval niet.

Maar nogmaals, jouw centjes, jouw feestje. bedenk alleen wel dat 24mm _lang_ is.

[ Voor 46% gewijzigd door neographikal op 17-12-2007 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
neographikal schreef op maandag 17 december 2007 @ 00:05:
[...]

Ik wil niet vervelend zijn, maar deze heb je op F/4 geschoten ;) En met 1/60ste heb je nog marge genoeg over zeg maar...

[...]

Juistem, en dan ligt het ook nog ernstig aan de verhouding tussen voorgrond/achtergrondlicht, de kleurstelling ervan, de hoogte/kleur van het plafond, etc. Behalve een "zoek op dragging teh shutter" en die 24-70 heb je niet nodig als je je materiaal fatsoenlijk onder controle hebt kom ik in dit geval niet.

Maar nogmaals, jouw centjes, jouw feestje. bedenk alleen wel dat 24mm _lang_ is.
Ik zeg: 17-55. Geweldige lens voor dit werk, F/2.8, IS, rag- en RAG scherp.... Als ik met andere fotografen praat die enkel een 24-70 hebben wordt me eigenlijk altijd gevraagd hoe ik die overzichtsshots pak (soms ook uwa :P ), maar ook dat ik geen 2 meter afstand hoef van een net-wat-grotere groep, terwijl de stap van 55 naar 70 verwaarloosbaar is.

De 24-70 is gewoon een FF-lens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Henk schreef op maandag 17 december 2007 @ 00:36:
De 24-70 is gewoon een FF-lens :P
eens, met als uitzondering wat specifieke toepassingen als studie/mode/etc werk waarbij de groothoek niet heel hard nodig is. Voor de rest, subliem stuk glas, kutbereik op APS-C :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
neographikal schreef op maandag 17 december 2007 @ 00:38:
[...]

eens, met als uitzondering wat specifieke toepassingen als studie/mode/etc werk waarbij de groothoek niet heel hard nodig is. Voor de rest, subliem stuk glas, kutbereik op APS-C :P
Mjah, tis heel simpel, je zou een 5D willen kopen voor die lens :P 5D sensor + 24-70 is gewoon een output om van te kwijlen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

* JumpStart heeft in het verleden anders prima werk neergezet met de Tamron 28-75/2,8 :+

Maar, toegegeven, dan blijkt 28 mm "wijd" (of liever, het gebrek eraan) een behoorlijk obstakel te kunnen vormen. Ik kon er dan nog redelijk mee weg komen omdat ik niet zoveel aan peopleshots deed.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:36

sapphire

Die-hard pruts0r

Voor op feestjes is 28mm op crop iig zeker k*t.
Zelf ben ik blij met m'n Tamron 17-50, die extra stop winst die k ermee heb is echt heel erg lekker.
Maar ik merk wel zoals ookal gezegd hier dat leren flitsen ook heel erg belangrijk is !

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het zegt niets over sluitertijd. Je sluitertijd is net zolang als bij een 1st-curtain flits. Dus afh. van die tijd, in beide gevallen bewogen of onbewogen, het ziet er met 2nd-curtain alleen wat logischer uit. :)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
JumpStart schreef op zondag 16 december 2007 @ 22:54:
[...]

Er staat toch echt héél duidelijk in de topicstart van dat topic waarom dat niet gebeurt. Ieder feest heeft weer andere belichting, dus bestaat een kant en klare oplossing niet. Soms kom je weg met een feest-specifieke setting maar vaak zit je binnen een locatie al op wisselende settings. En als er op dezelfde locatie een week later weer een feest is dan is het nog maar de vraag of de eerdere settings nog goed zijn omdat de licht jockey misschien weer andere belichting gebruikt.

Maar goed, om je toch een beetje een idee te geven:

ISO hoog, vaak op 800, diafragma ver open, rond f/2,8 of een tikkie afgestopt (wat ook afhangt van of je lens wijd open scherp presteert of niet) en je sluitertijd lang. Hoe lang? Dat ligt aan hoe fel het omgevingslicht is. Maar vrijwel altijd zit je aan dusdanig lange sluitertijden dat je je (bij sterke voorkeur) externe flitser gebruikt om beweging te bevriezen. Dat zou genoeg moeten zijn om te schatten hoe het zit. (Ja, inderdaad, dan duik je wel dik onder 1/50e ja.)

Edit: En zelfs al weet je de camera settings, dan weet je nog niets over hoe de flitser werd gebruikt. FEC op de flitser? Flitskop omhoog? Of naar achteren of opzij? Omnibounce erop of niet? Highlight card eruit? Waar kaatste het flitslicht vanaf?
Ja, begrijp ik wel natuurlijk. Zit me gewoon vaak af te vragen hoe jullie het voor elkaar krijgen om met zo weinig licht zo'n foto's te maken. Overzichtfoto's bvb, dan ben je met een flitser volgens mij helemaal niks? Dus heel lange sluitertijd, maar toch zit er helemaal niks bewogen in die foto's...
Zo'n dingen bvb:
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2177/2115866929_bf4ee9a595.jpg
© Jazzs
Voutloos schreef op maandag 17 december 2007 @ 08:26:
[...]
Het zegt niets over sluitertijd. Je sluitertijd is net zolang als bij een 1st-curtain flits. Dus afh. van die tijd, in beide gevallen bewogen of onbewogen, het ziet er met 2nd-curtain alleen wat logischer uit. :)
Logischer voor bewegende onderwerpen, maar heeft het voor portretshots nut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Fire69 schreef op maandag 17 december 2007 @ 08:53:
[...]

Ja, begrijp ik wel natuurlijk. Zit me gewoon vaak af te vragen hoe jullie het voor elkaar krijgen om met zo weinig licht zo'n foto's te maken. Overzichtfoto's bvb, dan ben je met een flitser volgens mij helemaal niks? Dus heel lange sluitertijd, maar toch zit er helemaal niks bewogen in die foto's...
Zo'n dingen bvb:
[afbeelding]
© Jazzs

[...]

Iso1600 en dan nog ff een stop of 1,5 doortrekken is dan ook helemaal niets vreemds :P Snap je ook gelijk waarom menig partyfotograaf ineens iso-geil wordt, het ding moet gewoon marge hebben.

Dat _hoeft_ trouwens niet, maar het is wel high iso wat de klok slaat :P En dan kom je dus stiekem altijd bij Canon uit... :+

In dat soort overzichtsshots is het gewoon het randje opzoeken. Dusdanig snel schieten dat het net-niet bewogen is, dusdanig traag dat je nog wat licht pakt :)

[ Voor 7% gewijzigd door Henk op 17-12-2007 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-09 20:49
[...]

Tsjah, gewoon een kwestie van de ISO flink omhoog schroeven. Met de betere camera's is dat geen probleem. Verder moet het diafragma wijd open staan om zoveel mogelijk licht op te vangen. Sluitertijden kunnen inderdaad niet te lang, maar dat is ook niet nodig vanwege de twee handelingen ervoor. Voor portretten ligt het anders. Dan gebruik je de flitser en kun je met langere sluitertijden volstaan (flits=bevriezen beeld=minder bewegingsonscherpte bij lange sluitertijden), waardoor je andere instellingen weer wat omlaag kunt schroeven (bijvoorbeeld ISO). En met lange sluitertijden bedoel ik dus niet 5 seconden, maar bijvoorbeeld 1/60 of 1/40 (ligt ook een beetje eraan op hoeveel mm je schiet en of je IS-lenzen hebt). Correct me if i'm wrong 8)7 .

[ Voor 11% gewijzigd door flo_ op 17-12-2007 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hangt van omgeving af, maar nog langer moet kunnen. Wanneer je op 1/4s kan schieten i.p.v. 1/60s pak je nog eens 4 stops extra licht. Gewoon keertje testen, maximaal omgevingslicht binnenhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

[...]

Ja. Want de flitser gaat af op het eind van de open sluitertijd. Daarmee voorkom je dat mensen denken "Oh, flits, de foto is genomen." en vervolgens wegdraaien. (Of op je afkomen om te kijken hoe de foto is geworden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
flo_ schreef op maandag 17 december 2007 @ 09:03:
[...]

Tsjah, gewoon een kwestie van de ISO flink omhoog schroeven. Met de betere camera's is dat geen probleem. Verder moet het diafragma wijd open staan om zoveel mogelijk licht op te vangen. Sluitertijden kunnen inderdaad niet te lang, maar dat is ook niet nodig vanwege de twee handelingen ervoor. Voor portretten ligt het anders. Dan gebruik je de flitser en kun je met langere sluitertijden volstaan (flits=bevriezen beeld=minder bewegingsonscherpte bij lange sluitertijden), waardoor je andere instellingen weer wat omlaag kunt schroeven (bijvoorbeeld ISO). En met lange sluitertijden bedoel ik dus niet 5 seconden, maar bijvoorbeeld 1/60 of 1/40 (ligt ook een beetje eraan op hoeveel mm je schiet en of je IS-lenzen hebt). Correct me if i'm wrong 8)7 .
1/60e? :| zo snel? :|

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
JumpStart schreef op maandag 17 december 2007 @ 09:19:
[...]

Ja. Want de flitser gaat af op het eind van de open sluitertijd. Daarmee voorkom je dat mensen denken "Oh, flits, de foto is genomen." en vervolgens wegdraaien. (Of op je afkomen om te kijken hoe de foto is geworden.)
e-ttl flitst ook voor de sluiter open gaat, als lichtmeting. Ook bij 2nd curtain.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-06 14:02

Is dit normaal of niet? Voorbeeldfoto's: http://www.26fps.nl/got/1740/ (losse foto's op full ress)
De scherpte lijkt me niet echt denderend... Maar wat ik nog veel vreemder vind is het verschil in beeldhoek tussen http://www.26fps.nl/got/1740/17_mm-1_80_sec_at_%83___4,0.jpg en http://www.26fps.nl/got/1740/17_mm-1_8_sec_at_%83___11.jpg, dat kan bijna niet kloppen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

abrakadaver schreef op maandag 17 december 2007 @ 09:36:
e-ttl flitst ook voor de sluiter open gaat, als lichtmeting. Ook bij 2nd curtain.
Da's niet zo gek, natuurlijk. 2nd curtain is godsonmogelijk bij TTL-meting.

TTL (Through The Lens) meet immers of er genoeg licht is binnengekomen en stopt dan de flits. Als je dat wil combineren met 2nd curtain moet de flitser dus een nog niet bekende tijd van tevoren beginnen.

Dat is hetzelfde als een pilletje dat je in moet nemen 2 uur voordat de pijn begitn 8)7

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-09 20:49
Weet ik veel, ik heb er geen ervaring mee. :z Je zult heus nog wel langer kunnen belichten (was het uiterste is weet ik niet, ligt ook aan de omstandigheden denk ik hè).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
Dido schreef op maandag 17 december 2007 @ 09:43:
[...]

Da's niet zo gek, natuurlijk. 2nd curtain is godsonmogelijk bij TTL-meting.

TTL (Through The Lens) meet immers of er genoeg licht is binnengekomen en stopt dan de flits. Als je dat wil combineren met 2nd curtain moet de flitser dus een nog niet bekende tijd van tevoren beginnen.

Dat is hetzelfde als een pilletje dat je in moet nemen 2 uur voordat de pijn begitn 8)7
Ooit geprobeerd? Je weet 't wel heel zeker of niet?
2nd curtain werkt gewoon bij ttl meting, maar dan doet ie voor de sluiter open gaat even een lichtmeting MET flits, dan weet ie hoe lang de sluiter open moet blijven, vervolgens gaat de sluiter open en flitst ie net voor de sluiter dicht gaat.

TTL meting meet altijd voor het openen van de sluiter, nooit tijdens het maken van de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

abrakadaver schreef op maandag 17 december 2007 @ 09:54:
Ooit geprobeerd? Je weet 't wel heel zeker of niet?
Ja, ik heb het geprobeerd. ETTL-2 op EX430, op de 20D second curtain flash aangezet, sluitertijd van 5 seconden zodat het zichtbaar is. En hij flitst aan het begin, niet aan het eind.
2nd curtain werkt gewoon bij ttl meting, maar dan doet ie voor de sluiter open gaat even een lichtmeting MET flits, dan weet ie hoe lang de sluiter open moet blijven, vervolgens gaat de sluiter open en flitst ie net voor de sluiter dicht gaat.

TTL meting meet altijd voor het openen van de sluiter, nooit tijdens het maken van de foto.
Kennlijk niet in de door mij beschreven setup :)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Stel het eens middels het 2nd curtain knopje op de 430EX in en probeer het nog eens? De echte flits kan ook bij een sluitertijd van 5 seconden aan het einde..

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
flo_ schreef op maandag 17 december 2007 @ 09:54:
[...]

Weet ik veel, ik heb er geen ervaring mee. :z Je zult heus nog wel langer kunnen belichten (was het uiterste is weet ik niet, ligt ook aan de omstandigheden denk ik hè).
Het was ook niet als aanval bedoeld :> Het is idd omstandigheids- en persoonsgebonden. In dezelfde tent knalt de ene op 1/30e, de volgende op 5s. Tja, ieder zijn meug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Dido schreef op maandag 17 december 2007 @ 09:56:
[...]

En hij flitst aan het begin, niet aan het eind.

[...]
Dan is het toch geen 2nd curtain? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Dido schreef op maandag 17 december 2007 @ 09:56:
[...]

Ja, ik heb het geprobeerd. ETTL-2 op EX430, op de 20D second curtain flash aangezet, sluitertijd van 5 seconden zodat het zichtbaar is. En hij flitst aan het begin, niet aan het eind.
Dat doet hij normaal wel hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:12
neographikal schreef op maandag 17 december 2007 @ 10:57:
[...]

Dat doet hij normaal wel hoor :)
Als je het op de flitser instelt....

Volgens mij luisterd de 580ex op de 20d ook niet naar de camera installing kwa curtainsync.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ronald schreef op maandag 17 december 2007 @ 11:04:
[...]

Als je het op de flitser instelt....

Volgens mij luisterd de 580ex op de 20d ook niet naar de camera installing kwa curtainsync.
Op de camera doe ik eigenlijk nooit aan, flitser is directer te bedienen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
neographikal schreef op maandag 17 december 2007 @ 11:06:
[...]

Op de camera doe ik eigenlijk nooit aan, flitser is directer te bedienen. :)
Sja, maar dat zegt weinig over hoe Dido het probeerd in te stellen ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Alhoewel ik het een ontzettend interessant onderwerp vind, en ook benieuwd ben naar alle ervaringen en instellingen, was voor zo;n discussie een ander topic: Centraal Canon-dedicated Flits-topic

2nd curtain is idd beter in te stellen op flitser zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Dannr schreef op maandag 17 december 2007 @ 09:37:
[...]

De scherpte lijkt me niet echt denderend... Maar wat ik nog veel vreemder vind is het verschil in beeldhoek tussen http://www.26fps.nl/got/1740/17_mm-1_80_sec_at_%83___4,0.jpg en http://www.26fps.nl/got/1740/17_mm-1_8_sec_at_%83___11.jpg, dat kan bijna niet kloppen :?
Ja je hebt gelijk, foutje van mij kant. Die 1e had ik uit de hand genomen, pas daarna dacht ik 'hmm een statief is handiger' en heb ik een statief gebruikt. Daardoor de andere beeldhoek.

Maargoed, nog suggesties van andere 17-40 eigenaren?

Ik heb laatst ook een focus test gedaan en die lijkt me wel goed.

http://www.26fps.nl/got/1740/1740_01.jpg 17mm@f4 (100% crop)
http://www.26fps.nl/got/1740/1740_02.jpg 40mm@f4 (originele 100% foto, vrij groot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
Canon 14mm F/2.8L II tegenover de Nikon 14-24 F/2.8 getest op een 1Ds Mk3
http://www.16-9.net/lens_...ikon1424_canon14l2_a.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 22:36

ThunderNet

Flits!

abrakadaver schreef op maandag 17 december 2007 @ 16:14:
naja.... duidelijk :P

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SparkOne
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-08 16:27
ik heb zelf de sigma 24-70 f2.8 en ik vind die lens echt super, erg scherp ook in low light en in combinatie met 430 ex is ie echt super. Ligging van mijn eos 400D is echt veel beter geworden door de lens, wegt 700 gr. dus mag ook wel. Je moet wel beeldstijl natuurlijk of een aangepaste hiervoor gebruiken want dat komt je foto's echt ten goede.

Canon EOS 5Dm4 | 24-70L | Segway E125S Blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Laatst online: 09:01
abrakadaver schreef op maandag 17 december 2007 @ 16:14:
Ik snap twee dingen niet:
  1. Hoe krijg je in godsnaam een Nikon 14-24 F/2.8 op een Canon 1DsIII geschroefd? Dat ding is toch voor een Nikon D3 bedoeld?
  2. Hoe durft Canon een objectief te presenteren (1) die duurder is, (2) slechter is en (3) een prime is?
Meestal is Nikon een stuk duurder (kijk maar eens bij de ultratele), maar hier mag Canon z'n huiswerk nog wel een keertje doen.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

BugBoy schreef op maandag 17 december 2007 @ 16:44:
[...]

1. Hoe krijg je in godsnaam een Nikon 14-24 F/2.8 op een Canon 1DsIII geschroefd? Dat ding is toch voor een Nikon D3 bedoeld?
  2. Hoe durft Canon een objectief te presenteren (1) die duurder is, (2) slechter is en (3) een prime is?
Meestal is Nikon een stuk duurder (kijk maar eens bij de ultratele), maar hier mag Canon z'n huiswerk nog wel een keertje doen.
Er zijn F-mount -> EOS mount adapters... Dus bijna alle nikon lenzen passen op Canon camera's :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
met een conversiering.
Toevallig ook nog een nieuwe die de automatische diafragmakoppeling van de canon camera doorgeeft aan de nikon-lens. (want een G-lens heeft geen manual diafragmaring.)

Tja, over punt 2, de meeste groothoeklenzen zijn nooit echt fantastisch geweest, behalve de zeiss 21mm en leica 15mm en nu dan deze nikkor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsja, ik weet niet precies hoe wetenschappelijk verantwoord dit allemaal is (net als die vorige test tegen de 24mm f/1.4) maar ik zou zo inschatten dat de Nikon gewoon gehakt maakt van deze primes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

abrakadaver schreef op maandag 17 december 2007 @ 16:47:
met een conversiering.
Toevallig ook nog een nieuwe die de automatische diafragmakoppeling van de canon camera doorgeeft aan de nikon-lens. (want een G-lens heeft geen manual diafragmaring.)

Tja, over punt 2, de meeste groothoeklenzen zijn nooit echt fantastisch geweest, behalve de zeiss 21mm en leica 15mm en nu dan deze nikkor.
De Nikon 17-35 kon zich ook al meten met de leica 21mm... Ook de nikon 15mm prime was zeker niet verkeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
ik had 't over de zeiss 21mm, da's wel van een wat ander kaliber.
maar gaat wel erg offtopic.

Lijkt er iig wel op dat die nikon 14-24 elke canon in die range met gemak verslaat.

[ Voor 19% gewijzigd door abrakadaver op 17-12-2007 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
De onscherpte bij (met name) de Canon foto's in ziet er uit als brakke compressie, dus ik vertrouw die test voor geen meter.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Moah, de 14L heb nog nooit geniaal zien presteren, ik denk dat die test toch behoorlijk valide is eigenlijk.... Huzarenstukje lensdesign van Nikon dus _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

BugBoy schreef op maandag 17 december 2007 @ 16:44:
[...]

Ik kan nog geen prijzen vinden van de 14/2.8L Mk II, noch de Nikkor 14-24/2,8. Kan je ajb naar wat bronnen verwijzen dan?

Ja, en verder ... Nikon is met een zwaar offensief bezig. Dat betekent dus dat ze de 14-24/2,8 agressief prijzen nadat Canon de 14L II aankondigde. Canon keihard aanvallen omdat ze niet met de concurentie overweg schijnen te kunnen is een beetje voorbarig. Als Canon binnen een jaar nog niet reageert met nieuwe producten danwel prijs aanpassing, dan pas mag je Canon beschuldigen van slecht huiswerk doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Voutloos schreef op maandag 17 december 2007 @ 17:12:
De onscherpte bij (met name) de Canon foto's in ziet er uit als brakke compressie, dus ik vertrouw die test voor geen meter.
Denk dat je nog eens moet kijken, zelfs ik met mijn beginners-oog zie dat de Canon CA heeft van hier tot Tokyo :)

edit:

Laatste pagina gemist 8)7

[ Voor 55% gewijzigd door Fire69 op 17-12-2007 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Laatst online: 09:01
JumpStart schreef op maandag 17 december 2007 @ 18:10:
Ik kan nog geen prijzen vinden van de 14/2.8L Mk II, noch de Nikkor 14-24/2,8. Kan je ajb naar wat bronnen verwijzen dan?
Ik heb even de gegevens van Foto Video Boom geplukt. De Nikon AF-S 14-24mm f/2.8G ED kost daar €1725. De Canon EF 14 2.8L USM kost €1889 en dat is bijna 10% duurder. Ik moet er wel bij vertellen dat de Canon overal op voorraad ligt en de Nikon niet.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BugBoy schreef op maandag 17 december 2007 @ 19:44:
[...]

Ik heb even de gegevens van Foto Video Boom geplukt. De Nikon AF-S 14-24mm f/2.8G ED kost daar €1725. De Canon EF 14 2.8L USM kost €1889 en dat is bijna 10% duurder. Ik moet er wel bij vertellen dat de Canon overal op voorraad ligt en de Nikon niet.
Écht, ik ga er een kopen. :o

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2007 23:23 . Reden: ( ik zou ook eens een keer goed kunnen lezen... ) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SparkOne
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-08 16:27
Sigma 24-70 f/2.8 is echt super hoor! Het is gewoon bijna de fotokwaliteit van de L vind ik.

Canon EOS 5Dm4 | 24-70L | Segway E125S Blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieter
  • Laatst online: 20-07-2021
SparkOne schreef op woensdag 19 december 2007 @ 14:47:
Sigma 24-70 f/2.8 is echt super hoor! Het is gewoon bijna de fotokwaliteit van de L vind ik.
De Canon 24-70 F2.8L waardig ? ben al zo lang aan't sparen/twijfelen om deze aan te schffen (de canon dan wel te verstaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, er is al veel over gesproken. De Canon is de beste niet meer qua MTF's, maar wordt vaak wel (een stuk) hoger aangeslagen op het gebied van contrast en kleur, AF (snelheid en secuurheid) en bouw. Of dat de hoge meerwaarde ten opzichte van genoemde Sigma of Tamron 28-75(!) waard is, verschilt per fotograaf/toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

No way!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Ik heb ervaring met beide en ben het absoluut niet met je eens. De L is veel beter qua bouw, handling, AF, en fotokwaliteit. Maar daarom betaal je er ook een heel stuk meer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Wat Fairy en breinonline ook al zeggen, de 24-70L is echt 10x beter. misschien kwa scherpte niet, maar op alle andere vlakken... geniaal stuk glas.

Imho een reden om een 5D te willen kopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
JumpStart schreef op maandag 17 december 2007 @ 18:10:
[...]Ja, en verder ... Nikon is met een zwaar offensief bezig. Dat betekent dus dat ze de 14-24/2,8 agressief prijzen nadat Canon de 14L II aankondigde. Canon keihard aanvallen omdat ze niet met de concurentie overweg schijnen te kunnen is een beetje voorbarig. Als Canon binnen een jaar nog niet reageert met nieuwe producten danwel prijs aanpassing, dan pas mag je Canon beschuldigen van slecht huiswerk doen...
nu is nikon altijd veel beter geweest in (extreem) groothoek lenzen, dus eerlijk gezegd verbaast het mij niet dat de Nikon zoom beter is dan de Canon prime. Met name omdat de Canon nogal tegenvalt, zeker voor zijn prijs.
Henk schreef op woensdag 19 december 2007 @ 22:21:
Wat Fairy en breinonline ook al zeggen, de 24-70L is echt 10x beter. misschien kwa scherpte niet, maar op alle andere vlakken... geniaal stuk glas.
zit er niet een hoop variatie in de kwaliteit van het ding, ofwel dat slechte/matige exemplaren te veel voorkomen? dat is iets wat mij van het ding af zou houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
lateef schreef op woensdag 19 december 2007 @ 22:37:
zit er niet een hoop variatie in de kwaliteit van het ding, ofwel dat slechte/matige exemplaren te veel voorkomen? dat is iets wat mij van het ding af zou houden...
Dat is in het begin wel eens gereport ja, maar later zijn die issues er tussenuit gehaald afaik. Ik ken een aantal mensen in mijn omgeving met een 24-70, en dat is allemaal gelijk de eerste keer raak, goed exemplaar. Net zoiets als de tokina 12-24 met CA zegmaar, eerste batch was... minder :+ de navolgende batches zijn gewoon dik in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Henk schreef op woensdag 19 december 2007 @ 22:21:

Imho een reden om een 5D te willen kopen :P
Zei ik dat niet dan?

* Fairy moet leren lezen, 'al' vergeten

[ Voor 6% gewijzigd door Fairy op 19-12-2007 23:51 ]

• Henk
Fairy schreef op woensdag 19 december 2007 @ 23:50:
[...]

Zei ik dat niet dan?

* Fairy moet leren lezen, 'al' vergeten
Dat woordje vergeten verbouwt de context idd nogal :+ Maar nee, wees gerust, ik ben het met je eens hoor :>

Sterker nog, ik zou die lens best willen hebben, maar dan niet op 30D, en een 5D zit er voor mij voorlopig gewoon niet in. Wat betreft financien niet, maar ook niet echt de behoefte omdat ik super afgedekt ben op crop, en ik de stap in AF (FF met 30D-AF is toch net ff niet mijn ding) en fps (ja, dat gebruik ik :P ) niet terug wil doen :)

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Zie dat een hoop mensen fullframe willen, voor die is het op de kop tikken van een goedkope/goede film-body misschien wel een leuk idee (tot robuustere/technisch betere/uitgebreidere/goedkopere %Ds komen)

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
begintmeta schreef op donderdag 20 december 2007 @ 00:21:
Zie dat een hoop mensen fullframe willen, voor die is het op de kop tikken van een goedkope/goede film-body misschien wel een leuk idee (tot robuustere/technisch betere/uitgebreidere/goedkopere %Ds komen)
offtopic:
Het moet zijn "voor hen" en niet "voor die" in deze zin.

Waarom zou een filmbody een goed idee zijn? Lijkt me geen goed idee om de voordelen van digitaal fotograferen op te geven, ookal is het voor een FF camera. Het belangrijkste voordeel dat ik kan bedenken is dat je door de zoeker van een FF gewoon veel meer ziet. Je ziet meer detail van wat er binnen je kader valt; je hebt meer het gevoel dat je om je heen kunt kijken, terwijl je bij een cropcamera meer naar een plaatje tuurt. Desondanks fotografeer ik liever met mijn 40D dan met een film SLR, hoe goed hij ook is.

[ Voor 9% gewijzigd door Aham brahmasmi op 20-12-2007 14:54 ]

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Aham brahmasmi schreef op donderdag 20 december 2007 @ 14:50:
Het belangrijkste voordeel dat ik kan bedenken is dat je door de zoeker van een FF gewoon veel meer ziet.
als je dat als belangrijkste voordeel ziet, moet je inderdaad lekker met een APS-c camera blijven werken.

en voor begintmeta, de reden waarom ik een 'full-frame' camera wil, is om niet/minder analoog (middenformaat) te schieten en ik digitaal middenformaat nog te duur vind.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
waarom mag daar geen betrekkelijk voornaamwoord worden gebruikt Aham brahmasmi? (er staan overigens in ieder geval wel een aantal andere fouten in hoor)

Er zitten voor en nadelen aan filmfotografie hoor, je moet ook hier afwegen wat belangrijk is, voor jou zijn de voordelen van digitaal blijkbaar doorslaggevend. (en als je alleen een body hoeft te kopen zijn de kosten ook beperkt)

lateef, als de boel nog net wat goedkoper wordt zou ik ook wat anders gaan gebruiken dan MF film (en kb-film trouwens) maar ik verdien er mijn centen niet mee en heb ook zo plezier.

[ Voor 50% gewijzigd door begintmeta op 20-12-2007 15:31 ]

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
@lateef: Inderdaad, voor een amateur zie ik weinig andere belangrijke voordelen aan een FF camera. De beeldkwaliteit van een 1Ds zou leuk zijn (of zelfs middenformaat) maar ik denk niet dat dit het fotografeerplezier zoveel veel verhoogt als het grotere zoekerbeeld. Verder is het leuk om een FF camera te hebben als je het maximale uit je L-objectieven wilt halen, maar je gaat sowieso al meer de pro kant op met L-lenzen.

offtopic:
@begintmeta: Het is een ontspoorde zin ja. Je schrijft een komma waar een punt of puntkomma hoort.
"mensen fullframe willen, voor die is het een leuk idee" moet duidelijk in twee delen door een punt of puntkomma. Dit komt door de woordvolgorde die je kiest.

"mensen fullframe willen, voor wie het een leuk idee is" is wel een goed gebruik van het betrekkelijk voornaamwoord, omdat het verwijst naar een eerder deel in dezelfde zin.

"Voor die is het een leuk idee" is fout omdat het uit deze zin niet duidelijk is dat "die" naar "mensen" uit de vorige zin verwijst. "Voor hen is" kan wel omdat "hen" per definitie naar personen verwijst en dus lijdend voorwerp mag/moet zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Aham brahmasmi op 20-12-2007 17:29 ]

• TranceSetter
Ik zou graag eens polsen welke lens jullie zouden kiezen. De 24-70 F2.8L of de 24-105 F4L IS?

Ik heb een 'sponsor' gevonden, en kan 1 van de 2 kiezen. Ik ga hem gebruiken in combinatie met een 400d (maar wil over een jaar ongeveer upgraden naar een 5d of opvolger ervan). Ook een 430EX is van de partij.

Welke zouden jullie kiezen, en waarom?

• neographikal
  • Niet online
Al veel besproken, zoek even de vorige delen en dit deel door. Zonder verdere uitleg gaat dit weinig zin hebben :)

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Aham brahmasmi schreef op donderdag 20 december 2007 @ 14:50:
[...]
offtopic:
Het moet zijn "voor hen" en niet "voor die" in deze zin.

je hebt meer het gevoel dat je om je heen kunt kijken, terwijl je bij een cropcamera meer naar een plaatje tuurt. Desondanks fotografeer ik liever met mijn 40D dan met een film SLR, hoe goed hij ook is.
offtopic:
het zal hun een zorg zijn ;)

Je hebt toch twee ogen? Gebruik het ander om om je heen te kijken! Vereist veel oefenen, maar het kan wel. Verder denk ik dat de mate van "om je heen kijken" door het oculair eerder afhangt van de beeldhoek van je objectief. Natuurlijk is die, bij gelijke lens, groter op FF, maar ik neem niet aan dat je daarop doelt?
Geen haar op mijn hoofd die erover denkt om een rolletje voor mijn Canon A1 te gaan halen trouwens. Stel je voor, moet ik mijn doka ook weer opruimen zeker?

• TranceSetter
Dit is mooi. Lekker simpel opgesomd/vergeleken. Mijn dank is groot.

• Henk
TranceSetter schreef op donderdag 20 december 2007 @ 23:01:
[...]

Dit is mooi. Lekker simpel opgesomd/vergeleken. Mijn dank is groot.
Ik snap niet helemaal waarom je zelf niet kan beslissen of je een F/4 IS of een F/2.8 non-IS nodig hebt? Ik bedoel, ik zou geen _moment_ twijfelen :P

• TranceSetter
Henk schreef op donderdag 20 december 2007 @ 23:07:
[...]

Ik snap niet helemaal waarom je zelf niet kan beslissen of je een F/4 IS of een F/2.8 non-IS nodig hebt? Ik bedoel, ik zou geen _moment_ twijfelen :P
Nee maar zo te zien hebben je ouders bij jou al IS ingebouwd ;)

• Henk
TranceSetter schreef op donderdag 20 december 2007 @ 23:10:
[...]

Nee maar zo te zien hebben je ouders bij jou al IS ingebouwd ;)
Detail ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Gisteren had je nog gewoon "In-body IS" als ondertitel. Ik dacht al dat je overgeschakeld was op Olympus! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmocs
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-09-2024
met dit weer is IS best handig, zeker in body... O-)

[ Voor 5% gewijzigd door wilmocs op 21-12-2007 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

wilmocs schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 09:38:
met dit weer is IS best handig, zeker in body... O-)
Nee man... Gewoon inflitsen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Ik vroeg me laatst ook al af, waarom er eigenlijk geen verwarming wordt ingebouwd in die bodies. Beetje extra ruis ruilen voor warme handen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Setup:
400D met de 17-40L gebruikt op statief. Één keer scherpgesteld, daarna op MF gezet en niet meer aan gekomen. Dus het focuspunt is bij alle foto's hetzelfde. Gefocust op het puntje van de neus op 't beeld.

EXIF is aanwezig maar de belangrijkste info staat ook in de bestandsnamen :)
Focus anders gewoon eens handmatig op oneindig en maak een foto van een omgeving en niet zozeer een punt dichtbij, want dan is de achtergrond per definitie wazig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:02
Ik wil de Canon 17-85 aanschaffen.

Nu kan ik in Amsterdam voor 399 euro (retail) of 369 euro (bulk) kopen.

Zelf heb ik de voorkeur voor de retail versie (30 euro cashback) maar die hebben ze niet op voorraad en ze weten ook niet wanneer het weer binnen komt.

Is de bulk versie een optie? Weet dat het dezelfde lens is maar is het ook met de garantie, kwaliteit, etc. hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmocs
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-09-2024
mag je toch aan nemen van wel!? misschien dat het een lens is die normaal gesproken geleverd word incl een camera, en dat ze die nu los verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
ChiMan schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 14:04:
Ik wil de Canon 17-85 aanschaffen.

Nu kan ik in Amsterdam voor 399 euro (retail) of 369 euro (bulk) kopen.

Zelf heb ik de voorkeur voor de retail versie (30 euro cashback) maar die hebben ze niet op voorraad en ze weten ook niet wanneer het weer binnen komt.

Is de bulk versie een optie? Weet dat het dezelfde lens is maar is het ook met de garantie, kwaliteit, etc. hetzelfde?
Als de lens maar via Canon Nederland is geimporteerd. Grijze import doen ze bij de 'vriendelijke' mensen van Etbass (het service bedrijf) lastig over, en dan ben je overgeleverd aan de grillen van de winkelier voor garantie (via het buitenland)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:02
Ronald schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 15:03:
[...]

Als de lens maar via Canon Nederland is geimporteerd. Grijze import doen ze bij de 'vriendelijke' mensen van Etbass (het service bedrijf) lastig over, en dan ben je overgeleverd aan de grillen van de winkelier voor garantie (via het buitenland)
Kan heb bij Henk Booms te Amsterdam kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Dan moet je bij Henk Booms informeren naar hoe het zit met de garantie lijkt mij. ;)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Heeft iemand hier persoonlijk ervaring met de Sigma 10-20 ?
Ik kan er genoeg over vinden op internet maar ik vroeg me toch af wat jullie hier ervan vinden ?

Ik zit namelijk naar een UWA te kijken voor PArijs deze zomer :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
sapphire schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 20:13:
Heeft iemand hier persoonlijk ervaring met de Sigma 10-20 ?
Ik kan er genoeg over vinden op internet maar ik vroeg me toch af wat jullie hier ervan vinden ?

Ik zit namelijk naar een UWA te kijken voor PArijs deze zomer :)
Wat is er mis met de Canon 10-22? Serieus, als die binnen je budget halen, go for that one... :)

[ Voor 12% gewijzigd door Henk op 21-12-2007 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe groot is het kwaliteitsverschil tussen de Sigma 10-20 en de Canon 10-22? Heeft het zin om mijn Sigma 10-20 in te ruilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

No offence, maar dat is pas tig keer in dit topic (of voorgaande delen dan) voorbij gekomen. Ja het verschil is groot. Hoe groot? Zoek even terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Henk schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 20:24:
[...]

Wat is er mis met de Canon 10-22? Serieus, als die binnen je budget halen, go for that one... :)
Er is absoluut niks mis mee, ik lees zga. alleen maar positieve dingen over de Canon !
Alleen heb ik niet zo'n ruim budget dus kijk ik ook altijd goed naar alternatieven, maar als ik komende zomer de canon kan betalen zal die zeker bovenaan staan, zo neit dan wil ik wel iets weten over de Sigma ivm met de Canon. Maar ik ga lekker online testshots en MTF's enzo bekijken :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
sapphire schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 22:12:
[...]

Er is absoluut niks mis mee, ik lees zga. alleen maar positieve dingen over de Canon !
Alleen heb ik niet zo'n ruim budget dus kijk ik ook altijd goed naar alternatieven, maar als ik komende zomer de canon kan betalen zal die zeker bovenaan staan, zo neit dan wil ik wel iets weten over de Sigma ivm met de Canon. Maar ik ga lekker online testshots en MTF's enzo bekijken :)
Kijk ook eens heel goed naar de Tokina 12-24/4 zou ik zeggen, want toen ik op nikon tussen die en de 10-20 moest kiezen, was mijn keuze uiteindelijk redelijk simpel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

jup, had k gezien ja :)
aleen die 2 mm is weer jammer, scheelt toch op dat bereik.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kennen jullie http://www.slrgear.com/reviews/showcat.php/cat/4 al? Ik vind met name die grafiekjes erg handig, zo zie je dat de 17-55 IS erg scherp is (gaan jullie die nog toevoegen in de openingspost?)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2007 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Laatst online: 12-09 16:15

qless

...vraag maar...

Verwijderd schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 21:08:
Hoe groot is het kwaliteitsverschil tussen de Sigma 10-20 en de Canon 10-22? Heeft het zin om mijn Sigma 10-20 in te ruilen?
Wel meestal zijn de sigma's wat minder m.b.t. kleuren. De 10-22 is helemaal super, zelfde kleur en contrast als mijn 17-40 L

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand of ze die Tamron 28-75 2. ook bij de mediamarkt verkopen? En zo ja, voor hoeveel? Ik wil 'm graag hebben vandaag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan moet je even langsgaan. Prijs / assortiment verschilt per filiaal. Ik vermoed wel dat MM eigenlijk alleen voordelig is wanneer het artikel in de aanbieding zit. De normale prijzen kunnen vaak niet op tegen de internetwinkels (zie pricewatch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Daar kun je bij de MM niks van zeggen, soms hebben ze opeens ergens een restpartij vandaan en dan kun jeen 24-70L voor 950 meekrijgen 8)7
Pagina: 1 ... 14 ... 29 Laatste

Dit topic is gesloten.