Zo... afgelopen vrijdag is dan toch het installatiepakket binnen gekomen

. En jawel, met de TG787v.
Gisteravond heb ik als eerste het modem aangesloten. Gewoon alles wat op de Fritz!box aangesloten zat 1 op 1 aangesloten op de TG787v. Apparaat aan, pc opstarten en na een paar minuutjes draaiend.
Na het inloggen op de web interface sloeg mijn initiele enthousiasme toch al snel om naar een soort van teleurstelling:
* Geen DMZ optie oid... de Fritz!box blijven gebruiken voor VOIP en huidige netwerkfuncties die ik gebruik kon ik dus wel nagenoeg vergeten (ik wil niet met dubbele NAT zitten e.d.).
* Nog erger: Ik heb nog GEEN mogelijkheid gezien om het IP adres (en daarmee het subnet) van het modem aan te passen.
* Onacceptabel: Ik heb geen mogelijkheid gezien om de DHCP-range in te perken! Ik wil boven de .250 graag alleen mijn NAS hebben. Zaken zoals de Siemens IP DECT (die ik nu weer actief gebruik omdat ik de Fritz!box niet meer aangesloten heb) en de XBOX wilde ik graag onder de .10 houden op een vast ingesteld adres. Dit gaat nu dus niet... vanavond kreeg ik dankzij DHCP al het eerste IP conflict.
Maar goed, we leven er maar even mee.... gelukkig werkte (ondanks dat ik SIP in de TG787v niet uit kan schakelen) de Siemens IP DECT (c450ip) prima met mijn VOIP provider en op alle apparaten heb ik het subnet aangepast.
Vanavond de iTV tuner (de bekende Motorola). Het aansluiten was een eitje. De digitenne tuner los gekoppeld, de Motorola ervoor in de plaats gezet en alles bijna 1 op 1 aangesloten. Behalve dan de antenne kabel, die is uiteraard vervangen door een utp stekker die al een tijdje ongebruikt achter het meubel lag en richting de TG787 liep
In tegenstelling tot de eerdere poster met het wii aansluit probleem werkt mijn Xbox classic (voor xbmc) prima via de VCR aansluiting van de Motorola. Wanneer ik de xbox inschakel krijgt die het beeld.
De werking van iTV zelf: Het invullen van de registratiegegevens en het downloaden van de initiele software was binnen 5 minuten uitgevoerd en toen begon Nederland 1 al vrolijk te spelen. De beeldkwaliteit is iets minder dan ik had verwacht maar toch al wel duidelijk beter dan Digitenne. Alleen bij sommige commerciele zenders (vooral de SBS' en) vind ik het niet duidelijk beter dan Digitenne.
Het opnemen en TV kijken tegelijk werkt prima. Wat wel (positief) opvalt is dat de bandbreedte scheiding in de TG787 niet strict lijkt te zijn. Op het moment dat er geen iTV wordt gekeken of opgenomen heb ik bijna de volle mep downstream. Wanneer er 1 kanaal binnen komt is de download snelheid nog steeds rond de 10 mbit.
Enige minpunt is toch wel dat de Motorola inderdaad ontzettend traaaaag werkt. Je moet duidelijk geduld hebben bij iedere knop druk in de EPG of de timer instelling. Anders klik je iets aan wat je niet wilt.
Al met al een gemengd gevoel: de iTV werkt zoals wat ik ervan had verwacht (alleen een groot gemis dat je de kanalen in een profiel niet op een eigen volgorde kan zetten). De TG787 en ik zullen echter niet snel vriendjes worden, denk ik. Verder vind ik de latency op het KPN netwerk wel wat aan de hoge kant. Een ping naar een gemiddelde snelle server dicht op de AMS-IX is nog nooit lager dan 20 ms. geweest terwijl deze bij XS4ALL in de buurt van de 10 zat.
Overigens: Is het standaard dat initieel ook alle kanalen uit het pluspakket actief zijn? Is dit een trial ofzo om je over te halen hier ook een abbo op te nemen?
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk