Olgeros schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 12:51:
[...]
Dank je voor de info!
Hoe kom ik er nu achter hoever het dichtsbijzijnde glasvezelpunt van mijn postcode/woning verwijderd is? Is daar een kaart van of iets dergelijks, of moet ik die info ergens opvragen?
Zonder die info is het erg lastig natuurlijk. Als hij dichtbij lgt ben ik best bereid zelf een aardige investering te doen, maar dat gaat natuurlijk niet op als dat 2km verderop is.
Even bellen met XMS lijkt me het meest verstandigst,zij weten dat.
Daarna zou ik toch met de buren gaan praten.
Stel,ik weet het gewoon echt niet want het is even niet duidelijk waar je woont,dat het realiseerbaar is binnen je budget,dan zou het idioot zijn als jij in je eentje die kosten zou dragen en je buren hebben dan de kabel voor hun deur lopen en liften voor een fluitje van een cent mee terwijl jij het leeuwendeel betaald.
Daarnaast zal een aannemer gewoon ook sneller in actie komen als er meer aansluitingen komen.
Als ik de topics zo heb doorgespit,maar verbeter me gerust als ik het fout heb is dit eigenlijk het stappenplan.
-informeer bij xms hoe dichtbij de kabel ligt ( beller is sneller) dan kan je zelf inschatten wat financieel haalbaar is.
-informeer in je wijk naar een eventuele interesse.
-benader xms voor een vraagbundelingstraject,dan komt vanzelf naar voren welke eis de investeerder stelt.
-Zet een site op vergelijkbaar als met de link die ik je gaf,neem ook kontakt met ze op, zij hebben tips.
-Als alles concreter gaat worden de buurt gaan mobiliseren.
Je hebt een koophuis, dus informeer ook eens bij de vereniging van eigenaren.
Het is echt diverse wijken gelukt,maar het is wel een kwestie van een lange adem,veel de publiciteit zoeken en zo.
Reken dan op minimaal een maand of 3 voor de vergunning doorloop en een maand of 4 voor de daadwerkelijke infra structuur ( afhankelijk van hoe dichtbij de kabel ligt)
Dat papierwerk hoef je niet zelf te doen,het belangrijkste is een vraagbundelingstraject opzetten.
Wil je het passief doen,laat dan de mensen gewoon hun postcode invullen en het formulier invullen dat volgt op de negatieve postcode.
Komt er genoeg binnen dan zal men vanzelf inzien dat er interesse is en een en ander gaan opstarten...
Bovenstaand is echt wat ik kan opmaken uit de diverse sites,want bij ons werd alles door de woningbouwvereniging gedaan.
Op:
http://www.xmsnet.nl/81_Nieuws.html kan je ook nog wat filmpjes en info vinden over hoe veenendaal het doet,en Zeewolde,en Vleuterweide.