http://www.theinquirer.ne...d-chipset-logo-pixellated

[ Voor 26% gewijzigd door Apoca op 08-10-2007 20:51 ]
Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i
Jep inmiddels is er al wel wat bekend maar het is niet zeker. Waarschijnlijk 2.8 en misschien 3.0 blij launch en meteen 790fx plankes. Echter is de prijs onbekend. Kinderziektes zijn wel te verwachten echter denk ik dat die minder erg zijn als in het begin van de K8. En leverbaar tja ik mag hopen @ launch want review sites pikken die paperlaunches van AMD niet meer. Dus ik hoop eind volgende maand toch wel een complete setup te kopen. AMD kennende zal de prijs concurrentie wel goed zitten.Help!!!! schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 19:01:
[...]
Helaas moet ik het met je eens zijn. Draag AMD een warm hart toe en denk dat een sterk AMD voor de consumenten veel beter is.
Echter, ik heb sinds zomer 2006 mijn upgrade al uitgesteld voor de Phenom en nu is het nog steeds afwachten:
- Op welke clock komt de Phenom X4 uit
- Kan hij qua prijs en prestaties concurren met Intel
- Wanneer komt ie uit / is leverbaar
- Hoe goed / compleet is de AMD chipset
- Wat kost de Phenom & Chipset
- Hoe stabiel is dit meganieuwe platform
Als ik dat afzet tegen het feit dat de X38 al ongeveer te koop is en dat dit een een voortboorduring is op een platform dat zich al ruimschoots bewezen heeft en het feit dat de prijzen van de C2D zeer scherp zijn dan lijkt mijn keus steeds duidelijker te worden.![]()
Ik vind het jammer voor AMD maar helaas wacht ik ws de volgende ronde af....
(toch even een beetje aanmoedigen zodat je niet overstapt naar the darkside
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Weet niemand, 2,4GHz volgens de laatste roadmap maar AMD zou haar best doen voor 2,8GHz.
Op een zelfde kloksnelheid is 'ie sowieso bloedsnel, prijs zal ook wel goed zijn AMD kennende.
Eind (19) november is platform launch, leverbaar weet ik niet, laten we hopen van wel anders hebben ze een probleem.
Al ees gespeeld met de 690V/G chipset? Indien ja dan weet je het antwoord
AMD gaat hun Phenom X4 CPU's herdopen tot Phenom 9 en de X2 variant zal onder de 7-serie vallen. En er staat een leuk filmpje in CJ's post
Yes, but no.
Desktop blijft wel AMD maar AMD doet op dit moment te weinig voor de laptop markt. Er komt voorlopig ook geen K10 laptop cpu. Want de volgende cpu is gewoon weer een soort opgelapte K8 dus ik verwacht daar ook niet veel van.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Heb je dan zoveel power in een notebook nodig? Een notebook moet voor mij portable zijn, een 2GHz cpu is meer dan goed genoegAstennu schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 10:24:
Bleh net een review gelezen op anandtech tussen een Intel T7100 ( 2.0 GHz ) en een Turion X2 TL66 ( 2.3 GHz ). AMD Won door zijn betere IGP maar aangezien 2.3 GHz het snelste is wat AMD heeft is dit niet echt geweldig. Intel levert al 2.6 GHz en straks zelfs 2.8 GHz laptop cpu's dus ik vrees dat mijn volgende laptop toch een Intel gaat krijgen. OMG wat zeg ik nu
Desktop blijft wel AMD maar AMD doet op dit moment te weinig voor de laptop markt. Er komt voorlopig ook geen K10 laptop cpu. Want de volgende cpu is gewoon weer een soort opgelapte K8 dus ik verwacht daar ook niet veel van.
En of je ibj intel nu 2.0 of 2.4 GHz neemt maakt niet veel uit voor het stroomverbruik bij AMD trouwens ook niet.
Dus ik heb wel graag een snelle laptop. Jammer genoeg is de 7600 GO die ik nu in me laptop heb ook een van de snellere de 8600 GT en de HD2600 non XT zijn even snel. De enige die sneller zijn zijn de HD2600 XT en de 8700M GT Maar die zijn nou niet zo veel sneller.
Jammer dat dat ATi Lasso er nog niet is gewoon lekker een RV670 kaartje er in en gaan met de banaan.
Dit jaar kan ik em nog opgeven voor mijn studie. Volgend jaar met ik de volle mep dokken vandaar.... Of ik koop een helemaal nieuwe Phenom X4 PC en geef die als Studie benodigdheden op. Ben nu veel met vmware bezig en daar zijn meer cores wel relax
[ Voor 16% gewijzigd door Astennu op 09-10-2007 11:23 ]
Mijn laptop heeft een intel, niet verder vertellen.Astennu schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 10:24:
Bleh net een review gelezen op anandtech tussen een Intel T7100 ( 2.0 GHz ) en een Turion X2 TL66 ( 2.3 GHz ). AMD Won door zijn betere IGP maar aangezien 2.3 GHz het snelste is wat AMD heeft is dit niet echt geweldig. Intel levert al 2.6 GHz en straks zelfs 2.8 GHz laptop cpu's dus ik vrees dat mijn volgende laptop toch een Intel gaat krijgen. OMG wat zeg ik nu
Maar je heb gelijk als je voor het zelfde geld meer kan krijgen dan zou ik het ook, maar in die prijs klasse (500-700 euro) waar ik in zit is het altijd maar afwachten wat er beste te koop is op dat moment.

[ Voor 108% gewijzigd door mad_max234 op 09-10-2007 14:06 ]
Daar gaat het niet om. Prijs prestatie boeit me niet. Het gaat mij om performance. En die krijg ik niet met een AMD cpu omdat 1: je geen 8700M GT of HD2600 XT laptops kunt krijgen in zo'n laptop. 2: AMD 2.2 GHz is even snel als een 2.0 GHz intel en intel heeft tot een 2.8 GHz laptop cpu AMD maar tot 2.3 GHz.mad_max234 schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 13:38:
[...]
Mijn laptop heeft een intel, niet verder vertellen.![]()
Maar je heb gelijk als je voor het zelfde geld meer kan krijgen dan zou ik het ook, maar in die prijs klasse (500-700 euro) waar ik in zit is het altijd maar afwachten wat er beste te koop is op dat moment.
Ik zit eigenlijk naar een SLi laptop te kijken met ook Raid 0 er in.
Je vergeet (denk ik) wel dat de 2,8GHz er nog niet zijn, 2Q 2008 pas. Dan kom je misschien wel in de problemen met de korting die je kan krijgen. Maar als je da niks uit maakt dan zou ik wachten op de 2,8Ghz Mobile penryn.Astennu schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 14:12:
[...]
Daar gaat het niet om. Prijs prestatie boeit me niet. Het gaat mij om performance. En die krijg ik niet met een AMD cpu omdat 1: je geen 8700M GT of HD2600 XT laptops kunt krijgen in zo'n laptop. 2: AMD 2.2 GHz is even snel als een 2.0 GHz intel en intel heeft tot een 2.8 GHz laptop cpu AMD maar tot 2.3 GHz.
Ik zit eigenlijk naar een SLi laptop te kijken met ook Raid 0 er in.
De Go 7600 is idd een snelle Videokaart, maar een 8600M GS of HD 2600 is toch echt al sneller. Scheelt niet heel veel. Of je moet een Go 7600GT hebben welke in de buurt komt waarschijnlijk. Heb de 8600M GT wel 50% beter zien performen in 3DMark06...Astennu schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 11:21:
Dus ik heb wel graag een snelle laptop. Jammer genoeg is de 7600 GO die ik nu in me laptop heb ook een van de snellere de 8600 GT en de HD2600 non XT zijn even snel. De enige die sneller zijn zijn de HD2600 XT en de 8700M GT Maar die zijn nou niet zo veel sneller.
Voor laptop CPU's moet je eenmaal niet bij AMD zijn op het moment. Je zet de 4 jaar oude K8 tov een 1 jaar oude Merom. Bij de K8 is de rek er uit op dit moment en zker bij laptops moet je ook rekening houden met het verbruik. Denk dat AMD met de "Laptop K8 Refresh" wel weer wat meer ruimte zal krijgen samen met optmalisering van het 65nm proces. Verder kwamen er ook wel wat Barcelona technieken in. Echter zullen we nog een tijd moeten wachten op die monstertjes.
Nja ik denk dat ik me geld gewoon stop in een nieuwe desktop. Me oude laptop moet dan nog maar even voldoen. Hopelijk volgend jaar een keer een RV670 Mobility van AMD of zo dat zou nog lekkerder zijn.mad_max234 schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 14:32:
[...]
Je vergeet (denk ik) wel dat de 2,8GHz er nog niet zijn, 2Q 2008 pas. Dan kom je misschien wel in de problemen met de korting die je kan krijgen. Maar als je da niks uit maakt dan zou ik wachten op de 2,8Ghz Mobile penryn.
Want Phenom X4 + RV670 en 790FX komen dit jaar nog. Snellere mobility kaarten volgend jaar pas.
Ik heb een 7600 GO die op 500-450 loopt. Ik heb em getest tegen een HD2600 op 500-400 MHz. De HD2600 is wel sneller maar ik kan nou niet zeggen dat ik het verschil merkbaar groot vind. Me vriendin heeft namelijk een F3Ka met een TL60 en HD2600. Ik moet nog wat meer tests gaan draaien maar heb te weinig tijd. 3Dmark 2001 SE gaf 1000 punten verschil kan ook nog wat door de cpu speed komen. En CS S was ook niet echt veel sneller op de HD2600 zover ik het zo kon zien. De 8600 GT zit in dezelfde klasse. In wat reviews bleek oom dat de 7600 GO ongeveer even snel was en dat de 7700 Go zelfs veel sneller was alleen de 8700M GT kon daar in de buurt komen.GENETX schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 14:34:
[...]
De Go 7600 is idd een snelle Videokaart, maar een 8600M GS of HD 2600 is toch echt al sneller. Scheelt niet heel veel. Of je moet een Go 7600GT hebben welke in de buurt komt waarschijnlijk. Heb de 8600M GT wel 50% beter zien performen in 3DMark06...
Voor laptop CPU's moet je eenmaal niet bij AMD zijn op het moment. Je zet de 4 jaar oude K8 tov een 1 jaar oude Merom. Bij de K8 is de rek er uit op dit moment en zker bij laptops moet je ook rekening houden met het verbruik. Denk dat AMD met de "Laptop K8 Refresh" wel weer wat meer ruimte zal krijgen samen met optmalisering van het 65nm proces. Verder kwamen er ook wel wat Barcelona technieken in. Echter zullen we nog een tijd moeten wachten op die monstertjes.
[ Voor 53% gewijzigd door Astennu op 09-10-2007 14:38 ]
PM me maar.
Dus heb liever een snelle singel kaart en liever nog dat er ook een hybrid optie in zit dat dus de IGP ingeschakeld wordt als windows draait en de losse kaart uit gaat.
Zoals ik maand ofzo geleden al riep, launch is niet in Nov. Precieze datum ga ik niet noemen wacht wel totdat die ergens anders uitlekt.Hacku schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 09:30:
Weet niemand, 2,4GHz volgens de laatste roadmap maar AMD zou haar best doen voor 2,8GHz.
Op een zelfde kloksnelheid is 'ie sowieso bloedsnel, prijs zal ook wel goed zijn AMD kennende.
Eind (19) november is platform launch, leverbaar weet ik niet, laten we hopen van wel anders hebben e een probleem.
Al ees gespeeld met de 690V/G chipset? Indien ja dan weet je het antwoord
At launch;
9700 QC 2.6Ghz 4000HT3 125W
9600 QC 2.4Ghz 3600HT3 89W
9500 QC 2.2Ghz 3600HT3 89W
Q1;
FX82 QC, (tbd)
7700 TQ 2.5Ghz, 3600HT3, 89W
7600 TQ 2.3Ghz, 3200HT3, 89W
Q2:
6000 series DC (6250, 6050)
Dat is dan iig geen stock Go 7600, die loopt nl op 450MHz Core/400MHz mem. Je hebt ook neit toevallig de Go 7600GT die naast hogere clock ook 4 pixelpipelines meer heeft? Verder moet je nie tmet 3Dmark2001 gaan testen, daar zullen de verschillen ongetwijveld veel kleiner zijn, pak maar eens 3Dmark06...Astennu schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 14:35:
Ik heb een 7600 GO die op 500-450 loopt. Ik heb em getest tegen een HD2600 op 500-400 MHz. De HD2600 is wel sneller maar ik kan nou niet zeggen dat ik het verschil merkbaar groot vind. Me vriendin heeft namelijk een F3Ka met een TL60 en HD2600. Ik moet nog wat meer tests gaan draaien maar heb te weinig tijd. 3Dmark 2001 SE gaf 1000 punten verschil kan ook nog wat door de cpu speed komen. En CS S was ook niet echt veel sneller op de HD2600 zover ik het zo kon zien. De 8600 GT zit in dezelfde klasse. In wat reviews bleek oom dat de 7600 GO ongeveer even snel was en dat de 7700 Go zelfs veel sneller was alleen de 8700M GT kon daar in de buurt komen.
http://www.notebookcheck....Benchmark-List.844.0.html
[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 09-10-2007 17:05 ]
He... Ik zat ook al sinds vorig jaar zomer te wachten op de Phenom en dacht dat hij deze zomer of op zijn laatst in september wel te koop zou zijn. Helaas pindakaas. Toen ik de geruchten las dat de Phenom X2 pas ergens in de lente van 2008 zijn opwachting zou maken heb ik eieren voor mijn geld gekozen en gewoon een leuke Intel gekocht. Jammer voor AMD maar dat is de prijs die je betaalt als je zo lang achter de feiten aan loopt.Help!!!! schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 19:01:
[...]
Helaas moet ik het met je eens zijn. Draag AMD een warm hart toe en denk dat een sterk AMD voor de consumenten veel beter is.
Echter, ik heb sinds zomer 2006 mijn upgrade al uitgesteld voor de Phenom en nu is het nog steeds afwachten:
- Wat kost de Phenom & Chipset
- Hoe stabiel is dit meganieuwe platform
Als ik dat afzet tegen het feit dat de X38 al ongeveer te koop is en dat dit een een voortboorduring is op een platform dat zich al ruimschoots bewezen heeft en het feit dat de prijzen van de C2D zeer scherp zijn dan lijkt mijn keus steeds duidelijker te worden.![]()
Ik vind het jammer voor AMD maar helaas wacht ik ws de volgende ronde af....
Als ik een AM2+ mobo haal dan passen daar ook de nieuwe AM3 CPU's in he ( kweet erg ver in de toekomst, maar ik doe altijd min 2 jaar met een moederbord ), maar op een AM3 socket passen geen AM2 / AM2+ CPU's he? Of is deze informatie reeds achterhaald?
Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i
Dan is dat duidelijk voor me
Ik hoop dat op korte termijn wel de release datum voor het 790FX bord beschibaar gaat worden. Maar ja ik lees overal dat ze een "full lanch" willen doen van zowel de RV670 als de 790FX en de Phenom cpu's. Nu zag ik op de frontpage in een artikel over de G92 staan dat men verwacht dat de RV670 op 19-11 zijn release zou krijgen...
Maar ja aangezien iedereen bij AMD zo stil als iets is ga ik maar van een dergelijke datum dat we echt iets kunnen verwachten ergens begin december zal liggen. De 1e en 2e week van november zal alles wat op CPU gebied naar buiten komt toch allemaal Intel gekleurd zijn.
Maar aangezien de mobo's wel al klaar zouden zijn, kunnen we dus wel gelijk een hard lanch verwachten van verschillende aanbieders?
@ The Source
Als je ze mag en wilt vrijgeven, doe je dan nog de nieuwe logo's posten van de AMD Elite series zoals je gister zei?
[ Voor 86% gewijzigd door Apoca op 09-10-2007 20:08 ]
THE ECLIPSE FOUNDATION is just about to open the door of its ESE conference in Ludwigsburg in Germany, and conference will open with a big announcement - AMD is joining the gang.
If you're unaware what Eclipse is, the short answer would be community-driven application framework development.
http://www.theinquirer.ne...-joins-eclipse-foundation
Geen Agena FX op 2,8GHz met de launch?The Source schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 17:04:
[...]
Zoals ik maand ofzo geleden al riep, launch is niet in Nov. Precieze datum ga ik niet noemen wacht wel totdat die ergens anders uitlekt.
At launch;
9700 QC 2.6Ghz 4000HT3 125W
9600 QC 2.4Ghz 3600HT3 89W
9500 QC 2.2Ghz 3600HT3 89W
Q1;
FX82 QC, (tbd)
7700 TQ 2.5Ghz, 3600HT3, 89W
7600 TQ 2.3Ghz, 3200HT3, 89W
Q2:
6000 series DC (6250, 6050)
[ Voor 15% gewijzigd door XWB op 09-10-2007 20:11 ]
Niet volgens de officiele Oct roadmap van AMD.Hacku schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 19:53:
Sinds vandaag zijn er nieuwe Semprons beschikbaar, de LE series, 1,9 tot 2,3GHz; max 45W TDP. En ook twee nieuwe single core Athlon cpu's, de LE-1600 en LE-1650, ook max 45W TDP; 2,2 en 2,4GHz.
Geen Agena FX op 2,8GHz met de launch?
Ja ja, veel doen en nVidia event...Als je ze mag en wilt vrijgeven, doe je dan nog de nieuwe logo's posten van de AMD Elite series zoals je gister zei?
In het kort, AMD speelt met plan om haar chipsets in 5 series op te delen. Nog lang niet final. Ik geef niet alle logo's vrij, want anders gaat er weer naar gelinkt worden van over heel de wereld, heb ik liever niet he

[ Voor 39% gewijzigd door The Source op 09-10-2007 20:48 ]
Hoe gaan ze nu die 75% marktaandeel behouden die ze zeggen te hebben? Ze gaan er toch niet vanuit daar he dat AMD met hun nieuw te releasen platform en GPU's nog geen deuk in een pakje boter kan slaan of wel?
December dan, dus ten vroegste januari voor een vlotte leverbaarheid.Zoals ik maand ofzo geleden al riep, launch is niet in Nov. Precieze datum ga ik niet noemen wacht wel totdat die ergens anders uitlekt.
Volgens mij heeft nVidia op elke nieuwe AMD gpu een antwoord.Hoe gaan ze nu die 75% marktaandeel behouden die ze zeggen te hebben? Ze gaan er toch niet vanuit daar he dat AMD met hun nieuw te releasen platform nog geen deuk in een pakje boter kan slaan of wel?
[ Voor 38% gewijzigd door XWB op 09-10-2007 20:58 ]
Daar twijfel ik geen moment aan, maar is altijd leuk om te horen hoe ze tegen de concurrent aankijken zonder gelijk dingen weg te geven die niet voor iedereen bedoelt zijn. Vandaar mijn vraag.Hacku schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 20:56:
Volgens mij heeft nVidia op elke nieuwe AMD gpu een antwoord.
RD790 komt trouwens precies een maand eerder.Hacku schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 20:56:
[...]
December dan, dus ten vroegste januari voor een vlotte leverbaarheid.
Grootste probleem voor AMD is yieldrate, preformance wise is iedereen het er over een dat Barcalona met Penryn mee kan, of het gat erg gedicht heeft. Maar Barcalona is erg duur en moeilijk om te maken en het is niet voor niets dat Intel zich nog steeds niet aan true quadcore waagt.

De topsnelheid van 2,6GHz betekent dat ze maar 250 tot 300 dollar kunnen vragen voor dat ding, wat natuurlijk een kansloos lage prijs is voor een fonkelnieuwe 'highend' quadcore. Leuk voor de consument wel, maar niet voor AMD zelf.
Professioneel Hyves-weigeraar
Nja ik koop er in ieder geval wel een. Zal eens gaan kijken of ik em wel tot 3.0 Ghz kan clocken
Astennu schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 09:22:
[...]
(toch even een beetje aanmoedigen zodat je niet overstapt naar the darkside)
Heb me lang verzet maar ben bang dat the dark side deze keer te sterk is Luke.......
Volgens de laatste posts in dit topic wordt de Phenom topversie hooguit 2.6 en de leverbaarheid is erg discutabel en het duurt nog erg lang.
Eerlijk gezegd wil ik gewoon na al die tijd zsm iets snellers met minimaal 2cores. Ik vind het jammer maar heb geen zin om nog tot januari 08 oid te wachten...
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Voor iets snels met 2 cores moet je bij AMD nog zeker tot Q2 2008 wachten als we de roadmaps mogen geloven... Was voor mij ook te lang.Help!!!! schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 20:05:
[...]
![]()
Heb me lang verzet maar ben bang dat the dark side deze keer te sterk is Luke.......![]()
Volgens de laatste posts in dit topic wordt de Phenom topversie hooguit 2.6 en de leverbaarheid is erg discutabel en het duurt nog erg lang.
Eerlijk gezegd wil ik gewoon na al die tijd zsm iets snellers met minimaal 2cores. Ik vind het jammer maar heb geen zin om nog tot januari 08 oid te wachten...
Waarom Dual core als je voor 300 euro ook een quad core kan krijgenHelp!!!! schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 20:05:
[...]
![]()
Heb me lang verzet maar ben bang dat the dark side deze keer te sterk is Luke.......![]()
Q6600 225 euro.Astennu schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 20:37:
[...]
Waarom Dual core als je voor 300 euro ook een quad core kan krijgen
Maar waarom een quadcore als je je hem toch 95% van de tijd niet gebruikt
Pcies!mad_max234 schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 20:46:
[...]
Q6600 225 euro.
Ikke welmad_max234 schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 20:46:
[...]
Q6600 225 euro.
Astennu schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 20:37:
[...]
Waarom Dual core als je voor 300 euro ook een quad core kan krijgen
Wil het topic niet omturnen in een 2 or 4 core topic en zeker niet omdat het nu over intel gaat maar mijn afweging is dat een Q6750 voor EUR 160 in de PW staat en de Q6600 voor EUR 240 228.
Voor 80 68 EUR verschil neem ik nu liever een goede en ws makkelijker te klokken dual op 65nm en straks in jan/mrt 08 (indien quad daadwerkelijk toegevoegde waarde blijkt te bieden in games) een quad (penrynn) op 45nm.
Verder zijn, afaik, veel games momenteel eerder GPU limited dan CPU limited dus probeer ik nu voordelig te shoppen en straks in de volgende ronde de next gen AMD of INTEL nehalem te nemen incl. DDR3. Die CPU's bieden ws een veel grotere boost dus is het mij ook meer geld waard.)
maar niks is nog in steen gehouwen op dit moment.....
[ Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 10-10-2007 22:07 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Idd, VMWare gebruikt echt heel je geheugen en alle cores (als je wil)...Astennu schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 21:58:
[...]
Ikke welVMWare en
. We moeten DPC wel blijven sponsoren he
en U3 Crysis Alanwake allemaal spellen die Quad core support hebben en er ook voordeel mee hebben.
Bovendien is het super om avi/mp4 naar H264+AAC te encoden enzovoort...
Quadcore is gewoon beter voor gebruikers zoals "wij".
Wat ik wel aanraad is 4GB ram te nemen (kost toch geen drol), want VMWare die Vista emuleert met 1Gb is niet echt snel te noemen
iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD
Weetje wat het is, zodra er straks echt voordeel behaald word uit een quad, zijn deze modellen misschien al weer te langzaam. En koop je een veel sneller model voor minder, ik heb vaak al niks aan mijn dual core op een beetje voordeel bij PS en videobewerking na dan en ja het gaat iets spoeler allemaal. (Toch zit ik 90% van de tijd achter een single core systeem en heb er geen moeite meeAstennu schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 21:58:
[...]
Ikke welVMWare en
. We moeten DPC wel blijven sponsoren he
en U3 Crysis Alanwake allemaal spellen die Quad core support hebben en er ook voordeel mee hebben.
Maar zo te horen weet je wel raad met die 4 cores en hou je ze wel bezig. Je moet dus echt even kijken of het wel de moeite is om toch 70 euro meer te betalen voor een quad core die op een lagere frequentie loopt.
Het ziet er naar uit dat we in November geen killer gaan krijgen met de maximale snelheid van 2,4GHz, ik vraag mezelf ook af waar de 2,0 GHz is gebleven... Gelukkig krijgen we aan het einde van het jaar heeft wel de beloofde 2,6 GHz en zo te zien is de 3,0 GHz haalbaar, misschien dus ook wel hoger...Snelheden AMD Phenom bekend
Quadcore
[November 2007] Phenom 9500 @ 2,2 GHz
[November 2007] Phenom 9600 @ 2,4 GHz
[December 2007] Phenom 9700 @ 2,6 GHz
[Q1 2008] Phenom 9800 @ 2,8 GHz
[Q1 2008] Phenom FX-82 @ 2,6 GHz
[Q1 2008] Phenom FX-8x @ 3,0 GHz
Tricores
[Maart 2008] Phenom 7600 @ 2,3 GHz
[Maart 2008] Phenom 7700 @ 2,5 GHz
Bron: http://www.hardware.info/...lheden_AMD_Phenom_bekend/
Nu nog de benches.....
Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)
Zie:
http://www.vr-zone.com/ar...To_Athlon_Brand/5336.html
Dat is toch behoorlijk later dan oorspronkelijk was gepland, namelijk in Q4 2007 (onder de naam GS-6550), zie:
nieuws: Uitstel voor AMD Phenom-processors
Dan ben ik wel benieuwd naar de bron. Heb namelijk uitgebreid gezocht met Google, maar kan geen bericht vinden van eerder dan oktober van dit jaar.Hacku schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 12:40:
Dat is al een paar maand bekend dat Kuma pas in maart/april komt
Zoek ook even in de voorgaande delen. Want het is namelijk minimaal 2 maanden bekent en de geruchten ging waren er al begin juni of zo.Frenkie567 schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 14:11:
[...]
Dan ben ik wel benieuwd naar de bron. Heb namelijk uitgebreid gezocht met Google, maar kan geen bericht vinden van eerder dan oktober van dit jaar.
En RD790 is alweer gedelayed wist AMD me te vertellen. Enkele chinese websites cliamen nu een andere datum en ze hebben gelijk. Wat lekt al dat nieuws toch snel.The Source schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 21:13:
[...]
RD790 komt trouwens precies een maand eerder.
Grootste probleem voor AMD is yieldrate, preformance wise is iedereen het er over een dat Barcalona met Penryn mee kan, of het gat erg gedicht heeft. Maar Barcalona is erg duur en moeilijk om te maken en het is niet voor niets dat Intel zich nog steeds niet aan true quadcore waagt.
http://www.vr-zone.com/ar...nch_On_Nov_15th/5344.html
http://www.theinquirer.ne...7/10/11/amd-790fx-eats-8w
[ Voor 13% gewijzigd door The Source op 11-10-2007 20:24 ]
Maar de mensen in dit topic zeggen dat de RD790 al lang en breed klaar is. Maar dat is hij nog niet?The Source schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 20:21:
[...]
En RD790 is alweer gedelayed wist AMD me te vertellen. Enkele chinese websites cliamen nu een andere datum en ze hebben gelijk. Wat lekt al dat nieuws toch snel.
http://www.vr-zone.com/ar...nch_On_Nov_15th/5344.html
http://www.theinquirer.ne...7/10/11/amd-790fx-eats-8w
Ja ik las het op VR-Zone. Is der ook een reden hiervoor, en mag men der nog van steeds uitgaan dat het een hard launch is?The Source schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 20:21:
[...]
En RD790 is alweer gedelayed wist AMD me te vertellen.
De Phenom's denk ik, denk dat ze full launch gaan doen. Mijn beste gok.Hacku schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 23:33:
De moederborden zijn klaar, de chipset dus ook. Benieuwd wat de reden van uitsel is.
nopmad_max234 schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 00:09:
[...]
De Phenom's denk ik, denk dat ze full launch gaan doen. Mijn beste gok.
rv670 = 15 NOV
rd670 = 20 NOV
quadcore = x DEC
Dus geen full launch, tenzij ze weer alles wijzigen
RD790 is inderdaad ze zijn nu alles in order aan hetmaken om te zorgen dat ze tijdens de ramp up phase geen problemen tegen komen zodat mass production goed gaat. Ja wordt een hard launch (ook die van de RV670, dus misschien ook wel de quadcore) maar dan moet er wel genoeg stock zijn. De meeste fabrikanten zullen pas voorraad in europa hebben tegen het begin van Nov, dus grote kans dat je RD790 kunt kopen voor de launch.
Op VR-Zone stond toch reeds iets over een quad ( 2,2 / 2,4 ) in nov en de 2,6 in dec. Al is het geen echte roadmap van AMD.Hacku schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 00:24:
De laatste geruchten - eigenlijk alle geruchten - spreken over een quad core launch in november, ik heb nog nergens december gelezen behalve bij jou. Is de laatste AMD roadmap nog niet uitgelekt ofzo?

Maar erg fijn om te horen dat het dan nu toch echt gaat komen... Ik ben der geheel klaar voor, laat maar komen die 790FX ik ga hem zeker halen.
[ Voor 8% gewijzigd door Apoca op 12-10-2007 00:35 ]
Heb geen zin meer om te wachten
Ik kan ook niet meer wachtenAstennu schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 08:36:
Zou wel bale zijn als die quadcores allemaal in december komen. Ik koop dan wel gewoon een 2.4 GHz als i er in nov is overclock ik em wel.
Heb geen zin meer om te wachtenEn die 2.4 zal ook wel niet duur zijn gezien de huidige quad core prijzen van intel. En dan begin volgend jaar misschien een 2.8 tenzij ik deze ook op 2.8 geclockt kan krijgen
Het zal uiteindelijk een X3210@ 3.2Ghz worden of een Phenom die minstens net zo snel is (hopelijk sneller en minder verbruik oid).
Als ze nu echt eens snel zijn wil ik er best 225-250euro voor neerleggen, anders wordt het een leuke Intel setup, en de x3210 is supercheap en erg goed...
Ik blijf overigens wel 100% bij ATI he
iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD
Verwijderd
Zoals http://www.scan.co.uk/Pro...o.asp?WebProductID=682167
Alleen lijkt Gigabyte te moeten wachten op de officiele release van de 790FX............
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2007 11:13 ]
Gewoon even wachten op de rest, die komen heus wel komende tijd. De release is pas over een maand. Dan zal de prijs voor de doorsnee 790FX mobo's ook wel duidelijk worden.
[ Voor 15% gewijzigd door Apoca op 12-10-2007 18:36 ]
Verwijderd
Voor de Intel X38 is nu ook een "low end" gekomen, Gigabyte brengt natuurlijk eerst iets uit waar geld mee is te verdienen. En wat een stempel kan zetten voor hun, op die manier verkopen de goedkopere mobo's ook wat beter he.Verwijderd schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 19:01:
Sowieso is het een DQ6, de DQ6 in de gigabyte borden zijn altijd boven de 200 euro. Waarschijnlijk heb je ook DS3 versie ervan voor minder dan de helft maar dat weet ik niet zeker voor de AMD borden.
[ Voor 10% gewijzigd door Apoca op 12-10-2007 19:18 ]
Verwijderd
Dat zal dan wel de Gigabyte GA-MA790FX-DS5 zijn.Verwijderd schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 19:01:
Sowieso is het een DQ6, de DQ6 in de gigabyte borden zijn altijd boven de 200 euro. Waarschijnlijk heb je ook DS3 versie ervan voor minder dan de helft maar dat weet ik niet zeker voor de AMD borden.
http://www.netshop.no/asp...dinfovnet.aspx?plid=91273

Hopen dat AMD hem op 3.0GHz krijgt met 125w TDP, dan is het niet slecht voor AMD op 65nm tov intel zijn 45nm cpu. Maar goed ik snap die TDP van intel toch nooit.
Hetzelfde probleem heeft AMD overigens. Gegarandeerd dat ze een 3Ghz CPU kunnen maken die kan draaien met de juiste koeling, echter wat is het verbruik van die CPU? Bij een nieuwe stepping waarbij een zuiniger product geproduceerd kan worden zal het dan wel binnen de aangegeven normen liggen en dan is zo'n product klaar voor de release.
Dus positief nieuws voor AMD, maar in de praktijk vrees ik dat het niets uitmaakt. In Q2 zal Intel wellicht (na een half jaar 45nm) een zuinigere stepping releasen en dan kan de kloksnelheid ook omhoog richting de 3.6Ghz?). Daar moet AMD dan een goede 3Ghz of zelfs hoger tegenover plaatsen die in volume! geproduceerd kan worden.
Interessant iig.
Overigens ook de eerste keer dat een CPU boven de 999$ 1K prijs wordt gereleased voor desktop? Of was dit al eerder? Ik zeg niet dat het een marketing product is, want in een grijs verleden was ik ooit de trotse eigenaar van een PentiumPro die veel te duur was
[ Voor 7% gewijzigd door The Source op 14-10-2007 17:12 ]
De xeon's zijn de zelfde core en hebben een andere TDP.
Of zijn ze apart van elkaar ontwikkelt, of kan het zijn dat de fab waar de Q9000 worden gemaakt het productie proces niet goed onder de knie heeft? Ik vind het toch raar, heb er laatst ook al met wouter over gehad en hij zij dat het allemaal wel mee viel, maar als ik zo kijk val het best tegen voor een 45nm cpu. En heeft intel nog wel wat werk te doen.
Er moet bijna wel iets aan de hand zijn of ze zijn gewoon (nog) niet zuinig.
Als ik dit dan zo in eerste instantie lees vraag ik me af of Intel elke 2 jaar wel een die schrink kan doen zonder tegen grote problemen aan te lopen.
[ Voor 33% gewijzigd door Hekking op 14-10-2007 21:25 ]
Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say
Tegen problemen gaan ze toch aanlopen, het word steeds moeilijker om oplossing te vinden voor de problemen die ontstaan van de steeds maar kleiner worden transistors en banen, dat moet bijna wel problemen gaan geven eerdaags. nu is 32nm nog goed te doen maar 22nm word al lastig en wat daarna gaat komen is volgens mijn nog niet zeker en hoe ze het moeten aanpakken.Hekking schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 21:24:
tja, low k of niet. Met 45 Nm liggen de banen wel dichter bij elkaar en word lekkage eigenlijk groter. Dit word nu zo'n beetje opgeheven door de die schrink.
Als ik dit dan zo in eerste instantie lees vraag ik me af of Intel elke 2 jaar wel een die schrink kan doen zonder tegen grote problemen aan te lopen.
Nu proberen ze AMD wel voor te blijven maar er is een max aan die shrinks die nog over is, dus lijkt het me beter dat je zoveel mogelijk uit het bestaande productie proces te halen.
1) Chips lekken meer stroom als ze het warmer krijgen. De QX9770 is ontworpen voor systemen met twee processors, vier videokaarten, een serverchipset met FB-DIMM en wie weet wat nog meer voor high-end spul. De temperatuur in zo'n kast zal niet kinderachtig zijn en het is goed mogelijk dat daar in het TDP rekening mee wordt gehouden. Die 20W zou goed 5 graden extra speling op kunnen leveren.
2) De Q9770 is de enige desktopchip met een 1600MHz FSB, die betere prestaties mogelijk maakt. De 20% snellere bus zal in een paar benchmarks veel meer winst opleveren dan de ~6% extra kloksnelheid. Meer prestaties = meer rekenwerk per seconde = meer energie per seconde = meer watts.
3) Er zit altijd (en steeds meer) variatie in de lekkage van processors. Een hoger TDP zorgt ervoor dat meer processors binnen de specificatie vallen en ze dus goedkoper of in ieder geval in grotere aantallen te maken zijn.
Ik vind nog steeds dat de resultaten die Intel met 45nm neerzet indrukwekkend zijn, maar het lijkt erop dat er toch meer variatie in het proces zit dan gedacht. Het is ook uitgelekt dat er van de 3,0GHz quadcore Xeon bijvoorbeeld niet alleen een 80W-versie, maar ook een 120W-versie komt. Dat is zeker geen ramp, aangezien het om een gloednieuw procedé en ontwerp gaat waarbij aan beide ongetwijfeld nog vanalles te verbeteren valt, maar geeft toch iets meer hoop voor AMD.
De Athlon FX heeft in ieder geval tijden lang 1031 dollar gekost en de QX6800 was ook 1199 dollar bij launch, er zijn vast meer voorbeeldenOverigens ook de eerste keer dat een CPU boven de 999$ 1K prijs wordt gereleased voor desktop? Of was dit al eerder?
Intel begint nu gewoon opnieuw zoals met de P4, productieproces naar beneden, Mhz naar boven...
Ze hebben 1 voordeel: hun Core architectuur is beresterk...
Wat hebben wij nu aan een 3.2Ghz op 45nm als ie een TDP heeft van 150W?
Een X3210 @ 3.2Ghz is nog zuiniger...
Geef mij dan maar een Phenom @ 2.4Ghz met een TDP van 90W...
Maar AMD moet er nu inderdaad wel wat vaart achter zetten, zodra de HD2950 serie uitkomt wil ik toch wel een nieuw systeem gaan aanschaffen...
Er komt ook ieder jaar een verbeterde architectuur met IPC-verbeteringen uit, moet dat soms iedere twee maanden dan?Aries.Mu schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 10:41:
Intel begint nu gewoon opnieuw zoals met de P4, productieproces naar beneden, Mhz naar boven...
Dat betwijfel ik toch zeer. Zelfs als het verbruik 'maar' lineair zou stijgen met de kloksnelheid komt hij er al ruim boven. In werkelijkheid gaat het harder. Ook presteert 45nm per clock beter dan 65nm, dus diezelfde 3,2GHz levert meer op.Wat hebben wij nu aan een 3.2Ghz op 45nm als ie een TDP heeft van 150W?
Een X3210 @ 3.2Ghz is nog zuiniger...
Geef mij dan maar een Yorkfield @ 2,83GHz met een TDP van 95W, zullen we wel eens zien wie de beste prestaties per watt heeft.Geef mij dan maar een Phenom @ 2.4Ghz met een TDP van 90W...
[ Voor 4% gewijzigd door Wouter Tinus op 15-10-2007 11:16 ]
Bij de laptops is het nog erger. De opvolger komt nog lang niet en als die komt is de performance lang niet zo goed als die van de K10. Kortom hoe erg ik het ook vind. Mijn volgende laptop wordt er een met een Intel chip en nVidia kaart. Omdat AMD niet eens iets kan bieden wat in de buurt kan komen. Snelste wat AMD heeft is een 2300 MHz Turion X2 met een HD2600 XT. Die laatste is nergens te vinden. En nVidia heeft de 8700 GT die iets sneller is maar daar zijn laptops van te vinden waar er twee in zitten.
Ik had het liever anders gezien. Maar mijn laptop van een jaar oud zou dan na genoeg even snel zijn als de nieuwe die ik ga kopen. En ik wil iets wat eigenlijk bijna twee keer zo snel is.
[ Voor 54% gewijzigd door Astennu op 15-10-2007 11:28 ]
De penryn zijn helemaal nog niet op de markt, ze komen tegelijk met de Phenom.Astennu schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 09:13:
P4 Extreme editions waren volgens mij ook zo duur. Maar uhm allemaal leuk en aardig maar intel heeft de cpu's tenminste wel op de markt. AMD roept nu al een half jaar lang dat hun K10 geweldig is maar ondertussen is Penryn er nog eerder. Ik begin er wel een beetje moe van te worden. En elke week verliezen ze weer meer klanten.....
En verslaan is niet nodig, bijna iemand wilt een 3.2GHz Penryn van 1399 dollar met TDP van 150w.
Edit/
AMD 790FX verbruikt 8 Watt
Onlangs kon je bij HWI al lezen over AMD's nieuwe high end chipset, de 790FX. MSI heeft inmiddels het eerste moederbord dat gebruik maakt van deze chipset gelanceerd. Naast bekende specificaties, als PCI-E 2.0 en Hyper Transport 3.0, heeft de 790FX chipset nog een bijzondere eigenschap: het lage stroomverbruik. AMD's high end chipset krijgt namelijk een TDP (Thermal Design Power) van 8 Watt.
lees de rest hier
Zo dat is niet verkeerd, TDP van 8w. En ze zijn gelanceerd, dan is het wel stil gedaan want ik heb nog niks gehoord van AMD zelf. Word wel lekker zuinig zo, wat verbruikt een high end intel chipset?
[ Voor 48% gewijzigd door mad_max234 op 15-10-2007 13:14 ]
[ Voor 41% gewijzigd door Wouter Tinus op 15-10-2007 13:55 ]
This small thing left of CPU cooler, below Digital PWM (Nvidia still uses old analogue 4/8-Phase voltage regulation) is an 8W TDP chip - the RD790 Northbridge

Zie links dat kleine koelblokje.
Uit de bron.
Offtopic/
Wouter er zou toch een FP artikel komen over het TDP van intel en AMD, komt die nog?
[ Voor 41% gewijzigd door mad_max234 op 15-10-2007 14:24 ]
Het kan zijn dat AMD een oplossing heeft om het nog zuiniger te doen. Misschien is de chipset wel op 55nm gemaakt net als de RV670 ? nVidia gebruikt voor de nieuwe 8800 GT ook nog 65nm en geen 55nm.
En ATi chips zijn vaak passief zonder dikke heatpipes dus dat zegt ook wel iets. Zie ook bovenstaande foto. Dat komt overeen met wat er op de Asus A8R32 MVP zat alleen die van de asus had veel minder koel oppervlak. Die werd dan ook wel lekker heet maar toch met een nforce hoef je dat niet te doen.
En als al die moederborden Digital PWM krijgen zou super zijn.
[ Voor 28% gewijzigd door Astennu op 15-10-2007 16:07 ]
Zoiets zei je al eens eerder. Wat was het nou? 8W totaal voor de RD600 (s775)?Astennu schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 16:05:
Ik weet wel dat een tijd terug de RD600 de meest zuinige chipset was voor het intel platform gevolgd door de 965. De 975 gebruikte veel meer en de echte uitschieter was de nForce. Een moederbord met een nForce gebruikte wel 40-50 watt meer zowel idle als load.

Tata het resultaat. De DFi borden zijn wel overclock borden dus meestal niet gemaakt om extra zuinig te zijn maar dan is dit wel een erg mooie prestatie
http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=2891&p=6Our power consumption numbers are based on our test setup for this article and with power management turned off. This should come as no real surprise but the 680i is a power hog - or better yet it provides very good competition to the Intel Prescott for best utilization of a computer component as a space heater. The RD600 has slightly higher idle consumption numbers than the Intel 975X but consumes about 12% less power under load than the Intel board and 26% less than the ASUS 680i. Although the 680i consumes about 32% more power at idle than the RD600 or Intel 975X, the load numbers level off quickly when compared to the 975X. The results of the RD600 are very good and mimic the RD480 but are not as impressive as the RD580 from a chipset only level. Our system at stock voltages ran very cool but we did see power consumption increases almost equal the 975X when overclocking both platforms. We will present these numbers along with CrossFire results shortly.
Een beetje offtopic omdat het om intel borden gaat maar het is wel een AMD chipset
En even voor de duidelijkheid de 4x4 morderborden hadden twee nVidia chipsets. En iedereen vond dat stroomverbruik zo hoog. Nou het meeste kwam dus van het moederbord. Maar dat heb ik toen ook al geroepen maar niemand wou echt luisteren
[ Voor 88% gewijzigd door Astennu op 16-10-2007 09:27 ]
http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=9237
het is wel een interessant artikel!
https://www.instagram.com/anafollotofbricks/
[ Voor 98% gewijzigd door Bert2000 op 16-10-2007 19:28 ]
Was eigenlijk al bekend. Jammer dat we in het begin maar een 2400 MHz krijgen na dat lange wachten had ik op wel iets meer gehoopt.... Nja lang leve overclocking dan maarbetaplayer schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 18:13:
Ik weet niet zeker of dit iets nieuws is :
http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=9237
het is wel een interessant artikel!
https://www.instagram.com/anafollotofbricks/
http://www.hkepc.com/?id=238
Dit topic is gesloten.