een 3.0GHz (QX9650) zit ook al op 130w tdp dus zoveel gaat intel er ook niet bij krijgen.
[...]
En de Harpertown X5460 zit alweer gelijk op 120w en heeft maar 160Mhz meer klok.
[...]
Maar het is duidelijk dat de harpertown met al zijn cache en extra transistors niet zo heel veel zuiniger is per MHz is dan de conroe.
Volgens mij suggereer je met dit soort uitspraken toch wel degelijk dat het boven de 3,0GHz op een of andere manier niet meer wil lukken. De eerste was als reactie op iemand die het over 4,0GHz had, wat volgens jou overdreven was. Ik heb dit in eerdere posts ook al uitgelegd waarom ik dat niet geloof, maar ik zal het nog een keer doen:
1) Intel heeft geen reden om Penryn direct tot het uiterste te duwen. Bedrijfstechnisch gezien is het beter om de markt langzaam uit te melken en de yields zo hoog mogelijk te houden. Alleen als AMD weer een serieuze bedreiging begint te vormen heeft het reden het gas vol in te drukken. Ondertussen kunnen ze het geld dat ze besparen door tragere chips te verkopen in hun zak stoppen.
2) Het tdp wordt niet per product bepaald, maar in plaats daarvan zijn er een aantal vaste "banden" vastgelegd. Voor quadcore servers zijn dat de volgende: 50W, 80W en 120W. Door deze verdeling valt een chip die 81W gebruikt in dezelfde categorie als een chip die 120W gebruikt, een flinke speelruimte.
3) Er komt een 3,0GHz/80W-processor.
Deze drie redenen suggereren het verbruik van die 3,16GHz/120W-chip hoogstwaarschijnlijk veel dichter bij de 80W zit dan bij de 120W. Nu kun je zeggen "Ok, leuke theorie, maar niet meer dan dat", maar ik heb al genoeg voorbeelden gegeven van processors c.q. productcategorieën die dankzij de overstap naar het nieuwe procedé
veel meer vooruitgaan dan de highend quadcores. De stelling dat 45nm per MHz niet zo heel veel zuiniger is dan 65nm wordt daardoor definitief onderuit gehaald: winsten van 20-30% zijn zo ongeveer de regel.
Nu kun je geloven dat er bij highend quadcores iets speciaals aan de hand is waardoor de overstap ineens nog maar 0-5% oplevert. Het klopt wel dat op een gegeven moment bepaalde factoren exponentieel beginnen te werken, waardoor het allemaal niet meer zo makkelijk wil vlotten. Simpelweg dezelfde 20-30% toepassen en op 3,6-3,9GHz lanceren zal dan ook niet direct kunnen. Maar de geplande modellen leveren wel genoeg bewijs om uit af te leiden dat 3,0GHz/130W (desktop) en 3,16GHz/120W (server) ook wel heel erg conservatief is, waardoor ik alleen maar kan concluderen dat Intel zich bewust inhoudt en rustig afwacht om te zien of snellere versies überhaupt wel nodig zijn

.
[
Voor 3% gewijzigd door
Wouter Tinus op 03-10-2007 19:24
]