Volgens SPCR blinkt de Mugen II uit met 2 fans in push-pull op laag toerental.D4NG3R NL schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 20:25:
Heeft iemand ervaring met het geluid van de Mugen? Want ik wil de PC graag wat stiller houden (Op dit moment wil dat niet echt met een 70mm CPU fan welke op 4.5k toeren draait
Maar ook met een fan op laag toerental (zelfs met de meegeleverde Scythe Kama PWM) is de Mugen redelijk stil.Where the Mugen-2 really shines is in a two-fan push-pull configuration. The improvement in cooling was especially notable at low fan speeds (read: in silent operation). With two of our reference Nexus fans running at 7V and 5V, the CPU temperature improved by 6°C and 7°C respectively. Better still, at 7V and below, the addition of the second reference fan did not result in any measurable increase in noise level.
En dat is dus juist niet het uitgangspunt van SPCR. Het gaat ze daar om het uiteindelijke doel: een stille pc. Dat je dan een koeler/heatsink bij de ene fabrikant koopt (ook al krijg je er fans bij), en (een) fan(s) bij een andere fabrikant, gaat het hen niet zo om. In de vroege dagen van SPCR werd er daarom veel meer ge-DIY'd.YoG schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 16:49:
Die Noctua fans maken dus meer lawaai dan andere heatsink-fan-combi's, Waarom dan nog steeds een 9,5 als cijfer geven? Ze worden dus als "bijna volmaakt" bevonden, want een 10 is dus perfekt.
Op een typsiche OC-site has ik dit wel begrepen omdat koelen daar een hogere prioriteit heeft.. maar op een site als Silentpcreview vind ik dit wat naief
Het gaat om het totaalplaatje van een pakket dat je koopt.. een goeie heatsink met minder goede fans zou natuurlijk geen 9,5 moeten krijgen
De Noctua heatsink is uitstekend, en daar wordt hij dan ook op becijferd, ook al zijn de fans minder. Als je in de tabellen kijkt, zie je ook dat hij #1 is met de Nexus-fans, of met de stock-fans op 7.3V en 6.5V.
Maar dat (te zien op deze pagina) is dus met de Noctua's op 7.3V en 6.5V (je moet de dBA waarden in de tabel bovenaan de pagina opzoeken om te zien op welk voltage ze draaien - ze worden in de tweede tabel vergeleken met de Nexus-fans op de voltages die vermeld staan in de tweede tabel), op 12V zorgen ze namelijk voor 30dBA aan geluid en zullen ze op SPCR dus nooit #1 worden.Hier hebben ze het over 19,6 / 19,8 dB(A) bij 12V. Daar heb ik op gelet
[ Voor 47% gewijzigd door Ghost Dog op 01-07-2010 23:38 ]