[Geluid] Het stille PC topic deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 30 ... 48 Laatste
Acties:
  • 380.005 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-09 17:31

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

D4NG3R NL schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 20:25:
Heeft iemand ervaring met het geluid van de Mugen? Want ik wil de PC graag wat stiller houden (Op dit moment wil dat niet echt met een 70mm CPU fan welke op 4.5k toeren draait :'(
Volgens SPCR blinkt de Mugen II uit met 2 fans in push-pull op laag toerental.
Where the Mugen-2 really shines is in a two-fan push-pull configuration. The improvement in cooling was especially notable at low fan speeds (read: in silent operation). With two of our reference Nexus fans running at 7V and 5V, the CPU temperature improved by 6°C and 7°C respectively. Better still, at 7V and below, the addition of the second reference fan did not result in any measurable increase in noise level.
Maar ook met een fan op laag toerental (zelfs met de meegeleverde Scythe Kama PWM) is de Mugen redelijk stil. :)
YoG schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 16:49:
Die Noctua fans maken dus meer lawaai dan andere heatsink-fan-combi's, Waarom dan nog steeds een 9,5 als cijfer geven? Ze worden dus als "bijna volmaakt" bevonden, want een 10 is dus perfekt.
Op een typsiche OC-site has ik dit wel begrepen omdat koelen daar een hogere prioriteit heeft.. maar op een site als Silentpcreview vind ik dit wat naief

Het gaat om het totaalplaatje van een pakket dat je koopt.. een goeie heatsink met minder goede fans zou natuurlijk geen 9,5 moeten krijgen
En dat is dus juist niet het uitgangspunt van SPCR. Het gaat ze daar om het uiteindelijke doel: een stille pc. Dat je dan een koeler/heatsink bij de ene fabrikant koopt (ook al krijg je er fans bij), en (een) fan(s) bij een andere fabrikant, gaat het hen niet zo om. In de vroege dagen van SPCR werd er daarom veel meer ge-DIY'd.
De Noctua heatsink is uitstekend, en daar wordt hij dan ook op becijferd, ook al zijn de fans minder. Als je in de tabellen kijkt, zie je ook dat hij #1 is met de Nexus-fans, of met de stock-fans op 7.3V en 6.5V.
Hier hebben ze het over 19,6 / 19,8 dB(A) bij 12V. Daar heb ik op gelet
Maar dat (te zien op deze pagina) is dus met de Noctua's op 7.3V en 6.5V (je moet de dBA waarden in de tabel bovenaan de pagina opzoeken om te zien op welk voltage ze draaien - ze worden in de tweede tabel vergeleken met de Nexus-fans op de voltages die vermeld staan in de tweede tabel), op 12V zorgen ze namelijk voor 30dBA aan geluid en zullen ze op SPCR dus nooit #1 worden.

[ Voor 47% gewijzigd door Ghost Dog op 01-07-2010 23:38 ]

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:48

D4NG3R

kiwi

:)

Heeft iemand een idee hoe goed deze fans zijn?

pricewatch: Cooler Master Silent Fan 140mm

Wil er 2 van halen om bij de rest van de stock fans van de CM690 Advanced II te zetten (1 boven & 1 onder) heb de rest van de fans op een wat lager toerental lopen (normaal, nu met deze extreme hitte wat hoger) dus ik ben vrij tevreden over de geluidsproductie.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Het zijn 140mm fans op 1000rpm, dus sowieso niet stil. Bovendien zijn fans van CM over het algemeen ook niet de stilste.

Beter koop je een van deze en laat je die op zo'n 600rpm draaien voor stilte:
pricewatch: Noiseblocker PK-1 140MM, 140mm
pricewatch: Fractal Design Silent Series , 140mm (deze heb ik zelf; hoewel ze gespec'd zijn op 600rpm draaien ze standaard op ongeveer 750rpm - op 600rpm hoor je alleen nog vrij lichtjes de luchtverplaatsing)
pricewatch: Yate Loon D14SL-12, 140mm (de kwaliteit van de fans van Yate Loon is een stuk hoger dan die van CM - nog steeds vind ik 1000rpm te lawaaiig voor een 140mm fan; een 120mm fan vind ik niet eens stil op 1000rpm, maar pas rond 800rpm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zeer intressant topic.

Alles gelezen staan paar hele goede standpunten bij\.

Helaas kan ik echter 1 puntje niet ondermijnen.
Dat is het gedeelte van wat je voeding verbruikt.

Ik heb zelf een i7 systeem met 1 single GPU (gtx275) dat is dus nog een mid range vga niet eens een high end. met 7 hdd's waarvan 1 ssd (is dus zuiniger in verbruik) verder enkel 1 mcp-655.

Mijn pc gebruikt ver boven de 300 watt die je zegt dat pc's verbruiken.
Zelfs als ik de mcp-655 uitschakel is het verbruik tussen de 450 en 550 watt.

Tevens is het gebruiken van een krachtigere voeding niet altijd overbodig.
Zelf heb ik een hele grote overkill van mijn voeding, het is dan misschien wel duur maar een overkill betekend ook dat je voeding minder hoeft te doen om constant stabiel voldoende power te leveren.

En minder moeite betekend minder hitte dus algemeen koelere werking.
Zeker gezien CPU / VGA / voeding de hitte bronnen van je pc zijn is het raadzaam daar rekening mee te houden.

Vooral in kasten waarin zoals bij mij de voeding onderin ligt gezien warme lucht stijgt zoals iedereen weet.

Verder prima topic en echt heel behulpzaam voor diegene die met niet al te groot budget toch een leuke stille pc willen creeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 23:25

Smarron

The bend

Verwijderd schreef op zondag 04 juli 2010 @ 11:22:
zeer intressant topic.

Alles gelezen staan paar hele goede standpunten bij\.

Helaas kan ik echter 1 puntje niet ondermijnen.
Dat is het gedeelte van wat je voeding verbruikt.

Ik heb zelf een i7 systeem met 1 single GPU (gtx275) dat is dus nog een mid range vga niet eens een high end. met 7 hdd's waarvan 1 ssd (is dus zuiniger in verbruik) verder enkel 1 mcp-655.

Mijn pc gebruikt ver boven de 300 watt die je zegt dat pc's verbruiken.
Zelfs als ik de mcp-655 uitschakel is het verbruik tussen de 450 en 550 watt.

Tevens is het gebruiken van een krachtigere voeding niet altijd overbodig.
Zelf heb ik een hele grote overkill van mijn voeding, het is dan misschien wel duur maar een overkill betekend ook dat je voeding minder hoeft te doen om constant stabiel voldoende power te leveren.

En minder moeite betekend minder hitte dus algemeen koelere werking.
Zeker gezien CPU / VGA / voeding de hitte bronnen van je pc zijn is het raadzaam daar rekening mee te houden.

Vooral in kasten waarin zoals bij mij de voeding onderin ligt gezien warme lucht stijgt zoals iedereen weet.

Verder prima topic en echt heel behulpzaam voor diegene die met niet al te groot budget toch een leuke stille pc willen creeren :)
Zware voedingen van bijv. 750watt en hoger zijn niet altijd even efficient bij een zeer laag verbruik. Als we over kwaliteitsvoedingen spreken kan het zomaar zijn dat bij een verbruik van bijv. 150 watt de efficientie beneden de 80% daalt. Dit terwijl een voeding van bijv. 430watt bij ditzelfde verbruik boven de 80% zit.

Dit is natuurlijk niet altijd een feit, daarom is het belangrijk om per voeding te kijken wat de efficientie is bij verschillend verbruik en ook te kijken wat je PC idle en stressed verbruikt.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precies, de efficiëntie van voedingen is vaak niet erg fraai onder de 20%, ook bij goede voedingen. Bij een 1000 watt voeding zit je dan dus al op 200 watt of minder. Daarnaast zijn zulk soort voedingen vaak ook onnodig duur.

Bovendien vind ik het persoonlijk ook van onkunde getuigen als je voor een systeem dat meestal 180 watt en op absolute piek misschien 400/500 watt (dan heb je al een enorm dikke CrossFire bak staan) een 800 of 1000 watt voeding in je rig hangt. Leuk voor je e-peen, maar net zo'n faal als bijvoorbeeld een Ares.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 17:07
Om een gedegen voedingkeuze te maken:

Bepaal wat je maximaal verbruikt met je huidige/nieuwe hardware. Als je met een wattmeter gaat werken:
Zorg dat je alles stressed of een marge rekent. Hou AC-verbruik(wat je uit het stopcontact trekt) en DC-verbruik (het verbruik gecorrigeerd met de efficiëntie die daar bij hoort) gescheiden. Een voeding is gespecificeerd naar wat deze levert en niet wat deze uit het stopcontact trekt.

Bepaal ook je idle of standaard verbruik. Dit is van belang bij efficiëntie.

Dan:
Zoek een aantal voedingen bij SPCR (silentpcreview) die het minste geluid produceren. Kijk wat het verbruik is maximaal en tijdens idle/standaard verbruik. Dit is eigenlijk vooral interessant bij computers die dag en nacht idle staan (NAS), omdat 10 watt verschil per maand per maand ongeveer €1,50 kost (uitgaande van €0,20 per kWh).
Rekensom: verschil in watts x 0,72 x €0,20 = prijsverschil
0,72 is wat een continu verbruik van 1 watt aan kWh per maand betekent, 1 watt continu is na een maand dus 0,72 kWh = €0,144 per maand = €1,73 per jaar.
Zo kun je dus makkelijk rekenen met als je gemiddeld genomen een x aantal watt bespaart hoeveel dit per jaar in kosten bespaart.

Persoonlijk vindt ik de keuze van een voeding vaak slecht onderbouwd door velen (waaronder me, myself and I). Ik heb een voeding van 650 watt voor max ongeveer 250 watt DC aan verbruik. Maar ik heb er in principe wel voor betaald. Daarnaast zijn er nogal wat voedingen die (sterk) in geluidsproductie verschillen, volgens SPCR. Dus ik denk dat (bij zwaardere systemen dan) je best mag redeneren dat een voeding geen 4 jaar mee zal gaan, aangezien er in de toekomst nog wel een aantal voedingen ontdekt/gemaakt gaan worden die erg stil zijn.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nas T schreef op maandag 05 juli 2010 @ 12:31:
Zoek een aantal voedingen bij SPCR (silentpcreview) die het minste geluid produceren. Kijk wat het verbruik is maximaal en tijdens idle/standaard verbruik. Dit is eigenlijk vooral interessant bij computers die dag en nacht idle staan (NAS), omdat 10 watt verschil per maand per maand ongeveer €1,50 kost (uitgaande van €0,20 per kWh).
Vergeet niet dat computers over het algemeen 95% of meer van hun actieve leven staan te idlen. Browsen, torrents binnentrekken en dat soort werk reken ik dan ook tot idlen, want het verbruik is echt verwaarloosbaar hoger. Juist daarom zou men meer aandacht moeten besteden aan idle verbruik, want een voeding die idle een belabberd rendement levert en op piek prima in orde is wordt zo alsnog heel snel heel duur. Oók bij voedingen die niet voor servers of iets dergelijks bedoeld zijn.

Als je pech hebt is dat nog een dure zoveelmiljardwatt voeding ook die idle ook nog een belabberd rendement levert (want onder de 20% capaciteit valt het rendement vaak vies tegen), dus voel je het dubbel in de portemonnee. Dat kan zomaar per jaar meer dan een voeding kost schelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2010 04:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 04:00:Vergeet niet dat computers over het algemeen 95% of meer van hun actieve leven staan te idlen.
Oplossing : Dutch Power Cows }:O :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel even wat geld opzij zetten voor de stroomrekening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Valt best mee en je systeem zuipt minder door hogere belasting en daarmee efficientie :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nero355 schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 12:20:
Valt best mee en je systeem zuipt minder door hogere belasting en daarmee efficientie :P
Afbeeldingslocatie: http://ssreporters.files.wordpress.com/2009/12/facepalm.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ja ja ... kosten vs. baten wint DPC het toch echt wel hoor !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• altaria1993
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:27
Volgensmij snapt iemand nog niet helemaal hoe voedingen en efficientie werken :+
Als je een voeding hebt, bijvoorbeeld een Corsair HX650, volgens deze grafiek zie je dat de piek van zijn efficientie bij de 325 Watt load staat, met 87% efficientie, en bij 130 en 650 Watt lading ongeveer 84%, dit betekent dus dat als je 325 Watt aan stroom nodig hebt, je voeding dan 87% van wat deze uit de muur trekt kan behouden, dus met een snelle rekensom heb je dan (325/87)*100=373,6 Watt uit de muur moet trekken, bij 130 en 650 Watt is dit sommetje dan weer niet iets anders, met 84 in plaats van 87 en 130 of 650 in plaats van 325, wat dus neer komt op respectievelijk 154,8 en 773,8 Watt.

Dus bij meer load gaat de efficientie omhoog, ja maar je trekt alsnog meer stroom uit de muur, je verkwist er alleen minder van.

[ Voor 8% gewijzigd door altaria1993 op 07-07-2010 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

altaria1993 schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 13:04:Dus bij meer load gaat de efficientie omhoog, ja maar je trekt alsnog meer stroom uit de muur, je verkwist er alleen minder van.
Als dat voor een nuttig doel is dan is er niks aan de hand :Y)

P.S. : Ik zat een beetje flauw DPC te promoten ... mogen wel meer Tweakers aan mee doen en eens ophouden over dat "alles moet groen" gezeik : Word er een beetje groen van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

altaria1993 schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 13:04:
Dus bij meer load gaat de efficientie omhoog, ja maar je trekt alsnog meer stroom uit de muur, je verkwist er alleen minder van.
Afbeeldingslocatie: http://anonymouslefty.files.wordpress.com/2009/11/captain-obvious.jpg
nero355 schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 13:08:
P.S. : Ik zat een beetje flauw DPC te promoten ... mogen wel meer Tweakers aan mee doen en eens ophouden over dat "alles moet groen" gezeik : Word er een beetje groen van :P
Ik doe hard mijn best om mijn gemiddelde verbruik zonder grote offers naar beneden te krijgen en daar ben ik best trots op. DPC is best nuttig en in mijn situatie nog prima te doen ook (all-in), maar voor de meeste mensen is het gewoon een bedrag bovenop de al bestaande rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwitje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-02 20:47
Ik kan in Speedfan maar 3 regelaars bedienen voor mijn fans, terwijl er 5 in zitten. Allemaal met de 3 pins aangesloten op het moederbord. CHA1, CHA2, CHA3, CPUFAN en PWRFAN zijn bezet. Ik heb een Asus Crosshair Formula III moederbord met Nexus real silent 120mm fans.
Ook zijn de rpm's vermeld in speedfan niet correct (25000 rpm..) terwijl die in de bios wel goed staan. Hoe kan dit??

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
het is een programma wat niet altijd even lekker werkt..

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwitje
Remmes_NT schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 18:07:
[...]

het is een programma wat niet altijd even lekker werkt..
Is er een programma wat wel goed werkt? Want ook in Asus Overdrive kan ik ze niet per stuk bedienen...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 13:09
Ik heb nu deze top plate:
http://www.lian-li.com/v2...index=45&ss_index=116&g=f
Afbeeldingslocatie: http://lian-li.com/v2/tw/product/upload/image/T-LM14B-2/T-LM14B-2-01s.jpg
en deze kast (reverse atx)
http://www.lian-li.com/v2..._index=25&ss_index=63&g=f
Afbeeldingslocatie: http://lian-li.com/v2/tw/product/upload/image/A05/a05008s.jpg

Met op een i7 940 een IFX-14 met nu nog een coolermaster fannetje (rukding) en voor het 140mm gat weet ik nog geen goede fan.

Kan iemand me een goede 120/140mm aanraden voor de IFX en voor het top paneel een goede 140?
Wilde eerst een fractal maar die is ook niet alles lees ik, aan de hand van waar ik een 140mm fan koop wil ik eigenlijk ook een fan voor de IFX kopen, liefst een 38mm om ertussen te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
scythe, anders noctua en fractal is stil te noemen vind ik

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwitje
Ik heb een 140mm Fractal Design 600rpm. Vrijwel onhoorbaar.. Maar je moet zelf kijken of je de luchtstroom genoeg vindt.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Denk dat het een Fractal 140 mm word en voor de IFX een Ultra Kaze 120x38mm 3000rpm die ik dan downvolt naar 5 of 7 volt (harder kunnen is altijd leuk ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Vandread schreef op maandag 12 juli 2010 @ 16:58:
(harder kunnen is altijd leuk)
Mijn motto is meer richting altijd koel, stil, goedkoop en genoeg ruimte voor een nette overclock. En ja, dat kan.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Bedoel je: Dat kan met wat ik voorstel?
Dan ga ik die meuk ergens bestellen namelijk.
Al overweeg ik dan de 2 standaard 120mm Lian Li's ( 1500rpm) te vervangen door Fractals, maar eigenlijk wil ik ze in de nieuwe setup eerst eens wat langzamer laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Vandread schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 10:05:
Bedoel je: Dat kan met wat ik voorstel?
Dan ga ik die meuk ergens bestellen namelijk.
Al overweeg ik dan de 2 standaard 120mm Lian Li's ( 1500rpm) te vervangen door Fractals, maar eigenlijk wil ik ze in de nieuwe setup eerst eens wat langzamer laten gaan.
Wat ik bedoel is dat mensen nogal de tendens hebben een fan te kopen die ook harder kan, "voor het geval dat". Mijn ervaring (en daar heb ik 2 fysieke bewijzen van) is dat je met de juiste hardware:
  1. In elke situatie (standaard, 100% belast, OCéd + 100% belast) stilte heerst en voldoende koeling aanwezig is.
  2. Je goedkoop uit bent en geen gekke dingen hoeft te doen.
Ik snap de redenatie wel: maar wat als het niet voldoende is? Maar ik draai al geruime tijd 2 onhoorbare set-ups, met mogelijkheid tot overclocken en voldoende koeling.
Misschien dat bij extreme set-ups (zware SLI/CF, zware quad-cores) geredeneert kan worden vanuit: idle stil, load de passende airflow. Maar zelfs daar durf ik te zeggen dat je ook die onhoorbaar kunt koelen.

[ Voor 23% gewijzigd door Nas T op 16-07-2010 12:13 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nas T schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 12:08:
[...]

Wat ik bedoel is dat mensen nogal de tendens hebben een fan te kopen die ook harder kan, "voor het geval dat". Mijn ervaring (en daar heb ik 2 fysieke bewijzen van) is dat je met de juiste hardware:
  1. In elke situatie (standaard, 100% belast, OCéd + 100% belast) stilte heerst en voldoende koeling aanwezig is.
  2. Je goedkoop uit bent en geen gekke dingen hoeft te doen.
Ik snap de redenatie wel: maar wat als het niet voldoende is? Maar ik draai al geruime tijd 2 onhoorbare set-ups, met mogelijkheid tot overclocken en voldoende koeling.
Misschien dat bij extreme set-ups (zware SLI/CF, zware quad-cores) geredeneert kan worden vanuit: idle stil, load de passende airflow. Maar zelfs daar durf ik te zeggen dat je ook die onhoorbaar kunt koelen.
Omdat een mens zelf een super pc is , die zijn gehoor aanpast aan de omgeving . Als het stil is wordt je gehoor steeds scherper , dus kan de zachte zoem in de pc ineens storend zijn .Wie wordt er niet af en toe midden in de nacht wakker van een geluid , zoals een druppelende kraan in de badkamer . Zijn toch geluiden die er al waren maar je eerst niet hoorden.
Mijn pc is muisstil , en toch heb ik ander geluid nodig om het pc geluid niet te horen , zoals een open raam, tv of meestal muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens Marcvd (http://gathering.tweakers.net/forum/insert_message/1415754) is het basissysteem van juli een lawaaimachine. Hopelijk kan ik wat inzicht naar bovenstaande topic lokken zodat t basissysteem nauwelijks aangepast (USB 3 van Mobo behoude, rekenkracht processor zo hoog mogelijk,...) moet worde en toch "stil is".

Oplossing geluidsoverlast van het budgetsysteem tot dusver:

De casefan van de AOpen ES45H ontkoppele (heb k die nodig?)
+ bios aanpasse zodat ie stil s (welke instellingen zijn optimaal?).

Is dus goedkoop en volgens Marcvd nu ook stil. Maar k weet niet dat Marc m zo had samengesteld als ie wist hoeveel lawaai ie zou maken + gaat ie stabiel runnen + aan levensduur inboeten zonder casefan/aangepaste bios? Dus beter n andere casefan steke? bv. Nexus Real Silent 120mm (ook pricewatch: Scythe Gentle Typhoon 120 mm Fan, 120mm erbij?) => zal prijs case verhogen tot ca. 60€

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2010 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vraagje, op het moment heb ik een 750 watt crosair voeding erin hangen. Wat een beetje overkill is op het moment. En hij maakt veel lawaai. Ik was meer benieuwd wat mijn systeem nou werkelijk verbruikt idle en stressed. Kan je dit ook echt zien in de praktijk. En zo ja, hoe ? Daarna kan ik misschien is kijken naar een andere voeding die wat stiller is (en modulair).

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2010 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-09 15:06

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Verwijderd schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 16:56:
Ik heb een vraagje, op het moment heb ik een 750 watt crosair voeding erin hangen. Wat een beetje overkill is op het moment. En hij maakt veel lawaai. Ik was meer benieuwd wat mijn systeem nou werkelijk verbruikt idle en stressed. Kan je dit ook echt zien in de praktijk. En zo ja, hoe ? Daarna kan ik misschien is kijken naar een andere voeding die wat stiller is (en modulair).
Het stroomverbruik kan je gewoon bekijken met een stroomkostenmeter van een tientje van de gamma ;) die schijnt ook nog eens het meest accuraat te zijn volgens de test van HWI !

Verders is het gewoon een schakelende voeding en is hij misschien wel efficiënter dan een voeding die net aan genoeg stroom kan leveren voor je systeem.

Het is schijnt zo te zijn dat voedingen rond de 50% belasting het meest efficiënt zijn.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Dit komt binnenkort in mijn CM690 Advanced II te zitten (naast de stock fans!)

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 55,19€ 55,19
1Sony Optiarc AD-5260S Zwart€ 17,-€ 17,-
1Merkloos Fan Y-splitter (3-pins)€ 2,90€ 2,90
5Nexus SFM-1000 Silicon Fan Mounts€ 1,17€ 5,85
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 32,49€ 32,49
2Cooler Master Silent Fan 140mm , 140mm€ 5,50€ 11,-
1Arctic Silver Arctic Silver 5€ 4,20€ 4,20
1Scythe Stronger 700W Plug-in Power Supply€ 84,06€ 84,06
1Corsair Dominator CMP4GX3M2C1600C7€ 121,84€ 121,84
1AMD Phenom II X6 1055T€ 183,-€ 183,-
1Asrock 880G Extreme3€ 95,22€ 95,22
1Asus EAH5850 DirectCU/2DIS/1GD5€ 284,20€ 284,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 896,95

2x140MM bovenin
1x120MM Achter
1x140MM Onderin
1x140MM Voorin

Voeding is lekker stil (gebruikt dezelfde van als de mugen II)
Hoe beoordeeld het stilte panel dit :+?

Fan splitter is voor de twee fans die bovenin komen.. Uiteindelijk hang ik alle 5 de fans aan dezelfde fancontroller: pricewatch: Scythe Kaze Q Black

(Videokaart heeft de beste stilte/prestatie/overklok verhouding, dus kom niet aankakken dat een Vapor-X stiller is ofzo :P want dat heb ik allemaal al meegerekend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BGB4rn schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 18:18:
[...]

Het stroomverbruik kan je gewoon bekijken met een stroomkostenmeter van een tientje van de gamma ;) die schijnt ook nog eens het meest accuraat te zijn volgens de test van HWI !

Verders is het gewoon een schakelende voeding en is hij misschien wel efficiënter dan een voeding die net aan genoeg stroom kan leveren voor je systeem.

Het is schijnt zo te zijn dat voedingen rond de 50% belasting het meest efficiënt zijn.
Bedankt voor je reactie, ik ga denk even langs de bouwmarkt :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwitje
Verwijderd schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 16:56:
Coolermaster Silent Power M600! Die zit er bij mij in... Heerlijk stil :)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 16:02
Ik ben momenteel bezig mijn HTPC samen te stellen. Interne componenten zijn mijn oude desktop (Core2Duo E6600), 4 GB geheugen, een passief gekoelde 5750.

Als behuizing had ik een pricewatch: Silverstone SST-LC20B in gedachten. Die is groot genoeg. Welke processorkoeler en fans zouden jullie aanraden in combinatie met deze behuizing?

Ik had het volgende in gedachten:
- Skythe Big Shuriken
- Nexus Real Silent DF1209SL-3 , 92mm (1x)
- Sharkoon Silent Eagle 2000 , 80mm (1x)

De volgende bedenkingen maakte ik al zelf:
- De Big Shuriken is niet per sé nodig, volgens de specs van Silverstone heb ik 135mm plaats voor de cpu cooler.
- Gaan een 92mm en een 80mm fan voldoende airflow creëren, of doe ik ze best allebei x2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ik denk niet dat je passieve HD5750 het leuk gaat hebben in die behuizing :x. Al helemaal niet met 2 lullige fans (92mm en 80mm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 16:02
D4NG3R NL schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 09:39:
Ik denk niet dat je passieve HD5750 het leuk gaat hebben in die behuizing :x. Al helemaal niet met 2 lullige fans (92mm en 80mm).
Ik was ook nog niet 100% zeker van die videokaart. Zou een passieve 5670 beter zijn denk je? Ik wil wel nog een beetje kunnen gamen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 07:31
D4NG3R NL schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 18:51:
Dit komt binnenkort in mijn CM690 Advanced II te zitten (naast de stock fans!)

2x140MM bovenin
1x120MM Achter
1x140MM Onderin
1x140MM Voorin
Je maakt hier een cruciale denkfout. Met meer fans hoeven de aanwezige fans minder hard te werken, dat klopt. Maar meer fans = meer herrie. Iedere fan voegt ongeveer 3 dB toe aan de herrie (niet opgezocht, maar even uit het hoofd)

Naar mijn inziens is 1x voorin + 1x bovenin+ 1x achterin voldoende. (voorin voor de HDD's, achterin voor de warmte van de GPU en bovenin voor de CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LithoMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 16:33

LithoMan

Toemaar

Nog niet alles gelezen maar past een Scythe Mugen 2 rev.b in een Antec P183 kast?
Heb deze zojuist aangeschaft en de standaard fans vervangen door NoiseBlocker MF 12-S1.

Intel Pro Kit NUC ANH i7 Intel Core 1360P 32GB 1TB Samsung 980Pro / Dell U2518D / Samsung S23 Ultra / Samsung Watch 6 classic 47mm LTE / Samsung Tab 8 Ultra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:34
Als je het al hebt kun je het zo uitproberen natuurlijk :P
Maar dat past prima, heb deze combi zelf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LithoMan

LithoMan

Toemaar

Eigenlijk bedoelde ik dat ik de Antec P183 al had gekocht, de koeler nog niet. Intussen de Mugen 2 aangeschaft. Van het weekend bouw ik het hele spul over, ben benieuwd :).

De opstelling wordt dan:
Fan voorzijde intake: 2x NoiseBlocker M12-S1
Fan achterzijde outtake: NoiseBlocker M12-S1
Fan bovenkant outtake: NoiseBlocker M12-S1
CPU koeler: Scythe Mugen 2 rev.B
GPU: is passief gekoeld.
Fancontroller: Scythe Kazemaster Ace. De 4 NoiseBlocker fans worden daar op aangesloten.

Intel Pro Kit NUC ANH i7 Intel Core 1360P 32GB 1TB Samsung 980Pro / Dell U2518D / Samsung S23 Ultra / Samsung Watch 6 classic 47mm LTE / Samsung Tab 8 Ultra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:00
Even een vraagje voor de mensen met ervaringen met betrekking tot de dempingsmatten van Be Quiet (in de pricewatch en o.a. te koop bij Informatique)

Ik heb een CM 690 en een CM 690 2 en wil bij allebei de zijpanelen bekleden met deze matten.
Omdat er geen hoogte en breedte maten bekend zijn bij zowel informatique als de pricewatch, vroeg ik mij af of een tweaker ervaring heeft met deze matten?

Ik ben namelijk benieuwd of ik de moddel of de grote versie moet nemen, aangezien ik de CM 690 kasten niet bepaald groot vind.

Iemand een idee?

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geomaris
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-09 15:31
KillaZ schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:01:
Even een vraagje voor de mensen met ervaringen met betrekking tot de dempingsmatten van Be Quiet (in de pricewatch en o.a. te koop bij Informatique)

Ik heb een CM 690 en een CM 690 2 en wil bij allebei de zijpanelen bekleden met deze matten.
Omdat er geen hoogte en breedte maten bekend zijn bij zowel informatique als de pricewatch, vroeg ik mij af of een tweaker ervaring heeft met deze matten?

Ik ben namelijk benieuwd of ik de moddel of de grote versie moet nemen, aangezien ik de CM 690 kasten niet bepaald groot vind.
Heb ze ook in mijn (oude versie) CM 690. Het setje voor de midi tower (EAN 4260052180389) paste prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:00
Thx Geomaris,

Daar heb ik meer aan dan een support desk die zegt dat ik beter de grootste versie kan nemen. ;)

Bestel ik de midi versie 2 keer.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LithoMan schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 09:21:
Eigenlijk bedoelde ik dat ik de Antec P183 al had gekocht, de koeler nog niet. Intussen de Mugen 2 aangeschaft. Van het weekend bouw ik het hele spul over, ben benieuwd :).

De opstelling wordt dan:
Fan voorzijde intake: 2x NoiseBlocker M12-S1
Fan achterzijde outtake: NoiseBlocker M12-S1
Fan bovenkant outtake: NoiseBlocker M12-S1
CPU koeler: Scythe Mugen 2 rev.B
GPU: is passief gekoeld.
Fancontroller: Scythe Kazemaster Ace. De 4 NoiseBlocker fans worden daar op aangesloten.
beetje off topic dit
Ook ik ben bezig met het bouwen van een zo stil mogelijke pc. Antec p183 heb ik ook als behuizing. Andere hardware komt eraan en de stille componenten ben ik me aan het orienteren wat de mogelijkheden zijn en wat en betere en goedkopere oplossingen zijn.

@LithoMan: heb je deze pc gebouwd en wat zijn jou ervaringen betreft geluidproductie van de mugen fan en de NoiseBlocker M12-S1 onder normale huis omstandigheden?

Overigens, ik vind dit een zeer nuttige topic en ben rond page 110 (kwam dit pas ergister tegen) dus ff door lezen en kijken wat mensen nog meer schrijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Verwijderd schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 01:22:
[...]

beetje off topic dit
Ook ik ben bezig met het bouwen van een zo stil mogelijke pc. Antec p183 heb ik ook als behuizing. Andere hardware komt eraan en de stille componenten ben ik me aan het orienteren wat de mogelijkheden zijn en wat en betere en goedkopere oplossingen zijn.

@LithoMan: heb je deze pc gebouwd en wat zijn jou ervaringen betreft geluidproductie van de mugen fan en de NoiseBlocker M12-S1 onder normale huis omstandigheden?

Overigens, ik vind dit een zeer nuttige topic en ben rond page 110 (kwam dit pas ergister tegen) dus ff door lezen en kijken wat mensen nog meer schrijven...
Ik heb genoeg tips voor je. Je kunt me mailen: robnas at gmail.com.
Ik heb sinds een jaar of 5 ervaring met stille computers en ben me ondertussen bewust van de do's en dont's.
Mijn "recept" is om niet voor overkill te gaan. Een voeding is al vrij snel voldoende, ventilators? Grote kans dat je aan 2 genoeg hebt. Fancontroller? Niet nodig als je ventilatoren nooit hoorbaar zijn en voldoende koeling aanwezig is.
Ik zou zeggen: Mail me een lijstje met de hardware die je hebt en ik geef (onderbouwde) keuzes terug van de hardware die je nodig hebt om het zaakje stil te krijgen.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoi rob, thanks voor het meedenken alvast. Ik heb je een lijstje met alle hardware en de mogelijke stappen die ik al genomen heb gemaild. Aan geluidisolerende maten denk ik nog niet aangezien deze warmte kunnen vast houden en als je al voor goede stille componenten hebt gekozen, deze eigenlijk overbodig kan zijn. Maar die optie hou ik wel open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09-2024
Doh.. Ik wou een Fractal Design R2 gaan kopen maar nu is er net de R3, wachten op een review van SPCR of gewoon de gok wagen.. die witte is wel erg mooi :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Cliffy schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 16:46:
Doh.. Ik wou een Fractal Design R2 gaan kopen maar nu is er net de R3, wachten op een review van SPCR of gewoon de gok wagen.. die witte is wel erg mooi :D
Je hoeft niet te wachten op een review van SPCR. Zolang jij je hardware in elke kast (al zou deze theoretisch van lucht gemaakt zijn) stil kan koelen, is het nut van de kast wat geluidsreductie betreft nihil en heeft een review van SPCR geen toegevoegde waarde. Dan is de vraag welke mooier is en welke struikelblokken de kast meebrengt. En prijs natuurlijk...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterrobo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-09 11:58
goedendag,

Ik heb toch maar besloten om iets meer uit te geven aan een kast. (had eerst een antec threehunderd in mijn hoofd)
Reden: cable management, airflow, geluid en meer fans die geïnstalleerd zijn.

Iemand die een goede kast weet?
Met redelijk wat ruimte, stille fans, goede airflow en een redelijke prijs/kwaliteit verhouding.

Prijs rond de: 70-100 euro.
-------------------------------------------------------
Ook wil ik wat meer fans installeren (zolang ze maar goed en stil zijn) any tips??

Dit is mijn samengesteld pc: Link (zonder kast nog)

Groet,
Masterrobo

[ Voor 36% gewijzigd door masterrobo op 18-08-2010 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 23:25

Smarron

The bend

Dit wat voor jou?

nieuws: Fractal Design introduceert Define R3-behuizing

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagenormal/1281599986.jpeg

Ik heb zelf de R2 uitvoering. Bij de R3 is het kabelmanagement verbeterd, wat ik een goede stap vind. Verder genoeg ruimte voor fans (2x 120mm front, 1x 120mm of 140mm bottom, 1x 120mm back en 2x 120mm of 140mm top). Er zitten er al 2 bij van 120mm, samen met een fancontroller.

Goede geluidsdemping door bitumen matjes. Ik ben er erg tevreden over!

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LithoMan

LithoMan

Toemaar

Verwijderd schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 01:22:
[...]
Heb de hardware zelf (over)gebouwd van de éne kast naar deze Antec kast. En inderdaad een andere cpu koeler gekocht, de Mugen 2 rev.b. Moet zeggen het is echt allemaal stil, De fans staan dan op 650tpm te draaien. Als deze voluit staan (810tpm) dan hoor je een heel licht gezoem maar is zeker niet storend. En dan hoor je het alleen als het in de woonkamer helemaal stil is. De Mugen hoor ik trouwens helemaal niet. Al met al erg tevreden met dat spul.

• masterrobo
Smarron schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 20:44:
Dit wat voor jou?

nieuws: Fractal Design introduceert Define R3-behuizing

[afbeelding]

Ik heb zelf de R2 uitvoering. Bij de R3 is het kabelmanagement verbeterd, wat ik een goede stap vind. Verder genoeg ruimte voor fans (2x 120mm front, 1x 120mm of 140mm bottom, 1x 120mm back en 2x 120mm of 140mm top). Er zitten er al 2 bij van 120mm, samen met een fancontroller.

Goede geluidsdemping door bitumen matjes. Ik ben er erg tevreden over!
Thx voor de reactie :D

Deze kast ga ik zeker even onder de loep nemen.

Verdere aanbevelingen zijn uiteraard welkom!!

Verwijderd

@LithoMan En je had de fans in de kast vervangen door de slipstreams? Ik denk dat de originele fans iets meer geluid produceren ivm met de slipstream van Scyrthe. Anyway, ben blij dat jij tevreden bent :P. Ik heb die van mij nog niet gebouwd aangezien ik nog even op wat onderdelen moet wachten.

@masterrobo Zoals NAS hierboven het al zegt, wat voor hardware je kiest is meer bepalend voor de geluidsproductie dan een behuizing zelf. Ik heb zelf ook moeten kiezen tussen de Fractal Design R2 en de Antec p183. Ik heb uiteindelijk voor de Antec gekozen want:
- Voeding onderin gescheiden van de hardware bovenin: warmte productie beinvloed niet elkaar en betere luchtdoorstroming.
- meer 5.25" inbouw mogelijkheid. De mogelijkheid om een HDD in de onderste compartiment te bouwen --> warmte boven iets minder--> minder hardwerkende fans. Ook meer openruimte aan de voorzijde voor luchtinlaat.
- Overal zitten siliconen stripes zeg maar om resonantie met bv zijpanelen tegen te gaan.

Hoewel R2 en de nieuwe R3 erg mooi uit zien, is mijn suggestie de p183. Mooie kast, goede luchtdoorstroom, genoeg inbouwmogelijkheid, kast zelf is stil ook stil gemaakt. Je kan meer dan genoeg reviews over vinden waaronder op SPCR. Succes met je keuze, maar weet dat stille onderdelen belangrijker zijn dan de behuizing zelf. Behuizing kan je dan afstemmen op je smaak ;)

Verwijderd

masterrobo schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 17:22:
goedendag,

Ik heb toch maar besloten om iets meer uit te geven aan een kast. (had eerst een antec threehunderd in mijn hoofd)
Reden: cable management, airflow, geluid en meer fans die geïnstalleerd zijn.

Iemand die een goede kast weet?
Met redelijk wat ruimte, stille fans, goede airflow en een redelijke prijs/kwaliteit verhouding.

Prijs rond de: 70-100 euro.
-------------------------------------------------------

Dit is mijn samengesteld pc: Link (zonder kast nog)

Groet,
Masterrobo
Je bent je processorkoeling vergeten. Welk zal je nemen?

• masterrobo
Ik zou niet weten welke koeler goed stil is (en ook redelijk geprijst)

Any tips?

Hmm ik vind die p183 toch iets aan de dure kant.

Is de cooler master storm scout stil, heeft goede airflow en kabel management?

Owh ja ik had nog een vraag over deze voeding: Link
Is die stil?

Gr,
Masterrobo

[ Voor 38% gewijzigd door masterrobo op 19-08-2010 14:21 ]

• hulkie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:26
Hallo heren van het stille tweaker front,

Ik ben toe aan een nieuw budget systeem en heb daarom in het daarvoor bestemde tweaker forum een post gemaakt. Mijn budget ligt ergens rond de 700 euro (mag iets meer of iets minder zijn).

- Ik wil er 1 harddisc in zetten, en later misschien een tweede mocht dat nodig zijn (in ieder geval niks speciaals dus).
- Overclocken doe ik niet aan, later upgraden zeer waarschijnlijk ook niet.
- Het doel van dit systeem is gamen en een beetje office en surfen op het www.
- Tot nu toe heb ik de volgende onderdelen bij elkaar om een indruk te geven waar we het over hebben (inclusief een ietswat dure, maar schijnbaar stille kast):
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB€ 39,33€ 39,33
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 89,30€ 89,30
1Fractal Design Define R3 (Wit)€ 105,11€ 105,11
1be quiet! L7 430W€ 42,90€ 42,90
1OCZ Gold Low Voltage OCZ3G1333LV4GK€ 76,77€ 76,77
1AMD Phenom II X4 945€ 122,96€ 122,96
1Asrock 870 EXTREME3€ 81,24€ 81,24
1Gigabyte GV-N460OC-1GI€ 199,90€ 199,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 757,51

Nu wil ik graag een stille computer. Daarom is dit topic me aangeraden door een medetweaker. Ik moet zeggen, erg informatief, en het klinkt voor een leek ook erg logisch als jullie niet te veel de diepte in gaan.

Mijn vraag aan jullie is hoe ik bovenstaand systeem relatief stil kan krijgen zonder al te veel geld uit te geven. Het liefst zowel tijdens Idle als tijdens het spelen van bijvoorbeeld Starcraft 2.

Bij voorbaat dank voor jullie commentaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

masterrobo schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 14:16:

Is de cooler master storm scout stil, heeft goede airflow en kabel management?
Is een modulaire PSU een vereiste voor je? Zo niet dan kan je Nexus value 430 nemen. Super stil en zeer goede voeding ook (werd door NAS mij aangeraden). OP SPCR staan zeer goede reviews hiervan. Kijk verder op End PC NOISE en SILENT PC en natuurlijk SPCR iets kunt vinden Deze link stuurt je gelijk naar de aanbevolen PSU's van SPCR. Ik heb zelf de Enermex Modu 87+ genomen. Erg prijzig, maar voldoet aan mijn eisen. Ik krijg deze volgende week binnen en zal dan wel een korte review hier plaatsen.
Wat ik zelf doe om te kijken hoe een kast eruit ziet van binnenkant e.d, type ik het modelnummer in YouTube dan zijn de meeste kasten door 3dgameman of iemand andere gereviewd en zo kan ik de kabel management e.d zien. Ook kan je veel info op GURU3D of een andere site vinden. Misschien dat deze info al hier in dit topic staat, dus alvast me exuses als mocht dit dubbel zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[masterrobo

Any tips?
Ook SPCR vind je een uitgebreide CPU koeler aanbevelingen. Ik zelf kwam tot de conclusie dat CM hyper 212 plus (aanbeveling NAS) en Mugen 2 de meest stille zijn en uiteindelijk koos ik toch voor Mugen 2 omdat ik toch een moest kiezen. Maar beide zijn zeer zeer goede koelers
hulkie schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 22:15:

Mijn vraag aan jullie is hoe ik bovenstaand systeem relatief stil kan krijgen zonder al te veel geld uit te geven. Het liefst zowel tijdens Idle als tijdens het spelen van bijvoorbeeld Starcraft 2.
ik zou zeggen fans fans en nog eens fans. Sowieso moeten de twee fans van je videokaart zeer wsch eraf. Daarvoor heb je goede thirdparty koelers die relatief ook erg stil kan zijn. Een goede cpu koeler die ook erg stil is bij belasting. Stille voeding en natuurlijk je kast niet ophangen met onnodig fans.

By the way, nice choice of case ;)

Off topic @ NAS T
Zijn dit soort berichten CSL of valt dit binnen het kader van dit topic? zo niet dan verwijder ik ze of bewoord ik het anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Verwijderd schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 00:25:
[...]

Ook SPCR vind je een uitgebreide CPU koeler aanbevelingen. Ik zelf kwam tot de conclusie dat CM hyper 212 plus (aanbeveling NAS) en Mugen 2 de meest stille zijn en uiteindelijk koos ik toch voor Mugen 2 omdat ik toch een moest kiezen. Maar beide zijn zeer zeer goede koelers

ik zou zeggen fans fans en nog eens fans. Sowieso moeten de twee fans van je videokaart zeer wsch eraf. Daarvoor heb je goede thirdparty koelers die relatief ook erg stil kan zijn. Een goede cpu koeler die ook erg stil is bij belasting. Stille voeding en natuurlijk je kast niet ophangen met onnodig fans.

By the way, nice choice of case ;)

Off topic @ NAS T
Zijn dit soort berichten CSL of valt dit binnen het kader van dit topic? zo niet dan verwijder ik ze of bewoord ik het anders...
Wat mij betreft mag je post hier staan. Dubbelposts en onnodige discussies zijn wat mij betreft overbodig, evenals posts waarbij het antwoord zeer eenvoudig is te vinden via de search ook.
De CSL (waar staat het voor?) waarschuwing heb ik niet bedacht. En ik voel me vereerd, maar mijn nickname hoeft ook niet in hoofdletters,

@Hulkie:
Ik zou ook de voeding vervangen, ik heb geen idee of jouw keuze stil is, ik refereer altijd aan SPCR met de combinatie van de wetenschap: 12~13dB is stil/onhoorbaar (maar dat is mijn ervaring). Dit hangt ook af van de plaatsing van componenten, een voeding achterin de kast mag meer produceren dan een HDD voorin de kast.
Als kleine tip tussendoor: Waarom neem je geen 3GB ram en W7 32bit? Met 32bit ben je wat zeker met compatibiliteit van drivers en programma's, al zal 98% wel werken. 3GB is meer dan genoeg denk ik.
Videokaart: Neem de goedkoopste Nvidia 460, en koop een HR03 (even checken welke versie er op de 460 past) of een accelero S1. Voordeel van de HR03 is dat de koeler boven de kaart kan hangen en een effectievere airflow mogelijk maakt. Ik gebruik deze opstelling ook en koel met 1 fan gpu & cpu en ik gebruik 1 casefan om de warme lucht de kast uit te blazen. HDD koel ik niet actief, de minste airflow (of convectie) is al voldoende de levensduur niet te belemmeren.

Al met al zul je wel wat duurder uit zijn (ik denk hooguit €50), maar het scheelt zeker in geluidsproductie.
Ik denk dat de standaard fans van de R3 afdoende zijn. Op een RPM van 800 rpm zijn ze denk ik onhoorbaar in de kast. Anders zijn Scythe Slipstreams (800rpm) ook niet duur.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hulkie
Nas T schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 10:21:
[...]

Wat mij betreft mag je post hier staan. Dubbelposts en onnodige discussies zijn wat mij betreft overbodig, evenals posts waarbij het antwoord zeer eenvoudig is te vinden via de search ook.
De CSL (waar staat het voor?) waarschuwing heb ik niet bedacht. En ik voel me vereerd, maar mijn nickname hoeft ook niet in hoofdletters,

@Hulkie:
Ik zou ook de voeding vervangen, ik heb geen idee of jouw keuze stil is, ik refereer altijd aan SPCR met de combinatie van de wetenschap: 12~13dB is stil/onhoorbaar (maar dat is mijn ervaring). Dit hangt ook af van de plaatsing van componenten, een voeding achterin de kast mag meer produceren dan een HDD voorin de kast.
Als kleine tip tussendoor: Waarom neem je geen 3GB ram en W7 32bit? Met 32bit ben je wat zeker met compatibiliteit van drivers en programma's, al zal 98% wel werken. 3GB is meer dan genoeg denk ik.
Videokaart: Neem de goedkoopste Nvidia 460
SPCR komt met een voeding die me erg aanspreekt (en Nederlandse makelaardij!) de Nexus Value 430. Deze moet denk ik voldoende leveren voor het systeem dat ik wil kopen en is erg stil.

4 GB ram en win64bit heeft te maken met het feit dat ik spelletjes wil spelen. Iemand die ik hierin vertrouw heeft me wijs gemaakt dat dit beter werkt als de 32bit versie.
, en koop een HR03 (even checken welke versie er op de 460 past) of een accelero S1. Voordeel van de HR03 is dat de koeler boven de kaart kan hangen en een effectievere airflow mogelijk maakt. Ik gebruik deze opstelling ook en koel met 1 fan gpu & cpu en ik gebruik 1 casefan om de warme lucht de kast uit te blazen. HDD koel ik niet actief, de minste airflow (of convectie) is al voldoende de levensduur niet te belemmeren.

Al met al zul je wel wat duurder uit zijn (ik denk hooguit €50), maar het scheelt zeker in geluidsproductie.
Ik denk dat de standaard fans van de R3 afdoende zijn. Op een RPM van 800 rpm zijn ze denk ik onhoorbaar in de kast. Anders zijn Scythe Slipstreams (800rpm) ook niet duur.
HR03 of Accelero S1, ik zal me eens inlezen welk van deze brokken staal het beste bij mijn budget systeempje past.

De R3 is naast een stille kast ook een kast die niet foeilelijk is, dat vind ik ook wel prettig! Hij is alleen voor een budget systeem wel aan de dure kant.

Bedankt voor de tips and tricks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hulkie
Ik heb besloten in ieder geval een Fractal R3 te nemen. Hij is wat duur, maar één van de mooiere kasten die ik kan vinden, en is behoorlijk stil.

#ProductPrijsSubtotaal
1Arctic Cooling Freezer 64 Pro€ 16,50€ 16,50
1Scythe Samurai ZZ€ 19,90€ 19,90
1MSI Cyclone N460GTX Cyclone 1GD5/OC€ 188,50€ 188,50
1Palit GeForce GTX 460 Sonic Platinum (1024MB GDDR5)€ 219,-€ 219,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.267,69

- HDD: Deze moet goed en stil zijn.
- CPU koeler: welke zal ik nemen? Deze zijn beide betaalbaar en stil.
- GPU: een GTX460 1GB, ik twijfel welke het beste binnen mijn systeem past (volgens het GTX400 topic zijn dit de stillere varianten).

Mijn selectie is flink uitgedund. Mijn vraag aan jullie is wat vinden jullie de beste opties voor een zo snel en tegelijkertijd stil systeem?

Nogmaals bedankt voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
hulkie schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 16:58:
Ik heb besloten in ieder geval een Fractal R3 te nemen. Hij is wat duur, maar één van de mooiere kasten die ik kan vinden, en is behoorlijk stil.

#ProductPrijsSubtotaal
1Arctic Cooling Freezer 64 Pro€ 16,50€ 16,50
1MSI Cyclone N460GTX Cyclone 1GD5/OC€ 188,50€ 188,50
1Palit GeForce GTX 460 Sonic Platinum (1024MB GDDR5)€ 219,-€ 219,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.267,69

- HDD: Deze moet goed en stil zijn.
- CPU koeler: welke zal ik nemen? Deze zijn beide betaalbaar en stil.
- GPU: een GTX460 1GB, ik twijfel welke het beste binnen mijn systeem past (volgens het GTX400 topic zijn dit de stillere varianten).

Mijn selectie is flink uitgedund. Mijn vraag aan jullie is wat vinden jullie de beste opties voor een zo snel en tegelijkertijd stil systeem?

Nogmaals bedankt voor de input!
CPU-koeler: Kijk eens naar de Coolermaster Hyper 212 plus, deze is goedkoop en werkt goed.
PSU: Nexus Value 430
GPU: De goedkoopste 460GTX die er maar is (1GB blijkt alleen interessant bij hoge resoluties, >1920x1080)
GPU-koeler: De HR03 (rev a. heb je denk ik nodig, zou je even moeten controleren) of AC Accelero S1.
Voordeel van de HR03 is dat het koelblok boven de GPU kan zitten en dat je maar 1 fan nodig hebt om de CPU en GPU actief te koelen.

Doe daar 2x een Scythe slipstream 800RPM fan bij om het af te maken.
Als HDD kun je ook nog gaan voor de WD EA#S-serie, de EADS is zeer stil.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fellware
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-08 12:31

fellware

Everything can be archieved!

Ik zit eigenlijk te kijken naar 2 nieuwe CPU coolers.

Dit moet komen op een nieuwe AMD Phenom II X6 1090T.
Zit er een groot verschil tussen het geluidsniveau van deze 2 fans?

Noctua NH D14
Scythe Mugen 2 Rev. B

Dit aangezien er wel een groot prijs verschil is.
Dit zal in een Lian Li TYR PC-X2000B komen te hangen, dus aan ruimte en airflow is er geen gebrek.

Nothing Is Everything

Verwijderd

Dag stille tweakers,

Ik zit met een vergelijkbaar probleem als hulkie. Het systeem dat ik op het oog heb is het volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 19,-€ 19,-
1Antec Three Hundred€ 49,-€ 49,-
1Logitech Classic Keyboard 200 (Qwerty)€ 7,51€ 7,51
1Logitech MX518 Optical Gaming Mouse€ 30,-€ 30,-
1Seasonic M12II Bronze 520W€ 69,90€ 69,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 81,70€ 81,70
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 134,53€ 134,53
1Asrock 870 EXTREME3€ 82,34€ 82,34
1Club3D HD5770 (CGAX-57724I)€ 138,69€ 138,69
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 671,90

Erg belangrijk om te noemen is dat ik uiteindelijk naar een CF setup wil, aangezien alles op 1920x1080 gaat draaien. Nu vraag ik me af: wat kunnen jullie me aanraden mbt processorkoeling en casecooling (evt extra fans)? Ik sta ook open voor andere cases, maar dit is wel ongeveer mijn budget.

Verder heb ik een PSU calculator van Antec gebruikt, en ik kwam met dit systeem in CF op een maximale load van 409W. Dat zou betekenen dat ik ook naar de Nexus Value kan kijken? pricewatch: Nexus Value 430

Bij voorbaat dank!

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2010 09:37 . Reden: foutje! ]

• hulkie
Nas T schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 22:05:
[...]

CPU-koeler: Kijk eens naar de Coolermaster Hyper 212 plus, deze is goedkoop en werkt goed.
Deze had je inderdaad al eerder aangeraden, in de reviews die ik op tweakers vind zie ik vaak dat hij erg lawaaierig is als hij moet presteren. Dat is de reden dat ik hem niet heb geselecteerd. Maar als jullie hier zeggen dat het anders is dan is het zeker het overwegen waard!
PSU: Nexus Value 430
GPU: De goedkoopste 460GTX die er maar is (1GB blijkt alleen interessant bij hoge resoluties, >1920x1080)
Gericht op de toekomst wil ik toch liever de 1 GB versie, van de 3 die ik genoemd heb neem ik de goedkoopste tenzij iemand een duidelijke voorkeur heeft voor één van de drie!
GPU-koeler: De HR03 (rev a. heb je denk ik nodig, zou je even moeten controleren) of AC Accelero S1.
Voordeel van de HR03 is dat het koelblok boven de GPU kan zitten en dat je maar 1 fan nodig hebt om de CPU en GPU actief te koelen.
Doe daar 2x een Scythe slipstream 800RPM fan bij om het af te maken.
Ik wil in eerste instantie kijken of het zonder GPU koeler kan, omdat ik mijn garantie kwijt ben als ik daarmee ga stoeien. Als het te lawaaierig is ga ik hiermee aan de slag!
Als HDD kun je ook nog gaan voor de WD EA#S-serie, de EADS is zeer stil.
Mooie serie inderdaad, komt goed uit de review.

Hartelijk dank voor je constructieve post!

• Nas T
hulkie schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 10:00:
[...]

Deze had je inderdaad al eerder aangeraden, in de reviews die ik op tweakers vind zie ik vaak dat hij erg lawaaierig is als hij moet presteren. Dat is de reden dat ik hem niet heb geselecteerd. Maar als jullie hier zeggen dat het anders is dan is het zeker het overwegen waard!

[...]

Gericht op de toekomst wil ik toch liever de 1 GB versie, van de 3 die ik genoemd heb neem ik de goedkoopste tenzij iemand een duidelijke voorkeur heeft voor één van de drie!

[...]

Ik wil in eerste instantie kijken of het zonder GPU koeler kan, omdat ik mijn garantie kwijt ben als ik daarmee ga stoeien. Als het te lawaaierig is ga ik hiermee aan de slag!
Je moet de ventilator van de Hyper 212 plus eraf halen. Maar zonder GPU-koeler te vervangen heeft al mijn advies geen zin, deze maakt uiteindelijk toch het meeste kabaal. Garantie? Tsja, die van je CPU is ook vervallen en als je problemen hebt is het de koeler eraf halen, prut eraf poetsen en de originele koeler (met prut!) er terug op doen. Dan lijkt het alsof je de koeler niet hebt vervangen.
Als je de HR03 toch koopt: Zorg dat je het koelblok boven de kaart monteert en dat je daarop een 120mm slipstream van Scythe legt, die op die manier ook je CPU semi-actief koelt. Ik gebruik deze constructie ook, met succes.

Of je 1GB kaart wel of niet neemt, moet je zelf weten, maar mijn ervaringen (gebaseerd op informatie uit reviews) heeft geleerd dat alles boven de 512MB alleen maar bij hele hoge resoluties interessant wordt (>1920x1080=FullHD). Dus als je zeker bent dat je er 2560x1920 of soortgelijke resoluties gaat draaien, dan moet je het zeker doen. Maar meer GB is vaak een verkooptruc (al werkt dat in je voordeel bij de verkoop).

vrede in rust

Verwijderd

Welke koelers raden jullie me aan voor een AMD Phenom II X4 955 BE die ik niet tot nauwelijks ga overklokken? EDIT: En voor een 945 die ik tevens niet tot nauwelijks ga overklokken dezelfde vraag... Bij voorbaat dank!

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2010 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Verwijderd schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 21:51:
Welke koelers raden jullie me aan voor een AMD Phenom II X4 955 BE die ik niet tot nauwelijks ga overklokken? EDIT: En voor een 945 die ik tevens niet tot nauwelijks ga overklokken dezelfde vraag... Bij voorbaat dank!
De hyper 212 plus vaan coolermaster met een aparte fan.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Nas T schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 07:45:
[...]

De hyper 212 plus vaan coolermaster met een aparte fan.
Lijkt me makkelijker om IPV 24 euro + 6 euro, gewoon 30 euro uit te geven aan een Mugen II, welke ook op laag toerental zeer goed koelt. (En op hoog toerental ook nogsteeds zeer stil is T.O.V andere CPU koelers van 30 euro)

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 27-08-2010 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf al gekeken naar de Samurai ZZ, die met stock fan al redelijk stil is. Mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deKeyzer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-12-2021
de scythe quiet drive is amper leverbaar. Ik zie hem wel nog bij ikbenstil.nl , maar ook behoorlijk aan de prijs.
pricewatch: Scythe Quiet Drive
Weet iemand een goed alternatief ? Himuro komt er hier niet zo goed vanaf. Ik zoek een silencer die ook goed coolt en geen fan heeft.
Of weet iemand misschien nog een andere leverancier dan wat in de pricewatch te vinden is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
D4NG3R NL schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 08:51:
[...]

Lijkt me makkelijker om IPV 24 euro + 6 euro, gewoon 30 euro uit te geven aan een Mugen II, welke ook op laag toerental zeer goed koelt. (En op hoog toerental ook nogsteeds zeer stil is T.O.V andere CPU koelers van 30 euro)
Klopt. Maar als je hem ooit wegdoet heb je nog wel een Slipstream "over". Maar dat kan een eeuwige discussie worden. Mijn idee is: koop een goed koelblok en een ventilator die NOOIT herrie maakt, dat is een succes in elke set-up. Maar misschien dat in dit geval de Mugen II een betere keuze is, mits de aansturing ervoor zorgt dat de ventilator nooit boven de 800RPM komt.
Ik heb zelf al gekeken naar de Samurai ZZ, die met stock fan al redelijk stil is. Mening?
Geen mening, de enige fatsoenlijke referentie qua geluid is SPCR.
de scythe quiet drive is amper leverbaar.
Klikt, en gij zult vinden...

[ Voor 8% gewijzigd door Nas T op 27-08-2010 10:38 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hulkie
Nas T schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 10:33:
[...]

Geen mening, de enige fatsoenlijke referentie qua geluid is SPCR.
Ik heb even snel gechecked op SPCR, en die zeggen dat de Samurai ZZ een goede cooler is.
Dat kun je via deze [url=”http://www.silentpcreview.com/article1049-page8.html”]link[/url]

Ik kan het mis hebben, maar volgens mij gaat de link die Nas T heeft gegeven over een andere cooler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
hulkie schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 13:55:
[...]

Ik heb even snel gechecked op SPCR, en die zeggen dat de Samurai ZZ een goede cooler is.
Dat kun je via deze [url=”http://www.silentpcreview.com/article1049-page8.html”]link[/url]

Ik kan het mis hebben, maar volgens mij gaat de link die Nas T heeft gegeven over een andere cooler.
Klopt...
Ik had niet door dat het om een low-profile koeler ging.
Ik weet niet hoe deze zich verhoudt ten opzichte van de test in de link die ik eerder gaf, aangezien het een heel andere testopstelling betreft. Maar: Low-profile koelers zijn juist geschikt voor kleine kasten en kunnen vaak minder warmte afvoeren, de TDP van de testopstelling voor compacte koelers is 95 watt ten opzichte van 130 watt voor de grotere koelers.

Als je een compacte koeler nodig hebt, is de Samurai ZZ een prima keuze, gezien de review op SPCR.
Maar een aantal posts eerder zie ik dat je een Antec Three Hundred kast hebt, waar, volgens mij, een grote koeler in past, dus dan raad ik toch de Coolermaster Hyper 212 plus aan:
Ook met de stock fan kun je met een geluidsproductie van 13dB even effectief koelen als met een Nexus ventilator.
En bij 13dB hoor je hem hoogstwaarschijnlijk niet.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Hmm, ik verdacht altijd mijn GPU (7900GTO) van de herrie onload.
Maar nadat deze kuren begon te krijgen heb ik deze vandaag vervangen door een EVGA 460GTX SC.
Dit is de een van de stilste de 460`s, zowel idle als onder load. Idle is de GPU nu 30C en blaast de fan op 40%. Het totale geluidsniveau van m`n systeem is voor mijn gevoel niet veranderd.

Daarna ff een spelletje gespeeld, Operation Flashpoint: Dragon Rising, hierbij steeg de temperatuur van de GPU tot 60C maar bleef de fan op 40% draaien. Toch hoorde ik weer het ouderwetse blazen van voor de vervanging. De CPU-koeler is een Scythe Mugen en de 2 case-fans zijn 120mm fans van Nexus. Ik heb al eens de case-fans uitgeschakeld, maar toen bleef de herrie. De Mugen staat toch bekend om z`n nagenoege onhoorbaarheid? Dus ik kan me niet voorstellen dat die het is.

Als kast heb ik nu een Cooler Master Soprano kast met daarin een E6400, 750GB Samsung F1, 80GB Intel SSD, 2 DVD-drives, Cooler Master 500W Green power en dus een GTX460. Zou het de slechte airflow zijn? Cable management kan niet in deze kast en de PSU is ook niet modulair.

Iemand suggesties waar ik naar kan kijken? Zat al wel te denken aan een andere kast. Die Fractal R3 of Antec P183. Maar ik vind eigenlijk gewoon dat er te veel geluid wordt gemaakt, dus eigenlijk wil ik de geluidsmakers aanpakken en niet het gemaakte geluid gaan dempen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
Ik weet niet of het helemaal de bedoeling is, maar als ik zoiets wil testen houd ik gewoon met mijn vinger de fan tegen, zodat hij op een gegeven moment stopt met draaien. Gewoon je vinger licht tegen het middelpunt van de fan aandrukken.

Qua termperatuur zal het niet zoveel uitmaken, maar mechanisch is het misschien iets slechter voor de fan, maar ach, zoiets doe je ook maar 1 of 2 keer.

Is je voedingsfan niet de boosdoener?

[ Voor 4% gewijzigd door HarmoniousVibe op 28-08-2010 20:49 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Trasos schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 20:13:
Hmm, ik verdacht altijd mijn GPU (7900GTO) van de herrie onload.
Maar nadat deze kuren begon te krijgen heb ik deze vandaag vervangen door een EVGA 460GTX SC.
Dit is de een van de stilste de 460`s, zowel idle als onder load. Idle is de GPU nu 30C en blaast de fan op 40%. Het totale geluidsniveau van m`n systeem is voor mijn gevoel niet veranderd.

Daarna ff een spelletje gespeeld, Operation Flashpoint: Dragon Rising, hierbij steeg de temperatuur van de GPU tot 60C maar bleef de fan op 40% draaien. Toch hoorde ik weer het ouderwetse blazen van voor de vervanging. De CPU-koeler is een Scythe Mugen en de 2 case-fans zijn 120mm fans van Nexus. Ik heb al eens de case-fans uitgeschakeld, maar toen bleef de herrie. De Mugen staat toch bekend om z`n nagenoege onhoorbaarheid? Dus ik kan me niet voorstellen dat die het is.

Als kast heb ik nu een Cooler Master Soprano kast met daarin een E6400, 750GB Samsung F1, 80GB Intel SSD, 2 DVD-drives, Cooler Master 500W Green power en dus een GTX460. Zou het de slechte airflow zijn? Cable management kan niet in deze kast en de PSU is ook niet modulair.

Iemand suggesties waar ik naar kan kijken? Zat al wel te denken aan een andere kast. Die Fractal R3 of Antec P183. Maar ik vind eigenlijk gewoon dat er te veel geluid wordt gemaakt, dus eigenlijk wil ik de geluidsmakers aanpakken en niet het gemaakte geluid gaan dempen.
Zoals eerder gezegd: is het niet je psu?
Je kunt zoveel mogelijk uitsluiten door je ventilators (casefans & CPU-koeler) met 800 RPM je laten draaien. Dit kan met speedfan (of fanspeed), staat in de startpost. Voor de cpu-koeler kun je dit in het bios regelen als dit niet met speedfan gaat. Als de ventilators stil zijn, kan het de PSU zijn: iets een paar secondend tegen de ventilator drukken zodat deze afremt. Of de HDD: geluidsproductie zelf niet denk ik, dus misschien resoneert de kast?
Anders blijft de GPU over.

Ik denk dat het de voeding is, anders toch de GPU, dan de HDD en anders is er iets niet goed: een kapot lager of een elektrisch onderdeel wat piept: voedingen kunnen dit soms hebben.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Die voeding is waarschijnlijk het probleem. Greenpowers zijn 500w piek vermogen. Dat is 1 van de slechte series van coolermaster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraagje: heeft er iemand ervaring met de pricewatch: Club3D HD 5750 1GB GDDR5 PCI-E (Passief)? Ik had tot voor kort een HD 5770 van Club3D op het oog, maar het leek me wel grappig om deze passieve kaart later evt. in CF te zetten. Moet ik er vanuit gaan dat ik dan een monsterlijke airflow nodig heb? Hij komt waarschijnlijk in een Antec 300. Raden jullie me iets aan mbt. extra casefans?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Even een kort vraagje, welke fans kan ik beter doen:
pricewatch: Scythe Slip Stream 140mm - 1200RPM, 140mm
of
pricewatch: Scythe Slip Stream 140mm - 1700RPM, 140mm
of toch de
pricewatch: Xigmatek XLF-F1454, 140mm Maar dan zit ik met leds.. en ik weet niet of dit mooi gaat worden bovenin mn CM690 Adv. II

Welke ik ook haal, ze komen aan een fancontroller te hangen.

Edit: En weet er hier iemand misschien een 4 pins PMW splitter? Zodat ik twee, 120mm fans op mn Mugen II kan zetten zonder dat er 1 constant @ 1350RPM draait..

[ Voor 32% gewijzigd door D4NG3R op 30-08-2010 03:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Verwijderd schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 21:22:
Even een vraagje: heeft er iemand ervaring met de pricewatch: Club3D HD 5750 1GB GDDR5 PCI-E (Passief)? Ik had tot voor kort een HD 5770 van Club3D op het oog, maar het leek me wel grappig om deze passieve kaart later evt. in CF te zetten. Moet ik er vanuit gaan dat ik dan een monsterlijke airflow nodig heb? Hij komt waarschijnlijk in een Antec 300. Raden jullie me iets aan mbt. extra casefans?

Alvast bedankt!
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik ben er van overtuigd dat de combinatie goedkope standaard 5750 + HR03 serie koeler net zo duur of goedkoper is en beter koelt...

@D4NG3R NL:
De Scythe 1200 RPM, als "splitter" kun je speedfan gebruiken.
Trouwens: 2 fans op je Mugen is niet echt nuttig (want het is het stille pc topic, niet het hoe creëer ik zo veel mogelijk airflow-topic). Ik zou ook voor je 140mm fans gaan voor max 500RPM, want dat is stil.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hulkie
Gister heb ik mijn pc uiteindelijk besteld bij Azerty.

Op het laatste moment heb ik de Nexus Value 430 vervangen voor een CoolerMaster Silent Pro M600 en de Samurai ZZ voor de Cooler Master Hyper 212 Plus.

Als hij binnen is laat ik nog wel weten hoe stil het systeem uiteindelijk is geworden!

• D.oomah
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-09 09:22
Nas T schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 07:36:
[...]
@D4NG3R NL:
De Scythe 1200 RPM, als "splitter" kun je speedfan gebruiken.
Trouwens: 2 fans op je Mugen is niet echt nuttig (want het is het stille pc topic, niet het hoe creëer ik zo veel mogelijk airflow-topic). Ik zou ook voor je 140mm fans gaan voor max 500RPM, want dat is stil.
Bij SPCR adviseren ze anders wel om 2 stille 120mm fans aan je mugen 2 te maken. Door middel van een splitter hoef je niet te knooien met speedfan om alles te regelen maar kun je gewoon het bios alles laten regelen.

• Nas T
D.oomah schreef op donderdag 02 september 2010 @ 18:21:
[...]

Bij SPCR adviseren ze anders wel om 2 stille 120mm fans aan je mugen 2 te maken. Door middel van een splitter hoef je niet te knooien met speedfan om alles te regelen maar kun je gewoon het bios alles laten regelen.
Interessante discussie. Het klopt zeker wat koeling betreft, 2 fans is beter en de prestaties bij dezelfde geluidsproductie is een stuk beter.
Alleen kijk ik naar het totaalplaatje: Hoe kun je met zo min mogelijk geld en geen die-hard tweaker oplossingen je computer stil krijgen, zonder deze te warm te laten worden?
Als je kijkt naar de resultaten van de Scythe Mugen, dan wordt deze in het heetste geval (en stilste: <11dB) met 1 ventilator, 44 graden (let op, het is een 95W TDP processor).

Om dan €15 extra te gaan uitgeven (€9 voor de Scythe Mugen 2 tegenover de Hyper 212 plus en €6 voor ventilator), terwijl het praktische voordeel alleen merkbaar is met overclocken (en dat is niet het doel in eerste instantie in dit topic), dan adviseer ik liever de Hyper 212 plus.
Argument: Het is voldoende.
Als je een gezinsauto koopt, is in 9 van de 10 gevallen een Porsche Cayenne ook overkill. Maar hij is wel groot en snel. Maar ook duurder.

Maar goed, in essentie heb je gelijk (en zeker als je gaat overklokken).
BTW: Met een Scythe slipstream (...12SL) hoef je in principe niks te regelen via het bios (hooguit de standaard fanregeling). Bij 800RPM hoor je hem waarschijnlijk niet op de cpu.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
  • Laatst online: 11-06-2024
De Fractal Design Silent Series fans (120 en 140mm) komen vanuit de reviews erg positief op mij over, maar mij is 1 ding niet duidelijk geworden, zijn dit nou sleeve-bearing of ball bearing fans?

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 09:06

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Ik heb sinds kort mijn tweede Arctic Accellero Pro Rev2 op mijn VGA geschroeft. Aangezien de eerste slechts 1 werkende fan had.
Niet dat dat een probleem was, mijn 9800 GTX+ Factory OC'd draaide alsnog onder de 50 graden, waar de stock-cooler "slechts" 59 graden draaide, regelmatig de 60 aan tikkend, wat tot gevolg had dat die stock van best stil (50%) naar "HETMOETHEELSNELKOUDER" schakelde (100%). Met de Arctic draai ik onder load hoogstens 40 graden. De fans blijven op 50% draaien. Ik hoor practisch niks.

Mijn CPU draait al heel lang onder een Arctic Freezer Pro 64. Absoluut geen klachten. boven de 55 graden is een uitzondering. Fan is zeer stil.

Het zootje hangt in een CoolerMaster Centurion 590. Ik klaag absoluut niet over de herrie en ik ben een stilte-freak.
De meegeleverde fans van de case doen het redelijk. Twee standaard meegeleverde 120mm's, de rear-case-fan begon uit het lood te lopen, waardoor er een heel irritant geratel hoorbaar werd. 1 telefoontje en ik kreeg een 140mm ultra-silent toegestuurd, geen vragen, werkt fantastisch.

Mijn case heeft verder geen padding of iets dergelijks. Het enige dat ik hoor zijn m'n harddisks. Soms, als ik geen muziek aan heb.

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:23

The Legend

*Plop*

Ik heb sinds begin 2008 de Corsair 520hx in gebruik, maar ik merk nu een 'zoemend' geluid op dat uit de voeding lijkt te komen. Het is niet helemaal constant maar als een fan die aan een kant iets aanloopt (Zzzoem..Zzzoem...Zzzoem). Nu heb ik het een en ander gelezen over trillende spoeltjes en degelijk maar ik dacht, voor ik dat ding open schroef eerst eens vragen of iemand hier daar ervaring mee heeft :)

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Een zoemend geluid dat steeds toeneemt en weer afneemt klinkt eerder als resonantie.
Misschien laat de voeding je behuizing meetrillen, of de fan de voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:23

The Legend

*Plop*

Je hebt gelijk. Als ik op de bovenkant van de kast druk ter hoogte van de voeding dan voel ik het trillen en neemt het geluid af. Aan de zijkant ook. Wel vreemd dat dat nu 'ineens' gebeurd. Wat kun je hier het beste aan doen?

M'n behuizing is de Antec Solo pricewatch: Antec Solo.

[ Voor 21% gewijzigd door The Legend op 05-09-2010 20:54 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Op een of andere manier de voeding akoestisch ontkoppelen van de kast. Rubber ertussen, of schuim ofzo, of juist zorgen dat de kast niet meer mee kan trillen, door bijvoorbeeld bitumen matten.
Eerst zou ik proberen of de voeding strakker vastdraaien helpt, of juist wat losser, dus gewoon een beetje spelen met de schroeven.

• hulkie
hulkie schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 11:42:
Gister heb ik mijn pc uiteindelijk besteld bij Azerty.

Op het laatste moment heb ik de Nexus Value 430 vervangen voor een CoolerMaster Silent Pro M600 en de Samurai ZZ voor de Cooler Master Hyper 212 Plus.

Als hij binnen is laat ik nog wel weten hoe stil het systeem uiteindelijk is geworden!
Het systeem is ondertussen een paar dagen operationeel. Zoals beloofd even een korte review:

Het systeem maakt slechts een heel zacht zoemend geluid, dit is totaal niet storend. Het grootste voordeel vind ik tot nu toe dat hij precies evenveel geluid maakt in idle als tijdens zware programma’s. Alleen de dvd-speler maakt veel herrie, maar die gebruik ik eigenlijk toch nooit.

Nogmaals dank voor jullie goede advies!

• Nas T
hulkie schreef op donderdag 16 september 2010 @ 12:23:
[...]

Het systeem is ondertussen een paar dagen operationeel. Zoals beloofd even een korte review:

Het systeem maakt slechts een heel zacht zoemend geluid, dit is totaal niet storend. Het grootste voordeel vind ik tot nu toe dat hij precies evenveel geluid maakt in idle als tijdens zware programma’s. Alleen de dvd-speler maakt veel herrie, maar die gebruik ik eigenlijk toch nooit.

Nogmaals dank voor jullie goede advies!
Bedankt voor je "review"!
Kun je misschien wat meer informatie geven, zoals:
Waar komt het zoemende geluid vandaan, wat is je ervaring met stille pc's en wat is het omgevingsgeluid?

Om de kers op de taart te zetten kun je nog eens aan de slag met nero dvd-speed. Hiermee kun je de standaard lees-snelheid van je dvd-speler verlagen. Het kan met windows mee opstarten en werkt prima. Mijn ervaring is dat het genot van een stille dvd-speler groter is dan de verlenging in opstarttijd (ik heb eerlijk gezegd geen idee hoeveel dat is).

Een leuk nieuwtje:
In een stille nacht hoorde ik toch wat zoemen. Het geluid kwam te veel recht van voren om het aan mijn pc te wijten, die duidelijk schuin links van me bevindt. Het was: de tv!
Daar zit dus nog een ventilatortje in, erg leuk en alleen hoorbaar als het echt goed stil is in de omgeving.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hulkie
Hoi Nas_T,

Als ik wat meer tijd heb zal ik eens kijken waar het geluid vandaan komt, to be continued. Een echte 'review' is het natuurlijk niet, daar heb ik de ervaring en de kennis + apparatuur niet voor.

Ook zal ik snel naar Nero dvd-speed kijken. Vraagje, waar denk jij dat het geluid van mijn pc vandaan komt?
Je hebt als kenner vast een vermoeden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
hulkie schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 11:44:
Hoi Nas_T,

Als ik wat meer tijd heb zal ik eens kijken waar het geluid vandaan komt, to be continued. Een echte 'review' is het natuurlijk niet, daar heb ik de ervaring en de kennis + apparatuur niet voor.

Ook zal ik snel naar Nero dvd-speed kijken. Vraagje, waar denk jij dat het geluid van mijn pc vandaan komt?
Je hebt als kenner vast een vermoeden!
Dank je ;) ik voel me vereerd.

Als het een laag geluid is zou het kunnen duiden op resonantie.
Als het geluid constant blijft dan zou het het draaien van de schijf kunnen zijn of een ventilator die met een vast toerental draait. Ik kan met je hardware-cofig (wat heb je eigenlijk uiteindelijk gekozen?) niet zo bepalen wat het is...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hulkie
Ik heb de afgelopen dagen thuis helemaal geen pc aangeraakt. De configuratie die ik uiteindelijk heb gekocht (en laten assembleren) is:

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB€ 40,36€ 40,36
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 17,-€ 17,-
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 85,-€ 85,-
1Fractal Design Define R3 (Wit)€ 101,99€ 101,99
1Cooler Master Hyper 212 Plus€ 23,79€ 23,79
1Logitech Classic Keyboard 200 (Qwerty)€ 7,54€ 7,54
1Logitech MX518 Optical Gaming Mouse€ 29,95€ 29,95
1Cooler Master Silent Pro M600€ 79,20€ 79,20
1Corsair XMS3 TW3X4G1333C9€ 70,06€ 70,06
1AMD Phenom II X4 945€ 124,80€ 124,80
1Asrock 870 EXTREME3€ 80,60€ 80,60
1Gigabyte GV-N460OC-1GI€ 199,-€ 199,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 859,29

Misschien is het de fan van de 212? Ik ga nog eens op onderzoek uit als ik weer wat tijd kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@Hulkie:

Moeilijk...Het kàn je Hyper 212 plus stock fan zijn, het kunnen de casefans zijn, het kan de HDD zijn, het kan de voeding zijn.
Eerst eens in je bios kijken hoe snel welke ventilator draait. Ik ga uit van de regel: 120mm ~800rpm is stil, bij 140mm vermoed ik dat je op 600/500rpm max moet draaien.

De Samsung F3 serie maakt idle 15,5dB. Ik denk dat het dat niet is.
Dan de voeding:
De CoolerMaster M700W (zelfde serie) maakt pas meer dan 15dB als je +200watt verbruikt.

Ik schat dat het de casefans zijn. Je kast is gedempt en zal een aantal dB tegenhouden, dus ik denk niet dat je de hdd of voeding zal horen.

Dan blijft over: cpu, maar ik neem aan dat het bios zo is ingesteld dat ie de snelheid terugschroeft als de koeling voldoende is, plus gedempt, dus het is mogelijk, maar ik gok dat deze op plaats 2 eindigt.

Op plaats 1 zou ik de casefans zetten. Deze zijn gespecificeerd op 1350 rpm, en volgens mij worden deze gevoed via de voeding en dus niet geregeld via het moederbord (al kan dit wel denk ik). Zie de afbeelding-links op deze pagina waarom ik dat denk. Als dat zo is, dan heb je dus een aardig geluid-producerend object op een plek waar geen demping zit: de casefan achter.

Kwestie van je vinger in het midden houden, evenals bij de cpu-fan en front-fan. De hdd kun je op vibratie controleren door deze stevig beet te pakken (massa creëren dat de hdd in beweging moet zetten met trillingen). Als het geluid verandert, resoneert deze.

Succes met zoeken!

vrede in rust

• Bobbika
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:48
@hulkie

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat het de F3 500Gb is. Deze heb ik in twee verschillende kasten geinstalleerd, een Cooler master Elite 310 een Antec 300 en in beide kasten zorgde deze harde schijf voor een brom in de vorm van resonantie.

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-09 15:06

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Bobbika schreef op woensdag 22 september 2010 @ 15:33:
@hulkie

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat het de F3 500Gb is. Deze heb ik in twee verschillende kasten geinstalleerd, een Cooler master Elite 310 een Antec 300 en in beide kasten zorgde deze harde schijf voor een brom in de vorm van resonantie.
De zelfde ervaring had ik in mijn centurion 5, meerdere manieren gebruikt om m vast te zetten maar hij bleef altijd zoemen.

Conclusie: de F3 500GB is niet stil. :P

Signature

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

BGB4rn schreef op woensdag 22 september 2010 @ 16:08:
[...]

De zelfde ervaring had ik in mijn centurion 5, meerdere manieren gebruikt om m vast te zetten maar hij bleef altijd zoemen.

Conclusie: de F3 500GB is niet stil. :P
De F3 serie is stil, erg stil zelfs. Dan heb jij een keer "Die ene uitzondering" maar ik heb er echt nog geen spijt van gekregen dat ik een F3 van 500GB in mijn HTPC'tje heb gezet.

• Nas T
Voordat we verzanden in "welles nietes" is dit een prima voorbeeld van hoe perceptueel mensen zijn met reviews en waarom silentpcreview (voor mij) zo "heilig" is.
Geluid is druk en dat kunnen we meten. Daarnaast wordt de vibratie gecontroleerd, wat resonantie veroorzaakt.
De 2TB F3 van Samsung scoort gemiddeld, maar er zijn stillere alternatieven.
Snelheid is niet zo'n issue, lijkt me. Ik denk dat in de tijd van de SSD-opkomst de opslag als volgt indelen:
SSD: OS & software.
HDD: Data/media

In dat geval speelt doorvoersnelheid een rol bij de HDD, alleen als je echt veel data erop gaat verzetten is het interessant om een snelle HDD te nemen.

Mijn ervaring met harde schijven is dat er voor mij geen enkele schijf voldoende stil is, zelfs de WD EADS (de stilste gemeten bij SPCR) niet.
Deze zit bij mij in een Scythe HDD-behuizing (niet de himuro) en ik hoor die combinatie niet, niet van een meter, niet van 30cm, niet van 10cm, misschien tijdens zoeken, maar ik kan me niet herinneren dat ik dat ooit heb gehoord.

vrede in rust

Pagina: 1 ... 30 ... 48 Laatste

Let op:
Let op! Dit is geen CSL dus vragen over of een systeem goed is horen hier niet. Vanaf nu 14-12-2007 zullen deze berichten dan ook verwijderd worden en krijg je een OW!