[Geluid] Het stille PC topic deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 29 ... 48 Laatste
Acties:
  • 380.480 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Storm316
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-11-2024
TMon schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 14:00:
ik had nog wel een leuke toevoeging op het stille fan gebied. Ik weet niet of het al ooit genoemd is, ik ga neit 112 paginas doorlezen.
Je hoort altijd dat iedereen stille fans koopt terwijl daar vaak het probleem niet ligt. Ikzelf heb laatst de scythe Kaze SY1225sl12m gekocht, met een fan controller. Op de laagste snelheid hoor ik deze bijna niet, totdat ik ze in m'n case zetten.
Je schroeft je fans bijna altijd tegen een ''rooster'' aan. Een beetje afhankelijk van de kwaliteit/prijsklasse van je case is zo'n rooster een paar gaatjes of geheel afwezig. In mijn geval waren het een serie gaatjes die erg weinig lucht doorlieten. Als je daar een fan lucht door laat aanzuigen krijg je dus allerlei versnellingen en dus trillingen in de lucht die flink lawaai opleveren.

Mijn tip dus: wil je echt een stille case, zorg dan dat je fan niet gehinderd wordt door roostertjes/tralies/honingraadrooster/enz.
Ik ben bang dat je gelijk hebt. Toch, op spcr hebben ze bij het testen van de SIlverstone Raven of Fortress II eens een geluidsmeting gedaan met en zonder de bijgeleverde honigraat roosters op de 180mm case fans, en daar uit kwam dat ze toch weer net wat stiller waren met rooster (2 tot 3 db of zo meen ik). Als ik het me goed herinner vermoede de reviewer dat de honigraat structuur toch een positieve invloed heeft op de geluidsproductie, zal nog eens kijken of hier niet meer over te vinden is.

Wat zijn jouw ervaring hiermee Nas?

• lolcode
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-11-2024
Storm316 schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 16:29:
[...]
Heb je die schijf heel stijf ingeklemd, of kun je 'm er zo uit schuiven?
Ik had nog dunne Akasa geluidsmatten liggen, maar deze bleken al te dik.
Toen zag ik dat plaatje liggen en dacht "eens even kijken of dat past".
De schijf zit niet heel stijf geklemd, je kunt m makkelijk schuiven. Echter, het is wel dusdanig stevig dat de schijf niet uit zichzelf kan gaan schuiven nu.
warmer word 'ie zo waarschijnlijk toch al in het plastic.
Aan de onderkant van het bouwwerk zit in het midden een groot gat zodat er als het goed is genoeg lucht bij de onderkant van de schijf kan komen. Ook ligt de schijf met de onderkant niet direct op de lego. Morgenochtend zal ik eens voelen of de schijf veel warmer wordt dan wanneer hij in een ZM-HC2 zit, en zal ik nog wat foto's maken.
Wat, nog ijdel ook met zo'n ghetto-mod?
De reden dat ik de Duplo-constructie vervang voor LEGO is omdat een equivalent iets van LEGO effectief minder ruimte in de kast gaat innemen. Daarnaast moet ik toch iets te doen hebben morgen?
Bouw gewoon je hele kast van lego/duplo joh :D
Nee dat was ik niet van plan. Ben niet zo van de buitenkant modden, ik vind simpel en saai mooier. De binnenkant tweak ik dan weer wel met dit soort oplossingen. Ik heb ook een LEGO/Duplo ventilatorrek staan, misschien moet er maar eens een apart topic voor lego-mod(je)s komen...

• Storm316
Mijn post was grotendeels ironisch bedoeld hoor, vind het wel grappig hoe je bezig bent.
Helaas heb ik ooit mijn ouders al mijn lego geschonken voor kindertjes die langskomen, het blijft mooi speelgoed ;)

Ik heb al een aantal lego-cases voorbij zien komen op tweakers in de loop der jaren trouwens. Volgens mij was dat in het ghetto-mod topic, maar dat weet ik niet zeker meer.

• Storm316
Mijn eerste indruk van de 140mm 500 rpm Scythe Slipstreams is goed. Helaas heb ik ze alleen op 9V kunnen testen daar de kabeltjes zo achterlijk kort zijn dat ik er verplicht een weerstandje aan moest hangen om überhaupt de fanheaders op m'n mobo te kunnen bereiken. Zodra ik weer een bestelling bij Highflow plaats zal ik nog even een paar van die mooie gesleevde verlengkabeltjes mee bestellen.

Op 9V hoor je ze totaal niet, ook geen wind geruis van de honingraat grills in m'n case dus. Maar ze verplaatsen dan ook niet zo veel lucht op deze stand (je voelt nog net iets als je je hand er voor houd). M'n GPU temp is gelijk gebleven, maar zowel onder load als idle is de CPU temp 4 graden hoger nu. Of eigenlijk; was.

Nu ik m'n case niet meer hoor ontdekte ik een hele nare hoge pieptoon (die was al op de achtergrond aanwezig, maar viel nu veel meer op). Ik stond al bijna op het punt om een HR-03 te bestellen voor m'n GPU toen ik ontdekte dat dit geluid uit de 800rpm Scythe S-flex kwam die op m'n CPU koeler zit. Nog even het voltage verlaagd naar 7V (op 5V heeft voor mijn geen zin want dan lopen m'n CPU temps me te veel op) en het geluid werd wel minder maar bleef helaas aanwezig. Toen het ding er maar af getrokken en vervangen voor een Noctua NF-S12B op 500rpm (met ULN adapter, standaard draait deze op 700rpm maar daarbij hoorde ik nog redelijk wat wind geruis) die ik nog had liggen om eens te testen. De Noctua verplaatst duidelijk een stuk meer lucht dan de Scythe, want m'n CPU temps liggen nu nog maar 2 graden hoger in vergelijking met m'n oude configuratie. En eureka, vanaf 30cm afstand is m'n pc nu absoluut onhoorbaar!

Ik ben hierbij wel behoorlijk aan het mierenneuken geweest hoor, voor de meesten zouden deze laatste aanpassingen waarschijnlijk niet eens nodig zijn geweest. Helaas ben ik gezegend met een idioot goed gehoor en hoor ik geluiden die voor de meeste mensen onhoorbaar zijn.

• lolcode
lolcode schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 17:01:
Aan de onderkant van het bouwwerk zit in het midden een groot gat zodat er als het goed is genoeg lucht bij de onderkant van de schijf kan komen. Ook ligt de schijf met de onderkant niet direct op de lego. Morgenochtend zal ik eens voelen of de schijf veel warmer wordt dan wanneer hij in een ZM-HC2 zit, en zal ik nog wat foto's maken.
Na het ding vannacht aan te hebben laten staan (zoals altijd), kan ik melden dat resonantie nu tot het verleden behoort. (Eerst dacht ik van wtf toch resonantie? bleek dat mijn 2e harde schijf nog niet in standby stond :X ) Enige wat je nu dus nog 'hoort' is het draaien van de schijf en 3 fans.
Heb vanochtend even gevoeld of de schijf erg warm was, wat niet zo is. Het gat aan de onderkant van de constructie, en het feit dat de enige luchtingang in mijn PC via het deurtje aan de voorkant, en dus langs de hardeschijven is, speelt hier waarschijnlijk wel een rol in.
Foto volgt waarschijnlijk later vandaag.

• thr-
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-09-2022
Zit er dus aan te denken om mijn antec ventilatoren te vervangen met een pricewatch: Scythe Gentle Typhoon 120 mm Fan, 120mm(1.850 RPM variant) en dan een fancontroller erbij pricewatch: Scythe Kaze Master Ace 5.25" Zwart.

Kan handig zijn om ze op med/high te laten draaien tijdens het gamen en bij normaal gebruik op low.

Zo ziet mijn kast er nu uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~thr/Images/case.png
Top fan = out
Rear fan = in
Front fan = in

Of zal ik toch liever gaan voor een low rpm variant zonder een fan controller?

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 11:29
aan jou de keuze, die standaard antec tricools zijn inderdaad behoorlijk luid

ja, daag.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-11 21:51

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik heb de TriCool fans vervangen door Slipstreams achter een Kaze Master Ace en dan zijn ze echt erg stil te maken.

Maar boven de grafische kaart komen ze nu toch ook al niet uit?

• thr-
Edmin schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 23:02:
Ik heb de TriCool fans vervangen door Slipstreams achter een Kaze Master Ace en dan zijn ze echt erg stil te maken.

Maar boven de grafische kaart komen ze nu toch ook al niet uit?
Boven de grafische kaart komen ze zeker uit, grafische kaart koeler zit op 40% snelheid. Merk ik niks van tijdens idle.

Trouwens welke Slipstream variant? Hoeveel RPM?

[ Voor 64% gewijzigd door thr- op 13-05-2010 23:28 ]

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Ik zou gaan voor een GT op je rad (omdat die zo'n gigantische onderdruk kan creeren). En een stel slipstreams in je behuizing omdat dat juist weer betere casefans zijn.

• BlackWhizz
Iemand ervaring met de OCZ StealthExtreme 500w? Hoe stil/lawaaierig is die. Want mijn CX400w maakt nu de meeste herrie van mijn systeem.

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-10 22:58
Storm316 schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 22:43:
Mijn eerste indruk van de 140mm 500 rpm Scythe Slipstreams is goed. Helaas heb ik ze alleen op 9V kunnen testen daar de kabeltjes zo achterlijk kort zijn dat ik er verplicht een weerstandje aan moest hangen om überhaupt de fanheaders op m'n mobo te kunnen bereiken. Zodra ik weer een bestelling bij Highflow plaats zal ik nog even een paar van die mooie gesleevde verlengkabeltjes mee bestellen.

Op 9V hoor je ze totaal niet, ook geen wind geruis van de honingraat grills in m'n case dus. Maar ze verplaatsen dan ook niet zo veel lucht op deze stand (je voelt nog net iets als je je hand er voor houd). M'n GPU temp is gelijk gebleven, maar zowel onder load als idle is de CPU temp 4 graden hoger nu. Of eigenlijk; was.

Nu ik m'n case niet meer hoor ontdekte ik een hele nare hoge pieptoon (die was al op de achtergrond aanwezig, maar viel nu veel meer op). Ik stond al bijna op het punt om een HR-03 te bestellen voor m'n GPU toen ik ontdekte dat dit geluid uit de 800rpm Scythe S-flex kwam die op m'n CPU koeler zit. Nog even het voltage verlaagd naar 7V (op 5V heeft voor mijn geen zin want dan lopen m'n CPU temps me te veel op) en het geluid werd wel minder maar bleef helaas aanwezig. Toen het ding er maar af getrokken en vervangen voor een Noctua NF-S12B op 500rpm (met ULN adapter, standaard draait deze op 700rpm maar daarbij hoorde ik nog redelijk wat wind geruis) die ik nog had liggen om eens te testen. De Noctua verplaatst duidelijk een stuk meer lucht dan de Scythe, want m'n CPU temps liggen nu nog maar 2 graden hoger in vergelijking met m'n oude configuratie. En eureka, vanaf 30cm afstand is m'n pc nu absoluut onhoorbaar!

Ik ben hierbij wel behoorlijk aan het mierenneuken geweest hoor, voor de meesten zouden deze laatste aanpassingen waarschijnlijk niet eens nodig zijn geweest. Helaas ben ik gezegend met een idioot goed gehoor en hoor ik geluiden die voor de meeste mensen onhoorbaar zijn.
Hoe krijg je voor elkaar dat je PC onhoorbaar is vanaf 30 cm als er 2x een 2TB disk in hangt? Zijn die dingen dan écht zo stil? :P

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:42
gijsiej schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 23:43:
Heeft iemand hier ideeën hoe ik hier een samsung F3 1tb schijfje wat stiller kan maken buiten acoustic management om? Heb sinds vandaag een leuke xigmatek utgard kast en dacht dat dat wel in geluid zou schelen, nee dus. Het schijfje is nog steeds het luidruchtigst en zit momenteel herrie te maken in een oude CM cooldrive waar ik de fan heb uitgesloopt. Heeft zo'n scythe quiet drive bijvoorbeeld veel zin? Het gaat puur om het horen van het draaien van dat ding, geen resonantie of tikken (dat laatste stoor ik me niet aan).

Edit: Scheelt zo'n scythe drive veel vergeleken met dat silentmaxx ding? vind die 50% meer op de prijs wel een beetje overdreven.
Hey, ik heb ook een PC samen gesteld met een Utgard en een F3. Wat ik gedaan heb ik alle fans vervangen naar Oranje Nexus 120mm fans op 7 volt. De hardeschijf heb ik in de daarvoor bestemde kooi zitten. Ik heb aan de randen van de hardeschijf een 'reep' bubbeltjesplastic erop geplakt, daarna heb ik de schijf met het bubbeltjesplastic aan de randen in de kooi geschoven en door het plastic heen vastgeschroeft. Nu hoor ik hem helemaal niet meer :D

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:38

Smarron

The bend

Ik heb een Scythe Slipstream 140mm 500rpm besteld en nog 3 Nexus 120mm fans. Die vervangen dan in elk geval de 2 Fractal Design fans (maken toch stiekem een licht tikkend geluid op 5v) en misschien een Noctua (Heb daar op de 1 of andere manier geen goed gevoel over). Dan heb ik alle fans op de 140mm Scythe na, alles van Nexus. Ik ben daar zeer tevreden over. De Nexusjes gaan weer op 5v draaien. De Scythe zal hopelijk stil genoeg zijn met z'n gespecificeerde 9dB.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• Storm316
Pruimenvlaai schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 17:00:
[...]

Hoe krijg je voor elkaar dat je PC onhoorbaar is vanaf 30 cm als er 2x een 2TB disk in hangt? Zijn die dingen dan écht zo stil? :P
Mits je ze goed op hangt zijn die dingen echt heel stil. Ik had ze eerst even gewoon in de hdd cage van mijn kast gemonteerd, maar ondanks Corsairs anti-vibratie ophanging gaf dat een enorme herrie. Nu hangen ze dus in elastiek en heb ik verder de 5.25 bays waarin ze hangen van binnen volledig bekleed met dempings matten met een dubbele laag aan de voorkant van de case. Ik heb wel een SSD als systeem schijf wat natuurlijk ook scheelt, maar meestal staat utorrent hier aan dus er is zeker wel activiteit.

Kan iemand mij trouwens vertellen wat een gezonde temperatuur is voor harde schijven? De mijne worden wel wat warmer nu ik m'n airflow zo laag heb. Voorheen kwamen ze niet boven de 30, maar nu loopt het wel eens op naar de 38 - 39 graden. Ik ga er van uit dat dat betekend dat dat in de zomer nog op kan lopen tot een graad of 50 - 55. Kan dat kwaad 24/7?

Verwijderd

Mijn harde schijf is standaard zo'n 40-45 graden, maar er staat dan ook geen fan op. Ik heb het een tijdje geleden eens opgezocht en ik las vooral dat temperatuurverschillen voor een HDD veel funester zijn dan hoge temperaturen. Dat zou ook blijken uit bijvoorbeeld de resultaten van Googles HDD's, waar te zien is dat een hogere temperatuur geen hogere fail rate betekent.

Ik vind mijn temperaturen persoonlijk wel wat hoog voor een HDD die gewoon aan het staal van de kast is gemonteerd, maar het schijnt geen kwaad te kunnen.

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-11 10:52
Storm316 schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 16:37:
[...]

Ik ben bang dat je gelijk hebt. Toch, op spcr hebben ze bij het testen van de SIlverstone Raven of Fortress II eens een geluidsmeting gedaan met en zonder de bijgeleverde honigraat roosters op de 180mm case fans, en daar uit kwam dat ze toch weer net wat stiller waren met rooster (2 tot 3 db of zo meen ik). Als ik het me goed herinner vermoede de reviewer dat de honigraat structuur toch een positieve invloed heeft op de geluidsproductie, zal nog eens kijken of hier niet meer over te vinden is.

Wat zijn jouw ervaring hiermee Nas?
Dat je met stille fans hier niet eens over hoeft na te denken? Ik denk dat een rooster nooit van positieve invloed is. je houdt lucht tegen die je laat wervelen. Maar je roosters eruit werken is ook zo inestethisch...
Dat een rooster van positieve invloed kan zijn op het geluid, kan een meetfout zijn: laat je het apparaat recht voor de fan meten, dan zal de luchtdruk afnemen als er een rooster wordt gemonteerd. en geluid is
uiteindelijk tot luchtdruk... Maar al zou dat zo zijn, dan zal het de airflow hebben moeten doen afnemen.

@thr-:
Ja. Met een fatsoenlijke koeler heb je weinig airflow nodig.

vrede in rust

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Ik heb een 5570 low profile kaart van ASUS met 1gb. Punt is dat er een heel klein fannetje op zit en heel hard draait. Deze is niet "zachter" te zetten. Is het goed mogelijk om een Arctic Cooling Accelero S1 rev.2 op een low profile kaart te zetten?

Ik vraag dit omdat het een low profile kaart is en de koeler GROOT.

Self reflection is the school of wisdom

• [Remmes]
Ventrigo schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 17:48:
Ik heb een 5570 low profile kaart van ASUS met 1gb. Punt is dat er een heel klein fannetje op zit en heel hard draait. Deze is niet "zachter" te zetten. Is het goed mogelijk om een Arctic Cooling Accelero S1 rev.2 op een low profile kaart te zetten?

als de 5570 in de lijst staat van de koeler dan hebt je geen probleem lijkt mij?

ja, daag.

• DjThase
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-10 08:01
ik denk het wel aangezien de Accelero zo geplaatst word: Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarelogic.com/articles/reviews/cooling/ArcticCoolingAcceleroS1/AcceleroInstalledCardTop.jpg

alleen dan is je kaart niet meer low profile :P maar dat snapte je zelf denk ik ook wel

[ Voor 20% gewijzigd door DjThase op 19-05-2010 18:09 ]

Mop mop, gas derop!

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Remmes_NT schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 18:07:
[...]

als de 5570 in de lijst staat van de koeler dan hebt je geen probleem lijkt mij?
Bedankt voor de info en de afbeelding. maar de kaart staat niet in de lijst, maar wel een:
ATI Radeon
HD 5870*
HD 4890*, 4870*, 4850*, 4830*
HD 4730, 4670, 4650
HD 4550, 4350
HD 3870*, 3850
HD 3690, 3650
HD 3470, 3490
HD 2900*, 2600, 2400
X1950*, X1900* series
X1800, X1650 series
X1600, X1550 series
X1300 series

Zou het omdat de 5870 ertussen staat de 5570 ook geen probleem moeten zijn?

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:12
thr- schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 20:33:
Zit er dus aan te denken om mijn antec ventilatoren te vervangen met een pricewatch: Scythe Gentle Typhoon 120 mm Fan, 120mm(1.850 RPM variant) en dan een fancontroller erbij pricewatch: Scythe Kaze Master Ace 5.25" Zwart.

Kan handig zijn om ze op med/high te laten draaien tijdens het gamen en bij normaal gebruik op low.

Zo ziet mijn kast er nu uit:
[afbeelding]
Top fan = out
Rear fan = in
Front fan = in

Wat voor cpu koeler is dat?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• [Remmes]
mhr-zip schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 18:12:
[...]

corsair H50 ( compacte waterkoeling)

@Ventrigo als de kaart er niet tussen staat ben ik bang dat het niet past ( je zou eventueel AC kunnen e-mailen met de vraag of op google zoeken)

[ Voor 12% gewijzigd door [Remmes] op 19-05-2010 18:20 ]

ja, daag.

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

mhr-zip schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 18:12:
[...]

Deze ;).

• DirtyHennessy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-10 16:49
Ventrigo schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 18:12:
[...]

Bedankt voor de info en de afbeelding. maar de kaart staat niet in de lijst, maar wel een:
ATI Radeon

Zou het omdat de 5870 ertussen staat de 5570 ook geen probleem moeten zijn?
De Accelero S1 past normaal niet op een 5750 en 5770. Als je een stuk van de cooler afzaagt zal hij wel passen. De core van de 57 series staat een stuk dichter bij de bracket.

Hoe het wel kan :>

Accelero S1 mod

Ik ben zelf ook nog op zoek naar betere koeling voor mijn 5770 maar tot op heden weinig succes.

[ Voor 7% gewijzigd door DirtyHennessy op 19-05-2010 18:24 ]

Verwijderd

Als het net zo werkt als bij de 4770 moet je gewoon even met een nagelschaartje in de weer. De laatste heatpipe ligt net aan de goede kant waardoor die niet in de knel komt.

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Zoals ik bij de mod zie is dat er 2 aansluitingen boven elkaar zitten. Die kan ik hier niet zien. Zou het dan wel kunnen?

En is deze anders een optie (past in ieder geval op een 5750 en 5770 ;))?

[ Voor 0% gewijzigd door Ventrigo op 19-05-2010 18:37 . Reden: Typo ]

• Cliffy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-10 14:30
Mijn PCtje is net een windtunnel dus met behulp van dit topic en Nas T heb ik net een Cooler Master Hyper 212 Plus en 2 120mm 800RPM Scythe Slipstreams besteld, hopelijk heeft dat al het gewenste effect anders moeten de videokaart en PSU er ook nog aan geloven :D

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik heb m'n Lion Square net vervangen voor een Mugen2, momenteel loopt tie nog met stock fan. Heerlijk stil zo, eindelijk van die K&&resonantie af.

[img]error.jpg[/img]

• Rolucious
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-11 22:06
Hey ik had nieuw spullen erin gezet:
Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD103SJ
2x Tacens Aura - Ventilatorhuis
Noctua NF-S12B ULN - Ventilatorhuis

Maar nu maakt mijn pc echt veel herrie vind ik, en gek genoeg als ik van al die dingen de stroom eraf haal maakt hij nog steeds lawaai. Ik heb ook geen idee waar dit vandaan komt. Heb nu 3 hardeschijven erin zitten maar als ik die 1 voor 1 uitzet maakt ie niet minder herrie, als ik de videokaart eruit haal maakt ie natuurlijk iets minder geluid maar veel scheelt het niet.
Als ik de fan van de cpu tijdelijk uitzet maakt ie nog steeds kabaal en me dvdspelers maken ook niet de herrie.
Zijn mijn oren opeens gevoeliger of pompt hij nu meer stroom door mijn voeding wat het kabaal maakt want ik vind het echt rot?
Eerst kon ik gewoon slapen met t ding 20cm van me oren en nu heb ik in ear doppen ( geen muziek aan) maar hoor hem nog steeds.

Begin nu plannen in mijn hoofd te krijgen om een soort anti geluid opstelling te maken. Enig idee of dit zal werken?

EDIT: Ik ging even goed luisteren en volgens mij hoor ik vibratie kan ik dat makkelijk verhelpen?Ik heb budget van 40 euro

[ Voor 5% gewijzigd door Rolucious op 19-05-2010 22:47 ]

• BlackWhizz
Wat vibreert?

Hardeschijven -> ophangen in elastieken (geen postelastiek, stevig elastiek van de lokale botenboer/touwenwinkel)
Fans -> vastmaken met van die rubber pielekes.

• lolcode
Vibratie komt zeer waarschijnlijk van je harddisks. Ik heb er hier 2, waarvan er snachts slechts 1 draait, nota bene opgehangen in een ZM-2HC2, en toch vibreerde er iets.
Aangezien t bij mij enkel en alleen de harddisk kon zijn (die 3 fans doen niet zoveel), heb ik er een LEGO constructie voor gemaakt, zie lolcode in "[Geluid] Het stille PC topic deel IV"

Ik denk dus wel dat t je harddisk is, hang m op in elastiek en hoor t verschil. Kost je 2 euro ofzo.

• Rolucious
Hoe moet ik hem ophangen in elastiek? Ik heb de : pricewatch: Cooler Master Centurion 5 en daarin zitten van die screwless HD bay. Kan ik dat er uitslopen of zal ik dat beter niet doen?

• lolcode
Qwero schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 09:16:
Hoe moet ik hem ophangen in elastiek? Ik heb de : pricewatch: Cooler Master Centurion 5 en daarin zitten van die screwless HD bay. Kan ik dat er uitslopen of zal ik dat beter niet doen?
Als je nog vrije 5,25" bays hebt kun je ze gewoon daarin hange lijkt me

Edit: ik zie op de site van Cooler Master dat daar bij de 5,25" bays een snelkliksysteem zit. Dit er met wat creativiteit wel uit te halen.

[ Voor 13% gewijzigd door lolcode op 20-05-2010 09:21 ]

• BlackWhizz
Ventrigo schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 17:48:

Waarschijnlijk wil dat wel, als ik naar het PCB kijk. Echter heb ik geen idee hoeveel ruimte tussen de montagegaten van de ATI koelr zitten. Dat zul je dus ff moeten opmeten.

• thr-
Zo eindelijk weg met die Antec Tricool fans, wat is het toch lekker stil met een paar Scythe Gentle Typhoon fans. Nu hoor ik bijna mijn Corsair H50 pomp.

Volgende stap is een SSD ;)

• BlackWhizz
thr- schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 13:57:
Zo eindelijk weg met die Antec Tricool fans, wat is het toch lekker stil met een paar Scythe Gentle Typhoon fans. Nu hoor ik bijna mijn Corsair H50 pomp.

Volgende stap is een SSD ;)
Ik hoor heel vaak dat het geluid van een GT qua klank anders is. Kun je dit bevestigen? En wat voor klank?

• lolcode
BlackWhizz schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 18:05:
[...]

Ik hoor heel vaak dat het geluid van een GT qua klank anders is. Kun je dit bevestigen? En wat voor klank?
Ik heb in mijn vorige PC 5 (!) Gentle Typhoons 500rpm's gehad, dus qua klank hoorde ik helemaal niks! Hoe de modellen met een hoger rpm klinken weet ik niet, ben er zelf eigenlijk ook wel benieuwd naar.

Iemand hier trouwens ervaring met 5400 rpm HDD's vs 7200 rpm HDD's? Want ik hoor snachts nu wel t draaien van een 7200 rpm schijf, maar hoeveel minder wordt dit als ik hem vervang voor een 5400 rpm?
T draaien is trouwens niet hinderlijk ofzo, maar wel iets om in overweging te nemen als deze schijf ooit kapot gaat zeg maar.

[ Voor 27% gewijzigd door lolcode op 20-05-2010 19:16 ]

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-11 17:55

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

lolcode schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 19:14:
[...]

Ik heb in mijn vorige PC 5 (!) Gentle Typhoons 500rpm's gehad, dus qua klank hoorde ik helemaal niks! Hoe de modellen met een hoger rpm klinken weet ik niet, ben er zelf eigenlijk ook wel benieuwd naar.

Iemand hier trouwens ervaring met 5400 rpm HDD's vs 7200 rpm HDD's? Want ik hoor snachts nu wel t draaien van een 7200 rpm schijf, maar hoeveel minder wordt dit als ik hem vervang voor een 5400 rpm?
T draaien is trouwens niet hinderlijk ofzo, maar wel iets om in overweging te nemen als deze schijf ooit kapot gaat zeg maar.
Dat vraag ik me inderdaad ook wel af.
Mijn HDD (Spinpoint F3 1TB) hangt nu in elastiek in een 5.25" bay, dus er wordt 0 trilling overgedragen aan de kast, maar ik hoor de schijf nog wel draaien (samen met mijn voeding zijn dat de enige onderdelen van mijn pc die ik kan horen, en hij staat hier op 40cm afstand naast me op het bureau).

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

• JaccoW
  • Laatst online: 26-10 13:54

JaccoW

Kijkt en Luistert

lolcode schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 19:14:
[...]
Over het algemeen zullen dat soort schijven minder trillen en daardoor ook minder geluid maken. Wel verlies je vaak iets aan snelheid en spin-up tijd. Ik heb bijvoorbeeld een eerste generatie WD GP schijf (WD5000AACS), die onhoorbaar is, maar omdat ik hem puur als opslag gebruik (ssd als boot) duurt het soms echt even een hele seconde om op te spinnen als ik hem een tijdje niet gebruikt heb.
Dit is overigens een probleem wat latere 'Green' schijven van WD niet meer, of een stuk minder hebben.
In vergelijking met een 7200rpm WD5000AAKS die ik diezelfde tijd heb gekocht, trilt die laatste een stuk meer en hoor je hem ook als een ruis op de achtergrond. Van de GP hoor ik alleen een klik als hij opspint.

Een beetje afhankelijk van hoeveel je nodig hebt en uit wilt geven kun je ook eens kijken naar de WD RE4 GP. Het is een 2TB 5400 rpm schijf, maar omdat het eigenlijk een enterprise klasse schijf is is de kwaliteitscontrole een stuk beter, waardoor hij vrijwel niet trilt.
Toch verlies je niet heel veel performance, zeker in vergelijking met andere 'groene' (en ook vaak stille) schijven. Nadelen zijn problemen in Raid en een 'enterprise' prijs.
Review 1 en 2

[ Voor 62% gewijzigd door JaccoW op 20-05-2010 22:59 ]

Z-machine OriginID: JaccoW

• thr-
BlackWhizz schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 18:05:
[...]

Nou luister maar zelf, Klik!. Fan zat trouwens al in mijn behuizing, achtergrond geluid is dus waarschijnlijk luchtverplaatsing.

Ik begon met 900-1000RPM en dan telkens hoger tot ongeveer 1650RPM. Rond 900-1000RPM totaal geen last van.

[ Voor 3% gewijzigd door thr- op 20-05-2010 23:09 ]

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

thr- schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 23:06:
[...]

Nou luister maar zelf, Klik!. Fan zat trouwens al in mijn behuizing, achtergrond geluid is dus waarschijnlijk luchtverplaatsing.

Ik begon met 900-1000RPM en dan telkens hoger tot ongeveer 1650RPM. Rond 900-1000RPM totaal geen last van.
Tering wat een herrie :X
Maar het karakter van het geluid valt redelijk mee, alhoewel er wel wat whine in zit.

• thr-
500 rpm: 0.015 A - 5 dBA - 31 m³/h
800 rpm: 0.023 A - 9 dBA - 48 m³/h
1,150 rpm: 0.034 A - 16 dBA - 63 m³/h
1,450 rpm: 0.049 A - 21 dBA - 85 m³/h
1,850 rpm: 0.083 A - 28 dBA - 98 m³/h

Duidelijk een groot verschil, kan die scythe gentle typhoon alleen aanraden met een lage rpm variant.

• BlackWhizz
Volgens mij resoneert mijn HDD als de neten. Is er geen nette oplossing om je HDD te softmounten zodat die ook nog op lans (en vooral het vervoor dr naartoe) nog stevig blijft zitten?

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

BlackWhizz schreef op maandag 24 mei 2010 @ 10:01:
Volgens mij resoneert mijn HDD als de neten. Is er geen nette oplossing om je HDD te softmounten zodat die ook nog op lans (en vooral het vervoor dr naartoe) nog stevig blijft zitten?
Is al meerdere keren voorbijgekomen. ;)
Ghost Dog schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 16:23:
[...]

Ja, maar inherent aan goed vast zetten is het doorgeven van trillingen en dus meer lawaai.
Als je gewoon stevig elastiek neemt (watersportnylonelastiek ofzo, diameter ~4mm) en dat redelijk strak spant, en daar je HDD in draait is er echt nauwelijks beweging in te krijgen.

• Rolucious
Had vandaag dus me harde schijven opgehangen echt een giga verbetering alleen me bovenste (C:// schijf ) hing strak tegen me dvd-speler en werd dus ziek heet ( kon m nauwelijks aanraken ) en had hem dus weer benden geplaatst en veel verbetering is er niet meer dus, wel wat Vind echt rot. Iig bedankt voor t advies.
Mijn 3.5` bay zitten dus vol, kan ik mijn hardeschijf een kwartslag draaien dat hij ipv: -- , zo komt te hangen: | Dan zou t misschien mogelijk zijn of is dat heel slecht voor de schijf?

• goudviske.be
  • Laatst online: 03-11 16:48
schijven kan je ofwel mooi horizontaal, of mooi verticaal hangen, alles wat ertussen zit is in principe niet goed, maar in een hoek van 90 graden moet dat perfect kunnen

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

goudviske.be schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 17:51:
schijven kan je ofwel mooi horizontaal, of mooi verticaal hangen, alles wat ertussen zit is in principe niet goed, maar in een hoek van 90 graden moet dat perfect kunnen
Schijven kunnen prima in elke gewenste hoek hangen, ze hebben namelijk fluid dynamic bearings, en maken dus geen direct contact, waardoor er in principe niets slijt. Het enige wat nog een beetje invloed op de levensduur zou kunnen hebben is HDD's na verloop van tijd opeens anders ophangen, dus eerst bijvoorbeeld horizontaal, en daarna onder 45°, omdat de platters door een toch zeer licht versleten lager (aan de ene kant iets meer dan aan de andere kant) net iets scheef kunnen gaan staan en de leeskop zijn weg niet goed meer kan vinden.

Hou jij de schijf van je HDD-mp4-speler ook altijd horizontaal? :+

[ Voor 4% gewijzigd door Ghost Dog op 26-05-2010 03:11 ]

• Cliffy
Zucht..

Vandaag de Cooler Master Hyper 212 Plus ontvangen, ontbreken er 4 moertjes, kan ik em dus niet installeren.. :(

• Nas T
Ghost Dog schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 03:10:
[...]

Schijven kunnen prima in elke gewenste hoek hangen, ze hebben namelijk fluid dynamic bearings, en maken dus geen direct contact, waardoor er in principe niets slijt.
Bij Silentpcreview is dit getest, en bevestigd.

@Cliffy:
Gewoon naar een bouwmarkt/technisch winkel gaan, vaak zijn het "m3" of "m4" moertjes. Zoiets kul je zelfs hier en daar gratis mee krijgen.

vrede in rust

• Cliffy
Nas T schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 12:30:
[...]

Bij Silentpcreview is dit getest, en bevestigd.

@Cliffy:
Gewoon naar een bouwmarkt/technisch winkel gaan, vaak zijn het "m3" of "m4" moertjes. Zoiets kul je zelfs hier en daar gratis mee krijgen.
Vier M4 moertjes kostte me €0,09 ;)

Scheelt al een stuk in lawaai maar de videokaart ga ik toch ook nog vervangen voor een passief model, voeding twijfel ik nog over aangezien ik niet zeker weet of de Nexus Value 430 genoeg power heeft...

• Nas T
Cliffy schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 22:44:
[...]
voeding twijfel ik nog over aangezien ik niet zeker weet of de Nexus Value 430 genoeg power heeft...
Als dat niet is sta ik raar te kijken...En anders de wet koop op afstand...

vrede in rust

• Cliffy
Nas T schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 01:28:
[...]

Als dat niet is sta ik raar te kijken...En anders de wet koop op afstand...
Nu waarschijnlijk nog wel, maar met eventuele uitbreidingen... Extra harddisk etc..

• Cliffy
Net m'n videokaart vervangen en de PSU door de Nexus NX-5000 R3, wat is ie heerlijk stil nu :D

Zodra het budget het toelaat wil ik het geheel overzetten naar een Fractal Design Define R2, dan hoor ik hopelijk helemaal niks meer ;)

• YoG
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

YoG

Een warm schopje omhoog

Met dit warme weer is het even schrikken wat betreft m'n temperaturen

Afbeeldingslocatie: http://img228.imageshack.us/img228/1725/coretempscr.jpg

Tjmax staat goed.
Ik was al van plan om de stock heatsink en cooler van mijn Intel E8400 te vervangen, door zoiets als een Noctua NH-D14.. maar is dit nog steeds een goed idee, gezien m'n hoge temps? Ik neem aan dat een exotische heatsink/cooler zoals die van de Noctua vooral bedoeld zijn voor een lagere geluidsproduktie en niet zozoeer lagere temps

Of zit ik er helemaal naast?

[ Voor 5% gewijzigd door YoG op 25-06-2010 19:32 ]

spek pc, spek hifi, last.fm

Verwijderd

YoG schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 19:29:
Ik neem aan dat een exotische heatsink/cooler zoals die van de Noctua vooral bedoeld zijn voor een lagere geluidsproduktie en niet zozoeer lagere temps

Je zit er helemaal naast :) Je krijgt vooral meer koelcapaciteit. Hoewel er wel wat haken en ogen aan zitten, kan je over het algemeen zeggen dat dat betekent dat je óf gelijke temperaturen krijgt met een hogere clock (overclocken) óf gelijke temperaturen met minder airflow/fans (geluidsproductie). Je kan daar natuurlijk ook ergens tussenin gaan zitten.

Als je gaat overclocken met een stockkoeler is het al snel afgelopen, met een aftermarket koeler kan je nog een flink stuk doorgaan. Lagere temps ís een lagere geluidsproductie, zeg maar.

Overigens vind ik je temps voor dit weer met een stockkoeler helemaal niet bijzonder met zo'n overclock.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2010 19:36 ]

• YoG
  • Niet online

YoG

Verwijderd schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 19:34:
[...]

Overigens vind ik je temps voor dit weer met een stockkoeler helemaal niet bijzonder met zo'n overclock.
Ik heb niets overclockt :'(
Ik ben argwanender geworden omdat de temps in mijn kast wel wat omhoog zijn gegaan na het vervangen van de standaard casefans van mijn Antec door de (zo bejubelde) Noctua fans.. ze zijn heerlijk stil ja, maar echt koeler is het niet geworden

Dan ga ik die Noctua heatsink maar eens proberen dan.. bij SPCR krijgt ie de hoge score van 9.5, én hij schijnt te passen op mijn Asus P5Q.. hoera

• Nas T
Een warm schopje omhoog

[afbeelding]

Tjmax staat goed.
Ik was al van plan om de stock heatsink en cooler van mijn Intel E8400 te vervangen, door zoiets als een Noctua NH-D14.. maar is dit nog steeds een goed idee, gezien m'n hoge temps? Ik neem aan dat een exotische heatsink/cooler zoals die van de Noctua vooral bedoeld zijn voor een lagere geluidsproduktie en niet zozoeer lagere temps

De koeler van Noctua heeft meer een een ander laag niveau op het oor...oog, naar mijn mening, namelijk een laag banksaldo (€70 :| ). Ik ken coretemp niet, ik neem aan dat je bang wordt van die 100 graden. Dat is inderdaad hoog. Probeer eens meerdere programmaatjes en kijk of je dezelfde waarde haalt. Als koeler zou ik de Scythe Mugen 2 (rev B ) aanraden. Nette prijs (€30), nette prestaties. Presteert net zo goed als de Noctua NH-D14 (tenminste in het 13dB en minder gebied wat ik als stil ervaar). Dat ene graadje minder bij 14dB is toch geen €40 waard ;) ?
Als je ècht goedkoop wilt (€22), kun je voor de CM Hyper 212 plus gaan.

vrede in rust

• YoG
  • Niet online

YoG

Bedankt voor je tip. Ik zie bij SPCR een mooie vergelijking met de Scythe. De Noctua koelt wat meer dan de Scythe. En aangezien ik een beetje paranoia ben geworden door mn avontuur met de vorige 2 Noctuas, ga ik toch liever voor de NH-D14 van Noctua (hoe tegengesteld dat ook mag klinken 8)7 )

Ik vind deze temps niet prettig. Ook die van GPU is flink omhoog gegaan. Zou die nog kunnen profiteren van de Noctua op de CPU ? Alles is meegenomen natuurlijk :)
Nas T schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 19:47:
[...]

Presteert net zo goed als de Noctua NH-D14
Je linkje werkt niet.. kun je die fixen? ben toch benieuwd

[ Voor 23% gewijzigd door YoG op 25-06-2010 20:26 ]

Verwijderd

Zit ik nou scheef te kijken? Ik zie bij jouw plaatje 3,8+ GHz staan, terwijl de Wolfdale als ik het opzoek 3 GHz stock is. Dat scheelt toch best wat.
Nas T schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 19:47:
Ik ken coretemp niet, ik neem aan dat je bang wordt van die 100 graden. Dat is inderdaad hoog.
Je zit volgens mij naar de Tj max te kijken :) Dat is een instelling wat betreft je schaal qua temperaturen, maar is geen temperatuur in de processor ofzo. 54 en 52 graden maximaal zijn prima temperaturen.
YoG schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 20:25:
Bedankt voor je tip. Ik zie bij SPCR een mooie vergelijking met de Scythe. De Noctua koelt wat meer dan de Scythe. En aangezien ik een beetje paranoia ben geworden door mn avontuur met de vorige 2 Noctuas, ga ik toch liever voor de NH-D14 van Noctua (hoe tegengesteld dat ook mag klinken 8)7 )
De Noctua koelt beter, maar niet heel veel. Volgens mij ga je daar vooral nut van ondervinden als je dik gaat overclocken, maar maakt het voor wat jij wil niet die 45 euro verschil uit. De Mugen 2 is wat prijs/prestatie én prestatie algemeen een prima keuze.

Maar ik wil nogmaals benadrukken dat je temps helemaal niet zo hoog zijn. De meeste processoren mogen nog een stuk warmer worden volgens de fabrikant. Daar bovenop kunnen ze zelfs nog wel wat hebben, al zou ik dat niet aanraden.

Edit: jouw processor mag volgens Intel 72 graden worden :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2010 21:41 ]

• V1RT
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-03 20:30
Ik zoek een goeie stille kast tot 100 euro, en een stille hardeschijf. Ik ken er wel paar maar misschien dat iemand zijn ervaringen wil delen... zou hulpzaam zijn en ik denk dat ik corsair h50 ga kopen voor de processor en de rest heb ik al fans etc alleen de kast is bij mij een probleem aangezien het helemaal van plexiglas is.

• YoG
  • Niet online

YoG

Zojuist de Noctua besteld *O*
Verwijderd schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 21:10:
[...]
Zit ik nou scheef te kijken? Ik zie bij jouw plaatje 3,8+ GHz staan, terwijl de Wolfdale als ik het opzoek 3 GHz stock is. Dat scheelt toch best wat.
Ja dat viel mij ook al op.. is een bugje van het programma denk ik .. ik heb m toch echt op 3ghz draaien, standaard
De Noctua koelt beter, maar niet heel veel. Volgens mij ga je daar vooral nut van ondervinden als je dik gaat overclocken, maar maakt het voor wat jij wil niet die 45 euro verschil uit. De Mugen 2 is wat prijs/prestatie én prestatie algemeen een prima keuze.
Jep maar ander klein verschil is dat de Noctua gebouwd is voor 2 fans (2 uitsparingen in het design). Maar goed het is maar een nuance.. ik heb m toch al besteld :P
Maar ik wil nogmaals benadrukken dat je temps helemaal niet zo hoog zijn. De meeste processoren mogen nog een stuk warmer worden volgens de fabrikant. Daar bovenop kunnen ze zelfs nog wel wat hebben, al zou ik dat niet aanraden.

Edit: jouw processor mag volgens Intel 72 graden worden :)
Ah goed om te weten.. maareh, die temps in de pic hierboven zijn dus in idle toestand genomen.. en ik vind het prettig om wat 'headroom' te houden.. en meer stilte! Die stockcooler valt wel behoorlijk op icm de Noctua casefans
Ook de HD maakt nog wat herrie.. wat is de beste manier om dat tegen te gaan? Ik heb ooit eens silencers van Zalman gebruikt, maar die hielpen geen zak

Ik gebruik mn pc vooral voor HiFi. En het hele systeem staat in de huiskamer, dus ik wil het zo stil als mogelijk hebben :Y)

• YoG
  • Niet online

YoG

V1RT schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 21:33:
Ik zoek een goeie stille kast tot 100 euro, en een stille hardeschijf.
Het allerbeste is natuurlijk en SolidState schijf, maar die zijn ook wat prijzig

Check anders dit linkje
http://www.silentpcreview.com/article29-page2.html

Verwijderd

YoG schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 21:39:
Ik gebruik mn pc vooral voor HiFi. En het hele systeem staat in de huiskamer, dus ik wil het zo stil als mogelijk hebben :Y)
Dat stilteargument snap ik heel goed hoor, dat is precies de reden dat ik net een Mugen 2 binnen heb. Ik wilde eerst voor de Megahalems gaan, maar die is maar marginaal beter en kost aanzienlijk meer. Die Noctua is wel een klein beetje beter, maar die stap neem ik alleen als de Mugen 2 echt tekort komt, wat onwaarschijnlijk is.

Die verkeerde kloksnelheid is wel heel vreemd. Weet je zeker dat je niet per ongeluk een hogere clock draait? Dat zou je temperaturen wel gelijk verklaren.

Verwijderd

YoG schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 21:39:
Ook de HD maakt nog wat herrie.. wat is de beste manier om dat tegen te gaan? Ik heb ooit eens silencers van Zalman gebruikt, maar die hielpen geen zak
Je kan hem in elastieken hangen. Van die stoffen elastieken is dan het beste, omdat die niet knappen als ze vergaan (in tegenstelling tot postelastieken). Je moet dan alleen wel veel meer opletten bij het verplaatsen van je kast, aangezien je schijf dan tegen andere onderdelen aan kan ketsen.

Edit: whoops.

• YoG
  • Niet online

YoG

Verwijderd schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 21:43:
[...]

Dat stilteargument snap ik heel goed hoor, dat is precies de reden dat ik net een Mugen 2 binnen heb. Ik wilde eerst voor de Megahalems gaan, maar die is maar marginaal beter en kost aanzienlijk meer. Die Noctua is wel een klein beetje beter, maar die stap neem ik alleen als de Mugen 2 echt tekort komt, wat onwaarschijnlijk is.
Ja en die Megalahems is nogal een zwaar lomp geval... lijkt me ook niet zo goed voor de airflow in je kast..?
Altijd fijn is het dat je de fan nog verder kunt upgraden naar een betere.. die Nexus 120 lijkt me wel wat
Die verkeerde kloksnelheid is wel heel vreemd. Weet je zeker dat je niet per ongeluk een hogere clock draait? Dat zou je temperaturen wel gelijk verklaren.
Ja nou ga ik zelf twijfelen.. ik kan niet even naar de bios rebooten

WinXP status scherm zegt 3ghz ..?

Afbeeldingslocatie: http://img153.imageshack.us/img153/6365/scri.gif
Verwijderd schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 21:50:
[...]

Je kan hem in elastieken hangen. Van die stoffen elastieken is dan het beste, omdat die niet knappen als ze vergaan (in tegenstelling tot postelastieken). Je moet dan alleen wel veel meer opletten bij het verplaatsen van je kast, aangezien je schijf dan tegen andere onderdelen aan kan ketsen.

Edit: whoops.
Goeie tip! *O*

[ Voor 18% gewijzigd door YoG op 25-06-2010 21:55 ]

Verwijderd

YoG schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 21:53:
Ja en die Megalahems is nogal een zwaar lomp geval... lijkt me ook niet zo goed voor de airflow in je kast..?
Altijd fijn is het dat je de fan nog verder kunt upgraden naar een betere.. die Nexus 120 lijkt me wel wat
Die Noctua is zwaarder en volgens mij ook groter :) Maargoed, in dit segment vallen koelers nou eenmaal groot uit.

Voor de airflow zou het niet veel uit moeten maken. Lees ook even het stukje op SPCR waarbij ze die Noctua ook testen met de 120 mm fans. Die zijn best interessant, ook ten opzichte van de stockfans!\
Ja nou ga ik zelf twijfelen.. ik kan niet even naar de bios rebooten

WinXP status scherm zegt 3ghz ..?

[afbeelding]
Ik zou dat even uitzoeken :) Wat er in het BIOS staat zou moeten kloppen.

• V1RT
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-03 20:30
YoG schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 21:43:
[...]

Het allerbeste is natuurlijk en SolidState schijf, maar die zijn ook wat prijzig

Check anders dit linkje
http://www.silentpcreview.com/article29-page2.html
Ja, daar had ik ook al naar gekeken, maar ik wil toch een 1TB HDD >:).
Bedankt voor de link, handige informatie zal zeker helpen:o

nu nog alleen een stille kast :>

Verwijderd

De Antec P1xx kasten (met name de P180, P182 en ik neem aan de P183) zijn deels door de jongens van SPCR ontwikkeld en ik kan alleen maar aannemen dat die het vrij goed doen, maar voor de rest zou ik het zo niet weten.

Ik heb er één staan hier sinds kort, maar die moet ik nog opbouwen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2010 00:36 ]

• [Remmes]
green schrijven van WD zijn stil

ja, daag.

Verwijderd

Maar die draaien dan ook maar op 5400rpm, leuk voor data maar daar houdt het ook mee op, en met een ssd als windows schijf heb je geen last van seekgeluiden, ik heb 6 seagate 7200rpm modellen in mijn kast zitten, waarvan 2 oudere 500gb schijven zijn, en enkel bij het opstarten hoor ik af en toe een tikje. Als ik een film kijk hoor je bij het openen even iets, maar daarna eigenlijk niks meer.

Verwijderd

Tsja, het is kiezen of delen hè :) Ik heb een WD Caviar Black en die hoor je wel. Het geluid is absoluut niet storend, maar je hoort het wel degelijk. Een SSD is natuurlijk bijzonder stil, maar wel weer erg duur (nog steeds). Een 5400 schijf kan daar leuk tussenin zitten, maar die zijn dan inderdaad wel wat trager.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Heeft er iemand enig idee hoe stil deze: pricewatch: Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm fan is?

Aangegeven staat dat ze ~10,70 dBA opleveren, met een luchtsroom van 68 m³/h (40,17 CFM)

In verhouding met bijv deze: pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120m (welke zeer goed boordeeld zijn) deze leverden volgens testen van quitepc ongeveer 15dBA op. Maar als ik in verhouding neem.. 15dBA vs 10dBA, 62.61 m3/h vs 68 m3/h...

Als iemand hier een antwoord op heeft zou dit prettig zijn!
Een warm schopje omhoog

[afbeelding]

Tjmax staat goed.

Is het geen beter idee om een Mugen II te kopen, en dan 1 noctua fan erop te zetten. IPV een koeler van 90 euro te kopen :P zo kost het je maar 50 euro. En de Mugen II geeft echt GE-NI-ALE koelprestaties.

[ Voor 40% gewijzigd door D4NG3R op 26-06-2010 02:05 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Je let volgens mij op fabrieksspecificaties en niet op onafhankelijk gemeten cijfers. Zo lang je niet over dat laatste praat is het onzinnig :p

Ik vertrouw wat dit betreft op Silent PC review en die hebben me tot nu toe nog nooit teleurgesteld. Ze vinden Noctua's marginaal beter dan die Nexussen, maar vergeet niet dat die drie of vier keer zoveel kosten, plus dat ze aanmerken dat de gemeten cijfers misschien een iets vertekend/beter beeld geven dan de werkelijkheid.

Gewoon lekker die Nexus Real Silents doen dus :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2010 02:12 ]

• Nas T
Remmes_NT schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 00:44:
green schrijven van WD zijn stil
De WD1500EADS in ieder geval wel genoeg. In open lucht hoor je hem heeel lichtjes, in een behuizing in de kast niet. Geen enkele 3,5" schijf is echt onhoorbaar, daarom zou ik ook een behuizing aanraden.

vrede in rust

• Kiwitje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-02 20:47
Heb sinds gister de CoolerMaster Silent Pro M600 Watt. Ergggg tevreden qua geluid. Vanaf 2 meter vrijwel onhoorbaar.

Specs

• YoG
  • Niet online

YoG

Nou, gisteren de Noctua NH-D14 binnengekregen.. geinstalleerd met beide fans: wat een takkeherrie! :? Daarna met ULNA stekkertje aangesloten: al een stuk beter, maar nog steeds teveel herrie (irritant "huuuuu"-geluid).
Zojuist aangedurft om de PC fanless te booten.. heerlijk stil natuurlijk, en de temps zijn redelijk in orde. Maar de GPU heeft weer zwaar te lijden (idle: 82c stressed: 84c ! (met CPUburn, GPUburn durf ik niet aan)

Maar die NH-D14 valt wel zwaar tegen qua geluidsproduktie.. dan is de Intel stock cooler zo slecht nog niet (maar geeft wel een beetje snerpend metalig geluid waarvan ik dacht dat het de HD was - de Samsung Spinpoint F1 is dus heerlijk stil! :) )
Ik vermoed dat de NF-P14 fan de oorzaak is, aangezien ik al drie NF-P12 heb en nu 2 als case-fan in de kast heb draaien (als enige 2 fans) en die zijn praktisch onhoorbaar

Ik zal zo wat pics van de cooler enzo posten

[ Voor 5% gewijzigd door YoG op 30-06-2010 13:36 ]

• Nas T
YoG schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 11:58:
Maar die NH-D14 valt wel zwaar tegen qua geluidsproduktie.. dan is de Intel stock cooler zo slecht nog niet
En aangezien ik een beetje paranoia ben geworden door mn avontuur met de vorige 2 Noctuas, ga ik toch liever voor de NH-D14 van Noctua (hoe tegengesteld dat ook mag klinken )
Beetje mosterd na de maaltijd...maar:
De koeler van Noctua heeft meer een een ander laag niveau op het oor...oog, naar mijn mening, namelijk een laag banksaldo (€70 ). Ik ken coretemp niet, ik neem aan dat je bang wordt van die 100 graden. Dat is inderdaad hoog. Probeer eens meerdere programmaatjes en kijk of je dezelfde waarde haalt. Als koeler zou ik de Scythe Mugen 2 (rev B ) aanraden. Nette prijs (€30), nette prestaties. Presteert net zo goed als de Noctua NH-D14 (tenminste in het 13dB en minder gebied wat ik als stil ervaar). Dat ene graadje minder bij 14dB is toch geen €40 waard ?
Als je ècht goedkoop wilt (€22), kun je voor de CM Hyper 212 plus gaan.
Maar goed, mijn advies: terugsturen dat ding en geld terug vragen. Je mag (namens de wet koop op afstand) binnen 7 dagen zonder opgaaf van redenen een product terugsturen (mits netjes verpakt).

En dan alsnog gaan voor de opties die ik aanbood. Koop dan een sy1225sl12l, die je zelf al noemde. Mijn ervaringen zijn uitstekend. Op idle (800 rpm) is hij net te horen, ik schat dat hij 13dB of 14dB aan geluid produceert. Maar als je hem aansluit op de cpu kun je hem nog wat langzamer regelen, bij mij draaien ze ongeveer 600~700 rpm en dat hoor ik niet.

En als je toch je Noctua wil houden: dan heb ik geen tips meer voor je, aangezien je blijkbaar niet wilt horen wat uit mijn zoektocht komt: Goedkope kant-en-klaar (niet exotische) oplossingen.

En over reviews: 12dB bij SPCR hoor ik niet, en volgens mij kunnen de meeste sites zo laag niet meten, door omgevingsgeluid en apparatuur. Wat fabrikanten aan geluid-specs opgeven klopt nooit, dus daar hoef je niet meer van uit te gaan. Nee, echt niet, misschien in een verre toekomst.

vrede in rust

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

YoG schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 11:58:
Nou, gisteren de Noctua NH-D14 binnengekregen.. geinstalleerd met beide fans: wat een takkeherrie! :?
Nog meer mosterd:

Van SPCR:
Our SPL measurements make a mockery of Noctua's claimed 19.8 dBA at full speed (as well as the ~13 dBA claim with the ULNA). This exaggeration is especially notable when the rest of the specs are so professionally correct.

The 14cm fan is considerably louder than the 12cm model throughout the speed range. The difference reduces as speed is reduced; by 7V, the noise level from either fan is soft and gentle enough that the 2 dBA@1m difference is of little importance.

[...]

Run together, the sound has more growl and turbulence, and there are some mild intermodulation effects between the fans, which is almost unavoidable due to their slightly different speed. At 7V, the overall SPL of the two fans together matches the reference Nexus 120 fan at 12V. We prefer theNexus for its smoother, less tonal sound.

[...]

When the low noise adapters are used as directed by Noctua, the end result is about 22 dBA@1m, with each fan spinning around 900rpm.
22dBA met die ULNA dingen, dus best luid nog.
When referenced to SPL, the dual-Nexus fan results with CPU at default settings are actually better than with the stock Noctua fans. The 31°C rise best result was also achieved with the stock Noctua fans, but at a noise level of 30 dBA rather than the 19 dBA of the Nexus fans. This suggests that at lower noise levels, the Nexus fan produces a bit more airflow that the Noctua fans, even though the latter have higher maximum airflow capability. It also suggest that at 12V, the stock Noctua fans produce more airflow than is actually useful; the CPU temperature might not change even if the fan voltage is dropped to 10V, for example. The cooling performance drops only 5°C from 12V to 7V.

Even a single Nexus 120 fan does a fine cooling job on the NH-D14, very quietly. The temperature with one fan at 12V is the same as two fans at 7V, suggesting that the second fan "doubles" cooling effectiveness.
De fans van Noctua zijn dus gewoon niet zo stil.

Zoals Nas T al aangeeft zou ik ze inderdaad vervangen door 800rpm fans.

[ Voor 31% gewijzigd door Ghost Dog op 30-06-2010 13:07 ]

• YoG
  • Niet online

YoG

Maar goed, mijn advies: terugsturen dat ding en geld terug vragen. Je mag (namens de wet koop op afstand) binnen 7 dagen zonder opgaaf van redenen een product terugsturen (mits netjes verpakt).

En dan alsnog gaan voor de opties die ik aanbood. Koop dan een sy1225sl12l, die je zelf al noemde. Mijn ervaringen zijn uitstekend. Op idle (800 rpm) is hij net te horen, ik schat dat hij 13dB of 14dB aan geluid produceert. Maar als je hem aansluit op de cpu kun je hem nog wat langzamer regelen, bij mij draaien ze ongeveer 600~700 rpm en dat hoor ik niet.

En als je toch je Noctua wil houden: dan heb ik geen tips meer voor je, aangezien je blijkbaar niet wilt horen wat uit mijn zoektocht komt: Goedkope kant-en-klaar (niet exotische) oplossingen.
Volgens SPCR is de Noctua nog stiller dan de andere koelers die ze getest hebben.. ik denk dat ik misschien te hoge eisen stel? Ik vind het wat naief om dat ding nu meteen terug te sturen omdat het niet voldoet aan mijn eigen (subjectieve) verwachtingen. Dan denk ik dat - in theorie en logischerwijs - de andere (goedkopere) oplossingen nog meer lawaai maken, gezien de testresultaten van SPCR.
De Noctua voldoet, maar ik ben té kieskeurig

Ik peins er niet over om de Noctua er weer uit de slopen en terug te sturen.. ik heb 'm nu net erin zitten en draai alweer een paar uurtjes fanless.. bevalt prima.. alleen mn GPU vind het niet zo leuk, maar dat komt misschien door de slechte airflow.
Ik heb nog plek over voor een fan aan de voorkant van de kast, binnenkort dat maar eens proberen dan

Hier staan pics van de installatie van de NH-D14
Ghost Dog schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 13:04:
[...]

Nog meer mosterd:

Van SPCR:

[...]

22dBA met die ULNA dingen, dus best luid nog.

[...]

De fans van Noctua zijn dus gewoon niet zo stil.
Mwoah, ze worden alleen ingehaald door de Nexus 120mm ? Das best een goede prestatie dan
Zoals Nas T al aangeeft zou ik ze inderdaad vervangen door 800rpm fans.
Ik dacht voor de aankoop al na over het vervangen van de Noctua fans door die van Nexus.. maar fanless presteert de NH-D14 al prima.. zelfs stressed en met dit warme weer buiten
Ik hou nu genoeg fans over om wat aan de airflow te gaan doen.. alleen om de GPU temps wat omlaag te brengen
Ik speel geen spellen meer, zou ik 'm misschien kunnen onderklokken? Blijft het dan stabiel lopen?

Na paar uurtjes fanless, met alleen 2 casefans (boven en achterkant)
De 'highs' zijn van een stresstest een uurtje geleden
De frequency klopt wederom niet

Afbeeldingslocatie: http://img375.imageshack.us/img375/1725/coretempscr.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img94.imageshack.us/img94/8690/vastleggeninvolledigschj.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door YoG op 30-06-2010 13:26 ]

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-11 18:14
Ik speel geen spellen meer, zou ik 'm misschien kunnen onderklokken? Blijft het dan stabiel lopen?
Draai je Vista of 7? Dan gewoon bij het power management instellen dat het max. processorgebruik 50% is ofzo. Dan loopt ie ook nooit echt hard en is 'ie zeker stabiel.

Addicted to silent computing

• chestertjuh
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-11 18:46
Tijd geleden een Antec P182 gekocht maar de grote casefans maken een flinke herrie. Men denkt dat mijn kast super schoon is want het is net een stofzuiger die de hele dag aanstaat. Iemand een suggestie voor andere coolers of deze gewoon laten zitten ?

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:21
@YoG,
Ik zou een andere opstelling proberen, de 2 casefans werken elkaar wat tegen.
Is het niet beter om die middelste fan van de Noctua-cooler er uit te halen?
En alleen de achterste te laten blazen... En de 2 casefans moeten dan _meer_ lucht verplaatsen dan de cooler zelf... Anders kan de warme lucht niet weg, als de casfeans harder trekken kunnen ze die lucht wel via een kiertje vinden ofzo.
De fans werken elkaar volgens mij een beetje tegen.
Zonder de 2 fans op de cooler (zoals je nu volgens mij doet) is beter dan met.
Het beste wat je zou kunnen doen is een fan-duct maken van je cooler naar buiten :p .
Maar het belangerijkste is gewoon dat je casfeans harder draaien(meer lucht verplaatsen) dan je Noctua cooler doet..

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Verwijderd

Holy crap! Ik ben even het X2 setje open aan het testen met een AM3 stockkoeler die ik erbij kon krijgen. Dat ding staat inmiddels op bijna 6000 toeren te draaien met luid geloei. Dat terwijl de core perfect 36 graden is idle. De fanmotor lijkt het ook flink warm te krijgen, misschien dat er iets in deze combinatie toch niet optimaal is.

Er gaat sowieso een Mugen 2 op, maar die wil ik eerst nog even op de P4 testen. Dit is echter wel echt een beste bak lawaai.

Edit: zo, even een vinkje gezet in het BIOS. Wat het exact voorstelt weet ik niet (de zoveelste proprietary naam), maar nu is de fanspeed in ieder geval prima te doen (1800 rpm) en de temps zijn nagenoeg hetzelfde :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2010 15:30 ]

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

YoG schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 13:17:
Volgens SPCR is de Noctua nog stiller dan de andere koelers die ze getest hebben.. ik denk dat ik misschien te hoge eisen stel? Ik vind het wat naief om dat ding nu meteen terug te sturen omdat het niet voldoet aan mijn eigen (subjectieve) verwachtingen. Dan denk ik dat - in theorie en logischerwijs - de andere (goedkopere) oplossingen nog meer lawaai maken, gezien de testresultaten van SPCR.
De koeler zelf is inderdaad stiller en presteert het beste, maar de fans die je erbij krijgt zijn niet super.
Mwoah, ze worden alleen ingehaald door de Nexus 120mm ? Das best een goede prestatie dan
Niet per se. De Nexus worden toevallig gebruikt als refentie door SPCR, en die presteren een stuk beter dan de Noctua fans. Waarschijnlijk zullen er nog wel meer fans zijn (zoals de Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm) die stiller even goed koelen.

Bij een temperature-rise van 31°C zorgen de Noctua-fans voor 30dBA(!) aan geluid, waar de Nexus voor 19dBA zorgen. Dat is 11dBA minder(!) met dezelfde prestaties.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 21:58:
Voor de airflow zou het niet veel uit moeten maken. Lees ook even het stukje op SPCR waarbij ze die Noctua ook testen met de 120 mm fans. Die zijn best interessant, ook ten opzichte van de stockfans!\
Ik heb het geprobeerd :P

• Nas T
YoG schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 13:17:
[...]

Punt is:
Je hebt denk ik niet alles goed geïnterpreteerd bij SPCR. De resultaten zijn gebaseerd op de bijgeleverde fan en een eigen fan. En juist die laatste resultaten zijn belangrijk, en juist de resultaten van 13dB of lager. Alles daarboven is in feite niet stil en is dus niet van belang in dit topic.
Daarbij: De Mugen 2 is niet alleen een €40 goedkoper, maar presteert net zo goed bij 13dB als de Noctua. Dus gezien dat feit is het (uit mijn optiek) quatsch om voor de Noctua te gaan, puur omdat deze maar 1 graad scheelt in een geluidsproductiegebied wat niet interessant is. Tel daarbij op dat de koelers voldoende headroom hebben dat die ene graad zeker weten niet het verschil gaat maken tussen een cpu die het wel en niet doet (zonder overclocken), en bij een overclock misschien 50mHz zal schelen, dan kan ik op geen enkele manier de Noctua jullie aanraden. Ik zou me schamen als ik dat zou doen.
Ik zou eerlijk gezegd zelfs eerder de Hyper 212 plus aanraden. Deze scheelt maar weer enkele graden met de Mugen 2, maar is wel weer een €10 goedkoper. Maar goed, je moet kijken naar afschrijving en ik vraag me af voor hoeveel je die uiteindelijk kan verkopen, dus die €10 goedkoper kan later weer opbreken, maar let wel, en ik sta 100% achter deze uitspraak:
Je kunt voor ongeveer €20 een processorkoeler kopen die voldoende presteert. Vervang de fan voor een Scythe Slipstream 800RPM, je bent voor €35,46 klaar bij Azerty.
Wat betreft realiteit van de reviews van SPCR:
Ik volg ze al jaren en ben al jaren met stille pc's bezig: vroeger begreep ik er niks van: Een product wat 20dB aan geluid produceerde was echt stil, weer een ander product niet. Verklaring: Ze konden minimaal 20dB meten, alles daaronder was dus ook 20dB. Het eerste product was echt stil (en 20dB volgens SPCR), het tweede product was meer richting 20dB (en 20dB volgens SPCR) en niet stil.
Nu kunnen ze tot 11dB meten. Dus alles wat boven de 11dB gemeten wordt zal ook daadwerkelijk die geluidsproductie hebben. De WD15EADS produceert idle 13dB, wat ik nog net hoor. Ik schat dat 12dB voor mij niet meer hoorbaar is. een CPU-koeler mag wat meer dB produceren, aangezien deze dieper in de kast is verwerkt en niet resonerend is gemonteerd. Kortom: <13dB bij SPCR is ok (wat mij betreft).
chestertjuh schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 14:23:
Tijd geleden een Antec P182 gekocht maar de grote casefans maken een flinke herrie. Men denkt dat mijn kast super schoon is want het is net een stofzuiger die de hele dag aanstaat. Iemand een suggestie voor andere coolers of deze gewoon laten zitten ?
Scythe slipstream, 800rpm of 500rpm.

vrede in rust

• chestertjuh
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-11 18:46
Nas T, bedankt voor het antwoord is zeker het overwegen waard. Niet duur en bij de specs te zien vrij rustig.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 00:55:
Maar die draaien dan ook maar op 5400rpm, leuk voor data maar daar houdt het ook mee op, en met een ssd als windows schijf heb je geen last van seekgeluiden, ik heb 6 seagate 7200rpm modellen in mijn kast zitten, waarvan 2 oudere 500gb schijven zijn, en enkel bij het opstarten hoor ik af en toe een tikje. Als ik een film kijk hoor je bij het openen even iets, maar daarna eigenlijk niks meer.
Klopt niet helemaal de green schijven variëren van 5200tpm naar 7400tpm :O . ik behaal met de green 1Tb een lees snelheid van ong 70-90mbps en schrijven is tegen de 50-60mbps ik vind dit niet traag ik draai er ook gewoon programaas van af en ook diverse games. ok de black serie is sneller maar luidruchtiger en met mijn 2 blacks behaal ik standaard een lees snelheid van 80-120mbps soms sneller en schrijf snelheid van 70-80mbps.

• taeke18
  • Laatst online: 31-10 00:43
ik heb:

Asus AEH4890 TOP (zeer stille koeler zelfs op load)
Artic cooler freezer 7 pro rev.2 deze koelt goed en met fancontoler kun je deze mooi bijstellen
7x120mm fans: waarvan 2 coolermaster zijn die op een 800rmp draaien en onhoorbaarzijn. 1keer een skythe fan deze is ook onhoorbaar. en nog 3keer yate loon fans, deze zijn wat luidruchtiger samen met mijn AC fan.

Ik heb daarom ook een zalman ZM-MFC1 Plus fancontroler
Bijna geen geluid, erger me nu dood aan mijn dvd speler -_-'

• Nas T
Verwijderd schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 08:43:
[...]

Klopt niet helemaal de green schijven variëren van 5200tpm naar 7400tpm :O . ik behaal met de green 1Tb een lees snelheid van ong 70-90mbps en schrijven is tegen de 50-60mbps ik vind dit niet traag ik draai er ook gewoon programaas van af en ook diverse games. ok de black serie is sneller maar luidruchtiger en met mijn 2 blacks behaal ik standaard een lees snelheid van 80-120mbps soms sneller en schrijf snelheid van 70-80mbps.
Ik neem aan dat je reageert op de claim van snelheid. Let wel op wat je zegt, je hebt het over doorvoersnelheid. Dat is interessant voor het kopiëren van grote bestanden. Windows opstarten bestaat uit het uitlezen van een hoop kleine bestanden. Op dat moment komen zoektijden om de hoek kijken, iets waar 5400rpm schijven juist een stuk minder goed in zijn. De zoektijd is de tijd van 1 ronddraaiing van de schijf, het armpje is snel genoeg om elke positie op de schijf aan te nemen.
Rekenvoorbeeld: 7200 RPM = 120 RPS (rotations per second). 1/120 seconde = 8.3 milliseconde.
Bij een WD GP: 5400 RPM = 90 RPS. 1/90 seconde = 11.1 milliseconde.
Dan kun je wel voorstellen dat als er een duizend bestandjes gelezen moeten worden, hier al zo'n 10 secondes voor nodig is om die bestanden te vinden (laat staan te lezen). Dan snap je ook waarom sommige programma's zo lang kunnen laden en waarom een SSD zo snel is:
Vinden van bestanden is microsecondenwerk, in plaats van millisecondenwerk, dus dan praat je over een gebied met een factor 1000 verschil (nee een SSD is niet 1000 keer zo snel).

De ideale opstelling: Een SSD voor de software en een HDD voor data. Deze combinatie zorgt voor een optimaal gebruik van de sterke kanten van beide schijven en is tevens makkelijk voor back-up constructies.
taeke18 schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 11:12:
Bijna geen geluid, erger me nu dood aan mijn dvd speler -_-'
Nero cd/dvd-speed. Gebruik ik ook, stelt de snelheid tijdens opstarten van windows aan en...dat scheelt!

vrede in rust

• YoG
  • Niet online

YoG

Ah okee.. ik ben niet iemand die de review tot in de diepste detail gaat natrekken qua cijfertjes e.d... ik ga er vanuit dat als een heatsink+fans met een 9,5 gewaardeerd worden bij SilentPCReview dat het ook daadwerkelijk om een superstil component gaat. Maar op deze manier wordt het wel erg 'geek' allemaal - moeilijk te begrijpen voor mensen die er niet 100% in de materie zitten.
De Noctua NF-S12 case-fan (die ik al eerder had aangeschaft) wordt bij diezelfde site ook erg goed gewaardeerd en ik ben er zelf tevreden over. Dus logischerwijs ga je dan eerder tot aanschaf over van een produkt van hetzelfde merk dat qua waarderings-cijfer bijna top is (9,5 dus).

Maar wat ik niet begrijp is dat die casefan een geluidsproduktie heeft van 17 dBA (zonder ULNA, zoals nu geinstalleerd in mijn systeem). De Noctua NF-P14 & Noctua NF-P12 fans die geleverd worden met de NH-D14 hebben een geluidsproductie van resp. 13,2 / 12,6 dB(A) (mét ULNA, zoals eerder geinstalleerd in mijn systeem).
De CPU-fans zou dus nog veel minder geluid moeten maken dan de casefans. Maar die ervaring heb ik dus totaal niet.. voor mijn gevoel maakte de cpu-fans 3 keer zoveel lawaai.. en dat zelfs mét ULNA-adapter.. hoe verklaar je dat dan? :?

Maar goed, ik heb het nu dus fanless draaien en dat gaat redelijk goed. En dat bij een kamertemperatuur van rond de 27c
Ghost Dog schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 14:49:
[...]
De koeler zelf is inderdaad stiller en presteert het beste, maar de fans die je erbij krijgt zijn niet super.
Dit begrijp ik niet helemaal.. ..??
[...]
Bij een temperature-rise van 31°C zorgen de Noctua-fans voor 30dBA(!) aan geluid, waar de Nexus voor 19dBA zorgen. Dat is 11dBA minder(!) met dezelfde prestaties.
Dit soort info begrijp ik dus niet.. je bedoelt als je de Noctua op een hogere voltage dan normaal laat draaien? De NH-D14 is niet PWM (of zie ik weer iets over 't hoofd) en op normaal voltage zou de geluidsproduktie niet hoger dan -+ 20 DbA kunnen zijn
alaintje schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 14:34:
@YoG,
Ik zou een andere opstelling proberen, de 2 casefans werken elkaar wat tegen.
Is het niet beter om die middelste fan van de Noctua-cooler er uit te halen?
En alleen de achterste te laten blazen... En de 2 casefans moeten dan _meer_ lucht verplaatsen dan de cooler zelf... Anders kan de warme lucht niet weg, als de casfeans harder trekken kunnen ze die lucht wel via een kiertje vinden ofzo.
De fans werken elkaar volgens mij een beetje tegen.
Zonder de 2 fans op de cooler (zoals je nu volgens mij doet) is beter dan met.
Het beste wat je zou kunnen doen is een fan-duct maken van je cooler naar buiten :p .
Maar het belangerijkste is gewoon dat je casfeans harder draaien(meer lucht verplaatsen) dan je Noctua cooler doet..
Ja de middelste is er al uit (je bedoelt die aan de GPU hing?) Die deed meer kwaad dan goed in deze opstelling.. werd ook veel te vol zo met de nwe cpu-fan
Ik zet een 120mm fan aan de voorkant van de kast

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

YoG schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 12:57:
[...]

Dit begrijp ik niet helemaal.. ..??
De koeler, het grote metalen blok, is, moet de juiste fans, erg stil, en presteert erg goed.
Helaas is deze in combinatie met de fans die je erbij krijgt niet stil op 12V, maar pas redelijk stil (17dBA) met de fans op 7.3V (met ULNA adapters).
Dit soort info begrijp ik dus niet.. je bedoelt als je de Noctua op een hogere voltage dan normaal laat draaien? De NH-D14 is niet PWM (of zie ik weer iets over 't hoofd) en op normaal voltage zou de geluidsproduktie niet hoger dan -+ 20 DbA kunnen zijn
Nee, als je de Noctua-fans van de NH-D14 op 12V laat draaien zorgt dat voor 30dBA aan geluidsproductie (zoals je hier in de bovenste tabel kan zien), en als je de Nexus-fans eraan hangt en op 12V laat draaien produceert dat voor 19dBA aan geluid (hier te zien).
De Noctua-fans zijn dus niet zo goed.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 08:43:
Klopt niet helemaal de green schijven variëren van 5200tpm naar 7400tpm :O .
Kunnen we een keer ophouden met dit fabeltje dat door een of andere site in de wereld is geholpen toen WD met de Green serie begon ?? :X

Ze draaien of 5400 of 7200 rpm en that's it !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

YoG schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 12:57:
Ah okee.. ik ben niet iemand die de review tot in de diepste detail gaat natrekken qua cijfertjes e.d... ik ga er vanuit dat als een heatsink+fans met een 9,5 gewaardeerd worden bij SilentPCReview dat het ook daadwerkelijk om een superstil component gaat. Maar op deze manier wordt het wel erg 'geek' allemaal - moeilijk te begrijpen voor mensen die er niet 100% in de materie zitten.
De Noctua NF-S12 case-fan (die ik al eerder had aangeschaft) wordt bij diezelfde site ook erg goed gewaardeerd en ik ben er zelf tevreden over. Dus logischerwijs ga je dan eerder tot aanschaf over van een produkt van hetzelfde merk dat qua waarderings-cijfer bijna top is (9,5 dus).
Tweaken is nou eenmaal iets meer dan het hoogste cijfertje uit een lijstje zoeken :) Die jongens geven je een perspectief op het beste spul, maar met alle mits en maren erbij. Zeg nou zelf, aan een lijst waarbij een ideale koeler door een relatief klein probleem (zegge, de fans of al aangebrachte koelpasta) ergens onderaan belandt heb je ook niet veel, wel? Ze gaan er (in mijn ogen) terecht vanuit dat iemand die een aftermarket koeler op z'n processor wil zetten daar ook nog wel even zelf fans bij wil kopen, indien dat nodig blijkt.

Maargoed, volgens mij heb ik je ook expliciet op dat stukje tekst gewezen. Ook is door ons het advies voor een Mugen 2 gegeven, waar een van zichzelf al wat koelere fan bij zit.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2010 16:24 ]

• YoG
  • Niet online

YoG

Verwijderd schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 16:23:
[...]

Tweaken is nou eenmaal iets meer dan het hoogste cijfertje uit een lijstje zoeken :)
Ik heb echt wel een beetje rondgeneusd en fans met elkaar vergeleken maar er is zóveel data aan info beschikbaar dat je als simpele consument eens een keer de knoop wil doorhakken. Anders zou je gek worden van vergelijken. Ik neem aan dat er op andere sites ook wordt gelet op geluidsproduktie bij koelers.. die ga ik echt niet allemaal lezen.. het moet ook nog leuk blijven
Die jongens geven je een perspectief op het beste spul, maar met alle mits en maren erbij.
Die Noctua fans maken dus meer lawaai dan andere heatsink-fan-combi's, Waarom dan nog steeds een 9,5 als cijfer geven? Ze worden dus als "bijna volmaakt" bevonden, want een 10 is dus perfekt.
Op een typsiche OC-site has ik dit wel begrepen omdat koelen daar een hogere prioriteit heeft.. maar op een site als Silentpcreview vind ik dit wat naief
Zeg nou zelf, aan een lijst waarbij een ideale koeler door een relatief klein probleem (zegge, de fans of al aangebrachte koelpasta)ergens onderaan belandt heb je ook niet veel, wel?
ligt eraan wat voor probleem natuurlijk, een productiefout is mee te leven, die ruil je weer om.. maar een slecht presterende fan zou wel iets aan het eindoordeel moeten veranderen!
Ze gaan er (in mijn ogen) terecht vanuit dat iemand die een aftermarket koeler op z'n processor wil zetten daar ook nog wel even zelf fans bij wil kopen, indien dat nodig blijkt.
Het gaat om het totaalplaatje van een pakket dat je koopt.. een goeie heatsink met minder goede fans zou natuurlijk geen 9,5 moeten krijgen
Maargoed, volgens mij heb ik je ook expliciet op dat stukje tekst gewezen. Ook is door ons het advies voor een Mugen 2 gegeven, waar een van zichzelf al wat koelere fan bij zit.
jep ik twijfelde ook al aan de Scythe.. maar ik bezit al langer meer Noctua fans waar ik tevreden mee ben.. daarom koos ik voor de NH-D14 .. en tsja voor het prijsverschil: lang leve de belastingteruggave *O*
Ghost Dog schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 13:28:
[...]
Nee, als je de Noctua-fans van de NH-D14 op 12V laat draaien zorgt dat voor 30dBA aan geluidsproductie (zoals je hier in de bovenste tabel kan zien), en als je de Nexus-fans eraan hangt en op 12V laat draaien produceert dat voor 19dBA aan geluid (hier te zien).
De Noctua-fans zijn dus niet zo goed.
Hier hebben ze het over 19,6 / 19,8 dB(A) bij 12V. Daar heb ik op gelet

Wat betreft de aktuele zaken hier: Fanless was misschien toch teveel van het goede (apps die normaal stabiel draaien sloten zomaar af, zoals Firefox en Foobar, zonder foutmelding oid!).
Dus ik heb een Casefan aan de voorkant gezet en 1 cpu-fan (de NF-P12 via ULNA weer aangesloten en die blijkt heerlijk stil)

De temps nu
Afbeeldingslocatie: http://img267.imageshack.us/img267/2043/vastleggeninvolledigschh.jpg

Vreemd dat het systeem niet stabiel liep met de fanless config.. de temps van de cpu waren binnen veilige waardes

[ Voor 8% gewijzigd door YoG op 01-07-2010 16:57 ]

Verwijderd

YoG schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 16:49:
ligt eraan wat voor probleem natuurlijk, een productiefout is mee te leven, die ruil je weer om.. maar een slecht presterende fan zou wel iets aan het eindoordeel moeten veranderen!
[...]
Het gaat om het totaalplaatje van een pakket dat je koopt.. een goeie heatsink met minder goede fans zou natuurlijk geen 9,5 moeten krijgen
Tsja, niet dus. Een slecht presterende fan nemen ze wel mee in hun review, maar is geen doorslaggevende factor. Dat omdat fans niet alleen uitermate makkelijk te vervangen zijn, maar ook omdat sommige heatsinks helemaal niet met een fan geleverd worden! Dan zou bijvoorbeeld een Megahalems het dus bijzonder slecht doen, terwijl het een erg goede koeler is. Zie je het probleem?

Persoonlijk vind ik het vervangen van fans een logisch onderdeel van het kiezen van een heatsink. Het blijkt nou eenmaal lastig om goede stille fans te maken en die hoeven niet per se van de bouwer van een goede heatsink vandaan te komen. Door de voor jou beste heatsink te combineren met de stilste fans krijg je het beste resultaat.

Maargoed, als je je er echt aan blijft ergeren kan je gewoon even een setje Nexus Real Silent fans halen (zoals het in de review stond ;)), ben je overal vanaf.

• YoG
  • Niet online

YoG

Verwijderd schreef op donderdag 01 juli 2010 @ 17:11:
[...]

Tsja, niet dus. Een slecht presterende fan nemen ze wel mee in hun review, maar is geen doorslaggevende factor. Dat omdat fans niet alleen uitermate makkelijk te vervangen zijn, maar ook omdat sommige heatsinks helemaal niet met een fan geleverd worden! Dan zou bijvoorbeeld een Megahalems het dus bijzonder slecht doen, terwijl het een erg goede koeler is. Zie je het probleem?

Persoonlijk vind ik het vervangen van fans een logisch onderdeel van het kiezen van een heatsink. Het blijkt nou eenmaal lastig om goede stille fans te maken en die hoeven niet per se van de bouwer van een goede heatsink vandaan te komen. Door de voor jou beste heatsink te combineren met de stilste fans krijg je het beste resultaat.

Maargoed, als je je er echt aan blijft ergeren kan je gewoon even een setje Nexus Real Silent fans halen (zoals het in de review stond ;)), ben je overal vanaf.
Dan moeten ze de componenten afzonderlijk waarderen. Voor een fan als van Noctua betaal je een behoorlijk meerprijs - je dokt zelfs extra voor 2 verschillende exemplaren.
Naderhand onderdelen vervangen is altijd een optie , maar dat moet niet direkt voor de hand liggen, eerder een soort noodmaatregel. Ik kijk als consument toch naar het totaalplaatje omdat ik het liefst na een enkele aankoop klaar wil zijn met aanpassingen aanbrengen om mijn pc stil te krijgen.. en niet constant aan de gang zijn. Dat kan natuurlijk ook leuk zijn als hobbyist, maar nogmaals, als consument die graag een stille pc wilt, wil je zo snel mogelijk je doel bereiken. Daarom vind ik de 9,5 veel te hoog gewaardeerd.

Wat vind je nu van mijn temps?
Vers uit reboot, unstressed en kamertemp 27c.. als ik een waveform inlaad in foobar schieten de core-temps even tot vlak boven de 50c.. kan dat kwaad? Want met de Noctua fanless liep de boel niet stabiel hier

Afbeeldingslocatie: http://img291.imageshack.us/img291/6840/hfhfghfghfghfghfghfghfg.jpg

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Je GPU gaat wel vrij hoog op idle... Mijne zit nu op 47c (HD5770) maar mijn CPU ligt wel een stuk hoger (ook 47c idle) aangezien dit nog de stock cooler is... Binnenkort maar eens vervangen voor een Mugen II rev. B.

Heeft iemand ervaring met het geluid van de Mugen? Want ik wil de PC graag wat stiller houden (Op dit moment wil dat niet echt met een 70mm CPU fan welke op 4.5k toeren draait :'(

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

8600 GT passief ... zou best kunnen die temperatuur. Mugen of Mugen 2 moet je gewoon kopen :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Pagina: 1 ... 29 ... 48 Laatste

Let op:
Let op! Dit is geen CSL dus vragen over of een systeem goed is horen hier niet. Vanaf nu 14-12-2007 zullen deze berichten dan ook verwijderd worden en krijg je een OW!