[Geluid] Het stille PC topic deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 28 ... 48 Laatste
Acties:
  • 379.905 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-09 17:11

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

330d schreef op woensdag 21 april 2010 @ 14:09:
Moet ik met hierom druk maken voor die hoge 50-70graden?
Nee.
De temperatuurmetingen die SpeedFan geeft kloppen vaak van geen kont, beter probeer je een ander programma zoals CoreTemp/HWMonitor, maar zelfs daar hoeft niets van te kloppen, en je kan ook altijd nog een defecte sensor hebben. Op mijn mobo zit ook een sensor die altijd 127°C(!) aangeeft.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-06-2024
Verwijderd schreef op donderdag 15 april 2010 @ 19:18:
Het moet dus een 120 mm fan zijn, met of zonder LED/PWM maakt verder niet uit. Het belangrijkste is dat het een stille fan moet zijn. Ik wil maximaal 15 euro betalen voor een fan.
Ik gebruik al jaren Noctua fans. In vorige kast had ik 4x 8 cm draaien op laagste voltage --> onhoorbaar en systeem op 35 graden met passieve ninja.
Je betaalt wat meer maar dan heb je ook kwaliteit.
Nu 2x 12 cm in mijn Antec Mini --> wederom onhoorbaar.
Nadeel: de kleur.. >:) (mij boeit het niet maar zoveel vallen hierover).
Ghost Dog schreef op woensdag 21 april 2010 @ 14:36:
[...]
Op mijn mobo zit ook een sensor die altijd 127°C(!) aangeeft.
Niet toevallig een Intel ? Met de laatste speedfan kreeg ik een temp van -127 graden en + 127 graden. 8)7
Negeren maar...*voelt toch met zijn hand naar warmte in de kast*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

zwoelie schreef op woensdag 21 april 2010 @ 15:41:
Niet toevallig een Intel ? Met de laatste speedfan kreeg ik een temp van -127 graden en + 127 graden. 8)7
Negeren maar...*voelt toch met zijn hand naar warmte in de kast*
Nope, AMD. 8)
Af en toe geeft hij ook 116°C of 105°C aan. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
Ghost Dog schreef op woensdag 21 april 2010 @ 16:06:
[...]

Nope, AMD. 8)
Af en toe geeft hij ook 116°C of 105°C aan. :?
Speedfan 4.40 gebruik ik en CPU en AUX geven die temps aan...
Zie trouwens wel de temp van mijn samsung schijfje maar niet die van mijn SSD ?

Maar nu terug naar stilte. Heb hier een P180 Mini met een E6750 voorzien van een passieve Ninja en een 1900XT die ik eindelijk heb kunnen voorzien van een Thermaltake HR-03 cooler met een oude maar stille fan van 9 cm... _/-\o_
De bigboy fan van de Antec is verrassend stil, nauwelijks geluid op laagste stand.
Originele fan wel vervangen, zowel achter als voor (onderste HDD rek weg) hangt een Noctua 12cm in rubbertjes fluisterstil de boel cool te houden.
Als OS schijf een 40 gig SSD van Intel en een 160 gig meukschijfje van Samsung
Resultaat van dit alles: eindelijk een echt stille pc. vrouwlief is tevreden... O+

Ondanks dat de fan van op de Thermaltake direct in de Ninja blaast blijft de temperatuur stressed met Orthos en Furmark na een uur stabiel op 62 graden voor de cores en 45 graden voor systeem. Harde schijf is niet rechtstreeks gekoeld en komt niet boven de 36 graden. Idle zijn de temps ongeveer 35 graden van systeem en CPU.
Moet er wel bij zeggen dat de Antec in een pc kastje plus deurtje van de Ikea onder het bureau hangt en voorzien is van demping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Die top fan van de P180 Mini op low is echt niet stil hoor. Buiten de kast wel, maar binnen de kast niet. Die grill die dr bovenop ligt zorgt voor turbulentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
BlackWhizz schreef op woensdag 21 april 2010 @ 22:28:
Die top fan van de P180 Mini op low is echt niet stil hoor. Buiten de kast wel, maar binnen de kast niet. Die grill die dr bovenop ligt zorgt voor turbulentie.
Als ik mijn oor op enkele cm aan de bovenkant van de fan hou hoor ik niet meer dan een zachte luchtstroming..het bekende woesh. Verder absoluut geen geluiden van die megafan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

zwoelie schreef op woensdag 21 april 2010 @ 21:04:
en een 1900XT die ik eindelijk heb kunnen voorzien van een Thermaltake HR-03 cooler met een oude maar stille fan van 9 cm... _/-\o_
Lekker is dat hé :D Oooh wat was ik blij toen dat stofzuiger geluid verdween !! Helaas is eind vorig jaar de 1900XTX overleden en zit ik met een 5770 en standaard koeler ... moet nog kijken wat ik daarmee ga doen, maar zou zomaar weer de HR-03 op kunnen zitten straks :*)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
zwoelie schreef op donderdag 22 april 2010 @ 08:56:
[...]

Als ik mijn oor op enkele cm aan de bovenkant van de fan hou hoor ik niet meer dan een zachte luchtstroming..het bekende woesh. Verder absoluut geen geluiden van die megafan.
Hmm, hier is die wel duidelijk aanwezig. Maar binnekort komt er een betere gpu koeler binnen, cpu koeler en fan controller. Top fan ga ik dan op 7v en high draaien. Dan schijnt die (volgens SPCR) langzamer te draaien dus stiller te wordne. Ik ben iig benieuwd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
nero355 schreef op donderdag 22 april 2010 @ 11:07:
[...]
Lekker is dat hé :D Oooh wat was ik blij toen dat stofzuiger geluid verdween !!
Vooral bij opstarten pc was het net of er iemand met een bladblazer achter de pc zat verstopt...daarna een constante zoem i.c.m. het reutelen van mijn raptor.....heel fijn...echt. :/

Geweldige koeler, heb alleen niet die kleine koelstukjes op de kaart zitten, blijven eraf donderen ondanks goed schoonmaken en gebruik van Zalman Thermal Adhesive. Nou blaast er een fan bijna direct langs en heeft de Antec koelgaten genoeg aan de achterkant.
BlackWhizz schreef op donderdag 22 april 2010 @ 11:11:
[...]
Top fan ga ik dan op 7v en high draaien. Dan schijnt die (volgens SPCR) langzamer te draaien dus stiller te wordne. Ik ben iig benieuwd ;)
en ik ook :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

zwoelie schreef op donderdag 22 april 2010 @ 16:19:
Vooral bij opstarten pc was het net of er iemand met een bladblazer achter de pc zat verstopt...daarna een constante zoem i.c.m. het reutelen van mijn raptor.....heel fijn...echt. :/
Hahaha ja, maar nu is het zeker weer raar dat je niks hoort of niet ?? :+
Geweldige koeler, heb alleen niet die kleine koelstukjes op de kaart zitten, blijven eraf donderen ondanks goed schoonmaken en gebruik van Zalman Thermal Adhesive. Nou blaast er een fan bijna direct langs en heeft de Antec koelgaten genoeg aan de achterkant.
Dat probleem had ik ook alleen verspreid over een maand of 6/7/8 en uiteindelijk heb ik ze maar eraf gelaten. Je kan Artic Silver met lijm compound proberen, nadat je met 1 of 2 verschillende Artic vloeistoffen de boel hebt schoongemaakt.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
nero355 schreef op donderdag 22 april 2010 @ 16:34:
[...]

Hahaha ja, maar nu is het zeker weer raar dat je niks hoort of niet ?? :+

[...]

Dat probleem had ik ook alleen verspreid over een maand of 6/7/8 en uiteindelijk heb ik ze maar eraf gelaten. Je kan Artic Silver met lijm compound proberen, nadat je met 1 of 2 verschillende Artic vloeistoffen de boel hebt schoongemaakt.
gewoon een klein kloddertje thermal paste erop doen, (niet verspereiden), en dan gewoon erop drukken, mischien heel even iets schuiven en dan moeten ze gewoon blijven zitten

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
Remmes_NT schreef op donderdag 22 april 2010 @ 16:50:
[...]
gewoon een klein kloddertje thermal paste erop doen, (niet verspereiden), en dan gewoon erop drukken, mischien heel even iets schuiven en dan moeten ze gewoon blijven zitten
De heatsinkjes zitten al op zijn kop op de kaart. Ben heel zorgvuldig geweest met aanbrengen (componenten eerst mengen enzo) maar donderde één voor één weer af.
Er is genoeg vrije ruimte en airflow en enigste spelletje wat ik wel eens speel is een schaakspel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 05:33
zwoelie schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 10:53:
[...]

De heatsinkjes zitten al op zijn kop op de kaart. Ben heel zorgvuldig geweest met aanbrengen (componenten eerst mengen enzo) maar donderde één voor één weer af.
Er is genoeg vrije ruimte en airflow en enigste spelletje wat ik wel eens speel is een schaakspel :+
Daar heb ik ook last van gehad, lang geleden.
Volgens mij was de oplossing thermal adhesive van arctic.

Maar ik heb iets interessants gezien. Op SPCR is een review verschenen waarin op deze pagina een koeler staat met een Scythe 140mm en een Noctua 140mm. Daarin komt de Scythe beter uit de verf dan de Noctua. Terwijl de koelers volgens de pricewatch wel flink in prijs verschillen (Scythe 1200RPM versie).

Interessant. En ik vraag me af of dit een eenmalige situatie is.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Nas T schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 11:13:
Maar ik heb iets interessants gezien. Op SPCR is een review verschenen waarin op deze pagina een koeler staat met een Scythe 140mm en een Noctua 140mm. Daarin komt de Scythe beter uit de verf dan de Noctua. Terwijl de koelers volgens de pricewatch wel flink in prijs verschillen (Scythe 1200RPM versie).

De Noctua is wel stiller, maar verplaatst blijkbaar minder CFM dan de Scythe, wat natuurlijk ook het geluidsverschil beïnvloedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Ghost Dog schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 11:56:
[...]

De Noctua is wel stiller, maar verplaatst blijkbaar minder CFM dan de Scythe, wat natuurlijk ook het geluidsverschil beïnvloedt.
Het gaat toch om geluidsproductie bij een bepaalde luchtverplaatsing/koelcapaciteit?
Daar scoort de Scythe beter op, daar heb ik het over.
Als het gaat om hoe stil de fan KAN zijn...wint de Scythe het ook, want op 7 volt is deze al stiller dan de Noctua op 5 volt, en ik neem aan dat de Scythe dus ook nog op 5 volt kan draaien.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Nas T schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 15:56:
[...]

Het gaat toch om geluidsproductie bij een bepaalde luchtverplaatsing/koelcapaciteit?
Als het gaat om hoe stil de fan KAN zijn...wint de Scythe het ook, want op 7 volt is deze al stiller dan de Noctua op 5 volt, en ik neem aan dat de Scythe dus ook nog op 5 volt kan draaien.
ligt ook aan wat het rpm is van de fans op 12v en het aantal

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Nas T schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 15:56:
[...]

Het is inderdaad wel apart dat de Scythe op dezelfde geluidsniveau's beter koelt (tot wel 5°C :o) dan de Noctua, terwijl de prijs van de Scythe 1/3 is van de prijs van de Noctua.
Dit bewijst maar weer eens dat duurder niet altijd beter is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Ghost Dog schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 19:52:
[...]

Het is inderdaad wel apart dat de Scythe op dezelfde geluidsniveau's beter koelt (tot wel 5°C :o) dan de Noctua, terwijl de prijs van de Scythe 1/3 is van de prijs van de Noctua.
Dit bewijst maar weer eens dat duurder niet altijd beter is. ;)
Dat denk ik ook.

@Remmes_nt:
rpm is op zich wel een richtlijn, maar het gaat mij uiteindelijk om de luchtverplaatsing tegenover de geluidsproductie. Of nog beter: de geluidsproductie in de kast tegenover de temperatuur van de componenten. Dat is wat er onderaan de streep staat, toch?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:08

Cheezus

Luiaard

Een kleine kanttekening:
De levensduur en consistentie zijn ook nog van belang.
Dat de reviewer een stil exemplaar heeft betekend niet bij alle producten dat jij ook een stille krijgt. Voor scythe en noctua heb ik beide nog geen afwijkingen gezien (alleen 1 brommende noctua die ik zelf heb laten vallen :P). Bij andere ventilatoren (antec, enermax) hoor ik wel duidelijk verschil tussen verschillende fans.
Levensduur is voor sommige gebruikers interessant (1x pc kopen en daar 5 jaar mee doen), voor de gemiddelde tweaker zal de fan de PC ruimschoots overleven gok ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Nas T schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 21:41:
[...]

Dat denk ik ook.

@Remmes_nt:
rpm is op zich wel een richtlijn, maar het gaat mij uiteindelijk om de luchtverplaatsing tegenover de geluidsproductie. Of nog beter: de geluidsproductie in de kast tegenover de temperatuur van de componenten. Dat is wat er onderaan de streep staat, toch?
maar stel de scythe is 800 rpm op 12v en de noctua 1200 rpm op 12v dan kan je ze niet met elkaar vergelijken met 7v of 5v o.i.d

maar goed, ben tevreden met men nexus real silent.

[ Voor 6% gewijzigd door [Remmes] op 24-04-2010 11:42 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Remmes_NT schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 11:39:
maar stel de scythe is 800 rpm op 12v en de noctua 1200 rpm op 12v dan kan je ze niet met elkaar vergelijken met 7v of 5v o.i.d
Nee, maar je kan ze wel vergelijken op gelijke geluidsniveau's.
De Scythe geeft op 8V 14dBA, en de Noctua op 6.5V, waarbij de Scythe de CPU met 63°C ook nog 2°C koeler houdt dan de Noctua.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske-bc
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-11-2024

thieske-bc

NCC 1701

Efficiënter inderdaad.

Enige wat ik me af vraag : wat is het verschil in MTBF tussen de twee fans. Als de scythe daarin significant slechter scoort is het prijsverschil te verklaren. Daar hoor en zie ik verder niets over dus zolang we dat aspect weg strepen zou ik altijd kiezen voor de scythe (wat ik overigens al doe ;))

slipstream rocks my world.

Ryzen 2700X, Mugen, 32gb ddr4 3000mhz, GTX1060, 256 M.2 SSD, 256GB SSD, 1 TB SSD, 2TB F4 EcoGreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
thieske-bc schreef op zondag 25 april 2010 @ 08:48:
Efficiënter inderdaad.

Enige wat ik me af vraag : wat is het verschil in MTBF tussen de twee fans. Als de scythe daarin significant slechter scoort is het prijsverschil te verklaren. Daar hoor en zie ik verder niets over dus zolang we dat aspect weg strepen zou ik altijd kiezen voor de scythe (wat ik overigens al doe ;))

slipstream rocks my world.
die MTBF zal zeker veel meer zijn dan wat wij gebruiken. En zeker bij zulke lage snelheden.
Al zullen we onhoorbare fans wel lang blijven gebruiken en bijna nooit vervangen.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Net accelero gemonteerd. CPU fan draait nu langzamer omdat die videokaart minder qua temperatuur warme lucht afgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Ik hoor wel vaker dat Slipstreams er na een jaar al mee ophouden, al gaat het dan inderdaad wel vaak om fans met hogere toerentallen (1000+ rpm).
Dat zal voor het 800rpm model wel meevallen, en dan nog: ze zijn toch niet duur, dus als hij kapot gaat koop je een nieuwe. :P
Tenzij de MTBF van de Noctua 3 keer zo hoog is (dat is de prijs namelijk wel 8)7), is die het in mijn ogen dus nog steeds niet waard (en anders eigenlijk ook niet, omdat hij gewoon minder presteert).

[ Voor 8% gewijzigd door Ghost Dog op 25-04-2010 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
Nas T schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 11:13:
[...]

Ik ben sinds een paar jaar fanboy van Noctua. Draaien jaren zonder problemen en zonder herrie.
De meerwaarde ligt ook in de bijgeleverde spulletjes: elke fan komt met 4 gummipluggen en 2 tussendraadjes om te undervolten. Geen fancontroller of aparte pluggen meer nodig en uitstekende kwaliteit.
4 stuks noctua bijna nonstop ruim 2 jaar gedraaid zonder problemen.

Maar voor minder geld koop je zo te zien zelfs 2 slipstreams waarmee je kan klooien (welke toeren) en dan ben je nog goedkoper uit....
Kijk je puur naar prijs/kwaliteit zijn de Scythe's de beste ...op papier.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zwoelie schreef op zondag 25 april 2010 @ 18:47:
Ik ben sinds een paar jaar fanboy van Noctua. Draaien jaren zonder problemen en zonder herrie.
De meerwaarde ligt ook in de bijgeleverde spulletjes: elke fan komt met 4 gummipluggen en 2 tussendraadjes om te undervolten. Geen fancontroller of aparte pluggen meer nodig en uitstekende kwaliteit.
4 stuks noctua bijna nonstop ruim 2 jaar gedraaid zonder problemen.
Nexus fans worden ook met die pluggen geleverd, die draadjes weet ik niet. Maar ik denk dat je voor nog eens twee keer de waarde van die fan toch ook wel ergens anders draadjes vandaan kan halen.

Edit: o wacht, 140 mm |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2010 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwoelie
je was me voor... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja :P Ben er niet helemaal bij momenteel.
BlackWhizz schreef op zondag 25 april 2010 @ 14:09:
Net accelero gemonteerd. CPU fan draait nu langzamer omdat die videokaart minder qua temperatuur warme lucht afgeeft.
Dat is gek, want die kaart verbruikt uiteraard nog steeds hetzelfde en dat wordt ook de kast niet uitgeblazen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2010 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Verwijderd schreef op zondag 25 april 2010 @ 18:55:
[...]

[...]

Dat is gek, want die kaart verbruikt uiteraard nog steeds hetzelfde en dat wordt ook de kast niet uitgeblazen.
Hmm, lijkt me niet. Kaart geeft namelij ipv warme lucht van 63 graden warme lucht af van 44 graden. Daardoor koel je dus met iets koelere lucht dus hoef je minder lucht te verplaatsen om goed te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BlackWhizz schreef op zondag 25 april 2010 @ 19:17:
Hmm, lijkt me niet. Kaart geeft namelij ipv warme lucht van 63 graden warme lucht af van 44 graden. Daardoor koel je dus met iets koelere lucht dus hoef je minder lucht te verplaatsen om goed te koelen.
Je core is misschien 44 graden in plaats van 63 graden, maar de hoeveelheid warmte die er vanaf komt is niet minder. Per saldo moet je natuurkundig gezien gewoon een x-aantal watt via de lucht in je kast de kast uit krijgen. Aangezien je kaart niet minder is gaan verbruiken, moet je nog steeds diezelfde hoeveelheid energie de kast uit krijgen. Wet van behoud van energie enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Verwijderd schreef op zondag 25 april 2010 @ 19:22:
[...]

Je core is misschien 44 graden in plaats van 63 graden, maar de hoeveelheid warmte die er vanaf komt is niet minder. Per saldo moet je natuurkundig gezien gewoon een x-aantal watt via de lucht in je kast de kast uit krijgen. Aangezien je kaart niet minder is gaan verbruiken, moet je nog steeds diezelfde hoeveelheid energie de kast uit krijgen. Wet van behoud van energie enzo.
Maar de temperatuur in de behuizing is dr van omlaag gegaan dus je koelt met minder warme lucht?

Hmm, maar toch is die dr stiller op geworden. Van de week mijn Xigmatek HDT-S1283 maar es monteren en dan word mijn pc nog stiller. Ik zit alleen nog te twijfelen of ik geen nexus PWM fan neem. Die heeft 500-2000RPM ipv de standaard Xigmatek fan (1000-2000RPM)

[ Voor 6% gewijzigd door BlackWhizz op 25-04-2010 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• altaria1993
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-09 16:10
BlackWhizz schreef op zondag 25 april 2010 @ 22:21:
[...]

Maar de temperatuur in de behuizing is dr van omlaag gegaan dus je koelt met minder warme lucht?

Hmm, maar toch is die dr stiller op geworden. Van de week mijn Xigmatek HDT-S1283 maar es monteren en dan word mijn pc nog stiller. Ik zit alleen nog te twijfelen of ik geen nexus PWM fan neem. Die heeft 500-2000RPM ipv de standaard Xigmatek fan (1000-2000RPM)
Als je een stille fan wilt zou ik zeker niet die standaard Xigmatek houden, want die is niet echt stil op 1000rpm, een andere fan er op zeten ging bij mij prima (Ik heb een Nanoxia FX-1250 er op). Nu is ie wel stil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
BlackWhizz schreef op zondag 25 april 2010 @ 22:21:
[...]

Gewoon een Scythe slipstream nemen, die kost weinig en zal voldoende zijn op de Xigmatek koeler.

Wat betreft het temperatuursverschil:
Om het natuurkundig uit te leggen, zou je de onderdelen als andere dingen moeten zien.

Stel je voor: Je cpu is een vat met water, welke volloopt. Tussen de cpu en de koeler zit een pijpje, waar het water doorheen loopt. De koeler zelf is ook weer een vat water, wat volloopt door het "cpu-vat".
Onderin dat vat zit een pijpje, waar het water uit zal lopen.

Hoe voller het vat van de cpu, hoe hoger de temperatuur. Hoe voller het vat, hoe meer water er door het pijpje naar het "koeler-vat" zal kunnen gaan omdat de druk stijgt. Het "koeler-vat" wordt gevuld met water (de temperatuur neemt toe). Het pijpje onderin dat vat is de uitloop (de warmte die aan de lucht wordt afgestaan).

De effectiviteit van een koeler zit in de pijpjes: hoe dikker het pijpje, hoe meer water (warmte) er doorheen kan stromen. De pijpjes staan voor de mate van warmtedoorgifte (het tegenovergestelde van weerstand).

Dus dat de lucht die van de koeler af kwam eerst warmer was, betekent dat je koeler zelf warm was.
Je koeler was minder efficiënt in het afvoeren van warmte, de koeler moest heet genoeg zijn om het af te kunnen geven aan de omgeving.

Het is lastig te begrijpen, zeker in zijn geheel. Ik heb enkele jaren geleden ooit wat rekenwerk geprobeerd met waterkoeling, met weinig resultaat. Nu mijn opleiding werktuigbouw ten einde loopt, heb ik meer energietechniek gehad en zijn dit soort dingen vaak het meest begrijpelijk te maken met water.
In dit geval een vat water en een doorstroom naar een ander vat, en elektriciteit kun je met water vergelijken doordat volt/ampère zich aardig verhouden met druk/flow. Het is niet hetzelfde, maar je kunt er dingen wel beter door uitleggen.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaccoW
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-08 23:23

JaccoW

Kijkt en Luistert

Ik heb laatst een Noiseblocker M12-P gekocht en nu eindelijk gebruikt met een pwm fancontroller.
Helaas geeft de fan een irritante pieptoon af als ik hem op minder dan 100% gebruik.
Gaat dit nog over, of blijft dit?

Ik schijn niet de enige te zijn met dit probleem. Hier nog iemand, en nog wat meer informatie van wat ik heb gevonden.

Z-machine OriginID: JaccoW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is dat een neveneffect van PWM en valt daar dus helaas weinig aan te doen, anders dan een andere fan en/of aanstuurmethode gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaccoW
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-08 23:23

JaccoW

Kijkt en Luistert

Maar ik heb ook andere pwm fans gebruikt, en die hebben dat probleem niet. Die fans zijn echter wel een stuk ouder en hebben een lager maximaal toerental.
Ik test hem nog even een dagje en anders ga ik maar een rma aanvragen. :|

[ Voor 19% gewijzigd door JaccoW op 27-04-2010 00:31 ]

Z-machine OriginID: JaccoW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De geluidsproductie verschilt ook waarschijnlijk per fan en toerental.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 08:23
Ik heb een hp d530 usdt als server maar door omstandigheden moet deze nu naar mn kamer verhuizen, de psu is fanless en de casefan is onhoorbaar maar de cpu+psu fan(1 module) is nogal rumoerig.
Nou heb ik van "server" fan 0 kennis maar het lijkt me wel dat als ik een normale cpu koeler er op zet dat dan de psu geen koeling keer krijgt.
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/2iu8bo8.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/ilzhn4.jpg
Lucht komt bij het circeltje vandaan en wordt via de heatsink richting de psu geblazen daarna deze daar de pc verlaat.
Hij doet het verder prima maar zon koffiemolen onder je bed ie niet alles, zijn er stillere alternatieven?

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

F_demon schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 00:31:
Maar ik heb ook andere pwm fans gebruikt, en die hebben dat probleem niet. Die fans zijn echter wel een stuk ouder en hebben een lager maximaal toerental.
Ik test hem nog even een dagje en anders ga ik maar een rma aanvragen. :|
Ik heb zelf 2 Nexus 120MM PWM fan's en die maken een tikkend/ratelend geluid. Hier had ik al wat van gelezen nadat ik ze besteld had, maar heb ze niet terug gestuurd. Ik hoor het alleen als het echt heel stil is en ik dicht bij m'n pc ga luisteren. Ze draaien geloof ik zo rond de 1000RPM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
naaitsab schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 11:57:
Ik heb een hp d530 usdt als server maar door omstandigheden moet deze nu naar mn kamer verhuizen, de psu is fanless en de casefan is onhoorbaar maar de cpu+psu fan(1 module) is nogal rumoerig.
Nou heb ik van "server" fan 0 kennis maar het lijkt me wel dat als ik een normale cpu koeler er op zet dat dan de psu geen koeling keer krijgt.
[afbeelding]
[afbeelding]
Lucht komt bij het circeltje vandaan en wordt via de heatsink richting de psu geblazen daarna deze daar de pc verlaat.
Hij doet het verder prima maar zon koffiemolen onder je bed ie niet alles, zijn er stillere alternatieven?
Oe, das een lastige klus...
Ik denk dat je psu wel de koeling nodig heeft, dus de bestaande constructie weghalen is denk ik geen optie.
Je kunt proberen om speedfan te gebruiken en de fan via PWM te regelen, maar dan loop je het risico dat je cpu/psu te weinig koeling krijgt. Als je systeem nooit hard draait, dan is dat een optie.

Andere optie is om je PSU te vervangen en een cpukoeler te gebruiken. En anders alles vervangen...
Ik wens je veel succes!

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Nas T schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 14:00:
[...]

Oe, das een lastige klus...
Ik denk dat je psu wel de koeling nodig heeft, dus de bestaande constructie weghalen is denk ik geen optie.
Je kunt proberen om speedfan te gebruiken en de fan via PWM te regelen, maar dan loop je het risico dat je cpu/psu te weinig koeling krijgt. Als je systeem nooit hard draait, dan is dat een optie.

Andere optie is om je PSU te vervangen en een cpukoeler te gebruiken. En anders alles vervangen...
Ik wens je veel succes!
De fan is geloof ik al pwm als ie aangaat staat ie eventjes op zn max te blazen en dan gaat ie naar standaard en als het wat warmer is dan gaat ie ook automatish sneller.
Ik dacht zelf om een cpu koeler te instaleren en 2 van die minifans tegen de psu te monteren maar dan blokeerd de cpu koeler de psu inlaat en zal er dus niet zoveel lucht langsstromen.
En dat kost ook weer een redelijke duit en of het werkt in een 2e.

Denk dat ik het maar zo laat en ergens in de kast dan maar weg werken als de server straks vastloopt ben je verder van huis, want een vervangende module(hoe heet zon fan+airflow geval eigenlijk?) kon ik niet vinden alleen de standaard van hp zelf maar daar schiet ik niks mee op.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
naaitsab schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 14:12:
[...]

De fan is geloof ik al pwm als ie aangaat staat ie eventjes op zn max te blazen en dan gaat ie naar standaard en als het wat warmer is dan gaat ie ook automatish sneller.
Ik dacht zelf om een cpu koeler te instaleren en 2 van die minifans tegen de psu te monteren maar dan blokeerd de cpu koeler de psu inlaat en zal er dus niet zoveel lucht langsstromen.
En dat kost ook weer een redelijke duit en of het werkt in een 2e.

Denk dat ik het maar zo laat en ergens in de kast dan maar weg werken als de server straks vastloopt ben je verder van huis, want een vervangende module(hoe heet zon fan+airflow geval eigenlijk?) kon ik niet vinden alleen de standaard van hp zelf maar daar schiet ik niks mee op.
Die kunststof kap heet een fanduct. Wat je ook nog kan proberen is een Scythe Ninja mini te monteren en een fan tussen de cpukoeler en de psu. Dan zou ik de lucht uit de psu laten aanzuigen en niet daarin laten blazen. Waarom? Die krijgt dan de meeste koeling, en je CPU kan je in de gaten houden. Sowieso heeft je cpu dan een betere koeling dus kan deze met minder af.

Je zal inderdaad hoogstwaarschijnlijk geen aftermarket module vinden die stiller is en er op past. Dat wordt alleen voor hele populaire modellen misschien gedaan. Dat is ook 1 van de redenen dat ik niet zo fan ben van kant-en-klare oplossingen. Je bent in 1 keer klaar, maar achteraf tweaken, ho maar...
Dan weet je dat in ieder geval voor de volgende keer. Dan kun je beter standaard onderdelen kopen.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:08

Cheezus

Luiaard

Als het de bedoeling dat de kast weer dicht kan lijkt me een Ninja niet echt een optie.
Je kunt wel een andere koeler op de CPU monteren (even opzoeken hoeveel ruimte je hebt en dan is het in principe hoe groter hoe beter). Misschien dat een 60mm ventilator voor de opening van de PSU net past, dit zal wel voldoende airflow moeten geven. Als ik de foto's op google bekijk zal is het nogal een krap kastje, zelf erin knutselen is erg lastig zolas Nas T al zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Wat anders ook nog een optie is, is dat je een compacte koeler zoekt, met gleuven waar lucht doorheen kan stromen, in dezelfde richting zoals nu het geval is. Daar kun je dan een fanduct omheen proberen te maken met kunststof plaat. Wat warm verbuigen en lijmen en je kunt een heel eind komen.

Maar de koeling van de cpu lijkt me misschien nog geen echt probleem, ik maak me meer zorgen om de psu.
Ik weet niet hoeveel die verbruikt en de oplossing die er nu is biedt in deze situatie toch een nette koeling, beter dan welke stille oplossing er ook zou komen.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Tja ik denk dat ik het zo maar laat, zou er wel een andere cpu fan op kunen monteren maar zoals primusz al zei het is een erg klein kassie(daardoor erg mooi als "studenten-kamer server" maar niet zo mooi om te tweaken) de cpu fan moet ook precies op de 2 klemmen van de socket passen(met die groene lipjes op de bovenkant op de fotos) want er zitten geen schroefgaten verder in het mobo om er wat anders op te maken.
Erg mooi dingetje maar om te tweaken is het niks.
In ieder geval bedankt voor het meedenken, zal er nog eens over buigen als ie in de kast nogsteeds erg storend is, fan motor wisselen is ook geen optie de fans die ik heb liggen zitten geklemd op de as en de hp zit met een klemringetje in de fanduct en heeft ook een grotere diameter anders was dat een handige oplossing geweest.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

naaitsab schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 20:44:
maar niet zo mooi om te tweaken
Toch juist wel? :P
'Er zijn geen problemen, alleen uitdagingen.' That's the Tweaker spirit! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Ghost Dog schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 21:45:
[...]

zo is het maar net.

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Ghost Dog schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 21:45:
[...]

Tja alles kan, maar heb de server voor 45 euro gekocht om er nou voor 50 euro aan nieuwe spullen tegenaan te gooien vin ik ook een beetje zonde :>

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
naaitsab schreef op woensdag 28 april 2010 @ 09:00:
[...]

Tja alles kan, maar heb de server voor 45 euro gekocht om er nou voor 50 euro aan nieuwe spullen tegenaan te gooien vin ik ook een beetje zonde :>
Tsja, met dat budget wordt het inderdaad heel lastig. In jouw geval kun je hoogstens zelf wat knutselen.
Dan zou ik toch, zoals ik eerder heb voorgesteld, zelf een fanduct gaan maken, en een grote fan gebruiken welke zal passen. Een Scythe slipstream is niet duur. Als de fan groot genoeg is, hoeft hij niet zo hard te draaien om dezelfde airflow te genereren. Nou is het wel lastig te zeggen of dat in jouw geval opgaat, want je vervangt dan een radiaal-fan door een axiaal ventilator. Ik zou dan wel een 1000rpm of 800rpm slipstream nemen van Scythe.

Maar als het lukt, heb je een mooie tweak oplossing!

EDIT: idd, nulletje te weinig

[ Voor 1% gewijzigd door Nas T op 28-04-2010 15:48 . Reden: typfout ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Jep.

Op SPCR is een artikel verschenen over een roundup van stille HDD's.
Klik.
op de eerste pagina een geweldige uitleg over wat je moet weten wat betreft geluidsproductie van harde schijven en op pagina 2 de resultaten van hun metingen.

Aan de hand van hun resultaten gebruik ik een WD15EADS icm Scythe silent box,wat goed werkt en echt niet te horen is. Ook logisch, want het zou maximaal 10 dB moeten produceren, en mijn grens van hoorbaar ligt rond de 12~13 dB. Trillingen zijn zo goed als niet aanwezig.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrietZke
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-09 11:05
Vanmiddag is mijn megahalem binnengekomen en 4 nexus fans om mijn systeem nog wat stiller te maken. De nehalem ga ik gebruiken om mijn i7 860 te coolen en daarmee gaat mijn artic cooling freezer extreme de kast in. 2 van de 4 nexus fans zijn de 120mm pwm fans en die ga ik op mijn megahalem zetten. Laagste rpm is 500 dus lekker stil. Met de andere twee nexus fans ga ik mijn stock p183 fans vervangen aangezien deze nexus stiller zijn en beter presteren.

Wordt nu en vanavond lekker sleutelen. Als het allemaal lukt vandaag zal ik de bevindingen nog ff met jullie meedelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Haha ben benieuwd! Meteen al tricools vervangen :p heb ik ook gedaan btw in mijn P180 mini (die na de lan bij een vriend een klein krasje heeft gekregen snik snik :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrietZke
Okee, we hebben gegeten en wat verder gesleuteld en toen was het klaar :). Ik heb hem net weer voor het eerst opgezet en ben natuurlijk meteen mijn temps als eerste gaan checken. Mijn cpu is van ongeveer rond de 35 graden idle naar ongeveer 20 idle. CPU fan draait nu 1000 rpm. De tricools die zijn ook nu eindelijk vervangen. De nexus fans die nu op die plek zitten draaien op 1000 rpm en verplaatsen een heel stuk meer lucht dan de tricools op de hoogste stand alleen nu zonder de takkeherrie.

Ik ga nu prime95 even aanzetten en een half uurtje laten lopen en kijken wat de temps worden. Ondertussen even wat groenspul roken. Dus dalijk geef ik de temps na wat stressen en kijken of die CPU fan herrie maakt op zijn hoogste stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
BrietZke schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 21:22:
Okee, we hebben gegeten en wat verder gesleuteld en toen was het klaar :). Ik heb hem net weer voor het eerst opgezet en ben natuurlijk meteen mijn temps als eerste gaan checken. Mijn cpu is van ongeveer rond de 35 graden idle naar ongeveer 20 idle. CPU fan draait nu 1000 rpm. De tricools die zijn ook nu eindelijk vervangen. De nexus fans die nu op die plek zitten draaien op 1000 rpm en verplaatsen een heel stuk meer lucht dan de tricools op de hoogste stand alleen nu zonder de takkeherrie.

Ik ga nu prime95 even aanzetten en een half uurtje laten lopen en kijken wat de temps worden. Ondertussen even wat groenspul roken. Dus dalijk geef ik de temps na wat stressen en kijken of die CPU fan herrie maakt op zijn hoogste stand.
20 idle?? no way

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrietZke
Ligt er een beetje aan welk programma je neemt. Ik heb het gemeten met coretemp, everest, speedfan, en easytune6 van gigabyte zelf. Het ene programma zegt rond de 15 en de ander rond de 25. Die van gigabyte zelf geeft waardes rond de 10 voor de CPU temp in idle 8)7 . En vergeet niet het is een i7 860 standaard dus in idle klokt die 860 nog terug naar 1200 mhz.

Maar goed na een dikke half uur (niet veel weet ik) prime95 blijft de CPU temp tot rond de 50. De CPU fan gaat niet harder dan 1500 rpm terwijl 2000 de max is. CPU draait dan op 22 x 133. Moederbord regelt dat door middel van pwm. Maar er was wel 1 worker gestopt bij prime95 wat ik nog niet eerder heb gehad. En hij pakt mijn D: schijf niet dus waarschijnlijk zit dat kabeltje niet meer goed ofzo (hoop ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Zet je smart fan eens op silent? Dan gaat je cpu fan RPM meestal omlaag. Ook scheelt het om turbo boost uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrietZke
Ik heb die smart fan functie bekeken. Ik kan geen silent kiezen maar wel off, auto en advanced. Dus ik heb het via advanced lager gezet in idle en de max ijkpunt heb ik ook wat lager gezet zodat de fan al bij een lagere temp harder gaat draaien. Turbo-functie laat ik wel aanstaan want dat vind ik toch wel handig. Ik ga nog wel een keer op mijn gemak kijken hoever ik kan komen met mijn cpu maar vanavond niet meer. D: schijf was het sata kabeltje van los gaan zitten dus dat was ook makkelijk opgelost.

Ik moet wel zeggen dat de twee nexus fans die de tricools hebben vervangen iets meer lawaai maken dan de tricools op hun laagste stand. Nu weet ik niet uit mijn hoofd hoe hard die krengen draaide op low maar die van nexus draaien op 1000 rpm. En dan hoor je ze toch nog wel. Niet storend ofzo of vervelend geluid. Ik heb er ook 2 van die in de voorkant zitten alleen ik heb me deurtje bijna altijd dicht dus die hoor ik bijna niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-08 13:29
Een moderne, zuinige quadcore op 1200 Mhz idle met misschien wel de beste aircooler van dit moment en dan 2x een fan op 1000 RPM.. Dan zal 20 graden er niet ver vanaf zitten misschien :P

Mijn core 2 duo e7200 draait als 'ie idle is passief (met een freezer 7 pro nog wel >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Pruimenvlaai schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 11:13:
Een moderne, zuinige quadcore op 1200 Mhz idle met misschien wel de beste aircooler van dit moment en dan 2x een fan op 1000 RPM.. Dan zal 20 graden er niet ver vanaf zitten misschien :P

Mijn core 2 duo e7200 draait als 'ie idle is passief (met een freezer 7 pro nog wel >:) )
20°C met een omgeving van 20°C(?) is sowieso onmogelijk, hoe goed de koeler ook is, omdat je dan theoretisch gezien een oneindig efficiënte koeler zou moeten hebben.
De Megahalems is wel goed (30°C volgens SPCR, met een Pentium D 950 met een TDP van 130W, maar die onder load 78W trekt), maar zelfs idle lijkt mij 20°C echt onhaalbaar. Misschien dat zo'n 25°C wel kan. Mijn Ninja 2 met de fan op 800rpm houdt mijn Phenom II X4 955 idle op (minimaal) zo'n 30°C, en op 1000rpm op (minimaal) 29°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Laatst online: 19:44

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

BrietZke schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 23:13:
Ik heb die smart fan functie bekeken. Ik kan geen silent kiezen maar wel off, auto en advanced. Dus ik heb het via advanced lager gezet in idle en de max ijkpunt heb ik ook wat lager gezet zodat de fan al bij een lagere temp harder gaat draaien. Turbo-functie laat ik wel aanstaan want dat vind ik toch wel handig. Ik ga nog wel een keer op mijn gemak kijken hoever ik kan komen met mijn cpu maar vanavond niet meer. D: schijf was het sata kabeltje van los gaan zitten dus dat was ook makkelijk opgelost.

Ik moet wel zeggen dat de twee nexus fans die de tricools hebben vervangen iets meer lawaai maken dan de tricools op hun laagste stand. Nu weet ik niet uit mijn hoofd hoe hard die krengen draaide op low maar die van nexus draaien op 1000 rpm. En dan hoor je ze toch nog wel. Niet storend ofzo of vervelend geluid. Ik heb er ook 2 van die in de voorkant zitten alleen ik heb me deurtje bijna altijd dicht dus die hoor ik bijna niet.
Mijn Mugen 2 en I7 860 halen toch dikke 58 graden onder prime (met turbo aan, kan dit 10graden verschil geven?) ik heb 3X S flex op 1600 en de standaardkoeler op mn mugen. Idle doe ik iets van 30graden maar mijn cpu fan draait dan op 40% en de andere op 35%. Echt stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrietZke
Ghost Dog schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 14:19:
[...]

20°C met een omgeving van 20°C(?) is sowieso onmogelijk, hoe goed de koeler ook is, omdat je dan theoretisch gezien een oneindig efficiënte koeler zou moeten hebben.
De Megahalems is wel goed (30°C volgens SPCR, met een Pentium D 950 met een TDP van 130W, maar die onder load 78W trekt), maar zelfs idle lijkt mij 20°C echt onhaalbaar. Misschien dat zo'n 25°C wel kan. Mijn Ninja 2 met de fan op 800rpm houdt mijn Phenom II X4 955 idle op (minimaal) zo'n 30°C, en op 1000rpm op (minimaal) 29°C.
Tsja ik kan er niet veel aan doen wat de progjes aan temps doorgeven. Maar ik heb vaak dat het rond de 20 hangt maar ik weet wel dat die software niet allemaal heel nauwkeurig is. Ik probeer zo nog even realtemp om te kijken wat die geeft. Zelf ga ik niet uit van de 20 graden maar tel ik er zelf 5 graden bij op zodat het rond de 25 graden komt. Want jah ik vertrouw al die temperatuur software niet echt helemaal.

Oh jah ik had gisteravond ook nog in een keer in de bios gekeken voor de temp. Dan geeft ie 28 graden. Maar dan draait ie wel op 22 x 133 dus in turbomodus en dat is niet echt idle toestand. Als ie dan maar 28 graden wordt in de bios dan vind ik het niet eigenlijk niet eens zo gek dat ie 20 graden idle wordt.

En wat betreft mijn omgevingstemperatuur is rond de 20 graden denk ik. We hebben de kachel niet aan overdag in deze tijd van het jaar.

Net even realtemp geïnstalleerd. Realtemp geeft temps aan van min: 19, 19, 19, 19. En max: 29, 30, 31, 29. Als we dan het gemiddelde daarvan nemen komen we op de 25 uit.

[ Voor 5% gewijzigd door BrietZke op 07-05-2010 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Ik denk dat je het beste die 28°C uit de BIOS kan aanhouden voor idle. Ook al staat daar dat hij op 22 x 133 draait, is de CPU niets aan het doen, en zou hij dus idle moeten draaien. die 22 x 133 is waar hij op ingesteld staat, maar met EIST aan doet hij (lijkt mij) ook in de BIOS gewoon 1200MHz bij inactiviteit.
20°C (of een paar graden daarboven) is echt onmogelijk met een omgeving van 20°C. Als de lucht eenmaal bij je CPU is, is die al een paar graden opgewarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrietZke
Dat is dus het vreemde bij mij als ik in de bios ben en ik doe daar niks blijft hij op 22 x 133 lopen. Dus met turbo aan. Beetje vreemd terwijl je net zoals jij zegt dog gewoon verwacht dat de proc zichzelf dan terugklokt. In windows doet de proc dat wel alleen in de bios nog niet.

Weet je wat mijn geheim is ik heb magische koelpasta. Geeft standaard -10 graden als bonus :P . Nee, ik heb denk ik gewoon een hele coole proc denk ik. Maar wij weten beter en daarom ga ik dus ook uit van rond de 25 graden idle. Maar intel heeft toch ook sensors in de proc zelf gebouwd? En heeft intel dan niet zijn eigen temp programma wat wel heel betrouwbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Laatst online: 15-09 11:24
Vraag over de plaatsing van een Scythe Mugen 2 rev b cooler. Ik zit te twijfelen of ik deze goed geplaatst heb op mijn mobo en niet een kwartslag moet draaien. Ik weet het, het klinkt als een noob vraag, maar ik kan geen eenduidig antwoord vinden. Op internet heb ik vele reviews gelezen en kom zowel voorbeelden tegen dat de cooler in de lengterichting met de kast is geplaatst, als een kwartslag gedraaid.

Systeem:
mATX Gigabyte P55M-UD2
Core i5-750
Scythe Mugen 2 rev b
Fractal Design R2 kast

Foto's zoals het nu is:
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/jzuutc.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/242zqbo.jpg

Als ik 'm draai, dan komt de koeler pal tegen mijn videokaart (HD5770).
Mijn vraag: kan je de cooler op beide manieren monteren, of is 1tje de beste? Wat vinden jullie van mijn opzet? Persoonlijk vind ik het prima zo :) Maar heb geen zin de cooler of cpu op deze manier te beschadigen.

[ Voor 13% gewijzigd door segil op 09-05-2010 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

segil schreef op zondag 09 mei 2010 @ 12:55:
Mijn vraag: kan je de cooler op beide manieren monteren, of is 1tje de beste? Wat vinden jullie van mijn opzet? Persoonlijk vind ik het prima zo :) Maar heb geen zin de cooler of cpu op deze manier te beschadigen.
Het kan op beide manieren, maar de enige manier om uit te vinden wat het beste is, is het gewoon te proberen. :) De lucht moet nu de hele koeler door, dus je zou denken dat die daardoor beter koelt, maar de lucht ondervindt daardoor ook meer wrijving en stroomt dus langzamer, dus het zou ook kunnen dat het daardoor minder goed werkt.

Raakt de koeler de grafische kaart anders echt, of hangt hij er alleen vlak naast?

[ Voor 27% gewijzigd door Ghost Dog op 09-05-2010 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Ik zou hem gewoon zo laten. Zo zit die niet in de weg voor andere componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Kan prima zo hoor, moet geen probleem zijn. En als de koeler anders je graka raakt heb je ook geen keuze dusja dit is dan ook de enige manier...

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Laatst online: 15-09 11:24
Cooler raakt de kaart net niet, zal een paar milimeter schelen. Dacht dat dat mss wel problemen kan opleveren met warmte ontwikkeling. cpu cooler wordt warm -> geeft warmte af aan kaart -> niet goed.

Zoals het nu is, raakt de cooler inderdaad niets... alleen geheugen is lastiger te verwijderen, cpu fan dekt niet de gehele cooler en de cooler staat niet precies voor de sys fan.

Mooi, dan laat ik het zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

segil schreef op zondag 09 mei 2010 @ 13:21:
Cooler raakt de kaart net niet, zal een paar milimeter schelen. Dacht dat dat mss wel problemen kan opleveren met warmte ontwikkeling. cpu cooler wordt warm -> geeft warmte af aan kaart -> niet goed.
Die CPU-koeler zal alleen hoogstens zo'n 55°C worden (als je je CPU een beetje koel houdt), en je grafische kaart kan met stock-koeler makkelijk 90°C halen, dus het zal eerder andersom zijn, maar zelfs dan is de warmte-overdracht tussen beide waarschijnlijk minimaal.
Nogmaals, probeer het uit! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Vanmiddag mijn fan controller geinstalleerd. Zit nu alleen met een probleem. Mn voeding zorgt dr nu voor dat mijn pc zo goed te horen is :(

En nu is het iets luids vervangen met iets luids als ik fanswap wil doen (2200 RPM max vervangen voor 1600 RPM max).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 12:28

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Ben op zoek naar een stille en niet te dure CPU koeler voor een Am3 Phenom 2 x4 945, Graag niet te prijzig, maar vooral stil en goeie temps. Iemand enig idee?

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
cpu fan OF een cpu KOELER???

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 12:28

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Koeler idd, gecorrigeerd

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske-bc
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-11-2024

thieske-bc

NCC 1701

Wat heet goedkoop? 2,3,4 tientjes?

Denk dat de beste budgetkoelers op dit moment toch wel de volgende zijn :
pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Plus
pricewatch: Scythe Mugen 2 Rev. B

Ryzen 2700X, Mugen, 32gb ddr4 3000mhz, GTX1060, 256 M.2 SSD, 256GB SSD, 1 TB SSD, 2TB F4 EcoGreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Zo,

Ik heb een beginnetje gemaakt bij de TS. Recente en handige informatie staat daar vermeld. Toevoegingen (met referenties!) zijn welkom. Start alsjeblieft geen zinloze discussies over de keuzes die ik heb gemaakt, argumentatie van de keuze staat er bij. Doel is stil en goedkoop, niet stil en koelvermogen.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geomaris
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-09 08:51
Mijn PC is gelukkig behoorlijk stil (zeker toen een van de case fans van de rechtstreekse aansluiting op de voeding op het moederboard was overgezet }:O ).

Inmiddels erger ik mij echter behoorlijk aan het reutelen van mijn Spinpoint F3s (RAID0; hangen in Nexus Twindisks, is dus voor zover ik kan nagaan geen trillen). Zou AAM dit voldoende (OK, subjectief...) kunnen reduceren en welk tooltje (Hitatchi?) kan ik het beste hiervoor gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:23
Geomaris schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 11:28:
Mijn PC is gelukkig behoorlijk stil (zeker toen een van de case fans van de rechtstreekse aansluiting op de voeding op het moederboard was overgezet }:O ).

Inmiddels erger ik mij echter behoorlijk aan het reutelen van mijn Spinpoint F3s (RAID0; hangen in Nexus Twindisks, is dus voor zover ik kan nagaan geen trillen). Zou AAM dit voldoende (OK, subjectief...) kunnen reduceren en welk tooltje (Hitatchi?) kan ik het beste hiervoor gebruiken?
Je zou je Nexus Twindisks weg kunnen doen, die werken slecht. Ik heb ze thuis zelf ook en ik moet zeggen het trilt minder, maar het lost het probleem niet helemaal op. Zoiets: http://www.ikbenstil.nl/D.../HDD-Vibe-Fixer::289.html zou het beste zijn, dan is er geen contactgeluid meer mogelijk. :) (gezien de kosten van je pc tot nu toe, kan deze er ook wel bij 8) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
jens17 schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 12:11:
[...]

Je zou je Nexus Twindisks weg kunnen doen, die werken slecht. Ik heb ze thuis zelf ook en ik moet zeggen het trilt minder, maar het lost het probleem niet helemaal op. Zoiets: http://www.ikbenstil.nl/D.../HDD-Vibe-Fixer::289.html zou het beste zijn, dan is er geen contactgeluid meer mogelijk. :) (gezien de kosten van je pc tot nu toe, kan deze er ook wel bij 8) )
of je hangt ze in elastieken/ gevlochten draad....

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Ik blijf dat in elastiek ophangen van HDD's onstabiel vinden. Is er geen manier om hem goed vast te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

BlackWhizz schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 15:50:
Ik blijf dat in elastiek ophangen van HDD's onstabiel vinden. Is er geen manier om hem goed vast te zetten?
Ja, maar inherent aan goed vast zetten is het doorgeven van trillingen en dus meer lawaai.
Als je gewoon stevig elastiek neemt (watersportnylonelastiek ofzo, diameter ~4mm) en dat redelijk strak spant, en daar je HDD in draait is er echt nauwelijks beweging in te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-11-2024
Ik heb ze ook gewoon in (zwart, net als m'n case) 4mm elastiek hangen, en dan drie keer gevlochten en redelijk strak gespannen. Ze kunnen echt geen kant op en ik hoor ze helemaal niet meer (Samsung F3 2tb schijven). Gewoon ff een beetje mee experimenteren joh.

Ik heb m'n Corsair 700D fluister stil nu mede dankzij de tips die ik hier kreeg, nogmaals bedankt allen!

Ik zit alleen nog te wachten op stillere case fans, de 140mm fans van Corsair willen niet lager dan 700 rpm en hoor je daardoor nog net binnen een meter van de kast in een stille kamer als je een goed gehoor hebt Als het goed is komen morgen mijn 140mm slipstream fans binnen die ik op 300 rpm kan zetten, en is m'n systeem daarmee echt onhoorbaar (op de optische drive na). Met een 800rpm S-flex op m'n HR-01 X kan ik m'n i5 750 op maximaal 3.8ghz zetten, daarboven komt 'ie stressed boven de 70 graden en dat is me te heet. Op 3.2ghz blijft ie net als m'n Toxic 5850 altijd onder de 60 graden (bij een kamer temp van 20 graden) en daarmee ben ik dik tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolcode
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-11-2024
Mijn PC is al redelijk stil, HDD's hangen in Zalman ZM-HC2's, maar snachts resoneert de systeemschijf wel een beetje. Goede elastieken heb ik zo niet, dus deze week ga ik eens kijken of ik iets leuks van LEGO kan maken en dan daaronder van die zachte LEGO banden.
Als t iets is geworden (of juist niet :P ) laat ik t hier wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
Lego? Daar wil ik dan graag een foto van zien :)

Elastiek kost trouwens maar iets van 2 euro per 10 meter hoor, de Hema heeft het vast ook wel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:03

Smarron

The bend

Storm316 schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 17:39:
Ik heb ze ook gewoon in (zwart, net als m'n case) 4mm elastiek hangen, en dan drie keer gevlochten en redelijk strak gespannen. Ze kunnen echt geen kant op en ik hoor ze helemaal niet meer (Samsung F3 2tb schijven). Gewoon ff een beetje mee experimenteren joh.

Ik heb m'n Corsair 700D fluister stil nu mede dankzij de tips die ik hier kreeg, nogmaals bedankt allen!

Ik zit alleen nog te wachten op stillere case fans, de 140mm fans van Corsair willen niet lager dan 700 rpm en hoor je daardoor nog net binnen een meter van de kast in een stille kamer als je een goed gehoor hebt Als het goed is komen morgen mijn 140mm slipstream fans binnen die ik op 300 rpm kan zetten, en is m'n systeem daarmee echt onhoorbaar (op de optische drive na). Met een 800rpm S-flex op m'n HR-01 X kan ik m'n i5 750 op maximaal 3.8ghz zetten, daarboven komt 'ie stressed boven de 70 graden en dat is me te heet. Op 3.2ghz blijft ie net als m'n Toxic 5850 altijd onder de 60 graden (bij een kamer temp van 20 graden) en daarmee ben ik dik tevreden.
Laat je ervaringen even weten met die 140mm Slipstreams, ik heb ze ook nog op mijn verlanglijstje staan. Ben er alleen nog niet uit of ik de 500rpm neem en die gewoon op 12v laat draaien, of de 800rpm en die op 7v laat draaien. Volgens mij is de 500rpm versie al behoorlijk stil (9,6dB volgens de specs).

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Storm316 schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 17:39:
Ik zit alleen nog te wachten op stillere case fans, de 140mm fans van Corsair willen niet lager dan 700 rpm en hoor je daardoor nog net binnen een meter van de kast in een stille kamer als je een goed gehoor hebt Als het goed is komen morgen mijn 140mm slipstream fans binnen die ik op 300 rpm kan zetten, en is m'n systeem daarmee echt onhoorbaar (op de optische drive na).
Ik heb hier een beetje hetzelfde probleem met deze jongens. Normaal gesproken draaien ze op zo'n 740rpm (volgens de site en de voorkant van de verpakking op 600rpm, en volgens de tabel op de achterkant 800rpm +/- 10% :? ), en ik heb ze met een fancontrollertje op 600rpm draaien waardoor ik alleen nog maar de luchtverplaatsing hoor, maar dan spinnen ze echt nog maar net op.

Ik heb een Lancool Dragon Lord PC-K62, waar bovenin en voorin helaas alleen maar 140mm past door de trillingsvrije ophanging van Lian Li (zoals hier te zien).
De Scythe Slipstream 140mm 500rpm leken mij ook wel wat, maar die zijn juist zo gemaakt dat ze in een 120mm fanophanging passen, wat bij mij dus niet gaat werken zonder mods... :/
Misschien dat ik eens wat ga proberen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
Oeps, ik had niet eens gezien dat die 140mm Slipstreams een120mm bevestiging hebben joh. Pure mazzel dat beide in m'n kast kunnen gewoon. Ik wilde eigenlijk liever een 500rpm 140mm S-flex trouwens, maar ik vermoed dat die niet bestaan daar ik die nergens kon vinden.

Maar ik laat nog wel even weten hoe stil ze zijn op 300 en 500 rpm. De 120mm/800rpm S-flex is op 12V in principe al onhoorbaar, dus ik vermoed dat het wel goed zal zitten. Ik wil ze alleen zo langzaam mogelijk maken omdat ik de luchtverplaatsing nu nog goed hoor wanneer het hier stil is (meestal), ik vermoed dat die honigraat structuur grills in mijn case hier ook niet echt aan mee helpen. Zo nodig dremel ik die er nog uit, maar liever niet eigenlijk. Qua temperaturen heb ik nog wel wat speelruimte, dus het is niet zo'n probleem als alles een beetje warmer word. Zul je zien dat ik straks als de case stil is me weer ga storen aan het geluid van de stock koeler op m'n Toxic 5850 :P

De airflow in deze kast is trouwens wel ontzettend goed, en dan heb ik de 3de fan onder de hdd cage er niet eens meer in zitten. M'n CPU temps gingen overigens nog 2 - 3 graden omlaag na het aanbrengen van de Magic Fleece dempingsmatten. Ik vermoed dat ze de airflow dwingen dichter langs de bovenkant van de HR-01 te gaan, er zit nu nog maximaal 2cm ruimte tussen de bovenkant van de koeler en de zijkant van de case namelijk. Wel grappig als je het tegenovergestelde verwacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Storm316 schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 23:33:
Oeps, ik had niet eens gezien dat die 140mm Slipstreams een120mm bevestiging hebben joh. Pure mazzel dat beide in m'n kast kunnen gewoon. Ik wilde eigenlijk liever een 500rpm 140mm S-flex trouwens, maar ik vermoed dat die niet bestaan daar ik die nergens kon vinden.

Maar ik laat nog wel even weten hoe stil ze zijn op 300 en 500 rpm. De 120mm/800rpm S-flex is op 12V in principe al onhoorbaar, dus ik vermoed dat het wel goed zal zitten. Ik wil ze alleen zo langzaam mogelijk maken omdat ik de luchtverplaatsing nu nog goed hoor wanneer het hier stil is (meestal), ik vermoed dat die honigraat structuur grills in mijn case hier ook niet echt aan mee helpen. Zo nodig dremel ik die er nog uit, maar liever niet eigenlijk. Qua temperaturen heb ik nog wel wat speelruimte, dus het is niet zo'n probleem als alles een beetje warmer word. Zul je zien dat ik straks als de case stil is me weer ga storen aan het geluid van de stock koeler op m'n Toxic 5850 :P

De airflow in deze kast is trouwens wel ontzettend goed, en dan heb ik de 3de fan onder de hdd cage er niet eens meer in zitten. M'n CPU temps gingen overigens nog 2 - 3 graden omlaag na het aanbrengen van de Magic Fleece dempingsmatten. Ik vermoed dat ze de airflow dwingen dichter langs de bovenkant van de HR-01 te gaan, er zit nu nog maximaal 2cm ruimte tussen de bovenkant van de koeler en de zijkant van de case namelijk. Wel grappig als je het tegenovergestelde verwacht :)
300 en 500 rpm?? lol dan hou je niks over meer van je airflow zowat...

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijsiej
  • Laatst online: 08-06 19:23
Heeft iemand hier ideeën hoe ik hier een samsung F3 1tb schijfje wat stiller kan maken buiten acoustic management om? Heb sinds vandaag een leuke xigmatek utgard kast en dacht dat dat wel in geluid zou schelen, nee dus. Het schijfje is nog steeds het luidruchtigst en zit momenteel herrie te maken in een oude CM cooldrive waar ik de fan heb uitgesloopt. Heeft zo'n scythe quiet drive bijvoorbeeld veel zin? Het gaat puur om het horen van het draaien van dat ding, geen resonantie of tikken (dat laatste stoor ik me niet aan).

Edit: Scheelt zo'n scythe drive veel vergeleken met dat silentmaxx ding? vind die 50% meer op de prijs wel een beetje overdreven.

[ Voor 9% gewijzigd door gijsiej op 12-05-2010 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
Remmes_NT schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 23:40:
[...]

300 en 500 rpm?? lol dan hou je niks over meer van je airflow zowat...
Een beetje flow is al voldoende met deze hardware heb ik gemerkt, ik maak me er in ieder geval geen enkele zorgen over met deze kast. Misschien dat straks in de zomer hooguit de overklock eraf moet, maar dat merk ik vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
gijsiej schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 23:43:
Heeft iemand hier ideeën hoe ik hier een samsung F3 1tb schijfje wat stiller kan maken buiten acoustic management om? Heb sinds vandaag een leuke xigmatek utgard kast en dacht dat dat wel in geluid zou schelen, nee dus. Het schijfje is nog steeds het luidruchtigst en zit momenteel herrie te maken in een oude CM cooldrive waar ik de fan heb uitgesloopt. Heeft zo'n scythe quiet drive bijvoorbeeld veel zin? Het gaat puur om het horen van het draaien van dat ding, geen resonantie of tikken (dat laatste stoor ik me niet aan).
Je geeft zelf het antwoord. Scythe quiet drive sluit volledig af en dempt enkele dB's.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnermo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-08 10:52

Gnermo

All about that bass!

Met 300 en 500 RPM gebeurd er verder ook niks , nuttig dan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

gijsiej schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 23:43:

Edit: Scheelt zo'n scythe drive veel vergeleken met dat silentmaxx ding? vind die 50% meer op de prijs wel een beetje overdreven.
Kijk hier maar eens voor een vergelijking tussen verschillende HDD dempers.
Verder wordt elastiek eerder ook al een paar keer genoemd, en ik zou dat eerst proberen, omdat het verreweg het goedkoopste is (het kost je misschien €2). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:23
Storm316 schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 18:25:

Elastiek kost trouwens maar iets van 2 euro per 10 meter hoor, de Hema heeft het vast ook wel liggen.
Pas hier wel een beetje mee op. Elastiek word -op den duur- hard. Zodra je de pc verplaatst kan er een elastiek knappen. Ik ben nogal gehecht aan mij hdd :P

Elastiekbanden van >1,5cm moeten ruim voldoen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

jens17 schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 13:10:
Elastiek word -op den duur- hard. Zodra je de pc verplaatst kan er een elastiek knappen. Ik ben nogal gehecht aan mij hdd :P
Dan heb je verkeerd elastiek.
Nylonelastiek van 4mm dik is echt van een heel ander kaliber dan gewoon postelastiek, kunststof vs. rubber. Met postelastiek zou ik het inderdaad zeker niet doen. Nylonelastiek heeft ook nog een stevige soort sleeve eromheen, dus al zou het knappen (grapjas ;(), blijft de helften nog aan elkaar.

[ Voor 17% gewijzigd door Ghost Dog op 12-05-2010 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-09 23:30
ik had nog wel een leuke toevoeging op het stille fan gebied. Ik weet niet of het al ooit genoemd is, ik ga neit 112 paginas doorlezen.
Je hoort altijd dat iedereen stille fans koopt terwijl daar vaak het probleem niet ligt. Ikzelf heb laatst de scythe Kaze SY1225sl12m gekocht, met een fan controller. Op de laagste snelheid hoor ik deze bijna niet, totdat ik ze in m'n case zetten.
Je schroeft je fans bijna altijd tegen een ''rooster'' aan. Een beetje afhankelijk van de kwaliteit/prijsklasse van je case is zo'n rooster een paar gaatjes of geheel afwezig. In mijn geval waren het een serie gaatjes die erg weinig lucht doorlieten. Als je daar een fan lucht door laat aanzuigen krijg je dus allerlei versnellingen en dus trillingen in de lucht die flink lawaai opleveren.

Mijn tip dus: wil je echt een stille case, zorg dan dat je fan niet gehinderd wordt door roostertjes/tralies/honingraadrooster/enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolcode
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-11-2024
Storm316 schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 18:25:

Als je al LEGO hebt liggen is het goedkoper om die te gebruiken dan 2 euro uit te geven :P
Anyway, hierbij wat foto's, afbeeldingen zijn klikbaar:
Afbeeldingslocatie: http://j.imagehost.org/t/0399/DSC02002.jpgAfbeeldingslocatie: http://h.imagehost.org/t/0747/DSC02005.jpgAfbeeldingslocatie: http://i.imagehost.org/t/0674/DSC02006.jpgAfbeeldingslocatie: http://a.imagehost.org/t/0432/DSC02009.jpgAfbeeldingslocatie: http://a.imagehost.org/t/0246/DSC02010.jpgAfbeeldingslocatie: http://a.imagehost.org/t/0644/DSC02011.jpg

De rechtopstaande groene plaat houdt de schijf netjes op zn plek, zonder die plaat heeft de schijf speling.
Let niet op de Duplo-constructie in de kast; deze wordt binnenkort vervangen door een legoconstructie.

Ben zelf ook benieuwd of het wat uitmaakt, vannacht weet ik het en zal morgen wel ff posten of t wat is.
Toegegeven: de constructie zelf staat op geluiddempend materiaal, maar in theorie moet dit ook prima werken als je t gewoon op de kale kastvloer zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnermo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-08 10:52

Gnermo

All about that bass!

HELD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
Let niet op de Duplo-constructie in de kast; deze wordt binnenkort vervangen door een legoconstructie.
Wat, nog ijdel ook met zo'n ghetto-mod?

Bouw gewoon je hele kast van lego/duplo joh :D

Heb je die schijf heel stijf ingeklemd, of kun je 'm er zo uit schuiven? Ik zou zelf nog iets van schuimrubber (trek een pluche-beest uit elkaar of zo :P ) tussen de schijf en de lego doen om te dempen, warmer word 'ie zo waarschijnlijk toch al in het plastic.
Pagina: 1 ... 28 ... 48 Laatste

Let op:
Let op! Dit is geen CSL dus vragen over of een systeem goed is horen hier niet. Vanaf nu 14-12-2007 zullen deze berichten dan ook verwijderd worden en krijg je een OW!