[Geluid] Het stille PC topic deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 27 ... 48 Laatste
Acties:
  • 379.880 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.oomah
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-09 09:22
Als de voeding onderin zit dan heeft deze vaak een eigen plek om lucht aan te zuigen zodat de voeding verse koele lucht krijgt. Hierdoor blijven de componenten koeler en hoeft de fan van de voeding minder had te draaien.

In jou geval staat de voeding op pootjes en heeft het geen eigen aanvoer dus volgens mij maakt het daar niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Heine-I
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-09 21:39
Dat staat niet verkeerd inderdaad, bedankt voor het ophelderen ;) . Maar ik verwacht niet dat er heel veel verschil in zit dus ga ik maar voor de goedkoopste, de ace.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
klopt, alleen het uiterlijk is het verschil(denk ik zo), ik vond deze iets mooier aanezien het 1 glad geheel is

en de ace is maar 1 euro goedkoper dan de kaze master ( op azerty)

[ Voor 7% gewijzigd door [Remmes] op 06-04-2010 10:10 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Heine-I
trouwens, dit is wel even verontrustend: bij de productpagina van deze 3 pin y splitter staat dit:
The Revoltec 3-pin Y-splitter/converter is suitable for connecting two 3-pin fans (CPU cooler, case fan, etc.) to a main board connection (3-pin). Please note that the rotational speed can be monitored on one of the connected fans only, when using this cable.
Bedoelen ze daarmee dat de tweede fan op volle snelheid draait of dat je de toeren tegelijk regelt?, met andere woorden: De fans draaien altijd op gelijke snelheid?, dat zou prima zijn maar ik heb liever niet dat de tweede fan op volle snelheid draait :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
het betekent dat je maar van 1 fan de rpm kan aflezen ( als je 2 verschillende fans hebt op aangesloten

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Heine-I
Remmes_NT schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 12:24:
het betekent dat je maar van 1 fan de rpm kan aflezen ( als je 2 verschillende fans hebt op aangesloten
Ja dat is een exacte vertaling van de website van azerty, maar dan snap ik het nog steeds niet helemaal :+ . Welke van de twee is het nou?

1. De fans draaien op dezelfde snelheid, daarom wordt maar 1x de rpm weergegeven (gewenst)
2. fan nr1 kan je regelen, fan nr2 draait op volle toeren (niet gewenst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
I-Heine-I schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 12:34:
[...]

Ja dat is een exacte vertaling van de website van azerty, maar dan snap ik het nog steeds niet helemaal :+ . Welke van de twee is het nou?

1. De fans draaien op dezelfde snelheid, daarom wordt maar 1x de rpm weergegeven (gewenst)
2. fan nr1 kan je regelen, fan nr2 draait op volle toeren (niet gewenst)
als je een fan van 0,16 a hebt en de ander 0,32 a draaien ze nooit gelijk, en dus heb je 2 verschillende waardes maar je kan er maar 1 zien

als je gewoon 2 de zelfde fans hebt hoef je je ook nergens druk om te maken

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Heine-I
Remmes_NT schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 12:36:
[...]

als je een fan van 0,16 a hebt en de ander 0,32 a draaien ze nooit gelijk, en dus heb je 2 verschillende waardes maar je kan er maar 1 zien

als je gewoon 2 de zelfde fans hebt hoef je je ook nergens druk om te maken
oke, ik ben van plan twee dezelfde fans op 1 aansluiting te doen dus dat is geen probleem. Bedankt voor het ophelderen ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
heb dezelfde Y connector besteld samen met 4 nexus pwm fans.... " maar waarom pwm als je toch op ene fancontroller aansluit!!!??" omdat de pwm fans een hogere rpm kunnen behalen , en op hetzelfde rpm als de non-PWM fans van nexus ong even still zijn

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Heine-I
ja dat is inderdaad een reden. Maar voor mij persoonlijk niet. Het maximale toerental van de 3 pins is voor mijn doeleinde al hoog zat. Ik zit hier straks namelijk met 6 fans: 4 in de behuizing en 2 op de cpu cooler. Als ik dan bijvoorbeeld ga gamen is het echt niet noodzakelijk alles op maximale toeren te zetten. Maar dat kan verschillen per systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
ik vind de extra 1000(*kuch*800) rpm wel handig

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Kan je trouwens de sensoren op je north of southbridge plakken voor de mb temp? Of is er een ander betere plek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
330d schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 18:58:
Kan je trouwens de sensoren op je north of southbridge plakken voor de mb temp? Of is er een ander betere plek?
Northbridge zou ik wel doen. Dat is het warmste componewnt van je moederbord. Southbridge zou ik mij geen zorgen over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
BlackWhizz schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 21:32:
[...]

Northbridge zou ik wel doen. Dat is het warmste componewnt van je moederbord. Southbridge zou ik mij geen zorgen over maken.
Dacht ik ook al ja. Maar nu zie ik pas dat de NB al is voorzien van een heatsink
http://eshop.bit2u.biz/ca...GIGA-BYTE_X5DIJ_jpg_1.jpg
Gewoon die sensor hier opplakken? Verder denk ik aan 1 op de voeding, 1 op de cpu en 1 op de vga.

Ik heb een simpele radeon 5570 gekocht, http://www.legitreviews.c.../sapphire_radeon_5570.jpg
Waar kan ik deze het beste opplakken?

De cpu http://i274.photobucket.com/albums/jj247/MicroGTX/montaj.jpg zoals plaatje gewoon midden op de plaat vd Noctua?

Thanks :), is mijn eerste zelfbouwpc (nog 3 onderdelen in bestelling!), wil alles in 1x goed hebben aangezien ik geen zin heb om na het inbouwen alles nog moeten veranderen/uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:39

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

330d schreef op woensdag 07 april 2010 @ 15:11:
[...]

Dacht ik ook al ja. Maar nu zie ik pas dat de NB al is voorzien van een heatsink
http://eshop.bit2u.biz/ca...GIGA-BYTE_X5DIJ_jpg_1.jpg
Gewoon die sensor hier opplakken?
Jup. :)
Ik heb een simpele radeon 5570 gekocht, http://www.legitreviews.c.../sapphire_radeon_5570.jpg
Waar kan ik deze het beste opplakken?
Zo dicht mogelijk op de GPU (dat is de chip zelf), dus misschien kan je hem ergens in de koeler kwijt?
De cpu http://i274.photobucket.com/albums/jj247/MicroGTX/montaj.jpg zoals plaatje gewoon midden op de plaat vd Noctua?
:Y
Thanks :), is mijn eerste zelfbouwpc (nog 3 onderdelen in bestelling!), wil alles in 1x goed hebben aangezien ik geen zin heb om na het inbouwen alles nog moeten veranderen/uithalen.
Dat is juist de lol van het tweaken. ;)

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Ben al blij dat straks alles werkt en niks over het oog ziet :P

@Remmes-NT & I-Heine-I
Heb toch de Scythe Kaze Server besteld. die paar euro extra doet er ook niet toe, heb dan gelijk auto/semi mode erop.

Btw, iemand ervaring met pc in een 'dichte kast'? Zo'n kast met deurtje die je onder je bureau zet. Mijn broer heeft er een van Ikea, maar zijn pc wordt hardstikke warm ondanks dat achterpaneel niet erin zit. Moet nog naar kijken, wellicht is er een fan stuk ofzo, want er kwam ook een brandluchtje vrij.

Is evt. een optie voor mij om de pc in zo'n kast te stoppen als het nog te luidruchtig is (komt op het bureau), maar dan waarschijnlijk met 2grote fans erin gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
brandlucht is meestal gevolg van warmte wat blijft hangen
ik zou een gat in die kast zagen net voor de pc zelf, en dan onder de kast een fan plaatsen

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Hoe bedoel je met een gat inzagen?

Ik bedoel zo'n kast, maar dan met 1 deurtje ervoor:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10089191
(kan even de juiste plaatje niet vinden)
Ik dacht zelf om fans in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Er moet natuurlijk lucht in en uit kunnen, dus je moet toch een gat aan beide kanten hebben, dus erg handig lijkt het me niet.
Is zoiets niet handig, als je je pc in een kast wil stoppen om hem stil te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Ghost Dog schreef op woensdag 07 april 2010 @ 17:53:
Er moet natuurlijk lucht in en uit kunnen, dus je moet toch een gat aan beide kanten hebben, dus erg handig lijkt het me niet.
Is zoiets niet handig, als je je pc in een kast wil stoppen om hem stil te krijgen?
Uit kan via achterzijde, je kan de kast danig inelkaarzetten zonder de achterwand.
In dan via voorkant in deurtje een grote fan maken ja.

Die kast Devine is ZEKER handig, maar IK ben niet zo handig :D

[ Voor 84% gewijzigd door 330d op 07-04-2010 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Ghost Dog schreef op woensdag 07 april 2010 @ 17:53:
ik lees goed, en lees dat er geen achterwand inzit

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
330d schreef op woensdag 07 april 2010 @ 17:44:
Hoe bedoel je met een gat inzagen?

Ik bedoel zo'n kast, maar dan met 1 deurtje ervoor:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10089191
(kan even de juiste plaatje niet vinden)
Ik dacht zelf om fans in te zetten.
rond gat in de onderkant van die kast mischien zelfs even groot als de hele fan zodat je em als het ware in de kast verzinkt

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Remmes_NT schreef op woensdag 07 april 2010 @ 18:13:
[...]

ik lees goed, en lees dat er geen achterwand inzit
}:| Daarom zeg ik ook dat er lucht in en uit moet.
Je kan best een gat aan een kant hebben van de kast, maar als er geen lucht in kan aan de andere kant heb je daar geen drol aan en ben je alleen maar vacuum aan het creëren. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Remmes_NT schreef op woensdag 07 april 2010 @ 18:14:
[...]

rond gat in de onderkant van die kast mischien zelfs even groot als de hele fan zodat je em als het ware in de kast verzinkt
Ok, ik begreep je zin niet, maar gat voor de fan net voor de pc. Ik dacht gat voor de pc 8)7

Die soundproof ding ziet er echt goed uit, heb echt jeuk om ook zoiets te maken. Maar eerst wachten op mijn systeem :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
330d schreef op woensdag 07 april 2010 @ 18:59:
[...]

Ok, ik begreep je zin niet, maar gat voor de fan net voor de pc. Ik dacht gat voor de pc 8)7

Die soundproof ding ziet er echt goed uit, heb echt jeuk om ook zoiets te maken. Maar eerst wachten op mijn systeem :z
komt omdat wij mensen een pc kast ook wel gewoon kast noemen , maar omdat er nu 2 kasten in het spel zijn, word het dan wat lastig te lezen ja ..?XD

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Ghost Dog schreef op woensdag 07 april 2010 @ 18:17:
[...]

}:| Daarom zeg ik ook dat er lucht in en uit moet.
Je kan best een gat aan een kant hebben van de kast, maar als er geen lucht in kan aan de andere kant heb je daar geen drol aan en ben je alleen maar vacuum aan het creëren. 8)7
zucht...

een fan onder in/aan de voorkant van de IKEA KAST , die fan dan wel plaatsen dat deze voor de PC KAST komt zodat de PC koude lucht heeft door de fan , de warme lucht kan er achter wel uit

( wat dacht jij dan, om een fan onderin te plaatsen om de warme lucht wegtezuigen?, warme lucht stijgt op dus zoveel zin zou dat dus niet echt hebben)

wat je nu hebt is koude en warme lucht het meeste moet komen aan de achterkant van de IKEA KAST waar alles dus gemengd word enzo nooit echt lekkere koele lucht komt

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Remmes_NT schreef op woensdag 07 april 2010 @ 19:28:
[...]

zucht...

een fan onder in/aan de voorkant van de IKEA KAST , die fan dan wel plaatsen dat deze voor de PC KAST komt zodat de PC koude lucht heeft door de fan , de warme lucht kan er achter wel uit

( wat dacht jij dan, om een fan onderin te plaatsen om de warme lucht wegtezuigen?, warme lucht stijgt op dus zoveel zin zou dat dus niet echt hebben)

wat je nu hebt is koude en warme lucht het meeste moet komen aan de achterkant van de IKEA KAST waar alles dus gemengd word enzo nooit echt lekkere koele lucht komt
Ik ben ook niet dom 8)7, maar ik heb alleen jou horen speculeren over gaten in de onderkant, niet 330d.
330d schreef op woensdag 07 april 2010 @ 17:02:
Mijn broer heeft er een van Ikea, maar zijn pc wordt hardstikke warm ondanks dat achterpaneel niet erin zit. Moet nog naar kijken, wellicht is er een fan stuk ofzo, want er kwam ook een brandluchtje vrij.

Is evt. een optie voor mij om de pc in zo'n kast te stoppen als het nog te luidruchtig is (komt op het bureau), maar dan waarschijnlijk met 2grote fans erin gebouwd.
Niks over locatie. Dat gat in de onderkant kwam van jouw kant. ;)
Maar goed, het is nu duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Ach allemaal duidelijk nu, beetje snel getypt en gelezen door de zinnen heen :)
Ga paar foto's schieten als de onderdelen binnen zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Ghost Dog schreef op woensdag 07 april 2010 @ 20:26:
[...]

Ik ben ook niet dom 8)7, maar ik heb alleen jou horen speculeren over gaten in de onderkant, niet 330d.

[...]

Niks over locatie. Dat gat in de onderkant kwam van jouw kant. ;)
Maar goed, het is nu duidelijk.
O_o en nu vat ik jou eventjes niet meer

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Remmes_NT schreef op woensdag 07 april 2010 @ 21:39:
[...]

O_o en nu vat ik jou eventjes niet meer
Zullen we het er dan maar op houden dat we het allebei begrijpen? ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Ghost Dog schreef op woensdag 07 april 2010 @ 23:10:
[...]

Zullen we het er dan maar op houden dat we het allebei begrijpen? ;) :P
alhoewel ik er nog geen ruk van snap wat je nou in die quote bedoelde.. maar ok :P

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Must. Resist. Urge. To. Explain. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 05:33
Woei, nieuwe aanwinst! Scythe Big Shuriken in de mediacenter/nettop/NAS.

Ik zal eens wat foto's geven voor de honger:
Afbeeldingslocatie: http://i837.photobucket.com/albums/zz294/rob_nas/P1220371.jpg

In totaal 4 fans dus: 1 intake, 1 outtake, 1 CPU en 1 PSU.
Er draait een SSD en een WD 15EADS, in een Scythe Silentbox
2 keer Scythe slipstream, 500RPM en 700RPM (en de CPU). Nexus Value 430.
11dB of minder van de PSU, 13dB van de schijf. De fans weet ik niet. Ik hoor de pc niet.

Dit is bijna de stilste set-up mogelijk, de enige optimalisatie is dat ik een Ninja mini installeer met de rechterfan als outtake. Dit is nu niet aan de orde, aangezien ik de rechterfan kan zien (en als outtake dus kan horen) en ik geen Ninja mini wil. Na 5 jaar stiltefreak accepteer ik dit als stil. Leuk detail: de foto is gemaakt als de pc draait, maar je ziet de fans absoluut niet draaien...

Volgende:

Afbeeldingslocatie: http://i837.photobucket.com/albums/zz294/rob_nas/P1220372.jpg

Dit is de game-bak. Het witte bij de Northbridge is...een papieren fanduct. De NB zit zo ingebouwd dat deze vrij warm wordt en de fanduct scheelt een graad of 10, 15.

Een HD4870 en een C2D 6750.
2x 80GB (ik geloof WD), 1 in een Scythe Himuro, 1 in een Scythe silentbox.
Seasonic Energy+ 650.

Deze zijn licht te horen, de rest niet. Dit is een wat oudere setup helaas, maar 2 fans koelen alle chips. En met verve.

De 2 pc's staan links van me, staan nu beiden aan. Buiten staat het raam open, er rijden auto's over straat. Ik hoor heel lichtjes iets, ik kan niet horen waar het vandaan komt, maar het moet degene op de grond zijn.

[ Voor 88% gewijzigd door Nas T op 08-04-2010 20:04 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 22:17

Smarron

The bend

Mijn nieuwste aanwinst:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/UTMPQhBrv2BUwbm6st14u1iH/full.jpg

Hopelijk vanavond nog tijd om de inhoud over te zetten. Ben zeer benieuwd naar de stille 120mm fans die erbij zitten en tegelijkertijd naar de koelprestaties.

Kleur is Titanium Silver geworden. Die vond ik toch eigenlijk best mooi irl.

:)

[ Voor 13% gewijzigd door Smarron op 08-04-2010 20:11 ]

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Nas T schreef op donderdag 08 april 2010 @ 19:48:

[afbeelding]

11dB of minder van de PSU, 13dB van de schijf. De fans weet ik niet. Ik hoor de pc niet.

Dit is bijna de stilste set-up mogelijk, de enige optimalisatie is dat ik een Ninja mini installeer met de rechterfan als outtake. Dit is nu niet aan de orde, aangezien ik de rechterfan kan zien (en als outtake dus kan horen) en ik geen Ninja mini wil. Na 5 jaar stiltefreak accepteer ik dit als stil. Leuk detail: de foto is gemaakt als de pc draait, maar je ziet de fans absoluut niet draaien...

Volgende:

[afbeelding]

Dit is de game-bak. Het witte bij de Northbridge is...een papieren fanduct. De NB zit zo ingebouwd dat deze vrij warm wordt en de fanduct scheelt een graad of 10, 15.

Een HD4870 en een C2D 6750.
2x 80GB (ik geloof WD), 1 in een Scythe Himuro, 1 in een Scythe silentbox.
Seasonic Energy+ 650.

Deze zijn licht te horen, de rest niet. Dit is een wat oudere setup helaas, maar 2 fans koelen alle chips. En met verve.

De 2 pc's staan links van me, staan nu beiden aan. Buiten staat het raam open, er rijden auto's over straat. Ik hoor heel lichtjes iets, ik kan niet horen waar het vandaan komt, maar het moet degene op de grond zijn.
wat een kabelbende XD :P :9

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Ja, uuhhh...dat dempt geluid ;)
Het is inderdaad een bende, maar goed er zit geen raam in, dus ik hoef er niet naar te kijken. De game-bak heeft ook geen raam en dat ga ik voorlopig ook niet doen. Eerst maar eens wat sparen.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Nas T schreef op donderdag 08 april 2010 @ 21:21:
[...]

Ja, uuhhh...dat dempt geluid ;)
Het is inderdaad een bende, maar goed er zit geen raam in, dus ik hoef er niet naar te kijken. De game-bak heeft ook geen raam en dat ga ik voorlopig ook niet doen. Eerst maar eens wat sparen.
.. beste excuus ooit :9 , maar het belemmert je airflow wel

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske-bc
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-11-2024

thieske-bc

NCC 1701

Remmes_NT schreef op donderdag 08 april 2010 @ 21:24:
[...]

.. beste excuus ooit :9 , maar het belemmert je airflow wel
ach 't scheelt vast maar 5 graden.

Ryzen 2700X, Mugen, 32gb ddr4 3000mhz, GTX1060, 256 M.2 SSD, 256GB SSD, 1 TB SSD, 2TB F4 EcoGreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:44

Cheezus

Luiaard

Nas T schreef op donderdag 08 april 2010 @ 19:48:

[afbeelding]

Ik heb dezelfde kast, kun je nog aardig wat in kwijt voor een htpc kast :)
Zelf heb ik wel een Ninja mini erin gezet, deze past precies en kan de celeron 420 passief koelen :)

De HD-bays in de kast zijn wel een drama, ik had 2 HD's en deze maakten hierin veel te veel lawaai en raakten overhit. Nu zitten ze tussen nexus disktwins en dit gaat redelijk, erg lekker past het niet i.c.m. antec veris display :P Een optical drive past al helemaal niet meer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilhelm11
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-05-2022

Wilhelm11

Ondertitel

Ik heb ongeveer een half jaar geleden voor het eerst mijn eigen pc gebouwd, vooral met het oog op stilte. Hij is bijna onhoorbaar en ik ben er best trots op dat het (zo goed) is gelukt. Voor degenen die eventueel nog wat ideeën / voorbeelden nodig hebben:

Behuizing: Antec Solo
Voeding: SilverStone Nightjar 450W (Passief)
Processor: AMD Phenom II X4 955 Black Edition
Videokaart: Club 3D HD 4890 Superclocked Edition
Processorkoeler: Noctua NH-U12P
Videokaartkoeler: Thermalright HR-03 GT
Intakefans: 2x Noctua NF-B9 92 mm (met Ultra Low Noise Adapter @ 1.000 RPM)
Outtakefans: 1x Noctua NF-S12B FLX 120 mm (met Ultra Low Noise Adapter @ 600 RPM)
Processorfans: 2x Noctua NF-P12 120 mm (met Ultra Low Noise Adapter @ 900 RPM)

Afbeeldingslocatie: http://homepage.uvt.nl/~S471341/Foto%201.jpg

Afbeeldingslocatie: http://homepage.uvt.nl/~S471341/Foto%202.jpg

Afbeeldingslocatie: http://homepage.uvt.nl/~S471341/Foto%203.jpg

Afbeeldingslocatie: http://homepage.uvt.nl/~S471341/Foto%204.jpg

Afbeeldingslocatie: http://homepage.uvt.nl/~S471341/Foto%205.jpg

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Ik vraag me af als je je fans op zulke lage toerentallen laat draaien, is het nog nodig om dure Noctua's te nemen om het stil te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

330d schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 14:16:
Ik vraag me af als je je fans op zulke lage toerentallen laat draaien, is het nog nodig om dure Noctua's te nemen om het stil te houden.
De Noctua's verplaatsen vergeleken met veel andere fans meer lucht per decibel. Op deze manier laat je ze heel stil hun werk doen, maar om toch genoeg airflow over te houden.

@Wilhelm11: Zeer goed gelukte stille PC! Houden de elastieken het trouwens goed vol? Die van mij waren eigenlijk compleet uitgelubberd. Heb ze toen vervangen voor tie reps.

[ Voor 17% gewijzigd door Smarron op 09-04-2010 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baardmeester
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 09:53
Ik ben voor een htpc aan het kijken en wil de Antec MicroFusion Remote 350 als behuizing kopen. Deze is low profile en dus kunnen er maar 80mm fans in. Standaard worden er drie Antec tricool fans meegeleverd. In de reviews van de behuizing lees ik dat je deze ook als ze op de laagste stand staan nog wel hoort. Daarom zit ik er naar te kijken om deze gelijk te vervangen. In mijn normale pc heb ik Nexus Real Silent 120mm zitten en ben daar erg tevreden over, dus ik dacht er aan om de 80mm versie hiervan te nemen. Maar als ik naar de specs kijk verschillen deze fans niet zoveel.

Volgens de specs van Antec hebben de 80mm Tricools op de laagste stand
1500RPM, 20CFM, 18dBA

De Nexus Real Silent 80mm hebben volgens de specs
1500RPM, 20.2CFM, 17.6 dBA

Ik weet alleen niet of al deze specs wel zoveel zeggen. Elke fabrikant zal het wel weer op een andere manier hebben bepaald. Maar ik vraag mij als ik op de specs af ga of het wel waard is om deze dan hiermee te vervangen. Ik zag ook nog een Scythe 80mm fan die hele goede specs heeft.

Specs Scythe S-FLEX S-FDB 80mm Quiet Fan
1500RPM, 21.20CFM, 12.20 dBA

Even in dit topic gezocht en ik las dat fans uit deze serie erg stil zijn. Maar deze fans zijn wel weer twee keer zo duur als de Nexus fans. Wat zouden jullie mij aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Smarron schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 14:58:
[...]
De Noctua's verplaatsen vergeleken met veel andere fans meer lucht per decibel. Op deze manier laat je ze heel stil hun werk doen, maar om toch genoeg airflow over te houden.
Idd, dat heb ik overal gelezen ja, meer lucht per decibel. Maar dan toch, persoonlijk zal ik toch geen dure Noctua fans kopen. Ik had ook zitten overwegen of ik Noctua moet nemen of niet. Ik heb 4 Nexus fans besteld plus nog geluidabsorberende matten.
Kosten 4*8+35=67.
4 Noctua's kost je al 4*18=72
Nu heb ik duurdere Nexus PWM fans besteld, maar als ik de realsilent 1000rpm neem dan ben ik nog goedkoper uit.

Uiteraard, had ik maar 1 à 2 nodig, dan was ik ook voor de Noctua's gegaan.

@Baardmeester
Op SPCR hebben ze een lijst met best geteste 80&120mm fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilhelm11
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-05-2022

Wilhelm11

Ondertitel

Smarron schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 14:58:
@Wilhelm11: Zeer goed gelukte stille PC! Houden de elastieken het trouwens goed vol? Die van mij waren eigenlijk compleet uitgelubberd. Heb ze toen vervangen voor tie reps.
De elastieken voor mijn SSD houden zich goed omdat hij zo licht is, maar de elastieken voor mijn harde schijf beginnen ook wat uit te lubberen door het gewicht. Daarnaast hangt de harde schijf ook ietwat scheef, maar er weinig ruimte om dat echt te verhelpen. Na verloop van tijd zal dat elastiek toch vervangen moeten worden.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Baardmeester schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 15:23:
Ik weet alleen niet of al deze specs wel zoveel zeggen. Elke fabrikant zal het wel weer op een andere manier hebben bepaald. Maar ik vraag mij als ik op de specs af ga of het wel waard is om deze dan hiermee te vervangen. Ik zag ook nog een Scythe 80mm fan die hele goede specs heeft.

Even in dit topic gezocht en ik las dat fans uit deze serie erg stil zijn. Maar deze fans zijn wel weer twee keer zo duur als de Nexus fans. Wat zouden jullie mij aanraden?
Specs van fabrikanten zeggen helemaal geen drol over de daadwerkelijke geluidsproducite, daarvoor moet je echt bij (goede!) reviews zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

330d schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 15:36:
[...]

Idd, dat heb ik overal gelezen ja, meer lucht per decibel. Maar dan toch, persoonlijk zal ik toch geen dure Noctua fans kopen. Ik had ook zitten overwegen of ik Noctua moet nemen of niet. Ik heb 4 Nexus fans besteld plus nog geluidabsorberende matten.
Kosten 4*8+35=67.
Nu heb ik duurdere Nexus PWM fans besteld, maar als ik de realsilent 1000rpm neem dan ben ik nog goedkoper uit.

@Baardmeester
Klopt, prijstechnisch zijn de Nexus-fans veel aantrekkelijker. Die heb ik dan ook in gebruik (2x92mm en 2x120mm) gehad t/m gisteren. Ik heb wel 1x 120mm Noctua gekocht, omdat ik zelf wilde ervaren hoe het verschil zou zijn vergeleken met een Nexus. Niet veel maar de Noctua houdt de cpu wel iets koeler.

Nu heb ik 2x120mm Fractal Design, 2x120mm Nexus, 2x120mm SilenX en 1x120mm Noctua in de nieuwe behuizing zitten. Draaien allemaal geruisloos op 5v. Al moet ik wel zeggen dat de Fractal Design fans een licht tikkend geluidje maken als ik er heel dicht met mijn oren bij zit. Die worden op den duur dus vervangen door of Nexus of Noctua fans. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
[...]

Kosten 4*8+35=67.

@Baardmeester
:/ :/ :/
Je zou het ook eens kunnen proberen met 4 x Scythe slipstream...
4x€6,37 +€6 verzenden, dat is €31,50.
Dan red je het ook nog wel waarschijnlijk. Maar dat hangt af van je koelers, zijn het high-end koelers, dan lukt het met gemak.
Ter vergelijking: Ik gebruik 2 x de slipstream (800RPM) en ik red het met gemak (en dan heb ik geen low-end hardware).

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Ik heb wel een dure Noctua N-H14 gekocht :P
Omdat die zo goed uit de test kwam (hopeloos, net weer even gecheck op de status van mijn bestelling, nog steeds 1 onderdeel in bestelling....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb blijkbaar ook 13 in een dozijn stille pc's :+.

HTPC:
Afbeeldingslocatie: http://lh6.ggpht.com/_3KCJL_MP3O8/S79TluXorSI/AAAAAAAAAcU/6xfw8RV2s-c/s640/P1000429.jpg

Behuizing: Lian Li PC-C39B
Voeding: PicoPSU 120W, 102W adapter buiten de kast
HDD: Mtron Mobi
Fan: Slip Stream 120 SLIM
Koeler: Big Shuriken, en wel hierom:
Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/_3KCJL_MP3O8/S79TnRycl-I/AAAAAAAAAcc/-w9RXlhDZlk/s640/P1000440.jpg

Pc:
Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/_3KCJL_MP3O8/S79Tmg3HfXI/AAAAAAAAAcY/2gTaaO0QAuY/s640/P1000436.jpg

Behuizing: Antec Solo
Voeding: Nexus 430
HDD: Intel Postville en Samsung F1 HD642JJ herriemaker in Scythe Quiet Drive
Grafische kaart: HD4850
Fan: 2x Nexus en 2x S-flex
Koeler: Xigmatek HDT-S1283 en Accelero S1 rev 2

Vervangen:
EarthWatts 380 uit NSK3480 door Nexus 430
Mini Ninja bij upgrade CPU
Nexus PWM door oranje Nexus, die was niet in balans
Nexus door S-flex, die kunnen er tegen om zo te hangen

Nog vervangen:
Dell 2405fpw met piepende voeding(?)

De HTPC is onhoorbaar.
Pc staat aan de (dichte!) zijkant van mijn bureau, dus daarvan hoor ik eigenlijk niets, totdat de harde schijf opspint.
Router/NAS was 's nachts met moeite te beluisteren, maar die heb ik verplaatst naar een ander hok :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baardmeester
  • Laatst online: 12-09 09:53
[...]

@Baardmeester
Thanks, ik heb eindelijk kunnen kijken. Die site was een tijdje down. Ik heb die test van de 80mm gekeken en de nexus komt daar als beste uit. Dus ik ga maar voor de nexusjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:35
Voor mijn vriendin kocht ik vorig jaar een Nexus Voltinia. Super fijne kast, ontzettend stil. En aangezien ik geen zin heb in doe-het-zelven erg prettig dat ik er, behalve de boel in de kast bouwen, niets voor hoefde te doen.

Nu wilde ik er voor mezelf ook één kopen maar zie ik tot mijn teleurstelling dat ze niet meer verkocht worden. Wat raden jullie mij aan? Zoals gezegd wil ik niet hobbyen/doe-het-zelven met schuimrubber matjes e.d., ik wil gewoon een stille kast die kant-en-klaar is.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

De voeding uit die kast kan je iig gewoon los kopen:
pricewatch: Nexus Value 430

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

posttoast schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 21:05:
Voor mijn vriendin kocht ik vorig jaar een Nexus Voltinia. Super fijne kast, ontzettend stil. En aangezien ik geen zin heb in doe-het-zelven erg prettig dat ik er, behalve de boel in de kast bouwen, niets voor hoefde te doen.

Nu wilde ik er voor mezelf ook één kopen maar zie ik tot mijn teleurstelling dat ze niet meer verkocht worden. Wat raden jullie mij aan? Zoals gezegd wil ik niet hobbyen/doe-het-zelven met schuimrubber matjes e.d., ik wil gewoon een stille kast die kant-en-klaar is.
Fractal Design Define R2 of Antec Performance One P183 Zwart? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Hier nog wat foto's van de Fractal Design R2, dit is de Titanium Grey versie:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/zqny61QEQMsD0bOCpm3ow4vk/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/71RPZJfDgnmtNxYFbEF2ymO1/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bn0P0FVbfjfSjDgNRglvRFHK/full.jpg

Tot nu toe enkel positief over de behuizing. Met 7 fans is de PC echt stil. Er is ruimte genoeg om harde schijven te herbergen en dat kan simpel binnen 1 minuut vanwege de logische plaatsing. Verder een strak design en enkel een blauw ledje wat aangeeft dat de PC aanstaat. Ik heb de zijplaten overigens omgewisseld, omdat ik geen fan voor de zijkant gebruik. Nu is de kast voor het zicht helemaal vlak, geen uitsparing meer te zien voor een optionele fan.

De volgende spullen wil ik nog aanschaffen:

pricewatch: Seasonic X-750 - 1 van de stilste voedingen en slechts €12,- duurder dan zijn 650watt broertje.
pricewatch: Noctua NF-P14 FLX, 140mm - Zeer goed gereviewd en 140mm.
pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120m - Good old Nexus, vervangen de Fractal Design fans.
pricewatch: Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI - Ik heb er nu 3 en ben er zeer positief over. Eventueel is de WD Green ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Smarron schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 23:17:
Ik heb de zijplaten overigens omgewisseld, omdat ik geen fan voor de zijkant gebruik. Nu is de kast voor het zicht helemaal vlak, geen uitsparing meer te zien voor een optionele fan.
Dat is natuurlijk ook mogelijk, slim. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
ik vind het een enorm vette kast! Het grootste minpunt vind ik eigenlijk dat er geen mogelijkheid is tot plaatsen fan fancontroller omdat de knopjes uitsteken en daardoor 'botsen' met het deurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Ik zie dat veel mensen hier meerdere fans op een rij hebben zitten. Draaien deze dan ook in tegenovergestelde richting? Stromingstechnisch gezien is dat veel efficiënter. Of het ook stiller is weet ik niet, maar lawaai != efficiency dus je zou zeggen van wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
mcDavid schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 01:33:
Ik zie dat veel mensen hier meerdere fans op een rij hebben zitten. Draaien deze dan ook in tegenovergestelde richting? Stromingstechnisch gezien is dat veel efficiënter. Of het ook stiller is weet ik niet, maar lawaai != efficiency dus je zou zeggen van wel...
ze draaien allemaal in de zelfde richting zodat er een constante en snelle luchtverplaatsing is
meestal van voor naar achter blazen

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Kan me nog herinneren dat ik jaren geleden voor mijn 2e pc (Pentium II 266MHz :P) 3 fans had gekocht. Met alle 3 naar binnen blazend. Resultaat was dat ik bijna een eitje op de kast kon bakken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Edmin schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 21:16:
Een niet te versmaden voeding, als je van stilte houdt. Al ben ik wel wat bevooroordeeld natuurlijk :p

/me is het tot op heden niet gelukt de voeding te horen naast andere geluidsbronnen
Terwijl ik die andere geluidsbronnen nog wel losgekoppeld of stilgezet heb :) De HDD maakt meer geluid in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:35
Edmin schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 21:16:
Dank, dat is alvast een goed begin :)
Zijn beide kasten even stil/goed? Want dan vind ik die Fractal wel een stukje mooier (en nog goedkoper ook).

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

posttoast schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 08:37:
Zijn beide kasten even stil/goed? Want dan vind ik die Fractal wel een stukje mooier (en nog goedkoper ook).
reviews: Fractal Design: Define R2, minder is meer?

Wat leesvoer. Er staat daar ook dat beide kasten in feite aan elkaar gewaagd zijn. Dan ligt het net aan de details wat je of voor de Antec laat kiezen of de Fractal Design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:07

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

BlackWhizz schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 01:23:
ik vind het een enorm vette kast! Het grootste minpunt vind ik eigenlijk dat er geen mogelijkheid is tot plaatsen fan fancontroller omdat de knopjes uitsteken en daardoor 'botsen' met het deurtje.
Ik heb nochtans gewoon een fancontroller (ZM-MFC1) geïnstalleerd. Je bevestigd hem gewoon een centimeter extra naar achter en dan kan mijn deurtje perfect dicht. Het ziet er natuurlijk niet volledig strak uit maar daarvoor heeft de kast ook een deur ;)

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Wouter.S schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 11:21:
[...]

Ik heb nochtans gewoon een fancontroller (ZM-MFC1) geïnstalleerd. Je bevestigd hem gewoon een centimeter extra naar achter en dan kan mijn deurtje perfect dicht. Het ziet er natuurlijk niet volledig strak uit maar daarvoor heeft de kast ook een deur ;)
Precies, een workaround. Een kast moet er van binnen en van buiten goed uitzien dus daar hoort een verkeerd geplaatste fancontroller estetisch niet bij ;) Voor mij dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mcDavid schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 01:33:
Stromingstechnisch gezien is dat wat jij stelt juist zeer onefficiënt, en meer lawaai doelt meestal niet op meer efficiency, maar juist op minder, zie bijvoorbeeld gtx480 vs hd5870, de hd5870 is aardig stil, maar de gtx480 is net een straaljager in je kast, hij is maar 10% sneller, en verbruikt bijna evenveel als een hd5970.
Vraag me toch af hoe je dat zo makkelijk kunt stellen wat jij zegt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

BlackWhizz schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 13:37:
[...]

Precies, een workaround. Een kast moet er van binnen en van buiten goed uitzien dus daar hoort een verkeerd geplaatste fancontroller estetisch niet bij ;) Voor mij dan.
Ben bel benieuwd hoe vaak je eigenlijk een fancontroller gerbruikt? Hoe vaak draai je aan die knoppen?

Ik heb zelf verschillende fancontrollers gehad, maar als ik eerlijk ben, had ik deze eigenlijk altijd op dezelfde snelheid staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfectLight
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-02 10:09
Ik had even kort een vraagje tussendoor, ik heb nu namelijk mijn harde schijven in van dat witte kledingelastiek gehangen.

Maar om de hoeveel tijd zou er even gecontroleerd moeten worden of dit nog allemaal goed hangt enzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
PerfectLight schreef op zondag 11 april 2010 @ 02:29:
Ik had even kort een vraagje tussendoor, ik heb nu namelijk mijn harde schijven in van dat witte kledingelastiek gehangen.

Maar om de hoeveel tijd zou er even gecontroleerd moeten worden of dit nog allemaal goed hangt enzo?
1x per 1-2 week als je zeker wilt zijn en het niet zo'n ramp is om even je kast open te maken.

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
PerfectLight schreef op zondag 11 april 2010 @ 02:29:

Ik vraag me af of dat zin heeft...
Ik denk dat als de elastieken het gaan begeven, dit in 1 keer gebeurd en je er weinig aan zult merken van tevoren. Misschien nog een extra ophangsysteem als nood voor de zekerheid erbij construeren?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

En nylon elastiek (gebruikt in zeilboten, te koop bij de watersportwinkel) dan? Dat heb ik gebruikt. :)
Daar zit een stevige coating omheen, dus dat krijg je echt niet zomaar kapot, ook al is het elastiek over zijn houdbaarheidsdatum heen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ghost Dog op 11-04-2010 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Smarron schreef op zondag 11 april 2010 @ 00:55:
[...]
Ben bel benieuwd hoe vaak je eigenlijk een fancontroller gerbruikt? Hoe vaak draai je aan die knoppen?

Ik heb zelf verschillende fancontrollers gehad, maar als ik eerlijk ben, had ik deze eigenlijk altijd op dezelfde snelheid staan.
Hmm mij lijkt het juist ideaal om aan de knoppen te draaien. Ik bedoel, in mijn kamer is eht altijd vrij koel (graad of 17 a 18 zelfs in de zomer) en dan kan ik mijn fans dus makkelijk op 7v ofzo zetten en 's nachts op 5v. Kom je op lans dan is het daar meestal vrij warm en moet mijn pc dus ook koel genoeg blijven.

Maar je hebt ook fancontrollers met touchscreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnermo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-08 10:52

Gnermo

All about that bass!

Die Shurikens zijn echt prachtig :D In mijn HTPCtje zit er ook eentje en op 2000 RPM onhoorbaar =D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

2000rpm? :o
Lijkt me sterk dat hij dan echt onhoorbaar is...

Het is toch een Slipstream Slim die er standaard bij komt?
Ik heb hier een Setsungen, die met dezelfde fan wordt geleverd, en die klinkt toch echt als een stofzuiger op 1900rpm. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
onhoorbaar vanaf 5 meter met kinderen die buitenspelen op de achtergrond dan denk ik XD

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfectLight
  • Laatst online: 14-02 10:09
Remmes_NT schreef op zondag 11 april 2010 @ 10:19:
[...]

1x per 1-2 week als je zeker wilt zijn en het niet zo'n ramp is om even je kast open te maken.
Naja dan moet ik al mn kabels lostrekken en mn computer uit mn kast schuiven enzo. Dus dats nog wel n gedoe :P.
Nas T schreef op zondag 11 april 2010 @ 15:00:
[...]

Ik vraag me af of dat zin heeft...
Ik denk dat als de elastieken het gaan begeven, dit in 1 keer gebeurd en je er weinig aan zult merken van tevoren. Misschien nog een extra ophangsysteem als nood voor de zekerheid erbij construeren?
Dat klinkt als een goed idee! Ik fabriceer wel wat leuks meteeh.. saté prikkertjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hompu
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-09 21:14
Ik heb een vraagje: Mijn VGA blaast de laatste tijd als een gek (ASUS EAH4850 MATRIX), kan het zijn dat hij vol zit met stof. Zo warm wordt hij namelijk ook weer niet. Met de stock snelheden loopt hij tussen de 30 en 45 graden (idle en load).

Fanspeed is volgens mij niet te regelen. Sowieso niet via Catalyst, iTracker krijg ik niet geïnstalleerd.
Heb MSI Afterburner ook al gedownload, maar de fanspeed is daar ook niet te regelen (althans voor mijn kaart)

[ Voor 31% gewijzigd door Hompu op 12-04-2010 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Ik zou maar eens kijken naar stof inderdaad.
Anders kan je RivaTuner misschien nog proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
TheBleeder schreef op maandag 12 april 2010 @ 16:15:
Ik heb een vraagje: Mijn VGA blaast de laatste tijd als een gek (ASUS EAH4850 MATRIX), kan het zijn dat hij vol zit met stof. Zo warm wordt hij namelijk ook weer niet. Met de stock snelheden loopt hij tussen de 30 en 45 graden (idle en load).

Fanspeed is volgens mij niet te regelen. Sowieso niet via Catalyst, iTracker krijg ik niet geïnstalleerd.
Heb MSI Afterburner ook al gedownload, maar de fanspeed is daar ook niet te regelen (althans voor mijn kaart)
Klinkt dan alsof de fancontroller van je GPU niet goed werkt...
Ik weet niet of je hier iets softwarematig in kunt stellen. Misschien kun je de kaart eens verwijderen en terugplaatsen (dan is de stroom er 100% zeker af geweest).
Stof? Kan, maar als je kaart niet warm wordt is dat vreemd. Het kan ook nog zijn dat de kogellagers niet meer goed zijn en dat geluid veroorzaken.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hompu
  • Laatst online: 14-09 21:14
Nas T schreef op maandag 12 april 2010 @ 17:09:
[...]

Klinkt dan alsof de fancontroller van je GPU niet goed werkt...
Ik weet niet of je hier iets softwarematig in kunt stellen. Misschien kun je de kaart eens verwijderen en terugplaatsen (dan is de stroom er 100% zeker af geweest).
Stof? Kan, maar als je kaart niet warm wordt is dat vreemd. Het kan ook nog zijn dat de kogellagers niet meer goed zijn en dat geluid veroorzaken.
Ik heb hem al verschillende keren uit het systeem gehaald (eigenlijk puur voor de lol, omdat het (ondanks meevallende prestaties) een mooie kaart is om te zien xD). Ik weet niet zeker of het aan de controller licht, in idle (gewoon desktop, internet etc) maakt ie wel minder herrie (nog steeds luid hoorbaar), maar als ik Modern Warfare 2 opstart maakt ie echt wel meer herrie.

Riva tuner zal ik binnenkort eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
TheBleeder schreef op maandag 12 april 2010 @ 17:20:
[...]

Ik heb hem al verschillende keren uit het systeem gehaald (eigenlijk puur voor de lol, omdat het (ondanks meevallende prestaties) een mooie kaart is om te zien xD). Ik weet niet zeker of het aan de controller licht, in idle (gewoon desktop, internet etc) maakt ie wel minder herrie (nog steeds luid hoorbaar), maar als ik Modern Warfare 2 opstart maakt ie echt wel meer herrie.

Riva tuner zal ik binnenkort eens proberen.
Je hoeft niks te proberen. Het is logisch dat ie herrie maakt bij MW2. Dit is 1 van de zwaarste games en je kaart krijgt het benauwd. Daar doe je niks aan, als je stilte wilt zul je de koeler moeten vervangen.
Succes!

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfox741
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-08 16:32
Hallo allemaal,

Heb een "Tagan 700 Watt." voeding die herrie maakt.

Nu heb ik gelezen op het form dat er veel mensen zijn waar de Ventilator de storing maakt maar bij mij is dat de voeding zelf, het is moeilijk om te omschrijven hoe dat geluid klinkt maar ga een poging wagen.

Het is een zoemend/brommend geluid die toeneemt en heel even weer wat afneemt, naar mate ik meer apparaten inschakelt word dat zwaarder, dus wanneer ik 2 1Tb. schijven loskoppel dan is dat geluid minder, wat over blijft is een SSD 80Gb.

Mijn kast is een Corsair 800D waar de voeding onderin zit, voor de Processor heb ik een Corsair H50 waterkoeling die ook een fan heeft voor het tankje maar die hoor je niet, andere ventilatoren hangen in siliconen verbindingen, de grafische-kaart is een HD4890 TOXIC en ook deze heb ik [even] vervangen voor een NVIDIA 7300 Silent maar het geluid werd er niet anders door, dus ook de kaart was niet de boosdoener.

Heb er een stukje rubber onder gehad [geknipt uit een oude binnenband] maar dat helpt geen zier, nu wil ik hem erbuiten gaan leggen aan de achterkant [zijkant] van de kast, de kast is zo gemaakt dat er gaten zitten waar de draden doorheen gestoken kan worden om zo een opgeruimde kast te hebben, afgesloten met rubbers, dus als ik nu de kabels terug haal en de voeding op zijn kant leg waardoor de ventilator vijspel heeft, ben ik benieuwd of ik dat geluid nog hoor.

Toen ik mijn PC ging samenstellen, heb ik speciaal gelet op een stille voeding en alle andere atributen en TAGAN kwam er goed uit bij testen.

Ben benieuwd of iemand dit herkent en er een oplossing voor heb gevonden.

Tot zover maar weer ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
klinkt als elco's of mischien een spoel

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfox741
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-08 16:32
Remmes_NT schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 00:45:
klinkt als elco's of mischien een spoel
Ook daar heb ik aan gedacht maar dat schijnt het niet te wezen, moet zeggen dat deze Voeding terug is geweest naar de Importeur en die konden niets vinden wat ik wel raar vind, maar ja die hebben hem niet getest in een setting zoals ik hem heb, dus gewoon op de testbank in een open ruimte.

Misschien is een betere omschrijving "dat het een Trafo-geluid is"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
djfox741:
Het is duidelijk een elektrisch onderdeel, ik denk dat wij niet meer weten dan jij. Ik weet niet of dit een bekend probleem is. Je kunt , afgezien van opties die ik niet ken, 2 dingen doen:
Je vervangt het onderdeel wat geluid maakt, met alle risico's van dien, of:
Je vervangt de voeding.

Ik zou voor optie 2 gaan. Je bent vrij om te vragen welke voeding goed is, hier zijn uitstekende resultaten geboekt met Nexus Value 430 (430 watt). Ik schat dat die voor veel setups voldoende is.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De fan van mijn voeding (OCZ StealthXStream 600 watt) maakt best veel herrie (40 dB volgens een review) zowel idle als load. Ik ben dus van plan de fan van mijn voeding te vervangen maar weet niet welk merk echt stil is. Ik heb wat gegevens gevonden over de fan die er nu in zit:
Model - S12SH-12
Dimensions - 120x120x25
RPM - 2200
Voltage - 12v
Airflow - 88 CFM
Noise - 40 dB

Het moet dus een 120 mm fan zijn, met of zonder LED/PWM maakt verder niet uit. Het belangrijkste is dat het een stille fan moet zijn. Ik wil maximaal 15 euro betalen voor een fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Verwijderd schreef op donderdag 15 april 2010 @ 19:18:
De fan van mijn voeding (OCZ StealthXStream 600 watt) maakt best veel herrie (40 dB volgens een review) zowel idle als load. Ik ben dus van plan de fan van mijn voeding te vervangen maar weet niet welk merk echt stil is. Ik heb wat gegevens gevonden over de fan die er nu in zit:
Model - S12SH-12
Dimensions - 120x120x25
RPM - 2200
Voltage - 12v
Airflow - 88 CFM
Noise - 40 dB

Het moet dus een 120 mm fan zijn, met of zonder LED/PWM maakt verder niet uit. Het belangrijkste is dat het een stille fan moet zijn. Ik wil maximaal 15 euro betalen voor een fan.
Optie 1: 12v -5v/7v converter

Andere opties:

http://tweakers.net/price...FyqiRKVrDX23a-Ie2eU6e19gM

Dan zou ik een keuze maken tussen de Scythe Slip Streams (tot 15dB keuze uit 4 types). De Nexus Real Silent en Fractal Design van 15dB heb ik zelf ervaring mee, maar zijn op de normale 12v niet stil genoeg. Dat is mijn mening dan, ik heb ze op 5v draaien en dan zijn ze niet te horen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Net even me HDD's opgehangen in elastiekjes, wat een verademing is dat. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Heine-I
ik heb mijn scythe kaze server binnen en de eerste indruk is goed. De pc komt nu gevaarlijk dicht tegen onhoorbaar aan. Ook zitten er nu twee fans op mijn processor koeler.

Ik post binnenkort wel mijn setup in de air cooled gallery.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wurmpje
  • Laatst online: 02-09 13:23
Heeft iemand ervaring met deze fan?: pricewatch: be quiet! Silent Wings USC, 120mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
1500 RPM, dus totaal niet stil lijkt me. Geen ervaringen, maar specs ziende lijkt me dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik ben erachter gekomen dat de fan in mijn ASUS Lion Square de oorzaak is van een erg irritant gezoem in mijn pc. De fan is te vervangen qua formfactor voor elke andere 92mm fan. Maar als ik 'm op de CPU Fan aansluiting van mijn mobo wil zetten, waar moet ik dan op letten in de omschrijving? Dat PWM? Ik zat zelf aan deze fan te denken, bij gebrek aan een 4pins 'Gentle Typhoon'.

Ben ik meteen van die blauw gloed in m'n kast af :)

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
pwm is handig ja

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Zekers een PWM fan. Voor de rest maakt het weinig uit welk type als de minimum RPM maar rond de 500-900 is. Dan is je fan onhoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 15:49
Verwijderd schreef op donderdag 15 april 2010 @ 19:18:
Model - S12SH-12
Dimensions - 120x120x25
RPM - 2200
Voltage - 12v
Airflow - 88 CFM
Noise - 40 dB

Zoals al gezegd een volt mod op de huidige fan.
Er bestaan fankabels met een weerstand zodat het voltage naar beneden gaat, dan kan je gewoon de pinheader van de voeding gebruiken.

Ik gebruik meestal een S-flex
Erg fijne fans, niet de goedkoopste maar wel stil.
Ik zou niet lager gaan dan 1600rpm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Heine-I
ik heb er twee in mijn antec p183 zitten. Prima fan, maar een beetje spijt dat ik zoveel er aan heb uitgegeven. Naar mijn idee overtreffen ze de Nexus fans van 4 euro niet. Hij ziet er wel wat mooier uit en is gesleeved, maar of je daar 10 euro extra voor wilt betalen?

[ Voor 9% gewijzigd door I-Heine-I op 19-04-2010 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Redje schreef op zondag 18 april 2010 @ 21:56:
[...]

Zoals al gezegd een volt mod op de huidige fan.
Er bestaan fankabels met een weerstand zodat het voltage naar beneden gaat, dan kan je gewoon de pinheader van de voeding gebruiken.

Ik gebruik meestal een S-flex
Erg fijne fans, niet de goedkoopste maar wel stil.
Ik zou niet lager gaan dan 1600rpm.
Ik zou 1200rpm uitproberen, maar dat hangt van je hardware af. Hier verbruik ik max 250~300 watt met een Seasonic energy+ 650 watt. En ik schat dat die rond de 15dB max produceert, en dat is denk ik 1000rpm.

Maar goed, het hangt af van de hoeveelheid geproduceerde warmte en het verbruik...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Nas T schreef op maandag 19 april 2010 @ 22:45:
[...]

Ik zou 1200rpm uitproberen, maar dat hangt van je hardware af. Hier verbruik ik max 250~300 watt met een Seasonic energy+ 650 watt. En ik schat dat die rond de 15dB max produceert, en dat is denk ik 1000rpm.

Maar goed, het hangt af van de hoeveelheid geproduceerde warmte en het verbruik...
En de airflow. En de oppervlakte van de finnen van de heatsinks. Er zijn zoveel meer factoren voor stilte en goede koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wurmpje
  • Laatst online: 02-09 13:23
I-Heine-I schreef op maandag 19 april 2010 @ 09:12:
[...]

ik heb er twee in mijn antec p183 zitten. Prima fan, maar een beetje spijt dat ik zoveel er aan heb uitgegeven. Naar mijn idee overtreffen ze de Nexus fans van 4 euro niet. Hij ziet er wel wat mooier uit en is gesleeved, maar of je daar 10 euro extra voor wilt betalen?
Ik heb al vier andere besteld, maar iedergeval bedankt voor je reactie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Ik heb gisteravond speedfan geinstalleerd voor het eerst, tot mijn verbazing gaf temp3 70graden aan. Na wat gegoogle is het me nogsteeds niet duidelijk wat die temp3 moet zijn. De ene zegt speedfan bug icm nieuwere mb, de ander zegt is je gpu.
Via SIW heb ik ook even gekeken, deze gaf 3 metingen aan waar bij speedfan temp1-2-3 is geeft SIW temp0-1-2 aan. Bij temp2 eveneens 50graden.
De Scythe Kaze server sensoren heb ik op cpu, northbrigde, gpu en voeding bevestigd. Geenéén van deze tempmeting geeft maar iets boven de 40graden aan. De temp voor de gpu en cpu zijn overigens wel lager dan wat speedfan en siw aangeven, maar heeft denk ik temaken met de plek van de bevestiging van de sensoren.
Moet ik met hierom druk maken voor die hoge 50-70graden?
Pagina: 1 ... 27 ... 48 Laatste

Let op:
Let op! Dit is geen CSL dus vragen over of een systeem goed is horen hier niet. Vanaf nu 14-12-2007 zullen deze berichten dan ook verwijderd worden en krijg je een OW!