[Geluid] Het stille PC topic deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 26 ... 48 Laatste
Acties:
  • 379.876 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rprp
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:53
Ghost Dog schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 20:04:
[...]

Moet je even 3 pagina's terug. ;)
Ik en Smarron hebben beide de SetsungenSmarron heeft er een review van, en ik op pagina 97 een meuk benches.
We hebben beide de fan omgedraaid. Op mijn 8800GTS koelt hij dan uitstekend, en de core van de 5850 wordt ook prima gekoeld.
De 58** hebben echter last van erg hete VRM's (100+°C), waardoor Smarron de standaard fan eruit heeft gehaald en vervangen heeft door 2 120mm fans. Zo blijven zijn VRM's wel koel.
Voor een 58** zou ik de Setsungen dus niet aanraden, omdat hij met de gewone fan volgens mij niet goed genoeg koelt.
Eerder zou ik dan gaan voor een HR-03 oid, en daar 2 120mm fans onder hangen.
Bedankt, @ beiden. O+

Ik heb op dit moment een 8800GTS 640 met een Zalman VF-1000 op de laagste stand, deze is aardig stil en wil hiervoor dus een vervanger hebben die minstens net zo stil is, of zelfs nog stiller.

De kracht van een 5870 heb ik niet nodig, aangezien ik sowieso alles op 1280x1024 speel, voornamelijk WoW, CoD6 en dat was het ook zo'n beetje.

Ik denk dat ik dan beter voor een 5850 kan gaan, aangezien deze ook minder warmte aangeeft wat zal betekenen dat dit stiller gekoeld kan worden.

Ik zit zelf te denken aan het volgende:
Een prolimatech MK-13: pricewatch: Prolimatech MK-13
Een thermalright HR-03: pricewatch: Thermalright HR-03 GTX
Een Artic Cooling Twin Turbo: pricewatch: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo

1 van deze coolers gecombineerd met de Thermalright VRM-R3(4?) voor de VRM's, aangezien ik aan neem dat deze wel nodig zal zijn?

Iemand die me hierover advies zal kunnen geven? Voor m'n gevoel zegt het dat de Prolimatech het beste zal koelen vanwege de enorme heatstink, er komt natuurlijk een 120MM fan (indien mogelijk) op op een lage stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 10:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Ik denk dat zowel de Prolimatech als de Thermalright icm een 120mm fan de GPU uitstekend koel kunnen houden. De VRM-koeler is denk ik een effectieve oplossing, maar wel vrij prijzig.
Misschien dat met de standaard koelblokjes en 2 120mm fans op de koeler de VRM-koeling goed genoeg is. Je bent dan in elk geval €20 goedkoper uit.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rprp
Ghost Dog schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 13:58:
Ik denk dat zowel de Prolimatech als de Thermalright icm een 120mm fan de GPU uitstekend koel kunnen houden. De VRM-koeler is denk ik een effectieve oplossing, maar wel vrij prijzig.
Misschien dat met de standaard koelblokjes en 2 120mm fans op de koeler de VRM-koeling goed genoeg is. Je bent dan in elk geval €20 goedkoper uit.
Ik ben sowieso niet van plan om er 2 fans op te zetten en ben ook niet zo'n knutselaar wat betreft bijslijpen van heatsinks e.d. De orginele backplate gaat er dus sowieso af.

De bedoeling is om er een 120mm fan op te zetten die op 7 of 12 volt gaat draaien (Noctua / Nexus), en ik gok dat dan de VRM's veel te warm worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Ik bedoelde ook de standaard koelblokjes die je met de GPU-koeler krijgt. :)
Deze dinkies:
Afbeeldingslocatie: http://www.thermalright.com/new_a_page/product_images/vga_cooler/hr-03_gtx/components/1-1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Misschien interessant om te kijken naar de Musashi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 22:17

Smarron

The bend

Rprp schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 13:43:
De kracht van een 5870 heb ik niet nodig, aangezien ik sowieso alles op 1280x1024 speel, voornamelijk WoW, CoD6 en dat was het ook zo'n beetje.

Ik denk dat ik dan beter voor een 5850 kan gaan, aangezien deze ook minder warmte aangeeft wat zal betekenen dat dit stiller gekoeld kan worden.
Is de 5770 dan niet eigenlijk stiekem al voldoende?

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rprp
Smarron schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 00:44:
[...]
Is de 5770 dan niet eigenlijk stiekem al voldoende?
Jup, waarschijnlijk wel. Echter kan ik de 5870 zeer goedkoop krijgen nu. (Oude 8800 kapot en mocht een 5870 voor 199euro.).

De 5770 kon ik gratis krijgen, maar wil toch wat voorbereid zijn qua de toekomst. Of zal de 5770 toch een betere keus zijn?

De 5870 heeft ongeveer dezelfde idle temps als de 5850, dus ik gok dat het niet erg veel verschil maakt qua koeler dan? aangezien deze toch never nooit op 100% load te krijgen zal zijn met WoW op 1280x1024.

Gewoon de HR-03 erop, en dan kijken hoe het loopt, en anders nog de VRM koeler erbij. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Rprp op 25-03-2010 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 12:28

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

In mijn zoektocht naar een ietwat stillere pc, ben ik nu een lastig probleem tegen gekomen.

Het gaat om een Thermaltake Tsunami behuizing, met 2 120mm fans op een fancontrolloer, die beide ongeveer op een geluidsloze 800rpm draaien. Verder zit er een Megahalem in met een Nexus 120 PWM fan, die ik in het bios met Q fan op zon 900 RPM laat draaien, soms schiet deze uit naar 1000. Enige wat verder een fan heeft is de PSU (Ocz Modxstream 600) en de videokaart, een Asus 5770, met de V2 koeler.
Nu hoor ik zo nu en dan een opspinnende fan, die toch wel vrij veel lawaai maakt, en ik kan er niet uit komen welke het is. Ik track bijna alle fans, en ik zie bijna geen stijging in de cpu fan, ook niet de videokaart fan.
Ik zou het erg raar vinden als de voeding zoveel lawaai maakt aangezien deze niet echt bekend staan luidruchtig te zijn, ook gebruik ik misschien een 300W max in dit systeem.
Ik heb nog niet met de kast open geluisterd, maar aangezien ik bijna alle fans kan tracken, lijkt me dit onnodig.

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 05:33
master_viper schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 18:11:
Nu hoor ik zo nu en dan een opspinnende fan, die toch wel vrij veel lawaai maakt, en ik kan er niet uit komen welke het is. Ik track bijna alle fans, en ik zie bijna geen stijging in de cpu fan, ook niet de videokaart fan.
Ik zou het erg raar vinden als de voeding zoveel lawaai maakt aangezien deze niet echt bekend staan luidruchtig te zijn, ook gebruik ik misschien een 300W max in dit systeem.
Ik heb nog niet met de kast open geluisterd, maar aangezien ik bijna alle fans kan tracken, lijkt me dit onnodig.
Antwoord heb je zelf...Gewoon de kast openen en opsporen. Ik zou beginnen met de fan van de psu. Als de andere fans 800-900 rpm draaien, zullen die niet veel lawaai kunnen maken, of er is iets niet goed mee (slecht lager?)

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-!-M
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-09 16:53
master_viper schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 18:11:
In mijn zoektocht naar een ietwat stillere pc, ben ik nu een lastig probleem tegen gekomen.

Het gaat om een Thermaltake Tsunami behuizing, met 2 120mm fans op een fancontrolloer, die beide ongeveer op een geluidsloze 800rpm draaien. Verder zit er een Megahalem in met een Nexus 120 PWM fan, die ik in het bios met Q fan op zon 900 RPM laat draaien, soms schiet deze uit naar 1000. Enige wat verder een fan heeft is de PSU (Ocz Modxstream 600) en de videokaart, een Asus 5770, met de V2 koeler.
Probeer eens omdebeurt je fans even stil te zetten. (gewoon je vinger erop zetten) Zo merk je vrij snel het verschil in geluidsproductie, werkte bij mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Nas T schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 19:14:
[...]

Antwoord heb je zelf...Gewoon de kast openen en opsporen. Ik zou beginnen met de fan van de psu. Als de andere fans 800-900 rpm draaien, zullen die niet veel lawaai kunnen maken, of er is iets niet goed mee (slecht lager?)
Het kan inderdaad wel een lager zijn in 1 van de 2 oudere case fans, het geluid is ook compleet los van enige load/temp increase, en verdwijnt na 10 min. ongeveer ook vanzelf. Zelfs al test ik load met Prime/Furmark, dan nog kan ik het geluid niet nabootsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 14:03

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Ik heb nu een E6850 met een Scythe Ninja die zonder fan prima op temperatuur blijft (wel met een outtake fan natuurlijk).

Nu zit ik te overwegen een i5 750 te nemen, en nu vroeg ik me af of dat met die nieuwe Scythe Mugen ook passief mogelijk is. Weet iemand of 'ie daar geschikt voor is, of eventueel een alternatief?

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Waarschijnlijk gaat dat niet lukken. Doordat de finnen dicht op elkaar staan bij de mugen is het moeilijk om airflow door de koeler te krijgen.

Denk dat je beter af bent door een fan op je Ninja te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:02

Cheezus

Luiaard

Ik heb zelf de thermalright HR-01 plus die door de grotere vinafstand erg geschikt is voor low airflow. Ik zie nu alleen nog een HR-01 X in de pricewatch staan, deze lijkt ongeveer hetzeflde te zijn maar dat weet ik niet zeker. Voor low airflow toepassingen is het iniedergeval belangrijk om te zoeken naar een koelblok met veel ruimte tussen de vinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
Digital-DNA schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 10:55:
Ik heb nu een E6850 met een Scythe Ninja die zonder fan prima op temperatuur blijft (wel met een outtake fan natuurlijk).

Nu zit ik te overwegen een i5 750 te nemen, en nu vroeg ik me af of dat met die nieuwe Scythe Mugen ook passief mogelijk is. Weet iemand of 'ie daar geschikt voor is, of eventueel een alternatief?
ninja is ontworpen om passief ook te kunnen werken, doordat de vinnen van de mugen dicht op elkaar staan moet de lucht er doorheen worden gedrukt doormiddel van een fan terwijl met de ninja de lucht er makkelijker doorheen kan

dua als ik jou was zou ik er gewoon een stille fan opzetten

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:22
primusz schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 12:34:
Ik heb zelf de thermalright HR-01 plus die door de grotere vinafstand erg geschikt is voor low airflow. Ik zie nu alleen nog een HR-01 X in de pricewatch staan, deze lijkt ongeveer hetzeflde te zijn maar dat weet ik niet zeker. Voor low airflow toepassingen is het iniedergeval belangrijk om te zoeken naar een koelblok met veel ruimte tussen de vinnen.
De HR-01 X is dezelfde koeler als de Plus, alleen met andere bevestigingsspullen erbij. Ik heb zelf de HR-01 X met een AM2 Bolt-Tru-Kit, omdat de Plus duurder was.

[ Voor 1% gewijzigd door Crahsystor op 28-03-2010 22:25 . Reden: Tekst verbeterd en typo ]

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Begrijp ik het goed dat alleen een fan met een 4pins fan op een 4pins connector pas geregeld kan worden bijv. in de bios voor de tpm?
Bij een 3pins lukt dit dus niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.oomah
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-09 09:22
Een 3 pin fan kan ook door de bios geregeld worden maar dat werkt niet altijd. Het bios kan soms de spanning over de fan varieren maar niet elke bios kan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Ik heb een paar Nexus 500-2000rpm pwm fans gekocht. Mb is een gigabyte ga-x58a-ud3r.
Deze headers heb ik op het bord
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v482/330d/th_naamloos1.jpg

Begrijp ik het goed dat alleen de Sysfan2 en cpu fan in de bios geregeld kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Yup!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-11-2024
Als jullie het toch over fan headers hebben; het moederbord dat ik wil bestellen heeft alleen 4 pin fan headers. Ik wil hier graag mijn 3 pin case fans op aansluiten zodat ik ze kan regelen. Kan ik die er gewoon op prikken, of heb ik dan een verloopje nodig? Als ik die ga zoeken kom ik namelijk alleen 4-to-3 pin tegen, en niet de andersom variant. Ze moeten er wel zijn dacht ik, ik weet dat ze bij de meeste Scythe fans geleverd worden namelijk. Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Thanks ghost dog. Dan verzin ik wel wat om dat op te lossen. (4pin splitter gekocht, maar dan mis ik nog 1 eigenlijk)

Storm316
Volgens mij kan je gewoon die 3pins regelen op de 4pins. Moet je ook even kijken in de manual, neem aan dat de 4pin aansluitingen allemaal op de 2e pin speedcontrol heb zoals mijn afbeelding hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaccoW
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-08 23:23

JaccoW

Kijkt en Luistert

Het is geen enkel probleem om een 3-pins fan op een 4-pins aansluiting te zetten.
Vaak kan dit zelfs nog geregeld worden via het moederbord, alleen gaat dit dan door middel van voltage i.p.v. pwm. Even de sturing op een andere stand zetten en je kunt alles gewoon regelen.

Z-machine OriginID: JaccoW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
Ah, cool. Had net wel de verloopjes gevonden op newegg, maar dat scheelt dan weer. Dank u :)

330d; heb je hier iets aan misschien? --> http://www.highflow.nl/aa...er-naar-4x-3-pin-fan.html

[ Voor 44% gewijzigd door Storm316 op 30-03-2010 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
GEvonden!
http://cgi.benl.ebay.be/A...rs_RL?hash=item45ef40ecf7
Dit zal een uitkomst zijn, maar eh, ik heb half uur gegoogled, geeneen NL webshop tegengekomen die m heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Wat is het voordeel van dat kabeltje? Ik snap dr namelijk nog weinig van wat die moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.oomah
  • Laatst online: 13-09 09:22
Waarschijnlijk het PWM signaal van zijn CPU fan header verdelen over 4 fans, zonder dat de fans samen te veel energie uit zijn CPU_FAN header trekken. In dit geval halen de fans hun energie rechtstreeks uit de voeding.

Ik snap best dat CPU_FAN headers niet geschikt zijn om 4 fans op aan te sluiten. Het is immers bedoeld om een of misschien twee fans me aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Iemand een idee hoe ik stil een Q6600 koel kan houden?

Scythe Ninja wil toch niet passief. HR01 is te duur. Ik dacht zelf aan de mugen 2 of een xigmatek HDT-1283. of zijn er nog meer stille koelers die 105w koel kunnen afvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Laatst online: 23:22
De CM Z600 kan 89w passief koelen, dus met een zeer stille fan moet die 105w ook wel trekken.
Kijk voor niet te dure stille fans eens naar de Scythe Kaze Jyu 100mm (niet de slim, maar de oudere) Pak die van 1000rpm en knutsel die er er op. Kun je ook doen met de Ninja. Die fans hoor je niet buiten je kast. Zelfs met je oor naast de fan zijn ze slecht te horen.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
BlackWhizz schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 16:46:

Scythe Ninja wil toch niet passief. HR01 is te duur. Ik dacht zelf aan de mugen 2 of een xigmatek HDT-1283. of zijn er nog meer stille koelers die 105w koel kunnen afvoeren?
Heb je de startpost gelezen?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
BlackWhizz schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 16:46:

mugen 2 en ninja hebben allebei zelfde fans of niet? mja anywa, zet een stille fan op de ninja en dan zou het wel moeten kunne hoor

en als je denkt dat mugen wel passief wilt moet ik je teleurstellen..ninja is er voor bemaakt om met een redelijke airflow in je kast ook passief te koelen

[ Voor 14% gewijzigd door [Remmes] op 31-03-2010 17:26 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Remmes_NT schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 17:24:
mugen 2 en ninja hebben allebei zelfde fans of niet?
Nope, Mugen 2 heeft een Kama PWM, en de Ninja een Slipstream 1000rpm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Nas T schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 17:22:
[...]

Heb je de startpost gelezen?
Ja, daar kan ik kiezen tussen een TRUE en een Ninja...
Remmes_NT schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 17:24:
[...]

mugen 2 en ninja hebben allebei zelfde fans of niet? mja anywa, zet een stille fan op de ninja en dan zou het wel moeten kunne hoor

en als je denkt dat mugen wel passief wilt moet ik je teleurstellen..ninja is er voor bemaakt om met een redelijke airflow in je kast ook passief te koelen
Sowieso kun je een cpu die 105w (en meer, als het kan ga ik ook nog wat proberen te overklokken) slecht tot niet passief koelen. Het gaat mij meer om de effectiviteit van de fan.

Als ik een fan stil kan laten draaien en op een heatsink zet denk ik dat de Ninja slechter ui de bus komt dan de Mugen 2. Puur omdat de Mugen 2 voor fans is geoptimaliseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Als je een 800-of-minder-rpm-fan op de Ninja monteert is hij doodstil, en koelt hij mijn tot 3.7GHz op 1.432V overgeklokte Phenom II X4 955 goed genoeg om hem met OCCT net de 60°C aan te laten tikken.

[ Voor 6% gewijzigd door Ghost Dog op 31-03-2010 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
ik denk dat iedereen best de ninja onderschat,

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Ghost Dog schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 17:42:
Als je een 800-of-minder-rpm-fan op de Ninja monteert is hij doodstil, en koelt hij mijn tot 3.7GHz op 1.432V overgeklokte Phenom II X4 955 goed genoeg om hem met OCCT net de 60°C aan te laten tikken.
Kijk! Daar heb ik wat aan :) Het word de ninja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
BlackWhizz schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 17:39:
Als ik een fan stil kan laten draaien en op een heatsink zet denk ik dat de Ninja slechter ui de bus komt dan de Mugen 2. Puur omdat de Mugen 2 voor fans is geoptimaliseerd.
Als jouw versie van stil dezelfde versie als mijn versie van stil is, zal de Ninja beter presteren. Daar durf ik geld op in te zetten. De Scythe Ninja heeft een grotere fanspacing, wat de "gouden factor" is als het gaat om stilte en prestaties. De Thermalright HR01 plus is net wat beter dan de Ninja denk ik, waar de Ninja meer richting passief gaat, dan zal de HR01 plus betere prestaties neer gaan zetten op het onhoorbare vlak.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Nas T schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 20:52:
[...]

Als jouw versie van stil dezelfde versie als mijn versie van stil is, zal de Ninja beter presteren. Daar durf ik geld op in te zetten. De Scythe Ninja heeft een grotere fanspacing, wat de "gouden factor" is als het gaat om stilte en prestaties. De Thermalright HR01 plus is net wat beter dan de Ninja denk ik, waar de Ninja meer richting passief gaat, dan zal de HR01 plus betere prestaties neer gaan zetten op het onhoorbare vlak.
Mijn visie van stille pc is dat mijn pc onhoorbaar/heel heel slecht hoorbaar is snachts op 3m afstand (daar staat mijn bed ;P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
BlackWhizz schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 21:17:
[...]

Mijn visie van stille pc is dat mijn pc onhoorbaar/heel heel slecht hoorbaar is snachts op 3m afstand (daar staat mijn bed ;P).
Die van mij is een pc op 1 meter onhoorbaar/nauwelijks hoorbaar, dus dat scheelt wel iets.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Nu we het er toch over hebben. Ik heb nog geen pics gezien van jouw setup. Kun je daar iets meer over vertellen (je setup :P)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

BlackWhizz schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 21:55:
Nu we het er toch over hebben. Ik heb nog geen pics gezien van jouw setup. Kun je daar iets meer over vertellen (je setup :P)?
Nas T schreef op maandag 08 maart 2010 @ 22:17:
[...]

C2D E6750 icm Scythe Ninja (semipassief, uitleg volgt).
Een HD4870 icm HR03 GT, met heatsink boven de kaart, daarbovenop een Slipstream (120mm)
Een Seasonic energy+ 650 watt
2x 80GB oude WD harde schijven (raid0), beide in een Scyte silentbox (niet Himuro, die dempt minder).
Als casefan een 2e slipstream.
Dit alles in een CM Stacker TC01

Uitleg semipassief: De slipstream op de GPU-koeler koelt deels de cpu en de casefan zuigt de warme lucht naar buiten.

Daarnaast heb ik nog een HTPC/nettop/NAS achtige pc. Deze zit in een NOX media behuizing. Een AMD 4850e+ cpu geloof ik, standaard koeler. 2 slipstreams voor de airflow. Een Nexus Value 430, een WD 15EADS in een Scythe Himuro. Op een Intel G2 SSD staat windows. Dit draait 24/7, heel lichtjes hoorbaar door de cpu.

Als mijn scherm uit staat moet ik of zien dat er hdd-activiteit is of even voelen of er lucht gezogen wordt om te bepalen of de pc aan staat. Het kan nog wel iets stiller.

De enige optimalisaties die nog kunnen plaatsvinden zijn de Himuro vervangen door Silentbox, een passieve cpukoeler op de AMD en een slagje stillere fans. Ik heb nu slipstreams die standaard 800RPM draaien. Op zich stil genoeg, behalve als ze in het zicht zitten. ik zou dan nog 1x of 2x 500RPM fans willen voor de zekerheid.

Het kan hier nog net iets stiller, maar dit niveau vind ik prima. Enige wat ik nog toegevoegde waarde zou vinden is een cpukoeler voor de AMD processor, de rest is meer om het netjes af te maken.
:)

[ Voor 6% gewijzigd door Ghost Dog op 31-03-2010 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske-bc
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-11-2024

thieske-bc

NCC 1701

Ik vind het in ieder geval mooi om te constateren dat mensen de slipstream de moeite waard vinden. Als ik door al die silent eagles en noctua's heen prik biedt de slipstream gewoon veel waar voor weinig geld.

Ryzen 2700X, Mugen, 32gb ddr4 3000mhz, GTX1060, 256 M.2 SSD, 256GB SSD, 1 TB SSD, 2TB F4 EcoGreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
thieske-bc schreef op donderdag 01 april 2010 @ 08:36:
Ik vind het in ieder geval mooi om te constateren dat mensen de slipstream de moeite waard vinden. Als ik door al die silent eagles en noctua's heen prik biedt de slipstream gewoon veel waar voor weinig geld.
True that. Ik heb hier ook nog een stel 700RPM fans liggen van XenCore. Onhoorbaar :) Ook Nexus Real silents vind ik erg stil. Op 10v zijn ze onhoorbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djmaddox
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-02 21:02

Djmaddox

Stock speed? wat is dat?

Weet iemand toevallig wat voor fans er in een Thermaltake Mozart TX VE1000BWS zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

In combinatie met mijn P7P55D kan ik 3 fans regelen in de bios. Het gaat hier om de Cpu fan, en de 2 fans aangesloten op case 1 en 2 fan. Deze draaien nu allemaal rond de 800rpm. Ik heb helaas nog een 3e fan die ik aangesloten heb op de psu fan aansluiting, die niet te regelen is in de bios.
Is het mogelijk om deze toch te regelen (softwarematig) met bijv. speedfan ed? Ik heb al wat geprobeerd met speedfan, maar ook al stel ik deze fan in, er komt verder geen verlaging in RPM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
Geen idee of 't kan of niet hoor, maar dat weet iemand anders hier vast wel. Als je niet perse alle fans onafhankelijk van elkaar hoeft te regelen is zo'n kabeltje misschien ook nog een oplossing voor je:

http://www.highflow.nl/aa...pin-splitter-y-kabel.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimako_
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:54

dimako_

Vogel

Ik heb een i7 920 op een MSI x58m.
Op moment draai ik dit met de stock cooler van cpu maar ik heb er ook eventjes een scythe mugen (eerste versie) er op gehad met socket 775 clips.
Werkt en coolt prima, alleen mijn moederbord begint wat krom te trekken en dat is niet de bedoeling.
Is er iets omdat te verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
een stuk touw of ijzerdraad o.i.d aan je mugen vastmaken en aan je top van je kast om ze de koeler te ondersteunen en dus minder gewicht op je mobo te hebben

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djmaddox
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-02 21:02

Djmaddox

Stock speed? wat is dat?

Op een ander forum heb ik iemand gezien en hij had een potlood in een kleine puntenslijper gezet en dat potlood zo ver geslepen dat hij precies op de goede hoogte stond dat de mugen weer horizontaal stond en zo dus niet meer zo erg aan zn mobo trok.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/04/03/1270292720-470.jpg
Zo zag het eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroo
  • Laatst online: 19-08 21:51
Djmaddox schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 15:17:
Op een ander forum heb ik iemand gezien en hij had een potlood in een kleine puntenslijper gezet en dat potlood zo ver geslepen dat hij precies op de goede hoogte stond dat de mugen weer horizontaal stond en zo dus niet meer zo erg aan zn mobo trok.

[afbeelding]
Zo zag het eruit.
Beetje onnette oplossing, dan kun je beter een ijzeren/aluminium staaf op de bodem van de kast plaatsen die dezelfde lengte heeft als de potlood puntenslijper combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-09 07:40
Ik heb zelf een ijzerdraadje van de bovenkant van de kast zo gebogen dat hij achter een koelvin hangt. En zo het een beetje ondersteund... Niet erg netjes gedaan, gewoon even snel.

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Heine-I
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-09 21:39
Ik zit met een dilemma.

Ik heb een maand geleden twee Nexus 120mm PWM's aangeschaft voor in mijn Antec P183. De standaard fans waren naar mijn mening iets te luidruchtig. Voorin heb ik bij aanschaf al twee 3 pin Bequiet fans laten installeren. Die zitten op de voeding met een 7v converter. Omdat ik een mATX moederbord heb met maar 1 aansluiting voor een case fan (ik stond er ook versteld van) heb ik een splitter gekocht die van 1 pwm aansluiting twee pwm aansluitingen maakt. Fans op die splitter gezet, computer aan; 1 fan draait niet. De fans omgedraaid om te testen of niet gewoon een fan defect was maar dat bleek niet het geval. Afijn, twee PWM's op 1 aansluiting kan blijkbaar niet (waarom bestaan die splitters dan? 8)7 )

Zoekend naar een oplossing om mijn pc echt stil en koel te houden stuitte ik op het fenomeen fan controller. Mijn oog viel eerst op de NZXT Sentry 2 maar uiteindelijk op de aerocool touch-1000. Deze is bij Azerty voor 25 euro verkrijgbaar. Maar ik vraag me af of dit wel een oplossing gaat bieden. Mijn 3 pin fans voorin zal ik gewoon ermee kunnen regelen, maar mijn 4 pin PWM's ook? Deze aerocool heeft namelijk alleen maar 3 pin aansluitingen. De snelheid wordt dan geregeld met het voltage en voor zover ik weet werkt dat niet met PWM fans. Er zit wel op 1 aansluiting een verlengstuk om een cpu fan aan te sluiten (pic, connector in kwestie op het midden van de foto), deze is eigenlijk bedoelt om de CPU fan op aan te sluiten maar wie weet kan die Nexus er ook op. Ik hoef namelijk niet per se mijn CPU handmatig fan te regelen. Maar dan begrijp ik het niet: waarom is dit een female connector?, je wilt toch een female connector van je CPU fan (pic) hierop zetten? Of moet je deze op je mobo CPU fan aansluiting prikken en dan je CPU fan op de 3 pin male van de fan controller zetten? Want dan zou het alleen werken met je CPU fan door tussenkomst van je mobo en niet met een losse PWM fan. Dan moet ik dus twee 3 pin fans aanschaffen die de PWM's vervangen om het werkend te krijgen, volgen jullie het nog? :P

Op de website van aerocool staat bijzonder weinig informatie en geloof me: ik heb het hele internet al afgespeurd.

Heeft verder iemand ervaring met de Aerocool touch-1000 (in combinatie met PWM fans)? Is het een goed product of zijn er betere keuzes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 02:26
voor dat mugen probleem heeft scythe zelfs een oplossing uitgebracht, de ninja wire.
http://www.scythe-eu.com/...accessory/ninja-wire.html

Afbeeldingslocatie: http://www.scythe-eu.com/uploads/pics/ninja-wire_01.jpg

en dat werkt best goed, heb het al een paar keer toegepast gezien.
is voornamelijk voor de hele grote jongens als de orochi bedoelt, maar op de mugen werkt het ook perfect

[ Voor 45% gewijzigd door Wannial op 03-04-2010 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
I-Heine-I schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 15:44:
Ik zit met een dilemma.

Ik heb een maand geleden twee Nexus 120mm PWM's aangeschaft voor in mijn Antec P183. De standaard fans waren naar mijn mening iets te luidruchtig. Voorin heb ik bij aanschaf al twee 3 pin Bequiet fans laten installeren. Die zitten op de voeding met een 7v converter. Omdat ik een mATX moederbord heb met maar 1 aansluiting voor een case fan (ik stond er ook versteld van) heb ik een splitter gekocht die van 1 pwm aansluiting twee pwm aansluitingen maakt. Fans op die splitter gezet, computer aan; 1 fan draait niet. De fans omgedraaid om te testen of niet gewoon een fan defect was maar dat bleek niet het geval. Afijn, twee PWM's op 1 aansluiting kan blijkbaar niet (waarom bestaan die splitters dan? 8)7 )

Zoekend naar een oplossing om mijn pc echt stil en koel te houden stuitte ik op het fenomeen fan controller. Mijn oog viel eerst op de NZXT Sentry 2 maar uiteindelijk op de aerocool touch-1000. Deze is bij Azerty voor 25 euro verkrijgbaar. Maar ik vraag me af of dit wel een oplossing gaat bieden. Mijn 3 pin fans voorin zal ik gewoon ermee kunnen regelen, maar mijn 4 pin PWM's ook? Deze aerocool heeft namelijk alleen maar 3 pin aansluitingen. De snelheid wordt dan geregeld met het voltage en voor zover ik weet werkt dat niet met PWM fans. Er zit wel op 1 aansluiting een verlengstuk om een cpu fan aan te sluiten (pic, connector in kwestie op het midden van de foto), deze is eigenlijk bedoelt om de CPU fan op aan te sluiten maar wie weet kan die Nexus er ook op. Ik hoef namelijk niet per se mijn CPU handmatig fan te regelen. Maar dan begrijp ik het niet: waarom is dit een female connector?, je wilt toch een female connector van je CPU fan (pic) hierop zetten? Of moet je deze op je mobo CPU fan aansluiting prikken en dan je CPU fan op de 3 pin male van de fan controller zetten? Want dan zou het alleen werken met je CPU fan door tussenkomst van je mobo en niet met een losse PWM fan. Dan moet ik dus twee 3 pin fans aanschaffen die de PWM's vervangen om het werkend te krijgen, volgen jullie het nog? :P

Op de website van aerocool staat bijzonder weinig informatie en geloof me: ik heb het hele internet al afgespeurd.

Heeft verder iemand ervaring met de Aerocool touch-1000 (in combinatie met PWM fans)? Is het een goed product of zijn er betere keuzes?
pwm fans kan je ook regelen met een fan controller

heb zelf ook een p183 en ook de genoemde pwm fans van nexus op een fan controller van scythe :
http://azerty.nl/0-1087-6...e-master-5-25inch-sn.html

die aerocool is wel een redelijke controller
alhoewel ik niet denk dat je die pwm fans in die connectoren krijgt op het plaatje wat je laat zien

[ Voor 3% gewijzigd door [Remmes] op 03-04-2010 17:05 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Heine-I
pwm fans kan je ook regelen met een fan controller

heb zelf ook een p183 en ook de genoemde pwm fans van nexus op een fan controller van scythe :

die aerocool is wel een redelijke controller
alhoewel ik niet denk dat je die pwm fans in die connectoren krijgt op het plaatje wat je laat zien
Maar hoe heb je die PWM fans er dan op gekregen? Die 3 pin connectoren zitten recht boven elkaar:
Afbeeldingslocatie: http://www.hard-h2o.com/images/reviews/controlrpm/scythe-kaze-master/scythe-kaze-master-06tb.jpg
Dan krijg je toch die bredere PWM connector er niet tussen? :S

Maar ach, ik denk dat ik gewoon die twee 3 pin Nexus fans mee bestel. Kost maar 9 euro extra. Dan kan ik de 2 PWM fans op mijn processor koeler (hyper 212 plus) zetten. Is het een probleem als van de processor koeler 1 fan op de sys fan aansluiting zit en 1 op de cpu fan? Zit er verschil in deze aansluitingen behalve de naam die ze doorgeven aan de bios/regel-software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Het lijkt me dat de CPU-fan gekoppeld is aan de CPU-temperatuur, en de Sysfan aan de algehele systeemtemperatuur. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Heine-I
Ghost Dog schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 20:15:
Het lijkt me dat de CPU-fan gekoppeld is aan de CPU-temperatuur, en de Sysfan aan de algehele systeemtemperatuur. :)
hoe wordt dan eigenlijk de algehele temperatuur gemeten? Zitten er sensors op het moederbord of ook op andere onderdelen in je kast? Je kan natuurlijk wel allebei de aansluitingen softwarematig regelen. Hoewel dat met de CPU fan nog niet naar tevredenheid gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 15:02
De aansluiting voor de cpu is voor het moederbord. Om de snelheid van de cpu fan uit te lezen. Een aantal moederborden geeft namelijk een foutmelding als hij de snelheid van de cpu fan niet kan uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
I-Heine-I schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 19:50:
[...]

Maar hoe heb je die PWM fans er dan op gekregen? Die 3 pin connectoren zitten recht boven elkaar:
[afbeelding]
Dan krijg je toch die bredere PWM connector er niet tussen? :S

Maar ach, ik denk dat ik gewoon die twee 3 pin Nexus fans mee bestel. Kost maar 9 euro extra. Dan kan ik de 2 PWM fans op mijn processor koeler (hyper 212 plus) zetten. Is het een probleem als van de processor koeler 1 fan op de sys fan aansluiting zit en 1 op de cpu fan? Zit er verschil in deze aansluitingen behalve de naam die ze doorgeven aan de bios/regel-software?
fout, die 3 pins wat j e ziet zijn voor de kabels, die weer naar connectoren gaan waar 4 pins in passen
Afbeeldingslocatie: http://www.dragonsteelmods.com/Images/reviews2/scythe-fan-ctrl2/Resize/KM11.JPG

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Fractal Design Define R2 ATX Tower Case @ SPCR

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1256557149.jpg

Ik ben er serieus over aan het denken om deze behuizing aan te schaffen. De review op de FP was redelijk positief, maar ook SPCR is wat betreft geluidsproductie erg positief. Dat was eigenlijk wel het belangrijkste mocht ik een andere behuizing gaan kopen. De fans vervang ik wel voor stillere, want een aantal mensen op het forum was er toch niet echt gecharmeerd van.

Ik heb nu een Antec Sonata Designer, maar heb sowieso het probleem dat ik slechts 3 harde schijven kwijt kan en ik graag nog uit wil breiden. De R2 heeft ruimte genoeg en op een gunstige manier geplaatst. Verder is er gedacht aan kabelmanagement, maar ook ruimte om een grote koeler op een makkelijke manier (backplate) te bevestigen.

Verder kan de behuizing onder en boven 140mm fans kwijt wat zou betekenen dat de geluidsproductie bij evenveel luchtverplaatsing weer minder zou kunnen zijn.

Welke zou mooier zijn, de zwarte of de zilveren? De titanium valt voor mij al af.

Heeft iemand de behuizing trouwens al in huis en zo ja, wat zijn de ervaringen?

[ Voor 6% gewijzigd door Smarron op 03-04-2010 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Dan heb ik ook nog een vergelijkbare vraag (en schaamteloze cross-post O-)):

Omdat ik mijn oude kast (Cooler Master Elite 331 8)7) beu ben, wil ik een nieuwe behuizing met als eisen:
  • Zwart, ook van binnen, vanwege een evt. window
  • Voeding onderin
  • (Gaten voor) cable management
  • €60-€100
  • Geen deurtje aan de voorkant - ik wil direct bij mijn optische drive kunnen
  • En hij moet natuurlijk stil zi
  • Strak uiterlijk
Hierdoor kwam ik bij de volgende twee kasten uit, onder andere vanwege de erg positieve reviews over beide, maar weinig over geluidsproducte :/ :Twee uitgebreide reviews van beide kasten door Hardwarecanucks:

Beide kasten hebben zo hun charmes (de blauwe leds sloop ik er bij beide wel meteen uit :P), maar ik vind het externe ontwerp van de CM 690 mooier, met name (eigenlijk alleen, maar dat is toch het gedeelte waar je het meest tegenaan kijkt ;)) de voorkant.
Toch kan ik niet kiezen, want elke kast heeft zijn eigen pluspunten.

Zo heeft de CM 690 II Advanced ten opzichte van de Dragon Lord als voordelen (alle argumenten in volgorde van belang):
  • Hot-swappable HDD bay bovenop (Geniale feature _/-\o_, alhoewel ik dat niet echt vaak zal gebruiken, af en toe een snelle volledig back-up is zo wel erg makkelijk. :))
  • Modulaire HDD-bays (Handig, want ik gebruik toch maar 1/2 interne HDD's, dus de andere 4 bays gaan er bij mij uit voor betere airflow.)
  • Ik vind de rondingen erg mooi
  • eSATA aan de voorkant
  • Er kunnen 10(!) fans in (Alhoewel ik er toch maar 3/4 in doe, dus of dat in mijn geval een voordeel is, is twijfelachtig, en wat stilte betreft lijkt minder me ook beter.)
De kast heeft echter ook nadelen, zoals:
  • De perforaties voor fans in beide zijpanelen ontsieren de kast in mijn ogen behoorlijk
  • Niet geheel tool-less
  • Door de vele gaten aan alle kanten waarschijnlijk niet echt stil
De Dragon Lord heeft ook een aantal voordelen ten opzichte van de CM 690 II Advanced:
  • Volledig tool-less ontwerp, waaronder tool-less gemonteerd(e):
    • Moederbord (met thumbscrews gemonteerd)
    • Voeding (d.m.v. een klem)
    • Uitbreidingskaarten (met hendeltjes)
    • 2 toolless 5.25" bays
    Je hebt dus echt geen schroevendraaier nodig. :) (Dit vind ik erg in het voordeel van de Dragon Lord.)
  • Window (Ik wil ook van mijn Ninja, Setsungen en cable management kunnen genieten met dichte kast. ;) - Bij de CM 690 II zorg ik waarschijnlijk wel voor een window. ;))
  • Waarschijnlijk stiller dan de CM 690 II omdat de zijpanelen en de voorkant (zij het in mindere mate) dicht zijn, en omdat de voeding niet met schroeven vastzit aan de kast.
  • Stoffilters op alle intakefans (De CM 690 II heeft ook plek voor intakefans aan de zijkant, maar daar zitten geen stoffilters.)
  • 8 i.p.v. 7 PCI-slots
  • Sleuven in PCI-kaartsloten voor betere airflow (geluid?)
  • De 2 bovenste 140mm fans zijn makkelijk uitneembaar
maar ook een paar nadelen:
  • Geen externe 3.5" bay (Wordt wel los verkocht in Duitsland, en anders kan ik hem er wel in modden. ;))
  • Geen eSATA aan de voorkant (Zo erg is dat ook weer niet, maar de front-aansluitingen zijn wel behoorlijk basic voor een kast van €90 - Maar toch, voor die 5 keer per jaar wil ik best even achter mijn kast duiken, en kabeltjes aan de voorkant ontsieren de kast ook weer. ;) En anders is ook eSATA voor de voorkant los te koop, onder andere bij Azerty.)
  • De window heeft soms scheurtjes (Misschien is dat ondertussen opgelost?)
  • Er passen standaard geen 120mm fans bovenin, alleen 140 (maar daar is wel iets voor te modden ;))
Ik ben benieuwd wat de mening binnen dit topic is wat betreft deze twee kasten, en of ik misschien nog een kast over het hoofd heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Ghost Dog schreef op zondag 04 april 2010 @ 01:56:
Ik ben benieuwd wat de mening binnen dit topic is wat betreft deze twee kasten, en of ik misschien nog een kast over het hoofd heb gezien.
Mijn (erg) persoonlijke mening is dat de kast belachelijk is. Veel te duur voor wat we willen bereiken:
Stilte. Wat je niet aan geluid produceert hoeft de kast niet te dempen.
De vraag is of de harde schijven dan genoeg gedempt kunnen worden.
Als je setup goed in elkaar zit heb je zo'n kast niet nodig, de enige reden om te kopen is uiterlijk.
Maar daar gaat het hier niet om.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
Misschien lees ik niet goed, maar ik begrijp je reactie niet zo goed Nas. Een kast onder de 100 euro kan ik toch echt niet duur noemen. Verder vraagt hij gewoon of deze kasten stil zijn. Gezien het feit dat beide kasten een groot (open) rooster met een fan erachter aan de voorkant hebben denk ik dat een simpel 'nee' volstaat, toch..?

Dit is wel een sterke:
Nas T schreef op zondag 04 april 2010 @ 07:33:
[...]

Wat je niet aan geluid produceert hoeft de kast niet te dempen.
qft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske-bc

thieske-bc

NCC 1701

Ghost Dog,

ik wil even iets over het negatieve aspect van die "ontsierende" intake-fan gaten op het zijpaneel aanmerken. Je zegt dat je zelf een window gaat plaatsen. Zijn die gaten dan niet hoe dan ook passé? Bovendien heeft het plaatsen van een raampje positieve invloed op de stilte van je pc als je het juiste materiaal gebruikt. Dus in principe zou je die eigenschap voor jezelf weg kunnen strepen. (je gaat immers de mogelijkheden voor het ontsnappen van het geluid inperken en bij het juiste doorzichtige materiaal ben je ook van die resonerende zijplaat af)

Ik zou persoonlijk dan ook blindelings kiezen voor de CM690II. Prijs/kwaliteit ligt net wat hoger dan de Dragonlord. Geld dat je je uitspaart gaat in een fatsoenlijk venster zitten.

Weet jij overigens of je die bovenste 3.5" bays ook kunt verwijderen? Dat zou ik dan weer bijzonder interessant vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door thieske-bc op 04-04-2010 09:01 ]

Ryzen 2700X, Mugen, 32gb ddr4 3000mhz, GTX1060, 256 M.2 SSD, 256GB SSD, 1 TB SSD, 2TB F4 EcoGreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramen zijn volgens mij over het algemeen niet gunstig voor de geluidsdemping, maar misschien zit ik er naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske-bc

thieske-bc

NCC 1701

Verwijderd schreef op zondag 04 april 2010 @ 09:02:
Ramen zijn volgens mij over het algemeen niet gunstig voor de geluidsdemping, maar misschien zit ik er naast.
Hangt puur van het materiaal af dat je gebruikt en de wijze waarop het vastgemaakt wordt. Als jij relatief dik plexiglas gebruikt heb jij materiaal dat minder de neiging heeft om mee te resoneren dan dat dunne plaatmateriaal wat er oorspronkelijk zat. Resonantie drukt zich ook uit in geluid ergo minder resonantie = minder geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Ook ik had de Aerocool en Scythe bekeken voor mij nieuwe kast. Uiteindelijk toch niet aangeschaft en ben van plan om het allemaal door de MB/bios te laten regelen. Alhoewel ik ook maar 1 4pins aansluiting heb op mijn mb en de rest 3pins waar de snelheid niet kan worden geregeld (zie eerdere post), heb ik een 4pins splitter gekocht naar 2x4pin en 1x3pin. Geen idee of alle aangesloten fans goed werken op de splitter. Ik heb in iedergeval een 3pins fan bijgekocht met een lagere toerental die ik op een constante snelheid laat draaien.

Wat mij vooral dwarszit van die fancontrollers is dat je de sensoren moet plaatsen, dit doet behoorlijk afbreuk op de kabelmanagement. Wellicht kan dit toch wel netjes opgelost worden. Maar ik moet mijn spullen nog binnenkrijgen en voor het eerst in mijn leven mijn eigen computer bouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Nas T schreef op zondag 04 april 2010 @ 07:33:
Mijn (erg) persoonlijke mening is dat de kast belachelijk is. Veel te duur voor wat we willen bereiken:
Stilte. Wat je niet aan geluid produceert hoeft de kast niet te dempen.
De vraag is of de harde schijven dan genoeg gedempt kunnen worden.
Als je setup goed in elkaar zit heb je zo'n kast niet nodig, de enige reden om te kopen is uiterlijk.
Maar daar gaat het hier niet om.
:?
Dan maakt het dus geen zier uit wat voor kast je hebt, terwijl ik (en Smarron ook) nu juist over behuizingen hebben. Een stil systeem zal in elke kast weinig geluid maken (mijn systeem is zonder behuizing ook vrij stil), maar ik ben juist benieuwd welke kast stiller zou zijn. Ik denk zelf dat de Lancool minder geluid doorlaat, inderdaad omdat de CM 690 II '[is] like a giant fan held together by bits of metal' en 'the case likely has more holes in it than actual material' [Hardwarecanucks]. :P
Storm316 schreef op zondag 04 april 2010 @ 08:27:
Misschien lees ik niet goed, maar ik begrijp je reactie niet zo goed Nas. Een kast onder de 100 euro kan ik toch echt niet duur noemen. Verder vraagt hij gewoon of deze kasten stil zijn. Gezien het feit dat beide kasten een groot (open) rooster met een fan erachter aan de voorkant hebben denk ik dat een simpel 'nee' volstaat, toch..?
Lijkt mij ook. Beide kasten zijn rond de €90 (even duur als die Fractal Design R2), dus van een exorbitante prijs kan je niet echt spreken volgens mij.
thieske-bc schreef op zondag 04 april 2010 @ 08:59:
Ghost Dog,

ik wil even iets over het negatieve aspect van die "ontsierende" intake-fan gaten op het zijpaneel aanmerken. Je zegt dat je zelf een window gaat plaatsen. Zijn die gaten dan niet hoe dan ook passé? Bovendien heeft het plaatsen van een raampje positieve invloed op de stilte van je pc als je het juiste materiaal gebruikt. Dus in principe zou je die eigenschap voor jezelf weg kunnen strepen. (je gaat immers de mogelijkheden voor het ontsnappen van het geluid inperken en bij het juiste doorzichtige materiaal ben je ook van die resonerende zijplaat af)
Het rechter zijpnaeel heeft ook intake-fan gaten, dus dat blijft een beetje een punt.
Ik zou persoonlijk dan ook blindelings kiezen voor de CM690II. Prijs/kwaliteit ligt net wat hoger dan de Dragonlord. Geld dat je je uitspaart gaat in een fatsoenlijk venster zitten.
Bij de Dragon Lord heb ik een goed gevoel over de prijs/kwaliteit, mede dankzij het feit dat Lancool een ondermerk van Lian Li is.
Weet jij overigens of je die bovenste 3.5" bays ook kunt verwijderen? Dat zou ik dan weer bijzonder interessant vinden.
Bedoel je de bovenste 2 3.5"bays in de CM 690 II? Dat weet ik niet, maar de onderste 4 dus wel. In de Lancool zitten ze allemaal vast geloof ik.

Verder zijn beide kasten gemaakt van staal, en heeft de Lancool veel minder gaten, en is de voorkant (achter de mesh) toch redelijk dicht, anders dan bij de CM 690 II.
Deze dingen:
Afbeeldingslocatie: http://www.lancoolpc.com/tw/product/upload/image/k62/k62-29s.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Ghost Dog op 04-04-2010 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Ghost Dog schreef op zondag 04 april 2010 @ 01:56:
Dan heb ik ook nog een vergelijkbare vraag (en schaamteloze cross-post O-)):
:>

De Fractal Design valt dus al af voor jou? Vanwege het uiterlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Ja de CM690 maar ook de lancool zijn vrij open. Dat betekent dat je dan moet compenseren met fan speeds of een andere dichtere behuizing moet nemen.

Echter kan iedere kast stiller gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Smarron schreef op zondag 04 april 2010 @ 12:08:
[...]
:>

De Fractal Design valt dus al af voor jou? Vanwege het uiterlijk?
Ik vind de Fractal Design eigenlijk prachtig :P, beter dan de P183, maar net niet praktisch genoeg.
Ik vind een deurtje onhandig om telkens open te moeten doen als ik bij mijn optische drive/cardreader wil, en ik vind het erg jammer dat het linker zijpaneel een fanrooster heeft. :( (Dan zou ik zelf dus een windowmod moeten doen. ;)) Ook vind ik 2 5.25" bays net wat weinig, want als ik mijn HDD('s) te veel hoor wil ik hem/ze net als nu met elastiek ophangen in een 5.25" bay, waar in de Define R2 te weinig ruimte voor is. (Sowieso ga ik nooit 8 HDD's gebruiken in mijn systeem. 8)7)
Wat dat betreft gaat mijn voorkeur uit naar de Lancool, omdat hij geen deur, wel dichte zijpanelen/window, en gaten voor kabelmanagement heeft, ruim, en volledig toolless is.

edit:
Eens even kijken waar ik uitkom per eis ;) :

Eis (in volgorde van belang)CM 690 IIDragon LordDefine R2
KabelmanagementVVV
Voeding onderinVV+ (beste isolatie/montage)V
Zwart, ook van binnenVVV
<€100VVV
Strak uiterlijk+/-+/-V
Tool-less+/-V++/-
Geen deurtjeVV
Geen fanroosters zijpaneelV+/- (alleen linkerzijpaneel)
Geleverd met window+/- (komt nog?)V
Stil+/-V
>= 3 5.25" baysVV
Modulaire HDD baysV
Hotswap HDD bayV
eSATA voorkantVV
Totaal10.5118

Met mijn eisen gaat de Dragon Lord met een half puntje voorop, en ook bij de belangrijkste punten neemt hij de leiding. :o Toch blijf ik twijfelen (elke kast heeft iets unieks, als ik nou alledrie tegelijk kon hebben in één kast...). |:(

[ Voor 83% gewijzigd door Ghost Dog op 04-04-2010 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske-bc

thieske-bc

NCC 1701

Ghost Dog schreef op zondag 04 april 2010 @ 11:11:

[...]

Bedoel je de bovenste 2 3.5"bays in de CM 690 II? Dat weet ik net, maar de onderste 4 dus wel. In de Lancool zitten ze allemaal vast geloof ik.

Verder zijn beide kasten gemaakt van staal, en heeft de Lancool veel minder gaten, en is de voorkant (achter de mesh) toch redelijk dicht, anders dan bij de CM 690 II.
Deze dingen:
[afbeelding]
Die bedoelde ik, was met name uit eigen interesse want dat schept natuurlijk een nog betere airflow als je die kunt verwijderen en er twee mooie 120mm intake-fans plaatst. Ik ben het verder met je eens dat die zijpanelen dicht hadden mogen zijn, daar plaats ik nooit fans in...

Ik denk dat je op het vlak terecht gekomen bent dat je een goed oordeel kunt vellen over welke case je nemen gaat. Enige opmerking die ik heb over de DragonLord is het volgende :

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v610/THIESKE/innercaseside2.jpg

Op het plaatje zie je onderin van die gleuven onder de plaats waar je je voeding plaatst. Gaat dat niet voor turbulentie/geluid zorgen? In ieder geval is er voldoende ruimte om je kabels netjes weg te werken.

Verder zullen de cases best stil kunnen zijn maar dan zul je alleen de overlastveroorzakers moeten beperken tot het minimale. Wat ben je van plan om te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
@Remmes_NT, I-Heine-I
Wat een toeval, ik lees nu pas dat we stom toevallig dezelfde kast en Nexus pwm fans hebben. De mijne (nieuw systeem) hoop ik binnen paar dagen te verwachten.
Btw, hebben jullie die siliconen pennetjes gebruikt welke bij de Nexus zit? Werken deze wel goed?
En I-Heine-I, heb je toevallig ook zo'n splitter? Ik heb m namelijk ook besteld en nog siliconen fan absorbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

thieske-bc schreef op zondag 04 april 2010 @ 14:53:
[...]

Die bedoelde ik, was met name uit eigen interesse want dat schept natuurlijk een nog betere airflow als je die kunt verwijderen en er twee mooie 120mm intake-fans plaatst. Ik ben het verder met je eens dat die zijpanelen dicht hadden mogen zijn, daar plaats ik nooit fans in...
:)
Enige opmerking die ik heb over de DragonLord is het volgende :

[afbeelding]

Op het plaatje zie je onderin van die gleuven onder de plaats waar je je voeding plaatst. Gaat dat niet voor turbulentie/geluid zorgen? In ieder geval is er voldoende ruimte om je kabels netjes weg te werken.
Ik denk dat dat wel meevalt, omdat de fan van de voeding niet zo hard draait, en het aan de achterkant van de onderkant zit, dus het sowieso minder goed te horen is, en anders kan het misschien wel weg. :)
Verder zullen de cases best stil kunnen zijn maar dan zul je alleen de overlastveroorzakers moeten beperken tot het minimale. Wat ben je van plan om te plaatsen?
Ongeveer zoals ik het nu ook heb:
  • 1/2 120mm intake Real Silents op 5V (sowieso 1 voor mn HDD)
  • 1/2 120mm outtake Real Silent(s) op ~7V (in de Lancool misschien ipv daarvan 2x 140mm Fractal Design 140mm bovenin en een Real Silent 120mm op ~7V achterin; volgens SPCR zijn die FD erg stil :))
  • CPU met Ninja + Slipstream op ~800rpm
  • GPU met Setsungen en omgedraaide fan op ~900rpm
Natuurlijk uiteindelijk een minimaal aantal fans, zodat de temperaturen laag genoeg zijn, maar de pc als geheel toch zo stil mogelijk blijft.
Ik denk dat je op het vlak terecht gekomen bent dat je een goed oordeel kunt vellen over welke case je nemen gaat.
Pff, blijft lastig. :X Maar ik neig (o.a. door mijn voorgaande lijstje) nu toch het meest naar de Lancool, dus ik denk dat dat hem wordt. Als ik hem heb en alles geïnstalleerd is zal ik uiteraard verslag doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
330d schreef op zondag 04 april 2010 @ 16:40:
@Remmes_NT, I-Heine-I
Wat een toeval, ik lees nu pas dat we stom toevallig dezelfde kast en Nexus pwm fans hebben. De mijne (nieuw systeem) hoop ik binnen paar dagen te verwachten.
Btw, hebben jullie die siliconen pennetjes gebruikt welke bij de Nexus zit? Werken deze wel goed?
En I-Heine-I, heb je toevallig ook zo'n splitter? Ik heb m namelijk ook besteld en nog siliconen fan absorbers.
ja, voor de top fan heb je maar 2 pinnentjes nodig, die dingetjes moetje helemaal tot in het gat van de oude schroeven doordrukken anders blijven de fans niet haken , werkt top

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Heine-I
Dan kan mijn vraag er nog wel even tussendoor ;). Ik wil zo de Scythe Kaze Master gaan bestellen voor mijn Antec P183 in deze opstelling:

- op aansluiting 1 de Nexus PWM op de cpu cooler (ik zal wel de alert moeten uitzetten in de bios omdat het mobo geen processor koeler detecteert, of is er zoals bij de aerocool touch-1000 één verbinding met twee uiteinden: één op het mobo om het 'voor de gek te houden' en één om de PWM fan op aan te sluiten?)
- op aansluiting 2 Nexus PWM nr 2 ook op de cpu cooler
- op aansluiting 3 de twee 3-pin fans (Nexus 120mm) van de achterkant, allebei werkend op dezelfde ingestelde toeren.
- op aansluiting 4 de twee 3-pin fans (Bequiet Silent wings 120mm) van de voorkant, allebei werkend op dezelfde ingestelde toeren.

even een voorbeeld gesoept: :P
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/16ou2a.jpg
de nummers in de tekening komen overeen met de 4 aansluitingen op de Scythe Kaze Master. Het doel is om alle fans op een toerental te zetten dat je ze net niet hoort, ik verwacht dan nog een prima koeling bij idle (P183 ftw >:) ), bij games kan ik de fans dan wat harder zetten.

Ik wilde even weten voor dat ik bestel of dit allemaal mogelijk is:
- levert de fan controller genoeg stroom voor 6 fans? (2x 2 fans op 1 aansluiting niet te veel gevraagd?)
- draaien de 3-pin fans per aansluiting op dezelfde toeren?, met andere woorden: geen gezeik met maar 1 fan die werkt per aansluiting, of 1 fan op volle toeren?
- De PWM fans kunnen in toeren geregeld worden? Dus geen fans op volle toeren of niet functionerend?
- zie ik nog iets anders over het hoofd of is een andere fan controller aan te raden? (andere controller met 6 aansluitingen, PWM, temperatuur voor ongeveer dezelfde prijs?)

Er zijn behoorlijk weinig reviews te vinden en het wordt nergens echt duidelijk uitgelegd, misschien dat iemand met deze scythe mij duidelijkheid kan bieden. Alvast bedankt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Met die vraag zat ik ook in mijn hoofd, we hebben dezelfde 'probleem' ;)
Zover ik het heb begrepen, kan je max 1A per kanaal op de Scythe aansluiten. Gezien die Nexus fans max 0.30A hebben, lijkt mij geen probleem. Als iemand anders dit kan bevestigen graag :)

*Ik heb al 3 pwm nexus fans binnen (en 1xrealsilent 1000tpm 3pins in bestelling), nu vraag ik me af wat ik het beste kan doen:
- Scythe fancontroller halen waar alle 4 de fans aangesloten kan worden.
- Andere fancontroller halen en de 3 pwm terugsturen en 3 realsilent bijbestellen
- 3 pwm terugsturen en 3 realsilent bestellen en gewoon op de mb prikken (1x4pinheader en 3x 3pins zonder speedcontrol)

Ik vraag me af, als ik toch de toerental ga verlagen naar een acceptabele niveau, waarom zal ik nog die pwn fans (500-2000tpm) nodig hebben, kan beter gelijk de 1000tpm halen.

[ Voor 52% gewijzigd door 330d op 04-04-2010 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
-ik heb geen idee of 6 fans gaat lukken , heb namelijk mijn ninja passief...
-
-de pwm fans worden als 3 pin fans beschouwen en worden dus via de voltage van de controller geregeld
- ik geloof dat er een zalman controller is voor 6 fans in totaal , ik ben tevereden met mijn scythe kaze master 5,25

zalman controller: http://www.zalman.com/ENG/product/Product_Read.asp?idx=208

[ Voor 6% gewijzigd door [Remmes] op 04-04-2010 19:14 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Ja maar de 4pin moet wel in de 3pin vrouwtje passen, ik zag bij sommige merken met bijgeleverde 3pin aansluitingen waar je alleen 3pins kan aansluiten.
Deze bijv: pricewatch: NZXT Sentry 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
330d schreef op zondag 04 april 2010 @ 19:40:
Ja maar de 4pin moet wel in de 3pin vrouwtje passen, ik zag bij sommige merken met bijgeleverde 3pin aansluitingen waar je alleen 3pins kan aansluiten.
in de post had hij het over de scythe kaze master ( waarbij de connectoren dus voor 4 pin zijn en dus ook 3 pin zijn)

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Heine-I
330d schreef op zondag 04 april 2010 @ 16:40:
@Remmes_NT, I-Heine-I
Nou stom toevallig, veel mensen op dit topic hebben een antec p183 en bijna iedereen zal je hier Nexus fans aanbevelen (ik ook) :+ . Maar nu even on-topic: Die pennetjes zijn uitstekend: ze houden de fans goed op hun plaatst en voorkomen resonantie. En heb je ze bij-besteld?, want ze komen gewoon standaard met de Nexus PWM's.

Ik heb zo'n splitter helemaal uit de VS laten komen, was niet op de hoogste van highflow.nl. Maar ik moet je wellicht teleur stellen. Na allebei de PWM's aangesloten te hebben bleek er maar 1 te draaien. Fans omgewisseld en toen draaide enkel de andere fan. Of mijn moederbord doet moeilijk of je kan gewoon niet twee PWM fans (met een splitter) op 1 aansluiting zetten. Om die reden ben ik over een fancontroller gaan nadenken.
*Ik heb al 3 pwm nexus fans binnen (en 1xrealsilent 1000tpm 3pins in bestelling), nu vraag ik me af wat ik het beste kan doen:
Ik zou gewoon die fancontroller halen. PWM fans zijn overbodig maar je kan ze er wel gewoon op gebruiken. Achteraf gezien had ik beter gewoon twee stuks 3pins kunnen kopen, maar dat is makkelijk praten :P . Hoewel ze nu alsnog een functie op mijn processor koeler krijgen :> . Ik heb geen goede ervaring met fans softwarematig regelen. Met speedfan werkte het niet en toen moest ik eerst zo'n slecht stuk software van mijn moederbord gaan installeren. Ik heb ook niet echt een keuze aangezien ik maar 1 case fan aansluiting op mijn mobo heb (het is inderdaad idioot), dat wordt dus gewoon een controller. En als je in een game zit is het met een fancontroller makkelijk snel geregeld, anders moet je de game minimaliseren.
Je hebt gelijk, dat was ook mijn eerste keuze. Volgens mij is de Scythe ook 1 van de weinige waarbij het wel kan. Bij de Aerocool touch-1000 kan je 1 pwm van je processor koeler erop aansluiten, maar niet een losse PWM fan. Dus nog steeds niet ideaal. Ik ga denk ik gewoon voor de scythe :*). Zo'n Zalman met 6 regelaars is ook niet echt nodig: Mijn 4 3pin fans in twee groepen regelen werkt ook prima. Bovendien heeft die Zalman geen temperatuur sensors en geeft hij de rpm niet weer.

Dan vraag ik me nog iets af. Stel dat je twee 3pin fans op 1 aansluiting van je Scythe fancontroller doet, hoe werkt dit dan? Wordt het voltage over de twee fans verdeeld? (bijvoorbeeld 12 volt input van je controller betekent dat je fans allebei op 6 volt draaien?). Ik neem aan dat de controller max 12 volt per aansluiting kan geven: Is het niet zo dat je dan je fans maar maximaal op 6 volt per stuk kan hebben als er twee op 1 aansluiting zitten?

[ Voor 7% gewijzigd door I-Heine-I op 04-04-2010 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Remmes_NT schreef op zondag 04 april 2010 @ 19:42:
[...]

in de post had hij het over de scythe kaze master ( waarbij de connectoren dus voor 4 pin zijn en dus ook 3 pin zijn)
Beetje alles doorelkaar, je hebt gelijk daar had hij het over, ik dacht dat je het over het algemeen sprak :)

@I-HEINE-I
Inderdaad, had ik dit eerder geweten...
Ik denk dat ik maar ook voor de Scythe ga, (waarschijnlijk de Scythe Server met auto/semi functie) dat zal in mijn geval het goedkoopste oplossing zijn. Anders moet ik die pwm's weer terugsturen en de andere bestellen. Dacht er later pas aan wat ik aan die mooie gekleurde schermen heb van NXZT/Aerocool, met een deurtje aan de voorkant vd P183 :P

Iemand nog Antec tricool fans nodig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnermo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-08 10:52

Gnermo

All about that bass!

Onderin bij de voedingen zit bij Lian Li ook een dikke rubberen strip, kijk maar op de f0t0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Heine-I
330d schreef op zondag 04 april 2010 @ 20:24:
[...]

Beetje alles doorelkaar, je hebt gelijk daar had hij het over, ik dacht dat je het over het algemeen sprak :)

@I-HEINE-I
Iemand nog Antec tricool fans nodig :D
Je bedoelt de standaard fans? Ik weet niet of zo veel mensen op molex fans zitten te wachten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik spam (foei!) jullie even met de BBG special van deze maand:
[BBG]Special: Stille PC - Mei 2010

Tips voor een stille BBG? Post ze daar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Heine-I
Begrijp ik het goed dat de stille pc het office systeem is? Moet het een echt stil systeem voor consumenten zijn of echt voor de fanaat die tot het uiterste gaat en niet bang is daar veel voor uit te geven (dempingsmatten enzo)? Het budget is 500 euro? En ik vraag me af hoe de balans moet zijn: als je iets echt stil wilt neem je natuurlijk de processor met het laagste verbruik denkbaar en geef je de rest uit aan (passieve) koeling. Maar het systeem moet zeker ook nog aardig wat prestaties leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Volgens mij zijn ze alledrie gericht op stilte, alleen met verschillende doelen en budgetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
  • Laatst online: 14-09 21:49
Inderdaad. Er zijn 3 systemen die allemaal stil moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
@I-Heine-I
De Lamptron FC5 lijkt mij ook een goeie met open 3pins aansluitingen waar de pwm op kunnen. 30watt per kanaal, dan weet je zeker dat je zonder problemen 2of meer per kanaal kan aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
330d schreef op maandag 05 april 2010 @ 10:53:
@I-Heine-I
De Lamptron FC5 lijkt mij ook een goeie met open 3pins aansluitingen waar de pwm op kunnen. 30watt per kanaal, dan weet je zeker dat je zonder problemen 2of meer per kanaal kan aansluiten.
kzal eens kijken naar mijn scythe

Maximum Fan Ampere per Channel 1A per channel

zou ook wel een paar fans moeten kunnen

[ Voor 13% gewijzigd door [Remmes] op 05-04-2010 12:53 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Remmes_NT schreef op maandag 05 april 2010 @ 12:45:
[...]

kzal eens kijken naar mijn scythe

Maximum Fan Ampere per Channel 1A per channel

zou ook wel een paar fans moeten kunnen
De Lamptron is als alternatief bedoelt, de review ziet er goed uit, sterke punten is de hoge wattage per channel en volgens mij las ik iets van min 0.1v-12v kan je regelen. Terwijl de Scythe 3,6v zit op min.

Trouwens, waar hebben jullie de sensoren geplaatst? Ik zit te twijfelen of ik de cpu koeler ook op de controller zet of op MB (Noctua N-H14). Heb 2 Hd's, kan wel op 1 aansluiten, maar kan ook op de voeding (gezien layout vd P183), 2e op videokaart, 3e op mb en evt. 4e op cpu. Vooral de laatste 2 vraag ik me af waar kan ik het beste bevestigen de senor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
330d schreef op maandag 05 april 2010 @ 13:16:
[...]

De Lamptron is als alternatief bedoelt, de review ziet er goed uit, sterke punten is de hoge wattage per channel en volgens mij las ik iets van min 0.1v-12v kan je regelen. Terwijl de Scythe 3,6v zit op min.

Trouwens, waar hebben jullie de sensoren geplaatst? Ik zit te twijfelen of ik de cpu koeler ook op de controller zet of op MB (Noctua N-H14). Heb 2 Hd's, kan wel op 1 aansluiten, maar kan ook op de voeding (gezien layout vd P183), 2e op videokaart, 3e op mb en evt. 4e op cpu. Vooral de laatste 2 vraag ik me af waar kan ik het beste bevestigen de senor.
een fan zal je niet aan het draaien krijgen onder de 3 volt of zelfs onder de 5 volt, ligt net aan de fan
min wat ik met mijn scythe kan is 550 rpm per fan

sensoren heb ik 1 op de bodem van mijn ninja, dus zo dicht mogelijk bij de cpu
en 1 zo dicht mogelijk bij de gpu van de kaart

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Heine-I
330d schreef op maandag 05 april 2010 @ 10:53:
@I-Heine-I
Ja maar ik denk niet dat ik zo veel fans op 1 aansluiting ga zetten :+

Afbeeldingslocatie: http://images.hardwarecanucks.com/image/akg/Fan/FC5/Lamptron_FC5_fans.jpg

Op de site van Scythe staat dit bij de Master Ace: 1 Ampere (= 12 W max.). Een Nexus 120mm gebruikt maximaal 0,3 ampere. Verwacht dus dat je max 3 fans per kanaal kan aansluiten. Volgens mij is ampere gewoon watt gedeeld door het voltage (12), dat zou betekenen:

30 watt (lamptron) / 12 volt = 2,5 amp

2,5 amp betekent maximaal 8 Nexus fans per kanaal. Maar blijkbaar konden ze bij hardwarecanucks er nog wat meer op aansluiten. Ik denk dat je met allebei de controllers veilig zit. Ik zou het max aantal fans per kanaal bij de Lamptron zelfs overdreven noemen. Het wordt dus de Scythe voor mij, volgens mij is de Lamptron ook niet zo makkelijk verkrijgbaar in Nederland.

EDIT: Zal ik voor de Kaze Master of de Kaze Master Ace gaan? Het enige verschil wat ik kan ontdekken is het uiterlijk. De Ace is van wat meer ruw/gepolijst metaal ipv het glimmende van de gewone versie.

[ Voor 7% gewijzigd door I-Heine-I op 05-04-2010 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
I-Heine-I schreef op maandag 05 april 2010 @ 18:33:
[...]

Ja maar ik denk niet dat ik zo veel fans op 1 aansluiting ga zetten :+

[afbeelding]

Op de site van Scythe staat dit bij de Master Ace: 1 Ampere (= 12 W max.). Een Nexus 120mm gebruikt maximaal 0,3 ampere. Verwacht dus dat je max 3 fans per kanaal kan aansluiten. Volgens mij is ampere gewoon watt gedeeld door het voltage (12), dat zou betekenen:

30 watt (lamptron) / 12 volt = 2,5 amp

2,5 amp betekent maximaal 8 Nexus fans per kanaal. Maar blijkbaar konden ze bij hardwarecanucks er nog wat meer op aansluiten. Ik denk dat je met allebei de controllers veilig zit. Ik zou het max aantal fans per kanaal bij de Lamptron zelfs overdreven noemen. Het wordt dus de Scythe voor mij, volgens mij is de Lamptron ook niet zo makkelijk verkrijgbaar in Nederland.

EDIT: Zal ik voor de Kaze Master of de Kaze Master Ace gaan? Het enige verschil wat ik kan ontdekken is het uiterlijk. De Ace is van wat meer ruw/gepolijst metaal ipv het glimmende van de gewone versie.
Is ook overdreven veel ja. Maar veel beter dan teweinig, dan weet je zeker dat je goedzit :P
Die Lamptron is bij highflow te krijgen. Die Scythe verschilt alleen in uiterlijk ja zoals je hierboven zegt. Post je wat pics als je de boel heb geinstalleerd? Zal ik ook doen als ik tenminste eindelijk de spullen binnenkrijgt deze week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Heine-I
330d schreef op maandag 05 april 2010 @ 19:15:
[...]

Is ook overdreven veel ja. Maar veel beter dan teweinig, dan weet je zeker dat je goedzit :P
Die Lamptron is bij highflow te krijgen. Die Scythe verschilt alleen in uiterlijk ja zoals je hierboven zegt. Post je wat pics als je de boel heb geinstalleerd? Zal ik ook doen als ik tenminste eindelijk de spullen binnenkrijgt deze week.
Ja dan kan je oneindig door blijven gaan, hetzelfde als met voedingen die overpowered zijn :+, het kost soms niet veel meer maar je weet dat je het nooit zal benutten ;) .

En zo te zien is die lamptron 5 euro duurder. Dat is opzich geen enorm verschil en je zou het ook kunnen doen omdat je de lamptron bijvoorbeeld mooier vindt. Hij heeft een display dat je van kleur kan veranderen, misschien leuk als je een kast als de CM Haf hebt en graag een rood scherm zou willen. Ik vind geen van beiden echt mooier. De Lamptron geeft mij een wat meer solide indruk, de printplaat heeft een wat schoner uiterlijk. Maar de vraag is in hoeverre dat uitmaakt als het ding in je kast zit. Voor mij wordt het in elk geval de scythe. Bij Azerty, waar ik gelijk nog wat ga bestellen naast de fancontroller, is de Scythe zo'n 7 euro goedkoper dan de Lamptron bij Highflow (de Lamptron is niet verkrijgbaar bij Azerty). Tel hier ook nog de aparte verzendkosten van highflow bij op en je ziet dat ik met de Lamptron veel duurder uit ben. Maar ik ben zeer benieuwd hoe de Lamptron functioneert.

Als ik alles ingebouwd heb neem ik wel wat foto's voor het air cooled gallery topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
degene die ik heb, vanwege de strakke look, groote kijkhoek, en als je pc uitstaat is het 1 zwart geval wat ik dus persoonlijk mooi vind.

er zit geen knop o.i.d op om het te dimmen maar ik als antec p183 eigenaar zie ik niks s'avonds vanwege het deurtje :)

ook kan je bij de lampton maar 1 ding tegelijk bekijken
- Can only display voltage or temperature, not both

[ Voor 33% gewijzigd door [Remmes] op 05-04-2010 21:51 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Heine-I
@ Remmes: Maar past dat glimmende wel bij de matte finish van de p183? Ik verwacht zelf dat de look van de ace dichter in de buurt komt. Maar uiteindelijk maakt het niet veel uit, ik zit zelf ook altijd met het deurtje dicht ;). En de Ace is bij Azerty nog goedkoper dan de normale :P. Je kan bij de lampton inderdaad maar 1 ding tegelijk bekijken. Maar je kan er wel voor kiezen het voltage weer geven. Bij de scythe kan je alleen temperatuur weergeven. Opzich niet erg want ik snap niet wat je aan het voltage hebt als je ook de RPM ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Ik kijk wel wat highflow zegt, heb nl een mailtje gestuurd afgelopen weekend. Voor mij wordt het de Lamptron of de Scythe Server. Lijkt me toch handig dat je auto/semi en manual standen kan gebruiken? Tenzij je op de Kaze zelf een temp kan instellen dat die begint te piepen, geloof dat deze default op 70graden staat?

Btw, heeft iemand een verklaring ervoor waarom sommige mensen hun voedingen ondersteboven installeren (bij kasten waar de voeding onderin komt)?
Ik heb deze besteld: pricewatch: Nexus RX-7000
De fan zit dus aan de onderkant, wat maakt het voor de airflow uit in mijn geval in de 'afgesloten' onderste gedeelte in de P183 of die naar onderen blaast of naar boven??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
I-Heine-I schreef op maandag 05 april 2010 @ 22:33:
@ Remmes: Maar past dat glimmende wel bij de matte finish van de p183? Ik verwacht zelf dat de look van de ace dichter in de buurt komt. Maar uiteindelijk maakt het niet veel uit, ik zit zelf ook altijd met het deurtje dicht ;). En de Ace is bij Azerty nog goedkoper dan de normale :P. Je kan bij de lampton inderdaad maar 1 ding tegelijk bekijken. Maar je kan er wel voor kiezen het voltage weer geven. Bij de scythe kan je alleen temperatuur weergeven. Opzich niet erg want ik snap niet wat je aan het voltage hebt als je ook de RPM ziet.
http://i640.photobucket.com/albums/uu129/Rem-s/Picture8.jpg
http://i640.photobucket.com/albums/uu129/Rem-s/Picture9.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door [Remmes] op 06-04-2010 08:43 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
330d schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 08:28:
Ik kijk wel wat highflow zegt, heb nl een mailtje gestuurd afgelopen weekend. Voor mij wordt het de Lamptron of de Scythe Server. Lijkt me toch handig dat je auto/semi en manual standen kan gebruiken? Tenzij je op de Kaze zelf een temp kan instellen dat die begint te piepen, geloof dat deze default op 70graden staat?

Btw, heeft iemand een verklaring ervoor waarom sommige mensen hun voedingen ondersteboven installeren (bij kasten waar de voeding onderin komt)?
Ik heb deze besteld: pricewatch: Nexus RX-7000
De fan zit dus aan de onderkant, wat maakt het voor de airflow uit in mijn geval in de 'afgesloten' onderste gedeelte in de P183 of die naar onderen blaast of naar boven??
sommige kasten hebben maar een aantal MM voor de voeding om op te staan, daarbij is het dus handig om de fan naar boven te hebben(of als er luchtgaten onderin zitten zorgt dit soms voor geluid wat niet iedereen fijn vind)
in de P183 kan je gewoon de fan naar onderen hebben, aangezien de fan genoeg aanzuigruimte heeft
, ook is het meestal zo dat als je de fan naar onderen hebt de kabels aan de mobo kant zitten en dus makkelijker weg te werken zijn

[ Voor 3% gewijzigd door [Remmes] op 06-04-2010 08:53 ]

ja, daag.

Pagina: 1 ... 26 ... 48 Laatste

Let op:
Let op! Dit is geen CSL dus vragen over of een systeem goed is horen hier niet. Vanaf nu 14-12-2007 zullen deze berichten dan ook verwijderd worden en krijg je een OW!