[BBG] Special: Stille PC - Mei 2010

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 6.362 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na aanleiding van de poll, komt er nu dus een stille pc special en omdat ik niet kan kiezen welk segment we pakken, heb ik er maar 3 gemaakt. Als er goed meegeholpen word dan is het zelf mogelijk dat alle 3 de systemen er in komen. Het ligt dus vooral aan jullie animo! Wil je helpen, of heb je opmerkingen, onderbouw deze zo goed mogelijk, het liefst met linkjes naar review sites. Zo kan ik mijn texten makkelijker schrijven en zien de mensen die de BBG lezen ook beter waarom bepaalde dingen worden verkozen!

Systemen zijn allen de kast, de overige componenten worden weg gelaten.

Office systeem: Het simpelste systeem, welke vooral gebruikt word voor simpele office werkzaamheden. Deze pc's hebben niet veel reken kracht nodig, maar stilte is zeer zeker wel gewenst. Budget 500,-

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 215€ 40,50€ 40,50
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 30,90€ 30,90
1Cooler Master Hyper 212 Plus€ 22,19€ 22,19
1Cooler Master Sileo 500€ 59,-€ 59,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 98,95€ 98,95
1MSI 760GM-E51€ 54,98€ 54,98
1Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI€ 81,-€ 81,-
1Scythe Quiet Drive€ 28,-€ 28,-
1Sony AD-7240S€ 18,05€ 18,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 433,57

Toelichting: De Sileo is niet duur, maar is al standaard bekleed. De 800rpm fans zijn erg stil, maar de warmte afvoer is niet je van het. Gelukkig produceren de X2 215 en 760G chipset dat niet. Gekozen is voor een langzame hdd.

Het midend systeem is bedoeld als allrounder, alles moet er op kunnen. Wat gamen, wat lichte workstation werk, films, muziek. Budget 900,-
#ProductPrijsSubtotaal
1Club3D HD 5750 1GB GDDR5 PCI-E (Passief)€ 136,70€ 136,70
1Fractal Design Define R2€ 84,99€ 84,99
1Intel Core i5 750€ 167,-€ 167,-
1MSI P55M-GD45€ 89,99€ 89,99
2Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120m€ 5,80€ 11,60
3Nexus SFM-1000 Silicon Fan Mounts€ 1,23€ 3,69
1Nexus Value 430€ 57,20€ 57,20
1Scythe Kaze Master Ace 5.25" Zwart€ 27,49€ 27,49
1Seagate Barracuda 7200.12 ST31000528AS, 1TB€ 71,-€ 71,-
1Zalman CNPS10X Quiet€ 42,20€ 42,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 836,86

Toelichting: Gekozen is voor de i5, niet voor de concurrerende AMD's omdat die meer verstoken. Meer verstoken = meer warmte = meer geluid. Daarbij zit een passieve HD5750. Mogelijk is een HD5770 vapor-x een beter/sneller idee? Fractal kast met matten, 2 extra fans zodat de passieve kaart genoeg lucht krijgt. 3 extra mounting kitjes voor de standaard fans.

Het high end systeem is echt bedoeld voor gaming. Dit is direct het moeilijkste omdat dit het meeste warmte verstookt. Budget 2000,-

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock X58 Deluxe3€ 194,03€ 194,03
1Intel Core i7 920€ 209,-€ 209,-
1Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2R5 80GB€ 195,-€ 195,-
1Nexus Edge€ 123,-€ 123,-
1Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120m€ 5,80€ 5,80
1OCZ Gold Low-Voltage OCZ3G1600LV6GK€ 149,99€ 149,99
1Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI€ 81,-€ 81,-
2Sapphire HD5850 Vapor-X 1GB GDDR5 PCI-E€ 258,-€ 516,-
1Seasonic X-750€ 149,95€ 149,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.669,82

Toelichting: Gekozen voor de EDGE, de koeling voldoet met 2 actief gekoelde videokaarten, de extra fans zorgen er voor dat dit wel goed zit. Gekozen voor dit moederbord omdat er meer ruimte tussen de videokaarten zit, zodat ze elkaar minder op warmen. Er ontbreekt nog een CPU koeler. Ik zit te twijfelen om er weer de zalman van het mid end systeem in te doen of naar iets sterkers kijken als een Megahalem met een scythe fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanoDiBosso
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:59
Alle systemen met de standaard/boxed koeler?
Ik denk dat een aftermarket koeler veel kan schelen in warmte, maar door het hogere koelvermogen ook zeker in geluidsproductie.
Hoger koelvermogen = minder toeren van de ventilator nodig voor hetzelfde effect.
Dus, misschien een Mugen 2? Of als het echt stil moet een Big Shuriken?
Verwijderd schreef op zondag 04 april 2010 @ 17:28:
Er ontbreekt nog een CPU koeler. Ik zit te twijfelen om er weer de zalman van het mid end systeem in te doen of naar iets sterkers kijken als een Megahalem met een scythe fan.
Ik heb niets gezegd...

[ Voor 32% gewijzigd door StefanoDiBosso op 04-04-2010 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alle systemen hebben een afthermarket koeler behalve de high end atm ja. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwertyuio
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-03 14:28
Waarom geen Crosshair H50, hij is iets duurder dan de meeste high-end luchtkoelers maar wel een stuk stiller, vooral in combinatie met de goede koelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou omdat hij niet stiller is vergeleken met een goeie high end lucht koeler. De pomp maakt ook geluid.

Zie het zo: Qua koeling voldoen een high end lucht koeler en de H50 makkelijk. Op beide komt een super stille fan. De H50 maakt dan ook nog een pomp geluid, terwijl heat pipes dit niet doen. Daarom zit ik zelf meer met het idee van de Megahalem, maar die presteert pas goed met een fan die veel lucht verplaatst. Anders een Orihic? Maar past die in de kast?

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2010 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djmaddox
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-02 21:02

Djmaddox

Stock speed? wat is dat?

Misschien is een Mugen 2 met 2x Nexus Real Silent 120MM 1000RPM Push/Pull wel wat? Goede koeling en geen geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:37

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Als je het over echt stil hebt is 1000rpm te snel, dat geeft te veel windgeruis.
Voor echte stilte (daar lijkt me deze special toch voor ;)) ga je voor 120mm fans op 800rpm of minder.
Deze Slipstreams zijn dan aan te bevelen, ze draaien standaard (dus zonder voltmod/fancontroller) op een geruisloze 800rpm.

Om passief een CPU te kunnen koelen is de Ninja (review op SPCR) een goede prijs/prestatie keus, en de Thermalright HR-01 (review) de echte koning (de TRUE is ook goed, maar de Ninja en HR-01 presteren beter).
Zo wordt mijn overgeklokte Phenom II X4 955 @ 3.7GHz @ 1.432Vcore gekoeld door een Ninja 2 Rev. B met de bijgeleverde Slipstream fan op 800rpm, en is dan echt niet hoorbaar, terwijl de temperatuur zelfs met OCCT en een omgeving van 22°C de 60°C net aantikt.
CPU's van 95W of meer zijn verder niet echt passief te koelen, maar de Ninja of de Thermalright presteren uitstekend met fans met laag toerental (een stille 850rpm en lager).

Grakakoelers maken normaal gesproken veel te veel geluid, dus ik zou inderdaad een passieve grafische kaart kopen, maar omdat die beperkt zijn in kracht is op het goedkopere eind voor aftermarket koelers voor krachtiger grafische kaarten de Scythe Musashi of Setsungen (wel met omgedraaide fan, want dan koelt hij veel beter) te overwegen, en anders een Thermalright HR-03, die kan zelfs passief veel kaarten goed koelen.
Het goedkoopste (en misschien wel beste in prijs/kwaliteit) is de Arctic Accelero S2, waarbij het vaak wel handig is er een 120mm fan op te monteren (met tie-wraps bijvoorbeeld ;) ook bij de HR-03 btw).

Verder is dé site voor stilte natuurlijk SPCR. Als zij iets stil vinden, is het dat ook echt, en als je het niet gelooft kan je het zelf naluisteren omdat ze het geluid met HiFi-apparatuur opnemen.

Zelf heb ik de met de Ninja meegeleverde Slipstream (die standaard 1000rpm doet) op 800rpm met een PCI-slot-fancontrollertje, en heb ik 3 Nexus Real Silent 120mm in mijn kast hangen, 2 op 5V van de voeding voorin (1 om mijn in elastiek opgehangen HDD koel te houden, en 1 als algemene intake), en 1 op 7V (met een weerstandje op mijn moederbord) achterin. Ik heb mijn grafische kaart koel met een Setsungen met omgekeerde fan op 900rpm.

[ Voor 45% gewijzigd door Ghost Dog op 05-04-2010 19:50 ]

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Een 5,25 inch fancontroller, een DVD brander en een 5,25 inch HD behuizing passen niet in Fractal Design Define R2 met zijn drieën. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Laatst online: 14-08 21:46
De Nexus Value 430 is echt een van de stilste voedingen ooit. Kijk maar op : http://www.silentpcreview.com/Nexus_Value_430 . Echt respect voor deze voeding _O_

Kan er niet voor Gigabyte moederborden worden gekozen? Mede dankzij de ''UD3'' techniek worden er lagere temperaturen geclaimd. http://www.gigabyte.com.t...080924_ud3_ultra-cool.htm

Afbeeldingslocatie: http://www.gigabyte.com.tw/FileList/WebPage/mb_080924_ud3/data/tech_080924_ud3_ultracool-04.jpg

Verder nog een leuk artikeltje : http://www.tweaktown.com/...le_3_mobo_tech/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
n0elite schreef op zondag 04 april 2010 @ 23:43:
De Nexus Value 430 is echt een van de stilste voedingen ooit. Kijk maar op : http://www.silentpcreview.com/Nexus_Value_430 . Echt respect voor deze voeding _O_
Dat dat wisten we al een tijdje hoor. :p
Maar passieve voedingen zijn er ook nog en van de Nexus wordt gedacht dat die niet lang te leven heeft als je hem vol belast. Hij zal waarschijnlijk zijn hitte nooit kunnen afvoeren.
Kan er niet voor Gigabyte moederborden worden gekozen? Mede dankzij de ''UD3'' techniek worden er lagere temperaturen geclaimd.
Klinkt leuk, maar claimen kan iedereen en een lagere temp is natuurlijk leuk maar als je het bereikt door een groter koelblok maar je verstookt bijvoorbeeld wel meer energie moet je dat ook weer afvoeren natuurlijk. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Wat ik mis bij 't i5 systeem is een anderen CPU koeler, ik heb zelf net bijna zelfde config in elkaar geknutseld ook voor videobewerking, werkt perfect. Draait pinnacle HD studio perfect op, ik had dan wat meer eisen van $klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 12:30
Ik zal later nog wel een keer uitgebreid posten (stiekeme tvp :P), maar om alvast een knuppel in het hok te gooien:

Waarom geen SSD in de Office&Internet bak? Voor ~100E heb je de Intel 40GB, of iets snellere (maar kleinere) uit de Vertex-serie en zo nog 40 varianten. Ik durf niet precies te zeggen hoeveel lawaai de cpu koeling & voeding maken, maar een SSD elimineerd in ieder geval weer een geluidsbron. Qua kosten gelijk (weg Scythe), maar je gaat er wel op achteruit qua ruimte. Mocht je toch de HDD als hoofditem plaatsen, denk ik dat het wel positief is om de SSD als alternatief erbij te zetten :)

In je tweede bak, waarom heb je die fan regelaar gekozen? Het moederbord kan ook al 2 fans aansturen. Of wil je de meegeleverde fans ook gebruiken? 4 fans lijkt mij aan de ruime kant, maar ik moet zeggen dat ik mij hier (nog) niet heel erg in heb verdiept. Ook hier mis ik de SSD, maar bij een allround bak wil je meestal wat meer hdd ruimte en kan ik het mij net iets beter voorstellen :P

Bij de derde bak vind ik het "niet verstandig" om twee actief gekoelde videokaarten te nemen, maar er zijn niet zo heel veel andere oplossingen :P Ik zal daar in ieder geval nog even over na gaan denken of ik iets beters weet, waarschijnlijk wordt het performance vs. 2x 5750 (die wel passief beschikbaar zijn) vs aftermarket koeler.

Op zich vind ik het er in ieder geval wel goed uit zien, goed bezig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-11-2024
HR-01 (X en Plus) en Scythe Ninja zijn allebei eol, misschien daarom toch geen optie voor de BBG? Beide zijn nog wel te krijgen overigens. De Ninja staat nog volop in de pricewatch en de HR-01 is via e-bay nog te vinden, maar meld 't toch maar even. Echt goede alternatieven zijn er op het moment niet ben ik bang, al schijnt er wel een opvolger van de Ninja onderweg te zijn. De meeste goede lucht koelers die op het moment te krijgen zijn hebben helaas weinig ruimte tussen de koelribben. Push-pull zou ik met dit soort koelers gewoon niet doen trouwens. Het is alleen maar weer een fan er bij (dus herrie), en als je de reviews op spcr er op na leest doet dit vaak niet eens zo heel veel meer voor de temps. Pak gewoon één goede fan met voldoende airflow bij 600 tot 800 rpm.

Als alternatief voor de Scythe slipstream zou ik graag de S-flex van Scythe willen noemen. Iets moderne techniek en betere lagers. Deze willen het namelijk nog wel eens vroegtijdig begeven bij de Slipstream.

Verder wil ik voor het high-end systeem de Silverstone FT02 aanraden. Erg stille kast met een hele goeie airflow en standaard geluid-demping en fancontroler (zie review op spcr). Wel aardig aan de prijs in vergelijking met de kasten die meestal in BGG's worden gebruikt, maar ik vind dat dat best mag icm met de andere hardware zolang het binnen het budget past.

edit; misschien liever een 860/1156 systeem ipv de huidige keuze bij het high-end systeem ivm de lagere tdp?

[ Voor 4% gewijzigd door Storm316 op 05-04-2010 04:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ghost Dog schreef op zondag 04 april 2010 @ 23:31:
Als je het over echt stil hebt is 1000rpm te snel, dat geeft te veel windgeruis.
Voor echte stilte (daar lijkt me deze special toch voor ;)) ga je voor 120mm fans op 800rpm of minder.
Deze Slipstreams zijn dan aan te bevelen, ze draaien standaard (dus zonder voltmod/fancontroller) op een geruisloze 800rpm.
Sja de Nexus fan komen altijd erg goed uit de bus qua stilte. Ook op 1000rpm, maar daarom moet er nog een fancontroller bij/zit er een fan controller bij. De Scythe Gentle typhoons zijn imho nog weer beter. Die verplaatsten veel lucht voor hun lage rotatie.
Om passief een CPU te kunnen koelen is de Ninja (review op SPCR) een goede prijs/prestatie keus, en de Thermalright HR-01 (review) de echte koning (de TRUE is ook goed, maar de Ninja en HR-01 presteren beter).
Zo wordt mijn overgeklokte Phenom II X4 955 @ 3.7GHz @ 1.432Vcore gekoeld door een Ninja 2 Rev. B met de bijgeleverde Slipstream fan op 800rpm, en is dan echt niet hoorbaar, terwijl de temperatuur zelfs met OCCT en een omgeving van 22°C de 60°C net aantikt.
CPU's van 95W of meer zijn verder niet echt passief te koelen, maar de Ninja of de Thermalright presteren uitstekend met fans met laag toerental (een stille 850rpm en lager).
http://www.frostytech.com/articleview.cfm?articleID=2497
Grakakoelers maken normaal gesproken veel e veel geluid, dus ik zou inderdaad een passieve grafische kaart kopen, maar omdat die beperkt zijn in kracht is op het goedkopere eind voor aftermarket koelers voor krachtiger grafische kaarten de Scythe Musashi of Setsungen (wel met omgedraaide fan, want dan koelt hij veel beter) te overwegen, en anders een Thermalright HR-03, die kan zelfs passief veel kaarten goed koelen.
Het goedkoopste (en misschien wel beste in prijs/kwaliteit) is de Arctic Accelero S2, waarbij het vaak wel handig is er een 120mm fan op te monteren (met tie-wraps bijvoorbeeld ;) ook bij de HR-03 btw).
De Vapor-X varianten zijn ook heel stil. Het heikele punt is altijd de garantie verliezen, maar stock HD5850's + een koeler kan ook goed. Maar moet wel goed uitgezocht worden of alles wel compatible is, dus ook een VRM sink.
Verder is dé site voor stilte natuurlijk SPCR. Als zij iets stil vinden, is het dat ook echt, en als je het niet gelooft kan je het zelf naluisteren omdat ze het geluid met HiFi-apparatuur opnemen.
Die word ook regelmatig gechecked, maar die reviewen niet alles.
n0elite schreef op zondag 04 april 2010 @ 23:43:

Kan er niet voor Gigabyte moederborden worden gekozen? Mede dankzij de ''UD3'' techniek worden er lagere temperaturen geclaimd. http://www.gigabyte.com.t...080924_ud3_ultra-cool.htm

[afbeelding]

Verder nog een leuk artikeltje : http://www.tweaktown.com/...le_3_mobo_tech/index.html
Daarom is ie ook gekozen ;). Nou de tests die ik heb gezien maakt dat niet zo veel uit of je wel of geen 2oz koper hebt.
-The_Mask- schreef op zondag 04 april 2010 @ 23:48:
[...]
Dat dat wisten we al een tijdje hoor. :p
Maar passieve voedingen zijn er ook nog en van de Nexus wordt gedacht dat die niet lang te leven heeft als je hem vol belast. Hij zal waarschijnlijk zijn hitte nooit kunnen afvoeren.
Lijkt mij niet zon probleem, zo veel trek het systeem niet.
DJ-Visto schreef op zondag 04 april 2010 @ 23:51:
Wat ik mis bij 't i5 systeem is een anderen CPU koeler, ik heb zelf net bijna zelfde config in elkaar geknutseld ook voor videobewerking, werkt perfect. Draait pinnacle HD studio perfect op, ik had dan wat meer eisen van $klant.
Dan kijk je niet goed: pricewatch: Zalman CNPS10X Quiet
blackangel schreef op maandag 05 april 2010 @ 01:11:
Ik zal later nog wel een keer uitgebreid posten (stiekeme tvp :P), maar om alvast een knuppel in het hok te gooien:

Waarom geen SSD in de Office&Internet bak? Voor ~100E heb je de Intel 40GB, of iets snellere (maar kleinere) uit de Vertex-serie en zo nog 40 varianten. Ik durf niet precies te zeggen hoeveel lawaai de cpu koeling & voeding maken, maar een SSD elimineerd in ieder geval weer een geluidsbron. Qua kosten gelijk (weg Scythe), maar je gaat er wel op achteruit qua ruimte. Mocht je toch de HDD als hoofditem plaatsen, denk ik dat het wel positief is om de SSD als alternatief erbij te zetten :)
Heb ik overna zitten denken ja. Maar ik denk dat te veel mensen vinden dat 40GB alleen te klein is. Misschien een laptop hd er in doen? Al denk i niet dat die echt stiller zijn.
In je tweede bak, waarom heb je die fan regelaar gekozen? Het moederbord kan ook al 2 fans aansturen. Of wil je de meegeleverde fans ook gebruiken? 4 fans lijkt mij aan de ruime kant, maar ik moet zeggen dat ik mij hier (nog) niet heel erg in heb verdiept. Ook hier mis ik de SSD, maar bij een allround bak wil je meestal wat meer hdd ruimte en kan ik het mij net iets beter voorstellen :P
Ja, alle 5 fans komen op de fan controller. Je kan beter iets meer fans hebben dan minder fans die harder moeten draaien. Ondanks dat je geluidsdruk toeneemt, scheelt dat meer dan fans die harder draaien.
Bij de derde bak vind ik het "niet verstandig" om twee actief gekoelde videokaarten te nemen, maar er zijn niet zo heel veel andere oplossingen :P Ik zal daar in ieder geval nog even over na gaan denken of ik iets beters weet, waarschijnlijk wordt het performance vs. 2x 5750 (die wel passief beschikbaar zijn) vs aftermarket koeler.

Op zich vind ik het er in ieder geval wel goed uit zien, goed bezig :)
Dat is het probleem: daarbij zijn de vapor-x varianten best stil(voor een high end videokaart).

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2010 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Storm316 schreef op maandag 05 april 2010 @ 04:08:
HR-01 (X en Plus) en Scythe Ninja zijn allebei eol, misschien daarom toch geen optie voor de BBG? Beide zijn nog wel te krijgen overigens. De Ninja staat nog volop in de pricewatch en de HR-01 is via e-bay nog te vinden, maar meld 't toch maar even. Echt goede alternatieven zijn er op het moment niet ben ik bang, al schijnt er wel een opvolger van de Ninja onderweg te zijn. De meeste goede lucht koelers die op het moment te krijgen zijn hebben helaas weinig ruimte tussen de koelribben. Push-pull zou ik met dit soort koelers gewoon niet doen trouwens. Het is alleen maar weer een fan er bij (dus herrie), en als je de reviews op spcr er op na leest doet dit vaak niet eens zo heel veel meer voor de temps. Pak gewoon één goede fan met voldoende airflow bij 600 tot 800 rpm.
Is de Ninja 2 EOL?
Als alternatief voor de Scythe slipstream zou ik graag de S-flex van Scythe willen noemen. Iets moderne techniek en betere lagers. Deze willen het namelijk nog wel eens vroegtijdig begeven bij de Slipstream.
Liever de Nexus of de Gentle typhoons imho.
Verder wil ik voor het high-end systeem de Silverstone FT02 aanraden. Erg stille kast met een hele goeie airflow en standaard geluid-demping en fancontroler (zie review op spcr). Wel aardig aan de prijs in vergelijking met de kasten die meestal in BGG's worden gebruikt, maar ik vind dat dat best mag icm met de andere hardware zolang het binnen het budget past.
Ik zal ff reviews lezen. Als hij beter is dan de EDGE dan word ie gewoon vevangen. Er is wel redelijk budget.
edit; misschien liever een 860/1156 systeem ipv de huidige keuze bij het high-end systeem ivm de lagere tdp?
Nee, denk dat de hardware niveau zo goed zit. We moeten maar zien hoe we dat stil gaan koelen :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-The_Mask- schreef op maandag 05 april 2010 @ 11:33:
[...]

Ja en zo te zien zijn opvolger RevB ook al.
8)7 HR-01 all over again. Maar wat wordt er gevonden van de Zalman?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Verwijderd schreef op maandag 05 april 2010 @ 11:36:
[...]

8)7 HR-01 all over again. Maar wat wordt er gevonden van de Zalman?
Zalman was stil, Het kan echter beter. Daarnaast vind ik de prijs/kwaliteit verhouding ook wat minder.

Hr-01 is goed. Ninja ook.

Om het maar eens helemaal over de kop te gooien. MicroATX bordje, Nexus value 430 voeding. P180 mini en een scythe Ninja. Op spcr hebben ze daarmee een 85w cpu passief kunnen koelen. Door de 200mm fan op 7v te laten draaien op high (tis nog steeds een tricool) word de fan onhoorbaar. En heb je erg veel luchtverplaatsing.
Verwijderd schreef op maandag 05 april 2010 @ 11:11:
[...]

Is de Ninja 2 EOL?
Nog niet, binnenkort komt de Ninja 3 wel op de markt

[...]

Liever de Nexus of de Gentle typhoons imho.
Hmm, hoezo. Real silents zijn erg stil klopt. Maar Gentle Typhoons hebben een heel ander geluidskarakter waardoor ze door veel mensen minder storend worden opgevat.

[ Voor 24% gewijzigd door BlackWhizz op 05-04-2010 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die zalman komt heel goed uit de bus(ik heb het dus specifiek over deze, pricewatch: Zalman CNPS10X Quiet. niet zalman als merk). EOL dingen heb ik geen zin in, dus die vallen sowieso af.

Waarom de Gentle Typhoons?: http://www.xbitlabs.com/a...ans-roundup_28.html#sect0 en de nexus krijg je rubber moutings bij.

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2010 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Ik vind hem te duur voor zijn prestaties, maar er zijn verder ook niet echt goede tegenhangers van de Ninja en HR-01.
Misschien toch maar de Mugen? :X
Volgens SPCR presteert die toch ongeveer even goed als de Ninja, vooral met 2 fans op push-pull op lage rpm:
Where the Mugen-2 really shines is when a second quiet fan is added in a push-pull configuration. With both fans set to spin ~700rpm or lower, there is essentially no noise increase compared to just one fan, but the cooling performance moves up to levels never achieved in the past. A temperature rise of just 16°C at a noise level of 11 dBA@1m is simply astonishing performance.
Verwijderd schreef op maandag 05 april 2010 @ 10:50:
De Vapor-X varianten zijn ook heel stil. Het heikele punt is altijd de garantie verliezen, maar stock HD5850's + een koeler kan ook goed. Maar moet wel goed uitgezocht worden of alles wel compatible is, dus ook een VRM sink.
Nog steeds zou ik liever zelf een aftermarket koeler erop zetten, omdat zelfs een Vapor-X nog aardig wat meer geluid maakt dat goede aftermarket koeler.
Bij een 58** heb je inderdaad wel óf een goede luchtstroom over de VRM's met de met aftermarket koelers meegleverde VRM-blokjes nodig, óf echt een losse VRM heatsink omdat de VRM's anders zomaar 110°C worden. |:(
Ook jammer is dat de 57** serie niet compatibel is met de meeste aftermarket koelers. :N
Die word ook regelmatig gechecked, maar die reviewen niet alles.
Dat klopt, ze zijn soms een beetje langzaam/laat met reviews. De reviews die er staan zijn echter bijna allemaal uitstekend , behalve de behoorlijk teleurstellende review van de Setsungen, waarin ze niet eens geprobeerd hebben de fan om te draaien, terwijl die dan veel beter presteert (zie mijn vorige reactie). :(
Heb ik overna zitten denken ja. Maar ik denk dat te veel mensen vinden dat 40GB alleen te klein is. Misschien een laptop hd er in doen? Al denk i niet dat die echt stiller zijn.
Laptop HDD's zijn vaak wel degelijk stiller, het scheelt al snel zo'n 3-5dB(A) met 7200rpm desktop schijven, alhoewel 3.5" 5400rpm schijven vaak bijna net zo stil zijn als 2.5" laptopschijven.. Hier de vergelijkingspagina op SPCR.

Wat vindt men van Enermax voedingen? De Modu82+ 625 is getest door SPCR, en kwam als een van de stilste voedingen tot dan toe uit de bus. Ook de Pro82+ serie schijnt erg goed te zijn, en ik ga er zelf een beetje van uit dat de Modu-/Pro87+ dat ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ghost Dog schreef op maandag 05 april 2010 @ 14:40:
De Modu82+ 625 is getest door SPCR, en kwam als een van de stilste voedingen tot dan toe uit de bus. Ook de Pro82+ serie schijnt erg goed te zijn, en ik ga er zelf een beetje van uit dat de Modu-/Pro87+ dat ook is.
Ik heb zelf de Pro82+ van 625 Watt en tijdens volledige belasting van mijn twee HD4850's en Xeon X3340 op 3,8GHz nog steeds onhoorbaar, alleen als je je oor er tegen aan houd hoor je de luchtverplaatsing. ;)

Maar ik ben voor de SeaSonic X series, de Pro87+ en Modu87+ zijn imo te duur in vergelijking met de SeaSonics.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ghost Dog schreef op maandag 05 april 2010 @ 14:40:
[...]

Ik vind hem te duur voor zijn prestaties, maar er zijn verder ook niet echt goede tegenhangers van de Ninja en HR-01.
Misschien toch maar de Mugen? :X
Volgens SPCR presteert die toch ongeveer even goed als de Ninja, vooral met 2 fans op push-pull op lage rpm:
Vind ik een goeie. Moet er wel even gekeken worden naar de controller om nog 2 extra fans te sturen. De zalman had nl een podmeter er standaard op.
Nog steeds zou ik liever zelf een aftermarket koeler erop zetten, omdat zelfs een Vapor-X nog aardig wat meer geluid maakt dat goede aftermarket koeler.
Bij een 58** heb je inderdaad wel óf een goede luchtstroom over de VRM's met de met aftermarket koelers meegleverde VRM-blokjes nodig, óf echt een losse VRM heatsink omdat de VRM's anders zomaar 110°C worden. |:(
Ook jammer is dat de 57** serie niet compatibel is met de meeste aftermarket koelers. :N
Kom maar met een suggestie die er aan voldoet :).
Dat klopt, ze zijn soms een beetje langzaam/laat met reviews. De reviews die er staan zijn echter bijna allemaal uitstekend , behalve de behoorlijk teleurstellende review van de Setsungen, waarin ze niet eens geprobeerd hebben de fan om te draaien, terwijl die dan veel beter presteert (zie mijn vorige reactie). :(
Dat is wel het probleem, want als je gaat vergelijken met andere sites, dan zijn in eens de waarden weer heel anders :S
Laptop HDD's zijn vaak wel degelijk stiller, het scheelt al snel zo'n 3-5dB(A) met 7200rpm desktop schijven, alhoewel 3.5" 5400rpm schijven vaak bijna net zo stil zijn als 2.5" laptopschijven.. Hier de vergelijkingspagina op SPCR.
De 7200.12 is erg stil en gaat nog in een quiet drive, die het ook zeer goed doet qua demping. Denk dat het wel afdoende is.
Wat vindt men van Enermax voedingen? De Modu82+ 625 is getest door SPCR, en kwam als een van de stilste voedingen tot dan toe uit de bus. Ook de Pro82+ serie schijnt erg goed te zijn, en ik ga er zelf een beetje van uit dat de Modu-/Pro87+ dat ook is.
De Seasonic is erg goed. Prijs valt opzich mee voor een 750 watt gold voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
Hmm, hoezo. Real silents zijn erg stil klopt. Maar Gentle Typhoons hebben een heel ander geluidskarakter waardoor ze door veel mensen minder storend worden opgevat.
Dit was ook de reden dat ik de S-flex noemde. Na het beluisteren van verschillende fans via geluidsfragmenten vond ik deze het minst storend klinken.
Maar dit schijnt toch ook erg persoonlijk te zijn, fan keuze was sowieso één van de lastigste punten bij het samen stellen van m'n nieuwe systeem vond ik.

Toch erg leuk dat dit topic net verschijnt nu ik zelf op het punt sta een dergelijk systeem in elkaar te zetten trouwens. Ben benieuwd hoeveel overeenkomsten er zullen gaan zijn.

Zelf heb ik gelukkig de laatste HR-01 X van SWW kunnen bemachtigen, maar het blijft een beetje lastig op dit moment met stille luchtkoelers. De Zalman die Reinman noemt lijkt me ook gezien de prijs geen slechte keuze op dit moment. Oftewel, tot het verschijnen van de Ninja 3. Ik heb een week of drie geleden nog met Thermalright gemaild of er misschien nog een opvolger van de HR-01 op stapel stond, maar kreeg alleen een ontwijkend antwoord eigenlijk.

Nog een vote voor de Seasonic trouwens, ga zelf de X-650 aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Hmm, meeste koelers passen niet op de 57xx serie omdat die gestapelde dvi connectors heeft. Op een Powercolor hd5770 met connectoren naast elkaar pasten de meeste koelers wel.

neem bijvoorbeeld een Asus CuCore 5770 (die heeft connectors naast elkaar) met een scythe setsugen die een fanflip heeft gehad (fan blaast op de kaart ipv zuigt lucht weg). Dan heb je een vrij stille kaart die ook nog redelijk koel blijft (vooral de VRM's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Verwijderd schreef op maandag 05 april 2010 @ 15:09:
[...]

Kom maar met een suggestie die er aan voldoet :).
Thermalright HR-03 GT met een Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm/Scythe S-Flex SFF21D, 120mm, zou dat werken?
Anders misschien deze op de VRM's (R3 en R4 zijn voor 5850/5870, het verschil is de oriëntatie - R1 en R2 zijn voor 4870/4890 - zie hier voor een volledig overzicht)? Het budget voor de high-end is hoog genoeg, en met deze krijg je ze wel koel en stil lijkt mij. :)

Smarron heeft een 5850 met Setsungen, maar heeft daar wat aan veranderd om de VRM's koel te krijgen:
Smarron schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 20:00:
[...]
Ja, ik :)

Maar de vrm's veroorzaken het probleem, niet de core. De vrm's worden in elk geval niet goed genoeg gekoeld door de bijgeleverde blokjes van de Setsugen. Ik heb het getest en met Furmark gingen ze al richting de 110 graden, terwijl de core rond de 60 bleef hangen.

Ik heb daarop het originele koelblok van mijn 5850 er weer opgezet, maar dus wel de fan verwijderd, hou je enkel de originele heatsink op de kaart. Dan worden de vrm's namelijk goed gekoeld door een groot koelblok. Daarbovenop heb ik de Setsugen geplaatst, maar de originele Scythe fan verwijderd, want die maakt wel een herrie en kwam knel te zitten bij de originele heatsink.

Toen heb ik onder de vinnen van de Setsugen 2x 120mm fan's gemonteerd welke op 5v draaien. Zeer stil en Furmark stressed worden de vrm's nu ongeveer 85 graden. De core zit rond de 55 graden.

Mijn productreview. Lees ook even de recentste reacties van mijzelf eronder, want de review is eigenlijk al outdated. Die moet ik nog een keer aanpassen.

productreview: Scythe Setsugen review door Smarron
[...]

De 7200.12 is erg stil en gaat nog in een quiet drive, die het ook zeer goed doet qua demping. Denk dat het wel afdoende is.
Denk ik ook. :)
Misschien is het nog een idee om ter suggestie bij de BBG te zetten dat HDD's ophangen in nylon elastiek een prima oplossing is om je HDD veel minder te horen? Kost zo'n €2 p/m, waarmee je ongeveer 3 HDD's op kan hangen.
[...]

De Seasonic is erg goed. Prijs valt opzich mee voor een 750 watt gold modulaire voeding.
Ben ik het verder helemaal mee eens. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Ghost Dog op 05-04-2010 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:50
Waarom voor het high-end systeem geen Lian Li kast? Ik ben zelf erg tevreden over de X1000, en je hebt nog aardig wat budget over :). Tevens zijn de meeste kasten volledig afgemonteerd qua silent koelers + stoffilters :).

Edit: In de meeste Lian Li kasten heb je ook al standaard 2,5 inch bays voor SSD's. Dit scheelt weer met inbouwen en scheelt ook met converters :).

[ Voor 49% gewijzigd door __1337__ op 05-04-2010 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
Misschien is het nog een idee om ter suggestie bij de BBG te zetten dat HDD's ophangen in nylon elastiek een prima oplossing is om je HDD veel minder te horen? Kost zo'n €2 p/m, waarmee je ongeveer 3 HDD's op kan hangen.
Bied dit ook nog veel voordeel tov de rubberen ophanging die je tegenwoordig in veel kasten vind? Ik heb hier nog helemaal geen ervaring mee namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Storm316 schreef op maandag 05 april 2010 @ 16:22:
[...]

Bied dit ook nog veel voordeel tov de rubberen ophanging die je tegenwoordig in veel kasten vind? Ik heb hier nog helemaal geen ervaring mee namelijk.
Ik heb daarentegen geen ervaring met de rubberen ophanging van kasten met mijn budgetkast (Cooler Master Elite 331 8)7, maar die gaat er binnenkort uit voor een Lancool Dragon Lord PC-K62 Zwart, die standaard wel een goede ophanging heeft). :P
Daarom heb ik mijn HDD's opgehangen. Zoals ik al zei, is het erg goedkoop, en werkt het altijd. Ik kan me voorstellen dat het nog wat stiller is dan de standaard rubberen ophanging van veel kasten, omdat er echt geen enkele trilling van de HDD's doorgegeven kan worden aan de kast omdat de afstand tussen HDD en kast veel groter is.
Het enige wat nog hoorbaar is zijn geluiden die de HDD doorgeeft aan de lucht, zoals zacht geruis door het draaien (maar dan moet je wel erg dichtbij komen), en het ratelen in seek (wel beide natuurlijk veel minder dan met montage direct aan de kast), maar de enige manier om daar wat aan te doen is een doosje eromheen. Nadeel daarvan is dat de HDD meestal wat warmer wordt (ook opgehangen worden ze wel iets warmer, daarom heb ik er een Real Silent 120mm op 5V voor gehangen), en dat heeft een negatief effect op de levensduur van HDD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
Ah, jammer dat je daar zelf geen ervaring mee hebt, maar toch bedankt.

Ik ben wel van plan om wat ruimte op te offeren in m'n HDD cage voor dempingmateriaal, maar ik denk dat ik 't daar bij laat. Maar ik erger me vaak ook meer aan fan geluiden dan aan HDD geluiden moet ik zeggen, en bovendien komt er toch een Postville in en zullen de HDD's maar af en toe aangesproken worden.

Ik heb zelf nu een externe WD 7.200rpm 1.5TB schijf in een rubberen omsluiting trouwens, en ondanks dat daar zo te zien geen enkele lucht bij kan word dat gekke ding volgens HD-tune niet warmer dan 28 graden. Ik snap er niks van, m'n andere externe schijven met ruimere behuizingen (1 heeft zelf nog alu koelribben aan de zijkant) worden stuk voor stuk gerust een graad of 20 heter als ik ze aan het werk zet. Je zou bijna denken dat die temp sensor niet goed zit ofzo, al voelt 'ie ook nooit echt warm aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Ik zie overigens bij het mid-end systeem de Nexus SFM-1000 Silicon Fan Mounts er nog in staan, maar die lijken me niet nodig, omdat die rubbertjes standaard al bij Nexus fans zitten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er zitten nog meer fans in de kast....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bauke1984
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 07:34
qwertyuio schreef op zondag 04 april 2010 @ 20:37:
Waarom geen Crosshair H50, hij is iets duurder dan de meeste high-end luchtkoelers maar wel een stuk stiller, vooral in combinatie met de goede koelers.
Verwijderd schreef op zondag 04 april 2010 @ 20:41:
Nou omdat hij niet stiller is vergeleken met een goeie high end lucht koeler. De pomp maakt ook geluid.

Zie het zo: Qua koeling voldoen een high end lucht koeler en de H50 makkelijk. Op beide komt een super stille fan. De H50 maakt dan ook nog een pomp geluid, terwijl heat pipes dit niet doen.
Ik heb recent een H50 gezet in mijn kast en het geluid valt erg mee ook heb ik er push pull van gemaakt.
mijn e6750 is zo stilletjes van 2.6 naar 3.6 geklokt... extra geluid was niet merkbaar.
Het pomp geluid is alleen voor mij te horen als ik mijn oor er naast hou, ik vroeg me af of hij wel werkte!
Echter denk ik dat in deze configuratie er minder luide fans er op gezet kunnen worden! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog steeds is het een extra bron van geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fanless Workstation/Media Center/Office PC:

Kast: Thermaltake V3
Voeding: Silverstone Nightjar 400W 80+ Brons
Moederbord: MSI H55M-E33
CPU: Core i5 661
CPU Heatsink: Scythe Orochi met Mugen LGA1156 conversion kit
Geheugen: 4x2GB Kingston ValueRAM
SSD: Intel Postville X25M 80GB

GEEN FANS. Niet nodig.

+/- 850 euro

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2010 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
1) Lees de TS SVP. Daar in staat hoe je zou moeten reageren. Aan dit soort dingen heb ik dus helemaal niets.
2) Te duur voor het office systeem
3) Geen game mogelijkheden, dus niet geschikt voor het mid end systeem
4) Te weinig opslag
5) Te duur in algemene zin
6) 8GB is overbodig voor de 3 hier voorgestelde systemen

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2010 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackangel
Ervaring? Want volgens mij ga je echt niet zomaar een i5 passief koelen. Hell, ik heb al moeite om mijn E8400 passief te krijgen (niet gelukt bij full load), en die i5 verbruikt meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Game mogelijkheden en veel opslag gaan niet samen met een passief systeem. Als je echt stil wil moet je gewoon passief gaan. Ook al pak je fans van 20 euro p/s, na verloop van tijd gaan ze meer herrie maken door slijtage en stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 05 april 2010 @ 22:21:
Game mogelijkheden en veel opslag gaan niet samen met een passief systeem. Als je echt stil wil moet je gewoon passief gaan. Ook al pak je fans van 20 euro p/s, na verloop van tijd gaan ze meer herrie maken door slijtage en stof.
Dan is maar goed dat dit niet het passieve pc BBG is. Dat zijn de eisen(staan in de TS), zo simpel is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

blackangel schreef op maandag 05 april 2010 @ 22:20:
Ervaring? Want volgens mij ga je echt niet zomaar een i5 passief koelen. Hell, ik heb al moeite om mijn E8400 passief te krijgen (niet gelukt bij full load), en die i5 verbruikt meer...
I5 661 is 32nm he. Is een stuk koeler over t algemeen en verbruikt zeer weinig in idle. Met zo'n grote koeler als Orochi (die dan tegen het dak van de kast aangeplakt zit zowat, waar veel luchtgaten inzitten) kun je dat prima passief koelen. De warme lucht van de heatsink stijgt op en kan prima weg door al die gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar onder load gaat het nog wel omhoog en over de E8400 heen. Zeker gezien er ook nog de GPU onder zit. Maar het is verder irrelevant gezien je systeem gewoon niet voldoet aan de gestelde eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, maar wie zegt dat een hoger wattage bij een kleiner productieprocédé niet veel koeler blijft dan bij een oudere CPU met groter productieprocédé? Als er in load 80watt wordt gehaald dan kan dat goed 60 graden zijn (passief gekoeld) bij zo'n i5 661. Terwijl een E8400 tegen de 80 loopt dan.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2010 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De watt meter....
Als er in load 80watt wordt gehaald dan kan dat goed 60 graden zijn (passief gekoeld) bij zo'n i5 661. Terwijl een E8400 tegen de 80 loopt dan.
Nee. Alle verbruik word omgezet naar warmte. Behoud van energie heet dat en is een natuurkundige wet.

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2010 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat om de efficiëntie he. Hoeveel warmte gaat er verloren. Bij de i5 661 zal dat een stuk minder zijn dan bij een E8400 omdat de 661 een kleiner productieprocédé heeft.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2010 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 05 april 2010 @ 22:34:
Het gaat om de efficiëntie he. Hoeveel warmte gaat er verloren. Bij de i5 661 zal dat een stuk minder zijn dan bij een E8400.
Nee. De i5 verbruik onder load meer, dus die warmte moet ook worden afgevoerd.
Bij de i5 661 zal dat een stuk minder zijn dan bij een E8400 omdat de 661 een kleiner productieprocédé heeft.
Nee, het is simpele natuurkunde. Alle energie die in de CPU gaat, word omgezet naar warmte. Dus als hij meer verbruikt, creëert deze ook meer warmte.

Wikipedia: Eerste wet van de thermodynamica
De eerste wet van de thermodynamica, ook wel Eerste Hoofdwet genoemd, stelt dat energie niet verloren kan gaan of uit het niets kan ontstaan. De wet staat algemeen bekend als de "Wet van behoud van energie". Er kunnen alleen omzettingen van energie plaatsvinden. De tweede wet van de thermodynamica stelt daarnaast nog andere voorwaarden aan de toegelaten omzettingen.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2010 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eens naar deze tabellen:

http://www.tomshardware.c...-core-i5-661,2516-13.html

Een oude E8600 van 65watt vebruikt zowel in idle als load een stuk meer dan een i5 661. In de praktijk is de i5 661 dus efficiënter door het kleinere productieprocédé en verbruikt ie zowel in idle als load een stuk minder, ondanks dat ie op papier een hogere TDP heeft! Door de hogere efficiëntie van het kleinere productieprocédé gaat er gewoon minder warmte/stroom verloren. En daardoor kan ie met minder watt meer prestaties leveren. Zo'n TDP waarde moet je niet al te serieus nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2010 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackangel
Verwijderd schreef op maandag 05 april 2010 @ 22:34:
Het gaat om de efficiëntie he. Hoeveel warmte gaat er verloren. Bij de i5 661 zal dat een stuk minder zijn dan bij een E8400 omdat de 661 een kleiner productieprocédé heeft.
Lomp antwoord: Bullshit

Net antwoord: Het verbruik (incorrecte term) is het aantal eletrische energie dat wordt omgezet in een andere energievorm. Dat kan licht zijn (gloeilamp), beweging (motor), maar in ieder geval warmte. Gezien het feit dat de CPU zich niet verplaatst, en geen licht geeft (en nog wat van die puntjes, zie ergens op wikipedia), wordt alles omgezet in warmte. Alle energie die er als stroom in gaat, gaat er in warmte weer uit.

Met een TDP van 65W voor de E8400, wordt die dus in kei harde theorie minder warm dan de TDP van 89W van de i5 661. Het enige verschil kan zijn dat de TDP niet helemaal klopt, dat de TDP van de i5 in praktijk lager is dan de TDP van de E8400. Dat kan tussen Intel en AMD verschillen door verschil van definitie, maar tussen Intel en Intel is dat hetzelfde.

Je systeem zal waarschijnlijk wel passief te koelen zijn bij idle, maar dat is een beetje de omgekeerde wereld. Mijn systeem krijg ik idle misschien ook nog wel passief gekoeld. De enige echt passieve thuismontage systemen die ik ken en passief zijn hebben hier een kast van, http://www.hfx.at/. Maar dan zit je direct aan een kast van >300E, wat sowieso niet in het budget past van het officesysteem en niet de performance aan kan van de andere twee systemen.

[ Voor 69% gewijzigd door blackangel op 05-04-2010 22:57 . Reden: ik miste mijn eigen tekst 8)7 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
TDP zegt niks over verbruik, vooral bij Intel niet.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

blackangel schreef op maandag 05 april 2010 @ 22:56:
[...]
Het verbruik (incorrecte term) is het aantal eletrische energie dat wordt omgezet in een andere energievorm. Dat kan licht zijn (gloeilamp), beweging (motor), maar in ieder geval warmte.
Juist, en door de hogere efficiëntie van de i5 wordt er dus meer energie omgezet en gaat er minder verloren (en dus minder warmte, want verloren energie zet zich om in warmte). Daarom zie je ook bij tabel van tomshardware dat er bij de 45nm E8600 veel meer warmte/energie verloren gaat dan bij de 32nm i5.
Je systeem zal waarschijnlijk wel passief te koelen zijn bij idle, maar dat is een beetje de omgekeerde wereld. Mijn systeem krijg ik idle misschien ook nog wel passief gekoeld. De enige echt passieve thuismontage systemen die ik ken en passief zijn hebben hier een kast van, http://www.hfx.at/. Maar dan zit je direct aan een kast van >300E, wat sowieso niet in het budget past van het officesysteem en niet de performance aan kan van de andere twee systemen.
Ja HFX maakt daar lekker gebruik met hun hoge prijzen. Ik doe het zelf wel op mijn manier :) Stuk goedkoper en VEEEEL minder rompslomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:39

Bolletje

Moderator Harde Waren
TDP is er meer om aan te geven welk koelvermogen een koeler moet hebben.

Daarnaast worden processors uit dezelfde serie vaak dezelfde TDP meegegeven zodat het makkelijk is om te onthouden en er zekerheid is.

AMD bijvoorbeeld die maakt wel energiezuinige processors (kan je herkennen aan de e, bijvoorbeeld de 240e), maar deze zijn daarop geselecteerd.
Het kan dus best zijn dat een normale 240 onder load iets meer verbruikt of zelfs gelijk, zodat die in de 65W TDP regio komt, maar dat niet alle 240's dit redden. Dit terwijl de 240e er net onder zit. Echter, in idle toestand is het verschil tussen beide erg klein.

@ Alexander01
Er gaat niet meer of minder energie verloren; met dezelfde hoeveelheid energie kan er meer worden gedaan (of je kan het zo zien: er is minder energie nodig om dezelfde berekening te doen).

[ Voor 13% gewijzigd door Bolletje op 05-04-2010 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Verwijderd schreef op maandag 05 april 2010 @ 19:55:
Er zitten nog meer fans in de kast....
Oja, die had ik even over het hoofd gezien. 8)7

En inderdaad, energieverbruik = energieverbruik, en alle energie die door een CPU gaat wordt uiteindelijk omgezet in warmte, en dat is precies wat de TDP (Thermal Design Power) specificeert, een maximum aan hitte-afgifte en daarmee ook elektrisch verbruik, niet andersom.
The thermal design power (TDP) [...] represents the maximum amount of power the cooling system in a computer is required to dissipate.
Een kleiner productieprocédé betekent alleen maar dat 1 transistor minder verbruikt.
Het voordeel daarvan is dat een fabrikant daardoor meer transistors op een die kwijt kan (wat ze dus doen), terwijl het elektrisch verbruik en de warmte-afgifte (ongeveer) hetzelfde blijven.
Een 130 nm CPU met een TDP van 95W zal (theoretisch! volgens de berekeningen van de fabrikant) evenveel gebruiken en omzetten in warmte als een 16nm CPU met een TDP van 95W.

Daarnaast geeft de TDP de absolute bovengrens aan in hittedissipatie, meestal blijft het elektrisch verbruik daar ruim onder, en de warmteproductie dus ook.
De Radeon 5850 heeft bijvoorbeeld een TDP van 151W, terwijl het elektrische verbruik met Furmark maximaal zo'n 130W is.

[ Voor 75% gewijzigd door Ghost Dog op 06-04-2010 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackangel
-The_Mask- schreef op maandag 05 april 2010 @ 23:03:
TDP zegt niks over verbruik, vooral bij Intel niet.
Dat Intel bij een release van een nieuwe architectuur een 36% hogere TDP geeft, lijkt mij redelijk in te houden dat het maximum verbruik verhoogd is. Maar je hebt gelijk dat ik er niet blindelings vanuit mag gaan :)
Verwijderd schreef op maandag 05 april 2010 @ 23:05:
[...]

Juist, en door de hogere efficiëntie van de i5 wordt er dus meer energie omgezet en gaat er minder verloren (en dus minder warmte, want verloren energie zet zich om in warmte). Daarom zie je ook bij tabel van tomshardware dat er bij de 45nm E8600 veel meer warmte/energie verloren gaat dan bij de 32nm i5.
Even overnieuw, want volgens mij heb je het verkeerd opgeschreven. Meer energie omzetten is minder verloren? Alle energie wordt omgezet in warmte. Minder energie verbruiken, is minder energie omgezet in warmte, is minder warmte. Efficientie gaat alleen over wisselen tussen energie(vormen), en dat doen beide CPU's niet echt anders dan electro -> warmte.

Verder, gewoon random gezocht, maar Bit-tech heeft review met een tegenovergestelde conclusie: http://www.bit-tech.net/h...-core-i3-530-cpu-review/8. Oftewel, there are lies, damned lies and statistics ;)

Ik begrijp je punt gedeeltelijk, ik ben het er niet mee eens, maar deze specifieke discussie gaat verder te offtopic denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 05 april 2010 @ 23:05:
[...]

8)7 8)7 8)7

Wat snap je nu niet? De i5 verbruikt meer dan de E8400(Al is het verschil klein). Dan kan je wel miepen over efficientie, hij verbruikt gewoon meer. Dat moet gewoon worden afgevoerd. Dat hij meer performance per watt heeft boeit niet, want in absolute warmte termen moet het gewoon worden afgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op papier verbruikt ie meer maar in veel tests slurpen de oudere core 2 duo's toch meer onder idle en load. Ondanks hun TDP van 65watt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2010 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
*zucht* het verschil is super klein, het feit blijft dat het niet te doen is, want de i5 stookt te veel. Daarbij word verbruik niet alleen door de CPU gedaan, maar het belangrijkste is tegenwoordig het moederbord.

http://www.xbitlabs.com/a...dale-review_14.html#sect0

Oh en bij deze: De discussie is gesloten.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2010 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malloot
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-09 14:43

Malloot

bekijk eens wat anders

Ik heb ook een stille allround PC samengesteld.. Weet niet of dat helemaal de bedoeling is van dit topic, maar wellicht staat er iets nuttigs bij. Ik heb zelf ook daadwerkelijk plannen stille allround pc aan te schaffen over een tijdje.

Ik heb goed gekeken naar de Digital Audio Workstation BBG, maar mijn prijs is nogal gereduceerd. Deze valt denk ik onder mid-range.

Kort samengevat: Snelle CPU, 40GB SSD systeemschijf, 2 TB dataschijf. Stille behuizing en fans. Passief gekoelde videokaart. 4GB RAM. Windows 7 64bit.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P7P55D€ 108,80€ 108,80
1Cooler Master Sileo 500€ 59,-€ 59,-
1Intel Core i5 750€ 166,90€ 166,90
1Intel Postville X25-V SSDSA2M040G2XX 40GB€ 99,90€ 99,90
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 81,20€ 81,20
1OCZ Platinum Dual Channel OCZ2P10664GK€ 92,90€ 92,90
1Samsung Spinpoint F3 HD203WI€ 118,50€ 118,50
1Sapphire HD 4550 512MB DDR3 PCI-E HDMI€ 36,90€ 36,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 861,54

Ik heb nog niet eerder zelf een systeem samengesteld. Is 't wat? Zitten er fouten in?

Dit systeem is vooral bedoeld voor rekenkracht: Photoshop en raw software, en audio programma's als Pro Tools en FL Studio... (Geluidskaart staat er niet bij.) Een krachtiger systeem staat hier, maar dat is iig. boven mijn budget :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit topic is niet bedoeld om zelf een samen te stellen, maar om te helpen met de BBG.

Om je toch wat te helpen. De Sileo voert niet super veel warmte af, mogelijk zou ik kijken naar de fractal die hier bij het mid end word voorgesteld(Ik vind hem ook mooier :+ ). Je zou ook eens kunnen kijken of het loont voor jouw programma's om nog te investeren naar een Core i7 860 of een Xeon 3440. Deze hebben nog hyper threading, wat sommige van die programma's wel fijn vinden. Ik zou je hardeschijf ook nog in zon sythe quiet drive doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malloot

Malloot

bekijk eens wat anders

Ah dat wist ik dus niet zeker. Thanks, ik blijf in iedergeval dit topic volgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordMocro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-07-2022
Misschien een beetje offtopic maar ik denk dat er wel meer mensen zijn die het volgende wel wat vinden maar gewoon nog nooit aan hebben gedacht:
Als je geen krachtpatser nodig hebt, kan leven met weinig connecties (beperkte USB ports, e-sata etc.) maar toch echt een heel stil systeem wilt dan zou ik een laptop kopen. :)
Nogmaals, het volgende is dus niks voor mensen die performance nodig hebben.

Je bent namelijk met een laptop verzekerd van een superstil systeem, neemt weinig ruimte in beslag en je kunt het meenemen. Ook is het erg handig om zo nu en dan de laptop als tweede scherm te gebruiken.

Hier is een voorbeeld van zo'n soort setup:
Afbeeldingslocatie: http://img213.imageshack.us/img213/1320/img0211h.jpg

Ik sloeg op deze manier een hoop vliegen in 1 klap, waaronder het hebben van een zeer stil systeem, laptop voor werk/studie, en ruimtebesparing op m'n bureau. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malloot

Malloot

bekijk eens wat anders

Zit daar dan niet zo'n klein fantje in wat van tijd tot tijd Whiiiiiii! doet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Modbreak:Heren, Dames (if any),
Dit is het BBG discussietopic, niet het praat-hier-slap-over-ideetjes topic of het wat-moet-ik-kopen topic. De richtlijnen zijn door TS al weggezet, nu is het de bedoeling om binnen die richtlijnen de juiste configuratie op te gaan zetten.
Houd u hier alstublieft ook aan! Alleen door zinnig en ontopic te reageren, kunt u bijdragen aan een fatsoenlijke BBG op de frontpage op 1 mei a.s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kleine update:

#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 30,90€ 30,90
1Cooler Master Sileo 500€ 58,80€ 58,80
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 96,95€ 96,95
1MSI 760GM-E51€ 55,54€ 55,54
1Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120m€ 5,80€ 5,80
1Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI€ 79,-€ 79,-
1Scythe Quiet Drive€ 29,95€ 29,95
1Sony AD-7240S€ 18,06€ 18,06
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 437,69

Nexus fan voor de Hyper 212 plus. Moet voldoende zijn om het geheel nog net iets stiller te maken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Club3D HD 5750 1GB GDDR5 PCI-E (Passief)€ 135,76€ 135,76
1Intel Core i5 750€ 165,80€ 165,80
3Nexus SFM-1000 Silicon Fan Mounts€ 1,23€ 3,69
1Scythe Kaze Master Ace 5.25" Zwart€ 27,49€ 27,49
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 33,95€ 33,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 826,43

Zalman vervangen door de Mugen 2. Die presteert toch over de gehele linie beter. Hier nog geen push pull.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock X58 Deluxe3€ 175,20€ 175,20
1Intel Core i7 920€ 214,40€ 214,40
1Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2R5 80GB€ 195,44€ 195,44
1Nexus Edge€ 123,50€ 123,50
6Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120m€ 5,80€ 34,80
1OCZ Gold Low-Voltage OCZ3G1600LV6GK€ 159,90€ 159,90
2Sapphire RADEON HD 5850 1GB GDDR5 PCI-E DP DUAL DVI-I HDMII€ 239,-€ 478,-
1Scythe Fanclips / 2 stuks, 120mm€ 2,18€ 2,18
2Thermalright HR-03 GT€ 36,94€ 73,88
2Thermalright VRM-R3€ 31,40€ 62,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.831,01

Zo, de videokaarten vervangen door 2 met GT en vrm koelers. De Edge gehouden, ik ben er niet uit of de fortres beter is of niet. De Edge lijkt me ruimer, wat juist voor stilte wel fijn is, kan je je kabels beter weg werken. 2 nexus voor de kast, 2 nexus voor de GT's en 2 nexus voor de Mugen 2. Wat zijn die VRM koelers verschrikkelijk duur zeg. De Fortres en de vapor-xen zijn nu als alternatief er bij :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Ziet er goed uit! :)

Inderdaad vervelend dat die VRM koeler zo duur is, maar anders worden de VRM's van de 58** echt veel te heet. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal in vervolg minder mijn best doen, dan is er meer te discussiëren haha ;).
Inderdaad vervelend dat die VRM koeler zo duur is, maar anders worden de VRM's van de 58** echt veel te heet. :(
Jah, zalman heeft goedkopere, maar nog niet voor de HD5 serie :(. Ik bedoel, ze hebben niet meer nodig dan een stapel aluminium en een briesje toch? Het is niet echt de bedoeling nog flink een overclock in te zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2010 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Zie ik het scheef of is er in de Nexus maar 1 mogelijkheid tot het plaatsen van een extra 120mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Edmin schreef op zondag 11 april 2010 @ 20:51:
Zie ik het scheef of is er in de Nexus maar 1 mogelijkheid tot het plaatsen van een extra 120mm?
Ik zie er 2x 12cm optional staan :p.

Afbeeldingslocatie: http://www.nexustek.nl/images/EDGE_opencase_overview.jpg

Oh nog 2 dingen: Voor de high end nog een fan controller? Er is geen stevigere mounting kit voor de Mugen 2?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2010 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Verwijderd schreef op zondag 11 april 2010 @ 20:47:
[...]

Ik zal in vervolg minder mijn best doen, dan is er meer te discussiëren haha ;).
Om daar even op in te gaan ;) :

Ik weet niet of ik de Nexus Edge zou aanbevelen.
De kast heeft een vreemde airflow, omdat er aan de voorkant van het grote compartiment (die voor het mobo e.d.) geen intake is, maar de lucht in plaats daarvan van de onderkant moet komen. Dat zou stilte kunnen opleveren, maar alle lucht moet nu door twee smalle gleuven, waardoor er ook juist wervelingen zouden kunnen ontstaan die juist weer geluid opleveren.
Zie het plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.nexustek.nl/images/EDGE_opencase_overview.jpg

Ook las ik een review dat de bouwkwaliteit niet echt super is, vooral omdat de bezel achter de deur van plastic is, en behoorlijk los zit (sterker nog, hij viel er zelfs af).

offtopic:
Ik moet vaker F5 doen. :P
Nu staat het plaatje er dubbel.

[ Voor 4% gewijzigd door Ghost Dog op 11-04-2010 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Oeps.. De X-750 is geen lange PSU zoals de HX750, dus dat zal wel loslopen.

Ik stem iig voor een fancontroller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Meer reviews lezen dan 1 ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Heb mijn best gedaan. ;)
Een paar andere reviews waren wel vrij positief, maar ook niet erg diepgaand.
Verder vind ik het ontwerp van de kast zelf ook vreemd. Ik had toch liever een intake voor het moederbord gezien, in plaats van alleen onderin.

[ Voor 12% gewijzigd door Ghost Dog op 11-04-2010 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ghost Dog schreef op zondag 11 april 2010 @ 21:03:
[...]

Heb mijn best gedaan. ;)
Een paar andere reviews waren wel vrij positief, maar ook niet erg diepgaand.
Verder vind ik het ontwerp van de kast zelf ook vreemd. Ik had toch liever een intake voor het moederbord gezien, in plaats van alleen onderin.
Ik ben het met je eens dat ik hem ook niet 100% perfect vind :S. Al is een airflow van beneden voor naar boven achter goed. En ik meen dat de voorkant achter de deur mesh is, dus daar komt ook lucht door. Maar perfect vind ik de Fortress ook niet. En de oplossing van de vorige keer, P183+foam matten en alle fans vervangen ook niet(Al neig ik daar wel weer meer naar).

http://www.hotcases.de/articles.php?article_id=159
Leider verbaut Nexus die Dämmung nur in den Seitentüren, zwar ist dies ein Netter Anfang, jedoch sollten alle Seite gedämmt werden, da es so nur bedingt etwas nutzt außer höheres Gewicht.
Wat ook mijn probleem met de fortres is, behalve de grote.

Wat we nog kunnen doen is een fan daar achter laten zetten? Al denk ik dat de airflow echt wel goed zit.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2010 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
-The_Mask- schreef op zondag 04 april 2010 @ 23:42:
Een 5,25 inch fancontroller, een DVD brander en een 5,25 inch HD behuizing passen niet in Fractal Design Define R2 met zijn drieën. ;)
Geld nog steeds hoor. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er zit maar 1 fancontroller in ;). Kijk maar 4 fans, een fanctroller die 4 fans can aansturen(de mee geleverde is dus overbodig). Ik zie dat ie met 2 fans komt en niet 3 dat ik dacht. En dat de fan controller er 5 deed. 8)7

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2010 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kast komt met 2 fans, er komen 2 nexus fans bij, die 4 gaan op de Scythe fan controller. Hold on ik zie wat je bedoeld.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2010 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
Verwijderd schreef op zondag 11 april 2010 @ 21:06:
[...]

Ik ben het met je eens dat ik hem ook niet 100% perfect vind :S. Al is een airflow van beneden voor naar boven achter goed. En ik meen dat de voorkant achter de deur mesh is, dus daar komt ook lucht door. Maar perfect vind ik de Fortress ook niet. En de oplossing van de vorige keer, P183+foam matten en alle fans vervangen ook niet(Al neig ik daar wel weer meer naar).

http://www.hotcases.de/articles.php?article_id=159
Ik moet na een lange zoektocht concluderen dat de perfecte kast niet bestaat, helaas. De Fortress kwam wel redelijk in de buurt voor mij, maar gaat het toch niet worden. Ik heb van de week eindelijk de knoop doorgehakt en deze http://tweakers.net/nieuw...ng-in-obsidian-reeks.html besteld voor mijn eigen stille systeem. Ook omdat ik misschien nog met waterkoeling wil gaan spelen en in deze daar wat meer ruimte voor is. Daarnaast vind ik 'm ook gewoon mooi natuurlijk. De kast is alleen pas eind deze maand leverbaar en reviews zijn er nog niet, al is er niet zo heel veel verschil met de 800D. Of het een aanrader is voor de BGG is nog dus wat moeilijk in te schatten nu, en hij is ook wel erg aan de prijs misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Naar mijn mening is 500GB voor het goedkoopste systeem ook wel genoeg.
Dan heb je ook 500GB, 1TB en 1,5TB voor het duurste systeem ook logischer.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-The_Mask- schreef op zondag 11 april 2010 @ 22:44:
Naar mijn mening is 500GB voor het goedkoopste systeem ook wel genoeg.
Dan heb je ook 500GB, 1TB en 1,5TB voor het duurste systeem ook logischer.
Maarja, met een $ per GB die bijna 2x zo hoog ligt... Ik heb er idd ook overna zitten denken hoor.

#ProductPrijsSubtotaal
1Club3D HD 5750 1GB GDDR5 PCI-E (Passief)€ 135,76€ 135,76
1Intel Core i5 750€ 165,80€ 165,80
2Nexus SFM-1000 Silicon Fan Mounts€ 1,23€ 2,46
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 797,71

Zo fancontroller er uit omdat het idd niet past. De kast komt met een voor een PCI slot voor 3 fans, de andere fans kunnen op het bord.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock X58 Deluxe3€ 175,20€ 175,20
1Intel Core i7 920€ 214,40€ 214,40
1Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2R5 80GB€ 195,44€ 195,44
1Nexus Edge€ 123,50€ 123,50
6Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120m€ 5,80€ 34,80
1OCZ Gold Low-Voltage OCZ3G1600LV6GK€ 159,90€ 159,90
2Sapphire RADEON HD 5850 1GB GDDR5 PCI-E DP DUAL DVI-I HDMII€ 239,-€ 478,-
2Scythe Kaze Master 5.25€ 26,95€ 53,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.884,91

Zo 2 fan controllers er bij om alle fans onder controlle te krijgen.

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2010 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Verwijderd schreef op zondag 11 april 2010 @ 21:06:
En ik meen dat de voorkant achter de deur mesh is, dus daar komt ook lucht door. Maar perfect vind ik de Fortress ook niet. En de oplossing van de vorige keer, P183+foam matten en alle fans vervangen ook niet(Al neig ik daar wel weer meer naar).
Afbeeldingslocatie: http://www.hotcases.de/review/edge/klein/DSC03961.JPG
Voor zover ik kan zien geen mesh, alleen een paar kleine gaten.

Welke Fortress bedoel je eigenlijk? Gezien de prijsklasse deze? Want er zijn er nog drie, maar die hebben allen volgens mij het karakteristieke 90° gedraaide moederbord, die andere niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie daar toch duidelijk mesh. De Fortress 2 zonder window.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2010 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:27

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik wil een systeem bouwen dat niet alleen lekker stil maar ook energiezuinig is, en hoopte rond de 600 euro uit te komen, tussen de 'basic' en 'midrange' uit deze BBG dus (ik hergebruik wel wat zaken uit oude pc). Ik weet precies wat mijn wensen en eisen zijn, maar is het wijs daar een apart topic voor te openen? Dit topic is meer om de discussieren over het BBG systeem :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit is alleen voor de BBG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op maandag 12 april 2010 @ 14:14:
Ik wil een systeem bouwen dat niet alleen lekker stil maar ook energiezuinig is, en hoopte rond de 600 euro uit te komen, tussen de 'basic' en 'midrange' uit deze BBG dus (ik hergebruik wel wat zaken uit oude pc). Ik weet precies wat mijn wensen en eisen zijn, maar is het wijs daar een apart topic voor te openen? Dit topic is meer om de discussieren over het BBG systeem :P
[BBG Aanschaf] Special: stille allround-pc september 2009 ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Verwijderd schreef op maandag 12 april 2010 @ 08:39:
Ik zie daar toch duidelijk mesh.
Bedoel je die kleine gaatjes aan de randen van de 5.25" bays, of het gat voor de fan?

Dit is mesh:
Afbeeldingslocatie: http://blogs.msdn.com/blogfiles/stevecla01/WindowsLiveWriter/GetMesh_1370D/Dive%20Mesh_2.jpg
En dat zie ik toch echt niet in de Edge. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ghost Dog schreef op maandag 12 april 2010 @ 15:18:
[...]

Bedoel je die kleine gaatjes aan de randen van de 5.25" bays, of het gat voor de fan?

Dit is mesh:
[afbeelding]
En dat zie ik toch echt niet in de Edge. :X
Joh ik weet wel wat mesh is 8)7

http://images.hardware.info/news/nexus_edge_001.jpg

Daar recht is hij netjes open, niet open zoals op dat plaatje wat jij laat zien al zie je daar dan ook aan de deur kant dat de kapjes die voor de bays zitten permeabel zijn. De metalen plaatjes kan je verwijderen. Hoe wil je anders drives in je bay zetten.

Afbeeldingslocatie: http://www.rbmods.com/_EngineStore/image/Articles/Nexus/Edge/IMG19.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2010 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Ah nu zie ik het pas.
Op plaatjes die ik eerst van de voorkant zag (met open deur, zoals jouw plaatje van HWInfo) leek de voorkant gewoon van dichte plaatjes metaal (zoals het 3.5" plaatje), geen mesh, maar dat is op onderste plaatje wel duidelijk te zien. :)

En ik zag inderdaad het permeabele schuim voor alle bays aan de binnenkant, maar ging er (door de in mijn ogen gesloten voorkant) van uit dat dat was voor geluidsdemping. :P

I stand corrected. ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Ghost Dog op 12-04-2010 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik zag in de bovenstaande configuratie dat er gekozen was voor een standaard 5850, met dan een aftermarket cooler erop. Dit is in mijn inziens overkill.
De vapor-X uit de startpost zit hier in mijn pc, en ik hoor hem nooit.
In windows is hij 33 graden met een fanspeed van 20%
In games gaat dit omhoog, maar nog steeds in hij onhoorbaar. En mijn kaart is nog overgeclocked ook.
Ik heb mijn systeem in een thermaltake element S behuizing zitten (zonder side fan)
Ik moet wel zeggen dat als ik hem op 100% zet dat hij het geluid van een stofzuiger maakt, maar dat doe je toch nooit. Het gaat er volgens mij om dat je koele lucht in de kast krijgt. Dit bereik je alleen maar met intake fans.
Dus daar moeten stille fans komen met een acceptabele lucht verplaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Ik denk dat het er dan vanaf hangt welke definitie van 'stil' je hanteert.
Ik vind een pc pas stil als ik hem onder welke belasting dan ook, zelfs 's nachts wanneer het omgevingsgeluid op waarschijnlijk minder dan 20dB(A) zit, niet kan horen van een meter afstand.
In mijn ervaring is dat als er geen enkele fan harder draait dan 1000rpm, en eigenlijk wordt het pas bij 800rpm of minder echt onhoorbaar.

De fan van de Vapor-X koeler kan sowieso harder dan 2000rpm, en in idle zakt hij terug naar zo'n 1000rpm, dus echt stil is hij in mijn ogen niet.
Wel is hij stiller dan de standaardkoeler, en komt je garantie niet te vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

reken wel dat het allemaal ook nog in een kast zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Ja, maar dan is een fan die veel geluid maakt nog wel hoorbaar, ook al wordt het gedempt. Een kast dempt nooit alles.
Verder is er budget voor, en lijkt het doel van dit topic me het samenstellen van een pc die zo stil mogelijk is.
Ook al is een Vapor-X stiller dan de reference-koeler, hij maakt zeker weten meer lawaai dan een aftermarket koeler.

[ Voor 49% gewijzigd door Ghost Dog op 12-04-2010 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

SPCR heeft een review over de Zalman CNPS10X Quiet. :)
Hun conclusie is dat hij goed koelt, maar de Mugen 2 koelt wat hun betreft beter bij vergelijkbare geluidsniveau's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tombo_inc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-02-2022

tombo_inc

uhuh

Verwijderd schreef op maandag 12 april 2010 @ 15:33:
[...]

Joh ik weet wel wat mesh is 8)7

http://images.hardware.info/news/nexus_edge_001.jpg

Daar recht is hij netjes open, niet open zoals op dat plaatje wat jij laat zien al zie je daar dan ook aan de deur kant dat de kapjes die voor de bays zitten permeabel zijn. De metalen plaatjes kan je verwijderen. Hoe wil je anders drives in je bay zetten.

[afbeelding]
Waarom kies je voor de kast van het high-end systeem niet voor een Cooler Master Cosmos 1000 (http://tweakers.net/price...r-master-cosmos-1000.html)? Deze is momenteel niet heel veel duurder dan de Nexus Edge, is ook stil en heeft een goede airflow. Daarnaast vind ik hem persoonlijk er ook goed uit zien en heeft de kast handgrepen wat weer handig is voor lan-parties.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou omdat hij niet stil genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tombo_inc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-02-2022

tombo_inc

uhuh

Verwijderd schreef op woensdag 14 april 2010 @ 22:14:
Nou omdat hij niet stil genoeg is.
Waar maak je dat dan uit op? De meegeleverde fans? Want beide kasten zijn gesloten en hebben geluidsdempend materiaal aan de binnenkant. Daarnaast hebben ook beide kasten rubbers om het doorgeven van trillingen tegen te gaan. Uit de reviews die ik heb gelezen blijken beide kasten erg stil. Ik ben gewoon benieuwd waar het verschil in stilte dan in zit?

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

De fans die Cooler Master meelevert met zijn kasten zijn inderdaad niet echt stil (die van Nexus zeker wel), en de Cosmos is 40 euro duurder dan de Edge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
tombo_inc schreef op donderdag 15 april 2010 @ 11:24:
[...]

Waar maak je dat dan uit op? De meegeleverde fans? Want beide kasten zijn gesloten en hebben geluidsdempend materiaal aan de binnenkant. Daarnaast hebben ook beide kasten rubbers om het doorgeven van trillingen tegen te gaan. Uit de reviews die ik heb gelezen blijken beide kasten erg stil. Ik ben gewoon benieuwd waar het verschil in stilte dan in zit?
Dat maak ik uit door heel veel reviews gelezen te hebben. De cosmos is niet echt het summum van stilte, niet dat hij echt lawaaiig is. Het gaat hier om echte stilte.

Ik denk dat de kast net als de vorige keer een P183 word met de fans en matten en de Edge en Fortress 2 als alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou zeg het maar:

Nexus Edge + 2 Extra fans
Silverstone Fortress 2 + ????
P183+Matten+Fans

Ik denk dat de laatste optie, die van vorige keer dus, het beste gaat werken. Is wel het meeste werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

is voor de superstille pc niet veel van de reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie januari 2010 te hergebruiken? Ik heb zelf bijna hetzelfde systeem maar dan met een pricewatch: Asus EAH3850/G/HTDI/512M en een pricewatch: Intel Core 2 Quad Q9450 en een pricewatch: Scythe Big Shuriken. Zeker vanwege de Big Shuriken vind ik hem nogal stil.

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uh, nee....(Verouderde videokaart, processor(toen met ITX gedwongen), en dit hoeft niet ITX te zijn, daarbij is stil voor dit niet stil genoeg)..

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2010 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
*kick*

Zijn er opmerkingen? Want ik ga hem morgen invoeren.

low end:
#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 31,90€ 31,90
1Cooler Master Hyper 212 Plus€ 22,91€ 22,91
1Cooler Master Sileo 500€ 58,-€ 58,-
1MSI 760GM-E51€ 55,54€ 55,54
1Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 79,-€ 79,-
1Scythe Gentle Typhoon 120 mm Fan, 120mm€ 10,60€ 10,60
1Scythe Quiet Drive€ 30,40€ 30,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 445,86

Toch de nexus vervangen door een betere fan. Ik ben wat benieuwd naar dat de nexus fans niet zo goed kunnen tegen horizontaal.

#ProductPrijsSubtotaal
1Club3D HD 5750 1GB GDDR5 PCI-E (Passief)€ 131,23€ 131,23
1Fractal Design Define R2€ 87,80€ 87,80
2Fractal Design Silent Series , 140mm€ 10,60€ 21,20
1Intel Core i5 750€ 164,51€ 164,51
1MSI P55M-GD45€ 86,37€ 86,37
2Nexus SFM-1000 Silicon Fan Mounts€ 1,13€ 2,26
1Nexus Value 430€ 54,80€ 54,80
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 32,90€ 32,90
1Seagate Barracuda 7200.12 ST31000528AS, 1TB€ 68,62€ 68,62
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 797,10

2x een 14cm fan. Het probleem hier is dat er geen fancontroller bij kan. Er word een mee geleverd voor 3, maar dat is niet genoeg. Dan maar fanmates er bij?

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Performance One P183 Zwart€ 111,-€ 111,-
1Asrock X58 Deluxe3€ 195,-€ 195,-
1be quiet! Universal Big€ 23,66€ 23,66
1Intel Core i7 920€ 215,-€ 215,-
1Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2R5 80GB€ 184,40€ 184,40
1OCZ Gold Low-Voltage OCZ3G1600LV6GK€ 174,90€ 174,90
1Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 79,-€ 79,-
2Sapphire HD5850 1GB GDDR5 PCI-E€ 241,-€ 482,-
2Scythe Kaze Master 5.25€ 25,79€ 51,58
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 32,90€ 32,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.886,71

Ik ga toch terug naar de keuze van vorige keer. Ben nog niet helemaal uit de fan opstelling.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2010 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Een extra fancontroller bij de Fractal kast lijkt mij niet nodig, als de die losse fans nog langzamer wil laten draaien zullen ze stil staan. ;)

En bij het laatste systeem zou ik ook een HD5850/HD5870 Vapor-X/Toxic noemen als optie aangezien niet iedereen zin zal hebben om zijn garantie kwijt te raken en/of de koeler wil/kan vervangen.

En misschien bij het goedkoopste systeem ook een kleinere HD adviseren?

[ Voor 9% gewijzigd door -The_Mask- op 27-04-2010 19:26 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.