[Geluid] Het stille PC topic deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 22 ... 48 Laatste
Acties:
  • 379.854 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-08 21:46
Zhalix schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 13:36:
Weet iemand hoe ik een fan zachter kan laten draaien als deze via een molex verloopstukje? Zelf zit ik te denken dat ik een fan control paneeltje moet kopen om de fans zachter te krijgen...
Je kan molex stekker modden naar 7v of 5v.

google it ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Hier op GoT moet het ook staan, maar ik kan het niet vinden :X

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wazzup105
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-09 22:10
ixl85 schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 02:33:
[...]

Bij normale HD's? Nog nooit gehoord... Bij SSD's wel.
SSD's defraggen is toch zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 05:33
wazzup105 schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 14:03:
[...]

Ik heb dit ooit gedaan en merkte (wel degelijk) snelheidsverschil. Dit was op een OCS Core V2 30GB.
En het is nooit zinloos, want hoe je het wendt of keert, een bestand in 1 stuk achter elkaar doorlezen is altijd sneller dan dezelfde grootte op verschillende plekken lezen. Maar het is het niet waard om op een SSD te doen, vanwege het tenietdoen van de manier waarop SSD zijn data beheert: netjes verdeeld over de blokken, zodat elke blok evenveel te lijden heeft en de levensduur dus zo lang mogelijk is.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
Het is wel zinloos :)

Prestaties worden er allemaal maar slechter van en je SSD gaat er van ''slijten''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
wazzup105 schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 14:03:
[...]
Ja i know, maar er word hier al gezegd (wat ik ook zei) dat het er slecht voor is.
Maar voor normale HD's heb ik dit echt nog nooooit gehoord (dan zou downloaden ook slecht moeten zijn, dan schrijf en lees je ook continu). Anyway; dat gaat niet over stille pc's.

Ik ben echt blij met mn nieuwe HD ophanging. Maar zoals ik al zei ben ik bang voor de scherpe randjes.
Nu wil ik eigenlijk (als ik tijd heb) een alu blokje kopen (*2) en hier mooie ronder gaatjes in maken voor het elastiek. Een paar schroefgaatjes voor je case, en tadaaa: Je eigen HD ophanging :)
Misschien een projectje voor over een jaar (tijd is schaars ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
n0elite schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 14:17:

Prestaties worden er allemaal maar slechter van en je SSD gaat er van ''slijten''
Leg mij eens dan uit dat op mijn pc opstarttijden van programma's sneller werden.
Een winst van ongeveer 30%.

Ik raad het niet aan, vanwege de slijtage.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
n0elite schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 14:17:

uhm wat werkt sneller.. ergens 1 bestand vandaan halen of van allerlei plekken kleine bestandjes van je uiteindelijke bestand zoeken...

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPCX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-09 13:19
Ik ben een beetje research aan het doen i.v.m. het vervangen van de stock Intel cooler voor een i7 920, aangezien dat ding een bak lawaai maakt.
Nu heb ik hier en op SPCR al dozijnen topics voorbij zien komen met talloze suggesties wat betreft heatsink/fan, van platte variant tot die mega-Megahelams van 10km hoog, waardoor ik door de bomen het bos niet meer kan zien. Is er consensus/een 'lijstje' met recente heatsink/fan combo's die op geluidsproductie te sorteren is? Ik heb i.i.g. de CPU-fan als luidste component weten te identificeren, naast de raptor 36gb (oudje) die ik eruit ga trekken.

Ik ben niet geinteresseerd in overklokken, maar wil m'n PC zo stil mogelijk zien te krijgen zonder al te veel (vreemde) capriolen uit te halen. Dat wil zeggen, een andere case is zo ongeveer het maximale wat ik er wat moeite/geld betreft aan wil besteden, ik ga niet in de weer met knip en plak werk. Ik denk als ik er de meest stille heatsink/fan combo op gooi, dan ben ik al een heel eind.

Dit zijn mijn huidig specs, en die case zal waarschijnlijk al een bottleneck zijn:

Case: Antec 1080 Peformance Plus (adoptiekast van vorige 2 systemen)

Asus P6T Deluxe V2
Intel Core I7 920 2.66 GHz, 4.8 GT/s, 4x 256kb, 8 MB, Boxed
Corsair HX3X12G1333C9 12 GB, PC3-10666, 1333 MHz, 9, Non-ECC, Kit Of 6
Antec TP-750 Blue 750 Watt, 20+24 Pins, 80 Plus Rating
Asus GeForce GTX 260 TOP 896 MB

Ik heb de casefan er ook al uit getrokken bij wijze van experiment, en dat scheelt ook een slok op een borrel.

Heeft iemand suggesties? Tips? Heb ook wat naar cases gekeken, maar ik kan me niet voorstellen dat het verschil tussen 2 cases groter is dan het verschil tussen 2 CPU-fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Remmes_NT schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 18:15:
uhm wat werkt sneller.. ergens 1 bestand vandaan halen of van allerlei plekken kleine bestandjes van je uiteindelijke bestand zoeken...
Is het niet zo dat 'ie bij een SSD toch al met blokken werkt en dat het nauwelijks uitmaakt of hij die blokken achter elkaar moet opzoeken of op willekeurige plekken? Ik weet sowieso niet of het wel 30% zou moeten schelen met de seektimes van een SSD

</ssdnoob>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MPCX schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 12:41:
Ik heb de casefan er ook al uit getrokken bij wijze van experiment, en dat scheelt ook een slok op een borrel.
Pas daar wel een beetje mee op hè. Het kan nu even leuk klinken, maar als je CPU onder load de lucht in je kast aan het verwarmen is en die lucht nergens heengaat kan de CPU-fan ineens veel meer lawaai gaan maken, omdat hij gewoon meer moet koelen.

Kan je beter de casefan vervangen voor een stillere variant, heb je meer aan. Kijk voor advies bijvoorbeeld hier (ook vooral even doorklikken naar pagina 2, maar pagina 1 wel even lezen).

Edit: ik zie weer dubbel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Verwijderd schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 13:09:
[...]

Is het niet zo dat 'ie bij een SSD toch al met blokken werkt en dat het nauwelijks uitmaakt of hij die blokken achter elkaar moet opzoeken of op willekeurige plekken? Ik weet sowieso niet of het wel 30% zou moeten schelen met de seektimes van een SSD

</ssdnoob>
na een tijd kan dit weldegelijk schelen hoor.. mischien niet zo veel maar het scheelt

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:01

Smarron

The bend

Over het defragmenteren van SSD's is al genoeg geschreven. Performance winst is nihil, het heeft dus totaal geen nut en je SSD zal sneller slijten. De toegangstijd tot elke sector op een SSD is namelijk even kort en dat is het verschil met reguliere harde schijven.

Maar goed, ieder zijn ding. Ik doe het in elk geval niet op mijn SSD.

Maar verder ontopic. Het gebruik maken van een SSD is beter voor een stillte PC dan een normale HD. :Y)

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga binnenkort m'n 4770 uitrusten met een Accerlo S1 rev.2 (aangepast om in de kast te passen). Het hangt even af van de temperaturen, maar daar wil ik naar alle waarschijnlijkheid toch nog wel een fan op hebben. Dan ga ik uiteraard voor een 120mm fan zodat de boel toch lekker stil blijft.

Ik wil echter het liefst die fan aansturen via de fanaansluiting van de GPU; dit zodat ik een extra fan in de kast kan aansluiten en omdat ik dan fijn het toerental kan regelen via de kaart. Er zit echter nu een fan op met 2 draden/pins. Nu vraag ik mij het volgende af; ik heb het nodige nazoekwerkgedaan maar kan er niet genoeg over vinden, misschien dat er hier mensen met ervaringen zijn:

- kan ik zo'n zwaardere fan maar zomaar aansluiten op de kaart, of gaan bepaalde componenten dat niet trekken?

-betekent dat dat ik een gewone non-PWM fan met de plus en min kan aansluiten op de juiste draadjes? Ik kan me voorstellen dat ik dan wel nog steeds een toerental kan zien maar dat dat misschien niet meer helemaal correspondeert met het daadwerkelijke toerental (als in, 9v was op de oude fan 1200 toeren maar op de grotere nieuwe maar 900, maar CCC geeft dus nog steeds 1200 aan) omdat de sensordraad gewoonweg niet aangesloten is.
Smarron schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 15:34:
De toegangstijd tot elke sector op een SSD is namelijk even kort en dat is het verschil met reguliere harde schijven.
Dat bedoelde ik inderdaad :)

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2009 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Verwijderd schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 15:51:
- kan ik zo'n zwaardere fan maar zomaar aansluiten op de kaart, of gaan bepaalde componenten dat niet trekken?
Zou geen probleem moeten zijn. Ik heb de Accelero nu al geruime tijd op een 8800GT zitten en dat werkt perfect. Ik zit te denken om er nog een 2e fan op aan te sluiten. Kan ik de kaart weer eens goed aan het werk zetten, nu de resoluties steeds hoger worden en de games wat zwaarder. Heb nog even geen zin om te upgraden.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/e3o7TlltnJts4UPznNsOBfpO/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Smarron schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 20:02:
Zou geen probleem moeten zijn. Ik heb de Accelero nu al geruime tijd op een 8800GT zitten en dat werkt perfect. Ik zit te denken om er nog een 2e fan op aan te sluiten. Kan ik de kaart weer eens goed aan het werk zetten, nu de resoluties steeds hoger worden en de games wat zwaarder. Heb nog even geen zin om te upgraden.
[afbeelding]
Goed om te weten :)

Hoeveel pins is de aansluiting op die 8800GT? Heb je een gewone of een PWM fan gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Gewone fan en met een weerstandje op 7 volt gezet. Ik monitor dus geen rpm, maar hou de temps in de gaten van alle componenten.

De kaart die ik heb, was al passief gekoeld (Sparkle), maar volgens mij zit er wel een aansluiting op:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/MNeb0KCnwAd5zSbKyNEu9MGl/full.jpg

De witte aansluiting links van het midden onder het geheugen is in elk geval een 4-pins aansluiting wat wellicht voor een fan is bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah okay, maar je trekt dus de voeding van je fan niet via je kaart maar gewoon via je moederbord? Want dat eerste zoek ik dus eigenlijk, dat het via een moederbord kan weet ik.

Ik ben benieuwd of het nog wat uitmaakt als je een zwaardere fan aansluit op de kaart dan waar die kaart oorspronkelijk mee geleverd was.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2009 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

Klopt. Elke passieve kaart heeft een aansluiting voor een fan. Was bij mijn 7600GS ook zo.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Verwijderd schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 20:28:
Ah okay, maar je trekt dus de voeding van je fan niet via je kaart maar gewoon via je moederbord? Want dat eerste zoek ik dus eigenlijk, dat het via een moederbord kan weet ik.

Ik ben benieuwd of het nog wat uitmaakt als je een zwaardere fan aansluit op de kaart dan waar die kaart oorspronkelijk mee geleverd was.
Niet via mijn moederbord maar direct op de voeding. Het moederbord laat ik vrij van fans.

Geen idee of het uitmaakt. Ik denk dat het makkelijk kan, maar dat is een kwestie van proberen. Ik heb het idee dat de videokaart (mits via een extra voedingsstekker aangesloten) voldoende stroom over heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Smarron schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 20:38:
[...]
Niet via mijn moederbord maar direct op de voeding. Het moederbord laat ik vrij van fans.

Geen idee of het uitmaakt. Ik denk dat het makkelijk kan, maar dat is een kwestie van proberen. Ik heb het idee dat de videokaart (mits via een extra voedingsstekker aangesloten) voldoende stroom over heeft.
Via het moederbord of via de voeding zou in principe geen verschil uit moeten maken, allebei moet prima kunnen.

Ik weet niet of de extra voedingsstekker van de GPU veel uitmaakt. Natuurlijk moet de kaart niet al net op z'n maximum zitten, maar ik maak me meer zorgen over de onderdelen die het voltage van de fan regelen.
De fan die er op zit is een twee pins fan, wat mij zegt dat er alleen een plus en een min naar de fan gaat. Dat betekent op zijn beurt weer dat het toerental dus al vóór de fanaansluiting geregeld moet worden, waarschijnlijk door het voltage te variëren (misschien maak ik ergens een denkfout, correct me if I'm wrong).

Ik kan me voorstellen dat de onderdelen die voor het regelen van dat voltage zorgen moeilijk gaan doen als ik er een zwaardere fan op aansluit, maar ik heb geen idee of dat verschil dusdanig groot is dat het problemen op gaat leveren.

Hele doel van de exercitie is een netjes regelbare fan te houden zodat ik stil in 2d kan werken maar meer koelvermogen heb als ik ga overclocken (zou alsnog stiller moeten zijn dan nu, als het goed is). Heb geen zin om iedere keer te klooien met weerstandjes en gewoon één weerstandje laten zitten betekent óf te veel koelvermogen (= herrie) in de ene situatie óf te weinig koelvermogen in de andere.

Afbeeldingslocatie: http://minidriven.com/GreenMachine/orignalSapphireHD4770.JPG

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2009 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Makkelijkste oplossing is de oplossing die ik nu heb. De Accelero zorgt al voor een significante verbetering in koeling dan met het originele koelblok. Zet er een 120mm op en je bent eigenlijk al klaar voor 24/7 gebruik. Dan is er geen reden meer voor de fan om sneller te draaien wanneer je een spel speelt, want de koeling is dan al erg goed. En op een lager voltage voor minder geluid.

Ik heb mijn kaart zo ver mogelijk proberen te oc-en (nog net zoder artifacts) en de stress temp zat toen op 56 graden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is inderdaad niet de makkelijkste methode, maar het is wel leuk voor als je maximaal wil overclocken (maar niet altijd). Als je die fan fan op maximaal kan zetten scheelt dat toch weer een graad of wat, zeker in combinatie met heatsinks op geheugen etcetera.

Daarnaast, ik wil nu ook gewoon weten of het kan :p Ik denk dat ik het wel aan de praat krijg ook, maar ik wil wel weten of ik er niets mee sloop op de lange termijn.

Nou ja, ik hoop dat ik een 4670 krijg voor de overclockwedstrijd, dan dan ik dit daarmee gelijk eens testen zonder bang te zijn dat ik dingen heftig sloop. Is natuurlijk alsnog niet dé manier om te weten of het nét goed gaat (maar over een half jaar niet meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
MPCX schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 12:41:
Ik ben een beetje research aan het doen i.v.m. het vervangen van de stock Intel cooler voor een i7 920, aangezien dat ding een bak lawaai maakt.
Nu heb ik hier en op SPCR al dozijnen topics voorbij zien komen met talloze suggesties wat betreft heatsink/fan, van platte variant tot die mega-Megahelams van 10km hoog, waardoor ik door de bomen het bos niet meer kan zien. Is er consensus/een 'lijstje' met recente heatsink/fan combo's die op geluidsproductie te sorteren is? Ik heb i.i.g. de CPU-fan als luidste component weten te identificeren, naast de raptor 36gb (oudje) die ik eruit ga trekken.

Ik ben niet geinteresseerd in overklokken, maar wil m'n PC zo stil mogelijk zien te krijgen zonder al te veel (vreemde) capriolen uit te halen. Dat wil zeggen, een andere case is zo ongeveer het maximale wat ik er wat moeite/geld betreft aan wil besteden, ik ga niet in de weer met knip en plak werk. Ik denk als ik er de meest stille heatsink/fan combo op gooi, dan ben ik al een heel eind.

Dit zijn mijn huidig specs, en die case zal waarschijnlijk al een bottleneck zijn:

Case: Antec 1080 Peformance Plus (adoptiekast van vorige 2 systemen)

Asus P6T Deluxe V2
Intel Core I7 920 2.66 GHz, 4.8 GT/s, 4x 256kb, 8 MB, Boxed
Corsair HX3X12G1333C9 12 GB, PC3-10666, 1333 MHz, 9, Non-ECC, Kit Of 6
Antec TP-750 Blue 750 Watt, 20+24 Pins, 80 Plus Rating
Asus GeForce GTX 260 TOP 896 MB

Heeft iemand suggesties? Tips? Heb ook wat naar cases gekeken, maar ik kan me niet voorstellen dat het verschil tussen 2 cases groter is dan het verschil tussen 2 CPU-fans.
Corsair H50? Kun je zo aan je outtake fan monteren waardoor je geen extra herrie producerende koelers hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onileva
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-06 09:39
BGB4rn schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 13:35:
Ik heb de ATCS 840 op mijn verlanglijstje staan :)
Het is alweer een tijdje geleden maar zoals beloofd de foto's van het resultaat:
http://s898.photobucket.com/albums/ac188/onilvea/ACTS840/

Ik heb uiteindelijk gekozen voor de ACTS 840 omdat deze beter past in mijn wensen om mijn PC op de lange termijn zo stil mogelijk te maken. De uitschuifbare bodem, grote fans en de fanless zijkanten zijn perfect om met goedkope middelen de kast nog stiller te maken. Loodbitumen staan alweer op mijn lijstje ;)

De montage van alle onderdelen inclusief de enorme CPU koeler, de thermaltake Sonic Tower II, was echt super makkelijk. 1 minpuntje is het aansluiten van de voeding (Seasonic M12D) de powervoorziening stekker voor mijn CPU past maar net waardoor kabelmanagement niet te doen is :(
Zijn er eigenlijk verlengsetje voor internal power kables?

De grote 200mm fans in de kast maken op hun max bijna geen geluid waardoor de bovenkant van de kast heerlijk koel is. de thermaltake tower 2 is zonder fan net zo efficient als mijn vorige zalman koeler wat een enorm kabel nodig had om mij CPU te koelen.
Als ik een stille koeler op de Sonic tower monteer kunnen de grote 200mm fans op een nog lagere RPM draaien.

Mijn PC is nu zo stil dat ik weer mijn HDD's kan horen, echter snap ik eindelijk waarom de Raptors niet worden aanbevolen, wat maken die dingen toch veel herrie! |:( (en het is niet alleen resonantie...)

Gezien de hoge kosten om de kast en voeding te vervangen moet een SSD even op zich laten wachten, het zal alleen niet langer duren gezien ik nu helemaal geobsedeerd ben om mijn kast geluidloos te maken :*)

Ik blijf de updates posten, bedankt voor de tips! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Onileva schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 16:24:
Het is alweer een tijdje geleden maar zoals beloofd de foto's van het resultaat:
http://s898.photobucket.com/albums/ac188/onilvea/ACTS840/
Nu nog kabelmanagement O-)
Zijn er eigenlijk verlengsetje voor internal power kables?
voor molex power, 3pins fan, 8/4pins P4 stekkers zijn sowieso verlengstukken te vinden, voor sata of IDE-kabels gewoon langere versies kopen.[/quote]
Mijn PC is nu zo stil dat ik weer mijn HDD's kan horen, echter snap ik eindelijk waarom de Raptors niet worden aanbevolen, wat maken die dingen toch veel herrie! |:( (en het is niet alleen resonantie...)
Mijn Velociraptor is stiller dan z'n voorlopers de Raptor en Raptor X, maar m'n OCZ Vertex SSD is nog steeds de stilste van het setje ;)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
Wordt het geen tijd voor een deeltje 6? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-08 11:29

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

n0elite schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 20:13:
Goed plan, laten we deel 5 maar overslaan :+

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
n0elite schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 20:13:
IV = 4.....
V= 5
VI = 6

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Er wordt voorlopig nog geen nieuw deel gemaakt. Discussie is al 4 keer of zo voorbijgekomen, hoe minder delen, hoe praktischer de zoekfunctie. En dat het "overzichtelijker" is, is geen argument, want met meer dan 1 pagina is het al niet meer overzichtelijk en dan blijf ik nieuwe delen maken.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
ik vind de OP anders redelijk gedateerd, zoekfunctie kan ook via de normale search dus lijkt me geen geldig argument imho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
waarom niet een nieuwe deel op 12:01 in het nieuwe jaar

nieuw jaar, nieuwe start

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Remmes_NT schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 00:25:
waarom niet een nieuwe deel op 12:01 in het nieuwe jaar

nieuw jaar, nieuwe start
Jazeker!
Die van nu is uit 2007. Dan gaan we vers 2010 in!
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Ghost Dog schreef op maandag 14 december 2009 @ 22:45:
[...]

Gelukkig kan je zelf ook een soort Rev. B maken door de fan om te draaien. :)
Dat hebben ze bij ht4u.net ook gedaan.
Op deze pagina leggen ze uit waarom.
Goede kandidaat voor de 5850. Ik las in de conclusie dat Scythe sowieso met een rev.B komt, waar de fan op blazen staat ipv zuigen. Ik denk dat ik dan nog even wacht, ik kan namelijk niet goed ontdekken hoe moeilijk het is om de fan om te draaien bij deze 1e versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Smarron schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 08:47:Goede kandidaat voor de 5850. Ik las in de conclusie dat Scythe sowieso met een rev.B komt, waar de fan op blazen staat ipv zuigen. Ik denk dat ik dan nog even wacht, ik kan namelijk niet goed ontdekken hoe moeilijk het is om de fan om te draaien bij deze 1e versie.
Is toch niks moeilijks aan :? Gewoon de fan omdraaien of zelfs eventueel op de buitenkant van de koeler zetten :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnermo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-08 10:52

Gnermo

All about that bass!

Smarron schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 20:02:
[...]

[afbeelding]
Ik zou dan voor de 10CM fans gaan van Scythe. De accelero is 215MM breed, dus als je er nog een 120 op zou doen dan zou hij een stukje gaan uitsteken en komt hij misschien tegen je harde schijf aan.

Is maar een tip ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

nero355 schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 10:22:
[...]

Is toch niks moeilijks aan :? Gewoon de fan omdraaien of zelfs eventueel op de buitenkant van de koeler zetten :)
Gnermo schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 13:07:
Ik zou dan voor de 10CM fans gaan van Scythe. De accelero is 215MM breed, dus als je er nog een 120 op zou doen dan zou hij een stukje gaan uitsteken en komt hij misschien tegen je harde schijf aan.

Is maar een tip ;-)
De reviewer had er zelf ook moeite mee, vandaar. Ik weet niet of je de koeler hebt gezien, maar de fan zit eigenlijk half in het koelblok vast. Dus niet zoals normaal eigenlijk dat je er een fan op kunt plaatsen. De fan zelf is ook maar 12mm dik en niet de gangbare 25mm. En voor zover ik kan zien, past een 25mm ook niet.

Hier is goed te zien dat de fan erin zit, geen mogelijkheid om 2 fans te monteren op een fatsoenlijke manier:

Afbeeldingslocatie: http://www.scythe-eu.com/uploads/pics/Setsugen_BottomView1_01.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.scythe-eu.com/uploads/pics/Setsugen_BottomView2_01.jpg

Bij nader inzien lijkt de fan enkel met clips vast te zitten. Anyway, ik heb hem besteld, want tot op heden zijn er maar weinig alternatieven. De Arctic Accelero L2 Pro is wel een extreem goedkope maar ik heb iets meer vertrouwen in de Scythe. Is overigens zojuist besteld. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Smarron op 29-12-2009 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
2de fan eronder kan je gewoon met bijv tie-rips vastmaken aan die fan..

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ik durf te wedden dat je die fan zo eruit trekt en gewoon omdraait + vastzet zonder gezeik :)
Je kan ook nog extra clipjes + een 25mm. Fan bestellen voor aan de buitenkant voor de grap :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Ja, ik heb op dit moment de Arctic Accelero S1 rev.2 en daar ook een 120mm fan op gemonteerd.
Maar gezien de testresultaten denk ik dat 1 fan al ruim voldoende is.

Het moet wel stil blijven en ik ben al bang dat ik iets meer geluid ga krijgen vergeleken met wat ik nu heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Smarron schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 15:39:
Ja, ik heb op dit moment de Arctic Accelero S1 rev.2 en daar ook een 120mm fan op gemonteerd.
Maar gezien de testresultaten denk ik dat 1 fan al ruim voldoende is.

Het moet wel stil blijven en ik ben al bang dat ik iets meer geluid ga krijgen vergeleken met wat ik nu heb.
Ehm... ik zie dit op de site :
HD 4890, 4870, 4850, 4830
Ik zou even wachten tot je de 5850 hebt en kijken of de Accelero erop past. Grote kans dat het kan naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

nero355 schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 16:05:
[...]

Ehm... ik zie dit op de site :

[...]

Ik zou even wachten tot je de 5850 hebt en kijken of de Accelero erop past. Grote kans dat het kan naar mijn mening.
:?

Ik heb op dit moment een Accelero S1 rev.2 op een GeForce 8800GT. Die zal gaan vervangen worden door een HD5850 en die zal gekoeld worden door de Scythe Setsugen. Maar de 120mm fan die ik nu op de Accelero heb zitten, draait op 7 volt en is volgens mij stiller dan de Scythe fan. Maar dat merken we vanzelf wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ja prima, maar veel koelers/heatsinks die op de 4xxx serie passen zijn ook voor de 5xxx kaarten te gebruiken ;) Scheelt aardig wat geld dat je weer voor wat anders kan gebruiken hé !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

nero355 schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 16:20:
Ja prima, maar veel koelers/heatsinks die op de 4xxx serie passen zijn ook voor de 5xxx kaarten te gebruiken ;) Scheelt aardig wat geld dat je weer voor wat anders kan gebruiken hé !!
Klopt, heb het gezien. Maar dan moest er wel een kapje van de DVI-uitgang afgesloopt worden (Had ergens foto's gezien van iemand op het SPCR forum). Anders past het niet. En buiten de koeler om, hou ik de kaart verder liever intact. Anders was het inderdaad wel een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

Smarron: Ik had het EIGENLIJK over het toevoegen van een tweede fan op je Accelero.

De Scythe is ook een zeer sjieke keuze, maak wat foto's van je kaart als je hem er op hebt, ben zeer benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Gnermo schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 16:48:
Smarron: Ik had het EIGENLIJK over het toevoegen van een tweede fan op je Accelero.

De Scythe is ook een zeer sjieke keuze, maak wat foto's van je kaart als je hem er op hebt, ben zeer benieuwd.
Oh ja, dat zou inderdaad wel kunnen, aan de buitenkant. Maar dat doe ik enkel als de temps te hoog blijken. Dat is sowieso niet het geval en dan wil ik liever minder geluid in m'n kast.

Pics zullen volgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Smarron schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 17:31:
[...]
Oh ja, dat zou inderdaad wel kunnen, aan de buitenkant. M
Dus 2 fans in lijn? Ik denk niet dat dat zal werken. Als het niet 2 dezelfde fans op dezelfde snelheid betreft zal er turbulentie kunnen optreden. Het enige voordeel is wat extra druk, maar dat is denk ik te verwaarlozen. Het is geen aanrader, maar ik wil graag weten of het toch werkt!

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nas T schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 19:55:
Dus 2 fans in lijn? Ik denk niet dat dat zal werken. Als het niet 2 dezelfde fans op dezelfde snelheid betreft zal er turbulentie kunnen optreden. Het enige voordeel is wat extra druk, maar dat is denk ik te verwaarlozen. Het is geen aanrader, maar ik wil graag weten of het toch werkt!
Als het push-pull is moet het wel werken hoor, tenzij de verschillen heel erg groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Nas T schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 19:55:
[...]

Inderdaad voorwaarde dat ze even snel draaien. Ik heb nog wat Nexus fans liggen, dus dat zou wel kunnen.

Ik heb de kaart trouwens ontvangen en in idle modus kan ik niet anders zeggen dat de kaart behoorlijk stil is! Hij maakt sowieso meer geluid dan mijn oude setup, maar het valt redelijk mee. Je hoort wel meteen als er een 3D applicatie wordt geopend, want dan is het net alsof we stofzuigen. Speakers of headset maar op dan.

De Scythe koeler zou morgen op de deurmat moeten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwitje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-02 20:47
Ik heb ook maar 4 Nexus 120MM (orange) besteld. Die standaard casefans van de CM690 maken toch beetje boel herrie. Maar wat me niet helemaal duidelijk is, kan ik die nu ook aansluiten op mijn mobo? Want ik kan nu in AMD Overdrive mooi mn casefans harder en zachter zetten.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Kiwitje schreef op woensdag 30 december 2009 @ 18:54:
Ik heb ook maar 4 Nexus 120MM (orange) besteld. Die standaard casefans van de CM690 maken toch beetje boel herrie. Maar wat me niet helemaal duidelijk is, kan ik die nu ook aansluiten op mijn mobo? Want ik kan nu in AMD Overdrive mooi mn casefans harder en zachter zetten.
Op mijn oranje 120mm Nexus fans zitten idd 3-pins aansluitingen die rechtstreeks het moederbord op kunnen. Dus dat gaat dan wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwitje
Smarron schreef op woensdag 30 december 2009 @ 19:41:
[...]
Op mijn oranje 120mm Nexus fans zitten idd 3-pins aansluitingen die rechtstreeks het moederbord op kunnen. Dus dat gaat dan wel werken.
Dat moest ik even weten, thx!

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Kiwitje schreef op woensdag 30 december 2009 @ 20:24:
[...]

Dat moest ik even weten, thx!
Sorry, waren geen oranje, maar zwart/witte!!

Maar hier staat dat ze sowieso een 3-pin hebben, dus dan klopt het verhaal nog wel gewoon:

http://www.endpcnoise.com/cgi-bin/e/std/sku=nexus120mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Smarron schreef op woensdag 30 december 2009 @ 20:36:
Sorry, waren geen oranje, maar zwart/witte!!
Voor zover ik weet zijn de oranje en de zwart-witte fans hetzelfde, op de kleur na. Dat oranje bleek voor veel mensen toch te heftig :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Wist het niet zeker meer, maar dat was idd het enige verschil.

Scythe Setsugen is binnen. De fan zat inderdaad enkel met ijzeren klemmetjes vast. Wat de reviewsite bedoelde met lastig om van zuigen naar blazen, is dat de ijzeren klemmetjes behoorlijk lastig vast te zetten zijn. Maar met een beetje geduld en een schroevedraaiertje is het verder prima te doen.

Moet nu wachten totdat de PC uit mag. GF is een film aan het kijken (NMT via netwerk). En daar mag natuurlijk geen enkele onderbreking inzitten! (Behalve bellen/SMS-en, toiletteren, eten pakken etc). |:(

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

Foto's foto's foto's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Neemt die setsungen nou 5 slots in?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
BlackWhizz schreef op zondag 03 januari 2010 @ 11:44:
Neemt die setsungen nou 5 slots in?!
Als je hem dwars plaatst? Waar heb je dat vandaan?
Hij neemt 2 slots in:
you can remove the fans and make it completely passive, as long as you don't try to overclock and have sufficient airflow in your case. Either way, the cooler is using a second slot.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Ik heb een review geschreven over de Setsugen. Hier is het verhaal te lezen:

productreview: Scythe Setsugen review door Smarron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Gister het volgende systeem gebouwd voor een vader van een maat van me.

CoolerMaster Sileo 500
Corsair CX400
4GB OCZ geheugen
Core i5 750
Club3D GeForce GT220
Asus P55D7
WD Caviar Blue 320gb
WD Caviar Blue 640gb

Moet zeggen, het systeem is aanwezig maar niet storend. Het luidste van het systeem is nog de videokaart (klein 60 of 70mm fannetje). Hardeschijven zijn zo goed als onhoorbaar. Ik heb voor de CPU de boxed koeler gebruikt.

En als je twijfelt of die dempingsmatten werken? Dat doen ze! Je merkt het duidelijk. Alleen kabelmanagement is niet geweldig, De voeding is niet modulair dus da's gewoon lastig om fatsoenlijk weg te werken.

De volgorde van luidste naar stilste component is als volgt.
Videokaart -> Cpu koeler -> Hardeschijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
BlackWhizz schreef op zondag 10 januari 2010 @ 13:35:
En als je twijfelt of die dempingsmatten werken? Dat doen ze! Je merkt het duidelijk. Alleen kabelmanagement is niet geweldig, De voeding is niet modulair dus da's gewoon lastig om fatsoenlijk weg te werken.
En hoe zit het met temperatuur?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaccoW
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-08 23:23

JaccoW

Kijkt en Luistert

Er is trouwens een leuke review uit voor een nieuwe videokaartkoeler van Prolimatech; de MK-13
Afbeeldingslocatie: http://www.techfuels.com/attachments/latest-hardware-news/15804d1260339326-prolimatech-unveils-supporting-4-vga-heatsink-fan-120-mm-1092991-prolimatech-mk-13-02.jpg
pricewatch: Prolimatech MK-13

Ook te gebruiken met de Ati Radeon 5870, voor hen die stil willen spelen. ;)
Het lijkt er alleen op dat je voor het koelen van de VRM's nog steeds de originele koelplaat moet gebruiken, of van die speciale heatsinks zoals die van Thermalright.

EDIT: Blijkt al eerder door tweakers zelf te zijn gemeld. 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door JaccoW op 10-01-2010 19:15 ]

Z-machine OriginID: JaccoW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Nas T schreef op zondag 10 januari 2010 @ 14:31:
[...]

En hoe zit het met temperatuur?
De i5 blijft ruim binnen perken. Idle 40 graden, load 55 graden. Videokaart is idle 50 en load 70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:02
Vandaag maar eens een nieuwe Scythe Infinity (nu Mugen 2) besteld. Huidige werkt prima maar de push pin bevestiging vertrouw ik niet. Ik ben bang dat het geval eens afbreekt en mijn andere hardware beschadigd. De nieuwe Mugen 2 heeft gelukkig een backplate. Het enige wat mij tegen zit is alles weer uit de kast schroeven. Opzich geen probleem maar het kost alleen redelijk wat tijd. Maar ja, aangezien ik ook mijn DVD brander moet vervangen die ik tevens al heb mee besteld is dat ook meteen weer geregeld. :)

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwitje
Sir_Hendro schreef op maandag 11 januari 2010 @ 00:29:
Vandaag maar eens een nieuwe Scythe Infinity (nu Mugen 2) besteld. Huidige werkt prima maar de push pin bevestiging vertrouw ik niet. Ik ben bang dat het geval eens afbreekt en mijn andere hardware beschadigd. De nieuwe Mugen 2 heeft gelukkig een backplate. Het enige wat mij tegen zit is alles weer uit de kast schroeven. Opzich geen probleem maar het kost alleen redelijk wat tijd. Maar ja, aangezien ik ook mijn DVD brander moet vervangen die ik tevens al heb mee besteld is dat ook meteen weer geregeld. :)
Dat vond ik ook even een werkje ja. Had net mijn hele nieuwe systeem in elkaar, komt die Mugen II binnen, moet alles er weer uit :) Ach. Het houdt je bezig. Succes!

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Kiwitje schreef op maandag 11 januari 2010 @ 16:24:
[...]

Dat vond ik ook even een werkje ja. Had net mijn hele nieuwe systeem in elkaar, komt die Mugen II binnen, moet alles er weer uit :) Ach. Het houdt je bezig. Succes!
zoiets had je gewoon moeten weten lijkt me

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwitje
Remmes_NT schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 14:20:
[...]

Oh sorry

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Remmes_NT schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 14:20:
[...]

Beetje vreemde reactie? Bovendien is het toch geen ramp dat je dat moet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaccoW

JaccoW

Kijkt en Luistert

Was het leuk om te doen? ;)
Ik vind het altijd wel weer erg leuk om alles uit elkaar te halen, ook al is het op het moment zelf vaak een erg tijdrovend klusje.
-kabels loskoppelen, pci kaarten eruit, plaat waar moederbord op zit verwijderen, boel losmaken, schoonmaken en weer pasta erop, en dan alles weer er in.
Al moet ik wel zeggen dat er een aantal best handige systemen zijn bedacht voor dat. Denk aan een plaat die achter het moederbord zit die je met moertjes aan de voorkant vastzet (zoals mijn baram) of een draaiverbinding zoals de Corsair H50.

Ik moet het zowieso weer eens een keer doen, de temperatuurdiode van de cpu voor de fancontroller is kapot en blijft 100C aangeven. :S "Even" vervangen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
BlackWhizz schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 18:27:
[...]

Beetje vreemde reactie? Bovendien is het toch geen ramp dat je dat moet doen?
sorry hoor als mensen erover klagen dat ze weer alles eruit moeten halen dan tja.. sorry hoor maar er zijn genoeg reviews die laten zien dat je de backplate erop moet zetten

niet dat het aanvallerig bedoelt is hoor

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
Hoe presteren Zalman ZM-F3 fans eigenlijk op lage toeren? Ik wil namelijk de geluidsproductie van m'n pc terugschroeven. Wel moet het systeem tijdens gamen en andere zware toepassingen flink kunnen ademen, dus ik dacht aan een fancontroller. En die zalmanns hebben mijn aandacht getrokken omdat ze er ook in het rood aangelicht zijn. Ik weet van mijn huidige (standaard) F3 dat die op toeren aardig wat lucht kan verplaatsen, maar hoe zit dat als je m langzamer laat draaien? en maakt dat veel uit voor de geluidsproductie?

Momenteel heb ik één antec tri-cool 140mm op low draaien, en één antec tri-cool 120mm, ook op low, maar deze wil ik er uit vanwege de molexaansluiting die ze hebben, ik wil ze op 3pin hebben (ivm de fancontroller, en 2 fancontrollers op 1 fan is ook zo wat) over het geluidsniveau van deze fans ben ik overigens wel tevreden.

(Oh ja, verder ga ik ook mijn stock intell cpu cooler vervangen voor een aftermarket, waarschijnlijk de ASUS Lion Square), anders zullen de casefans niet veel uitmaken omdat mijn cpucooler nog steeds vrolijk herrie zit te maken.

[ Voor 24% gewijzigd door Niekleair op 12-01-2010 21:35 ]

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaccoW

JaccoW

Kijkt en Luistert

@Niekje: Vapor op XtremeSystems.org heeft ze getest
Ze schijnen erg goed te presteren, en opvallend efficient te zijn. Ik heb zelf ervaring met andere rode ledfans van Zalman (niet exact de ZM-F3) die bij mijn kast zaten, maar die waren zelfs op lage toeren nog redelijk hoorbaar.
Het zijn wel sleeve-bearing fans, dus ze zullen wat meer geluid maken dan ball-bearing fans en wat minder lang meegaan, dus sneller geluid geven.
Hoe ze tegenwoordig werken zou ik niet durven zeggen, maar over het algemeen is alles wat boven de 1200-1500 toeren kan draaien niet heel erg stil.

Kan je het niet een keer testen door de fan door je moederbord aan te laten sturen? Anders is het simpelweg een kwestie van uitproberen.

En wat die stock-cooler betreft; inderdaad, vervang hem. Scheelt in geluid en temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
F_demon schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 22:30:
@Niekje: Vapor op XtremeSystems.org heeft ze getest
STOP!

Voordat er discussie gaat ontstaan:
dB in deze test is denk ik ontoereikend.

Ik maak al jaren gebruik van SPCR en zelfs die schiet tekort.
Ik dacht vroeger dat <20dB echt zo goed als stil was.
dat komt, doordat hardware die door SPCR gereviewed was en op <20dB uitkwam, stil was.
Maar...
19dB (of rond die koers) was toen het minimum. Dus 10dB was nog steeds 19dB. Dus het kon zijn dat ik iets van 10dB hoorde wat ik als 19dB bestempelde (en dus 19 dB als stil).
Dat is gegarandeerd niet. ik heb de WD 7500AACS gehad, die met AAM als 19~20 dB bestempeld is.
Deze is dus NIET stil. Het kraakt. Zelfs in een dempende behuizing hoor ik deze.

Nu gebruik ik de WD15EADS, deze produceert 14dB volgens SPCR (minimum wat door SPCR gemeten kan worden is 11dB)

Ik gebruik deze ook in een behuizing, deze hoor ik echt niet. Hoeveel dB ik ervaar, is onduidelijk.
Ik vond de schijf ook echt stil toen deze niet in de behuizing zat.

Ik ga uit at 13dB ècht stil is (gebaseerd op feiten van SPCR en eigen ervaring).
13dB is voor mij voorlopig veilig, waar precies de grens ligt weet ik (nog) niet.
Ik weet wel dat 19dB NIET echt stil is, wat de grens is van de eerder geposte test.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
ligt eraan wat de omgevings db is, en waar het appaaat geplaatst is + resoneert etc etc

allerlei factoren die voor jou zelf van invloed kunen zijn

voor de 1 is bijv 10 db stil en voor de ander is 16 db stil

ik wet wel dat als ik naar zalman koeler kijk ik behoorlijk schrik met hun db van 30

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaccoW

JaccoW

Kijkt en Luistert

Nas T schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 23:12:
[...]
STOP!

Voordat er discussie gaat ontstaan:
dB in deze test is denk ik ontoereikend.
En dat ben ik ook volledig met je eens, het enige wat deze test meet is efficientie. De verhouding dB en CFM, allebei vrij moeilijk te meten eenheden.
Daarom heb ik ook mijn eigen ervaringen hier geplaatst. Ook van wat ik van andere mensen heb begrepen, in deze discussie en anderen is dat de Zalman fans veel lucht verplaatsen, maar niet volledig stil te krijgen zijn.
Als je echter van een vrij lawaaierig systeem komt, kan de overgang dusdanig groot zijn, dat je ze niet meer hoort. Voor een tijdje in elk geval...

[ Voor 11% gewijzigd door JaccoW op 13-01-2010 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Nas T schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 23:12:
Nu gebruik ik de WD15EADS, deze produceert 14dB volgens SPCR (minimum wat door SPCR gemeten kan worden is 11dB)

Ik gebruik deze ook in een behuizing, deze hoor ik echt niet. Hoeveel dB ik ervaar, is onduidelijk.
Ik vond de schijf ook echt stil toen deze niet in de behuizing zat.
Resoneert deze veel ?? Er zijn weinig tests die hierop testen tegenwoordig :/

Zit te twijfelen tussen de WD en de Samsung schijven namelijk. Zat zelfs eraan te denken om van elk 3 stuks te kopen ook vanwege uitval enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
nero355 schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 10:44:
[...]
Resoneert deze veel ?? Er zijn weinig tests die hierop testen tegenwoordig :/
Silentpcreview test op resonantie. Ze geven hem een 9, waarbij 10 geen vibratie is.

De ideale set-up voor een pc zie ik als volgt:

Intel of Kingston SSD (80GB of 40GB, intel controller)
Een Western Digital 1,5TB schijf.

Je kunt natuurlijk ook meerdere schijven gebruiken. Deze 2 zijn stil, waarbij de SSD voor het OS is.
Ik gebruik een Intel SSD en het systeem is zeer responsief. Niet alleen de schrijf/leessnelheden zijn beter, maar vooral de random writes, die bepalen voor een groot deel de prestaties van een harde schijf.

De prijs is eigenlijk rationeel gezien niet te rechtvaardigen, maar ik kan hierbij een uitzondering maken.

De Western Digital is de eerste harde schijf in jaren, of zelfs in mijn leven, waar ik tevreden ben over de geluidsproductie.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ja die heb ik gelezen, maar persoonlijke ervaringen zijn toch stiekem de beste :)

Die ideale setup zie ik "een beetje" anders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwitje
Remmes_NT schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 21:17:
[...]

sorry hoor als mensen erover klagen dat ze weer alles eruit moeten halen dan tja.. sorry hoor maar er zijn genoeg reviews die laten zien dat je de backplate erop moet zetten

niet dat het aanvallerig bedoelt is hoor
Ik zeg ook niet dat ik het erg vond. Maar ik had niet alle reviews er van gelezen en wist het dus niet.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Kiwitje schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 12:19:
[...]

Ik zeg ook niet dat ik het erg vond. Maar ik had niet alle reviews er van gelezen en wist het dus niet.
nja goed, sorry als het als een aanval overkwam

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Wat is een goede M-ATX kast? Ik hoop een beetje low-budget te gaan zitten want zoveel financiele middelen heb ik nog niet beschikbaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
BlackWhizz schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 19:08:
Wat is een goede M-ATX kast? Ik hoop een beetje low-budget te gaan zitten want zoveel financiele middelen heb ik nog niet beschikbaar ;)
deze is perfect voor jou.

Erg makkelijk zo, maar wat wil je? Als je slim bent, pas je je vorige post aan ;)
Scheelt post zonder nuttige inhoud.
Alvast bedankt.

[ Voor 18% gewijzigd door Nas T op 13-01-2010 19:22 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Nas T schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 19:20:
[...]

Erg makkelijk zo, maar wat wil je? Als je slim bent, pas je je vorige post aan ;)
Alvast bedankt.
en toch klikte ik he.. -.-

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

Je mag mijn oude matx kastje wel hebben, ben nu toch toe aan een nieuwe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Gnermo schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 19:51:
[...]

Je mag mijn oude matx kastje wel hebben, ben nu toch toe aan een nieuwe ;)
ik vroeg er niet om :P ik ben een ander..

maar toch klikte ik uit nieuwschierigheid.......XD

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

Maakt niet uit :P Het aanbod is voor iedereen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Nas T schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 19:20:
[...]

Alvast bedankt.
Genoeg research gedaan hoor. Gros van de behuizingen waar ik naar op zoek ben (klein) heeft geen ruimte voor 120mm fans. Alleen maar 80mm fans en kleiner?

De hele silverstone SG0x serie is uit te sluiten. Lian Li V350 is buiten budget. Aerocool M40 heeft kleine fans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Heb je al eens gekeken naar NOX Media? Goedkoop, 120mm fans (2x), 2x 5,25" 2x 3,5".

[ Voor 118% gewijzigd door Nas T op 14-01-2010 10:43 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Zo ik heb die hele bende erin zitten. De nieuwe Scythe Mugen 2 zit veel steviger vast dan mijn oude Scythe Infinity waardoor ik nu mijn PC met een gerust hart kan vervoeren zonder bang te zijn dat het ding snel afbreekt. Tevens de DVD brander vervangen omdat hij vaak leesfouten gaf. Mijn bakkie is weer lekker stil en rete snel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Sir_Hendro schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 21:45:
Zo ik heb die hele bende erin zitten. De nieuwe Scythe Mugen 2 zit veel steviger vast dan mijn oude Scythe Infinity waardoor ik nu mijn PC met een gerust hart kan vervoeren zonder bang te zijn dat het ding snel afbreekt. Tevens de DVD brander vervangen omdat hij vaak leesfouten gaf. Mijn bakkie is weer lekker stil en rete snel!
Dat, en je hebt een pussy van over de 9000!

Hoeveel schelen je temps, en heb je bijv arctic mx2 gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Right, ook maar eens m'n ei kwijt.

Ik heb op het moment een Antec P180 mini(leuk mATX kastje! :P ) met stock fans die me qua lawaai niet irriteren. Ook de GPU is geen probleem, zelfs onder furmark hoor ik die niet. Het gene waar ik me echter wel aan erger is het geluid dat ik uit m'n processorkoeler (een HyperTX3 met stock fans) krijg op het moment dat m'n CPU aan het werk gaat. Punt van irritatie, dus maar eens naar een oplossing kijken.
De TX3 koelt op het moment een overgeklokte Pentium E6300 @ 3.5GHz (stock voltage), met een graadje of 50 bij load. Op zich zou ik m nog wel hoger willen klokken, maar dat heeft als nadeel dat de koeler nog meer lawaai maakt. Voor een bak die ik 's nachts aan wil kunnen laten staan niet zo practisch. :P

- Oplossing 1: ik zag een paar dagen terug in V&A iemand een TX3 aanbieden met twee 92mm 1000rpm Scythe Slipstreams erop. Ik zou zelf dus een setje Slipstreams aan kunnen schaffen. Pro's: niet zo heel duur(ongeveer 25 euro). Con's: minder ruimte voor overklokken.

- Oplossing 2: een nieuwe processorkoeler kopen. De mini P180 is vrij diep, en kan koelers als de Mugen 2 en een Thermalright Ultra huisvesten. Pro's: zonder 3rd party fans al stil (als ik de reviews over de Mugen 2 met stock fan mag geloven), meer ruimte voor overklokken vanwege groter koeloppervlak. Cons: duurder (~35-40 euro).

Heeft er iemand nog andere suggesties? Gaan voor een nieuwe koeler als de Mugen 2, of nieuwe fans op m'n TX3 zetten?

[ Voor 3% gewijzigd door Fl4pp13 op 13-01-2010 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 10:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Ik zou gaan voor de Mugen, maar liever nog de Scythe Ninja 2 :)

[ Voor 13% gewijzigd door Ghost Dog op 13-01-2010 23:54 ]

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

Ghost Dog schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 23:42:
Ik zou gaan voor de Mugen, maar liever nog de Scythe Ninja 2 :)
Ah, ik snap wel waarom je zou gaan voor een Ninja 2. Iets met betere prestaties bij lagere aiflow. :)

Enige issue waar ik dan zelf nog mee zit is de bevestiging van de Ninja 2: de pushpins. Voor normaal gebruik zullen ze afdoende bevestiging bieden, maar 700 gram aan koper en aluminium op weg naar een lanparty lijkt me niet de beste oplossing. Dan voel ik me toch iets veiliger bij de 'backplate' van de Mugen.

EDIT: Ik zie dat er zoiets bestaat als een stabilizer kit voor de Ninja 2. Wellicht het overwegen waard.

[ Voor 8% gewijzigd door Fl4pp13 op 14-01-2010 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Gisteren overgestapt van S775 naar AM3. Nu probeerde ik de bracket van de TRUE 120 op de socket te plaatsen, maar is hij niet diep genoeg. Past dus niet.

Ik zag op de website van TR dat ze een speciale Bolt Thru kit rev.2 hadden staan: http://www.thermalright.c..._accessories_btk.html#amd

Afbeeldingslocatie: http://www.thermalright.com/new_a_page/product_images/accessories/bolt-thru_board_mounting_kit/am2s-2.jpg

Nu vraag ik mij af, is deze wel diep genoeg naar het moederbord toe?

Dit is degene die ik al had liggen:
Afbeeldingslocatie: http://www.thermalright.com/new_a_page/product_images/accessories/bolt-thru_board_mounting_kit/axp140_am2-2.jpg

De gaten kloppen qua afstand zeg maar, maar er zit tussen de gaten van de bracket en het moederbord iets van een cm ruimte en de schroeven halen dit bij lange na niet en dat is ook duidelijk niet zo bedoeld. Volgens mij is deze bracket enkel geschikt voor AM2(+).

Als ik de foto's vergelijk met elkaar, lijkt het er wel op dat de bovenste veel dieper komt met de gaten richting het moederbord. Kan iemand dit bevestigen?

Op dit moment dus de stock cooler op een AMD Phenom II X4 955 en dat is echt niet leuk. Wat een k#@*e herrie zeg. In idle modus gaat het nog wel, maar op het moment dat de cpu aan het werk wordt gezet is het opstijgen van een straaljagertje. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
ixl85 schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 23:00:
[...]

Dat, en je hebt een pussy van over de 9000!

Hoeveel schelen je temps, en heb je bijv arctic mx2 gebruikt?
De temps zijn vrijwel hetzelfde gebleven wat ik tot zover heb gezien. Uiteraard weer gebruik gemaakt van Artic Silver (weet alleen de versie even niet). Volgens mij is de koeler van de nieuwe Scythe Mugen 2 wel ietjes luider dan mijn oude Scythe Infinity koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

BlackWhizz schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 20:44:
[...]

Genoeg research gedaan hoor. Gros van de behuizingen waar ik naar op zoek ben (klein) heeft geen ruimte voor 120mm fans. Alleen maar 80mm fans en kleiner?

De hele silverstone SG0x serie is uit te sluiten. Lian Li V350 is buiten budget. Aerocool M40 heeft kleine fans?
Coolermaster Elite 341/342, Antec P180

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:45
Ik heb geen van beide (binnekort wel die kit met een HR-01 X) dus ik kan geen vergelijking maken maar toch.
De Bolt-Tru-Kit zou gewoon meteen moeten werken. Hij is te krijgen bij Freezing Hardware voor € 6,90 excl.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Crahsystor schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 10:05:
[...]

Ik heb geen van beide (binnekort wel die kit met een HR-01 X) dus ik kan geen vergelijking maken maar toch.
De Bolt-Tru-Kit zou gewoon meteen moeten werken. Hij is te krijgen bij Freezing Hardware voor € 6,90 excl.
Yep, de enige winkel zowat waar die kit te krijgen is. Ik denk dat ik hem maar ga bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
De keuze is gevallen. De thermaltake lanbox. Nadeel is dat ik mijn CPu koeler meot vervangen (voor stock eerst). Maar nu moet ik dus een ander CPU koeler hebben. Ik zat te denken aan een top-down koeler, omdat de gemiddelde tower niet in de lanbox past.

Zaak is alleen welke. Ik heb een Q6600, niet overgeklokt. Maar iig ik zit te dneken aan de Scythe Shuriken (rev. B). Of is de XP-120 (die officieel niet geschikt is voor S775), met bolt-thru kit beter? Feit is alleen dat k niet weet of het laatste wel gaat werken. Wel zijn dr lovende reviews over van SPCR. Of zijn er nog meer top-down koelers die redelijk presteren voor een normale prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
scythe ninja mini? past dat?

of anders een Thermaltake BigTyp 120

[ Voor 41% gewijzigd door [Remmes] op 15-01-2010 16:24 ]

ja, daag.

Pagina: 1 ... 22 ... 48 Laatste

Let op:
Let op! Dit is geen CSL dus vragen over of een systeem goed is horen hier niet. Vanaf nu 14-12-2007 zullen deze berichten dan ook verwijderd worden en krijg je een OW!