[Geluid] Het stille PC topic deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 23 ... 48 Laatste
Acties:
  • 379.851 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Nope wil niet :( Maximaal 10cm hoge koelers.

De BigType zonder fan wel zou passen, en dan zou die door de outtake van de voeidng gaan. Echter weet ik niet of dat wel lukt met de fan van de voeding.

[ Voor 3% gewijzigd door BlackWhizz op 15-01-2010 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
mischien 1 van de platte zalman /thermaltake orb koelers
of mischien CM

http://www.alternate.nl/h...2/-1066839/?baseId=665504

[ Voor 61% gewijzigd door [Remmes] op 15-01-2010 18:16 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
BlackWhizz schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 17:53:
Nope wil niet :( Maximaal 10cm hoge koelers.

De BigType zonder fan wel zou passen, en dan zou die door de outtake van de voeidng gaan. Echter weet ik niet of dat wel lukt met de fan van de voeding.
Is de Scythe big shuriken niet iets? vrij plat, grote fan; alleen (bij alternate) moeilijk verkrijgbaar.

OF anders zijn kleine broertje de Shuriken revB

[ Voor 27% gewijzigd door Niekleair op 15-01-2010 20:29 ]

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

ThermalRight AXP-140 O-)

Of anders de Nexus 7000 Rev² = NL merk :*)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zakutera
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-12-2023
Het iemand ervaring met stille voedingen? In het bijzonder:
pricewatch: Corsair HX750W
Hoort dat stuk 1/3 afdekkend plastic folie achter de fan er wel te zitten?
Ik krijg het idee dat de ventilator uit balans voor geduwt waardoor die zachtjes bromt
Of misschien is het het losse plastic wel wat vibreert wat geluid maakt
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/2d18l0k.png
Op de foto's van de doos zie ik de afdekking niet zitten.

http://www.youtube.com/watch?v=gN2ja-WOxyA
Hier misschien wel denk ik, op ~4:52
http://www.corsair.com/products/hx750/hx750-noise-chart.gif
~25dB tot 70% load

Zou de rpm regeling wel werken? Hij draait sneller dan mijn 800rpm fans.
Zou die altijd op 1200rpm draaien? Of in ieder geval 1200rpm als minimum?

Zou de fan nog te vervangen zijn ?

Alhoewel... andere fans zitten ook op ~26dB indien op 1200rpm
pricewatch: Scythe Kaza Maru SY1425SL12L, 140mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Ik denk dat die daar wel moet zitten hoor. Anders zal corsair het er wel neit op gezet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lemmy18
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-10-2024

Lemmy18

H2O-cooling addict

ik heb die voeding en die is muisstil, dat platic ding zit daar, ik erger me er niet aan :)

Duality: i5 4670K@4.2Ghz || Gigabyte Z87X-UD4H || 32GB Corsair 1600 || EVO 250GB + 2x4TB WD RE R1 || Radeon HD6970 || Lian Li V1000b || Seasonic 650w S12g || X-fi || => EK Supreme HF Ni-EK Supremacy GPU Ni-PA120.3-PA120.1-MCP355-MIPS ramfreezer 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zakutera
Lemmy18 schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 20:25:
ik heb die voeding en die is muisstil, dat platic ding zit daar, ik erger me er niet aan :)
Wat voor muizen heb jij? :P

De overige 5 ventilatoren hoor ik pas als ik binnen 10 cm afstand kom
De voeding hoor ik op 1m afstand duidelijk (met kast open)
Misschien heb ik het toevallig niet getroffen met de fan ... zou kunnen...

Ik heb nog even wat papiertjes gehouden voor de uitgang van de voeding ...
en vergeleken met mijn 500 rpm 12cm
pricewatch: Scythe Gentle Typhoon 120 mm Fan, 120mm

De 12cm 500 rpm genereert meer airflow dan die 14cm 1200rpm van Corsair.
Komt natuurlijk met name omdat 1/3 van de fan afgeplakt is.
Ze hebben de fan op de achterkant gemonteerd,
maar vervolgens willen ze dat de lucht via een omweg langs de voorkant stroomt,
als je begrijpt wat ik bedoel.

De 650W en minder W varianten hebben een 12cm fan in het midden.
Dan hoeft de luchtstroom zich in minder bochten te wringen.
Plus dat dan niet 1/3 van de fan afgeplakt is.

Wat is uberhaupt het nut vaneen 14cm ipv 12cm als je vervolgens 1/3 gaat afdekken
en het rpm niet omlaag brengt, wat normaal gesproken het doel is van grotere fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:24

The Legend

*Plop*

Pfoei, na lange tijd ergeren en zoeken toch maar weer eens dit topic erbij gepakt om achter de oorzaak van de irritante hoge pieptoon te komen. Heb m'n HDD's in elastieken hangen (af-fabriek systeem van antec) en een nieuwe fancontroller van Zalman die toch al stille fans nog wat stiller maakt. De pieptoon bleef echter. Het vreemde was ook dat als ik gewoon aan m'n bureau zat, de pieptoon beter hoorbaar was dan als ik m'n oor tegen de pc behuizing hield die op de grond staat.... :P En ja hoor, het bleek dus m'n Acer 22" monitor te zijn die piept 8)7

Het vervelende is alleen dat de piep alleen weg te krijgen is door de brightness op minimaal 98% te zetten :X Ik had hem 65 staan dus het is nu wel wat fel aan de oogjes, ondanks het terugschroeven van het contrast naar 40%. Zijn hier nog oplossingen voor, behalve een nieuwe monitor?

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
The Legend schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 22:47:
Pfoei, na lange tijd ergeren en zoeken toch maar weer eens dit topic erbij gepakt om achter de oorzaak van de irritante hoge pieptoon te komen. Heb m'n HDD's in elastieken hangen (af-fabriek systeem van antec) en een nieuwe fancontroller van Zalman die toch al stille fans nog wat stiller maakt. De pieptoon bleef echter. Het vreemde was ook dat als ik gewoon aan m'n bureau zat, de pieptoon beter hoorbaar was dan als ik m'n oor tegen de pc behuizing hield die op de grond staat.... :P En ja hoor, het bleek dus m'n Acer 22" monitor te zijn die piept 8)7

Het vervelende is alleen dat de piep alleen weg te krijgen is door de brightness op minimaal 98% te zetten :X Ik had hem 65 staan dus het is nu wel wat fel aan de oogjes, ondanks het terugschroeven van het contrast naar 40%. Zijn hier nog oplossingen voor, behalve een nieuwe monitor?
stekker uit wcd trekken.. dan piept ie wel anders!! :o :9

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-08 11:29

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

The Legend schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 22:47:

Ik geloof van niet, je kan misschien je scherm RMA'en maar ik weet niet hoe nuttig dat is, ik heb het zelfde maar dan minder ergerlijk hier ook met mijn Samsung 245b Plus.

Hier maakt het trouwens niks uit of ik de brightness nou hoog of laag zet.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornn
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
BGB4rn schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 23:34:
[...]

Ik geloof van niet, je kan misschien je scherm RMA'en maar ik weet niet hoe nuttig dat is, ik heb het zelfde maar dan minder ergerlijk hier ook met mijn Samsung 245b Plus.

Hier maakt het trouwens niks uit of ik de brightness nou hoog of laag zet.
Ik heb precies hetzelfde als jullie in mijn Samsung T220. Bij mij maakt het overigens wel uit of ik de brightness hoger zet of lager. Zodra ik hem lager zet dan 80% begint de piep te komen.

Ik heb wel eens contact op genomen met Samsung, en deze vertelde mij toen der tijd dat dit wel onder de garantie viel. Helaas had ik mijn monitor toen hard nodig en kon ik hem niet missen, vervolgens gewoon vergeten. Nu ik jullie bericht lees toch maar eens het bonnetje opzoeken om te kijken of ik nog binnen de garantie zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

Jornn schreef op zondag 17 januari 2010 @ 00:27:
[...]

Ik heb precies hetzelfde als jullie in mijn Samsung T220. Bij mij maakt het overigens wel uit of ik de brightness hoger zet of lager. Zodra ik hem lager zet dan 80% begint de piep te komen.

Ik heb wel eens contact op genomen met Samsung, en deze vertelde mij toen der tijd dat dit wel onder de garantie viel. Helaas had ik mijn monitor toen hard nodig en kon ik hem niet missen, vervolgens gewoon vergeten. Nu ik jullie bericht lees toch maar eens het bonnetje opzoeken om te kijken of ik nog binnen de garantie zit.
Ik zit na ander half jaar ook nog er mee hoor, maar bij mij is het eigenlijk geen piep te noemen maar een bromtoon oid.

Toch zou ook ik niet mijn scherm voor een maandje willen ruilen voor een 8 jaar oude 19" tft die practisch dood is :P .

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-08 21:46
Die HX750 is echt niet stil.
Ik had hem in mijn Antec P182 icm met scythe mugen 2 , 2 x noctua fans @ 800RPM en een nexus real silent en mijn voeding hoorde ik idle boven alles uit. En ik trok er maar 140 watt idle uit.
Die noise chart klopt geheel niet tel er maar 5db bij alles op dan is het misschien wat realistischer

[ Voor 18% gewijzigd door n0elite op 17-01-2010 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:45
n0elite schreef op zondag 17 januari 2010 @ 11:54:
Ik had hem in mijn Antec P182 icm met scythe mugen 2 , 2 x noctua fans @ 800RPM en een nexus real silent en mijn voeding hoorde ik idle boven alles uit. En ik trok er maar 140 watt idle uit.
Die noise chart klopt geheel niet tel er maar 5db bij alles op dan is het misschien wat realistischer
Zo'n ervaring heb ik ook met de TX750 en twee Noctuas op 700 rpm. Dus de volgende voeding wordt of passief of hybride. Ben nu aan het kijken naar de Seasonic X-650 en de Silverstone 45NF.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:01

Smarron

The bend

Crahsystor schreef op zondag 17 januari 2010 @ 16:26:
Zo'n ervaring heb ik ook met de TX750 en twee Noctuas op 700 rpm. Dus de volgende voeding wordt of passief of hybride. Ben nu aan het kijken naar de Seasonic X-650 en de Silverstone 45NF.
De Seasonic is volgens mij de stilste voeding van het moment. Die heb ik ook nog op mijn lijstje staan.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ah, stilte :D

Met kerst heb ik na 2 jaar een nieuwe PC besteld (nouja, kast + drives voldeden nog, rest nieuw). Helaas was ik nogal verwend qua stilte met de oude en viel de nieuwe vies tegen. Vandaag m'n oplossing voor dat probleem binnengekregen en ik ben weer blij :)

Oude PC:
  • Arctic Cooling Silentium T2Pro kast (incl 550W Seasonic voeding met 12cm AC fan erop, en vibratiedempende behuizing voor HDD)
  • C2D E8200, met Arctic Cooling Alpine7Pro erop
  • 8800GT met AC Accelero S1v2 en daar de (qua bevestiging volstrekt waardeloze) turbo-module op
  • Samsung F1 1TB in bovengenoemde dempende behuizing
Kast was bij benadering geruisloos, turbomodule op de Accellero was zo stil dat je het niet hoorde als er weer eens een kabel tussen de fans zat of een fan losgevallen was ( :X ), CPU koeler en HDD waren waarneembaar als je met je oor vlak voor de kast ging zitten, maar meer niet. Ik was blij :)

Overigens zijn CPU en GPU koelers achteraf gekocht omdat de stock te luidruchtig was, maar vergeleken met m'n nieuwe bak vielen beide mee.

Nieuwe PC:
  • Zelfde AC T2Pro kast
  • Core i7 860 met stock koeler
  • Club3D Radeon HD5770 met stock koeler
  • Intel X-25M G2 80GB SSD alvast niet oorzaak van herrie :P en verder de bestaande Samsung ernaast voor bulkopslag.
Wat een ramp... de HD5770 gaf een constante, hinderlijke zoem. Het was wel langzamer in te stellen, maar dan gingen de temps gelijk omhoog. De i7 koeler was marginaal stiller, maar omdat hij netjes temp controlled was ging hij steeds iets sneller en dan weer iets langzamer draaien, precies over de frequentie van de GPU fan heen, waardoor het interfereerde en ik er gek van werd :X

Oplossing:
  • Arctic Cooling Freezer 7Pro r2
  • AC Accelero L2Pro
Oplossing doet precies wat het moet doen. Enig minpunt is dat de L2Pro een 3- en 4-pins connector heeft, maar m'n videokaart slechts 2-pins, waardoor het met (bijgeleverd) verloopje op 7V op een Molex aangesloten moest worden. Gevolg is dat het continu draait ipv regelbaar te zijn. Maar nu is het continu een lage brom, ipv die irritante zoem van de stock koeler, en de CPU koeler is nu volstrekt onhoorbaar.

Temps zijn idle iig niet slechter dan voorheen, zodra ik vanmiddag klaar ben met werk ga ik eens de boel belasten en kijken wat dat doet.

Overigens reden voor 100% AC spul: prijs. De T2Pro incl PSU was niet duurder dan een andere stille kast zonder voeding (EUR 80 destijds), de Freezer kostte EUR 20 en de L2Pro EUR 9. Optisch zijn Scythe enzo mooier, maar dat boeit me met mijn gesloten kast geen donder. Plus dat het budget echt op was (die SSD alleen al kostte EUR 200...) dus goedkoop was zeker nu een pre.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 05:33
dion_b schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 12:24:
• Club3D Radeon HD5770 met stock koeler

• AC Accelero L2Pro[/list]
Oplossing doet precies wat het moet doen. Enig minpunt is dat de L2Pro een 3- en 4-pins connector heeft, maar m'n videokaart slechts 2-pins, waardoor het met (bijgeleverd) verloopje op 7V op een Molex aangesloten moest worden. Gevolg is dat het continu draait ipv regelbaar te zijn. Maar nu is het continu een lage brom, ipv die irritante zoem van de stock koeler, en de CPU koeler is nu volstrekt onhoorbaar.
Leuk om te horen. Weet je toevallig hoe snel je fan draait? Misschien kun je hem op je moederbord aansluiten en regelen via speedfan (zie startpost voor link). Je kunt ook knutselen aan de molex zodat je daar 5 volt uit krijgt. Wel je temps checken. Ik weet niet wat de HD5770 qua warmte doet in vergelijking met een HD4870.
Die staat hier te bakken onder een HR03 plus. Deze koeler voert volgens mij wel wat meer warmte af (al heb ik nooit een review gevonden die dat bevestigd...)
De combi van mij doet het uitstekend, ik schat als de warmteafvoer van de accelero minder is, dat dit 10~20% zal schelen.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zakutera
Ik las het al in de review van de HX750 ja...
Is die fan misschien "makkelijk" te vervangen?
Er is geen 800rpm variant van die scythe op 140mm ...
gaat een 120mm passen?
Ik heb die Stef_Venner uit die review al even een berichtje gestuurd,
maar hij's niet zo vaak online.

Wat is eigenlijk de stilste variant mbt fans/lagers?
- Glijlager
- Fluid Dynamic Bearing
- Double Ball Bearing
- Sleeve Bearing
- Kogel (enkel)

[ Voor 9% gewijzigd door zakutera op 20-01-2010 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
zakutera schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 14:08:
[...]
Wat is eigenlijk de stilste variant mbt fans/lagers?
- Glijlager
- Fluid Dynamic Bearing
- Double Ball Bearing
- Sleeve Bearing
- Kogel (enkel)
Om in algemene termen te spreken:
Fluid dynamic bearing (vloeistoflager)
Sleeve bearing (glijlager)
Ball bearing (kogellager)

Dubbele kogel halveert de snelheid per kogel, wat voordeel biedt wat levensduur en geluid betreft.
Een glijlager is heel simpel, minder geluid in vergelijking met kogellager vermoed ik.
vloeistoflager (luchtlager behoort ook tot die klasse) is de stilste.

Wanneer wordt wat gebruikt:
Kogellager: Krachtoverbrengingen
Glijlager: Goedkope oplossing (weinig krachten, lage toerentallen bij voorkeur)
Vloeistof/lucht lager: Hoogtoerig, geen krachten in het lager.

Ideaal zou een magnetische ophanging zijn in vacuüm. Geen wrijving, geen geluid.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Morgen krijg ik hopelijk de aangepaste AM3 bevestiging binnen voor de TRUE. Ik zit nu al ruim een week met die boxed koeler van de Phenom en dat is echt geen pretje! Wat een stofzuiger zeg. Zelfs met een headset op hoor ik het geruis tussendoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-08 03:53
Nas T schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 14:58:
[...]

Om in algemene termen te spreken:
Fluid dynamic bearing (vloeistoflager)
Sleeve bearing (glijlager)
Ball bearing (kogellager)

Wanneer wordt wat gebruikt:
Kogellager: Krachtoverbrengingen
Glijlager: Goedkope oplossing (weinig krachten, lage toerentallen bij voorkeur)
Vloeistof/lucht lager: Hoogtoerig, geen krachten in het lager.
Over het algemeen kan je beter geen Vloeistof of Glijlager gebruiken als de fan horizontaal gemonteerd is .(dus de lucht gaat verticaal). Daarom worden er ook bijna altijd kogellagers gebruikt in voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nas T schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 13:49:
[...]

Leuk om te horen. Weet je toevallig hoe snel je fan draait?
Nee, want het zit puur op een Molex en die doen niet zo aan rpm registreren :z
Misschien kun je hem op je moederbord aansluiten en regelen via speedfan (zie startpost voor link). Je kunt ook knutselen aan de molex zodat je daar 5 volt uit krijgt. Wel je temps checken.
Zou zeker moeten kunnen, als de temps ook onder load nu laag blijven ga ik dat wel proberen ja. Goede tip :)
Ik weet niet wat de HD5770 qua warmte doet in vergelijking met een HD4870.
Die staat hier te bakken onder een HR03 plus. Deze koeler voert volgens mij wel wat meer warmte af (al heb ik nooit een review gevonden die dat bevestigd...)
De combi van mij doet het uitstekend, ik schat als de warmteafvoer van de accelero minder is, dat dit 10~20% zal schelen.
HD5770 verbruikt stukken minder dan een HD4870. Dat is ook waarom ik deze gekocht had. Hiervoor had ik dus een 8800GT, en ik had me voorgenomen pas te upgraden als ik voor evenveel of minder stroom betere prestaties kon krijgen. De HD4850 en 70 gaven zeker betere prestaties (evenals 9000GTX en latere nVidia gevallen), maar steeds tegen meer verbruik. De HD5770 is de eerste die minder verbruikt. Prestaties zijn min of meer vergelijkbaar met de HD4870, iets lager in dingen die meer bandbreedte eisen.

Even opgezocht op Anandtech:

ChipTotal idleTotal load
8800GT157256
HD4870183338
HD5770135256

Idle (en laten we eerlijk zijn, tenzij je 24/7 gamer bent is je PC meer idle dan iets anders) gaat zowel deze GPU als m'n i7 860 ertoe leiden dat dit ding zeker 25W minder verstookt, wat stroom spaart, in de zomer m'n zolder koeler houdt en uiteindelijk minder herrie noodzakelijk maakt. Onder load vreet GPU evenveel en CPU meer, maar goed, 2x zoveel cores, 10% hogere clock en de 25% hogere IPC van Lynnfield tov Penryn en het is een stuk moeilijker volle load te halen - op gelijke performance met de oude bak zal het zuiniger zijn :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik ben nog steeds erg tevreden met mijn huidige errug stille systeempje, maar die voeding (een Antec Neopower Blue 650w) irriteert me toch een beetje. Het is het enige wat ik hoor aan mijn systeem en hij geeft een onregelmatige zoem. Het is niet heel luid, maar doordat de rest zo stil is, is dat wel het enige wat ik hoor.

Wat is nou een stille, modulaire voeding van rond de 650w? Ik dacht eerst de Corsair HX620W, maar ook daar hoor ik nu weer wisselende verhalen over... Iemand die me wellicht nog wat alternatieven op kan noemen?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-09 01:13

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Sp33dFr34k schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 21:53:
Ik ben nog steeds erg tevreden met mijn huidige errug stille systeempje, maar die voeding (een Antec Neopower Blue 650w) irriteert me toch een beetje. Het is het enige wat ik hoor aan mijn systeem en hij geeft een onregelmatige zoem. Het is niet heel luid, maar doordat de rest zo stil is, is dat wel het enige wat ik hoor.

Wat is nou een stille, modulaire voeding van rond de 650w? Ik dacht eerst de Corsair HX620W, maar ook daar hoor ik nu weer wisselende verhalen over... Iemand die me wellicht nog wat alternatieven op kan noemen?
Tsjaa.. Ik heb dit probleem opgelost doormiddel van een oorwattenstaafje die ik tussen de fanblades heb gezet van mijn voeding. (Zalman ZM600HP)

Heb ook alle fans uitgeschakeld. (CPU-SpeedStep//EIST staat aan)

Mijn CPU wordt nu in idle zo rond de 60 graden (CPU-fan uitgeschakeld, van Zalman CNPS9500) Ik weet hoever ie kan, aangezien ik hem een keertje had lopen op 120 graden+ tijdens een overclock (4.7 Ghz @ E3110) :*)

Het enige waar ik mezelf nu aan erg, zijn de harde schijven en mijn toetsenbord.

Straks, wanneer er een SSD in mijn stylteem O-) zit, en de HDD's zichzelf uitschakelen omdat ze niet in gebruik zijn zul je pas ECHTE stilte krijgen.

[ Voor 0% gewijzigd door SalimRMAF op 20-01-2010 21:59 . Reden: typefout ]

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Dus je hebt de fan van je voeding gewoon vastgezet of begrijp ik je niet goed??

Ik heb al een SSD en de schijven schakelen zich na 10 minuten ook al automatisch uit, vandaar dat de voeding eraan moet geloven :P

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-09 01:13

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Sp33dFr34k schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 22:05:
Dus je hebt de fan van je voeding gewoon vastgezet of begrijp ik je niet goed??

Ik heb al een SSD en de schijven schakelen zich na 10 minuten ook al automatisch uit, vandaar dat de voeding eraan moet geloven :P
Yep, de voeding haar fan staat nu stil.. alleen ruik ik wel een "electrische" stanklucht... in t ergste geval moet ik dus een neiuwe voeding kopen maar ja. :) En volgens mij heeft Samsung een tooltje waarmee je de eigenschappen van je harde schijven kan instellen, ook de tijd van je HDD waarna hij moet spin-downen. :P

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Is het niet handiger om gewoon de fan van de voeding te vervangen ipv een compleet nieuwe voeding te kopen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Okeej, stilzetten is voor mij niet zo'n goeie optie vrees ik, en doe ik ook liever niet met zo'n dure voeding :P En bij Vista/W7 doet ie dat automatisch, zodra je de schijf weer wilt benaderen spint ie weer op, ideaal :)

Het is een optie om de fan te vervangen, maar ik wil eigenlijk ook van die blauwe ledjes af omdat ik voor de rest alles rood heb. Probleem is dat die ledjes op verschillende plekken zitten gesoldeerd, wat mij teveel werk is om aan te passen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

De stilste voeding van het moment is de pricewatch: Seasonic X-650. Wel aan de prijzige kant, maar dan heb je ook wat. Anders kun je voor de pricewatch: Enermax MODU82+ 625 gaan. Stiller zul je ze denk ik niet gaan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zakutera
pricewatch: Noctua NF-P14 FLX, 140mm
hm, die is er dan alleen weer in 1200rpm uitvoering.

500rpm 140mm fan, maar alleen met 120mm mounting compatible 8)7 gemiste kans

Is er een andere manier om deze Scythe toch op 140mm gemonteerd te krijgen?
Die Noctua komt met simpele verlengstukjes, maja, 1200rpm en in mijn geval dan ~26 euro ipv ~6

Bij de review van de HX750 productreview: Corsair HX750W review door Tennie
heeft iemand de fans met 120mm vervangen... ik vraag mij af hoe
Om nou binnen in een voeding met loshangende fans te gaan werken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
zakutera schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 02:22:
[...]
500rpm 140mm fan, maar alleen met 120mm mounting compatible 8)7 gemiste kans

Is er een andere manier om deze Scythe toch op 140mm gemonteerd te krijgen?
Die Noctua komt met simpele verlengstukjes, maja, 1200rpm en in mijn geval dan ~26 euro ipv ~6
Nogal een gemiste kans ja...
Wat je kan doen is verlengstukjes maken.
Met wat rekenwerk (a2+b2=c2) zit er diagonaal 28 millimeter verschil tussen 120mm en 140mm. Dan zou je vier strips van 14 millimeter moeten maken.
Wel erg knutselwerk, niet echt netjes.

@dion_B:
Ik begreep al dat er geen tacho-signaal bij inbegrepen was, maar je kan ook "raden" wat de snelheid is (als je die op 12 volt weet). Natuurlijk komt dat niet 1 op 1, maar je weet dan wel of je eerder richting 1500rpm zit of 1000rpm.

@salimrmaf:
Er is inderdaad een tooltje die de instellingen van je HDD instelt. Ik heb deze gebruikt omdat ik een data-schijf had die de hele dag en nacht door aan het opspinnen was, zonder verbruiksverschil.
Zie hier voor info op SPCR.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Tijdens het plannen van een stille pc zit ik aan het volgende te denken.

Stel. Ik neem een Accelerero, daarop tiewrap ik een fan. kan ik deze fan dan ook aan de videokaart aansluiten? Omdat die 2 pin is en de fan 3 pin. Dat ik dus het tachosignaal weghaal. Of verlies ik dan de temperatuur-afhankelijke snelheid van de fan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
die derde pin is om het rpm signaal naar een eventuele fancontroller (of je mobo) te sturen. De sturing op temperatuur wordt als het goed is door je videokaart geregeld, en dus zou het toerental er niet toe moeten doen. In principe weet de graka hoeveel toeren je fan kan draaien, en hoe veel koeling die dan verzorgt. Door het voltage aan te passen stuurt tie het aan. In principe kan dit met elke fan, zolang je er maar voor zorgt dat de fan (en koeler) minimaal dezelfde koelprestaties kunnen leveren. Als je graka het warm heeft, laat tie de fan gewoon net wat harder draaien, net zolang tot hij de temp acceptabel vind.

Dat is tenminste hoe ze het mij geleerd hebben :)

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Zo heb ik het ook geleerd, maar ik wist niet of het bij GPU's anders ging aangezien daar 2 pins fans worden gebruikt.

Ik wil een Xen-Core fan er op zetten, ervaringen van vrienden bewijzen dat een low-cfm fan ruim voldoende zijn voor de Accelerero.

Eerst leek mij de setsungen interessant. Nu niet meer. Puur omdat je verschillende verhalen dr van hoort. Allemaal lovend, ALS je dit maar doet. Maar dan word dat onderdeel wel weer warmer :S. De accelero heeft zich voor mij al bewezen dus daarom wil ik die gewoon kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Smarron schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 22:39:
De stilste voeding van het moment is de pricewatch: Seasonic X-650. Wel aan de prijzige kant, maar dan heb je ook wat. Anders kun je voor de pricewatch: Enermax MODU82+ 625 gaan. Stiller zul je ze denk ik niet gaan vinden.
Thanks, ik zal deze in gedachten houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:23

Bolletje

Moderator Harde Waren
dion_b schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 12:24:

• 8800GT met AC Accelero S1v2 en daar de (qua bevestiging volstrekt waardeloze) turbo-module op

• AC Accelero L2Pro[/list]
Waarom heb je de S1 rev. 2 niet hergebruikt? Of had je de stock koeler van de 8800GT niet meer?

Dan had je alsnog die mooie stilte ipv die brom :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 10:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

BlackWhizz schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 21:12:
Eerst leek mij de setsungen interessant. Nu niet meer. Puur omdat je verschillende verhalen dr van hoort. Allemaal lovend, ALS je dit maar doet. Maar dan word dat onderdeel wel weer warmer :S. De accelero heeft zich voor mij al bewezen dus daarom wil ik die gewoon kopen.
En als je de backplate laat zitten dan?
Dat schijnt veel te schelen. :)

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnermo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-08 10:52

Gnermo

All about that bass!

Ik zie dat iedereen hier de Noctua eigenlijk gebruikt, maar heeft iemand ervaring met de Noiseblockers?

Ze komen zeer positief uit de test, en ik heb er eentje in de handen gehad en ze zijn zeer solide en die speciale rubbers zijn echt groot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Ghost Dog schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 21:19:
[...]

En als je de backplate laat zitten dan?
Dat schijnt veel te schelen. :)
Heb je mijn reactie gelezen? Niet om bot te wezen hoor.

Ik wil gewoon een koeler die maar 1 manier heeft om geinstalleerd te worden, waar je van weet zo koelt die goed niets meer aan veranderen.

En dat vind ik nou juist het heikele punt van de Setsungen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
<3 musashi

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
BlackWhizz schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 20:42:
Tijdens het plannen van een stille pc zit ik aan het volgende te denken.

Stel. Ik neem een Accelerero, daarop tiewrap ik een fan. kan ik deze fan dan ook aan de videokaart aansluiten? Omdat die 2 pin is en de fan 3 pin. Dat ik dus het tachosignaal weghaal. Of verlies ik dan de temperatuur-afhankelijke snelheid van de fan?
Het zal wel kunnen, maar de vraag is of het werkt.
Volgens mij werkt aansturing fan van grafische kaart als volgt:
temperatuursensor uitlezen, vergelijken met tabel en voltage geven. Maar met een grotere fan zul je meer vermogen trekken. Dus dat werkt niet 1 op 1, omdat die tabel bepaald is op de prestaties van de kleine fan.
Kans is dat je fan of continu te langzaam draait, te snel of gaat flipperen.

Ik raad je aan een 120mm fan op 600~800 RPM op de accelero te zetten. Waarschijnlijk genoeg airflow. Ik doe dit thuis met een HR03 GT op een HD4870.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Zo, ik ben eindelijk van de stock cooler af. Wat een rust!

De AM2+ Bolt Thru Kit past perfect op mijn AM3 processor. Bij de bestelling had ik direct nog een Noctua NF-S12 besteld. De Nexus 120mm outtake heb ik weggehaald en de Noctua is daar in de plaats voor gekomen. De vrijgekomen Nexus heb ik nu als pull-fan aan mijn TRUE 120 vastgemaakt, zodat ik nu een push-pull configuratie heb met 2 identieke fans.

Alle fans (2x Nexus 92mm intake, 2x SilenX 120mm op de videokaart, 2x Nexus 120mm cpu) op de Noctua na draaien op 5 volt. Het is echt stil ondanks de vele fans.

Ik ben trouwens uiterst te spreken over de Noctua. In mijn ogen beter dan de Nexus, maar goed, ook 2,5x duurder.

In idle (stock speeds) is de processor nu 27 graden. Dat was met de stock cooler 35 graden. Ik ga de cpu zo even stressen. Met de stock cooler zat ik op 58 graden. Ben benieuwd!

Ik zal vanavond nog even pics posten van de gehele setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zakutera schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 02:22:
[...]

hm, die is er dan alleen weer in 1200rpm uitvoering.
Hoezo alleen 1200 rpm? Noctua levert van de verloopstukjes mee voor de stroomkabel waarmee je ook 900 en 750rpm kan selecteren. Die laatste zou 10 dB(A) |doen, dus dat is wel stil.

http://www.noctua.at/main...oducts_id=33&lng=de&set=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nas T schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 09:10:
[...]

@dion_B:
Ik begreep al dat er geen tacho-signaal bij inbegrepen was, maar je kan ook "raden" wat de snelheid is (als je die op 12 volt weet). Natuurlijk komt dat niet 1 op 1, maar je weet dan wel of je eerder richting 1500rpm zit of 1000rpm.
Hij werkt op 7V (twee verschillende stekkers, 12V of 7V optie), ik zou gokken op lager dan 1500rpm, maar niet veel.
Bolletje92 schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 21:19:
[...]

Waarom heb je de S1 rev. 2 niet hergebruikt? Of had je de stock koeler van de 8800GT niet meer?

Dan had je alsnog die mooie stilte ipv die brom :P
Omdat ik erg ontevreden was met die turbo modules - ze vielen er te pas en onpas af, en zonder enige actieve fans vond ik de kaart te heet worden. Daar was natuurlijk een antwoord op te vinden (120mm met tie-wraps bijv :z ), maar ander probleem was dat dit bord itt m'n oude de PCIe 16x slot helemaal bovenin had, en de S1 zou dan in de knoop raken met de HDD muffler van de Silentium T2 kast, dus ik had sowieso iets korters nodig.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnermo
  • Laatst online: 28-08 10:52

Gnermo

All about that bass!

Nou mensen ik heb ff een klein dilemma:

Ik heb nu een Shuriken Rev.B in mn pc zitten maar ik wil eigenlijk een kleine upgrade naar een tower model omdat ik hier plek voor heb.
Nu is de Shuriken al heel stil.

Ik was van plan om te ruilen met een TX3 met 2 fans in push-pull opstelling, in de laagste stand.
Zou dit enig verschil maken in de prestaties?

Het geluid gaat meevallen want ik zet er 2 Enermax Warp op, op de laagste stand.

Anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit te twijfelen over de volgende 2 kasten:

pricewatch: Fractal Design Define R2 Zwart

of

Thermaltake Element S Zwart

Mijn pc zal 24/7 aanstaan in mijn kamer naast mijn bed met 7 2TB schijven erin met allemaal series enz enz.
Welke kast is dan slimmer en moeten de optinale fans er ook nog is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Verwijderd schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 17:05:
Ik zit te twijfelen over de volgende 2 kasten:

pricewatch: Fractal Design Define R2 Zwart

of

Thermaltake Element S Zwart

Mijn pc zal 24/7 aanstaan in mijn kamer naast mijn bed met 7 2TB schijven erin met allemaal series enz enz.
Welke kast is dan slimmer en moeten de optinale fans er ook nog is?
Ik zou de voorkeur geven aan de fractal design. De Thermaltake heeft een enorme fan aan de zijkant en een flinke aan de achterkant, wat goed is voor de airflow, maar de kans zit er in dat je deze niet zo stil kan krijgen als kan moeten en dan blijf je met herrie zitten. Bij de fractal design zitten er 2 bovenop (gunstig voor airflow) en je zou er je eigen fans in kunnen zetten. Op die manier kun je een aantal 120mm 600rpm fans erin kunnen zetten: Veel airflow, geen geluid.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
grotere fan = lagere snelheid voor evenveel verplaatsing meestal, ( en lagere snelheid resluteerd meestal in weinig geluid

maar ik zou ook voor fractal gaan

vind em aardig op mijn antec p183 lijken, strak uiterlijk geen rare poespas

[ Voor 13% gewijzigd door [Remmes] op 26-01-2010 20:12 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Remmes_NT schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 20:11:
grotere fan = lagere snelheid voor evenveel verplaatsing meestal, ( en lagere snelheid resluteerd meestal in weinig geluid
Dat klopt helemaal. Maar ik weet niet hoe snel je deze kunt laten draaien. Als de fan niet langzamer kan dan 1000rpm, dan kun je de kast beter links laten liggen.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Nas T schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 20:32:
[...]

Dat klopt helemaal. Maar ik weet niet hoe snel je deze kunt laten draaien. Als de fan niet langzamer kan dan 1000rpm, dan kun je de kast beter links laten liggen.
gooi je em op 7v of 5V, of fancontroller, niet zo heel moeilijk,

maar goed dat is dan de keuze van de persoon in kwestie

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Remmes_NT schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 18:38:
[...]

gooi je em op 7v of 5V, of fancontroller, niet zo heel moeilijk,

maar goed dat is dan de keuze van de persoon in kwestie
Ik bedoel dus :p
Als de fan zelfs op 5v te veel herrie maakt? Wat als stil niet in het bereik ligt.

[uitzoekwerkmodus]
Fan draait 800 rpm. 800/12 x 5 (volt) ~ 330 rpm. Dit is wel optimaal gezien, aangezien luchtwrijving bij hogere snelheden de snelheid in de hogere regionen beperkt.
Ik denk dat een 120mm ventilator pas echt stil is bij 600~800 rpm.
als het geluid van een ventilator voornamelijk van de fantips komt (buitenkant van het blad), dan draait het blad van een 230mm ventilator ongeveer 2 x zo snel (2 pi maal de straal).
Dus dan zou ik theoretisch kunnen zeggen, als de regel geldt dat de fantips het geluid produceren, dat deze ventilator ongeveer 2 maal zo langzaam moet draaien als een 120mm variant. Dus het kan net wel/net niet.

Ik zou hier zelf niet op gokken, hoogstens met PWM. Maar daar heb je ook weer kans op piepjes. Ik heb ooit een PWM fancontroller gebruikt die irritante piepjes veroorzaakte. Nu hou ik de regel: standaard langzaam genoeg draaien aan, die werkt beter.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Ik heb sinds een dag mijn Ninja 2, en 3 Nexus Real Silent 120mm, en ik moet zeggen: wat een verademing!
Het kabaal onder load van de boxed AM3 koeler (3500-4500 rpm :|) is verleden tijd. :)
Hoewel de fans zelf absoluut stil zijn, en bijv geen constante zoem geven zoals de Cooler Master 120mm fan die al in mijn Cooler Master Elite 331 kast zat, hoor ik nu wel windgeruis door de luchtverplaatsing. Mijn MSI 785GT-E63 moederbord heeft een 4-pins PWM aansuiting voor de CPU-koeler, maar de Ninja Slipstream heeft 3 pinnetjes, waardoor deze constant op vol vermogen draait, volgens Speedfan 1025 rpm.
Nas T (of iemand anders), hoe heb jij dit opgelost?
Helemaal passief (ik heb een Phenom II X4 955 BE op 3.6 GHz, dus dat ga ik maar niet proberen :P), of op een fancontroller?
Ook mijn Nexus zijn wel te horen, en draaien volgens Speedfan zo'n 1200 rondjes in een minuut, terwijl ze gewoon op mijn 2 3-pins-headers op mijn moederbord zitten, en volgens Nexus 1000 rpm zouden moeten doen.
De 3e zit met de molex, en die draait ook wat langzamer volgens mij.
Wederom, hoe hebben anderen dit opgelost?
Btw, heb je de Ninja (of Mugen, die is net zo lomp zwaar) gewoon met de bijgeleverde mount-meuk gemonteerd?
Ik vond de AMD-mount namelijk behoorlijk kut monteren, en ik ben wel een heel klein beetje bang dat de koeler er één dezer dagen af gaat donderen. :X Aan de andere kant, ik neem aan dat ze geen superonbetrouwbare dingen leveren, dus ik hoop er het beste van. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Ghost Dog op 27-01-2010 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Ghost Dog schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 21:42:
Ik heb sinds een dag mijn Ninja 2, en 3 Nexus Real Silent 120mm, en ik moet zeggen: wat een verademing!
Het kabaal onder load van de boxed AM3 koeler (3500-4500 rpm :|) is verleden tijd. :)
Hoewel de fans zelf absoluut stil zijn, en bijv geen constante zoem geven zoals de Cooler Master 120mm fan die al in mijn Cooler Master Elite 331 kast zat, hoor ik nu wel windgeruis door de luchtverplaatsing. Mijn MSI 785GT-E63 moederbord heeft een 4-pins PWM aansuiting voor de CPU-koeler, maar de Ninja Slipstream heeft 3 pinnetjes, waardoor deze constant op vol vermogen draait, volgens Speedfan 1025 rpm.
Nas T (of iemand anders), hoe heb jij dit opgelost?
Helemaal passief (ik heb een Phenom II X4 955 BE op 3.6 GHz, dus dat ga ik maar niet proberen :P), of op een fancontroller?
Ook mijn Nexus zijn wel te horen, en draaien volgens Speedfan zo'n 1200 rondjes in een minuut, terwijl ze gewoon op mijn 2 3-pins-headers op mijn moederbord zitten, en volgens Nexus 1000 rpm zouden moeten doen.
De 3e zit met de molex, en die draait ook wat langzamer volgens mij.
Wederom, hoe hebben anderen dit opgelost?
Btw, heb je de Ninja (of Mugen, die is net zo lomp zwaar) gewoon met de bijgeleverde mount-meuk gemonteerd?
Ik vond de AMD-mount namelijk behoorlijk kut monteren, en ik ben wel een heel klein beetje bang dat de koeler er één dezer dagen af gaat donderen. :X Aan de andere kant, ik neem aan dat ze geen superonbetrouwbare dingen leveren, dus ik hoop er het beste van. :)
Als je speedfan hebt, dan kun je daarmee de fans regelen, door middel van PWM (pulsen). Hoe? Ik weet niet, ik heb het nooit gebruikt, ik prefereer liever fans die al uit zichzelf stil zijn. Nu is dat niet het geval, maar met wat hulp van het moederbord en hier en daar een weerstand lukt het wel.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Nas T schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 22:36:
Als je speedfan hebt, dan kun je daarmee de fans regelen, door middel van PWM (pulsen). Hoe? Ik weet niet, ik heb het nooit gebruikt, ik prefereer liever fans die al uit zichzelf stil zijn. Nu is dat niet het geval, maar met wat hulp van het moederbord en hier en daar een weerstand lukt het wel.
Ik heb Speedfan, en gebruik die ook wel, maar de grap is dat de 3-pins headers van mijn moederbord dit niet ondersteunen, en een 3-pins fan op een 4-pins PWM header sowieso op vol vermogen draait. Ook al zet ik in Speedfan die twee systeemfans en mn CPU-fan op 0%, toch blijven ze even hard draaien als eerst.
Mijn vraag is dus:
Wat is jouw config? Je hebt toch ook een Ninja?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Ghost Dog schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 00:12:
[...]

Ik heb Speedfan, en gebruik die ook wel, maar de grap is dat de 3-pins headers van mijn moederbord dit niet ondersteunen, en een 3-pins fan op een 4-pins PWM header sowieso op vol vermogen draait. Ook al zet ik in Speedfan die twee systeemfans en mn CPU-fan op 0%, toch blijven ze even hard draaien als eerst.
Mijn vraag is dus:
Wat is jouw config? Je hebt toch ook een Ninja?
Ik gebruik een ventilator (denk van scythe) tussen gpukoeler en cpukoeler.
Deze laat ik via voltage regelen via moederbord.

Over PWM: Wat jij bedoelt is hardwarematige PWM. Je kunt speedfan softwarematig PWM ondersteunen via het moederbord. Dus speedfan stuurt je fans zelf aan met alle leuke trucjes van dien.
Hier staat wat info (zoek op software).
Ik heb zelf niet met speedfan gewerkt, maar ik weet dat het zou moeten kunnen (of je moederbord wordt niet ondersteunt).

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjThase
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-06 12:50
is het geluidsverminderend als je 1 of 2 of meer blades van je fan afhaalt??

Mop mop, gas derop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik denk het niet, aangezien je de balans van de ventilator dan verstoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjThase
okee maar wat als je ze nou symetrisch weghaalt?

[ Voor 73% gewijzigd door DjThase op 28-01-2010 15:47 ]

Mop mop, gas derop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
heb je ook minder lucht verplaatsing, kan je beter op 7v of 5v gooien die dingen..

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjThase
okee bedankt

Mop mop, gas derop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Nas T schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 10:54:
Over PWM: Wat jij bedoelt is hardwarematige PWM. Je kunt speedfan softwarematig PWM ondersteunen via het moederbord. Dus speedfan stuurt je fans zelf aan met alle leuke trucjes van dien.
Hier staat wat info (zoek op software).
Ik heb zelf niet met speedfan gewerkt, maar ik weet dat het zou moeten kunnen (of je moederbord wordt niet ondersteunt).
Ik bedoel ook softwarematige PWM via SpeedFan. Hardwarematig heeft een fan altijd 4 pinnen nodig voor PWM, anders is het voltagegereguleerd (3-pins).

Ook al zet ik in SpeedFan alle fans op 0%, dan nog blijven ze even hard draaien.
Zoals je kan zien, ondersteunt mijn moederbord, een MS7551 (MSI 785GT-E63), ook geen softwarematige PWM voorzover ik kan vinden, en blijven de fans dus op max draaien.

Mijn setup:
Ik heb nu 2 Nexus Real Silent 120mm voorin: één intake voor de HDD-bays (maar die zijn leeg :P), en één voor de 5,25" bays, waarin mijn Spinpoint F3 1TB HDD in nylon elastiek hangt (werkt geweldig! :*)); verder hangt er nog een Real Silent (allemaal mooi oranje btw :P) achterin als outtake; ik heb nu dus ook een Scythe Ninja 2 Rev. B, maar ga binnenkort de Slipstream fan daarop vervangen door een Nexus Real Silent 120mm PWM, zodat mijn mobo er wél iets mee kan.
Op mijn graka (een Asus EN8800 GTS 640MB, geOC'ed op 650-1505-1000) zit nog de standaard koeler.
De Nexus fans ga ik weerstandjes tussenmodden, zodat die voor de 5,25" bays op zo'n 500-600 rpm (7V?) gaat draaien, en die voor de 3,25" bays en achterin beide op zo'n 700-800 rpm (9V?), zodat ik ze straks echt bijna niet meer kan horen. De Nexus PWM fan laat ik gewoon via het BIOS aansturen met richttemperatuur 55 graden en minimumtoeren 0%, zodat die meestal uitstaat. :)
Hopelijk heb ik dan écht stilte! (ook al is mijn pc nu ook al vrij stil met ik schat zo'n 25-30dB(A) vanaf waar ik zit (de pc staat onder mijn bureau) :))

Nas T, als master van dit topic, wat is jouw precieze set-up eigenlijk (vergeef me als je dit ettelijke pagina's geleden ook al hebt gepost)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
djthase schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 15:46:
okee maar wat als je ze nou symetrisch weghaalt?
Theoretisch:
Kan er (meer) turbulentie optreden, kan de fan harder draaien doordat er wat minder luchtverplaatsing is.

Praktisch: Gaat het waarschijnlijk niet werken. Je fan zal waarschijnlijk toch uit balans raken, wat sneller draaien, dus geluidsproductie zal weinig doen en airflow weinig. Maar het zal niet positief zijn.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjThase
okee bedankt voor jullie deskundige advies :P

Mop mop, gas derop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zakutera
zakutera schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 16:45:
Het iemand ervaring met stille voedingen? In het bijzonder:
Hoort dat stuk 1/3 afdekkend plastic folie achter de fan er wel te zitten?
Ik krijg het idee dat de ventilator uit balans voor geduwt waardoor die zachtjes bromt
Of misschien is het het losse plastic wel wat vibreert wat geluid maakt
[afbeelding]
Op de foto's van de doos zie ik de afdekking niet zitten.

http://www.youtube.com/watch?v=gN2ja-WOxyA
Hier misschien wel denk ik, op ~4:52
http://www.corsair.com/products/hx750/hx750-noise-chart.gif
~25dB tot 70% load

Zou de rpm regeling wel werken? Hij draait sneller dan mijn 800rpm fans.
Zou die altijd op 1200rpm draaien? Of in ieder geval 1200rpm als minimum?

Zou de fan nog te vervangen zijn ?

Alhoewel... andere fans zitten ook op ~26dB indien op 1200rpm
Dus... ik was er niet tevreden mee, dus heb ik er wat aan gedaan :)

Ingredienten voor een echte stille koeling:
91%+ Efficiency, zo'n beetje de helft aan energieverlies, dus warmte,
dus heb je maar de helft koeling nodig voor dezelfde temperatuur.
Standaard draait de stockkoeler echter op 1000++ rpm minimaal,
zonder een degelijke airflow te genereren.

140mm low rpm fan:
120mm bevestiging, dus tierippies, of
als je hem op 7V zet. Komt met 140mm verlengstukkies voor bevestiging.

Te beginnen met de voeding:
Afbeeldingslocatie: http://img203.imageshack.us/img203/8776/img3009.png

Even openmaken (dus geen garantie meer, whatever):
Afbeeldingslocatie: http://img691.imageshack.us/img691/6439/img3010.png
Nu zien we gelijk wat er fout gegaan is bij het ontwerp van de behuizing & aansluitingen:
De 2 extra 6-pins aansluitingen hadden natuurlijk aan de zijkant gemoeten.
Door ze bovenin te plaatsen kan er aan de achterkant, de kant het verst van de outtake,
geen fan bovenop. Dus hebben ze de bovenkant andersom erop moeten zetten.
Om toch een beetje lucht langs de voorkant te persen, hebben ze met geknipte stukjes plastic de fan, die vlakbij de outtake zit, voor 1/3 afgeplakt. Hier ontstaat dus grote tegendruk = wrijving = herrie en wat nog meer. Afhankelijk van hoe ze handmatig geknipt hebben, is de resonantie dusdanig dat je soms een brom hoort.

Anyways, nu dan de oplossing :)
Afbeeldingslocatie: http://img69.imageshack.us/img69/3586/img3011.png
Nieuwe fan erin, 0.04A 500rpm, ipv 1-2k 0.7A
Ik heb een dun stukje filt, meubel onderzetters,
op maat geknipt en tussen de fan & behuizing gedaan,
vastgeplakt op de behuizingkant.
Met tie-wraps de fan & fanshield bevestigd.

Afbeeldingslocatie: http://img202.imageshack.us/img202/7480/img3013.png
Uiteinden eraf geknipt. De ene in de hoek van waar de tros gele kabels lopen, moest iets vlakker.
Zie linksboven op de foto. Samen met de ~1mm van het filt pastte het er netaan in.

Afbeeldingslocatie: http://img691.imageshack.us/img691/4694/img3014.png
Oke, deksel erop, schroeven erin, fan-voeding aan de kant van de kabels,
tussen speling bij de fan & behuizing door.
Zie ook hoe nu de fan het verst verwijderd is van de outtake, dus geen stukken plastic nodig om de flow
langs alle componenten te persen, en geen hogere rpm nodig om de tegendruk te compenseren. ;)

Afbeeldingslocatie: http://img205.imageshack.us/img205/8536/img3015.png
Bovenaanzicht. De fan zit niet helemaal in het midden, ik heb hem een klein
beetje richting de outtake geduwd zodat er 1mm ruimte blijft tussen fan
en de printplaat voor de stekkerbevestigingen. Zie onderin in de foto.

Afbeeldingslocatie: http://img713.imageshack.us/img713/1711/img3016.png
"Actie"-foto.
Met lage rpm, flits & korte sluitertijd lijkt de fan stil te staan, maar hij draaide echt :9
Alhoewel het niet te horen was :D
Alleen als ik op centimeters afstand kom, kan ik de nu nog open kast horen.
Op > 20cm hoor ik alleen nog een lichte ruis... van het water van de cv door de radiator.
dus...

owjah, en de airflow... die was bij 500 rpm vergelijkbaar met de 1200rpm+plastic 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Ghost Dog
Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem. Mijn 5 Nexus fans in m'n Antec P183 kast hoor ik niet, maar de luchtverplaatsing wel. Heb 2 aan de voorkant, 1 achter, 1 boven en 1 op m'n Mugen 2. Ze zitten op een Gigabyte GA-790XTA-UD4 moederbord. Er zitten 4 fan connectors op, dus ik heb de fan achter en boven aan elkaar gesloten. De CPU en SYSTEM_2 fan-connector zijn 3 pins, en de fans die daarop aangesloten zitten draaien zo'n 500-600 rpm, en daar hoor ik dus ook niks van. De SYSTEM_1 en POWER fan-connectors zijn 4 pins, en de fans daarop draaien zo'n 1000rpm en die verplaatsen net teveel lucht zodat het langs het metaal suist..... Hadden ze nu maar erg slechte airflow... :P Ik denk dat ik de voorste fans op SYSTEM_2 aansluit, de bovenste en achterste op de CPU-connector en de CPU-fan op de POWER... Hopelijk draait dan alleen de CPU fan op 1000rpm. Maar die hoor ik dan niet(hoop ik)

Heeft iemand anders misschien een beter idee? AMD Overdrive kan ze niet reguleren, en Speedfan werkt niet op mijn PC (win7 64bit) Helaas kan ik in de BIOS ook geen voltages voor de fans regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Ik heb dus gisteren voor dit probleem bij Highflow 3 stekkertjes besteld (en vanochtend binnengekregen :)) die het voltage naar de fan met 5V zouden moeten verlagen.
Dat doen ze echter helaas niet. |:(
Als ik ze aansluit gaat de fan niet meer op 1200 rpm maar 1170 rpm draaien, waardoor het dus niet afdoende is. :'(
Ik heb bij 1 van de drie de heatshrink opengekipt, en er blijkt ook maar een 6.8 Ohm weerstand in te zitten (kleurcode blauw grijs goud goud). Met de multimeter levert dat een spanning van .90V over de weerstand op, en dus zeker geen 5V. :(
Ik ga nu zelf bij alledrie de stekkers een +\- 30 Ohm weerstand erin solderen, waardoor dat wel zo'n 5V over de weerstand op zou moeten leveren en mijn fans dus stil zouden moeten zijn :)

[ Voor 5% gewijzigd door Ghost Dog op 30-01-2010 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zakutera
Ghost Dog schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 00:34:
Ik heb dus gisteren voor dit probleem bij Highflow 3 stekkertjes besteld (en vanochtend binnengekregen :)) die het voltage naar de fan met 5V zouden moeten verlagen.
Dat doen ze echter helaas niet. |:(
Als ik ze aansluit gaat de fan niet meer op 1200 rpm maar 1170 rpm draaien, waardoor het dus niet afdoende is. :'(
Ik heb bij 1 van de drie de heatshrink opengekipt, en er blijkt ook maar een 6.8 Ohm weerstand in te zitten (kleurcode blauw grijs goud goud). Met de multimeter levert dat een spanning van .90V over de weerstand op, en dus zeker geen 5V. :(
Ik ga nu zelf bij alledrie de stekkers een +\- 30 Ohm weerstand erin solderen, waardoor dat wel zo'n 5V over de weerstand op zou moeten leveren en mijn fans dus stil zouden moeten zijn :)
Of je pakt gewoon een 5V aansluiting?
Geel is 12V, Rood is 5V, Zwart is aarde/0V
Je kan ook 7V maken met 12-5, etc :P

[ Voor 4% gewijzigd door zakutera op 30-01-2010 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-08 21:46
zakutera schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 23:53:
[...]

Dus... ik was er niet tevreden mee, dus heb ik er wat aan gedaan :)

Ingredienten voor een echte stille koeling:
91%+ Efficiency, zo'n beetje de helft aan energieverlies, dus warmte,
dus heb je maar de helft koeling nodig voor dezelfde temperatuur.
Standaard draait de stockkoeler echter op 1000++ rpm minimaal,
zonder een degelijke airflow te genereren.
Puike mod, goed werk. Als ik jou was zou ik dit ook op silentpcreview plaatsen d:)b _/-\o_
Helaas heb ik mijn HX750 niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

zakutera schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 00:56:
Of je pakt gewoon een 5V aansluiting?
Geel is 12V, Rood is 5V, Zwart is aarde/0V
Je kan ook 7V maken met 12-5, etc :P
5V is volgens mij te weinig, want volgens de verpakking hebben de Real Silents minstens 6.8V nodig.
Verder, die grap van de 5V als ground gebruiken vertrouw ik toch niet echt (ook al is het veel gebruikt), omdat je dan eigenlijk toch stroom de verkeerde kant opstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zakutera
Ghost Dog schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 01:56:
[...]

5V is volgens mij te weinig, want volgens de verpakking hebben de Real Silents minstens 6.8V nodig.
Verder, die grap van de 5V als ground gebruiken vertrouw ik toch niet echt (ook al is het veel gebruikt), omdat je dan eigenlijk toch stroom de verkeerde kant opstuurt.
Verkeerde kant? Hm, naja, als je op dezelfde kabel een ander apparaat aansluit,
dan gaat er netto geen stroom richting de voeding ;)
Waarom eigenlijk de Real Silents? Vanwege de leds? Of zijn het allemaal PWM varianten?
Ik heb zelf een vijftal pricewatch: Scythe Gentle Typhoon 120 mm Fan, 120mm
die komen in de varianten:
500 rpm: 0.015 A - 5 dBA - 31 m³/h
800 rpm: 0.023 A - 9 dBA - 48 m³/h
1,150 rpm: 0.034 A - 16 dBA - 63 m³/h
1,450 rpm: 0.049 A - 21 dBA - 85 m³/h
1,850 rpm: 0.083 A - 28 dBA - 98 m³/h
Gewoon 12V, geen gedoe met weerstanden, dus lagere Amps
Ik heb 2 * 800 op de intakes, 2 * 500 op de outtakes,
en in de voeding nu dus de 500rpm versie van:
10,80 dBA / 0,04 A / 29,39 CFM / 49,93 m³/h (500 rpm Version)
26,58 dBA / 0,19 A / 61,30 CFM / 104,15 m³/h (1200 rpm Version)
41,13 dBA / 0,24 A / 104,54 CFM / 177,61 m³/h (1900 rpm Version)

De andere 500rpm zit op de cpu.
Door de hoek & obstakels in de voeding denk ik dat er 30-40 m³/h verplaatst wordt ipv 50.
Het voelt aan de buitenkant in ieder geval hetzelfde als de 120mm's.
Ik gok dus op een netto nul balans op in & out, zodat er geen luchtstromen
ontstaan van buiten naar binnen via zaken als dvd brander ;)

Indien niet, dan kan ik later altijd nog de 2 intakes vervangen met 1,150 rpm: 0.034 A - 16 dBA - 63 m³/h
Maar momenteel is mijn luidste onderdeel 10,80dBA; onderin aan de achterkant, volgens specs dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
ik heb gewoon 12-5 = 7v naar mijn fans... niks mis mee hoor, kan niet echt vele mis mee gaan

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb het vroeger ook een tijdje gedaan, maar ik vertrouwde het toch niet helemaal. Nu gebruik ik de aansluiting van mijn moederbord, en die regel ik met Speedfan, aangezien het BIOS de ventilatoren niet traag genoeg laat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
niks mis mee hoor, op school met electrotechniek kan je ook gewoon en lamp laten oplichten met 8 en 24v inplaats van 0 en 24v... maar dan mis je wel 8v van de 24 dus gloeit de lamp op 16V....

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

5V trekken ze wel, ik heb het gisteren even geprobeerd. :)
Alleen vind ik ze dan net te langzaam draaien, en ik wil graag kunnen zien hoe snel ze draaien, dus vandaar dat ik met weerstandjes aan de slag ga en ze gewoon op mn mobo prik. Kan ik later altijd nog een fancontroller kopen. ;)
Ik wist vantevoren niet hoe veel geluid 1000/1200 rpm zou maken, en ik wilde sowieso genoeg luchtstroom hebben, en later misschien een fancontroller erin zetten, dus wat marge naar boven houden. Verder waren Real Silents bij een winkel op fietsafstand te koop, voor 6 euro per stuk, en verkopen ze daar geen Scythe, dus vandaar.

De Real Silents zijn allen gewoon de standaard oranje 3-pins varianten zonder led.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
gisteren standaard tricools vervangen door nexus real silent PWM's in de hoop dat pc wat stiller zou zijn

het was idd wat stiller maar niet veel.. dus vandaag eens even geluisterd naar de voeding en die bleek dus luid te zijn, opengeschroefd en vervangen door een 0.16a fan van cooler master inplaats van de japanse 0.32a fan

wat een stilte nu in mij kamer,echt heerlijk

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
Remmes_NT schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 18:54:
gisteren standaard tricools vervangen door nexus real silent PWM's in de hoop dat pc wat stiller zou zijn

het was idd wat stiller maar niet veel.. dus vandaag eens even geluisterd naar de voeding en die bleek dus luid te zijn, opengeschroefd en vervangen door een 0.16a fan van cooler master inplaats van de japanse 0.32a fan

wat een stilte nu in mij kamer,echt heerlijk
Nu is het slechts een kwestie van tijd totdat je je begint te ergeren aan iets anders :+
Mijn droom is pas compleet als ik al mn HD's heb vervangen voor SSD's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
ixl85 schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 19:47:
[...]

Nu is het slechts een kwestie van tijd totdat je je begint te ergeren aan iets anders :+
Mijn droom is pas compleet als ik al mn HD's heb vervangen voor SSD's :)
mwah valt mee, enigste wat ik nu nog hoor zijn de hdd's die af en toe kraken maar dat is minder irrikant dan een laag bromgeluid de hele tijd, vooral snachts in bed of als ik zacht tv aanheb/muziek aanheb, met die bromtoon moest ik alles wat harder zetten

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na het recente overlijden van mijn PC heb ik een lijstje opgesteld voor een nieuwe computer die ik wil bouwen.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 132,09€ 132,09
1Club3D HD 5750 1GB GDDR5 PCI-E (Passief)€ 134,95€ 134,95
1Cooler Master CM 690 II Advanced Zwart€ 79,-€ 79,-
1Gigabyte GA-770TA-UD3€ 77,10€ 77,10
1Scythe Mugen 2€ 29,94€ 29,94
ImporterenTotaal€ 453,08

1. De voeding
Zoals je ziet ontbreekt er op het moment nog een voeding. Hebben jullie een goed advies voor een stille voeding die voldoende capaciteit heeft? (Verder zal er in de PC nog twee samsung spinpoints komen, en hopelijk heeft mn RAM het wel overleefd)

2. De videokaart
Ik ben nog niet zo heel erg zeker over de videokaart. Uiteraard krijg je de koeling niet stiller dan passief, de prestaties van de videokaart zijn verder ook erg goed lijkt het (ik ben niet echt een gamer, dus ik maak me eigenlijk niet zoveel zorgen over de prestaties van de vidkaart). Qua prijs ben je ongeveer evenveel kwijt als het kopen van een "gewone" 5750 en er een koeler voor te kopen. Wat zijn de meningen over meegeleverde passieve koelingen van videokaarten?

3. De kast
Ik heb nog niks negatiefs kunnen vinden over de stilheid van de kast, ookal kan ik ook niet echt ergens vinden dat ie speciaal gemaakt is om stil te zijn (wel zijn er kleine dingen verbeterd ten opzichte van de eerste versie, zodat hij minder luidruchtig is.. goed teken?).
Zal deze kast met de bijgeleverde fans genoeg airflow creeeren om de hitte van de videokaart kwijt te raken? Ik zit nog te twijfelen of ik nog een fan erbij zal moeten kopen, het liefst natuurlijk niet ivm geluidproductie.
Ik zal ook nog een fan-controller kopen (waarschijnlijk zoiets als de zalman zm-mfc1 plus)

edit:
OK, ik heb net de Tweakers review van deze kast gelezen en het lijkt er op dat ik toch op zoek moet naar een andere kast. Ze zijn niet echt lovend over de prestaties van de kast wat betreft geluidsproductie, en ook lijkt het erop dat de airflow niet echt voldoende is om passief te koelen. Kan dit laatste verholpen worden door, bijvoorbeeld, 2 extra fans erin te zetten (en deze op lage toeren te laten draaien, om geluidsproductie te reduceren)?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2010 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-09 11:43
Hey, ik ben opzoek naar fluisterstille 120mm fans. Airflow hoeft niet veel te zijn, licht briesje is voldoende. Heb hier een noctua nfs12 in de pc zitten, maar die maakt op 12 volt nog aardig wat geluid. Wat zijn nog echt stille fans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn

BGB4rn

Extorm schreef op zondag 14 februari 2010 @ 14:59:
Hey, ik ben opzoek naar fluisterstille 120mm fans. Airflow hoeft niet veel te zijn, licht briesje is voldoende. Heb hier een noctua nfs12 in de pc zitten, maar die maakt op 12 volt nog aardig wat geluid. Wat zijn nog echt stille fans?
Je hoeft toch niet gelijk nieuwe fans te kopen dan ? je kan ze ook op 7 of zelfs 5 volt laten lopen, zelfs best lawaaierig fans zijn dan redelijk stil.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
Ik ben een nieuwe pc aan't bouwen dus daarom heb ik ook nieuwe fans nodig :D
Ik ben van plan om die oranje nexus fans te kopen, en die dan allemaal op 7 volt laten lopen. Hebben ze die verloop kabeltjes ook bij azerty? Zie ze er niet tussen staan namelijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Als er verloop kabeltjes zijn, betekent dat dat de fans gewoon aangesloten zitten op de 12V-lijn en de 5V-lijn.
Dat kan je zelf ook makkelijk doen door de kabeltjes anders aan te sluiten. Kost niets, en doet exact hetzelfde.
Zorgen dat de stroomkabeltjes van je fan op de rode (5V) en gele (12V) draad van je voeding zijn aangesloten.
De zwarte van de fan op de rode, en de andere op de gele.
Nettoresultaat is 7V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
Dat wist ik al, 12volt + en 5 volt + is 7volt, toch bedankt :) Ik ga het maar gewoon op de beunhaas manier aansluiten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
beunhaas manier is gewoon lekker makkelijk en goedkoop, zorg er allen wel voor dat je alleen de fans op die 7v zet en niet je HDD erbij o.i.d,, vind ie niet zo heel fijn

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Waarom geld uitgeven aan losse plugjes als het:
a) meer geld kost
b) meer kabelrotzooi oplevert
c) je het ook zelf kan doen
? ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
Nou ik denk dat plugjes minder kabelzooi oplevert hoor. Ik denk dat ik dan alle fans @1 molex zet op 7 volt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
het enige wat je hoeft te doen is de zwarte draad naast de gele om te wisselen met de rode... = 12-5=7v

wat ook heel makkelijk te doen is want het enigste wat je hoeft doen is de molex pinnetjes eruit te drukken...

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
Remmes_NT schreef op zondag 14 februari 2010 @ 17:43:
het enige wat je hoeft te doen is de zwarte draad naast de gele om te wisselen met de rode... = 12-5=7v

wat ook heel makkelijk te doen is want het enigste wat je hoeft doen is de molex pinnetjes eruit te drukken...
Oke dan ga ik dat mooi doen :) Dan hoef ik de pinnetjes alleen maar van de eerste molex om te wisslen ofniet?
Als dit de eerste is: = en dit alle andere ===== dus dan krijg je = ====== dan krijgen de andere molexen via de 1e molex allemaal 7 volt he? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Jup :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
ja, alles wat je achterop die ene molex zet krijgt dan weer 7v

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Extorm schreef op maandag 15 februari 2010 @ 08:29:
[...]

Oke dan ga ik dat mooi doen :) Dan hoef ik de pinnetjes alleen maar van de eerste molex om te wisslen ofniet?
Als dit de eerste is: = en dit alle andere ===== dus dan krijg je = ====== dan krijgen de andere molexen via de 1e molex allemaal 7 volt he? :)
Anders meet je het met een multimeter. Als je er zelf geen hebt heeft iemand uit de kennissenkring of buurman er wel een. Meten is weten, ten slotte.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09 19:35
vraagje voor hier,

ik heb een mugen 2 koeler, nu wil ik hier een push-pull config van maken met 2 nexus 4 pins PWM fans. helaas heeft mijn moederbord maar 1x een aansluiting voor een 4 pins fan. wil de fans wel graag temperatuur gestuurd hebben. is er een mogelijkheid om de fans samen op die ene aansluiting aan te sluiten?

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Zelf solderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwitje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-02 20:47
Verwijderd schreef op zondag 14 februari 2010 @ 14:35:
Na het recente overlijden van mijn PC heb ik een lijstje opgesteld voor een nieuwe computer die ik wil bouwen.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 132,09€ 132,09
1Club3D HD 5750 1GB GDDR5 PCI-E (Passief)€ 134,95€ 134,95
1Cooler Master CM 690 II Advanced Zwart€ 79,-€ 79,-
1Gigabyte GA-770TA-UD3€ 77,10€ 77,10
1Scythe Mugen 2€ 29,94€ 29,94
ImporterenTotaal€ 453,08

1. De voeding
Zoals je ziet ontbreekt er op het moment nog een voeding. Hebben jullie een goed advies voor een stille voeding die voldoende capaciteit heeft? (Verder zal er in de PC nog twee samsung spinpoints komen, en hopelijk heeft mn RAM het wel overleefd)

2. De videokaart
Ik ben nog niet zo heel erg zeker over de videokaart. Uiteraard krijg je de koeling niet stiller dan passief, de prestaties van de videokaart zijn verder ook erg goed lijkt het (ik ben niet echt een gamer, dus ik maak me eigenlijk niet zoveel zorgen over de prestaties van de vidkaart). Qua prijs ben je ongeveer evenveel kwijt als het kopen van een "gewone" 5750 en er een koeler voor te kopen. Wat zijn de meningen over meegeleverde passieve koelingen van videokaarten?

3. De kast
Ik heb nog niks negatiefs kunnen vinden over de stilheid van de kast, ookal kan ik ook niet echt ergens vinden dat ie speciaal gemaakt is om stil te zijn (wel zijn er kleine dingen verbeterd ten opzichte van de eerste versie, zodat hij minder luidruchtig is.. goed teken?).
Zal deze kast met de bijgeleverde fans genoeg airflow creeeren om de hitte van de videokaart kwijt te raken? Ik zit nog te twijfelen of ik nog een fan erbij zal moeten kopen, het liefst natuurlijk niet ivm geluidproductie.
Ik zal ook nog een fan-controller kopen (waarschijnlijk zoiets als de zalman zm-mfc1 plus)

edit:
OK, ik heb net de Tweakers review van deze kast gelezen en het lijkt er op dat ik toch op zoek moet naar een andere kast. Ze zijn niet echt lovend over de prestaties van de kast wat betreft geluidsproductie, en ook lijkt het erop dat de airflow niet echt voldoende is om passief te koelen. Kan dit laatste verholpen worden door, bijvoorbeeld, 2 extra fans erin te zetten (en deze op lage toeren te laten draaien, om geluidsproductie te reduceren)?
Even over je kast. Ik heb die ook.. En ik was ook zeker niet tevreden over de geluidsproductie. Er zitten stockfans in, maar die maken een pleurisherrie (vond ik). Heb ze nu vervangen door oranje Nexus fans. Nu istie wel lekker stil!
Succes met je keuze :)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlagerBlom
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09-2015
Eindelijk mijn Samsung 1TB 7200 rpm verwisseld voor een ecogreen van Samsung 5400 rpm. Wat een verschil in geluidsproductie. Eerder hoorde ik die 7200rpm hdd boven alles uit (mijn pc was al fluisterstil maar fluisterstil kan altijd stiller), nu hoor ik, op 50cm bijna niets meer. Missie volbracht! (tot sdd's voor dataopslag betaalbaar worden! :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaccoW
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-08 23:23

JaccoW

Kijkt en Luistert

Ik vind een van mijn harde schijven (WD Caviar SE16) nog vrij luidruchtig en heb naast mijn ssd nog een WD Caviar GP. Die laatste is wel behoorlijk stil, maar spint nogal traag op.
Nu zit ik er over te denken om ze misschien allebei te vervangen door een stuk of 2-3 nieuwe Caviar Green schijven in Raid 1 of Raid 5. En dan mijn SSD voor het OS.
Ik ga ze voornamelijk gebruiken voor de opslag van mijn foto's en andere bestanden.

Wel vraag ik me af hoe het dan zit met de geluidsproductie, aangezien je dan een aantal schijven hebt die tegelijkertijd opspinnen en misschien last gaat hebben met vibratie en resoneren.
Ze zitten in een vrij goede trillingsdempende kooi, maar de schijf maakt gewoon herrie.

Heeft iemand hier misschien ervaring mee, of tips?
Voor de exacte configuratie ga ik nog kijken in het Opslag-forum, maar ik maak me dus vooral zorgen over het gebruik van (deze) 2/3 schijven simultaan.

Z-machine OriginID: JaccoW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
ik denk/verwacht niet dat je schijven tegelijk opspinnen, het lijkt me dat ze een voor 1 opspinnen

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaccoW
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-08 23:23

JaccoW

Kijkt en Luistert

Maar is dat ook zo als ze samen in een array zitten?

Z-machine OriginID: JaccoW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukdekloe
  • Laatst online: 23-01-2021
Ik heb op het moment mijn pc gedempt met Akasa matten, ook heb ik de fans vervangen door 6 stuks NoiseBlocker M12-S1 fans, voeding is een Corair hx620 en een 5850 videokaart.

Ik moet zeggen dat het systeem echt geruisloos is, ik had eerst noctua maar deze waren veel luidruchtiger dan de NoiseBlockers. moet ik wel zeggen dat ze meer lucht verplaatste al doen de NB het ook niet slecht vindt ik.

Het enige dat ik nog wil toevoegen is een HDD silencer.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/?UserID=298837&FotoID=5483
Pagina: 1 ... 23 ... 48 Laatste

Let op:
Let op! Dit is geen CSL dus vragen over of een systeem goed is horen hier niet. Vanaf nu 14-12-2007 zullen deze berichten dan ook verwijderd worden en krijg je een OW!